Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Belangrijke tweet. Werken hep geen zin

Heul. Veul. Cijfers. Maar ze komen allemaal op hetzelfde neer.

Social

Vijf dagen in de week vroeg op. Vijf dagen in de week laat thuis. Vijf dagen in de week die handen uit die mouwen. Vijf dagen in de week luisteren naar de manager. Vijf dagen in de week de manager niet aanvliegen. Vijf dagen in de week terugdenken aan die ene keer toen puntje bij paaltje kwam en de manager u liet barsten. Vijf dagen in de week. Elke week opnieuw. Heel normaal in Nederland. En waar doet u het voor? Helemaal nergens voor. Dat zeggen deze cijfers. Meer verdienen is voor alleenverdieners met een laag inkomen gekkenwerk. Gefeliciteerd Nederland Laten We Iedereen Maar Lekker De Uitkering In Pamperen Land. 

Reaguursels

Inloggen

Communism doesn't work, because people like to own stuff. -Frank Zappa

MistaRazista | 07-12-18 | 16:02

Socialism in the making; uiteindelijke doel is dat alle inkomen naar de staat gaat (via belastingen, energietransitie etc etc) en vadertje staat herverdeelt dan het geld. Wie goed (staat-positief) bij zijn schoen gezongen heeft en lief geweest is krijgt een xtra zakcentje.

StijlVoorover | 07-12-18 | 13:23

Tweeverdieners bepalen de norm.
Vrije markt is prima, het moet alleen in dienst blijven staan van de kwaliteit van leven van alle Nederlanders.
Hypotheek daarom op max 1 FTE baseren.

kloopindeslootjijook | 07-12-18 | 12:13

Zonder bijstand zouden we hoop ellende erbij hebben in Nederland.
Maar als werken nou ietsje meer zou lonen...

kloopindeslootjijook | 07-12-18 | 11:59

Pamper is absoluut het goede woord, als je hem net aan hebt lijkt het ok, maar al heel erg snel is het alleen maar armoedeshit.

cat22 | 07-12-18 | 11:09

Als werkzaam zijnde in de schuldhulpverlening kan ik e.e.a. van a-tot-z bevestigen. Werken, inderdaad als alleenstaande (dus géén inkomensafhankelijke combinatiekorting, wat al zo'n € 2000,l= per jaar kan behelzen!) heeft met een bruto jaarinkomen van rond de 25K geen enkele zin: je houdt netto net een paar tientjes per maand meer over, maar levert daartoe wel even 160 uur vrije tijd in.
Dus kan ik niet zo heel goed tegen links gejammer over bijstanders; die krijgen hun centen immers geheel graties aangereikt, en houden in voorkomende gevallen (veel kinderen!) zelfs meer over dan iemand die gewoon voor z'n geld werkt.

Je zou toch zeggen: dit kun je helemaal niet aan het volk verkopen.
Nou dat lukt prima, want wat is er aan de hand: de bijstanders menen dat mensen die werken per definitie 'rijk' zijn; en tegelijkertijd hebben de mensen die werken tegen een redelijk loon geen flauw idee van de enorme klappen geld die die 'zieluge' bijstandtrekkers mogen opeisen. Dus blijft het sprookje bij beide groepen voortbestaan, mensen die werken zijn rijk, en uitkeringstrekkers zijn sielug.
Wie zich echter een beetje verdiept in de feiten, komt tot een heel ander beeld.

EefjeWentelteefje | 07-12-18 | 10:21

@Bas1877 | 07-12-18 | 10:37
Dieselrijders zijn de paria's onder de automobilisten, reken maar eens voor de grap uit wat een auto op LPG kost (ik ga uit van een gebruikte auto met reeds ingebouwde LPG-inst.).

Crusher | 07-12-18 | 13:31

Het ligt geheel aan de situatie. En begin me niet over de SHV. Op sommige plekken een zooitje.
Maar het klopt wel dat je als werkende, in sommige gevallen, beter af bent in de bijstand dan bijvoorbeeld, bij een uitbuitbureau. En niet alle bijstanders zijn zielig. Wat het wel aangeeft is dat heel wat banen zwaar onderbetaald worden. En als ZZP'er kan je soms heel slecht af zijn. Maar als bijstander kan je vaak best overleven, nog dan, volgend jaar kan dat dus heel anders uitpakken. Maar dat geldt ook voor de laag verdieners.

Ghard Leers | 07-12-18 | 20:13

Links gejammer? Als het aan de SP of GroenLinks ligt, eindigt er veel meer geld bij de werkende arbeider. Deze nivellering is het resultaat van centrumrechts beleid. De PvdA socialistisch noemen raakt na de jaren 90 kant noch wal.

MichaelS | 08-12-18 | 09:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik stop direct met werken... bedankt voor het delen GS!!

En nu een biertje (nu het nog betaalbaar is) Cheers!

ja-nee-misschien | 07-12-18 | 10:21

De armoedeval is weer eens afgestoft en opgepoetst, maar er wordt weer niets aangedaan. vvd weigert de belastingen te hervormen, is bezig met heel belangrijke zaken als ... ja wat eigenlijk? Falen met afschaffen vennootschapsbelasting en het tekenen bij het kruisje op iedere stuk dat uit SE EU komt.

Analia von Solmsch | 07-12-18 | 09:24

De EU uiteraard.

Analia von Solmsch | 07-12-18 | 09:25

Mark Ettur in z'n plutocratie modus, het zijn ook lobbyisten van bedrijven en rijke personen die bij regeringen aan kloppen. Ookal wordt hierover door de massa media nauwelijks over gerapporteerd. Kijk naar de US, waar 1% iets van 40 procent, ws. intussen al meer, van het geld in handen heeft. Een enigszins scheve verhouding ...

Nederlandop1 | 07-12-18 | 10:01

De vvd, maar in feite de hele elite-kliek, heeft er alle belang bij dat de situatie gewoon blijft zoals -ie is, en wel omdat het stemvee volstrekt onwetend is en de situatie doodgewoon accepteert.

EefjeWentelteefje | 07-12-18 | 10:23

Zonder mijn baan kan ik toch echt mijn hypotheek niet betalen, dus mjah.

coolvibe | 07-12-18 | 09:18

Door mijn eigen handicap kom ik in contact met wa-jongers. Ik zelf werk al heel lang, maar als ik hoor hoeveel zij krijgen, ik houd minder over, vooral omdat ik veel kosten moet maken om te kunnen werken. Gereedschap, rijkskosten zijn 60 procent van mijn inkomen. Dat afgetrokken van mijn salaris is minder dan wa-jong.
En de wa-jongers die ik ken zijn daarbij ook nog eens gefortuneerd door rijke familie. Wereldreizen etc. Kom daar maar eens bij aan als je je leven lang gewerkt hebt en werkloos wordt, je vermogen moet er eerst aan.
Op
De laatste tijd moet ik geregeld naar de neuroloog wegens een soort kanker (goedaardig) die erg irritant is en mijn leven al mijn leven lang tergt. Maar UWV vind dit geen ziekte, de nepdokter wist niet eens wat het was.
Maar als ik nooit gewerkt zou hebben met deze ziekte dan golden er andere regels, je best doen wordt nog steeds gestraft.

Bas1877 | 07-12-18 | 09:04

Dat kan overigens best wat minder, met al die wa-jongers e.d. Ik vermoed dat ca. 3 of 4 miljoen mensen (mannen) Nederland draaiende houden. En nee, NIET MEER immigranten erbij, MAAR MINDER (>> Den Haag).

Nederlandop1 | 07-12-18 | 09:56

Nederlandop1

Gezien dat ik werk en volgens de overheid knettergek ben ( voor rijbewijs moet ik extra gekeurd worden etc. ) maar voor werk kan je wel alles. Een behoorlijke tegenspraak in termen.
Maar veel wa-jongers, man of vrouw, zou gewoon kunnen werken en kiezen de makkelijke weg. Oplichting wordt zoiets ook wel genoemd. En wat worden zij beschermt door links, maar krijg geen ziekte, de overheid pakt dan alles van je af.

Bas1877 | 07-12-18 | 10:32

In plaats dat we mensen nou zo rond hun 40e-45e laten omscholen/bijscholen. Maar of je hebt daar geen tijd voor (tenzij je een parttimewerkende vrouw bent) of als je eenmaal eruit ligt heb je er geen geld voor, want weer naar school gaan kost makkelijk 2000 euro per jaar. Dus we doen het dom.

kloopindeslootjijook | 07-12-18 | 12:03

We zijn best een gaaf land, ondanks de overheid niet omdat. De overhead heeft nooit genoeg ze willen altijd meer meer meer geld. Ik wens die lui een verwarde man die kapotgetaxed is toe

Bokito ergo sum | 07-12-18 | 08:54

Beetje slordig dat mijn salaris en bonussen er niet bij staan, ben benieuwd wat de marginale druk is bij een jaarinkomen van 180.000 Euro.

De Ana(a)list | 07-12-18 | 08:53

Te hoog.

IkwilJinekwel | 07-12-18 | 09:04

Dat wil je echt niet weten.

lacucaracha | 07-12-18 | 11:13

1 woord: flat-tax. Gewoon altijd 35% of 25% belasting op loon, ongeacht wat je verdient. geen subsidies of lapmaatregelen. Keep it simple and stupid. Kun je de hele belastingdienst op 4 computers draaien, MinFin kun je dan op een paar mensen na opheffen en heel veel andere ministeries ook. #minderoverheid

Fiets | 07-12-18 | 08:37

Leuk dat de hogere inkomens daar meer aan hebben, prima, maar onderin komt de boel dan in de knel.
Alleen al het feit dat er huurtoeslag bestaat en zorgtoeslag geeft al aan dat de kosten niet in balans zijn met het minimumloon, laat staan bijstand.
De markt wordt niet gestuurd door mensen op het minimum..

kloopindeslootjijook | 07-12-18 | 12:08

Hulde! Vlaktaks is een zeer goed idee. (#Ronaldo had het al over managers waar iedereen verantwoording aan af moet leggen: Heb je er één, dan zitten er morgen twee. Heb je er twee, dan zijn het er morgen vier. Net alsof je besloten hebt een witte muis aan te schaffen voor jouw kind: Het is nl. altijd een vrouwtje. (Neenee, nu niet gaan #MeeToowen, bedoel dit beslist niet vrouw-onvriendelijk). )
Conclusie: De belastingdruk IS VEEL TE HOOG EN HIER MOET VLOT WAT AAN GEDAAN WORDEN want het werkend klootjesvolk pikt dit niet lang meer. IK WAARSCHUW JULLIE want mijn voorspellingen komen al te vaak uit...

Dysphemian | 07-12-18 | 12:29

Keep it simple and stupid werkt niet. Een land is daar te ingewikkeld voor.

D.A.A.R. | 07-12-18 | 19:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit jaar liep mijn omzet terug met ongeveer € 20.000. Komt dat even mooi uit! Ik zal meteen die Adwords campagne even stoppen.

Fantabulosa | 07-12-18 | 07:53

Dat zal volgend jaar misschien wel erger worden. Ik weet niet in welke branche je zit. Maar na de vele belasting verhogingen zal het volk minder besteedbaar inkomen hebben. Dus heel wat MKB bedrijven zullen dat gaan merken.

Ghard Leers | 07-12-18 | 20:21

Goh,het lijkt er eindelijk op dat de geest uit de fles is bij de middenklasse en zelfs oom agent een geel hesje zoekt na zoveel jaren zoethoudertjes,leugens ,list en bedrog.Sterkte aan alle stakers.

Vliegendtapijtje | 07-12-18 | 07:47

Mischien toch een geel hesje kopen? En als je toch bezig bent ff zo'n masker tegen verfdampen en een duikbrilletje.

Poppo van Ulvinga | 07-12-18 | 07:15

Een goede uitkering is prima. Voor diegenen waar het voor bedoelt is: iemand die jaren heeft bijgedragen en buiten zijn schuld zonder werk komt te zitten, dus m.n. autochtone Nederlanders. Nu krijgen nieuwkomers vanaf binnenkomst tot overlijden hetzelfde bedrag. Dat Rutte en co. t.z.t. zwaar gestraft zullen worden door wanbeleid en list en bedrog en het land weggegeven te hebben aan de islam.

Peter777 | 07-12-18 | 07:13

Wat zijn we toch een geweldig land!
Wir schaffen das!
Willen jullie meer of minder....
1000€ voor jou!

Is dit nog nieuws? | 07-12-18 | 06:48

Oh, volgend jaar gaan we er 1.7% op vooruit!
Jippie!
*Toeter pakken doet en feestmuts opzetten gaat*

Is dit nog nieuws? | 07-12-18 | 06:49

Het wordt nog VEEL erger in Nederland.
Door de klimaatafspraken van Parijs waarbij wij van het gas af moeten en in 2050 geen benzine en diesel meer mogen gebruiken.
Via Marrakesh krijgen we nog meer migranten uit Afrika en moslimlanden die hier onder de noemer van ''vluchteling'' opvang, een woning met een langdurige uitkering krijgen.
Rutte gaat de BTW, zorgpremie, accijns en milieuheffingen verhogen (elk jaar)
waarbij gas, stroom, benzine en diesel onbetaalbaar worden.

Parijs EN Marrakesh doen ons de das om... met Rutte III gaan we naar een volgepropt NL met grote woningnood en steeds meer mensen die iedere maand geld tekort komen en in armoede leven.
Wat Rutte III doet is onverantwoord en niet sociaal.
Ik weet vanuit Brussel worden ze hiertoe gedwongen maar als premier moet je hierboven staan en het belang en welzijn van je eigen volk voorop stellen.
Je maakt mij niet wijs dat Rutte dit niet ziet - ik zou hier dag en nacht wakker van liggen--> Rutte niet die blijft lachen, wat een kerel.

sociaal_econoom | 07-12-18 | 04:41

Over Rutte zal in de toekomst hard geoordeeld worden.

Tronald_dump | 07-12-18 | 09:04

Rutte heeft een andere, geheime agenda #bilderberggroep

IkwilJinekwel | 07-12-18 | 09:06

Goed voor de autoverkoop toch. Jammer als je een eigen brikje op de weg moet houden, leuk voor de ceo's die alles op het bedrijf gooien.

kloopindeslootjijook | 07-12-18 | 11:54

DolfWeerwolf | 07-12-18 | 03:36 |... geen inkomstenbelasting en met je 45e al kunnen stoppen met werken (pensioneren)...?

Klinkt ongelooflijk.. in welk land woon je?
Ik denk in een goedkoop land als Thailand - klopt dit?

sociaal_econoom | 07-12-18 | 04:03

Yep. Heb ca. 500.000 EUR nodig om hier te pensioneren op basis van 4% rendement per jaar (huis en auto reeds afbetaald) en geen inkomstenbelasting over inkomen uit buitenland dat niet naar Thaise bankrekening gestuurd wordt in zeltde jaar van ontvangst.

DolfWeerwolf | 07-12-18 | 11:17

De alleenverdieners hebben het niet breed.
Ze zitten met hoge woonlasten en dit moeten ze allemaal alleen ophoesten.
Meestal zijn ze meer dan de helft tot 3/4 kwijt voor de woon en vaste uitgaven.
En dan blijft er maar een beetje over voor boodschappen en andere dingen.

Mensen met een uitkering hebben het ook niet breed - maar krijgen wel huurtoeslag en zorgtoeslag--> dit is al snel 400 euro per maand, waarvoor je niet hoeft te werken.

sociaal_econoom | 07-12-18 | 03:52

@sociaal_econoom | 07-12-18 | 03:52 |
Ik hoor mensen als u altijd zo oreren hoe "riant men wel niet van een uitkering kan leven" en hoeveel men wel niet krijgt per maand. Nou, ik zal u even uit de droom helpen qua die 'riante' uitkering en Toeslagen. Als alleenstaande man gaat dat sprookje weinig op kan ik u zeggen. Ik heb de laatste drie jaar van een WAO van EU 912 moeten zien te leven. Daar kreeg ik inderdaad wel Huur- (EU 243) en Zorgtoeslag (EU 84) bij. Maar die zijn bij lange na niet zo hoog als u denkt! Das alles bij elkaar EU 1239. Klinkt best aardig niet? Maar dan komt het:

- Huur: 556,74 kaal. En nee, ik woon niet in een paleis of villa maar in een Sociale Woningbouw flatje 1-hoog achter in een "Prachtwijk".

- Zorgverzekering: 151,34 p/m. Ik heb niets aan die goedkope basisverzekeringen vanwege mijn medische problemen. En natuurlijk in januari het Eigen Risico al op. En dan is mijn verzekering nog "voordelig" via de collectieve gemeentelijke regeling.

Dan heb je alleen de huur en zorgverzekering betaald en dan zit je al op EU 708,08. Denk daar vervolgens de rest van de vaste lasten bij en dan ben ik dus al in de EU 900 kwijt aan alléén vaste lasten. Is er nog niet gegeten, kleding etc., en andere normale uitgaven. Het zal u dan ook niet verbazen dat ik de laatste drie jaar noodgedwongen bij de Voedselbank heb moeten aankloppen. Nee, ik rook/ drink niet en houd er ook geen twee grote honden op na. En dat is ná me bijna 30 jaar letterlijk kapot gewerkt te hebben in de Grootmetaal. Dus niet altijd alleen maar op de bank thuis gezeten. Dit is dus je dank na al die jaren zwaar werk. En ik houd mijn hart vast voor de toekomst.

Sjefke7807 | 07-12-18 | 09:04

@Sjefke7807 Dus 556.74+151.34=708.80 1239-708.8=530 voor gaswaterlicht en boodschappen. Ik heb geen medelijden met je.

Niedendeze | 07-12-18 | 10:11

@Niedendeze
het is 1239-900= €339 per maand.
.
Geld zat zou ik het niet willen noemen, maar als je van 50 euro in de week niet kunt eten en drinken dan koop je toch echt de verkeerde dingen.
En dat gezeur altijd over kleren kopen.. Ik koop 1x in de 2 jaar een paar spijkerbroeken en mijn shirts gaan al jaren mee. Laat ik daar op jaarbasis eens 150 euro aan kwijt zijn incl. niet al te modieuze schoenen die eerder de veters slijt dan de zool.
Als het geen hond of shag is waar je geld aan op gaat dan zijn er wel andere luxe producten waar je blijkbaar niet vanaf wilt zien. Een duur telefoonabonnement?
Fox sports om de hele dag thuis toch nog wat leuke dingen te zien op tv? Ga maar lekker via DVB de hele dag naar wakker nederland zitten kijken of de lokale omroep. Wifi regel je maar met de buren. Besparen kun je leren.

OMEGA-ThundeR | 07-12-18 | 11:38

Marrakech pact heeft geen aanzuigende werking hoor. Mwhahaha.

Mart6037 | 07-12-18 | 03:39

Daar ga je achter komen... dadelijk krijgen illegale buitenlandse daklozen hier recht op opvang en verblijf in een AZC--> mensen die wij hier levenslang zorg, onderdak met een uitkering moeten geven.

sociaal_econoom | 07-12-18 | 04:48

Ik zit op een ton bruto (kei in onderhandelen) en hou daar ook "maar" 4.5k aan over, netto. Bizar hoe weinig verschil er zit tussen het nettoloon van iemand die bruto 6.5x minder verdient dan ik en wat ik op mijn bankrekening gestort krijg.

charlieroot | 07-12-18 | 02:01

Als ZZP-er had ik een vergelijkbaar inkomen, misschien 120k bruto. Maar uiteraard geen pensioenfonds, vakantiegeld, etc...

Geëmigreerd naar goedkoop land en werk momenteel voor bedrijf uit VS voor ongeveer de helft van mijn NL tarief. Houdt nu netto vrijwel alles over wat ik verdien, want ik betaal geen inkomstenbelasting meer. Gezien de kosten voor levensonderhoud hier veel goedkoper zijn, kan ik minstens 3.5k per maand sparen. En ik zal ieder jaar mijn tarief weer wat omhoog gooien.

Nog beter: als het een beetje meezit kan ik op mijn 45e pensioneren (ben nu 37), terwijl dat in NL bij lange na niet mogelijk zou zijn op die leeftijd. In Nederland loont hard werken helaas niet. Nou ja, niet zo zeer voor jezelf, wel voor de belastingdienst.

DolfWeerwolf | 07-12-18 | 03:36

@Dolf - Ik ben oprecht nieuwsgierig - Welk land ?

Nederlandop1 | 07-12-18 | 09:58

In die tabel staat gewoon een typefout, klopt niks van.
Bij bijna alle percentages is de eerste 1 weggevallen; er is er maar eentje waar die wel juist bij staat.

Gele Beer | 07-12-18 | 01:14

IDD Die laatste colom kan helemaal niet. Dat werken niet loont staat er dan weer wel.

Niedendeze | 07-12-18 | 10:14

Ik zou ook graag willen weten hoe die laatste kolom wordt berekend. Ik begrijp hem niet.

Atlantis-95 | 07-12-18 | 10:33

En nu wordt het leuk. Die tabel komt uit een pdf die op de website staat van de rijksoverheid. Maar hoe die marginale druk wordt berekend is mij een raadsel!

www.rijksoverheid.nl/documenten/kamer...

Atlantis-95 | 07-12-18 | 10:37

Ik ben solidair met mensen die hard werken voor een mager loontje en die bovendien de pech hebben, dat ze niet in staat zijn geweest om een mooi huis te kopen. Ze worden geconfronteerd met onredelijke huurverhogingen, die rechtstreeks in de zakken van overbetaalde ambtenaren vloeit. De eerste levensbehoeftes worden dan ook nog eens belast met een hoger BTW tarief, waardoor er netto nog minder overblijft. Ze zien wel hun bazen wegrijden met dikke Tesla's en Porsches, vind je het dan vreemd dat ze in opstand komen? De extreme kosten van die malle energietransitie van de bende van Nijpels dreigt nu ook al op de schouders van deze groep terecht te komen. Ik maak mij persoonlijk nergens zorgen om, want mij kan niet zo veel gebeuren. Maar ik zie wel grote problemen ontstaan op de korte en lange termijn. De boel gaat het begeven onder de druk van allerlei zaken die zich de laatste jaren hebben opgestapeld. De economie staat te wankelen. De onverantwoord hoge toestroom van islamitische migranten speelt daarin ook een rol. Als de betaalbaarheid van uitkeringen, subsidies en toeslagen ophoudt, breekt de pleuris uit in ons voorheen zo mooie beschaafde West-Europa. De huidige verantwoordelijke politici zoeken dan wel een veilig heenkomen en zullen nooit verantwoordelijk worden gesteld voor de puinhoop die ze gecreëerd hebben.

donkeyman | 07-12-18 | 01:14

De BENDE van Nijpels dat heb je mooi gevonden - in België hadden ze de bende van Nijvel.
Het is echt verschrikkelijk---> Parijs en Nijpels dicteren dat we geen gas en in 2050 ook geen benzine en diesel meer mogen gebruiken.
Met een kulverhaal over CO-2 wat gelogen is.
Zij maken ons wijs dat door CO-2 uitstoot het hier warmer wordt, dit is een leugen--> CO-2 is wasem, hetgeen wij uitademen.... bomen en planten hebben CO-2 nodig hetgeen ze omzetten in zuurstof voor mens en dier.
Dit is een natuurlijke wisselwerking wat je niet zomaar kunt stoppen.

Heb een milieudeskundige gesproken en die zegt--> CO-2 uitstoot veroorzaakt GEEN opwarming.
Omdat de lucht schoner wordt met minder ROET en STOF deeltjes komen de zonnestralen feller en warmer op het aardoppervlak terecht... dit veroorzaakt de opwarming.
De linkse klimaatjongens van Parijs en de bende van Nijpels vertellen leugens,
waar het hun om te doen is dat we geen gas en olie meer mogen gebruiken.

Zeg dit EERLIJK en ga er geen leugens bij verzinnen.
Wij denken we doen minder CO-2 dus wordt de opwarming minder en wat blijkt nu dat de opwarming toeneemt omdat de lucht schoner wordt met minder roet en stofdeeltjes waarbij de zonnestralen feller en warmer het aardoppervlak bereiken. Foei toch... de bende Van Nijpels en Parijs.

sociaal_econoom | 07-12-18 | 05:15

Het is heel simpel ,als werken niet meer lonend is stop je er mee .
Zo simpel is het .

iopeth | 06-12-18 | 23:46

Of, als werken meer loont dan verlaagt Mark de uitkeringen en loont t weer.

Shareholder II | 07-12-18 | 00:21

niét meer loont.. ( oh reaguur-box uit 1998.. )

Shareholder II | 07-12-18 | 00:25

Nee GS, oetlullen. Niet de uitkeringen zijn te hoog, maar de lonen te laag. Door de open grenzen.

dr Rechts | 06-12-18 | 23:43

Nee, de lonen zijn al te laag sinds de jaren '80 en toen waren er geen open grenzen. De lonen zijn te laag omdat de NL WN als collectief zich toch elke keer weer in het pak laten naaien.

Henk1955 | 07-12-18 | 00:11

Je moet anderen voor je laten werken.

Kuifje-in-Afrika | 06-12-18 | 23:10

Werkcist!

Shareholder II | 07-12-18 | 00:24

Jij bent zeker een Amsterdammer. Daar zijn zij nl. ook erg goed in: Anderen voor je laten werken. Bah...

Dysphemian | 07-12-18 | 12:37

Je kunt het ook positief benaderen. In Nederland betaal je bijna geen belasting tot ongeveer 22.000 euro. Voordeel is dat je het relatief goed hebt met weinig uren of een laag loon. Het nadeel is dat het zeer frustrerend is dat je van elke euro daarboven de helft moet inleveren. Dit mag wat mij betreft wel wat geleidelijker.

Middensteun | 06-12-18 | 23:10

Dat is ong. €1800 netto p/m. Als je daar je totale woonlasten, zorgverzekering, BTW, telefoon/internet, auto en je eten vanaf haalt blijft er weinig over om belasting van te betalen.

koter | 06-12-18 | 23:48

Ja een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist .

iopeth | 06-12-18 | 23:53

Zodra je die overgebleven halve euro wilt uitgeven betaal je weer. 21% BTW

Tieneus | 07-12-18 | 06:11

En dan durven een stel gesubsidieerde roetmoppen^H^H^H^H pigmentbevoordeelden nog te beweren dat *zij* lijden onder slavernij...

marcoplarco | 06-12-18 | 23:01

Nu is het net andersom.

Mart6037 | 07-12-18 | 03:42

Niet teveel werken en teveel verdienen, daar houdt je het meeste aan over. Is al jaren bekend.

kolonel bromsnor | 06-12-18 | 23:00

Bijtelling auto, wie?

glaaf | 06-12-18 | 22:53

Waarvan dan? Dit ging erover dat we nix overhouden.

glaaf | 06-12-18 | 22:58

Van het geld dat je uitspaart door geen bijtelling te betalen.

Papa Jones | 06-12-18 | 22:59

Nee maar klopt, lease-auto staat niet in dit overzichtje.

Papa Jones | 06-12-18 | 23:01
▼ 1 antwoord verborgen

Al die toeslagen zorgen ervoor dat de migrantjes never nooit werken en zoveel mogelijk toeslagen opstrijken en 5 kinderen kinderbijslag ontvangen. En wij ons maar doodwerken, terwijl je als autochtoon geen tijd en geld hebt voor kinderen totdat de studieschuld afbetaald is.

fjordman | 06-12-18 | 22:43

Plus geen starterhuis voor je kinderen. Die blijven nog eens twintig jaar bij je inwonen.

Overmar | 06-12-18 | 23:34

En er gaan er zovelen bijkomen aan de onderkant met het Marrakesh verraad.
Niks betalen veel krijgen.
De middengroep is de lul.

oplichter | 06-12-18 | 22:43

De staatskas gaat LEEG. De koek zal OP zijn. Ze gaan niet werken, ze zullen weigeren onze taal te leren, de inburgeringscursus kunnen we net zo goed afschaffen, het zal binnen drie jaar een heksenketel van jewelste zijn en de diefstallen en verkrachtingen gaan exponentioneel de pan uitvliegen. Men denkt dat het nu erg is, nou maak je borst maar nat.

Overmar | 06-12-18 | 23:38

In mijn ogen zijn de PVV en FvD de gele hesjes partijen in Nederland. Zonder al hun standpunten te ondersteunen. Zijn ze de enige twee partijen die de problemen duiden.
De rest is politieke afleiding.

Ce ca! | 06-12-18 | 22:39

En stoppen met milieuhobbies als zo snel mogelijk van het gas gaan.

Papa Jones | 06-12-18 | 23:27

@ Papa Jones | 06-12-18 | 23:27
Deugen mag een lieve cent kosten
En anders bent u een populist/racist/fascist.

Ce ca! | 06-12-18 | 23:31

'Stop Marrakesh' is nu alleen maar bespreekbaar als er veel gele hesjes op het Binnenhof en elders zijn. De speech van Md Le Pen mbt 'Marrakesh' youtu.be/afqU3IoZjAY. Mocht Macron tekenen, dan zal de volgende regering zich er niet aan houden, ook al staat er dat het 'Compact' eenmaal getekend niet op te zeggen zou zijn... Voorbeeld voor PVV en FvD? Voorkomen is beter dan genezen dus zaterdag een mooie gele dag gewenst.

Analysis | 07-12-18 | 00:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Werken loont niet/te weinig.

frisenfruitig | 06-12-18 | 22:36

Werken loont voor een goede nachtrust. Zo niet, moet je of je baas een schop onder z'n hol geven en/ of de boer op.

Dr. Blechtrummel | 06-12-18 | 22:49

Hangt ervan af in welke cohort je zit. Je moet zorgen dat je niet meer dan €22.000 bruto per jaar verdient, of juist meer verdienen dan €42.000 p/j. De groep hiertussen is overwegend voor iemand anders aan het werk. Werk van januari t/m juni lekker en neemt vervolgens een extra lange zomervakantie... tot en met Oud en Nieuw.

koter | 07-12-18 | 00:27

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/... dit artikel is ook mooi. (niet naar de conclusie kijken overigens, daar verneukt de linkse krant je) Lekker beetje kinderen baren, lekker beetje huren, lekker beetje thuiszitten en je strijkt 2400 euro op. Gemeentelijke voordeeltjes nog niet meegenomen. Ik werk 60 uur in de week, kies ervoor om nog even te wachten met kinderen tot ik ze iets kan bieden en krijg netto hetzelfde bijgeschreven. Lang leve Nederland

rickstick19 | 06-12-18 | 22:36

koter | 06-12-18 | 22:52
Dus een arbeider hoeft niet meer te verdienen dan een bijstandstrekker. Ok.

Joris Beltsin | 06-12-18 | 22:58

Joris Beltsin | 06-12-18 | 22:58

Constateer slechts gaf geen waardeoordeel. Werken zou in principe natuurlijk altijd moeten lonen. Maar de realiteit is anders. Voor de arbeidsklasse en de lagere middenklasse geldt dit niet. En ook voor de hogere middenklasse gaat dit steeds meer gelden. Als je de juiste papieren hebt kan je natuurlijk altijd je geluk beproeven in het buitenland.
www.rtlnieuws.nl/node/216941

koter | 06-12-18 | 23:04

Eergisteren via zo'n tool uitgerekend wat ik zou krijgen met wa-jong. Iets minder ( toeslagen meegerekend), maar mijn kosten die ik moet maken, dat maakt dat ik veel minder heb.

Bas1877 | 07-12-18 | 12:14
▼ 1 antwoord verborgen

Oplossing is simpel:
belastingheffing op basis van vlaktax zonder aftrekposten en toeslagen. Scheelt ook nog een hoop fraude, fiscalisten, ambtenarij en ingewikkelde systemen.
.

Joris Beltsin | 06-12-18 | 22:24

Joris Beltsin | 07-12-18 | 00:08
Oh ja? Vertel, welke?

D.A.A.R. | 07-12-18 | 03:53

Daar had de VVD het in de jaren 80 al over, maar die partij is ultra links geworden, gaat niet gebeuren die vlaktax, helaas!

IkwilJinekwel | 07-12-18 | 09:17

D.A.A.R. | 07-12-18 | 03:53
Welke? Geen! De belastingdienst komt eens in de vijf jaar een dagje gezellig op bezoek en licht dan mijn hele administratie door. Alles wat riekt naar privégebruik moet ik verantwoorden of anders krijg ik een naheffing. Mensen die stoere praatjes hebben over het aftrekken van hoge privékosten praten peop of zijn tot nu toe de dans ontsprongen.

Joris Beltsin | 07-12-18 | 09:59
▼ 10 antwoorden verborgen

Ok, goed te weten. Het extra me best doen om een eindejaarsbonus te halen is hiermee ook de deur uit. Waarom veel stress vor een paar 1000 euro bonus als je er zo te zien niks aan overhoudt ? De kant-en-klaar maaltijden, nodig want geen tijd om te koken door overwerk, kosten meer dan er netto overblijft van de bonus.

Lebowski72 | 06-12-18 | 22:11

Kan je die maaltijden niet declareren bij de baas dan? Al komen ze na aantal dagen wel de keel uit. Maar koop altijd zoveel mogelijk van de 15 (woohoo) Euro budget..

fjordman | 06-12-18 | 22:40

Van 1000 euro houdt u toch gewoon 400-500 euro over? Dat is toch een mooi bedragje?

zeeman73 | 07-12-18 | 07:47

Uitkeringen in natura. Afschaffen kinderbijslag, kindertoeslag en huur- en zorgtoeslag. Zorg terug naar de overheid en belastingverlaging op arbeid.
Opgelost.

Superior Bastard | 06-12-18 | 22:06

In natura. Dat overleef ik niet!

Papa Jones | 06-12-18 | 22:26

Zal niet in dank afgenomen worden, maar wie zijn hand ophoudt verplicht stoppen met roken. Als je geld heb om in de fik te steken, dan krijg je te veel.

marcoplarco | 06-12-18 | 23:05

@ marcoplarco | 06-12-18 | 23:05 |
U heeft natuurlijk gelijk, maar voor een 100% zenuwenlijder als ik,is roken een echte verslaving. Ik zou willen dat ik ermee kon stoppen..

Ce ca! | 06-12-18 | 23:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Hypotheekrenteaftrek: 7 miljard, waarvan 20 % naar de grootverdieners
Huursubsidie: 700 meloen.
Do the math.

Mammeloe | 06-12-18 | 22:04

De huurtoeslagen bedroegen een paar jaar geleden al 2,5 miljard zal inmiddels 3 miljard zijn. Vergeet niet dat huiseigenaren daarnaast OZB betalen aan hun gemeente dus ik denk dat het per saldo elkaar niet zoveel ontloopt.

Joris Beltsin | 06-12-18 | 22:37

Je zult maar huiseigenaar zijn met een gasaansluiting. Het kabinet jaagt werkelijk iedereen tegen zich in het harnas, van armlastig tot zelfvoorzienend.

Papa Jones | 06-12-18 | 22:42

Klopt, hypotheekrente aftrek afschaffen. Krijg zelf ook €285 terug per maand. Die afschaffing gebruiken om IB te verlagen.

IkwilJinekwel | 07-12-18 | 09:21
▼ 3 antwoorden verborgen

AK (arbeidskorting) krijg je niet met alleen een bijstandsuitkering of WW. Dit is dus geen tabel om uitkeringsgerechrigden te vergelijken met mensen in loondienst, maar een vergelijking tussen inkomens van mensen in loondienst.
De huurtoeslag is afhankelijk van de huurprijs, dus ook niet overal maximaal zoals die hier wel wordt toegepast. En mensen die kopen kunnen bovendien hypotheekrenteaftrek krijgen. Die aftrek is niet opgenomen in de tabel.

D.A.A.R. | 06-12-18 | 22:03

klopt helemaal.
Zet een NL WN voor me. ik vraag naar zijn leeftijd en zijn opleiding en vertel hem/haar hoeveel hij/zij netto verdient t.o.v. het netto minimum loon.
Antwoord : tussen de 1,5 en 2,5. Meer is het echt niet. En dat is al decernia lang zo, maar blijkbaar neemt iedereen er genoegen mee in NL.

Henk1955 | 06-12-18 | 21:56

De ideologie van de verzorgingsstaat wordt gebruikt om mensen te ontslaan van hun persoonlijke verantwoordelijkheid. Het ontkennen van de eigen verantwoordelijkheid maakt mensen afhankelijk van instituties en houdt een onderklasse in stand. (Theodore Dalrymple)

theo-is-dood | 06-12-18 | 21:54

Amen.

lacucaracha | 07-12-18 | 11:20

Toch maar eens aan tafel met de baas voor die loonsverlaging.

Frietei | 06-12-18 | 21:41

Nee, parttime werken Friet-ei !!!

Papa Jones | 06-12-18 | 21:43

Volgens huistrol Ardberg lossen we dit op door te gaan werken.
1
2
of 3 banen?

Ce ca! | 06-12-18 | 21:35

@ Canis.bonus.es | 06-12-18 | 22:04 |
Ik begreep laatst dat dooor het bijdrukken van de Euro ons geld al 20% minder waard is. Tel daarbij op de misrekening tijdens het invoeren van de Euro. (10%) en de recente BTW verhogingen.
We betalen allang niet meer voor kapot bezuinigde diensten (Politie,defensie,zorg,onderwijs,AIVD, enz), maar voor oemfoefoe uit shitholie.

Ce ca! | 06-12-18 | 22:24

@ca, ja, het is foute boel!
Een paar figuren lopen hierop binnen...
(Echt binnen, dus nog los van die vrije inloop parels)
*diepe grom van irritatie doet*

Canis.bonus.es | 06-12-18 | 22:33

@ Canis.bonus.es | 06-12-18 | 22:33
Gromt mee!
:)

Ce ca! | 06-12-18 | 22:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Sinds in de jaren 70 de individuele Huursubsidie werd geïntroduceerd en de HP (toen nog zonder De Tijd) de fictieve modale verdiener Piet Bodemeier als referentie opvoerde is het probleem van de marginale druk alleen maar toegenomen. Veranderen van baan heeft alleen zin als je werkomgeving verbetert, je baas een net iets mindere zak is als de vorige en je reistijd korter wordt. Voor het geld hoef je het iet te doen.

Koonkluk Huis | 06-12-18 | 21:34

Ik werk alleen zwart... Geldt dit dan ook voor mij...

Expertus_Dico | 06-12-18 | 21:20

lol... Sorry... rectificatie; "niet-wit"...

Expertus_Dico | 06-12-18 | 21:57

Dat is dan weer white privilege, lastige materie dit.

EmilioEsteves | 06-12-18 | 22:43

Ral 9005 schijnt nog te kunnen...

Zqwiqly | 06-12-18 | 23:21
▼ 1 antwoord verborgen

Wel lachen dat al die juffen op de basisschool het marxistisch gelijkheidsbeginsel doceren en dan gaan klagen over een te laag loon.
Niet duwen Sam !

Mammeloe | 06-12-18 | 21:19

Mijn vader vertelde mij ooit dat vlak na de oorlog de KGB in Nederland de Postbank met giro rekeningen heeft opgericht. Wat betekent `KGB' in deze Bijlage 1a. Tabellen marginale druk ?

rmstock | 06-12-18 | 21:19

Papa Jones | 06-12-18 | 21:46:
Zak eens doen. Maar wat is het dan ?1 Toch de KGB?

Mammeloe | 06-12-18 | 22:07

Nou vooruit dan... KGB is de bureaucratische opvolger van een heel simpele aftrekpost die je vroeger had als je thuiswonende kinderen had.

Papa Jones | 06-12-18 | 22:32

Nu krijg je maandelijks een bedrag uitbetaald. Gebaseerd op je inkomen uit het verleden. Ald je inkomen gestegen is, moet je het later weer terugbetalen. Oftewel KGB is een regeling die veel schulden in de hand werkt en ambtenaren lekker aan het werk houdt.

Papa Jones | 06-12-18 | 22:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen nieuws en het wordt alleen maar erger.

lacucaracha | 06-12-18 | 21:18

Nee, nee, dat kan niet.???
Rutte zegt toch steeds dat dit kabinet onze lasten zo verlaagd? En dat zal dan toch wel waar zijn??????
Of......

Gerf | 06-12-18 | 21:14

Mijn smoes is leeftijdsdiscriminatie, als 60 plusser kom je daar goed mee weg, iedereen gelooft dat.
Zelfs het arbeidsbureau, hoef zelf niet eens meer te solliciteren.
Nou ja, vrijwilliger bij Libertas is ook veel leuker, eigen bus, eigen baas en elke dag karren naar mensen die niet meer kunnen koken.

snapal | 06-12-18 | 21:13

Arbeidsbureau? Bestaat dat nog?

Wasbakplasser | 06-12-18 | 21:23

Repsct.

Mammeloe | 06-12-18 | 21:58

#Hulde!

Ce ca! | 06-12-18 | 22:25

Huursubsidie heeft een harde grens. Zorgtoeslag heeft een harde grens. Arbeidskorting maakt ene groter verschil op een kleiner inkomen. Die harde grens moet weg.

Meeroever | 06-12-18 | 21:13

Die hele toeslag moet weg. Het kan toch niet zo zijn dat iemand die minder werkt daar nog eens voor beloond wordt met allerlei toeslagen. Iemand die 15.000 euro verdient houdt daar 21.000 (??!) aan over. Iemand die 50,000 euro verdient houdt daar nog geen 35000 aan over. Ik vind het best okee dat ik als grootverdiener meer belast word, maar het kan niet zo zijn dat iemand die maar 15.000 verdient gewoon een soort aanvulling krijgt als beloning voor het huren van een huis en het maken van kinderen.

rickstick19 | 06-12-18 | 22:27

Schaf de bijstand af en er weer een nieuwe stap gezet voor het afschaffen van de verzorgingsstaat.

Wasbakplasser | 06-12-18 | 21:12

WW-uitkeringen stoppen, geen vreemdelingen meer toelaten, dan zien we ook weer eens witte mensen op een vuilniswagen.

Mooi werk hoor, altijd buiten.

Papa Jones | 06-12-18 | 21:16

Vuilnisman is anders een vrij gevaarlijk beroep. Zolang de vrachtwagens niet electrisch rijden kun je nog beter gaan roken. Gelukkig mag dat dan wel niet meer op je werkplek.

sufkut | 06-12-18 | 22:16

Oh, nou dat weer. Gezeur over uitlaatgassen. Nou snap ik ook waarom mensen zelf hun huisvuil maar naar een buurtcontainer moeten brengen.

Papa Jones | 06-12-18 | 22:38

Vijf dagen 's ochtends en 's avonds in de file. Stond toevallig vandaag in de "langzaam rijdende" file vanaf de Meeuwenlaan in Amsterdam-Noord naar Zaanstad. Afstand ca. 15 km, tijdsduur 45 minuten. File richting de snelweg, file voor de snelweg, file op de snelweg. Nu was dit voor mij eenmalig omdat ik gewoon thuis werk, maar als ik dit elke dag moest doen, hield ik het geen week vol. Groot respect voor al die mensen die dat soort files dagelijks doen zonder compleet gek te worden.

FrankVeer | 06-12-18 | 21:11

Hoe die mensen het volhouden is mij ook een raadsel, doet me altijd denken aan die film met Michael Douglas, Falling Down. D-Fens (de protagonist) was eigenlijk een geel hesje avant la lettre.

Voorjaarsmoe | 06-12-18 | 21:35

Dat stuk kan je dus beter op de fiets doen als je in de gelegenheid bent. .
matatwork | 06-12-18 | 21:33

Ik had gewoon binnendoor via de Klaprozenweg moeten gaan, maar nam de verkeerde afslag. Dan rijd je dus echt een fuik in richting snelweg van waaruit ontsnappen onmogelijk is. Beetje zoals het echte leven van een loonslaaf.

FrankVeer | 06-12-18 | 21:53

FrankVeer | 06-12-18 | 21:53
Via Ketjen de Nieuwedammerdijk op en dan over de Beemsterweg de Ring op.

Mammeloe | 06-12-18 | 22:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze tabel heb ik eerder gezien, maar wat is ZT? Zorgtoeslag? Dat krijg je al niet als je meer dan €29.562 verdient, althans niet volgens de berekeningen van de belastingdienst-website. En als ik de tabel mag geloven zou ik in 2018 €375 en in 2019 €725 behoren te ontvangen.

Ergens klopt er dus iets niet...

Brofist | 06-12-18 | 21:11

De grens voor huurtoeslag is dit jaar voor een alleenstaande 22400 euro bruto, voor een gezamenlijk inkomen is de grens 30400 euro. De tabel gaat dus uit van tweeverdieners.

Meeroever | 06-12-18 | 21:15

Gunst. Onze Marrokaanse buurman van een paar huizen verderop, de helft van een heel aardig echtpaar met twee volwassen, inwonende zoons, kwam laatst vragen om hulp bij het opstellen van een bezwaarschrift aan de belastingdienst. (is Ome Bis bést wel goed in, vaste prik) Hij had een paar inkomstenoverzichten bij zich. En toen ik die zag, heb ik er even serieus over getwijfeld of ik hem wel zou moeten helpen.
-
Hele aardige mensen, maar ze doen de hele dag.... geen ene reet. Naks. Zilch. Nada. En dat ook nog eens in een behoorlijk grote flat, mét een pak huursubsidie.
-
En daarvoor krijgen ze van ons allemaal maandelijks ... bijna 3.300,= Euro netto op hun bankrekening bijgeschreven. I kid you not.
-
Het bezwaarschrift heeft gewerkt, dát dan weer wel.

bisbisbis | 06-12-18 | 21:06

Wat is dit toch een gaaf land.

glaaf | 06-12-18 | 23:05

Of je nou SP of VVD stemt.. volgend jaar pakt dat gezin geheid wat meer.
Dit is al zo lang bekend. Toen was het nog : onder linkse kabinetten zeiken.
Nu zit Rutte er 3 kabinetten.. en dit is het resultaat. Geen zorgen heur want amices en vrindjes pakten het wel. Maar de bulk aan VVD-stemmers zwijgt liever... vermoed ik (?) En anders zie je hem zéker terug in Rutte IV.

Shareholder II | 06-12-18 | 23:38

Theo

Dat is een mooi boek, het heeft mij gesteund om zelf door te gaan met mijn boek. Dat ook over het linkse onderdrukkingsysteem gast. Maar nu in jeugd instellingen. Het is inmiddels klaar, geen literiair hoogstandje, maar chronologisch klopt het en de mensen die het lezen willen doorlezen. En het verhaal maakt indruk op ze ( erg heftig).

Bas1877 | 07-12-18 | 12:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Werken is erger dan b.v. een alcohol- of heroïne verslaving. Sommige mensen zijn er wel meer dan acht uur per dag mee bezig en dat jaar in jaar uit.

pa_niek | 06-12-18 | 21:02

Vraag: Wat is de berekening dat de uitkomst 167% is?

Atlantis-95 | 06-12-18 | 21:02

Dat is hoeveel belasting je betaalt over elke euro die je meer bent gaan verdienen.
En daar zit dus een een moment dat je beter (veel) meer of minder kan verdienen, omdat je anders genaaid wordt door ons stelsel.

TeeJee | 06-12-18 | 21:14

Wat @TeeJee zegt. Voor je solllies geldt : meer is niet altijd beter !

Shareholder II | 07-12-18 | 00:03

Zoals mijn tante zaliger altijd zei. Ik wil best wat doen maar het moet niet ontaarden in werken. ha!

entredeuxbieres | 06-12-18 | 21:01

Tantes met humor, +veel

MickeyGouda | 06-12-18 | 21:31

Papa Jones | 06-12-18 | 20:59
Scherp. Nee het bruto jaarsalaris. Die belastingdruk boeit niet. Als ik maar meer heb dan een ander.

Claude_Vieaul | 06-12-18 | 21:01

Aha! Maar inderdaad, het gaat maar tot 50.000.

Dat is best armlastig.

Papa Jones | 06-12-18 | 21:06

De ellende is dat die hoge uitkeringen ervoor zorgen dat juist deze mensen geen enkele moeite meer doen om zichzelf te verbeteren. Mijn opa was een gewone arbeider maar ging naar de avondschool om zichzelf te verbeteren. Hierdoor
maakte hij promotie en kwam mijn vader op een betere school. Daardoor kwam ik ook op een betere school. Onze familie komt nu financieel niets tekort en we hebben een zeer comfortabel leven. Allemaal omdat mijn opa zichzelf ging verbeteren om uit de armoede te komen.
Met het huidige klimaat van hoge uitkeringen zou de hele familie zich niet verbeterd hebben en nog steeds in hun nutteloze uitkeringsleventje bevinden.

moitambien | 06-12-18 | 21:00

moitambien
Vroeger loonde werken wel, anders had je niks te vreten.

snapal | 06-12-18 | 21:22

hetgeleteken | 06-12-18 | 21:10

Mijn grootouders van de ene kant ben ik reeds op jonge leeftijd kwijt geraakt, grootouders andere zijde gelukkig lang van mogen genieten, oorlog meegemaakt, inclusief dwangarbeid etc. Helaas zijn ze er allen niet niet meer, wijlen mijn vader heeft alles op eigen kracht gedaan, en goed. Moeder heeft het daardoor nog steeds goed. Tot slot doe ik en mij vriendin het ook op eigen kracht, en het gaat ons goed af, en brengen die mentaliteit op onze kinderen over, wat overigens nog eens aanslaat ook nog.
Ik ben een gelukkig mens. Ongeacht de 'overheid'.

GKJP | 06-12-18 | 21:24

"Leven aan de onderkant. Het systeem dat de onderklasse in stand houdt" is de Nederlandse vertaling van Life at the Bottom, een boek uit 2001 van Theodore Dalrymple (pseudoniem voor Anthony M. Daniels). Het is in 2004 uitgegeven. Terugkerende punten in zijn betoog zijn een hulpverleningsapparaat dat daders als slachtoffers behandelt en onverschillig blijft tegenover het leed van de werkelijke slachtoffers van criminaliteit in de achterstandswijken, verder de passiviteit en slachtofferrol waarin mensen in achterstandsbuurten zich wentelen en waar hulpverleners hen in houden, en ten slotte een samenleving die materiële voorzieningen levert maar totaal onverschillig blijft tegenover emotionele leegte, intellectuele afstomping en de afwezigheid van waarden en idealen, terwijl hier volgens Dalrymple de ware oorzaken liggen van de aanhoudende achterstand van grote groepen sociaal minder bemiddelden in westerse maatschappijen.

theo-is-dood | 06-12-18 | 21:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben toch uiteindelijk gezegend dat ik buiten dit lijstje val.

Claude_Vieaul | 06-12-18 | 20:58

U geeft gewoon geen inkomen op?

Papa Jones | 06-12-18 | 20:59

Verschil bruto tussen 21k en 50k levert netto per jaar 6k op. Valt toch tegen.

Boogschuttertje | 06-12-18 | 21:17

Aan het gezegde, 'die niet wint of erft, moet werken tot hij sterft', hechtte ik voorheen weinig waarde.

Blijkt toch een waarheid als een koe te zijn. Sorry, waarheid als een zoogdier. Of zoiets.

GKJP | 06-12-18 | 20:58

Het is.
Wie niet steelt of erft moet werken tot hij sterft...!

Johan_Voorhaar | 06-12-18 | 21:45

Ik ben zelf pooier, maar het gaat me niet om het geld. Gewoon je bed uitkomen om iets bij te dragen aan de samenleving en mensen blij te maken, dat is veel belangrijker.

skoftig | 06-12-18 | 20:55

ROFLOL! U gaat door voor de broodrooster...

eerstneukendanpraten | 06-12-18 | 21:05

Lol.

kotelet | 06-12-18 | 21:36

Idealist!

Ce ca! | 06-12-18 | 22:28

Boven ons gestelden pakken maandelijks 8500 euro belastinggeld en kijken minachtend neer op het populistische volk. Dat werkt tot 50K bruto voor een loontje dat net het hoofd boven water houdt. En tegelijkertijd wordt dat volk vervangen door hippe kleurlingen uit Afrika.
Hard werken is gewoon bijdragen aan je eigen vernietiging. Maak weinig uren tegen een hoog tarief, dat is het beste.

du Roi Soleil | 06-12-18 | 20:53

Gelukkig komt er wel belastingverlaging voor multinationals. Dat een gemiddelde werkende pool in Warschau net zo veel overhoudt als een werkende Nederlander in Amsterdam boeit de coalitie niet.

Blasfemie | 06-12-18 | 20:52

correct verwoorde realiteit!

D.Ormin | 06-12-18 | 21:05

Dan krijgt Shell geld toe zeker daar ze al geen belasting betalen over de miljarden winst...!

Johan_Voorhaar | 06-12-18 | 21:19

Ieder jaar lees je dit opnieuw maar de politiek heeft dit goed uitgedacht en vindt het best. Straks stemmen jullie weer op die sukkels.

Pislinq | 06-12-18 | 20:52

Daarom is een basisloon helemaal zo gek nog niet, scheelt bergen administratie.
De leuke en goed betaalde banen worden toch wel vervuld, de minder goede banen ook, dat doen de Polen wel.
Stimuleert ook de automatisering, want kutwerk kan veel beter gedaan worden door machines en computers, produktie gaat omhoog en zo kan de boel bekostigd worden.

snapal | 06-12-18 | 20:52

Dat basisloon is er al. Dat noemen we een uitkering.

LiniaalRectaal | 06-12-18 | 20:57

@ Papa Jones.
Niet waar, voor leuke en goedbetaalde banen komen mensen heus wel hun bed voor uit. Werken kan best wel leuk zijn, als je je best hebt gedaan op school.

snapal | 06-12-18 | 21:02

@Snapal

Nou goed, een paar jaartjes werken kan leuk zijn. Maar niet te lang, wanneer er een basisinkomen is.

Papa Jones | 06-12-18 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

" Work is the curse of the drinking class. "
Oscar Wilde

Jimmy Mc Clure | 06-12-18 | 20:50

Beter een buik door het zuipen dan een bult door het werken.

Mr_Natural | 06-12-18 | 20:49

:)
Ik voel een boek aankomende.Titel: "Natuurlijke inzichten".

Ce ca! | 06-12-18 | 22:30

Van werken ga je heus niet dood, maar waarom zou je het risico nemen?

gestoptmetroken | 06-12-18 | 22:53

Als je niet werkt ben je toch vaak genoodzaakt om in een slechtere buurt te wonen. Daar zit je dan, de hele dag, tussen het tuig.

JTKDM | 06-12-18 | 20:45

Als je wel werkt en je woont in een betere buurt hep je er ook niets aan want je bent de hele dag op je werk.

frank4444 | 06-12-18 | 20:49

@frank4444, je kunt best een leuk huisje in een nette buurt kopen zonder voltijds te werken. Nooit méér werken dan nodig is.

JTKDM | 06-12-18 | 20:52

JTKDM.
Kan, maar dat hoeft niet, als jij geen tuig bent en je woont in een arme buurt, dan kunnen je buren toch ook gewoon nette mensen zijn?
Wat er op straat gebeurt is jouw pakkie an niet, daar moet je niet op letten, anders heb je inderdaad geen leven.

snapal | 06-12-18 | 20:58
▼ 1 antwoord verborgen

Hmm, was al een aantal jaren bekend hier. Ik kijk liever naar een taxfarm.

Mammeloe | 06-12-18 | 20:45

Tja, laten we nou niet alsof dit nieuws is.

VanBukkem | 06-12-18 | 20:52

Hoi!

Is dit nog nieuws? | 07-12-18 | 06:41

Nooit meer dan 20.000 verdienen. Dan zit je goed.

Pislinq | 06-12-18 | 20:45

Of meer dan 20.000.000.
En dan maken dat je hier wegkomt.

VanBukkem | 06-12-18 | 20:50

Wit verdienen dus.

Pislinq | 06-12-18 | 21:40

Enige manier om nu wat te verdienen
is op een bootje te stappen richting Afrika
en daar te eisen dat ik een gratis huis, uitkering en ebola/aids vrij wijf wil.

Halul gebakken | 06-12-18 | 20:42

Halul gebakken
Ga maar eens een jaartje na Afrika.
Kost geen drol, maar je dankt god op je blote knieeen wanneer je weer terug bent.
Afrika is de hel man!

snapal | 06-12-18 | 21:07

Vlak de drugshandel niet uit. Hoe makkelijk wil je ze verdienen? Sparen en emigreren. Of, Sparen en Terugkeren. Daar zijn er tallozen stilletjes mee bezig, in allerlei kleurtinten.

Niet Afrika. Als je dan gaat ga dan naar Azie zoals Thailand? Enkel smog te ontduiken. Food, care, pussy, tech, zijn dik op orde. Mooi weer. Voor 1/3 tot 1/5 van de prijs. Or keep it real - en ga naar Canada? Try endless China. Kijk je over een jaar of 10 15 nog eens? Ik acht het goed mogelijk dat Rutte dan nog regeert. Maar net zo goed mogelijk dat het land dan weer leuk is, met veel meer zon-dagen. Wie zal het zeggen. Zolang je weg kunt en terug kunt.. wat let je?

Shareholder II | 06-12-18 | 22:26

@keestelpro Racist. Ik had precies hetzelfde geprobeerd als ik daar op Haïti had vastgezeten en ik kreeg langzaam in de gaten hoe de rest van de wereld rolt en dat ik kans maak op een kansje. Risico zegt me niks. Elk verhaal is gehoaxt. Daarbij ging ik toch al kapot van honger en verveling. Dus doe maar een enkeltje postzak en we zien t wel we zien t wel we zullen t wel beleven maar kan t niet een beetje snel want het leven duurt maar even.

Shareholder II | 06-12-18 | 22:36
▼ 3 antwoorden verborgen

NOOIT MEER VVD, zeg ik als ex vvd-er. Het is de VVD dat de echte socialisten zijn.

goedrechts | 06-12-18 | 20:41

Linkser dan Rutte123 zal je nooit meer meemaken. Alhoewel, straks gaan velen weer vvd stemmen.

Pislinq | 06-12-18 | 20:46

Hier nog één, de VVD kan de tering krijgen.

Wasbakplasser | 06-12-18 | 21:00

Iedereen zou je voor gek verklaren als je je afvraagt waarom er alleen maar Polen in de kassen werken en geen migranten.
Maar nu begrijp ik waarom, het loont niet.
Tuurlijk krijgen ze daarom ook geen stageplaats, als iets niet loont, kan je er beter ook niet aan beginnen.

snapal | 06-12-18 | 20:38

Werken is voor sukkels.

VanBukkem | 06-12-18 | 20:37

@ HoerieHarry | 06-12-18 | 20:55
Je kennis,kunde en passie vinden in een betaalde baan is toch niet zo moeilijk?

Ce ca! | 06-12-18 | 22:34

Ce ca!,
Voor de meesten wel denk ik.
Hoeveel mensen ken jij met een passie?
Ik niet veel.

HoerieHarry | 06-12-18 | 22:45

@ HoerieHarry | 06-12-18 | 22:45
Daarom gooide ik kunde en kennis in mijn plempsel. Iedereen functioneert naar zijn eigen niveau en kunde.
Je passie vinden is waar het leven om draait.

Ce ca! | 06-12-18 | 22:57
▼ 8 antwoorden verborgen

Toch is het blijkbaar in andere landen nog hoger dat ze graag allemaal naar ons land willen.Vooral in Afrika ontvluchten ze het barre belastingklimaat.In eigen land geen belasting willen betalen maar hier gelukkig wel.

van stampij | 06-12-18 | 20:36

Belasting betalen over uitkeringsgeld is domweg 1 min 1..

Ommezwaai | 06-12-18 | 20:39

Ik heb een jaar lang onbetaald ouderschapsverlof genomen. Ik werkte maar twee dagen in de week in plaats van vier. Het mooie: netto maakt het geen reedt uit.

Papa Jones | 06-12-18 | 20:36

En dat dankzij die Trui van de PvdA.

Papa Jones | 06-12-18 | 20:42

Lullige is waarschijnlijk wel dat een knakker met een lager loon uiteindelijk de prijs betaald.

Wasbakplasser | 06-12-18 | 21:03

#Wasbakplasser

Dan moet-ie zich maar ontwikkelen.

Papa Jones | 06-12-18 | 21:13
▼ 1 antwoord verborgen

Zit net op/tegen modaal qua loondienst, vriendin er wat boven, we komen nergens voor in aanmerking, hoeven we ook niet, nooit aangevraagd, maar met wat creativiteit verdienen we toch aardig wat.
Als ik dat dan afzet tegen een buurvrouw die we hadden, alleenstaand, twee kinderen, beide een 'rugzak' en zij geen werk, vraag je je wel eens wat af...

GKJP | 06-12-18 | 20:35

.... toeslagen.... kwijtschelding van gemeentebelastingen.... gratis sporten, computer, etc ...

Bon-sens | 06-12-18 | 20:37

Bon-sens | 06-12-18 | 20:37

Paar schoonmaakhuisjes er bij, en hopla.

GKJP | 06-12-18 | 20:41

Wie werkt heeft geen tijd om geld te verdienen.

hangtiet met knoop | 06-12-18 | 20:35

Je zult toch eerst een startkapitaal moeten hebben.

LiniaalRectaal | 06-12-18 | 20:55

En sukkels die je verhaal geloven.

Papa Jones | 06-12-18 | 20:58

Gewoon aan de regels houden. Je eerste tonnetje leen je of steel je.

Shareholder II | 06-12-18 | 22:37

Vele generaties zijn geïndoctrineerd door staatsscholen en geconditioneerd door staatsomroepen. Socialisme is op dit moment zeer zeer lastig te bestrijden.

Vooral de laatste generatie (1990 >) zijn dusdanig zombie dat er heel veel rode pillen moeten worden gemaakt om dat probleem op te lossen. En dan nog is er een lange weg te gaan.

'Free your mind and the rest will follow' van En Vogue nota bene!

Tha Analyzer | 06-12-18 | 20:33

"Donkere mensen neerzetten als een "beschermde diersoort" die bij het minste of geringste gediscrimineerd is, en zich dan tot een wijze, blanke linkse mijnheer of een rechter moet wenden. Het is kolonialisme ten voeten uit. "
Scherp. Heel scherp.
iedereen is gelijkwaardig, maar niemand is gelijk.

Tha Analyzer | 06-12-18 | 22:01

Donker(bruin) is het nieuwe zwart.
Of je bent kleurenblind en kijkt teveel naar de USA.
Dan is Hans A. een uitkomst

Tha Analyzer | 06-12-18 | 22:03

Ja, ach ja....
willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoor...

Dit is het nieuwe "normaal". 25/30 jaar geleden haalde je het niet in je hoofd zoiets ter sprake te brengen., Gewoon....... onbeschoft. Dit soort paternalistische "ome tom" televisie is echter bloed serieus bij NPO'tje. Je zúlt maar een kleurtje hebben en de volgende dag weer naar je werk moeten.

Nog een voorbeeld: Sylvana was ooit één van de TMF-babes. Nu is ze de -zelfverkozen- "zwarte" waar iedereen inmiddels een pesthekel aan heeft.

kotelet | 06-12-18 | 22:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Die Fransozen betalen nog net even meer.... Net genoeg om een geel hesje aan te schaffen dus.

Ommezwaai | 06-12-18 | 20:33

@HdJ | 06-12-18 | 21:15
mogen we concluderen dat Noorwegen het nieuwe Zwitserland van de Europese Unie is ? De Noorse Kroon en Zwitserse Frank zijn keiharde munten. Terug dan maar naar de Nederlandse Gulden ?

rmstock | 06-12-18 | 21:48

ik bedoelde @zwellevertje | 06-12-18 | 21:23

rmstock | 06-12-18 | 21:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Zodra je iets werk gaat noemen is de lol er vanaf. Doe wat je leuk vindt, zolang je anderen er niet voor op laat draaien.

Mr_Natural | 06-12-18 | 20:31

Daarom ook zorgen dat je twee keer modaal verdient. Dan hou je best wat over.

Diederik Vlegel | 06-12-18 | 20:31

Twee keer modaal verdienen, en dan lekker parttime werken. Dat is helemáál leuk.

Papa Jones | 06-12-18 | 20:38

Of ze moeten de lonen verhogen en de belasting voor werkende verlagen. Dan loont het opeens wel om te werken. Nee sukkels, uitkeringen naar beneden, dan kunnen ze de salarissen ook laag houden. Wat werkvolk binnen halen uit overal (want Europa en vluchtelingen) en dan gegarandeerde armoede voor iedereen.
Ze lachen zich kapot. Werk je dood voor 2x niks.

frank4444 | 06-12-18 | 20:30

Belasting op arbeid verlagen vang je op door minder aan uitkeringen te hoeven uitkeren inderdaad. En werkende mensen geven ook meer uit dus vang je daar ook nog eens btw over. Ik zou het wel weten als overheid.

Graaisnaaiert | 06-12-18 | 22:27

Met een bedrijf dat in de boeken staat met 6 nullen , nivelleren ze je nog tot onder bijstand niveau ..

Ghibli | 06-12-18 | 20:29

Stop dan met werken Ronaldo. Wie probeer je nou te demotiveren?
Soms heb je gewoon pech. Als je huursubsidie wegvalt bv. Had je vroeger ook als je niet meer in het ziekenfonds mocht. Trekt wel weer recht hoor. Ben je tenminste wel baas over je eigen financiën en kun je die nazi's van het UWV de middelvinger geven.

LiniaalRectaal | 06-12-18 | 20:29

Mijn inkomen staat er niet op. Ben ik vrijgesteld?

Binnenbaan | 06-12-18 | 20:28

Mijn salaris ook niet. Ik maak me derhalve geen zorgen.

Petskast | 06-12-18 | 21:14

En als je dan ook nog eens niet zeker van het aantal uren bent of gedwongen onregelmatig moet komen opdraven is de stap naar sterss, overspannen, burn-out en depressie een hele kleine. Maar daar hebben werkgever schijt aan, die willen vooral de lusten van laagbetaald werk vieren en dat ze daardoor de hele maatschappij met hele hoge kosten opzadelen ( uitkering, gezondheidsproblemen, noem maar op ) interesseert ze geen flikker. Mooi man, die race naar de bottom.
Roep al jaren dat werk moet lonen, en men moet er netto minimaal 50% op vooruit gaan t.o.v. de bijstand. Alleen dan krijg je mensen aan het werk en als arbeid duurder wordt zullen werkgevers ook eerder zorgen voor hun werknemers door een gezonde werkomgeving te creeeren, aandacht voor de werknemer zelf etc. etc. En dat kan eigenlijk alleen door de uitzendbranche aan te pakken, die zijn er mede debet aan. Het is namelijk niet motiverend voor een minimumloner om te weten dat voor ieder gewerkt uur jouw uitzendbureau meer aan jou vangt dan jijzelf.

Graaisnaaiert | 06-12-18 | 20:28

Zit hier BTW en accijnzen bij in?

Eierbal-is-fijn | 06-12-18 | 20:27

Je weet het wel.

Pislinq | 06-12-18 | 21:46

Waarom alleen en precies bij 32k?

Kladderadatsch | 06-12-18 | 20:26

Mogelijk omdat daar de huurtoeslag stopt(?) Bij 31K krijg je nog 1000 euro, als ik de tabel goed begrijp tenminste.

noerg | 06-12-18 | 20:30

Had ik maar geen opleiding gedaan. Was ik maar een vluchteling geweest. Dan had ik op GroenLinks of de PvdA kunnen stemmen en nooit meer hoeven werken.

MW51 | 06-12-18 | 20:26

Omscholen tot steuntrekker?

Pislinq | 06-12-18 | 20:50

Wel heel herkenbaar stuk. Konden we maar van die managers af, dan was het allemaal best te doen.

Petrus Poortwachter | 06-12-18 | 20:25

hahaha

MW51 | 06-12-18 | 20:26

Werk levert ook voldoeding, ik wil het maar gezegd hebben. En als je een kutbaan hebt, switchen. Doe je dit niet nu in deze tijden, ben je een sukkel.

Brentjeee | 06-12-18 | 20:25

Klopt.

MW51 | 06-12-18 | 20:26

Is ook zo. Arbeit macht frei.

Eierbal-is-fijn | 06-12-18 | 20:28

Helemaal waar.

lacucaracha | 06-12-18 | 21:26

Wat betekenen al die afkortingen boven de kolommen? Ik heb geen idee wat het is, laat staan dat ik weet dat ik eraan mee betaal.

Leffe Blonde | 06-12-18 | 20:24

AK arbeidskorting
AHK algemene heffingskorting
Ib box 1 belastbaar inkomen
Zt zorgtieslag
Ht huurtoeslag.

Carmelita | 06-12-18 | 21:02

Kgb iets met kindertoeslag

Carmelita | 06-12-18 | 21:04

Kgb Kind gebonden budget.

Mammeloe | 06-12-18 | 21:16

Een reden om 's ochtends je nest uit te komen en iets leuks te gaan doen is het belangrijkste in het leven. Wee de uitkeringstrekkers en de te lang bij een kutbaas-blijvers.

kom hoe heet ie | 06-12-18 | 20:24

Dat is wel zo inderdaad. Ik heb voor een beroep gekozen dat ik erg leuk vind en daarom heb ik het gevoel dat ik nooit echt naar m'n werk ga maar dat ik gewoon ga doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind.
Echter ben ik er wel achter gekomen dat het de kunst is om er niet te veel geld mee te verdienen want alle inkomsten boven modaal is voor de staat.

keestelpro | 06-12-18 | 20:26

keestelpro | 06-12-18 | 20:26
Das toch niet helemaal waar. Ik werk als freelancer in de ICT voor een heul goed tarief.
Ik betaal me inderdaad helemaal scheel aan belastingen en premies, maar hou toch nog wel een heel mooi kapitaaltje in mijn handen, elke maand opnieuw.

Dick Luyenlomp | 06-12-18 | 20:29

keestelpro | 06-12-18 | 20:26
Nu ja, uitbuiting en mensenhandel ligt bij jouw beroepsgroep dan weer op de loer, moet je ook weer niet onderschatten. Zegt Yolanthe van Ketsbergen zelf.

miko | 06-12-18 | 20:57

Hahaha de lagere inkomens houden meer over whoeha

niv01 | 06-12-18 | 20:23

Dit zijn de toeslagen (afgezien van evt kinderen uiteraard). Welke mis je @keestelpro?

Sosti | 06-12-18 | 20:34

Graties sjwemles vor kienderen bijvoorbeeld

Papa Jones | 06-12-18 | 20:44

Zorgtoeslag & huursubsidie bedoel ik. Ik ken die afkortingen niet.
Maar sowieso ook wat Papa Jones zegt. De ongeschreven etnische voordeelregeltjes.

keestelpro | 06-12-18 | 20:51
▼ 1 antwoord verborgen

Welcome to the animal farm.

Reebensteeltje | 06-12-18 | 20:22

Doet ontslag indienen!

riesepies | 06-12-18 | 20:22

Dat is socialisme in werking. Geen gezeik, iedereen arm.

keestelpro | 06-12-18 | 20:22

'Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm' zei men vroeger wel eens.

Tha Analyzer | 06-12-18 | 20:36

Fusilleren is een feest.

Mammeloe | 06-12-18 | 21:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken