LIVE. Wegrennende Kamerleden stemmen alsnog over salaris zorgmedewerkers
Vluchten kan niet meer. Zitten in een kamer sinds dinsdagavond verplicht.
Wat een farce was dat vorige week, die wegrennende coalitiekamerleden (video boven, alle namen hierrr, alle gezichten daarrr) die een truukje van Wilders niet aan zagen komen en moesten rennen voor hun leven om te voorkomen dat het zwoegende zorgpersoneel meer structurele waardering zou krijgen (lees: geld) dan alleen wat obligaat applaus. Het geld is namelijk al naar Italië. De geoliede machtsmachine van Mark Rutte haperde één keer, en legde zo tien jaar lang het professioneel traineren van de Kamer met één incident bloot. We waren het nota bene volmondig met Jesse Klaver eens: lelijke politiek.
Terwijl VWS-woordvoerders journalisten lastig vallen, dwars zitten en telefonisch intimideren (en die MSM-journalisten zichzelf op de borst kloppen omdat ze éindelijk een keer "een boekje open doen" over wat hun journalistieke kerntaak is, namelijk vertellen hoe de zittende en de vierde macht moedwillig samenspannen tegen Kamer & kiezer), moet de coalitie nog een keer door de coronatest. Als het goed is, hebben Mark & Hugo vandaag wel alle backbenchers van hun ligbed aan het zwembad teruggeroepen, en zit er 150 man in de zaal voor een hoofdelijke stemming over de verhoging van de zorgsalarissen.
Duidelijk geen feestje want dan zouden er volgens de nieuwe coronaregels 144 weg moeten rennen. Dat gaat niet nog eens gebeuren: vandaag eindigen ze in stabiele buikligging op de IC na een geseling door de publieke opinie, want die motie gaat het niet redden en die salarisverhoging gaat er niet komen, is onze voorspelling. Het systeem is namelijk net zo frauduleus bedraad als de stemcomputers van het CDA. Na de stemming mogen de voorlichters van het ministerie van Voorliegen, Woordvoerderstruukjes & Spin dus weer met alle handen aan het bed om Hugo de Schoenen politiek overeind te houden. Ome Han (58, hoofdverpleegkundige) en Tante Sjaan (54, longarts) hebben het nakijken.
LIVE HOOFDELIJKE STEMMINGEN & DEBAT, zometeen in Den Haag, stream na de breek.
Reaguursels
InloggenVan mij mogen de salarissen van het zorgpersoneel omhoog. Maar dan moeten de mensen niet zeuren als ook de premies per 1 Jan gaan stijgen.
Ze hebben kosten nog moeite gespaard door alle leden van het kabinet met eerste klas retour tickets voor één dag terug te halen naar Nederland zodat ze de loonsverhoging weg konden stemmen en daarna mogen ze weer terug naar de economische oorden waar ze 8 weken vakantie aan het vieren zijn.
Weet je nog vorig jaar toen één Kamerlid haar vakantie op de Maldiven niet wilde onderbreken om de vrije artsenkeuze weg te stemmen? Dat werd haar niet in dank afgenomen.
Ik heb het eventjes opgezocht, maar het was Marleen Barth die weigerde haar vakantie te onderbreken.
Omtzigt stemt dus tegen. Het is en blijft een CDA-flapdrol.
Had je anders gedacht?
@Chicard | 19-08-20 | 17:01: Nee. Gehoopt. Maar de moties zijn verworpen. 68 tegen 69. Dus hij had het verschil kunnen maken...
Digitaal stemmen gaat het helemaal worden, ooit. Wat een tijdsverspilling dit eeuwenoude gedoe.
nIks mis mee, voor 8 ruggen in de maand mag je er verdoemme wel effe zijn ook en ja of nee zeggen.
Zou mooi zijn als Omtzigt voor de motie stemt.
Wraak!
Gaat niet gebeuren.
@elfenstein | 19-08-20 | 16:39: Nee, hij is er blijkbaar niet?
Waarom spreekt men vaak over een "zorgprofessional" (wat een vreselijk woord vind ik dat)? Zijn er meerdere gradaties in dat vak? Bestaan er ook zorgamateurs? Of zorgprutsers? Of bezigt M. Rutte dat woord om zijn dankbaarheid jegens die beroepsgroep uit te spreken?
Ook in de zorg heb je prutsers. Vooral als ze hele flitsende schoenen aanhebben en een beetje zo'n opgeblazen kop dan wordt het oppassen.
Tja, het is zo’n woord dat er is ingeslopen. Nu zijn er natuurlijk ook mantelzorgers; familie, vrienden, buren die inderdaad zorg leveren, maar onbetaald of hooguit met een vergoeding.
Zal dat het onderscheid zijn?
Ik erger mij meer aan “verplegers/sters” dat te onpas en te onpas in de media gebruikt wordt. Het zijn toch verpleegkundigen? Het geeft het dédain aan waarmee stukjesschrijvers en praatjesmakers naar verpleegkundigen kijken.
Niet meer dan een term om zich deugend te kunnen uiten, net als asielzoeker. In werkelijkheid interesseert deze elite zich er totaal niet voor.
Ja, stoort mij ook altijd. Benadrukken dat mensen het voor geld doen, dat het geen hobby is. Als je in het Nederlands zou willen benadrukken dat dit een beroepsgroep is die altijd goed is opgeleid voor het werk wat wordt gedaan dan is gediplomeerd verpleegkundige voldoende.
Lijkt mij trouwens zinloos - ik mag hopen dat je zonder de juiste diploma's in Nederland niet aan de slag mag als verpleegkundige.
Laat dat hele professional alsjeblieft weg. Taal en begripsvervuiling.
klappen, , gedichten, kaarsjes, liedjes en hashtags kosten niks en zetten jezelf politiek in de kijker terwijl structureel 1-2% loonsverhoging jaarlijks op de begroting gaat drukken
1-2%? Onder welke steen heb jij gelegen?
@Erikjan79 | 19-08-20 | 16:30:
Waarom bent u toch zo passief agressief? Onder elk topic zie ik u weer terug komen met cynische, zure en zuigende opmerkingen. Gaat alles wel goed met u?
@JJMS | 19-08-20 | 16:32:
Goed hoor, en met jou?
@JJMS | 19-08-20 | 16:32: 1-2%? Onder welke steen heb jij gelegen? Op zich is die vraag wel correct. Wat is dat voor een plus(je), het is bijna een belediging. En hoe staat dat in verhouding met een paar idiote politieke speeltjes die blijkbaar alweer vergeten zijn door een aantal?
Stop met de groene waanzin en de komende, give or take, 20 jaar is het bekostigd wanneer je uitgaat van 1000 miljard die je stopt in niet werkende waanzin.
Het niet meer nutteloos financieren van het economisch niet functionerende Europa zo ook behoorlijk helpen. Al lost dat laatste zichzelf waarschijnlijk op tussen nu en een jaar of 2/3..
Alle deuren op slot! Nu!
Baudet weinig gezien vandaag. Te druk met z'n nieuwe vriendje Willem Engel zeker.
Misschien dat je wat beter moet opletten
Laag, heel laag. tenminste rent ie niet als een haas weg als het er op aankomt en verdiept hij zich in de materie door met zoveel mogelijk mensen van gedachten te wisselen. Zou u ook eens moeten proberen in plaats van zulke trieste comments te plempen.
@elfenstein | 19-08-20 | 16:33:
Sorry, dat ik je grote held aanval. Oprechte excuses, wist niet dat het zo hoog zat bij je. Ben je ook al tegen vaccinaties?
@Erikjan79 | 19-08-20 | 16:35:
Nog meer dom gelul. Mijn grote held ben ik zelf, verder niemand.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 16:35: Volgens mij leid je een heel naar, eenzaam en zuur leven en moet iedereen daarvoor gestraft worden.
Vergeet Baudet maar, nu onzichtbaar en blijft onzichtbaar
Hebben nog nooit echt hoeven werken, merk je meteen.
Niks, nada, geen cent extra kunnen ze krijgen. Ze mogen verdorie blij zijn dat ze werk hebben u.
Daar heb je die handenwrijver weer van de CU. En dan die toon ...
Die dingen waar Esther Ouwehand nou mee komt, verbieden van ongezond eten, dat is eigenlijk hetgeen ze in Zuid Afrika nog vergeten hebben. Daar hadden ze alcohol en rookgoed in de ban gedaan. De ban is gelukkig opgeheven, maar pas na weken van onlust, riots en looting. Die dingetjes hier in de grote steden is kinderwerk.
Zoek maar eens op youtube naar looting Kraaifontein. Dorpje nabij Kaapstad.
De onlusten duren trouwens nog steeds voort, en het is daar winter, Het seizoen kan de schuld niet krijgen.
Wat is ongezond eten? Wat is gezond eten?
@Quib | 19-08-20 | 16:15: Iedere onafhankelijke voedingsdeskundige zal onderkennen dat het veganistische dieet van Ouwehand bijzonder ongezond is.
@pacman: heeft u Netflix? Aanraders: Forks over knives en Gamechangers.
Heb daar een familielid, had prachtig bedrijf waar 40 (zwarte) gezinnen van leefden, werd als baas méér dan gewaardeerd, door vaders en moeders/kinders. Toen.. onteigend.. nieuwe zwarte leiding. Zaakje heeft nog 2 weken kunnen draaien op de oude voorraad... nu een verlaten fabriekspand, vernielingen uit frustratie/verveling. Met dank aan alle... zo dom. Hoor die Freek de Jonge 35 jaar geleden nog schreeuwen.. en die Duyvendak de Makro in de fik zetten.
Enige wat ik kan verzinnen is een suikertax. Moet je zien hoe snel de fabrikanten de suikers weten te vervangen door gezondere alternatieven, en die zijn er zat.
@OuweOuweLekkerMauwe | 19-08-20 | 16:26: Met een batterij aan supplementen lukt het inderdaad ook. Supplementen die je niet nodig hebt als een omnivoor met een uitgebalanceerd dieet.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 16:28: Suikers zijn niet per definitie ongezond einstein. Ook weer zo'n fabeltje. Als overheid voor mensen gaan bepalen wat er en wel en niet goed voor ze is, volslagen onzinnig, suiker is ook zo'n mode verschijnsel in dat kader.
Zo'n duf college in A'dam die gaat bepalen of je wel of niet een tegel uit je voortuin gaat trekken ja of nee. Of je een viskraam open mag hebben, of een stoeltje op het terras te veel is. Types die dat voorstaan zijn niet in staat om een eigen leven te leiden.
Ik kan er niet bij dat dat clubje volksvertegenwoordiging heet en enkelen van die 150 leden, het werk echt serieus neemt.
Wij, als volk, moeten ook echt in de spiegel kijken. We krijgen wat we verdienen. In slaap gesukkeld, zijn we.
@OuweOuweLekkerMauwe | 19-08-20 | 16:14: helaas krijgt de regering niet het volk dat ze verdient...
Mag die malle kip weg? Waar héb je het over mens, dit interesseert niemand en leid enorm af, DUH!
Kunnen ze die Esther Ouwehoer niet verbannen uit de kamer, die brengt nou werkelijk niks zinnigs binnen.
Straf op wegrennen bij stemming danwel op andere wijze je politieke verantwoordelijkheid ontlopen 4500 euro in mi dering op netto salaris . Lekker zelf eens met 1500 euro rondkomen.
Bezuinigen, laat ze lekker zelf bezuinigen
Er was al drie keer gestemd. Maar niet naar Wilders wens. Wilders heeft toen met zijn linkse matties , slim plannetje verzonnen. De coalitie partijen hadden echter een slimmer antwoord en dan moet je dus niet gaan janken. Ik vond het wel lachen
Waar hebben de mensen het over? De zorg is zelfstandig. Het zijn bedrijven en die bepalen zelf wat ze betalen. Toch?
Op basis van overheids richtlijnen ja.
Vriendin werkt als hbo verpleegkundige in het ziekenhuis. Nu 4 jaar werkervaring inmiddels. Salaris meestal rond 2050 netto. Werkt fulltime met weekend-, avond- en nachtdiensten. Sowieso 3 keer in de week appjes of er een extra dienst gedaan kan worden. Daarbij is het lichamelijk niet het lichtste werk. Dat patiënten van 150 kilo even vragen of ze ze niet even wat hoger in bed kan tillen. Plus de risico's die er zijn (agressieve patiënten, besmettelijke ziektes etc.) en hoge werkdruk. Ben blij dat ik het niet hoef te doen voor dat geld. Vind het loon totaal niet in verhouding met de verantwoordelijkheid die ze hebben en andere (hbo) beroepen.
Mijn vrouw is begonnen als verzorgende en is met pensioen gegaan na ruim 40 jaar als IC verpleegkundige in fwg 55 , dat was rond de 2500 euro per maand , netto. Hogeschool verpleegkundigen ? Kots.
@onfray | 19-08-20 | 16:04: Wat is er mis met een verpleegkundige die hbo heeft gedaan als ik vragen mag?
@Coderunner | 19-08-20 | 16:28: Te weinig praktijk ervaring en dat zijn degenen die meer aan de balie zitten op faecesboek en gaan schelden als er een bel van een patient gaat. Logisch dat die minder verdienen.
@onfray | 19-08-20 | 16:30: Dat heeft niets te maken met opleidingsniveau naar mijn idee. Wat betreft de praktijkervaring: al heb je alle 4 jaar van je opleiding stage, je leert het pas echt als je eenmaal aan het werk bent.
@Coderunner | 19-08-20 | 16:36: Dat laatste ben ik helemaal met u eens.
@onfray | 19-08-20 | 16:04: Bij een 36urige werkweek is dat ruim 4000,= per maand plus ort +/_ 450,= plus een 13e maand plus vakantiegeld kom je afsnel boven de 65.000,= Wat vind u dan een meer passend salaris? Kijk je naar netto dan valt het wat tegen maar dan moet u daar bij uw linkse vrienden over klagen die gaan over de belastingen e.d.
@MAGA-11-2020 | 19-08-20 | 16:57: Wij zouden best met minder toekunnen.
@MAGA-11-2020 | 19-08-20 | 16:57: €2050 netto is inclusief ORT. Vriendin komt uit op bruto jaarsalaris van +/- 36000 (inclusief vakantiegeld en 13e maand). En dan proberen een huis te vinden..
Ander idee van de denktank, iedere zorgmedewerker aandelen geven in de organisatie en de dividendbelasting afschaffen
Wat is het toch een gladjanus, we blijven de salarissen verhogen.
Het zorgpersoneel kan gewoon zelf naar Brussel voor hun salarisverhoging. Brussel haalt het dan terug bij Nederland. Zo kan je gierige politici omzeilen.
Zo had ik het nog niet gezien. Triest dat je bij de EU alleen aan betalen denkt.
Hij kwaakt er weer mooi omheen maar die vraag, die gaat Rutte noooooit beantwoorden.
Wilders kan vaak op mijn sympathie rekenen maar hier effe niet. De salarissen worden onjuist voorgesteld, het is makkelijk om startsalarissen te benoemen die (bijna) niemand verdiend, ort wordt verzwegen. Laat staan de 8% verhoging die de zorg net heeft ontvangen. Ik lijk onderhand op Wilders met de grijze plaat: de zorg wordt voor het overgrote deel zeer marktconform betaald en hebben geen enkele reden tot klagen. De bonus, voor werk verricht waar ze voor zijn aangenomen, is ze van harte gegund wegens de uitzonderlijke situatie. Kamerlid 151: "tegen".
De 8% is uitgesmeerd over meerdere jaren en dekt waarschijnlijk de inflatie niet eens.
De zorg heeft ook veel jaren achter de rug dat er niet of nauwelijks werd geïndexeerd. Die 8% geldt als een inhaalslag en is over 26 maanden...
Start salaris van een verpleegkundige is €1984 bruto en dus geen €1500 netto voor een verpleegkundige. Die 8% is uitgesmeerd over twee jaar dus start salaris is januari 2021 €2043 brutto
Gelukkig zijn er nog mensen als u die gewoon naar de feiten kijken en zich niet alleen maar door hun linkse (onderbuik) gevoel laten leiden. Ik werk nu bijna 40 jaar in de zorg en ben het gejank van die huilstruiken zat. Salarissen zijn inderdaad marktconform. Er gaat al veel te veel geld naar de zorg . Trouwens walgelijk hoe Geenstijl aan het veranderen is van rechts naar links publiek onder aanvoering van Van Rossem en Wilders.
€1950 netto zorg is onderbetaald en met 67 dalijk 70jaar met pensioen.
De politie word onderbetaald en leegloop door vergrijzing.
De laatste zeker niet mijn vrienden maar beter goed betaalde en goed geschoolde agenten op straat.
@Frau Merkel | 19-08-20 | 15:15: juist
@MAGA-11-2020 | 19-08-20 | 15:39: Het meeste geld blijft bovenin de boom hangen. Daar ziet het personeel weinig van. Dat de zorg teveel kost ben ik me je eens maar het zou wat eerlijker verdeelt moeten worden. Verder vind ik 2000 netto nogal weinig gezien de werktijden en verantwoording die je draagt. Nog buiten de risico's van ziektes die je op kan lopen en alle ellende die je dagelijks ziet van de mensen die komen en gaan in een ziekenhuis.
@reagluurder010 | 19-08-20 | 16:24: U mag vinden wat u wilt maar het is marktconform. Natuurlijk, we kunnen iedereen er 10% bijgeven maar gaat u dat betalen of moet ik het weer betalen?
Even voor de goede orde: onregelmatigheidstoeslag is een toeslag die krijgt men voor het werken op onregelmatige tijden. Iemand in de zorg die altijd overdag werkt krijgt geen ORT. Het simpelweg optellen van de ORT bij het salaris en het dan vergelijken met een inkomen van werk zonder onregelmatigheid is daarom onjuist. Daarnaast is de ORT-regerling tijdens de vorige regering verschraald. Qua salariëring zijn er in 2019 inderdaad aanmerkelijke verbeteringen doorgevoerd, maar daarmee is het inkomen van lang niet alle zorgmedewerkers op een aanvaardbaar niveau gebracht. Je hebt bovendien verschillende CAO's en verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij werkgevers in de thuiszorg worden bereikbaarheidsdiensten bijvoorbeeld vaak minimaal betaald. Je kunt een dienst van 8 uren hebben en maar 5 uren betaald krijgen omdat de rest bereikbaarheid is. Thuiszorgmedewerkers zijn tot op de laatste dag nooit zeker van het aantal te werken uren, want een route kan altijd worden gewijzigd en langer of korter worden. Als de salariëring werkelijk marktconform is en voldoende rekening wordt gehouden met de zwaarte en flexibiliteit van het werk, dan zou het werken in de zorg onder jongere mensen toch populairder moeten zijn. Maar in plaats daarvan zie je dat het personeelsbestand op erg veel plaatsen in de zorg verouderd en dat kan wat betreft de continuiteit van een vitale sector in de nabije toekomst nog wel eens een probleem worden.
@* Il Principe * | 19-08-20 | 15:37: Zorg was bij elke regering, links of rechts, vaak het kind van de rekening waar flink op kon worden bezuinigd. En ja, de regering heeft de geest zelf uit de fles gehaald door de zorg als cruciaal te bestempelen. Dan mag er ook best iets meer dan marktconform worden betaald.
@jochum1980 | 19-08-20 | 16:42: Marktconform is marktconform met of zonder ort.En ja als je flink wil verdienen moet je doorleren of een ander beroep kiezen. Jonge mensen worden af geschikt door mensen zoals u en Wilders linkse politieke partijen en vakbonden die al jaren n lopen te verkondigen dat het een waardeloos beroep is, te weinig betaald wordt en geen waardering bla bla bla. Groot probleem is dat uw linkse vrienden teveel belasting heffen en zorgen voor een onbetaalbaar en slecht pensioen
Kunt u het nog volgen? Wel een hele hoop geld over om niet hervormende landen in de Eurozone te steunen omdat ze zo hard getroffen zijn door Corona. Begrijpelijk knikken en buigen dat deze landen er heel erg slecht voorstaan en dat ze enorm geholpen moeten worden.
Hier roepen dat we er economisch niet zo goed voorstaan en er geen ruimte is om ook maar iets te doen.
Er wringt iets en ik krijg er heel erg veel jeuk van. Pinokkio en zijn trawanten vertellen niet het hele verhaal en de kamerleden gaan ook niet achter dat verhaal aan helaas.
Het klopt niet, het klopt niet.
Ik zit het mij vaker af te vragen. Hoeveel van al die zorgmiljarden blijven bij de zorgverzekeraars in de pot?
En hoeveel bij de zorgmanagers?
Bijna 10 miljard aan reserves: www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-202...
De kosten van de verzekeraars zelf, zoals administratiekosten en salarissen voor de VVD en D66 bestuurders zijn tussen de 1 en 1,5 miljard.
Omtzicht -> Tegen.
Om een tray schulti's. Kom maarrrrr....
De gemiddelde arts verdient 250.000€. Dat is inclusief de specialisten ouderengeneeskunde die het met een tonnetje moeten redden. Zet alle artsen op die ton. Dan speel je zo’n 38.000 x 150.000€ vrij. Dat is zo’n kleine zes miljard. Deel dat door 800.000 zorgmedewerkers en elk van hen krijgt er 7125€ bij. Probleem opgelost, iedereen blij, behalve natuurlijk de linkse artsen die nu niet langer in de grachtengordels en villawijken van dit land hun socialistische gedachten kunnen botvieren.
Of je betaalt iedereen gewoon marktconform. Want aan nog meer nivelleren hebben we echt geen behoefte.
Het is nogal een studietraject, arts worden. Van mij mogen die best wat verdienen. Haal het geld maar bij migratie weg...
Grappig dat mensen nooit rekenen met sociale premies, pensioenen, verzekeringen, etc. Het is allemaal zo zwart/wit. 100 euro daar er af is 100 euro daar erbij. Was het maar zo'n feest.
@Muxje | 19-08-20 | 15:10:
Wat is marktconform? Wat mag een hartchirug per gelukte of mislukte operatie vragen? Bepaal jij dat? Of de patiënt? Hoe stel je dat voor, die marktwerking? En waarom geldt die marktwerking niet voor de opleiding van de arts die wij met z'n allen hebben betaald?
250,000?? Zou mooi zijn!!! Is misschien het bruto salaris van bv een internist in een groot ziekenhuis met een goed draaiende maatschap... mag dan nog flink belasting af, pensioen, verzekeringen etc.
Goed idee. En dan over een jaar of 10 jaar zakt het niveau van onze gezondheidszorg steeds verder weg en draait met medisch tuchtcollege overuren door alle medische missers die dan plaatsvinden.
@Beau_Reaal | 19-08-20 | 15:36: Als ik hier bij het ziekenhuis langs de parkeerplaats waar de specialisten hun bolides parkeren dan verdienen ze geen € 2500,00 per maand bruto. want dat kost die auto al bijna per maand.
Grappig dat je het zegt, een neef van mij zit in de zorg met zijn eigen praktijk en die had dus berekend dat als hij zijn praktijk maar 6 maanden per jaar open zou hebben, hij er netto toch niet schrikbarend veel op achteruit zou gaan. Hij werkt nu dus 6 maanden voor zijn praktijk in Nederland en vervolgens vertrekt hij een half jaar naar het buitenland (buiten de EU) om daar vervolgens de rest van het jaar te werken, daarmee verdient hij, na aftrek van alle onkosten, fors meer mee dan voorheen. Tegelijkertijd zitten wij hier met een tekort aan specialisten straks
Hoe laat gaat men verder?
Schorsing van een half uur, dus reken maar uit.
Om 15.15 uur.
Als sprekers van de oppositie klaar zijn en langs vak K lopen worden ze door Rutte nog even uitgelachen of maakt ie net even een grapje met de Jonge
Dat mensen daar nog op stemmen, hoe groot moet dat bord voor hunne kop wel niet zijn vraag ik me dan af. Het is zo overduidelijk, vol in je oogbal lachen ze in feite de democratie uit, hoe kan men dat niet zien?
Heel goed gezegd, onze stem krijg je.
Jamaar hoho, de zorg is nu al de grootste uitgavenpost van de overheid, iets van 100 Miljard, das drie keer zoveel als onderwijs.
Niet nog meer geld daarhen dus, juist minder.
van die 100 miljard blijft wel een hoop bij CZ en collegae hangen inclusief een groot deel van onze beijdragen (de aandeelhouders willen geld zien en ieder jaar meer). geld waarvan de zorg veel en veel beter zou betaald kunnen worden.
Het word 75 - 75. De coalitie heeft maar 75 man, met steun van Sybrand van Haga.
Maar die heeft zojuist verklaard dattie de motie van Wilders gaat steunen.
Goed gezegd Geert, goed gezegd.
Haha, Geert leek wel op de Voorzitter van 'Ons genoegen', Toon Hermans, die alle namen van de leden die niet op de vergadering waren verschenen, voorlas.
De laatste twee sprekers: Baudet en Van Haga. Die verwoorden gewoon precies wat 95% van de reaguurders hier dagelijks plempen. Heel simpel. Het maken van keuzes en dan de goede.
En Geert natuurlijk!
Mooie rake woorden van Geert. Dit kabinet is werkelijk de schaamte voorbij. Wat een volkverlakkers.
Damn. Wat een goed verhaal van Wilders.
Heeft ie vaker hoor, niet opgevallen?
@elfenstein | 19-08-20 | 14:54:
Bijna altijd scherp, zou eens een keer de grootste moeten worden bij de verkiezingen.
@sprietatoom | 19-08-20 | 14:57:
Mwoah, dat hoeft nou ook weer niet maar een fijne coalitie met fvd zou wel mooi zijn, dan is het een beetje meer in balans aangezien Geertje mij verder veel te links is. Toch is en blijft het een held, iemand die staat voor waar hij in gelooft en die niet buigt voor vuile trucs en zwartmakerij. Geert for president en Baudet als minister van binnenlandse zaken ofzo? Lijkt me wel wat.
@elfenstein | 19-08-20 | 15:02:
Mijn hoop is dat Wilders nog tenminste één keer voor zijn pensioen meeregeert maar ook als oppositie is hij nodig. Geert for president, yeah !
Ontzettende lulkoek van Wilders. Die wist dat er geen meerderheid voor zijn motie was, maar dacht dat het wel een goed idee was om midden in het reces een hoofdelijke stemming aan te vragen, terwijl zowel de motie als de stemming daarover absoluut niet urgent waren. Oftewel: we drukken het er snel even door terwijl jullie op vakantie zijn. En nu doet 'ie huilie omdat zijn trucje is mislukt door een trucje van de coalitie. Geen fraaie politiek al met al, maar het is een gotspe dat Wilders meent de coalitie daar de maat over te moeten nemen.
@sprietatoom | 19-08-20 | 15:07:
Anders heeft ie toch maar mooi die dierenpolitie voor elkaar gekregen, de belangrijkste verkiezingsbelofte was dat volgens mij.
@Muxje | 19-08-20 | 15:09:
Kortom, een mooie move van Wilders. Murwbeuken die krengen, dit is NU aan de orde, op verkansie gaan doen ze dan maar tegelijk met de mensen in de zorg, ok?
@Erikjan79 | 19-08-20 | 15:16: Je moest eens weten wat de bijvangst is.
@elfenstein | 19-08-20 | 15:20: Niet mijn favoriete vorm van politiek, dit soort spelletjes. Maar goed, het is aan de orde van de dag, Wat mij wel steekt is de morele verontwaardiging hierover. Dat is de lulkoek.
@Muxje | 19-08-20 | 15:37: Geef die lui gewoon wat poen erbij, had dat hele circus niet gehoeven. De morele verontwaardiging hebben ze toch echt aan zichzelf te danken door hun wegloopgedrag en volledige ontwijking van de vraag waarom het in duitsland en frankrijk wél kan maar hier niet, dat terwijl wij veel meer belasting dokken.
Hey Baudet is er ook.
Rutte doet mij steeds meer denken aan een Duits leider in zijn nadagen.
Als ik in mijn strijd om een hoge positie bij de EUSSR te verkrijgen faal dan gaat Nederland en zijn bevolking maar naar de verdoemenis.
Zelfs zijn rechterhand zag ik trillen.
Ik ken de heer Rutte niet, maar het valt mij de laatste tijd op dat hij er versneld ouder uitziet. Ook meer kortaf in z'n antwoorden. Ik vraag mij af of hij er nog veel zin in heeft.
@Quib | 19-08-20 | 14:47: Of misschien toch vermoeid na zoveel tijd? En zijn moeder is ook recent overleden.
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 15:04: Ja, dat helpt nooit mee.
@Quib. Natuurlijk heeft Rutte zin in een mooie job in Europa; dat is hem zeker en vast beloofd na zijn gulle giften voor de Zuidelijken.
@Bull-Sunnyboy | 19-08-20 | 15:06: Heeft hij ook wel verdiend. Als je meer dan 10 jaar lang een land met liegen, bedriegen en "daar heb ik geen actieve herinnering aan" koest kan houden, dan heb je in Brussel heel veel respect opgebouwd hoor. Knap van hem. En het mooie is ook nog dat hij er zelf van overtuigt is dat hij het allemaal perfect heeft gedaan. Zoiets zit in dat soort mensen.
@Peerkeoud. Ik moet het helaas met u eens zijn. Maar als hij hier weg is en wij hopelijk voor een minder pro-EU regering hebben gekozen, kunnen we wellicht hem tegengas geven.
Echt niet te geloven in Italie belastingverlaging, in Spanje een baisisinkomen in Frankrijk wel geld voor zorgpersoneel, als het op is doen ze weer een beroep op Ruttes solidariteit en die tekent dan bij het kruisje. Ik kom ongelogen mensen tegen die menen dat hij het goed doet..........
Ik hoor al die feiten van onze buurlanden nooit in het NOS journaal of RTLNieuws. Of bij OP1 of Jinek maar alleen als je live een debat volgt als Wilders, Baudet en een paar anderen spreken. Het zijn toch belangrijke argumenten. Ik kijk en lees GS en weet dan wat er speelt maar dat doet niet iedere kiezer. Jammer dat GS geen eigen radiozender heeft waar ze de hele dag de hypocrisie aan de kaak stelt. Ik word meteen lid.
En weer gaat de leugenachtige, weg rennende coalitie tegen stemmen. En vervolgens geven we 25 0000000 aan dienzakkenvullers van Europa.
25 wat?
@perfect-number | 19-08-20 | 14:47: daar staat 250 miljoen.... lol
Salarissen dienen bij voorkeur marktconform te zijn. Er is wat mij betreft geen enkele reden om vanwege een crisis deze plotseling structureel te verhogen. Een bonus is dan een passend gebaar maar bij welke beroepen trek je de grens? Dit hele verhaal gaat wel keihard onderuit wanneer je vele miljarden overmaakt naar andere landen en dan gaat verkondigen dat er hier geen geld is voor hogere salarissen. Zoiets begrijpt geen weldenkend mens tenzij de EU je werkgever is.
Juist. Er zijn best redenen te verzinnen om de salarissen te verhogen (en ze hebben al een verhoging binnen), maar dan moet er gewoon een afweging gemaakt worden tussen de kosten en de verwachten positieve effecten. Niet dit soort kansloze emo-politiek.
@Muxje | 19-08-20 | 14:40:
Zelfs de rechtse broeders Baudet en Van Haga springen op de linkse "meer geld naar de zorg" wagen. Bizar. Je kan merken dat de verkiezingen eraan komen.
Laten we volgend jaar maart maar eens een keer totaal anders stemmen. Maar dat zal wel niet gebeuren, de brave NL burgers geloven weer de mooie praatjes.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:48: niks bizars aan als je hun korte maar krachtige motivatie hoort? Meer geld naar de werknemers in de zorg, defensie en politie minder naar EU, migratie, Afrika.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:48: En de rest van de oppositie haakt aan op een motie van Wilders... was een paar maanden geleden ook ondenkbaar, maar nu menen ze de coalitie pootje te kunnen haken. En dat is echt het enige waar het om gaat.
@drs. P | 19-08-20 | 14:55:
Alsof dat in te ruilen is. Maak eens een rekensommetje en zelfs als je dat geld naar zorg, defensie en politie stuurt, dan krijgen ze er allemaal een tientje bij per maand. Je hebt werkelijk geen idee wat extra salaris kost.
Ja 1300 euro per maand is erg markt conform. Die zijn al snel 1000+ euro kwijt aan vaste lasten.
Wat is marktconform? Een CEO van een bank die zichzelf een miljoen salaris geeft kan zeggen dat dit marktconform is omdat zijn collega's dat ook doen. Een zorgmedewerker zal voor iedere euro moeten knokken.
@Shadowzz | 19-08-20 | 15:03:
22% van NL verdient dit of minder als geheel huishouden, dus doe niet of het een uitzondering is.
Marktconform ? Ze willen niet meer betalen en desnoods trekken ze weer een blik arbeidsmigranten open om toch maar zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
@sprietatoom | 19-08-20 | 15:13:
Kapitalisme is iets moois hè, of is dat nu ook al fout?
@Erikjan79 | 19-08-20 | 15:10:
Die noemen ze nu de werkende armen.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 15:17:
Greed is good, Gekko. Maar het heeft ook heel nare kantjes als mensen handelswaar worden.
Er is geen extra geld nodig voor loonsverhogingen. Open deur maar toch:
maak een regel dat er maar 1 stropdas mag zijn op elke 20 (liefst nog meer) verpleegsters/verzorgend personeel. Waar is de tijd van de geneesheer--directeur?
Artsen en specialisten in loondienst van het ziekenhuis. Met een mooi salaris maar wel vast. Dus niet betalen per behandeling.
Wil een arts een eigen zaak dan geld lenen bij een bank en een eigen ziekenhuis beginnen. Maar niet op kosten van de ziektekostenverzekering ondernemertje (zonder risico) spelen.
Daarbij, verbied het inhuren via burootjes van verpleegsters die eerst ontslag hebben genomen. Dat inhuren kost tot 4 keer zoveel als een normaal verpleegstersalaris.
Dit kan alleen als het jezelf laten inhuren niet zo lukratief is dus moeten de standaardsalarissen in het ziekenhuis omhoog.
Kortom minister, ff reorganiseren alsof het je eigen geld is.....
Een belangrijke oorzaak van de gigantische bureaucratie in de zorg zijn de verzekeraars. Aangezien we allemaal verplicht verzekerd zijn tegen dezelfde voorwaarden stel ik voor om gewoon weer terug te gaan naar het ziekenfonds, en de verzekeraars daar tussenuit te halen; laat hen alleen de aanvullende verzekeringen doen. Scheelt miljarden.
Klopt kijk eens naar buurtzorg platte organisatie hooggekwalificeerd personeel, maar ja dat geeft geen leuke managementbaantjes voor uitgerangeerde politici.
@Muxje | 19-08-20 | 14:42:
Experimenten met het weghalen van managementlagen binnen organisaties laten alleen maar positieve effecten zien, minder gezeik, minder kosten en meer werkvolk op de vloer ipv op kantoor. Stropdassen af, witte jassen aan. Zo simpel is het.
Geen geld voor de Zorg, maar wel alle deuren open voor gelukszoekers, die lachend 600$ betalen voor een reis naar Nederland.
Je moet het lef maar hebben om je eigen volk zo in de maling te nemen, dag in dag uit.
Huren hadden ook nooit verhoogt mogen worden in dit Corona Jaar.
Aan gelukzoekers zouden we inderdaad veel minder moeten besteden.
Maar er gaat heel veel geld naar de zorg. De verpleegkundigen krijgen een goed salaris en dit jaar een loonsverhoging van 5%. Daarnaast vanwege corona een eenmalige bonus van EUR 1000 netto. Lijkt mij alles bij elkaar netjes.
Noemen ze marktbewerking,zie meer een communistisch systeem.
En lekker zitten appen en tinderen tijdens de sprekers............ man man man..........
Vergeet grindr niet, Robje Jetten houdt niet van tetten.
@Gaat het niet dan? | 19-08-20 | 14:45: Vergeet Muzmatch niet. Azarkan houdt niet van zedeloze tinderhoeren en Grindr is zo haram als het maar zijn kan.
Ik kijk niet meer. Ik erger me iedere keer dood aan dat arrogante volk in vak K die overal mee bezig zijn behalve met de sprekers. Neem dat schofterige volk de telefoon en de tablet af en dwing ze te luisteren. Asociale kloothommels.
Geef het geld van de KLM alsnog maar aan de zorg. Dan is het beter besteed.
In ieder geval blijft het dan in Nederland in plaats van dat het naar een Frans beursgenoteerd bedrijf gaat...
Dat geld is al weggevlogen.
@* Il Principe * | 19-08-20 | 14:27: Dat zijn leningen en garantstellingen. Dat komt allemaal terug. Mét rente...
@Muxje | 19-08-20 | 14:28:
Haha, die heb ik eerder gehoord. Laat me raden, je bent een VVD-er?
@* Il Principe * | 19-08-20 | 14:32: Was ik ooit wel. Maar ik haalde die formulering juist aan omdat het er inmiddels naar uitziet dat Italië en Griekenland uitstel of kwijtschelding nodig gaan hebben, en dat geld dus foetsie is. De kans dat KLM terug gaat betalen is wel iets groter, maar toch... Maar ze geld geven, dat is dus niet aan de orde.
@Muxje | 19-08-20 | 14:38: Mag ik dan bij een lening komen afsluiten, een miljardje of 3 en daar gaat maar een bescheiden % naar Frankrijk.
Ahh, ... het schorem is nu wel aanwezig zie ik.
Benieuwd hoe lang ze blijven zitten.
Rutte gaf al aan dat er best over de zorg gestemd mag worden zolang er maar genoeg kamerleden van de coalitie aanwezig zijn om het weg te stemmen.
Hij wil namelijk niet dat de zorgmedewerkers loonsverhoging krijgen. Dat gunt hij ze niet.
Overigens krijgen de Franse zorgmedewerkers wel loonsverhoging. Van ons geld. Zodat U weet dat het Corona geld dat de knoflooklanden van ons hebben gekregen goed wordt ingezet. En als er Europees geld ontvangen moet worden is Frankrijk automatisch van de partij.
Rutte wil wel geld aan Europa geven, zelf zonder voorwaarden, maar niet aan de zorg waar al jaren op bezuinigd is.
Ze krijgen al loonsverhoging, hè. Vorig jaar afgesproken dat ze er 8,5% bij krijgen. Dit debat gaat over nog meer verhoging. Voornamelijk omdat er verkiezingen aankomen en de oppositie die stemmen van 1,3 miljoen zorglederwerkers wel ziet zitten.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:27: beste erikjan, dat gaat over de ggz, die kregen er 8,5% bij...
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:27: Schuift dat nou behoorlijk een VVD trollenbaantje?
@bijna_raak | 19-08-20 | 14:46:
Ik werk niet meer. Ben met m'n 41 jaar al binnen en betaal dankzij jullie rechtse stemmen amper belasting over mijn vermogen. Hopen dat FvD hun belastingprogramma erdoor krijgt, dan gaat het percentage naar 0!!! Maar maak jij je vooral druk om wat ik stem.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:27: De zorg kreeg er inderdaad 5% bij in januari 2020 en in 2021 nog een keer 3%. Maar was ook hard nodig. Verpleegkunige mbo cao schaal 40 start salars €1984 en max €2937 bruto.
@azubneritan | 19-08-20 | 14:45:
Google op CAO zorg en je krijg ze allemaal. Varieert inderdaad van 6,5 naar 8,5, maar ze krijgen er allemaal bij (meer dan menig andere sector kan ik je zeggen).
Trollenbaantje als vrijwilligerswerk dan.
@dekke084 | 19-08-20 | 14:52:
Mooi salaris hoor. Als je op de max zit verdien je meer dan 60% van je mede Nederlanders.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:51:
Zelf 'binnen' zijn en vervolgens een zorgsalaris wel hoog genoeg vinden. Schaam jij je niet? Retorische vraag.
@LiniaalRectaal | 19-08-20 | 15:23:
Hoezo? Ik stem niet rechts. Ik ben juist voorstander dat ik meer belasting moet betalen, zodat meer geld naar de zorg, politie of onderwijs kan. En heel veel rijken denken zo namelijk. En het is dan ook niet gek dat de meeste hoogopgeleiden ook veel linkser stemmen. Wat stem jij en waarom?
@Erikjan79 | 19-08-20 | 15:34:
Ik stem PVV omdat Wilders zegt wat ik denk.
@LiniaalRectaal | 19-08-20 | 15:41:
En het afschaffen van de Islam (enige punt van de partij) zorgt voor meer loon in de zorg. Duidelijk.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 15:48:
Dat is niet het enige punt en dat weet je zelf ook. Moslims leggen overigens een onevenredig grote druk op het zorgstelsel, dus ja.
@LiniaalRectaal | 19-08-20 | 15:54:
Succes met een partij die nooit zal regeren, dus verloren stem.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 16:04:
Wat een vreemde redenatie. Dus omdat het kartel een cordon sanitaire om een partij heen legt, zou ik maar op het kartel moeten stemmen? Dacht het toch niet, hè? Mafiapraktijken en het woord democratie niet waard.
Loonsverhoging ja maar dan de zorg wel terug naar de overheid. Kijken of de private partijen dat pikken. Zo niet dan weet je dat er genoeg wordt verdiend in de zorg maar niet bij de mensen die er het hardste voor werken...
een duidelijk ja of een duidelijk nee is kennelijk moeilijk.
ze draaien maar constant ranzig om de pot heen, stelletje slapschwansen.
In de brief aan de kamer zegt de regering heel duidelijk NEE (ook omdat er al een heel mooie loonsverhoging en bonus is afgesproken).
Actually, die geldpot is pas vanaf 2023 beschikbaar, en eigenlijk hebben enkel Frankrijk en Duitsland er profijt van. Italië niet, daarvan lopen eind dit jaar leningen af die ze dan moeten gaan betalen. Verwacht dus maar weer een mooi mediacircus met een flinke Mark Rutte die toch maar weer in de buidel gaat tasten.
De EU is niets meer of minder dan een slush fund. Gelden die erin verdwijnen, worden aan heel andere dingen besteed dan wat het labeltje van het desbetreffende fonds suggereert, zo kunnen al jaren bijvoorbeeld wegen in Spanje etc. aangelegd worden in gebieden waar geen weg nodig is.
Wel wordt eerder besteed geld van de vorige 'reddingsoperaties' gretig uitgegeven. U mag er gerust van uitgaan dat u als belastingbetaler de transfer van Ronald Koeman financiert, Spanje heeft zoiets al eerder geflikt.
Die 1500 euro netto, die Wilders zo laag vindt, is gewoon 25k per jaar bruto. Voor iemand z'n reet afvegen, zoals hij het zelf zegt, is dat toch gewoon een goed salaris (buiten alle toeslagen die deze persoon ook nog eens krijgt)?
Jij hoeft duidelijk nog niet zelf een huishoudboekje te balanceren.
Volgens mij is dat inderdaad een redelijk salaris. Het is allemaal roepen voor de bühne.
Voor dat bedrag kan je je beter aanbieden op SexJobs. Daar verdien je met kont afvegen en gelijkwaardige werkzaamheden waarschijnlijk heel wat meer.
Dit meen je toch niet werkelijk ? Overigens is de grens voor huurtoeslag 22.700 dus die krijgen ze al niet.
Hij noemde ook 1300 en 1400, echt een fooitje dus.
En dat het werk is dat hij en de heer Heerema niet zou willen doen is ook weinig relevant. Ik denk dat de heren ook niet graag 40 uur per week aan de lopende band in een koekjesfabriek zouden willen werken. En dat verdient ook zeker niet meer dan 1500 euro netto.
@sprietatoom | 19-08-20 | 14:14: En tot een bepaalde hoogte van de huur. In de vrije markt krijg je nul toeslag.
Wat heb je aan bruto, met netto betaal je rekeningen,
1500 euro netto is veel te weinig voor dat zwaar en verantwoordelijk werk.
Ga je dat werk zelf doen voor 1500 euro?
@sprietatoom | 19-08-20 | 14:14:
Het gaat wel over startsalaris en modaal is 33k. Dus snap echt niet waarom dit te laag is. 60% van Nederland verdient dit.
@VW, alles ist vorbei | 19-08-20 | 14:21:
Nee, maar als je geen opleiding hebt en je wel bereid bent om dat te doen, dan is dat toch gewoon een goed salaris? En vergeet niet in de zorg ook een 13e maand! Zij zouden ook geen CEO functie willen doen van 80 uur per week.
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:22:
Je weet toch dat we in een peperduur land leven ? Hoe wil je nieuwe mensen verleiden om in de zorg te komen werken met peanuts ?
25k per jaar dat is ongeveer hetzelfde als geeuwhonger. Als je een ouder bent van 2 tieners en je moet die alleen bekostigen dan ben je zo arm als een kerkrat. dat je dat niet begrijpt en hier loopt te piepen dat dat toch genoeg is, laat mij tot de conclusie komen dat je of geld schijt en dus nooit hoeft na te denken over geld of al sinds je jeugd in een inrichting zit en dus ook nooit met geld hoeft om te gaan. anders zou je die uitspraken gewoon niet doen!
Woont u soms in Bulgarije? 25K is een fooi. Weet u wat Rutte met zijn vazallen allemaal van u stelen?
Start salaris van een verpleegkundige is €1984 bruto na 11 jaar zwoegen kan dat €2937 worden.
@sprietatoom | 19-08-20 | 14:40:
Waarom heb jij voor je beroep gekozen? Puur voor het geld of wat je leuk leek te gaan doen? En verklaar "peanuts", wat verdient er meer dan?
@Erikjan79 | 19-08-20 | 14:57:
Dus jij vindt minimumloon, want veel meer is het niet, voldoende ? En wat is je volgende plan als ze niet aan mensen kunnen komen, nog meer goedkope arbeidsmigranten halen uit andere landen ? Geloof dat we al een gigantische woningnood hebben nu.
1500 euro netto is gewoon een pisloontje vandaag de dag. De lonen groeien al decennia niet meer mee met de omhoog lopende kosten.
Mijn ouders waren als starters met minimaal inkomen minder dan 1/3de van hun loon kwijt aan vaste lasten. Ondertussen houd je minder dan 1/3de over. Te gek voor woorden.
@sprietatoom | 19-08-20 | 15:02:
Wat is wel minimumloon waard dan?
@Erikjan79 | 19-08-20 | 15:18:
Niets in dit ultra peperdure land. Je bent zo'n type dat het wel toejuicht dat mensen 2 of 3 banen moeten nemen om normaal te kunnen leven. Waarom ga je niet in de echte vrije markt Amerika werken ?
@sprietatoom | 19-08-20 | 15:30:
Mooi zeg, ik ben hier één van de weinigen die links stemt, omdat ik vind dat ik als rijk persoon meer belasting moet betalen. Jullie stemmen allemaal rechts zodat ik helemaal geen belasting meer hoeft te betalen (plna FvD) en dan heb ik het gedaan. Geniaal.
Zijn 2 kinderen heeft Hugo Ismael en Sarah genoemd. Dat is geen toeval meer.
Sarah zette Abraham aan tot het verwekken van een kind bij z'n slavin/dienstmeid: Hagar. Ismael was daarvan het resultaat. Ismael de voorvader van de Arabieren (voornamelijk islamieten) en Mo de profeet.
Hugo moet wel een islamofiel zijn om je beide kinderen zo te noemen.
Trouwens de voorspelling dat de nakomelingen/volgelingen van Ismael ruziezoekers zouden worden, zien we vandaag elke avond weer uikomen in meerdere Nederlandse steden.
sorry, ander topic.
@Tronald_dump | 19-08-20 | 14:11:
Het is meer iets voor in het reformatorisch dagblad he
Nu is gebleken dat 'bending the curve' helemaal niet meer nodig is, nu blijkt dat de zorgcapaciteit niet in elkaar dondert, is de zorg dus ook niet meer zo'n prioriteit voor de regering. Je zult binnenkort dus ook meer Grapperhaus en Ollongren gaan zien dan De Jonge.
Laten we wel wezen, die hele privatisering van de zorg is een fiasco. Door marktwerking zou de burger gaan profiteren maar de zorgpremies en het eigen risico zijn alleen maar fors gestegen. Ider jaar weer. Het kartel van zorgverzekeraars onder leiding van ex-politici zorgt goed voor zichzelf. Piet en Fatima op de ziekenhuisvloer hebben er niks aan. In november zijn de ingekochte budgetten op en kunt u voor een operatie op de wachtlijst. Wachtlijsten die zouden verdwijnen, weet u nog? Onder Rutte zijn meerdere ziekenhuizen failliet gegaan. Leest u die laatste zin nog eens na. De enige die profiteerden zijn de specialisten en internisten die via hun maatschap of BV zich kapot declareren. En al die adviseurs (Hoi Edith Schippers!) die hen daarbij helpen. Ziekmakend. De zorg is naast defensie, onderwijs en infrastructuur een overheidstaak. En geen plek voor cowboys.
Dat moeten we massaal de volgende zorgminister Agema stemmen.
@revolte | 19-08-20 | 14:23: Reeds gedaan.
Helemaal mee eens!
Om de zorgkosten enigszins in de hand te houden heb je een boeman nodig die zelfs bereid is om slecht presterende ziekenhuizen failliet te laten gaan. Nu zijn de zorgverzekeraars die boeman. Wanneer ambtenaren die taak moeten overnemen komt daar niets van terecht en gaan de kosten pas echt omhoog.
Niet zulke lelijke dingen over Rouwvout zeggen.
Alles goed en wel maar... De verpleegkundige morgen best wat erbij, maar longartsen en andere specialisten? Ze doen mooi werk, maar verdienen al 200K.
Die laatste zijn dan ook vaak niet in dienst van het ziekenhuis.
En volgens die kerel van de ic willen ze dat ook helemaal niet.
Maar is het aan elkaar gekoppeld
Het is eerder 280K voor 0.8 fte. Maar dit gaat over de salarissen van de verpleging. Daar mag welwat bij.
Salarissen specialisten zijn overigens nog geen 4% van de kosten in de zorg. Het meeste blijft toch echt bij de verzekeraars hangen die in het huidige systeem teveel macht hebben. In bijna elke andere tak van sport was allang kartelvorming ter sprake gekomen.
@Blubberbazooka | 19-08-20 | 14:15: En je moet er verplicht lid van zijn. De incasso doet de overheid. Doe mij zo'n verdienmodel. Een loterij zonder nieten.
De geldpot van de gouden eeuw begint langzamerhand op te raken. Als ze vanuit andere EU landen nog een keer komen graaien is die echt op
En al die herstelbetalingen dan?
@Ad Hominem Tu Quoque | 19-08-20 | 14:14: Een dikke sigaar uit eigen doos. Op een gegeven moment moet je stoppen met zakgeld te geven dat is goed voor de ontwikkeling.
Het échte grote graaien moet nog beginnen. In Afrika komt er de komende jaren een bevolkingsexplosie op gang. Reken maar dat vele, vele gelukszoekers hier naartoe zullen komen voor gratis Euries, huis en koelkast.
En gas mag ook al niet meer. En een belastingparadijs mag ook niet meer. We moeten telkens iets nieuws verzinnen...
Die geldpot van de gouden eeuw was 2 eeuwen geleden al op. Daar hebben onze generaties nooit ene cent van gezien en zelfs tijdens de gouden eeuw waren het voornamelijk een paar rijke stinkerts die er rijker van zijn geworden. Terwijl het gross van de bevolking als een slaaf op het land of in een vissersbootje zijn prakje bij elkaar swoegde.
Het aller aller aller aller maar dan ook het allerergste wat je kan overkomen in een relatie is een vrouw die vieze gahaktballen maakt.
nou nee hoor... dat is een vrouw met stage 4 longkanker... maar ga jij vooral vanwege de gahaktballen scheiden ;)
@azubneritan | 19-08-20 | 14:49: Als U daarmee te maken hebt dan wens ik U en Uw vrouw en wellicht kinderen heel veel sterkte en van alles dat ik eigenlijk niet kan omschrijven toe.
Klaas Dijkhoff was 'slimste mens' in het quizje van Flip en Ros.
Ik vraag me af of hij later, als hij zijn antwoorden nog eens terugkijkt, zich niet kapot schaamt over al zijn gedraai, drogredenen, halve waarheden, dedain en vvd-bullshit in een debat als dat van vandaag. Hij is intelligent genoeg. Hij kan hier nooit trots op zijn.....
Als je weet dat het wel snor zit met de stemmachine in de Tweede Kamer dan kost het een Dijkhoff geen enkele moeite om redelijk te zijn en begrip te tonen. Da's allemaal voor de buhne en VVD stemmers die denken dat zij zelf ook redelijk en begripvol zijn.
Ik ga er even aan voorbij dat u een tv-kwisje als benchmark neemt in deze. Een Klaas Dijkhoff is epitomisch voor de huidige middelmaat die maatschappelijk momenteel leidend is. Hij heeft hét niet, maar wel voldoende intelligentie en te weinig moreel besef om zich met opportunistische redelijkheid een plek te verschaffen in de Haagsche bankjes.
Zucht, lelijke politiek van beide kanten. Gauw even een hoofdelijke stemming afroepen midden in het reces, en dan wegrennen om niet te hoeven stemmen. Beide niet netjes, lelijk, foefjes, politiek onwaardig.
En niemand die een vraag stelt over de kosten van de instroom van minimaal 400 gelukszoekers (plus aanhangsels) per week en die tot aan hun dood aan het uitkeringsinfuus hangen. Ja, dan kom je structureel geld tekort.
Precies, het gaat om stellen van prioriteiten. Dat gebeurt hier niet.
Nee, want dat zijn pisaantallen - bovendien daar gaat het nu niet om.
@litebyte | 19-08-20 | 14:00:
Het gaat toch over geld, het hele plaatje dan.
@litebyte | 19-08-20 | 14:00:
U bent bekend met hun zorgkosten? Los van alle overige kosten. Deze mensen zijn kostenposten en helaas blijven de meesten dat de rest van hun leven. Hier.
Here here
@Kwastenbederver | 19-08-20 | 14:16: was het niet 'there there'?
Ik wil eigenlijk geen geld meer hiervoor afdragen... Waar kan ik opzeggen?
Deze coalitie heeft duidelijk geen EHBO cursus gehad en heeft daarom geen flauw benul waarmee ze bezig zijn.
Regel 1: eigen veiligheid gaat voor die van het " slachtoffer" ( Italie)
Tegel van de dag
ZHKH
let op: het lijkt er soms op dat zelfs de landelijke ggd's geen ehbo cursus hebben gehad! het beleid van de ggd zwalkt zo hard dat een stomdronken man ze nog niet nadoet....
Horen jullie ook timmergeluiden op de achtergrond? En het vlechten van touw? En het lijkt wel of er heel in de verte een valbijl wordt geslepen?
*Ah! Ca Ira! Ca Ira! Ca Ira! neuriet*
Je kunt mensen wel meer salaris geven, maar daar schieten ze weinig mee op als aan de andere kant hun toeslagen lager worden. Voor de belastingbetaler zal het bedrag wel zo'n beetje gelijk blijven.
Ook onwil om daar dan niks aan te doen. Ze hebben dit systeem zelf opgetuigd.
Laat zien hoe kut het systeem is omdat sommige mensen dus een enorm hoge marginale belastingdruk ervaren
Wat dacht u van de zorgpremie. Hoger salaris moet ergens vandaan komen. Sigaar uit eigen doos.
@JJMS | 19-08-20 | 13:58: Inderdaad, of de zorgpremie stijgt, of de belasting omhoog, of ergens anders in de kosten snijden, of het begrotingstekort laten oplopen, dat zijn zo ongeveer de keuzes. Misschien is snijden dan wel de beste optie. Ik nomineer alvast de NPO om te beginnen.
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 13:56: Ik snap niets van belastingen en kan dit soort dingen daardoor zelf niet beredeneren, maar wat is beter voor iemand? Een hoger salaris of hogere toeslagen?
@Quib | 19-08-20 | 14:04: Geen toeslagen en lagere belastingen is beter voor iedereen, omdat meer werken dan altijd loont!
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 14:15: Dat klinkt inderdaad heel logisch.
die toeslagen naaien iedereen in dit land een oor aan.
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 14:15: Dat gaat niet gebeuren. De toeslagen zijn gewoon verkapte subsidie voor de zorgverzekeringen en huurbazen.
Klaas Dijkhoff! Hij leeft!
Klaas wie?
@litebyte | 19-08-20 | 14:01: Klaas komt.
Eerst wegrennen en dan een week lang brainstormen om alle kutsmoezen van stal te halen om maar niet te betalen.
Vies.
Maar wel miljarden naar de knoflooklanden, opvang asielzoekers etc maar je eigen mensen krijgen de middelvinger.
@Waakvlam | 19-08-20 | 13:59:
Ah, jij snapt hoe economie werkt. Hulde!
Laat de wegrenners maar wegblijven. Niemand mist ze of heeft ze gemist.
We gaan vanavond massaal klappen voor het kabinet en zetten ze daarna op €1250 netto per maand.
Voor. "If you pay peanuts, you'll get monkeys" luidt het gezegde. Nou, de monkeys zitten er al, laat die pinda's maar komen.
Een dictator of een volledig gecorrumpeerd democratisch bestel
belazerd en bestolen worden we toch wel
Helaas geen loonsverhoging maar ter compensatie gaan we zingen en klappen.
Hierna een gepaste 1 minuut stilte voor onze allang overleden, stinkende en in staat van ontbinding verkerende Coalitie.
Tijd om deze kadavers uit de TK te verwijderen. Ons land wordt momenteel door het RIVM gedicteerd en Brussel zwaait hier al enige tijd met de Scepter.
Deze coalitie is slechts een kapotte openstaande afsluiter , aangesloten op het riool van Brussel.
Schitterende tegel. Hulde.
Voor verpleegkundigen is al een loonsverhoging van 5% afgesproken en een bonus. Het kabinet vindt dat genoeg. Kan ik niet onredelijk vinden.
Dijkhof snapt nog steeds de uitdrukking “sigaar uit eigen doos” niet. Schokkend.
Tante Sjaan de longarts moet niet miepen. Als we haar meer moeten geven terwijl ze in een maatschap zit zal de accijns op peuken omhoog gaan ( linksom of rechtsom) , dus krijgt zij vanzelf minder klanten en dus minder poet. Zal ze ook wel weer gaan lopen janken, Sjaan kennende.
Dus doordat het salaris van de zorgmedewerkers in Frankrijk door Nederlands geld wordt verhoogd, gaat het met de Nederlandse economie beter Dijkhof?
Ja want die Fransozen komen hier in Nederland op vakantie hun zuurverdiende centjes uitgeven in onze pittoreske mooie steden en dorpen.
Nou, nou, 'obligaat applaus', zijn jullie vergeten dat zelfs zijne nutteloosheid de koning en zijn gezin in hun handjes hebben geklapt? En ze hadden het nog wel zo druk met hun nieuwe bootje. Dat was toch wel even uniek! Je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Wie krijgt er wel eens applaus van dit, geheel overbodige, gezin? Nou dan!
Vive la republique !!
Zou mij ernstig geschoffeerd voelen als die klaplopende familie met SS achtergrond voor mij zou klappen!
Dat geld is inmiddels naar Italië maar niet naar de gewone werkende man/vrouw daar. Nee dat gaat via de banken naar de Ndranghetta die in Calabrië het hele zorgsysteem controleren. Daar wordt niets aan gedaan. In Griekenland en Spanje niet anders.
Hoho. De Italianen hebben wel 500 euro extra vakantiegeld gekregen door die gulle gift van Rutte.
@Nehemia | 19-08-20 | 14:13: en wat krijgt Rutte daarvoor in ruil? Leuke penthouse in Palermo ?
haha 40 uur per dag billen wassen.
Ja, volgens mij had hij dat zelf ook niet door.
Zo voelt het...
Als we met z'n allen zorgmedewerkers KLMmedewerkers gaan noemen, krijgen ze zo 20% loonsverhoging van Rutte...
Er is geen geld voor want dat hebben we al met tientallen miljarden aan Italïe gegeven. Je weet wel, het land waar inwoners rijker zijn en netto meer te besteden hebben dan wij.
Ze zouden die Rutte in een kerker moeten smijten. Het is wel ons geld dat hij te kust en te keur weggeeft aan die zuidelijke treurwilgen.
@Nehemia | 19-08-20 | 14:15: in een kerker? U bent in een milde bui, naar ik aanneem?
Dijkhof: "Er is niet veel marktwerking in de zorg" ... ???
Maar waarom moesten we dan allemaal verplicht aan dat dure abonnement op de zorg? Dat was toch om de marktwerking erin te krijgen, dat als er uit zoveel zorgboeren te kiezen viel er altijd iemand goedkoper was dan de ander met dezelfde (goede) zorg?
Knal dan dat verplichte abonnement er maar weer uit. Kost me klauwen vol geld en wanneer ik medicijnen haal moet ik ze toch zelf betalen.
Het feit dat de zorgverzekering verplicht is ondermijnt nu juist de marktwerking. De verplichting werkt alleen maar kartelvorming en impliciete prijsafstemming in hand.
@ZonderNaam | 19-08-20 | 13:43:
In de VS zijn de kosten voor de zorg per inwoner veel hoger dan hier. Marktwerking is dus ook niet de oplossing. www.pgpf.org/blog/2020/07/how-does-th...
@* Il Principe * | 19-08-20 | 13:48: VS heeft een systeem dat vooral ingericht is op rijke patienten. Maar of dat marktwerking is?
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:53:
Wat is dan wel marktwerking? Als je in de ambulance zit en naar het ziekenhuis wordt afgevoerd, ga je dan eerst even een objectieve analyse uitvoeren waar je het beste wordt geholpen tegen de laagste kosten?
@* Il Principe * | 19-08-20 | 13:48:
Ik ken de Amerikaanse situatie niet goed genoeg om daar een weloverwogen mening over te hebben.
In zijn algemeenheid ben ik wel van mening dat het altijd beter is om volledig te gaan voor een overheids- of marktoplossing. In Nederland kiezen we vrijwel altijd voor een soort rare tussenvorm die er meestal toe leidt dat we het slechtste van beide werelden krijgen.
@ZonderNaam | 19-08-20 | 13:55:
Eens, commerciële verzekeraars hebben miljarden aan buffers aangelegd uit de zorgpremies en zorgen voor veel bureaucratie. De zorg is iets dat beter door de overheid kan worden geregeld. Maar ga dat eens uitleggen aan die D66ers en VVDers die hun zakken vullen bij de commerciële verzekeraars.
@* Il Principe * | 19-08-20 | 13:55: Hier in Nederland ga je al nadenken of je wel wil dat die ambulance komt, want dat ding alleen kost je je eigen risico al. Griezelig als je bij de SEH in de wachtkamer zit en het enige dat er hangt is een lijstje met items met hun prijzen in de zorg en het verplichte eigen risico. En al verdomde maf dat de ambulance je je eigen risisco kost.
@* Il Principe * | 19-08-20 | 14:08:
Marktwerking kan ook, maar dan moet je de verzekering niet verplicht stellen. Je krijgt nooit stevige prijsconcurrentie op een verplicht product.
Maar dan moet je wel accepteren dat er mensen geen medische hulp krijgen omdat ze niet verzekerd zijn, en ik kan me voorstellen dat dat een brug te ver is.
Mocht je toch iets van marktwerking in de zorg willen introduceren dan zou je voor een oplossing moeten gaan waarbij je een verplichte overheidsverzekering hebt voor de basiszorg en een optionele commerciële verzekering voor aanvullende zorg.
Het huidige systeem is hoe dan ook in de basis al fout, en moet zo snel mogelijk herzien worden.
@Met_baard | 19-08-20 | 14:17: Hebben we jarenlang de Amerikanen uitgelachen om hun achterlijke zorgsysteem, nu hebben we hetzelfde, alleen nog verplicht ook.
@Shadowzz | 19-08-20 | 15:22: Het is andersom, de Amerikanen (onder Obama) hebben het Nederlandse model overgenomen. Trump wilde daar weer zo snel mogelijk vanaf.
Je hebt daar of wel een verzekering, of geen. Als je geld hebt (of goed werk) heb je een verzekering. Geen geld, geen werk? Geen verzekering. En dan betaal je je dus ook blauw als je iets breekt. Daar wilde Obama vanaf, die wilde dat ook de armen een verzekering kregen.
@Met_baard | 19-08-20 | 15:29:
Ja, leuk systeem in de VS. Veel zorgverzekeringen zijn gekoppeld aan je baan. Als je je baan verliest vanwege de Coronocrisis, verlies je je zorgverzekering. Als je vervolgens ook nog Corona krijgt, ben je failliet of dood. Raar systeem.
Mag ik dan eens de bal neersmijten bij de (afdelings)managers die niet capabel genoeg zijn om de mensen een goed gevoel te geven na verrichte prestaties? Dat er ook daarom onvrede heerst? Soms is onvrede helemaal niet op te lossen met geld.
Dat is ook een groot onderdeel van de problemen. Maar ja, zorgmanagers he. Moeten ze eens achter hun Excel-sheet vandaan komen en dat is moeilijk.
@filosofem | 19-08-20 | 13:40: U heeft kennelijk nog nooit in de zorgwereld gewerkt of rondgekeken. Praat dan ook geen onzin.
@despee | 19-08-20 | 13:47: Mijn zus heeft 46 jaar in de zorg gewerkt. Ze werden helemaal gestoord van de fratsen die de managers uithaalden. Vorig jaar is ze met vervroegd pensioen gegaan - zelf betalen uiteraard - want ze trok het niet meer. Dus kom bij mij niet aan met het goedpraten van die verschrikkelijke managers. Er zullen best wel een paar 'goede' bij zijn maar in dat grote ziekenhuis in Den Haag zijn ze een ramp van ongekende omvang.
Het kan toch niet zo zijn dat wij fors meebetalen aan die 209 miljard voor Italië en dat er vervolgens niets overblijft voor een belangrijke beroepsgroep in eigen land?!
Jawel hoor, kan prima. Let maar op.
Beetje opletten hoor, dit is al jarenlang heel normaal.
U bent naïef
Wen er maar aan MG. De pensioenen staan ook op de agenda als mogelijk leenfonds voor het euro fiasco.
Dat is precies wat er gedaan wordt.
Dijkhoff probeert dat nu te verdedigen met de typische kabinets"logica":
- we geven geld aan het buitenland
- daarmee kopen ze onze producten
- dan verdienen we wat geld
- daarmee kunnen we te zijner tijd meer zorgmedewerkers aanstellen (of niet natuurlijk want dan hebben we wel weer andere idiote plannen).
Tja.
@Schmalz | 19-08-20 | 13:48: Dan verdienen we wat geld. Dat gebruiken we om de gestegen asielinstroom van te financieren.
@The2Amendment | 19-08-20 | 13:53: 'Als' er geld verdiend wordt. Wanneer je eerst miljarden aan een land geeft en dan nog hun 'producten' koopt, moet je nog maar afwachten wat er onder de streep over blijft.
Het kan toch niet zo zijn dat wij fors meebetalen aan die 209 miljard voor Italië en dat er vervolgens niets overblijft voor een belangrijke beroepsgroep in eigen land?!
Dubbelpost vanwege slechte ontvangst en bereik. Excuses.
Stem mijn hele leven SP, maar volgend jaar Geert.
Ik altijd VVD, dat wordt volgend jaar ook Geert.
"Bedankt voor uw stem op..... Hugo de Jonge!!"
Vandaag valt het masker.
Morgen een staking van het zorgpersoneel en de verkiezing komt nog dit jaar.
Staken... wat ik hierboven zeg... als het weer eens zover is dan flikker ik de handdoek in de ring en zoeken ze het maar uit met de hele tering zorg.
@overVecht | 19-08-20 | 13:35: Zelf gejorist want ik had je verhaal hier beneden nog niet gelezen.
Ik denk dat ze de stekker nog niet uit de coalitie trekken omdat zowel Duh66 als het CDA er slecht voor staan.
@Quib | 19-08-20 | 13:41:
Waar de fuck slaat dat nou weer op bijdehante? Dat zeg ik toch niet? En dan nog. Zodra ik écht verzorgd moet worden maak ik er een einde aan. Mijn vader als kastplantje 16 jaar verzorgd. Zo'n leven wil ik niet.
@overVecht | 19-08-20 | 13:44: Denk om je bloeddruk waarde overVecht, ik had je verhaaltje hieronder nog niet gelezen toen ik reageerde. Ik heb mijzelf al even gejorist. Ik ben het helemaal eens met je verhaal. Mijn vrouw is leraar in het basisonderwijs en heeft hetzelfde verhaal als jij hebt.
@Quib | 19-08-20 | 13:46:
Ja maat. Ik word niet snel witheet om shit op internet. Eigenlijk zo goed als nooit omdat ik over heel veel dingen de ballen verstand maar heb of niet het idee heb het te kunnen veranderen. Maar de zorg en het onderwijs zit ik dan weer wel zó diep in dat ik weet waar ik het over heb en waarom ik mij dus ook helemaal de tyfus in kan irriteren. Onderwijzers en zorgpersoneel zitten zoveel klagend, zeikend en vermoeiend volk tussen. Ik wil nog net niet zeggen dat ze 'het zeiken' hebben uitgevonden maar het scheelt niet veel.
@overVecht | 19-08-20 | 13:44: Hoe hoog haal jij met de polstok? 4 meter?
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:50:
Nu zou ik al mijn ribben breken.... vroeger over de vier ja.
@overVecht | 19-08-20 | 13:49: Mijn vrouw wordt vooral heel erg moe door de dingen die weinig met onderwijs van doen hebben. Ze vindt dat ze een prima salaris heeft, maar de werkdruk is wel een ding. En dat die werkdruk vooral komt door urenlange vergaderingen aan het eind van de dag, die ze liever gebruikt om de lessen van de komende dag voor te bereiden, en verplicht naar coaches moeten luisteren - studiedagen - die hun werk leuker zouden moeten maken. Maar waar ze naar eigen zeggen nog nooit iets echt aan heeft gehad. Ik denk dat veel leraren hier wel zo in staan.
@Quib | 19-08-20 | 14:00:
Herkenbaar verhaal, mijn broer werkt in het middelbaar onderwijs. Hij vindt niks leuker dan voor de klas staan, maar wordt helemaal gek van al dat vergaderen en alle andere verplichte randzaken.
@Quib | 19-08-20 | 14:00:
Kijk. Wijze vrouw. Dát is de reden tevens dat ik het onderwijs ben uitgestapt.
@overVecht | 19-08-20 | 14:18: Ja, ik heb een topvrouw.
Weet je wat het is. Ik wil niet meer salaris... dat compenseert niks met de 21 jaar dat ik al in de zorg en het onderwijs werk.
Ik wil ook geen applaus.... mijn grootste wens is dat er een keer iets aan de klaagcultuur gedaan wordt in de zorg maar al helemaal in onderwijs. De negatieve sfeer, het gestaak, het zeiken over hoe zwaar het allemaal is. Doe gewoon je werk want daar heb je zélf voor gekozen.
En let wel. Ik heb mezelf van de vloer opgewerkt naar leidinggevende in het onderwijs en daarna de zorg... inmiddels ben ik heel hard weer terug gerend naar de werkvloer. Als men in de zorg meer geld wil moeten ze eens alle management lagen gaan reorganiseren. Dan is er genoeg geld over om het salaris op de werkvloer omhoog te gooien.
Ok. Ik zit aan de top van het salarisplafond en kan al 5 jaar niet meer omhoog qua periodieken maar ook dáár heb ik zelf voor gekozen. Mijn huidige salaris is modaal en daar ben ik tevreden mee. Anders had ik in een commerciële sector moet gaan werken of voor mezelf moeten beginnen.
Dat softe gezeik in de zorg en al helemaal het onderwijs moet gewoon eens afgelopen zijn. Dat is voor mij éérder een reden om alsnog een ander beroep te gaan uitvoeren dan wat meer salaris.
Volledig met u eens. Dat gedweep van collega's begint me danig de keel uit te hangen.
Ik denk dat er wel voldoende reden tot klagen is, maar de oplossing is eerder het al aanwezige geld anders verdelen (inderdaad door wat managementlagen weg te snijden) dan er meer geld naar toe te brengen.
Maar ja, reorganiseren vergt meer politieke moed en daadkracht dan er aanwezig is.
Maar als ze een nijpend personeelstekort hebben dan zal je toch nieuw personeel moeten verleiden met een goed salaris.
Helemaal met je eens. Zeikende collega's over eeb CAO waar ze zelf voor hebben getekend is giftiger voor de werkvloer dan een cent meer of minder. En vooral de mensen die vinden dat ze belangrijker werk doen dan een autoverkoper (en dus meer bestaansrecht ofzo) probeer ik meermaals uit te leggen dat we werken bij gratie van de mensen in de private sector. Dus wie is er nou belangrijk. Komt meestal niet aan.
@JJMS | 19-08-20 | 13:35:
Ik heb het meegemaakt in het verleden. Standaard overdracht moment van vroege naar late dienst met twaalf man... ik moest alle zeilen keer op keer bijstellen om het maar concreet en werk inhoudelijk te houden ipv gezeik en gekanker over hoe zwaar een ieder het wel niet had en het werk in de zorg is... ga lekker iets anders doen dan.
Wat is uw oplossing voor de massale uitstroom en tekort van bijna 50,000 verpleegkundigen?
@ZonderNaam | 19-08-20 | 13:36:
Dat is ook wat ik dus mede bedoel.
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 13:38:
Dat de cultuur in de sector moet veranderen. Ik zeg toch dat ik kotsbeu ben van de sfeer en het werken met de zoveelste invaller die ook alleen maar klaagt en zeikt.
Ik hou van mijn werk maar háát het gros van mijn collegae.
@haddem | 19-08-20 | 13:36:
Exact dat!
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 13:38:
En dan nog he. Ik ben verdomme niet voor niks weer op de werkvloer gaan werken. Ik wil al dat management gezeik niet, het gezeik van collegae niet én waarom zou ik verder dan wat ik zei een oplossing moeten hebben?
Heel herkenbaar. Het lijkt wel of je niet bestaat als je niet klaagt. Geldt helaas in meerdere sectoren.
@sprietatoom | 19-08-20 | 13:36: die duizenden werkelozen laten dat nijpend tekort als sneeuw voor de zo’n verdwijnen. Niets zo zeker als een baan in de zorg of onderwijs.
@pibasso | 19-08-20 | 13:42:
Jeps. Je MOET er wat van vinden én erover klagen. Als ik in mijn omgeving hoor wat anderen moeten doen voor hetzelfde salaris alleen dan in 40 uur... want dat is ook nog een 'dingetje' he. 36 uur is fucking fulltime in de zorg. Om te lachen. Al helemaal als je bedenkt dat ook nog eens gemiddeld een grotere groep in de zorg parttime werkt... manmanman.
@overVecht | 19-08-20 | 13:41: U zet collega's die (denk ik terecht) klagen over matige arbeidsvoorwaarden en hoge werkdruk (denk ook aan onregelmatige diensten) weg als zeurpieten, maar ondertussen loopt het tekort aan vpk wel op naar 50,000. Zijn dat dan allemaal zeikerds of hebben ze misschien wel een punt? Sfeer kan per afdeling/ziekenhuis trouwens enorm verschillen is mijn eigen ervaring.
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 13:47:
Heb niet alleen over ziekenhuis he. En je weet bij aanvang van je opleiding wat je toekomstperspectief is en wat je gaat verdienen. Waarom men afhaakt is mede omdat er een grote groep is die het enkel wordt omdat de hele opleiding vergoed wordt en er een baangarantie is. Dat plaatje wordt ze rooskleurig voorgehouden en later merken ze dat het toch wel een beetje heel hard werken is voor het geld en maken ze, op een leeftijd dat ze gesettled zijn, de keuze toch iets anders te gaan doen omdat er de financiële ruimte is. Maar het begint met dat ze op jonge leeftijd relatief een hoog salaris krijgen, een opleiding krijgen én werkgarantie hebben. Een studie tijd als een God in Frankrijk.... vroeger kreeg je zelfs nog een woning erbij.... maarja als dan de rest van je omgeving wél een richting kiest met geld op langer termijn gaat het mid-twintig jeuken wanneer 'vrindjes' wél een huis kunnen kopen en moeilijk veel op vakantie kunnen maar jij nog niet eens spontaan uit eten kunt.
@overVecht | 19-08-20 | 13:55: Kan allemaal wel zo zijn, maar ik denk toch dat er een structurele oplossing zal moeten komen voor het enorme tekort aan vpk.
@Diederik_Ezel | 19-08-20 | 13:58: niet alles vasttimmeren in een CAO waar je 5 jaar over doet om een wijziging in door te voeren, zodat je sneller kunt reageren op veranderingen in de markt is 1 ding. Maarja dan moeten we zelf onderhandelen over het loon en dat is wel een beetje eng
Overvecht. Wat ik me afvraag is..... willen ze hoger salaris of willen ze lagere werkdruk? Kom daar niet uit. Management halveren in mensen of in salaris .
Ik hoef niet meer geld, zie reactie roevka. Grenzen gesloten, criminele illegalen weg, belastingdienst en ministerie v&j saneren, NPO opheffen is ook gewoon goed.
Stoppen met stemmen op het regenten-kartel zou een goede eerste stap zijn. adviesje : het FvD past goed in uw opmerkingen
3x raden waar het geld heen is . www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art... De Fransen en Italianen genieten er van. Van ons geld , dat dan weer wel.
Wat is het een walgelijk mannetje die Rutte. Zum kotzen.
Ik heb helemaal geen zin om nog meer zorgpremie te betalen. Of denken de burgers dat het gratis geld is? Eerst farmaceuten en directies in de zorg aanpakken en daarvan een gedeelte overhevelen naar de medewerkers en anders maar niet.
Zoals voor- en tegenstanders opmerken: curatieve zorg met medicijnen is slechts een fractie van het miljardenbudget.
Het duurst is kinderopvang (ja, zorg) en verpleging van ouderen (met bronvermelding: www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/25/zorgu... )
@kapotte_stofzuiger | 19-08-20 | 13:33: U staart zich blind op de titel. Als u de kleine lettertjes leest staat daar "% verandering tov een jaar eerder". De uitgaven voor kinderopvang zijn dus relatief het meest gestegen, maar nog steeds slechts een klein deel van de totale uitgaven. Scroll even helemaal naar onder en klik op het linkje "Statline - zorguitgaven". Kinderopvang zit rond de 9 mld, terwijl bijvoorbeeld "geneeskundige en langdurige zorg" op 70 mld zit.
Jullie krijgen er niets bij, fuck you! Ik breng het liever naar Brussel die het uitdeelt aan hele zielige landen, die daarmee zelf hun zorgpersoneel kan belonen voor de gedane moeite tijdens Covid-19. Aldus Mark Rutte, historicus.
Benieuwd of Mark over 100 jaar nog steeds als geweldige politicus wordt herinnerd....
Er zijn geen zielige landen, er zijn alleen parasiterende landen
Ik klap nog wel een keer voor ze.
Hee Kuif. Je riep laatst: wij van de VVD dus ik spreek jou er maar op aan. Wat een democratische aanfluiting die partij van je.
Zelfs dat poppetje van het grenzen dicht ballonnetje rende weg. Het wegrennen moest van de baas heb ik begrepen!
Heb je nog iets interessants hierover behalve applaus?
Sarcastisch bedoeld, neem ik aan?
@MoonBeebe | 19-08-20 | 13:41: Ik klap ook voor jou, maar wanneer kom je nou een keer door met die grote barbecue in je tuin, met heel veel bier en wijn en live-muziek?
@donkieshot | 19-08-20 | 13:36: Dat wegrennen vond ik niet sterk. Vertel gewoon de boodschap, ook al is het een onsympathieke.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:46: Dat heeft Rutte gisteren weer verpest. Jammer joh, maar als het ooit gebeurt dan ben jij welkom hoor. Kan je je eindelijk weer eens onder het normale volk begeven :-)
De VVD is een beetje teveel gewend geraakt aan de macht. Als je niet meer weet voor wie je werkt dan is het tijd om wat anders te doen. Ik ben wel klaar met zoveel foute keuzes van een partij waar ik vroeger een warm hart voor had.
Er is werkelijk geen enkel kamerlid van de VVD die nog ergens voor staat in mijn beleving. Wat zijn de sterke punten van de VVD als partij? Ik kan ze niet meer noemen.
Geen cent naar Griekenland, eh 12 miljard en ""subsidies ??"" als euribonds van knoflooklanden die de tering niet naar de nering zetten, maar onze zorg zal ons een r.. zorg zijn net als de schade door aardbevingen in Loppersum, want daar is dan weer wel geen geld voor.
Als daar geenh geld voor is, dan is er helemaal geen geld voor zuidelijke landen!
"De Tweede Kamer debatteert vandaag over een mogelijke loonsverhoging voor zorgpersoneel. Maar het kabinet heeft in een brief al laten weten dat medewerkers in de zorg niet hoeven te rekenen op hogere lonen. Er is geen geld voor. "
Zegt genoeg. Stemmen voor de bühne dus. Daarna wordt het ontraden, of het kabinet legt het naast zich neer.
Het geld is al aan Zuid Europa weggegeven, wordt nu gebruikt voor extra beloning van het Franse zorgpersoneel en het Spaanse basisinkomen.
Las net dat Duitsland ook wil experimenteren met basisinkomen. We worden dus een communistische heilstaat ingerommeld want Mark zit op schoot bij Merkel.
Ok, 20 miljard naar de zorg. Fuck Italië.
Eer gaat al 100 miljard naar de zorg, Rick. Reken eens uit hoeveel dat in Italiaanse lire is. Hartstikke veel, dat kan ik je alvast voorspellen.
T is al aan Italië gegeven.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:25:
Zorg kost nu eenmaal geld, of we gaan voor een 'dor hout'-scenario waarin iedereen boven de 50 jaar hopelijk snel dood gaat.
@Is dit nog nieuws? | 19-08-20 | 13:25: Ze moeten een deel terugbetalen.
@kapotte_stofzuiger | 19-08-20 | 13:27: 40 procent van de 100 miljard die jaarlijks naar de zorg gaat, gaat naar 65 plussers. Duur hout dus.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:25: In guldens was het ook meer geweest.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:27: Ja. Ze moeten, net als Griekenland. Maar dat gaan ze dus niet doen.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:28:
Met u eens, maar dat vind ik een vorm van beschaving die geld mag kosten. Om het zwart-wit te stellen: liever extra veel geld naar zorg en de Middellandse Zee eenmalig vol met zeemijnen.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:25: 100 miljardasn kosten
Niet aan salaris
Daar hebben die 65 plussers heel veel tax voor betaald, zie je ze in italië niet doen, dus mag het! Daar is dit systeem ooit voor bedoeld, dat Mark dat geld nu weggeeft is diefstal.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:27:
Hahahaha! U gelooft het zelf nog ook. U bijt nog liever uw tong af dan dat u een zweem van kritiek op de Grote Lachende Leider uitspreekt.
@JJMS | 19-08-20 | 13:33: Ik stuur zelf een bevriende deurwaarder naar Rome als dat geld niet terugkomt.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:34:
U kunt beter dreigen uw pizza met ananas te beleggen, dan staan ze binnen een kwartier jankend aan de poort.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:28: als ik zie hoe de ‘hulp’ middelen bedrijven scootmobiel of traplift firma’s als paddenstoelen uit de grond schieten is dat geen wonder.
@JJMS | 19-08-20 | 13:36: Goeie tip, genoteerd!
@Trumme | 19-08-20 | 13:49: Daar moet een enorme markt voor zijn. Maar leveren ze ook kwaliteit?
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:28: ook jij wordt een keer 65 knulletje.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:28: Maar ze kunnen er later wel weer Soylent Green van maken.
Zou wel een mooi gebaar zijn om het salaris van het parlement met 15% te verlagen.
Bedankt voor het stemmen op Hugo de Groot.
Wilders! Wat een held.
Die geeft geld uit als een SP-er.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:26:
Een man met een sociaal hart.
@sprietatoom | 19-08-20 | 13:29: Had een Italiaan of Spanjaard of Griek kunnen zijn.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:26: Weet je wat mij opvalt Kuifje, vergeef mij als ik fout ben, maar je bent altijd van de partij als het over dit soort onderwerpen gaat. Maar waarom hoor of lees ik niets als het over onze " feestende " kansenpareltjes gaat. Is het onderwerp je dan te heet onder de voeten?
@MoonBeebe | 19-08-20 | 13:46: Daar heb ik het vaak genoeg over gehad. Veel harder aanpakken, vind ik. Het zijn allemaal jongens met een Marokkaanse achtergrond, die op vakantie in 00212 wel uitkijken om ruzie te maken met de Marokkaanse politie. Want dan gaan ze minimaal een half jaar de cel in.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:48: Hier krijgen ze een vette knipoog van de rechter. Best een verschil inderdaad.
Ze hebben vorig jaar nog opslag gehad. En iedereen gunt het ze. Maar wat is het gevolg van een verhoging voor de maatschappij? Dat ze een hogere hypotheek krijgen en de huizenmarkt nog schever groeit. Zorg is echt geen slecht betaald werk
Na dit komen de leraren, de politieagenten, etc. etc. Dan is het hek van de dam.
Van applaus kan je nog geen droog brood kopen, laat staan een hypotheek afsluiten.
@kweethetooknietbeter | 19-08-20 | 13:23:
Leraren hebben 50 betaalde vakantiedagen. Lijkt me best goed betaald.
@kweethetooknietbeter | 19-08-20 | 13:23: inderdaad, banen waarderen waar iedereen wél wat aan heeft, het moet niet gekker worden in dit land.
Simpel: kon je afgelopen 6 maanden volledig thuiswerken?
-onzinbaan.
@kapotte_stofzuiger | 19-08-20 | 13:26: leraren werken veel meer dan hun contract aangeeft. Daarom compensatie in vakantie, snapt u? Als u en ik 's avonds met de pens op de bank ligt, is mevrouw P. druk bezig met allerlei lerarendingetjes.
@kapotte_stofzuiger | 19-08-20 | 13:26: In het onderwijs heb je te maken met een jaartaak. Je mag hierdoor ook geen overuren schrijven want je jaartaak moet voldoende zijn. Werkweken van 60+ uur zijn voor mij geen uitzondering. Ik moet de eerste vakantie nog meemaken waarbij ik niet aan het werk ben; uitloop stage/afstuderen enzo...
Maar je zult mij niet horen klagen, ik geniet van mijn werk. Wees vrij om te solliciteren op de vele openstaande vacatures en ook te genieten van de "50 betaalde vakantiedagen"..
@pibasso | 19-08-20 | 13:30:
Het grootste onzinargument; dit is niet voorbehouden aan leraren. Genoeg andere functies, bijvoorbeeld in de zorg, die niet weten wat Netflix is, omdat zij 's avonds met patientendingetjes bezig zijn. Dat zonder extra vrije tijd als compensatie.
Daarnaast: leraren worden al heel goed betaald in vergelijk met zorgmedewerkers, mooie infographic: www.omroepzeeland.nl/media/50967/Dit-...
@WellusNietus | 19-08-20 | 13:35:
'kweethetooknietbeter' noemde leraren. Fijn dat u geniet.
Zeker niet. FWG 55 is 2500,= netto per maand.
En dat voor aan de balie op faecesboek zitten te kutten en als er een bel gaat zeggen: *Dat is mijn patient niet* , dus vrolijk verder met fb. (Meerdere malen meegemaakt.)
Leraren in het basisonderwijs lopen de kantjes er vanaf. Ik heb de laatste maanden mogen zien hoe ze zich er met een jantje van leiden (met streepjes ertussen) vanaf maken. Taakjes uit het boek kopiëren en dat was 't. Ik zie in lesboeken en antwoordboeken elementaire fouten staan zoal "ik wordt" en rekensommen die fout worden uitgewerkt. Na 25 jaar zou je zeggen dat iemand Wolters Noordhoff toch eens heeft ingelicht hierover? Nee hoor, ze zien 't zelf niet eens. Ze doen wat er staat en niet meer en als je iets meer vraagt krijg je een grote bek of een hautain antwoord.
Nee, leerkrachten die teveel uren maken zijn nog dommer dan de leerlingen zelf en snappen het systeem niet. Jammer van zoveel salaris want als ik zo acteerde op mijn werk, vloog ik er direct uit.
Wilders is weer op toeren, super.
Ah, kijken hoe Omtzigt gaat stemmen. Coalitie heeft 75 zetels dus hij kan het verschil maken. Of stemt hij net als de vorige 100 van de 100 keren met de coalitie mee? Spannend!
Wat denk jezelf?
Omtzigt stemt op De Jonge, zeker weten.
Omtzigt is een natte dweil gebleken. Soms lijkt het als of zijn opstelling werkt, maar na een paar vegen blijkt dat het er niet beter op geworden is.
@Lafayette | 19-08-20 | 14:05: Bij Omtzigt staat de partijdiscipline vooraan. Het pleit niet in je voordeel als je bij dat slangennest wil blijven.
Als nu alle oppositie partijen weg rennen dan kan er niet tgen gestemd worden.
Volgens Rutte is Nederland bereid andere landen te helpen met de medische zorg, ook financieel. Daarom heeft hij het initiatief genomen voor een gemeenschappelijk fonds. Dat fonds moet volgens hem niet bestaan uit garanties of leningen, maar uit een gift. Volgens hem is ‘een aantal rijke landen’ ook bereid zo'n gift te doen. Om hoeveel geld het gaat, zei hij er niet bij. Ook het ministerie van Financiën kan desgevraagd geen bedragen noemen en houdt het op een 'substantiële’ bijdrage.
Het voordeel van een gift is volgens Rutte dat getroffen landen geen geld hoeven terug te betalen.
Dat is vaker zo met giften :-)
@Kuifje-naar-Brussel | 19-08-20 | 13:27: Haha, inderdaad. Dat is inderdaad een voordeel van giften. Nu graag wat 'giften' in de vorm van meer loon aan onze zorgmedewerkers.
REAGEER OOK