Stop de tijd. HET IS FRIKANDELLENDAG
Neeeheeee dit is een KROKET, muts
Lieve mensen gooi alles aan de kant waar u mee bezig was en trek ergens in godsnaam een frikandel uit de muur. Een grote overheerlijke frikandel die in z'n geheel maar net in uw mond past. En dan, zonder te kauwen natuurlijk want dat doen kampioenen, GLOEP naar binnen met dat ding, alsof het een aspirine is. Maar u bent helemaal niet ziek. U bent gewoon een liefhebber van de frikandel, een goddelijke staaf met alleen de allerbeste ingrediënten. Na de klik Faces of Frikandel, en dat allemaal op 4 frikandelbruari, nationale frikandellendag.
Deze slimmerik drapeert 'm op een broodje
Ben je blij me te zien of is dat een frikandel aan je vork
Reaguursels
Inloggenfrik(n)del is toch een beetje de pauper-kroket
Vroeger bestelde we altijd een "Jos Brinkie". Een frikandel met saté-saus.
Ik vind dat zo'n kroket als op het plaatje eigenlijk best opwindende verhoudingen heeft tussen lengte en dikte.
Doe mij maar een gehaktstaaf van Smullers. Daar zitten nog wel een gekruid smaakje aan.
Shit, ik heb dat gemist gisteren. Het is nu al 5 februari, voor straf gooi ik nu 3 frikandellen in de frituur. Met mosterd, pindasaus en mayo.
Ik heb er 2 op vanavond. Ere zei geprezen!
Doe mij Fernandel maar...
Open ruggetje, speciaal. Altijd per twee.
En met tomatenketchup. Curry is voor barbaren.
@jemagookniksmeer | 04-02-21 | 21:34:
Ik ben zo'n barbaar, en trots. Ketchup is voor watjes, doe mij maar een kruidige curry!
Met ketchup is het net als met korte broeken. Prima tot je 13 bent. Daarna groei je door.
Ben toch meer van de runderkroket met grove Zaanse mosterd. Nooit zo van die frikadel geweest.
Krijg er puisten van...
Dat stop vaak na je 18e.
Mark Zuckerberg op foto 7?
Eerlijk is eerlijk.
Die sappige bruin gekleurde vlees boom, die mis ik wel een beetje.
De culinaire keuken is hier prima hoor, veel variatie in vlees soorten en groenten.
Maar spruitjes en die over heerlijke frikadel zijn er niet.
*jaloers naar boven kijkt*
Frikandellen kun je prima zelf maken, waarschijnlijk makkelijker dan je denkt.
Het vlees, de boom, de vleesboom...
@Rhenium | 04-02-21 | 21:51: Dank. Is opgeslagen.
@Rhenium | 04-02-21 | 21:51: De vleesboomkroket
Frikandellen zijn lekker. Er zit tegenwoordig zit er alleen kip in wat van de botjes is afgekookt, niks engs aan. Vetter dan chips of kaas is het ook niet. Je bent knetter als je geen frikandellen eet wil ik dus zeggen.
En witte chocolade is chocolade zeker?
@Sinterbikske | 04-02-21 | 20:31: Zeker, er zit cacaoboter in. En veel suiker.... je kunt beter frikandellen eten.
@whitechocolateface | 04-02-21 | 21:37: Technisch gezien is het inderdaad chocolade, maar volgens de Warenwet mag het geen chocolade genoemd worden.... omdat de donkere bestanddelen niet later weer toegevoegd worden denk ik. Maar ik vind het ook chocolade (wel minst favoriet trouwens).
Koeienuiers zitten erin. Toch wat teveel. Dan liever een kroket.
Jezus, is het weer 1875.
Nou ik ga zo'n frikandel echt niet nemen. Je weet niet wat ze er in hebben gedaan en wat de lange termijn gevolgen zijn.
langetermijngevolgen...
Ik geef toe, ik eet er minstens twee per week dus ik zal geen 180 jaar oud worden.
De frikandel is het beste voer dat onze cultuur heeft voortgebracht. Past ook nog binnen de circulaire economie, slachtafval eten. Ik ga deze dag zo maar even vieren.
Ik heb er trouwens wel meer dan 5000 gegeten in mijn leven, denk ik. Prijs 'm!
Precies, daarmee hebben wij ook de Engelse taal verrijkt : Offal.
Een documentaire over de frikandel:
www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde...
De lekkerste frikandel maak je natuurlijk zelf!
wateetons.com/wateetons-workshops/onl...
En wat een supergast is dat! Heb al veel workshops bij hem gevolgd. Online en irl.
@koudvuur | 04-02-21 | 21:49:
#metoo
Nederland regenland. Land van de middelmaat. Kneuterige spruitjesburgers die een frikandel met een snee erin al speciaal vinden.
Spruiten zijn heerlijk.
Kroket en frikandel zijn goud.
Zeker als ze lauw warm zijn
@3Xniks | 04-02-21 | 19:43:
Nee man, flink warm, zodat je ze alleen met je bek open kan eten. A la Barrie Butsers.
@3Xniks | 04-02-21 | 19:43: lauwwarm...
Ieder zijn ding maar een frikandel. ? . In afgewerkte motorolie Gefrituurde afvalvleesstaaf. Probeer eens zo' n ding te eten zonder je reukvermogen uit te schakelen. Niet te harden. Maakt niet uit in welk deel van het land. Afval.
Een frikandel DAT is pas duurzaam.
Het is jaren geleden maar een frikandel speciaal met uitjes gaat er wel in. Kroketje mayo ook trouwens.
Iemand wel eens een "frikandel duikplank" gegeten?
You had my curiosity, now you have my attention.
Wel een frikandel xxl.
google says no
Frikandel babi ketjap. Braden in sambal oelek en verse djahé (gember) en op het laatst nog effe laten rollen in indikkende ketjap manis.
Wat heeft die babi er dan mee te maken? Staan die toe te kijken ofzo?
Freak a dell. Hoe moet ik een del afschrikken? iemand suggesties?
"Hoi, kun je mij uitleggen wat de stelling van Pythagoras ook alweer is?"
'Ik heb geen geld'.
De frikandel is een soort gehaktstaaf. Ik zeg altijd berelul. In Indië kennen ze al eeuwen fricadel. Gekruide gehaktballetjes. De Belgen noemen hun gehaktballetjes ook fricadel. Er zijn vele neppers bijgekomen in de tijd. Kika-stick, bereklauw en dat soort shit. Allemaal lekker hoor! En gezond op z´n tijd. Nog nooit aan de schijt geraakt door een frikandel. Dus ehhh...
Vandaag kreeg ik een frikandelbroodje aangeboden. U weet we, een frikandel in een baggervet bladerdeegkorstje voorzien van een laag warme curry. Geen aanbeveling, dan heb ik liever een patatje waterfiets.
Hét is frièt!
@JJMS | 04-02-21 | 19:12: patates frites.
@JJMS | 04-02-21 | 19:12: Ik woon ergens in de dunne scheidslijn / grens waar je beiden mag zeggen.
Heerlijk man, die frikandelbroodjes. Vroeger op de middelbare school tijdens tussenuren/pauze lekker frikandelbroodjes scoren bij de lokale supermarkt, de week erna zat mijn kop vol puisten. Maar het deerde niet, gewoon Clearasil op je acnebakkes smeren en de volgende dag weer frikandelbroodjes halen. Een zorgeloos leven.
Ik word alleen maar geil van vegadellen.
Ieder zijn meug, die vind ik er altijd maar ongezond uit zien. Plopdoppen, haast doorzichtige huid.
Vandaag in Zwolle een zelfgemaakte fricandel gegeten. Anders lekker.
vd Kolk. Classic
@deNettobetaler | 04-02-21 | 22:56: U woont er naast?
@Normpje | 05-02-21 | 06:31: Dat niet. Maar wel in mijn leven vaak zo'n eigengemaakte gehapt. Bijzonder ding
@deNettobetaler | 05-02-21 | 10:32: Ha. Ik ga dat nu ook vaker doen. Maar veel Zwollenaren hier. Heb er al minstens vijf ‘ontdekt.’
Elke vrijdag is frikandellendag. Met pinda.
De horror zeg! Doe mij maar een mexicano met satesaus, is net iets culinairder zeg maar.
Of een pikanto!
Oke, frikandel mét open ruggetje of frikandel zonder open ruggetje?
Met. En dan vol klodderen met mayo (!), curry en uitjes.
@JJMS | 04-02-21 | 19:11: Helaas krijg je bij de snackbar vaak fritessaus en curry. Met echte mayo en ketchup (en evt uitje) is veel lekkerder.
@_pacman_ | 04-02-21 | 19:12:
Mayo is zeker lekkerder dan die zure nep slasaus.
@jitro | 04-02-21 | 19:33:
Dazeggik!
@jitro | 04-02-21 | 19:33: nepslasaus...
Ik zweer zelf ook bij een hete, goddelijke staaf. Maar geen frikandel, brrr!
Als u een frikandel associeert met een goddelijke staaf bent u veel tekort gekomen, of ik ben mij altijd onbewust geweest van mijn 'Ron Jeremy'. Maar dat acht ik uitgesloten.
Dit is frikandellen eten op hoog niveau:
youtu.be/aQLrUBa-3jY?t=73
Poh, zo'n heerlijke vleesstaaf met vetzalf. Verrukkelijk!
Frikandel!! Jummmm
Kent iemand het beroemde nierbroodje nog? vroeger bij de V&D in Rotterdam hadden ze heerlijke.
Die maakte mijn oma weleens. Ongelooflijk lekker.
Niertjes eerst in azijn om de ammoniak smaak te verwijderen, daarna in de sherry, in plakjes snijden en bakken. Yummie!
Ach ja, das even geleden zeg!
Li-Hanboutjes kun je af en toe nog vinden.
Dat klinkt vies.
@Sinterbikske | 04-02-21 | 19:11: ammoniaksmaak...
Misschien eens een keer de Loempidel proberen.
Is de Frikandellendag de uitkomst van de grote Geenstijl Snack-Poll uit 2019?
Doe mij maar broodje halfom.
Wel half rechtsom hoop ik?
De enige reden waarom in nog geen vega ben
(DPA) Buitenlands nieuws (China, Peking)
Het Nederlandse snackbarbedrijf ‘Goofy’s Hoek’ heeft een contract met de Chinese regering afgesloten om de Chinese muur over de hele lengte van 2450 km in te richten als automatiek. ‘Goofy’s Hoek’ is vooral gespecialiseerd in kroketten en frikandellen maar zo zei directeur van de Brant: “Wij zullen ook typische Hollandse lekkernijen zoals de bamibal en loempia introduceren”.
(DPA) "Oldeschans - De Groningse Snackbar-gigant Bochtum heeft na de salmonella-schijf en de salmonella-rol nu een salmonella-frikandel op de markt gebracht. Veel verschil met de gewone frikandel is er niet aldus de directie van het bedrijf of het moest zijn dat de salmonella frikandel het best anaal ingenomen kan worden"
(meer nieuwsberichten van het DPA: www.youtube.com/watch?v=cjQZTD5oo8g )
(Hans Dorrestijn)
Hahaha
Wel vanuit het midden eten, anders ben je heaumeau.
Dat geldt alleen voor een Jos Brinkie.
Goddelijk, een frikandel special met curry. Water loopt me in de bek als ik er aan denk, krijg nog net geen erectie.
Papas weten wat een frikandel in de gang gooien is.
Ik ben geen pappa, maar de situatie wel meegemaakt...
En daar ga ik dan naar googelen ... lol.
@Watching the Wheels | 04-02-21 | 18:51: En, gevonden?
* proest *
@Papa Jones | 04-02-21 | 19:00:
Weet wel dat Theo die moeder van dat kind meteen een UEFA-cup gegeven heeft www.youtube.com/watch?v=XHqoB43US_0 mooi cadeau als je op kraamvisiste gaat (voor in de gang).
@Watching the Wheels | 04-02-21 | 19:02: Ja, dat was een apart cadeau, die UEFA-cup.
Maar goed, wanneer zo'n mama weer sex heeft...
Daar komt dat frikandel in de gang gooien vandaan.
Frikadellen zijn smerig. Kroketten zijn het lekkerst.
Maar dan wel die van Kwekkeboom. Niet die slappe dingen die ze in bedrijfskantines serveren.
@VanBukkem | 04-02-21 | 18:47: Maar Kwekkeboom is, net als Van Dobben, tegenwoordig gewoon Mora, hoor.
Een goede kroket, met draadjesvlees, op een klef broodje met teveel mayonaise. Daar kan geen frikandel tegenop.
Een soort gefrituurde vlees-pap dus.
Ik lust veel, maar de frikandel roept volstrekte walging bij mij op. Met toevoegingen zoals ketchup of mayo vindt ik hem nog smeriger. Het is geperst afval en dan ook nog duur. Is het een Nederlands product ? dan past het goed bij de rest van zaken die niet deugen in dit land. De helft van de Nederlanders loopt er bij als zwerver op proleten schoeisel en een hoody , een opgeschoren of kaalgeschoren semi-crimineel hoofd, luistert naar dreunmuziek en doet achterlijke spelletjes op zijn telefoon. Ze staan in de rij bij coffeeshops voor pillen en andere verslavende middelen of hangen in de kroeg, met een stuk ijzer in hun neus of een tatoeage.
De andere helft houdt de zaak draaiende.
De andere helft
Hoe ziet de andere helft er dan uit?
Hear hear. Afschuwelijk. Voor mijnheer Grasgriezel maak ik ze trouwens zelf. Gewoon, van echt gehakt van een slager.
@Grasgriezel | 04-02-21 | 18:38: Een fricandel van gehakt? Dat is geen fricandel maar een gehaktstaaf.
Grotendeels geklets, en u sleept er van alles bij dat niet ter zake doet. Ik vind ze lekker , zeker met mayonaise, en heb geen kaalgeschoren crimineel hoofd.
nl.wikipedia.org/wiki/Frikandel
Onovertroffen kruidenmix!
Piepen is voor kuikentjes...
@Grasgriezel | 04-02-21 | 18:38: Nope, hele andere kruiden. En een gehaktstaaf is dikker dan een frikadel.
Amen
Heerlijk!
Eenvoudig zelf te maken.
Uiteraard "speciaal" met zelfgemaakte mayo, zelfgemaakte currysaus en gesnipperde uitjes!
Dan is het geen frikandel meer maar een soort haut cuisine en mis je volkomen de ultieme "frikandel beleving" zoals in de zeventiger jaren in de kuip. (kocht er meestal stiekem twee als Ajax voor stond)
Kennen jullie het 'broodje warm vlees'? Dat vind ik de zo'n smakeloze naam, bijna net zo smakeloos als 'zuurvlees'.
Het klinkt toch of er net iets is overleden.
En toch erg lekker. Mits met pindasaus.
Zuurvlees smakeloos?? Dan doe je het helemaal niet goed.
Warme kut. Zo bestelde ik ‘m ooit.
De lange slappe Duitse zure worst doet het goed hier,
www.youtube.com/watch?v=GH4qMVW7xak
@Eric Newby | 04-02-21 | 18:42:
De naam.
@Mr_Natural | 04-02-21 | 18:49: Ach zo.
Krijg je dan ook een frikandellenhoofd?
"Nee geen flikandel. FRikandel, met een 'r'. FRRRRRRRRRikandel."
Automatiek 'De Chinese Muur'
Prima, zo lang er geen Mosterd op zit.
:-)
Geef mij maar een vegetarische kroket
Word een beetje misselijk van die foto's.
Over frikandellen gesproken...
Waar is die pannenkoek gebleven?
Ja, Kuifje.
Hij was een dikke man.
@RickTheDick | 04-02-21 | 18:43:
Risicogroep..... zou ‘t? Je weet het maar nooit
Heeft 'ie een baan gevonden ?
Ik hou dan vooral van een broodje frikandel speciaal, met ketchup ipv curry. Maar gezien de reactie van de snackbarmeneer komt dat niet heel vaak voor.
Vroeger was het standaard met ketchup maar ergens eind jaren tachtig werd het curry. Doe mij ook maar met (Heinz) ketchup.
Dankzij de wappies leven we in nog in een corona hel, maar gelukkig komen ze niet aan mn frikandel
Frikandellen - dan moet ik altijd denken aan die ene scene in I love Dries:
Teuntje bakt de lekkerste frikandellen van Nederland.
Een frikandel spuit je gewoon in.
Hahahaha!
Die Hugo.... wat een malloot is dát joh!
Lekker zeg!
De frikandel, geboren in Dordrecht. Ich bin ein Frikandel!
Er zijn lekkere vegetarische frikandellen. Van Cora.
(En dan bedoel ik ook écht lekker.)
Ik roep het maar. Misschien scheelt het een beesie.
Ja gaan ze van het voer van de koe eten maken.
Gaan de koeien dood aan honger.
Worden er beesies geslacht voor frikandellen?
U heeft duidelijk een echte frikandel nog nooit geproefd?
@Kernsplijter | 04-02-21 | 18:27:
Nee, wel voor het vlees. van de rest worden de frikadellen gemaakt.
@ZZP-er | 04-02-21 | 18:32: Inderdaad: nl.wikipedia.org/wiki/Separatorvlees#...
"materiaal kleiner dan een bepaalde lengte mag volgens Europese richtlijnen geen vlees meer heten en zal daardoor als dierlijk eiwit op het etiket worden aangeduid in plaats van als (separator-)vlees."
Alles wat vegetarisch heet is niet te eten. Uit nieuwsgierigheid hier en daar wel eens een stukje geprobeerd maar voor mij nooit geen vega-dingen meer. Wat een bagger zeg. Frikadel speciaal met uitjes, kleine stukjes augurk, mayo en curry zijn hier ook favoriet Verder alleen echt vlees en vis zoals o.a. grote T-bonesteak.
Gewone_mevrouw | 04-02-21 | 18:25
Heb die vega frikandellen van Mora geprobeerd maar een hoge 'net niet' score.
Restant is de Otto ingegaan.
Dat er mensen zijn die ketchup in plaats van curry op een frikandel doen.
Verzuipen in pindasaus en dan in de blender.
Tja, in Brabant doen ze geen curry bij een frietje Oorlog.
Satésaus.
Nee, natuurlijk niet
@De Bijsluiter | 04-02-21 | 18:25:
Hoort ook geen curry op, gek
Idd, satésaus
Vretende mensen zijn nooit geijl om naar te kijken, maar goed
Heel Holland Bakt gaat ook vervelen.
Klopt:
thechive.com/wp-content/uploads/2011/...
Dat meisje op de eerste foto eet toch echt wel een kroket
'Wie frikandellen eet en weduwen trouwt, weet nooit wat er in is gedouwd.'
Das een gepaneerde frikandel.
In ieder geval geen viandel
Viandellen zijn wel goddelijk ook.
Wow.... zojuist iets geniaals ontdekt: Laat je cursor +/- 7 seconde stil staan op het geenstijllogo staan linksboven... Elke keer weer een verrassing :-D
Je maakt wat mee op zo’n dag hè.
Is ook nog maar een week zo.
@Ruimedenker | 04-02-21 | 18:21: Manman... dit is toch puur genieten ;-)
En de groenepixel al ontdekt ?
@Steve1234 | 04-02-21 | 18:23: Jazeker! Die was me al bekend... Zelfs voor terug geweest met mn monitor bij de BCC.. Ze konden het probleem niet vinden ;-)
Heerlijk, een frikadel speciaal, maar dan met ketchup, zoals het hoort en niet met curry...
Tsss, echt niet. Ketchup, culinaire barbaar.
Net andersom dus.
Ketchup is suiker vermomd in een rode mantel...
Gore bende die curry shit, net jam ofzo.
Toevallig vandaag de frituurpan schoongemaakt, voorzien van vers vet en lekker 2 broodjes frikandel gemaakt met een vers gesneden uitje.
Schoonmaken van frituurpannen is voor paupers. Inclusief olie in de kliko met dat ding en een nieuwe uit de doos halen. Kost nog geen twee tientjes. Al was het alleen maar om Yasser te stangen.
Ik heb laatst een kipfrikandel op, niet te prumen.
Een echte frikandel is deels varkensvlees en deels kip... serieus
@De Droit | 04-02-21 | 18:32:
Klopt, maar alleen kip is echt niet lekker.
Van de cafetaria neem ik altijd de frikandel speciaal. Een echte lekkere Beckers frikandel, thuis bereid, in een echte vetpan (dus nee GEEN airfryer) vergezel ik vaak van appelmoes. Tenzij ik die frikandel voor de lunch op een broodje doe. Dan doe ik dat met fritesaus.
Gor man, je gaat toch geen dooie dieren eten?
Levend is zo’n gedoe
@mreasyaloha | 04-02-21 | 18:23: Klopt ik ben wel is 10 minuten achter een wild geworden slak aangerend.
En ook geen dooie planten!
Watertje met kiezelsteentjes?
Krijg nou tieten! Net 1 gegeten,
ik woon in Zeist, maar eens wat nepfiguren aanmaken om dit te bejubelen.
De ambachtelijke variant: youtu.be/w7LLsCuLjGc
Waarbij ambachtelijk idd niets meer betekend dan met de hand gemaakt. Voor de rest identiek.
Is er een norm voor lengte en dikte ? vraag het voor een vriend.
hangt er vanaf of hij in de lengte moet worden opengesneden
Slimme meid. Kroketten zijn beter dan frikandellen. Ik heb ze beide wel gemaakt en je hebt een probleem om troep te vinden voor de smurrie om frikandellen te fabriceren. Zelfgemaakte kroketten met veel rundvlees en groenten erin zijn niet te versmaden.
Helemaal waar edoch het juiste bereiden van een croquet vereist zoveel aandacht, temp. en frituurtijd zijn cruciaal terwijl dat bij de "gehakt"staaf lang zo nauwkeurig niet behoeft.
@drastic | 04-02-21 | 18:21: 100% mee eens. Maar het eindresultaat is meer dan de moeite waard.
Die dame naast Mark Zuckerberg knabbelt er wel fijntjes aan
Het lijkt wel of ze een sigaar rookt.
Zûîguh kreng!
ze zuigt er een puntje aan..
@Ruimedenker | 04-02-21 | 18:18: strenge blik drbij, mooi man
@haddem | 04-02-21 | 18:20: Graag oogcontact aub.
Volgens mij gaat ze hem er helemaal insteken.
Volgens mij Bijt ze hem eraf.
De frikandel is onderschat en verdient ons respect. Er is niets vergelijkbaars dat zo multifunctioneel te bereiden is. Je kan 'm bakken, braden, frituren of microwaven. Is lekker met mayo, ketchup, mosterd, slasaus, joppiesaus, uitjes etc. Ik vind het een schande dat de frikandel als Nederlands stukje erfgoed niet meer waardering krijgt. Ik vermoed dat 'heel Holland bakt' de frikandel nog niet in het zonnetje heeft gezet.
En bevroren kun je ‘m ook nog in je reedt duwen.
Is toch super!
Allemaal veel te laag en te volks, en dat past niet in het metropolitische imago natuurlijk
En als ie dan bevroren in je reet afbreekt, kun je hem als je even wacht tot ie wat zachter is geworden gewoon weer uitschijten.
Pierre Wind heeft nog eens bij die dikke TV presentator met de J (wiens naam je om mij onduidelijke redenen hier niet meer voluit mag typen) gedemonstreerd waarom hij de frikandel een ondergeschoven kindje vond.
Ging hij die onder andere inwikkelen met gerookte zalm, of insmeren met pindasaus, alvorens in de frituur te laten zakken.
Nou heb ik wel veel respect voor Pierre Wind, maar laat ik maar niet zeggen wat ik daarvan vind.
Vroeger een broodje frikandel met mayo na het voetballen in de kantine. Mooie herinneringen aan een tijd dat ik nog naar buiten mocht
Wacht even hoor.
Je voetbalde binnen, in de kantine?
@Ruimedenker | 04-02-21 | 18:13: Tafelvoetbal.
@Ruimedenker | 04-02-21 | 18:13:
Nee, dat broodje frikandel voetbalde, goed lezen.
Waarom hangt er naast het hoofd op pic 4 (mevrouw) een bitterbal? Volgende gerecht?
Net als ik een avondje gezond ga eten...
Komen jullie nu mee! Het is al bijna morgen, kunnen we weer een jaar wachten
Speciaal, das t lekkerst wat mij betreft.
Open ruggetje, mayo, currysaus en gesnipperde ui, goddelijk.
Eens!
Niets specialer dan speciaal!
@Mr_Natural | 04-02-21 | 18:13: U bent een kenner.
En leg het maar eens uit in het buitenland, of aan een buitenlander.
“Kijk! Dit is onze nationale keuken, de frikandel”
Manmanman.
Nationale snack is wat anders dan de nationale keuken.
@haddem | 04-02-21 | 18:10:
Joh!
@Ruimedenker | 04-02-21 | 18:15: wat loop je negatief te doen dan
En om de verwarring compleet te maken: In Duitsland hebben ze de frikadel, zonder 'n'. Dat is 1 of andere platgeslagen gehaktbal. Op zich best te eten, maar wel verwarrend.
@VanBukkem | 04-02-21 | 18:21:
In het noorden ja...
Nee, beter aan gort gestampte peen en aardappels, plus een paar laffe uien. En dan een schrale karbonade en een bloemkool in een maizena saus ...
Heeft de frikandel toch echt wel meer elan ...
Ik benijd de buitenlanders helemaal niet. Die moeten eerst anderhalf uur of langer kokkerellen, en vervolgens krijg je een resultaat dat nog niet in de schaduw kan staan van een frikandelletje dat in vier minuten gefrituurd is.
Sebastiaan Vettel is dol op een frikandel, terwijl Max liever Curryworst heeft www.youtube.com/watch?v=7ew1I5HbA60
Omdat Nederlanders hun eigen keuken verwaarloosd hebben.
Zo'n stamppot is inderdaad ontworpen zodat je genoeg in je maag hebt om om 5 uur 's ochtends uit je nest te rollen en je met de kroppen op het veld, of de uiers in de stal te gaan bezig houden.
Ambachtelijk stoofvlees, een gestoofd vispotje, kroketten, of een mooie salade met haring of Noordzee garnalen zijn echter ook gewoon Nederlandse cuisine, waar bijvoorbeeld de gemiddelde Amerikaan helemaal leip van wordt als ze dat zien (laat staan proeven).
Echt - Nederlanders vinden het leuk om op hun eigen cultuur te rippen (enigszins begrijpelijk), maar zo kut is onze keuken nou ook weer niet. Helemaal niet als je het vergelijkt met de Engelse.
Doe mij maar twee frikadèl Especial,
maarr zonder curry ketchup mayo picallullie jippie en ook zonder uitjes,
vraagtie frietkraammuts, waarom wilt u dan frikadèl Especial.....
'K vind'tie twee sneetjes zo lekker...
Ik vind het vies.
Kunnen we niet beter 10 dagen wachten? Vind het beter passen bij die datum.
Kocht weleens een doos (20 stuks) bij de Aldi. Waren binnen een paar uur op. Deze eeuw heb ik er nog niet eens 1 op.
Wie bepaalt dat eigenlijk, dat het vandaag frikandellendag is? Cora van Mora? Mark Rutte, om de aandacht af te leiden van de deplorabele staat van het land? De GeenStijl?
Genoeg wappies die beweren dat een frikandel gemaakt is van koeien ogen en dat het schuld is van minister Schouten.
Kom er maar in!
Gekkie, iedereen weet dat er varkens kringspieren in zitten en dat minister Hugo de Schoen daarvoor verantwoordelijk is.
@HA BIER!1! | 04-02-21 | 18:08: Varkens calamares?
@mreasyaloha | 04-02-21 | 18:12: knoflook en vino erbij en gaan
De koeienogen was een broodje aap, kattenvlees en geaborteerde foetussen zitten toch wel in een frikandel?
Youp v/h Hek zei ooit in een show van hem, dat Frikandellen gemaakt zijn van gemalen koeienkut... ik geloof hem ook nog.
@Nee, dat is een gehaktbal.
Is in de wereld gebracht door slagers die bang waren om hun omzet te zien tanen.
Nu is het nog steeds verre van een chateaubriand, maar de meeste mensen proeven toch het verschil niet; "pink slime" en slachtresten zit immers genoeg proteïnen en voedingsstoffen in, dus more power to them.
www.quest.nl/mens/voeding/a25467925/f...
Een frikandel met mosterd....
Pindasaus ook lekker
Soms wel een beetje grof met harde stukjes.
Frikandel met mosterd is een Jos Brinkje!
@flesje | 04-02-21 | 18:08:
Een Jos Brinkie
Max. 2x per jaar, als ik dronken ben.
3 dagen later stink je nóg door zo’n dood kreng.
Smerige happen zijn het.
Effe een vette bek halen.
Dingen hebben nooit geleefd gek ...
Frikandellendag item, en dan als eerste foto iemand die een kroket eet.
Das pas op 9 okt.
En het ergste is dat ik het nu lees en net heb gegeten.
9 oktober vast in de agenda zetten dus.
Te exotisch voor mij.
Lips and assholes.
Calamares zijn assholes.
Dat gaat toch echt over de Hot Dog
goor
geer
Meisje met zwart shirt toont wel techniek en stijl.
Met wit shirt slikt alles gewoon door zonder kauwen.
De grove is dan wel weer zeer goed te doen. En dan de gebraden grove del van Piet de Wit.
Jammer dat de Sligro weer dicht moest voor de particuliertjes, moet je weer een pas regelen.
@Flightless bird | 04-02-21 | 18:10: Als je het niet erg vind prefereer ik toch meisjes die slikken zonder te kauwen.
Goor. Inderdaad.
Is het nu frikandel, of frikadel?
Of is er een geografische lijn ter hoogte van de Patatfrietlijn, die dit bepaalt?
"Een frikadel, vaak verward met een frikandel, is een ronde compacte gehaktbal met bepaalde kruiden."
@Met_baard | 04-02-21 | 18:07: alleen lekker als er veel varken in zit
speciale dag
REAGEER OOK