Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE! Erdogan doopt kathedraal/museum Hagia Sophia officieel om tot moskee

Tsja, woe to the vanquished noemen we dat.

Had Constantijn maar niet moeten verliezen van Mehmet. Maar goed, een nadrukkelijke politieke move van Erdogan natuurlijk. Het is nou niet alsof er een tekort aan bidmatruimte is in dat land, dus dit is gewoon cultureel machtsvertoon. De Hagia Sophia (wiki) werd in 537 gebouwd als kathedraal, na de islamitische verovering in 1453 omgebouwd tot moskee en in 1934 tot museum benoemd. Die laatste benoeming heeft Turkije nu 'illegaal' verklaard, en draait de klok terug. Erdogan is uiteraard aanwezig bij de annexatie, en het belooft sowieso een superspread event van Amsterdamse proporties te worden. Livestream onderstaand.

Live

Social

De Turkse take

Het is maar een idee

Reaguursels

Inloggen

Het is al langer gaande. Een hele vleugel vam t (oude) paleis van de Sultan is al ingenomen door een de koran reciterende iman en fotos van Mekka in de Turkse tijd.

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:25

Toch ironisch dat de huidige politiek elite van Turkije niet de ironie inziet van het feit dat zij Israël (maar ook de VS) veroordeelt als koloniaal regime c.q bezetter tegenover de oorspronkelijke bewoners, maar zelf een heel land gestolen hebben, inclusief steden en kerken, dit tot ‘eigendom’ verklaard hebben en de oorspronkelijke bewoners geassimileerd, verdreven, vermoord en geknecht hebben. Ik wil ze geen schuldgevoel aanpraten (ik voel me ook niet schuldig over ‘ons’ kolonialisme) maar ironisch is het wel. Niets ten nadele overigens van de zeer talrijke Turken - de 50% benaderend - die de moderniteit in meer of mindere mate hebben omarmd.

Hopenschauer | 24-07-20 | 23:33

Heren, even voor de goede orde. Dit zal voor vele hier shocking zijn. Andere zullen verbaasd zijn maar denk dat na het lezen van mijn reactie je even achteruit leunt en na het bezinken hiervan realiseert hoe klote men redeneert, paardenkleppen op heeft en lekker klakkeloos ramt op t toetsenbord.. Hier komt ie; in Turkije staan meer kerken/kathedralen dan alle moskeeën in HEEL Europa samen.. Houd op met populistische gebler.

staples | 24-07-20 | 22:31 | 3

Anatolië was het eerste land waarin het christendom wortel schoot. Ik ben zelf in de ruïne van Byzantijnse kerk geweest op de heuvel van Alanya, en dat was een bijzondere ervaring.

LiniaalRectaal | 24-07-20 | 22:58

Ja ja, en de bibliotheken zijn allemaal open voor iedereen om de bewijzen te laten zien dat er geen genocide heeft plaatsgevonden. Die kerken waar jij het over hebt, die staan er al 1000 jaar. Hoeveel kerken zijn er de afgelopen 125 jaar bijgebouwd in Turkije? Dan zijn de cijfers opeens heel anders en slaat jouw verhaaltje als een tang op een varken. Turken gebruiken niet hun geschiedenis om de sier te maken, maar de geschiedenis van andere verdreven en vermoorde volkeren om zich zelf in een goed daglicht te plaatsen.

Mokum Kosher | 24-07-20 | 23:21

Hebben we het dan over actieve gebedshuizen of over tot ruïnes e/o toeristische attracties gedegradeerde exemplaren?
Anders ben ik hier vanaf mijn vakantieadres ongefundeerd, tendentieus, nodeloos kwetsend en achteroverleunend geneigd te zeggen; u lult uit het lichaamsdeel wat uw hoofd met de romp verbindt.

D-Fens_1963 | 25-07-20 | 00:24
-weggejorist en opgerot-
Geenstijler1990 | 24-07-20 | 20:50 | 1

Ongelooflijk dat religies hele massa's mensen kunnen polariseren. Ze houden zich alleen nog maar bezig met historische veroveraars en plunderaars en koppelen hun trots aan die gebeurtenissen die ze zelf nooit hebben meegemaakt. Idioten zijn het, allemaal.

hoogvlieger | 24-07-20 | 19:39 | 1

Daar heb je geen religie voor nodig hoor....een vlag is voldoende.

Bataafje | 24-07-20 | 20:11
-weggejorist-
Margot2973 | 24-07-20 | 19:20

Ronduit ergerlijk hoe NPO Radio1 hier verslag van doet. Alsof het om een feestelijke gebeurtenis gaat...

Chiant | 24-07-20 | 19:15 | 3

Voor links ís dit ook een feestelijke gebeurtenis. Erdogan is moslimfundamentalist, tegen de democratie en tegen de persvrijheid, dus links vindt hem helemaal geweldig. Hebben de PvdA, GroenLinks en D66 hun kalief al gefeliciteerd met dit succes?

MAD1950 | 24-07-20 | 19:47

Het AD ook, verbaasde me daar al over.

Bataafje | 24-07-20 | 20:11

Zouden er nog steeds geloofsgekkies zijn die niet begrijpen dat hun welvaart omgekeerd evenredig is met hun religeus fanatisme?

Odin | 24-07-20 | 18:17

Het zal me werkelijk worst wezen, laat ze lekker hun eigen land naar de ondergang helpen; liever daar dan hier.

Valse_nootjes | 24-07-20 | 18:05

Dit is een duidelijke oorlogsverklaring.

We weten nu zeker wie de vijand is, en dat zijn niet alleen baarmoeders....

M13 | 24-07-20 | 18:04

En, hoe gaat het in Rötterdam? Rijdt er al een hele ștoet tüterende Türken met Türkșe vlaggen over de Erasmusbrug?

MAD1950 | 24-07-20 | 17:39 | 1

Türks volgt de Duitse regels. Ü is u. U is oe.

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:17

Op deze historische dag dat de Lira het record van 2 jaar geleden heeft gebroken. Ondanks de miljarden printende ECB kost een euro nu weer 8 Lira.

W_F | 24-07-20 | 17:36

Na 16 jaar Theo: De G€1ten€uk€R

19Moi55 | 24-07-20 | 17:18 | 1

Ja ik weet geitenneuker met twee n-en, maar dat weet geen turk. ( Zonder hoofdletter )

19Moi55 | 24-07-20 | 17:29

inderdaad is nu ook de laatste reden om Turkije te bezoeken weg.Gelukkig nog geen Turkse lira's aangeschaft.

Hentjehopeloos | 24-07-20 | 17:18 | 2

Buiten gebedstijden is het gebouw gewoon nog open voor het grote publiek, zolang als dat duurt.

Het brein erachter | 24-07-20 | 20:57

@Het brein erachter | 24-07-20 | 20:57: die moskee aan de overkant van t plein is telkens vele uren dicht

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:19

Gebeurd dit binnen de Turkse landsgrenzen, ja. Dus boeit het me geen ene hangende balzak.

ParaPiet | 24-07-20 | 16:49 | 1

Wtf? Wat mocht Hitler dan wel niet binnen zijn landsgrenzen?

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:20

Al die bukkende bilspleten. Je kunt er zo je fiets in kwijt.

van der g | 24-07-20 | 16:47 | 3

Mooi he, eindelijk de beschaving weer terug na 86 jaar, wat een land wat een geloof wat een president.

Uw Verzekeringsadvis | 24-07-20 | 17:02

Je reet staat open zei een zekere teamschutter al eens

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:21

Ben benieuwd wanneer de gesprekken worden hervat over de Turkse toetreding tot de EU.

Het brein erachter | 24-07-20 | 16:43 | 2

gaat er nog steeds een miljoenenstroom aan 'opbouwfondsen' naar dat land,ik geloof dat dit altijd gewoon is doorgegaan ,honderden miljoenen per jaar. EU is kwaadaardig monster.

hertogvanzottegem | 24-07-20 | 17:21

@hertogvanzottegem | 24-07-20 | 17:21: miljarden zelfs. En ja, het is doorgegaan en gaat nog steeds door. De EU financiert Turkije. Dus moet zijn bek houden over Polen en Hongarije. Stel hypocrieten.

Bataafje | 24-07-20 | 20:13

Tsaj, aan de ene kant vind ik het een binnenlandse aangelegenheid. echter dit wel wat gevoelig. Pure politiek van de dictator.

Schepvogel | 24-07-20 | 16:15
-weggejorist-
Sabali | 24-07-20 | 16:01

Pure provocatie dit dus. Ook de weinige christelijke uitingen moesten verborgen, want nu moskee en niet van oorsprong kerk, mocht niet meer zichtbaar zijn. Wanneer ze daar allemaal Corona krijgen is dat dan een zegen van hun profeet? Of waren ze dan zondig?

Jan, Leiden | 24-07-20 | 15:31 | 1

moslims kunnen toch geen corona krijgen? of zijn dit weer de verkeerde soort moslims, dus ongelovigen?

isotope 465 | 24-07-20 | 16:22

Maak je in Nederland maar eens druk over het aantal moskeeën in je eigen land ipv over een moskee 3000 km van jullie vandaan. Dat wordt de ondergang van Europa.

NLerinTR | 24-07-20 | 15:26 | 4

Hoeft ook niet want Poetin, de beschermheer van het Orthodoxe christendom, gaat dit varkentje wel wassen. Als Erdogan denkt dat dit een passend antwoord is op Poetins bescherming tijdens de coup, dan vergist hij zich ernstig.

LiniaalRectaal | 24-07-20 | 15:31

@Kosmos | 24-07-20 | 15:30: wat zijn A1 ontwikkelingen,praat me bij.... ja je hebt gelijk,er komt veel kwaadaardigheid en ontbinding op ons af,als je dat ook bedoelt...

hertogvanzottegem | 24-07-20 | 17:22
▼ 1 antwoord verborgen

Waar zijn al die demonstranten die tegen de kolonisatie van Constantinopel door Mehmet de Veroveraar en zijn kornuiten demonstreren? Ze vieren het nog steeds elk jaar. Tsja, op school hoor je hier -en bepaalde andere veroveraars- natuurlijk nooit wat over (anders dan in met-de-mantel-der-liefde bedekte termen).

nl.wikipedia.org/wiki/Mehmet_II

EnNouJijWeer | 24-07-20 | 15:19 | 1

In de 15e eeuw zijn een hoop landen opgehouden te bestaan en zijn nieuwe naties ontstaan. Weg Aragon. Weg emiraat van Granada. Weg Byzantium. Welkom Spanje. Welkom Turkije. Leer er nou eens mee leven. De provincie Noord-Holland zal nooit onderdeel worden van een onafhankelijk Friesland.

Cobarde | 24-07-20 | 17:58

Ordinair jatwerk. En dan nog verknallen door er van die lelijke minaretten naast te zetten. Laten ze zelfs eens wat bouwen.

Der Schnitzeljäger | 24-07-20 | 15:17 | 2

In het pand zijn er diverse Christelijke iconen in de wanden verwerkt. Het is te hopen dat ze die niet gaan wegwerken. In het verleden werd er een lamp voor gehangen als provisorische moslimoplossing, maar met de huidige drift van Erdogan valt te vrezen voor de kunstige christelijke uitingen in het gebouw.

Tapioca pudding | 24-07-20 | 17:00

@Tapioca pudding | 24-07-20 | 17:00: Intussen hangen er grote doeken voor. Insh allaaf.

ljcoster | 25-07-20 | 08:40

Dacht je, dat aan zo een protserige zandbak-taart niets meer te verprutsen viel. Had je het mis.
Moslimtouristen zijn wel kassa, dus de grote geste is eigenlijk een wanhopige greep naar inkomsten.
Ik gun de Turken ook wat old school krenten. Ze hebben verder alleen tempelpuin in the middle of nowhere, daar valt geen cultuursuchtige toerist mee te trekken.
Best gek eigenlijk, hoe endorfines door stenen losgaan.
Pyramides, tempels, kerken, kastelen, steen cirkels, natuurformaties, meteoroïden, kristallen.
Wat zou Mekka zijn zonder zijn meteorieten?
Mens en het mineralenrijk hebben toch een bijzondere emo-relatie.

MistaRazista | 24-07-20 | 15:09 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Op de NOS: Haya Sofia al eeuwenlang islam. Huh? (idee van de Nos is natuurlijk dat de cathedraal islamitisch is en altijd zo geweest is-beeldvorming en indoctrinatie van de domme Nederlander).
900 jaar Christelijk geweest, en uiteraard gebouwd door Christenen, 550 jaar islamitisch. I rest my case!
Dus langer Christelijk geweest.

pollo4 | 24-07-20 | 14:56 | 2

Tja, de NOS kan het nalaten het te duiden volgens het perspectief van 'de ander'. Jammer dat ze dan weer de Kemalistische blijk daarbij over het hoofd zien.

Otto Normal | 24-07-20 | 16:55

Moslims hebben Christenen weggejaagd uit hun stad en hun land. Daar zijn Turken nog steeds trots op.
Joden zijn de bezetters van Palestina. Dat dan weer wel.

K. Westergaard | 24-07-20 | 17:58

Nog een reden om nooit naar dat verschikkelijke land toe te gaan.

pjisonline | 24-07-20 | 14:45 | 1

Die diensten in de moskee klinken ook zo naargeestig. Geen sprankje vreugd.

Nehemia | 24-07-20 | 18:02

Nu al benieuwd naar Gelauff’s objectieve NOS-reportage.

Datmagniethe | 24-07-20 | 14:37

De grote overwinning op het christendom. Nu het Vaticaan nog.

RdeFriesch | 24-07-20 | 14:24 | 1

Het Vaticaan heult juist met de moslims. Zij initiëren juist een soort New Age supergeloof waarin alle religies in de blender gaan.

Nehemia | 24-07-20 | 18:03

Moslims haten Turken.

Ins0mnia | 24-07-20 | 14:20

Nou lekker verwarrend, alle door koloniale activiteiten verkregen gebouwen moeten toch tegen de vlakt?
Dit is precies het tegenovergestelde????

bananabanana | 24-07-20 | 14:12

De ironie is dat het Christendom zelf ook de plaatsvervanger is van een eerdere beschaving, nl. de Grieks-Romeinse wereld.
Uiteindelijk zijn we allemaal plaatsvervangers totdat het licht dooft.
Ook de islam heeft niet het eeuwige leven. Vroeg of laat wordt de islam zelf ook vervangen.
Het christendom is overigens nog niet af te schrijven. Dat het in W-Europa op de terugtocht is, wil nog niet zeggen dat dat in de rest van de wereld ook zo is. Integendeel.

Van Duyvenbode | 24-07-20 | 14:09 | 8

@Reaganmania | 24-07-20 | 16:38: Zoals in de Grieks-Romeinse wereld geloof in de goden een plicht was, gold dit eveneens later voor de verering van de Keizer (Caesar Augustus). Het Christendom introduceerde de vrijheid.

Van Duyvenbode | 24-07-20 | 17:54

@Kosmos | 24-07-20 | 14:47: Denk het niet kijk naar het vele malen grotere Rusland daar vind het Orthodoxe Christendom een volledige opbloei

aardv@rk | 24-07-20 | 21:40

@Van Duyvenbode | 24-07-20 | 17:54: Juist. Dat bedoel ik.

Reaganmania | 24-07-20 | 22:18
▼ 5 antwoorden verborgen

#Free Constantinople !

Kim-Jung-Un | 24-07-20 | 14:07

Hier zal je van dat woke linksvolk uiteraard niets over horen dat Turkije op gestolen land gebouwd is en dat Turken genocide hebben gepleegd tegen de Grieken en Armeniërs die op dat land woonden. Dat komt omdat Turkije geen doelwit is die in de weg staat van de linkse wens van een totalitaire globalistische Marxistische utopia.

unshift | 24-07-20 | 14:06 | 7

@unshift | 24-07-20 | 14:57: Idd. Weet nog goed dat op middelbaar een of andere muts met zo'n lange soepjurk dat zichzelf docent ging noemen, even ging uitleggen hoe het werkte met bedrijven. Toen ze bij winst kwam zei ze letterlijk dat dat niet eerlijk was dat alles naar de eigenaars ging. Toevallig was mijn moeder het jaar daarvoor een restaurant begonnen en had een tweede hypotheek op het huis genomen daarvoor. Grote gok, groot risico, gelukkig liep het storm vanaf dag één ( ongelooflijk maar waar ) . Dus ik stond op in de klas, kon mijn woede bijna niet bedwingen , en begon uit te leggen wat er allemaal van de winst betaald moest worden en hoe het kan eindigen voor een ondernemer (toen) : resto kwijt, huis kwijt, geen oetkering, en zie maar dat je jezelf redt. Werknemer : krijgt rest salaris en gaat lekker de ww in . Dat mens wist niet waar ze moest kijken.En zulke, hebben duizenden op die manier opgeleid, bedoel, gebrainwashed.

Kim-Jung-Un | 24-07-20 | 22:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom staan er op Netflix eigenlijk meerdere docu's over Trump (die vanuit een linkse invalshoek belicht worden), maar helemaal niets over Erdogan?

JackStick | 24-07-20 | 13:55 | 7

@donkieshot | 24-07-20 | 14:10: Trump zit achter de viezeriken aan. Hij heeft er al talloze opgepakt. Veel meer dan zijn voorgangers en dat maakt hem in bepaalde kringen niet echt populair. Die roast van Ricky Gervais destijds raakte een gevoelige snaar.

Nehemia | 24-07-20 | 18:08

@Vage_eddie | 24-07-20 | 14:30: vrouwenbesnijdenis is geen Turks thema. Ook niet algemeem islamitisch. Het is een iets uit Somalie, Mali, deels egypte en wat syreke

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Lekker naar op vakantie blijven gaan mensen. Die Tokkies verkopen hun ziel nog voor een goedkope vakantie.

Jeespar | 24-07-20 | 13:52 | 5

@Kosmos | 24-07-20 | 15:23: Mwoah. Vrijwel alle historische gebouwen stammen uit de pre-Turkse periode. De Turken zelf hebben er nog bar weinig van gebrouwen.

Reaganmania | 24-07-20 | 16:42

@Tapioca pudding | 24-07-20 | 17:03: Mongolië. Dat is misschien ook nog een mooie vluchthaven als het hier wat te ongezellig gaat worden.

Nehemia | 24-07-20 | 18:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze beelden van het verheerlijken van groepsrituelen en het denkbeeldige vriendje tijdens een griepgolf laat zien dat Turken in het algemeen niet veel begrijpen van wereldlijke zaken.

Graaier | 24-07-20 | 13:48 | 4

@Het leven is zwaar | 24-07-20 | 13:52: Het gaat dan ook over geloven. Niet over het accepteren van de naakte feiten. Is geen verstand voor nodig, ergo, verstand zit alleen maar in de weg.

Atheist-Priest | 24-07-20 | 14:02

@Het leven is zwaar | 24-07-20 | 13:52: Het is een combinatie van laag IQ, de geperfectioneerde groepsdruk van het geloof en nationalisme wat geen ruimte laat voor ratio en eigen mening. Daarom zijn Turken ook zo voorspelbaar. Het zijn groepsdieren die niet buiten de kudde durven te treden.

Graaier | 24-07-20 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Het interesseert mensen geen ene reet wat ze daar in Turkije allemaal aan het doen zijn.

JackStick | 24-07-20 | 13:48 | 4

Maar het aantal tokkies dat uit het all-in resort terugkomen kunnen lekker iedereen aansteken.

ariedeknaller | 24-07-20 | 14:06

Het probleem met Turkije, is dat het niet alleen in Turkije zit, maar ook hier.
Er is in de laatste jaren al meermaals gebleken dat als Erdogan met zijn vingers knipt, hier de pleinen volstaan met rellende Turken die enkel trouw zijn aan één kant van hun dubbele paspoort. In dat licht vind ik de toenemende islamisering en spierballentaal van hun opperhoofd geen fijne zaak.

Vage_eddie | 24-07-20 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Turkse ambassade ombouwen tot kerk wellicht?

Abugreip | 24-07-20 | 13:46

Ik mag hopen dat onze Sigrid Kaag voldoende subsidie heeft overgemaakt om dit in goede banen te leiden. Want zonder de vrijgevigheid van onze volkspartij Deug66, komt de islamitische wereld veel te kort dus zijn wij moreel verplicht en verheven om dat allemaal mogelijk te maken.
Nou ja, die Turken waarderen tenminste hun veroveringen en zien graag de te annexeren provincies Nederland, Duitsland en België aansluiten. En ach, ze zijn tenminste nog trots op hun land (willen wel graag ergens anders naar kantoor).

bananabanana | 24-07-20 | 13:37

Wow, wat een vooruitgang weer. Terwijl Musk een reis naar Mars voorbereidt, gaat Erdogan 567 jaar terug in de tijd.

Gladiator Fap | 24-07-20 | 13:34 | 3

Erdogan is een echte time traveller.

van Oeffelen | 24-07-20 | 13:40

Eerlijk gezegd is tijdreizen technisch veel hoogwaardiger dan een reisje naar Mars.

bananabanana | 24-07-20 | 13:40

@van Oeffelen | 24-07-20 | 13:40: Is die wel eens bij de Simpsons voorbij gekomen? Die schijnen dingen nogal eens goed te voorspellen.

Nehemia | 24-07-20 | 18:24

Aandacht.

JackStick | 24-07-20 | 13:34

"Overigens ben ik van mening dat Constantinopel verwoest moet worden" Goh, wie zei dat ook alweer?

foetgoud | 24-07-20 | 13:32 | 3

Carthago, niet Constantinopel. Cato.

henkvaningrid | 24-07-20 | 13:40

Prachtig gedaan Erdogan. Het is nu wachten wanneer de Nieuwe Kerk in Amsterdam een Moskee wordt. De natte droom van veel "Nederlanders".

Goedzo | 24-07-20 | 13:27 | 1

U bedoeld waarschijnlijk medelanders?

Tasmaneiland | 24-07-20 | 15:43

baard boven baard...

wezen | 24-07-20 | 13:24

Een hele trieste dag..........

De Koning | 24-07-20 | 13:24

Ik ben benieuwd naar het volgende artikel van Yesim Candan op RTL Nieuws.
Ze zal nu vast wel vinden dat de ottomanen Constaninopel moeten verlaten na het eeuwen lang bezet te hebben gehouden.
Laten ze beginnen met Cyprus en daarna Constantinopel teruggeven aan de christenen uit de regio.

General McAuliffe | 24-07-20 | 13:15

Hij en zijn clan willen graag de olierechten in Libië krijgen. Helaas voor hem willen de Fransen en Russen dat ook. En daarnaast vinden de Arabieren het maar niets dat een Turk macht krijgt in hun gebied. Hij heeft het daarom moeilijk met Egytpe en het rijke VAE. Het enige wat hij heeft zijn de Syrische Islamofascisten uit Idlib die daar voor een paar centen bereid zijn om te sterven voor het waren geloof. En als dat de geloofsgekkies niet lukt vervolgens een bootreisje te maken naar Italië / Europa om daar eens te kijken wat er te halen is.

Graaier | 24-07-20 | 13:54

Als ze de ramen maar dichthouden, vind ik alles best.

Tishetnetnie | 24-07-20 | 13:08 | 1
-weggejorist-
Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:37

Het is allemaal symboolpolitiek, maar één ding is zeker. De Turken zullen nooit de grootsheid van het Byzantijnse rijk kunnen claimen alsof het hun geschiedenis is. Dat is wat ze proberen, maar iedereen weet dat het een stelletje nomaden en rovers zijn ergens diep uit Azië.

Tapioca pudding | 24-07-20 | 13:08 | 1

Fijn, komen die lui ook eens in de kerk. Kunnen ze gelijk zien dat de Islam na veertien eeuwen nog steeds niet in staat is om zelf zoiets te creëren terwijl deze kerk er al stond voordat hun vals profeet was geboren. Wat ze bereikt hebben, hebben ze verkregen via roof en diefstal.

down | 24-07-20 | 13:07

De NOS voegt er weer stuitend "geldt met name voor christelijk ORTODOXE meningen..... juist ja... op die manier hebben ze er hier Zwarte Piet (en spoedig Sinterklaas) uitgewerkt. Wat is die NOS/NPO toch een verschrikkelijk valse bende met verraders op het toetsenbord.

grindbak | 24-07-20 | 13:05 | 5

Binnenkort heet het geen NOS meer maar NSB.

ariedeknaller | 24-07-20 | 14:09

@Frau Merkel | 24-07-20 | 13:15: Werkten ze zichzelf maar in de marge. In dit tijdsgewricht gaat dat echt niet gebeuren. Alle seinen staan op groen voor 'wokeness'.

Willibald von Klúúúk | 24-07-20 | 14:29

@Synecdoche | 24-07-20 | 13:34: Nee, niet exact. De splitsing tussen katholieke en orthodoxe Kerk was in 1054. Daarvoor was het één geheel.

Dr. Worstenbroodje | 24-07-20 | 17:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Logisch dat hij dit doet.
De katholieken zijn grote huichelaars en hypocrieten.Geen ballen.
In Afrika worden ze massaal uitgeroeid en de paus zegt niks.Ook in Azië zijn katholieken een rariteit geworden.
De paus zei een tijdje terug dat God en Allah hetzelfde was en dat mensen van beide religies goed samen gingen.
Het bewijs dat het een laffe lul is.Het misbruik in die kerk werd systematisch verdoezeld en er veranderde niks.
Door de islam geen strobreed in de weg te leggen wordt die sterker en sterker.
En vergeet niet,islam is niet alleen een religie maar is ook een politieke stroming.

pejoar | 24-07-20 | 13:04 | 4

@Tapioca pudding | 24-07-20 | 13:15: Christenen durven tegen moslims geen kritiek te uiten.Onderzoek naar misbruik in de kerk werd systematisch gesaboteerd.En hun geloofsgenoten in Afrika en Azië kregen geen steun van Rome.Dus wat je zegt in je geschiedenis praatje is totaal niet relevant in deze

pejoar | 24-07-20 | 13:31

@pejoar | 24-07-20 | 13:31:
Die perverse pedo's heb je overal waar groepen mannen langdurig met elkaar samen leven. Ook in de moslim-wereld komt het veel voor, maar daar wordt het stiekem geaccepteerd.

Jackson | 24-07-20 | 13:48

@Tapioca pudding | 24-07-20 | 13:15: Dat laatste geloof ik niet helemaal, een grieks orthodoxe priester mag namelijk gewoon getrouwd zijn. De kans op misbruik acht ik dan toch aanzienlijk kleiner dan wanneer je celibaat moet leven.

Wobbit | 24-07-20 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

"... en in 1934 tot museum benoemd."

En dat had het natuurlijk moeten blijven. Je erkent dan dat sommige, prachtige, oude gebouwen 'werelderfgoed' zijn, die op een bepaalde manier 'van ons allemaal' zijn, en niet van één of ander geloofje of ideologie.

Maar Erdogan heeft na ruim 80 jaar een einde gemaakt aan die status, en er weer een moskee van gemaakt. Dat kan alleen maar als je een uiterst bekrompen, fout-nationalistisch en fout-islamitisch mannetje bent, en dat is ie natuurlijk ook.

En helaas zijn er onder de 'diaspora Turken' velen die dat allemaal prachtig vinden, en dat beangstigt mij toch wel eens: ik bedoel bv al die schreeuwers die een paar jaar terug met honderden Turkse vlaggen stonden te zwaaien op de Erasmusbrug (hoe zouden de Turken het eigenlijk vinden wanneer een paar duizend Nederlanders met honderden Nederlandse vlaggen zouden staan te zwaaien op de Galatabrug in Istanboel?)

En bij mij hier op Scheveningen zit een Turks restaurant dat de naam 1453 heeft. Het is dan misschien op zich gewoon een objectief feit dat in dat jaar Constantinopel is veroverd door de Turkse horden en verder is gegaan als 'Istanbul', en als je als trotse Turk je restaurant in Istanbul of Ankara die naam geeft, ach, dat moet iemand dan zelf weten, lijkt me, maar doe je dat hier in Nederland, dan wil dat toch iets zeggen, vind ik, en dat iets bevalt me niet: ik zie het als een opgestoken middelvinger naar ons westerse, 'christelijke' (ook al zijn veel westerlingen niet gelovig meer), waarden.

Ik zal daarom dus ook nooit een tafel reserveren bij Turks restaurant 1453 op Scheveningen.

Dr_Johnson | 24-07-20 | 13:03 | 8

@Cobarde | 24-07-20 | 13:14: Hi, hi, de oorspronkelijke bewoners; Grieken, Assyriers, Armenen en Koerden waren christelijk en blank, die vonden het niet zo tof, dat hun land werd overspoeld door Turken uit Oost-Azië

eric509 | 24-07-20 | 13:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Zou er geen één Turk zijn die overweegt om eens de 21ste eeuw in te stappen?

NoMoreMrNiceGuy | 24-07-20 | 13:02 | 1

Vergelijk het maar als met hier met die mondkapjes. Mensen bezwijken gewoon onder de hysterie van de groepsdruk.

UpdateAvailable | 24-07-20 | 13:34

Zet Turkije maar op rood in de Corona lijst, dan snijden we hun inkomsten af en gaan vakantiegangers hopelijk binnen de EU op vakantie zodat ze de EU economie spekken.

KayakFun | 24-07-20 | 13:01 | 2

Denk het niet. Zolang tokkies all inclusive op vakantie kunnen, dan zullen ze dat niet laten, rood of niet

Leduc | 24-07-20 | 13:10

Dan komt die obese Corendonmeneer weer klagen bij Op1.

van Oeffelen | 24-07-20 | 13:42

Inshallah

DoeMaarNietOke | 24-07-20 | 13:01

Geen geld meer naar het Zuiden van de EU Ottomaanse tijden keren weer weder!

Zuma | 24-07-20 | 13:01

Wij zijn te seculier om de symbolische impact hiervan te begrijpen. Dit is geen geintje. Dit is een overwinning van de fundamentalisten, en wie deze constatering wegzet als islamofobie, is naïef.

Diotima | 24-07-20 | 13:00 | 1

Precies - dit kan niemand hier iets schelen, maar het is wel als provocatie bedoeld.

Trekhaas | 24-07-20 | 13:02

Bij het zien van al die achterwerken in de moskeet denk ik tegenwoordig: "zou er ook aerosols uit die reten komen?"
Het wordt tijd voor de kontkapjes.

RykSR | 24-07-20 | 13:00

Hoe zou de deugende helft van Nederland hierin staan eigenlijk.
Erdogan is een mensenrechten schendende dictator die geen mogelijkheid onbenut laat om de EU te beledigen of iedere mogelijke manier dwars te zitten, maar aan de andere kant, Islam = altijd +1.

jemagookniksmeer | 24-07-20 | 12:59 | 2

Recip Tayyip heeft de leukste song regelmatig gezongen door zijn fans, maar verder is het een complete paardelul.

van Oeffelen | 24-07-20 | 13:01

Erdolf is een moslim. Daarom kan hij bij deugend links niets fout doen. Net als toen met die andere Dolf en de NSB'ers.

RykSR | 24-07-20 | 13:04

Ze doen maar. Souvereiniteit etc. Wij pikken het toch ook niet indien het buitenland zich ermee bemoeit als onze kerken transformeren naar winkels, poptempels etc.?

Amsterdamsko | 24-07-20 | 12:58 | 7

Ik ben van mening dat je appels met peren vergelijkt. Als Turken van een moskee een winkel of een gymzaal gaan maken dan zal daar waarschijnlijk niemand in het buitenland een probleem mee hebben. Maar het terug transformeren van de Hagia Sophia (in de 6e eeuw als een Byzantijnse christelijke kathedraal gebouwd en geplaatst op de werelderfgoedlijst van de UNESCO) naar een moskee is m.i. niets anders dan een welbewuste daad van de mohammedaanse dan wel Ottomaanse Erdogan tirannie waarmee de seculiere politiek van Ataturk ongedaan wordt gemaakt. Met die daad van Erdogan plaatst hij Turkije symbolisch terug naar naar jaar 1453 en dat is zeker cultureel gezien een oorlogsverklaring aan de christelijke wereld. Voor mij een reden om de stad Istanboel nooit meer Istanboel te noemen maar bij haar oorspronkelijke naam Constantinopel.

Vuurspuger | 24-07-20 | 16:16

@NoMoreMrNiceGuy | 24-07-20 | 13:00:
Ik beperk me uiteraard tot Nederland en vraag me af waarom en waar u een moskee wilt transformeren. Wat er binnen andere landsgrenzen op dit gebied gebeurt, gaat u - terecht - niks aan.

Amsterdamsko | 24-07-20 | 17:21
▼ 4 antwoorden verborgen

De Egyptische grootmoefti, sjeik Shawki Ibrahim Allam, heeft zich op de Egyptische televisie kritisch uitgelaten over het besluit van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan om van Hagia Sophia weer een moskee te maken. Volgens de sjeik is het illegaal om van een kerk een moskee te maken. Verschillende stemmen roepen nu op om er een gedeelde gebedsruimte van te maken.

RickRD | 24-07-20 | 12:57 | 1

Is allemaal politiek. Ze vinden altijd wel een snipper papier van 1000 jaar oud om hun lange tenen op dat moment te rechtvaardigen.

Diotima | 24-07-20 | 13:02

Make Istanbul Constantinopel again

Gekke_Gert | 24-07-20 | 12:57

Wordt er nu een kameel verkracht in de 'moskee'?

Wasbakplasser | 24-07-20 | 12:56 | 1

Zo klinkt het wel, maar het is gewoon wat Islamfunk.

Nehemia | 24-07-20 | 18:31

Erdogan heeft uitbreidingsplannen. Wij hebben daar beter niets over te zeggen, het Turkse koloniale polder-leger is groter en misschien wel beter bewapend dan onze krijgsmacht.

Jan Passant mk2 | 24-07-20 | 12:55 | 1

Ha! Onze jongens roepen zo hard 'pang! pang!' dat die Turken meteen wegrennen.

Varende_Reaguurder | 24-07-20 | 13:00

Verzin ieder jaar al smoezen bij mijn partner om geen stedentrip te doen naar Istanbul. Die tijd is gelukkig voorbij. Principieel bezoeken wij namelijk nooit gebouwen waar haat en verderf wordt gepredikt.

Ikblijfnietstil | 24-07-20 | 12:53

Geen woord van kritiek hierover bij NOS en RTL....

Hommel | 24-07-20 | 12:52 | 4

ah. Kijk zelf nooit naar de propagandakanalen van de (inter)Nationaal Socialistische Beweging. Bevestiging van mijn verwachtingen qua nieuws & programmering zijn weer wel welkom.

Jan Passant mk2 | 24-07-20 | 13:00

Nope, hoewel kritiek hoeft niet. Als ze maar objectief nieuws van niveau brengen. Echter wisten ze het weer te presteren het nieuws zo te brengen dat het ging over de kat die ooit is geaaid door god Obama en daar mag blijven, ondanks dat het van een museum tot een moskee wordt.

JB86 | 24-07-20 | 13:02

@RickRD | 24-07-20 | 12:59: Zou de NOS hun strijdmakkers al een felicitatie-boeket hebben verzonden?

Calastir | 24-07-20 | 14:23
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt de BLM demonstratie in A’dam wel. Was ook veel bombarie en polletiek, en de wind die blies was die van verandering...
Een natte wind weliswaar, maar een wind.

ratelaar | 24-07-20 | 12:52

Turkije was ooit een aardig land. Als een verwesterd land dat de seculiere wetten van Ataturk als grondbeginsel had, had het de potentie om een mooie rol als brug tussen het westen en de islamitische te spelen. Maar waar de islam komt, krijgt de orthodoxe en radicale islam op gegeven moment de overmacht. Gewoonweg omdat deze mensen zo verschikkelijk fanatiek zijn en geen compromis kennen. Via Erdogan heeft de orthodoxe islam het helaas voor het zeggen gekregen en is het land snel aan het afglijden naar een kutland

Fijn_dat_je_er_bent | 24-07-20 | 12:51 | 2

'aan het afglijden', als het nog bezig is om een kut land te worden... Dat is het al een aantal jaar. The damage is done. En het is onvermijdelijk voor landen waar de Islam voet in aarde heeft.

Joostmochtnietsweten | 24-07-20 | 12:58

Turkije is altijd al een kutland geweest. Alleen Ataturk probeerde het te hervormen, en Erdogan draait dat weer terug. Met overweldigende steun van de Turken, overigens. Ook met steun van de Turken in Nederland, die massaal op Erdogan stemden.

petersteenkamp | 24-07-20 | 17:17

Ik kijk nu de livestream. Qua religieuze gezangen ga ik toch liever voor de Missa Papae Marvelli. Of als we orthodox blijven: koorgezangen van Tsjaikovski. Door zulke muziek voel ik me toch Europeaan. Herkent u dit gevoel?

Diotima | 24-07-20 | 12:49 | 4

Gregoriaans is ook mooi

van Oeffelen | 24-07-20 | 13:03

O zeker. Tchaikovsky.. Russisch en Europees. Neem nu zijn Ouverture 1812, laat die kanonnen maar lekker knallen tegen Erdogan's Ottomaanse aspiraties. Uiteraard voorafgegaan door een militaire band die strijdlustig de Turkse mars van Ludwig van Beethoven speelt. Van Beethoven, die een tijdgenoot was van de Russische componist genoot blijkbaar zoveel van diens kanongebulder dat hij er uiteindelijk stokdoof door geworden is. Tegen al die muzikale Europese schoonheid kunnen de Ottomanen niet op :) www.youtube.com/watch?v=oP0UGKohDa0

Vuurspuger | 24-07-20 | 15:10

Oh... omdat ik niet de beroerdste ben heb ik voor alle aardige Nederturken hier een stukje uit de Symfonie 1453 van Murat Malay erbij gezet: www.youtube.com/watch?v=0EPpNoVDGOg

Vuurspuger | 24-07-20 | 15:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ok Turkije heeft nu ruzie met Rusland, want Putin vindt zichzelf de bewaker van het orthodoxe christendom.
- ruzie met Egypte over Libië.
- Ruzie met Armenië dat steun heeft van Rusland
- Ruzie met Cyprus wegens schending van hun wateren.
- Ruzie met de Koerden.
- Ruzie met de Saudies.
- ruzie met Israël
- sluimerende ruzie met de Grieken (en de rest van de Balkan), de VS en de NATO
Het verbindt wel lekker, die islam.

watergeus | 24-07-20 | 12:48 | 5

Islam gaat niet over verbinding maar over onderwerping. De naam zegt het al. Daarom zal er nooit een vreedzame coëxistentie kunnen zijn met moslims. Die geloven namelijk niet in 'leven en laten leven'..

Proud Infidel | 24-07-20 | 13:05

En niet te vergeten heeft Erdogan ruzie gekregen met Emina Ulker Tarhan. Zij was een vrouwelijke rechter van het Turkse Hooggerechtshof die aftrad om zich in de politiek helemaal tegen Erdogan te keren. Zij schreef o.a. (vertaald in het Nederlands) "De Turkse regering (van Erdogan) gedraagt zich als een bende en drijft elke dag verder weg van de democratische principes en misbruikt religie en etnische kwesties om de Turkse samenleving steeds verder te polariseren. Erdogan is geen minister president van een democratische staat, hij wil de sultan van het Midden Oosten zijn". Aldus de voormalige Turkse opperrechter Tarhan.

Vuurspuger | 24-07-20 | 13:53

@JJMS | 24-07-20 | 12:55: Weet ik, hij ziet het Russisch orthodox als de rechtmatige opvolger van het Byzantijns orthodox.

watergeus | 24-07-20 | 14:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Vaccine tegen corona zal niet uit Turkijke komen.

fram | 24-07-20 | 12:46 | 1

.... Noch uit welk ander moslimland dan ook. Maar ze staan vooraan om ervan te profiteren. Zoals met alles dat de westerse beschaving heeft voortgebracht.

Peter Emile | 24-07-20 | 12:57

Een prachtige demonstratie van westerse superioriteit blijft dat staaltje bouwkunst toch. Logisch dat Erdogan hem inpikt als moskee. De islamitische wereld slaagt er nog niet eens in een flatgebouw neer te zetten zonder dat het binnen tien jaar eruit ziet of het al duizend jaar oud is. Als het niet inmiddels al opgeblazen is door strijdende geloofsgenoten

Feitenpliesie | 24-07-20 | 12:45 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit is waarom je Turkse kritiek op Israël ook niet serieus kan nemen. Laat hen eerst Constantinopel maar eens teruggeven.

sioux_ | 24-07-20 | 12:44 | 1

Israël kon tenminste bewijzen dat joden daar vroeger geleefd hebben. De Turken konden dat met betrekking tot het huidige Turkije geenszins.

Reaganmania | 24-07-20 | 16:48

Zijn er hier serieus reageurders die nu naar de Live stream aan het kijken zijn?

RickRD | 24-07-20 | 12:44 | 3

Als je door je oogharen kijkt is het net het Tourpeloton.

Mr_Natural | 24-07-20 | 12:45

Ja. Maar al snel het geluid uitgezet.

Diotima | 24-07-20 | 12:50

Meneertje Erdo vindt dat er te weinig ophef is over deze affaire.
Gesproken als een echte borderliner.

Beter dit dan het monument tot de grond toe afbreken. Je weet waar die beesten toe in staat zijn.

SIogra | 24-07-20 | 12:43 | 1

Het Westen heeft wisselgeld op de Tempelberg staan.

sioux_ | 24-07-20 | 17:08

Osip Mandelstam, uit de bundel 'Steen' (1912) en.wikisource.org/wiki/Hagia_Sophia
Hagia Sophia

Hagia Sophia, the Lord commanded
That nations and kings should stop here!
For your cupola, in the words of eye-witness,
As on a chain, is suspended from the heaven.

Justinian set an example for all ages,
When Diana of Ephesus permitted
To steal for alien Gods
One hundred and seven green marble columns.

But what was in the mind of your generous builder,
Dignified in his soul and thought,
When he located the apses and the exedras,
Pointing them to West and East?

The temple bathed in the world is beautiful,
And the forty windows are the triumph of light;
And the four archangels in the pendentives
Beneath the cupola are the most striking.

And the wise spherical construction
Will survive nations and centuries,
And the seraphim’s resonant sobbing
Will not distort the dark gilded surfaces.

Eeuwig..Op..Vakantie | 24-07-20 | 12:43

Uitermate treurig.
Uit het verleden heb ik zulke goede herinneringen aan mijn bezoeken aan Istanbul. Zowel de Hagia Sophia (sinds deze actie van Erdosnor sta ik er op om de Griekse benaming te gebruiken, laten we dat vooral allemaal doen!) als de Blauwe Moskee, als alle andere (kunst-)schatten van deze prachtige stad. Teveel om op te noemen, en dan ook nog die supervriendelijke bevolking!

Destijds, dus. Ik spreek over een jaar of 10,15 geleden. Met lede ogen heb ik daarna het afglijden aangezien; hoofddoekjes, geen pilsje meer te krijgen rondom een moskee (en Istanbul heeft er zo'n 300), het uitgaansleven de Galata- sorry, bieten- brug op... Eeuwig zonde.

Ik zie op die plaatjes allemaal opgefokte kerels op een kluitje.
(natuurlijk weer geen vrouwen te zien, wat dacht je dan... )

Oh, ze hebben wel spuuglapjes om. Ziedaar een fraai voorbeeld waarom die dingen de pest zijn: niemand houdt meer afstand van elkaar.
Moge ze allemaal de corona krijgen. Ja sorry, soms moet het gewoon gezegd worden.

EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 12:42 | 7

@Basil Fawlty | 24-07-20 | 13:17:
Yep. Zucht. Sh!t.

EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 13:37

@Basil Fawlty | 24-07-20 | 13:26: Maar is Erdogan nou een vrijmetselaar of niet?

Nehemia | 24-07-20 | 18:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Er moet iets onzichtbaars aan de hand zijn in de wereld. Iets dat gaat klappen zonder dat iemand het zag aankomen. In het kader van blaffende honden bijten niet, zien wij al een tijd geen blaffende honden zoals Erdogan, Putin, Kim Jung-Un of een Ayatollah. Ook van Trump komt niks. Oftewel als de honden niet blaffen, dan bijten ze misschien. Ik wacht innspanning af....

Leptob | 24-07-20 | 12:41 | 2

Als je alleen NPO kijkt en couranten leest zie je het niet aankomen. Ouwe reaguurderts zien het al lang....

Graftak | 24-07-20 | 12:46

Stilte voor de perfect storm.

elfenstein | 24-07-20 | 12:50

Dat afgrijselijke gejank vanaf die wachttorens, je zal er maar wonen.... oh wacht,......

HoniSoit | 24-07-20 | 12:41 | 2

Die hoor je hier in Utrecht ook, harder dan ooit, maar het schijnt niemand op te vallen. Of zo.

EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 12:43

@EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 12:43: Alle kritiek is fobisch en racistisch, daarom blijft men liever stil. Deze morele idioterie is mede mogelijk gemaakt door de linkse kerk. De huidige liberalen gaan ook niet vrijuit. Dit zijn nog niet zulke massale moreelrukkers als de groen links gekneusden, maar die weten inmiddels ook wel dat wat je zaait je ook gaat oogsten. Hoezo is het nog een verrassing dat in de moskee het hij/zij denken wordt versterkt. Noem eens een land waar het leuk toeven is voor andersdenkenden, homo's, een andere religie? En dat wil je binnenhalen in een vrijdenkend land? Al die flutpartijen die nu de boel uitmaken hebben kilo's boter op hun hoofd. Angstige boter.

donkieshot | 24-07-20 | 12:54

Wat me wel vies tegenvalt is dat het onderdanige Kaagje niet ter plaatse was om mee te buigen. Dat wijf kent haar plaats, dus waarom was ze er niet?

obominotie | 24-07-20 | 12:40

Eh.... we moeten de Erdogan-liefhebbers eindelijk met een zachte dwang naar Turkije gaan exporteren.

Thoth | 24-07-20 | 12:40

De Turkse seculiere staat is ontstaan na de door ataturk gewonnen burgeroorlog. Hij vroeg zijn generaals wat ‘de stand van het land’ was en het antwoord was dat indien de Grieken 10000 soldaten zouden sturen, Turkije geen enkele kans zou hebben. Alle grensposten waren onbezet omdat al die soldaten in hun eigen binnenland gedood waren. Het was in ataturks ogen absoluut noodzakelijk dat Turkije nooit meer een religieuze burgeroorlog ging uitvechten.
Het enige waar erdogan waarschijnlijk later om herinnerd gaat worden is dat hij Turkije in een nieuwe burgeroorlog gaat storten.

Alquest | 24-07-20 | 12:40 | 3

En dat ie heel europa aan de döner heeft gekregen. Wát een baas he?

elfenstein | 24-07-20 | 12:49

Is al aan de gang, tegen de Koerden. Informeer je.

Diotima | 24-07-20 | 12:54

Europa was al voor erdogan aan de doner, en met de Koerden is een oorlog om land. De Turkse burgeroorlog was Turken tegen Turken. (Vandaar de term ‘burgeroorlog’.)

Alquest | 24-07-20 | 13:16

Ik vind zombies minder eng dat deze gelovigen.

funkyd | 24-07-20 | 12:38

Cultuurbarbaar.

Gulliver | 24-07-20 | 12:37

Ik heb zo'n vermoeden dat het in de "heilstaat' van ome Erdo financieel/economisch niet helemaal lekker gaat. Dat ging het al niet voor Corona en dat zal nu waarschijnlijk nog erger zijn. Denk dat een hoop mensen zowel in Nederland als andere landen hun reis naar Turkije hebben afgezegd. Dus ook vanuit het toerisme zal een groot deel van de inkomsten wegvallen. Dat gaat daar veel problemen geven en om de aandacht daarvan af te leiden doet ome Erdo dit soort rare dingen. Mooiste zou zijn als niemand zou reageren.

Lenco | 24-07-20 | 12:37 | 2

Over een paar weken dreigt ie weer de grenzen open te gooien, dan is z'n geld namelijk weer op.

K. Letskoek | 24-07-20 | 12:40

Als Erdo de teugels iets laat vieren en wat inschikkelijker wordt t.o.v. de EU dan is Turkije binnen de kortste keren lid van de unie met alle financiele voordelen vandien.

nednied | 24-07-20 | 12:53

Erdogan heeft eerder ook opgeroepen aan alle Turken buiten Turkije om minimaal 5 kinderen te nemen. Denk dat Erdogan dat niet heeft geroepen omdat hij heeft gezien dat de westerse samenleving een tekort aan schoonmakers heeft.

Hollandse_blauwe | 24-07-20 | 12:37 | 3

Gewoon de autochtonen eruit fokken. Net als Kosovo.

Diotima | 24-07-20 | 12:39

Gelukkig is het pikkie van de meeste Turkse mannen te klein om mee te penetreren.

Gulliver | 24-07-20 | 12:40

@Gulliver | 24-07-20 | 12:40: daar had Pim niet zo”n moeite mee, maar die zal die jonge moslim mannen wel van achter hebben genomen.

Hollandse_blauwe | 24-07-20 | 13:39

Da's lachen! Allemaal gezellig bij elkaar, en hun opperwezen beloond ze met een dikke wolk aerosols. Nu even DIEP inademen voordat je je neus in de voetzolen van je buurman douwt!
En dan doen we die rekoefening nog 30x.
En Erdo zag dat het goed was.
Hij zou Hugo moeten inhuren om de clown op TV te spelen. Kunnen ze allemaal op het ziekenzaaltje naar Hugo kijken en lachen.

Du-u-u-h | 24-07-20 | 12:35 | 1

Binnenkort weer een kruiwagentje EU- (sorry, ONS!) geld daarheen, want sielug die corona-slachtoffers, want anders zet Erdosnor de poorten weer een open... wedden?

EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 12:47

Heet het nu de Hagaya Sophia mosgay?

Gaat het niet dan? | 24-07-20 | 12:35

Wanneer gaan we Constantinopel heroveren en die Ottomanen terug jagen naar de Aziatische steppen waar ze vandaan komen?

Santo69 | 24-07-20 | 12:35 | 2

Precies. De Chinezen weten tenminste hoe ze Turken moeten aanpakken.

obominotie | 24-07-20 | 12:41

‘Make Turkey Byzantium Again!’

Ebert de R | 24-07-20 | 12:48

Allemaal heet gebakende fundamentalistische gekkies. Mooi maar gooi dat land maar op slot met je Corona. Kunnen we niet de nodige erdo Turken uit NL niet een enkeltje geven met corendon?

Hollandse_blauwe | 24-07-20 | 12:34

Ik mag van Joris niet meer refereren aan kruistochten...

Odin | 24-07-20 | 12:33 | 1

Ik ben benieuwd of Erdogan binnenkort van de San Marco in Venetië gaat eisen om de tijdens de vierde kruistocht buitgemaakte paarden van Constantinopel terug te geven.

Vuurspuger | 24-07-20 | 12:55

Tering. 3 seconden van dat gegil was al weer genoeg om de live reportage te stoppen.

UpdateAvailable | 24-07-20 | 12:33 | 1

Ik was te laat. Het resultaat was bloed uit mijn oren.

Nehemia | 24-07-20 | 18:39

Wenen mag wel een begin gaan maken met een stadsmuur.

JJMS | 24-07-20 | 12:33 | 3

En het bakken van broodjes

Hollandse_blauwe | 24-07-20 | 12:34

De Polen moeten ook maar wat veren aan hun tanks gaan hangen.
We hebben in de toekomst weer wat Winged Huzars nodig.
https://www.youtube.com/watch?v=X8zCv0AHnCs

Roadblock | 24-07-20 | 12:44

Mooi om al die diversiteit te zien.
Gezellig vrouwen en mannen die samen feesten. Turing trung m'n wekker gaat, ik droomde.

H0lland | 24-07-20 | 12:33 | 2

Sorry Joris dubbelpost

H0lland | 24-07-20 | 12:33

Ja tof hè, al die vrouwen, homo's, transgenders, zwarten, enzovoorts.
Oh, wacht.

EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 12:50

Bij de Wereldraad van Kerken is met ‘verdriet en ontzetting’ kennisgenomen van het Turkse besluit om de wereldberoemde Hagia Sophia in een moskee te veranderen. Dat heeft Ioan Sauca, interim secretaris-generaal van de Wereldraad, geschreven aan de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, die het besluit heeft genomen.

RickRD | 24-07-20 | 12:32 | 2

Misschien is het een goede aanleiding om in heel Europa de stad Istanboel officieel weer Constantinopel te gaan noemen.

Vuurspuger | 24-07-20 | 12:40

De wereldraad van kerken reageert ook altijd met 'verdriet en ontzetting' als er weer een paar honderd Christenen zijn afgeslacht door de moslims.

Roadblock | 24-07-20 | 12:46

Als het een febo zou worden boek ik 'n reisje.

dhrat | 24-07-20 | 12:32 | 1

Prima simits (sesambagels) op dat pleintje. Ook best aardige maiskolven. Aan je linkerhand richting blauwe moskee is zelfs kebab te verkrijgen.

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:49

Al die Turken die weglopen met Ataturk en toch Erdogan steunen zijn schizofrene gekken!

ikworstelengadouchen | 24-07-20 | 12:31 | 3

Hier de loopt de meerderheid weg met Prutte.

joppo0 | 24-07-20 | 12:33

Iets met niveau...

Reaganmania | 24-07-20 | 16:51

Mooi al die diversiteit. Gezellig ook mannen en vrouwen samen aan het feesten.

H0lland | 24-07-20 | 12:31

Religie maakt meer kapot dan je lief is

No_Code | 24-07-20 | 12:31

Enfin, dankzij Erdogan zal het waarschijnlijk tot Sint Juttemis duren voordat Turkije met goed fatsoen aanspraak kan maken om bij Europa en de EU te gaan horen. In ieder geval zullen onze generaties dat niet meer meemaken en daar ben ik totaal niet rouwig om.

Vuurspuger | 24-07-20 | 12:30

Het is nu dus een soort transgenderkerk.

Mr_Natural | 24-07-20 | 12:30

Heeft Sigrid Kaag Erdogan al gefeliciteerd met deze overwinning?

RickRD | 24-07-20 | 12:29

Een oorlog tegen Griekenland is de volgende stap van Erdolf. Het wordt tijd dat een sniper die mafklapper en zijn opvolger omlegt.

De Arabische wereld staat nu te juichen. Eens kijken wat de reaktie is wanneer Israel die moskee op de tempelberg in Jeruzalem platwalst. Want dat gaat ook gebeuren.

Varende_Reaguurder | 24-07-20 | 12:29 | 6

@Frau Merkel | 24-07-20 | 12:33:
De laatste plek op aarde waar je wil zijn in een oorlog is in een tank. Tanks zijn de voorste linie en moeten alle klappen opvangen,en helaas zijn de anti-tank raketten vaak net een generatie nieuwer dan de tank en specifiek gemaakt om die tank tóch uit te schakelen. Oftewel: het is een doodskist op rupsbanden.

elfenstein | 24-07-20 | 12:46

De dome of the rock gaat nooit platgewalst worden, dat wil de normale Israeli ook helemaal niet. Alleen een paar extreme geloofsgekkies willen dat en dat zijn mensen waar je per definitie niet naar moet luisteren.
De gouden moskee is een landmark van Jerusalem, van heel Israel zelf. Levert ze klauwen met geld op. Jerusalem is daarnaast een stad waar de drie Abrahamistische geloven samenkomen en wmb moet dat ook zo blijven. Iedereen gewoon toegang tot zijn/haar heiligdommen en laat de centjes maar binnenstromen. Kassa. Uiteraard wel in een vrije Israelische staat zonder Palestijns geneuzel ( want alleen dan is stabiliteit, veiligheid en neutraliteit gegarandeerd ), zoals dat ook in de Balfourdeclaratie is vastgelegd. Palestina Joods, Trans-Jordanie Arabisch. Hoe simpel wil je het hebben?

Graaisnaaiert | 24-07-20 | 14:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit wordt onze toekomst. Wen er maar aan.

Schietmijmaarlek | 24-07-20 | 12:28 | 5

Hier in een aantal kantons is al gewoon een moskee-bouwverbod.

van Oeffelen | 24-07-20 | 13:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Besmettingsgevaar interesseert die zeloten geen bal. Allah gaat voor.

Net als in Rovershol 020 een aantal weken terug: Links activisme gaat voor.

Realism Is All | 24-07-20 | 12:27

Hagia Corona Moskee

Kamikazepiloot | 24-07-20 | 12:27

Gisteravond al aangestipt, blij dat er toch een topic over is nu. En de wereld zwijgt of doet alsof het doodnormaal is wat hier gebeurt.
Ik ben in principe tegen het omver gooien van een regime - we hebben gezien dat dat niet werkt als er geen plan B is - maar dat de wereld beter af zou zijn zonder Erdolf is evident.

Graaisnaaiert | 24-07-20 | 12:26 | 8

Wat een goedkope bullshit, de wereld zwijgt helemaal niet. Kul.

van Oeffelen | 24-07-20 | 13:06

@van Oeffelen | 24-07-20 | 13:06:
Goed beargumenteerd ook. Vanuit de skybox van Gala of Fener?

Graaisnaaiert | 24-07-20 | 14:46

@Basil Fawlty | 24-07-20 | 13:01:
Interessant linkje. Ik zie paralellen met de vroege SA.

Graaisnaaiert | 24-07-20 | 14:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Erdogan heeft vooral het domme kleedjesvolk uit de bergen achter zich staan en die vinden dit fantastisch.
De Turken met meer dan alleen basisschool vinden Erdogan maar niks, maar dankzij het domme kleedjesvolk uit de bergen hebben zij nu dus Erdogan als president.

Osdorpertje | 24-07-20 | 12:26 | 3

Die met meer dan basisschool zitten jarenlang in de bak.

joppo0 | 24-07-20 | 12:36

Niet alleen zij. De gastarbeiders in Europa mogen ook ineens stemmen en die komen uit de economisch ( en maatschappelijk meest achtergebleven gebieden

Shoarmamasutra | 25-07-20 | 00:53

Leuk artikel om te lezen over Nederlandse kerken die zijn omgebouwd tot moskee.

www.trouw.nl/religie-filosofie/kerken...

"De kerken die zijn veranderd in een moskee waren oorspronkelijk bijna allemaal protestants. Rooms-katholieken zijn tegen de verkoop van hun kerkgebouwen aan moslims. Als ze hun kerk aan andere gelovigen overdoen, moet het in principe om christelijke gemeenschappen gaan. ‘Een kerk kan niet worden bestemd voor niet-christelijke godsdiensten of levensovertuigingen’, schreven de Nederlandse bisschoppen in 2008. "

Wybe Wabes Abbema | 24-07-20 | 12:26 | 1

De katholieken hebben het makkelijk. Het Vaticaan heeft een enorme zak met geld achter de hand.

Frau Merkel | 24-07-20 | 12:34

Beetje hetzelfde wat Sharon ooit deed op de Tempelberg en Trump met Jeruzalem als ambassadepost van de USA. Dat werd door de MSM geframed als ‘ongekende provocatie’. Dit echter...

Reaganmania | 24-07-20 | 12:26 | 2

wordt ook kritisch bekeken, zeker in Duitsland.

van Oeffelen | 24-07-20 | 12:35

@van Oeffelen | 24-07-20 | 12:35: Als puntje bij paaltje komt is Duitsland boterzacht voor Turkije. Wat wil je ook met 5 miljoen etnische Turken binnen je landsgrenzen.

Reaganmania | 24-07-20 | 16:52

Heeft Tom Zihni gisteravond afgezet op Schiphol?

Normpje | 24-07-20 | 12:25

Als die Erdogan nog wil klagen over de nare behandeling die Oeigoeren in China krijgen, zal hij nu ook wel te horen krijgen dat hij zich niet met de binnenlandse aangelegenheden van China moet bemoeien.
Hetzelfde voor de Turkmenen in Syrië natuurlijk,

Peter_K | 24-07-20 | 12:25

De laatste keer dat ik in de Hagia Sofia was heb ik op speciaal verzoek van mijn orthodoxe vrienden drie kruisjes geslagen. Ben hard core atheïst, maar vooral in Constantinopel leek mij dit gebaar bijzonder gepast. Zou je vanaf vandaag gearresteerd worden voor zo'n actie?

Ruud Hazes56616330 | 24-07-20 | 12:23 | 2

Welnee.
Gestenigd, dat dan weer wel.

EEnzame SchizofrEEN | 24-07-20 | 12:31

Arresteren zou een rechtsgang impliceren. Wat denkt u zelf?

BekiekUtMoar | 24-07-20 | 14:16

Turken, de kolonisatoren van o.a. Anatolië . Maar dat mag allemaal, hoor je niemand over. Goed volk.

Zwizalletju | 24-07-20 | 12:22 | 4

@x y de gek | 24-07-20 | 12:25: Komt omdat we al eeuwen lang niet echt in de vuurlinie liggen van de clash of civilizations. Wat dat betreft heb ik te doen met de Joegoslaven.

Reaganmania | 24-07-20 | 12:28

@x y de gek | 24-07-20 | 12:25: Ze zijn goede toetsenbord helden

speed48 | 24-07-20 | 12:34

@x y de gek | 24-07-20 | 12:25:
Dat dus!

vluchtelingallergie | 24-07-20 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen

Wraak. Ik ga een shoarmatent ombouwen tot een pannenkoekenhuis.

Patje2011 | 24-07-20 | 12:21 | 1

En dan alleen spekpannenkoeken serveren.

Mr_Natural | 24-07-20 | 12:24

Arme, arme zorgmedewerkers, je zal maar al die iq-loze schapen-knuffelaars moeten schoonmaken als ze over een paar week met een slang in de keel er alles ondergescheten hebben. Okee, ze krijgen duizend munten bonus, maar toch...

Normpje | 24-07-20 | 12:20

Ik vraag me weleens af of Nederlands net zo grappig klinkt voor hen als dat Turkse gebrabbel voor mij.

threeheadedmonkey | 24-07-20 | 12:19 | 1

Ze filteren dat weg voor hun zijn wij strontgeborrel

All_Anonymous | 24-07-20 | 12:22

Stap voor stap draait Erdogan alles m.b.t. Ataturk terug, benieuwd wanneer de fez als vanouds in het straatbeeld terugkomt.

william7055 | 24-07-20 | 12:18

Turkjes zijn lievvv. Voordat je het weet ligt het verkeer op de Erasmusbrug weer stil. Dat moeten we niet willen met zijn allen...

Reaganmania | 24-07-20 | 12:30

In Duitse media wel.
Merkel heeft Erdo gisteren gebeld.

joppo0 | 24-07-20 | 12:38

Hoop dat ze het daar allemaal buiten gaan vieren.

RickTheDick | 24-07-20 | 12:18 | 2

Nee-he:

Evde kal!

Toetsenbordcomplex | 24-07-20 | 12:26

Juist binnen, zonder mondkapjes.

BekiekUtMoar | 24-07-20 | 14:14

Exact dit, en alles via de bekende salami-tactiek... iedere keer, iedere dag weer een stukje inpikken.

EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 12:53

Dat de Hagia Sophia nu een moskee is vind ik niet eens zo'n ramp. De Sint-Pieter, de Dom van Keulen of de Dom van Utrecht enzo zijn ook kerken en kunnen ook door iedereen bezocht worden. Maar dat dit soort cultureel erfgoed gesloopt wordt geeft aan dat er iets niet helemaal in orde is.

Alexander des Burgus | 24-07-20 | 13:16

@Alexander des Burgus | 24-07-20 | 13:16:
Precies, en vooral als het 'besmet' erfgoed is, is het des te lastiger. Denk aan het muurtje van Mussert, of koloniale huizen in Azië.

Diotima | 24-07-20 | 14:51

Mede mogelijk gemaakt door de EU die al vanaf het moment dat Erdogan net aan de macht was onder het mom van 'democratisering' Erdogan op elke mogelijk manier heeft gesteund in het uit de weg ruimen van het seculiere leger zodat Erdogan Turkije tot een Islamitische dictatuur kon ombouwen en zodat hij het leger kon omvormen tot een Jihadistisch veroveringsleger. Daar plukken we nu de vruchten van in landen als Syrië en Libië met miljoenen immigranten tot gevolg.

De islamisering hier is direct gekoppeld aan de islamisering daar...

Antiquerulant | 24-07-20 | 12:17 | 1

Hoe dan?

Diotima | 24-07-20 | 12:18

Wat mij zorgen baart is dat er veel Turken uit westerse landen aanwezig zijn om getuige te zijn, en om mee te bidden. Er zullen vele besmettingen zijn met Covid-19, (kijk maar de video's hier, en live uitzendingen), en deze komen allemaal weer terug, want 2 paspoorten. Ook naar Nederland.

Yellow Shark | 24-07-20 | 12:16 | 6

Gelukkig hokken ze samen in de PvdA-ghetto's en hebben de Nederlanders er weinig last van. De turkse dorre bosjes zullen snel omvallen. Dat scheelt toch weer een paar uitkeringen.

Frau Merkel | 24-07-20 | 12:37

Het mag natuurlijk sowieso al niet gezegd worden, maar waarom blijft het zo doodstil rondom de vraag WIE er voor een groot deel van de huidige opleving van Covid-19 verantwoordelijk zijn? Dhr. Aboutaleb schijnt te weten, maar wijst liever op spuuglapjes dan op de verantwoordelijkheid van zijn achterban.

EefjeWentelteefje | 24-07-20 | 12:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Een superspread event zou een mooie laatste wraak van Constantijn XI Palaeologus zijn

nick.name | 24-07-20 | 12:16

Komt er nog een moskee-warming party?

laurentius | 24-07-20 | 12:16 | 3

LOL!

de directeur | 24-07-20 | 12:35

Ghehehe!

Basil Fawlty | 24-07-20 | 12:44

Tis daar momenteel 30 op de schaal van Celsius, warm genoeg lijkt mij.

D-Fens_1963 | 24-07-20 | 13:01

Mooi man, die islamisering van Turkije. Wordt steeds meer een shithole. Gaat hier ook gebeuren, want je weet, vuistjes in de lucht voor BLM, maar diep, heel diep bukken voor die shitreligie.

TheBigKirth | 24-07-20 | 12:15 | 2

En als je als “blanke” je knuistje in de lucht drukt dan wordt je opgepakt wegens het maken van een gebaar die ongepast is.

All_Anonymous | 24-07-20 | 12:19

"Vroeger was (bijna) alles beter".
Zo ruimde de CIA regelmatig van dit soort figuren op.

RickVogelschrick | 24-07-20 | 12:15

marineschepen.nl/nieuws/Spanningen-Gr...

Achja en ondertussen vrolijk de soevereiniteit van Cyprus en Griekenland blijven schenden. Wat en topfiguur is die Erdogan toch.....

slobbersaus | 24-07-20 | 12:15 | 2

Ah, u was me net voor zie ik nu.

RickRD | 24-07-20 | 12:23

Je moest altijd al je schoenen uittrekken om naar binnen te mogen.
Dus wat is er veranderd?

hotnot | 24-07-20 | 12:15

Volgende week begint het offerfeest, (Turks Kurban Bayrami) lekker met zijn allen bij elkaar op visite. Een soort kerst voor moslims. Geen zorgen, allah beschermt je wel.

RickRD | 24-07-20 | 12:15 | 1

Ha lekker schapen martelen.

paartjehop | 24-07-20 | 12:37

Moet iedereen die uit de Turkei komt niet verplicht met enkelband in quarantaine?

Trumme | 24-07-20 | 12:14

Ooit zal Constantinopel weer een Griekse stad zijn.

Boer Harm uut Twente | 24-07-20 | 12:14 | 2

Bij het opruimen van de Ottomanen in de Balkanoorlog van 1912 wilden de bondgenoten Servië, Bulgarije, Griekenland en Montenegro wel doorstoten om Constantinopel te bevrijden, maar mochten niet van de Engelsen. Tsaristisch Rusland, de grote sponsor en geloofsgenoot van genoemde landen mocht in geen geval controle over de Bosporus en Dardanellen krijgen. Ook na het verlies van Turkije in WO1 heeft het Westen andermaal verzuimd. Ergo wat er in Turkije gebeurt is indirect het gevolg van het toen niet doorpakken.

Ruud Hazes56616330 | 24-07-20 | 12:36

@Ruud Hazes56616330 | 24-07-20 | 12:36:
Dat wordt binnenkort knielen voor de lokale shoarmatent dan.

elfenstein | 24-07-20 | 12:53

Nou Rutje deze dan ook weer terug Fatih-moskee (Amsterdam) was ook een kerk, maak eens een vuist tegen mafkezen.

kapt.Jerkoff | 24-07-20 | 12:13

Het blijft toch een vermakelijke man, die Erdogan.

Nog vermakelijker is dat die hardcore Turken, dus niet de seculiere/westerse Turken, er als een schoothondje achterna lopen en niet inzien dat die mafklapper met snor, de reïncarnatie van Hitler het land in een diepe afgrond leidt.

In Syrië geen succes, Libië ook nog niet en de grensbestorming van Griekenland is nu ook nog geen reden tot feest.
Nu is het omdopen van Haga vooral symbolisch, maar er zit een vervolg aan. Hij heeft aangegeven, tussen snor en lippen door, dat dit opmaat gaat zijn van de 'bevrijding van Israel'.
Dat worden nog leuke tijden.

Toetsenbordcomplex | 24-07-20 | 12:12 | 3

De VS die eindelijk (20 jaar te laat) wat aan China doen. Bloksnor die het midden oosten op stelten zet.
Ach, dit wilden we met zijn allen. Het zal mijn tijd wel duren.

TheEgg | 24-07-20 | 12:15

Hij heeft van Poetin geleerd hoe het moet.

Trumme | 24-07-20 | 12:15

Hahaha, dat mag ie proberen. 1 vinger richting Israel en blammo, Turkije is een prachtige grote parkeerplaats. Er zullen denk ik nog wel een paar wijze baarden zijn die 'm dat zullen afraden, tenminste dat hoop ik wel voor turkije.

elfenstein | 24-07-20 | 12:18

Het is wachten tot dat coronavirus muteert tot een virus dat mensen een zeer onprettige aandoening bezorgt wanneer ze knielen.

Professor Superhirn | 24-07-20 | 12:11 | 1

Yep. Zodra je voorhoofd de vloer raakt ben je de pineut.

RickVogelschrick | 24-07-20 | 12:20

De zoveelste provocatie van Erdogan. Hij doet het goede werk van Atatürk teniet, en dat is heel jammer, vooral voor de Turken zelf.

Toos Bevergeil | 24-07-20 | 12:11

Kemal Ataturk. Hij wordt gemist. Deze man had tenminste een moderne visie. Los van wat onenigheid met wat Armenen en Koerden.

ploert | 24-07-20 | 12:10

Geen aandacht aan besteden, Erdosnor was al teleurgesteld dat niet de hele westerse wereld boos werd omdat een christelijk bastion zo opzichtig geclaimd wordt door de muselman. Het zal me ook echt jeuken, hoe meer ze daar met veel show die tent ontheiligen, hoe duidelijker het wordt dat dát niet onze vrienden zijn. Dat die gast nog steeds denkt dat wij hier allemaal christen zijn is wel tekenend voor z'n begrip van de westerse wereld, blijkbaar is het voor 'm niet te bevatten dat mensen voorbij achterlijke religies kijken en zich ontwikkelen. Wat een domme zak hooi, voor alle tütertürkies dan ook: Wees d'r maar trots op. Pfffff.

elfenstein | 24-07-20 | 12:10 | 3

Tja, wat wil je ook als voormalig limonadeverkoper met een straatstalletje. Getrouwd met een Teletubbie. Veel vernuft zit er niet in dat religieus gehandicapte hoofd.

Graeme Reaper3779 | 24-07-20 | 12:13

@Graeme Reaper3779 | 24-07-20 | 12:13: boerenslimheid kan hem niet ontzegd worden.

Trumme | 24-07-20 | 12:17

@Trumme | 24-07-20 | 12:17:
Ik ken boeren die slimmer zijn dan die schreeuwlelijk met een adolf-complex.

elfenstein | 24-07-20 | 12:36

Dit is erger dan een cartoon van een beerpijpende Mohammed. Althans, zo ervaar ik dat.

Leptob | 24-07-20 | 12:10

Nou ken ik geen Turks maar als ik iemand 2 x inshallah hoor zeggen verwacht ik wel een goede vertaling re zien

dedwarsligger | 24-07-20 | 12:09 | 3

Ik verwacht dan eigenlijk binnen 10 seconden een hele harde knal en een hoop gegil.

elfenstein | 24-07-20 | 12:11

Inshallah klinkt in mijn oren nogal Arabies, zou hondsdolheid ook in Turkistan voorkomen?

D-Fens_1963 | 24-07-20 | 12:56

Wel mooi dat die moslims dus gaan bidden in een kathedraal. Sta je dan met je fundamentalisme.

BobDobalina | 24-07-20 | 12:09 | 2

Ach, dan zijn ze in zekere zin weer terug bij hun oorsprong!
Islam is ooit begonnen als christelijke revival-beweging in Petra, tegen het Rooms Katholicisme c.q. de triniteitsleer.
Mohammed en Mekka zijn er decennia later pas met de haren bij gesleept.

Aristotalloss | 24-07-20 | 12:46

Heeft Rutte Erodgan al gefeliciteerd met deze mijlpaal?

Mark_D_NL | 24-07-20 | 12:08

Ach wat erg. In een moslim land een oude kerk tot moskee omdopen. Ik zou me meer druk maken om de islamisering binnen onze landsgrenzen.

JWZ_JMK | 24-07-20 | 12:08 | 6

@Trumme | 24-07-20 | 12:18:
Dat zou eigenlijk reden moeten zijn voor zorg, juist de zaken waar je opeens niks meer over hoort zijn nog lang niet weg maar worden achter de schermen omgebogen naar een vorm waarmee het wél lukt. We zijn nog lang niet van dat gelul af, let maar op.

elfenstein | 24-07-20 | 12:21

Die islamisering binnen onze landsgrenzen is al compleet, daar valt niets meer aan te doen.

paartjehop | 24-07-20 | 12:39

Niks bijzonders. Zodra islam uit Nederland teruggetrap is naar Turkije worden de mosketen hier toch ook weer omgebouwd tot varkensstal?

marcoplarco | 24-07-20 | 12:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Al vanaf een uur of 10 live op N-TV. Duitse media zijn kritisch, vinden dit een moment binnen de verdere opmars van het Ottomaanse imperialisme en de vermenging van "religie" en staat.

van Oeffelen | 24-07-20 | 12:07 | 7

@van Oeffelen | 24-07-20 | 12:39:
Kan me niet schelen. Ik ga toch naar de BierHemel. De rommel die ik achterlaat moet iemand anders dan maar opruimen, story of my life, really.

elfenstein | 24-07-20 | 12:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Niet rechtstreeks via de NOS ?

daytripper | 24-07-20 | 12:07

Wat levert ons dit op onder aan de streep?

stipjes | 24-07-20 | 12:07

Het is misschien gewoon beter om Instanbul aan Griekenland te geven, minder irritaties en minder zorgen

Kaiserrer | 24-07-20 | 12:07

Wees blij, ze hadden hem ook in de fik kunnen steken.

Mr_Natural | 24-07-20 | 12:07 | 1

Doe maar. Dan liever de lucht in - Van Speijk.

elfenstein | 24-07-20 | 12:25

Hoeveel Turken met een dubbel paspoort zouden daar nu zijn?

Eddy67 | 24-07-20 | 12:05 | 2

Met zo'n Corona-vlucht?

Kuifje-naar-Brussel | 24-07-20 | 12:06

50.000 Nederlanders in Kroatie, dus naar schatting 300.000 rijksgenoten van Erdo nu terug in hun Heimat. Eind augustus weer terug.

van Oeffelen | 24-07-20 | 12:09

Lekker boeien, Als ze die lelijke haatkastelen maar daar houden en niet hier.

bwi | 24-07-20 | 12:05 | 1

Te laat. Paar jaar naast zo'n kreng gewoond. Een levenlozer, lelijker en akeliger gebouw heb ik nooit gezien. Dat geloof snapt helemaal niks van gezelligheid en lol hebben, de inrichting doet ook nog het meest denken aan zo'n turks koffiehuis: daglichtblauwe tl verlichting, kitscherig kleedje aan de muur en verder niks. Calvijn was d'r niks bij.

elfenstein | 24-07-20 | 12:58

Erdogan gaat ongestoord verder met de uitbouw van het nieuwe Ottomaanse rijk. Binnenkort een oorlogje tegen Egypte in Libie, daarna de volledige annexatie van Cyprus vanwege het gas.

Onze bondgenoot.

Glasgow Argus | 24-07-20 | 12:05 | 10

Pangpang roepen de soldaten dan heel erg hard op een rij, en hopen dat dat indruk maakt.

All_Anonymous | 24-07-20 | 12:58

@Glasgow Argus | 24-07-20 | 12:08: Hij ziet eruit als een Georgiër.

LiniaalRectaal | 24-07-20 | 13:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Zolang ze met hun poten van de Mezquita van Córdoba afblijven, maak ik me nergens druk om.

Kuifje-naar-Brussel | 24-07-20 | 12:05 | 7

@elfenstein | 24-07-20 | 12:59:
je kent je klassiekers, maar ik vrees dat onkruid zoals ome Erdo ons niet het plezier zal doen op het podium om te vallen. Laat staan dat iemand ooit om hem zou lachen.

nick.name | 24-07-20 | 13:17

De Mezquita is al sinds 1236 weer een Katholieke kerk.

Calastir | 24-07-20 | 13:48

Wordt pas een probleem als de nakomelingen van de Al-Mohads/Al-Moravids in Spanje blijven plakken ipv zoals nu door te reizen naar Frankrijk, Belgie en dit land. Kiezen tussen 2 kwaden, dus...

Graaisnaaiert | 24-07-20 | 14:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Wie interesseert dit nou? De Nederlanders zijn veelal goddeloos, of als ze al ergens aan meedoen, is het aan die Protestantse nonsens. Eerst Katholiek worden, dan pas mag je klagen.

vanBarchum | 24-07-20 | 12:04 | 2

Zondigen en biechten, daar draait het Roomse geloof om.

Kuifje-naar-Brussel | 24-07-20 | 12:06

eerder Byzantijns-orthodox.

Glasgow Argus | 24-07-20 | 12:06

Ik ben er gelukkig nog geweest in de goede tijd... Religieuze fanaat die Erdosnor

Tarrelhapper | 24-07-20 | 12:04 | 3

Goede tijd? In Turkije?

Normpje | 24-07-20 | 12:09

Dat moet dan voor 1453 geweest zijn. Daarna is er niks goeds meer uit dat land gekomen alleen ellende.

MainFrameMedia | 24-07-20 | 12:21

@Normpje | 24-07-20 | 12:09:

Ja hoor, die was er wel degelijk. Ik ben er in de jaren 90 twee keer op vakantie geweest. Vond het een relaxed land - behalve dan dat winkeliers je bijna hun winkel introkken en je die weeë, mierzoete appelthee aanboden en je hun waar probeerden te slijten - maar dat was uiteraard voordat die megalomane snor daar aan de macht kwam. Ze hadden in die tijd - eerste helft jaren 90 - zelfs een progressieve, vrouwelijke premier, Tansu Ciller heette ze dacht ik, dus Turkije leek zich in de goede richting te ontwikkelen, en een serieuze kandidaat voor het EU lidmaatschap te worden.

Is allemaal niets meer van over. Erdogan heeft het vooruitstrevende, seculiere Turkije teruggevoerd naar de duistere, achterlijke islamitische middeleeuwen, en alle verworvenheden van Ataturk verkwanseld. En ja, van de islam wordt niemand beter, slechter wel ja (economisch, financieel, en maatschappelijk, kortom, op allerlei gebied), en dat zie je momenteel in Turkije.

En dat is geen vrolijk gezicht.

Dr_Johnson | 24-07-20 | 12:32

De NOS noemt het een 'Byzantijnse kathedraal', ipv een kathedraal in Byzantijnse stijl.
Ach, het zijn maar woorden.

Mr_Natural | 24-07-20 | 12:04 | 3

Het is toch een Byzantijnse kathedraal? Gebouwd door Justinianus, die nogal Byzantijns was.

nick.name | 24-07-20 | 12:20

@Mr_Natural | 24-07-20 | 12:23: Het is de orthodoxe variant van het Rooms Katholicisme. Vooral diverse rituelen zijn anders.
Alleen rituelen daar geeft God geen zier om, lijkt me.

watergeus | 24-07-20 | 12:44

Toet. Gefeliciteerd.

Poesman | 24-07-20 | 12:04 | 1

Weer een reden minder om naar Turkije te gaan.

Calastir | 24-07-20 | 12:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken