Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Iedereen tegen plan kortere WW Wopke Hoekstra

Deze schrijven we op hoor

Je zou haast denken dat Wopke Hoekstra de 600 miljoen die het CDA denkt te besparen door de WW van twee naar één jaar te verkorten hoogstpersoonlijk wil gebruiken om voor Liselot jurkjes bij Natan te gaan shoppen, zo erg is iedereen tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. De SP is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. De PvdA is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. GroenLinks is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. De ChristenUnie is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. FvD is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. D66 is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. Code Oranje is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. Splinter is  tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. Zelfs Lijst Henk Krol is tegen het plan van Wopke Hoekstra om de WW van twee naar één jaar te verkorten. Tja. Dan zal het wel niet doorgaan. 

Wij vroegen ons nog af of al al die partijen dan misschien wel een goed plan hebben om ervoor te zorgen dat niet iedere hervorming van de Nederlandse economie in termen van 'afpakken' wordt geformuleerd, zodat we eindelijk van dat toeslagencircus, de idioot hoge marginale druk voor de middeninkomens en de gijzeling van de pensioendiscussie door een paar hebberige bejaarden afkomen. Maar dat zal wel niet. 

Reaguursels

Inloggen

Sociaal minimum moest gekort met 25%,commissarissen overheid moesten meer krijgen want bij bedrijfsleven had men toch ook plus 185% gehad?
En nu dit met de ww.

3x plannen van Wopke.
De man is ongeschikt.
Geen contact met de werkelijkheid.

chausson61 | 05-03-21 | 14:13 | 1

Wat een onzin voorstel. Ww bouw je op en betaal je poen voor tijdens je werk. En na 1 jaar er uit is bij geen nieuwe baan enkeltje bijstand. En dan begint pas echt de grote afbraak.

petros666 | 05-03-21 | 12:49

Dit soort voorstellen worden ook gemaakt door diegenen die er geen last van hebben.

Deflatiemonster | 05-03-21 | 11:56

Vergeten we even niet dat je na een leven hard werken ,na een jaartje Wopke -WW ,je al in de bijstand zit en dan al je eigen vermogen mag gaan opeten ?
tpo.nl/2021/03/05/briefje-van-jan-aan...

chausson61 | 05-03-21 | 11:48

Kijkt u nog even naar deze onthutsende cijfers, en weet dan waarom uw Sociale Zekerheid nog wat verder moet worden uitgekleed:

- www.geenstijl.nl/5157991/de-doodse-st...

Dit, te samen met de bodemloze put EU geheten, zal de financiële ondergang van dit eens zo mooie land betekenen. Weet wat u stemt aanstaande verkiezingen!

Sjefke7807 | 05-03-21 | 11:25

Een jaar wachtgeld moet dan ook, in dit land is iedereen gelijk met dezelfde kansen. Zo hoort het maar daar lees ik niks over.

Cocorico | 05-03-21 | 10:53 | 1

Ssst... hou dat vooral stil.. anders wordt VVD'er Klaas Dijkhoff boos.

Vuurspuger | 05-03-21 | 11:21

Dit gaat gewoon gebeuren. Ministers en politici maken dit beleid niet. Dat doen lobbyisten en topambtenaren. De WW ging al van 3,5 naar 2 jaar. Nu dus naar 1. Niet nu misschien, maar gaat gewoon gebeuren. En daarna wordt het allemaal nog verder uitgekleed. Alles wat voor iedereen straks nog rest is een particuliere verzekering afsluiten voor werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid. Heb je dat niet? Jammer joh; de bijstand in. Tenzij je vermogen hebt. Dan krijg je niks. En een koophuis? Dat is onderpand voor de bijstand die wordt teruggevorderd zodra je werk hebt, je huis verkoopt of dood gaat. Dat laatste is nu ook al zo trouwens.

YoMoms | 05-03-21 | 10:20 | 2

Wipke Hoekstra is demissionair, het gaat hier nog maar om zijn plan... maar eerst komen er verkiezingen en daarna zal hij wel weer missionair worden.

Vuurspuger | 05-03-21 | 11:26

In 2019 had de overheid een overschot op de balans van 14 miljard euro. Nu probeert Hoekstra de verzorgingsstaat uit te kleden om 600 miljoen terug te verdienen. Never waste a good crisis zal ie gedacht hebben.

MFvGeel | 05-03-21 | 09:59

Als deze jongen het mag halen gaat na 45jaar volcontinudienstlijden de stekker eruit.
1,2 of 3 jaar WW, het maakt me geen reedt uit.
Dan maar in de bijstand de resterende tijd tot het pensioen.
Je zal gvd zorgen voor vadertje Fens, Nederland.
Net zoals je altijd voor al die andere kanslozen hebt gezorgd.

D-Fens_1963 | 05-03-21 | 09:36

Ik vind die herhalende regels irritant. Jij vindt die herhalende regels irritant. Wij vinden die herhalende regels irritant. Krijg je strafwerk als je artikel niet meer dan 200 woorden is ofzo?

BoetoeVoetoe(btvt) | 05-03-21 | 09:23

Grappig om te zien dat partijen die een kleinere overheid voorstaan tegen een kortere ww zijn. De WW wordt via het omslagstelsel gefinancierd. Dan gaan we dus minder ww premie betalen en kunnen ze in Den Haag minder van ons geld verneuqen.

RobbievanD | 05-03-21 | 09:20 | 3

En u dacht werkelijk dat u minder ging betalen, oor minder lang WW? :"-)

BadPatNL | 05-03-21 | 09:52

Zoek even het verschil op tussen het omslagstelsel en het kapitaaldekkingsstelsel. Ik begrijp je desalniettemin wel.

RobbievanD | 05-03-21 | 10:02

@RobbievanD | 05-03-21 | 10:02: Goed dat je het alsnog begrijpt!

Het verschil weet ik, op mijn loonstrook staat ook nog steeds een flinke kostenpost: Loonheffing/inkomstenbelasting, daarnaast ook nog premie PAWW om toch weer op die 38 maanden WW te komen.

Plak er een naam aan en het gaat alsnog van je netto inkomsten af.

Hoekstra is lekker bezig: 12 maanden WW afnemen en er maar 600 miljoen op jaarbasis mee uit sparen, niet dat ik het ooit hoop nodig te hebben, maar dit is een schijntje vergeleken met wat er bespaart kan worden op die instroom van Grätisgëldiërs.

Leuk, erg wo(b)ke, om te sputteren over nieuwe kansen, niet meer van deze tijd, en bla, bla, bla, maar die nieuwe kansen zijn er niet. Jaren wordt er gesproken over het aanpakken van leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt, discriminatie van flexwerkers tov werknemers in vast dienstverband, tot op heden is daar niks concreets verbeterd, behalve voor de werkgevers dan want alles meer flex en minder vast.

Er kwamen in de volgende kabinetsperiode al onderhandelingen en polderkolder, want flex wordt nog steeds achtergesteld tov een vast dienstverband. Dus praktisch gezien: flex blijft flex en vast wordt minder vast, ontslagbescherming wordt verder uitgekleed. (24/12 maanden wordt straks het wisselgeld, let maar op.)

50+ werkeloos raken is nooit meer een vast dienstverband, een zware reductie van je pensioenrechten, naar de bedelstaf en het opvreten van de fictieve overwaarde van je eigen huis.

BadPatNL | 05-03-21 | 14:25

Je moet meer dan 25 jaar gewerkt hebben om tot 2 jaar ww te krijgen.

funkyd | 05-03-21 | 09:19

"Het gaat allemaal beter worden" zeiden ze steeds maar weer. Ik begin me nu (veel te laat natuurlijk) af te vragen, voor wie eigenlijk?

Eminent | 05-03-21 | 08:30 | 1

Voor wie? De rijken en de vriendjes van den Haag en oh ja de grote bedrijven die niet of nauwelijks belasting betalen. Kunnen ze hun nog meer voordelen geven.

benikookalgek? | 05-03-21 | 13:21

Een marginale druk van 167% laat wel zien hoe ziek het hele toeslagencircus is, hoewel 60% voor mensen met een inkomen van 45 duizend ook idioot veel is. NL is helemaal geen progressief land.

Diederik_Ezel | 05-03-21 | 08:27

Ik ga al weer even mee en heb verschillende ingrepen in de WW meegemaakt. Nu dus het zoveelste voorstel voor verdere verschraling. Ik zou wel eens willen weten waarom het voor sommige politici zo gemakkelijk is om de WW te verschralen, terwijl ons asielbeleid al decennia op een aan de huidige situatie aangepast beleid zit te wachten dat ook nog eens effectief is in de uitvoering. Voor de WW wordt bovendien premie betaald, een asielzoeker heeft nog nooit één cent premie betaald en krijgt onmiddellijk uit de staatsruif. Een uitermate stom voorstel dus van Wopke Hoekstra, en dan ook nog eens zo vlak voor de verkiezingen slecht getimed. Doet me een beetje denken aan Eelco Brinkman, die destijds ook in verkiezingstijd plompverloren de wens aankondigde de AOW-leeftijd te verhogen. Dat bezorgde het CDA direct een megaverlies en een lange zit in de oppositiebanken. Ik durf te wedden dat het CDA de eerstvolgende peiling ook een forse min scoort.

jochum1980 | 05-03-21 | 08:21 | 6

Je krijgt pas 2 jaar WW als je 25 jaar gewerkt hebt. Hoekstra wil dus mensen gaan pakken die 25 jaar lang keurig premies afgedragen hebben en daarmee naar liefst 0.6 miljard besparen. Tegelijkertijd wil meneer kennelijk niets doen aan de tientallen miljarden die voor klimaat en immigratie het raam uitvliegen alsof het niets is. Dat noem ik nou nog eens doorpakken. #stemzeweg

5611 | 05-03-21 | 12:21

En dan zijn er ook nog mensen die stemmen op dit soort volk.

benikookalgek? | 05-03-21 | 13:23

@jochum1980 | 05-03-21 | 08:21: Je zou bijna gaan denken dat is een vooraf afgesproken strategie is, Hoekstra is een VVDer in CDA kleren, die wil geen CDA in een volgend kabinet of zo iets?

Sowieso zou er al weer overleg komen tussen de werkgevers/kabinet en de werknemers/bonden over het verder verbeteren van de arbeidsmarkt.

Flexwerkers worden nog steeds teveel achtergesteld op de mensen in vast dienstverband, waardoor Flex iets minder Flex moet worden en vast nog veel minder vast.

Die 24/12 maanden WW wordt zo meteen een stukje wisselgeld, wel 24 maanden WW, maar dan geen ontslagbescherming meer, zo zal het wel uitgepolderd gaan worden door de "wel edel geboren regenten"

BadPatNL | 05-03-21 | 14:35
▼ 3 antwoorden verborgen

En hoeveel miljard ging er ook al weer naar coronaherstel in het buitenland, energietransitie en andere prestigeprojecten?

Rechtsdraaiend | 05-03-21 | 07:33

600 miljoen is 3x niks in deze Corona print maar raak tijden...

Poekieman | 05-03-21 | 07:01

Maak eindelijk de lijfrente eens aflossingsvrij beschikbaar voor noodlijdende ZZP-ers stelletjes fantasieloze klungels daar in Den Haag. Of willen jullie daar ook nog eens 52% over vangen ?

Der Schnitzeljäger | 05-03-21 | 06:40

Op zichzelf zou ik niks tegen 1 jaar WW hebben voor mensen onder de 50. Het stimuleert mensen zo snel mogelijk opnieuw aan de slag te gaan. Meer dan een jaar aan het staatsinfuus lijkt me niet gezond. Als je na een jaar nog niet zelf je inkomen bij elkaar kunt verdienen moet je toch eens bedenken waar dat dan aan ligt.

Alleen komt het voorstel wel op een erg slecht moment, nu werkeloosheid veroorzaakt wordt door het beleid van de overheid.

Fijn_dat_je_er_bent | 05-03-21 | 06:30 | 1

WW is geen staatsinfuus.

Wasbakplasser | 05-03-21 | 09:35

Waarom hoor ik geen politicus over de miljoen arbeidsongeschikten in Nederland met een uitkering voor het leven ? Zeker driekwart zou gewoon kunnen werken. Maar ja, dat zijn een miljoen stemmen he.....

HaagseBeugie | 05-03-21 | 06:29 | 2

Bullshit

guile | 05-03-21 | 08:09

HaagseBeugie | 05-03-21 | 06:29 | 1 |

Precies. Kansloos en onrendabel stemvee.

Guy Fawkes | 05-03-21 | 08:23

Begin liever eens met het afschaffen van alle subsidies en financiële hulpen die naar het buitenland gaan en schaf ook alle binnenlandse subsidies af, i.h.b. aan kunst en kunstemakers. In het verleden kreeg een kunstenaar een door een privépersoon betaalde positie en zij produceerden werkelijk waardevolle dingen. Tegenwoordig krijgen b.v. "woordkunstenaars" en "performance-artists" van de staat een beter leven aan subsidie dan iemand die tegen het minimumloon écht werkt.

zbb | 05-03-21 | 06:21 | 1

".... en zij produceerden werkelijk waardevolle dingen"
De kelders van gemeentehuizen staan nog vol met afzichtelijke gedrochten geproduceerd onder de BKR.
nl.wikipedia.org/wiki/Beeldende_Kunst...

Der Schnitzeljäger | 05-03-21 | 06:42

Je zou kunnen argumenteren dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor het aanleggen van een spaarpotje voor moeilijke tijden. Alleen die vlieger gaat niet op zolang je voor elke euro spaargeld boven de 20K, meer belasting moet betalen dan je ooit als rente zult ontvangen. Wopke moet gewoon eerlijk zijn: Hij heeft dat geld nodig om de EU overdracht voor Italië te kunnen betalen. Bij de partijen die het meest profiteren van de EU, de multinationals die baat hebben bij de grote interne markt, kan hij het niet halen, omdat ze anders weglopen naar een ander land. Daarom moeten alle burgers volgend jaar meer belasting betalen en krijgen ze er minder voor terug. Daarbij worden de midden inkomens het hardste geraakt. Want bij arme mensen valt niks te halen en rijke mensen zijn beter in het ontwijken van belasting... Hekken zijn alleen voor schapen; slangen kruipen er onderdoor en tijgers springen er overheen!

EenGoedBegin | 05-03-21 | 02:36 | 1

Eigenlijk doen de mensen dat al, wist je omdat nog niet? De mensen sparen collectief elke maand, verplicht, een percentage van het bruto loon en dat geld wordt in een pot gestopt. Dat is de WW premie, en de aanvullende WW premie die wij nog eens met de werkgever als personeel onder elkaar geregeld hebben.

BadPatNL | 05-03-21 | 09:58

Volgens mij heeft Hoepke Wokstra nog niet helemaal begrepen dat politici in verkiezingstijd geacht worden om lukraak cadeautjes rond te strooien en pas na de verkiezingen over bezuinigingen te beginnen. Een misser. Nu snap ik beter waarom Hugo de schoenen niet op hem gaat stemmen.

PikInLilly | 05-03-21 | 01:48 | 1

Maar het is ook eerlijk. De andere partijen komen na de verkiezingen met de teleurstellingen. Maar nog steeds niet mijn partij

Rechtsdraaiend | 05-03-21 | 07:35

Als ze tegelijk geld steken in het op tijd omscholen van mensen dan help je de ww kort houden.
Maar daar doen ze dan moeilijk over.

kloopindeslootjijook | 05-03-21 | 00:45

Nog niet zolang geleden was de WW max. 38 maanden. In enkele jaren afgebouwd naar max. 24 maanden. Wopke wilt het dus afbouwen naar 12 maanden om 600 miljoen te bezuinigen. Die 600 miljoen jaarlijks mag je gelijk optellen bij die bekende 400 miljard tot dat ook niet meer toereikend is om de hele zooi draaiend te houden. Waar gaan ze dan op bezuinigen?

Nederland kampioen geld rond pompen, alleen die pomp lekt (migratie) als een zeef.

NLgaatnaardeklote | 05-03-21 | 00:39 | 1

De ene gratis wonen, geld, vakanties, en de ander mag eerst alles opeten en dan creperen.

BadPatNL | 05-03-21 | 10:02

Hij zou het goede voorbeeld kunnen geven door alle politieke wachtgeldregelingen per direct af te schaffen! Scheelt weer een hoop uitkeringen na de verkiezingen!

Stijlloze bezoeker | 05-03-21 | 00:33 | 1

Nee, nee, nee! Tegenwoordig geldt: Doe wat ik zeg, niet wat ik doe!

EenGoedBegin | 05-03-21 | 02:39

Hoekstra bij ingelijst van Ruud de Wild: "meer zekerheden bieden" , LOL.

Roze_bril_drager | 05-03-21 | 00:10

DeJanVergoor partij heeft een goed idee.
Leen als Nederland op de kapitaalmarkt een godsvermogen bij elkaar, de rente is toch laag of negatief zelfs.
Als aflossen problematisch wordt laten we Italië deze keer voor ons betalen.

JanVergoor | 04-03-21 | 23:39 | 1

Zelfs dat kunnen we niet meer zonder dat de rest van de EU begint te piepen. En te klein om te zeggen "Rot op, Brussel" zoals Frankrijk dat telkens kan.

H. Caulfield | 04-03-21 | 23:45

Hoekstra zat bij Op1 en geen woord over dit plan. Wat is er aan de hand met onze journalisten ?

Roze_bril_drager | 04-03-21 | 23:36 | 1

Welke jounalisten? Die bestaan allang niet meer.

General Dripple | 05-03-21 | 05:54

Tja, die 400 miljard aan immigratiekosten en de kosten die hieruit voortvloeien moet dan maar met een kortere ww worden verholpen....

Jan, Leiden | 04-03-21 | 23:21

Dat lijkt me een goed plan als je net de hele economie om zeep hebt geholpen. Je zit immers in de WW omdat je niet wilt werken toch? Wederom opmerkelijk stil bij de VVD, dus deze zullen we moeten slikken.

deugallergie | 04-03-21 | 23:20

Elke CDA stemmer doet in feite een Wop verzoek

Johan1235 | 04-03-21 | 23:15

Wopke Hoekstra, Ohh.. de gene die 04-12-2019 de handtekening zette onder het financieel verdrag met de EU waardoor nu elke Nederlander garant staat voor 34K euro voor de zuidelijke lidstaten?

Wopke lult uit z'n nek, Je hebt RECHT op 2 jaar WW omdat je daarvoor geld hebt afgedragen in de periode dat je wel werk had.
Stort mijn bijdrage dan maar terug van al die jaren dat ik hiervoor belasting heb betaald.
Let op! het volgende plan wordt het basis salaris.

Datgingniegoed | 04-03-21 | 23:06

Iedereen is tegen en Rutte IV verkort de WW regeling van maximaal 24 naar maximaal 12 maanden 60% van het gemiddeld verdiend bruto loon over de laatste 5 werkzame jaren...

BadPatNL | 04-03-21 | 22:40

Verkorten WW duur heeft niets met het toeslagenstelsel te maken, niets met hebberige bejaarden, niets met een pensioendiscussie en niets met marginale druk te maken.
Wel met het feit of je mensen die jarenlang gewerkt hebben en de staatskas gespekt hebben een vangnet gunt zonder dat ze hun huis hoeven op te vreten.
En die WW is niet vrijblijvend want je hebt sollicitatieplicht en moet passend werk aanvaarden.

Zapata10 | 04-03-21 | 22:34

Dit voorstel is eigenlijk nog een trap na voor al die mensen die door Corona zijn ontslagen en nog eens amper werk kunnen vinden.

Sinclair | 04-03-21 | 22:31

Hij voorziet de enorme werkeloosheid die gaat komen. Vandaar.

MoonBeebe | 04-03-21 | 22:31

W. hoekstra lijkt een al leeggeschoten huls die al enige tijd op de bosgrond ligt, koud, met veel grond er in. Zoals vele lege hulzen, die schoten, vergeten zijn en nog steeds koud en leeg in de bossen liggen. Men zou kunnen zeggen: Dat is plastic....

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 22:29

Ik ben zelfstandige. Van mijn factuur gaat 65% naar de belastingen, inkomens belasting en sociale premies. Sociale zaken waar ik als zelfstandige geen recht op heb. Maar die ik wel moet betalen voor anderen. Dus die WW, weg ermee. Maar doe dan wel iets anders. Zorg ervoor dat mensen die werkloos worden zonder eigen schuld niet in bijstand vervallen. Voor hen gewoon een redelijke uitkering, of anders het pensioen vervroegen.

Rest In Privacy | 04-03-21 | 22:26

Je moet de pensioenleeftijd nog verder verhogen. Daarna de WW verkorten. En dan de ontslagregeling versoepelen, zodat je mensen van rond de 60 kunt dumpen.
Dan kunnen de babyboomers gieren van het lachen uit de ramen van hun grachtenpanden.

Lentehaas | 04-03-21 | 22:23 | 3

Dat gebeurt toch al, what's new

sgaapje | 04-03-21 | 23:46

Ja, die babyboomers hebben al die veertig of vijftig jaar van hun hele werkzame leven zwaar aan de sociale lasten betaald. Dat ze zich niet schamen om nu hun pensioen te accepteren!

zbb | 05-03-21 | 06:27

@lentehaas en niet te vergeten is er door die groep jaren sloten belasting betaald, zodat studeren voor meer mensen bereikbaar werd., waardoor we nu opgescheept zitten met een elite van hoogopgeleiden die al dit fraais over ons land uitstorten.

Mallenmoe | 05-03-21 | 08:26

"Wopke was de hoekstra van de samenleving!"

Zoiets toch? Iets met gezinnen, schuivende panelen en hoekstenen. Of ben ik nu wel erg 'durch einander'?

Yrrab | 04-03-21 | 22:21 | 1

Nu'h, je ziet het goed.

MoonBeebe | 04-03-21 | 22:32

De vader van Wobke werkt dus een dag per week onbezoldigd als arts, vanwege de liefde voor het vak. Zijn vader neemt dus 1 dag werk weg van iemand die nog moet werken.

Arachne | 04-03-21 | 22:14 | 1

Inderdaad, alle vrijwilligerswerk van iedere aard moet afgeschaft worden. Heb jij ook het programma van Bij1 gelezen?

zbb | 05-03-21 | 06:32

Valt me tegen, al die boe-roepers... ik lijk wel op de Joop beland!

Papa Jones | 04-03-21 | 22:09

Een politicus met ballen. Een verademing

3Xniks | 04-03-21 | 22:02 | 1

Een goede vent, kwaliteit.

van Oeffelen | 04-03-21 | 22:03

Dus Wopke's plan zal met hulp van de vvd worden uitgevoerd.

Rest In Privacy | 04-03-21 | 21:59

Lekker gewerkt Wop!

Johan1235 | 04-03-21 | 21:57

De amerikaanse economie wordt 1 op 1 over genomen in nederstan.
Van 2 naar 1 jaar. Van 1 jaar naar 6 maanden en dan na verloop van tijd (misschientienjaar) afgeschaft.
Werkloos geworden. De bijstand in.
Niks geen fijn vangnetje meer waar je heerlijk in kan rusten op zoek naar een nieuwe baan.

Gokmaar | 04-03-21 | 21:51 | 5

@_pacman_ | 04-03-21 | 21:55: Prima, geef me wel vast de pensioen die ik al opgebouwd heb, dat regel ik dan ook zelf.

NLgaatnaardeklote | 04-03-21 | 21:58

Het is nogal afhankelijk van uw situatie of dat een goed idee is. Generalistisch beschouwd is deelname aan een (verplicht) pensioenfonds een slecht idee als u onder de 50 jaar bent en een redelijk tot goed inkomen heeft. Anderzijds is het, ondanks de roof van een deel van uw inleg, de vraag of u in de buurt komt bij het realistische scenario qua rendement wat u door uw fonds wordt voorgespiegeld.

_pacman_ | 04-03-21 | 22:06
▼ 2 antwoorden verborgen

CDA: Ieder voor zich en god voor ons allen.

Roze_bril_drager | 04-03-21 | 21:50

Als in de NLse politiek zoveel mensen tegen zijn is het juist uiterst waarschijnlijk dat het wel wordt ingevoerd...

Fanshitter | 04-03-21 | 21:50

Als het vangnet van de WW wegvalt dan mogen de bedrijven wel een grotere ontslagvergoeding meegeven aan de voormalige werknemers.
Oh nee, dit is weer zo'n CDA plan dat de kosten van de crisis bij de werknemers neerlegt.
Net als toen het CDA de pensioenpotten leegroofde ten gunste van de bedrijven.

Osdorpertje | 04-03-21 | 21:48

Als je Franeker zegt, klinkt dat best wel racistisch.

Mr_Natural | 04-03-21 | 21:39 | 1

Het kan Friezen en het kan dooien.

Red shirt | 04-03-21 | 21:42

De partijen zijn tegen het verkorten van de WW maar zijn bijna allemaal voor de ongebreidelde import van gelukszoekers.

likdoorn | 04-03-21 | 21:39

Heleboel alternatieve maatregelen schieten mij te binnen. Immigr.. bep... no1.
Jedoch, korten op uitgaven Kuenigshauss staat bijna bovenaan.. 345 miljoen per jaar... Sla dat ff een paar jaar over zou ik zeggen.

Wassila | 04-03-21 | 21:36

WAO'ers: 2600
Wajongeren: 800
Iaow'ers: 550
Bijstandontvangers: 2700
Totaal : 6650
Aantal WW'ers: onbekend
Aantal inwoners: 55.938 (incl. Kinderen en gepensioneerden)
Totaal aantal huishoudens :25.025
Ze gaan het druk krijgen bij de sociale zaken dankzij Wopke.

RdeFriesch | 04-03-21 | 21:31

De WW vind ik de enige uitkering die te billijken is en mag mij betreft zelfs omhoog. Betreft mensen die niet te lui zijn om te werken maar noodgedwongen zonder zitten. Bovendien wordt het door diezelfde (ex)werkenden zelf betaald. Haal dat geld dan lekker bij de nonvaleurs, zijnde de bijstandtrekkers, af.

R.F.Pickering | 04-03-21 | 21:31 | 1

Wat dacht je van die nonvaleurs die wachtgeld trekken? Valt ook aardig wat weg te trekken, bij hun "bestedingsniveau'

The Green*Machine | 04-03-21 | 21:50

Wat vindt Pieter Omtzigt hiervan, de echte leider van het CDA.
Als Hoekstra dit meent, dan is het CDA mijn stem kwijt.
Stem was sowieso voor Omtzigt.
Mensen hebben hiervoor betaald, kom maar eens in de situatie zonder werk, dan praat je anders.

allesmoetkunnen12 | 04-03-21 | 21:30 | 3

Precies!

Ruif_Vuller | 04-03-21 | 21:40

Omtzigt heeft geen moer meer te vertellen als het aan het CDA en Rutte ligt. Verloren stem.

MoonBeebe | 04-03-21 | 22:34

Als je op Omtzigt stemt, stem je dus hiervoor.

5611 | 05-03-21 | 12:27

"Het CPB, dat bij uitstek de taak heeft de financieel-economische effecten van politiek beleid door te rekenen, heeft het onderwerp ‘kosten van immigratie’ sinds dat ene onderzoek uit 2003 niet meer aangeroerd. Een CPB-woordvoerder kan geen antwoord geven op de vraag waarom niet. ‘We willen dit thema binnenkort wel weer oppakken.’ De afgelopen zeventien jaar heeft het CPB wel diverse onderzoeken naar de kosten van vergrijzing gepubliceerd, kosten die volgens Van de Beek lager zijn – dus minder grote gevolgen hebben – dan die van immigratie." Uit de Volkskrant nota bene: www.volkskrant.nl/ts-bc869d09

Elke ingreep om de verzorggingsstaat betaalbaar te houden is gerommel in de marge zo lang dit taboe bestaat. En dit taboe gaat lang blijven bestaan, dus reken niet op die verzorgingsstaat over 30 jaar.

De Eierbal | 04-03-21 | 21:30

De overheid moet kleiner, immigratie moet omlaag, ontslagrecht moet versoepeld. Da's alles. De rest is nutteloos gepolder.

Upendo | 04-03-21 | 21:27 | 1

U moet in de USA gaan wonen en op de republikeinen gaan stemmen. Neem wel een portemonnee mee. Geen hond betaald belasting dus het openbaar stelsel is kak.

Red shirt | 04-03-21 | 21:35

Ik ben voor het koppelen van de WW aan het wachtgeld. WW verkort? Dan wachtgeld ook.

einz | 04-03-21 | 21:25 | 1

Sowieso, afschaffen en gewoon ww, met dag maximum.

schijtzat | 04-03-21 | 21:26

Hoe het ook kan zie je in België, het land is toch wel een stuk socialer dan Nederland, niet je huis opeten na 1 of 2 jaar:

"De duur van de werkloosheidsuitkeringen is in principe onbeperkt. Het uitgekeerde bedrag neemt wel geleidelijk af ('degressiviteit'), afhankelijk van de duur van de werkloosheid en rekening houdend met uw arbeidsverleden als werknemer. De huidige minimale uitkeringsbedragen worden echter gegarandeerd."

Roze_bril_drager | 04-03-21 | 21:23 | 5

@VoltaireJohn | 04-03-21 | 21:36:

Normaal zouden ze er voor de Nederlandse burger moeten zijn maar begin er echt aan te twijfelen hier.

Roze_bril_drager | 04-03-21 | 21:40

Precies, in de meeste landen is de staat arm en zijn de mensen rijk. Hier is het precies andersom. Nu komt de EU en die gaat alle schulden van de landen overnemen en eerlijk verdelen. Wie zijn er dan de grote verliezers?

EenGoedBegin | 05-03-21 | 02:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoekstra is kansloos. Hij luistert naar de verkeerde spindoctor...

F. von Zeikhoven | 04-03-21 | 21:21

Flobke wordt t ook niet. De WW is een middenklasse ding, zn kiezerspotentieel zeg maar. De rest kan hooguit marginaal gebruik maken van die uitkering of heeft m niet nodig-zoals veel van die die ex politici-.
Flopke dus.

Wassila | 04-03-21 | 21:21

400 miljard weggegooid de afgelopen 25 jaar, en dan wordt deze bezuinigingsmaatregel voorgesteld. Ben het er wel mee eens overigens, maar de timing is echt fout. Maar wil ie dan tegelijkertijd ook een voorstel doen wat betreft wachtgeld van politici, of is dat nog een brug te ver?

Sinterbikske | 04-03-21 | 21:18 | 4

@The Green*Machine | 04-03-21 | 21:29: Ik Ben het er mee eens omdat 24 maanden erg lang is in een tijd waarin er een half miljoen vacatures openstaan. Opleiding leidt tegenwoordig niet tot baangarantie doordat er een heleboel bullshit studies zijn waarin niet iedere opgeleide kan werken en die banen ook als eerste verdwijnen bij een nieuwe recessie. Omscholen en beperken van bullshit opleidingen zoals bijvoorbeeld genderstudies is nodig zodat jongeren niet onnodig lang uit de arbeidsmarkt verdwijnen. Het vinden van een nieuwe baan wordt moeilijker naarmate de tijd die je stil zit. Voor ouderen zou er wel een uitgebreidere WW regeling moeten blijven bestaan, omdat omscholing en het vinden van een baan op latere leeftijd bijna onmogelijk is.

Sinterbikske | 04-03-21 | 21:41

@Sinterbikske | 04-03-21 | 21:41: helder, maar ik ben juist bang dat uitgerekend die laatste groep die je noemt hier onevenredig hard door gepakt zal worden. Want over een speciale regeling voor ouderen hoor ik Wopke niet praten. Daarnaast vraag ik me af hoe iemand zich in korter dan een jaar tijd zich kan laten omscholen. Wat betreft die bullshitstudies ben ik het dan wel weer met je eens, dát is gewoon iemands eigen verantwoordelijkheid.

The Green*Machine | 04-03-21 | 21:57

@The Green*Machine | 04-03-21 | 21:57: die speciale regeling is er al min of meer, namelijk ioaw, deze uitkering heeft mijn moeder ook omdat ze vanwege haar leeftijd geen baan kan vinden. Het is een overbrugging van WW naar AOW.

Sinterbikske | 04-03-21 | 22:22
▼ 1 antwoord verborgen

De koopkracht wordt er niet beter op.

Mr.Crowley | 04-03-21 | 21:18

Vlaktax. 25%. Geen HRA of subsidies meer.

BoerKoekoek | 04-03-21 | 21:18 | 4

Nah, als de HRA wegvalt krijg je een ongelijke strijd op de woningmarkt tussen burgers en rechtspersonen die wel rente mogen aftrekken.

dugo | 04-03-21 | 21:56

@dugo | 04-03-21 | 21:56: Da's het nadeel van de hele teringzooi. Als je ergens aan een draadje trekt, rafelt het hele breiwerk uit. Huizenmarkt. Pensioenen. Etc.

H. Caulfield | 04-03-21 | 23:29
-weggejorist-
WonderlijkeWereld | 05-03-21 | 00:24
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt zeggen wat je wil, maar Wopke heeft wel meer uitstraling dan Jan-Peter

amateurrr | 04-03-21 | 21:13 | 6

Dat is zo.

van Oeffelen | 04-03-21 | 21:21

Dat had Rutte ook.. Wolf in schaapskleren. Ik heb niks met uitstraling. Komen oplichters ook zo vaak mee weg...

MoonBeebe | 04-03-21 | 22:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Als dit je speerpunt is, zo vlak voor de verkiezingen...
En PvdA komt met de populistische “prins Bernhardbelasting”
De VVD herhaalt wat ze wederom niet gaan doen.
SP komt met onbetaalbare plannen.
GL is een racistische partij, met onhaalbare klimaatplannen.
Enz. enz.
Pure polderpolitiek, iedereen lult door elkaar heen en échte problemen worden omzeild uit angst om kritiek te krijgen.
Ach, ik ga lekker een film kijken, ben er wel uit.
Hoef de komende 2 weken geen gelul aan te horen.

Ruimedenker | 04-03-21 | 21:12

Het is wel verfrissend dat Hoekstra eens met een echt, realistisch onderwerp komt ipv al dat woke gedoe. Nu gaat het tenminste ergens over. Rutte en Kaag zullen hier nu ook op bevraagd gaan worden ipv enkel op welke kleur en geslachten en sekusuele voorkeuren bladiebla, ze denken te representeren.
Kuddo's voor Wopke wat dat betreft.
Je weet nu waar CDA staat. Zetels zal het wel niet opleveren...wat dat betreft doet 'ie niet voor Baudet onder.

Bataafje | 04-03-21 | 21:11 | 1

Je hebt volkomen gelijk. Het is een poging om een inhoudelijk punt te maken en het CDA zal de rekening gepresenteerd krijgen. Liever hebben we het over hoeveel heaumeau's er in de TK moeten zitten.

_pacman_ | 04-03-21 | 21:18

En waarom denken jullie dat hij als minister van financiën met dit plan komt? Zou dit geen verkapte bezuinigings maatregel zijn?

Mr.Crowley | 04-03-21 | 21:10

Dat geld is nodig voor het dikker betalen van de commissariaatjes van zijn vriendjes. De hond.

Hommel | 04-03-21 | 21:09

Boosmakend dit. Een groot deel van de WW'ers vindt al binnen een jaar werk. De mensen die er langer gebruik van maken doen dat niet voor hun lol: ze hebben ervaring in kansarme sectoren en/of hebben te maken met leeftijdsdiscriminatie, om maar wat op te noemen. Dit stimuleert mensen heus niet om aan het werk te gaan, maar zal velen dwingen om hun huis op te gaan eten terwijl er al een zwaar tekort is aan huurwoningen.
.
En dan dat voorbeeld van zijn vader, te belachelijk voor woorden. Een arts vindt zo weer werk, kan zijn hele leven een grote spaarbuffer opbouwen en in dit specifieke geval is hij ook gezond en fit genoeg om op hoge leeftijd te blijven werken. Dát zijn nou juist niet de mensen die hierdoor geraakt zullen worden. Schijnheilige bullshit!

The Green*Machine | 04-03-21 | 21:09 | 2

De glans is er snel af bij Wopke.

Roze_bril_drager | 04-03-21 | 21:15

Net zo mensvreemd als die elitaire Kaag.
Ja, die Kaag en Wop hoeven niet te klagen, eigen bedje is gespreid. Inlevingsvermogen in "gewone mensen" is bij hun niet aanwezig.

ZZP-er | 04-03-21 | 21:25

Lekker makkelijk besparen voor het rijk, de extra bijstand komt wel uit de gemeentekas.

dugo | 04-03-21 | 21:05

Wel handig zo’n uitspraak vlak voor de verkiezingen!

laurentius | 04-03-21 | 21:04 | 2

Wopke de stemmenmagneet

NeedIsaymore? | 04-03-21 | 21:09

Zo maakt hij het Rutte wel erg makkelijk.

Bab01 | 04-03-21 | 21:54

Noem je iemand uit Franeker een Franekerer?

Mr_Natural | 04-03-21 | 21:02 | 7

Een Frjentsjerter.

J.P.Drapeau | 04-03-21 | 21:15

Ik hou het op Fries. Kan je ook voor andere dorpelingen/stedelingen uit dezelfde regio gebruiken. Wel zo handig.

cheops | 04-03-21 | 22:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Mensen in mijn omgeving zijn er behoorlijk franek over, en een wat franeker dan de ander.

Mr_Natural | 04-03-21 | 21:01

De enige partij die ik nog meer haat is het cda. Nu weet u waarom. Niet alleen houden ze het immer falende vvd in het zadel (ik wacht nog steeds op een voorbeeld van wat de vvd de afgelopen 10 jaar goed heeft gedaan) en uiteraard dat verfoeilijke “het gezin is de hoeksteen van de samenleving”, terwijl iedereen weet dat kinderen en een vrouw de staat meer aan subsidies kost dan dat de man oplevert. Het gezin is een subsidie spektakel, en ondertussen is 2 van de 3 echtparen gescheiden en hertrouwd, tweede leg en nog wordt er gezeurd dat de schoolboeken zo duur zijn. Let wel: opvoeding 1 kind kost de staat zo’n 3 ton.

Analia von Solmsch | 04-03-21 | 20:58 | 2

8n de jaren '90 kon je als kostwinner een gezin met drie kinderen onderhouden, een keer op vakantie en met regelmaat een hapje buiten de deur eten van een modaal salaris.

Sindsdien krijg je dat je dat met 2 inkomens niet meer voor elkaar zonder een grotere subsidie dan het laagste inkomen.

Dit alles met zonder dank aan CDA, VVD en PvdA door greep uit de pensioenkas en binnen rommelen in EU en de wisseltruc met de €uro

Milton_Styx | 04-03-21 | 21:32

Let wel: opvoeding 1 kind kost de staat zo’n 3 ton.

Eigen schuld, dikke bult (voor de staat). Ze hebben de vrouwen de arbeidsmarkt opgejaagd, de heffingskorting voor de thuisblijvende vrouw afgeschaft, de weduwe uitkering afgeschaft, echtscheiding en toewijzing van de kinderen aan de moeder aangemoedigd en de moeder MOET een betaalde baan, als gevolg van voorstaande de kinderopvang opgetuigd en toegankelijk gemaakt middels kinderopvangtoeslag, de scholen omgevormd tot bewaarplaats en opvoeder, als doelstelling dat 50% van de schoolgaanden naar de universiteit moet terwijl van die 50% het gros daar niet voor geschikt is, en verder een algehele bemoeizucht geinstitutioneerd die tot in de haarvaten van ons bestaan reiken. En iedereen staat de juichen.

Het gezin is inderdaad de hoeksteen van de gemeenschap.
U ziet het allemaal in geld; er is veel meer dan geld. En dat hadden we tot ongeveer de jaren 90, hoewel de afbraak allang was ingesteld.

Arachne | 04-03-21 | 22:08

Volgens mij betalen werknemers geen premie voor de ww. Alleen werkgevers. Dit is een jaar of 10 geleden midden in de vorige crisis gewijzigd, op het moment dat de instroom in de ww echt gigantisch was. Ik heb dat nooit goed uitgelegd gekregen waarom dit nu zo was.

RGV42 | 04-03-21 | 20:57 | 5

Verplicht voor werkgevers.......

Marcello | 04-03-21 | 21:03

Gaat toch van het bruto loon af, dus de werknemer betaalt dan toch?

NeedIsaymore? | 04-03-21 | 21:11

Tekorten worden bijgelegd met belastingen.

Mr.Crowley | 04-03-21 | 21:13
▼ 2 antwoorden verborgen

De 'intelligente peilingen' zeker wie gelooft het nog. PVV gaat groot worden

Eencellig | 04-03-21 | 21:00

Ja, maar dit is een ander soort peiling. Het enige dat we wel weten, is dat op 17 maart we het gaan horen.

Adriel | 04-03-21 | 21:06

@beldewouten | 04-03-21 | 20:59: Interessant om te kijken of daar op 17 maart iets van terug te zien is. Zo ja, dan is dit een leuke nieuwe onderzoeksmethode.

5611 | 05-03-21 | 12:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoekstra, corpsbal, Boston Consulting Group, betweter, borrelpraat, al jaren nu goedkoop geld aan het uitgeven en dan nu met TK2021 even flink doen, erger dan Rutte, de Trump van Nederland, maar dan ook de NL variant, smaakloos, kleurloos, charlatan...., dat het erger kon dan Hugo de Jonge...., wat een farce en afgang, paniek, rentmeesterschap, Grister, CDA, af, nu doorpakken, wegwezen, niet meer terugkomen

Marcello | 04-03-21 | 20:56 | 3

Slaat ook ineens nu in facebookfilmpjes stoere taal uit over het aanpakken van drugscriminaliteit. Totaal niet serieus te nemen.

The Green*Machine | 04-03-21 | 21:16

@The Green*Machine | 04-03-21 | 21:16:
Ik pis in m’n broek van het lachen. Hoe meer geld ze tegen de drugshandel aan smijten, hoe duidelijker het wordt dat justitie dat nooit gaat winnen. Zeker niet als het gaat om cocaïne uit Zuid-Amerika.

theo-is-dood | 04-03-21 | 21:35

@theo-is-dood | 04-03-21 | 21:35: ik heb Wopke hier eigenlijk nooit echt over gehoord, alleen die kale schoonmoederknuffelaar. En nu wordt het ineens van de daken geschreeuwd. Nóg meer geld in die overduidelijke bodemloze put terwijl we korten op ww, ja goed plan man Wopke ouwe dagobert.

The Green*Machine | 04-03-21 | 22:00

Wat is er eigenlijk christelijk aan dat CDA? Opportunistische egoïsten. Ze praten met Limburgs meel in de mond terwijl het ondertussen onbetrouwbare violen zijn. Christelijk? Mijn kont. Lafbekken en oplichters.

Red shirt | 04-03-21 | 20:56 | 2

Echte christenen gedragen zich niet zo. Deze mensen zijn de RINO versies van de Republikeins partij.

Adriel | 04-03-21 | 20:57

Volgens mij weten sommige reaguurder het verschil tussen bijstand en WW niet.
Op bijstand heb je altijd recht, of je nou gewerkt hebt of niet.
Op WW heb je alleen recht als je gewerkt hebt, en dan nog voor een beperkte periode. Het is een vangnet waar je zelf voor betaald hebt.

Osdorpertje | 04-03-21 | 20:55 | 7

Of je nou een keer per week of vijf keer per dag je vrouw volpurt, ze wordt maar 1 keer zwanger die cyclus.

The Green*Machine | 04-03-21 | 22:02

Bijstand ook niet zomaar recht op hoor. Eerst spaarcenten opmaken, dan nog mazzel hebben dat je geen eigen huis hebt of je partner niet gewoon verdiend.

maSs | 04-03-21 | 23:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Goed plan. Nu doorpakken.

van Oeffelen | 04-03-21 | 20:54 | 5

Dat schijn je nogal vaker te roepen Kuif...

neonreclame | 04-03-21 | 20:56

Aldus Van Kuiffelen

NeedIsaymore? | 04-03-21 | 21:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een ongelofelijke schooiers zijn het geworden in den haag

Eencellig | 04-03-21 | 20:54

Is dit nu een nieuw sociaal contract van het CDA met de burger, waar Omtzigt het altijd over heeft ?

Roze_bril_drager | 04-03-21 | 20:54

Wopke doet me aan Jack de Vries denken. Ook zo’n kwezel die de hele dag loopt te mekkeren dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is, maar dan stiekem buiten de deur neuken. Wat dat betreft echt een CDA’er.

De Pilsvogel | 04-03-21 | 20:53 | 2

De Vries mag de schoenen van de Wopster nog niet poetsen.

van Oeffelen | 04-03-21 | 20:55

Precies, en Hugo de “mooie” Jonge is er ook zo een.

banana moeskoerie | 05-03-21 | 11:07

Stukje techniek: ook de WW is op basis van het omslagstelsel. Dus niks sparen. En Wopke Hoekstra blijkt inderdaad de apolitieke stoethaspel die hij van te voren leek. D66 is de nieuwe sokpop van VNO/NVW eikel: dit jaren tachtig verhaal aan de vooravond van een mogelijk gigantische recessie? Bitch please!

Wel heel erg McKinsey, dat dan weer wel. Minimumloon bevriezen en dan nu Arbeitsfreude. Zelfs als zo meteen de banen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Gaat lekker, CDA!

Hetkanverkeren | 04-03-21 | 20:53

Het is godsgeklaagd dit. Steeds meer betalen voor nog minder!

vluchtelingallergie | 04-03-21 | 20:53

Ik twijfelde nog tussen CDA en PVV maar nu wordt het definitief PVV.

Eencellig | 04-03-21 | 20:52 | 11

@neonreclame | 04-03-21 | 21:06: Nou, ik vind het geen gelul.

Als je na een jaar nóg geen werk hebt, is dat tweede jaar toch weggegooid geld.

Papa Jones | 04-03-21 | 21:19

@Papa Jones | 04-03-21 | 21:19:

Ja ok gab..

Dan zijn we het daar over oneens..

Jij vind altijd wel een baan las ik net....

Ik wens je het beste toe...

neonreclame | 04-03-21 | 21:23

@Papa Jones | 04-03-21 | 21:19: weggegooid voor wie? Daar heb je zelf toch aan bijgedragen? Als je recht hebt op 2 jaar WW heb je ook heel lang afgedragen. Bijstand met partner die werkt is geen bijstand. Daarbij meer belasting over die 90% etc.

maSs | 04-03-21 | 23:10
▼ 8 antwoorden verborgen

Als dat plan net zo strak wordt uitgevoerd als de belofte die ieder kabinet sinds WOII heeft gedaan om het aantal ambtenaren terug te dringen dan zal het niet veel opleveren, maar wat weet onze MinFin nou van geld of van ambtenaren.

OverdaanDerOnderheid | 04-03-21 | 20:51

Ga je dan ook voor de slachtoffers van je centenkakkerij een nieuwe baan regelen Woppie?

Zwiebelsuppe | 04-03-21 | 20:50 | 1

Nog niet over gedacht verwacht ik

sgaapje | 04-03-21 | 22:27

Je kan best beargumenteren dat een WW van twee jaar niet meer van deze tijd is, deed commissie Borstlap ook. Je kan er ook op tegen zijn, maar iets zegt mij dat veel partijen domweg tegen zijn omdat ze bang zijn kiezers boos te maken. Wat dat betreft heeft Wopke wel ballen.

beldewouten | 04-03-21 | 20:50 | 10

@beldewouten | 04-03-21 | 21:25: Ik ken twéé mensen die in de ww zijn beland, en vervolgens in de wao. Die waren psychisch niet ok. Vóórdat ze in de WW kwamen al.

Papa Jones | 04-03-21 | 21:36

@Papa Jones | 04-03-21 | 21:36: Even iets verder kijken dan de neus lang is, Papa. En uit je voorbeeld blijkt dat ook zij werk kunnen hebben.

beldewouten | 04-03-21 | 21:43

@Papa Jones | 04-03-21 | 20:56: eerste jaar meer. Dus ook meer afdracht aan de staat. En na een jaar geen werk en vervolgens geen inkomen (bijstand met een partner die normaal verdient is geen bijstand). Dus nee dit is een verslechtering. Daarbij heb je hiervoor zelf afgedragen, dus als je voor jezelf genoeg bij elkaar hebt afgedragen daarna dan niet meer inhouden?

maSs | 04-03-21 | 23:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Windmolens, EU en immigratie kosten opgeteld ongeveer 40 miljard euro per jaar. Daaraan een procent minder uitgeven lijkt me een beter idee dan de WW afbreken.

Daar komt bij dat de WW eigendom is van de werknemers, want een werknemersverzekering. Ik kan nu al zeggen dat een eventuele besparing niet bij de premiebetalers terecht komt, wat wel zou moeten. En zo wel, dan wordt dat direct afgenomen door hogere belasting. Kortom, niet doen, want het bespaarde geld gaat niet naar werknemers, maar over de balk.

Koning_van_de_BBQ | 04-03-21 | 20:48 | 1

@Mezelf
Tevens is dit een verkapte vermogensbelasting. Want mensen komen sneller in de bijstand terecht. Ik heb sterk het idee dat de regering het erg vervelend vindt dat mensen eigen vermogen hebben, want dat maakt ze onafhankelijk. Dat eigen vermogen moet stuk. Nu met corona werkt men daar al hard aan, straks misschien een vermogensbelasting, dit plan er bij. Ondertussen wordt de democratische controle over het overheidsgeld verkleind, o.a. door het over te hevelen naar de EU, zodat de macht van de overheid over het materiele (en daarmee ook sociale en fysieke) bestaan toeneemt.

Koning_van_de_BBQ | 04-03-21 | 21:00

Er komt een keer een moment dat een heel groot deel van de samenleving op of onder bijstandniveau zit. De prijzen stijgen, de "potjes geld" worden opgeheven, goede voorzieningen zijn voor wie grof geld heeft. Bedrijven en overheden laten de zoekende burger vastlopen bij het eerste contact. "Uw situatie past niet bij onze diensten."
Waar Hoekstra en Rutte op aansturen, is het totaal en onherroepelijk machteloos maken van hen die geen kapitaal hebben. De sanctiemaatschappij houdt jou rustig. Wie blijft volharden in verzet, leeft buiten in een winkelwagen.
Ik verzin het niet. In de VS is het er al lang.

zeurmachine | 04-03-21 | 20:48

Toch blijven dit soort voorstellen maar marginaal als de klimaatwaanzin en immigtatiewaanzin niet aangepakt worden, daarom is Wopke ook maar een populistische schreeuwer voor eigen parochie.

smdyasc | 04-03-21 | 20:47

Waar hebben we de WW nog voor nodig? De auto's zijn zo betrouwbaar tegenwoordig.

Mr_Natural | 04-03-21 | 20:47 | 2

Wolkswagen?

van Oeffelen | 04-03-21 | 20:56

@van Oeffelen | 04-03-21 | 20:56: wegen wacht.

Analia von Solmsch | 04-03-21 | 21:05

Het kan aan mij liggen, maar die ww, daar betalen we toch gewoon premie voor?

Zoiets | 04-03-21 | 20:47 | 1

Dat blijf je ook doen.

wapster | 04-03-21 | 20:54

Wopke is zeker met z'n bakkes op het ijs gedonderd, wat een gek..

ceriel82 | 04-03-21 | 20:47

De VVD is voor, dus dan sluit heel Eén Pot Nat Nederland vanzelf aan. De PvdA voorop. Daar lieten ze zelfs 65 jaar als pensioenleeftijd vallen in ruil voor een baantje in het Europees Parlement. Toch Agnes?

wapster | 04-03-21 | 20:47

De WW heb je zelf bij elkaar gespaard door premie af te dragen toen je nog werkte. En als je daar door de maatregelen van onder andere het CDA tijdens de wereldwijde Corona Apocalyps je baan verliest dan mag je als klap op de vuurpijl de helft van je zelf bijelkaar gespaarde WW inleveren terwijl er extra veel concurrentie is van andere werkzoekende die ook hun baan zijn kwijtgeraakt door de Corona Apocalyps.
Alleen omdat er ineens extra veel mensen bij het UWV aankloppen. Mede dankzij het CDA die zonodig alles in een lockdown moesten zetten.

Osdorpertje | 04-03-21 | 20:47 | 1

Je ziet het verkeerd. Het grootste deel van de WW is in de visie van CDA en VVD bedoeld voor bedrijven, als subsidie voor als het slecht gaat. NOW is een voorbeeld. Dat is het ondernemerschap dat vvd en cda voorstaan

* Il Principe * | 04-03-21 | 21:00

Voor de reeds gepensioneerden natuurlijk geen probleem en zal hun worst wezen. Voor de sociale mensen onder ons die participeren natuurlijk een ramp als er een keer kink in de kabel komt in je werkbare leven.

Graag wel invoeren alleen ww voor pasportiers van Koninkrijk der Nederlanden.

Remi A. | 04-03-21 | 20:46

Ik vind het een uitstekend plan!
En dan stem ik geeneens CDA.

Papa Jones | 04-03-21 | 20:46 | 4

Die foto, van 'na 2 maanden WW', met die voddenboer of wat het moet voorstellen, slaat ontzettend de plank mis overigens.

De eerste 2 maanden zul je 90 procent van je laatst verdiende loon krijgen, als het aan Wopke ligt.

Momenteel is dat een schamele 75 procent.

Papa Jones | 04-03-21 | 20:50

@Papa Jones | 04-03-21 | 20:50:

75 eerste, 70 tweede derde etc. Wellicht afhankelijk van de dienstjaren.

neonreclame | 04-03-21 | 20:55

@neonreclame | 04-03-21 | 20:48:
Het zal dan wel druk worden in die fabriek. Ik vrees zelfs dat er een tijd aan zit te komen dat er dan meer werkwillige mensen zullen zijn dan arbeidsplaatsen. Niet dat het 2e WW jaar daar veel bij zal helpen, maar voor genoeg mensen zal de eigen woning dan nog net te redden zijn in plaats van gedwongen verkoop. Zeker voor de groep die een diepe val zal maken richting de bijstand. Misschien is het dan zelfs de eerste dominosteen die de huizenbubbel uiteen zal laten spatten.

cheops | 04-03-21 | 22:13
▼ 1 antwoord verborgen

CDA, slopers van Nederland. Ze slopen de boeren en nu de werkenden. Wie zijn de volgende. Als de WW verder gesloopt word, dan groeit de bijstand goed en daar raakt je alles kwijt wat je hebt opgebouwd.

CDA Nu doorpakken naar de afgrond

edo2018 | 04-03-21 | 20:46 | 2

Nou, als werkende heb je geen WW nodig zeg maar.

swaggerton | 04-03-21 | 20:51

Maar wel 400 miljard voor migratie?

Mr.Crowley | 04-03-21 | 20:45 | 1

Moet ergens van betaald worden, dan maar mensen zo snel mogelijk de bijstand injagen denken ze bij het CDA.

Roze_bril_drager | 04-03-21 | 21:00

Hoekstra, jij vrolijke calvinist, stel ook even voor dat het wachtgeld voor politici met 50% per maand wordt gekort en naar een maximum van 3 maanden gaat.
Of gaat dat te ver?

Dezenaamhier | 04-03-21 | 20:45 | 1

Laten we eens beginnen om die wachtgeldperiode ook te halveren als voorwaarde voor dit plan. Kijken wat ze er dan van vinden.

5611 | 04-03-21 | 20:51

Wat je ook van Hoekstra en zijn plannen vindt, hij is de enige die durft te zeggen dat het la-la-gratis-geld-voor-allen-tijdperk niet eeuwig kan voortduren.

_pacman_ | 04-03-21 | 20:45 | 4

Er zijn genoeg mensen die een uitkering hebben en ernaast bijschnabbelen. Eerst die. Ik heb in de vorige crisis bijna 2 jaar thuis gezeten. Tegen mijn zin in. Vaak gesolliciteerd, maar vaak afgewezen. Dus lala geld? Niet voor mij

edo2018 | 04-03-21 | 20:50

Als ze eerst eens beginnen met efficient werken, stoppen met uitgeven aan zinloze, uitzichtloze en eindeloze nutteloze zaken, investeren in de eigen bevolking, dan kan het zelfs zomaar zijn dat ze gewoon geld over gaan houden.

Dezenaamhier | 04-03-21 | 21:08

Ja en ondertussen alleen de mensen die er voor gewerkt hebben korten. Steek eerst eens de hand in eigen boezem en doe iets aan die belachelijke wachtgeldregeling, de reden voor die regeling is al lang en breed achterhaald, alsof politici niet gewoon de marionetten van de partijen zijn.

Gratis geld voor mensen die door een moeilijke periode gaan is heel normaal, maar in Nederland geven we het blijkbaar liever aan mensen die alleen goed zijn in hun handje ophouden. Wat is de WW nou onder de streep? Een paar honderd euro bovenop de bijstand waar ze die mensen anders in terecht zouden komen?

Terra | 04-03-21 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij sparen we de WW toch echt voor een deel zelf bij elkaar. Dat is dus voornamelijk ons geld, niet het geld van de overheid.

Als ze de WW dus inkorten verwacht in een bedrag ter waarde van het deel van 1 jaar WW dat ik heb opgespaard op mijn rekening te zien.

DerUnterMensch | 04-03-21 | 20:45 | 1

Het is altijd ons geld, man.

Mr.Crowley | 04-03-21 | 20:46

Wopke, je hebt nota bene een huis met een erker. Dat staat in mijn boek symbool voor degelijkheid en betrouwbaarheid. Je gaat onder deze omstandigheden natuurlijk niet een heleboel mensen die buiten hun schuld om werkloos zijn geworden verder uitkleden. Als je ergens op wilt bezuinigen, begin dat eens bij dat geldverslindende, ondermijnende asielcircus.

MickeyGouda | 04-03-21 | 20:43 | 1

Hey jongens..!! Als we dit nou zeggen, dan kunnen we later nog altijd terug..

Ja..!!! Hoera Wopke...!!

neonreclame | 04-03-21 | 20:46

Het beste is de pensioenkwestie door Henk Krol te laten behandelen

thanseeuwen | 04-03-21 | 20:41

Als je 600 miljoen wil besparen gooi je een maand de immigratie dicht.Besparing 16 miljard per jaar gedeeld door 12 maanden.

van stampij | 04-03-21 | 20:40 | 2

Dat zou 2.000 maal een half miljoen aan kosten schelen, een miljard dus, uitgesmeerd over enkele decennia dus zeg 40 miljoen per jaar. Houd het een.kabinetsperiode vol dan bespaar je decennia lang 2 miljard per jaar. Kijk, dat schiet lekker op.

5611 | 04-03-21 | 20:55

Ik waag te betwijfelen of u berekening wel helemaal klopt. U heeft de actuele voorraad en vooruitzichten voor de productie van nog meer Nieuwe Europeanen in met name Afrika namelijk nog niet meegenomen in uw berekening. En u weet vast wel dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden.

OverdaanDerOnderheid | 04-03-21 | 20:58

Vanavond weer allemaal naar Nieuwsuur kijken. Vandaag gaat Liliane Ploumen naar de slachtbank.
En niet vergeten de aflevering met Esther Ouwehand terug te kijken. Hoe de PvdD ontmaskert dat is een lobbygroep is voor het vegetarische groot kapitaal

JanP999 | 04-03-21 | 20:40

Geen wachtgeld voor Wopke.

pjotr nicknaamtov | 04-03-21 | 20:40

Graag een nieuwe antenne voor Wopke, want deze is stuk.

Prieelvogel | 04-03-21 | 20:38 | 1

Wat er in de politiek klaar staat om zo'n leeg plekje op te vullen, is ook niet veel soeps.

schijtzat | 04-03-21 | 21:31

400.000.000.000 euro/25 jaar kost de culturele verrijking.
En maar zeuren over de WW.
Een euro kan maar 1X uitgegeven worden, ja!

HogeNood | 04-03-21 | 20:37

"Ik zie het ook bij mijn eigen vader, die is ruim boven de pensioengerechtigde leeftijd, maar hij vindt zijn werk - hij is stratenmaker - zo leuk dat hij één dag in de week nog de tuin opnieuw betegeld bij de familie Hoekstra die het verder niet uitmaakt dat zijn rug reeds kapot is."

Subietzometeenstraks | 04-03-21 | 20:36

De VVD is stil, dus het gaat wel door uiteindelijk...

hoevenpe | 04-03-21 | 20:36 | 2

Rutte wil sowieso sociaal stelsel versoberen. Verhoging minimumloon moet ergens vandaan komen...anders gaan werkgevers nooit akkoord. D'66 zal instemmen, CU ook.
Maar die Wopke. Hoe geaaf je je graf. Wil die man geen winst?

Bataafje | 04-03-21 | 21:02

Zijn dat niet die ratten die tegelijkertijd het ontslagrecht willen versoepelen?

Over stille VVDers gesproken? Waar is dat team van VVDers opererend onder de naam Kuifje?

JWZ_JMK | 04-03-21 | 23:27

Alsof iedereen er voor de lol gebruik van maakt ofzo?

Leptob | 04-03-21 | 20:34 | 1

Oostblokkers, in hun thuisland

haddem | 04-03-21 | 20:35

Elke vier jaar weer strijden om wie de wapens mag richten op degenen die het moeten betalen met hun bakkes.

haddem | 04-03-21 | 20:34

Iedere partij weet dat het nodig is, maar durft het niet te zeggen omdat het stemmen kost.

Oftewel: het komt in het volgende regeerakkoord en niemand weet hoe het daarin terecht is gekomen, maar tja, het staat erin dus ze zullen straks voor stemmen.

SkepticalRealist | 04-03-21 | 20:33 | 6

@allesmoetkunnen12 | 04-03-21 | 20:39: Streep door de klimaatwaanzin: besparing 1.000 miljard tot 2050 dus 33 miljard per jaar. Streep door de immigratie: ieder jaar 2 miljard cumulatief dus gemiddeld over 30 jaar 30 miljard per jaar.

5611 | 04-03-21 | 20:58

@allesmoetkunnen12 | 04-03-21 | 20:39: precies. WW is niet het grote probleem. De WW heb je zelf voor betaald, daarnaast heb je als beginnend werkende niet zo snel recht op 2 jaar WW. Het wordt altijd neergezet alsof je met een half jaar werk twee jaar niks hoeft te doen. Je moet van alles aanleveren en solliciteren etc. Enige “vreemde” vind ik vakantiedagen.

maSs | 04-03-21 | 22:51

@maSs | 04-03-21 | 22:51: Precies, mensen verwarren WW vaak met Bijstand. Denk dat de meeste mensen die in de WW belanden echt niet twee jaar gaan lanterfanten. Trek de Bijstand maar open en laat die luiwammesen maar 8 uur per dag met bejaarden praten tegen eenzaamheid of als ze de taal machtig zijn met jonge migrantenkinderen tegen taalachterstand. Genoeg te doen in dit land.

JWZ_JMK | 04-03-21 | 23:22
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl