achtergrond

Geenstijl

EU misleidt kinderen met Donald Duck Special

If it looks like EU-propaganda, swims like EU-propganda and quacks like EU-propaganda, it probably is EU-propaganda

Wij hebben wel eens gehoord dat als je alle door voorliegers ingestoken verhaaltjes uit de Nederlandse gedrukte pers schrapt, je een blaadje overhoudt dat net zo dik is als de Donald Duck. Maar nu blijkt de Donald Duck óók al vol te staan met Brusselse propaganda. De Donald Duck Europa Special is namelijk aangepast op verzoek van de Europese Commissie. Uw kinderen mogen niet lezen dat burgers uit de Snavel Unie geld moeten betalen aan de afvalverwerkingsfabriek van Dagobert Duck, want "burger en geld betalen aan de EU ligt helaas heel erg gevoelig". Nogal logisch dat dat heel erg gevoelig ligt, als het geld dat burgers aan de EU betalen wordt gebruikt om Donald Ducks vol te schrijven. Ondertussen zet de Europese Unie, bekend van de strijd tegen nepnieuws, dus zelf sluikreclame gericht op minderjarige kinderen in. De uitgever van Donald Duck, Sanoma (in handen van de """journalistieke""" Belgen van De Pers Groep), laat weten dat het de special niet als reclame zag en dat er daarom geen 'advertentie' boven stond. Dat snappen wij wel, want  'propaganda' dekt de lading een stuk beter dan 'advertentie'. Bonusvraagje voor nieuwsgierige lezertjes: heeft de Commissie dit soort aanpassingen ook van podcastmakertjes Guus Gelul en Buurman Boekestijn geëist?

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.