Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Minister Wiebes: "Mensen, koop een houtkachel"

En haal je klimaatdoel!

Social

Het is zomer. Zon, zee, strand, koude pils en verkansie. Dus we snappen dat u nu niet direct denkt aan gure oostenwinden en polar vortexen die wekenlang de temperaturen onder nul brengen. Maar toch is het goed om alvast te preppen voor de winter. En dat kan sinds deze week met de klimaatministriële zegen van excellentie Eric Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat, die blijft volharden dat biomassa nodig is om de klimaatdoelen te halen. Ergo, als Wiebes mag stoken, mag u dat ook. Dus gebruik de zomerperiode voor de aanschaf van een personal home biomass unit (gebruikt) of nieuw. (Intermezzo: Nee, NOS, het zijn geen houtpallets, dat zijn vaak (vuren)houten giftige transporteenheden, het gaat om houtpellets, samengeperste GroenLinks subsidie-balletjes houtige biomassa (lees: vochtig) die met stookolieboten uit het buitenland worden aangevoerd.) Oh, en dan nog dit. Stookalerts van het RIVM zullen worden afgeschaald naar 0 wegens overbodig.
Fijne winter alvast!

Reaguursels

Inloggen

Door wie laat Wiebes zich voorlichten?

prutserstentop | 12-06-20 | 07:25 | 1

Ik kop 'm wel in: Wiebes schermt met het rapport "Beschikbaarheid en toepassingsmogelijkheden van duurzame biomassa" (©PBL 8 mei 2020). Het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) baseert zich vooral op "Joint-fact-finding" (JFF), waarbij de 'stakeholders' proberen 'consensus' te bereiken over de feiten. Bij dit JFF-'poldermodel' kun je wel de nodige kanttekeningen plaatsen: "(...) Aan het biomassa-overleg van het PBL komen nauwelijks onafhankelijke wetenschappers te pas. Misschien vindt minister Wiebes dat wel goed zo, getuige zijn eerdere uitspraak: “Er zijn allemaal wetenschappers die allemaal dingen beweren.” Daar ging hij zich niets van aantrekken. Het zal ook geen toeval zijn dat bij de onderhandelingen over het Klimaatakkoord er nauwelijks onafhankelijke wetenschappers aan tafel zaten. Ik vrees dan ook dat het rapport van deze Joint Fact Finding onze regering niet gaat confronteren met onaangename feiten, bijvoorbeeld dat hout méér CO2 uitstoot dan kolen. Hoe dan ook, ik heb mij er uit teruggetrokken. (...)"
(©Prof.dr. Martijn B. Katan, Feiten zoeken zonder werkelijkheid, column NRC 2019)

Middenmoter | 12-06-20 | 10:29

Welke baan ligt hier in het verschiet voor deze Kwiebes.

bart2653 | 11-06-20 | 23:57

Heb er voor de zekerheid ook eentje buiten staan, naast de houtskooloven en de bbq. Heerlijk voor de kille zomeravond

Feitenpliesie | 11-06-20 | 23:19

Inderdaad, opstoken die oerbossen. Maar neem er wel een warmtepomp bij voor het milieu.

Patatter | 11-06-20 | 22:57

De wetenschap waarschuwt al zó lang voor biomassa-rekentrucs, blijkt uit het overzichtsartikel "Nog steeds ernstige mismatches tussen wetenschap en beleid op het gebied van bio-energie uit bosbouw" uit 2019: "Uit deze review, gebaseerd op recent werk van de Europese academies van wetenschappen, blijkt dat in het huidige beleid niet wordt erkend dat het verwijderen van de koolstofvoorraden van bossen voor bio-energie leidt tot een initiële toename van de uitstoot. (...). Wij (...) pleiten voor een meer realistische, wetenschappelijk onderbouwde beoordeling van het potentieel van bosbio-energie ter vervanging van fossiele brandstoffen. De duur van de toename van de CO2-concentratie in de atmosfeer is sterk afhankelijk van de grondstoffen en wij pleiten voor regelgeving die expliciet voorschrijft dat deze bronnen met een korte terugverdientijd moeten zijn. Verder beschrijven we de huidige rekenmethodes van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake Klimaatverandering, die het mogelijk maken om geïmporteerde biomassa op het punt van verbranding als nul-emissie te behandelen, en dringen we erop aan dat deze regels worden herzien om het risico weg te nemen dat ze een stimulans vormen om biomassa met negatieve gevolgen voor het klimaat in te voeren."
(©Michael Norton c.s., Serious mismatches continue between science and policy in forest bioenergy, 2019, doi org/10.1111/gcbb.12643, machinale vertaling).

Middenmoter | 11-06-20 | 21:35

Misschien moet Kwiebes 10 minuten met zijn hoofd boven de schoorsteen van zo'n centrale gaan hangen. Dan komt hij er in de praktijk achter hoe smerig die dingen zijn.

eentweehuppekee | 11-06-20 | 20:34

Biomassa is echt waanzin, dat weet inmiddels iedereen maar omdat er destijds afgesproken is dat het "groen" is probeert men dit te handhaven. Knettergek.

LonelyWanker | 11-06-20 | 19:02 | 1

Inderdaad, dit is van een onbegrijpelijke absurditeit. Vanwege de heiligheid van een klimaatakkoord gaan we biomassa verbranden, wat NIETS helpt tegen klimaatverandering, maar wel de natuur en het milieu naar de kloten helpt. En iedereen weet het, en niemand houdt het tegen, omdat het op papier goed is verklaard, wat niets meer met de werkelijkheid te maken heeft, het is een volkomen schijnwereld, pure religie. Om gek van te worden!

Argyronauta | 11-06-20 | 20:20

Er zit heus geen mileumaffia achter die schathemeltejerijk ervan wordt.

squadra | 11-06-20 | 18:54

Met die laatste opmerking laat Wiebes zien best over enig gezond verstand te beschikken. Door 'het niet door de plee te willen trekken' geeft hij aan te weten dat de overheid gevangen zit in een ridicuul systeem wat contra-productief werkt voor de klimaatdoelen, enorm duur is en bovenal niet sustainable is op de langere termijn. Het zou de man, en zijn partij, alleen sieren daar wat meer voor uit te komen.

_pacman_ | 11-06-20 | 17:31 | 1

Wat is dit nou voor een beleidsvoering?
Als iets niet werkt of averechts werkt moet je er mee ophouden en veranderen voor beter.
Gewoon uit het klimaat akkoord stappen en zelf onze eigen doelstellingen en dead lines bepalen. Let wel ! Nederland stookte al zo’n beetje 60 jaar op gas, de schoonste vorm van fossiele brandstof in tegenstelling tot andere landen.
Nu moeten wij van het gas en de andere landen gaan er op.
Het laatste wat we nodig hebben is een klimaat paus die denkt dat hij de thermostaat in handen heeft en subsidie trekkende zakkenvullers waar het klimaat en het volk geen moer aan heeft.

Datgingniegoed | 11-06-20 | 18:49

Wat zal de mensheid in 2050 zuurtjes lachen om de dwaasheid van hedendaagse politici en beleidsmakers rondom 'klimaatdoelen' en 'klimaatmaatregelen'. Hoe verzin je het; een papieren werkelijkheid creëren waarvan ieder welnadenkend mens weet dat het een gevalletje 'paard achter de wagen' is...... Red het klimaat; kap alle bossen!

VanOldenbarnevelt | 11-06-20 | 17:27

Yes sir!
Bij mij komt er gewoon een pelletkachel aangesloten op radiatoren en een dieselbrander voor de warmwater voorziening.
En als zonnepanelen de accu's kunnen bijladen is dat prima.

postmodernismisdead | 11-06-20 | 17:26

Mag ik er autobanden in verbranden? Dit ivm circulaire duurzame economie.

Rest In Privacy | 11-06-20 | 17:13

Wat word ik toch moe van die fokking Kwiebus. Eigenwijze bal, we moeten ende zullen bomenvrij zijn in één generatie met in ieder achtertuintje een Vattenfail VØgelblënder, die u met een beetje geluk niet kunt zien vanwege de reflecterende zonnepanelen. Dat dan weer wel, tel uit je winst.

K-e-r-n-c-e-n-t-r-a-l-e-s graag, ende rap!

Kinkfactor | 11-06-20 | 16:51 | 1

Wat iedereen lijkt te vergeten is dat hout ook allerlei mineralen bevat, dat na verbranding achterblijft in de vorm van as.
Normaal gesproken valt dood hout neer en rot het weg, waardoor de mineralen weer terug gegeven worden aan de grond.
Als je om de zoveel jaar een productiebos kapt en het hout wegvoert, dan verarmt de grond.

petersteenkamp | 11-06-20 | 16:31

""Ik wil ervoor hoeden dat we op een woensdagmiddag een belangrijk onderdeel van het Klimaatakkoord door de plee spoelen"
Heel verstandig, @Wiebes.
Denk er nog even dit weekend over na, en spoel het daarna door de plee.
Je bent een rationeel ingesteld persoon, dus dat moet lukken.
.
Hier onder nog wat leesvoer voor op het toilet:
www.iea.org/reports/nuclear-power-in-...

hotmint | 11-06-20 | 16:25

Daar gaan de bossen. En onze zuurstof.

Got | 11-06-20 | 15:58

Klimaatbewust doen zonder kennis van zaken.
"Nach Erdwärme-Bohrung- Eine Stadt zerreißt"
youtu.be/PezGv4gPYdE
In Staufen (DE) dacht men aardwarmte te gaan gebruiken voor het stadhuis. Men boort een gigagat, boort anhydrietlaag aan, dat zuigt grondwater als gek op, aarde bolt op. Staufen een en al scheurende huizen.
Kort door de bocht, maar dat is het verhaal.
Amuseert u. Evocatus
.

Evocatus | 11-06-20 | 15:55 | 1

Lekker dan , Aardwarmte en de tocht giert door schreuren.

Datgingniegoed | 11-06-20 | 17:56

In de kamer een paar warhoofden die vinden dat de D66 rechters niet klimaargekkies genoemd mogen worden.
Kan niet wachten op verkiezingen gaan we zien of er in Nederland nog mensen zijn die zich niet dom naar de klimaatslachtbank laten leiden.
Wiebes deelt miljarden uit aan de klimaatmaffia.
Niks co2 reductie met die vervuilende bio centrales met smerige reken trucjes.

likdoorn | 11-06-20 | 15:35

De gemiddelde houtkachel is nog erger dan een gemiddelde corona infectie. Doe maar lekker stoppen met die achterhaalde meuk. Stoppen met corona zou trouwens ook wel fijn zijn.

Martin007 | 11-06-20 | 15:20 | 4

@likdoorn | 11-06-20 | 15:24: Dat zegt ie helemaal niet. Waarschijnlijk iemand met gezond verstand die gewoon een laatste generatie kerncentrale in z'n achtertuintje wil. Anders doe maar bij *moi*.

Kinkfactor | 11-06-20 | 16:42
▼ 1 antwoord verborgen

Houd een sop met aandacht geven aan houtkachels in artikelen.
Hou het stil!

mark1487 | 11-06-20 | 15:10 | 2

Wij houtkachel stokers doen dit alleen met koud weer om ons huis te verwarmen, de bio centrales blazen het hele jaar door.

likdoorn | 11-06-20 | 15:17

@mark1487,
Je stookt toch geen hout voor verlichting en electriciteit?

Datgingniegoed | 11-06-20 | 17:47

Wiebes en Vak K hebben al hun 11.7 miljard subsidie al toegezegd aan de Vattenfalletjes en RWE’s van deze wereld. Die hebben hun te kappen bossen al ingekocht met lang lopende contracten bij het “groen industriele” complex. Dus f*ck het klimaat en de volksgezondheid. Schadeclaims van de industrie zijn erger.

Holein1 | 11-06-20 | 14:32 | 1

De totale kosten van het energie-akkoord worden zelfs tot op ca 100 mld geschat. Dat is ruim 25 k per huishouden. Als dat gewoon in het energieneutraal maken van dat huishouden wordt gestoken, ben je er ook.

Maar dan zijn we allemaal grotendeels onafhankelijk geworden van de energieleveranciers op het beheren van het netwerk na. Zou daar de pijn zitten?

Guusneus | 11-06-20 | 15:05

Is Paus Franciscus johannes Timmermans al in Nederland gesignaleerd om zijn klimaat evangelie te verkondigen en Aarsbisschop Samsom om langs de makke naieve schapen te gaan met zonnecollectoren en warmte pompen en hun van de CO2 zonde te ontdoen?

Datgingniegoed | 11-06-20 | 14:06 | 1

Kan niet wachten tot deze oplichters zich voor een tribunaal moeten verantwoorden.

likdoorn | 11-06-20 | 15:20

Als je alle bomen in de VS zou kappen dan heeft de VS voor 1 jaar energie.
En dan is het op. Maar ook zijn alle bomen weg.

Broadsquire | 11-06-20 | 14:04 | 1

En aan het einde van de regenboog staat een pot met goud. Ook zo'n gratuite oncontroleerbare uitspraak.

Kortom: Says who?

Guusneus | 11-06-20 | 15:19

Ergerlijk die links terreur en ja knikkende politici, zoals Wiebus en Timmermans, allebei niet gehinderd door een kennis van technische zaken! Biomassa is een schande!

Lexus01 | 11-06-20 | 14:01 | 3

Het zijn de boktorren van de samenleving.

Datgingniegoed | 11-06-20 | 14:11

Wiebes is natuurlijk ook maar een nederig werktuigbouwkundig ingenieur. Geen wonder dat U het beter weet.

Waar en wanneer kan ik op U stemmen?

Guusneus | 11-06-20 | 15:09

@Guusneus | 11-06-20 | 15:09:
Idioten komen in elke bevolkingslaag en beroeps sector voor.
Wat heeft werktuigbouw met dit onderwerp te maken.

Datgingniegoed | 11-06-20 | 17:42

Wiebes is een natuurramp op zich. Overal waar die kwiebus zich mee bemoeit laat hij een spoor van vernieling na. Een puinhoop vergelijkbaar het spoor van een orkaan uit de hoogste categorie.

Ruikbaard | 11-06-20 | 13:58

Complete oerbossen worden er gekapt in Estland, Letland, US etc.. voor deze waanzin.
Bijzonder ook weer dat je Greenpeace of WNF geen actie ziet voeren tegen deze praktijken.

Stephen K. | 11-06-20 | 13:46

Als er 1 boom weg moet kimen Groenslinks en Greenpaece een paar weken demonstreren.
Als een bosje weg moet klimeen in de hoogste boom.
Als een half land aan bossen gekapt word voor biomassa staan ze te juichen...

Zoezoef | 11-06-20 | 13:31

Hoe laat is de demo op de Dam...?

Air van Boven Dorens | 11-06-20 | 13:26

Waar blijft Greenpeaece Natuurmonumenten of welke zich zelf tot natuur geleerde benoemde club dan ook.

Uw Verzekeringsadvis | 11-06-20 | 13:13 | 1

Mr. Greenpeace heeft een topbaan in Brussel. Collega van Hans Brusselmans.

Zoezoef | 11-06-20 | 13:27

Wiebes, de beroepsprutser.. Waarom geven geld uit aan die pipo?

Tom Hagen | 11-06-20 | 13:07 | 1

Volgensmij geven we geld uit aan een heel circus vol pipo's.

Xaffier | 11-06-20 | 16:23

Ik woon hier recht tegenover een opslagplaats voor gekapte bomen die alleen hier al in de stad zijn gekapt. De stapel is al bijna net zo hoog als de er naast staande bomen zelf. Het rijdt af en aan met grote tractors en trailers. En ze verzinnen van alles om bomen te kappen, vaak ziektes waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Haal je er specialisten bij, dan blijkt er niets aan de hand te zijn, maar ondertussen is alles al bijna onzichtbaar door de raad gedrukt. Het gaat van nationaal naar lokaal. Knettergek.

Dubbelepunthoofd | 11-06-20 | 13:06

Iedere simpele ziel met meer dan een jaartje scheikunde kan zien dat het verkeerd gaat... Kolen en Gas (voornamelijk C-tjes en H-tjes) wordt omgezet met O2 tot CO2, water en een boel hitte waarmee iets gedaan kan worden.
Een boom bestaat voornamelijk uit cellulose (C6H10O5)n, lignine (ook veel C-tjes en O-tjes) en water.. Zoals je kan zien is de koolstof al voor de helft omgezet dus de warmte opbrengst is altijd veel minder dan de pure koolstof. O ja, er moet ook nog 20% water verdampt worden. Voor dezelfde hoeveelheid warmte moet je dus ongeveer het dubbele aan verbrandbare koolstof worden omgezetten. Geft dus dubbele CO2-uitstoot en ander zooi.
Gelukkig zit ons parlement vol met mensen met een gedegen beta-opleiding..
* hoofd op desk bonkt*

Dual | 11-06-20 | 12:58 | 3

Voor dezelfde hoeveelheid warmte moet je dus ongeveer het dubbele aan koolstof omzetten? U had ook meer dan een jaartje natuurkunde moeten doen. Een koolstofatoom in uw kachel geeft een vaststaande hoeveelheid energie af, van welke bron deze ook afkomstig is.

Even kort door de bocht: De beperkende factor is de energie-inhoud van de brandstof. Antraciet is bijna 100% koolstof, (droog) hout bijna 50%. Voor een ton antraciet kun je dus twee ton hout verstoken. Maar daarmee heb je geen dubbele CO2-uitstoot.

Verder is het in theorie mogelijk de aanwas van hout gelijk te laten opgaan met of zelfs groter te laten zijn dan het verbruik. Om dit met fossiele brandstoffen te bereiken hadden de dinosaurussen een vooruitziender blik moeten hebben.

De crux zit in het veranderen van de energiehuishouding. Evenveel energie opleveren als je verbruikt, dan is de CO2-balans neutraal. Zet de miljarden liever daar in.

Guusneus | 11-06-20 | 14:31

@Guusneus | 11-06-20 | 14:31: even goed lezen he, de koolstof in hout is al voor de helft omgezet.. en is dus geen pure koolstof meer en geeft daardoor een grotere co2 uitstoot tov pure C.

Dual | 11-06-20 | 16:04

@Guusneus | 11-06-20 | 14:31: Energie komt vrij bij het maken van een connectie tussen een koolstofatoom en een zuurstofatoom. Voor zover die connectie al bestaat dan komt er bij verbranding geen extra energie vrij. Maar hout bevat ook waterstofatomen en die vormen water bij verbranding, wat weer wel extra energie geeft.
Verder boeit deze discussie me nauwelijks aangezien ik van mening ben dat de klimaateffecten van CO2 systematisch overdreven worden door oplichters die zich voordoen als spreekbuizen van "de wetenschap".
En je moet een heel apart soort idioot zijn om het massaal kappen van bossen "groen beleid" te noemen.

petersteenkamp | 11-06-20 | 16:14

Ook in Europa worden bossen massaal gekapt t.b.v. de biomassa-centrales. Allemaal t.b.v. de klimaatdoelstellingen. Als je al in de CO2- en opwarming zou geloven dan is zich hier een enorme milieuramp aan het voltrekken! Allemaal omdat bureaucraten regeltjes hebben afgesproken die niet meetbaar of te handhaven zijn en we daarom maar met modellen werken. En van houtstook is afgesproken dat dit niet meetelt in de klimaatcijfers. Op papier worden de doelstellingen dus misschien gehaald, maar in de praktijk neemt de CO2-uitstoot gigantisch toe. Maar hee, de milieuclubs en politici zijn blij en wat kunnen die stomme bossen ons schelen. Toekomstige generaties zullen ons dankbaar zijn!

kunstliefhebber | 11-06-20 | 12:56

Als je continu houtkachel stookt kun je een heel vrijstaand huis op temperatuur houden. 's Nachts gaat de kachel uit en 's morgens gaat die weer aan. Met 13,5 kuub gratis pallethout kun je de hele winter je huis tot de zolder warm stoken. Alle binnendeuren kunnen lekker open blijven staan. De cv-ketel staat de hele winter uit. Je bespaart dus ook al die CO2 die van het gas stomen komt.

Als de buuv in de winter aan de deur komt kleppen kan je die lekker open laten staan, kost niks.

Bij aannemersbedrijven kun je gratis wegwerppallets halen. Ze springen een gat in de lucht als je komt. Prima schoon ongeverfd hout met keurmerk stempel erop. Zes dagen halen, zagen, tassen is zes maanden gratis stoken.

Je zaagt met een 1250W handcirkelzaag. De zaagbladen van de Lidl voldoen uitstekend, 3 voor €12 of zo, 3 zaagvladen per 2 jaar ongeveer. Pallets zet je iets schuin tegen de muur met een balkje eronder en dan met de handcirkelzaag van boven naar beneden zagen.

Het gezaagde hout doe je het beste in bundels met een touwtje eromheen. Anders moet je heel veel met de hand pakken.

Ikbeneenzelfbouwer | 11-06-20 | 12:55

Van oude pallets worden trouwens pellets gemaakt.

hoejeheette | 11-06-20 | 12:55

Wat is dit nou voor gelul van die Wiebes. Dan verstook je toch gewoon wat langer gas tot je de boel voor elkaar hebt (wat nooit gaat gebeuren, maar goed)? Hebben we genoeg van en is een stuk schoner.

hoejeheette | 11-06-20 | 12:54

Het is duidelijk te merken dat er alleen maar alfa's in de regering en de Tweede Kamer zitten. Rijkswaterstaat is bijna altijd geleid door een ingenieur en we hebben een goed en betaalbaar wegennet. De beta's rennen weg bij alle diversiteitsonzin en waanzin van de groene Khmer. Het resultaat is te zien.

Frau Merkel | 11-06-20 | 12:54 | 4

@Croisantneuf | 11-06-20 | 12:57: Ik geloof niet dat hij dom is, maar wel hypocriet en opportunist! Dat zijn wellicht twee eigenschappen die je goed kunt gebruiken in de politiek, maar aan mij moet je niet vragen om daar respect voor te hebben.

kunstliefhebber | 11-06-20 | 13:25

@kunstliefhebber | 11-06-20 | 13:25: Hypocriet is een feit. Hij weet beter dan het verdedigen van die belachelijke standpunten van links. En toch gaat hij erin mee. Dus een opportunist ook ja.

Croisantneuf | 11-06-20 | 13:51

@Croisantneuf | 11-06-20 | 12:57: "Alleen maar alfa's". Veelzeggende stilte als reactie op jouw post.

Ook allemaal socialisten zeker. Whahaha.

Guusneus | 11-06-20 | 14:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben vaak een dag aan het zagen en dan heb ik iets van 2 á 3 kuub gezaagd afvalhout.
Sowieso ik flikker er alles in wat fikt en houtachtig is.

Miezerig | 11-06-20 | 12:44 | 2

Het lokale bejaardentehuis ook?

Frau Merkel | 11-06-20 | 12:54

Die spaanplaatklossen van die europallets laten we eruit. Die geven stank in de straat en ze koeken aan dat je creosoot krijgt in je schoorsteen. Dat komt later als zwarte vloeistof naar beneden sijpelen en kookt nog niet eens bij 300 graden! Heel vreemd spul. Geverfd hout moet je echt niet doen, dat is chemische rotzooi waar mensen ziek van worden. Krantenpapier alleen om het vuur aan te steken. Het lukt mij met 5 proppen per keer.

Ikbeneenzelfbouwer | 11-06-20 | 13:01

Als Wiebes het zegt vergeet het dan maar..! Ga met dit lulverhaal maar eens naar Groningen ..

aardv@rk | 11-06-20 | 12:44 | 1

u begrijpt het !

yokiamy | 11-06-20 | 13:49

Seejootwee, seejotwee, seejotwee.
Zolang er geen ecologen welkom zijn in de polletiek, zal niemand één hele biet snappen van het huidige, wanstaltige en hypocriete beleid rondom CO2 en stikstof. Laat staan dat er ook daadwerkelijk rekening wordt gehouden met de langetermijneffecten.

Niet alleen moet je burgers oprecht mee kunnen nemen in het verhaal rondom de (wereldwijde) koolstof- en stikstofkringloop, ook zul je draagvlak moeten creëren voor ethisch handelen voor de toekomst. En niet die houding van: "In Azië branden ze ook hele wouden plat, dus dan mag ik ook een beetje (meer) leven". Of -en dat is ook een hele goeie-: "die gedupeerde bosindianen zouden hetzelfde doen als ze in onze schoenen staan".

Als biomassa schadelijk is, moet je daarmee stoppen. En als houtstook schadelijk is, moet je daar eveneens mee stoppen. Het feit dat GeenStijl haar achterban mobiliseert om (massaal) aan de houtstook te gaan, lijkt bijna ingegeven door een politieke agenda.

Billy Ocean | 11-06-20 | 12:40 | 2

waar je schreef 'ethisch handelen' las ik 'etnisch handelen'. Ben zo in de war van alle nieuws de laatste tijd. Oplossing voor milieuproblematiek is m.i. kerncentrales, stuk of 5 in NL graag.

ILF2 | 11-06-20 | 12:53

Wegwerppallets stoken is niet schadelijk want je creeert geen nieuwe CO2 en je bespaart al die CO2 die je met aardgas anders stookt.

Ikbeneenzelfbouwer | 11-06-20 | 13:05

Heb net de houtkachel aangestoken ( nou ja, het hout erin). Hier in de provincie is het fris, het regent doorlopend en het waait.
Lekkere Nebbiolo erbij, sigaar in het hoofd en genieten maar. Fuck Wiebus, fuck de negors, fuck de left gekkies, fuck de NPO. Ik ga genieten. Leve Twump.

Alco-de-Holist | 11-06-20 | 12:34 | 2

Ik heb een gashaard. Geen gedoe met hout, geen stank in mijn woonkamer of voor mijn buren en lekker met de afstandsbediening hoger of lager zetten. Gemak dient de mens en het is net zo aangenaam, lekker knus met een boek en een single malt voor het open vuur gaan zitten. Hout is voor holbewoners!

kunstliefhebber | 11-06-20 | 12:43

Een echte houtstoker is een zuinige kniepert, en zeker niet zo'n Wiegel-type met dito sigaren en een cognacglas in de vettige worstenvingers.
Een echte houtstoker trekt zich op deze dagen een warme trui aan en bijt op een houtje.

Billy Ocean | 11-06-20 | 12:43

Ik heb net 2 kuub hout geleverd gekregen voor 90 euro. Voor dat bedrag kan ik met gas ongeveer 1 maand mijn huisverwarmer. Met de 2 kuub kan ik het winter-half jaar mijn woonkamer (voor 90euro(!)) warm stoken. Als ze gas nou bijstellen naar beneden wil ik best stoppen met hout stoken...

jeezlouiz | 11-06-20 | 12:22 | 4

In de winter de elektra kachels aan, want zonnepanelen.. ja ja..

aardv@rk | 11-06-20 | 12:47

@Continuum | 11-06-20 | 12:29: Hoe wil je het onderscheid gaan maken? De bouw draait op hout. Als je daar accijns op gooit worden de huizen nog duurder en valt de bouw nog verder stil. De papierindustrie en nog vele andere industrieën idem. En anders rij je met een busje de grens over en haal je het daar.

Frau Merkel | 11-06-20 | 12:49

@Frau Merkel | 11-06-20 | 12:49: net als met rode diesel, bouwhout voorzien van stof dat er rode rook uit de schoorsteen komt als u het stookt. Laat het maar aan de overheid over om vindingrijk belasting te heffen.

Continuum | 11-06-20 | 13:12
▼ 1 antwoord verborgen

Wiebes, krijg de tering met je houtkachel. Biomassa werkt niet.

Hondt | 11-06-20 | 12:09

Koop een een kernreactor bij ome bill

oldskoolhollander | 11-06-20 | 12:07 | 2

Alles behalve de kudtfransozen. Er is nog bijna geen enkel project met de Fransen een succes geworden.

Frau Merkel | 11-06-20 | 12:56

Ome Chinees zul je bedoelen.

Uw Verzekeringsadvis | 11-06-20 | 13:37

Plasterk had laatste een goede column in de Telegraaf. Daar veegde hij de vloer aan biomassa.

Plandelaville | 11-06-20 | 12:06 | 2

Opvallend nietwaar, dat oud-bestuurders opeens het licht zien als ze met pensioen zijn. Op die wijsheid kun je ze nooit betrappen als ze minister zijn, dan lopen ze braaf aan de leiband.

OudeNederlander | 11-06-20 | 12:33

Plasterk kun je negeren. Toen hij kon had hij zijn mond vol over alles waar hij zijn mond had moeten houden. Waar hij had moeten spreken zweeg hij. Weer een faalpoliticus.

Frau Merkel | 11-06-20 | 12:50

Biomassa. Je brandt een heel bos op in een dag. Groeit dat bos in een dag terug?

Is dit nog nieuws? | 11-06-20 | 12:04 | 1

Maakt niet uit. Jesse Klaver deelde pas geleden een foto in z'n betontegelde achtertuin. Hij heeft een boompje in een pot naast z'n kolenbarbecue staan, dus van die co2 komen we wel af.

Knisperende_Tissue | 11-06-20 | 12:06

Altijd een houtkachel willen hebben. Nu het mag en kan, woon ik gdvrdmm op zes hoog en mag ik nog niet eens bbq-en met kooltjes op m'n balkon.

Dubbelepunthoofd | 11-06-20 | 12:03 | 1

Iets toch een beetje verkeerd gedaan..?

aardv@rk | 11-06-20 | 12:49

Iets zegt mij dat die kerel overal ongeschikt voor is. De Belastingdienst, Groningen, Klimaat, en ga zo maar door.

born2killn00bs | 11-06-20 | 12:02 | 4

12 ambachten, 13 ongelukken

Diederik_Ezel | 11-06-20 | 12:04

@Plandelaville | 11-06-20 | 12:03: Het vervelende is: Niemand in de regeringspartijen ziet het. Anders zou hij nooit als minister zijn aangesteld. Erger nog: misschien zien ze het wel, maar het boeit ze voor geen meter.

Eagle0511 | 11-06-20 | 12:08

Een cluster B mannetje.

ja,diedus! | 11-06-20 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

Wiebes is roch Jaques Plafond?

Schriever | 11-06-20 | 12:02 | 2

Benieuwd wie in uw optiek Wilhelmina Kutje dan is?

Dubbelepunthoofd | 11-06-20 | 12:04

Weet je wie er ook allemaal tijdens de crisis hout stookten , de Grieken .
Weet je maar alvast welke richting het uit gaat .

likmegaties | 11-06-20 | 12:01

En wat ik nou nog het allerergste vindt: Die 11 miljard die ze daaraan uitgeven. De gemiddelde Groninger moet 10 jaar lang een halve encyclopedie aan papierwerk invullen om nog steeds geen schadevergoeding te krijgen. Te beroerd om de schade te compenseren. Maar 11 miljard voor de vriendjes, oh geen probleem. Hier. Wilt u er een lintje omheen, of neemt u het zo mee.

Vroeger leden politici aan incompetentie. Tegenwoordig zoeken ze gewoon de grootste zelfverrijkende schoften uit die ze kunnen vinden. Want we weten allemaal al wat Wiebes gaat doen na zijn ministerstijd. Iets met "board" en "Vattenfall".

Gelukkig is onze waakhond van de democratie druk bezig met een namaakgevecht tegen een niet bestaand probleem, aangevoerd door subsidieslurpende nietsnutten.

TheEgg | 11-06-20 | 12:01 | 1

Rustag .. maar wel mooi gezegd..!

aardv@rk | 11-06-20 | 12:52

Gaan we doen Wiebes!

born2killn00bs | 11-06-20 | 11:59

Die Wiebes heeft iets met gas, doelstellingen...
Was ie ook niet ooit in Oost-Groningen en beloofde.. oh wacht...

Het zijn toch ook stuk voor stuk en allemaal leugenachtige misbaksels in dat kabinet? Of heb ik dat nou mis?

Dubbelepunthoofd | 11-06-20 | 11:59

GvD! Die kerel heeft amper het IQ van een fruitvliegje.
We gaan gewoon terug de middeleeuwen in met dit soort idioten in het bestuur.
Nederland moet gewoon kapot he! Want dat is het enige DOEL dat ze willen bereiken.
Het is bij deze gasten nooit om het klimaat te doen geweest , Dit kan elk snuggere kleuter nog zelf uitzoeken omdat de hele onderbouwing achter de CO2 / Stikstof hetze niet klopt en is gebaseerd op foute wetenschap. Het klimaat akkoord is de nieuwe bijbel.
“ Human made climate change has become the new opium of the masses”
Wij gaan de temperatuur van de aarde naar beneden brengen in 1 generatie, Wat een enorme grootheids waanzin!
Hoe gaan we dat doen? We gaan bossen en oerwouden verbranden, Donder toch op met dat slappe gelul. Wie gelooft dit nou nog!
440 ppm average CO2 , Dat is 0,00044% planten voedsel, Waar l@l je over?
Die Timmermans / Samsom/Nijpels/ Wiebus arresteren en opsluiten want dat is wat de wereld zal redden.

De Covid-19 komt ook zo’n beetje uit dezelfde koker. En worden we onnodig in onze vrijheid beperkt en onze rechten afgenomen.
Ik heb ook helemaal geen medelijden meer met mensen die voor dit soort partijen hebben gestemd en nu of straks in de financieele problemen komen.

Datgingniegoed | 11-06-20 | 11:58 | 6

@TheEgg | 11-06-20 | 12:02:
Ja, Voorzich eigen kan hij heel goed zorgen maar dat heeft niets met IQ te maken dit heet achterbaks.

Datgingniegoed | 11-06-20 | 12:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Het RIVM liegt. De overheid liegt. GL liegt. FvD liegt. Ministers liegen. De staat en kapitalisme zijn een leugen.

nuchterland | 11-06-20 | 11:56 | 2


Net zo'n tuthola van een of andere natuurclub op BNR: kernenergie is te duur. Ondertussen gaan we 4-500 miljard wegpissen om volslagen zinloos alle huizen van het gas te halen. Bij voorkeur gaan die op een niet-werkende, lawaaiige warmtepomp of stadsverwarming (door bomen op te stoken) draaien.

5611 | 11-06-20 | 12:13

Hoe zit dat eigenlijk met die 150.000 doden per jaar? Kunnen we die ook niet biomasseren? Ik zag een paar jaar geleden hoe mijn moeder de oven in werd geschoven. En ik zag andere ovens ernaast. Ik denk 'waar zijn we in godsnaam mee bezig?'

SchimmelSchwanz | 11-06-20 | 11:54 | 3

Wat bedoel je nu precies?

Alco-de-Holist | 11-06-20 | 12:00

plus 5.000. Je vergeet die gigantische oversterfte door de droge hoest.

Dubbelepunthoofd | 11-06-20 | 12:00

Je kunt er beter koekjes van maken,wel groene koekjes dat dan wel.

rein9576 | 11-06-20 | 12:24

Lekkor! Verheug me nu al op de winter.

Hemke-Valsema | 11-06-20 | 11:54

Biomassa stoot geen Co2 uit.
Dit is eenvoudig te bewijzen.
Doe all deuren en ramen dicht en plak alle kieren en naden af met afplaktape uit de bouwmarkt.
Ga vervolgens middel in de woonkamer een fikkie stoken in een zinken emmer.
En zie: geen Co2.
Natuurlijk is geen enkele test compleet zonder vergelijkingsmateriaal.
Dus na de test met de biomassa ga je de test doen door kolen te verbranden in diezelfde zinken emmer.
En zie: wel Co2.

Osdorpertje | 11-06-20 | 11:54 | 4

Hou wel beademingsapparatuur bij de hand. Ook een doorgaande vluchtweg naar buiten is aan te raden. Zodra het uitgassen van meubels begint moet je met gehaaste spoed evacueren.

Gomezlopez | 11-06-20 | 12:02

U heet ook Wiebes?

5611 | 11-06-20 | 12:14

Ik zou heel graag zien dat alle houtstokers dit experiment eens gaan uitvoeren. Scheelt daarna aanzienlijk in de stankoverlast!

kunstliefhebber | 11-06-20 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Raar eigenlijk dat extreem-links zo tegen de import van Russisch gas is. Het zijn toch juist kameraden? Arbeiders verbroedert u, enzo?

Odin | 11-06-20 | 11:53

Links beleid loopt wel vaker hilarisch fout af. De groene extremisten kunnen zich beter bezighouden met BLM, als ze hun waardeloze tijd toch ergens aan moeten besteden.

Nederland80 | 11-06-20 | 11:51 | 1

Dit is toch echt het rechtse VVD beleid dat een verdienmodel ziet in het vernietigen van de aarde. De meer linkse partijen D66 en cu zijn tegen nieuwe subsidie op biomassa. SP en PvdD zijn nog linkser en ook tegen subsidie op biomassa

Middensteun | 11-06-20 | 12:19

Waarom nemen wij als gidsland *proest* geen globale verantwoordelijkheid. Zoals wij biomassa inzetten levert wereldwijd juist meer vervuiling op. Werk aan de winkel voor Greta want biomassa moet stoppen.

BozePaarseMan | 11-06-20 | 11:51 | 1

Daar hoor je ook niets meer van. Leeft ze nog ?

ja,diedus! | 11-06-20 | 11:56

Dus, als ik in de vuurkorf tuinafval e.d. in de fik zet en de milieugestapo komt langs kan ik gewoon zeggen dat ik biomassa aan het verstoken ben om de klimaatdoelen te halen. Goed om te weten, ik werk natuurlijk gaat mee.
*takken door de versnipperaar haalt*

Graaisnaaiert | 11-06-20 | 11:50 | 2

Wel even 2 jaar laten drogen natuurlijk. Dan brandt het beter.

Alco-de-Holist | 11-06-20 | 12:01

Wiebes heeft zich ontpot als een echt dictatortje, blind orders van de EU uitvoerend, maakt hij zich nu onsterfelijk belachelijk met deze milieu schandaal!

lanexx | 11-06-20 | 11:50 | 2

Als je blind orders van een ander uitvoert ben je geen echt dictatortje, maar een echt loopjongetje.

Quib | 11-06-20 | 11:56

Als die biomassa onzin een brainfart van een rechtse partij was geweest dan hadden de ongewassen antifaatjes al met Hitler vergelijkende spandoeken de straten op gegaan, maar ze zullen nu wel te druk zijn met de BLM en KOZP verontwaardiging, want iedere Nederlander had vroeger een neger die hout moest hakken.

TijdelijkOptimist | 11-06-20 | 11:47

Het is op papier klimaatneutraal omdat ze het transport niet meenemen in hun model. Net als de stikstofmeting . Vliegtuigen tellen niet mee boven de 900 meter. Wees dan eerlijk en tel dan alle boeren en verkeer onder de 100 meter ook niet mee. Als je modellen maakt met foute aanname’s en daar beleid op loslaat heb je wat te verbergen.

ja,diedus! | 11-06-20 | 11:46 | 4

Biomassa opstoken is sowieso niet CO2 neutraal. Bomen kunnen nooit zo hard teruggroeien als dat Rattenfall ze opstookt straks.

5611 | 11-06-20 | 12:16

Dat is het leuke van modellen, het RIVM is er dan ook gek op. Door wat parameters weg te laten kun je zo tot het politiek gewenste resultaat komen!

kunstliefhebber | 11-06-20 | 13:10

Klimaatneutraal my ass. Dat is alleen op papier. Of je transport nou meetelt of niet.
De idiote gedachtengang er achter is dat een bos van een bepaalde grootte bijv. 100.000 ton Co2 heeft opgenomen.
Als je dat vervolgens versnippert en verbrand komt die 100.000 ton weer vrij. Kun je dus tegen elkaar wegstrepen zeggen ze nu. Ze vergeten echter wel dat de Co2 uitstoot moet verminderen. Dat het op paier niet meetelt doet er niet toe, die centrale staat gewoon de hele dag Co2 uit te braken. Het mooiste is: hij braakt meer C02 uit dan een Gas gestookte centrale. Maar omdat je de uitstoot van de bio centrale niet mee HOEFT te tellen, denken ze met zijn alleen dat we de Co2 uitstoot aan het verlagen zijn.
Weet niet hoor, maar heel veel dommer kom je ze in het wild toch niet tegen...

Eagle0511 | 11-06-20 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

De VVD wil dan zogenaamd niet afhankelijk van de grillen van Poetin zijn, maar wel van de grillen van mensenrechten schendende sjeiks in het Midden-Oosten, verstikkende houtverbrandingen (Krikke, Scheveningen!), of kernenergie (uranium ook in Nederland makkelijk verkrijgbaar, zucht). En ach, Groningen wegzakkend, joh, kan jou het schelen. Intussen heeft Rutte Unilever niet kunnen houden. Triest, faal, weg.

dathoujetoch | 11-06-20 | 11:45 | 2

Misschien komt er na Poetin ( waar ik trouwens geen moeite mee heb ) wel een ander aan de macht . Het zou zo maar kunnen dat de persoonlijke rancune en chagerijn van de €u dan verdwijnt als sneeuw voor de zon. Daar zit je dan als bestuurlijke deuger met allemaal vieze en dure schijnoplossingen . Een gesloopt gasnet, berooide inwoners en een mega kater over hoe dit kon gebeuren voor belachelijk veel geld. Maar ja , met de kennis van nu.

ja,diedus! | 11-06-20 | 11:50

@ja,diedus! | 11-06-20 | 11:50: Het geostrategische discours mbt Rusland is sowieso kul. Net als olie kun je gas overal krijgen.

5611 | 11-06-20 | 12:18

We stoken in Nederland toch alleen dor hout?

Nuchternederland | 11-06-20 | 11:45 | 1

Op scholen stoken ze links.

ja,diedus! | 11-06-20 | 11:51

Alle bossen in de brand bedankt wiebes

oldskoolhollander | 11-06-20 | 11:45

En plotseling weet je het: Eureka! Een biomassacentrale die wordt gestookt op geaborteerde foetussen! Win-win!

Rhenium | 11-06-20 | 11:44 | 2

Vroeger stookte men Egyptische mummies in locomotieven.

Acidstain | 11-06-20 | 11:50

Misschien kan het restafval van Pia's organenoogst wel mooi in die biomassacentrales.

5611 | 11-06-20 | 12:19

Wij halen het doel (dus deugen we) en aan de andere kant van de wereld vindt een verwoesting plaats. Lekkere overheid hebben we toch.

BozePaarseMan | 11-06-20 | 11:43 | 1

En vergeet de stookolie niet die de schepen gebruiken om die troep hierheen te krijgen.

Tronald_dump | 11-06-20 | 11:45

Net een nieuwe boiler houtkachel aangeschaft, verwarmd 14 radiatoren en de warmwater tank van 190 liter, lekker warm douchen en je huis helemaal verwarmd voor een fractie van de normale kosten van gas. Lekker hoor.

Niamh | 11-06-20 | 11:43 | 1

Mooi voor u maar wanneer Nederlanders in dichtbevolkte wijken massaal overgaan op houtstook is het gedaan met de lokale luchtkwaliteit.

therealbraindump | 11-06-20 | 11:49

Typische Haagse oplossing om door import van biomassa op papier aan de reductiedoelstellingen te proberen te voldoen. De CO2 uitstoot telt volgens de regels immers mee in het land waar de biomassa vandaan komt.

Mickdestok | 11-06-20 | 11:40

Wat is het IQ van de gemiddelde VVD-kiezer? Het is zomaar een vraag, ik ben gewoon benieuwd op welke doelgroep de VVD zich richt.

kunstliefhebber | 11-06-20 | 11:39 | 5

Ja, zelfs lid van geweest. Lang geleden alweer. Maar toen was het nog de partij van Wiegel en Bolkenstein.

kunstliefhebber | 11-06-20 | 11:47

Ja, de VVD is doorgsaans de partij van het intellect he.
Daarom stem ik ook op ze.

Papa Jones | 11-06-20 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Voorlopig wacht ons eerst een lange hete zomer met boekverbrandingen etc.

frisenfruitig | 11-06-20 | 11:39 | 1

Blijft niet bij boeken,de plunderaars verenigen zich.
Maak uw borst maar nat.

De Profundus | 11-06-20 | 12:43

Er zijn dus dikke contracten afgesloten door ambtenaren die niet kunnen rekenen en die niet luisteren naar wetenschappers. Stoppen betekent boete en gezichtsverlies. Of u even weg wilt kijken van die groene zwendel.

Deflatiemonster | 11-06-20 | 11:37 | 2

Dat is het. Groene zwendel

frisenfruitig | 11-06-20 | 11:39

Stoppen betekend dat Canada CETA kan gebruiken om het beloofde geld alsnog af te dwingen.

klaasjanhenk | 11-06-20 | 11:59

Nog niet zo heel lang geleden had de milieubeweging de mond vol van de maatschappelijke kosten die niet verdisconteerd zaten in de prijs van fossiele brandstoffen. Denk o.a. aan vervuiling en CO2 uitstoot. Nu sneuvelen vele hectares bos voor een door lobbyisten en gesjeesde politici in elkaar geflanst Klimaatakkoord, waarvan nog geen enkele deskundige er verste verte in is geslaagd om het zelfs maar bij benadering door te rekenen. (*) En de milieubeweging zwijgt stil over die maatschappelijke kosten.

Als je die Wiebes zo ziet spartelen rijst de vraag hoe en voor welk bedrag de Nederlandse overheid zich richting Vattenfall c.s. garant heeft gesteld. Dan wordt een subsidiestop inderdaad een peperdure kwestie voor de belastingbetaler.

(*) Er staat me iets bij van een recent Princeton rapport, maar ik kan me vergissen.

Hetkanverkeren | 11-06-20 | 11:33

Schrijnende nutteloosheid dit sujet.

LoperH2 | 11-06-20 | 11:32

Dat hele millieubeleid hangt van vage rekensommetjes aan elkaar. Linkse verdienmodellen. Gewoon gas importeren uit b.v. Rusland, tot er een zinnig alternatief is.

bqbq | 11-06-20 | 11:32 | 5

@Tronald_dump | 11-06-20 | 11:44: "Grillen van Poetin" is gewoon een domme EU-kreet. Niets meer dan dat want ze weten niet één 'gril' op te noemen. Men kan beter zaken doen met iemand die van zijn land houdt dan met lieden die de communistische EU voorstaan. Kijk maar hoe de EU het VK behandelt, het is gewoon maffia: 'once you're in, you can't leave' (anders maken we je leven tot een hel). Kortom: het grootste land in Europa is te vertrouwen, de samengeraapte zooi die zich EU noemt, zéker niet.

Lupuslupus | 11-06-20 | 11:54

@Kuifje-naar-Brussel | 11-06-20 | 11:39: nee, maar de grillen van Iran of andere islamofascistische staten is dan weer geen enkel probleem! Poetin is een dictator die zijn macht wil consolideren, maar de grootste bedreiging voor de wereldvrede is momenteel Iran. Zomaar een lesje geopolitiek.

kunstliefhebber | 11-06-20 | 12:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit staat symbool voor de huidige groene beweging. Het gaat niet meer om natuur en milieu, het gaat om cijfertjes. En zodra iets om cijfertjes gaat kunnen er boekhoudkunige trucjes worden toegepast.

C1O2 | 11-06-20 | 11:31

Maar wie doet er wat tegen?

swassannuf | 11-06-20 | 11:31

Maar DAT KAN DUS Niet want biomassa is niet klimaatneutraal. Zucht. Al die symboolpolitiek kost alleen maar geld. Als mensen - net als nu tijdens de Coronacrisis - veel meer thuis gaan werken, schiet het veel meer op met die klimaatdoelen. En kernenergie gaan gebruiken. Het enige realistische alternatief.

Hommel | 11-06-20 | 11:29

Er wordt massaal zuurverdiend belastinggeld verspild aan biomassa terwijl biomassa smeriger is dan kolen. Kan die Wiebes nou echt niet logisch nadenken? Hij is nota bene ingenieur en heeft in Delft gestudeerd.

Diederik_Ezel | 11-06-20 | 11:29 | 4

Joh, wat hij wil of kan maakt geen zak uit. Kijk naar Plasterk. Toen hij volksvertegenwoordiger was kraamde hij ook allemaal onzin uit, nu schrijft hij kundige stukjes in de Televaag. Kwiebus weet ook echt wel hoe de wereld in elkaar zit, alleen voegt hij zich naar de politieke morus anders is zijn politieke hachje verkocht. De slappeling.
It's the economy stupid. Kijk of je de documentaire Planet of the Humans nog kunt vinden. Dan wordt je een heleboel duidelijk.

Alco-de-Holist | 11-06-20 | 11:35

@Alco-de-Holist | 11-06-20 | 11:35: Ja ik heb een deel van Planet of the Humans gezien, was volgens mij oud nieuws vwbt biomassa, maar daarom niet minder erg. Uiteindelijk hebben ambtenaren in Brussel bedacht dat biomassa op papier klimaatneutraal is. Omdat onze politici graag baantjes in Brussel willen (zie Timmerfrans en later ook Rutte) zullen ze deze bullshit rondom biomassa helaas slikken en helpen uitvoeren.

Diederik_Ezel | 11-06-20 | 11:38

@Diederik_Ezel | 11-06-20 | 11:38: Het is op papier klimaatneutraal omdat ze het vervoer niet meenemen in hun model. Net als de stikstofmeting . Vliegtuigen tellen niet mee boven de 900 meter. Wees dan eerlijk en tel dan alle boeren en verkeer onder de 100 meter ook niet mee. Als je modellen maakt met foute aanname’s en daar beleid op loslaat heb je wat te verbergen.

ja,diedus! | 11-06-20 | 11:44
▼ 1 antwoord verborgen

Maar waarom moeten die doelen willens en wetens en ten koste van de Nederlandse economie worden gehaald? Daar hoor je geenstijl nou nooit over.
In de comments lees je dan dat ministers dom zijn. Sure......
Er zit een duivelse agenda achter, die zo'n beetje hetzelfde is voor elk onderwerp wat langskomt. Economisch zwakke landen (burgers) zijn gemakkelijk te chanteren en hebben niet het vermogen om zelfstandig te opereren, precies wat de bedoeling is als je naar een federatief EU toewerkt.

OudeNederlander | 11-06-20 | 11:29 | 1

Het "War=Peace" principe uit Orwells 1984 dus.

C1O2 | 11-06-20 | 11:32

Eigenlijk moet de overheid weg en daarvoor in de plaats moeten mensen komen die wel verstand van zaken hebben. Maar hoe gaat zoiets?

Quib | 11-06-20 | 11:28 | 6

Ontmantel de overheid?
Defund the government!

Nuchternederland | 11-06-20 | 11:46

@Kuifje-naar-Brussel | 11-06-20 | 11:42: Waarschijnlijk zitten de beste mensen om een land te leiden, of de leiders te controleren, in het bedrijfsleven. Maar inderdaad; daar is veel meer dan de Balkenendenorm te verdienen.

Quib | 11-06-20 | 11:49

@Kuifje-naar-Brussel | 11-06-20 | 11:42: je raakt hiermee wel de kern van het zaak. Politiek is iets voor 2e rangs bestuurders. Je mag wel als lobbyist de belangen van het bedrijfsleven behartigen en als je geluk hebt wordt je naderhand nog met wat commissariaten beloond.

kunstliefhebber | 11-06-20 | 11:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Huh? Nederland wil toch geen gas uit Rusland?

Ommezwaai | 11-06-20 | 11:47

Wiebes heeft al vaker in de media gezegd dat hij prive altijd fel voorstander van Kernenergie is geweest. Hij is lid van een partij die ook fanatiek voor kernenergie HOORT te zijn maar zit hier gewoon Groen Links beleid uit te voeren en verdedigen. Waar zijn we beland?

JanP999 | 11-06-20 | 11:28 | 4

@Quib | 11-06-20 | 11:32:
Mooiste vorm van energie, kernenergie... "Ja maar, we zadelen toekomstige generaties op met radioactief afval.". Onze bomen op deze aarde opstoken in centrales en houtkachels is dan wel nobel. Op die manier laten we een totaal uitgewoonde aarde achter zonder bomen en met ontiegelijk veel narigheid in de lucht.

Ommezwaai | 11-06-20 | 11:46

@Ommezwaai | 11-06-20 | 11:46: Kernenergie en dan niet aan de markt overlaten. In overheidshanden. De "winst" gebruiken om bossen aan te planten. Daar wil ik graag aan meebetalen.

Quib | 11-06-20 | 11:50

@Quib | 11-06-20 | 11:50: Helemaal mee eens! Ik vind het wel bijzonder hoe de kosten van kernenergie vaak als "te duur" worden bestempeld, maar 1000 miljard voor Timmerfrans z'n Green Deal wel OK is

Diederik_Ezel | 11-06-20 | 11:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik word hier eigenlijk heel diep triest van. Wat betekent het voor een land dat zulk onnozel beleid wordt doorgevoerd en wij niet in staat zijn om bij te sturen.
Belangenorganisaties, wetenschappers, hoogleraren etc.. Iedereen houdt zijn bek dicht want oh mijn carriere etc.. Of er wordt gewoon geen ene F*CK mee gedaan. Ik weet niet wat erger is.

Ik probeer altijd het positieve te zien voor onze maatschappij maar het is soms zo ontzettend hopeloos... En dan willen we de klimaatverandering tegenhouden, al zouden we het willen dan redden we het niet eens door onze eigen incompetentie.

mlmn | 11-06-20 | 11:28 | 2

Het ergste is dat hij zelf voor kernenergie is en de VVD ook. Hoe kan dit? wie trekt er werkelijk aan de touwtjes in dit land

JanP999 | 11-06-20 | 11:30

Joooooo....11 miljard door de plee getrokken.... en dat allemaal door linkse "Wageningse" wetenschappers(veel wijven) die de laatste 2 decennia vergiftigd zijn met GL/666 pseudo-deugrommel. Over enkele jaren zal het windmolenschandaal hier nog een scheppen bovenop doen.

grindbak | 11-06-20 | 11:27

We kappen tot de laatste boom geveld is, maken er een grote woestijn van zodat de Akwasis onder ons zich overal thuis voelen.

MoonBeebe | 11-06-20 | 11:27 | 2

Iedereen in november in het bos, wees net als Akwasi Owusu Ansah, en trap iedere boom om die je ziet. Heil biomassa, weg met die bomentraditie.

onesizefitsall | 11-06-20 | 11:38

Akwasi komt oorspronkelijk uit de jungle, dus daar doe je hem geen plezier mee.

Kuifje-naar-Brussel | 11-06-20 | 11:44

Er werd op tv van de week door iemand uitgelegd dat de co2 uitstoot van een gekapte boom volgens de regels óf bij de kap wordt geteld óf bij het opstoken. Om dubbeltelling in een land te voorkomen. Nu worden die bomen buiten nederland gekapt dus NL kiest er voor daar te tellen en zo de uitstoot vd verbranding in NL op 0 te stellen. Terwijl het slechter is dan kolen. Wat een diepdieptriest beleid. En dan in elk rapport beweren dat een kerncentrale zo duur is. We hadden zonder die biomassasubsidie waarschijnlijk nu al een halve centrale bij elkaar gespaard

kokkie klaphaak | 11-06-20 | 11:25 | 2

Niet om dubbeltelling te voorkomen maar om het NIET op eigen bodem te laten tellen.

normanius | 11-06-20 | 11:33

Tip uit de sector: als de pellets te vochtig zijn gooi je er wat granulaat (autobanden) op. Af en toe smokkelen met ouderwetse spoorbielsen is een must do.

Acidstain | 11-06-20 | 11:24

grootste politieke schandaal ooit! Natuurvernieling onder het mom van duurzaamheid.
Zembla:
Leidt de vraag naar biomassa tot grootschalige kaalkap? (2017)

Er moet verandering komen op ALLE vlakken, internationaal.
Genoeg ideeen, maar geen organisatorisch talent, waar kan ik mij melden?

ptrck | 11-06-20 | 11:23

Een deel van de natuur vernietigen om het klimaat te 'redden'. Hoe achterlijk ben je dan?
Een boom is een levend wezen, is een schuil en broedplaats voor vogels, is een bron van leven voor andere organismen en geeft dekking voor op de grond levende dieren t.o.v. hun predatoren. Bossen houden de grond stevig en bij elkaar en houden mede een biotoop in stand. Bomen slaan CO2 op en zetten het om in zuurstof. Als je in grote getale die bomen kapt verwaterd de grond, verwijder je het dierlijk leven en beïnvloed je de CO2 opname.
En dan maar braaf je oud papier en karton naar de recycling brengen, want dat spaart het kappen van bomen. Nou mensen stook het papier maar op of gooi het bij het gewone huisvuil want bomen sparen hoeft niet. Iedere politieke partij die achter biomassa staat is een milieu barbaar.

Broadsquire | 11-06-20 | 11:23

Pellets gaan bijvoorbeeld ook in een Pellamatic, die je gasketel vervangt .Dan kun je van het gas af.
Heb je wel een groot hok voor nodig waar de pellets moeten worden opgeslagen en waar de verbrandings unit vlak bij staat. En die pellets worden inderdaad geoogst, verwerkt, aangevoerd vanuit het buitenland met olie en gas en benzine tot aan het opslaghok. Ongetwijfeld per saldo meer CO2 uitstoot in vergelijking met gas , maar Wiebes kan een vinkje zetten.

www.oekofen.com/en-gb/pellematic-cond...

Zwizalletju | 11-06-20 | 11:22

We hebben een vermeend CO2 probleem, om dat CO2 te verminderen hebben we een bureaucratische werkelijkheid opgetuigd waarin we theoretisch CO2 uitstoot verminderen, maar ondertussen ziet iedereen dat we elkaar voor de gek houden en meer CO2 uitstoten en het zelfs verergeren met het kappen van bossen, transporteren van bomen en verbranden van bomen. Iets soortgelijks zien we met de stikstof-crisis wat een papieren werkelijkheid is. Iets met kleren en een naakte keizer.

Ik volg journalist Syp Wynia al een tijdje en die doorziet deze gekte al jaren, met de nadruk op de 'van het gas af' idioterie. We voelden ons roependen in de woestijn maar ik ben blij dat het kwartje ook bij het brede publiek begint te vallen. Hoewel, ik ben van mening dat FVD de provinciale verkiezingen won op dit 'klimaatakkoord' thema en de weerzin van het volk daartegen, dus misschien is het meer zaak dat het kwartje bij de overige politieke partijen begint te vallen.

GroetenVanUrk | 11-06-20 | 11:21

Oude schitterende bossen ten noorden van Vancouver zullen gekapt gaan worden voor deze papieren waanzin. We hebben te maken met boekhouders. Deze mensen geven geen moer om de natuur, alleen om hun gelijk. Als de cijfertjes kloppen in het klimaat gered!! Stel onnozelen en idioten.

BekiekUtMoar | 11-06-20 | 11:21

Dikke houtkachel erin en wat Chinese zonnepanelen en gratis hout dmv marktplaats... massieve kasten die gratis af te halen zijn en pallets. Boiler voor het douchen en ben van het gas af. Dat ik heel de buurt in de rook en stank zet boeit geen reet natuurlijk. Energie label a zonder extra te hoeven investeren... kan in de winter gewoon de ramen open zetten, pleur gewoon een extra stoelpoot in de kachel.

Hollandse_blauwe | 11-06-20 | 11:21

Ja als je van de ideale transitiebrandstof af wilt zonder volwaardig alternatief dan zijn bomen crematoria nodig, hoe nadelig ook. Veel beter natuurlijk is om de komende 50 jaar nog door te gaan met aardgas.

revolte | 11-06-20 | 11:20

Je moet het Rutte nageven dat hij bestuurders selecteert die zeer kundig zijn en het achterlaten van sporen van vernieling.

Sprinkhaan | 11-06-20 | 11:20

En dat allemaal omdat Russisch gas viesbah is.

kwark001 | 11-06-20 | 11:20 | 1

Ja, daar is het allemaal om te doen.

Hollandse_blauwe | 11-06-20 | 11:33

Bureaucratisch gezien kan het inderdaad zo zijn dat dat nodig is om de papieren afspraken te halen, of het wetenschappelijk gezien het beste is om de kilmaatopwarming lange termijn tegen te gaan is misschien alleen ook interessant en dat lijkt toch echt anders te liggen. De gehele klimaatconstructie is sowieso al geforceerd omdat ieder land een bepaalde procentuele vermindering moet halen en omdat NL al aan het gas zat, het voor NL veel meer inspanning vergt dan voor een land met meer steenkool, die dan dus juist aan GAS gaan. Spreek dan eerst af iedereen aan gas. Totale waanzin.

een_mike | 11-06-20 | 11:19

Wat een impact dat cordon sanitaire heeft... je moet ook GL en D66 (en een faalhaas als Halsema) te vriend houden.
Alles beter dan die bruinhemden (echt te idioot voor woorden) van FvD/PVV buiten boord te houden. De huidige regeringsmix zou nog niet zo lang geleden volstrekt ondenkbaar zijn, vandaar ook de opkomst van buitengewoon slappe leiders als een Rutte, mensen als een Jetten, Klaver en ander fraais.
Komen die wel eens in de bio?

Ichneumonidae | 11-06-20 | 11:19

Hoe dan Wiebes? Hoe dan? Dat zijn de enige twee nodige kamervragen? Hoe gaat het beter voor het klimaat zijn om bomen om te kappen en verbranden als het niet enkel gaat om bomen die voor dat doel werden geplant. Als je bestaande bossen gaat rooien dan is het rendement weg.

A la snackbar | 11-06-20 | 11:19

Dit geeft ook wel weer aan het enkel en alleen een theoretische exercitie is

mlmn | 11-06-20 | 11:19

Nee Wiebes, het is helemaal niet nodig om zielige bomen te verbranden als jij niet als een malle de gaskraan dichtdraait. En dan doel ik niet op Grunnings gas, maar andere (import) bronnen.

LJBrinkhorst | 11-06-20 | 11:18

Heerlijk! Dovre, Jotul, het worden weer huishoudnamen. Lars Mytting ligt gewoon op de salontafel. Ik ben weer salonfaehig bij mijn linkse vriendjes. En dat allemaal dankzij Wiebes!

GregorVanPallandt | 11-06-20 | 11:18

We worden geregeerd door een lomp zootje, we moeten in aktie komen, weg met dat Haagse klootjesvolk.

Ko Ranzig | 11-06-20 | 11:17

We worden bestuurd door idioten en graaiers.

Piet Karbiet | 11-06-20 | 11:17

Zeg Japie Krekel, je rijbewijs kan je halen of de trein maar een klimaatdoel haal je niet.
Dat wordt opgelegd door boven ons gestelde bange wollige types zoals er veel te veel van zijn.Helaas.

swassannuf | 11-06-20 | 11:16

Het is weer typisch Hollands weer. Om depressief van te worden. En als het mooi weer is wordt u daarvoor extra gestraft.

Stonecity | 11-06-20 | 11:16

Kunnen we niet de oerwouden in donker Afrika omhakken? Dan komt er meer dan voldoende ruimte vrij om alle negers die het hier in Nederland niet naar hun zin hebben te huisvesten. Wij betalen hun terugreis wel.

Alco-de-Holist | 11-06-20 | 11:16 | 1

Die kunnen mooi met dezelfde boot mee die ons hout ophaalt, de heenreis leeg varen is ook zonde.

Binkoo | 11-06-20 | 16:20

Oftewel, het heeft niets met milieu of klimaat te maken (het effect daarop blijft tenslotte het zelfde), Maar het gaat over afspraken, en in de afspraken staat dat dit niet telt dus zo haal je je doelen.

Net zoals bij het hele stikstof-probleem. Wat ook alleen een probleem op papier is.

Maar ondertussen mag dit sprookje (want niet de werkelijkheid) wel miljarden kosten. Gestoord, en de politici die hierin mee gaan en daar andermans geld voor jatten zijn kwaadaardig

DerUnterMensch | 11-06-20 | 11:15 | 1

Klopt als een bus, het gaat om de afspraken die leiden tot totale controle over lidstaten en burgers.
dat het niet om het klimaat gaat zie je meteen als je zo'n VVD-er als Ed Raket onder de loep neemt die zo'n klimaattraject voorzit. Zwembad, belabberd energie label, dikke auto. Dat zijn dan wel de mensen die jou gaan vertellen dat je maar één keer in de week mag douchen.

OudeNederlander | 11-06-20 | 11:19

Vroeger
Iedere minuut verdwijnt er een stuk bos zo groot als een voetbalveld.
Nu
Vernietig bomen.
Toekomst
Bomen zijn poc, zeg sorry, buig en kniel.

RickTheDick | 11-06-20 | 11:15

GroenLinks: het met miljarden subsidie spekken van het klimaatindustrieel complex om relatief schone gascentrales om te bouwen tot vervuilende bos-verwoestende bomenstookcentrales.
En VVD, CDA, PVDA, D66 doen natuurlijk gezellig mee.
Wat een totale afgang.

schoneslapert | 11-06-20 | 11:14 | 2

Schijntegenstellingen vóór de verkiezingen. Daarna altijd: meer klimaatgekte, meer islam, meer immigratie, meer EU.

NPOlitiekgekleurd | 11-06-20 | 11:42

En minder democratie.

NPOlitiekgekleurd | 11-06-20 | 11:44

Leuk zo’n regering. Hier boeren weg wegens natuur, elders natuur weg wegens biomassa. Vooral op de VVD blijven stemmen.

El Rico Grande | 11-06-20 | 11:14

Houtrook.nl over houtstook, houtrook en uw longen. Nu de overheid doorgaat met biomassa kan zij natuurlijk niets serieus meer ondernemen tegen smog in woonwijken die door huishoudens wordt veroorzaakt.

NPOlitiekgekleurd | 11-06-20 | 11:14

Nou, daar gaan de oerbossen... o nee, die zijn er allang niet meer. Stook de Veluwe maar op, daar komt het in feite op neer. De waanzin.

Ichneumonidae | 11-06-20 | 11:13

Ik importeer mijn kachelhout rechtstreeks uit de Amazone. Soms zit daar nog een exemplaar van een beschermde papegaaiensoort tussen maar die gaat er ook gewoon in.

2voor12 | 11-06-20 | 11:12 | 2

Knettert dat lekker?

LJBrinkhorst | 11-06-20 | 11:19

Follow the money

toperwtje | 11-06-20 | 11:12

Logisch jep ik snap hem

rein9576 | 11-06-20 | 11:12

"... maar "in de tussentijd" en "tijdens de energietransitie" zitten we er aan vast, zei hij. " Lees: we hebben goddomme voor miljarden aan subsidies uitgedeeld voor de biomassacentrales, zitten vast aan de contracten en kunnen dus geen kant uit.

FrankVeer | 11-06-20 | 11:11 | 1

Exact!

kwark001 | 11-06-20 | 11:12

De natuur slopen onder het mom van de natuur redden. Het is gewoon bizar.

Mesmer | 11-06-20 | 11:11 | 1

Het co2 besparen is vooral administratief. Er moet zoveel bereikt worden en formeel is de bio-stook bijdragend. Dus dat moet blijven. Voorts zijn er contracten gesloten en zomaar stoppen is helemaal geen optie.

MaarFeitelijk | 11-06-20 | 11:38

Hij wil niet op een woensdagmiddag de klimaatdoelstelling door de plee trekken. Goh. Geinig. Dat is precies de manier waarop ze het Nederlandse aardgasnet overbodig gemaakt hebben toen ze voorstelden dat Nederland van het gas af moet...

Enter Yeti | 11-06-20 | 11:10 | 3

Of de AOW leeftijd verhoogden.(zomer 2012)
Of de 100 km grens instelden.
Of een kazerne in Zeeland skipten.

swassannuf | 11-06-20 | 11:21

Ja, dat is bij elk besluit dat ze nemen tegenwoordig. Vooruit kan blijkbaar zonder knipperen der ogen, maar zodra er even halt gehouden moet worden of misschien wel even een stap terug om beter overzicht te hebben, dan is dat allemaal niet mogelijk.

BekiekUtMoar | 11-06-20 | 11:27

Terwijl een "klimaatdoelstelling" een artefact is, een waardeloos stukje papier dat morgen weer overbodig kan blijken te zijn; de waarde is dus ongeveer het A4-tje waarop het geprint is.
Een aardgasnet daarentegen, een keiharde asset waar decennia lang in geïnvesteerd is, waar een complete, extreem betrouwbare beheer-organisatie voor klaar staat.... zucht.

libertat | 11-06-20 | 13:19

De klimaatdoelen halen is dus niets meer dan een papieren exercitie, en heeft niets te maken met de werkelijkheid. Het is een schande.

Schoorsteenveger | 11-06-20 | 11:10 | 1

Ja precies. "Biomassa is helemaal niet duurzaam, draagt niet bij aan de klimaatdoelen, dat hebben we een beetje verkeerd gezien in het verleden". "Ja maar volgens de spreadsheet moeten we het doen om de klimaatdoelen te halen".

Idem met geluidsnormen rondom Schiphol, en spreadsheets, stikstofnormen en spreadsheets. Dit land is in de greep van Excel-koninkjes gekomen.

libertat | 11-06-20 | 13:17
-weggejorist-
ometom | 11-06-20 | 11:10

Fijn hout stoken en in de winter vullen met kolen voor de hele nacht warmte. Mijn cv werkt niet meer zonder aardgas. Het nieuwe normaal.

bigstone | 11-06-20 | 11:09

Smerige leugenaar, biomassa is moord.

voldemort | 11-06-20 | 11:09

Ik wilde voorheen ook altijd een pelletkachel. Enerzijds vanwege het 'openhaard'-effect, anderzijds om te besparen op de stookkosten. Blij dat ik nu gewoon een warmtepomp-airco heb. Veel eenvoudiger in gebruik, een stuk goedkoper en ook veel gemakkelijker te installeren.

FrankVeer | 11-06-20 | 11:08 | 11

@MaarFeitelijk | 11-06-20 | 11:36: Hij staat onder mijn eigen raam en ik hoor 'm niet, lijkt me dus sterk dat de buren 'm wel kunnen horen. En mijn buurman is een zeikerd, dus reken maar dat ie na 2 jaar wel aan de bel had gehangen.

FrankVeer | 11-06-20 | 11:38

@FrankVeer | 11-06-20 | 11:21: Hier 4 van die dingen in huis. Stookt goedkoper dan een gas-CV als je het omrekent. En ook bij -15 en -20 werkt ie nog, alleen is dan COP=1, dus een straalkacheltje-efficiency.
Maar bij oudewijventemperaturen van 8 graden en hoger zijn die dingen pas echt efficient.

ThePozz | 11-06-20 | 11:40
▼ 8 antwoorden verborgen

*Haardhout aanvullen doet...*

Wijze uit het Oosten | 11-06-20 | 11:07 | 3

klopt !De zomer is de tijd om te zagen en te kloven. En netjes onder het afdak te stapelen.

ThePozz | 11-06-20 | 11:38

Tevreden naar voorraad hout onder het afdak kijken doet.

Lochos | 11-06-20 | 12:35

@Lochos | 11-06-20 | 12:35: Een mooi gevulde houtvoorraad onder het afdak is idd een lust voor het oog. Als je in het stookseizoen daar dan weer het eerste blok uithaalt, voelt dat toch een beetje als vandalisme.

ThePozz | 11-06-20 | 13:19

Je mag mensen niet beoordelen op hun uiterlijk, maar Wiebus ...

kwark001 | 11-06-20 | 11:07

Liever nat hout stoken waar in Canada mooie bossen worden gerooid om per zwavel uitstotend schip naar Nederland te varen, dan het veel schonere en zuinigere aardgas of nog intens betere kernenergie. Dit is wanbeleid op basis van waanideeën. Zoek de energieopbrengst per kg van deze drie energiebronnen eens op en deel die door de koolstofdioxide. Dan kom je never nooit op deze jonge biomassa. Oude biomassa (fossiele brandstoffen) is al beter.

Feynman | 11-06-20 | 11:07 | 3

Dat weet Wiebes natuurlijk ook wel, maar hij wordt enkel afgerekend op de papieren werkelijkheid.

Lood om oud ijzer | 11-06-20 | 11:09

Vergeet niet dat naast geld ook net Gronings aardgas tot in lengte van dagen bijna gratis naar italië wordt gepompt omdat die anders russisch gas gaan stoken. Met dank aan Joop den Uil, dus dat is geen nieuws.
Wij halen voor onszelf duur en onrendabel brandstof een halve wereld verderop terwijl we ons eigen relatief schone materiaal bijna gratis weggeven.

Dezenaamhier | 11-06-20 | 11:29

"... Door de plee trekken".
Dat woordgebruik verraadt een zweem van frustratie.
Het klootjesvolk heeft hem door...

marcoplarco | 11-06-20 | 11:06

Het gaat maar door. Incompetente politici en bestuurders. Dit land gaat er aan kapot. Fijne toekomst. Doei.

De Evangelist | 11-06-20 | 11:06

Wiebes is de minister van ontbossing.

Gulliver | 11-06-20 | 11:06

Volgens Wiebes heiligt het doel de middelen..... echt een redenering van jan lul!

Fatwabuster | 11-06-20 | 11:04 | 2

Het spagaat van links wensdenken!

TijdelijkOptimist | 11-06-20 | 11:26

Als de middelen nou tot het doel zouden leiden kan ik hier nog inkomen, maar in de geval leiden de middelen 180 graden van het doel af. Er wordt gestuurd op modellen en akkoorden en de daadwerkelijke impact wordt niet geëvalueerd. Een probleem op papier oplossen is ook een oplossing en er zijn alweer andere belangrijke beslissingen te nemen. Bestuurders nemen graag belangrijke beslissingen. Het liefst zonder verantwoording af te moeten leggen, want dat is maar lastig.

Trekhaas | 11-06-20 | 12:04

Het fijne van de winter is dan weer dat het op normale tijden licht en donker wordt.

Pieter_Auper | 11-06-20 | 11:04 | 1

Kan je ook van de zomertijd zeggen

zwenkwieltje | 12-06-20 | 00:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken