Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Elektrische bussen Utrecht blijken faalhazen

Reeds na een paar jaar zijn de accu's kapotstuk

Dus Utrecht met veel bombarie van die elektrische bussen de weg op slingeren, iedereen helemaal trots en blij. Blijkt dat toch zomaar een Pyrrusoverwinning in een klimatologisch prestigeproject, want wat heb je aan een stekker in je bus als het daadwerkelijke doel - mensen van A naar B brengen - te veel gevraagd is. Paar jaar na aanschaf van de bussen zijn de accu's al naar de ratten. "'Het accupakket was uiteindelijk toch niet wat we hoopten. De accu’s gaan steeds te snel leeg. Ook het opladen gaat niet altijd goed', stelt Lisa de Goede, woordvoerder van U-OV. De situatie verslechterde en verslechterde. De provincie Utrecht noemt de bussen 'zeer onbetrouwbaar'. Het verzoek van U-OV om de midi-bussen uit dienst te nemen werd dan ook volledig goedgekeurd." Nieuwe elektrische bussen (gewoon nog een keer proberen joh, wat kan het schelen) zijn er pas over een jaar, dus de komende tijd kan iedereen gewoon weer met een minder schone bus van z'n thuiswerk naar een andere plek waar ze niet thuiswerken. Behalve die van GroenLinks dan, die moeten verplicht lopen.

Reaguursels

Inloggen

Litihium batterijen zijn leuk voor je mobiele teleffoon, labptop of ander mobiel apparaat. Voor auto's, bussen en andere transportmiddelen die veel vermogen vragen zijn het gewoon ondingnen. Je moet een enorme overcapaciteit hebben om enige levensduur te mogen verwachten.

Helaas wordt er nooit naar techneuten geluisterd en enkel naar gehaaide verkopers en technisch niet onderlegd volk met een management diploma. Die geloven de leugens die verkopers vertellen en eenmaal gevangen in de val van de domme aankoop zullen zijn hun keuzes blijven verdedigen om zelf ook geen gezichtsverlies te lijden.

We worden geregeerd door idioten en dat wordt iedere dag weer mooi duidelijk gemaakt. In het land der blinden maken ze elkaar gek met hun visioenen.

Solar666 | 26-03-20 | 12:09

Uit eigen ervaring bij PTT-Post : Er werden lorries gebruikt die per keer 3 rolcontainers konden vervoeren ( ong. 2400 kg). De accu stond op rollen in de lorry. Per avond moest meestal 1 van accu worden gewisseld bij een accu-laadplaats. Lege plaats opzoeken voor de gebruikte accu en precies daarnaast de lorry rijden, grendel en kabels van accu losmaken, omlopen en met 1 been de accu uit de lorry in het laadstation duwen (ook op rollen) en vergrendelen. Lorry met spierkracht duwen naar de gewenste accu in het laadstation en vergrendeling van die accu losmaken. Kabels van die accu verplaatsen naar de lege accu. Om het laadstation heenlopen en met 1 been de verse accu in de lorry duwen. Grendel en kabels vastmaken en gaan...…
Kost nooit meer dan 5 minuten voor 1 persoon, met een accu van bijna 1000 kg.

mickey99999 | 26-03-20 | 11:52 | 1

Dat zijn loodaccu's, Betrouwbare maar 'zware' techniek. Niet geschikt voor de toepassing in auto's of stadsbussen.

Zelfde techniek als in elektrische heftrucks, bestaat al meer dan 100 jaar.

Solar666 | 26-03-20 | 12:11

Is dat die Chineze rommel?

24^7 | 26-03-20 | 10:58

Heepoppelepee, een foto van de beste instructeur van QBuzz 030!

LoesjeP | 26-03-20 | 10:14

De vraag is: is er degelijk spul aangeschaft om dag in dag uit gesubsidieerd vervoer aan te kunnen bieden aan onrendabelen of zijn er Fyra bussen besteld en is er dus verkeerd bezuinigd?

niet-creatief | 26-03-20 | 09:48

7 jaar is geen "paar jaar". Een paar is 2.

mark1487 | 26-03-20 | 07:39 | 3

Een nagelnieuwe bus in 7 jaar afgeschreven. Klinkt mij niet erg duurzaam in de oren.

de IJsman | 26-03-20 | 08:00

@de IJsman | 26-03-20 | 08:00: hear hear...

Solar666 | 26-03-20 | 12:11

Nee idd, in een ver verleden nog als buschauffeur gewerkt en moest rijden met walmende brikken van 20 jaar oud. Met zo'n groot hard plastic stuur wat bijna niet rond te krijgen was. Ze rijden nu nog rond in Afrika waarheen ze geëxporteerd zijn 20 jaar geleden.

Misterspok | 26-03-20 | 12:37

In Dordrecht ook zo'n succes die elektrische bussen, rijden nu 2 jaar en ze hebben diesel bussen moeten lenen van Groningen om het OV nog een beetje te kunnen laten rijden.

Jan70 | 26-03-20 | 07:20 | 1

Qbuzz doet het goed in Dordt.
Prima bussen.

swassannuf | 26-03-20 | 09:23

En weet u wel welke combinatie van gifgassen er vrij komt bij brand in dit soort accu’s? Eén daarvan is waterstoffluoride. Heerlijk spul dat overal dwars doorheen gaat. Tesla’s zijn het asbest van de toekomst (en Musk multimiljonair dankzij de krankzinnige Nederlandse subsidiecultuur

Feitenpliesie | 26-03-20 | 07:15

Gewoon bij elk stoeltje een set trappers om de accu op te laden. Moet je opletten hoe rustig het wordt in het OV.

Misterspok | 26-03-20 | 07:06

Ik kies voor een fatsoenlijke stoombus. Een stoombad na eindeloos gezwam over futloze Corona debatten.

ron9129 | 26-03-20 | 07:01

Je zou het ook niet verwachten he?
Iedere EE kan dit zo uitrekenen op een envelop.
Maar groen heeft niets aan feiten.
Fabels zijn leuker.

MooseNL | 26-03-20 | 06:53

Toch wel jammer dat met niet voor diesel bussen kiest:

Zuivering
Die diesels auto's die nu uit de fabrieken komen zijn voorzien van een roetfilter. "In die auto zit een filter zoiets als een koffiefilter", vertelt Somers. En deze filtert niet alleen de deeltjes die de auto zelf uitstoot, maar ook de deeltjes die al in de lucht zaten vóór de lucht de motor in werd gezogen.

"Deels verbrand het fijnstof en deels wordt het afgevangen door de roetfilters waardoor inderdaad in de uitlaat van diesels minder roet kan zitten dan in de omgeving en de omgevingslucht wel degelijk wordt schoongemaakt", zegt Martien Visser.

eenvandaag.avrotros.nl/item/schonere-...

Rdock | 25-03-20 | 22:03 | 6

Ja maar links wil het niet!

Misterspok | 26-03-20 | 07:17

Diesel is volledig kapotgeschreven terwijl dieselmotoren ook volgens TNO het schoonste zijn wat er te krijgen is.

5611 | 26-03-20 | 08:50

Inderdaad, moderne schone diesels stoten een schonere lucht uit dan dat erin gaat.

Mag je natuurlijk niet zeggen van links want CO2 is het monster dat ons allemaal helemaal DEAUD gaat maken volgens de GroeneKhmer.

Solar666 | 26-03-20 | 12:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Intussen rijden er wel waterstoftreinen.
Die misschien wel waterstof kunnen maken bij het remmen.
Dat geeft weer mogelijkheden.

kloopindeslootjijook | 25-03-20 | 21:47 | 1

Waterstof lijkt me de brandstof om op te wachten. En die waterstof maken met je zonnepanelen.

Het brein erachter | 25-03-20 | 23:23

Net als die Biroos trouwens, doen het fantastisch als je ze niet gebruikt.

dihydrogenmonoxide | 25-03-20 | 21:45

Zetten we toch gewoon een laadpaal neer bij een abri halverwege de route? Kan de chauffeur ook gewoon weer even pissen in een Dixi, die zetten we er dan ook neer.

Jan, Leiden | 25-03-20 | 21:44

Lekker sustainable, die wegwerp-bussen. Zijn goed bezig mensen.

dihydrogenmonoxide | 25-03-20 | 21:43

Niemand komt op het idee om alleen de accu te vervangen? Iemand heeft ergens weer een verkoopbonus nodig?

Patatter | 25-03-20 | 21:03

Iedereen met een elektrische auto weet dat je em niet elke keer moet snelladen, slecht voor de accu

sko | 25-03-20 | 20:49 | 1

Dat is zeker waar, en liever ook niet steeds tot 100%. Maar de meest virulente haat tegen elektrische auto’s vind je toch wel hier, hoor.

QuelleFromage | 26-03-20 | 09:09

Het was te verachten dat de Chinese bussen die de helft van het geld van de Duitse en Nederlandse concurrent kosten misschien niet even degelijk zijn.

_VliegendeHollander_ | 25-03-20 | 20:49

Gaan ze nou hele bussen vervangen alleen omdat de accu's niet deugen?

guru? | 25-03-20 | 20:37

Ideologie en techniek kloppen nooit met elkaar. Ideologie is hoe dingen zouden moeten zijn in een utopische samenleving. Techniek is hoe dingen er werkelijk voorstaan. Te veel politici houden zich alleen bezig met ideologie, te weinig met techniek.

wegrenner | 25-03-20 | 20:24
-weggejorist-
zweeperover | 25-03-20 | 20:17

Maakt niet uit, joh. We gooien die busjes met vreselijk milieu-onvriendelijke accu’s op de vuilnisbelt en sturen dan nog een paar negerkindertjes de kobalt-mijnen in. Die gaan wel vroeg dood, maar boeiend: we deugen zo lekker. Veel belangrijker.

Ceristimo | 25-03-20 | 20:16 | 1

Bijna adequate samenvatting van het Utrechtse Groen Linksbeleid. Doe er het woord wegwerpbussen nog bij.

5611 | 26-03-20 | 08:55

Wat ik nou nooit snap is dat je die accu's niet kunt vervangen.

Dus dat je geen laadpaal gebruikt maar bij een 'tankstation' gewoon de oude batterij eruit klikt en een nieuwe erin.

Dat brengt de 'laadtijd' terug naar 3 minuten en dan kan veel gelijkmatiger het stroomgebruik worden geregeld.

Knufter | 25-03-20 | 19:41 | 5

Vervang jij maar in 3 minuten een drie tot vier ton wegend batterijpakket. Knappe jongen. Bovendien: de batterijen gaan veel sneller leeg dan theoretisch voorspeld, maar dat kennen we al van de Tesla's.

issieookweer | 25-03-20 | 20:43

@issieookweer | 25-03-20 | 20:43: in de Rotterdamse haven doen ze die accupakketten binnen twee minuten wisselen voor de zgn Automated Guided Vehicles dat zijn accupakketten welke ca 7-8 uur meegaan voor een leeg voertuig van 44 ton ... kan ook gewoon bij andere voertuigen worden toegepast hoor. Moet alleen een batterij wissel station hebben.

radbraker | 26-03-20 | 09:53
▼ 2 antwoorden verborgen

„Het accupakket was uiteindelijk toch niet wat we hoopten”, stelt Lisa de Goede, woordvoerder van U-OV. „De accu’s gaan steeds te snel leeg. Ook het opladen gaat niet altijd goed”, vervolgt ze.

Is dat ambtenarentaal voor " we hebben verzuimd de leverancier technische specificaties op te leggen"?

nieuwe_Deen | 25-03-20 | 19:36 | 3

Ze hadden alleen gecommuniceerd wat ze hoopten.

RandyBiel | 25-03-20 | 20:00

Dat is ambtenarentaal voor "Niet mijn probleem, mijn salaris wordt toch wel betaald en geld voor vervanging komt ook weer van de grote hoop".

FrankVeer | 25-03-20 | 20:16

Ik snap niet waarom ze niet voor waterstof gaan, dat werkt in sommige gemeenten in Groningen prima, daar rijden bussen en bv brandweerwagens er al op. Tanken duurt net zo lang als benzine, en gaat veel langer mee dan accu's.

Landstorm | 25-03-20 | 19:33 | 1

Gast. Wat zit er als primaire energiebron in een waterstof auto?

ruudvangeelen | 26-03-20 | 00:17

Accu's zijn een doodlopende zijweg, een ongelukkige, opgedrongen keuze.
Brandstofcellen met waterstof is de echte oplossing.

Gerf | 25-03-20 | 19:30 | 2

Klopt het dat waterstof moeilijk te verwerken is? is maar een vraag. Als iemand het weet?

Slough | 25-03-20 | 20:55

@Slough | 25-03-20 | 20:55: Absoluut de beste oplossing. De infrastructuur in de vorm van tankstations ligt er al. We hadden het onlangs met een electrische auto zeer kritische blik en zei. Als je ook maar te lang met honderd auto's vastzit in de sneeuw, dus koud en de verwarming moet op vol hoe ga je die auto's weer volladen als ze leeg zijn, lol. Geen ondenkbare situatie...

Slough | 25-03-20 | 20:59

Aaah, Fyra part 2....

Kutwachtwoord | 25-03-20 | 19:28

Het zoveelste bewijs dat het gedram van een paar (zwaar gesubsidieerde) milieuclubs en klimaathysterici als resultaat heeft dat een complete samenleving op zware & onnodige kosten wordt gejaagd.
Overigens las ik vandaag in de Belgenbode dat de ontwikkeling van een vaccin tegen corona in Nederland ernstige vertraging oploopt vanwege allerlei strenge milieuregeltjes.
En dat door dit gezeik de internationale positie van Nederland als innovatieve natie onderuit wordt gehaald.

Leve de achteruitgang, in werking gezet door milieu- en klimaatdrammers.

Peter Emile | 25-03-20 | 19:17

@Het leven is zwaar | 25-03-20 | 20:06: Gewoon dus een hybridebus. Binnen de stad aan de kabel en daarbuiten een zuinige diesel met eventueel ondersteuning van een elektromotor.

FrankVeer | 25-03-20 | 20:11

Dit reaguur ik een uur later ook. Prima zo'n bus.

sjef-van-iekel | 25-03-20 | 20:15

Deze Chinees-Utrechtse wegwerpbussen zijn een gevalletje goedkoop duurkoop, mogelijk gemaakt door knellende Europese aanbestedingsregels. Dat laat onverlet dat VDL uitstekend functionerende e-bussen bouwt. Ik geef de trolley nog 10 jaar, daarna zijn (stop)treinen op accu's aan de beurt.

5611 | 26-03-20 | 09:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Goh..wie had dat verwacht. Ben benieuwd naar de levensduur van de accu's van de overige personenauto's. Zou wat zijn als je nadat je een tweedehandsje hebt gekocht ook nog eens een nieuw accupakket van zeg zo'n 20.0000 euries erbij kan kopen. Electrisch rijden gaat het echt worden.

Waargaathetheen | 25-03-20 | 19:12 | 3

Zucht. Surprise, surprise, het hangt van de accu af, en van hoe ermee wordt omgegaan. Slechte accu’s (zoals de Chinese meuk in die bussen) gaan niet lang mee. Redelijke accu’s die geen fijne conditionering krijgen (zoals in de Leaf) gaan minder lang mee. Goede accu’s met goede conditionering (Hyundai, Volkswagen en met name Tesla) blijken lang mee te kunnen gaan bij normaal gebruik. Minstens 2x zo lang (in kilometers) als de gemiddelde levensduur van een auto. En Tesla meent dat nog op te kunnen rekken tot een miljoen kilometer. Straks blijkt wellicht dat zelfs als je elektrische auto helemaal verroest is, er toch nog een significante restwaarde in de accu zit.

Muxje | 25-03-20 | 19:17

@Muxje | 25-03-20 | 19:17: Haha, haha, haha Tesla en 1 miljoen kilometer never gonne happen op 1 set accu's.

TilburgDeGekste | 25-03-20 | 19:35

Iedere auto heeft een accu! En bij iedere auto is de accu eerder versleten dan de auto zelf. Vaak gaan er in de levensduur van een auto een aantal accu's doorheen. Zal ik verder gaan: Iedere mobiele telefoon heeft een accu. En bij iedere mobiele telefoon is de accu als eerste versleten (tenzij je hem laat vallen). Vaak gaan er in de levensduur van een mobiele telefoon een aantal accu's doorheen. Waarom zouden deze eenvoudige wetmatigheden dan niet gelden voor de accu's van electrische auto's? De waarheid is dat er een grote groep dwazen is die is gek gemaakt door Elon's marketing (zie ook de andere reacties op deze tegel) en die blind geloven in de perfectheid van Tesla accu's...

EenGoedBegin | 25-03-20 | 19:42

Wat in Utrecht ook niet werkt: de milieuzone. Er komt geen partikeltje minder fijnstof de stad in. Nu was er al geen enkel fijnstofprobleem voordat die milieuzone werd ingesteld - het ging de GL wethouder (Lot van Hooijdonk) slechts om de 12 miljoen Euro subsidie uit Den Haag die ze er mee kon vangen. Dit staaltje Utrechtse symboolpolitiek kost de Utrechtse belastingbetaler inmiddels zo'n 17 miljoen Euro per jaar.

bisbisbis | 25-03-20 | 19:08

Ah. Klinkt als een typische "klimaatoplossing" die met eindeloze subsidies is uitgebaat door de gebruikelijke verdachten.

Met een resultaat dat je verwachten moet van een syndicaat van klimaatexploitanten en wensdenkers. De exploitanten hebben hun geld, de wensdenkers dromen verder en u mag intussen toch niet met de bus.
Niks aan de hand, doorlopen.

Jan Passant mk2 | 25-03-20 | 19:04

Maar wat zegt Fred Teeven hierover ?

van Oeffelen | 25-03-20 | 19:00 | 1

Busje komt zo...?

Witte_Willem | 25-03-20 | 19:04

Zijn de bussen van dezelfde Chinese fabrikant die nu ook veel elektrische bussen aan de provincie Overijssel gaat leveren? Dat was trouwens ook z’n eerlijke aanbesteding.

Rdock | 25-03-20 | 18:58 | 5

Lijkt er op dat het Engelse meuk is ... "Optare Solo". Klinkt Italiaans, misschien dat ze daarom gekozen zijn?

nieuwe_Deen | 25-03-20 | 19:39

dit is zeker Engelse rommel uit Bristol

vranac | 25-03-20 | 20:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch hebben ze 7 jaar gereden. Dat vind ik niet slecht voor 1 accupack. We gaan nog zoveel lol beleven aan alle klachten over versleten accupacks in vervoersmiddelen. Bedenk maar eens dat de accu van je telefoon ook maar ongeveer 2 jaar goed presteert. Daarna gaat het bergafwaarts.

Zuma | 25-03-20 | 18:52 | 6

En dus met minimaal 7 jaar oude accu techniek.

W_F | 25-03-20 | 19:15

Het gaat meer om het aantal laadcycli. Is ook bekend hoeveel kilometers die dingen hebben afgelegd? Wat mij nog het meest verbaast is toch de verbazing over de prestaties. Geeft de fabrikant niet op hoe lang zo’n accu mee kan gaan? En als volgens die opgave de accu eerder op is dan de rest van de bus, dan begroot je toch ook de vervanging van de accu?

Muxje | 25-03-20 | 19:22

@Muxje | 25-03-20 | 19:22: Het lastige is dat je met de 2000 tot 5000 laadcycli van de huidige accu techniek je dat niet even een een paar weken kan testen. Maar ze hebben vast een goede inschatting gemaakt, op basis van iets oudere versie van het accu ontwerp. En 7 jaar klinkt best goed voor een stadsbus.

W_F | 25-03-20 | 20:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Er worden nu dieseltrams ingezet.

Mr_Natural | 25-03-20 | 18:52 | 1

Dieseltrams of niet, de trams in Utrecht rijden niet in het weekeinde. Ook zo'n GL faal.

Brulboei_61SB | 25-03-20 | 18:58

Lekker milieuvriendelijk ook van die bussen en accu's die binnen no time kapot zijn. Maarja, GL-stad hé...

Antiquerulant | 25-03-20 | 18:51 | 1

Zo rolt links. Ze bouwen een feestje voor het milieu, en vervolgens mag rechts het festivalterrein schoonmaken.

Stijlicoon | 25-03-20 | 19:04

Accu's maken het milieu veel meer kapot dan ons wordt verteld. Zowel de productie als afvoer is een zware belasting voor het milieu. Schandalig dat deze informatie stelselmatig wordt weggelaten.
Kernenergie is het enige dat de aarde kan redden.

WillemWordtWakker | 25-03-20 | 18:51 | 4

Wat nog meer stelselmatig wordt wég gelaten, is een beschrijving van de schrijnende arbeidsomstandigheden waaronder in veel landen de metalen voor die accu's gewonnen worden. Als het om ataliernaaistertjes in Bangladesh gaat, dan staat Mw. Ploumen vooraan om convenanten met kledingketens af te dwingen. Als het om accu voor Tesla's gaat, dan is het plotseling opmerkelijk stil aan de appeltjesgroene zijde....

bisbisbis | 25-03-20 | 19:12

Waarom zou de productie en eventueel recycling van accu's milieu belastend moeten zijn? Bijvoorbeeld de accu fabriek van Tesla heeft het hele productie proces onder 1 dak zodat er geen vervoer van halffabricaten nodig is, hebben een zuinige elektrische oven ontwikkeld om de accu cellen te bakken (in plaats van op aardgas), de fabriek heeft niet eens een aardgas aansluiting, hergebruiken al het spoelwater en oplosmiddelen, en de fabriek licht midden in Nevada, geen revier of oceaan in de buurt om afval in te dumpen.

W_F | 25-03-20 | 19:32

@W_F | 25-03-20 | 19:32: Voor de productie zijn nog wel grondstoffen nodig en de winning daarvan gaat nog niet altijd zonder milieuschade.

FrankVeer | 25-03-20 | 20:22
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben de duurzame Deugers al een oplossing voor de oude accu’s?
Op slaan ze die op in hun duurzame deugtuin

Bolder | 25-03-20 | 18:49 | 2

Accus zijn het nieuwe asbest

Het leven is zwaar | 25-03-20 | 19:15

@ Bolder
Wat dacht je van recyclen?

* Il Principe * | 25-03-20 | 20:32

Hahaha!

Wat kost dat deugen?

Is dit nog nieuws? | 25-03-20 | 18:48 | 2

Niet veel, het is maar belastingsgeld.
Gratis.

Analia von Solmsch | 25-03-20 | 18:50

Kost niks als je linksch bent.
...
Sorry, kost JOU niks als je linksch bent, want dan betalen anderen.

Stijlicoon | 25-03-20 | 19:01

Wat is de uiteindelijke energiebron van die elektrische bussen? Waarschijnlijk kolen.

Sitting_targets | 25-03-20 | 18:47 | 2

Kolen, gas, een klein beetje zonne-energie in de zomer en windenergie als het waait. Soms wat electriciteit uit Noorwegen, waterkracht. Kernenergie uit Frankrijk, maar daar ben ik niet zeker van. België heeft een flink tekort. Maar op papier rijden ze allemaal op groene stroom.

Analia von Solmsch | 25-03-20 | 18:59

Heej, het hoeft niet te kloppen, als het er maar mooi uitziet...

Stijlicoon | 25-03-20 | 19:05

Dat geforceerd vernieuwen en verminderd co2 uitstoten, gaat nooit werken.
Misschien over 100 jaar. Maar tot die tijd zou men moeten stoppen om over elkaar heen te deugen

Het leven is zwaar | 25-03-20 | 18:45 | 3

Toch prima om niet achter een diesel autobus te rijden. En misschien minder vervuilen van je gevel.

Polarisator | 25-03-20 | 18:53

@Het leven is zwaar | 25-03-20 | 19:11: natuurlijk. Electrische auto's bestaan ook al 130 jaar.

Maar door technische ontwikkelingen is het nu misschien beter en goedkoper. En nog eens beter voor de lokae uitstoot verminderen voor burgers.
Waarom zou je dat niet mogen forceren?

Verbetering van lokaal milieu begon ook met hoger schoorstenen verplichten voor fabrieken, etc...

Voor mensen die nooit met de bus gaan, zoals ik, is het wel prettig om in de binnenstad van Leiden niet achter een dieselbus te rijden/stilstaan.

Polarisator | 25-03-20 | 19:35

Tja, goedkoopste bus in de aanschaf gekozen in de aanbesteding, ipv de iets duurdere van Nederlandse makelij waar de constructeur garanties geeft op het rijbereik en de levensduur van de accus. Eigen schuld dikke bult. En nu weer miljoenen besteden aan een nieuwe aanbesteding, bussen van BYD kopen en over 6 jaar WEER klagen dat alle accus al stuk zijn.

Gregovic | 25-03-20 | 18:44

Oplossing: Hang een dieselgenerator achter die bus om de accu tijdens het rijden op te laden.

Osdorpertje | 25-03-20 | 18:44 | 1

Is wel praktisch, ja.

DenBeert | 25-03-20 | 20:30

GL nazi's moeten elke kapotte accu leegdrinken!

funkyd | 25-03-20 | 18:43 | 1

Nee hoor, gewoon die nieuwe accu laten betalen. Van eigen geld dan, hè.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:58

Bovenleiding monteren. Ouwerwetse trolleybussen dan maar zoals in Arnhem.

squadra | 25-03-20 | 18:43 | 1

Groningen is zo groot (en leeg) dat je voor de kosten van een bovenleiding iedereen in taxi’s rond kan laten rijden. Eigenlijk een goed werkgelegenheids project, ik zeg: Doen!

Analia von Solmsch | 25-03-20 | 18:48

Utreg... het nieuwe 020...

overVecht | 25-03-20 | 18:41

Als ze nu eens al die centen die aan subsidie naar dit soort innoverende hoogstandjes zijn gegaan, aan onderzoek hadden besteedt voor preventieve medicatie en vaccins voor al die honderden bekende corona virussen, dan had Utrecht nu rijdende bussen gehad en zouden de zieke oudjes niet bij bosjes sterven...

Maar ja... Weet alles maar eens van tevoren...!

Prioriteiten zijn een bitch...!

Witte_Willem | 25-03-20 | 18:41 | 2

Iets met Appelen en Peren.

Fozzie-bear | 25-03-20 | 18:42

Appels en peren ja...

De mensheid maakt zich druk over de stand van de aarde over 50 jaar waar we nagenoeg niets aan kunnen veranderen, maar dekt de risico's niet af wat ons vandaag of morgen te grazen kan nemen...

Witte_Willem | 25-03-20 | 18:46

Levensduur bus is 20 jaar? Accu gaat vijf jaar mee, maximaal. Waarom geen verwisselbare accu's plaatsen dan. Was dit vooruit niet te voorzien?
Afgezien daarvan, het hangt ook af hoe je met die dingen omgaat. Mijn vorige telefoon was ik zuinig op, accu gign lang mee, mijn huidige was ik in het begin niet zuinig op en kan het verschil nu al merken. Heb dat kreng nog geen zes maanden.

BootleggersSmurf | 25-03-20 | 18:39 | 4

@Analia von Solmsch | 25-03-20 | 18:45: Dan is hij niet meer waterdicht. Ik laat het wel door Samsung doen als de tijd daar is, of neem een andere.
Maar even serieus, je kunt de bus zo maken dat de accu te vervangen is. Bij heftrucks doen ze dit ook, je trapt er letterlijk een nieuwe accu in terwijl de oude onder de lader gaat. Mocht je echt doelen op de kosten, tsja, die weet je vantevoren...

BootleggersSmurf | 25-03-20 | 18:55

Links en voorzien. Dat gaat niet samen, vriend.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:56

Ja, perfect advies. Heb op die manier ook een dure telefoon van iemand per direct moeten afschrijven, nl. ze kregen de boel niet meer passend op elkaar, voor de laatste 0.5mm passing hadden ze blijkbaar een rubber hamer gebruikt of zo. Nadat ik m’n beklag bij de eigenaar deed mocht ik een gebruikte telefoon uitzoeken voor de nieuwprijs. Heb na stevig onderhandelen nog 75,- EURO voor de inmiddels gesloopte telefoon gekregen waarna vertrokken om nooit meer terug te keren. Bij Apple wilde ze ‘m ook niet meer fixen, want amateur reparatie. Met dit soort advies bent u al gauw honderden euro’s armer. Ondanks dat het aardige en gastvrije lui zijn… leergeld noemt men dit.

Sw.Dwaallicht | 25-03-20 | 18:57
▼ 1 antwoord verborgen

Laat me raden. De dieselbussen zijn net allemaal voor weinig aan Mozambique verkocht.

Pedronegro | 25-03-20 | 18:38 | 7

Weggegeven. Want linksch bestuur.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:54

Ja, daar kunnen ze er nog ca. 30jr. mee vooruit, want onverwoestbare dieseltechniek. Olie verversen doen ze door afgewerkte olie door een doek of t-shirt te laten lopen, hoe ik dit weet? Heb er zelf met m’n neus bovenop gestaan. Verder bemoeide ik mij nergens mee, want lokale gebruiken en zo.

Sw.Dwaallicht | 25-03-20 | 19:02

Vast wel, op Cuba rijden nog gele oude stadsbussen met Alkmaar erop.
Die dingen blijven lopen, kwaliteit wel hoor toen.

Miezerig | 25-03-20 | 19:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Paar jaar? Ik lees 7 jaar. Nog steeds geen topscore maar ik mag aannemen dat de volgende generatie beter is. Beetje misleidende titel Mosterd

kokkie klaphaak | 25-03-20 | 18:37 | 3

Dichterlijke vrijheid. Zoiets.

Guillermo | 25-03-20 | 18:47

7 jaar is een kudtscore. Bij KIA (god hebbe de ziel van wie er in rijdt) is dat de garantietermijn...

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:53

Dit wisten ze een jaar geleden al. De directeur van U-OV zei destijds dat één op één vervangen van dieselbussen te optimistisch was. Pijnlijk.

Peter_la_Selie | 25-03-20 | 18:35

Vreemd genoeg wordt de olie tegen bodemprijzen verkocht.

Mr.Crowley | 25-03-20 | 18:35 | 3

Het winnen van grondstoffen voor en produceren van batterijen en daarna distribueren, kost veel diesel.

Dus batterijen worden goedkoper.

Polarisator | 25-03-20 | 18:40

De VS begint hem al te knijpen met die lage prijs.
"US urges Saudi Arabia to 'rise to the occasion' and end its oil price war with Russia"

Roger-Rabbit | 25-03-20 | 18:45

ah, dus, bussen terug op diesel ?

Guillermo | 25-03-20 | 18:48

Hoeveel verkennende reisjes (met vliegtuig) zijn hier aan vooraf gegaan??

pajans | 25-03-20 | 18:34

Elektrisch rijdend zal pas praktisch zijn als waterstof mainstream wordt. Rijden op laptop batterijen is het meest mallotigste dan je kan doen.

The Russian | 25-03-20 | 18:34

Of met de fiets en dan zeker geen elektrische.

Mr.Crowley | 25-03-20 | 18:33

Ach na de economische ineenstorting stappen we fijn over naar hout gestookte bussen. Wanneer hebben we dat ook al weer eerder gezien
i.pinimg.com/originals/f9/88/27/f9882...

AntonJansen | 25-03-20 | 18:33 | 2

Dat was ten tijde van Dolf Rutte.

Guillermo | 25-03-20 | 18:49

Dat gaat niet lukken want alle bomen in Nederland zijn onderhand al gekapt voor de biomassa.

voldemort | 25-03-20 | 20:26

Een paar jaar?!? Dat valt me nog mee...
Moet je incalculeren, ook de ouderwetse lood accu gaat naar de knoppen. Vandaar dat menig auto niet start in de winter.

Analia von Solmsch | 25-03-20 | 18:32

Linkse mensen moet je nooit beslissingen laten nemen. Die zijn namelijk handelingsonbekwaam. En dat gaat af en toe goed, maar helaas ook heel vaak fout. En of het nu goed of fout gaat, het kost sowieso veel geld.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:32

Is een nieuw stel accu's niet voordeliger dan een nieuwe bus met accu's?

Earl_of_Doncaster | 25-03-20 | 18:31 | 5

Nee, natuurlijk niet. Dat zou logisch zijn, en linkse mensen doen niet aan logica.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:34

Kwam pas op een veilingsite twee elekektrische Smarts tegen van paar oud met 30.000 km . Accu's waren kaduuk en prijzen van de auto's waren heel laag. Accupakket koste alleen een vermogen.

AntonJansen | 25-03-20 | 18:35

Sinds een paar jaar heb ik een Renault Twizy om rond te rijden hier ter stede, en directe omgeving. Die accu moet je leasen. Als die niet goed meer is, dan krijg je een nieuwe. Da's ook een oplossing.
Verder ontzettend leuk karretje !

SNAFU | 25-03-20 | 18:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedereen die wel eens een Walkman met oplaadbare batterijen heeft gehad, had dit kunnen voorspellen. Je fiets thuis weg met opgeladen batterijen en halverwege speelt de muziek al in slowmotion.

Osdorpertje | 25-03-20 | 18:31

Prima om dieselstinkbussen te vervangen door elektrieke versie.

Maar is juist bij een standaard elektrieke bus van 1 eigenaar het niet handiger om de accu uitwisselbaar te maken? Zoals alle fabrikanten van accu gereedschap nu voor hun eigen merk producten doen.

Polarisator | 25-03-20 | 18:30

Accu's die niet levenslang mee gaan, waar herken ik dat toch van?
O jaaaa... van accu's die nooit levenslang mee gaan! Vooral niet na een paar koude nachten. Moet je gewoon een nieuwe accu kopen.
Maar in Utrecht kopen ze dus gewoon nieuwe bussen.
Dat is net zoiets als een nieuwe auto kopen als de asbak vol zit.

Schietmijmaarlek | 25-03-20 | 18:30 | 2

Dan rij je wel in een knap oud model als er nog een asbak in zit.

keistad | 25-03-20 | 18:46

Zolang het een goed gevoel geeft maakt het niet uit of het werkt.

Gezonde_Roker | 25-03-20 | 18:28 | 2

Zolang een ander de rekening ervan betaald, maakt het niet uit of het werkt...

Witte_Willem | 25-03-20 | 18:30

Voor linkse mensen maakt het niet uit of het werkt. Daar ging het immers niet om.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:37

Kansloos. Precies hetzelfde in Groningen. Dan zit je in de bus en hoor je de chauffeur overleggen met afdeling planning: “ja sorry maar heb nog 24 procent batterij en ik moet over 20m naar Delfzijl, dat red ik niet.” Resultaat: bus rijdt niet.

Reaguurduur421 | 25-03-20 | 18:28 | 3

En je eindigt niet in Delfzijl. Wat is het probleem?

Analia von Solmsch | 25-03-20 | 18:36

Jammer dat die chauffeur niet gewoon naar Delfzijl rijdt en z'n bus halverwege gewoon in de berm parkeert. Misschien dat linkse mensen dan eens zouden gaan nadenken. Of het in het vervolg aan rechtse mensen zouden overlaten.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:39

Niet naar Delfzijl, dat is een win-win situatie

Fozzie-bear | 25-03-20 | 18:45

De accus waren een beetje te snel leeg.... ja daar is half leasend Nederland inmiddels ook achter gekomen. Radius 400 km is na twee jaar slijtage en een nachtvorstje rond de 120 km als je het laatste stukje meestept.

Pedronegro | 25-03-20 | 18:28

Gewoon wat stroomkabels over de weg heen trekken.. oh wacht.

tiku99 | 25-03-20 | 18:26

Tja, weer een aanbesteding die faalt. Maar goed dat krijg je ervan als je goedkope meuk van obscure bedrijfjes koopt.
Keolis heeft in December 259 chinese BYD K9 bussen gekocht voor Lelystad, die werken wel.

Dauthi | 25-03-20 | 18:24
-weggejorist-
Ruimedenker | 25-03-20 | 18:23

Dom gaat nog ‘ns heel groot worden in Utreg.
030=020 2.0

Ruimedenker | 25-03-20 | 18:21 | 1

Die kerktoren groeit? Lijkt de Sagrada Familia wel

de visser | 25-03-20 | 18:32

Al het goede komt uit China...!

Witte_Willem | 25-03-20 | 18:20 | 2

Ook al zo'n links kudtland.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:42

Lol...

Witte_Willem | 25-03-20 | 18:47

We kunnen gewoon weer lekker diesel bussen gebruiken. We hebben onze klimaatdoelen inmiddels ruimschoots gehaald vanwege deze Covid-19 crisis virus.

jerommeke | 25-03-20 | 18:20

Niet werkende bussen, is dat ook een vorm van oikofobie?
Ik vraag dit voor een vriend in de tweede kamer.

Toetsenbordcomplex | 25-03-20 | 18:18

En die gebruikte accu's mogen we gebruiken om te tuinen van onze Groenlinks "vrienden" mee te plaveien?

jerommeke | 25-03-20 | 18:18

(Andermans) geld verbranden, dat kunnen linkse luchtkasteelbouwers het beste, dat mag wat kosten, daar is geen rem op.

Broadsquire | 25-03-20 | 18:18

Maakt niet uit, we gaan terug naar de meest prijs-efficiente bussen. Klimaar gaat voor zeker 5 jaar op de plank, valt niet de betalen als we ook mensen willen beschermen tegen virussen.

skoftig | 25-03-20 | 18:17

In China zijn er heel veel merken die modellen maken die op Westerse auto's lijken (een kopie), maar hebben de reputatie dat ze een paar jaar mee gaan en dat er tussentijds een waslijst van gebreken ontstaat. Waarom zou dit anders zijn?

Oh, en in Overijssel is een bestelling van bussen uitgezet .... ook in China. We gaan het zien.

Atlantis-95 | 25-03-20 | 18:15 | 1

Volgens mij zijn de Utrechtse bussen Brits en Frans. Er zijn ook een paar Chinese makers van elektrische bussen die wel ok zijn overigens.

Japannert | 25-03-20 | 18:24

Waarom zou een nieuwe poging weer mislukken?
Een betrouwbare electrische bus met voldoende capaciteit is heus geen gekkenwerk.
Maar Nederlanders kennende> ze willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang.

snapal | 25-03-20 | 18:15 | 1

Nederlanders zijn niet anders dan andere mensen op de wereld.

MaarFeitelijk | 25-03-20 | 23:26

Verwachten we dan dat alles meteen goed gaat met nieuwe technologie? Wees blij dat ze durven te innoveren. Het is niet dat de lucht nou zo schoon is in Nederland dat we met z'n allen maar die stinkende gevallen terug willen.

Stridone | 25-03-20 | 18:13 | 2

In Eindhoven rijden die dingen al jaren en probleemloos. In het begin moesten de chauffeurs/planners aan de reach wennen en stond er wel eens eentje stil, nu niet meer. Chauffeurs zijn enthousiast, comfort als een intercity. Wel Nederlands spul... uit Eindhoven.

5611 | 25-03-20 | 18:20

@5611 | 25-03-20 | 18:20:
Dat denk ik ook.
Ze kunnen prima electrische bussen maken, gewoon wegblijven van die Chinese troep.

snapal | 25-03-20 | 18:25

Als tegen prestatie mogen alle bussen nu nog maar max 30kmh?

keistad | 25-03-20 | 18:13

Nog nooit een EV-Bus tegengekomen in Utereg zo weinig rijden die dingen

Petroselinum crispum | 25-03-20 | 18:13

Rijden op een accu. Elk normaal denkend mens weet wel beter.

Draaikontje | 25-03-20 | 18:11 | 4

Precies dit. De energiedichtheid is te treurig voor woorden. Neem dan waterstof als het zonodig moet.

2voor12 | 25-03-20 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Had dan ook gewoon Nederlandse bussen gekocht

hendrikjandetuinman | 25-03-20 | 18:11 | 1

Hahaha, linkse mensen houden niet van Nederlandse bussen. Is racisme.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:44

En zo is de klimaathysterie een verdien model, dubbele inkomsten. En alles voor een beter milieu.

polletjepiekhaar | 25-03-20 | 18:11 | 3

Ja joh, want luchtvervuiling en alle negatieve gevolgen van dien bestaat niet.

"links vindt dit tof dus ik niet, wèèèh"

Stridone | 25-03-20 | 18:15

@Stridone | 25-03-20 | 18:15:
Hij had het over klimaat schat, niet over luchtvervuiling. Niet lastig om uit elkaar te houden, dus probeer het gewoon eens.

me,myself and IK | 25-03-20 | 18:19

@me,myself and IK | 25-03-20 | 18:19: Ik zal het even wat simpeler voor je uitleggen: buiten wat je van klimaathysterie vindt, heeft elektrisch rijden ook gewoon grote voordelen op andere gebieden, met name lokale luchtvervuiling. Dit soort kritiek slaat dan ook nergens op.

Stridone | 25-03-20 | 18:27

Wat een tegenvaller, misschien kan Rutte een pakket van maatregelen installeren ipv dat accupakket, werkt vast net zo goed.

Imzadi | 25-03-20 | 18:10

De huidige dieselmotoren zijn behoorlijk schoon (of minder vervuilend) en diesels zijn zeer betrouwbaar.... zolang wij nog over die brandstof beschikken, (ik schat nog zeker 100 jaar), gewoon daarmee door blijven rijden.

Keyboardspeler | 25-03-20 | 18:10

Online gewinkeld bij aliexpress?

bleekkijker | 25-03-20 | 18:08

Electriciteit is voor lampen niet voor voertuigen. Die Tesla's staan over een paar jaar ook allemaal stil.

Gulliver | 25-03-20 | 18:06 | 13

Yep, dus liever waterstof gaan gebuiken,
ook al is dat nu nog niet zo efficient te maken.
Nog ff werken aan die techniek en 3 kerncentrales erbij...

hotmint | 25-03-20 | 18:47

@Bram-Jr | 25-03-20 | 18:33:
Lithium wordt door elfjes van maanlicht gesponnen.
Dus niet door Chinezen die half Afrika vervuilen.

Osdorpertje | 25-03-20 | 19:14

Kijk in een automuseum. De eerste auto's waren vaak electrisch. Vwb motortechniek ging dat goed. Accutechniek was toen veel minder.

MaarFeitelijk | 25-03-20 | 23:24
▼ 10 antwoorden verborgen

Schuld van Groenlinks.

Kuifje-naar-Brussel | 25-03-20 | 18:06 | 4

In ieder geval zullen het wel linkse vrouwen zijn geweest die de aanschaf van die faaldingen hebben doorgedrukt.

wijsvinger | 25-03-20 | 18:13
▼ 1 antwoord verborgen

De eerste gloeilampen gingen ook constant stuk. Was destijds gelukkig voor ons ook geen reden om terug naar gaslicht te gaan.

Calastir | 25-03-20 | 18:05 | 4

Helemaal niet waar, die bleven juist oneindig of zeer lang branden.

Kaas de Vies | 25-03-20 | 18:13

De overheid zou niet moeten trendsetten, maar trendvolgen. Kwestie van prudent omgaan met gemeenschapsgeld. Maar ja, linkse mensen vinden wat anders.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:46

de eerste gloeilampen waren Kooldraadlampen die dingen zijn niet kapot te krijgen er brand er nu al 105 jaar lang één in Livermore USA

Petroselinum crispum | 25-03-20 | 18:56
▼ 1 antwoord verborgen

Van welk merk zijn die dingen,heb ooit ergens gelezen dat die Chinese bussen goed zijn.

Roger-Rabbit | 25-03-20 | 18:04 | 5

En op voorhand kan men niet inschatten dat de bussen niet zullen voldoen? Dan valt de koper toch ook?

Guillermo | 25-03-20 | 18:19

Misschien dat een accu-pack vervanging in overleg met de leverancier verstandig is. Dat zal ook wel gebeuren want ze moeten veel langer mee. Het is slechts de stukjesschrijver die valselijk voor geeft dat ze weg gaan.

MaarFeitelijk | 25-03-20 | 23:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach, de tram naar de Uithof, lees universiteit, reed ook pas 1,5 jaar later.
Hé 1,5.... waar ken ik dat van?

Ruimedenker | 25-03-20 | 18:04 | 3

1,5 miljard? De extra prijs van de noordzuid lijn??!

Henk P | 25-03-20 | 18:08

De veilige afstand ivm corona?

dondiego | 25-03-20 | 18:33

De hoeveelheid grijze massa van een gemiddeld linkschmensch?

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:49

In veel steden in het midden oosten zijn ze hun straten aan het desinfecteren met chemicaliën tegen het coronavirus. Hoe slecht zou het coronavirus kunnen tegen uitlaatgassen?

keestelpro | 25-03-20 | 18:03 | 2

Ze kunnen daar weer veilig het asfalt likken.

Gulliver | 25-03-20 | 18:07

Het midden oosten kan wat mij betreft ongezien de typhus krijgen.

Stijlicoon | 25-03-20 | 18:50

Faalhazen! */echoputmodus uit

kaasfondue | 25-03-20 | 18:03

Arnhem

de visser | 25-03-20 | 18:02 | 3

Trolley

RickTheDick | 25-03-20 | 18:03

Heerlijk.

CalamityJane | 25-03-20 | 18:02

Okay ....

Twisted_Faith | 25-03-20 | 18:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken