Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BANKBLOG - Beurs onderschat Coronavirus

De markt heeft wat onder de leden

De aandelenbeurzen zijn vaak mooie thermometers: elk stukje nieuws wordt verdisconteert in de koersen. Of het nu een tweet van Trump is, de groeicijfers van de Duitse economie, of de kansen dat Salvini weer aan de macht komt, de beurs pakt het allemaal op en reflecteert de bevindingen in de koersen. Vaak heeft 'de markt' gelijk, mits er niet op al te korte termijn gekeken wordt. De echte grote missers zijn meestal geen kwestie van iets fout zien, maar een kwestie van op het verkeerde been gezet worden. Nu met het Corona virus, is het naar mijn mening vooral dat laatste wat speelt. De kans dat dit in een neerwaartse klapper eindigt is zeer reëel. 

De Corona-pandemie wordt vanuit elke mogelijke hoek belicht. Het is vaak moeilijk om te bepalen wat nu echt en wat fake news is. Eerst werd er beweerd dat het virus van slangen afstamde; iets wat wel heel erg snel werd geopperd. Dit vonden anderen weer verdacht en zij wezen op een chemisch lab van de hoogste orde dat toevallig ook in Wuhan is gevestigd. Berichten dat het virus ontworpen zou zijn (met HIV-kenmerken) en dus een biologisch wapen zou zijn, kregen dan ook tractie. De Chinese dokter die voor dit virus waarschuwde in december, werd in januari kaltgestellt door de Chinese overheid. Hij moest op papier even tekenen dat hij paniek aan het zaaien was. Welnu, de beste dokter is nu echt kaltgestellt want hij is aan het Coronavirus overleden. 

De Chinese overheid staat er om bekend dat ze cijfers manipuleert. Zo worden economische cijfers door (de betere) marktvorsers altijd met een korreltje zout genomen. Dit gegeven, tezamen met de onterechte aanpak van deze dokter, zou iedere analist toch zorgen moeten baren met betrekking tot de Chinese cijfers over het Coronavirus. Wellicht is het aantal infecties te laag ingeschat en, belangrijker, het aantal dodelijke slachtoffers. Een cruiseschip voor de kust van Japan kan in dezen wellicht 'mooi' vergelijkingsmateriaal opleveren: hoeveel geïnfecteerden ontstaan er in welke tijdsspanne en hoeveel sterven eraan?

allemaal cijfers dus zal wel kloppen

Veel omtrent het Coronavirus is omgeven met veel onzekerheid, traditioneel iets wat de beurs niet leuk vindt. Verder zijn er nu al feitelijke effecten zichtbaar. Door het Corornavirus lopen de globale toeleveringslijnen gevaar. Tesla zet de productie in China stop, Starbucks gooit winkels dicht en zo verder. De Baltic Dry Index (zie hierboven), is in elkaar geklapt. Reden hiervoor is het Coronavirus (maar ook nieuwe regels omtrent vervuiling vanuit het IMO, Duitse export liet een steek vallen). Verder kan de Chinese groei en de impact hiervan op de wereldgroei wel eens tegen gaan vallen. Al met al genoeg reden voor de beurs om een flinke veer te laten. 

Een paar dagen zag het er naar uit dat de weg naar beneden werd ingezet, maar inmiddels hebben de verschillende beurzen hun opmars voortgezet. In de VS staan ze weer records aan te tikken en zelfs in Azië zijn er tekenen van herstel. Is Corona gewoon een griepje, of onderschat de beurs het?

Zoals ik in de inleiding heb gezegd, denk ik dat het hier niet zozeer een foutieve vaststelling is, maar een gevalletje op het verkeerde been gezet. Centrale banken hebben namelijk aardig wat liquiditeit in de markt gepompt. De Fed is via de repomarkt bezig met elke keer weer het excuus dat het tijdelijk en exceptioneel is (wat natuurlijk niet klopt) en de Chinese centrale bank heeft de geldprinters op max gezet. Deze liquiditeit zoekt een plek en deze plek is de beurs (vooralsnog). Omdat het aantal aandelen nagenoeg gelijk is gebleven maar nu wordt nagejaagd door een grotere hoeveelheid geld, gaan aandelenprijzen omhoog. 

Een verdere verklaring voor de stijgende beurskoersen is dat veel investeerders nu juist door Corona verwachten dat de centrale banken EN overheden (via fiscale verruiming; dus meer ongedekte overheidsuitgaven) hard zullen ingrijpen en daarmee de beurzen op een nog hoger niveau zullen krijgen. Andere investeerders zijn minder optimistisch, maar zien geen beter alternatief binnen hun mandaat. Pensioenfondsen hebben bijvoorbeeld niet 100% vrijheid om te bepalen waar ze in willen beleggen. 100% cash gaan mag bijvoorbeeld niet; zij doen dus uit pure ellende mee. De markt volgt de extra liquiditeit. Een strategie die al sinds 2009 prima werkt. Echter, ieder mens kan vliegen en als je maar van een hoog genoeg punt afspringt, kan dat vliegen een tijdje duren. Maar dan komt de landing… 

De verstandige belegger neemt winst (nog nooit iemand armer van geworden) en/of belegt wat meer in goud. Niet zozeer als verzekering tegen inflatie (goud is daar geen perfecte hedge voor), maar wel als hedge tegen faillerende overheden. Wellicht een vroege voorsortering voor dit scenario, maar liever te vroeg dan te laat.     

Reaguursels

Inloggen

Omdat ik 2 weken geleden verwachtte dat China alle fabrieksvakanties ging verlengen, alle pretparken sluit, alle vluchten van en naar China gecancelled worden, er geen (half-) fabrikaten meer uit China komen, het buiten China ook al voorkomt, en daar hetzelfde zal gebeuren (Bijv Olympische spelen dit voorjaar in Japan) heb ik mijn aandelen AEX verkocht op 603.
Tot mijn verbazing staat die nu op 616.

KayakFun | 09-02-20 | 11:50 | 1

Ja, zoiets heb ik dus ook bedacht. Maar, ondanks de dwaaze markt ben ik toch blij met mijn kleine winst die ik nu wel binnen heb. Hoe dan ook die "drop" gaat zeker komen en dan staan wij in iedergeval droog!

Squeezycheese | 09-02-20 | 13:54

Boel dom gelul weer hier. Boeit de beurs allemaal geen ruk of dit design of nature is, en niemand die aam de knoppen van de grote investeerders zit leest die stront van zerogedge.

De suplly chains van vrijwle elke mutlinati9nal lopen via China, en veel daarvan door direct betrokken gebied (shanghai, straks ook shenzen, etc.). De stock van suppliers is na een week of twee op, en dan komen levertijden van alle systemen, van defensie tot medisch tot technologie, everything, in gevaar. En levertijden die verschuiven zijn orderboeken die gaan schuiven, en dan gaat het winstwaarschuwingen regenen en het sentiment van jan publiek doet dan de rest.

F#ckingAwesome | 08-02-20 | 19:30 | 2

Possible Black Swan ?

reservebelgië | 08-02-20 | 19:35

Dat gerucht dat het een design-virus zou zijn is allang ontkracht. Het was 'slechts' een universiteit uit india die hiermee kwam en de conclusies waren nogal voorbarig. Er zijn inderdaad overeenkomsten tussen HIV en corona, echter zijn dit slechts enorm korte stukjes. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat deze via natuurlijke wegen erin geslopen zijn.

elco485 | 09-02-20 | 00:35

Over een listig geconstrueerd virusje gesproken. Op de Filipijnen of Thailand had men al ontdekt dat HIV-medicijnen helpen. Dat het virus HIV onderdelen heeft.
Zojuist op BE-journaal. KU Leuven, ja ik ken de grapjes-KUL-, professoren hebben ontdekt dat dat virus ebola-onderdelen bevat. Dat dus ebola bestrijders ook werken tegen virus.

Toch wel een redelijk hi-tech labootje daar. In Wuhan. Die Chinese virologen kunnen best wel wat.

reservebelgië | 08-02-20 | 19:17 | 7

@Wim Venijn | 08-02-20 | 21:43
Kzal ff zoeken.Ik heb topic genoemd. In welk topic was uw reactie?

reservebelgië | 08-02-20 | 21:47

@Wim Venijn | 08-02-20 | 21:43: Corona reacties 06-02 450 of zo. Rond welke tijd? Ga ze niet weer allemaal opnieuw lezen.

reservebelgië | 08-02-20 | 21:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Als de Aktion voor de helft lege bakken heeft dan zou ik me schrap zetten.

squadra | 08-02-20 | 19:07

Maar moet ik nou Tesla calls of puts kopen?

Vula | 08-02-20 | 18:07 | 2

Allebei.

squadra | 08-02-20 | 19:04

De markt heeft altijd gelijk. Greed is good.

van Oeffelen | 08-02-20 | 17:49 | 2

De markt heeft op korte termijn niet altijd gelijk en daar zit dus het rendement.
Op lange termijn (15+ jaar) maakt het geen bal meer uit wat de markt doet, want dan wordt het rendement door geherïnvesteerd dividend bepaald.

Korenwolf | 08-02-20 | 18:01

Greed lijkt me nou net geen handige raadgever, leunt tegen FOMO aan.
Schaarsheid in combi met nut lijkt me beter.

Yumi | 08-02-20 | 18:25

Ik maak me wel zorgen. En ik geloof geen reed wat ik op social media lees,zie,hoor.

Walkintheline | 08-02-20 | 17:04 | 3

Een roze blog is ook een soort van social media. Of je nu op een zolderkamer zit of niet.

grapo | 08-02-20 | 17:06

@grapo | 08-02-20 | 17:06: Klopt maar ik trek mijn eigen conclusie. Ik zeg niet dat ik het niet lees, zie of hoor.

Walkintheline | 08-02-20 | 17:10

check dit: Wuhan National Biosafety Laboratory
Dit LAB ligt op 20kmr afstand van de Vis markt waar dit virus zogenaamd is uitgebroken. (BSL 4 lab )
Governments across the world are concealing the severity of the deadly outbreak to avoid full-blown social destabilization, in their respected countries

Walkintheline | 08-02-20 | 17:01 | 4

Ja sure.. uiteraard.. en Soros. Vergeet die ook niet

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:19

Chinese overheid kan zo'n coronavirus inderdad goed gebruiken. Goed voor de economie.

Vula | 08-02-20 | 18:08

Zorgelijk, Ik hoop niet dat ze al schadelijke virussen uit het buitenland hebben weten binnen te smokkelen.

lekgoot | 08-02-20 | 18:13
▼ 1 antwoord verborgen

Van de ECB hoef je niet veel meer te verwachten die zitten al bijna op het maximale om de economie aan te jagen,
https://lekkercryptisch.nl/nieuws/2020/02/06/Lagarde-ECB-heeft-weinig-opties-over-om-economie-overeind-te-houden
https://lekkercryptisch.nl/nieuws/2020/02/07/3-manieren-waarop-het-coronavirus-de-Nederlandse-economie-raakt

steekmug | 08-02-20 | 15:46

op telegraaf

De lokale GGD, die onder de Veiligheidsregio valt, bepaalt wat er moet gebeuren. „Er wordt niet extra gemonitord bij dit soort vluchten”, vertelt woordvoerder Arnoud Janssen van de GGD. „Maar als er een verdenking is dat er iemand aan boord ziek zou kunnen zijn, wordt dat door de crew gemeld aan de airport medical service van Schiphol. Als zij het vermoeden hebben, nemen ze contact op met de GGD.” Maar dat is dus niet gebeurd. „Aangezien de vrouw in Hongkong uit het vliegtuig is gehaald en het toestel mocht vertrekken, hebben de autoriteiten daar geen reden gezien om verder in te grijpen. Dan gaan we er vanuit dat de situatie is afgehandeld.”

Het betekent dat de inzittenden van het toestel Schiphol zonder extra controle konden verlaten, en alleen op een scherm te zien kregen zich te melden als er binnen veertien dagen klachten ontstaan.

Hemmenaar7 | 08-02-20 | 15:39 | 7

@Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:20:
Ja. Vreemd. Als je kijkt naar de maatregelen die China treft, en vertrouwd op de 'niets aan het handje' reacties van de deskundigen. Dan komen die beelden niet overeen. Overigens heeft China ook al ervaring met eerdere uitbraken van virussen. Daar zit genoeg deskundigheid en mensen met brains. Ik vertrouw niet op de cijfertjes van China. Maar wel wat ze doen, en dat spreekt de cijfertjes ook tegen.

Wim Venijn | 08-02-20 | 18:04

@Wim Venijn | 08-02-20 | 18:04:
Overigens doen wij nu precies wat China in het begin deed; onderschatten.
Nu zitten ze met een enorme teringzooi die ze nog niet onder controle hebben. Ook dankzij de deskundigen en mensen met brains.

Wim Venijn | 08-02-20 | 18:19

@Wim Venijn | 08-02-20 | 18:04: China is altijd al panisch met ziektes. Niet voor niks is het daar redelijk normaal om met mondkapjes te lopen. In de tijd met de Mexicaanse griep werden daar ook meteen drastische maatregelen genomen, en dat was daadwerkelijk niet meer dan een griepje.

elco485 | 09-02-20 | 00:40
▼ 4 antwoorden verborgen

En zoals zo vaak "heb ieder nadeel z'n voordeel", olieprijs lekker laag dus aan de pomp, ondanks de taks...….. (zouden ze die "100 km prijzen" dan ook aanpassen?)
Wel jammer voor de olie aandeeltjes maar ja die gaan we (voorlopig) toch niet meer zien groeien.

D-Fens_1963 | 08-02-20 | 15:21 | 1

Toch stijgt die prijs aan de pomp op een of andere manier altijd sneller dan dat hij zakt.

elco485 | 09-02-20 | 00:42

Prachtig staaltje CIA werk, mooi virusje loslaten en hoppa doe maar zwaaien XI naar je economie.

King Wasimoo | 08-02-20 | 14:38 | 2

En Pence maar smilen, gecreëerde Eindtijd.

steekmug | 08-02-20 | 15:07

Dat vermoeden had ik ook, even de chinese economie om zeep helpen.
Ze werden toch een beetje te gevaarlijk.

peet12 | 08-02-20 | 17:17

Beurs: Coronavirus = Fukushima

roxymusic | 08-02-20 | 14:32 | 1

Beurs = Coronavirus

grapo | 08-02-20 | 14:37

Koffiedik kijken. Of Chinese theeblaadjes lezen zo je wilt. Er komt zoveel tegenstrijdig "nieuws" binnen, alles uit de tweede tot tiende hand. Wat Engelstaligen "Chinese Whispers" noemen. Zelfs al was de oorspronkelijke bron betrouwbaar, na tig doorgeefluiken is het per ongeluk of expres, niet meer te vertrouwen. Zeker niet als de eerste fluisteraar de Chinese Staat is, die net als haar waar commieconcullegae nou niet bepaald bekend staan om transparantie en objectieve, controleerbare statistiek...

Aan de ene kan gaat zogenaamd "slechts" 2% dood, allemaal reeds oud en ziek. Anderzijds legt stomtoevallig een 34-jarige arts die dit al in december (!) zou hebben gemeld na ruim een maand het loodje. Vreemde ziekte met zogenaamd twee weken incubatie, en dan nog ruim twee weken nodig hebben om een 34-jarige te slopen. Als hij vermoord is, welk gezichtsverlies wilde de Voorzitter zich besparen? Dat hij veel te laat heeft ingegrepen en het veel dodelijker is, of het een totale overreactie was? Die China enorm veel ellende, (extra) mensenrechtenschendingen en economische schade heeft toegebracht.

Nog afgezien dat het mogelijk een afleiding is van de onrust in Hong Kong (nog iets van gezien sinds Corona?) of het feit dat al ruim voor dit begon de schuldenberg in China en haar spookstedenbubbeleconomie toch wel buiten elke proportie begon te groeien en er ook al verscheiden banken als domino's begonnen om te vallen wegens oninbare schulden... Wat een mooie rode dekmantel der liefde: de Grote Leider redt het Vaderland van de nieuwe Pest. Ja het heeft een hoop offers gekost, er zijn wat meer mensen "verdwenen" dan gewoonlijk, de economie heeft zware schade opgelopen "door Corona" (niet door mislukte planeconomie en geldpompende Centrale Bank), maar de Grote Roerganger heeft de juiste koers richting herstel ingezet, of zo.

En ja, het kan ook een biowapen of speciaal geselecteerd natuurlijk virus zijn dat per ongeluk of expres is losgelaten op de bevolking. Wie zal het zeggen en wie kan het bewijzen?

Qua beursvoorspellingen, tja, ik kan ook voorspellen dat die instort of juist gaat groeien, of dat je moet beleggen in goud. Zerohedge is er berucht om al jaren "de klapper" te voorspellen en goud\zilver te promoten, maar mensen die dat al jaren gedaan zouden hebben, hebben dan flink wat winst gemist. Als je maar lang genoeg een crash of hausse blijft voorspellen, krijg je vanzelf wel een keertje gelijk. Goud werd overigens als onder Franklin Delano Roosevelt tijdens de Depressie in de VS (uitgezonderd juwelen, doe hiermee wat u wilt...) in beslag genomen voor het grotere Goed.

Misschien gewoon een beetje van meerdere dingen doen zoals het aloude advies is? Diversificeren? Een beetje meer sparen én beleggen kan bijna altijd natuurlijk. Zeker als je belegt met geld dat je niet (direct) nodig hebt in een noodgeval. Dan kun je eventuele dalen ook gewoon uitzitten zonder in paniek als Chinese vleermuis zonder kop te gaan rondfladderen en alles op een dieptepunt verkopen.

Nog afgezien dat inderdaad de Centrale Banken onmiddellijk klaarstaan met de geldpomp en negatieve rentes om de economie zogenaamd weer op de been te helpen, maar in feite gewoon de bubbels opnieuw opblazen. In plaats dat de verkeerde investeringen worden gesaneerd, prijzen dalen, bedrijven failliet gaan die het verkeerde pad kozen en de gezonde juist profiteren, overheden failliet gaan of de uitgaven moeten terugsnoeien en\of belasting verhogen of juist verlagen om de economie aan te jagen, worden hun schulden via inflatie gesaneerd en het geld en obligaties van voorzichtige spaarders verdampt. Wat dat betreft zijn de regels van het casino nu wel erg in het voordeel van de aandelenbeleggers, schuldenmakers, gokkers en verkwisters...

En zodra ze daarmee zouden stoppen krijgt de markt flinke ontwenningsverschijnselen waarschijnlijk, wat dan mogelijk weer tot een economische dip en dalende inflatie of zelfs deflatie leidt, wat de ECB alleen al om haar 2% inflatiedoel te halen weer dwingt tot lagere rente en geld in de economie pompen...

Beleggen is voor mij als leek niet meer dan beredeneerd of at random gokken. Ik heb een piepklein beetje belegd. Wilde altijd al meer sparen en beleggen maar leef nogal verkwistend met modaal inkomen (waar ik best tevreden mee ben overigens). Eerste aandeel wat ik koos: ING, zowel omdat ik dacht voor het dividend te kunnen beleggen zonder ooit te verkopen en omdat ik graag inspraak\stemrecht wilde destijds met dat gedoe rond de nieuwe beloning van de CEO (wat niet doorging): 26+% verlies, as we speak... Dan maar wat Shell (je moet zo'n fossiel instituut in deze tijd toch steunen en wederom, dividend): bijna 15% verlies. Gokje op BE Semiconductor Industries dan maar: 127+% winst... Bij elkaar nog altijd dik in de plus, qua eindbedrag, maar dat is dus het resultaat van "met een plan\beredenering beleggen". Gelukkig is dat plan dus voor het dividend gaan en nooit verkopen, anders was dit een wel erg pijnlijk lesje onzekerheid geworden.

Zou nu eerder gaan beleggen in blikvoer en een zak mais of lijnzaad wellicht. En een voorraadje drank of suiker die je zelf tot drank kan maken als devoot alcoholiek. Of verdund drinken puur voor de calorieën gedurende de hele dag als je een gezin hebt. Of ter ontsmetting. Kan je tijdens de Corona-crisis (of welke het uiteindelijk ook onverhoopt wordt) iets sterkers drinken om de zorgen te verzuipen. Maakt de nakende "Apocalyps" ook ietsje draaglijker.

Wol | 08-02-20 | 14:30 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:24:
Als dat ook maar een splinter waarheid zou zijn ziet het er erg slecht uit voor alle werknemers in de medische sector aldaar. Als die de komende weken allemaal doodvallen door werkdruk en stress hebben ze zelfs niemand meer om de cijfers te vervalsen.
By the way, termen als werkdruk en stress hebt u toch wel van horen zeggen hoop ik. Kan me toch niets indenken waarbij u aan werkdruk gekoppeld kan worden.

reservebelgië | 08-02-20 | 16:47
▼ 6 antwoorden verborgen

@Nehemia | 08-02-20 | 13:59: kom dan met feiten! Die kan u niet geven - net zoals de MSM, omdat ze het eenvoudig niet *op basis van feiten* weten.

Het grote verschil is dat u dan maar *uw* ongefundeerde hersenkwalm over iedereen uithoest. De meerderheid van de MSM kan zich gelukkig van dit soort gehoest weerhouden, mede om hun geloofwaardigheid nog enigsazins overeind te houden en geen onnodige paniek te zaaien..

litebyte | 08-02-20 | 14:15 | 9

@Mr.Crowley | 08-02-20 | 15:39: Niet alles, maar het merendeel wel. Ik lees meerdere kranten, die niet allemaal dezelfde opinie verkondigen.

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:41

@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:26:
Governments across the world are concealing the severity of the deadly outbreak to avoid full-blown social destabilization, in their respected countries

Walkintheline | 08-02-20 | 16:23

@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:26: Ja in de bieb en online,
lees jij wel eens begrijpend Geenstijl of thekarskenstimes online?
Of over het RVD fotomomenten akkoord of over politieke journalisten in Den Haag die bang zijn voor de druk van politici voor buitensluiting van nieuws als ze niet opschrijven wat ze willen. Om over de NPO/NOS nog maar te zwijgen.

steekmug | 08-02-20 | 17:08
▼ 6 antwoorden verborgen

Je zou denken dat het aprilgrap was. In Les Contamines-Montjoie (De Gecontamineerden-Bergvreugde) is het nieuwe coronavirus uit China is geconstateerd bij vijf Britten.
www.telegraaf.nl/nieuws/1279631308/vi...

ecologiste | 08-02-20 | 13:54

Angst verkoopt.

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 13:45 | 5

Angst verkoopt ? Wil jij gratis een weekje naar Wuhan ? Zou jij dat aannemen ? Jezus, jij slaat toch echt elke plank volledig mis. Niks angst. Ongechekt had was dit een wereldwijde pandemie geworden. Sukkel.

Kim-Jung-Un | 08-02-20 | 15:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus... short SPY?

Pot Vol Koffie | 08-02-20 | 13:37

Heb allebei de richtingen al afgedekt in de portefeuille dus ff zien wat het gaat worden.

WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 13:35

Die dokter is NIET overleden.

frickY | 08-02-20 | 13:28 | 7

Nee, die dokter help nu zielen in een andere dimensie waaronder die van Epstein.

steekmug | 08-02-20 | 15:27
▼ 4 antwoorden verborgen

* rijst, blikgroenten en cornedbeef op boodschappenlijst zet *

Ivoren Toren | 08-02-20 | 13:19 | 1

Wel contactloos betalen he

albertzwijn | 08-02-20 | 13:38

@Wim Venijn | 08-02-20 | 12:38
Nee... de eerste GEMELDE dode was in januari. Het probleem is (dat schijnen mentaal minder bedeelden zoals u nog steeds niet te snappen) dat het virus griep gerelateerd is' Dus tijdens het 'griepseizoen' zijn er, ook in China veel meer aan griep gerelateerde doden.

Aannemelijk is dus dat er al veel eerder mensen overleden aan het virus, maar is dit gewoonweg niet herkend. In ieder geval wordt nu in Wuhan alles wat sterft met griep/longontstekingsverschijnselen op 1 grote hoop gegooid, simpelweg omdat ze geen capacitiet meer hebben om slachtoffers te testen.

litebyte | 08-02-20 | 13:14 | 9

@Nehemia | 08-02-20 | 13:35:
We weten het gewoon niet. Vreemd genoeg wordt er ook heel weinig informatie over gegeven.

Mr.Crowley | 08-02-20 | 13:38

@Mr.Crowley | 08-02-20 | 13:38:
Mogelijk is de Chinese overheid niet gewend om transparant te zijn.
Maar er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn dat China er niets over zegt.

Mr.Crowley | 08-02-20 | 13:41

@Mr.Crowley | 08-02-20 | 13:38: Op Zero Hedge besteden ze er veel aandacht aan. Zitten zeker interessante artikelen tussen.

Nehemia | 08-02-20 | 13:42
▼ 6 antwoorden verborgen

ah weer zo’ n ‘guru’ die het nieuws en de beurs gaat duiden.
ja tuurlijk kan dit corona vieus de beurs laten klappen, maar misschien ook niet. tuurlijk is de handelsrelatie van de VS en China van belang, maar misschien ook niet..
maar zeker is dat de voorspellende capaciteit van dit soort analisten en guru’s gewoon echt KUT is. ze zitten er gewoon de helft van de tijd naast en dat is gewoon het gemiddelde van de twee mogelijkheden die er zijn: hij kan omhoog of hij kan omlaag.
beurs = emotie = onvoorspelbaar.

om een beeld te geven hoe extreem emotioneel de beurs kan zijn hoef je alleen naar naar Tesla te kijken. dat aandeel zakte 5 % omdat de cybertruck lelijk was bevinden door de concurentie... om de dagen erna met 10% te stijgen wegens de preorders

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 13:13 | 8

@Kim-Jung-Un | 08-02-20 | 15:07: Warren Buffet heeft een beleggingshorizon van 10-20 jaar bij investeringen. En echt niemand met zo’n horizon heeft in 2019 slecht geboerd, omdat al dat spaargeld de beurs op vlucht.

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:26

@Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:26: Eerder vanwege Kraft Heinz en een berg cash. De aankoop van eigen aandelen door bedrijven drijft de rally de laatste jaren. Spaargeld gaat erin en weer uit.

arlen | 09-02-20 | 01:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Zoals het zich nu laat aanzien zal het Coronavirus zich naar nog veel meer landen gaan uitspreiden. China vertelt niet het ware verhaal. Mensen worden hardhandig uit hun huizen gesleept bij een vermoeden van. Wat gebeurt er met deze mensen? Huizen worden gebarricadeerd. Patiënten worden aan hun lot overgelaten. Er zijn bijna geen dokters. Het werkelijke aantal doden in China zal waarschijnlijk boven de tienduizend of meer liggen. Is al dat exotische eten slechts een rookgordijn dat is opgetrokken om iedereen in slaap te sussen?

Nehemia | 08-02-20 | 13:13 | 7

@Wim Venijn | 08-02-20 | 13:54: Deze mensen kun je niet overtuigen. Onder het mom van - als het niet van de gefilterde nieuwsvoorziening van de MSM komt is het per definitie niet waar. Dan is het einde discussie.

Nehemia | 08-02-20 | 13:59

@Nehemia | 08-02-20 | 13:59:
Of ze hebben de intelligentie niet om informatie te kunnen filteren of ze zijn ingehuurd.

Wim Venijn | 08-02-20 | 14:13

@litebyte | 08-02-20 | 13:19: ssst hij weet nog niet dat dit virus alleen mensen doodt die bang zijn..

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:23
▼ 4 antwoorden verborgen

"Dit comment wordt niet geplaatst"

Heb ik daarvoor twintig minuten zitten tikken en claims uit dit artikel zitten weerleggen?

Leyrann | 08-02-20 | 13:12 | 4

Ach weet je ik kan wel even een tl;dr doen, misschien handiger.

1. China heeft er niks aan om te liegen over de cijfers, maar het kan ze wel veel kosten. Daarom denk ik dat het onwaarschijnlijk is dat ze dat doen.
2. Het aantal doden in China tov het totale aantal gevallen is hoger dan dezelfde waarden buiten China. Dit is ook zo als je voor China de waarden van twee weken geleden neemt. Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat China de aantallen doden drukt.
3. De snelheid waarmee het virus zich verspreid is aan het afnemen. Twee weken geleden nam het aantal gevallen met 50% per dag toe, dat is ondertussen naar 15% of nog minder gedaald.
4. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij ging die beurs al omlaag ruim voordat het coronavirus in het nieuws kwam.

Leyrann | 08-02-20 | 13:15

@Leyrann | 08-02-20 | 13:15: een dingetje dan, punt 3: dit is waarschijnlijk meer een uiting van de maximale capaciteit vd labs en voorhanden zijnde kits dan vh aantal bevestigde gevallen.
Het aantal echte gevallen ligt doorgaans 10-20x hoger dan de meldingen. Niet iedereen zoekt een dokter op, zeker niet als die ver weg is of er toch geen goede behandeling is.

Nichtsneues | 08-02-20 | 14:14
▼ 1 antwoord verborgen

Als er 1 ding doodeng is aan virale ziektes dan is het wel een virus dat je oploopt door iemand de hand te schudden... daarna kerngezond verder waggelt alsof er niets aan de hand is.... alvorens je plots 2-3 weken later doodziek wordt.

Fijne wedstrijd. Het is geen "normaal" griepvirus. Ik zei het gisteren al. Als de Chinezen ziekenhuizen uit de grond stampen alsof het paddenstoelen zijn is er reden om in paniek te raken. Iedereen die je gedag hebt gezegd of naast hebt gezeten in de bus kan besmet zijn en jij hebt niets door totdat je doodziek wordt.

Theodorus.Goldbach | 08-02-20 | 13:11

je kan zoveel 'goud' kopen met je eurootjes als je wilt. Zolang dit zogenaamd van jou is middels een gesimuleerde omgeving heb je er net helemaal niks aan bij het instorten van de wereldeconomie. Het enige wat op zo'n moment telt is fysieke eigendom. Oftewel alle mensjes die denken slim te zijn met zo'n acties komen gewoon bedrogen uit. Want geloof maar niet dat er dan iets over blijft van al die online valuta's..

En als u al dat goud fysiek in handen zou krijgen, wat u natuurlijk niet lukt. Dan wordt u er gewoon om gekielhaald. Nee Ik heb het gouden ei.

Bij anarchie is er maar 1 veilige plek op deze kloot en dat is het Alpenland. Veilig en schoon drinkwater zoveel je maar wilt uit de bergen. Leven op de natuur. Zo gauw mij bericht binnenkomt van zombies of iets in die trant dan pak ik de auto en ben weg. Desnoods loop ik erheen.

papasfritas | 08-02-20 | 13:09 | 8

"En als u al dat goud fysiek in handen zou krijgen, wat u natuurlijk niet lukt."

Hoeveel kilo wil je hebben? Voor 1 % boven de prijs lever ik je persoonlijk alles fysiek wat je nodig denkt te hebben...

Bucket of Shit and P | 08-02-20 | 16:16

Goud kun je ook niet eten...

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Olieprijs daalt, koffieprijs ( Arabica ) daalt nog harder.

ikbenerweer! | 08-02-20 | 13:09 | 2

Ik ben ff in de auto naar de super om koffie te halen.

KlauwnBassie | 08-02-20 | 14:10

Goud?

Bonen, water en spek inslaan. Dat Corona-virus lijkt onhoudbaar met een incubatie-tijd van 2-3 weken. Al 11 gevallen in Frankrijk waarvan 5 in de Franse Alpen.

Wat de beurs doet is niet belangrijk voor simpele zielen zoals jij en ik.

Theodorus.Goldbach | 08-02-20 | 13:05 | 3

Zijn het misschien toch die sneeuwkanonnen. Daar reden die Chinezen ook mee door de straten.

ikbenerweer! | 08-02-20 | 13:08

Inderdaad als er echt een pandemie uitbreekt telt alleen nog gezondheid de bijbehorende zorg en dat er genoeg te vreten is.

Dutch_Holland | 08-02-20 | 13:09

Onhoudbaar inderdaad. Die Fransen hebben het van een Engelsman die van 20 tot 23 januari in Singapore was. Singapore meldde op 23 januari hun eerste 2019-nCoV patiënt. Hoe groot is de kans dat deze Engelsman precies met deze ene patiënt in nauw contact is gekomen? Ik acht het waarschijnlijker dat het aantal besmettingen veel groter is dan we denken.

Trekhaas | 08-02-20 | 13:14

Wanneer zal het Corona-virus in 020 uitbreken?

aamert | 08-02-20 | 13:03 | 6

@grapo | 08-02-20 | 13:14: die cruiseschepen komen niet meer in 020 maar in 010. Ivm het extra kopgeld dat geheven wordt.

Nichtsneues | 08-02-20 | 14:21

@Nichtsneues | 08-02-20 | 14:21: dat bootje dach ook in japan te komen.. en moest ineens nieuwe reisplannen maken, al dobberend in de zuid chinese zee.

grapo | 08-02-20 | 14:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Goud is al aardig gestegen, maar nog steeds relatief goedkoop, kijk eens naar de koers tijdens de vorige crisis.
Bovendien terecht wat Alexander zegt, koop je het niet voor het rendement dan wel als hedge.
Succes met je pensioen in euro's.

Harry Turtle | 08-02-20 | 13:00 | 6

@Berbaar | 08-02-20 | 13:07:
waar heb je het over? sinds de vorige piek op 2200 staat het al paar jaar op 1200-1350.
Nu net even 1550, poeh poe!

Hemmenaar7 | 08-02-20 | 13:36

@Berbaar | 08-02-20 | 13:26: moet wel lekker makkelijk voor je zijn zo’n beperkt leventje hebben.

WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 13:51

Euro's ? NEXIT ! ZSM !

Kim-Jung-Un | 08-02-20 | 15:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Vermeld er dan gelijk bij wat die Baltische Droge Index weergeeft, beste Alexander. Het zal vast niet de termijnmarkt voor cervelaatworst in de Baltische staten betreffen, maar toch... Wees duidelijk en volledig!

Rhenium | 08-02-20 | 12:59

Mensen zoals beleggers en optiehandelaren, banken goudmarkten en wat niet meer. Bubbelmakers. Zij hebben ons al vaker in een crisis gestort (en erger) alsdan alle virussen anno nu ooit zouden kunnen doen. Beleggingsadvies op geenstijl met daaronder dan een advert van een "nieuwe manier van investeren" vastgoedhandel als een bitcoin pyramide met eigen handelsplatform. Het moet niet gekker worden.

grapo | 08-02-20 | 12:47 | 11

@WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 14:00: fijn dat jullie het alletwee zo goed snappen. nu nog even zorgen dat het virus of een beurs jullie niet klein krijgt. mocht je toch ten onder gaan dan bent u welkom om met bij ons hier mee te eten. medische zorg kunt u ook krijgen. hell,.. een stukje grond voor uw eigen voedselvoorziening kan er ook nog wel vanaf hoor. indien nodig hoor ik het wel he.

grapo | 08-02-20 | 16:16

@grapo | 08-02-20 | 16:16: afgelopen week schreef ik weer een dikke 5k bij op mijn beleggings account en had zelfs de dikke duik van de aex net gemist. Beurs is me voorlopig goed gezind.

WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 16:52

@WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 16:52: heel goed van u. ik hoef niks meer bij te schrijven. zit al 2 jaar buiten nederlandje. werk niet voor geld maar voor mijn lol. ben arrivez.. en ook een beurs kan mij niet nekken. mijn vermogen hoeft niet te groeien. reicht für die rest meines lebens. mijn eten kommt niet uit een super en mijn zorg niet uit een verplichte basisverzekering. wat is uw punt ? de mijne is er zit voir mij geen gevaar in een beurs of belegging of zo. ik heb wat ik nodig heb .. en vind beurshandel en wat niet meer een grotere bedreiging voor de wereld dan het coronavirus. of u dat nou leuk vind of niet. er bestaan mensen die schijt hebben aan (wereld) economie en achterlijke investeringen. gewoon omdat ze die niet meer nodig hebben en all lang vrij zijn van al dat quasi intelectuele gelul. maar veel geluk ermee en zoals gezegd, mocht het mis gaan, u bent welkom.. ik heb genoeg om te delen hier.

grapo | 08-02-20 | 18:26
▼ 8 antwoorden verborgen

Het beste is dat ze dat cruiseschip bij Japan met een torpedo afzinken.

Piet Karbiet | 08-02-20 | 12:43 | 3

Dan verspreid het Coronavirus zich onder de vissen

RandyBiel | 08-02-20 | 12:54

zou wel eerlijker zijn, al die mensen krijgen gewoon gratis extra vakantie

Nouwske | 08-02-20 | 12:55

Global supply chain.

ikbenerweer! | 08-02-20 | 12:43 | 2

De Chinese supply chian is al aan het haperen want geen voer voor pluimvee wegens de quarantaines en geblokkeerde wegen,
https://twitter.com/IsChinar/status/1225613482604756992?s=20
https://twitter.com/IsChinar/status/1225771611581829121?s=20

steekmug | 08-02-20 | 13:47

@steekmug | 08-02-20 | 13:47: en dan heb ik het nog helemaal niet over de kosten van opruiming kadavers en ontsmetting wegens kans op ziektes in Chinese provincies die in lockdown zijn.

steekmug | 08-02-20 | 13:50

China wordt neergezet als zijnde communistisch maar is dat al een jaar of 20 niet meer. Zekers het is geen democratie en een kliek van nomenclatura heerst over miljarden mensen maar met communisme heeft het niets meer te maken. Gelukkig maar want dat was nog erger. Het is een mix tussen staatskapitalisme en ongebreideld marktdenken.
Natuurlijk liegt de Chinese overheid. Paniek is namelijk heel slecht voor de handel en de economie. Dat kost centjes.

Zapata10 | 08-02-20 | 12:41 | 4

Kunnen we China niet kapotwobben voor de echte getallen?

Wim Venijn | 08-02-20 | 12:50

Het oogmerk Communistische Wereldheerschappij blijft.

Lt. Hubert | 08-02-20 | 13:14

@Lt. Hubert | 08-02-20 | 13:14: Ach u leeft nog in de jaren 80. De enige heerschappij die de Chinezen willen is economische heerschappij. Overal waar profits in het verschiet liggen duiken Chinezen op. Verder is het wel een eng land met hun controle maatschappij.

Zapata10 | 08-02-20 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

Eerste dode in China was op 10 januari. Ongeveer 40 dagen na de eerste melding van het virus begin december. En vanaf 10 januari, explodeerde de gevallen.
Zelfde beeld zal over de rest van de wereld zijn, een gevalletje hier en daar, zoals in China.
Vanaf half februari tot begin maart, ook in uw buurt. Beleg in goud, de economie zal instorten.
En dit is niet een doomscenario, maar heel realistisch van wat we zien hoe het zich ontwikkelde in China.

Wim Venijn | 08-02-20 | 12:38 | 4

@captainobvious | 08-02-20 | 13:06:
We verwachten het dus, maar maatregelen blijven uit. Bakken ladingen vol kuchende passagiers worden direct ingevlogen.
Als China, die het niet zo hebben met mensenrechten, het al niet onder controle kunnen krijgen, wat verwacht je dan van de westerse wereld?

Wim Venijn | 08-02-20 | 13:09

Zorg dan ook maar voor wat blikvoer, want in uw doomscenario kost een gehaktballetje bij mij toch al gauw een gouden tientje...

Bucket of Shit and P | 08-02-20 | 16:20

Jij hebt echt geen kaas gegeten van e
In China werd eind december pas het eerste geval ontdekt omdat men tot die tijd uitging van normale griep. Daarna hebben die Chinezen maatregelen genomen die in de EU ondenkbaar zijn en ook qua snelheid.

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:30
▼ 1 antwoord verborgen

Economen snappen niks van wetenschap. Dat blijkt ook uit dit stukje.

Een "biohazard lab" is niet een chemisch lab.

Dat nCoV heeft nu 61 besmettingen buiten China op zijn naam staan, en de wereld is inmiddels op het ergste voorbereid. Het gaat dus geen grote economische gevolgen hebben, behalve een tijdelijke productiestop in een paar Chinese steden.

En Zerohedge gebruiken als bron, echt?

nieuwe_Deen | 08-02-20 | 12:37 | 5

En wetenschappers snappen niks van economie.

Ongeveer elke multinational heeft zijn productie uitbesteed aan de Chinezen. Als China plat ligt of op slot gaat wordt er niks meer gemaakt (grondstof prijzen, half-fabrikaten), wordt er niks meer geëxporteerd (vervoerders, retail) , ontstaat er enorme schaarste (consumentenprijzen).

Re:Kniftig | 08-02-20 | 12:58

Zerohedge.. zoiets als infowars maar dan met cijfers.

litebyte | 08-02-20 | 13:02

Ben straatarm, dus die beurs kan me gestolen worden.

Echt goud in handen hebben helpt je overleven in apocalyptische toestanden.

Ik verwacht hier geen Zombie-Nation, maar...

Je kan beter als nummer 50 Corona hebben dan nummer 4318.

Hoeveel ijzeren longen zijn er beschikbaar?
Alleen al om deze reden zou je toch al een beetje hebben moeten preppen.

Totdat er een vaccin beschikbaar komt, is het echt een kwestie van het niet krijgen of anders uitzieken.

Waar blijven de geruststellende beelden van de WHO? Dat China de zaak redelijk onder controle heeft?
Waar blijft Xi Jinping? Zonder masker, onder de mensen?

Doe met je geld wat je wil, speculeer, ga short of maak het op bij de dames van lichte zeden.

Mn groothandel heeft geen FFP3 maskers meer en de containers met nieuwe voorraad, die klaarstonden bij de douane in Rotterdam, zijn rechtsomkeert. (Geconfisqueerd door de fabrikant.)

Ik wens je veel plezier met je stress over aandelen.

NumbNuts | 08-02-20 | 13:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor dit soort analyses kun je ook in de kroeg terecht. Of op de verjaardag van die ene oom die een nieuwe Corsa via private lease heeft en adviezen geeft aan iedereen die het niet wil hebben.

Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 12:37 | 4

Alleen krijg je op GS meer reacties.

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 12:48

Maar hier heb je opeens mensen die denken dat je er verstand van hebt!

captainobvious | 08-02-20 | 13:07

Doet me denken aan de 16 miljoen coaches en trainers uitspraak.

steekmug | 08-02-20 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

Geld is het kwaad van de wereld.
De decadentie om de financiële kant van een mogelijke pandemie te willen belichten, of zelfs te willen gebruiken als mogelijkheid om winst te maken, is niet alleen stuitend leeghoofdig cq een lege liefdeloze focus op materialisme.
De tekst duidt het al: 'Veel omtrent het Coronavirus is omgeven met veel onzekerheid, traditioneel iets wat de beurs niet leuk vindt.'. Zo denken mensen die louter aan zichzelf en geld geld geld denken. Interessant edoch Leeg.

Mensdier | 08-02-20 | 12:36 | 4

@Re:Kniftig | 08-02-20 | 13:04: wat een stom verhaal om aan te geven dat je eigenlijk niks weet. Wat deze meneer hier zegt geeft precies aan wat er wringt, om het nu over winst maken door ziekte en ellende te (mis)bruiken, GS onwaardig. Totaal irrelevant.

Normpje | 08-02-20 | 13:18

@Re:Kniftig | 08-02-20 | 13:04: als u zelf maar begrijpt wat u bedoelt met uw stukkie puberale fantasie over geld en seks, dan is het goed. Ruk ze.

Mensdier | 08-02-20 | 13:22

Jij koopt dus duidelijk nooit medicijnen.

WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 14:14
▼ 1 antwoord verborgen

Beurzen haha die zijn alleen een thermometer van ongebreidelde optimisme.

azijnseikerT | 08-02-20 | 12:33 | 1

Zoals Midas Dekkers zei: “Een kind van 3 begrijpt dat bomen niet tot in de hemel groeien. Helaas gaan ze daarna economie studeren.”

GekkeLorrie | 08-02-20 | 12:50

Zo zo, beursadvies op geenstijl. Mag dat wel?

sjuul69 | 08-02-20 | 12:30 | 1

Wel als het kant noch wal raakt.

captainobvious | 08-02-20 | 13:07
-weggejorist-
gaffelbaard | 08-02-20 | 12:29 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb nooit griep en in mijn familie wordt zo'n beetje iedereen 95. Ik rook niet, drink matig, eet de schijf van vijf en sport 4 keer per week. Waar zal ik me druk om maken....

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 12:28 | 11

Zijn tig mensen die exact hetzelfde doen en toch een terminale aandoening krijgen.

WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 14:16

@WayneGretzky*99* | 08-02-20 | 14:16: Dat is waar. Maar in mijn familie gek genoeg nauwelijks. Wel allemaal mensen met een goede levensstijl. Dat helpt zeker.

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:43
▼ 8 antwoorden verborgen

De liquiditeit vindt z’n weg ook naar de huizenmarkt. Tot die geldstroom opdroogt of zelfs omkeert.

Zwartste scenario: overheid schaft hypotheekrenteaftrek af, Corona decimeert de babyboomgeneratie en de rente schiet omhoog. De schuldenvrije huizen van de oudjes worden tegen elke prijs gedumpt door de nabestaanden en nieuwkomers kunnen/willen/mogen minder lenen om te starten.

erkomenanderetijden | 08-02-20 | 12:25 | 1

Schuldenvrije huizen?
Zit ook nog een flinke berg aflossingsvrij bij om het feestje compleet maken.

Harry Turtle | 08-02-20 | 13:16

@van Elsloo: niet goed opgeled op school ? "wordt verdisconteerD" is de correcte spelling.

beniknouzoslim | 08-02-20 | 12:24 | 3

Taaln4zi

piet7003 | 08-02-20 | 12:29

school? Geen spatie. Taalnazi uit. Oh ja, en "Wordt.....

kwark001 | 08-02-20 | 12:32

Opgelet is met een T.

Man-Van-De-Rekening | 08-02-20 | 12:40

eerst maar eens zien of ik de storm des doods overleef morgen

Zyprexa20mg | 08-02-20 | 12:24

CoronaVirus discussion stream op you tube door Weaponsandstuff93

RIDEFREE66 | 08-02-20 | 12:21

Winst nemen en dan het geld op de bank zetten is natuurlijk net zo nuttig als in aandelen blijven met het gratis geld beleid van de dollar, de euro de yen en de Yuan renminbie en in de nasleep, het pond,de franc en de kronen..

AlexanderVissers | 08-02-20 | 12:20

"De Chinese overheid staat er om bekend dat ze cijfers manipuleert"
Niet alleen de chinese overheid, rutte en zijn bende kunnen er ook wat van!

vluchtelingallergie | 08-02-20 | 12:19 | 1

Dat hoef je niet steeds te vermelden, weet vrijwel iedereen nu.

kwark001 | 08-02-20 | 12:21

Het cruiseschip in Japan is de beste benchmark inzake mortaliteit en verspreidingspotentie Corona.

Even Inter of extrapoleren met cijfers China, wat je voorkeur ook moge zijn. Van 1 naar 65 in een kleine week.

Kaas de Vies | 08-02-20 | 12:18 | 9

@eerlijke joop | 08-02-20 | 13:22: Bij de Mexicaanse griep viel het allemaal reuze mee. Alhoewel ik 1 iemand ken die er behoorlijk ziek van werd, en 14 dagen het bed moest houden. Daarna echter volledig hersteld.

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:45

Nee dus.. op een boot gelden hele andere regels.. 5000 mensen op leeftijd opeengepakt die tezamen eten, drinken, shoppen, in het zwembad liggen en wat al niet meer, op een stalen drijvende kooi met een verpakkingsdichtheid van 10 per 40m2..
Sommige gevangenissen zijn ruimer van opzet

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:35
▼ 6 antwoorden verborgen

@Alexander: U bent de ongefundeerde aanval van 29-01-13 vergeten?

Kleine.Tieten | 08-02-20 | 12:18

En de boer, hij ploegt voort.
Eten maken voor de mensen.

kloopindeslootjijook | 08-02-20 | 12:18 | 1

Jaja

SterF... | 08-02-20 | 12:32

Vreemd dat we nog steeds niet weten hoe besmettingen worden overgebracht.

Mr.Crowley | 08-02-20 | 12:15 | 10

@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:45:
Verkoudheid is een ontsteking in de neusholte.
Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Waaronder ook virussen.
Griep wordt veroorzaakt door het influenza virus. Dat is weer iets anders als het Corona virus. Dit type schijnt ook niet bekend te zijn.

Mr.Crowley | 08-02-20 | 15:51

@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:45: verkoudheid wordt veroorzaakt door een Corona-type virus..
Dat snot is het gevolg van cellen in je neuswand die het begeven door het virus.

Epistulae_Morales | 08-02-20 | 17:38
▼ 7 antwoorden verborgen

De financiële markten reageren gewoonlijk grillig en onvoorspelbaar op een mondiale crisis, of dit nu olie, oorlog of politieke onrust betreft. Prognoses maken op basis van de ontwikkeling van een wereldwijde virusuitbraak lijkt mij derhalve een onbegonnen zaak tot het moment waarop daar echt sprake van is en de feiten niet langer versluierd worden door het chinese regime of de wereldwijde handel. Het cruiseschip voor de kust van Japan vormt in deze een morbide testcase. Op dit moment kun je jezelf gelukkig prijzen als je niet als een rat in de val hoeft te zitten op zo'n luxe boot met bejaarden die een levensdroom in een nachtmerrie zien veranderen. Of dat corona vaste voet aan wal heeft gezet in Nederland. Dat is een werkelijkheid die je kunt duiden. Economische gevolgen zullen niet uitblijven dan.

suscrofa | 08-02-20 | 12:15

Aandelenbeurzen zijn hele slechte thermometers.

Bij een thermometer lees je per direct af wat de huidige stand is qua temperatuur, bij een beurs is het onmogelijk iets ondubbelzinnig af te lezen.

Afgelopen week is de beurs gigantisch gestegen. Wat zegt dat? Niemand die het weer.

Kan zijn korte jubelstemming over resultaten Trump.
Of
Lange termijn ligt economie er goed voor.
Of
Shortsqueeze naar aanleiding posities in casu Coronavirus.

Het zegt dus vrij weinig, behalve achteraf dan kunnen we zogenaamd de plaatjes en grafiekjes duiden.

Vaak is het onzin.

Quantative easing of lage rente doet niets als de handel en hele steden stil liggen. Lage rente kan ik niet in mijn auto gooien en digitaal geld niet eten.

Kaas de Vies | 08-02-20 | 12:14 | 4

Het is inderdaad altijd interessant om te zien hoe het beleggers geen ene moer interesseert of de winstcijfers meevallen of tegenvallen, maar wel reageren op iedere scheet die een PotUS maakt.

nieuwe_Deen | 08-02-20 | 12:51

Mr Market is manisch-depressief, aldus Warren

Hemmenaar7 | 08-02-20 | 13:25

Miljarden Dollars en Euro's aan Geldinjecties door centrale banken met digitaal geld.
https://lekkercryptisch.nl/nieuws/2020/01/24/De-wereld-verdrinkt-in-torenhoge-schulden

steekmug | 08-02-20 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Onzin natuurlijk,
het corona virus is door aliens verspreid en lift mee op de aankomende storm!
Morgen is iedereen besmet en binnen een week allemaal dood,
gelukkig staan mijn Canopy Growth aandelen +14%
een tevreden wietroker is namelijk geen onruststoker!!

TijdelijkOptimist | 08-02-20 | 12:14 | 3

Een Weedstock-gekkie!

H. Caulfield | 08-02-20 | 12:25

morgen staan je aandeeltjes - 14%, u een ontevreden wietroker en stookt onrust.

rectormagnificus | 08-02-20 | 12:40

GWPH, gratis tip.

Maya de Blij | 08-02-20 | 15:43

Met drie man in beschermende pakken en perslucht de straat op en de paniek is rond.

kwark001 | 08-02-20 | 12:13 | 5

Denk ik ook. Je hebt gezien wat slechts één Damschreeuwer teweeg bracht.

Here's Freddy | 08-02-20 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

De echte graadmeter van de economie is de deurwaarder. Hoe meer zaken bij de deurwaarders, hoe slechter de economie.

Fuckinghell | 08-02-20 | 12:10 | 6

Is deurwaarder zijn een beschermd beroep of geld dat alleen voor gerechtsdeurwaarder zijn ?

steekmug | 08-02-20 | 14:13
▼ 3 antwoorden verborgen

De laatste week heeft ook de US $ een serieuze vlucht naar boven gedaan .
Of ligt het weer aan het trammelant met the Donald .

likmegaties | 08-02-20 | 12:10

Statistieken uit Sjina moet je altijd vermenigvuldigen met - of delen door 10. Ik vertrouw die cijfers voor geen meter.
Ik ben heel benieuwd hoe de patiënten in Japan en enkele Europese landen gaan hertellen. (?) Dan weten we pas waar we aan toe zijn.

De filmpjes die ik hier op de Geenstijls voorbij zien komen stellen weinig gerust.

Eduardo- | 08-02-20 | 12:09

De aandelenbeurzen zijn vaak mooie voorbeelden van hysterie en paniek

litebyte | 08-02-20 | 12:06 | 2

Precies. Wat dat betreft overschatten ze dit keer eens een keer niet. Hoewel, “schatten”. Het is vaak een kwestie van sentiment en gevoel in plaats van inschatting, dus als het virus alsnog toeslaat zullen we een forse overcorrectie naar beneden zien op de beurs.

Muxje | 08-02-20 | 12:10

Je hebt leugens en statistieken. Beide zijn leugens en afhankelijk van de beschikbare en betrouwbare input die je erin stopt.
De betrouwbaarheid van de gegevens is nul en de beschikbare data is niet te overzien. Te onbetrouwbare data.
Fakenieuws dus, gewoon een corona griepvirusje. We hebben haar niet voor niets lieftallig Corona genoemd.
Volgende onderwerp graag.

ja-ja-nee-nee | 08-02-20 | 12:30

Ach, zoveel drukte om een griepje. Nog een enkele besmetting in 0031, laat staan dat er doden zijn gevallen. Next.

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 12:05 | 8

@Professor Superhirn | 08-02-20 | 12:12: Er is niks mis met de natiestaat.

Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 12:17
▼ 5 antwoorden verborgen

De Chinese overheid is niet de enige die cijfers manipuleert, maar dit terzijde. Terug naar de neveneffecten van het Coronavirus.

MickeyGouda | 08-02-20 | 12:01

Beleggen in goud, hopelijk onder het matras, en niet als nullen & enen op een server.

Feynman | 08-02-20 | 12:01 | 18

Ik heb net even naar mijn bitcoins gekeken.
Gaat lekker!

Carmelita | 08-02-20 | 14:05
▼ 15 antwoorden verborgen

Het is gewoon een griepvirus. En er is al een bijna een vaccin voorhanden voor de zwakkere in de samenleving.
Volgende onderwerp graag.

ja-ja-nee-nee | 08-02-20 | 11:58 | 19

@TheBurnerMan | 08-02-20 | 12:44:
heel mooi, waar allicht niet beschikbaar als er tienduizenden zijn geïnfecteerd.
Kan zijn dat het buiten China beperkt blijft, maar in januari waren de cijfers in Wuhan ook nog heel beperkt. Imo duurt het gewoon wat langer dan de aandachtsspanne van de huidige media(consument)

Hemmenaar7 | 08-02-20 | 13:17
▼ 16 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken