Bakker, Slager & Groenteboer CASHEN door corona
VERDUBBEL DE VEESTAPEL!
Mooi nieuws op deze maandagochtend. Het gaat GOED met uw lokale MKB food suppliers. Door de kerona laat u de supermarkt links liggen en gaat u weer massaal alsook ouderwetsch naar de vakman om de hoek. Groenteboeren en slagerijen zagen hun omzetten toenemen met 40 PROCENT!!!!1! In een supermarkt wordt een bloemkooltje maar liefst 15 x vastgepakt door gore vieze symptomatische loopneus kuch klanten, maar bij de groentespecialist maar 1 x. Tel uit uw gezondheid. Mooi nieuws is wel weer een slag in het gezicht van D66, GroenLinks, PvdD en overige boerenhaters die schreeuwen om de halvering van de veestapel. Dat gaan we dus niet meer doen. We moeten niet minder minder boeren. Maar meer. Bulldozer de AZC's en vinexwijken en maak er akkers van. Graan in plaats van zonneparken. Veeteelt in plaats van windturbines. Make Zoetermeer weiland again!
Reaguursels
InloggenTjah, die natura2000 gebieden komen er gewoon, vrijwillig of gedwongen. Omdat Nederland weer hetzelfde rondje roodkleurt. En straks eten we labinsecten als vleesvervangers of vegetariach. Er is geen weg meer terug. Boeren worden verleden tijd, Labs worden de toekomst. Het is niet anders.
Ja, ik las het. Kanttekening: dit betreft verkoop aan de voordeur. Ik heb de lokale bakker en slager gesproken en die hebben veel verloren aan de achterdeur. Leveringen aan hotels, sportclubs etc ging maanden niet door. Juichberichten, ik lust ze niet.
dit dus.
Er wordt niet minder gegeten. Dus die omzet daling zit misschien bij een individuele ondernemer, maar niet in die sector.
Ook op deze foto zie je alle meuk die een slager verkoopt. Waar zijn de kwaliteits stukken vlees? Waarom vreten wij Nederlanders toch alleen maar die gekruide en voorbereide bagger? Als je bij een slager vraagt om een serieuze steak moeten ze dat voor je bestellen, armoede.
Eens. Hier in Italië is de Biftec top. ‘Van onze poen’ dat wel. Restaurants vol Italianen.
Als je er niet ziek van wordt mag je het vers noemen.
Blijkbaar.
Ook tussen supermarkten kan er veel kwaliteitsverschil zijn. Voordat de Jumbo de supermarkt in de buurt had overgenomen zat er nog een echte slager in die zo zijn specialiteiten had. Supermalse runderrollade voor een zeer redelijke prijs in vergelijking met anderen die gekruid karton of afvalvlees als rollade verkochten.
Helaas jumbo nam het over en over en uit met de vleespret. Nou ja, we hebben gelukkig volop keus en als je wat kritisch bent en voor kwaliteit gaat (is niet altijd duurder) kom je na wat speurwerk goed terecht. Iets meer tijd, maar het is het waard. Wij zijn en blijven vleeseters. Met goede groente en smaak. Vooral dat laatste. Bij Aldi en Lidl nog nooit goed vlees gehad. Bizar slecht vlees.
Wel grappig, vorig topic, stamcafé, laatste vid over de zwarte schapen op SS Akwasie express... aanklacht tegen vee-industrie.... race to the bottom, waar oh waar is het hut goekoopsts om te slachten.
En dan nu stylloze promotie vr de slager....
Het leven is een vat vol tegenstrijdigheden.
Vroegah hadden boeren een gemengd bedrijf. Het romantische beeld van een paar kippen, koeien, varkens en een paard, leek er nog steevast voor te zorgen dat men jaarlijks agrier plaatst als één vd meest betrouwbare beroepen.
Ik zeg wel eens dat menig grootouder zich in z'n graf zou opdraaien als ze wisten vd specialisatie, robotisering en automatisering in de landbouw.
Boeren zijn tegenwoordig managers met personeel dat het vuile werk opknapt en maximalistie tracht te behalen op productie-eenheid a.k.a. dier.
Mijn grootvader was tuinder in West-Friesland en had een voorraad landbouwgif, daar zou Assad jaloers op zijn.
Halve eeuw geleden.
@Papa Jones | 03-08-20 | 11:54: ja gif ok, niet ok, scheelt werk.
Ik herinner me 30 jaar geleden hoe een burgervrouwmens commentaar had op mijn pa (landbouwer) toen hij gif sproeide op brandnetels....
Dingen liggen compliceerd: gemak vs whatever... maar ik weet wel 1 dingetje: als burgertje wordt gevraagd om meer te betalen voor milieu/dierenwelzijn zijn er maar een paar die in de buidel willen tasten. De rest is verlekkerd op goedkoop voedselpakket en kunnen daar hun (onverdiende) luxe/vakantie van betalen.
@Demuru: dat niemand de werkelijke prijs wil betalen is in de landbouw een groot probleem. Maar als de reële kosten van vliegen of goedkope aliexpress meuk enz in rekening zou worden gebracht, dan krijg je een heel ander consumptiepatroon.
De moderne boer is een lijfhorige vd Rabobank. Weinig medelijden met die lieden...
Boeren zouden met de witteboordcriminelen van inkopers van supermarkten moeten lynchen... err, ik bedoel lunchen. DAN es ff goe kijken naar die rekening en wie wat betaald gvd.
Goed om te horen dat ze in deze bittere tijden weer aardig wat klandizie krijgen.
Wat wil je ook, leveranciers hebben een datum-gebonden afspraak om te leveren. Of het fruit nou rijp is of niet.
Het zou logischer zijn te leveren als het op z'n lekkerst is. Maar dat hangt van het weer af en zo. Dus een leverdatum en fruit is eigenlijk onzin, tenzij we appelbomen in de kassen gaan zetten.
neerlander.nl/2016/09/07/vers-vlees-su...
"Vers betekent “ontdooit en niet ouder dan 3 jaar”
Volgens Albert Heijn is het vlees dat zij verkopen wèl vers. Wat vers betekent kon echter niet verklaard worden."
Dat zit ergens tussen humor en belazerij in. Humor voor aandeelhouders van Albert Heyn. Want ze weten donders goed dat het woord 'vers' bij de meeste mensen niet 3 jaar oud en 3x ingevroren en ontdooid kan betekenen.
Als je een paar keer naar de Keuringsdienst van Waren hebt gekeken weet je dat als het even kan ze grens opzoeken. Wat is Alpenmelk eigenlijk? Waar de Alpen ophouden? En waar is dat dan precies?
@Pritt, kijk even wat Van Rossem gister twitterde.
#Team groente!
Dat mag u. Ik ben #teamvlees als het echt zo zwart-wit moet zijn maar groenten zijn er ook lekker bij hoor.
Ik las 'crashen' in plaats van 'cashen'. Hoera voor de middenstand. Een winkelcentrum met leegstand biedt een trieste aanblik, dus ik ben dubbel blij met dit nieuws.
Een winkelcentrum met alleen maar supermarkten (regulier en allochtonuh halal supermarkten) slagers/ bakkers/ kaasboeren sla ik liever over.
Eenzijdige meuk.
Een goed winkelcentrum begint met gratis parkeren
Steeds meer lieden gaan voor echte kwaliteit. Dan moet je inderdaad bij de echte slager, bakker of groenteman zijn. Dat doet de smaakpapillen jubelen.
Goed vlees is in NL helaas erg duur. Vrijdag logéetje uit ex-Joegaslavie gekomen met vliegtuig. Voorwaarde voor verblijf was het meenemen van vlees, veel vlees. Zaterdag in de tuin een balkangrillfeest met gigantische rundersteaks en bronto karbonaden die met gemak de 500 gr. p/s aantikken. Pasten er maar twee per grillbeurt op het Webertje. Was getekend een gelukkige cave man.
Helaas? Vlees zou een luxe product moeten zijn, net als vroeger. Het zou nog duurder moeten worden.
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:06:
Waarom zou het een luxe product moeten zijn?
“Cave man” met dichtgeslibde aderen. Cool.
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:06: Bemoei je met je eigen eten, kudtvega.
@Le Roi | 03-08-20 | 10:12:
O god, volgens een tokkie ben je gelijk weer een vega. Ik ben groot BBQ liefhebber en er gaan heel wat dieren doorheen. Koop alleen al 5 jaar niets meer in de supermarkt qua vlees. Allemaal direct bij boer of online waar iki zeker weet dat het dier een goed leven heeft gehad. Kost een hoop, maar het is het waard.
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:17: Je maakt hier ook al vrienden. Zit je onderbroekje te strak Erikjan?
Ach. Iemand direct Tokkie noemen. Dikke doei voor de discussie weer Erikkie.
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:17:
Sommige supermarkt-steaks zijn inderdaad niet weg te knagen.
Het gaat goed met Erik-Jan. Later gaat hij veel centjes erven van papa en mama, hij heeft een baan met enige status in het middenmanagement van een grote bank. Hij stemt VVD en vind dat narcisme een te negatief imago heeft. Hij kan meer geld betalen voor vlees en dat doet mag iedereen weten. Mensen die daar geen geld voor betalen zijn minderwaardig. Toen hij zijn reaguursel schreef zwol zijn penis lichtjes op.
@Centicuub | 03-08-20 | 10:45: maar dan zonder taalfouten. Zucht...
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:17: Is het ook waard, maar lang niet iedereen kan dat betalen. Dat is denk ik meer het dingetje. De meeste mensen willen liever goede dan slechte kwaliteit en als het even kan, ja natuurlijk dan ook een wat beter leven voor de beestjes. Als er geen prijsverschil was zou iedereen het doen. Hoewel rijke mensen ook extreem zuinig kunnen zijn op een domme manier, dat wel.
Veel vlees meegenomen in het vliegtuig? Volgens mij heb je broodjes aap gegeten...
Hopelijk gaat dit breder dan groente, brood en vlees. Hopelijk geeft dit een langdurige impuls aan alle lokale middenstanders. IJzerwaren. Kleding. Meubels. Drogisten. Naaiateliers. Boekwinkels.
Ik ben wel klaar met die grote aandeelhouderswaarde gedreven concerns die sturen op "Net Promotor Score", "Value Add per FTE" en "Free Cash Flow". Minder kwaliteit leveren voor meer omzet is het model om "waarde te genereren". Waarde voor wie eigenlijk?
Het is bizar dat spullen en dieren de halve wereld over slepen goedkoper blijkt dan lokale productie en verkoop. En dat is waar voor Albert Heijn, Gamma en Unilever, maar in overtreffende trap voor Coolblue, Amazon en Alibaba....
Ik gun ons lokale kwaliteitsproducten. Iets duurder maar zoveel meer waard.
Het is uiteindelijk uit de zotte dat je midden in de winter bananen of aardbeien kan kopen.
Maar nee, 100 rijden op de snelweg! Dat is veel beter voor het milieu in plaats van lokale producten verkopen die niet over de halve wereld vervoerd hoeven te worden.
Fijn die linkse rakkers hier.
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:05: Dan ben je door je argumenten heen, en is dit het uiterste wat in je op komt om te zeggen?
Hoe hard ik dagelijks Minder Minder roep doet er niet toe, maar omdat ik lokale winkeliers handel gun, en niet de grote concerns ben ik direct links?
Jij bent af Erikjan79.
@FLP_du_Stok | 03-08-20 | 10:22:
Ik geloof dat hij het positief bedoelt, linkse rakker.
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:05: ik zie niet direct in hoe dit met "links" of "rechts" te maken heeft. Ik pleit voor meer kwaliteit en minder transport. En ja, minder "aandeelhouderswaarde" gedreven consumptie. Ik geloof sterk in consumentwaarde. Maar ben tegelijkertijd wel voor "vrije markt". Ik hoop alleen dat meer consumenten kiezen voor lokale producten en diensten..... Maakt mij dat een linkse rakker?
@Odin | 03-08-20 | 10:46:
Ik verbaasde mij er ook al over. Alsof logica en maatschappelijke verantwoordelijkheid het privilege zijn van links. Het is soms van een stuitende arrogantie.
@Erikjan79 | 03-08-20 | 10:05:
Wat heeft dit met links te maken?
Alles Erikjan, alles!
Het gaat om de winst, niet om de diversiteit,
Dus valt alles af dat minder winst geeft, daar kunnen we dan vervolgens niet meer uit kiezen. En vervolgens vergeten we het.
Weet je hoeveel soorten aardbeien, aardappelen, rijst, mais, knoflook, kippen, koeien er bestaan. Daar zie je niets van terug in de winkel.
We moeten niet willen dat we alles bij Jeff Bezos gaan bestellen. Leve het MKB!
@Nehemia | 03-08-20 | 11:50: Zo is het. Die zakkenwasser nog rijker maken, niet van mijn centjes.
Simpel:
Mensen zijn bang. Willen niet naar een "drukke" supermarkt.
Tijdelijke opleving binnenkort zet de daling weer gewoon voort.
ik ben wel benieuwd. Er zullen mensen weer voor het gemak gaan zodra ze weer druk zijn met naar kantoor heen en weer rijden.
Als je echt een smakelijk kwaliteitsproduct wil is er maar 1 echte optie, en straks zal mensen dat weer tegenvallen zodra ze de supermarkt weer inlopen.
Niet te spreken over de water-kipfilet van de supermarkten die op gewicht zijn gebracht met, je raad het al, water.
Vlees uit de supermarkt (ja alle) is van zeer slechte kwaliteit.
Brood, ook niet te pruimen.
Fruit te duur en vaak ouwe troep.
Niet bang, tis meer de drukte en het gedoe ontwijken. Voor mij en vele anderen. Nu had ik me toch al voorgenomen om kleine ondernemers meer te steunen, dus win win. Heel dat gedoe voor in de rij staan, karretje per persoon ook als je 2 dingen wilt halen, denk dat dat ook een goede reden is voor mensen om even naar een klein winkeltje te gaan.
Waar zijn ze bang voor dan? Volgens Jaap van Dissel van het RIVM heel 98 procent er weinig tot geen last van als ze besmet raken.
Al die overnames van Jumbo en AH hebben het producten aanbod in hun winkels geen goed gedaan.
Brood is een mooi voorbeeld, hier in Noord NL komt al het brood van de Jumbo en AH bij 1 concern weg van 2 locaties (Sappemeer en Veenoord). Iedere locatie heeft zijn eigen vrachtwagens zodat het voor de onwetende klant niet opvalt. Of je je brood koopt bij de AH, of bij de Jumbo, het is het zelfde.
Dus alles wat bij één locatie vandaan komt is hetzelfde?
@John McClane | 03-08-20 | 09:38: Jij laat je liever voorliegen en koestert nog iedere hap van je brood als je dit weet?
Recepten zijn recepten en die zijn nagenoeg het zelfde ongeacht waar ze het maken. Het enige dat verschild zijn de verpakkingen en de kleur van de vrachtwagens.
En... Dit gebeurd al met het brood, niet te praten over die vieze slagerij-ketens met hun corona uitbraken de laatste weken, dus met welke producten nog meer?
Denkt u dat elk eigen merk product in een aparte fabriek wordt gemaakt? Volgens hetzelfde recept?
Wat een onzin. Verschillende recepten, met daarbij behorende verschillende ingrediënten leveren verschillende kwaliteiten en dus verschillende prijzen op. Maar kunnen best in één fabriek gemaakt worden.
@canis lupus | 03-08-20 | 09:51: Leuk verhaal, ik heb in 2015 en 2017 als intercedent voor 2 verschillende uitzendbureau's gewerkt die zaken deden met deze jongens.
Nu ga je mij vertellen dat ik personeel te werk stelde en zowel hun, als de 2 bakkerijen waar ik bijna dagelijks kwam tegen mij logen over wat ze deden?
Dankjewel voor de glimlach en de blik in je kortzichtige gedrag.
Op de bolletjes van AH staat "van de bakkerij". Er zit daar dus iemand op het hoofdkantoor die dat bedenkt en er nog voor betaald krijgt ook. Het wordt tijd dat AH op de kleintjes gaat letten.
@Toverkol | 03-08-20 | 10:02: 'van de bakkerij' is toch een prachtig begrip? Ze zeggen niet welke. Zelfs het brood wat ze zelf afbakken in de supermarkt komt uit deze 2 bakkerijen.
Supermarktbrood smaakt naar zeepsop.
Ik wil echt lekker brood.
Kan wel je gebruikte bordje weer zo de kast in.
@kloopindeslootjijook | 03-08-20 | 10:12: Vooral die witte bolletjes van de Albert Heijn vallen van pure ellende uit elkaar.
@FLP_du_Stok | 03-08-20 | 10:04: Alleen vraag ik me af of ze ook broodjes hebben die niet van de bakkerij komen...
Waarom zijn Groen Links en D'66 tegen bio-industrie, maar voorstander van ritueel slachten?
Ze houden teveel van Mohammed met al zijn verrijkingen.
Omdat er met twee maten gemeten wordt.
Als het een geloofsuiting is, mag er veel meer dan wanneer het geen geloofsuiting is omdat je toevallig atheïst bent.
Je mag wel een heilig boek hebben met antisemitisme erin, en oproepen tot homohaat en genitale verminking van meisjes als je het vanuit je geloof doet.
GL en D66 zijn helemaal niet tegen bio-industrie, ze zijn tegen veehouderij. Maar dat zeggen ze niet. Als het gaat om GMO tomaten, komkommers, sla en al dat andere konijnenvoer, dan zijn ze juist heel erg voor bio-industrie. Vertical farming in leegstaande kantoortorens, onder kunstlicht (maar dan wel led, hè). Zodat het land gebruikt kan worden voor zonneparken en windmolens. En de vleeseters mogen er dan uit een chemische fabriek geproduceerde burger van gekweekt nepvlees bij.
Dat is de agenda 2030, SDG, en beyond. Iedereen moet in clean cities opgeborgen worden aan de nepvoedsel en dan kan de helft van de aarde weer wildernis worden, waar niemand mag komen (alleen mijnbouwcorporaties en houtproducenten enzo) en de superrijken met een pasje mogen daar dan vakantie vieren (en jagen op groot wild natuurlijk, maar dat zeggen ze nu nog niet in hun glossy, geïllustreerde white-papers. Nog een beetje te vroeg.) de andere helft is “clean City” in een woestijn van zonneparken en bossen van windmolens.
Dat is de ideale toekomst van GL/D66. En de VN, en de EU, en het WEF, en Rockefellerfoundation, BMGF, en WWF, en Greenpeace, en de Postecodeloterij en alle subsidiënten daarvan.
Haha, veel reaguursels van GL/D66-achtige types die tijd genoeg hebben om stad en land af te reizen om maar streekproducten bij de kleine middenstander te scoren.
Dan heb je echt niets beters te doen.
Moet je van GL/D66 zijn om een beetje bewust te zijn van wat je eet?
Wat een onzin zeg. Reaguurder van het eerste uur, rechtsdraaiend en hardwerkend maar stop me niet vol met kiloknallers nee. Gelukkig heb ik gewoon goede winkeltjes om de hoek.
Ik hecht veel waarde aan spul wat ik naar binnen werk. U misschien aan een snelle motor, vakantie of boot. We verschillen daarover iig. U vreet rommel, ik geniet.
Nou, vind dat nogal meevallen nou. Zitten er overal wel een paar en als je kijkt naar t gedoe met eigen kar, rijen, afstand houden etc in de supermarkten doe je daar ook 2 x zo lang over. Ben je nog sneller terug ook. GL en D66 daarentegen moet ik niet. Daar is niets gezonds of praktisch of goed aan.
Misschien komt het ook wel omdat de supermarkten in de heersende corona paniek hun prijzen fors verhoogd hebben, want "demense" kwamen toch wel.
En als je dan voor te veel geld te veel rotzooi gekocht hebt, ga je toch weer eens kijken bij de specialist.
Steunt elkaar, koop bij voorkeur lokale waar.
Nee. Steun jezelf.
@Is dit nog nieuws? | 03-08-20 | 09:47: Dat doe je indirect door lokale waar te kopen.
Koop al jaren bij de slager mijn vlees, lees dit eens:
neerlander.nl/2016/09/07/vers-vlees-su...
Ook bij de groenteboer kom ik regelmatig, ik hoef geen kapot geknepen fruit van de supermarkt, ik zie soms mensen een avocado uitzoeken, en dan slopen ze er een stuk of tien, lekker met hun duimen er in duwen.
En aan de meeste groenten van de supermarkt zit geen smaak.
Zo is het! En al dat plastic. De horror.
Terwijl een beetje avocado-specialist weet dat je het stokje eruit moet trekken om te zien of hij rijp is. Dat de avocado's die je nauwkeurige selectie niet hebben gehaald 3 uur later niet meer te vreten zijn is niet uw probleem. Daarom bij voorkeur groentejuwelier en slager, en anders alleen voorverpakt spul.
@_pacman_ | 03-08-20 | 09:26:
Voorverpakt spul, steken ze ook hun duim in.
@Animals | 03-08-20 | 09:35:
Precies. Zodat de afgekeurde een schadepost voor de hardwerkende ongelovige ondernemer vormen.
Niet iedereen heeft een megasalris zoals u. U haalt uw brood zeker ook bij de broodjuwelier?
Wat wil je ook, leveranciers hebben een datum-gebonden afspraak om te leveren. Of het fruit nou rijp is of niet.
Het zou logischer zijn te leveren als het op z'n lekkerst is. Maar dat hangt van het weer af en zo. Dus een leverdatum en fruit is eigenlijk onzin, tenzij we appelbomen in de kassen gaan zetten.
@Toverkol | 03-08-20 | 10:04: Ja, dat klopt. Had u een vak moeten leren waar u ook een megasalaris mee kan verdienen. Benieuwd hoeveel dat is overigens in uw wereldbeeld. Wouter Bos vond iedere pensionado met een bruto aanvullend pensioen van 10K per jaar al rijk.
@Toverkol | 03-08-20 | 10:04:
Daar heb je geen megasalaris voor nodig, liever een klein stukje vlees met smaak dan een groot stuk vlees (wat ik niet kan bakken omdat het water er uit blijft komen) dat niet te vreten is.
En met de seizoenen mee eten voor €0.75 heb je nu een grote krop Hollandse sla, maar de (zuinige) mensen kopen liever een bakje\zakje gewassen sla zonder smaak voor €2.00.
Als iemand “groentejuwelier” zegt krijg ik wel een gigantische slappe lul en uitslag overal. Wat een zelfrijzend ben je dan.
Hier vlakbij is een boerderij waar je het vlees kan kopen van de dieren die zij daar houden. De slacht gaat op een nette manier, ook lokaal. En niet alleen hier. Elders in de polder is een geiten boerderij waar je de kaas en het vlees en groenten van het land kan kopen. En zo zijn er vele. Je moet er even voor uit, maar dan zie en heb je ook wat. En dan heb je ook nog Koop een koe. Die komen het brengen.
O, dus niet die 3 x her-ingevroren koeien uit Afrika van 3 jaar geleden?
Jaaa, die boerderij winkeltjes zijn leuk. Echt lekker eten en het is ook leuk om er heen te gaan. Niet zo druk en beestjes enzo.
panem et rura.
Knap hoor.
Brood, vlees, groente, altijd bij de lokale slagerij, bakker, groenteman. Of even de polder in voor het fruit, vooral nu. De prijs is hetzelfde of lager maar de kwaliteit zoveel beter.
Nu snap ik dat veel mensen dichtgroeien door thuiswerk, zitten de hele dag te kanen en de baas betalen, jajajajajaja, veel meer kosten dan 2€ p.d.
Ik mis even de link tussen 40 procent meer omzet bij lokale slager, en het toch maar niet halveren van de veestapel.
Sapperdeflap, waar is mijn zwitsal?
Gefeliciteerd!
Ik zag gisteren een pareltje op een scooter met een zwitsal rijden. Misschien moet je het in die hoek zoeken?
U bent een net meisje geworden. U hoort nu bij allemaal nette mensen.
En een mooi kroontje, gefeliciteerd prinsesje!
Terug bij het oude normaal!
Mickey. Dat zou wat zijn!
Dank jullie allemaal voor felicitaties, tips, aanmoediging. Ik zweef ;-).
Er wordt mee lokaal gekocht, niet meer gegeten dus dat veestapel gelul is gelul. Er hoeft niet meer leed bij.
Ah, u had het ook al gemerkt.
Welk leed? Wij hebben het jagen gewoon uitbesteed aan de boeren.
Mensen zijn omnivoren en vlees en vis heeft ze sterk doen ontwikkelen.
Mensachtigen die plantaardig aten hebben het niet overleefd:
Australopithecus (letterlijk "zuidelijke aap", van het Latijnse australis, zuidelijk, en het Oudgriekse πίθηκος, aap), is een uitgestorven geslacht van mensachtigen dat leefde tussen 4,3 en 2 miljoen jaar geleden.
@NanoTube | 03-08-20 | 09:09:
Er worden anders nog genoeg zuidelijke apen in leven gehouden door de noordelijke apen.
@NanoTube | 03-08-20 | 09:09:
Ik zeg toch niets vegetarisch ofzo? Bewust is heel wat anders dan geen vlees vreten.
@gestoptmetroken | 03-08-20 | 09:18: Scherp!
"We moeten niet minder minder boeren. Maar meer."
Onzin. Wat er bij de groenteboer bij komt gaat er bij de supermarkt af.
Supermarktvlees komt voor 90% uit Argentinië.
@NumbNuts | 03-08-20 | 09:03: Rundvlees komt vaak uit landen als Argentinie. Nederland is ook niet het meest geschikte land om op grote schaal rundvlees te produceren
Noord Afrika komt veel vlees vandaan, daar hebben ze geen last van de dierenbescherming en stikstofregels.
@Fijn_dat_je_er_bent | 03-08-20 | 09:05:
Argentinie heeft de beste runderen ter wereld. Dat komt omdat ze in het verleden een koeienplaag hebben gehad. Het hele land stond vol met koeien. Daarna zijn alleen de sterksten overgebleven.
De groenteboer heeft nu waar zo mogelijk lekkere smakelijke Nederlandse producten liggen, de supermarkt verkoopt nu gewoon nog smakeloze shit uit het buitenland. Komkommer en tomaten uit Spanje die naar vismeel smaken sperziebonen zonder smaak bloemkolen die stinken en ga zo maar door.
Er wordt ingekocht op winst en niet op smaak.
@Animals | 03-08-20 | 10:07:
Mensen gaan voor goedkoop en veel. Smaak komt uit een pakje.
@kloopindeslootjijook | 03-08-20 | 10:53:
Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi.
@Fijn_dat_je_er_bent | 03-08-20 | 09:05: Wat een kletskoek! Veel regen, hoge grondwaterstand, veel gras, veel kennis en eeuwenlang ervaring zorgt hier voor uitstekend vee!
@kloopindeslootjijook | 03-08-20 | 10:53:
"But to eat and drink well, my brethren, is verily no vain art! Break up, break up for me the tables of the never-joyous ones!"
Demense moeten voor kwaliteit gaan. Voedselpakket te goedkoop, met alle gevolgen dien, maar heeee, jij moet geld overhouden om te kunnen volvreten tijden een all-in-vakantie formulie, omdat je het waard bent *gaat achteloos door lange haardos met vettige consumentenvingertjes*
Look wgat you made me do, spilt some beer on the goddamn carpet
Gaat zo´n veg lasagne maakt, fu
@Hevvlan Demuru | 03-08-20 | 12:06: zat toch vlees en bloed in, stuk van m´n duim gesneden. Bedankt anderhalve liter wijn, bedankt!
jaja, de "anderhalve-liter-wijn-maatschappij" .... Jezus zou het zo gewild willen, amen.
Prima ontwikkeling. Goed voor de lokale economie, de meeste supermarkten vallen tegenwoordig toch onder één koepel waarmee ze een monopoly proberen te creëren. En verder lees ik nergens een verbod, alleen dat meer (verstandige mensen die houden van kwaliteit) ervoor kiezen hun vlees- of groenten te halen bij de groenteboer of slager.
Je wil inderdaad niet weten hoelang groente en fruit vaak al in de supermarkt liggen, niks vers aan. Zou mijn advies ook zijn, koop zo dicht mogelijk bij de boer. Soms iets duurder maar dat kun je compenseren door lokale producten te kopen van het seizoen. Die zijn het verst, gezondst, het goedkoopst en het lekkerst
@Fijn_dat_je_er_bent | 03-08-20 | 09:08: flauwekul.
Producten komen overal vandaan. Koopt u uw druiven bij de boer?
Uien uit Nieuw-Zeeland?
@Is dit nog nieuws? | 03-08-20 | 09:49:
Uien uit Nieuw-Zeeland?
En dat voor €0.49 de kilo, lijkt me niet.
Druiven komen nu uit Italië, en Nederlandse druiven komen er aan de supermarkten halen ze nu uit de meest verre landen en zijn niet te vreten.
Koop een koe.
Paar keer geprobeerd en het is an sich geen slecht vlees, maar ook niet bijzonder. De porties zijn kudt, het is in verhouding nog steeds erg duur, en die leverancier waar ze mee samenwerken (Leen Menken) is een drama. Die zijn nog nooit op tijd geweest en hebben zelfs een keer een GEKOELD pakket zo bij buren gedropt zonder me een bericht daarover te sturen. Buren wisten niet dat het een gekoeld pakket was en dat is ze bij het overhandigen van het pakket ook niet verteld; bovendien hebben die niet de ruimte in de diepvries om zo'n joekel van een doos in te zetten. Resultaat 120 euro aan vlees weg kunnen sodemieteren.
@Le Roi | 03-08-20 | 08:57: Le Roi, als U dat vleespakket gewoon bij de buren had laten liggen, was het uiteindelijk vanzelf naar U toe komen lopen.
@Le Roi | 03-08-20 | 08:57:
Oei.
Koop een olifant.
@Le Roi | 03-08-20 | 08:57: Of je buren vinden je een lul en hebben het expres gedaan. Begrijpen we wel.
@Noor | 03-08-20 | 10:24: u klinkt extremistisch...
Groenlinks eet geen vlees, geen vis, geen verkeerde groenten, geen suiker, geen brood, geen kaas.
Alleen citroenen
Dat houdt ze wel lekker herkenbaar.
Ik probeer bleke magere mensen zoveel mogelijk te vermijden.
Jesse Klaver eet gewoon vlees hoor. De lul die hij is.
@Noor | 03-08-20 | 09:11:
Voor een Groenlinkser ziet hij er inderdaad goed doorvoed uit.
Behalve als het ritueel geslacht en halal is. Dan staan ze vooraan bij de slager.
De grootste winnaar is de supermarkt. Ongeveer drie-kwart van wat er in de horeca uitgegeven zou worden gaat naar die supermarkten die te belabberd waren om hun personeel een extraatje te geven. Ze krijgen geeneens mondkapjes. Die enkele verse producten van slager/groenteboer vallen daar bij in het niet.
Suggereer je nu dat eten en drinken in de supermarkt slechts 0.75 keer goedkoper is dan in de horeca? Ik heb toch het idee dat dat niet helemaal klopt.
Als we het landgoed van Marcel van Dam onteigenen kunnen we daar ook nog wat vrije uitloop koeien kwijt,
Naast een paar honderd instromers.
Van Dam zijn boek "Niemands land" kan dan mooi in praktijk gebracht worden.
@Hebbiehemookweer | 03-08-20 | 08:55:
Met hem als ordehandhaver!
Dat die “indirecte” moordenaar van Pim Fortuyn nog steeds vrij rondloopt.
Dus we hebben meer factory farming nodig waar dieren een verschrikkelijk leven hebben?? Misschien wereldwijd heel veeeeeel minder mensen.
In NL hebben koeien een prima leven in de wei en in de stal. Kippen denk ik ook wel. Niet allen hebben het verschrikkelijk. Misschien moeten vegetariers juist vlees kopen van diervriendelijke boeren. Om ze te stimuleren
@metdedag | 03-08-20 | 09:35: er worden per dag 1.4m dieren geslacht in NL. 450.000 sterven per jaar door stalbranden. Misschien dat de vlees industrie gewoon verrot is. Daar helpt koopeenkoe niet echt bij. Gewoon geen vlees meer eten. Redelijk simpel.
@Noor | 03-08-20 | 09:51: Stalbranden waarvan veel aangestoken door 'anti-dierenleed' activistjes. Hypocrieten. Bemoei je overigens met je eigen eten.
Als ik zin heb aan echt lekker brood dan ga ik naar de warme bakker. Het verschil tussen de kwaliteit van een brood van de warme bakker en dat van een supermarkt is groter dan dat van een karbonade bij de supermarkt en de slager. Of een krop sla van de groentezaak en de supermarkt.
Klopt, alleen haal ik mijn vlees wel bij een kwaliteitsslager of vleesgrossier, maar ik heb niet de zin/tijd om ook nog eens én naar de kaasboer, én naar de groenteboer, én naar de bakker te gaan. Dan ben ik een halve zaterdag boodschappen aan het doen.
@Le Roi | 03-08-20 | 08:54: De boer waar ik ga verkoopt vlees en kaas en brood en groente en heeft ook nog artisanale booz.
Warme bakker en supermarkt kopen allemaal hetzelfde kant en klare deeg in. De beleving tijdens de aankoop zorgt voor het verschil
@metdedag | 03-08-20 | 09:37: Supermarkten kopen geen deeg in. Zij kopen voorgebakken (diepvries)broden in. Dat is wel degelijk een enorm verschil.
@metdedag | 03-08-20 | 09:37: exact!
Ik wil gewoon lekker brood dat niet naar afwaswater smaakt. Waar koop je dat?
@kloopindeslootjijook | 03-08-20 | 10:55: Bij de broodjuwelier. Slechts 3,59 in de aanbieding.
Het is ook wel een wereld van verschil hoor. Ja, je betaalt een euro per kilo kipfilet meer dan in de supermarkt, maar bij een beetje slager heb je dan ook echt kwalitatief véél beter vlees waar minder water in zit. Supermarktvlees haal ik alleen bij hoge nood en dan is het hooguit wat gehakt waar dan flink wat saus bij gemaakt wordt. Sinds kort ook een eigen moestuin en als je je eigen verse groenten proeft merk je pas wat voor waterige, smaakloze bagger er in de supermarkt verkrijgbaar is.
.
Tevens fervent barbecueliefhebber hier, dus vlees wordt ook nog wel eens bij de lokale vleesgrossier gehaald.
Lol... zitten er ook Zoetermeerders onder de reaguurders hier? Benieuwd wat zij hier van vinden.
Ik kan Snow World in de verte zien maar woon al in een weiland.
Ben er geboren in 1958. Ooit een leuk dorpje, Volledig vergalt in de jaren 70 vanwege de influx van Haagsche ambtenaren en de daarmee gepaard gaande nieuwbouw. Na 2000 voornamelijk Islamitische import. Dus tsja.
@Beefbus | 03-08-20 | 08:51: Ja den Haag groeide in de jaren 70 uit zn jasje dus hoppa flats bouwen in Zoetermeer. Wij konden daar van de gemeente een flat huren maar zijn toch naar de vrije sector in Delft gegaan, dat was 2 gulden duurder per maand. ! Dat was ook wel een flat maar het hele gebouw was 6-hoog en wij woonden op de 1e verdieping boven de garages en huurden die onder onze flat. Heerlijk verwarmd. Maar ja, die omgeving zal inmiddels ook wel zijn verpest door de import.
ONC, ik fietste vanuit Moerkapelle, later op een brommer. Dat weiland, is weinig van over nu. Die nieuwe 'De Boerderij"vond ik al niks.
Pfff.
Proletengedrag.
Mensen hebben geld en tijd te veel blijkbaar.
Natuurlijk geen enkele open discussie over corona.
Wel:
De dagelijkse (goed betaalde) pratende hoofden
Heel Nederland gevangen houden met "mondkapjes"
Niet over griep beginnen.
Het is de schuld van Trump, Trump en Trump.
Houd je mensen bang tot de verkiezingen. (Eén keer raden voor wie dat voordelig uitpakt ?)
Zo doortrapt allemaal. Alsof we achterlijk zijn.
Ben je bang of zo?
Ik ben achterlijk.
't Is denk ik maar wat je wil zien.
Voor wie zelfs te lui of te bang is om naar de slager te gaan, hier staan veel pareltjes tussen: www.regiovlees.nl/
Lokaal boerderij vlees, in veel gevallen bezorgd tot 1.5 meter van uw deur. Mijn vriezer ligt altijd vol.
Hartelijk dank voor de link, ik heb een boerderij winkel in de buurt gevonden. Doorregen runderlappen voor 9€ per kilo is een koopje! En dan ook nog van weiland-koeien die zelfs hun kalfjes bij zich mogen houden! Helemaal geweldig.
@Lupuslupus | 03-08-20 | 08:52: Het enig vervelende is dat je dat stuk er zelf af moet snijden.
Tis net de ramadan, wordt er ook 2 x zoveel vreten verkocht
De instroom is geopend...
Nieuws omdat het moet. Maakt niet uit wat, zolang u het maar gelooft.
Ik geloof alles wat ik lees. Als het geschreven staat moet het toch waar zijn?
China is wereldwijd enorme hoeveelheden voedsel aan het opkopen vooral mais en soja.
Het zal niet lang duren of de prijzen gaan stijgen en uiteindelijk gaan er tekorten ontstaan.
Heb je het dan over uren, dagen, weken, maanden, jaren? Dan weten we een beetje waar we aan toe zijn.
@John McClane | 03-08-20 | 08:51:
Door enorme regenval en overstromingen in China zou dat wel eens heel snel kunnen zijn.
Ecuador ligt momenteel overhoop met China omdat honderden Chinese visserboten het internationale water rondom de Galapagos eilanden aan het leegroven zijn.
@John McClane | 03-08-20 | 08:51:
www.agriculture.com/news/business/chi...
Terecht. Bevolking moet toch eten?
@Gulliver | 03-08-20 | 08:56: "leegroven".
Internationale wateren.
Wat doet de Nederlandse visserij voor de kust van Afrika?
Die Chinezen begrijpen in ieder geval dat voedsel een uiterst strategisch goed is. Hier in Nederland weten we niet hoe snel we onze eigen voedselvoorziening af moeten breken dankzij ons kabinet van de afbraak.
Ik koop altijd bloemkool in blik , dan heb je dat niet.
Meer blik minder vers!
En die blikjes kan je dan weer gebruiken om je verfkwasten met terpentine schoon te maken en in de put op straat te gooien .
Of om een blik naar iemand te werpen die daar wat van vindt.
Of met een touwtje ertussen, als telefoonverbinding.
Dat moeten toch rare blikvormen zijn wil je daar een bloemkool in passen.
@Wim_Kut | 03-08-20 | 08:43: weet je wat rare vorm heeft? Tonijn.
Van die ronde vissen...
Leuk die ambachtelijke slagerijen. Het personeel in de bediening is hedendaags niet meer dan iemand die een lapje uit de toonbank pakt en het in een zakje doet. Stel vooral geen moeilijke vragen.
Inderdaad, vroeger ging ik vooral naar de slager om mijn kennis over de quantummechanica bij te spijkeren of te reflecteren op Cicero. Waar gaat dat heen met de wereld!
Nu is een adres voor een goede steak wel welkom.
In de supermarkt kan de kwaliteit omlaag omdat mensen het gemak van one-stop-shop wel handig vinden. Wat daar af en toe in de schappen ligt is ook niet altijd even goed weg te krijgen.
Dan rij ik wel even om.
Bijna geen slager die zelf nog slacht of uitbeent. Het is allemaal vlees uit witte bakken, dezelfde als bij de Appie naar binnen worden gerold. Alleen de verlichting is anders, dan lijkt de biefstuk mooier dan in de supermarkt. Maar het is het zelfde stukje vlees.
Laffe hazen! Dat zijn nederlanders meer niet! Man man wat een volk.....
De grootste 'jullie zijn allemaal bang' zijn juist degenen met de grootste angst. Bestaat een mooi woord voor. En wat voorzichtig doen opdat opa niet aan de kerona doodgaat lijkt mij wel vrij empathisch.
Enige probleem in mijn Vogelaarwijkje is dat de traditionele bakker en slager 'halal' zijn. Nee dank u ik eet wel haram.
Waarom ga je dan ook in een Vogelaarwijk wonen?!?
Ik was zo'n 13 jaar geleden op zoek naar een koophuis (achteraf ongelukkig moment maar goed). Hoe dan ook, de toenmalige minister van Wonen hiep mij een handje door een aantal wijken aan te wijzen waar ieder verstandig mens met een grote boog omheen moet lopen. Kon ik mooi ongezien van mijn lijst afstrepen.
Met de bakkert is dan niets mis en de slagert levert ook goed rund. Speklapjes zult u ergens anders moeten treffen.
@koeberg | 03-08-20 | 08:40: De zelfverklaarde handigert die gewoon neemt wat er komt en wel de beslissert speelt.
@koeberg | 03-08-20 | 08:40:
Hier ook. Dertien jaar geleden huis voor de hoofdprijs betaald. Dacht ik toen. Gelukkig waardestijging bijna twee ton.
@koeberg | 03-08-20 | 08:40:
Wat een dedain.
Weleens gehoord van woningschaarste?
Trouwens, de slager van de foto hierboven zou ik ook voorbij lopen, met z'n bitterballen, stukjes frikandel en ananas aan een stokje, stokjes all-over.
Is een friture volgens mij.
Mijn kinderen vinden die stokjes - met een gehaktballetje - geweldig. Zij waarderen ook niet de hogere prijs van een stokje met mals rundvlees.
@Leptob | 03-08-20 | 08:51: Een los gehaktballetje, eentje waar de slager geen stokje door heeft hoeven steken, voor 0.30 Eurocent extra, waarderen ze niet? En jouw kinderen zijn de maatstaf voor de praat hier?
@Normpje | 03-08-20 | 09:08: Ik begrijp je niet helemaal. Stokjes met vlees/groente maak ik trouwens sowieso altijd zelf.
Het lijkt vrij zeker maar de gemiddelde millenial is vooral vanhet comfort en imago. Dat is starbucksachtig suikermelkdrab en schuimbrood van de burgerboer. Normaal eten verzorgen is er niet bij.
Ja. Niet dus. Een kleine opleving en daarna gaan alle fucknuts weer gewoon naar de Appie om knalkip te kopen en waterige groenten. Laat je niet voor de gek houden, de mensen hebben nu ogenschijnlijk even wat meer geld over maar straks zitten ze in de WW en dan kakt deze handel weer helemaal in.
Ik mag me ook verheugen in de verkoop van duurdere dranken en dat was de afgelopen maanden prima handel maar die verdwijnt weer net zo snel als 'ie kwam hoor, het is van korte duur.
Zoetermeer omzetten in weiland is sowieso een goed idee...
Als het zo blijft zakken in die regio wordt het vanzelf weer een meer met grondwater.
Waarom alleen zoetermeer?
Doe dan direct de hele randstad
@Jemaintiendrai | 03-08-20 | 08:30: Ik zeg: afsteken en af laten drijven, heel die Randstad.
@Jemaintiendrai | 03-08-20 | 08:30: Gouda is ook een goede kandidaat daarvoor. Toen we daar kwamen wonen waren we nog niet helemaal klaar met het huis inrichten maar de vakantie in Holten was besproken. Aldaar konden we op het nieuws zien dat onze berging (incl. b.v. mijn naaimachine) 75 cm onder water stond....
@Timide_Aso | 03-08-20 | 08:33:
Wel even de inhoud van het Rijksmuseum goed bereikbaar naar Apeldoorn halen. Het is een Rijks-museum. We betalen er allemaal aan mee.
@kloopindeslootjijook | 03-08-20 | 08:39: Ja prima, het Rijksmuseum mag naar Apeldoorn, en de madammen van de Wallen mogen naar Stratumseind. De rest: toedeledokie!
Wonen toch alleen maar raamambtenaren.
Eerst de helft van de mensenpopulatie eruit 'jagen'. Of ze stapelen in wolkenkrabbers. Dan hebben de beesten de ruimte. Dat lijkt mij wel wat.
Strak plan. Doen zou ik zeggen. Komen de koeien en varkens ook eens buiten.
Wij weten het samen wel hè Lupus ;-).
@CalamityJane | 03-08-20 | 08:35: Zeker weten Jane :-)
Koot en Bie - Mehmet Pamuk bij de Groenteboer -- Nederlandse taal probleem
www.youtube.com/watch?v=1nxJgkXNDCM
Atomen in appels... daar ging mijn koffie tegen mijn laptopscherm.... Dank voor de link! Nu eerst even poetsen.
@Lupuslupus | 03-08-20 | 08:27: groentes zouden niet uit atomen bestaan?
Straks niet meer. Dan mogen er maar 2 mensen de winkel in en de rest staat buiten in weer en wind en slagregen te wachten. En te wachten. En te wachten.
Misschien is dat ook wel goed.
Maak er een onthaastingsmoment van. Even de nieuwtjes uitwisselen.
Zeker voor de breedbandgeneratie die niet langer dan 5 seconden na een klik geduld heeft.
Maar die gaan gewoon naar de supermarkt. Pak wat je nodig hebt, wegwezen.
Doet me denken aan de goeie oude tijd achter het ijzeren gordijn waar moeders de vrouwen urenlang in de sneeuw voor de bakker en slager stonden voor wat restjes terwijl apparatchiks besmuikt vanuit hun geblindeerde limousines toekeken onderweg naar hun datsja's.
De natte droom van EasyJetten en de Jessias. Of althans de natte droom van hun bazen.
Zullen we er anders eens een leuke week van maken voor de verandering?
Waarom liegen? Dat doen ze op Joop wel
Al dat gedoe dat je niet gezellig naar een restaurant mag. Dan kook je toch lekker thuis. Met een mooi stukje vlees van de slager.
Pecies. Iets meer aandacht voor je eten, waar vandaan en hoe te bereiden.
Alles beter dan kant en klare rotzooi.
@Normpje | 03-08-20 | 08:24:
En thuis een beetje kwaliteit op je bordje leggen is stukken goedkoper dan uit eten in een restaurant.
In welk toneelstuk zijn we terecht gekomen ?
Gaat die flauwekul tot na de verkiezingen duren ?
Hou je plebs bang. Laat ze liedjes zingen en stoep krijten. En vooral over mondkapjes beginnen (het nut er van zagen we op de dam).
Trouwens ? Hoe zit het met de griepcijfers ? Of is griep compleet verdwenen ?
Ja de griep is compleet verdwenen, iets wat natuurlijk helemaal niet kan, maar het is nu allemaal krona geworden omdat die tests niet deugen. Pas gehoord: iemand meldde zich aan voor een test maar is niet gegaan, heeft zich ook niet afgemeld. Krijgt na 5 dagen een bericht van de GGD: u bent positief getest.
De cijfers zijn eindelijk bekend gemaakt op de site van RIVM en ze stellen niet teleur: www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers...
"In de winter van 2019/2020 was de influenza-epidemie kort en mild (week 5 tot en met 7 2020). De oversterfte was in deze periode met 404 veel lager dan de gemiddelde oversterfte in de afgelopen 5 griepepidemieën (6.443)."
404 doden door de griep, terwijl dit er in 17/18 nog 9.444 waren! *megafacepalm* Als je nu nog niet inziet wat een hoax dit is ben je zon simpel schaapje...
@paulis | 03-08-20 | 08:25: Een griepepidemie van 2 weken. hahaha. Dat ze dat dùrven vermelden zeg.! De griep zei tegen Krona: doe jij het maar verder, ik ben weg.
We zitten nu midden in de zomer. Vraag is wat er gaat gebeuren als iedereen weer binnen gaat hokken.
@kloopindeslootjijook | 03-08-20 | 08:36: Dan begint ergens in oktober / november het jaarlijkse griepseizoen weer alleen met een re-brand en angstcircus genaamd corona. In de piek van dat angstcircus zal het vaccin er toevallig zijn en worden we geacht in de rij te gaan staan.
@paulis | 03-08-20 | 08:25: Je moet de hele alinea citeren, dan zie je dat er wel degelijk onderscheid wordt gemaakt met covid-19. Je spanningsboog is misschien heel kort of je stopt met lezen zodra je je eigenlijk gelijk hebt gezien maar in feite is er niks vreemds aan de hand.
Fuck Corona, fuck Carola.
Goede samenvatting van 2019/2020
Mag ik de honeurs waarnemen? Voor Carola'tje dan, niet voor de corona. Ooh Carola...(zwijmelt).
Wat een onzin. Je wast de groenten toch voordat je die kookt? Totaal doorgeslagen die krona gekte.
Als je de groente bakt in crona, krijgt het zo'n lekker goudbruin kleurtje. Lekker!
@EEnzame SchizofrEEN | 03-08-20 | 08:16: Eens. Werkt vooral goed bij spruitjes met spekjes. Heerlijk.
Groente wassen met koud/lauw water en het daarna tien minuutjes koken. Welk nut heeft wassen dan (ik doe dat nooit)?
Tenzij je het was met zeep, is even afspoelen leuk voor het idee, maar weinig zinvol. Maar met bakken/koken/stomen/grillen/wat je ook doet, gaat het allemaal wel dood hoor.
@Leptob | 03-08-20 | 08:23: Nou ja in (b.v.) prei zit nogal eens wat zand dus dat moet zeker gesneden en gewassen worden.
@Lupuslupus | 03-08-20 | 08:33: Ja die prei, dat herken ik. Dat is ook zo ongeveer het enige nog waarbij je zand aantreft. Toch bijzonder hoe ze dat allemaal doen. Zelfs op champigons tref je nog maar sporadisch paardestront aan.
Het probleem is dat doeken de gewoonte hebben om alles tot moes te knijpen. Vooral aubergines en worsten worden soms door twee, drie doeken tegelijk uitgeknepen. Pas als die dat overleven, worden ze gekocht. Ik zie dat constant overal gebeuren. Ik herinner me nog dat mijn moeder heel goed keek, maar niet kneep. Dat dééd je gewoon niet. Tegenwoordig ies knijpen koeltoer.
@John McClane | 03-08-20 | 08:28: Wassen met water helpt wel. Bovendien overleven bacillen en virusdeeltjes niet lang op oppervlaktes.
@Nivelleermarionet | 03-08-20 | 09:02:
Daarom koop ik alleen varkensworst.
@Ruud Hazes56616330 | 03-08-20 | 09:05:
Ik zag bij de Hema drie doeken in de befaamde Hema worsten knijpen. En in de bouwmarkt stonden ze kerstversieringen te bepotelen. Het begrip 'haram' wordt pragmatisch toegepast.
Koken van groenten doodt geen bacteriën en virussen komen er ook ongeschonden vanaf. Pathogene bacteriën willen pas >120 graden kapot gaan dus dan moet je met de snelkookpan aan de slag of je eten stomen. Dat laatste is lekkerder en beter.
Aan de andere kant, als je nooit wordt blootgesteld aan ziekteverwekkers dan word je natuurlijk nooit resistent. Wij speelden vroeger buiten en direct bij thuiskomst aten we een bammetje, handenwassen duurde veel te lang. Daarna nog even over die schaafwond op je knie wrijven en dan weer de buurt in, militairtje spelen. Wij speelden Tour of Duty altijd na, dan staken we een stuk gras in de fik op een groot braakliggend terrein en dan verjoegen we de Vietcong. Mooie tijden.
@Busverhuur | 03-08-20 | 09:40: Hoe kom je bij die 120 graden? Volgens mij klopt dat niet. Bij 70 graden is al 90 procent dood.
@Busverhuur | 03-08-20 | 09:40: Zand schuurt de maag.
"supermarktangst"
De omzet bij psychologen zal ook wel gestegen zijn
Wat een hilarische website; www.angstlijst.nl/angsten
Ja die omzet komt nog tegen het eind van dit jaar, tig psychologen/psychiaters hebben al een brandbrief geschreven.
nooit geweten dat er zoiets is als
Cathisofobie - Fobie of angst om te zitten
of
Lachanofobie - Fobie of angst voor groenten
of
Xanthofobie - Angst voor de kleur geel
Maar
Virginitifobie - Je zou zeggen de angst om maagd te blijven of voor enge maagden of zoiets. Maar nee.
@kloopindeslootjijook | 03-08-20 | 08:28: "xanthofobie - Angst voor de kleur geel"
Zou een fobie tegen de kleur zwart ook bestaan, of ben je dan gewoon een racist?
Bangmakerij, de groente wordt in de super niet zoveel keer betast. En voor zover er nog groenteboeren zijn hebben die de inrichting van een supermarkt waar iedere bezoeker zelf maar moet zien. Zelfs op de markt functioneert het zo.
@paulis | 03-08-20 | 08:38: Xanthofobie bestaat dus echt. Er is een paar jaar geleden een programma op de NPO geweest over mensen met een fobie die samen op reis gingen naar een of ander bokkie-wokkie land. Enfin, daar kwamen alle fobieën natuurlijk fijn bovendrijven alsook iemand die helemaal uit haar stekker ging van de kleur geel.
Je verzint het niet, machtig mooi om te zien.
REAGEER OOK