Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

En nu allemaal oppassen voor Ted de Turk

Moeders houd uw dochters binnen!

Gefeliciteerd allemaal met het gehonoreerde gratieverzoek van Ted de Turk, die eigenlijk Cevdet Yilmaz heet. Cevdet (nu 64) pompte in 1983 een boel kogels in het gezicht van wat mensen in een café in Delft. Zes dooien, onder wie een meisje van twaalf jaar oud. Minister Dekker vond het allemaal heel erg vervelend maar minister Dekker heeft ook geen zak in de melk te brokkelen en dus komt Cevdet vrij. "Hij had dit niet verwacht en is de minister zeer erkentelijk voor de genomen beslissing", aldus z'n advocaat. Johan de Hoog, zoon van de kroegbaas en destijds vijftien jaar oud, overleefde door onder de bar te duiken. "Hoeveel jaar heeft-ie nou feitelijk per dode gezeten? Zeg maar ruim zes jaar. En dan tellen we de paar jaar dat-ie al met permanent verlof mocht ook nog mee, hè. Ik vind dan dat hij er met een koopje af is gekomen." Wij hier zijn hartstikke blij voor Cevdet, die sinds 2016 toch al buiten de bajes woont dus eigenlijk verandert er helemaal geen reet. HOERA voor het recht, het recht heeft gezegevierd, het rechtssysteem is geweldig, hoera voor gratieverzoeken, jippie zesvoudig molenaar Cevdet Yilmaz kan weer naar het café! O nee.

Reaguursels

Inloggen

Een pisvlek die een kind in koele bloede doodschiet + 5 anderen... Hoe in hemelsnaam is dan een levenslange straf onmenselijk ?

SGT1bd | 22-01-21 | 17:01

Niet zo zeuren. Mensen zitten hun straf gewoon uit en krijgen wel of niet gratie. Gevoelsmatig krijgt iedereen de doodstraf voor geweldsdelicten, opsluiten en de sleutel weggooien. Weinig mensen kunnen zich een beeld vormen bij langdurige gevangenisstraf. Dat is misschien wel erger dan de doodstraf.

harington | 22-01-21 | 11:56 | 2

Gek .

Von Knarrenstein | 22-01-21 | 12:28

Had je van tevoren iets beter na moeten denken.

Quattro Stagioni | 22-01-21 | 12:47

Zoals steeds vaker in dit land, compleet lachwekkend

Tomás de Torquemada | 22-01-21 | 10:58

Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming).

Onverklaarbaar Koneluk gebaar.
Misselijk moeras.

hallevvezool | 22-01-21 | 10:15

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit mogelijk is. Je vermoordt 6 mensen en mag uiteindelijk gewoon verder met je leven. Alsof er niks gebeurd is. En degenen die dergelijke wetten en regels bedenken vinden schijnbaar dat dit de juiste manier is. Wat een stel ongelooflijke @#€@#@@ zijn dat ook. Niet te filmen.

ibsh | 22-01-21 | 09:55

Willen we meer of minder Ted de Turk?

ikpislauwbier | 22-01-21 | 09:53 | 1

Is de optie "geen" ook mogelijk?

ibsh | 22-01-21 | 09:56

Iemand had in die kroeg tegen hem gezegd dat hij toch nooit een echte Nederlander zou worden. En dat bleek te kloppen. Een echte Nederlander zou zijn schouders ophalen over zo'n opmerking maar deze meneer ging naar huis, haalde zijn vuurwapen op en moordde de halve kroeg uit.
Extreem geval van kort lontje en lange tenen. Helaas zijn er daar meer van.

euroka | 22-01-21 | 09:35

Mooie Nederlandse logica.
Gevaarlijke man wil graag naar kroeg. Gevaarlijke man laten lopen, kroeg dicht.

Zo pakken wij problemen aan.

zwaaropdehand | 22-01-21 | 09:09 | 1

ies goed! Hele grote blij!

ikpislauwbier | 22-01-21 | 09:54

De doodstraf hoort in de gereedschapskist van elke geciviliseerde natie.

drs. Levi Samsonov | 22-01-21 | 08:42 | 1

En zo is het maar net!

staat het bier koud? | 22-01-21 | 09:47

Waarom zouden we loyaal moeten zijn aan een rechtsysteem die dit toelaat.

motje013 | 22-01-21 | 08:33

Voor degene die niet verder lezen. De fout was van onze overheid (uiteraard) om deze man destijds van het gevang naar een TBS kliniek over te plaatsen. Hierdoor ontstond meer ruimte om hem vrij te moeten laten.

DrachiR | 22-01-21 | 07:44 | 1

Volgens mij was het de raad voor de rechtsspraak die dat heeft besloten en daarmee feitelijk de gerechtelijke uitspraak aan de kant schuift. Het argument was dat ie niet tegen opgesloten zijn kon, hoezo? Dan moet je geen mensen vermoorden.

Franker | 22-01-21 | 08:05

Ik vind Sander Dekker een eikel eerste klas, maar in dit geval kon hij weinig anders. Probleem is de strafmaat en zachtmoedige rechtspraak in NL en dan de connectie met het Europese hof. Daar moet je wat mee om soevereiniteit te behouden. Maar je kunt niet tornen aan de Trias Politica.

Dreeke | 22-01-21 | 07:15 | 1

Door de uitspraken van een stelletje activistische rechters van het Europese Hof voor de rechten van de mens boven de eigen wetten te stellen is er al getornd aan de Trias politica. Door de hele ruime interpretatie van Europese verdragen door dit hof als leidraad te nemen, opereren ze als een soort wetgevende macht. Daar moet Dekker wat aan doen zodat het in de toekomst niet meer gebeurd.

Franker | 22-01-21 | 08:11
-weggejorist-
loekiekoch | 22-01-21 | 00:48

Waar blijft die sniper, zou een BNN er zeggen

Gen. Maximus | 22-01-21 | 00:36

6x levenslang x 25 jaar ( tot herbeoordeling) = 150 jaar. Nooit meer naar buiten dus, behalve in pretpark Nederland.

Kwelbeller | 22-01-21 | 00:29 | 1

6x levenslang x 25 jaar = 150 jaar schrijft u. Dan is volgens uw rekenmethode levenslang = 150 jaar : (6 x 25) oftewel levenslang = 1 jaar. Da's niet lang Kwelbeller. Niet opgelet bij rekenen of bedoelde u het anders? Koppie erbij houden!

Een vrije paling | 22-01-21 | 10:42

Tedje de Turk kreeg levenslang en mocht in principe dus niet meer terugkeren in de maatschappij. Maar hij mocht wel vrolijk buiten de gevangenis rondbanjeren en zelfs een gezin stichten.
Waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben: mag Mohammed Bouyeri ook buiten de gevangenis rondbanjeren en een gezin stichten? Het zou me niets verwonderen. Het is hier Nederland, hè? Is er hier iemand die Mohammed B. laatst nog tegengekomen is in Amsterdam?

MAD1950 | 22-01-21 | 00:27 | 2

Nee, maar Volkert wel. De 1e politieke moord sinds Willem van Oranje en de moordenaar... Hoeveel kreeg Volkert effectief?

Toeja | 22-01-21 | 08:21
-weggejorist-
potgrond | 22-01-21 | 00:25 | 3

Waarom zou zo iemand überhaupt gratie moeten krijgen?

Rennieflox | 21-01-21 | 23:57 | 1
-weggejorist-
potgrond | 22-01-21 | 00:34

Door het aardgas mochten Nederlandse arbeiders van den Uyl de ww of wao in, en naar de stacaravan.
Daarom waren Turken en Marokkanen nodig. Maar na 2 jaar hadden die zich ook "kapot gewerkt" en last van rug, wao etc. etc.
Hoelang zou Ted zich kapot gewerkt hebben voor ons luie Nederlanders. Voor die boos werd ?

verwonderd | 21-01-21 | 23:39 | 3

@* Il Principe * | 21-01-21 | 23:49: Hij maakte ons zelfs wijs dat ze terug naar eigen land zouden gaan, scheepswerven gingen immers failliet, maar families kwamen over en in werkelijkheid stegen we van 20 naar 80000 Marokkanen, behalve premier was ie eerder ook minister van economische zaken,
Ik durf de stelling aan, aardgas heeft ons, in het westen de parallelle samenleving opgeleverd en in Groningen, trouwens een PVDA bolwerk helemaal niet, maar die hebben inmiddels andere problemen.
Ik zou zeggen Geert Mak een leuke serie maken, weer brood op de plank. En die giet het wel in een deugsausje met zijn PVDA VARA achtergrond.

verwonderd | 22-01-21 | 00:21

@* Il Principe * | 21-01-21 | 23:49: Nooit zoveel import arbeiders gezien die niet werken!

Hoorneslaan | 22-01-21 | 01:07

Woont meneer nu in Turkije ?

Uw Verzekeringsadvis | 21-01-21 | 23:11 | 1

@Uw Verzekeringsadvis
Ik heb begrepen dat hij dat van plan is. Hier vertoont 'ie overeenkomst met die andere schutter, Volkert. Die was ook van plan naar het buitenland te vertrekken.

demaup | 21-01-21 | 23:24

Die heeft als Turk zo wel 33 jaar AOW-rechten opgebouwd.
Wat de eiköl ook gaat incasseren als hij 65 wordt.

King of the Oneliner | 21-01-21 | 22:46 | 5

@Uw Verzekeringsadvis | 21-01-21 | 23:12:
Nee ik heb het zelf geregeld, maar het steekt toch. Scheelt toch weer een tank benzine straks in Tenerife.

J.Cash | 21-01-21 | 23:21

@J.Cash | 21-01-21 | 23:05: Als in het kader van gezinshereniging een vader of moeder van 66 van een asielzoeker wordt binnengehaald heeft ie meer als U, de volle aow/bijstand. En natuurlijk huis tegenwoordig met zonnecellen en warmtepomp, met maximale huursubsidie. En zijn eventuele spaargeld daar lullen we niet over, we fouilleren niet, zijn Denemarken niet. Oh daarom is Denemarken niet in trek.

verwonderd | 22-01-21 | 01:19

En wat ie niet heeft opgebouwd geeft niets, krijgt ie als bijstand bijgestort, logisch toch. Want hij heeft geen eigen geld, zegt ie natuurlijk, en geen pensioen.

verwonderd | 22-01-21 | 01:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Hij had wel wat weg van Ludo Sanders in zijn jonge jaren. Blijft natuurlijk een griezel.

Toos Bevergeil | 21-01-21 | 22:41

Eventjes het artikel gelezen dat hyperlinks is. Meneer schiet 6 mensen dood, heeft tot op heden geen motief gegeven. Leeft al een tijdje buiten de tralies en heeft zelfs een gezin. Ongelofelijk dat een leipo weer verder kan en de slachtoffers levenslang hebben.

EmilioEsteves | 21-01-21 | 22:38

Doodstraf, dat had hij moeten krijgen. Nu loopt hij vrij. Want, zgn. de 'mensenrechten'. Rampzalig is het.

Thoth | 21-01-21 | 22:34

De klootzak heeft dus pakweg 33 jaar vast gezeten, van 1983 tot2016.
Dat is naar mijn mening veel te kort, maar naar Nederlandse maatstaven best lang. En op zijn 64e zal hij hopelijk niet veel kwaad meer doen.

Ik maak mij veel meer zorgen om gewelddadige gekken die er nu afkomen met fopstraffen. Gemiddeld wordt voor moord 6 jaar gevangenisstraf opgelegd; min 1/3 wegens "goed gedrag" (automatisch, dus ook bij slecht gedrag). Gemiddeld 6 jaar, met een hoop uitschieters naar boven; dus ook naar beneden.

Mijn oude stokpaardje; rechters verantwoordelijk stellen voor grote fouten.
Stel dat een rechter slechts 1 jaar gevangenisstraf oplegt voor verkrachting plus poging tot doodslag; en binnen een jaar na zijn vrijlating gaat de dader opnieuw in de fout.
Dan is die rechter daar toch ook verantwoordelijk voor?
Net als een buschauffeur een rood licht negeert en iemand doodrijdt?
Dat kan heel vaak goed gaan, maar als het fout gaat krijgt die chauffeur dat wel degelijk op zijn bord. In vrijwel alle beroepen kunnen mensen die anderen onbedoeld letsel aandoen worden aangeklaagd.

Rechters worden goed betaald voor hun werk. Prima, maar daarom mag er van hen best enige professionaliteit worden verwacht. Taak van de rechterlijke macht is onder andere het beschermen van burgers. Afgelopen jaren zijn er nogal wat dossiers voorbij gekomen van gewelddadige gekken die jarenlang hun omgeving terroriseerden, maar toch nooit lang vastzaten.
Natuurlijk gaat dat vroeg of laat fout.

Dandruff | 21-01-21 | 22:29 | 1

Precies. De rechter die Michael Panhuis strafvermindering gaf, zodat hij de kans kreeg om Anne Faber te vermoorden, is zelfs bevorderd! Die is nu procureur-generaal. Typisch Nederland!

MAD1950 | 21-01-21 | 23:47

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens is ooit opgericht om de burger te beschermen tegen de willekeur van de overheid. Sinds een aantal decennia is het vooral een stelletje activistische rechters die zich inspannen voor criminelen.
Hun enorm ruime uitleg van het mensenrechtenverdrag wordt als bindende leidraad door Nederlandse rechters gebruikt en geldt daarmee als een soort wet. Een wet gemaakt door rechters in plaats van door de wetgevende macht. Hoezo trias politica?

Franker | 21-01-21 | 22:27

Hoorde ook dat de vader van dat 12 jarige meisje een paar jaar geleden overleden was. Daarom was het voor Dekker makkelijker hem gratie te geven. Hoop dat hij niet meer lekker slaapt.

Tishetnetnie | 21-01-21 | 22:14 | 1

Veel VVD-ers zijn van huis uit lachebekjes. Dus dat slapen zal wel lukken!

demaup | 21-01-21 | 22:40

Hij heeft Turken wel een goede naam bezorgd. Denk dat heel veel Turken een hekel aan hem hebben.

Astroturfer | 21-01-21 | 22:14 | 2

Iedereen die niet volslagen verknipt is zou een hartgrondige typhus hekel aan dit stuk stront moeten hebben, laat staan het in de botte harses halen om hem vrij te laten of zelfs godbetert gratie te verlenen. 6 mensen kapot. Hij had levenslang moeten wegrotten en de overheid had stoïcijns moeten volhouden dat ze hem echt eerlijke kansen gaven maar hem tot zijn laatste adem teug gratie moeten ontzeggen.

mr.money | 22-01-21 | 00:08
-weggejorist-
potgrond | 22-01-21 | 00:37

De overheid heeft dit soort mensen vrij op straat nodig om jou om meer regels te laten vragen, ofwel meer overheid.

Portemonnee van de A | 21-01-21 | 21:46

onder strafrecht heb je als veroordeelde en verdachte meer rechten dan wanneer je als potentiele fraudeur met je uitkeringszaak WW, WAO, WIA, ZW, WWB, IOAW, AKW en DUO in beroepsprocedure onder bestuursrecht valt. Strafrecht moet de overheid aantonen dat jij strafbare feiten hebt gepleegd, de verdacht heeft zwijgrecht. Onder bestuursrecht moet jij aantonen dat je geen fraudeur bent en bestempelt de overheid je al bij voorkeur als bewezen fraudeur

HetOorAakel | 21-01-21 | 21:33

Je kan hoogstens nog hopen op een Ferdie E -scenario. Dag Volkert!

bitterpete | 21-01-21 | 21:29

Ongelovigen die grapjes in de kroeg over hem maakten. Dat moet je nooit doen bij een Turk/moslim. Dat weten we nu, maar toen hadden mensen nog geen flauw benul hoe die cultuur in elkaar steekt. Dit was de eerste terroristische aanslag in NL.

RdeFriesch | 21-01-21 | 21:14 | 7

Het is altijd oppassen met turken/mocro's. Bij mijn dochter in de klas (4e jaar lager school) zit een turks meisje dat gewoon zegt: iedereen die niet in allah gelooft moet dood.
Toch maar niet uitnodigen om na school te komen spelen.

WalterSobchack | 22-01-21 | 09:25

@mr.money | 22-01-21 | 00:10: Dat is in die cultuur heel normaal hoor. Iets met "eer" of zo. Ik waag me aan de stelling "daar waar de eer een belangrijke plaats inneemt is beschaving ver te zoeken".

Gladiator Fap | 22-01-21 | 09:36

Wat doet een Turk die moslim is eigenlijk in een café? Chocomelk drinken? Dat café is nooit meer open gegaan. Dus eigenaar was meteen broodwinning kwijt. En meneer de Turk is tijdens zijn proefverlof meteen maar getrouwd en kindje gemaakt. Nou moet eerst nog zien dat hij naar Turkije gaat. Daar geen bijstand, huur en zorgtoeslag enz. Ene Folkert vd G zou ook gaan emigreren. Ha ha echt niet.

Kattie | 22-01-21 | 14:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Justitie kon die mensen aan die bar geen relaties noemen. Ook al maakten ze grappen.
Want Nederland is altijd heel vergoelijkend en begripvol geweest over wraak, dat heette 's lands wijs 's lands eer.
Nu nog spreekt politiek en pers met voorzichtigheid en ontzag bij wraak, ja het bleek iets in de relatiesfeer te zijn.
En over kopschoppen, messentrekken en met z'n allen op één daar hebben we het ook niet specifiek over, allemaal zo stigmatiserend hè.

verwonderd | 21-01-21 | 21:10

De vraag is: is hij nog een risico?

Patatter | 21-01-21 | 21:09 | 1

Ligt er aan aan wie je het vraagt. Bij Joop zou je gelijk hebben Hier is de vraag heeft ie genoeg geboet?

CamaroHans | 21-01-21 | 21:34

Kan hij lekker vriendjes worden met Volkertje samen dingetjes uitwisselen..

aardv@rk | 21-01-21 | 21:08

Kan 't me niet meer herinneren. Wat toen te veel bezig met de schrikbarende hoeveelheid sjaamhaar dat groeide, met het verdwijnen van mijn jongeheer dientengevolge. Dit klopte niet volgens mijn biologie boeken in de jaren 80.
Zo die foto bekijkende lijkt het alsof ie een Tom Okker tennisshirt met bijbehorende strakke tennisbroek aan heeft, met goed bijpassende blazer.
Het ziet er toch wel heel erg cool uit. Coole vent.
Gewelddadige dood in je naaste omgeving door desbetreffende die vrij komt.....tja...wat moet ik dan zeggen. Die twee daders van mij kwamen niet vrij. zij zijn zelf om het leven gekomen.
Er zijn weinig mensen die Ernest Gordon na kunnen doen.
Proost op Ernest.

nobodiesunmighty | 21-01-21 | 20:46 | 4

Zo gaan mijn verhalen als ik cake op heb maar nog niet in de gaten heb dat ie al is gaan werken.

hustler01 | 21-01-21 | 21:33

@Patje | 21-01-21 | 21:10: tja....dit soort dingen valt in het algemeen niemand aan te bevelen. Zeer droevige shit. Blijft definitief in het hoofd en lijf hangen. Kan milder worden. Tja, "so it goes".....(K. Vonnegut).
Dat met die verdwenen pik is toch wel jaren later goed gekomen, hahaha.
Hij zit er nog.

nobodiesunmighty | 21-01-21 | 21:36
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Simon.Butter | 21-01-21 | 20:45

Dekker heeft boter op zijn hoofd, de staat heeft zelf tbs gevraagd voor die knakker. Daar hoort kan op verlof en vrijlating bij. Daarnaast is in vrijwel alle beschaafde landen afgesproken dat levenslang zonder kans op gratie een onmenselijke straf is. Hebben ook wij ons aan te houden, al lapten we de mensenrechten op dit vlak stelselmatig aan onze laars.

beldewouten | 21-01-21 | 20:44 | 5

@beldewouten | 21-01-21 | 21:50: europa is n relatief begrip. Evrm is veel groter dan de EU, ook Rusland enzo draaien mee.

Shoarmamasutra | 21-01-21 | 21:57

@theo-is-dood | 21-01-21 | 21:00:

Levenslang: hoe ziet de straf er nu uit?

De afgelopen 30 jaar hadden levenslanggestraften geen enkel perspectief op toekomstige vrijlating. Dat is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), oordeelden het Europees Hof en de Hoge Raad. Het kabinet heeft daarom in 2017 de uitvoering van die straf aangepast.

Geschiedenis

Levenslange gevangenisstraf is in 1870 ingevoerd, als alternatief voor de doodstraf die toen werd afgeschaft. Daarbij is ook bepaald dat de koning gratie kan verlenen. Opsluiten tot de dood erop volgt, vond men erger dan de doodstraf. Het was vrij gebruikelijk dat gratie werd verleend, waardoor levenslang werd omgezet in een tijdelijke straf. In 1986 gebeurde dat voor het laatst. Daarna is alleen in 2009 nog gratie verleend, aan een man die ernstig ziek was en kort na zijn vrijlating overleed. Levenslanggestraften kwamen ook niet meer in aanmerking voor activiteiten ter voorbereiding op hun eventuele vrijlating in de toekomst. Levenslang was echt levenslang geworden.

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft sinds 2013 verschillende keren geoordeeld dat opsluiting zonder enig uitzicht op herbeoordeling en vrijlating in strijd is met het verbod op onmenselijke bestraffing.

Nieuw beleid

Om te voorkomen dat rechters levenslang niet meer opleggen, is een vernieuwde gratieprocedure ingevoerd. Levenslanggestraften komen na 25 jaar gevangenschap voor het Adviescollege Levenslanggestraften. Dat onafhankelijke college (bestaande uit juristen, gedragsdeskundigen en wetenschappers, gehuisvest bij het gerechtshof in Arnhem) bekijkt of een veroordeelde kan starten met activiteiten gericht op re-integratie, waaronder verlof, om zich voor te bereiden op een eventuele terugkeer in de maatschappij. Daarbij speelt het recidiverisico en de persoonlijke ontwikkeling van de levenslanggestrafte een rol, net als de impact op slachtoffers en nabestaanden.

De veroordeelde gaat eerst naar het Pieter Baan Centrum voor persoonlijkheidsonderzoek en risicoanalyse. De reclassering adviseert, Slachtofferhulp doet onderzoek naar slachtoffers en nabestaanden en het Adviescollege hoort slachtoffers, deskundigen (waaronder gevangenispersoneel) en de levenslanggestrafte. Op basis daarvan wordt een advies opgesteld. Een negatief advies neemt de minister voor Rechtsbescherming over. Is het advies positief, dan kan hij daar gemotiveerd van afwijken.

Uiterlijk 2 jaar later volgt de herbeoordeling en kan de koning besluiten eventueel gratie te verlenen. De minister, het Openbaar Ministerie en het gerecht dat levenslang heeft opgelegd, brengen dan advies uit over de vraag of de straf nog een legitiem doel dient. Het Adviescollege adviseert de minister.

Komen levenslang gestraften nu toch op een dag vrij?

Levenslange gevangenisstraf mag daadwerkelijk levenslang duren. Het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens staat daaraan niet in de weg, oordeelde de Hoge Raad in december 2017. Na verloop van tijd moet echter wel een reële mogelijkheid tot herbeoordeling van de levenslange gevangenisstraf bestaan, die kan leiden tot verkorting van de straf en (voorwaardelijke) invrijheidstelling. Dit recht op een herbeoordeling betekent niet dat een levenslanggestrafte ook zal vrijkomen. Of er veroordeelden vrijkomen, zal de tijd leren.

www.rechtspraak.nl/Themas/Levenslang/...

De terrorist Mohammed Bouyeri die Theo van Gogh heeft vermoord zal vanzelfsprekend ook na 25 jaar beoordeeld worden.

Deze zal niet in vrijheid komen: Hij heeft tot nu toe geen berouw getoond, erkend de Nederlandse rechtstaat en rechtspraak niet, heeft ondertussen nu meerdere keren voor tumult gezorgd in de EBI.

Hij kan het shaken, en terecht.

BadPatNL | 21-01-21 | 22:28

Volgens mij is er niet afgesproken dat levenslang een onmenselijke straf is. Er is afgesproken dat geen onmenselijke straffen mogen worden opgelegd en het EHRM heeft geïnterpreteerd dat het levenslang opsluiten van mensen onmenselijk is. Waarmee dat hof, bestaande uit ingekomen activistische rechters, op de stoel van de wetgever is gaan zitten.
De vraag is namelijk of levenslang voor mensen die zulke verschrikkelijke misdrijven plegen onmenselijk is. En of vrijlaten geen onmenselijke straf voor de nabestaanden is.

Franker | 22-01-21 | 08:22
▼ 2 antwoorden verborgen

‘Dekker moest wel op grond van nationaal en internationaal recht’. Mensen mogen niet meer levenslang hoeven zitten. Wat ze gedaan hebben maakt kennelijk niet uit. Ooit heeft hij al tbs afgedwongen met het argument ‘dat hij niet geschikt was voor gevangenisstraf’. Gewoon pech, mensen. Gewoon ff niet het juiste type om z’n hele leven in de cel te zitten voor iets.

Francieux | 21-01-21 | 20:44

Voordat het roze legioen uit z’n panty klapt, Yilmaz mag los door een uitspraak van het EHRM uit 2016:
-/- EHRM: de Staat moet actief mogelijkheid bieden aan mensen met een levenslange gevangenisstraf om zich te ontwikkelen met oog op eventuele vrijheid.
-/-
Link: mensenrechten.nl/nl/toegelicht/uitspr...

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:37 | 2

Het EHRM is een buitenlands instituut dat zich niet met binnenlandse aangelegenheden te bemoeien heeft. De verdragen die hieraan ten grondslag liggen tasten de Nederlandse soevereiniteit aan en moeten dus opgezegd worden, voor zover ze al enige zeggingsmacht hebben.

Frau Merkel | 21-01-21 | 21:05

@Frau Merkel | 21-01-21 | 21:05:
Alleen stelt onze eigen grondwet dat verdragen inzake personen boven de eigen regels gaan.

Joris Beltsin | 21-01-21 | 21:10

Was toen puber en ik weet dit werkelijk helemaal niet meer. Goede opmerking van mijn generatiegenoot die toen blijkbaar zichzelf redde door onder de bar te duiken: laten we nooit meer iets van deze ijskoude moordenaar horen of zien in welke media dan ook.

Jan, Leiden | 21-01-21 | 20:34 | 2
-weggejorist-
Simon.Butter | 21-01-21 | 20:48

@Simon.Butter | 21-01-21 | 20:48:
Zo raar, dit zou me toch moeten heugen. Is nogal wat zoveel doden.... misschien beter dat ik niet alles meer weet ook.

Jan, Leiden | 22-01-21 | 00:48

Hij is wel vrij? rest van nederland heeft huisarrest

Thomtidom | 21-01-21 | 20:33

ja wel erg enzo maar hij heeft wel zo 40 jaar gezeten. Vind ik toch veel. Kijk tegenwoordig krijgt een asielzoeker 6 weken voorwaardelijk voor een verkrachting

Ir. Wilhelmus | 21-01-21 | 20:30 | 1

Als hij al veroordeeld wordt. Meestal blijft het bij een verplaatsing en een foeitje.

Frau Merkel | 21-01-21 | 21:06

Dit is waarom we de doodstraf nodig hebben.

de_gevlekte | 21-01-21 | 20:28

Als zijn kinderen maar nooit zo iemand als hij tegenkomen...

SaintNick | 21-01-21 | 20:28

Turken. Altijd ellende. Etnisch profileren? Nee. Statistisch constateren.

Cor Netto | 21-01-21 | 20:20 | 1

Denk je? Ik hoor veel meer over Marrokanen eigenlijk.

Shoarmamasutra | 21-01-21 | 21:59

Tien jaar kolenmijnen om de slachtoffers te compenseren en dan met betonklompen de Noordzee in.

U-boot | 21-01-21 | 20:13

Buiten de gevangenis is hij goedkoper dan binnen.
Wat zou hij gekost hebben de tijd dat hij binnen was?

Mr.Crowley | 21-01-21 | 20:05 | 3

VVD-er?

Joris Beltsin | 21-01-21 | 20:12

@Joris Beltsin | 21-01-21 | 20:12:
Waarom denkt u dat er zo laag gestraft wordt in Nederland?

Mr.Crowley | 21-01-21 | 22:07

Soms mag geld geen rol spelen. Anders kan je alle gevangenissen wel afschaffen. Dat is nu eenmaal de consequentie van een rechtsstaat.

Kattie | 22-01-21 | 14:24

Hij zag eruit als een Spaanse flamenco gitarist.

Bigi Bana Boy | 21-01-21 | 20:05 | 4

Pfft, ja, nou je het zegt.

Zonen-van-Kuifje | 21-01-21 | 20:52

In die tijd kozen veel zuidmediteranen voor een noordmediteraanse look, dat leverde je respect en dames op ipv haat.

Shoarmamasutra | 21-01-21 | 22:01
▼ 1 antwoord verborgen

Dus Ludo Sanders is een Turk. Weer iets geleerd vandaag.

Zwiebelsuppe | 21-01-21 | 20:03 | 1

Ik bied een hoop schapen voor Nina. Of werkt dat niet zo?

Shoarmamasutra | 21-01-21 | 22:06

Ik blijf erbij, in deze tijd mogen we best gaan denken over hoe verstandig de mensen vroeger waren, toen ze gewoon de guillotine of een stuk hennep gebruikten om de samenleving de kosten van "een veroordeling tot levenslang" te besparen.

Du-u-u-h | 21-01-21 | 19:58

Ik vind dat iedere gevangene de keuze moet hebben om euthanasie te plegen.

Zeebonkus | 21-01-21 | 19:57 | 2

Een goeie haak in elke cel en wat sterke lakens waren voor Jeffrey Epstein genoeg.

Joris Beltsin | 21-01-21 | 20:19

Wat mij betreft mogen we best een beetje aandringen.

Patatter | 21-01-21 | 21:08

Yilmaz kon al vele jaren naar de kroeg.
Zoek dit soort dingen even uit luie wezels van GS.
Daarbuiten ook nog eens oud nieuws.

geen koning | 21-01-21 | 19:55 | 3

Die man heeft al vanaf 2014 permanent verlof buiten de bajes.
En voor het overige; we hebben dus niets meer te zeggen over ONS Wetboek van Strafrecht. Immers feitelijk heeft het EHRM verboden aan Nederland om de levenslange gevangenisstraf op te leggen.

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:19

Levenslang geven voor twee moorden. Dan als ie naar buiten loopt oppakken en levenslang geven voor de volgende twee.

CamaroHans | 21-01-21 | 21:44

@theo-is-dood | 21-01-21 | 20:19: Wordt het niet eens tijd dat het EHRM ons beveelt om die arme zielige Mohammed Bouyeri in vrijheid te stellen?

MAD1950 | 21-01-21 | 23:57

Ze komen allemaal om ons te helpen, ja ja.

piet7003 | 21-01-21 | 19:47

Als ik het goed heb, was zijn motief;
Hij had net de Nederlandse nationaliteit gekregen, toen zeiden de café bezoekers"je blijft toch een Turk"
Toen is hij gaan schieten.

rifraf | 21-01-21 | 19:46 | 4

Misschien verstond ie het verkeerd.

RandyBiel | 21-01-21 | 20:13

Zou het geen goed idee zijn om te eisen dat iemand die Nederlander wordt zijn vuurwapens inlevert?

MAD1950 | 22-01-21 | 00:00
▼ 1 antwoord verborgen

Turken zijn heethoofden...

neonreclame | 21-01-21 | 19:34

Zijn advocaat beweerde destijds nog dat hij wild om zich heen had geschoten.
Nou nee. Als je 12 keer de trekker overhaalt en 6 mensen doodt en 4 zwaar verwondt, heb je dat dus juist niet gedaan.
Strafpleiters.. Tuig.

RickyLaRue | 21-01-21 | 19:33 | 8

@RickyLaRue | 21-01-21 | 20:34: Het is de taak van zijn advocaat om een zo goed mogelijk resultaat voor zijn cliënt te verkrijgen, met alle mogelijke middelen mits die niet tegen de wet gaan. Het is NIET zijn taak om een rechtvaardig oordeel te geven, daarvoor is de rechter, die uiteindelijk beslist op basis van de argumenten van verdediger én aanklager. Het is dus onzin om te beweren dat strafpleiters "tuig" zijn, alleen omdat ze hun cliënt effectief verdedigen, ook al slagen ze hier bijvoorbeeld in door een vormfout, voor hen telt alleen een zo goed mogelijk resultaat voor hun cliënt, dat is nu eenmaal hun opdracht.

Argyronauta | 21-01-21 | 20:47

Menig vader midden in een vechtscheiding met kinderen denkt toch serieus anders over een advocaat. Ik heb het zelf een paar keer van dichtbij meegemaakt. Maar wat de ouders van een verkracht vriendinnetje van mijn buurman kregen te horen van de advocaat van de tegenpartij sloeg werkelijk alles. Die advocaten mogen rechtstreeks door naar de hel.

Quattro Stagioni | 21-01-21 | 21:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens Omroep west. "Dat komt omdat hij ongeschikt zou zijn voor normale gevangenschap." ????

4thoseabout2rockwe.. | 21-01-21 | 19:31 | 1

In 1983 hadden ze al moeten verzinnen dat gevangenschap een ongeschikte straf was.

W_F | 21-01-21 | 19:39

Ik had begrepen dat onze Majesteit de Koning gaat over gratie
nos.nl/l/2365227

Leptob | 21-01-21 | 19:28 | 1

Ja maar dit is geen gratie. Hij heeft zijn straf uitgezeten. Volgens Brussel.

CamaroHans | 21-01-21 | 21:46

Er waren geen goede argumenten om gratie te weigeren, aldus de rechter. En ik maar denken dat het andersom werkte, een soort genade die de koning in alle vrijheid al dan niet kan verlenen, iig zonder rekenschap te hoeven afleggen.

Joris Beltsin | 21-01-21 | 19:26 | 5

Door de rechterlijk macht en hun slapheid is dit land verloren. Pak die trias politica aan en het probleem is opgelost. Normale mensen worden ook afgerekend om hun fouten i.p.v. dat zee er geld voor krijgen.

piet7003 | 21-01-21 | 19:49

Google @Beltsin: mensenrechten.nl/nl/toegelicht/uitspr...

-:/ Hoe erg het misdrijf ook is dat iemand heeft begaan, geen enkele gedetineerde verdient het om als ‘menselijk afval’ te worden behandeld, zo stelt een van de rechters van het EHRM. In artikel 3 van het EVRM staat het verbod op onmenselijke behandeling of bestraffing. Het EHRM bepaalde dat een levenslange gevangenisstraf waarbij de gedetineerde geen enkel reëel uitzicht op vrijheid heeft in strijd is met artikel 3 EVRM omdat dit een vorm van onmenselijke bestraffing is. Er moet al op het moment van oplegging van de levenslange gevangenisstraf sprake zijn van een vooruitzicht op mogelijke vrijlating (‘prospect of release’) en van een herzieningsmogelijkheid (‘possibility of review’).
-:-

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:26

@theo-is-dood | 21-01-21 | 20:26:
Is ook waar. Ik heb onze soevereiniteitsoverdracht nog niet helemaal geïnternaliseerd in mijn rechtsgevoel, zeg maar.

Joris Beltsin | 21-01-21 | 21:14
▼ 2 antwoorden verborgen

De rechters hebben teveel macht. Een ongekozen macht die met volstrekte willekeur kan handelen met wat gratuite verwijzingen naar wetten die ze zelf vrijblevend kunnen intepreteren. Tijd om de macht van de rechter sterk in te perken in het belang van de rechtsstaat.

smdyasc | 21-01-21 | 19:25 | 4

Sukkel. Dit is niet de Nederlandse rechter. Dit is Europa, het EVRM. Wel eens van gehoord ...?

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:28

@theo-is-dood | 21-01-21 | 20:28:
Altijd maar uitvluchten, de rechter is zelf verantwoordelijk voor de eigen vonnissen, of is de Nederlandse rechter compleet overbodig? Dan ermee kappen en gewoon Brussel direct recht laten spreken, kun je dat volgen?

smdyasc | 21-01-21 | 20:42

@smdyasc | 21-01-21 | 20:42: Straatsburg, daar moet u zijn: Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens
Dit Hof is gezeteld in Straatsburg en is een instituut van de Raad van Europa. Een van de verdragen die door dit hof gebruikt wordt, is het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (ook wel EVRM).

theo-is-dood | 21-01-21 | 21:03
▼ 1 antwoord verborgen

Is NL het land met de lichtste straffen?

skoftig | 21-01-21 | 19:24 | 2

Nee, in Scandinavië zijn ze nog 'ruimhartiger'...

SterF... | 21-01-21 | 19:26

Hij heeft vast heeel erg spijt. Van alles.

Beste_Landgenoten | 21-01-21 | 19:24 | 2

Voornamelijk spijt dat hij in de gevangenis heeft moeten zitten. Dat spijt hem nog het meeste.

2voor12 | 21-01-21 | 19:26

@2voor12 | 21-01-21 | 19:26: De volgende stap zal wel zijn dat hij nog recht heeft op achterstallige uitkeringsgelden. Dan krijgt hij als beloning nog een slordige paar ton mee naar het land van die Erdoturk.

Kopieerapparaat | 21-01-21 | 19:37

Ik weet nog steeds niet waarom moord beramer Joe Exotic 1 van mijn 30 volgers is op Twitter maar geinig vind ik het wel.

Dit zegt hij over Trump, hij is niet gefrustreerd hoor:

I was too innocent and too GAY to deserve a Pardon from Trump. I only mattered to Don Jr. when he needed to make a comment about me to boost his social media post. Boy were we all stupid to believe he actually stood for Equal Justice? His corrupt friends all come first.

Patje | 21-01-21 | 19:24 | 6

@Patje tja, tja. Hij krijgt geen gratie en roept dat alle corrupte vriendjes van Trump (klopt overigens) wel wegkomen, maar als hij zelf die gratie wel had gekregen haddie er met geen woord over gerept. Lachen toch.

TancredvanTiberias2 | 21-01-21 | 19:43
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben geen minister nu.
Hoe kan een gratieverzoek verleend worden? Staat in de wet. Alleen een minister kan gratie verlenen.

Wim Venijn | 21-01-21 | 19:23

Deze gratie is slechts een administratieve formaliteit.

De man heeft al 20 jaar TBS en bijbehorende verloven. Woont al jaren permanent buiten de muren en heeft een gezin gesticht.

Het is goed dat we de barbaarse straffen in de gevangenenpoort hebben losgelaten, dat de doodstraf, radbraken en pompen of verzuipen achter ons ligt. Helaas gaan we daar wel steeds verder in. Volledig geoutilleerd altijd nieuwe kansen, een schril contrast met andere geestelijk gehandicapten die nooit ene delict hebben gepleegd en waarvoor een stuk minder kosten gemaakt hebben.

Feynman | 21-01-21 | 19:23 | 1

Een tbs-er kost de samenleving vijf of zes keer meer dan een demente oma in een verpleeghuis. Soms kan ik daar boos over worden. Gelukkig leven we in een rechtsstaat

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:32

Trots op onze rechtsstaat! en dat we niet in een bananen shit-hole wonnen.

W_F | 21-01-21 | 19:21 | 3

Je hebt het over een totaal ander land waarschijnlijk. Dit gaat over NL. Het land waar de rechters de baas zijn.

Kopieerapparaat | 21-01-21 | 19:40

@Kopieerapparaat | 21-01-21 | 19:40: voor de duidelijkheid, dit is jurisprudentie van het EHRM sedert 2016. Daarover heeft de Nederlandse rechter niks te zeggen

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:34

ben je blind?

Hoorneslaan | 22-01-21 | 01:33

Jammer dat het motief om die mensen te doden van die meneer niet bekend is. Dat zegt iets over hoe groot de kans is dat ie het weer doet. Iedereen heeft maar een leven.

Leptob | 21-01-21 | 19:21 | 1

Hij was boos. Zie vorige topic over deze man.

GWB | 21-01-21 | 19:24

We zijn een beschaafd land. Sommigen noemen het gaaf.

Tiscali-2 | 21-01-21 | 19:19

Wat deed betrokkene als levenslang gestrafte Überhaupt buiten de gevangenis sinds 2016??? Wat is dit voor een poppenkast?

Nederlanddraaitdoor | 21-01-21 | 19:14 | 1

in het Koetsiertje is de kogelbiefstuk nooit meer geserveerd.

harries | 21-01-21 | 19:14 | 2

Klapstuk schijnt dan weer populair geweest te zijn...

SterF... | 21-01-21 | 19:28

Om te compenseren gaan we nu massaal s'avonds een paar uur zitten.

likdoorn | 21-01-21 | 19:13

Ach ja, Nederland....

inCol | 21-01-21 | 19:12

Wacht even....Dus nu besluit de rechter over gratieverzoeken? En het is een verzoek. Dat uiteraard afgewezen kan worden. Zonder reden!

"Minister Sander Dekker van Rechtsbescherming weigert de gratieverzoeken, maar de advocaat van Cevdet Yilmaz stapt naar de rechter. En die tikt de minister op de vingers; er zijn geen goede argumenten om gratie te weigeren."

Wim Venijn | 21-01-21 | 19:11 | 2

Dat zijn Nederlandse rechters voor u. Zie ook stikstof. Ongekozen rechters bepalen wat er gebeurd.

Vula | 21-01-21 | 19:16

Ik dacht dat de regering gevallen was? Dan kunnen ze toch geen beslissingen meer nemen?
En gratie is een gunst, en je bent niet verplicht om gunsten te verlenen. Als je er geen zin in hebt kun je gewoon "nee" zeggen.

Osdorpertje | 21-01-21 | 19:10 | 2

Een gratie niet iets urgents en kan best wachten op een nieuwe regering.

W_F | 21-01-21 | 19:24

Daarom doet de rechter het maar.

Kopieerapparaat | 21-01-21 | 19:58

Jammer dat deze vieze schoft weer vrij rondloopt.

BigBaron | 21-01-21 | 19:10 | 2

Dat is de enige reden dat ik denk dat de doodstraf zinvol is. Dan wordt recht gedaan aan het leed wat deze mislukte figuur heeft aangericht. Herstel komt er nooit, bij welke straf dan ook, maar er is in ieder geval recht gedaan.

Nuuk | 21-01-21 | 19:19

Al die VVD ministers en staatssecretarissen op justitie ten spijt, ze hebben werkelijk nog geen één wet kunnen veranderen. Altijd een grote waffel maar presteren ho maar. K*t VVD. Mijn stem krijgen ze nooit meer, zakkenwassers zijn het.

Rdock | 21-01-21 | 19:10 | 1

We gaan ze retteketted wegstemmen

timmey | 21-01-21 | 19:15

Als gewekte verwachtingen trouwens een middel zijn om via juridische weg zaken bij de staat af te dwingen, dan pak ik het verkiezingsprogramma van de VVD er eens even bij...

Muxje | 21-01-21 | 19:09

Is Mohammed B al weer buiten gespot?
Die gaat dan natuurlijk ook niet levenslang zitten.

RickyLaRue | 21-01-21 | 19:09 | 3

Er heten daar veel Mohammed Letter. , help me eens even.

verwonderd | 21-01-21 | 19:14

Omdat ik de pers en politiek serieus neem, ga ik hun nu nazeggen, Gelukkig leven we in een land waar recht en politiek gescheiden zijn.
In verkiezingsdebatten gaan we dit straks ook steeds horen om de discussie naar je hand te zetten.

verwonderd | 21-01-21 | 19:09

Een kindermoordenaar. Met nog 5 andere doden op zijn geweten. Ik geloof niet in een god maar hoop voor dit soort ongedierte op een hel.

Hommel | 21-01-21 | 19:07 | 2

Ik kan u geruststellen. Niemand ontkomt aan het laatste oordeel van God. Zie bijv. Openbaring 21

8. Maar wat betreft de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.

ccr316 | 21-01-21 | 19:57
-weggejorist-
Krachtkoe | 21-01-21 | 19:05

De man heeft bijna 40jaar vastgezeten.
Er zijn andere meer schrijnende voorbeelden lijkt me

zuurtjeregen | 21-01-21 | 19:05 | 3

Ha! Dat moet je tegen de juiste personen hier in Delft eens zeggen. :"-)

Maar goed, on topic: Geef eens een voorbeeld?

BadPatNL | 21-01-21 | 19:09

Volkert vd graaf 18jaar geen TBS
Michael P moordenaar anne Faber. Brute verkrachtingen met fopstraf voorafgaand.
Deze Turk heeft naast lange straf in iede geval wel TBS gehad.
Natuurlijk is het smerige rat die dood en verdriet heeft gezaaid dat ontken ik niet.

zuurtjeregen | 21-01-21 | 19:20

@zuurtjeregen | 21-01-21 | 19:20: Je hebt zeker een paar andere schrijnende gegeven, ik reageerde meer op jouw woordje meer in je eerste reactie: "Er zijn andere MEER schrijnende voorbeelden lijkt me."

Ik las het alsof die andere zaken meer bizar waren dan die executies in het Koetsiertje, als Delftenaar ben ik bevooroordeeld, deze zaak was in mijn jeugd toch wel een dingetje hier in Delft.

BadPatNL | 21-01-21 | 19:42

Ik vind dat gevangenen op hun cel internet mogen hebben. Wellicht beperkt maar zeker niet zonder porno. Ik begrijp ook niet waarom niet (vrouwelijke minister?) Dat zorgt voor ontlading. Worden ze rustiger van.

Leptob | 21-01-21 | 19:04 | 2

Zeker. Maar dan alleen neukende vadsige mannen van boven de 80 met een been en een huidziekte. Gewoon, omdat het kan.

The-loopy-cowboy | 21-01-21 | 19:14

In plaats van dit aan het internet over te laten moet de overheid dit zelf produceren, om voldoende diversiteit te waarborgen.

W_F | 21-01-21 | 19:28
-weggejorist-
grindbak | 21-01-21 | 19:04 | 1

In de gevangenis heb je meer vrijheden dan erbuiten, just saying.

Mr_Natural | 21-01-21 | 19:04 | 1

Mag je gewoon om 21:00 luchten?

zuurtjeregen | 21-01-21 | 19:07

Zal je net zien. Denk je als professioneel kroeg-overhoopschieter je gehonoreerd gratieverzoek te gaan vieren met een pilsje van de tap, zijn alle kroegen dicht vanwege de corona...
Het zit de man niet mee.

zeur | 21-01-21 | 19:02

In Nederland is een mensenleven natuurlijk niet zoveel waard bij de rechter. Paul Spiekerman van Wezelenburg vermoordde in 2003 zijn hele schoonfamilie, 4 mensen. Ging al in 2010 in de TBS en gaat al jaren op verlof. Zijn TBS is recent verlengd met 1 jaar maar alles wijst erop dat dit de laatste keer was. Met de TBS erbij heeft hij straks minder dan 5 jaar per moord gezeten.

Vula | 21-01-21 | 19:02 | 4

@van Oeffelen | 21-01-21 | 19:03: Noem een land waar je korter zit voor moord dan 5 jaar?

Vula | 21-01-21 | 19:06

Spiekerman kreeg 20 jaar en géén levenslang. Dat maakt juridisch wel een verschil

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:49
▼ 1 antwoord verborgen

Dit komt omdat wij als Nederland niets meer te zeggen hebben over ons land.
De regels en wetten worden gedicteerd vanuit Brussel.
Door de zogenaamde rechten van de mens, moet deze psychopaat dus losgelaten worden in de maatschappij.

Uranus1767 | 21-01-21 | 19:01 | 2

Iedere veroordeelde moet uitzicht hebben op vrijheid, anders is het onmenselijk. Het wachten is op de schadevergoeding die wordt geclaimd en uitgekeerd, omdat de brave borst iedere keer opnieuw werd teleurgesteld.

gestoptmetroken | 21-01-21 | 19:19

Reclame voor de doodstraf, die kerel. Maar ja, we zitten nu eenmaal in een tomatenmonarchie. Dus laten we hem vrij.

HijgentHert | 21-01-21 | 19:00

Ted de Turk had levenslang, maar wel zo veel tijd buiten de gevangenis dat ie een gezinnetje kon stichten. Aan de ene kant vonden ze hem zo gevaarlijk dat ie nooit meer vrij mocht komen en aan de andere kant gaven ze hem ontzettend veel bewegingsvrijheid. En weekendverlof, heel veel weekendverlof. Want ondanks zijn levenslang moest ie zich voorbereiden op zijn terugkeer naar de maatschappij.

Osdorpertje | 21-01-21 | 19:00 | 1

weekendverlof, dat krijg ik geeneens van mijn vrouw

skoftig | 21-01-21 | 19:20
-weggejorist-
zilverrug | 21-01-21 | 19:00

Wel humor dat hij zich nu meteen 3 weken aan de avondklok moet houden.

Watching the Wheels | 21-01-21 | 18:58

Bizarre rechtsgang, kan iemand hier duiding aan geven?

van Oeffelen | 21-01-21 | 18:57 | 10

@theo-is-dood | 21-01-21 | 20:51:

Levenslang: hoe ziet de straf er nu uit?
De afgelopen 30 jaar hadden levenslanggestraften geen enkel perspectief op toekomstige vrijlating. Dat is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), oordeelden het Europees Hof en de Hoge Raad. Het kabinet heeft daarom in 2017 de uitvoering van die straf aangepast.
Geschiedenis
Levenslange gevangenisstraf is in 1870 ingevoerd, als alternatief voor de doodstraf die toen werd afgeschaft. Daarbij is ook bepaald dat de koning gratie kan verlenen. Opsluiten tot de dood erop volgt, vond men erger dan de doodstraf. Het was vrij gebruikelijk dat gratie werd verleend, waardoor levenslang werd omgezet in een tijdelijke straf. In 1986 gebeurde dat voor het laatst. Daarna is alleen in 2009 nog gratie verleend, aan een man die ernstig ziek was en kort na zijn vrijlating overleed. Levenslanggestraften kwamen ook niet meer in aanmerking voor activiteiten ter voorbereiding op hun eventuele vrijlating in de toekomst. Levenslang was echt levenslang geworden.

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft sinds 2013 verschillende keren geoordeeld dat opsluiting zonder enig uitzicht op herbeoordeling en vrijlating in strijd is met het verbod op onmenselijke bestraffing.

Nieuw beleid
Om te voorkomen dat rechters levenslang niet meer opleggen, is een vernieuwde gratieprocedure ingevoerd. Levenslanggestraften komen na 25 jaar gevangenschap voor het Adviescollege Levenslanggestraften. Dat onafhankelijke college (bestaande uit juristen, gedragsdeskundigen en wetenschappers, gehuisvest bij het gerechtshof in Arnhem) bekijkt of een veroordeelde kan starten met activiteiten gericht op re-integratie, waaronder verlof, om zich voor te bereiden op een eventuele terugkeer in de maatschappij. Daarbij speelt het recidiverisico en de persoonlijke ontwikkeling van de levenslanggestrafte een rol, net als de impact op slachtoffers en nabestaanden.

De veroordeelde gaat eerst naar het Pieter Baan Centrum voor persoonlijkheidsonderzoek en risicoanalyse. De reclassering adviseert, Slachtofferhulp doet onderzoek naar slachtoffers en nabestaanden en het Adviescollege hoort slachtoffers, deskundigen (waaronder gevangenispersoneel) en de levenslanggestrafte. Op basis daarvan wordt een advies opgesteld. Een negatief advies neemt de minister voor Rechtsbescherming over. Is het advies positief, dan kan hij daar gemotiveerd van afwijken.

Uiterlijk 2 jaar later volgt de herbeoordeling en kan de koning besluiten eventueel gratie te verlenen. De minister, het Openbaar Ministerie en het gerecht dat levenslang heeft opgelegd, brengen dan advies uit over de vraag of de straf nog een legitiem doel dient. Het Adviescollege adviseert de minister.

www.rechtspraak.nl/Themas/Levenslang/...

BadPatNL | 21-01-21 | 22:12

@BadPatNL | 21-01-21 | 22:12: Per saldo blijft levenslang levenslang, want de minister kan hier vanaf wijken. Dat deze moordenaar vrij komt is vanwege het veranderen van de spelregels wat betreft de levenslange gevangenisstraf in 2004/5. De terrorist Mohammed Bouyeri zal niet meer vrijkomen in zijn leven.

BadPatNL | 21-01-21 | 22:15
▼ 7 antwoorden verborgen

't Koetsiertje, daarnaast was een toko voor een "broadsje eih meh uih"... Kwam heel dichtbij toen.

Is er allemaal niet meer. Ook de buren, het politiebureau, zijn weg. O tempora, o mores.

Louter Leuter | 21-01-21 | 18:57 | 2

De Liliput, een broodje rosbief voor 2,50 een bakkie koffie voor 1,00! Waar is die tijd gebleven. :-(

BadPatNL | 21-01-21 | 19:15

Snackbar Bert en Ernie zat later in het pand. Dat was dan weer geen klapper.

kokkie klaphaak | 21-01-21 | 19:39

Ach ja, gratie verlenen. Het zou verboden moeten worden. Ted de Turk wil naar Turkije. Ik zeg laat hem lekker naar Turkije gaan. Zijn daden zijn verschrikkelijk maar de man heeft bijna zijn hele leven in de bak gezeten. Turn the page, en next.

Het enige wat interessant is aan het verhaal van Ted de Turk is dat nog steeds niemand weet hoe of wat. Denk niet dat iemand dat ooit zal weten. Het zou Ted de Turk sieren als hij zijn verhaal eens vertelt.

Het vermoeden is namelijk dat Ted de Turk is doorgeslagen na systematische pesterijen.

Theodorus.Goldbach | 21-01-21 | 18:56 | 1

Lees dan. Hij zat zijn straf de laatste tijd uit buiten de bajes. Hoe dat werkt? Geen idee.

John McClane | 21-01-21 | 19:01

Ook weer typisch VVD dat het geen moment in Sander Leeghoofd's lege hoofd opkomt om nu als de bliksem te gaan zorgen dat deze zeperd van een maas in de strafwet gedicht wordt.

obominotie | 21-01-21 | 18:56 | 2

Ja, dat is lastig helaas. Dit is geen NL wetgeving, althans, niet van oorsprong. Dit is door de EU verordend en op die wijze bij ons terechtgekomen. Via jurisprudentie zal nu uit worden gemaakt hoe dit volgens de rechters gaat worden geïnterpreteerd. Pfff... een meervoudige koele moord, dan weet je dus hoe het zal gaan met ene Mo B na zijn 25 jaar.

The-loopy-cowboy | 21-01-21 | 19:19

Die maas is gedicht, levenslang is nu levenslang. Dat is aangepast na de moord op Theo van Gogh omdat de samenleving wilde dat "levenslang" met kans op gratie, levenslang zonder kans op gratie moest worden. Deze Ted de Turk is tot levenslang veroordeeld in de jaren 80, de nieuwe wetgeving is ergens 2004/5 in werking getreden.

Op zich begrijpelijk dat de advocaat door is blijven vechten, ook al had hij van mij mogen blijven vastzitten tot zijn dood.

Maar moet je je eens voorstellen: Je krijgt een geldstraf opgelegd door de rechter en je mag dit in termijnen afbetalen. Een jaar later komt de minister van justitie met een nieuwe prijslijst en dan zou de geldstraf uit het vonnis van een jaar eerder ook niet mogen worden opgehoogd naar het nieuwe bedrag.

BadPatNL | 21-01-21 | 19:23

Uitnodigen voor CNB! Ik zou kijken..

Patje | 21-01-21 | 18:56 | 4

Kut..!!

Het is al Donderdag..!!

neonreclame | 21-01-21 | 19:06
▼ 1 antwoord verborgen

Meneer heeft binnenkort zeker ook een huurhuis nodig, aansluiten in de rij aub

zilverrug | 21-01-21 | 18:55 | 2

Die rij staat inmiddels tot buiten onze landgrenzen.

Zeebonkus | 21-01-21 | 19:16

Heeft zijn vrouw en kind al jaren. Met bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag, individuele inkomenstoeslag enz

Kattie | 22-01-21 | 14:29
-weggejorist-
Locktown | 21-01-21 | 18:55

Slappe hap die rechtspraak. Tijd voor een nieuwe start, nieuwe wetten, en geen genade voor Volkerts, Michaels en Cevdets. Vooral niet op CDA/VVD en overige kartelkliekjes stemmen, want anders verandert er niets.

Professor Superhirn | 21-01-21 | 18:55

Hij krijgt toch wel een caféverbod?

nogeenreactie | 21-01-21 | 18:55

Ene Dekker ???? (minister/stats) stond er huilend bij en zei dat ie er niets aan kon doen...
........
Is hij van DDR'66 ?

MoslimMolen | 21-01-21 | 18:54

Er zijn hier vast wel wat juristen onder de reaguurders met een fopdiploma die kunnen duiden dat dit een overwinning is van de rechtsstaat, ook omdat moordenaar=slachtoffer de doctrine is die gedicteerd wordt op de universiteiten.
Verder is het een uitstekend verdienmodel om moordenaars met leugens en bedrog buiten de nor te houden, dat dan weer wel.

Analia von Solmsch | 21-01-21 | 18:54 | 2

De doden kunnen niet klagen.

Gandalph | 21-01-21 | 18:55

Spot on!
Dezelfde 'opleidings'doctrine heeft 't gehele onderwijs..... kijk als schrijnend voorbeeld naar de huidige non-pluriforme journalistiek.
1 gore kliek; vrij naar Wilders resp. Omzigt

MoslimMolen | 21-01-21 | 18:58
-weggejorist-
fubarmf | 21-01-21 | 18:53
-weggejorist-
antagonist | 21-01-21 | 18:53

"Meerdere rechters oordeelden dat de Staat verwachtingen bij hem had gewekt die moesten worden nagekomen."

Ik geloof in de rechtsstaat, in rechten van verdachten en veroordeelden, en dat onze rechters onze wetten doorgaans goed toepassen. Maar dit klinkt wel weer heel erg "activistisch". Verwachtingen gewekt? De enige verwachting die gewekt moet worden geacht is dat hij nooit meer vrij komt. Dat is wat "levenslang" betekent, een door een rechter opgelegde straf die alleen middels gratie kan (kon) worden herroepen. De rest is juridisch geneuzel, dat een TBS-behandeling de verwachting zou wekken dat de man ooit weer vrij zou komen. De verdachte zelf geeft verdomme al aan dat hij dit niet verwacht had, dus zo te horen is die verwachting dan ook niet gewekt. Om dat middels een rechter gratie af te dwingen is echt de omgekeerde wereld.

Muxje | 21-01-21 | 18:53 | 2

Die tbs behandeling had nooit mogen plaatsvinden maar is gebeurt. En dat betekent terugkeer in de maatschappij en dat was sowieso gebeurt sinds het arrest van het Europese Hof.

Trumme | 21-01-21 | 18:57

Enkele jaren geleden is er volgens mij ook een kille en slimme huurmoordenaar vrijgekomen, die meerdere mensen voor geld had afgeknald. Dat ging opvallend genoeg via een TBS-traject. Is weinig ruchtbaarheid aan gegeven.

Zonen-van-Kuifje | 21-01-21 | 19:06

Activistische rechters. Daar hebben we er in Nederland iets teveel van.

Vula | 21-01-21 | 18:53 | 1

Die Appie Abbenhuis is ook heel gevaarlijk.

Zonen-van-Kuifje | 21-01-21 | 19:07

Ja die Ab Osterhaus is levensgevaarlijk

zuurtjeregen | 21-01-21 | 19:11

Je kunt beter Turk of Marokkaan zijn in Nederland. Komen er altijd zo lekker mee weg.

Wim Venijn | 21-01-21 | 18:52 | 1

Stuurden we ze maar echt weg! Enkeltje en nooit meer terug.

Dr. Worstenbroodje | 21-01-21 | 19:59

Ach, geef hem dan met terugwerkende kracht ook maar meteen Wia ofzo.

Lorejas | 21-01-21 | 18:51

Volgens mij was hij het lieverdje van Bubba en heeft hij nu een boterzacht ko***e.

eerstneukendanpraten | 21-01-21 | 18:51 | 2

Hij zal nooit meer last hebben van aambeien.

Montgomery Burns | 21-01-21 | 19:02

Koteletje? Kopje? Koopgootje? Wtf vanwaar deze puzzel?

John McClane | 21-01-21 | 19:03

Tedje heeft als vrije jongen nu ook wel wat centjes gekost..
Doodstraf toen was het beste geweest... maar dat is zielig,hoor ik weleens.

Jimmy Mc Clure | 21-01-21 | 18:50

Hij was wel al vrij maar mocht niet op vakantie. Lullig natuurlijk, maar ja zijn slachtoffers konden ook niet met vakantie.

Tishetnetnie | 21-01-21 | 18:49 | 1

Volgens zijn advocaat waren zijn slachtoffers helemaal niet dood, maar hielden zich heel stil, om hem een loer te draaien ...

Analia von Solmsch | 21-01-21 | 18:57
-weggejorist-
woestecentrist | 21-01-21 | 18:49

Maak die fopstraffen maar niet in het buitenland bekend ,we hebben al genoeg aanloop.

Koning BongoBongo | 21-01-21 | 18:49 | 3

Hij moet vrij op bevel van brussel. Zelf hebben we niks meer te zeggen immers.

JamesYounger | 21-01-21 | 18:52

@JamesYounger | 21-01-21 | 18:52: klopt, want levenslang is onmenselijk, in tegenstelling tot iemand doodschieten, wat weer heel begrijpelijk is. Dader=slachtoffer.

Analia von Solmsch | 21-01-21 | 18:59

@JamesYounger | 21-01-21 | 18:52: Straatsburg : Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens
Dit Hof is gezeteld in Straatsburg en is een instituut van de Raad van Europa. Een van de verdragen die door dit hof gebruikt wordt, is het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (ook wel EVRM).

theo-is-dood | 21-01-21 | 20:58

Ik kan me de berichtgeving uit de jaren 80 nog herinneren, waarbij de journalisten het verhaal van zijn advocaat als waarheid presenteerden (de Nederlanders in het cafe zouden hem racistisch bejegend hebben dus hij moest wel schieten)

Egerius | 21-01-21 | 18:49 | 6

Ik kan me alleen herinneren dat het een cafe van bepaald allooi was.
Het meisje was daar wel toevallig geloof ik. ach, het zou wat. Kroegruzie, kan gebeuren.

miko | 21-01-21 | 19:00
-weggejorist-
AntiZanicz | 21-01-21 | 21:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze man was ten tijde van het schieten toch net 'Nederlander'? En zo een dubbel paspoortiër wordt niet uitgezet? Krijgt lekker uitkering van het Riag of hoe dat nu ook heet.

Getverdemme een weggooi persoon deze Y.

sjef-van-iekel | 21-01-21 | 18:48

Gratie van Trump?

SinisterNL | 21-01-21 | 18:48 | 1

Willem Alexander vond het ook goed hoor .

kuus | 21-01-21 | 18:52

Werkelijke reden was volgens mij dat rechters Dekker hebben terug gefloten en Dekker dus nu beweerd dat als hij geen gratie verleend dit er toe zou leiden dat rechters in de toekomst geen levenslang meer opleggen.......

nope | 21-01-21 | 18:47 | 4

Dat is een drogreden: "levenslang" is inmiddels al geen levenslang meer, in de zin dat het nu betekent dat er evaluatiemomenten zijn waar kan worden beoordeeld of de veroordeelde niet alsnog vrij kan komen. Er is dus een verplicht toetsingsmoment voor gratie.

Muxje | 21-01-21 | 18:58

Dat kun je dan weer oplossen door levenslang de wettelijke minimumstraf te maken bij bepaalde delicten.

obominotie | 21-01-21 | 19:00

typische VVD faalhaas redenering van Sandertje......

vranac | 22-01-21 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Ach had Volkert maar de helft van zijn straf gekregen. Nee als we 38 jaar bajes niet genoeg vinden moeten we de discussie weer starten over de doodstraf. Overigens zit een Koerd genaamd Baybassin ook al sinds ‘93 vast en die heeft een zeer omstreden rechtszaak gehad en komt ook in aanmerking voor gratie.

Trumme | 21-01-21 | 18:47 | 1

Voor een enkele moord is 38 jaar prima. Voor een zesvoudige ben je meer dan af.

DexterGordon | 21-01-21 | 18:49

Wel een Turk die heel graag wilde integreren.

'Je bent nu wel een Nederlander, maar een echte Hollander word je nooit.’

Toen werd hij kwaad en begon hij te schieten. Nu zouden Turken gewoon' klopt' zeggen.

Patje | 21-01-21 | 18:45 | 4

@Zonen-van-Kuifje | 21-01-21 | 18:47:
Ongelooflijk inderdaad. Kent u Maria Swanenburg trouwens? Dat is denk ik de grootste seriemoordenaar van Nederland ooit.

Patje | 21-01-21 | 18:52

@Patje | 21-01-21 | 18:52: Net even opgezocht. Dat waren nog eens tijden..... Gelukkig overleden in het tuchthuis. Maar naar verluidt 90 doden op haar geweten. Tegenwoordig word je na je tweede gifmoord wel opgepakt.

Zonen-van-Kuifje | 21-01-21 | 19:00

dit is een broodje aap. er was wel meer aan de hand.

AntiZanicz | 21-01-21 | 21:32
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom de doodstraf. Hoeveel heeft deze meneer, naast het onvoorstelbare leed dat hij heeft berokkend, de samenleving gekost ? En is meneer aan het werk inmiddels ?

Stratum | 21-01-21 | 18:45 | 6

Eens. Twee of meer mensen vermoord -> Doodstraf.

IkWilOokWatZeggen | 21-01-21 | 18:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Erdogan heeft dus zeer zeker genoeg te brokkelen in de Nederlandse melk.

redthehaghue | 21-01-21 | 18:45 | 1

Klopt zijn grote vijand Baybassin kreeg ook levenslang onder zeer verdachte omstandigheden waar Sec. Gen. v Justitie Jorris Demmink nou bij betrokken was. Die gaat voorlopig dus nog geen gratie krijgen.

Trumme | 21-01-21 | 18:51

Ach, maar dan kan men elkaar tenminste intens deugend aankijken. “Wij gunnen een tweede kans”. Prachtig.

Ceristimo | 21-01-21 | 18:44 | 1

Heerlijk hè, echt zo’n warm gevoel van binnen.
Bijna hetzelfde warme gevoel als bij een kapotgeschoten slagader.

J-van-de-Bontekoe | 21-01-21 | 19:30

Ongelofelijk dat hij tussendoor nog even een gezin stichtte.

Mahatma | 21-01-21 | 18:43 | 4
-weggejorist-
AntiZanicz | 21-01-21 | 21:31

@AntiZanicz | 21-01-21 | 21:31:

Wie zegt dat die man "zwaar beledigd" werd?
Hijzelf?
Het lijkt mij dat iemand die zonder gêne een kind dood kan schieten, ook niet moeilijk doet over een leugentje. Zeker niet als hij dat als verzachtende omstandigheid op kan voeren. Dus voor een lagere strafmaat.

Maar stel dat jij gelijk hebt dat moordenaars nooit leugenaars zijn;
- wat is jouw definitie van "zwaar beledigd"?
- vanaf wanneer is geweld "gerechtvaardigd"?
- wat is er dan precies gezegd?
- en door wie en waarom, en in welke context?

Ik ben toch zo klaar met al die debieltjes uit agressieve Zandlanden. Die enerzijds denken dat ze hier mogen komen frauderen, stelen, roven, aanranden en erger. Maar anderzijds helemaal los gaan als ze daar eens op worden aangesproken.

Dandruff | 21-01-21 | 22:39
▼ 1 antwoord verborgen

Kan alleen in Nederland.

DexterGordon | 21-01-21 | 18:42 | 2

flauwekul, dit gebeurt in alle landen met een rechtsstaat. Het is ook een mensenrecht.

AntiZanicz | 21-01-21 | 21:30

Kent u Volkert nog?

Tja..

Kompromat | 21-01-21 | 18:42 | 6

Fortuyn was te gevaarlijk want die had helder in beeld wat er allemaal stond te gebeuren qua Europese integratie. Die is in opdracht van den Haag omgelegd, daar ben ik van overtuigd. Dat zal over 50 jaar wel onder een zwart gelakt A4'tje gewobt worden.

Vanilla | 21-01-21 | 19:29

Een dierenactivist die het luchtige plan van Pim inzake de nerstenfok niet trok.
Relevanter zijn andere moordpartijen die na een grove belediging door een stel zuigers die iets deed knappen ontstonden.

AntiZanicz | 21-01-21 | 21:29

Schijnt nu in Apeldoorn rond te lopen?

Grutte Pier | 22-01-21 | 09:15
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino