BOEM. Reizen naar Sicilië momenteel onmogelijk
En niet vanwege corona
U mag gerust weer een blokje op het vuur gooien en dat allemaal dankzij deze indrukwekkende beelden uit de voetbal van de laars. De vulkaan Etna, zeg maar de Gekke Petertje onder de vulkanen, had weer eens een vulkajulatie van hier tot de maan. Het zorgt ervoor dat het u weer eens (Mark Rutte? Soros?) onmogelijk wordt gemaakt af te reizen naar Sicilië, de plek waarvan iedereen zegt dat het zo gigantisch mooi is, maar als u een vat Regaleali Bianco hebt weggezet tijdens een avondje homosensuele Italianen afwimpelen in een vuige havenkroeg in Catania struikelt u een dag later samen met uw bloedkater over de zwerfhonden en het vuilnis; soms lijkt het wel of ze op Sicilië alles zomaar in de berm flikkeren - en u hier maar afval scheiden als een grote klimaatprins. ENFIN, de Etna dus, neem vooral niet de moeite erop te rijden, de helft van de tijd is het er mistig als in de hel, en de andere helft van de tijd staat het ding op knappen en moet u in uw gehuurde Fiat 500L (die L staat voor Lullenwagen) maken dat u wegkomt. En nu was het dus weer eens zover, een uitbarsting van de Etna, het levert prachtige beelden op en uw wijnreis naar het eiland is gecanceld, maar u zou toch al niet gaan.
Reaguursels
InloggenVoor mij de Rosso del Conte graag.
Mooie scène,, over de genetische geschiedenis van de Siciliaan, geschreven door Tarantino, in ‘true romance’ : ‘so you are Sicilian huh?’
Over dat zwerfafval op Sicilië: een vriendin van mij woonde op Sicilië en had een Siciliaans vriendje. Op een goede dag reed ze met hem en nog twee Siciliaantjes door het mooie landschap toen eentje zei: ‘ het wordt tijd dat jij een echte Siciliaanse wordt, hier, pak deze lege bierblikjes aan en gooi ze nu uit het raam!’ . Echt gebeurd...
Er zijn iedere dag op deze aardkloot zo'n twintig vulkanen actief. 'Actief' in de zin van uitbarstingen, met grote aswolken, dikke pyroclasmes en rondvliegende lava. In de levensloop van deze aarbol zijn er soms duizenden vulkanen en vulkaantjes actief geweest, soms tientallen. Soms zijn ze een paar dagen aan het donderstralen, soms maanden achter elkaar. Dat gaat al grofweg vier miljard jaren zo en dat zal zo voortgaan totdat deze planeet uit elkaar valt.
Die vulkanen braken al die jaren miljarden en miljarden tonnen koolstofdioxide, zwaveldioxide, waterstofsulfide, stikstof, argon, helium, neon, methaan, koolstofmonoxide, waterstofchloride, waterstofbromide, zwavel, hexafluoride, kwik, stikstofoxiden, halocarbonen (inclusief CFC's) halogeenoxide radicalen en chloor uit.
En dat alles in hoeveelheden die een onmetelijk veelvoud zijn van de hoeveelheden die het menselijk ras ooit heeft geproduceerd of ooit nog zal produceren. En boompjes en beestjes bestaan nog steeds. De ijskappen zijn al ettelijke malen gesmolten. En er zullen nog vele ijstijden komen.
Daar sta je dan, met je katalysator, je stadsverwarming en je vier kleuren kliko's voor de deur.
Dit dus.
+++ !!
De invloed van vulkaanuitbarstingen op het klimaat is onvoorstelbaar groot. Hier een link naar een interessant artikel over de Tambora, die uitbarstte in april 1815 en een zeer koude winter veroorzaakte in 2016.
nos.nl/artikel/2020039-krakatau-was-e...
Schonere lucht (minder roet,stof, etc) zal logischerwijs leiden tot temperatuursstijging.
@Ad_Hoc | 17-02-21 | 14:35: In 1783 barstte de Laki uit. In GB stierven 23k mensen door gifgassen en de oogsten mislukten door de meuk en het gebrek aan zonlicht. De Franse revolutie was het gevolg.
@wijsvinger | 17-02-21 | 15:04: Heeft GroenLinks dit in hun modellen mee berekend?
Hear! Hear!
Klopt! Nergens anders zag ik ooit zoveel rotzooi in de berm liggen.
Heeft het meldpunt rookoverlast al een boze brief geschreven naar Sicilië?
Ik zie alleen maar reclame. De livestream van de Etna zelf heeft geen uitbarsting
vindt het GeenStijl dat je dit wel bij GS kan zien .
Nou, das pas een open haard, stoot meer uit als al onze 648 biomassacentrales.....
Maar gelukkig niet zo veel als onze houtkacheltjes, die elke dag en nacht branden,,,,
Hoho, dat mag helegaar niet. Gisteren hebben de EU ambtenaren de bosbranden en openhaarden veroordeeld en nu gaat zo’n smerige pijp een beetje CO2 liggen uitbraken.
Ik eis een inreis verbod voor vulkanen.
De Etna barst geregeld uit zonder voor een echte spectaculaire uitbarsting te zorgen en dan is het niet meer bijzonder. Afwachten of die andere bekende Italiaanse vulkaan na bijna tweeduizend jaar weer een keer met een hele grote boem komt, dat laatste keer dat die even flink aan het boeren was waren er op de wereld heel veel boemen. www.youtube.com/watch?v=1bsmv6PyKs0
Ik zou d'r een prop in stoppen. Scheelt weer in de uitstoot. Wat denkt de natuur wel niet.
Maar wat doet die Etna qua Co2, stikstof, fijnstof en wat-al-niet-meer waarden ?
Ik neem aan dat onze houtkachels hierbij in het niet vallen ?
Nog een paar stevige vulkaanuitbarstingen en de Elfstedentocht is alvast verzekerd voor komende winter.
Foei vulkaan! Uitstoot van allerhande (fijn)stofjes in gigantisch grote hoeveelheden. Klimaboete.
Plaatst het een en ander wel in perspectief voor de weldenkende zou je zeggen. Ons gepruts verbleekt bij dit geweld van 'moedertje natuur'.
We kunnen niet meer naar Sicilie, maar we hebben Siciliaanse praktijken inmiddels wel overgenomen. Geschonden scheiding tussen rechterlijke macht en bestuurlijke macht, buitenspel zetten van elke vorm van oppositie, corruptie binnen alle overheidsorganen, allemaal naar Siciliaans model.
Italiaanse vulkanen werken tenminste nog, die van ons al in geen eeuwen meer.
Italianen en werken, da's nieuw voor mij.
Dacht dattie net als de gemiddelde Italiaan allang met pre-pensioen was inmiddels.
Het wachten is nog op een klimaatwarhoofdprofessor die uitkraamt dat er meer en hevigere vulkaanuitbarstingen zijn door menselijke verstoring van de natuur.
Een goede vulkaanuitbarsting kan er wel zo voor zorgen dat er meer broeikasgassen door zo'n berg worden uitgestoten dan door alle 500 miljoen Europese consumenten samen
Joris!!! Wakker worden.
Klopt MilaSophie. Sinds ook ik een pornosite heb opgericht stroomt het geld hier binnen.
Uitstoot en emissie is op basis van bevolkingsdichtheid. Aan de huidige eisen voldoen we prima, echter door de toename van immigranten, 1 miljoen nieuw te bouwen woningen voor 2030 en de daarbij behorende toename van inwoners is er heel veel ruimte nodig. Voor zowel huizen, zonnepanelen als windmolens het lijkt allemaal idealistisch en om de ijsberen te redden maar hoofdreden is groei van de EU en het concurreren met de rest van de wereld. Tenslotte verplaatsen we de boel, wij halveren in NL de veestapel en oost Europa of Duitsland pakken dit deels over. De vraag naar voedsel zal flink toenemen en daarmee de uitstoot ook. Maar goed NL kan dan mooi weer spelen bij Brussel... al is het hier zwart van de mensen.
Je zou wel gek zijn om avances van homosuele Italianen af te wijzen. Mooier vind je ze nergens.
youtu.be/5B3v2-2qdD0
Gelukkig is daar de bikini ronde niet afgeschaft.
Sicilië. Goede herinneringen aan. Dagelijks Sambuca drinken met 3 koffieboontjes en de vlam erin. De lekkerste spaghetti die ik ooit in mijn leven heb gegeten. Het mooiste uitzicht op een continu rokende vulkaan vanaf het terras van mijn hotelletje in Taormina. En de mooiste rondreis over een eiland in een gehuurde Fiat Ritmo.
@Peter Vuil in de berm niet meegerekend.
@Wachtmaar! | 17-02-21 | 13:38:
Klopt. Nergens in Europa zoveel smeerpijperij en zwerfvuil gezien als in Zuid-Italië en op Sicilië. Toen ik ooit een zomer in de omgeving van Napels doorbracht (Portici) waren er grootschalige rellen omdat alle stranden in Napels door een grote politiemacht waren afgesloten vanwege giftig zeewater wegens verregaande vervuiling.
@Peter Emile | 17-02-21 | 14:09:
... Maar je kunt er wel de lekkerste (en grootste) pizza's eten!
Nu gaan we hierna gelijk 10 jaar in climate lockdown om te compenseren voor deze uit uitbarsting.
Ik ga er van uit dat goede wetenschappers kunnen berekenen wat de exacte gevolgen zijn van een dergelijke uitbarsting. Een hogere CO2 uitstoot binnen Europa zou dan dus verklaard kunnen worden door deze uitbarsting en geen reden zijn voor aanscherping van maatregelen.
De wetsdenkers willen 1.000.000 nieuwe woningen bouwen. Benieuwd hoe ze denken dat te gaan realiseren met de door zichzelf opgelegde criteria t.a.v. ruimte voor de natuur, uitstoot agv bouwwkz, beleid ruimte voor de natuur, reductie van CO2 uitstoot als land met 55% als je bevolking ongebreideld toeneemt etc etc.
@_pacman_ | 17-02-21 | 11:43: door het 1/2 van de veestapel dus. Het gasloos maken van woningen en het aanpakken van de nodige industrie. En veel meer importeren van goederen en voedsel. Klimaat wordt aangegrepen voor de expansie van Europa. We moeten fors gaan groeien qua inwoners aldus Brussel.
Ik denk dat je bedoeld dat een uitbarsting tijdelijk is en dat de extra maatregelen om de uitbarsting te compenseren dan ook tijdelijk kunnen zijn. Of bedoel je dat als we naar de kloten gaan vanwege een uitbarsting dat we dan geen maatregelen ter compensatie hoeven te nemen, ook al kunnen we de uitstoot wel compenseren?
@_pacman_ | 17-02-21 | 11:43:
Plus het granol uit deze vulkaan is uitermate geschikt om cement van te maken.
@_pacman_ | 17-02-21 | 11:43: door om een uitzondering te vragen bij de EU. Uitzonderingen op de regel zijn helemaal 2021.
Wachten tot de volgende uitbarsting in Yellowstone Park, de grootste magmakamer in de wereld. Barst gemiddeld eens per 600.000 jaar uit en de laatste was 640.000 jaar geleden. Dan heb je pas de volgende massa-extinctie te pakken, dit is klein bier.
www.newscientist.nl/nieuws/dood-en-ve...
Nee hoor want als iedereen een warmtepomp heeft in NL dan compenseren we die natuurramp gewoon.
Inderdaad, dan hebben we voor 100 jaar weer een kleine ijstijd. De natuur laat zich niet sturen. Bij Krakatau daalde de temperatuur gedurende enige jaren ook een aantal graden. Ga maar na, dit is factor 100.
Ik denk eerder dat we zullen meemaken dat we de ster Betelgeuse uit elkaar zien klappen dan dat we in Amerika een potentiele supervulkaan uitbarsting zullen zien. Trouwens hier dichtbij in de Duitse Eifel schijnt ook een sluimerende vulkaan te zitten. De laatste uitbarsting daar was ongeveer tienduizend jaar geleden.
Deugend NL kiepert het liefst al onze producties ons land uit. Om vervolgens deze producten bij goedkope loon landen weer in te kopen en per vervuilend schip of vliegtuig weer te importeren. Zo zadelen we de andere kant van de wereld op met onze emissies en uitstoot en kunnen we hier mooi de klimaatdrammer uithangen.
in de Waddenzee hebben we ook een vulkaan:
nl.wikipedia.org/wiki/Zuidwalvulkaan
In het Caribische deel van ons land hebben we een nog veel mooiere vulkaan, is tevens de hoogste berg van ons land. nl.wikipedia.org/wiki/Mount_Scenery
@Vuurspuger | 17-02-21 | 12:29: en ik heb ‘m beklommen!!
Edna Vesuvia en Jan Vos youtu.be/ycxBhac-sCU
Is dat speedbootje uit Italië waar we niets aan hebben al in de vuilverbrander gemikt eigenlijk.
www.geenstijl.nl/5143487/helemaal-nie...
Opeens weet je het.
Vanavond eten we pizza.
Daar gaat een hoeveelheid CO2, SO2, NOx en fijn stof etc. de atmosfeer in waar we nog generaties last van hebben... Hoezo opwarming, houtkachels, stikstof etc...
Maar een houtkachel is verboten
Maar een lavalamp nog niet.
Neem je een vulkaan in de tuin.
Houtkachel is ongezond, voor jezelf als voor je buren. Of denk je soms dat die Italianen vrolijk in die zwaveldamp vrijwillig blijven ademen?
@Hollandse_blauwe | 17-02-21 | 11:32: alternatief is te stoppen met ademene?
@BoerKoekoek | 17-02-21 | 11:40: wel heel radicaal al zou ik wel de nodige weten.... maar minder mensen op de aardkloot zou beter zijn. Dicht bevolkt op elkaar geplakt... we zouden zonder al die immigranten naar Europa ook er veel beter voor hebben gestaan qua emissies, klimaat en geen last van woningschaarste. Nederlanders doen het wat dat betreft uitstekend, qua aantallen nemen we alleen maar af.
Geef mij maar dame Edna. Vond het ooit geweldig. Leeft het nog?
Het leeft nog:
en.wikipedia.org/wiki/Barry_Humphries...
The badge, Madge!
Nu er daar toch zoveel troep de lucht in gaat, kunnen we hier ook wel weer naar 130km/u
Dat gaat die Italianen een hoop CO2-rechten kosten.
Want we rekenen per land af.
We schuiven dan een beetje met de CO2 van het ene land naar het andere land en dan is wereld er op vooruit gegaan.
GL-logica.
O wacht, dat betalen we nu zelf he.
In ieder geval nog iets dat werkt in Italië.
Goed, ik zie een rookpluim, maar voor de rest is het prachtig weer. Dat er dan ook geen vliegverkeer mogelijk is gaat er bij mij dan ook niet in. Ik bedoel, er wordt ook nog steeds gevlogen op New Delhi en Shanghai. Daar is het zicht een stuk minder.
Nee dit doet mij een beetje denken aan de NS en Prorail, als er weer eens een herfstblaadje op de rails ligt.
Heeft niet zozeer met het zicht maar met de as te maken. Die kunnen de motoren verstoppen. Niet zo handig in volle vlucht.
alle vier je motoren uitgevallen in volle vlucht,
dat zijn geen herfstblaadjes meer...
nl.wikipedia.org/wiki/KLM-vlucht_867
[zucht...] Je moet natuurlijk ook niet dwars door die rookpluim heen vliegen.
Vulkanen verbieden!
Waar blijven Urgenda, Greenpeace
Nero d’Avola is goed te drinken.
En in Noto verloren we de auto.
Trammelanti di motori? (motorpech)
@goedverstaander | 17-02-21 | 10:58: hahaha nee, vergeten waar hij geparkeerd stond. 3 uur zoeken in doolhof.
Mooi land, leuke dorpje en stadjes:
Italianen in een auto is geen goeie combi, compleet anarchistische rijstijl hebben ze, en schijt aan het milieu, alles maar dan ook alles tiefen ze in de berm, of onder viaducten, smerig en ranzig volk..... bah !!
In Italië kun je tenminste nog gewoon doorgassen. Ze waarschuwen voor trajectcontrole (en die komen dan ook echt) dus nog geen boetes daar gereden.
Je rijdt de grens over en je moet de klik maken, Je gaat in Italo modus meerijden met hen. Dwz dat je ronde punten rechtdoor neemt en zo. Ik had het altijd wel even moeilijk, maar dat was slechts even.
Etna bekt wel makkelijker als eyaffjajeukel of zoiets.
Popocatépetl.
eyjafjallajökull
Mijn Moeder had vroeger een Etna. Was een puik oventje.
CO2 uitstoot van alle vulkanen die 'uitgassen' stelt niets voor.. iets van 250 miljoen ton per jaar. En die is al eeuwen stabiel
Dat is aan CO2 wat de mensheid in 2 1/2 dag uitstoot
En toch was het koudste winter in decennia. Raar.
linkje voor je bewering, misschien?!?!?!
vast niet, hè ;0)
@Guy Fawkes | 17-02-21 | 10:52: bedoeld voor Epistulae_Morales | 17-02-21 | 10:47 uiteraard
@OscarWilde | 17-02-21 | 10:50:
Dat hangt er alleen vanaf of de zuidelijke of noordelijke luchtstromingen hebben. De afgelopen weken kwam het uit het noorden.
Kan wel zo zijn. Als de uitstoot van deze vulkaan maar op het conto van Italië komt. Benieuwd wat men daar ter compensatie gaat ondernemen: zuidgrens dicht zou het beste zijn. Conform uw bewering.
"Dat is aan CO2 wat de mensheid in 2 1/2 dag uitstoot"
Dus.. minder mensen doen.
Een kijken waar de bevolking nu het snelste groeit.
nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbevolking...
@Guy Fawkes | 17-02-21 | 10:52: Ik geloofde er ook geen zak van, dus heb 5 seconden besteed aan Google en bingo: www.climate.gov/news-features/climate... - helaas pindakaas :-)
@Trekhaas | 17-02-21 | 11:10:
Misschien voortaan méér dan slechts 5 seconden besteden, dan had je gezien, dat deze "conclusies", bij monde zijn van een gesubsidieerde klimaat-angst-zaaiers-club met eigen belang. Die likken altijd, de hand die hen voedt. Valt nog mee, dat geen CNN/NPO/KMNI/IPCC-linkjes plakt.
Vliegveld van Catania ‘Fontanarossa’ is gesloten, ik ben gewoon open
Tjongejonge. Waar moet dat naartoe met deze wereld. Waar is de tijd dat je gewoon nog een paardenhoofd in je bed vond.
Als je geen paardenhoofd in je bed vond hoorde je er gewoon niet bij.
Wel een mooie afvalverbrander. Als de maffia slim is, sluiten ze nu snel wat contracten af voor de verwerking van huisvuil en mieteren dan gewoon vrachtwagen na vrachtwagen in de Etna. Die vuildeeltjes in de rook komen pas na vele kilometers uit de lucht vallen, dat valt nooit meer te achterhalen. Mensen moeten niet denken in problemen, maar in oplossingen.
Wel zonde van al die vrachtwagens. Maar op zich, briljant.
Ze schuiven al jarenlang alle vuilnis van de wijde omtrek in die krater. Daarom blijft het ook maar doorgaan.
Ooit hebben ze een kompleet schip laten verdwijnen. (Chemisch en nuclair afval uit het noorden...) zo gaat dat daar.
Die vuildeeltjes kunnen dan ook met een gestaag West/Noordwest windje in de tuin van de 'Ndrangheta in Calabrië terecht komen en dan is het hommeles tussen hen en de Siciliaanse Cosa Nostra.
Italianen ook houden niet van mosterd... te opdringend...
Nou lekker dan, als Siciliaanse Amsterdammer (of andersom?) waar de straten vol vuil liggen, lees ik hier dat Catania blijkbaar heel Sicilië representeert dus ik wil me graag even beledigd voelen. (Ook al zie je best af en toe in één van de berg bochten koelkasten en oude matrassen liggen). Amsterdam staat niet tot Nederland als Catania tot Sicilië. Ja sjeez, mag ik ook een keer slachtoffer spelen! PS, mijn filmpje is mooier: twitter.com/Sandronique/status/136196...
Dat filmpje is niet van jou maar van je broer. Je broer, is dat die rappert?
Ha. Sandronique, hier een NL medestander. De Italianen doen alles een stuk handiger, vlotter, mooier en relaxter dan de Nederlanders. Daarom droomt elke Nederlander van Italië en is er uiteraard jaloers op. Ook vuurwerk kunnen ze dus beter en mooier.
@Cepalislam500mg | 17-02-21 | 10:52: Relaxter? Ze zijn immers altijd opgewonden en schreeuwen alles bij elkaar.
Ah, twee jaar geleden nog rondgereden. Die weg naar de top van de Etna is de mooist geasfalteerde van heel Sicilië, dus snel vluchten moet geen probleem zijn. Prachtig landschap.
Zo te zien is er zowaar een hele nieuwe weg geasfalteerd.
Ja, dat krijg je als men zich niet aan de avondklok houdt!
Dat is toch het zwakke punt van Italianen.
Ontwerpen kunnen ze wel, maar onderhoud plegen, ho maar.
Mijn moeder had ook een Etna in de keuken staan. Meer dan 40 jaar zonder problemen op gekookt. Wel na iedere maaltijd even een lapje erover heen en vooral de branders goed schoon houden.
Leuk
Het rommelt in Europa.
Ik ben er geweest, Palermo is wel mooi maar her en der ook redelijk farfalle
Ondertussen, op Sicilië...
www.skylinewebcams.com/en/webcam/ital...
Niks te zien?
@hoejeheette | 17-02-21 | 10:40: gewoon doorlopen dus
@hoejeheette | 17-02-21 | 10:40: Jawel, vulkaan Etna.
Reizen. Tsja, dat is straks alleen nog weggelegd voor onze vorst.
De rest moet van het OMT thuisblijven. U mag hooguit naar Videoland.
Videoland. Die goeie ouwe tijd. Naar de Videoland voor een sandwich videobanden. En komische film, eentje met romantiek/drama en dan een gymnastiekfilm ertussenin, zodat niemand het kon zien.
Of naar La Balconië..
Hintergarten mag ook, nog net.
@goedverstaander | 17-02-21 | 10:37:
Ik was meestal achter gordijntje met de harde politie films met snelle motoren te vinden. Dat kan de jeugd van tegenwoordig weinig meer bij voorstellen. Die knagen liever gratis.
@Wijze uit het Oosten | 17-02-21 | 10:37: Dan liever naar de Cote du Jardin
De aarde laat een vuile scheet.
Zo: hattrick
Reizen naar dit gebied wordt tijdelijk afgeraden door de voorzieningenrechter
Nou, als we dan toch een rotzooitje van gaan maken pleur ik het afgewerkte frituurvet ook maar over het balkon. Het maakt nu niks meer uit.
of gooi het in een oude diesel...... als die nog rondrijden, tenminste
@Guy Fawkes | 17-02-21 | 10:33:
Onze oude dieseltjes rijden nu allemaal in afrika en het oostblok rond. Maargoed, da's niet onze achtertuin dus dan mag 't wel.
@elfenstein | 17-02-21 | 10:38: Precies!
Zunne grote Carbon-footprint, jonghuu!
Kaag praat ook aantoonbare poep over CO2 in haar verkiezingspraatjes: opiniez.com/2021/02/15/sigrid-kaag-de...
"De minister is blijkbaar ook vergeten dat CO2 geen giftige stof is of een vervuiler, maar de belangrijkste voedselbron voor planten en bomen door fotosynthese. Zonder CO2 is er geen groen, geen leven. Weet de minister dat er in elke slok bier, cava, cola en bruiswater tussen 6000-10000 ppm (delen per miljoen) aan CO2 zit ? Dat is 20 keer meer dan in de lucht".
Bruiswater, cola en cava verbieden dus.
Dat verbod op koolzuur lijkt in dat opzicht ook een kwestie van tijd. Is ademen trouwens al aangekaart door Kaag?
@goedverstaander | 17-02-21 | 10:28:
Dat zou de facto neerkomen op het verbieden van gisten. Maargoed, klimaatmafia en logica, het blijft een moeilijke combinatie.
@klamme.vla | 17-02-21 | 10:28: Hopelijk houdt ze haar adem in, anders is het 40x meer CO2 dan bij inademen.
@elfenstein | 17-02-21 | 10:30: Nee, niet gisten verbieden! #bier #pilsch
@goedverstaander | 17-02-21 | 10:34:
NIks mee te maken, co2 is co2 en anders gaat gretha huilen.
Waar komt dat CO2 in die dranken eigenlijk vandaan?
Wordt dat uit de atmosfeer gehaald of door de mens geproduceerd?
Het verhaal is dat CO2 voor opwarming zorgt, dus uitdroging van landbouwgebieden. Als het klopt he.
@BBmetR | 17-02-21 | 10:48:
Doorgaans opgevangen als bijproduct van alcoholische gisting. In een bierbrouwerij bijvoorbeeld.
@BBmetR | 17-02-21 | 10:48: Voor dergelijke doeleinden wordt de CO2 geproduceerd, vaak als bijprodukt van allerlei chemische processen. CO2 kan ook rechtstreeks uit de lucht worden gehaald via gefractioneerde destillatie, maar dat is kostbaar, en dan met name omdat het CO2-gehalte in de lucht zo laag is.
Komt allemaal door klimaatverandering.
Exceptionele veranderingen van het klimaat kunnen seismische activiteiten aanmoedigen en dus aardbevingen, erupties en andere geologische rampen veroorzaken. Met die conclusie komen wetenschappers.
www.scientias.nl/vulkaanuitbarstingen...
Dit is nou het schoolvoorbeeld van korte termijnsvisie... De aarde heeft vele perioden gekent van ongekende natuurlijke activiteiten...
Ah, ook weer onze schuld dus.
Mooi die reacties onder het artikel, waar de klimaatpsychoten feitelijk en gefundeerd op hun waanzin worden gewezen en zo'n club erachter die halstarrig vast blijft houden. De reactie van 'Philip' is priceless
Zolang we hier in de straat geen last van sharknado's hebben, maak ik me geen zorgen.
Waar zit die havenkroeg precies? #Catania
(zodat ik die kan vermijden!)
Als ie maar genoeg troep de lucht inblaast, bij voorkeur de stratosfeer, wordt het vanzelf kouder. Kunnen we GL meteen opdoeken.
Nou, misschien bedoelt u het als grapje, maar het is wel waar. Uitbraak van de Krakatoa vulkaan in 1883 had verlaging van temperatuur op wereld van gemiddeld 1.2 graden tot gevolg in 1884. Pas in 1888 was temperatuur weer normaal.
@feiten_en _cijfers | 17-02-21 | 10:31: Maar mijn open haard is het grootste CO2 probleem, aldus Yasser Ferras.
Laten we De Dijk er naar toe sturen.
Die willen toch zo graag op een vulkaan dansen?
Niceros is een iets betere optie.
Moet de italiaanse bevolking nu al dit vrijgekomen fijnstof gaan compenseren?
Of gaan wij, als EU, ze daarbij helpen?
En CO2? Hoe zit het daarmee?
Allemaal de schuld van mensen die niet om de 5 jaar een nieuwe auto kopen en hun huis nog verwarmen met gas, of erger nog, een open haard!1!!
Ben benieuwd hoe Italië de klimaatdoelstellingen van Parijs gaat halen met deze uitstoot.
Ach, Parijs bestaat uit politieke doelen, en die kan je op papier halen. De echte wereld draait intussen rustig zijn rondjes om de zon, en zal dat blijven doen.
Doe mij dan toch maar de dreiging van het wassende water, als de dijken breken enzo.
O o. Ik voel een spoedwet aankomen haha
Het enige wassende water dat ik ken loopt hier net de Miele in.
@goedverstaander | 17-02-21 | 10:26: U bent van elders?
@Harry.Langezwaal | 17-02-21 | 10:29: Ik integreer. Dus ik pas mij aan bij de nieuwkomers, want die zijn zo langzamerhand in de meerderheid.
Er komt met spoed een verbod op Netflix om de uitbarsting te compenseren.
De aarde is boos. You wanna know how the planet’s doing? Ask those people in Pompeii who are frozen into position from volcanic ash how the planet’s doing. - George Carlin
Jaarlijkse barbeque IJsvereniging Gelato Sicilia, Gianni zou z'n smoker meenemen met trekvlees enzo.
Bij trekvlees heb ik heel andere associaties...
Barbecue!!! Met de letter C.
@Zwiebelsuppe | 17-02-21 | 10:19: Trekvlees en vingervlees. Wie is er niet groot mee geworden.
Pompei en de Vesuvio zijn ook mooi.
Kapotbelasten die lijers!
@Torwart | 17-02-21 | 10:14: tu non sei il mio presidente.
Vesuvio is meervoud van Vesuvius? Of bent u in de war met de pizza-discounter om de hoek?
@Torwart | 17-02-21 | 10:14: stuur de rekening maar naar keizer Titus.
Altijd die paniek over CO2 uitstoot! De wereld heeft enorme hoeveelheden CO2 in de atmosfeer gekend zonder enige invloed van de mens, hier is aantoonbaar bewijs voor langs de kust van bijvoorbeeld Engeland, hier kan je enorme lagen kalksteen vinden. De Oceaan is een belangrijke factor in het neerslaan en “zuiveren” van onze atmosfeer. Ja invloed van mensen die kort op elkaar leven geeft veel vervuiling, logisch ook dat we in NL 1 miljoen huizen voor 2030 gebouwd willen hebben, 7000 voetbalvelden groot aan zonnepaneel parken en 3000 windmolens allemaal willen plaatsen in de provincies en daarmee natuurlijk groen gaan opofferen.
Ah, dus wat David Attenborough & Neil deGrasse Tyson lopen te roeptoeteren is allemaal onzin?
@ruudvangeelen | 17-02-21 | 10:16: Nee de mens is een vervuiler. Maar op deze schaal zijn echt natuurlijke invloeden zo groot.
@Torwart | 17-02-21 | 10:18: onzin. Lees even het comment van @Nuchternederland hieronder.
@ruudvangeelen | 17-02-21 | 10:19: Ja en dan? Die heeft wel het gelijk aan zijn zijde. Of gewoon een mening. Meeste CO2 komt van de permagronden.
Ja, na de laatste ijstijd zaten we op ~ 180ppm CO2 in de atmosfeer. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de flora afsterft onder 150ppm, en dan zijn wij ook de sjaak. M.a.w. een beetje meer CO2 is onze redding, en het maakt de flora nog meer droogteresistent met een hogere productie ook.
@Torwart | 17-02-21 | 10:18: Dat is al lang onomstotelijk aangetoond in de documentaire 'The Great Global Warming Swindle'. Jammer dat deze documentaire niet door iedereen bekeken is. Na 1 enkele vertoning op de NPO, moest de waarheid snel verdwijnen, want speelde de KNMI en hun subsidie-vrinden van het IPCC niet in de kaart.
Toen de krijtrotsen van Frankrijk en Engeland gevormd werden liepen er nog geen mensen rond. Deze zijn geformeerd tussen de pakweg 70 en 23 miljoen jaar geleden. Verder ben ik het wel met uw stelling over de functie van de oceaan eens, alhoewel tropisch regenwoud daar aan toegevoegd mag worden.
@ruudvangeelen | 17-02-21 | 10:16: dat hoor je mij niet zeggen, ik zeg dat de aarde zichzelf in stand weet te houden. Als alle mensen niks meer zouden uitstoten en geen uitbarstingen van vulkanen zouden plaatsvinden dan koelt heel de aarde af. CO2 is essentieel. Teveel lokale uitstoot geeft problemen. Teveel houtkachels in een woonwijk tegelijk aan hebben staan geeft een zeer schadelijke uitstoot die ver boven de maximale norm is, net zo goed met intensieve veeteelt of enorme drukke wegen en grove chemische industrie. Maar waarom vol inzetten op het klimaat? Persoonlijk denk ik dat de echte reden is de expansiedrift van Brussel. Veel meer inwoners moeten we hebben, concurreren tegen Asia of Amerika.... hoe dichter we bevolkt raken hoe strenger de milieu eisen zullen worden.
Kunnen we de Etna niet strafrechtelijk vervolgen? Want zoveel uitstoot aan CO2, stikstof en weet ik veel meer, dat moet in de wet vastgelegd worden.
Jeroen Pols schijnt een goede advocaat te zijn
Dacht aan een spoedwet van graperclown
@ruudvangeelen | 17-02-21 | 10:17: Weet je wie ook goede advocaten had?
Ik zie Greta al aan de vulkaanrand staan en stenen gooiend brullen " How dare you". En inderdaad, vulkanen moesten verboden worden, iets voor de EU?
Dat is zoveel fijnstof, daar kunnen wij 5432 jaar oudjaar mee vieren met wat rotjes en pijlen. Hoor je me, Klaver?
Gast, doe even onderzoek. Dit is slechts een paar % van de totale co2 uitstoot op jaarbasis. De rest is (indirect) van de mens.
@ruudvangeelen | 17-02-21 | 10:17: Nou jij hebt dus onderzoek gedaan. Stuur maar door hier in de panelen zonder persoonlijke meningen.
@Torwart | 17-02-21 | 10:20: zie comment @Nuchternederland
@ruudvangeelen | 17-02-21 | 10:17: Reaguren op Geenstijl is ook bijzonder vervuilend. Ksst!
@goedverstaander | 17-02-21 | 10:22: Als je je scherm in nachtmodus zet verbruik je minder energie.
@ruudvangeelen | 17-02-21 | 10:17: Gast, doe even onderzoek, je zit op Geenstijl.
Goed voor het milieu.
And so it begins....
Nou, wij hebben de Zuidwalvulkaan. Onder de Waddenzee tussen Vleiland en Harlingen. iets ten zuidwesten van het eilandje Griend. We moeten de Italianen maar eens om noodsteun vragen. Solidariteit kent geen grenzen.
Vroeger hadden we tenminste in ons Rijk een echte vulkaan. De Krakatau. Eens per zoveel honderd jaar een enorme ontploffing, die de hele wereld ondersteboven zette.
nl.wikipedia.org/wiki/Krakatau_(vulka...
@Glasgow Argus | 17-02-21 | 10:13: De Tambora had ook wat gevolgen: www.scientias.nl/ondergang-van-napole...
@Glasgow Argus | 17-02-21 | 10:13: Zeker. Na een megaknal was het gewoon maanden donker. In oude bomen uit die tijd was er niet eens een jaarring terug te vinden.
Italianen zijn smeerkezen. Maar Italië is wonderschoon.
Wel mooie auto's en schoenen, ik vind Italianen wel lief, ze zijn alleen wat duur in het onderhoud.
@elfenstein | 17-02-21 | 10:33: Elke keer verbaas ik mij over ontwerpen van Italianen. Het is eenvoudig mooi. Hoe is het mogelijk dat zij dat als enige kunnen? Zwitsers, Oostenrijkers, Fransen, behalve op de grens liggen komen die nog niet in de buurt.
@Normpje | 17-02-21 | 11:03:
Het is weliswaar mooi maar verre van praktisch. Stap in een willekeurige ouwe Alfa en je begrijpt direct wat ik bedoel. Schitterend vormgegeven maar de handrem aantrekken levert je een gebroken vinger op, lache al die mooie knopjes alleen er werkt er niet eentje, dat werk. Alfista's weten wel wat ik bedoel denk ik. Vorm over functie, pracht en praal maar teer als een suikerklontje in de thee.
Alleen die schoenen, die zijn geweldig, dat dan weer wel.
Er is echt niks spannends aan Nederland. Geen vulkanen, geen tsunami's, geen aardbevingen (behalve wat gewiebel aan de oppervlakte in Groningen), geen tornado's, geen komeetinslagen, geen krokodillen. Mensen lopen hier gewoon al te miepen omdat ze vanwege corona even niet naar buiten mogen. Sneu eigenlijk.
Watersnoodrampje af en toe
Ja, ik wens ook jou veel onheil toe.
???
Sneu, bekijk het van de andere kant. Hoe makkelijk wil je je leven als politicus hebben??
www.ad.nl/binnenland/zeer-zeldzaam-in...
www.youtube.com/watch?v=HZxuKpoinnM
www.tudelft.nl/citg/onderzoek/stories...
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Wat miep je nou! Nederland is niet saai.
Wij hebben Rutte, erger dan de ergste ramp.
Een steenverzakking voor de noorse kust (is eerder gebeurd) en daar heb je je tsunami.
Geen dronebeelden. Erg jammer.
Lekker voor het klimaat, al die onnodige uitstoot.
Ben benieuwd, wanneer brussel een blauwe brief naar die klimaat-ontkenner gaat sturen.
Het wachten is op de GL-equivalent die gaat beweren dat vulkanen door klimaatverandering uitbarsten.
"Snel, hef meer belasting! Dan stoppen we de Etna!"
Scholieren zijn nu al weken aan het klimaatstaken maar zo een vulkaan gaat gewoon zijn gang.
Gelijk je hebt. Etna moet meer uitstootbelasting gaan betalen. Want belasting betalen helpt....
Of een soort van klimaat oekaze vanuit het Groene Khmer hoofdkantoor. Uitbarsting van Etna? Dan in Nederland een windmolen in elke achtertuin ter compensatie.
@Torwart | 17-02-21 | 10:13: Die Italiaanse bijdrage moet dan ergens vandaan komen.
*Rutte bellen doet*
U vraagt en wij draaien
Het is de laatste tijd wel raak daar diep in de aarde: flinke uitbarstingen in IJsland, aardbevingen in Haïti, China en Afghanistan. Sommigen refereren daarbij aan de profetie van de Maya’s en vermoeden dat dit de laatste dagen zijn. Wetenschappers komen met een andere verklaring: klimaatverandering.
www.scientias.nl/vulkaanuitbarstingen...
@RickRD | 17-02-21 | 10:23:
Ik zag gisteren iets voorbij komen dat de magnetische polen van de aarde sinds een tijdje een afwijkende beweging maken. De polen bewegen altijd wel iets maar wat er nu gebeurt klopt niet, zou er een poolswitch aan zitten te komen?
De natuur gaat zijn gang. Spectaculair schouwspel !!
Maar als ik de open haard aansteek ben ik een CO2 barbaar, aldus GroensLinks.
Wat de Etna nu uitbraakt is de jaarlijkse wereldwijde CO2 uitstoot.
Per dag.
Van KNMI site: "Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vulkanen ongeveer 1% aan CO2 uitstoten van wat de mens aan CO2 in de atmosfeer brengt" Is zeker fake news?
Lijkt me dat Italië dat zelf moet compenseren met een totaalverbod op CO2 uitstoot.
@StiekemeBunzing | 17-02-21 | 10:02: Ja
Uit een artikel van Forbes: "0.645 billion tons of CO2 per year – compared to humanity's 29 billion tons per year" dus circa 2,2%.
Dat is meer dan twee keer zo veel.
@StiekemeBunzing | 17-02-21 | 10:02: www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen...
Weleenswaar volgens de compleet onbetrouwbare bnn/vara, maar toch. Om nog maar te zwijgen over de uitbarsting van de Krakatoa, die in 72 uur het equivalent van 5.000 jaar menselijke C02 uitstootte. Zeker ook fakenews???
@Guy Fawkes | 17-02-21 | 10:09: En dus moeten we op deze voet doorgaan? Want de vulkanen doen het ook? Vriend uitbarsting van Krakatau is bijna 140 jaar geleden. Zo vaak vindt een dergelijke uitbarsting niet plaats.
@StiekemeBunzing | 17-02-21 | 10:14: Laatste uitbarsting Krakatoa is van 2020, klimaatleugenaar. Jij vreet vast uit een subsidiepot gelieerd aan KMNI of IPCC, me dunkt!
Schande, dat er mensen zijn die aperte leugens verkondigen om hun klimaat-psychose te stillen. Gelukkig luistert er vrijwel niemand naar hen.
Resultaat van rutte's bezuigingen op de GGD, tekenen zich af.
@StiekemeBunzing | 17-02-21 | 10:14:
Een beter milie, begint bij jezelf. Dus stop met onnodig de natuur te belasten voor het vervaardigen van onrendabele zonnepanelen, windmolens, accu's en bio-centrales die uitsluitend op subsidie draaien en waar de natuur in realiteit niets mee wint (slechts verliest).
@StiekemeBunzing | 17-02-21 | 10:14: ik krijg jeuk van jongeren en hun gebruik van het woord ‘vriend’. Beetje stoer doen om je argumentatie kracht bij te zetten of zo; zwaktebod. Verder is het evident dat vulkanen fijnstof produceren. Ik steek nog een waxinelichtje aan.
@Guy Fawkes | 17-02-21 | 10:28: De laatste uitbarsting van betekenis dan, jij je zin. Vulkaanuitbarstingen zijn een gegeven, doe je weinig aan. Menselijke uitstoot van CO2 is nog iets aan te doen. Lijkt mij niet zo'n ingewikkeld punt.
@StiekemeBunzing | 17-02-21 | 11:56: Maar wel een kortzichtig (en nutteloos) punt. Je moet vervuilers aanpakken, door hen te laten stoppen met vervuilen. Niet door belastingen op te leggen, die gebruikt worden om nog meer te vervuilen. een beter milieu, begint bij jezelf.
Al zou de gehele menselijke uitstoot tot nul worden gereduceerd, blijft de CO2 op aarde toenemen (door vulkanen, oceanen, flora en fauna), lijkt mij niet zo'n ingewikkeld punt, tis een gegeven.
Anders (plat) gezegd, "je zit voor de verkeerde deur te schijten".
@Guy Fawkes | 17-02-21 | 12:20: CO2 neemt zeker toe door menselijke invloed, in periodes daarvoor soms, maar het is niet zo dat CO2 sowieso toeneemt, zonder effect van mensen meegerekend. Daarnaast legt flora CO2 vast.
Vanavond maar een Godfather opzetten ipv een troosteloze Champions League wedstrijd.
Gomorra. De serie. Kiekn!
@Normpje | 17-02-21 | 10:10:
Inderdaad, geweldige serie.
Daarna Suburra, ook goed.
@Toetsenbordcomplex | 17-02-21 | 10:12: Ik geloof je gelijk, echter ik heb geen Netflix. Met vloerluidsprekers(stereo) is geluid blijkbaar niet mogelijk.
Greta, kom er maar in.
Je spelt "spring" verkeerd.
@gemeentereiniging | 17-02-21 | 10:05:
Je spelt spelt verkeert.
Engel, kom er maar in. Dit is een door het regime in scene gezette "uitbraak" om de great reset dichterbij te brengen. Wort wakker mense.
Je speld verkeert verkeerd
@austinhealey | 17-02-21 | 10:22:
Denk aan de interpunctie!
@Toetsenbordcomplex | 17-02-21 | 10:10:
Koop eens een Dikke van Dale!
Hint: www.nieuwnieuws.nl/5153437/cyberpunk-...
Wat een luchtvervuiling. Wordt toch eens tijd dat ze deze antieke verbrandingsbergen electrisch maken.
Hoeveel fijnstof geeft zoiets? Heeft het RIVM al een alarm afgegeven?
Ik wil ook een vulkaan in mijn tuin.
Even wachten tot de bouwmarkten weer open zijn.
Ach, het is maar een mini-vulkaantje. Klein bier. Ooit eens op het eiland Tanna (Vanuatu, Stille Zuidzee) op de rand van een krater gestaan. Dat is pas een vulkaan.
Ik daag je uit om nu op de rand van de Etna te gaan staan...
"the charcoal challenge" zeg maar...
Dank, vroeg me al af of je misschien Tanna, die tussen Texel en Vlieland, bedoelde.
@Risingson | 17-02-21 | 10:03: Aan de rand van de Zuidwalvulkaan: nl.wikipedia.org/wiki/Zuidwalvulkaan
@Risingson | 17-02-21 | 10:03: Mount Yasur. Je kunt op de kraterrim staan. Blokken zo groot als vrachtwagens knallen omhoog uit de diepte. Indrukwekkend. Niet helemaal ongevaarlijk. Soms dodelijk.
San Torini. Aanrader.
@Glasgow Argus | 17-02-21 | 10:08: Dat is een dode vulkaan. Daar heb je niets aan. Net zoiets als een dode minister-president. Al verschillen over dat laatste de meningen nogal, zo heb ik begrepen.
@Piet Karbiet | 17-02-21 | 10:10:
Santorini is toch gewoon een groot gat? Hmm, Lijkt me inderdaad wel iets voor jou, Piet.
De puist is geknapt
REAGEER OOK