Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Spruitjes bij Sint-Maarten? K N E T T E R G E K

Ze lokken die burgeroorlog gewoon uit hè

De nationale Ophef-0-meter (foto hierboven) is weer eens lekker in de begrenzer aan het knallen. GroenLinks Amsterdam heeft namelijk bedacht dat het wellicht misschien eventueel een optie zou kunnen zijn om de kindertjes tijdens Sint-Maarten SPRUITJES te geven. ZIJN DIE HIPPIES HELEMAAL VAN DE POT GERUKT ONZE KINDEREN ZIJN TOCH GEEN KONIJNEN SINT-MAARTEN IS SNOEP. Is Sint-Maarten ons Sint-Maarten nog wel & moet alles soms kapot? En in het verlengde daarvan: dit land is ziek period. Een greep uit de reacties onder de tweet van De Telegraaf:

Petra Locht: "Echt ik weet het niet meer,leef in een wereld die ik niet meer herken!!!!!!!"

Bloemenmeisje: "Gaf de gemeente dit advies ook met het Suikerfeest?"

Cicerorecic: "Knettergek"

J Leeuw: "Zijn daar volledig van het padje"

MA Arendsen: "Ze zijn totaal gek geworden."

Jonni Abbenhuis: "Spruitjes ook gewoon. Wat een dwazen!"

Lily de Vries: "Ik herken mn geboortestad niet meer,wat n halve zolen daar"

Kabouters: "Voer voor de 'racistisch' blerend links en import volk"

Anonlop: "Compleet gestoord"

VeniceM: "Die lui draven helemaal door. Sint Maarten is snoep en anders niks."

Ron: "Helemaal losgezongen vd realiteit."

Snoep & spruitjes mensen. Naar de hooivorken, hier trekken we de grens.

Reaguursels

Inloggen

Toch wel lief dat groenlinks de boeren probeert te steunen... oh wacht.

elco485 | 09-11-20 | 20:25

Het schijnt dat je spruitjes ook kunt snuiven. Voel je wel even, maar daarna....

Feitenpliesie | 09-11-20 | 19:16

Dat is in het kader van; "Leer Hollandse kindertjes zo vroeg mogelijk dat het plezier en de vrolijkheid en warmte uit de tijd van hun ouders nooit meer terug komt. Verknal al hun kwetsende christelijke kinderfeestjes en laat ze zo snel mogelijk assimileren."
Ja, voor hun eigen veiligheid.

Sans Comique | 09-11-20 | 19:00

Groen links verpest het voor de linkse partij SP met hun achterlijke ideeën.

.-.blijei | 09-11-20 | 18:36

Je ouders zullen maar van die groenlinksers zijn.. geen snoep, geen vuurwerk.. en dat is nog maar van èèn dag wat ze verbieden.

PedroD | 09-11-20 | 18:21

Weg met groente. Vlees en wel in alle soorten. Geen vlees discriminatie vanwege geloof.

piet7003 | 09-11-20 | 17:30 | 1

lekker die kleverige baklava in je rugzakje.

Y&T | 09-11-20 | 17:42

Ik vind spruitjes gewoon lekker, hoor. Zacht gekookt, beetje kaneel. Lekkere kruimige aardappeltjes er bij en natuurlijk een dikke karbonade, aangedikte jus er overheen.
Als kind ook trouwens. mjammie..

Zijn hier helaas niet te koop. Snik.

Gokmaar | 09-11-20 | 17:11 | 5

En hoe bruin is die aangedikte jus precies?
Beseft u zich wel dat als u de jus te ver aandikt de bruine kleur kan doorschieten en dit door sommige mensen gezien kan worden als discriminerend en aanstootgevend?

Fele | 09-11-20 | 18:13

En wat is er precies mis met blanke saus? Of witte jus?

Sans Comique | 09-11-20 | 19:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Spruitjes, heerlijk man! Hier in de polders van het Groene Hart groeien ze weelderig.

Echte Hollandsche groente.

ChipsNootjesBier | 09-11-20 | 17:00 | 3

tot er n sanctie tegen volgt.... want niet te inclusief.

Y&T | 09-11-20 | 17:41

Voor de liefhebber; spruitjes even koken, dan wokken met krieltjes en kippenlevertjes. Doe er uw voordeel mee.

Peter777 | 09-11-20 | 17:43

Dus het vieren van het suikerfeest, wordt het vieren van het spruitjesfeest ?
Of geldt het alleen voor oude Hollandsche feesten en tradities ?

Ik woonde in Noord Holland als kind en vond Sint Maarten echt super spannend. Veel leuker dan Sinterklaas of Kerst. Ook creatief, je moest je eigen lampion (met batterij en lampje) zo mooi mogelijk maken, want hoe mooier, hoe MEER SNOEP je kreeg bij de mensen. Niet MEER SPRUITEN. Eikels.

Omnisofos | 09-11-20 | 16:58 | 1

Lampion met kaarsje, natuurlijk, met batterijen is voor slome kinderen en bakfietsmoeders. En geen gekochte lampion, maar zelf maken!

Analia von Solmsch | 09-11-20 | 20:06

Ik heb toch vaker al gewaarschuwd, maar jullie willen niet horen.

Groen-linkserds zijn kindermishandelaars! Allemaal!

;p

gaffelbaard | 09-11-20 | 16:46

Wat is het met linkse partijen en kinderfeesten de nek om draaien?
Denk je echt dat die koters met 't gebruikelijke kudtweer in november(valt de laatste week gelukkig mee) de deur uit te krijgen zijn voor fucking groenten?

Laten we eerlijk zijn, elke goede ouder ramt sowieso al groente in die kinderen, daarvoor gaan ze echt niet door weer en wind de elementen te trotseren...

ReyNemaattori | 09-11-20 | 16:18 | 1

Dat is ook het doel: ieder stukje cultuur dat aan de blank mens toebehoort, de nek om proberen te draaien, zie ook vuurwerk. Groen Links ooit gehoord over het suikerfeest?

5611 | 09-11-20 | 17:02

Wat nuance in de berichtgeving zou wel zo netjes en eerlijk zijn. Het mogen namelijk ook tomaatjes of worteltjes zijn.

Peter777 | 09-11-20 | 16:02 | 2

Kindje: hallo buren, mag ik wat snoepjes voor Sint maarten?
Buurman: natuurlijk meisje, kom maar mee, ik heb nog wel een lekkere wortel voor je.

Is er verder nou echt helemaal niemand die dit plan van de linkse lieden een tikkie verdacht vind?

Oh oh. :o

gaffelbaard | 09-11-20 | 16:52

Ik betwijfel of er uberhaupt nog autochtone kids in dat Pol Pot nest zijn....
Zo ja: laat ze een katapult in de achterzak steken. De linksfasco die spruitjes uitdeelt kan deze per direct door de ruiten retour krijgen.
Zo oogst je wat je zaait; ook met St Maarten.

MoslimMolen | 09-11-20 | 15:58

Goed, als je dus wil dat jouw huis overgeslagen wordt bij St Maarten, gewoon een GL verkiezingsposter in het raam hangen. Wil er geen kind meer aanbellen...

Aetje | 09-11-20 | 15:51

Dat heeft mijn broer een paar jaar geleden al gedaan: spruitjes gewikkeld in Ferrero Rocher papiertjes. Briljant.

Tapu | 09-11-20 | 15:34 | 2

Zo makkelijk. Kinderen en bejaarden in de maling nemen. Moet je helemaal niet willen.

Peter777 | 09-11-20 | 17:39

Wel Eerst in de chocola dopen, voor het verrassingseffect.

Analia von Solmsch | 09-11-20 | 20:07

Dit terwijl iedereen die een opleiding in de juiste richting heeft gehad weet dat kinderen nog niet de smaak voor spruitjes ontwikkeld hebben.

Het zal toch niet zo zijn dat de besluitnemers niet de juiste opleiding hebben gehad? Nou ja, geeft niet, als ze maar de juiste politieke richting hebben. Tenslotte is dat veel belangrijker dan kennis van zaken.

Patatter | 09-11-20 | 15:33

Ik weet een nieuw logo voor GL.

Acidstain | 09-11-20 | 15:25

Hoofdstad? Domstad!

jan1956 | 09-11-20 | 15:16

De ophef-o-metrer lijkt correct gecalibreerd. Wanden van de huiskamer volgespijkerd met embryo's van alpaca's: inderdaad, nul ophef.

OverdaanDerOnderheid | 09-11-20 | 14:48

groenLinks het groen linkse fascisme wordt het nieuwe normaal.
Ik had altijd gedacht dat er geen plaats was en is voor fascisme in Nederland? Nederlanders die tientallen jaren vrijgevochten leven. Maar als ik de kranten lees over bij1 groenlinks d66 om er maar wat loco partijen op te noemen driegt Nederland een fascistisch dictatuur te worden.

jitro | 09-11-20 | 14:45

Laat ook alle kinderen een vers uit de Koran zingen om alvast te wennen

laurentius | 09-11-20 | 14:43

Spruitjes zijn cool.

Bigi Bana Boy | 09-11-20 | 14:41

"Speel ‘een snoepjesspel’. Bijvoorbeeld snoepjesmemory. De regels: koop verschillende soorten snoepjes en plastic bekertjes. Leg verschillende snoepjes onder een aantal bekertjes. Om de beurt mag iemand 2 bekers omdraaien. Vind je 2 gelijke snoepsoorten, dan mag je die opeten. Dit spel kunt u ook spelen met bijvoorbeeld tomaten, worteltjes, radijsjes, of spruitjes. We zeiden al: dit jaar heeft u dat allemaal zelf in de hand. "

"Jaaaaaa!"

"Groentenmemory!"

Ik zie die vele blije en enthousiaste kindergezichtjes nu al voor me.

Dr.Mabuse | 09-11-20 | 14:27

Groenlinks is een verschrikkelijke goede partij. Hun ideeën zijn fantastisch. Waarom is de hele wereld niet groenlinks!

Jezus_Boeddha | 09-11-20 | 14:22 | 1

Omdat er altijd afvalligen zullen zijn zoals wij.

Peter777 | 09-11-20 | 17:41

Aha, dit is natuurlijk om samenscholingen tegen te gaan. Wat een verheffend advies!

Pieterman | 09-11-20 | 14:20

Ik hoop wel dat de spruitjes rauw zijn. Knabbelt zo heerlijk weg. Kinderen zijn dol op rauwe spruitjes als snoepgoed.

Jezus_Boeddha | 09-11-20 | 14:17 | 1

Met appelmoes graag.

Acidstain | 09-11-20 | 15:24

Ook nog een goede tip in dat stukje op de gemeentelijke website: Maak zelf een lampion van papier-maché met een waxinelichtje erin en gebruik die in de kamer. Bril-fucking-jant in huizen die grotendeels uit hout, stro en gips bestaan.

Bugblatter | 09-11-20 | 14:10 | 1

Haha, ze hebben m'n berichtje niet geplaatst maar wel snel 'waxinelichtje' gewijzigd in 'lichtje'. Zo kennen we onze gemeente weer!

Bugblatter | 09-11-20 | 17:06

Het zal komen omdat GS in Amsterdam hokt dat zij elke hersenscheet die de Amsterdams bestuurders laten denkt te moeten vermelden. Maar de meerderheid woont niet in Amsterdam en lijkt mij totaal niet geïnteresseerd in hoe of waar naar het ruikt. Misschien dat GS een apart nieuwsdingetje kan maken met klein nieuws uit A'dam. Kan de rest van Nederland dat links laten liggen.

forecastle | 09-11-20 | 14:02

Van Twitter: Waar waren de oproepen van knettergek LINKS (Groenlinks/D66/PvdA) voor spruitjes tijdens de islamitische SUIKERFEEST??

Mijn antwoord: knettergek links houdt de islam constant de-hand-boven-het-hoofd. Autochtoon blank Nederland en hun cultuur moet kapot.

Jan3863 | 09-11-20 | 13:56 | 1

Moslims zijn heeeel tolerant die vinden het vast niet erg dat suikerfeest, spruitjesfeest wordt.

speed48 | 09-11-20 | 14:00

Inclusief bonus van10.000 euro toegezegd door topkabouter Groen Links Klaver.

william7055 | 09-11-20 | 13:54

Spruitjes? Het is rosenkohl ja!

RickRD | 09-11-20 | 13:54

Ik denk meer aan gloeiend hete chilipepertjes ghe ghe ghe...

DeAapUitDeMouw | 09-11-20 | 13:51 | 1

Je kan die eerst confijten, ... zoet aan de buitenkant en dan ...

Lt-Kol Kilgore | 09-11-20 | 15:05

Whahahahaha,
Groenlinks beseft niet dat ze met vuurspelen,
en de maatschappij zo in volledige chaos kunnen storten.
.
South Park heeft het laten zien, dus is het waar ;-)
southpark-online.nl/en/clip/trick-or-...

hotmint | 09-11-20 | 13:51

GroenteLinks

Abu Bachouca | 09-11-20 | 13:47

Het is gewoon friet, beesten.

JohnLocke | 09-11-20 | 13:45

De spruitjeslucht van GifLinks dampt weer uit de Amsterdamse riolen.

Frau Merkel | 09-11-20 | 13:37

In Amsterdam zijn ze nu gewoon helemaal knettergek geworden. Wij hier op GeenStijl wisten het al, nu de rest van NL ook.

DenkenDanDoen | 09-11-20 | 13:37

Sint-Maarten is een eiland

Teeweetwee | 09-11-20 | 13:32

Je herkent de extremistische onverdraagzame ideologische scherpslijpers aan de manier waarop ze met traditionele Nederlandse kinderfeesten omspringen. Waren het vroeger de grefo's die het op katholieke feesten voorzien hadden, zie daar de erfgenamen van de grefo's, de vreugdeloze groenlinkserts. Groenlinkserts zijn moderne grefo's, met de bijbehoerende trendy milieu-religie die ze het recht geeft om overdag alle plezier en vreugde van Demense in een pan vol spruiten te smoren. Des avonds volgt stiekem een greep in de snoep- en chocoladepot, als er niemand kijkt.

De Briemusketier | 09-11-20 | 13:21 | 1

Je mag hopen dat je nog melkchocolade kunt kopen. Eigenlijk verboden.

Jezus_Boeddha | 09-11-20 | 14:25

Vrucht van de clownwereld dit artikel

Schwanzeleber | 09-11-20 | 13:19

Mij verbaasd niks meer. Ik frons alleen nog maar met mijn wenkbrauen als Willem Alexander zich op het Binnenhof aftrekt en luid schreeuwt: kudtvolk, jullie hebben mijn vakantie verkloot...

Frietpiet | 09-11-20 | 13:15

Natuurlijk. Want je kunt kinderen van die leeftijd toch geen bananen adviseren?

DenBeert | 09-11-20 | 13:14

Eerst alles ontbinden wat de Nederlanders bindt, importeer ladingen vreemden die zich vasthouden aan hun eigen cultuur en daarna de soepele overdracht aan Brussel.

boerzoektscheet | 09-11-20 | 13:12 | 2

Wilt u niet zo wakker zijn Boer?!

CalamityJane | 09-11-20 | 13:14

ontwortelen noemen ze dat, ontspruit onze spruiten en maak ze anoniem.

Acidstain | 09-11-20 | 13:16

Biden schijnt een spruitjesliefhebber te zijn. Toeval ?

Acidstain | 09-11-20 | 13:11 | 2

Heb ik ook gehoord. Donald was meer van de peentjes.

Pedronegro | 09-11-20 | 13:20

Hij hield toch van poesjes?

Jezus_Boeddha | 09-11-20 | 14:26

Hallo Gemeente Amsterdam. Generatie Patat hier. Slachtoffer van de campagne 'Snoep gezond, eet een appel,' waarbij mijn moeder jarenlang vol op het macrobiotische orgel ging. Al het snoep in de ban. Gevolg: snoep werd de Verboden Vrucht en nu kan ik nog steeds niet met droge ogen langs de Jamin lopen. Moet door deze obsessie een marathon per week rennen om de slanke lijn te bewaren. Ik voorzie een hele generatie die nog harder gaat op suiker dan ik. Links Leert het ook Nooit.

kapoerewiet | 09-11-20 | 13:07 | 2

Kinderen snoep afpakken, je zou dat groenlinkse gajes de subsidiepoet afpakken, de wereld en Nederland zou ineens te klein zijn.

De Briemusketier | 09-11-20 | 13:24

Gedurfde uitspraak met als enig overgebleven volksvermaak het Suikerfeest

Pieterman | 09-11-20 | 14:22

Ik lees de suggestie dat de spruitjes een grap zijn.
Nu is het zo dat de suggestie dat Zwarte Piet een racistische figuur zou zijn 15 jaar geleden ook door iedereen als grap werd gezien. Wat hebben we gelachen.
En nu? Zwarte Piet is weg en met hem, vermoed ik, ook het Sinterklaasfeest. Het kan één of twee jaar duren, maar dan zie je in december alleen nog die vette Santa Claus.
Wat humor is en wat niet is in deze zaken onduidelijk.
Sinterklaas was altijd een nationale figuur wiens autoriteit boven elk politiek of ander gekibbel verheven was. Sinds de ZP-acties kan dat niet meer en daarmee is de lol er voor de Sint, denk ik, ook helemaal af. Nederland heeft zich behalve zijn monetaire en politieke zelfstandigheid ook zijn belangrijkste nationale traditie laten afpakken. Nu komt er zo'n verhaal over Sint Maarten. In mijn ogen is dat al een achterhoedegevecht.

JvanDeventer | 09-11-20 | 13:05 | 1

Het Sinterklaasfeest is effectief om zeep geholpen met medewerking van Mark Rutte en vele burgemeesters, die gingen lopen heulen met KOZP. Nu zijn Sint Maarten en Nieuwjaar aan de beurt, volgend jaar gaat Groen Links zeuren dat we met carnaval voortaan biologisch wortelsap moeten gaan drinken. En reken maar dat ze niet zullen stoppen voordat het suikerfeest nog als enige feest overgebleven is.

5611 | 09-11-20 | 17:08

Het was al erg genoeg als je als kind langs kwam bij aso's die vonden dat snoep ongezond was en je dan met een appel of zo opscheepten, maar spruitjes...............
Ik wist dat ze daar in 020 knettergek en de weg kwijt waren, maar dat het zo erg was...... tijd om er een bom op te gooien en opnieuw te beginnen.

dezakloper | 09-11-20 | 13:04 | 1

Ik kreeg vroeger wel eens een gekookt ei. Dan nog liever juffrouw Kikkerbil, die ons niks meer geven wil.

Acidstain | 09-11-20 | 13:12

Altijd gedacht dat St Maarten typisch iets Goois was.
Blijkbaar ook in A'dam.

swassannuf | 09-11-20 | 13:03 | 2

Ook in Brabant, van Oef is ook langs de deuren gegaan als kind.

van Oeffelen | 09-11-20 | 13:05

Hier Groningen, ben gestopt met deur te openen. 95% van 50 kids was allochtoon, je kan ook doorslaan met de integratie.

Acidstain | 09-11-20 | 13:15

Als kinderen aan m’n deur komen zingen, krijgen ze van mij een kokosnoot.

Tegen hun kop.
Moeten ze eerst zeggen op welke partij hun ouders stemmen.

Ruimedenker | 09-11-20 | 13:03 | 1

HAH, houd ze een Mohammed cartoon voor de neus.

Acidstain | 09-11-20 | 13:17

Amsterdam moet op de blaren zitten... ze hebben zelf gekozen voor die mafklappers

robdeventer | 09-11-20 | 13:03

GroenLinksers zijn net zo erg als strenggereformeerden.
Alles waar je plezier aan kunt beleven is zondig en leidt tot dood en verderf.
Snoepen is ongezond -> obesitas -> eerder dood
Leuke spullen kopen -> consumentisme/kapitalisme -> roofbouw op Moeder Aarde -> dood
Auto rijden -> fossiele brandstoffen -> opwarming van de aarde -> dood
Vliegvakanties -> fossiele brandstoffen -> opwarming van de aarde -> dood

leo de pejo | 09-11-20 | 13:02

Mijn advies is, je moet spruitjes een winter laten staan en pas in het voorjaar oogsten, dan zijn ze het lekkerst.

Twee Jeetjes | 09-11-20 | 13:00 | 2

Op het aanrecht?

dirkdoorsnee | 09-11-20 | 13:07

GroenLinks in Amsterdam. Mafkezen.

HoniSoit | 09-11-20 | 13:00 | 1

Dat kan net gemak twee woorden korter...,maar je hebt een punt.

Koning BongoBongo | 09-11-20 | 13:06

Heel vroeger had ik een lange tijd dat ik bang was om dood te gaan , daarna weer een heel lange tijd dat het me niets kon schelen en nu zit ik in een periode dat ik bang ben voor reincarnatie omdat deze wereld van gek naar gekker naar absurd gaat. Om over het steeds toenemende geweld maar niet te spreken.

Koning BongoBongo | 09-11-20 | 12:59

Ja, maar dat snoepgoed wordt geoogst door slaven en bovendien moeten witte kinderen ook boeten ..

Zorc | 09-11-20 | 12:59

Laten ze het zelf aan hun kroost te vreten geven, kinderen vinden spuitjes vies.

Raetsheer | 09-11-20 | 12:59 | 4

@aamert | 09-11-20 | 13:00: Nou, als je ze net niet helemaal gaar kookt en dan een berg geraspte belegen kaas erover dan is het toch wel "Jam jam "!

Droogloopmat | 09-11-20 | 13:03

Iedereen hoort spruitjes vies te vinden.

Teeweetwee | 09-11-20 | 13:34
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er mis met een mandarijntje? Is volgens mij een prima alternatief voor snoep. Maar nee, het feest moet gewoon KAPOT blijkbaar, dus gaan ze spruitjes uitdelen. Echt, dit verzint toch alleen een extreemlinkse raamambtenaar?

Taggart | 09-11-20 | 12:58 | 1

Kinderen komen niet voor fruit langs de deur. Wees niet zo kinderachtig en geef gewoon snoep

dezakloper | 09-11-20 | 13:05

Wat Groen-Links in Amsterdam verzint, daar heeft de rest van Nederland toch geen boodschap aan? Ophef om niks.

van Oeffelen | 09-11-20 | 12:57 | 6

Groen-Links hou je niet tegen.

Twee Jeetjes | 09-11-20 | 13:04

Van Oef, je vergeet 1 ding. Veel van de mislukte lokale politici in A’dam stappen over naar de landelijke politiek en nemen hun idioterie mee. Dus toch niet helemaal voor niks.

Boogschuttertje | 09-11-20 | 14:23

Vergis je niet, zo is de vernieling van Sinterklaas ook begonnen. 10 Jaar geleden lachten we om de KZOPachtigen, stapje voor stapje, met hulp van ruggengraatloze politici, is het feest kapotgemaakt.

5611 | 09-11-20 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoezo staat "onthoofding" niet naast spruitjes?

Diederik_Ezel | 09-11-20 | 12:57 | 1

Spruitjes zijn al halal onthoofde knollen.

Pieterman | 09-11-20 | 14:28

Ik pas wel op. Hier in de buurt alleen maar donkere kinderen. Nu spruitjes geven aan de deur is over een paar jaar een baksteen door de ruit. Nee, dank je.

roevka | 09-11-20 | 12:54

Wat gaat de beleidsmedewerker aan de Gemeente Amsterdam adviseren inzake het komende Suikerfeest?

Schoorsteenveger | 09-11-20 | 12:54 | 1

Hoho dat is compensatie, als wij blanke mensen nu wat minder suiker tot ons nemen, kunnen de getinten straks juist wat extra nemen.

Conifeer | 09-11-20 | 12:56

Kom op, is er dan niemand die het geintje ziet? Spruitjes <--> kinderen is altijd slechte combi geweest. 100-0 voor gemeente A'dam persberichtschrijver vs Geenstijl reaguurders. Het is gewoon een grappige poging om niet iedereen met st. Maarten naar buiten te laten gaan.

deministerpresident | 09-11-20 | 12:53 | 5

@deministerpresident | 09-11-20 | 12:55:
Ik vrees dat het echt serieus bedoeld is. En die bedoeling, die moeten we naar mijn idee best wel serieus nemen ja. Het is een mind set, een geestesgesteldheid, een roeping, een missie, iets onverdraagzaam irritants.

Schoorsteenveger | 09-11-20 | 12:59

Ik weet niet waar jij woont, maar als Amsterdammer vrees ik dat dit ernst is. Je struikelt hier over de hippe moeder-kind-winkeltjes/bars waar ook aan het grut tarwegrassapjes en lollies van biet worden geserveerd.

kapoerewiet | 09-11-20 | 13:20

Het is eerder racisme volgens mij. Bij spruitjes hoort nu eenmaal een lekker stukje van t varken.

Lt-Kol Kilgore | 09-11-20 | 15:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Spruitjes Pffff, als het nu nog een fles bloemkool geweest was. Kun je mooi in een vaasje zetten en later krijg je het statiegeld ook nog eens terug.

jan huppeldepup | 09-11-20 | 12:52 | 1

Zeker een idee van kameraad Groot Wassink.

Conifeer | 09-11-20 | 12:51 | 1

Zolang er nog zulke proefballonnen gelanceerd worden weet je dat de helft van de bestuurders en ambtenaren ontslagen kunnen worden wegens overbezetting.

Conifeer | 09-11-20 | 12:54

Nog even en we moeten onze kinderen bloembollen geven.

Sinclair | 09-11-20 | 12:50

Van mij mogen die mensen allemaal een spuitje.
Plantaardige drion.

Ruimedenker | 09-11-20 | 12:50

Ik las het in de Telebelg. Ik vroeg mijn wederhelft of ik misschien gek was geworden. Bepaald niet, was haar antwoord - het is duidelijk wie gek is/zijn. Rijp voor het gesticht.

L.E. Raar | 09-11-20 | 12:50

Mandarijntjes en appeltjes mag toch ook met Sint Maarten?

Rennieflox | 09-11-20 | 12:50 | 2

Nee , da's OP St.Maarten

Koning BongoBongo | 09-11-20 | 13:11

Doosjes rozijntjes + houten speelgoed: jeugdtrauma.

kapoerewiet | 09-11-20 | 13:21

Aan de stad waar ik woon. Ik hou het bij suikervije moorkoppen en negerzoenen.

MikeTheBull | 09-11-20 | 12:50

Oké jongen, luister goed:

''Sinte-Maarten had 'n koe, had 'n koe, had 'n koe en da's nu 'n karbonaadje!''

Snoepje. Volgende deur. Moet je van sommige grote mensen toch nog meer zingen? Geen probleem.

''Sinte-Maarten dikzak, gooi wat in mijn mikmak!''

Snel door naar de volgende deur. Tijd is geld jongen. Tijd is geld. En mensen die spruitjes geven geef je maar een schop tegen hun knie. Jij mag dat nog. Papa niet meer. Hup, hup!

*grijns*

VBO_B_Niveau | 09-11-20 | 12:49 | 1

LOL

rustzacht6 | 09-11-20 | 13:13

Ze hebben in Islamsterdam gewoon een hekel aan kinderen en tradities, blanke kinderen en tradities..... that is.

serieusgenomen | 09-11-20 | 12:49

Suikervrijfeest, ik ben voor. Suiker maakt ziek.

Binnenbaan | 09-11-20 | 12:48 | 1

Suiker is misschien wel de grootste verslaving ter wereld ,maar om daar nou spruitjes tegenover te zetten is wel erg radicaal.

Koning BongoBongo | 09-11-20 | 13:12

En daar hebben we de volgende typisch Nederlandse traditie dat kapot gemaakt moet worden.
Beschuit met genderneutrale muisjes: rood in Utrecht en groen in Rotterdam.
www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/519...

RickRD | 09-11-20 | 12:47 | 3

Oeh, jeuk... zo’n jeuk...

Ad Hominem Tu Quoque | 09-11-20 | 12:55

De transmuisjes staan alvast in de kast.

Schoorsteenveger | 09-11-20 | 12:56

Ik krijg een behoorlijk geïrriteerde huid van dit soort ''artikelen'', dus ik klik er maar niet meer op, want anders gaan ze vast nog meer van dit soort ''nieuws'' schrijven en daar dan nog dik voor betaald krijgen ook vanwege de kliks. Jeuk-meuk.

VBO_B_Niveau | 09-11-20 | 13:26

“Ja maar Suikerfeest is iets heel anders en is dit feest niet iets uit het westerse imperialisme ofzeau”, een van de drogredenen vanavond bij Op1 of Jinek te beluisteren

davidhasseltoff | 09-11-20 | 12:46

Mensen, het gaat gewoon om de perceptie,
groen=goed!

Broodplank | 09-11-20 | 12:46

Wel spruitjes uit de buuujjjjjjtmoestuin dan wel een voedselcoöperatie ja. En uiteraard onbespoten.

CupDCake | 09-11-20 | 12:44

Boter in de pan warm laten worden;
Schep suiker erin;
Peper erbij:
Spruiten erin;
Ongeveer tien minuten regelmatig omscheppen;
Klaar zijn de spruitjes met een peperzoet randje en een bittere smaak
Het zijn net snoepjes.

Leptob | 09-11-20 | 12:44

Wat is uw favoriet spruitjes recept?

spamzuiger | 09-11-20 | 12:43 | 2

Men neme een vuilnisbak....

Wijze uit het Oosten | 09-11-20 | 13:01

@Wijze uit het Oosten | 09-11-20 | 13:01: ga je ze daarin koken?

dirkdoorsnee | 09-11-20 | 13:06

Schitterend hoe zo'n Twitter dan weer los gaat. Het doucheputje van onze samenleving. Mensen die alles iets TE serieus nemen.

On topic: het is natuurlijk gewoon FRIET.

Cannabooze | 09-11-20 | 12:43 | 1

Politiek correct is natuurlijk het inclusieve patat-friet.

Binnenbaan | 09-11-20 | 12:52

Wel wat een spruitjeslucht in de panelen.

Kuifje-naar-Brussel | 09-11-20 | 12:43

En de knolraap/lof/schorseneren/prei wordt weer buitengesloten, wat nou inclusiviteit?

amateurrr | 09-11-20 | 12:43 | 1

Alle doctorandussen verzamelen.

Stoned Hengst | 09-11-20 | 13:01

Het meest sneue van dit voorstel is nog wel dat er een beleidsmedewerker (m/v/x) achter zit die met dit idee op de proppen kwam. Dat idee werd vervolgens de hemel in geprezen door GL raadsleden, en zo werd een bericht de wereld ingestuurd. Het is om te huilen als je weet wat die beleidsmedewerkers krijgen per maand (ik vermijd het woord "verdienen" en waarom lijkt me duidelijk). Enfin; voor spruitjes komen de kinderen natuurlijk niet achter hun Xbox vandaan. Als iemand me vroeger tijdens Sint Maarten een spruitje had gegeven dan had ik dat tegen hun raam gekeild. Net zoals eieren.

Toos Bevergeil | 09-11-20 | 12:42 | 1

Eieren, dat is met Luilak. Daar zullen ook wel weer tips op komen vrees ik.

Schoorsteenveger | 09-11-20 | 12:51

Waarom zou ik de reacties van onder het artikel in de Telegraaf hier willen lezen? Gaan we populair doen hier en tweets voorlezen van Jan L die iets vind van een onderwerp waar hij waarschijnlijk nog nooit serieus over heeft nagedacht?

Centicuub | 09-11-20 | 12:42

Bij ons mogen de kindertjes een keuze maken uit witte bonen of bruine bonen.

jacobh-59 | 09-11-20 | 12:42

Als je de pech hebt om als kind van Groenlinkse ouders te worden geboren dan zijn ongekookte groenten waarschijnlijk ook het enige dat je te eten krijgt!

kunstliefhebber | 09-11-20 | 12:41 | 1

tot ze bij hun oom komen, drank en grote hoeveelheden vlees, vuile moppen en foute liedjes. Ik zie ze wel niet zo vaak.

Lt-Kol Kilgore | 09-11-20 | 15:20

Niks lekkerder als spruitjes, ik eet ze als borrelnootjes. Het liefst koud. Maar om ze nu uit te delen met Sint Maarten..

RickRD | 09-11-20 | 12:41 | 4

Vind spruitjes ook heerlijk en eet ze (toevallig) vanavond. Niet te lang laten koken, dan beetje roomboter er door en snufje nootmuskaat. Of na het koken geraspte kaas er over en dan even onder de grill. Boordevol vitamientjes. En ècht Nederlands!

Lupuslupus | 09-11-20 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft GroenLinks zich al hard gemaakt voor spruitjes tijdens het suikerfeest?!

miss error | 09-11-20 | 12:40 | 1

Jaah:
Het spruitjesfeest!

Stoned Hengst | 09-11-20 | 13:02

Laat Adem zig maar afscheiden van het koningsrijk..
Ohw, en geen dank voor de snelle link ;)

Shadow112 | 09-11-20 | 12:40

GeenStijl is de enige die zich druk maakt over friet vs patat. De mensen onder de rivieren zeggen gewoon friet en maken zich daar verder niet druk om. De mensen boven de rivieren zeggen gewoon patat en maken zich daar ook niet druk om.

koeberg | 09-11-20 | 12:39 | 1

Het is friet

Betterworld | 09-11-20 | 14:12

Vreselijke spruitjes. In mijn jeugd moest ik het eten. probeerde het naar binnen te schuiven met mijn neus dicht genepen. Kokhalzen en overgeven. Trauma aan overgehouden. Nooit meer spruitjes.

dijkbewaker | 09-11-20 | 12:38 | 4

Same here...

Wijze uit het Oosten | 09-11-20 | 12:51

@Lupuslupus | 09-11-20 | 12:51:
En anders opgesloten in het kolenhok?
Of zonder eten naar bed.
Ik heb nooit gezegd dat lust ik niet, ik kotste gewoon de tafel onder.
Tja, als je dat een paar keer doet komt de boodschap op een gegeven moment wel over.

dijkbewaker | 09-11-20 | 12:57

@Lupuslupus | 09-11-20 | 12:51:
Ook nog: Uit uw antwoord begrijp ik dat u vindt dat het uw opvoedkundige taak is om kinderen die om snoep langskomen spruitjes voor te zetten? Ik zie het al voor me....

dijkbewaker | 09-11-20 | 13:14
▼ 1 antwoord verborgen

*** 'Sinter Mertes veugelke' ***

Sinter Mertes veugelke,
haet ein roëd wit keugelke.
Haet ein blauw stertje,
Van je hoepsa Sinter Merte.
Vandaag is 't Sinter Merte,
morrege Sinter Krökke.
Dan kòmme die gooje herte,
die hadde zo gaer ein stökske.
Hauw maar op körrefke,
Sinter Mertes körrefke.
Hölt, hölt, hölt,
en 's winters is 't kald.
Hoera, hoera, waat hebbe de boere ein laeve,
hoera, hoera, waat hebbe de boere ein pret.
En
Mieke de woep zoot op de stoep,
en leet d’r eine vleege.
Mieke de woep zoot op de stoep,
en leet d’r eine gaon.
Hoera, hoera, waat hebbe de boere ein laeve,
hoera, hoera, waat hebbe de boere ein pret.
'
Sinter Merte kan neet kòmme, want dae haet eine kròmme poët.
En daor mòtte weej veur beeje, anders geit Sinter Merte doëd.
'
Hoera, hoera, waat hebbe de boere ein laeve,
hoera, hoera, waat hebbe de boere ein pret.

Dat liedje (oorspronkelijk een Venloos liedje) zongen mijn vriendjes & ik altijd als we met Sint Maarten 's avonds bij demense aanbelden met onze zelf gemaakte lantaarntjes & lampionnetjes.

Beladen met snoep kwamen we dan thuis; zuurtjes, drop, spekkies, marsen, nutsen, koetjes-repen, speculaas.
Wat. Een. Feest.
In die tijd had je nog geen verzuurde, vampiristische GroenLinks-moralisten die het bloed uit elk denkbaar kinderfeestje zogen.

En in die tijd was het ook nog niet nodig dat ouders met de kinderen mee liepen om ze te beschermen tegen rovende Marokkaanse straat-hyena's.

En nee, vroeger was lang niet alles beter.
Maar sommige dingen toch echt wel.

Peter Emile | 09-11-20 | 12:37 | 1

In Brabant werd dit niet gezongen, maar zo zal iedere streek wel zijn eigen variant hebben. En in het Noorden kennen ze wel een St Maartenscollege maar doen ze niet aan St Maarten, gierige knijters.

van Oeffelen | 09-11-20 | 13:08

Doe dat maar met suikerfeest, krijgen die dikke blagen eens wat anders dan chips en energiedrankjes. Maar van spruitjes ga je wel ruften en daar heeft iedereen last van.

NaughtiusMaximus | 09-11-20 | 12:37

Het wordt her en der al weer afgezwakt en het was allemaal een beetje met een knipoog bedoeld.

Jaja...
Dat zou ik geloven als het idee van een iets minder gestoorde partij zou komen. Maar dit, dit past gewoon bij GL hoor.

Pas als ze Halsema, positie door geslacht (haar capaciteiten kunnen het nl. niet zijn...), en Sylvana, positie door geslacht en kleur (haar capaciteiten kunnen het nl. niet zijn...), ook gaan benoemen tot wat ze zijn: 1 grote grap, dan ben ik om.

Realism Is All | 09-11-20 | 12:36 | 1

GL heeft geen gevoel voor humor, dus het was serieus bedoeld.

Toos Bevergeil | 09-11-20 | 12:45

Het sluitende bewijs dat links alles doet om te polariseren. Spruitjes voor Sint Maarten is als mandarijnen voor Sinterklaas, als je geen snoep wil geven hou dan je deur dicht.

amateurrr | 09-11-20 | 12:35

Gelukkig woon ik een dorp waar mensen niet zo bang zijn en nog normaal kunnen doen. Woensdag gaan de kinderen gewoon langs de deuren en krijgen gewoon snoep.

Hunter S. Thompson | 09-11-20 | 12:34 | 1

Goed zo.

Lupuslupus | 09-11-20 | 12:52

Met dat spruitjes-advies zullen STORM* en LENTE* héél blij zijn (al weten ze volgens mij niet eens wat spruitjes zijn).

*Je zult als kind maar zulke namen gekregen hebben van je ouders. Lachuh....

BoerinFrance | 09-11-20 | 12:33 | 4

@amateurrr | 09-11-20 | 12:43: Als je dat zou doen, gaat diezelfde groenlinkse kleuterjuf je kinderen helemaal anders bekijken.

Lt-Kol Kilgore | 09-11-20 | 15:24
▼ 1 antwoord verborgen

De 'chocolate sprouts prank' is dan weer een goeie grap.

Spruitjes als 'beloning' is geweaun kindermishandeling.

sjef-van-iekel | 09-11-20 | 12:33 | 3

Spruitjesstamppot met appelmoes is niks mis mee.

HogeNood | 09-11-20 | 12:41

@HogeNood | 09-11-20 | 12:41: Spruitjesstampot met uitgebakken spekjes is pas lekker. Mag ook nog een rookworst bij en natuurlijk een lekkere, pittige jus.

Lupuslupus | 09-11-20 | 12:54

suiker is toch drugs ?

newray | 09-11-20 | 12:31 | 1

Alleen als je het uitkookt op een theelepel en rechtstreeks je bloedbaan in knalt.

amateurrr | 09-11-20 | 12:36

Spruitjes zijn toch een soort van gezonde toverballen.

Tishetnetnie | 09-11-20 | 12:31

Elke stad krijgt het stadsbestuur dat-ie verdient.

L. Vis | 09-11-20 | 12:31

Een spruitjes dieet is zo ongezond. Kindermoordenaars bij GroenLinks.

Deflatiemonster | 09-11-20 | 12:30

Vanavond spruitjes, heb ze net afgehaald. Dan tot snot koken en heel even met een klont boter door de koekenpan, lekker man. Daarbij je hoeft maar 1 keer met spruitjes de deur te openen en je ziet die k kids met die k lampionnetjes en die afgezaagde k liedjes met je moeder is een dikzak en die trotse k ouders vooraan op het pad die al dat fat shaming maar goed vinden, en in eindeloze hordes komen ze, afijn je ziet ze nooit meer. Dat dus. Is er nog bier ?

Snertjong | 09-11-20 | 12:29 | 2

LOL

L. Vis | 09-11-20 | 12:31

Ook zonder die k snappen we je punt.

Bennie Verbaasd | 09-11-20 | 12:33

Lekker boeie. Heb het idee dat een deel van die hippies dit soort nonsens roept om reacties uit te lokken. Dat lukt weer aardig.

ZureKoek | 09-11-20 | 12:28 | 1

Nee hoor. Dit soort belachelijke ideeën blijven ze herhalen en herhalen ondanks dat ze uitgelachen worden. Net zo lang tot iedereen murw in de touwen hangt en dan worden die krankzinnige ideeën doorgevoerd.

NoMoreMrNiceGuy | 09-11-20 | 12:53

Alles beter dan bewerkt ‘voedsel’ zoals o.a. snoepgoed. Verbazingwekkend dat er tijdens deze Coronacrisis niet één keer over het belang van goede voeding en sport gesproken is.

DeRechteRug | 09-11-20 | 12:27 | 2

Neem nog een spruitje, joh.

Toos Bevergeil | 09-11-20 | 12:30

Ja, sporten en gezond eten hebben statistisch gezien een positief effect of je levensduur maar als je niet van sport en spruitjes houdt dan betekent dat slechts dat je een extra lang kutleven hebt als je je aan die regel houdt. Leven is geen wedstrijd in wie het langst kan doorgaan met ademhalen, in elk geval niet voor iedereen.

Hetze Haatstra | 09-11-20 | 12:36

Nog erger dat tuig vermenigvuldigd zich nu in de buiten gebieden. Kan er snel een hek om heen

3Xniks | 09-11-20 | 12:27

Hieruit blijkt maar weer dat de overheid te groot is. Er zitten teveel mensen die niets nuttigs uitvoeren.

lekgoot | 09-11-20 | 12:27

Direct nadat een of andere nobody een flauwekul tweet de wereld in stuurt, springen alle rechtse media (incl. GS) er boven op. Ik begrijp wel dat het leuk is je druk te maken, maar doe dat dan om de dingen die belangrijk zijn en ga niet achter elke slak aan met een grote pot zout.

frank123 | 09-11-20 | 12:27 | 1

clickbait

dezakloper | 09-11-20 | 13:11

Vreet je je hele jeugd spruiten, maar krijg je wel €10.000 als je 18 wordt. Duiten voor spruiten.

Raspatat | 09-11-20 | 12:26

Alles moet bij GroenLinks een bittere (na)smaak hebben.

Selassie | 09-11-20 | 12:26 | 1

Nee, dat is volgend jaar pas wanneer 020 witlof adviseert...

Air van Boven Dorens | 09-11-20 | 12:28

Wat is er met alpaca's?

letopuwzaak | 09-11-20 | 12:26 | 2

Alpac' zn lievv

Air van Boven Dorens | 09-11-20 | 12:27

Die spugen je in je bek... Net als links Nederland.

Ommezwaai | 09-11-20 | 12:27

Wij mogen er wel van uitgaan dat GL Amsterdam bij de volgende politie-iftar (rekening voor de Amsterdamse belastingbetaler: 150.000,= Euro) rondgaat met schaaltjes witlof en broccoli-roosjes, in plaats van met de baklava?

bisbisbis | 09-11-20 | 12:25 | 1

Correctie: voor alle Nederlandse belastingbetalers.

nuchterbekeken | 09-11-20 | 12:36

GroenLinks ik ruik de spruitjeslucht al

thanseeuwen | 09-11-20 | 12:25

Zodat het zoontje van de burgemeester met een spruitjes bugs kan gaan schieten zeker.

herstelkous | 09-11-20 | 12:24

Hebben ze al, maar pas over een paar miljoen jaar.

gebruikesrnaam | 09-11-20 | 12:28

In 020 is er voor dit beleid gekozen. Nu de VVD ook deze kant op gaat kunnen we stellen dat in 2021 overal spruitejes zullen worden uitgedeeld en wie dat niet doet zal gecancelled worden door de morele twitter brigades.

ultraman | 09-11-20 | 12:23

Snoepjesmemory met plastic bekertjes. Plastic bekertjes!! Zijn ze daar bij Groen Links helemaal gek geworden of zo?

Sinterbikske | 09-11-20 | 12:23

Zielige kinderen van deze idioot. Zitten 's avonds met een handje vol spruitjes op de rieten stoelen...

Jan Gordelroos | 09-11-20 | 12:22 | 1

Die huilen tranen met spruiten.

Raspatat | 09-11-20 | 12:29

Volgens mij is dit een parodie op GL: spruitjes voor Sint Maarten. Dit om betutteling en zinloze bemoeiing aan de kaak te stellen. Voor een parodie gaat die wel ver en is wat flauw. Want dit is een parodie... toch?

ZoekEenVrijeNick | 09-11-20 | 12:21 | 1

Er ontsnapt mij een treurig jankje. Ben bang van niet.

schijtzat | 09-11-20 | 12:25

Rauw, gekookt of geblancheerd? Vragen. vragen....

Jafco | 09-11-20 | 12:20

Spruitjes (gelijk vrouwen: liefst full size), eet je het best gewokt in sambal padang en knoflook.
Niet dat plat doodgekookte ziekenhuisvoer.

chicago river | 09-11-20 | 12:20 | 7

@elfenstein | 09-11-20 | 12:32: Je moet dan ook grondwitlof kopen. niet die op water gekweekte troep. Snij er de harten uit, en het is ook een stuk minder bitter. bon appetit.

Lt-Kol Kilgore | 09-11-20 | 15:28

@Lt-Kol Kilgore | 09-11-20 | 15:28: Ik zou niet weten waar je grondgetrokken witlof zou kunnen kopen. De enige manier u+is zelf telen, de wortels oogsten en inkuilen. Jam jam!

5611 | 09-11-20 | 17:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Suikerfeest wordt spruitjesfeest. We wachten dat voorstel met satanisch genoegen af. En als GroenLinks tegen die tijd dat niet voorstelt (met een kans van 99,9%) kunnen we hun dat lekker inwrijven. Tot ze er groen van worden.

Koonkluk Huis | 09-11-20 | 12:19

Kinderen motten gewoon thuisblijven. Opzouten met die Coronalijers aan de deur.

Jan Gordelroos | 09-11-20 | 12:19 | 1

Dan doe je toch niet open?

Selassie | 09-11-20 | 12:27

Zo zout heb ik de spruitjes nog niet gegeten. Stelletje idioten.

Ernst Oosters8389 | 09-11-20 | 12:18

Hier! u krijgt een boete voor rascistisch gedrag. Doet u maar een kilo spruitjes!

echtpaul | 09-11-20 | 12:18

spruitjes zijn lekker

fail | 09-11-20 | 12:18

Patat.
Dat is alles wat ik hierover heb te zeggon.

DrumPiet | 09-11-20 | 12:18 | 2

Maar Piet rijmt op Friet

amateurrr | 09-11-20 | 12:41

En dan een lekker biertje erbij!

Kuifje-naar-Brussel | 09-11-20 | 12:41

Wordt daar nu balletje-balletje met spruitjes gesuggereerd?

inCol | 09-11-20 | 12:18

Thuisbevalling gaat nog eens heel groot worden...

neonreclame | 09-11-20 | 12:23

Zijn die Amsterdamse wit-met-zwarte muisjes niet erg polariserend?

CupDCake | 09-11-20 | 12:47

Moet jij eens opletten wat die kids met die spruitjes gaan doen als ze weer terugkomen van de rooftocht vol snoep en choco....

elfenstein | 09-11-20 | 12:17

Voordat ik snoep geef vraag ik altijd eerst even of ze katholiek zijn.

jantjeuitnederland | 09-11-20 | 12:16 | 1

Pas op, die kunnen al wel soa's hebben he?

elfenstein | 09-11-20 | 12:25

Spruitjes alleen met appelmoes...

Supernerd | 09-11-20 | 12:15 | 2

Nee, met pindasaus.

Kuifje-naar-Brussel | 09-11-20 | 12:26

Ik lust wel apoelmoes. Maar alleen met frikandellen. Frikandellen regular, niet frikandellen speciaal nog eens door de appelmoes trekken.

Leptob | 09-11-20 | 12:51

Spruitjes zijn erg gezond. Bijna net zo gezond als Brussels Lof.

Kuifje-naar-Brussel | 09-11-20 | 12:15 | 2

Spruitjes zijn dikmakers voor mensen met gammele schildklier.

CiTy3 | 09-11-20 | 13:04

Amsterdam? Wat heeft dat met Sint Maarten en Nederland te maken? Wonen er Nederlandse expats dan?

Nederlanddraaitdoor | 09-11-20 | 12:14

Wat is st. Maarten?

inCol | 09-11-20 | 12:14 | 2

Wij kennen dat ook niet. Amsterdam sluit groepen buiten. Duidelijk.

Maar had Gelauff ook niet iets met spruitjes? Misschien codetaal?

Bataafje | 09-11-20 | 12:15

Soort van inheems halloween, eigenlijk veel leuker met oude liedjes en in de binnenstad van Amsterdam ook wel mensen die het verhaal van Sint Maarten uitbeelden en vertellen. Kinderen gaan in groepen door de straten, verkleed en met lantaarntjes, aanbellen, liedje zingen en snoep vangen. UIteraard gaat het vooral om de buit maar onderbewust leren ze wel dat verhaal en een mooie oude traditie.

elfenstein | 09-11-20 | 12:30

Om te beginnen zouden ze op het Stadhuis de bitterballen kunnen vervangen door spruitjes

witwas | 09-11-20 | 12:14 | 1

Hahahaaaa, jij denkt werkelijk dat daar nog vleesgevulde bitterballen te krijgen zijn? En speklappen bij de jaarlijkse bbq? Werkelijk...?

Air van Boven Dorens | 09-11-20 | 12:17

Vandaar dat ik al 2 jaar roep dat we hier in Amsterdam te maken hebben met hobby-politici. Deze mensen zijn wereldvreemd op een manier die je tot voor kort niet voor mogelijk hield...

Hendrick9999 | 09-11-20 | 12:14

Ik zie de reden van de ophef niet. Zoiets heet gewoon schrijven voor je doelgroep. En dat doen ze goed.

Pretzel Logic | 09-11-20 | 12:14

Wat is er mis met broccoli?

FrankVeer | 09-11-20 | 12:13 | 1

Tenzij je het vijftien dagen op de kachel laat drogen, niet zoveel.

Leptob | 09-11-20 | 12:53

Ik vind het wel een goed idee: hoeveel kilo spruitjes gaat mijn WOZ waarde / gemeente belasting worden?

echtpaul | 09-11-20 | 12:13

Leeft Hanneke Groenteman nog?

Dubbelepunthoofd | 09-11-20 | 12:13 | 4

Zij laat zich palen door Willie Wortel las ik ergens.

Leptob | 09-11-20 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben ze al uitgerekend hoeveel methaangas al die kinderen samen gaan produceren met die spruitjes? OMG

Betterworld | 09-11-20 | 12:13

Heerlijk zo’n nazi groentenschijf. Die Amsterdamse kut kinderen van Halsema moeten niet zo zeuren via hun annonieme online accountjes.

Uni-isme | 09-11-20 | 12:12

De gedachte hierachter lijkt me duidelijk; de agrarische sector zit weldra aan het spruitjesquotum.

letopuwzaak | 09-11-20 | 12:11 | 1

Ik geef je een spruitje, mijn spruitje.

Kuifje-naar-Brussel | 09-11-20 | 12:42

Sint Maarten?
Eh, iets met lockdown en zo.
Blijf thuis!

Abject | 09-11-20 | 12:11

@ GS : Het voorstel komt van GL. Maar er is altijd iemand die het bedacht heeft. Zoek nou eens uit wie is dat ? Wat is dat er voor iemand ? Wat is zijn/haar verleden ? Neem contact op en vraag naar de beweegreden.
Dit is me veel te vaag en de verantwoordelijkheid is veel te collectief.

Henk1955 | 09-11-20 | 12:11

En op de wallen gaat het voortaan met bananen en pruimen.

watazooi | 09-11-20 | 12:11

Ophef-0-meter is plus 10. Elke maand een nieuwe aub. Maar waarom die Alpaca's? Wat heb ik gemist?

MondKapper | 09-11-20 | 12:11

Amsterdammers hebben hun stad allang aflaten pakken,eigen schuld dikke

Amsterdam wil kindertjes geen snoepjes geven maar spruiten ,
Die kinderen lopen zingend met hun lampionnetjes buiten.
11 november is de dag dat mijn lichtje dat mijn lichtje
11 november is de dag dat mijn lichtje branden mag.
wat een feest was dat om te zingen voor elke deur
want dan kreeg je daar ook nog wat veur
dat krijgen moet in amsterdam overgaan van snoep in spruiten
De kinderen kunnen dus naar hun lekkers gaan fluiten.
Ik zeg kinders keer met jullie lampion maar weer om naar huis
Want in amsterdam is t niet meer pluis.
Het volkse moet daar dood en mag niet meer meedoen
je kan daar alleen nog maar meedoen met heel veel poen.
Ouders stop je kinderen 11 november lekker thuis vol met alle soorten snoep en lekkernij,
Dat volkse ouderwetse houden jullie dan vanzelf wel bij.
Lampionnetjes op de balkonnen en of in de tuinen
verstop zoals met pasen heerlijk snoepgoed zodat de kinderen ernaar kunnen struinen.
Wat moet een kind in hemelsnaam met spruiten als beloning voor het zingen
daar kan je toch niet aan beginnen.

haatsmurfin | 09-11-20 | 12:10

Mevrouw, heeft u ook grote bloemkolen?

BrutusBosch | 09-11-20 | 12:10 | 1

Koffie op scherm! Bedankt!

Betterworld | 09-11-20 | 12:14

De Groene Khmer heeft zijn bijnaam niet voor niet. Worden vooral gedreven door haat en utopistische ideeën. En als je spruitjes gaat uitdelen aan kinderen is het haat.
Ze hadden ook kunnen oproepen om vegan snoepgoed uit te delen. Of desnoods fruit. Maar spruitjes?

Osdorpertje | 09-11-20 | 12:10

Een tot snot gekookt spruitje. Dat is wel een beetje waar ik aan denk bij GroenLinks Amsterdam.

johoost | 09-11-20 | 12:09

Och wat een ramp, kinderen die snoep krijgen met Sint Maarten. Gelukkig krijgen de mo-kindjes tijdens het suikerfeest blijkbaar wél spruitjes.

wijsvinger | 09-11-20 | 12:09

Als je in de VS het presteerde om met Halloween "gezond eten"te geven met trick or treat, werd je door de hele straat meewarrig aangekeken. Kinderen slaan je huis over en als jezelf kinderen had, werden die het joepie van de straat wijk.
Dat doe je gewoon niet, zeker niet als je nog iets van een sociaal leven wilde hebben.

Harvey2Face | 09-11-20 | 12:09 | 1

Meewarig bedoelt u waarschijnlijk.

Wiezewalakristalix | 09-11-20 | 12:11

Ach moet je je kinderen nu bij ieder snoepje en koekje een schuldgevoel meegeven ? Ik vind van niet. Als mijn zoon een koekje pakt dan doe ik altijd ff een mamaatje of een omaatje. "denk erom, anders eet je vanavond weer niet goed".. Hebben we toch de grootste lol om dan met zijn tweeën.

Croisantneuf | 09-11-20 | 12:08

Kinderen zijn dol op spruitjes! Hoe Groener de Khmer, hoe liever. Aldus het laatste decreet van de akela van extreemGroenlinks.
Houzee, kameradin. Als ik nog weer even mag van joris.

Jan Passant mk2 | 09-11-20 | 12:08

Dit land.

VP732 | 09-11-20 | 12:08 | 1

Amsterdam is maar een klein stukje van dit land, maar ze krijgen nogal veel aandacht. Hier is het al nieuws als iemand met een viltstift Ajax op de leuning van de brug heeft geschreven.

small_town_dude | 09-11-20 | 12:13

Blijft toch wel verbijsterend dat, ondanks dat al die reacties terecht zijn, mensen hier nog enorm van opkijken. Je weet dit toch, met zo'n raad?

Ik ben verbaasd dat zij verbaasd zijn.

Realism Is All | 09-11-20 | 12:08 | 2

met de woorden 'groenlinks' en 'Amsterdam' in 1 artikel dan weet je het wel: dat gaat WEER belachelijk worden.

small_town_dude | 09-11-20 | 12:10

Erg leuk de Ophef meter.

letopuwzaak | 09-11-20 | 12:06

Spruitjes zijn toch al niet meer wat ze geweest zijn.
Alle bitterheid is eruit gekweekt, zoete groene bolletjes zijn het nu, kindvriendelijk en smakeloos.
Nee, de spruitjes van vroeger. Hardcore nachtmerrie materiaal voor de kids. Good times.

Leipniz | 09-11-20 | 12:06 | 2

Precies, half kokhalzend boven je bord hangen is er gvd niet meer bij nu. Mazzelpikken allemaal. (Friet, geen patat)

Wiezewalakristalix | 09-11-20 | 12:08

Ik heb nog nachtmerries van de spruiten uit mijn jeugd....

Wijze uit het Oosten | 09-11-20 | 12:19

Met spruitjes moet je ook kunnen mikken.
Spruitjes gevecht.

CalamityJane | 09-11-20 | 12:06 | 2

Die kunnen hard aankomen van een afstand.

letopuwzaak | 09-11-20 | 12:06

ik mocht nooit spelen met eten, mijn kinderen ook niet.

small_town_dude | 09-11-20 | 12:14

De vraag is toch waarom GroenLinks zich met dit soort kolder bezig meent te moeten houden. Bewust ophef crëeren om dat wij-zij gevoel maar in leven te houden?

Het is trouwens patat.

spanarchist | 09-11-20 | 12:05 | 2

Wat moeten ze anders dan? Er is verder weinig te doen, alles gaat wel gewoon goed in dit land. Het is wel af allemaal.

Zeker in die 'stad'.

Realism Is All | 09-11-20 | 12:10

@Realism Is All | 09-11-20 | 12:10: Precies. Het begrotingstekort bedraagt ruim 200 miljoen, waar zullen we het eens over hebben? Spruitjes tijdens Sint Maarten!

spanarchist | 09-11-20 | 12:15

Willen de boeren nog spruitjes leveren aan Amsterdam dan?

Harry Turtle | 09-11-20 | 12:05

Geen spruitjes is white supremacy.

SIogra | 09-11-20 | 12:04

Dit is toch een beslissing voor de ouders van het kind? Op zich weinig mis met een politiek partij die zich hard maakt voor gezonde voeding. De kilo’s suiker die wij in onze jeugd in onze strot duwden, zijn niet bepaald gezond geweest.

beldewouten | 09-11-20 | 12:04 | 5

Snap je het principe van een linkse partij. U hoeft niet te denken of beslissen. Dat doet de partij voor U!

Eichstaett | 09-11-20 | 12:13

Nudging heet dit. En het is heel erg nodig, gezien al die dikkertjes op de IC tijdens de Covid-uitbraken.

Kuifje-naar-Brussel | 09-11-20 | 12:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Mjammie. Wat een delicatessen weten ze daar uit te delen.

Misschien lusten de mensen die dat echt gaan uitdelen ook een vers gebakken stoeptegel door het woonkamerraam. Evtueel nog gelardeerd met wat vers Wit zand eraan...

Nodeloos Kwetsend | 09-11-20 | 12:04

Spruitjes zijn wel tieffeslekker. Uit een kommetje met zachte spekreepjes en een lichtgefruit snippertje ui.

NiCeY | 09-11-20 | 12:04

Lekker man met kaas en spekkies!

petshopboy_mike | 09-11-20 | 12:04

Genieten dit.

CalamityJane | 09-11-20 | 12:03

Een spruitje is een heel klein kropje sla.

RickTheDick | 09-11-20 | 12:03 | 6

Meer een minikropje savooiekool.

5611 | 09-11-20 | 17:36

@5611 | 09-11-20 | 17:36: Wat een ape-brassica. Het is overduidelijk een groen kooltje.

Sans Comique | 09-11-20 | 19:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind het geen gek idee. De gemeente Amsterdam mag al die exotische eettentjes in de stad ook wel aanpakken. Voortaan gewoon Hollandse pot. Spruitjes, boerenkool, erwtensoep, stamppot. En alles lekker mét rookworst en spek. Krijg nu al zin om weer eens naar Amsterdam te gaan, gaat echt de goede kant op met GroenLinks aan de macht.

Dr. Vigilante | 09-11-20 | 12:03 | 1

Flikker verdomme op met je spruitjes! Ik wil rode koontjes en snotneusjes zien die een liedje zingen in de hoop SNOEPGOED te krijgen. Welk kind zingt er nou voor een spruitje. Stelletje kneuzen! Hier! Pak aan! Dit horen ze te krijgen:

cdn.shopify.com/s/files/1/0192/3894/p...

Zwezerik | 09-11-20 | 12:02

Als u geen spruitjes geeft wordt u gecanceld en bedreigd dus we vragen u nogmaals vriendelijk om spruitjes te geven.

BozePaarseMan | 09-11-20 | 12:02

Wat moeten die Amsterdammerts eigenlijk met Sint Maarten. Het is de beschermheilige van Utrecht, niet die van dat stel drammers aan de Amstel.

Knisperende_Tissue | 09-11-20 | 12:02

Brusselse spruitjes?

Mr_Natural | 09-11-20 | 12:01 | 1

Spruitjes uit Vak Joe.

gebruikesrnaam | 09-11-20 | 12:08

Een handje spruitjes en bio-wiet.
Weet je wel dat suiker mensen vernietigd !?

Ambiorix | 09-11-20 | 12:01

Ze doen wel héééél erg hun best om alles wat leuk en gezellig was te verknallen, zeg.

SIogra | 09-11-20 | 12:01

Lol. "Onthoofding": geen ophef.

nick.name | 09-11-20 | 12:00

Beetje langs de deuren om snoep jengelen. Gewoon lekker opbokken. Kut feest.

Gregovic | 09-11-20 | 12:00 | 1

Iets tekort gekomen vroeger? Wil je er over praten?

Snaajoe | 09-11-20 | 12:02

Maar Baklava mag toch zekere wel???

vliegende knorrepot | 09-11-20 | 12:00

Met uitgebakken spekjes wel toch?

Mr_Natural | 09-11-20 | 11:59

Weg met ons !
Weg met ons !
Weg met ons !
Weg met ons !

En uiteraard is alles dat van buiten komt, met name uit islamitische hoek helemaal geweldig en moeten we die cultuur omarmen

James Lastig | 09-11-20 | 11:58 | 1

Ik haal wel een pondspak zure matten in huis voor die ongeleide projectieltjes van het Turkse gezin verderop. Als er iets gratis te halen is gaan ze vast mee in zo'n katholieke feestdag.

kapoerewiet | 09-11-20 | 13:13

Ik stel voor dat we een vracht suikerbieten bij het kantoor van GL naar binnen flikkeren. Kunnen ze daar voorlopig op knagen.

RickRD | 09-11-20 | 11:57

Zelden zulke mafkezen gezien, mi compleet rijp voor het gesticht

Mich2007 | 09-11-20 | 11:56

De spruitjeslucht is niet te harden. Gelukkig hebben ze verder geen problemen daar in Amsterdam dus ik snap dat dit een prio is.

_pacman_ | 09-11-20 | 11:56 | 1

Die spruitjes van tegenwoordig zijn prima te doen, in tegenstelling tot die van een jaar of 50 terug. Zijn speciaal doorgekweekt op een wat aangenamere smaak.

Graaisnaaiert | 09-11-20 | 14:17

Die spruitjes, zijn die rouw of aangestoofd, als ze er mee gaan gooien ?

Lt-Kol Kilgore | 09-11-20 | 11:56 | 1

Ons land is dood. Ik ga in de rauw.

rustzacht6 | 09-11-20 | 12:51

Who cares about Amsterdam of all places. Kutstad.

Keiuhtrekkert | 09-11-20 | 11:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken