Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Windmolens in Meeden vermorzelen mensen

Maar dat zal de klimaatmaffia worst wezen

Als je de randstadkranten leest, zou je geneigd zijn om te geloven dat een kustlijn vol vogelhakselaars en een achterland vol zwoep-zwoep-zwoep-geluiden de enige weg voorwaarts is voor klimaat, planeet en wereldpopulatie. Maar wie per toeval struikelt over de verloren kunst van de regiojournalistiek (praten mét mensen, in plaats van over hun hoofden), hoort hele andere geluiden. Zoals in het Groningse Meeden (opklik hierboven), waar na een jarenlang juridisch gevecht de molens het wonnen van de Meedenaren e.o. Met een tiphoogte van 200 meter zorgt de klimaatkolchoz met de naam Windpark N33 voor horizonvervuiling, slagschaduw, stress, laagfrequente geluiden, lichtoverlast, slaapstoornis en vooral veel publieke weerzin waar niemand naar luistert omdat de duurzame doordrammers een leep communicatiebureau hebben ingeschakeld dat een opgewekt propagandafilmpje heeft geproduceerd waarin een prettige betuttelstem een probleemstelling adresseert die geen enkele impactvraag adresseert en daarmee zijn alle bezwaren *poef* ongedaan gemaakt. Zo werkt dat in Nederland, Democratisch Ingenieursland Consultancy- en Communicatieland.

De wetenschap is al jaren verdeeld tussen 'schadelijk' en 'mwoa lastig te zeggen' of gewoon heel erg goed in Kapitein Vanzelfsprekendheid-conclusies (zoals het Rijks Instituut voor Volks Manipulatie: "The louder the sound (in dB) of wind turbines, the stronger the annoyance response is" - JOH!). Nou zijn wij geen windmolologen, maar we weten wel dat klimaatwetenschappers de sterke neiging hebben om negatieve bijwerkingen van de Gretacide te downplayen of te verdoezelen, omdat binnen de 'klimaatwetenschap' een zodanig sterke ideologische en gepolitiseerde wind waait dat zelfs de Sociologie-vleugel van de UvA er in verhouding bijna als een exacte wetenschap bij afsteekt. Anders gezegd: het is gewoon beter voor je peer reviewed carrière als je vóór windmolens bent. Wat rest, zijn spreadpagina's in een regiokrantje dat nog per postkoets wordt verspreid, waarin door de overheid gemolesteerde burgers hun laatste beklag in loodletters dood neer mogen laten vallen. Zwoep zwoep, blub blub.

Dystopia

Zwoep-zwoep-zwoep

Reaguursels

Inloggen

Héérlijk deugen in andermans achtertuintje. Lekker joh. De bovenmodalen zitten heerlijk rustig ver weg in riante woonboerderijen met een knijterharde deugdpaal in het broekje genoegzaam biologische thee te drinken, terwijl het domme klootjesvolk gek wordt van de slagschaduw. Maar zodra er ook maar de kleinste kans bestaat dat er één zo’n molen op minder dan 50km van ‘t eigen huis komt te staan, dan staan de deugers met 400 man sterk op zo’n gemeenteavond tégen dat plan te oreren. Het is zo prachtig doorzichtig. Zo heerlijk links. Zo fantastisch Nederlands.

Ceristimo | 07-02-21 | 16:45

Whaaa. Omdat de windmolens op het land LAST hebben van gebouwen en bomen (minder wind) moeten ze extra hoog gemaakt worden. Niet de bewoners hebben last maar de windmolens. Wat een godverdoemd propaganda verhaaltje. Affikken die RWe

Breakdance | 07-02-21 | 12:43

Ik woon op ongeveer 2 km afstand van deze windmolens en vindt ze totaal niet storend, het landschap is hier toch al niet bepaald fraai en daar veranderen deze molens weinig aan. Het is ook wel een beetje een mentaliteits kwestie in het oost Groningse, het is niet goed of het deugd niet. Wel vindt ik dat elke regio z’n afspraken moet nakomen en ze dus ook naast Ypenburg gebouwd mogen worden. Wij willen geen kerncentrales... dus we moeten toch wat met klimaat hysterie.

Mister16v | 07-02-21 | 00:27 | 6

Uw beheersing van de Nederlandse taal is ronduit abominabel en doet derhalve wat mij betreft uw overtuigingskracht geen goeds.

decaliter | 07-02-21 | 12:14

Goeds=goed

decaliter | 07-02-21 | 12:16

Ik wil wel kernenergie. En 2000 meter van een molen is toch echt wat anders dan 500. Dan heb je toch echt last.

Breakdance | 07-02-21 | 12:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Wil je geen windmolen in je tuin?
Stem dan niet op VVD, CDA, D66, PvdA of GL.
Anders gaat ie er zeker komen.

wapster | 06-02-21 | 22:27

Gewoon o.b.v. de Urgenda-uitspraak naar de rechter stappen.

FW Ta-183 Huckebein | 06-02-21 | 21:22

Het gaat ze in Meeden niet voor de wind.

Old daddy | 06-02-21 | 21:19

Deze dingen staan in het zicht aan de horizon van mijn ouders, ze kijken de hele avond tegen knipperlichten aan. Ofwel gordijnen dicht, of helemaal dol worden van het geknipper. Overdag knipperen ze wit, maar in de avonden rood, lekker synchroon.
Blij dat ik de keet uit ben en een provincie verder ben gaan wonen.

tis_wat | 06-02-21 | 20:16 | 2

Ik woon gelukkig in het midden van het dorp. Maar voor vrijwel de helft van de inwoners geeft echt hinder. Waanzin wat hier gebeurd.

fapkoning40 | 06-02-21 | 20:35

Kzou een tv voor ze kopen, want dan hoeven ze niet de hele avond met een verrekijker naar de horizon te turen.

Toverkol | 07-02-21 | 10:35

Algen kweken in warme streken van de Aarde. En daar olie van maken. CO2-neutrale olie in dat geval. Laat ze dan maar opzouten met Prius en Tesla, en geniet van het geluid van een V8.

Sitting_targets | 06-02-21 | 19:13

HOU maar op met reageren.Er is maar 1 categorie die regeert in vernederland, en dat is het kapitaal.Of denken wij echt dat wind en zonne energie ons enig voordeel brengt?Wat de bevolking zegt die in de buurt van deze gedrochten wonen en er overlast van ondervinden, daar heeft het kapitaal maling aan.Maar deze gedrochten komen niet bij willie in de tuin of andere omhoog-gevallenen.

Ben5570 | 06-02-21 | 19:10

Windmolens vind ik mooi kunnen zijn. Ik hou van techniek. Ook van natuur. Ik mag graag een boom knuffelen. Maar ik ben ook niet vies van een windmolen omhelzen. La vie est belle.

Sitting_targets | 06-02-21 | 19:02 | 3

Voor de laatste keer: stop met swaffelen!! Die bomen, windmolens en lantaarnpalen worden er niet schoner op!

Rechtsdraaiend | 06-02-21 | 19:30

Dan zet jij toch mooi een windmolen in je eigen achtertuin. Mag niet hoger dan de gebruikelijke regels voor tuinbebouwing voorschrijft. Kun je eindeloos knuffelen zonder dat anderen er last van hebben.

SkepticalRealist | 06-02-21 | 20:37

U bent een mooi man/wief. Laat "hun" maar lullen... U weet beter.

Acar_ketimun | 07-02-21 | 00:30

Stoppen met windmolens en zonneweides, al dan niet drijvend. Inzetten op kernenergie en waterstofgas. Kost nog even tijd maar dan heb je ook wat.
En de schuldigen die het volk deze klimaatellende door de strot drammen voor de rechter brengen.

Ride_On | 06-02-21 | 18:59 | 3

Nederlandse kerncentrales plaatsen in het lege Scandinavië, bij de poolcirkel. In overleg en tegen betaling. Als er eentje ontploft, dan zijn de gevolgen veel minder groot dan als hij in Nederland stond.

Sitting_targets | 06-02-21 | 19:07

Kernenergie blijkt toch goedkoper te zijn dan windmolens en zonne-energie.

Sinterbikske | 06-02-21 | 19:08

Weet je waar het lekker waait? In Amsterdam, dus grachten leeg pomoen want de kades staan toch op instorten en dan windmolens plaatsen. Daar neerzetten wie op GroenLinks stemt.
Zo, en nu sneeuwballen gooien

Ach-waarom-niet | 06-02-21 | 18:53

Die Thorium centrales, hartstikke leuk maar iedereen weet dat dit een nep-argument is van FvD om nog maar heel lang niks te hoeven doen. Waar zijn de uitgewerkte plannen en het tijdstraject van deze oplossing? Ik heb ze nog niet gezien. Laat staan dat er in de verte een schatting te maken valt vanb de economische oplevering van die centrales.

Ik vind het werkelijk een mooi idee, maar dat verplicht desondanks dat er echt concreet resultaat te verwachten valt van die dingen en helaas is dat in de verte nog niet in zicht. Overigens: Als deze techniek zich bewijst ben ik de eerste die ze zal omarmen. Maar vooralsnog zie ik geen licht aan het einde van die technische tunnel.

Beste_Landgenoten | 06-02-21 | 18:51 | 5

Je kunt ook een gewone SMR bouwen met standaard uranium reactoren en als dan thorium goed blijkt te werken gebruik je het pand voor die thoriumreactoren.

Verbandmeester | 06-02-21 | 19:08

Kernenergie blijkt toch goedkoper te zijn dan zonne en wind energie. Betrouwbaarder ook. Mooie tussenoplossing lijkt mij voor thorium.

Sinterbikske | 06-02-21 | 19:10

@Beste_Landgenoten | 06-02-21 | 18:51,

In theorie heb je een punt dat thorium nog in dezelfde ontwikkelingsfase zit als windenergie.
In de praktijk is het probleem echter dat windenergie wel al massaal overlast veroorzaakt. Heel NL staat inmiddels vol met deze volstrekt onbetrouwbare en verliesgevende "techniek".

Ondertussen staat er achter elk windmolenpark een kolen-, gas- of kern- centrale om de wisselende opbrengsten op te vangen. Jammer dat niemand bij de groene khmer het technologisch benul heeft dat elektriciteit per definitie vraag-gestuurd moet zijn; nooit aanbod-gestuurd. Dat laatste leidt namelijk per definitie tot stroomstoringen. Dat is ook de reden dat de milieulobby ernstig vervuilende biomassa "groen" noemt; dan kan het opbranden van oerbossen en oerwouden de windstille uren opvangen. Tot die op zijn, natuurlijk. Gelukkig is 90% van alle milieuplannen totaal onhaalbaar, onbetaalbaar en onhoudbaar, maar toch. Als het aan Timmerfrans ligt zijn alle bossen ter wereld over 30 jaar opgebrand. Tenzij Biden ook mee gaat doen natuurlijk, dan zal dat nog veel sneller gaan.
Mooi man, "klimaatbeleid". Just dig it, en burn it.

Dandruff | 06-02-21 | 20:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Mwah het ligt iets anders. Er is een tamelijk klein clubje beroepsklagers bezig met allerlei half verzonnen en half ingebeelde medische klachten die de boventoon voeren in deze lokale discussie. Dat heb je eigenlijk altijd bij dit soort projecten maar het is de vraag of deze mensen vertegenwoordigen wat er speelt in de regio.

Beste_Landgenoten | 06-02-21 | 18:45 | 4

Voor de aanleg was het inderdaad een relatief kleine groep die tegen de komst van dit windmolenpark was. Probleem is echter dat niemand had voorzien hoe deze molens uiteindelijk in het landschap zouden staan, en dat viel ontzettend tegen. De hele openheid van het landschap is verpest en waar je vroeger in de nachten geen hand voor ogen zag, daar kijk je nu tegen een schiettent aan. Zelf zit ik tussen dit windpark (35 stuks) en de windparken bij Geefsweer (14 stuks) en Oosterhorn (18 stuks) in. Ziet er werkelijk niet uit, en je ziet nu de weerstand toenemen.

Jan_Poepernuitje | 06-02-21 | 19:22

@Beste_Landgenoten | 06-02-21 | 18:45,

Interessant. Heb je een bron bij die best wel boude veronderstelling?

Dandruff | 06-02-21 | 20:08

Dat gaat wel ver BL. Het is erg irritant. Vooral zomers ‘s avonds. De wind draagt ‘t geluid ook nog wat verder.

In Amsterdam hebben ze vurig actie gevoerd om maar geen windmolens in ‘t IJ te plaatsen. Dat is natuurlijk omdat ze er veel last van zullen hebben. Indien er geen geluid/licht oid vanaf zou komen, waarom dan de klachten in Amsterdam van nb D66 en GL stemmers?

Harris Pilton | 07-02-21 | 08:47
▼ 1 antwoord verborgen

Na een lange ongelijke strijd tegen deze molens kan ik nu niet anders dan apatisch staan te kijken. Ik ben werkelijk lamgeslagen, echt de ratio telt niet meer!

Eminent | 06-02-21 | 18:45

Binnen 2 jaar kunt u een forse subsidie binnenharken voor het ontmantelen van een windmolen

Kokossss | 06-02-21 | 18:40

Ze moeten eens heel snel stoppen met die achterlijke wind parken en zonneweides (klinkt zo lief) in dit overbevolkte landje. Ik hoor gelukkig steeds vaker een rationeel tegengeluid. Hopelijk is het nog niet te laat maar de klimaatmaffia is machtig.

Ride_On | 06-02-21 | 18:36 | 3

Men kan ook stoppen met een hoop nutteloze electronica...

Neuth | 06-02-21 | 19:10

Er kunnen er nog een heleboel en veel groter in de Noordzee. Land is niet meer nodig.

Toverkol | 07-02-21 | 10:41

Is er al iemand bezig met heliumbalonnen met een pianosnaar eraan? Zo werden in WOII ook propellervliegtuigen neergehaald.

ole guapa | 06-02-21 | 18:35 | 1

Er zat waterstofgas in die dingen.

homieguerneville | 06-02-21 | 18:48

Volgens mij en ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, zijn onderdelen van die bladen prima te gebruiken om prachtige zeilboten van te maken. Catamarans, platbodems voor de kanalen en de punten als zwaarden voor de echte zeezeilers.
Beetje plakken en schuren, dat dan weer wel.
Als ik het geld er voor zou hebben zou ik dit best willen doen.

Gokmaar | 06-02-21 | 18:41

Subsidie is de enige inkomstenbron van al die linkse academische uitvreters. Ze zouden wel gek zijn als ze daar verandering in brengen. Subsidie = vorm corruptie. Onderling zorgen ze wel elkaar.

metdedag | 06-02-21 | 18:30

Windmolens zijn gelukkig een tijdelijk probleem. Ik verwacht dat ze over 50 jaar allemaal weer verdwenen zijn.

Hadena | 06-02-21 | 18:26 | 3

Oh, dat is maar 1 mensenleven. x 20 miljoen ( want zoveel zijn het er straks ). Kan het schelen...

Graaisnaaiert | 06-02-21 | 18:38

Gelukkig zijn wij ook maar een tijdelijk probleem.

Neuth | 06-02-21 | 19:11

Ik win nog eerder 3x de Staatloterij.

Toverkol | 07-02-21 | 10:42

Gewoon windmolens naast de huizen van de politici zetten, moet je eens kijken hoe snel ze weg zijn.

Patatter | 06-02-21 | 18:24

Bij FvD maken ze zich zelfs meer zorgen over 5G dan over windmolens op gebied van vogel welzijn.

RandyBiel | 06-02-21 | 18:21

Thierry Baudet kan dan wel schijt hebben aan corona maar hij is tegen windmolens.
Of: Thierry Baudet heeft én schijt aan de coronaregels, én hij is tegen windmolens!
Kies maar.

grietmetgroenefiets | 06-02-21 | 18:21 | 2

Ja21 ook. PVV ook.

ole guapa | 06-02-21 | 18:32

Schijt en windmolens moeten elkaar vooral nooit raken.

Verbandmeester | 06-02-21 | 19:12

Op het STAATS nieuws complotdenkers die radicaliseren dat is pas eng en gevaarlijk.
Ze willen wapens maar daar is nog geen bewijs voor.
En daarna een item over bedreigde politie agenten.
Binnenkort zal er een meldpunt komen waar U buren, kennissen en familie kunt aangeven.

likdoorn | 06-02-21 | 18:21 | 2

Zag het inderdaad, mensen beschuldigen van het willen kopen van wapens en plegen van aanslagen op bepaalde "targets" (onbekend wie/wat/waar). Zonder enige vorm van bewijs. Dus volgens mij werken de grootste complotdenkers gewoon bij de NOS want zij geloven in allerlei gekke theorieën zonder dat daar concrete aanwijzingen voor zijn. Stelletje wappies!

Binkoo | 06-02-21 | 18:32

Dat heet: een agenda hebben

Ach-waarom-niet | 06-02-21 | 18:48

Waarom geen kern centrales voor de kust bouwen op kunstmatige eilanden.
Zes stuks netjes verdeeld langs de gehele kust.
Voldoende koelwater en bij een meltdown dat bassin vol laten lopen. (hetisimmersalafgescheidenvanalleseniedereen)

Gewoon doen.

Gokmaar | 06-02-21 | 18:16 | 4

Ik ben voor.

Rohin | 06-02-21 | 18:29

Het ijselmeer, Lekker (kern)centraal

Datgingniegoed | 06-02-21 | 18:41

Lijk me een goed plan. Als er dan toch wat gebeurt hebben we lichtgevende vissen, is ook wel aardig.

jan huppeldepup | 06-02-21 | 19:17
▼ 1 antwoord verborgen

Weggegooid geld. Beetje ingenieur kan uitrekenen dat dit de verkeerde oplossing is, voor het verkeerde probleem ook. Maar ja, die grote zak met geld...

überholprestige | 06-02-21 | 18:15 | 3

Van Vattenval.

Gokmaar | 06-02-21 | 18:34

@Gokmaar | 06-02-21 | 18:34: Ik heb me nooit aangemeld bij die club,
maar daar krijg ik sinds een tijdje wel de maandelijkse rekening van.

getzappad | 06-02-21 | 19:01

Het lijkt erop dat u denkt dat dit allemaal door koekenbakkers is bedacht.

Toverkol | 07-02-21 | 10:44

Op een Amerikaanse website schreef iemand die op een terrein met windmolens had gewerkt waar hij controleren moest of alles OK was. Hij schreef dat hij van de ene naar de andere windmolen reed en de dodevogelbotjes onder de banden van zijn auto hoorde kraken.

pushpins | 06-02-21 | 18:09 | 3

Kentucky fried chicken in de buurt?

Hadena | 06-02-21 | 18:24

True story.

Rohin | 06-02-21 | 18:29

Broedplaats van de blinde vnk

Toverkol | 07-02-21 | 10:45

Alsof mensen zich daadwerkelijk druk maken over die dode vogels. Gewoon een gelegenheidsargument bij gebrek aan beter.

RandyBiel | 06-02-21 | 18:07 | 4

Er wordt jaarlijks een 100x grotere slachting aangericht onder de vogels door de huiskat. Daar hoor je ook nooit iemand over want "instinct".

Beste_Landgenoten | 06-02-21 | 18:47

@Beste_Landgenoten | 06-02-21 | 18:47: in tegenstelling tot katten zou je van mensen mogen verwachten dat ze rationeel nadenken. Liever een kat die een vogel pakt dan ziek worden van zo'n klimafaat minaret.

Ride_On | 06-02-21 | 18:54

@Beste_Landgenoten | 06-02-21 | 18:47:
Jaarlijks 194 miljoen dode vogels door wegverkeer in Europa.
Allemaal prima.
Maar wanneer het door windmolens komt, poe!

RandyBiel | 06-02-21 | 19:05
▼ 1 antwoord verborgen

Met vrienden als GroenLinks heb je geen vijanden meer nodig.

Cor Netto | 06-02-21 | 18:07

En als we dan 1miljoen van die dingen hebben, tig miljard euro verder, wordt er iets uitgevonden dat wel efficiënt is.

John McClane | 06-02-21 | 18:06 | 3

Zoals thoriumcentrales?

BenBinnen | 06-02-21 | 18:07

@BenBinnen | 06-02-21 | 18:06koudekernfusie... ooktheorie

Epistulae_Morales | 06-02-21 | 18:22

Is er al, maar...., nog effe wachten, eerst mot die schalieOlie d'r nog doorgejast worden vd YouNaaitMeSteedts.
Iets van "ZeroEnergie"....
Da wordt pás een "reset"...;;))

V.Puffellen | 06-02-21 | 18:49

Ik stel voor dat we zeehonden puppies gaan verbranden in die bio centrales, wellicht dat we dan doordringen tot de witte groenlinks en d66 stemmers.

funkyd | 06-02-21 | 18:06 | 2

Proest!

BenBinnen | 06-02-21 | 18:21

Als ze maar hand geknuppeld zijn

Datgingniegoed | 06-02-21 | 18:49

Hele kleine kerncentraletjes in elke windmolen, dat is de toekomst.

Mr_Natural | 06-02-21 | 18:00 | 1

Bij elke windmolen een ventilator. Voor de windstille dagen.

goedverstaander | 06-02-21 | 18:03

We moeten meer koeien.
Meer koeien=meer stront= meer biogas.

Ruimedenker | 06-02-21 | 17:59 | 1

+meer melk + meer kaas + meer proteïne

SaintNick | 06-02-21 | 18:25

Met 3,500 van die windmolen in Nederland zie je straks altijd en overal een windmolen. In heel fucking Nederland. Waar je ook bent, altijd dat gezoef, altijd een schaduw. Behalve bij Timmerfrans in de tuin, en bij Jesse, en bij Femke. Verder overal. Enig idee hoe ons land er over 5 jaar uitziet. En NIKS tegen te doen. Wat een bananenrepubliek.

GekkePietje | 06-02-21 | 17:57 | 3

Nu nog windmolenpark N33, straks windmolenpark Nederland.

GekkePietje | 06-02-21 | 18:00

En overal zie je wel een auto. En overal zie je wel verlichting s nachts. En altijd zie je wel een vliegtuig in de lucht.
Lekker boeiend.

RandyBiel | 06-02-21 | 18:11

@RandyBiel | 06-02-21 | 18:11: weet jij wel zeker dat jij je nick goed hebt gespeld, randdebiel? Maar ik gun jou de ellende van zo'n molen van harte.

Ride_On | 06-02-21 | 18:42

We moeten eerst het verbruik verminderen. Begin met het stoppen van subsidie van meer dan 2 kinderen. Niet alleen goed voor het milieu maar ook het gemiddeld iq in NL. Natuurlijk importvolk ook stoppen.

freshideas | 06-02-21 | 17:57 | 4

@John McClane | 06-02-21 | 18:04: hahahaha ja .,maar dat had u van te voren kunnen zien aankomen.als er minder verbruikt word heeft de energieboer minder opbrengst\winst dus gaat de prijs omhoog ,en betaald u uiteindelijk hetzelfde als voor die tijd of zelfs meer .

bowlfabriek | 06-02-21 | 18:25

je moet de overheid ook nooit geloven. als je dat wel doet dan zou ik Rutte stemmen. Hahahahaha

freshideas | 06-02-21 | 18:25

@bowlfabriek | 06-02-21 | 18:25: Hetzelfde met elektriese autos en zonnepanelen. Als het er te veel worden, draait de overheid de kraan dicht. Gevalletje van vraag en aanbod, je kan er bijna op wachten.

Toverkol | 07-02-21 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn over-over-overgrootvader is omgekomen door een klap van een molenwiek. Dat ik een hekel aan windmolens heb, is genetisch bepaald.

Mr_Natural | 06-02-21 | 17:53 | 1

Gelukkig was ie al zo oud dat hij voor nageslacht kon zorgen.

goedverstaander | 06-02-21 | 17:57

Op bewolkte, windstille dagen heb je een back-up nodig. Aangezien je niet weet wanneer dat is, moet die back-up 24/24 draaien. Wind en zon zijn dus dubbele, overtollige energie. Dat heet vergroening, maar het is waanzin.

Zeddegeizot | 06-02-21 | 17:53 | 6

@Zeddegeizot | 06-02-21 | 18:22: En in plaats van een jerrycan met
brandstof voor een noodgeval, heb je nu een aggregaat op diesel in de
kofferbak voor het geval dat.

getzappad | 06-02-21 | 19:14

@Zeddegeizot | 06-02-21 | 18:22: Tot het moment dat ie uit elkaar gehaald moet worden, want dan pas worden die zware metalen een probleem.

Toverkol | 07-02-21 | 10:52

Op zee is de windsnelheid hoger en veel stabieler dan op land. Electriciteit kan je opslaan mbv waterstof, veel effectiever dan een batterij/accu die op een gegeven moment vol is.

Toverkol | 07-02-21 | 10:55
▼ 3 antwoorden verborgen

De politieke partij die belooft die molens af te breken krijgt al zeker vanuit de provincie Groningen 2 kamerzetels... ik snap werkelijk niet waarom dat in geen enkel programma staat. En ik ken 2 kandidaten

Epistulae_Morales | 06-02-21 | 17:52

Meeden is voor weinig mensen hun achtertuin.

BrutusBosch | 06-02-21 | 17:50 | 1

Groen zijn gaat gelijk op met nimby.

Toverkol | 07-02-21 | 10:58

Subsidies zijn voor en door de zwakkeren van geest. Welkom in Nederland!

Cor Netto | 06-02-21 | 17:50 | 4

De burger krijgt een paar honder euro subsidie per maand. Bepaalde bedrijven en investeerders sluizen miljoenen euro's aan subsidie weg. Enige winst voor Nederland is dat er een aantal mensen werk hebben. Joepie. Kerncentrales wind en zonne-energie parken zouden 100% in Nederlandse handen (Staatsbeheer)blijven. Zo ook trein bus onderwijs ziekenfonds media (tv/radio) woningdienst bedrijven banken en vul zelf maar in.

jitro | 06-02-21 | 19:07

@jitro | 06-02-21 | 19:07: En ik dacht dat de CPN al decennia geleden ter ziele was gegaan, maar nee er blijken nog wat diehard antikapitalisten rond te lopen.

Toverkol | 07-02-21 | 10:57
▼ 1 antwoord verborgen

Zorg dat POEP ze raakt én dat de rest van Nederland er bruin van wordt. Opgelost.

Verderkijkert | 06-02-21 | 17:48

De toekomst ziet er doods uit, angstaanjagend.
Dode, stalen reuzen die doods staan te zwaaien.
De horor.
Stop ‘s ff snel met die horizonvervuilers en bouw aan thorium en waterstof.
Stop met deze achterlijke waanzin.
Kost teveel en levert te weinig op en in de toekomst zitten we met hopen verroest schroot.
Ach, wie ben ik nou eenmaal.

Ruimedenker | 06-02-21 | 17:48 | 11

@2voor12 | 06-02-21 | 18:04: Dat zijn allemaal nog proeven. Laten we hopen dat het wat wordt. Een ander spoor is synthetisch gas maar dat vergt veel meer electriciteit: www.hier.nu/themas/stroom-en-gas/synt...
Het probleem met waterstofgas is en blijft dat het veel explosiever is dan aardgas en vrijwel onzichtbaar brandt, hoe graag met name de initiatiefnemers van dit soort projecten ons anders willen doen geloven.

goedverstaander | 06-02-21 | 18:55

@goedverstaander | 06-02-21 | 18:55: u gelloft nog dat de aarde plat is, de mens niet kan vliegen en mannetjes op de maan een broodje aap verhaal is.

Toverkol | 07-02-21 | 11:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik ben uitsluitend vóór thoriumreactoren.
Tops de huidige waanzin qua kosten, subsidies en onrecyclebare afvalberg by far.
En schiet eens op durmee!

NiCeY | 06-02-21 | 17:48 | 2

Daten?

Ruimedenker | 06-02-21 | 17:49

Contracten tussen energiebedrijven en grondeigenaren laten zien dat boeren op wiens grond windmolens staan over periode van 15 jaar een vergoeding van 600.000 euro krijgen. Die worden dus slapend rijk. De energiebedrijven zelf worden nog veel rijker van de soepsidiestroom en belastingvoordelen die politiek Nederland graag overmaakt (met andermans geld uiteraard). Alleen al de windmolens op zee hebben ons al 12,5 miljard alleen aan subsdies gekost. Dat is nog zonder gratis leidingen etc. Kortom, de macht van het grote geld zorgt ervoor dat de burgers in Meeden kansloos zijn.

Graaier | 06-02-21 | 17:48 | 1

Die boeren verpachten idd hun grond, maar die wordt betaald uit subsidie. Leg een heffing erop en die boeren breken eigenhandig die dingen af...

Epistulae_Morales | 06-02-21 | 17:55

Maak die dingen 5000 meter hoog, dan heeft niemand er last van.

Mr_Natural | 06-02-21 | 17:47 | 3

Daar is al een plan voor: turbines onder een forse vlieger, aan een kabel waar ook de opgewekte energie door wordt getransporteerd. Die kan je op een hoogte brengen waar altijd wind is. Een aardig idee, vraag me wel af of het schaalbaar is.

Muxje | 06-02-21 | 17:53

@Muxje | 06-02-21 | 17:53:
Is het niet makkelijker om zonnepanelen aan die vliegers te hangen dan?
Dat idee van die vliegers, is dat niet van Franklin?

Mr_Natural | 06-02-21 | 17:56

Van de week was er een docu over de bouw van de hoogste wolkenkrabber van NY.
De bewoners klagen inmiddels over windgeruis, laagfrequent geluid, lekkage en gekraak. De lift doet het de helft van de dag niet, want teveel gewicht.
Appartementen kosten maar 3.000.000 Euro gemiddeld.

Normpje | 06-02-21 | 18:01

Fight fire with fire. Zet overal beschermde vogelsoorten uit waar die krankzinnige windmolenparken staan gepland

Gen. Maximus | 06-02-21 | 17:54

Als ik voor 6 maanden de regie zou mogen voeren in dit land zouden we voor de toekomst uit de ellende zijn. Maar ja, de VVD gaat daar niet in mee, dan verdienen ze niks meer.

Tishetnetnie | 06-02-21 | 17:44

Jullie mogen ze van mij hier bij ons in Spanje neerzetten. De regio waar ik woon is zo groot als Nederland, maar met maar 1,5 miljoen inwoners (waarvan bijna de helft in 1 stad woont). Voor de rest, veel land met niks. En een plus: veel wind! Erg veel wind. Dus lease maar wat grond en plemp ze hier maar neer :)

mano_esp | 06-02-21 | 17:43 | 2

Zoals aan de Costa de la Luz, Provincia de Cadiz zeker. Het hele landschap is daar grondig verpest.

goedverstaander | 06-02-21 | 17:44

In Spanje is wind en zonne energie op wat grotere schaal verboden.

ritter vn hüpfburg | 06-02-21 | 21:47

Windmolens zijn de nieuwe kerncentrales

laurentius | 06-02-21 | 17:39 | 1

Biocentrales zijn de nieuwe kolencentrales.

goedverstaander | 06-02-21 | 17:43

Ik heb mezelf al menigmaal in de voet geschoten door niet de "juiste mening" te verkondigen. Helaas kan ik niet zonder droge ogen beweren dat windenergie de oplossing is en ook de zonnepanelen niet.
Maar ja, dat is mijn probleem.

Gomezlopez | 06-02-21 | 17:34 | 9

@BenBinnen | 06-02-21 | 18:01: Hohoho, rekenen doen we tegenwoordig niet meer aan. Schatten is al voldoende. Gaat dus prima aldus de groene Khmer.

Vanilla | 06-02-21 | 19:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb een hekel aan die horizonvervuilende vogelverhakselaars.
Er is nog een probleem waar ik weinig over hoor: tunnels maken ook herrie. In de nacht (nu zeker met de lockdown) hoor je de auto's over de lassen van het wegdek in de tunnel gaan. Dat hoor je een kilometer verderop via de grondlagen en via de heipalen van mijn huis. Een constante onregelmatige dreun. Laagfrequentie geluid.

paridae | 06-02-21 | 17:34 | 2

Het wonen in woonwagens en woonarken gaat nog eens heel groot worden.

goedverstaander | 06-02-21 | 17:46

Met de sneeuw zal je het nog wel een stukje harder horen deze week

RandyBiel | 06-02-21 | 18:14

Langzaam maar zeker wordt het landschap voor decennia lang verpest ten behoeve van de zinloze klimaatdrammerij.

citywok | 06-02-21 | 17:34 | 1

En uiteindelijk hebben ook windmolens een effect op klimaat, lokaal dat wel.
Maar als er veel in Friesland worden geplaatst kunnen ze die elfstedentocht echt op hun buik schrijven (scheelt ons Erben Wennemars, dat wel.)
www.scientificamerican.com/article/ho...

miko | 06-02-21 | 17:46

Windmolens zijn ruk, niet doen, stem 17 maart met verstand zodat deze idioterie net als biomassa stopt!

Carden | 06-02-21 | 17:31 | 1

Lol ja.

Rest In Privacy | 06-02-21 | 17:38

Rechts => Egocentrisme
Links => Cognitieve dissonantie

Expert Homo | 06-02-21 | 17:31 | 1

Nein.
Links => Egocentrisme in overtreffende trap.

jemagookniksmeer | 06-02-21 | 17:41
-weggejorist-
Odin | 06-02-21 | 17:30 | 2

Noord Frankrijk wordt ook volgebouwd met duizenden van die kutmolens. Prachtige natuurgebieden met mooie vergezichten staan straks vol met die krengen. Doodzonde en onnodig. En je doet er weinig tegen.

laurentius | 06-02-21 | 17:30 | 4

Ik woon in het allerlaatste "parc régional naturel" in Frankrijk dat nog niet is aangetast door deze ondingen.
In augustus hebben we een vereniging opgezet die strijdt tegen deze invasie.
Onze website:
sauvegarde-environnement-lotois punt .org
Teken de petitie en doneer een paar euro voor onze juridische kosten.

Hier willen ze van die monsters bouwen van 215 meter hoog omdat er te weinig wind is.

Ja, écht!

Aux armes, citoyens !

De Droit | 06-02-21 | 17:43

Maakt niet uit. Op weg naar de Bordeaux rij ik in mijn bolide snel maar doeltreffend langs deze verhakselaars. Bovendien hoeven de Fransozen geen lijmstokken meer te gebruiken om zangvogeltjes te vangen om ze in de pan te stoppen; een dagelijkse ronde onder de windmolens levert hen al de oogst op.

Alco-de-Holist | 06-02-21 | 17:44
▼ 1 antwoord verborgen

Als je dan toch vermorzelt wordt. Nitraatje erbij?

GekkePietje | 06-02-21 | 17:27

Windmolens zijn een ramp voor het milieu. Dat niemand op links daar op komt..

van heinde en verre | 06-02-21 | 17:27 | 2

Links geeft geen neuq om milieu. Enkel een grote, machtige overheid, bevolkt met uitsluitend linksmenschen.
Het milieu is enkel een vehikel om tot dat einddoel te komen.

jemagookniksmeer | 06-02-21 | 17:42

@jemagookniksmeer | 06-02-21 | 17:42:
Sorry hoor qua OT even over die linksmensen: ik lees een paar random artikelen op nrc en denk: O.MY.GOD hoe op aarde zijn we in dit snowflake era terechtgekomen? Aanklachten, aantijgingen, onderzoekscommissies, publicaties en weet ik wat meer om een paar minder sympathieke of tactvolle opmerkingen dan wel gedragingen. Mensen die zijn aangesteld om de buitengrenzen te bewaken, mogen die grenzen niet bewaken. Mensen die zijn aangesteld om de toekomstige generaties te vormen door ze uit te dagen, weerbaar te maken, hun geest te scherpen etc wordt verweten de ander te vernederen als hij wat lomp een punt wil maken... wat zit er in ons drinkwater dat de afgelopen decennia ons alleen maar beroepshuilstruiken hebben opgeleverd? Hoe gaan we het tij ooit nog keren? Niet lang meer tot deze natte winden in alle gremia een meerderheid vormen en iedereen die er nog iets van een eigen -lees: niet policor- mening op nahoudt in staat van beschuldiging gaan stellen, geheel in lijn met hoe de Stasi dat destijds zo fanatiek ideologisch deed.

www.nrc.nl/nieuws/2021/02/05/raden-wa...
www.nrc.nl/nieuws/2021/02/06/meer-wan...

En dan voor morgen... code rood: alles afgelast en gesloten vanwege eindelijk wat winters weer ? Are you freaking kidding me??? We're doomed, en we verdienen ook niet beter op deze manier.

2tribes | 06-02-21 | 19:20


Kerncentrales waren een tijdje heel erg in, vooral omdat het bijproducten als plutonium kon opleveren, voor gebruik in kernwapens.
Tsjernobyl was een uit de hand gelopen test,Fukushima was een aardbeving/tsunami.
In het algemeen zijn kerncentrales zeer veilig, zeker als men de laatste technologie gebruikt.
Volgens mij kan één kerncentrale ALLE windmolens en zonneparken in Nederland makkelijk vervangen en dat maal 10.
En de kosten zullen zelfs ook niet zo veel verschillen, als je alles mee telt.

King of the Oneliner | 06-02-21 | 17:26 | 8

@Normpje | 06-02-21 | 17:37: Afval van kernenergie kan steeds beter weer worden opgewekt tot nieuwe brandstof. Maar stel dat we dat proces niet kunnen verbeteren. Dan houden we straks een bergje afval over van nagenoeg niets die in geen enkele verhouding staat tot de milieuschade die vrijwel alle andere vormen van energie met zich meebrengen.

Overigens is radioactiviteit in de natuur ook gebruikelijk. We halen immers radioactief uranium en thorium *uit* de natuur, verrijken het en houden daarna wat over. Waarom zouden we dat niet teruggeven aan de natuur?

www.vn.nl/gaat-thorium-de-wereld-redd...

BenBinnen | 06-02-21 | 17:49

Eens... wat een Tsjernobyl-Syndroom heerst er. Veel is een erfenis uit de jaren '70, dat anti kernenergie geluid. Net als het nurture denken dat nog steeds de sociale wetenschap beheerst.

SterF... | 06-02-21 | 17:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Kernenergie. Heel simpel. De oplossing voor het hele klimaatgedram.

"Ja maar ja maar... ehh... Tsjernobyl!" zegt de Groen Fascistische Linkshund.

Klopt ja, Tsjernobyl. Zucht...
Een kleine 2000km hiervandaan. Een kleine 35 jaar geleden. Tijdens de ouderwetse 80's. In het oudbollige voormalige Soviet-regime.

"O..." zegt de Linkshund.
"Ja maar ja maar... ehh... Fukushima!"

Klopt ja, Fukushima. Dubbel-zucht...

In een land waar het barst van de aardbevingen en aardverschuivingen en alle andere voor kern-centrales gevaarlijke klimaat-omstandigheden van dien.

Nee hoor, de fascistische drammende Linkshund stopt de vingers in de oren en "Lalalalalalaaaat" gewoon lekker door.

Realism Is All | 06-02-21 | 17:26 | 5

Kernenergie is door links ooit benoemd als een duivelse uitvinding (gevaarlijk en bedoeld voor de oorlogsmachinerie) en daar blijft men bij. Nu van mening veranderen, zou in hun ogen een knieval voor rechts zijn en dat mag en kan gewoon niet. Hetzelfde geldt voor islam en economische gelukszoekers. Links heeft nu eenmaal een kant gekozen en toegeven dat men verkeerd zit of zat, kan gewoon niet, om dezelfde reden als bij kernenergie.

FrankVeer | 06-02-21 | 17:44

Het ongeluk in Chernobyl, mar dan bij Utrecht, maakt 3,8 miljoen mensen dakloos. Chernobyl ligt in de middle of fucking nowhere, in Nederland bestaat zo’n gebied niet.

Epistulae_Morales | 06-02-21 | 18:01

@Epistulae_Morales | 06-02-21 | 18:01: Zou je voor de volledigheid ook nog even een vergelijking tussen een T-Ford en de nieuwste auto's met vijf sterren in de NCAP-test willen doen?

BenBinnen | 06-02-21 | 18:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Het afwijzen van kernenergie is intussen een automatisme geworden, iets waar niet eens meer over gediscussieerd hoeft te worden.
Bij alle maatregelen moeten we ons blijven afvragen: wie heeft er (geldelijk) profijt van, en wie draait op voor de (meer)kosten?

J.P.Drapeau | 06-02-21 | 17:24 | 1

ja wat is het nou groningen? we mogen geen gas gebruiken om dat je bouwvallige meuk dat niet kan hebben maar nu ook tegen windenergie voor goegel joetjoep,....
we kunnen niet allemaal leven van krentjebrij en kniepkoekies.

miko | 06-02-21 | 17:23 | 3

Terwijl het meeste van de opgewekte energie naar grote datacenters van Google en kornuiten gaat.

sprietatoom | 06-02-21 | 17:25

@sprietatoom | 06-02-21 | 17:25: Daarom hier s’nachts ook stoppen met dat geplemp van YouTube meuk. Ik doe geen oog meer dicht en woon in Zwolle.

Normpje | 06-02-21 | 17:35

Je trekt zo'n molentje ook niet even om zoals een flitspaal.

sprietatoom | 06-02-21 | 17:23 | 3

Hoeft ook niet. Bij voldoende onbalans doet ie dat vanzelf.

BenBinnen | 06-02-21 | 17:26

Kan de afbeelding a.u.b. 180 graden gedraaid worden?

BenBinnen | 06-02-21 | 17:23

Prachtig filmpje, dat tweede. Heel rustgevend, die trage wieken door oneindig laagland.

oldandwise | 06-02-21 | 17:22 | 2

Iets in mij zegt me dat u niet in oneindig laagland woont.

goedverstaander | 06-02-21 | 17:26

Het is besloten. Het is noodzakelijk. Er is geen alternatief.
Nederlandse democratie.

Rest In Privacy | 06-02-21 | 17:22

Je gaat je toch verdomme op je 67e niet meer druk maken over lange termijn effecten? Sorry als ik iemand heb beledigd. Als je geboren wordt met zoef zoef weet je niet beter dan zoef zoef.

Leptob | 06-02-21 | 17:20 | 3

Toch wel (ben 67) want het stupide doordrammen is een verschijnsel wat bij mij werkt als een rode lap op een stier.

viejohuevon | 06-02-21 | 17:23

@viejohuevon | 06-02-21 | 17:23: De manier waarop de hele klimaatellende er doorgeramd wordt, staat mij ook niet aan nee. Maar dat vinden de progressievelingen geil 'mensen moeten gewoon even wennen.'

Leptob | 06-02-21 | 17:25

Op je 67e hoef je je niet meer druk te maken om dichtslibbende kransslagaders door chronische geluidsoverlast en slaapgebrek?

citywok | 06-02-21 | 17:31

Wat is het toch met banjo's of ukulele's in reclamespotjes? Is dat gejengel goed om de aandacht te versterken of juist af te zwakken???

viejohuevon | 06-02-21 | 17:19 | 1

Inderdaad. Ook irriteer ik mij aan de kinderlijke manier van toespreken in dergelijke filmpjes. Rekening houden met de onderkant van de bevolking is compleet doorgeslagen sinds we een overdaad aan communicatietypes hebben rondlopen. Ik kan de boodschap steeds moeilijker serieus nemen als overheidsspotjes mij als een debiel toespreken.

memanta82 | 06-02-21 | 17:31

En elke keer dat een wiek langs de mast draait is een klap tegen de mast dat doorgegeven wordt aan de fundering. Het moet inmiddels een enorm lawaai zijn in de Noordzee. Ben benieuwd of het aantal strandingen van walvissen enz toeneemt.

Louter Leuter | 06-02-21 | 17:19

Met één kerncentrale ben je uit de brand.

botbot | 06-02-21 | 17:18 | 2

NL zou omgerekend 6 kerncentrales nodig hebben die uit de prive sector gefinancierd worden want winstgevend. Dus geen subsidies.

viejohuevon | 06-02-21 | 17:21

Tja,.. Hoge molens vangen nou eenmaal veel wind,..

The Felchmeister | 06-02-21 | 17:17

De laatste peilingen gezien? De huidige regering rond de 80 zetels, dan hebben wij nog niet eens de andere kartelpartijen erbij geteld. Dus in totaal ruim boven de 100. Dat is niet alleen de randstad hé. Dat is meer dan twee derde van Nederland die het super vind gaan als het erop aankomt. De Nederlandse stemmert is als Rutte bij de EU. Veel gemor, gezeik en gezeur en uiteindelijk tekent hij bij het kruisje. Ik was gisteren met mijn moeder voor de vaccinatie in Maastricht het was druk toen wij aankwamen, toen wij weer buiten kwamen stond een polonaise aan rollators in een slang op het parkeer-terrein. Ik vond het beschamend, maar ik schat, omdat Limburg, 95% CDA stemmerts. Ik heb er geen medelijden mee...

HetLichtInHetZuiden | 06-02-21 | 17:17 | 1

Ik heb mijn ouders afgemeld voor deze ondoordachte achterlijke opzet, wie verzind deze vacinatie-stratigie voor mensen van deze leeftijd? We moeten ze beschermen en niet of nauwelijks bezoeken, maar wel met honderden in contact komen bij de vaccinatie, mag ze niet thuis bezoeken, maar een uur in de auto is geen probleem. Heb hen dus afgemeld en bij de huisarts een afgespraak gemaakt, die komt op huisbezoek.

Damoos | 06-02-21 | 17:42

Interessant detail. werd doorgedrukt via een crisis wet. als ze dat Nu ook eens deden in Amsterdam bij IJburg, dan zijn ze in ieder geval van het “gebeurt niet in de randstad af”

Snap_het_ook_niet | 06-02-21 | 17:16 | 1

Zeer belangrijk detail. Geeft maar weer eens aan hoe ondemocratisch en minachtend deze klimaatdrammerij is.

citywok | 06-02-21 | 17:29

Woonde vroegah ong 1.5 km van grote windmolens en ja, je kon de zwoep zwoep zwoep goed merken. Ik lag er niet wakker van maar kan me voorstellen dat mensen die dichterbij wonen er last van hebben. Maar over de wetenschappers: als die hun bek open doen tegen de windmolens en/of zonne energie kunnen ze wel inpakken want verders geen subsidie...

viejohuevon | 06-02-21 | 17:16

Wat een verspilling van oppervlak i.p.v. een kerncentrale en niet afhankelijk te zijn van de wind.

Reebensteeltje | 06-02-21 | 17:15

Als mensen zo klagen "impactvraag adresseert" dan is de klager niet beter dan de veroorzaker. Het is ook meest duimzuigselrationalisaties om maar argumenten tegen aan te brengen.

AntiZanicz | 06-02-21 | 17:15 | 1

De hele dag dat tyfusgeruis aan je kop wordt je op den duur knettergek van. Nog even los van de zwoep en slagschaduw. Qua geluid exact hetzelfde als op 50m van een drukke auto"snel"weg wonen.

Vanilla | 06-02-21 | 17:47

Ik ben gewoon VOOR windmolens vlakbij woningen van mensen die VOOR windenergie zijn. Het zijn kutdingen met veel nadelen. Maar als je zo idioot bent om in het stemhok de verkeerde keuze te maken verdien je die molens vlak voor je deur.

goedverstaander | 06-02-21 | 17:12 | 3

Helaas kan dat je buurman zijn.

marcoplarco | 06-02-21 | 17:15

Zet er maar een op de Dam in Amsterdam. Bij voorkeur een met 300 meter tiphoogte.

BenBinnen | 06-02-21 | 17:21

De beste manier om zelf geen last te hebben van de klimaatgekte is om in de buurt van een klimaatdrammende politicus te gaan wonen.
Dan weet je zeker dat er in jouw buurt geen windmolens en biocentrales komen.

2voor12 | 06-02-21 | 17:12 | 2

Het NIMBY gehalte is hoog bij de meeste klimaatadepten.

Wijze uit het Oosten | 06-02-21 | 17:18

Haha. Begrepen dat men zou stoppen met biomassacentrales... niet het geval. Zijn er al 200(!!?) en er komen nog 100 bij. Intussen wordt er oa in Letland flink gekapt.

ger1306 | 06-02-21 | 17:23
-weggejorist-
djs | 06-02-21 | 17:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken