ABN Amro zet spaarrente op NUL PROCENT
Eerste grootbank gooit zichzelf in het zwaard van de publieke opinie door spaargeld meerwaardeloos te maken.
Het is officieel. Vanaf 1 april geven een ouwe sok, de bergruimte tussen de bankkussens, de vochtige plek onder het matras en je holle kies precies evenveel rente als ABN Amro. Namelijk: NUL PROCENT. Kleinere banken deden het al, de grootbanken staan in de rij. Wie meer dan 2,5 miljoen euro uit heeft staan (u allemaal, toch?) bij de voormalige staatssteunvangers, gaat zelfs negatieve spaarrente betalen. En wie voor een dubbeltje geboren is, zal vanaf 1 april altijd een dubbeltje blijven. Schuld van - ja, zegt u het maar. Het rentebeleid van de Europese Centrale Bank? De euro? Mark '1000 euro' Rutte? De wankelbanken in zwalkend Zuideuropië? Handelsoorlogen met China en sancties tegen de Russen? Donald Trump, misschien, of toch maar de Brexit? De koers van ABN Amro snelt uw rentestand in ieder geval vooruit: op naar de nul...
Uitleg voor economische nitwits:
Reaguursels
InloggenDe volgende stap is geen negatieve rente maar een spaarekening die 10 euro per jaar kost. Voor veel mensen dekt dat een kleine negatieve rente.
Binnenkort worden de sokken stervensduur, wedden?
Leegpinnen voordat de waarheid blijkt.
Er schijnt een papierprobleem te bestaan.
Gelukkig heb ik nog een NN rekening met 0.02% rente en geen kosten.
Van Nederlandse banken verwondert me niets meer. Hebben gewoon geen bestaansrecht meer. De overheid echter incasseert al 20 jaar teveel vermogensbelasting. Een overigens onrechtvaardige, overbodige belasting, zoals zoveel Nederlandse belastingen. De EU heeft zijn kans gehad om op dit terrein uniformiteit te scheppen. Nexit.
Over de banken niets dan slechts maar ABN betaalt nu zelf ook voor spaargeld dat ze bij de ECB aanhouden ipv dat ze iets ontvangen. Dan is het raar als ze hun eigen spaarders wel rente geven. Dan verlies je op 2 fronten: je betaalt aan de ECB voor je spaargeld EN je betaalt rente aan spaarders. Maar goed, de banken hebben ons lang genoeg een rad voor ogen gedraaid dus medelijden kun je er moeilijk mee hebben.
Negatieve hypotheekrente next?
Kunnen ze ons niet betalen om geld bij hen te lenen ?
Lekker goedkoop toch, die EU?
Over 2012 kreeg ik nog €.1500 rente, over 2019 nog €. 22.
Ik word rijk.
Dat de rente richting de 0% zou gaan was wel te verwachten, maar dat nu juist de ABN, de bank die wij notabene tijdens de crisis met zijn allen in de lucht hebben gehouden hiermee begint, is gewoon een hele dikke middelvinger naar de Nederlandse belastingbetaler.
U dient die middelvinger maar gewoon te accepteren, droog in uw arie. Terwijl we toch echt wel spuug hebben verdient.
U dient die middelvinger maar gewoon te accepteren, droog in uw anus. Terwijl we toch echt wel spuug hebben verdient.
Ik heb economie gestudeerd. Voor mij is het duidelijk dat we nu het kwartje van Kok moeten terugvorderen van de staat.
Maar wel Tapioca eten gatverdamme
Wordt steeds interessanter om te investeren buiten de eurozone...
Groot-Brittannië, mooi kortbij
@Fi-Bu-Bla | 13-01-20 | 23:53:
Even afwachten wat er na de Brexit gebeurt.
@Fi-Bu-Bla | 13-01-20 | 23:53: een kortbij is een soort discounthommel?
De enige kostenpost die de bank heeft op spaargeld, is het rondpompen er van.
Gewoon het belonen van slecht en bestraffen van goed gedrag. De parabel van de krekel en de mier, maar dan met een ander einde. Niet de mier wordt beloond voor spaarzaamheid in de zomer en appeltje voor de dorst in de winter terwijl de krekel wordt bestraft voor zijn zorgeloos frivool en lui gedrag in de zomer met honger of afhankelijk zijn van de aalmoezen van de mier. Nee, er komt een meneer van de overheid bij Truus de mier langs, of van de Centrale Bank: wat denkt zij wel niet, omhooggevallen zespotig overijverig takkewijf? De krekel heeft recht op bed, bad, brood en minstens 50% van haar vermogen. En als ze dat niet wil geven, nou dan zullen we wel even heel hard geld gaan valsemunten, pardon, volkomen legaal bijdrukken door het aan te bieden tegen stuntrentes aan iedereen die het wil hebben. Zodat de centjes van Truus op de bank, iedere dag van de winter minder, minder, minder waard worden. Dat zal haar leren...
En het moet natuurlijk voor de EU ook. En zogenaamd om Griekenland te redden. Want jaren terug, als nitwits zoals ik zeiden dat je beter gewoon de debiteuren en crediteuren hun verlies kunt laten nemen zodat beide partijen die vrijwillig een lening zijn aangegaan of hebben verstrekt daar toch ook het meest van profiteren bij goed, maar ook meest voor moeten bloeden bij slechte uitkomsten, werden weggehoond met de opmerking dat een faillissement ons en anderen indirect via een economische crisis toch ook geld zouden kosten. Zoiets als: betaal mijn onbetaalbare hypotheekschuld na mijn verlies van baan, egoïstisch kreng, want anders heb ik geen centen meer om in jouw winkel te komen shoppen. Maar deze alternatieve "heilzame" centrale planning kost niks zeker? Oh, het kost juist anderen geld dan de crediteur en debiteur? Dat was dus de bedoeling...
Als je al die onzalige euro wilt houden, hervorm het tot een mandje van nationale munten, meer niet. Met de regel erbij dat begrotingstekorten en maken van nieuwe schulden verboden is, en een eventueel tekort moet worden bijgeprint. Op straffe van uit de Euromand gegooid te worden als je toch meer staatsschuld maakt. Je betaalt dat tekort maar via gierende inflatie van je lokale munt. En de Euro die stijgt of daalt zo hard als het gemiddelde (wan)beleid van al die landen en munten in dat mandje. Want dat doe je nu feitelijk ook al, maar dan door kunstmatig lage rente.
Het is niet langer de keus tussen een degelijke harde munt dankzij prudent beleid van een onafhankelijke centrale bank, tegenover een Weimar of Zimbabwe scenario van overheden die eigen geld printen. Die keus is een rookgordijn en illusie. De Centrale Banken zijn in geen enkel opzicht onafhankelijk gebleken. Je bent geheel overgeleverd aan de meerderheid van landen in de ECB. Bestaat die uit degelijke lidstaten als DE of NL, heb je een snoeiharde munt, maar moeten de Grieken en Italianen, Spanjaarden, Portugezen en Fransen ervoor bloeden. Bestaat die zoals nu uit juist die landen, krijg je hun munt, zacht als boter, verdampend waar je bijstaat.
De feitelijke keus is nu: een Centrale Bank die maken van schulden beloont en sparen bestraft, zodat een enorme schuldenberg op de schouders van volgende generaties kan worden gekwakt die nooit voor de huidige politiek gekozen hebben (en dan alsnog keihard moeten bezuinigen of weginflateren met geld printen) of de huidige generaties kiezers bestraffen voor hun kartelkeuzes in het hier en nu met een overheid die het geld meteen print en inflatie veroorzaakt, maar dan met een rente die ook meestijgt om daar (deels) voor de compenseren. Ik denk dat ik wel kan raden welke van die twee sneller tot de eis of noodzaak tot bezuiniging of belastingverhoging zou leiden...
Boeie; gewoon toch wat sparen, en dan straks lachen als de pleuris uitbreekt.
En toch ken ik een kikkerland dat niet meer voldeed aan de Euro vereisten: maximaal 60% staatsschuld, maar er niet uitgeknikkerd werd. Griekenland bakte her helemaal mooi, dat land heeft alleen in de uit de duim gezogen rapporten van Goldmansachs ooit aan die eis voldaan.
@W_F | 13-01-20 | 23:11:
"Griekenland bakte her helemaal mooi, dat land heeft alleen in de uit de duim gezogen rapporten van Goldmansachs ooit aan die eis voldaan."
Wie was ook alweer hoofd van de internationale divisie van Goldman Sachs destijds? Mario Draghi, de latere en nu voormalige president van de ECB.
"zogenaamd om Griekenland te redden,... want anders heb ik geen centen meer om in jouw winkel te komen shoppen."
U heeft gelijk, niet Griekenland werd gered, maar de banken die veel Griekse obligaties op hun balans hadden staan, waaronder grote Nederlandse, Duitse en Franse banken.
Good job Wol. Thanks.
Helemaal eens dat "... het belonen van slecht en bestraffen van goed gedrag..." funest is. Daar gaat het mis.
Waarom nog goed/braaf/eerlijk zijn als dat keer op keer betekent dat je je neus stoot en je alleen maar moet opdraaien voor slecht/ongewenst/frauduleus gedrag van/door anderen.
Komt nooit meer goed. En het is zo makkelijk: gewoon het ongewenste gedrag hard aanpakken, dan beloon je impliciet namelijk meteen het goede/gewenste gedrag en hebben mensen een motivatie om het gewenste gedrag te vertonen.
Tja, als we geen Europese belastingen willen, dan verschuiven ze het geld wel op een andere manier.
Nul of negatieve rente is ook een manier om de Nederlandse pensioenpotten en spaarrekeningen leeg te trekken ten faveure van onze zwakke broeders in het zuiden.
Als er iets kietelt langs uw ballen, dan is dat Brussel die tot aan de oksels in uw broekzak zit te graaien.
Waren de experts er bij de Euro vergeten bij te vertellen. Net zoals op Cyprus een paar jaar geleden, een vreemde mogendheid kan zomaar de bankrekeningen leeg halen. En Nederland stond het aan te moedigen.
In Engeland ook een deposito garantie tot 85k pond.
Bij Triodos staat de spaarrente al enige tijd op 0%.
Maar als je bij Triodos bankeert wil je ook de wereld redden dus dat is logisch
Aanstellen is ook een vak.
Met de inflatie en de rente die al zo laag was, was een feitelijke negatieve rente op de waarde van je geld natuurlijk al lang een feit.
Nu gaat het gewoon niet meer als nummer een klein beetje zelf omhoog.
Maar je spaartegoed bij de bank werd al jaren ieder jaar minder waard.
U heeft duidelijk weinig economiekaas gegeten. Negatieve rente is wel degelijk zorgwekkend. Maarja, het is niet de vraag of, maar wanneer...
@Joostmochtnietsweten | 13-01-20 | 21:44: Het verschil tussen 0.1% en -0.1% is op 20k maar 40 euro per jaar. Who cares...
@mark1487 | 13-01-20 | 22:37: Maar dan moet je wel die 20 k hebben ......
En dan mogen we ook nog box 3 heffing betalen
@loser | 13-01-20 | 23:26: Ik bedoel; in Euro's maakt het verschil tussen kleine positieve of kleine negatieve rente niks uit. Dus "Negatieve rente is wel degelijk zorgwekkend" geldt misschien voor macro-economisch, maar voor het individu zijn het maar een paar kleine eurootjes
@mark1487 | 13-01-20 | 22:37: Doe ook nog ff 2,6% inflatie meerekenen aub. Je boert in totaal 560,-- achteruit.
Je pikt zo de kortzichtige VVD stemmers eruit, lekker juichen over de lage hypotheekrente.
Succes met je pensioentje straks.
U zit niet in onroerend goed? Kan mooi pensioen zijn hoor.
@DolfWeerwolf | 13-01-20 | 21:22:
Jawel ik regel gelukkig mijn eigen pensioen, net als veel andere ondernemers.
Maar die stemmen geen VVD.
Er is een verschil tussen spaarrente en rente op investeringen die je uitzet.
Goud, Zilver, Bitcoin, Shitcoin.
0,00 vertrouwen in de Euro.
Ik begrijp niet hoe dit kan, maar ik heb een paar jaar geleden mijn hele spaarrekening al leeggehaald.
Ik investeer nu in palmolieplantages en houtkachels.
En dan die smoes die ze ons voorschotelen; Het spaargeld wordt voor de veiligheid 's avonds gestald bij de Centrale Bank en dat kost geld...?! Nu ben ik geen expert en weet hier vrij weinig van, maar dit moet gelul zijn, toch...?! Dat 'spaargeld' zijn gewoon getalletjes in een computersysteem wat uiteindelijk weer allemaal 1'tjes en nulletjes zijn. Hoezo moet dit 's avonds voor de veiligheid elders gestald worden...?! Waarom...?! Het lijkt mij sterk dat werkelijk iedereen 's avonds vrij is bij de ABN... Hoe doen ze dat met buitenlandse beurzen en overmakingen dan...?! Is het niet goedkoper om een paar lakeien achter de computer te zetten die dat 'spaargeld' 's nachts in de gaten houden...?! Vragen... Zoveel vragen...
@Nemo
Als het niet zo serieus was zou ik lol schrijven. Ik hoorde het vanavond en mijn vrouw verzuchtte: goed voor het goud en de rest van de beleggingen.
Ik dacht ook al zoiets inderdaad... Het is een manier van aanjagen van uitgaven en investeringen... Dat, of ze verbergen iets. Het feit dat ze er zo ongegeneerd over liegen is daarentegen geen goed teken...!
Nou, niet de belastingdienst hoor! Die gaat voor 2020 uit van.... een volkomen uit de dikke duim verzonnen 1,8% over de eerste ton. En heeft u meer? Dan krijgt u ook meer rente!, namelijk wel 4,22%. En meer dan een miljoen? Dan scoort u bij de belastingdieven maarliefst 5,33%. Op geen enkele manier terug te rekenen en zelfs al door de Hoge Raad volstrekt illegaal verklaard, maar iemand moet die asielzoekers betalen en dat ben jij.
Mooi, over 2020 dus nog steeds geen belasting op het werkelijke rendement. Laat de belastingdienst zichzelf maar rijk rekenen met die schamele paar procent.
@W_F | 13-01-20 | 20:36: Inderdaad mooi, want zou het wel pijnlijk vinden als ik over mijn 28% rendement over 2019 ruim 30% als inkomen zou moeten opgeven. De enige reden om met forfaitaire opbrengsten te rekenen is om continuïteit in opbrengst te behouden
Nu is het klaar met de aparte rekeningen, op naar 1 en/of rekening. Dag ABN!
Of lekker naar de UK.
Die hele nulrente is enkel om de staatsschulden van Italie nog even dragelijk te houden en daarme de euro en daarmee de val van de EU zelf uit te stellen.
Maar aangezien het systeem inherent fout is, is de ineenstorting ervan onvermijdelijk. Met de forse economische crisis die dan volgt is een burgeroorlog dankzij alle geimporteerde ethniciteiten onvermijdelijk. Dat u het weet.
Helemaal eens. Daarom geëmigreerd naar het VK . Geen Euro geen Brussel .Geen VHR. Geweldig is een Brexit .
@bigstone | 13-01-20 | 21:06: vermogensrendementsheffing
@bigstone | 13-01-20 | 21:06: En lekker 6% rente op je spaarrekening?
Ik denk dat elke staat blij is met de lage rente. Nederland hoeft nu 20 miljard minder aan rente te betalen. Ja sterker, men krijgt nu rente. Met dank aan de spaarzame burgers en het politiek gestuurde ECB.
Du Roi Soleil: is dat Frans voor zonnesteek?
@bigstone | 13-01-20 | 21:07: Ik vond het al zo vreemd, een vermogenshendementsreffing...
Mooi, dan kan het spaargeld belastingtarief nu ook van 1.2% naar 0%.
Want dat is nameijk gebaseerd op (een fictief) rendement.
Moet u maar beleggen dan ook..
Als u afgelopen jaar goud gekocht had had u een mooi rendement behaald nog.
@Michiel85 | 13-01-20 | 20:11:
of meedoen aan de Staatsloterij. Alsof de beurs jaarlijks met 5,33% groeit.
LoL banken met spaarrentes. TSLA vandaag weer +8%.
Fabrikanten van wapens doen het nog beter zelfs.
2,5 miljoen euro is een beetje lastig contant op te nemen maar als er geen contant geld meer was stond de rente allang flink negatief.
Je kunt er wel goud voor kopen, en dat doet het altijd goed.
Geen rente meer dan ook de verzekeringen opzeggen die via de bank lopen. Daar verdienen ze ook aan. Vinden ze niet leuk
Zero fucks are given by ABN AMRO
Maakt mij niet uit. Onder het matras of op de bankrekening : In beide gevallen geen rente. Gezien het aantal woningovervallen dan toch maar op de bank. Plof kraken kunnen ze straks ook niet meer en ik heb geen behoefte dat ze het bij mij thuis komen halen.
Niet klagen als de pinautomaten het straks 'opeens' niks meer doen.
Pinautomaat waar.? 6 km fietsen of 8 km met de auto.
@strawdog | 13-01-20 | 20:02:
Bij de kassa in uw supermarkt.
Economieles in rap-form:
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - Rap Battle!
www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk
Fight of the Century: Keynes vs. Hayek - Economics Rap Battle Round Two
www.youtube.com/watch?v=GTQnarzmTOc
(druk op cc onderaan voor ondertitels)
The March of History: Mises vs. Marx - The Definitive Capitalism vs. Socialism Rap Battle:
www.youtube.com/watch?v=QwqnRYPcrl0
Je zou denken dat dan een ING ofzo de rente juist omhoog gooit en alle spaarders bij ABN Amro wegkaapt.
Maar aangezien dit niet gebeurd zal het wel achter de schermen afgesproken werk zijn om allemaal naar 0% te gaan. Vrije markt ho maar.
in deze schimmige geldwereld is niets wat het lijkt,maar dat er zaken door politiek en haute finance bedisseld zijn, neem daar maar vergif op in. Langzaam wordt het goud steeds duurder en staan (petro) dollar en euro ieder voor hun eigen eindstrijd. En wij moeten maar afwachten. Sla maar wat havermout en bruine bonen in. Of champagne.
@hertogvanzottegem | 13-01-20 | 19:41: Goud wordt niet duurder. Je geld wordt minder waard. Dan lijkt het alsof goud duurder wordt.
Dat noemen ze ook wel concurrentie.
Banken verdienen niets aan spaarders.
GELD is GRATIS voor banken en net zoveel als je wilt. Dus spaarders zijn niet nodig meer voor de bedrijfsvoering..... Voor leningen echter staan ze echter altijd open. Of om kapitaal te beleggen waarvoor de waarschuwing geld dat behaalde winst marges niet garant staan voor de toekomst..... Banken nemen en hoeven geen risico meer te nemen.... GRATIS geld!! En de gewone spaarder kan staren naar zijn geld wat alleen maar minder waard wordt...
Quantitative Easing is gewoon Geld Bijprinten.
Rijke staten worden verplicht staatsobligaties aan de ECB aan te bieden al hebben ze net als Nederland en Duitsland een begrotings overschot.
De ECB verneukt de euro. Vandaar het succes van Crypto. De staat is onbetrouwbaar.
Lekker advies gezien je Nick..:p
Iedereen die meer rente wil kan zich melden bij Gerrit Zalm voor wat staatsobligaties met minimaal 5% rendement.
Al je geld al van de bank gehaald? Dat zal ze leren. Het is dat je een bank nodig hebt om betalingen te verrichten anders had ik ze er allang uit gegooid.
Of je verdiept je eens in alternatieven voor de grote systeem banken. En stapt over. Maar ja, dat is eng, en kost wat moeite, dus dan maar huilen op Geen Stijl.
@captainobvious | 13-01-20 | 19:53: Overstappen? Waarop? Maak mij opgewonden ...
Ruilhandel ( zonder geld) gaat het helemaal worden in de toekomst.
En het beetje zure geld wat je hebt, lekker thuis bewaren. Scheelt ook nog een hoop belasting.
Maar dan moet je wel bereid zijn om het met grof geweld te beschermen.
Ha, over enige tijd mag contant betalen niet meer en zit je met je biljetten van honderd en van vijftig die je niet meer mag gebruiken.
@Willibald von Klúúúk | 13-01-20 | 19:31:
Ze kunnen contante euro's misschien wel afschaffen, maar dan betaal je toch gewoon in dollars?
@Willibald von Klúúúk | 13-01-20 | 19:31: Als contant geld afgeschaft wordt krijgen de financiele instellingen nog meer macht.
Gebruik dus waar mogelijk (bijvoorbeeld de supermarkt) ALTIJD contact geld, ook al zeggen ze dat pinnen zo veel "handiger" is.
Het wachten is op de volgende correctie op de beurzen, want die gaat in 2020 of 2021 komen. Aangezien markten altijd overdrijven, dus ook aandelenbeurzen, lijkt mij dat een aardig moment weer in aandelen e stappen. Blijft jammer dat er geen belletje gaat op het laagste punt maar daar kom ik wel uit.
Ik gok op 2021, dat is wat Lagarde wenste in deze bizarre toespraak uit 2014. Ze sprak over zeven magere en zeven vette jaren, en deze vrouw is nu de president van de ECB:
youtu.be/kJDephpcCZA?t=187
"So my hope and my wish for 2014 is that after those seven miserable years, weak and fragile, we have seven strong years. I don't know whether the G7 will have anything to do with it, or whether it will be the G20. "
Maar.. er was nog geen G7 in januari 2014, pas een paar maanden later werd Rusland geschorst als lid van de G8. Dat maakt haar overige uitspraken de aandacht waard.
JLdeB is een Bitcoinboomer met (als goede boomer) een puike gereedschapskist met software van vroegâh die leuke dingen met die bitcoins kan doen. Dat ouwe spul (win 98. Check evt Google) werkt perfect op deze brakke snowflakemuntjes. Is eigenlijk gewoon een kwestie van binnenharken en naar echt geld (euro's en zo) omzetten. Maar wie praat er dan nog over sparen? Ha, het idee alleen al.
De schuld van wie, tja. Iedereen die er ook maar een beetje invloed op heeft gehad heeft hier juist hard naar toe gewerkt. Met als enige argument dat het domme klootjesvolk geen verstand van zaken kan hebben vanwege de lijvige dossiers die niemand in Kamer of Kabinet blijkt te lezen en dat we dat maar aan de beroepsbestuurders moeten overlaten. Die hebben ervaring én er voor geleerd.
Geld thuis bewaren ? Vergeet het maar !!
De eurobiljetten krijgen een "houdbaarheidsdatum" of Expiry date"
Daarna is het niets meer waard.
Geld moet wel rollen natuurlijk !
Ik moest er eerst om lachen, maar toen drong het tot mij door dat het mij niks zou verbazen.
Dit is inderdaad best wel te verwachten ja..
Gouden en zilveren munten.
@Fi-Bu-Bla | 13-01-20 | 19:25: of goudbaren van umicore ;) met certificaat en overal ter wereld geaccepteerd.
Dat lijkt me niet, wat dat betreft zijn we beschermd door de mentaliteit van de mensen in andere eurolanden. Als de Spaanse overheid zoiets zo durven voorstellen gaat de hens erin, en dan bedoel ik de hens in overheidsgebouwen. Contant geld afschaffen in een land waar men nog huizen en nieuwe auto's contant koopt en verkoopt is een slecht idee...
Banken hebben vroeger geld verdiend aan (vette) rekeningen die nooit meer opgehaald werden. Een rekening kon op elke naam of nummer gezet worden die je maar wilde. Zonder adres, zonder identificatie. Er zullen nog steeds wel dergelijke rekeningen zijn. Makkelijke winst.
Ga maar eens in Zwitserland kijken wat daar is binnen gebracht en nooit meer opgehaald wordt.
Hoe kun je nou een bankrekening hebben zonder naam en adres, want daar droomt toch iedereen van?
Gewoon meer contant gaan doen. De helft van je loon van de bank halen. Dan wordt het geld wat schaarser en zullen de banken u lokken met rente.
Moet je dat wel even voor 23:00 uur doen.
Als je nu nog spaart, ben je gewoon dom of bang. Alleen op mijn aandelen Tesla heb ik vandaag tot nu toe al 12.000 Euro verdient. En iedereen met wat spaargeld kan beleggen, en makkelijk 5% winst pakken met superveilige conservatieve aandelen. Er zijn zelfs beleggingsclubs die je kunnen helpen. Iedereen die nu zijn spaargeld nog op de bank houdt, verdient (pun intended) niet beter dan 0%.
(En ik verkoop zeker die Tesla stock niet, die gaan echt nog een keer dubbelen)
Op één dag 12.000 winst?! U heet Elon?
Bang, ik ben bang dus ik spaar. Niet voor mezelf overigens.
Raar dat het mijn pensioenfonds dan niet lukt.
Als de FED zo door blijft gaan dubbelen ze dit jaar nog.
Of die hele asset bubble dondert in elkaar, kan natuurlijk ook nog.
Haha ... je hebt geïnvesteerd in de reële inflatie van de dollar.
Maar succes. Houdt ze vast!
@Crankhead | 13-01-20 | 18:59:
Vandaag is 150 K aan Tesla's voldoende voor 12K winst. $520.
captainobvious: Sparen of beleggen doe ik niet, en en mijn eigen zak liegen doe ik al helemaal niet!
@Crankhead | 13-01-20 | 18:59: Die heeft wel wat meer gepakt.... nee hoor, ik ben gewoon al sinds mijn 30ste met aandelen bezig, en dan bouw je, met wat mazzel, een leuk pakket op.
Mijn ING Particulier
Op dit moment is er een verstoring met het doen van betalingen. Stuur uw betaling niet meerdere malen in.
Capital controls... en.wikipedia.org/wiki/Capital_control...
Krijg je dan ook geld terug als je rood staat?
Dat zou je denken, maaaarrrr....
Het is het bewust voorbereiden van een nieuwe economische crisis. Banken hebben geen geld meer nodig, ze krijgen immers gratis geld van de ECB. Maar wat zal er gaan gebeuren bij een negatieve rente? Juist, een enorme bankrun, iedereen zal zijn geld van de bank willen halen. Wanneer dat gebeurd verliezen de banken hun reserves die ze nodig hebben om liquide te blijven. De overheid zal weer ingrijpen en mogelijk het bezit van goud en zilver bestraffen als een misdrijf. Wie denkt dat niet kan gebeuren kent de geschiedenis niet: en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order...
Er werden gevangenisstraffen opgelegd met een strafmaat die normaal voor diefstal werden toegepast. Het verschil met de situatie in 1933 is dat straks ook het gebruik van contact geld bij de aankomende crisis verboden zal gaan worden. Dit zal uitgelegd worden als de enige manier om het huidige systeem overeind te houden, door dwang.
Teveel contant wordt in NL nu al gezien als een teken van criminaliteit.
Het systeem is niet meer overeind te houden, de vraag is welk alternatief er komt.
1 ding is zeker, zeg maar dag tegen je spaargeld en pensioenpot.
Wacht maar totdat wij strakls bij het kruisje hebben getekend voor de Bankenunie... er ligt nog ergens -niemand weet, waar- vijfhonderd miljard Euro aan slechte leningen van Italiaanse banken. En die slechte leningen (opgekocht, door allerlei louche partijen...) die komen dan als een konijn uit de hoge hoed tevoorschijn. En die mogen dan mooi betaald worden door u en mij.
-
Het einde van de ramp die EU heet, is nog láng niet in zicht.
-
En oh ja: of u als PIN - automaat -annex-Nederlandse belastingbetaler straks ook nog even de rekening wilt oppikken voor de Parijse metro-bestuurders , die bij nader inzien (Macron heeft bakzeil gehaald voor de bonden) tóch lekker op hun 57 met pensioen mogen, EN voor de gemiddelde Fransman, die gezellig met z'n 62e met pensioen kan. Daar is alleen even het geld niet voor, DUS: dat komen ze hier halen.
-
Tel uw zegeningen. Timmermans. Milieu. Vrede. Het kán niet op.
Met dank aan de ECB. Banken moeten betalen aan die ECB.
Op 10.000 euro 1 euro rente krijgen is natuurlijk ook absurd. En intussen betalen we al voor het rekeningenpakket, dus in feite kost de bank ons al geld.
En dit allemaal om zuid-Europa de kans te geven zich bankroet te lenen.
Wat een ellende is dat euro-Europa.
Terwijl het allemaal in gang is gezet met de belofte dat landen niet financiëel geholpen zouden worden. Elk land moest op eigen benen staan.
We kunnen klagen wat we willen, het begint allemaal bij ons zelf want we mogen stemmen en de meeste mensen stemmen dus links, en zolang dat niet veranderd gaat het westen alleen maar verder naar de klote.
Gaat ooit instorten, dat hele Euro-gebeuren. Voor die tijd eruit stappen is duur, erin blijven zitten tot het klapt, nog vele malen duurder. Ik zeg: uit de Euro zolang het nog kan.
@Het brein erachter | 13-01-20 | 19:06:
Vertel dat maar eens aan de meerderheid die TOCH links blijft stemmen. Zoals ik al zei, het begint allemaal bij de kiezers, wij met z'n allen dus.
Als je geld op een bankrekening zet, dan geef je dus toestemming aan de bank
dat zij met jou geld geld kunnen verdienen, en daarvoor kreeg je dan een
kleine winst in de vorm van rente. Maar nu geven ze niks meer, dus wat je nu dan doet is de bank gratis en voor niets jou geld ter beschikking stellen, dus ben je gewoon knettergek als je dat gaat pikken. Dus haal je poen vd bank, koop een kluis en ga gewoon weer alles cash betalen. Eens kijken hoe snel de banken
weer in de rij staan om je rente te geven, want zonder jou geld zijn ze helemaal niets!
Als het kan betaal ik altijd zwart,ga die asieleiser niet spekken,
Ja, maar waar laat ik mijn opgehaalde geld? In een dikke kluis in de kelder? In een land waar de criminaliteit hoogtij viert, de mocromaffia de baas is en iedere mafklapper met een vuurwapen ongestraft overvallen kan plegen, omdat de politie kapotbezuinigd is, amper bevoegdheden heeft en een rechtssysteem dat je na een overval, zware mishandeling en beroving van de opgehaalde centjes, samen met de dader, keihard in je gezicht uitlacht en daarmee eerder buiten is dan jij zelf, heb je weinig keus. Je zult het wel, tegen betaling bij de banken moeten stallen.
Rachid met metaaldetector en pistool knikt instemmend.
Dus ook hier graties geld.
Vanaf 1 april.
Ben benieuwd naar de persconferentie op 1 april van onze MP Rutte en minfin Hoekstra:
"Hahahaha, 1 april! Hebben we jullie mooi te pakken!"
The Joker in het eggie dan.
Afrika hierheen halen, meer mensen is economische groei toch?
Het Nederlandse volk wil de EU. Stemt voor de EU. Dan krijg je de ECB erbij dat wordt geleid door zuid Europese landen met hun gigantische schuldenberg zodat een rente van 0,00% maar geslikt moet worden.
Lekker geld lenen toch?
@Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 18:41: jij weet dit niet maar er is renteverschil tussen opgenomen geld en uitgeleend geld. Over beide gaat de bank je nu leeg trekken, dus kom maar op met dat zwarte circuit.
NEE, want in het referendum over toetreding tot de EU hebben we massaal 'NEE' gestemd. Dat premier bakellende (geen hoofdletter waard) zich daar niet aan wenste te houden en het gewoon doordrukte vergeet u voor het gemak...
@kunnenzedanniks | 13-01-20 | 18:56:
Dat was geen referendum over toetreding, slimpie
@kunnenzedanniks | 13-01-20 | 18:56: Volgens mij ging dat over het Verdrag van Lissabon, alias de Europese grondwet. Naar mijn beste weten hebben we nooit een referendum gehad over de toetreding van NL tot de EU en zeker niet onder Balkenende.
@Kopieerapparaat | 13-01-20 | 19:33: Dat kwam omdat we hem hebben opgericht. Samen met Duitsland België en Luxemburg.
Iets van de kool en staal unie. En tig jaar later is ons kind je groot en maakt hij slechte keuzes. We kunnen alleen maar hopen dat hij ooit volwassen wordt.
0%. Dan wordt het nu tijd om de Willie en STROKR Masturbator! te gaan gebruiken.
Deze staatsbank moet een voorbeeld stellen en zal waarschijnlijk ook de eerste bank worden met een negatieve rente.
En de Nederlandse pensioenfondsen worden gedwongen (door Knot) om voor
± € 500 miljard waardeloze Zuid Europese aandelen op te kopen... Daar gaat uw pensioen en de kans om uit de Euro te stappen
en de kans om in de toekomst een goed rendement te maken...
Zelfs dan is uit de euro stappen beter dan erin blijven....
Wie leent mij 20k tegen 3% ? Bij de bank krijg je 0% Lenen kost 6.5% win-win toch?
Voor een 4K led TV, een all-inclusive naar Turkije een nieuwe Kia Picanto?
Die heb ik wel voor je.
Bij mij heb je ook nog gelijk de mazzel dat je het pas volgend jaar dinsdag hoeft terug te betalen.
In Denemarken krijg je geld toe als je leent: www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
@_pacman_ | 13-01-20 | 18:39: Nee heb ik al, op de reis naar Rukije en de Kia na dan.
Toen mijn broer een aantal jaren geleden ging scheiden kreeg hij van de bank geen hypotheek voor het volledige bedrag waarmee hij zijn ex moest uitkopen, dus heb ik hem die gegeven voor dat deel.
Hij bood aan mij 3,5% rente te betalen. Niet verkeerd.
Voor mensen die je absoluut kunt vertrouwen, zou je best onderling bankje kunnen spelen met een rente tussen de spaar- en leenrente in.
Is het niet verdacht dat de banken minder geld verdienen dan vroeger toen de spaarrente nog 6 of 7 procent was en ze dat bedrag aan kosten kennelijk nu niet meer kunnen opbrengen?
Banken halen hun inkomsten uit inflatie.
@Mo het varken | 13-01-20 | 18:39:
Geen idee wat dat betekent.
Geldt toch ook voor de zorg? Elk jaar wordt het weer duurder want de zorg wordt ook zogenaamd steeds duurder. Dat graaiende managementlagen uit de ruif meepikken wordt niet verteld. Maar ik heb de indruk dat het zorgstelsel voorheen beter geregeld was, eerlijker en waar er niet steeds een smoes voor nodig is terwijl de rest van dit land al rekening houdt met de volgende verhoging. Het is allemaal theater om nog meer te boel te kunnen belazeren, banken worden gered maar voor u en mij is er nooit extra geld. Enkel maar blijven toeleggen en verhogingen accepteren. Dat gaat niet lang meer duren voor het klapt.
@Mr.Crowley | 13-01-20 | 18:49: Inflatie is niet nodig we hebben honderden jaren geen inflatie gehad, door inflatie creeer je geld ten faveure van de banken
Allemaal viespeukerij om nog een beetje groei te forceren. Ze gaan over lijken. Maar het zal ze niet helpen.
Dit is de prijs die betaald moet worden door de Noord-Europese landen om de PIGS landen en Frankrijk overeind te houden. Zeiken over 0,1% rente op uw 5.000,- spaartegoed mag, realiseer echter dat u veelvuldig harder gepakt wordt op uw oudedagvoorziening. The Great train Robbery is in deze verhouding ongeveer gelijk aan het stelen van een lolly van een baby.
Macron is door de knieen gegaan: de Fransen mogen nog steeds op hun 62ste met pensioen. Wij betalen wel.
@Madame Poitiers | 13-01-20 | 18:41: Daarmee maakt hij zich erg ongeloofwaardig.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 18:41: klopt maar dat zal de oudere fransman een zorg zijn...
@Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 18:41: Ik zat in Frankrijk toen Sarkozy de verkiezingen won en beloofde het vastgeroeste Franse systeem te hervormen. De vakbonden kondigden direct stakingen aan en beloofden Sarkozy op de knieen te krijgen. Aldus geschiedde, en dito bij alle presidenten die erna kwamen. De Fransen leggen gewoon het land plat.
@Madame Poitiers | 13-01-20 | 19:01: Dus verdienen ze niet beter. En die pensioenlasten gaan enorm oplopen. Ik snap niet waarom Macron zo makkelijk toegeeft. Binnen de EU/Eurozone verliest hij nu aan geloofwaardigheid.
@Madame Poitiers | 13-01-20 | 19:01:
In Nederland belooft D66-er minister Koolmees aan FNV-ers Tuur Elzinga en Han Busker dat ze later een leuk baantje krijgen als ze de FNV achterban stil houden en het pensioenakkoord tekenen en niet klagen over de idioot lage rekenrente. En zo geschiedde het.
Helaas kunnen wij ook rekenen en is het verschil tussen 0,6% rekenrente en een werkelijk behaald rendement van tussen de 15% en 20% in 2019 zo groot dat wij hen doorhebben.
Nu moet niet alleen Koolmees aftreden, maar ook Elzinga en Busker.
ECB is de oorzaak. Dit gaat nooit meer goedkomen met die graaiers daar in Brussel. Stoppen met deze socialistische mafkezen!
ECB zit in Frankfurt, niet in Brussel.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 18:42: Volgens de originele EU verdragen mocht de ECB landen helemaal niet financieel steunen. Het zijn onze vertegenwoordigers in Brussel die dat later mogelijk gemaakt hebben. (toen hadden we er meteen uit moeten stappen)
Weer een reden om met de Euro te stoppen (reden 1685)
ABN is een overheidsbank... Gevolgen komen dus... toch weer... bij de burger terecht.
Ja die bonussen moeten ergens van betaald worden.
Het gaat ook om het tijdelijke succes van de bank op dat moment.
Niet wat daarvan de gevolgen zijn voor Nederland.
En al helemaal niet voor de lange termijn. Dan zijn die bobo's al weer pleite.
U weet waarschijnlijk niet dat Nederlandse banken die overtollig spaargeld bij de ECB wegzetten daarvoor rente moeten betalen. Kortom, daarvoor geldt een negatieve rente. Waarom moet je dan de spaarder wel een rentevergoeding geven!
U moet het maar zo zien, u krijgt geen rentevergoeding voor uw spaargeld om Italiaanse, Spaanse en Griekse zombiebanken overeind te houden.
Nu nog een bank die het aandurft geld toe te geven op leningen!
In Denemarken schijnen ze al hypotheekbanken te hebben die dat doen.
In Nederland ook hoor, er wordt door de Regiobank (hypotheek dochter) al rente betaald op hypotheken, het is niet veel, maar toch.
Als Deutsche bank in de problemen komt ben je beter af met vreemde valuta US$ en edelmetalen .
De Duitse bank zit al diep in de problemen.
Politiek laat die bank niet over de kop gaan. En Nederland heeft tegen de duitsers nu eenmaal ineens geen grote bek meer over vrije markt enzo.
Velen denken aan de gevaren van inflatie maar waar het echt om draait is het voorkomen van deflatie.
Deflatie zal ons financieel nekken omdat dan de bedrijven omvallen en er bijna geen werk voor jan modaal is.
Kijk eens aan,
www.nporadio1.nl/podcasts-uitgelicht/...
www.dagelijksestandaard.nl/2020/01/oh...
Ontbinding gaat van binnenuit. De patient is allang dood. Rustig wachten op die liquiditeitscrisis, De gaten die dan vallen zijn niet bij te drukken. De paarden zullen alle kanten op rennen.
Denemarken en Zwitserland hebben ook geen rente en daar hebben ze geen Euro. Door de omvang van de Euro en de Dollar trekken deze de andere valuta's mee, en het VK met 0,7% voor de tienjaarsrente is ook niet veel beter. Wel zaak dat Italië Spanje en Frankrijk nu hun staatsschuld terugdringen anders wordt het niet beter.
Wanneer je in een hoogconjunctuur niet de staatsschuld aflost gaat dat in een laagconjunctuur zeker niet gebeuren. Die hele eurozone is een misgeboorte.
oftewel elke loonzak nu van mijn bank afhalen.
Beleg in onroerend goed, liefst met geleend geld, moet je eens kijken wat een prachtig rendement je dan maakt !
Gaat Rutte in 2022 ook een stokje voor steken! Geen cent zul je overhouden!
Wanneer gaan de banken gewoon doen waar ze voor bedoeld zijn in plaats van lekker geld afromen overal?
Het is ooit iemand met een gekke snor gelukt om dat voor elkaar te kregen.
Durft niemand meer te beleggen ? Waar is de VOC mentaliteit gebleven ? Sparen is al jaren voor mietjes.
De VOC was het eerste echte grote faillissement waar vele duizenden obligatiehouders hun spaarcentjes mee hebben zien verdampen en letterlijk ermee het (VOC) schip zijn in gegaan.
Werkslaven hebben we al in ons land uit oost europa.
Je geld aan die multinationals ter hand stellen om vervolgens te zien dat ze kleine kinderen uitbuiten en geen belasting betalen maar wel profiteren, nee dank je. Nog even los van de risico's in de huidige fake economie. Of zou de ECB nog meer geld gaan printen en vind je het dan werkelijk "durven beleggen" als je weet dat je altijd gered wordt door een systeem dat het geld bij degelijke mensen wegrooft om het vervolgens aan zogenaamde "durvers" te schenken. Het systeem is stuk, het werkt niet meer zoals vroeger, er is geen "durven" meer aan.
Is dit wel het juiste instapmoment? De beurzen staan heel hoog, ik zou maar even wachten op een flinke correctie.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 19:24: dat zeiden allerlei lieden vorig jaar april ook, die misten nog even dik 12% rendement. En als je het niet helemaal vertrouwt gooi je er wat gestructureerde producten en opties in. Gewoon doorverdienen, high or low.
Ik heb een gedeelte van mijn spaargeld omgezet in Noorse Kroon. Stabielere economie en politiek dan de USA, grondstoffen en financieel losgekoppeld van de Euro
Weet jij waar Deense herder is?
Doet me denken aan IceSave, als de boel klapt mag Jan Lul er weer voor opdraaien.
Lenen, al of niet hypothecair, en dan rente betaald krijgen, het is de wereld op zijn kop. En die wereld is al op meerdere vlakken over de kop geslagen. Beloond worden voor diefstal, leugens en bedrog (VVD). Een goed betaalde andere baan of gouden handdruk krijgen voor disfunctioneren (zorg en belastingdienst). De dader als een slachtoffer behandelen (justitie). Crimineel verleden en aan de onderhandelingstafel bij een kabinetsformatie (GL). Triljarden oppompen zonder economische activiteit (ECB). Kan allemaal.
Zsm uit de euro.
Waar is de tijd gebleven, spaarbankboekje, spaarlamp, spaarpunten, etc. Sparen is uit de tijd, gewoon schulden maken, dat loont. En de ABN-Amro gewoon de thyphus. Mijn vader werkte 40+ jaren bij de Amsterdamsche Bank, en draait zich om..
Sneaky hoe langzaam ze die rente verlagen.
Als je het in 1 keer zou doen, zou niemand het goedvinden.
Wir schaffen es.
De domste fout die ze kunnen maken.
Zelfs al gaan meerdere banken dit doen, nagenoeg iedereen zal naar alternatief zoeken.
Een bank kan alleen bedragen blijven uitlenen bij een stabiele financieele situatie bij de bank zelf.
Nederland heeft aardig wat goud en onroerend goed to beschikking, dus dat zit wel safe.
Een bank moet het toch echt hebben van spaargeld, zonder enig spaargeld komt elke bank in de problemen.
Dit wordt een bankrun.
Onder de huidige omstandigheden zou de vlag uitgaan bij een bankrun. Banken hebben geen spaarders meer nodig, ze krijgen meer gratis geld van de ECB dan ze weg kunnen geven aan hypotheekslaven en grootkapitaal.
Wat jemagookniksmeer zegt. Ze willen het geld nu helemaal niet, ze leggen er dik op toe! En wat wil je doen met je geld? Het onder je matras leggen?
@jemagookniksmeer | 13-01-20 | 18:17: Kort termijn gedachte en geheugen, en als de rente toch eens omhoog gaat?
Met zulke bedragen, heeft u enig idee hoe snel dat oploopt?
aub, zet niet de druk{geld}pers aan.
@du Roi Soleil | 13-01-20 | 18:22: Gaat u maar eens iets via de bank kopen zonder onderpand, dat mag van alles zijn, onroerend goed, geld, spaarrekingen, pandbrieven, etc
Precies hetzelfde geld voor een bank in internationaal bank verkeer.
U denkt dat een status AAA dus triple A waardering vanuit het niets komt?
onderpand, precies zoals elke bank je eerst volledig screent voordat er 1 euro wordt uit geleend.
Een negatieve rente is juist goed voor spaarders volgens Lagarde www.iexprofs.nl/Column/491723/Christi...
[OT] Waar blijft dat artikel over het niet willen terugsturen van asielzoekers door dit kabinet vanwege economische belangen van VVD-stemmers en hun handlangers? #duurtlang
nieuw item over een of andere BN'er heeft de laatste tijd voorrang i.v.m. clickbait..
O wow.... jij had het ook al gemeld zie ik.
Ik werd erom weggejorist. Bizar dat nieuws hier geen nieuws meer mag zijn.
Ik heb het al vaker gezegd: het niet terugsturen van kansloze asielio's is een kwestie van niet WILLEN, en dus niet van 'niet kunnen'.
Maar vooral vvd blijven stemmen hè mense!
Het is dat het verboden is want anders zou ik iedereen willen oproepen tot een bankrun. Want tja, dat dit niet goed gaat, daar hoef je geen financieel expert voor te zijn. Aan alle tekenen des tijds zie je dat die kutbanken op omvallen staan.
Ja alleen beetje kut als je wilt verhuizen en een aanbetaling moet doen op de nieuwe woning, gaat moeilijk contant.
Yup, Zuid Europa moet geholpen worden, dus maken we de schulden waardeloos.
Jammer dat jouw tegoeden/pensioenen e.d. ook waardeloos worden, maar de EU en de Euro brengen voor de rest alleen maar heul veul welvaart.
Dit is het inderdaad. Gelukkig gaan steeds meer mensen dit inzien. Maar door de EU moet je dan wel meer pensioengeld inleggen, voor een langere tijd, om vervolgens een kortere tijd minder te krijgen! Dat is véél meer dan die 0,1% rente die we vandaag inleveren. Dat is het grote verlies.
En dat enkel omdat Italië weigert te hervormen.
Breng mijn geld naar de kroeg, daar krijg je er 40%
Zet je geld in dollars om. Je hebt dan wel rente en natuurlijk een dollarrisico. Als de koers van de Euro gaat wegzakken dan zal de inflatie omhoog schieten tgv dure import. De ECB kan dan niets anders meer doen dan de rente verhogen. Hierdoor worden vele (staats)schulden ondraaglijk en zullen velen omvallen met een ernstige crisis tot gevolg. Want de overheden zullen extreem moeten bezuinigen om aan de norm te voldoen.
Ja echt een goed plan, de dollarpers draait nog sneller dan de europrinter.
@Harry Turtle | 13-01-20 | 18:03:
Maar toch is daar de voorschotrente 1,75 procent en groeit hun economie nog fatsoenlijk.
Ieder percentage onder de inflatie is al verlies.
Lang leve de oude sok!
Exact. 0 is niet veel spannender dan wat het was.
Rotsbank. Vannacht meteen al mijn geld pinnen.
Onder een tientje gaat dat niet.
Dan wel voor 23 uur doen, anders zijn ze dicht.
Neem je vuurwerk mee, dan kan je nog wat extra biljetten oprapen.
Bel Rianne van Rijbroek even welke automaat hoe laat begint te spuwen.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 18:02:
Echt iets voor you. Kan je weer een keer iets in een gleuf duwen.
@RickTheDick | 13-01-20 | 18:08: Het houdt niet vanzelf op.
Als je moet betalen voor spaargeld krijg je dan bij een hypotheek geld toe ?
En wat doet de 'rekenrente' of hoe heet dat van de belastingdienst nu ?
Ja er wordt rente betaald aan hypotheekgevers, de systemen van de banken hebben daarvoor een verandering ondergaan.
Geld gratis bijdrukken en weggeven voor banken is even leuk, maar dan komt de kater. Geldontwaarding.......
Zolang de economie groeit en iedere krijgt zijn extra deel merk je er nog niet zoveel van..... Maar pas op als de sterke landen zoals Duitsland het niet meer kunnen trekken krijg je een domino effect.... Italie, Frankrijk, en de rest van de Zuidelijken gaan nog meer zuigen aan "ons" kapitaal.... En Duitsland draait niet zo lekker.... Lekt heel veel weg via windenergie, immigranten en slechter draaiende auto industrie...... Oplossing is makkelijk. EU gedeeltelijk loskoppelen en grenzen dicht met betaalbare energie dus kerncentrale....
Het FvD pakket met PVV items zoals islam tegengaan....
Volgens mij gaat het best lekker in Duitsland:
'"Die fetten Jahre sind vorbei", warnte Bundesfinanzminister Scholz vor gut einem Jahr. Jetzt überrascht sein Ministerium mit einem Rekordüberschuss: Der Bund hat 2019 mit einem Plus von 13,5 Milliarden Euro abgeschlossen.'
bron: www.tagesschau.de/inland/bund-uebersc...
@kweethetooknietbeter | 13-01-20 | 17:57: Kijk naar de Duitse autoindustrie, goed voor 830k banen. Draait heel erg niet lekker. 410k banen staan op de tocht door inzakkende verkopen en elektrische auto's.
@kweethetooknietbeter | 13-01-20 | 17:57: Geld blijft op de plank liggen omdat er een overschot is aan geld. Niemand kan of wil hier iets mee.
dijkbewaker | 13-01-20 | 17:53 Klopt, de geldpers van de ECB draait op volle toeren. De zeepbel spat op een dag uiteen. En de Duitse bank staat er zeer slecht voor, daarom gratis geld......
Ben ik even blij dat ik net een setje lange ski-kousen heb gekocht.
De rente op nul. Is dit misschien een indicator van de naderende 3de wereldoorlog in het voorspellingsmodel van ex-legerofficier Ingo Piepers?
Gelukkig krijg ik 8% van mijn geld gewoon in bier uitbetaald bij de lokale mannenbroeders-abdij.
Vroeger spaarde men om later te kunnen rentenieren. Rentenieren betekent risicoloos leven van de rente over je spaargeld, zonder je spaargeld op te maken. Nul rente is erg vervelend voor renteniers. Gelukkig heb ik geen medelijden met renteniers. Want ik heb geen spaargeld. Joepie!
Nou, wees maar blij, ik leef al jaren van de rente van m'n schuld en zo te zien zal ik nou toch ̶e̶e̶n̶ ̶k̶r̶a̶n̶t̶e̶n̶w̶i̶j̶k̶ ̶m̶o̶e̶t̶e̶n̶ ̶z̶o̶e̶k̶e̶n̶ naar de sociale dienst moeten.
Sparen heeft dus geen zin meer. Dat ongebruikte geld kun je dus net zo goed naar de hoeren brengen.
Maar wat moeten de hoeren er dan mee?
Voor hun heeft sparen ook geen zin meer.
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:53: Die stoppen al hun geld in een gleuf.
De staatsschuld van de VS is momenteel 17 triljard dollar. No problemo, want geld is al een tijdje helemaal niks meer waard. Nog even, en een brood kost straks 1000 euro.
Aangezien Chinezen van alles opkopen, zal de olie wel in Yen worden afgerekend over een tijdje.
Dat bericht komt uit Het Parool maar ik weet vrijwel zeker dat het een verkeerde vertaling is van het Amerikaanse trillion. Moet zijn 17 biljoen ofwel 17.000 miljard, 1.000.000.000 maal zo weinig dus. Vertaald naar Nederlandse omvang (/20): 850 miljard ofwel ca. 100% BNP. Nog steeds aan de hoge kant maar klinkt iets minder dramatisch.
@5611 | 13-01-20 | 18:14: OK, dan betaal je straks 100 euro voor een brood.
@kloopindeslootjijook | 13-01-20 | 18:08: Chinezen doen toch niet aan Yen? Ik dacht meer aan Yuan, of in natura.
Negatieve rentes, verzonnen geld, begrotingstekorten, centrale banken die waardeloze schulden opkopen om geld de markt in te drukken. Alles wordt geprobeerd. Het is een beetje alsof een terminaal zieke patiënt op last van de familie of het ego van de artsen, tegen beter weten in nog donorbloed en elektrische schokken krijgt. De ziel is al uit de fles, de waanzin van politieke illusies samen met continue financiele en fiscale onzekerheid maakt Europa het langzaamst groeiende economie. Er komt een recessie of depressie aan, en de gereedschapskist van coalities en centrale banken is leeg. Je weet dat de veenbrand komt, je weet dat de brandweer geen water meer heeft. De Europese single market wordt een vrijhandelszone waar iedereen elkaar aanstaart, terwijl daarbuiten goed geboerd en gegroeid wordt. De omvang en het tijdsverloop van die beweging is niet in te schatten. Alleen al daarom is de winst of het verlies van een Brexit of Nexit niet te bepalen. De EU, ECB, EMF, EFSF en al haar opvolgers zijn allemaal too big to fail. Dat geeft uitstel van executie, maar geen afstel. De EC heeft nu als visie de "oude" economie te slopen, in de hoop dat een nieuwe deugende economie die aan de klimaat religie dankzij innovatie en nog 69 bullshit bingo woorden ons zal redden. We luisteren naar de sirenes, we dromen over 72 maagden en zien de kwaliteit van onderwijs al een kwart eeuw dalen. De Europese dynastie is over datum.
Die patiënt is al lang dood hoor. Alleen zijn/haar organen zijn nog niet verkocht. Maar dat kan je ook maar 1 keer doen.
Daar loopt een Kluifje in Europa ...
Niet zeuren Feynman, er zijn ook 'studenten' die al zelf kunnen poepen.
Goed gezien en er is geen redden meer aan.
Niet alleen de EU hoor, de FED is ook fantastisch bezig. China en Japan ook, dus gaat een mondiaal feestje worden.
Laten we Trump met z'n leger maar ff te vriend houden.
Mischien dat men daarom verplicht aan de klimaatmaatregelen moet, om zo verplichte winkelnering te creëren en de bubbel kunstmatig in stand te houden?
@kweethetooknietbeter | 13-01-20 | 18:01:
Green bonds. Allemaal om het klimaat te redden, echt waar.
Verhofstad opperde een pact te sluiten met Afrika. Moeten we snel uitvoeren. De arbeidsmigratie uit Afrika zal het avondland uit het slop trekken. [sarcasmemodus/uit]
Gewoon in de schedels van burgers pissen, dat gaat werken.
Wat een drukte over een verlaging van 0,01 %. Voorheen ging het met veel grotere sprongen omlaag.
Allemaal psiegies.
Een verlaging van iets naar nul is 100 %.
@Baron Clappique | 13-01-20 | 17:53:
Auw! U heeft gelijk!
@Baron Clappique | 13-01-20 | 17:53:
Ja en straks verhogen ze het weer naar 0.01 , en dan krijg je oneindig veel meer rente.
Krijgen we dan grootse euforie?
@RandyBiel | 13-01-20 | 17:57: Nee, want oneindig maal 0 = 0.
@RandyBiel | 13-01-20 | 17:57:
Het is dan wachten op een negatieve rente.
@Baron Clappique | 13-01-20 | 18:01: Maar dan krijg je dus nog meer dan oneindig veel renteverhoging.
@obominotie | 13-01-20 | 18:21: Nee, want meer dan oneindig maal 0=0.
@Baron Clappique | 13-01-20 | 18:01: Oneindig maal nul is niet nul. Het kan elke waarde hebben die u maar wilt.
Denk zo dat de Euro harde klappen gaat krijgen.
Zulke harde klappen dat wegkijken niet meer mogelijk is.
Als je in je ivoren toren in Brussel zit, is wegkijken mogelijk totdat de etage onder je vlam begint te vatten.
@jemagookniksmeer | 13-01-20 | 18:24:
Zelfs dan, zien ze het nog niet.
@jemagookniksmeer | 13-01-20 | 18:24:
Er zal pas iets gedaan worden als ze pijn gaan voelen.
Doe aan een stukje ontwikkelingshulp. Help mensen aan een fatsoenlijke woning op de Filippijnen. Die daarvoor ook een redelijke huur betalen. Dus geen Afrikaanse handophouders. Brengt behalve een goed gevoel ook nog 4,8% rente op.
Mag je op de Filippijnen als buitenlander bezit hebben ?
Dacht het niet, eerst trouwen met een plaatselijke schone dan kan je op haar naam kopen.... tot ze een nieuwe "love you forever" heeft gevonden.
Hier heb ik geen verstand van maar als ik naar buiten kijk, zie ik allemaal vrolijke mensen. Business as usual. Valt allemaal wel mee dus.
Tja... U woont in een pretpark...! Allicht dat men daar rondloopt met een grijns...!
Volgens mij kijkt u de verkeerde kant uit.
Walking dead.
Amsterdam lachtte ook tijdens de razzia’s. Dat zingen ze ook “eens heeft gelachen ...”.
Geld is een mentaal betaalmiddel.
Nog de beste wensen namens Mario Draghi.
Die is onder zijn steen gekropen.
@Mr.Crowley | 13-01-20 | 17:48: Hij is gelukkig gestopt, maar deze man was lange tijd keizer helikoptergeld bijdrukken.
@Nehemia | 13-01-20 | 18:02:
Was het maar helicoptergeld, dan had de economie tenminste nog een injectie gekregen. Nu zijn het waardeloze obligaties die nog niet de moeite waard zijn om in brand te steken.
Prima, iedereen die zijn geld bij een grootbank op een “spaarrekening” zet verdient ook niet beter. Lekker de hypotheekrente ook nog wat omlaag. Maximaal lenen en de rente 20 of nog liever 30 jaar vastzetten. Lach je over een paar jaar je helemaal een versuffing als de hypotheekrente weer op 6% staat. Tot 2030 is er toch nog een groot tekort aan huizen dus koop een huisje als investering en je wint altijd.
Nou, die kippenhokken van 400.000 kunnen nog weleens een molensteen om de nek worden. Bij een flinke crisis, relatiegedoe oid.
Rente op 6%? Dat komt nooit, nee nooit meer terug.
@hustler01 | 13-01-20 | 17:54:
Daar gaat eerst een WW3 overheen voordat de rente weer op 6% gaat staan.
2020 gaat alles veranderen. Valuta wordt ge-back-up door edelmetalen en niet meer door geloof.
TIP: Koop fysiek zilveren munten.
Oprechte vraag van mijn kant: Wat maakt zilver een betere optie in vergelijking met goud?
Realiteit is dat de hele zilvermarkt van afgeleide (papieren) producten aan elkaar hangt. Er hoeft helemaal geen fysiek goud en zilver meer te zijn en dat is eigenlijk maar goed ook, vanuit het milieu gedacht. Anders zou er nog meer verwoest worden voor dat beetje goud en zilver. Verschil met vroeger is dat de overheid alles tot in detail van je weet en dat zwarthandelaren straks geen cash geld meer hebben om je goud en zilver om te ruilen als je dat mocht willen. Ze gaan gewoon fysiek geld afschaffen. Zilver wordt toch al jaren kunstmatig laag gehouden en goud op schaal ook.
@J.Luns | 13-01-20 | 17:52: Zilver is strategisch materiaal,
Maple leaf of american eagle van 1 oz.
Zilver is een bruikbare grondstof en wordt nu al toegepast in allerlei electronica. Goud wordt niet zo divers toegepast als zilver, het is meer een heb van iets zeldzaams. Zilver is al vele decennia ondergewaardeerd om maar te geloven dat die gekleurde briefjes van papier echt van waarde zijn. Goud stijgt, maar zilver gaat naar het plafond.
Ach, voor het rendement hoefde je al lang niet meer te sparen. En je gaat pas dokken als je meer dan een ton spaargeld hebt bij deze bank. Dat is 'slechts' 5% van de klanten bij deze bank. Ik blijf daarom nog maar lekker zitten bij deze bank.
Je vergeet kosten, vermogensbelasting en inflatie.
@Baron Clappique | 13-01-20 | 17:56: Vermogensbelasting betaal ik niet, en kosten voor de spaarrekening ook niet. Inflatie is nog nooit zo laag geweest als nu. Aanhouden spaarrekening (voor opvangen tegenvallers) blijft daarmee de meest verstandige optie. Voor mij dan.
Begin van het einde....geld van de bank halen en zandzakken voor de deur.
We gaan toch naar de gallemiezen. Rente kan niet meer omhoog want dan gaan Italie, Spanje en frankrijk failliet.
Wie eigenlijk ook al failliet is, is de Deutsche bank. En als die omvalt valt alles om.
Dus morgen naar de Hema, lange kniekousen kopen en alle poen hierin en weer onder het matras. En weer zijn het de banken die ons naaien.....en bedankt!
Boven 2,5 miljoen moet je zelfs 0,5% aan die criminelen gaan betalen.
Logisch, want dat moeten zij weer aan de ECB betalen. Maar als jij die 2M5 liever onder je matras legt dan ben je daar vrij in natuurlijk.
@du Roi Soleil | 13-01-20 | 17:45:
Dat is maar de vraag of je daar vrij in bent. Voorlopig mag ik wekelijk niet meer dan ik meen 2500 euri pinnen en als je wilt kun je het tijdelijk verhogen naar 5000 of 10.000 meen ik. Verder kan je het alleen (met een maximum van 50.000 euro per dag) naar een andere criminele bank moven, dus zo vrij ben je niet.
@Watching the Wheels | 13-01-20 | 18:12:
Maar wat nu als ik naar m'n bank loop en zeg dat ik m'n rekening wil opheffen?
Als ik dan geen andere bankrekening heb zullen ze me toch m'n geld moeten geven lijkt mij? Of 't nou 3 tientjes is of 30 miljoen.
Het is toch strafbaar om massaal op te roepen om al het geld van de bank te halen? Dit is toch precies wat de bank nu wil en tot iedereen aanzet?!!!
Ja, de straf is 4 jaar cel of 19.000 euro.
Het gaat zo goed in ons landje! Of niet Mark Rutte?
Mark zei het een aantal jaar terug al: kóóp die auto!
Gewoon doen joh. Rente is toch nul.
Kei gaaf land dit...!
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:45: Geld op de bank is zooo 20ste eeuw...
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:45: Een verstandig mens luistert goed naar Mark Rutte en doet precies het omgekeerde.
Je moet je geld steken in goud en diamanten.
Dat song Madonna al in 1985.
Zilveren munten harry. Zilveren munten.
Ik beleg in wijn. Goeie wijn wordt met het verstrijken der jaren namelijk beter en dus ook duurder. En als om wat voor reden dan ook de wijnmarkt zomaar ineens totaal instort dan kun je je belegging altijd nog opdrinken. Win-win noem ik dat.
@VanBukkem | 13-01-20 | 18:05: en dan trek je die fles open en is tie verkurkt of zuur. Meh.
Ik beleg in Bacardi en Havana Club uit Duitsland als die in de aanbieding is. Laatst bij de Real 8,88 euro voor 0,7 liter alle smaken (vooral Black en Oakheart zijn lekker).
Ik sla het op in de kelder dus heb er geen last van. Het is te lomp en teveel om te stelen, en in tegenstelling tot wijn bederft het nooit. Er zaten nu allemaal glazen bij, dus mijn dochter haar uitzet is ook al deels geregeld.
En ik betaal geen accijns aan Rutte, want in Nederland kosten die flessen 14 euro in de aanbieding.
Rente is de prijs van het geld; lenen en/of sparen. De prijs is gevallen.
Ook dit is een vorm van geld ontwaarding.
En nog steeds staan er triljarden op de balans van de ECB waar geen enkele economische activiteit tegenover stond/staat.
Als je op een dergelijke kunstmatige manier een economie in stand denkt te houden dan ben je op hellend vlak.
De wal zal het schip doen keren, en die wal komt, vroeg of laat.
Het zou me niet verbazen wanneer de volgende crash alle voorgaande zal doen verbleken. Mede met dank aan het ECB casino en al die knappe Europese koppen.
Ach, mensen die nog een klein beetje konden sparen, moeten dat spaargeld toch straks (verplicht) uitgeven aan de (verplichte) klimaatmaatregelen. En zij die toch al niet konden sparen, voor hen is er niks verloren aan 0% spaarrente. Sterker nog, de kans is aanwezig dat heel veel mensen straks lening heeft lopen bij een bank vanwege diezelfde (verplichte) klimaatmaatregelen.
Ze kunnen opdonderen! Bepaal zelf wel wat er in mijn huis komt.
@born2killn00bs | 13-01-20 | 17:42:
Maar wat als ze in uw wijk bijvoorbeeld de gasleiding afsluiten, gewoon omdat de meerderheid in uw buurt van het gas af wil? Of, als uw gemeente uw wijk aanwijst als gasloze wijk?
Wist je wel dat het isoleren van je huis één van de beste investeringen is mbt rendement?
@kweethetooknietbeter | 13-01-20 | 17:50: Sowieso tot het gaat je, samen met je buren, procederen, desnoods tot Luxemburg aan toe. Al houd je het maar een aantal jaren tegen, hje weet nooit of er weer eens een regering zonder nitwits komt of dat er toch een technische oplossing komt. En laat je vooral niet naar stadsverarming kletsen.
@Erikjan79 | 13-01-20 | 18:11: Nee dat wist ik niet. Het is ook niet waar trouwens.
Allemaal ah koopzegels hamsteren! Rendemend van maarliefst 6 procent
Bij de Plus 50%
Dat ze die onzin nog steeds per zegeltje laten uittellen bij de kassa?!? Dat moet toch digitaal kunnen met zo'n pasje als met de airmiles, AH-bonus en de pin.
@Halal gehaktbal | 13-01-20 | 17:46: dat gebeurt ook. In de app. Sinds augustus. 2 seconden googelen.
@Halal gehaktbal | 13-01-20 | 17:46:
Bij Vomar gaat het zo, Die geeft 4%, maar daar zijn de prijzen ook een beetje vriendelijker dan bij AH. De rente op zo'n "kooppunt is 400 x hoger dan op een RABO spaarrekening.
Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar volgens mij zijn die banken gewoon failliet. Alleen durven ze het ons niet te vertellen. Gewoon zo lang mogelijk rekken denken ze. Maar ja, vroeg of laat komen we er toch achter.
Hehehe. Gewoon niks zeggen inderdaad. Wat niet weet, wat niet deert.
Breek ook echt.
Er gaat geen kont gebeuren.
Oh ja de kosten gaan ook nog eens omhoog.
Bedankje voor het feit dat we die k*tbank met z'n allen met belastinggeld gered hebben.
De economie draait als tierelier en toch staat de rente op 0%. Dit kan niet goed blijven gaan. De politiek en zeker ook de ECB lijken bang voor een recessie. Weten zij meer dan wij weten? De rente had allang verhoogd moeten worden.
De beurs, banken, bedrijven, particulieren, iedereen is verslaafd aan een lage rente. We hebben een 'sugar high'. Ondertussen worden spaarders en pensioenfondsen onder de bus gegooid.
Indien recessie wordt dit het einde van de Euro en de EU.
@Kaas de Vies | 13-01-20 | 17:37:
Ik hoop het met u.
Ondertussen koop ik goud en Bitcoin.
Ecb kijkt naar de gemiddelde inflatie en dankzij een tobbende economie in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Griekenland ligt de gemiddelde inflatie ver onder de 2 procent. Wij zitten er inmiddels een beetje boven. Onze lonen worden niet navenant verhoogd dus onze internationale concurrentiepositie wordt steeds beter ten koste van de koopkracht van de loonarbeider. Precies zoals Rutte en zijn ondernemers het graag zien.
Denk dat ik matrassen ga verkopen met geheime holten om uw geld te verbergen, moet binnenkort big business worden..... ik geef het dan een koosnaampje.... Rutterente
"Het rentebeleid van de Europese Centrale Bank, de euro en de wankelbanken in zwalkend Zuideuropië"
Dat zijn ze. Mario Draghi (ex Goldman Sachs) met zijn krankzinnige beleid van "quantitative easing", die verschrikkelijke euro (ons destijds in de maag gesplitst door Wim Duisenberg en Ruud Lubbers) en de zwakke Zuid-Europese landen waar wij door de euro aan verbonden zijn. Een recept voor rampspoed. Dag Spaargeld, dag pensioen. Maar wel weer VVD stemmen, want Mark heeft de mouwen opgestroopt en lacht volop, dus dan zal het wel goed zijn !
Was het niet Bakellende?
@Twisted_Faith | 13-01-20 | 17:41: 1992. Kok en Zalm. Opdat wij niet vergeten.
Buy Bitcoin
De economie aanjagen door geld te scheppen via lagere rente is op korte termijn effectief, maar na verloop van tijd passen de prijzen zich aan aan de nieuwe geldhoeveelheid en dan zakt de bubbel weer in. Dit kan uitgesteld worden door steeds meer nieuw geld in de economie te pompen maar dat betekent dat de bubbel op termijn alleen maar harder barst.
De fundamentele fout in het Keynesiaanse denken is de kunstmatige scheiding tussen vraag en aanbod, tussen consument en producent. In werkelijkheid moet in een gezonde economie iedereen in gelijke mate zowel consument als producent zijn. Wie meer consumeert (geld uitgeeft) dan produceert (geld verdient) bouwt schulden op, en die moeten op een gegeven moment afbetaald worden, hetzij door een tijdlang meer te produceren (dat wil zeggen: geld verdienen) dan te consumeren, hetzij door een of andere (al dan niet gedwongen) vermogensoverdracht. En als men daar geen zin meer in heeft, krijg je een economische crisis.
Nog effe en je krijgt maandelijks geld erbij ipv. rente te moeten betalen over je lening(en)
Straks kun je beter diep in schuld zitten ipv sparen. Want lenen wordt haast rendabeler. Ik voel een Bitcoin piekje aankomen.
Wie heeft er nog spaargeld dan (anders dan een potje voor nood)?
Als je echt een beetje geld hebt dan heb je het belegd. Voor rendement hoef je al tientallen jaren geen spaarrekening te hebben. De rente op een spaarrekening was al net genoeg om de kosten van een bankrekening te betalen. Nou ja, effectief was er dus al geen rente meer. Ik denk dus niet dat er heel veel mensen slapeloze nachten van gaan hebben.
ABN AMRO is toch de bank die heeeel veel belastingcentjes van burgers opzoog tijdens de crisis? En die gaan nu stoppen met uitdelen van kleine beetjes winst? Per 1 april ook nog.
Ja, samen met SNS, ING en Leaseplan 40 miljard, meen ik. Daarvan geeft alleen Leaseplanbank nog iets van rente.
Als de economie nu gaat verslechteren hebben we het gehad.
Vooralsnog doet de beurs het prima. Beetje conservatief en je hebt in ieder geval nog een beetje rente. heb je iets meer tijd(en kun je iets meer risico nemen) dan zijn goede rendementen te halen. En als de beurs dan uiteindelijk eens een flinke duikeling maakt, kun je nog meer aandelen kopen, na regen komt zonneschijn, ook op de beurs....
Ah zegels 4 %
Kijk, dhrat weet waar voordeel te halen is.
Banken zijn van natura natuurlijk kapitalistische instellingen die weinig overheidsbemoeienis willen. Tot ze dreigen om te vallen, dan moet de Staat ze met uw geld redden, want solidariteit en systeembank. Puur socialisme dus, zie Deutsche Bank.
Dit gaat de starters op de huizenmarkt nog verder in de problemen brengen. Tenminste dat denk ik, maar ik heb er verder geen verstand van.
De vraag is niet of de euro zal klappen maar wanneer. We moeten terug naar onze eigen munteenheid. Deze situatie onhoudbaar en dat hoort ieder weldenkend mens te realiseren. Zie de burger als een bloedbank, ze zuigen u en mij leeg totdat we er dood bij neervallen.
Waarom wil iedereen de gulden terug? We kunnen ook overstappen op Monopolygeld. Daar heb ik meer van liggen.
Eens, de euro gaat vroeg of laat klappen want de verschillen tussen Noord en Zuid zijn ook mentaal onoverbrugbaar. Op de lange termijn heb ik nog meer vertrouwen in Oost-Europa.
Hoe langer je goed geld naar slecht smijt hoe meer verlies je uiteindelijk hebt. Uit die euro en wel zo snel mogelijk. Gaat een flinke recessie worden maar dat is de prijs die we betalen voor de stommiteiten van onze regenten.
@5611 | 13-01-20 | 18:31:
Zweden wil nu ook uit de EU, en als wij dat dan ook doen en samen met de UK gaan handelen dat kan de hele EU in hun zelfveroorzaakte moeras wegzinken.
Macron gaat door de knieën en de Fransozen kunnen hun lage pensioenleeftijd blijven houden. Wat is het toch heerlijk dat wij dat voor die lieve Fransen mogen betalen.
Sterker, hier piept men als de dekkingsgraad van de overvolle pensioenpotten van 103 naar 102% zakt. In o.a. Frankrijk hebben ze een omslagstelsel, die hebben gewoon niet eens reserves in een pot. Blijkbaar gelden die Brusselse regels alleen maar voor de boreale landen. Merde.
Tja, het feit de NLer lijp genoeg is om onderhand tot z'n zeventigste te blijven werken omdat Pinocchio zegt dat het echt niet anders kan wil niet zeggen dat andere landen zich zo eenvoudig laten slachten.
Nou dat komt als een verassing..... het afbouwen is al jaren aan de gang
Ik heb het geld in het matras waar m'n schoonmoeder op slaapt.
Daar kan geen inbreker bij.
Schoonmoedergrappen zijn zooo 2019
@oldandwise | 13-01-20 | 17:32: En de koelkast er achteraan.
@oldandwise | 13-01-20 | 17:32: Deze is leuk.
@oldandwise | 13-01-20 | 17:32:
Schoonmoeders zijn niet grappig.
Harry wel.
De pensioenfondsen zullen dit ook niet zo leuk vinden.
Pensioenfondsen betalen al negatief rendement aan het ECB waar ze verplicht geld moeten stallen...
Op naar de negatieve rente betalen zal u.
Ezeltje strekje voor de EU burgers ia ia.
Dit is natuurlijk volledig de schuld van de ECB. Je kunt van banken niet gaan verlangen dat ze dit verschil uit eigen zak bijleggen.
Gelukkig brexit. ff googlen vanavond.
Wel grappig dat iedereen hier aan het janken is over de spaarrente op die paar grijpstuivers maar ik hoor niemand over de hypotheekrente. Ik betaal 1,7%, mijn ouders hebben nog meer dan 10% betaald. Dan maar geen rente op mijn spaargeld, dat kun je wel anders laten renderen.
Ik betaalde 0.5% Ik ken nog een deense hond die claimde dat hij geld toekreeg.
Inderdaad! Heerlijk die lage rente! Ik heb al een koophuis (3% rente hypotheek), maar ga binnenkort verbouwen, dus wil overspuiten combineren met lenen. Dan heb ik straks minder maandlasten, maar meer geleend! Graaatis geld heu, heu, heu!
Dank zij het spaargeld van de mede nederlanders!
Al je tegels zijn dom trol geklets. Met je simpel meer laten renderen. Van spaarder tot pensioenfons krijgt het niet voor elkaar. In alle gevallen mag de inleg niet verdampen is de eis van iedereen. Ik had bv Fortis aandelen en zijn door Wouter Bos in een keer gestolen en in de Abn onder gebracht. Dit vermogen was voor mijn pensioen. Voorbeelden zat.
@bigstone | 13-01-20 | 17:49: Met beleggen haal je meer, maar loop je natuurlijk ook risico en het is wel een zaak van lange adem. Met koopjesjagen in de supermarkten haal je een hoger rendement.
@bigstone | 13-01-20 | 17:49: Wouter heeft speciale ontheffing om andermans geld te stelen. Hij is van de pvda.
@bigstone | 13-01-20 | 17:49: Als je zelf niet kan handelen door met 1 voorbeeld van 1 aandeel aan te komen moet je het een profs overlaten. Als jij je centjes in een mix fondsje van BlackRock stopt had je een procent of 10 rendement in de afgelopen 5 jaar gehaald. Afhankelijk van welk profiel had je het afgelopen jaar dik over de 20% kunnen maken. Hoef je niets voor te doen.
@Hunter S. Thompson | 13-01-20 | 19:31: Nog steeds een praatjes trol. Ik heb private banking abn en Rabo. max rendement 4 % uiteraard met flink risico. En geld voor je oude dag daar ga je niet mee gokken. Ben overtuigd dat je geen enkele ervaring heb door je domme klets. De groeten
Hun aanpassing van het tarief voor rekeninghouders is waarschijnlijk schokkender.
Ik zit bij de Rabo.
Die volgen trouw als een hond.
Maar eigenlijk wisten dit toch al lang.
Banken en overheid, de mangel van het land. Wringen maar!
Met dank aan de ECB die door de lidstaten aangestuurd wordt. Elke zogenaamde econoom die zegt dat deze rente het gevolg is van marktwerking is een leugenaar. De EU heeft een mooie manier erbij gevonden om de bevolking uit te melken.
“Give me control of a nation's money and I care not who makes its laws.”
- Rothschild
aandeeltjes Shell kopen en op de plank leggen (niet meer naar omkijken). Dividend rendement is 6,23% op jaarbasis.
Doet baas bellen. Wil geld vrijdag in een bruine envelop.
Dankzij het rentebeleid van de Europese Centrale Bank heb ik nu wel een lage hypotheekrente.
En, in euro's, een veel te duur huis.
Niks meer af te trekken.
@Zijl5824 | 13-01-20 | 17:26: Dat sowieso. Want in 2009 gekocht.
Sterker nog, over 10 jaar kunt u uw huis in 1x afbetalen, of van dat geld een brood kopen.
Maar moet je tevens langer werken en meer inleggen voor een lager pensioen! En betaalt een starter de hoofdprijjs voor een woning.
Nou en. De bank bewaart en beheert je geld; dat kost nu eenmaal geld. Als je te schijterig bent om te beleggen en per se op je geld wilt gaan zitten, moet je niet janken dat je vermogen niet groter wordt.
Dus jij denkt dat ze echt flappen hebben liggen voor jou?
Het zijn maar een paar cijfertjes in een database hoor.
Ik proef enige irritatie? ;) ik zocht je al een week, maar kon je nergens vinden... zat je al die tijd op de beurs. Of op de kast. Haha.
Geen speld tussen te krijgen.
Ja leuk joh, straks gaan de spaarders en masse de beurs op, de beurs nog een beetje opblazen totdat de beurs instort en de burgerij een gedeelte van het spaarvermogen, een appeltje voor de dorst, kwijt is.
@therealbraindump | 13-01-20 | 17:35: Oh, dat gebeurt om de zoveel tijd gewoon. Komt de burgerij ook wel weer overheen.
Bewaren en beheren? Als dat zo zou zijn dan was uw betaalrekening gratis en kreeg u rente over uw spaartegoeden.
@VerenigingVanDieven | 13-01-20 | 17:37: Hee mijnheer Scheringa, u ook hier ?!
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:37: met spaargeld behoor je m.i. geen risico's te lopen. Beleggen of zelfs speculeren, prima, maar wel met geld wat er 'over is'.
@therealbraindump | 13-01-20 | 17:39: Helemaal met u eens. Gewoon op de bank laten staan dus.
@einStina | 13-01-20 | 17:28:
Haha, misschien wel een beetje van allebei :-P
We lopen elkaar mis in de roze panelen idd, maar ik zou je graag een keer in levenden lijve ontmoeten in ons dorpse stadje! Op culinair gebied ben ik nog niet verder gekomen dan eetcafé 'De Hofnar' en Chinees restaurant 'City Wok' (komt rechtstreeks uit een aflevering South Park), dus ik sta open voor suggesties! :-)
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:42: tegen een fatsoenlijke rente. Het huidige ECB beleid is niet prudent en toekomstvast. De eerst volgende crisis wordt door de ECB zelf veroorzaakt.
@de IJsman | 13-01-20 | 17:44:
Haha. Gewoon selectief zijn met aandacht en af en toe goed uitblazen. ;) ja, het idee was even een flyby, maar nu banjer ik hier al een een week extra, niet goed voor mijn ziel dus daar stop ik snel weer mee. Maar nu bind ik je even vast aan dit draadje!
City Wok? Treurig. Bistro Twee33 is een aanrader en Het Gerecht ook, allebei bij het grachtje. Ideeën te over.
@einStina | 13-01-20 | 17:57:
Sounds good! Als je komende vrijdag of zaterdag nog geen plannen hebt, zie ik je dan graag bij het grachtje! :-)
@de IJsman | 13-01-20 | 18:06: haha. Goed idee wel. Moet je misseinstina wel even gmailen, een telegram sturen, postduif regelen, opbellen, rooksignaal maken, belletje trekken, opvallend hoedje opzetten of huilen op straat, anders vind ik je nevernooit. Als je het grachtje kent, ben je op de goede weg trouwens. Mooi stukje stad.
Ben je toch uit het draadje ontsnapt! Heb ik weer.
@einStina | 13-01-20 | 18:54:
Haha, nee hoor. Ik ben er nog steeds/weer! Ik was even onderweg. Ik heb mijn contactgegevens naar de redactie gestuurd in de hoop dat ze dit naar jou doormailen! :-) En sowieso zal ik een magenta ornament bij me dragen, dus mij herkennen lukt hopelijk ook wel! :P
@de IJsman | 13-01-20 | 19:13: oh, een meevaller ;) en nu ben ik traag. De roze baasjes mailen? Rechtstreeks is wel sneller! Hoe goed ben je in raadsels? Magenta ornament? Oke, toegegeven, ik heb nu wel lol.
Oke, ik bevrijd je weer. Voor je claustrofobisch wordt.
Om nog op de inhoud van het draadje in te gaan naast al het geklier. Papa Jones als enige verstandige. Lage score weer.
Draadje netjes afsluiten.
*Even naar Joris de opruimer zwaaien*
Ach boeie sinds ene m in Den Haag zit heb ik toch niets meer. Kutland kut npo kut linkse pipos
Dus de bastingdruk op spaarrendement is nu officieel oneindig hoog geworden.?
Wat nou #BREEK?
Hun rente was 0,01%.
Als je 50.000 euro spaargeld had heb je het over een verschil van 5 euro op jaarbasis....
Er was een tijd dat dat nog 2000 euro opleverde (4%)
Dat is toch een half kratje bier.
Jaaaah! Als je het zo zegt hè, dan is het best heftig.
@Ruimedenker | 13-01-20 | 17:28:
Per dag wel ja. Maar per jaar?? Dan is het weer helemaal niks, niet?
@Ruimedenker | 13-01-20 | 17:28:
Precies, wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
@Ruimedenker | 13-01-20 | 17:28: En bier drinken doen we allemaal hier in de panelen. Dan komt het insensitive wel heel dichtbij allemaal
En dan is de transfer unie nog niet eens geformaliseerd. De EU is een nivelleringsfeestje en daar horen nu rente en straks de hoofdsommen van onvolwaardige gov. bonds bij. Wen er maar aan. Wij gaan er de komende jaren alleen maar op achteruit. Leestip: Arno Wellens' Euro Evangelie
ABN AMRO rekent zich suf als het gaat om het betalen voor hun onkosten. Als het geld moet opleveren zijn het sukkels. Krijg spontaan die bek van Zalm in mijn hoofd. Was ik al totaal piswoest, vanwege die kut D66-ers die zelf hun deuggevoel willen aanmeten door een pas overledene persoon door de zeik te halen. Hoe onbeschoft en onprofessioneel kan men zijn?
Heeft natuurlijk niets met onderwerp te maken, maar D66 FUCK YOU!
Zou onder ieder kranten artikel dienen te staan totdat D66 de betrokken personen eruit gesodemieterd heeft. Dit is pure belediging. Denk aan de nabestaanden!
Alleen om deze reden zouden de belastingen al omlaag moeten.
Juist die 0% is een stiekeme (EU)belasting.
Ik houd het maar op zilveren guldens of gouden ducaten. Zakken tenminste niet in waarde.
Ja, kut, hee, ik heb een rekening bij ABN-AMRO. Maar goed, het was qua rente natuurlijk al jaren niks meer. Mijn 'echte' geld staat op aandelenrekeningen bij Robeco. Daar is vooralsnog de sky the limit.
Vooralsnog. En als dat in elkaar dondert, heb je nul.
En weer een reden om uit de EU te stappen.
Het rentebeleid doet zijn invloed gelden in de invloedssfeer van de EU.
Zo lang je hypotheek hoger is dan je spaargeld moet je alleen maar juichen.
Precies. Daarom gaat de hypotheekrente snel aan gorten. Ze zijn niet achterlijk en nadat Zalm is aangesteld, kun je wel stellen dat de overheid niet bepaald meer van onbesproken gedrag is.
Je moet er wat voor over hebben om de eurozone (en daarmee de EU) kunstmatig overeind te houden. Kost wat geld, maar dan heb je ook niks!
Tijd voor buitenlands onroerend goed, maar waar?
De meeste OG in buitenland is inmiddels ook al onbetaalbaar aan het worden.
Als je voor de lange termijn gaat moet je grond op de Zuidpool kopen. Dat wordt goud waard zodra daar de eerste tropische rivièra geopend wordt, waar de zon des zomers nooit ondergaat.
@obominotie | 13-01-20 | 17:23: Ik ga er gelijk eens een kijkje nemen!
Mede mogelijk gemaakt door de ECB.
Bij mij zit er nog flinke rente op mijn abn amro rekening. Debetrente wel te verstaan.
Wat doet de rente bij de voedselbank?
De voedselbonnen zakken in waarde! 3 bonnen voor 2 kippen enz
Ik moest vandaag een volle tas inleveren.. nog nooit meegemaakt!
'Schuld van - ja, zegt u het maar. Het rentebeleid van de Europese Centrale Bank?'
-De zware Europese criminelen die door hun stemhokjesgedrag dit ECB-communisme mogelijk maken.
Bij het bestuur van een land zijn zoveel mensen betrokken. Wie is schuld? Moeilijk iemand aan te wijzen. De hele invloed van buitenaf, de lobby, alles heeft ergens zijn band. We zijn gewoon genaaid. Zelfs oorlog kan hier niet tegen op.
En een verbod op negatieve rente - zoals in Belgie- komt er hier ook gegarandeerd niet, en op het moment dat banken gaan merken dat klanten hun geld gaan weghalen verhogen plots de kosten voor " diensten" flink.
Dus rekening openen in Belgie?
De kosten zijn al erg hoog, 3,40 per maand is ook ruim 40 euro per jaar.
Niets houdt je tegen om als Nederlander een bankrekening in België te openen en de Nederlandse op te zeggen en daar al je bankzaken voortaan te doen. 1 keer de wijziging doorgeven en okay. Toch allemaal IBAN.
De belastingdienst veronderstelt al jaren dat ik zo'n 5,38 % rendement maak.
En over die (niet) inkomsten moet ik dan Inkomsten Belasting betalen.
Schijnt teveel moeite te zijn om even op de overzichten van de banken te kijken die de BD jaarlijks opeist.
En de burger geloven of vertrouwen is er natuurlijk niet bij, want burgers frauderen en dan moet je zelf bewijzen dat je géén fraudeur bent....
Hoe zat dat ook al weer met dat 'rechtssysteem'?
Iedereen is ONschuldig totdat het tegendeel bewezen is, toch? Schijnt allemaal héél belangrijk te zijn: dat advocaten de kans krijgen om criminelen vrij te pleiten. Helaas is dat er voor een gewone werkende burger allemaal niet bij: die wordt aangeslagen voor fictieve inkomsten uit spaarrente.
Kan iemand de BD even bijpraten inzake de rentestanden a.u.b.?
Hier mee stel je dus meer dan een miljoen aan spaargeld te hebben, dat kan en fijn voor je. ALs het jou alleen in deze tijd niet lukt om daar 5,38% rendement te maken moet je vooral in de spiegel kijken.
@Hunter S. Thompson | 13-01-20 | 17:24: ter info:
Voor 2019: vrijstelling 30.360,-. Daarna een 1e schijf ad 71.650,-
Alles daarboven voor bijna 80% fictief 5,38 % rendement
Over 2 jaar gaat er het één en ander veranderen in die rendementsheffing. Als het goed is, want twee jaar is een lange tijd en met een belastingverhogerspartij als de VVD kan je van alles verwachten, behalve het nakomen van beloftes. Geldt trouwens voor alle partijen. Kijk maar eens naar het CDA (Kees Jan of Jan Kees de Jager) Dat geld uit Griekenland, dat eigenlijk naar Duitse banken ging, krijgen we met rente terug.
Eerst redt Wouter Bos met ons geld de ABN-AMRO waardoor de staatsschuld en de belastingen om hoog zijn gegaan. En als dank zet de ABN-AMRO de rente op nul.
Van mij hadden ze destijds failliet mogen gaan gaan. Leverde mij een hoop kritiek op. Nee, de ABN-AMRO is te belangrijk. Dat is slecht voor de economie.
Als de staat de ABN-AMRO destijds failliet had laten gaan zou er een boedelverkoop van de bank zijn gekomen en hadden anderen alle klanten en winstgevende onderdelen overgenomen en hadden alleen de aandeelhouders met de slechte onderdelen blijven zitten. En het was precies de hebzucht van de aandeelhouders en de op bonussen beluste snelle jongens binnen de bank die de bank in de penibele situatie hadden gebracht. En in mijn ogen was het helemaal niet erg als juist die hun geld kwijt zouden raken. Maar wereldwijd hebben de bail-outs er voor gezorgd dat juist die hun geld kunnen behouden en wij met de rekening bleven zitten.
Nog bedankt Wouter Bos!
oh ja, Wouter Bos. Ook een groot socialist.
Overal waar die regeringsvorm vat krijgt (zoals hier in de EU ook weer) is het einde binnen 90 jaar te verwachten.
Hopen dat de staatsgreep door de democrats mislukt, met nog wat jaren Trump zou de VS ons dan voor de derde keer sinds 1917 uit onze eigen Europese poep kunnen trekken.
Vergeet zijn generaal pardon niet 31000 eeuwige bijstandtrekkers erbij.
Mensen die al veel geld hebben hoeven niet beloond te worden met meer geld, dat vanzelf komt. Sparen is handig om wat achter de hand te hebben. Maar als je meer geld wilt dan doe er maar wat voor. En daarnaast, geld moet rollen. Oppotten is heel slecht voor de economie.
Tja allemaal leuk en goed maar als niemand meer bij de bank spaart met welk geld wil de bank dan geld uitlenen??
Ben je communist?
@jan huppeldepup | 13-01-20 | 17:23: Verdiep U er maar eens in. De bank heeft Uw geld helemaal niet nodig om anderen te kunnen lenen.
@jan huppeldepup | 13-01-20 | 17:23:
Fractioneel bankieren. Oftewel liegen, fraude en gokken.
@Leptob | 13-01-20 | 17:31:
Klopt. Geld is tegenwoordig nummertjes in een computer. Spaarders zetten de waardes die zij met arbeid verdienden om in nummertjes in een computer - en de bank maakt die dan gewoon weer waardeloos.
Zo werkte de economie ongeveer ook ten tijde van de slavernij: slaven werken voor noppes - een ander bouwt daar zijn plantage van. Of een prachtig EU-paleis.
De Europese rente kan nooit meer omhoog. In de VS is ondertussen de rente verhoogd ( tot 2.5% iirc ) en ook al weer verlaagd als instrument om de economie te reguleren.
Dat instrument hebben wij al die tijd al niet, dat instrument gaat ook niet terugkomen en zal uiteindelijk het einde van Euro en misschien wel van de EU betekenen.
En de rijken worden er rijker van.
Dat denk ik niet.
Overzichtje van het stijgen van de goudprijs:
www.thesilvermountain.nl/nl/goudprijs...
De €1000 vraag is, als die in het afgelopen jaar al van 36000 naar 46000 is gestegen, ben je dan al te laat om nog in te stappen?
@EEnzame SchizofrEEN | 13-01-20 | 17:23:
Aangezien goud waardevast is en de Euro verre van, kan de goudprijs alleen maar stijgen. Een rijtjeshuis heeft bijvoorbeeld altijd al 5 kg goud gekost.
Zal de rest snel volgen! Wanneer zou de eerste bankrun komen??
Dus je haalt je spaargeld van de bank, en dan?
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:20: ja, ik ben geen economisch wonder, maar ik denk dat mensen het misschien in een kluis gaan stoppen of gaan uitgeven/ investeren
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:20:
Precies! Dan komt een vers uit zee geviste nieuwe EU burger cashen & uw oude sok recyclen.
Precies zoals onze nieuwe fascisten dat bedoelden toen zij ons "handen aan het bed" beloofden met hun massa-immigratie.
@DeutschlandUberAlles | 13-01-20 | 17:28:
Uitgeven / investeren is altijd goed.
Maar in een kluis stoppen... je kunt het alleen maar kwijt raken.
De reële spaarrente, dus na aftrek van inflatie, is al heel lang negatief. En na aftrek van vermogensbelasting nog langer. Dus dat het nu nominaal ook gaat vriezen verandert weinig aan de status quo.
Sterker nog, we hebben het over een fractie van een procent in de afgelopen paar jaar.
Maar ja, 0 procent is psycholigisch he, dus alle tokkies over de rooie.
@Papa Jones | 13-01-20 | 17:21:
Nog een keer. Psychologisch.
Het bankensysteem begint in te storten. Zoals verwacht. Alleen kudt voor de mensen die een hoop gespaard hebben, dus voor de meeste mensen niet gelijk een probleem.
De echte ineenstorting moet nog komen, als de Deutsche bank aan het einde van zijn latijn is en de economie van Duitsland nog wat grotere gaten laat zien.
Snel, vul de fapsok!
.. met dank namens de EU en andere meervoudige regeringslagen. Zij zullen hun stinkende best doen de forse inflatie van de EUro door te zetten en u (ook daarvoor) te laten betalen via uw opgespaarde pensioenen en spaarcenten.
Over een jaar of wat krijgt u een papiertje waarop "waarde honderdduizendmiljoen euro" staat - en betalen daarmee in een keer al uw tegoeden uit. Misschien dat de bakker er nog een broodje voor wil geven.
Over naar uw buurt-EUrofiel die zal zeggen dat dit niet waard is.
Die kant gaat het op! Om zuid-europa te redden! Hier worden we het slachtoffer van
@DeutschlandUberAlles | 13-01-20 | 17:19:
U kan het weten, model Weimar. Met daarna de glanzende jaren van het nieuwe (inmiddels weer oude) socialisme.
@DeutschlandUberAlles | 13-01-20 | 17:19: het grootste problemen is Deutsche bank nog steeds, klapt die dan is de eu en ecb einde oefening....... Je zou het bijna hopen
@Idiot456 | 13-01-20 | 17:25:
Ik hoop het. Ben ik van mijn schulden af.
#KaleKipMetVeelSchulden
3% inflatie. 1,2% vermogensbelasting. Per jaar holt je geld ruim 4% achteruit. Dat is 23% in 5 jaar! Sterkte.
* rent naar de hoeren *
Rendementsheffing, is dat nog wat anders?
@Normpje | 13-01-20 | 17:29: Een andere naam voor vermogensbelasting.
Vanaf 1 april. Toch heb ik de indruk dat dit geen grap is van onze staatsbank.
Schuld van de ECB inderdaad. Banken kunnen alleen maar alleen volgen.
De rente van 0 procent die Amro doorrekent ís al kunstmatig hoog.
De volgende stap is dat je gaat betalen voor sparen. Calvinistische landen hebben het er maar moeilijk mee, maar we zullen moeten spenden om de economie levend te houden.
Tja ik weet je mag hier geen reclame maken maar mijn bank is de beste.
st2.depositphotos.com/2971119/7119/i/...
Begint ook al een beetje te rotten :)
Buy Bitcoin!
Nope! Niet meer doen
Bitcoin = whale feeding
Aan de andere kant is de hypotheekrente ook erg laag..... ben je de gelukkige bezitter van een woning dan zit je er voor een habbekrats.
Nou de vraagprijzen op funda doen iets anders vermoeden. Drie ton voor een bezemkast.
En mensen zonder geld betalen kapitalen aan huur. Mijn vader riep altijd tegen zijn kinderen; nooit een huis kopen! Toch gedaan. Blij dat hij het ook wel eens mis had.
@voldemort | 13-01-20 | 17:24: Ik heb het dan ook niet over mensen die een huis willen kopen......... en zeker niet de starter.
@Normpje | 13-01-20 | 17:27: Exact..... ik betaal meer aan energie dan aan hypotheek!
@Fatwabuster | 13-01-20 | 17:39: Nee, je betaalt meer aan belasting op energie.
Ik heb mijn eerste huis gekocht toen ik mijn eerste arbeidsovereenkomst had, in 1990. Voor 160.000 harde guldens, ~ 75K euro. Fraaie marge bij de verkoop van dat huis. Huidige huis is verleden jaar getaxeerd op 660K. Zelfs als de huizenprijzen 25% dalen zit ik nog warm.
Daar hebben ze ook een antwoord op. Banken zijn opeens gaan opletten op bestemmingsplannen en waar ik 10 jaar geleden argeloos een hypotheek kon krijgen kan dat nu niet meer. Gevolg is dat ik van de ene op de andere dag 80.000 euro aan waarde kwijt ben met één pennenstreek van een ambtenaar. En zo zijn er meer als mij, die er nog aardig dieper in zitten.
Maar goed, dat is wat je krijgt als je je netjes aan de regels houdt in Nederland. Dat weet je, is het domste wat je kunt doen. Maar zo is nou eenmaal mijn natuur.
@Mazzelstof | 13-01-20 | 18:39: hou dat vol! Ooit zul je daarvoor beloond worden. Geloof me.
@ole guapa | 13-01-20 | 18:10:
Me too. Het is helaas een kwestie van tijd dat onze overwaarde zal worden geclaimd door de politiek om hun dure hobby's re kunnen blijven betalen.
Rijken moeten rijker worden, armen zeker niet. Dat lukt zo wel.
Rutte komt binnenkort in de tweede slaapkamer mededelen dat er een aantal miljard aan Deutsche Bank zal worden uitgeleend.
Dat is het probleem! Die Deutsche Bank.
Heeft u iets om dit te onderbreken??
Tja de DB is technisch gezien failliet, daarom wilde merkel ook zo graag de deal met de eurobank zodat wij mee gaan betalen aan de kolerezooi die managers van de DB veroorzaakt hebben. Daar kunnen we nog lol aan beleven.
Ik wilde het net typen. Ziet allen het filmpje van Arno Wellens over Deutsche Bank op de YT. Beetje taai maar zeer helder ... euh, angstwekkend.
Dit zijn de momenten waarop ik Das Kapital extra mis.
Sparen is al tien jaar niet meer Interessant. Aflossen en beleggen. Gewoon in indexfondsen e.d. Vorig jaar ca. 30% rendement.
Hoe zal dat de komende 10 jaar zijn?
Ja buy the top.
Wie produceert dan wat als iedereen gaat beleggen? Dan zijn wij enkel bezig met luchtkastelen bouwen.
Schuld van Trump natuurlijk!
oh... daarom wilde Hoekstra geen verbod op negatieve rente. Was lekker stiekem al gepland.
Niet teveel geld op de bank zetten. Koop er leuke dingen voor, ook goed voor de economie.
Ja en denk vooral niet aan morgen. We moeten allemaal aan de schulden. Niets geleerd van Lehman en de occupy beweging waar ook FTM weer uit voortkwam. Allemaal afhankelijk.
En als ik niet vandaag maar volgend jaar naar de hoeren wil. Wat dan?
@sjuul69 | 13-01-20 | 17:20:
Pas volgend jaar betalen. U wordt genaaid waar u bijstaat.
@sjuul69 | 13-01-20 | 17:20: Denk dan eens na over een goed matras.
Een defensieve obligate levert dus meer geld op.
3 keer raden wat ik met mijn spaargeld ga doen.
Misschien weer eens mooi moment om eens wat om te zetten naar bitcoin.
Yolo!
Goud geeft ook een rente van 0 procent en de waarde heeft betere vooruitzichten dan die van de euro.
debeleggersgids.be/investeren/grondst...
@onfray | 13-01-20 | 18:44: Goud, zilver, platina allemaal goed.
Tijd om afscheid te nemen van dit soort instituties.
En als het contant geld geband is, dan hebben ze helemaal vrij spel.
Zilveren munten kopen, ideaal ruilmiddel en niet te groot qua waarde.
@Guusje Nadorst | 13-01-20 | 17:47:
En historisch gezien zijn ze nu zwaar onder gewaardeerd. Historisch gezien is zilver ongeveer 1/4 of 1/5 waarde van goud, momenteel 1/80.
Helaas bestaat das kapitaal niet meer:
Moet ik nu wel of niet mijn aflossingsvrije hypotheek aflossen? Ik zet - net zoals elke Volkskrant lezer - elk maand een fors bedrag opzij.
Of gewoon bellen met de bank voor een nieuwe hypotheek vorm?
Eens met das kapitaal.
En gewoon aflossen, werkt beter op langere termijn.
@Van_hot_naar_her | 13-01-20 | 17:11: De beste hypotheek is GEEN hypotheek.
Heel goed! Geld moet rollen. Investeer het maar in goede bedrijven door aandelen te kopen of stop het in een crowdfundingproject. Dan heeft onze economie er wat aan.
Wat zijn goede bedrijven? Banken?
Ja, en zo meteen weer een megagrote door de banken georganiseerde beurskrach en iedereen is z'n geld kwijt.
Geef mij maar goud!
Of kundst...
@Heiner | 13-01-20 | 17:12: nee, Heiner, natuurlijk niet banken;geld moet daar weg en in de economie, begrijpt u wel?
En hoe zit het met de rente op rood staan? Gaat die ook naar nul?
Mag ik mee lachen?
Laat me raden: die wordt alleen maar hoger?
In ieder geval wel stukken lager zou men verwachten. Gewoon diefstal, maar wie ben ik? Kapitalisme is meer meer meer tot er een moment komt dat paar veel hebben en veel geen ene reet.
Ik geloof niet dat communisme, gezien de aart van het beestje niet de oplossing is.
Wel geloof ik in oorlog. En ik haat oorlog, maar wat zou het goed uitkomen. Oja ... fuck D66!
@ET007 | 13-01-20 | 17:13: ... geloof natuurlijk niet dat communisme de oplossing is .... Net terug van werk. En fuck D66 want werk komt bij hun niet voor stel onbeschofte randdebielen.
Rood staan is echt zo intens dom, die rente kan niet hoog genoeg zijn.
@ET007 | 13-01-20 | 17:13:
Nee, je betaalt de bank vooral rente ivm het risico dat klanten de lening niet terug kunnen betalen.
De rente staat op 1% negatief bij de ecb dus de banken zouden het liefst de rente op spaar tegoeden op 3% negatief zetten verdienen zullen ze altijd aan je
Tja dan kan ik van dat geld beter naar de hoeren gaan, dan heb ik tenminste nog een beetje lol van, vanavond is met mijn vrouw bespreken.
Koop voor dat geld anders "eens" een woordenboek.
Zal niet lang duren dat gesprek lol
Ach, we hebben er een hele tijd aan kunnen wennen.
Alle rentenieren zullen zich nu wel achter de oren krabben.
Die moeten nu op zoek naar een nieuwe dagbesteding.
Tja die moeten nu rentenixen.
Dit betreft meer de spaarders. Renteniers hebben van oudsher hun vermogen meer belegd op beurzen en zo.
Gewoon in Zwitserland wegzetten is niet illegaal of zo zolang je netjes de blauwe maffia op de hoogte brengt, 5 jaar vast 4%
De gene die echt rentenieren hebben hier 0 last van, dat geld staat echt niet op een eu bank
Hoe laat begint de bankrun?
@Idiot456 | 13-01-20 | 17:16: eerder iets van 0.5-1.5%.
@Idiot456 | 13-01-20 | 17:18:
Bingo! Gewoon nog steeds 3,3 % vangen.
REAGEER OOK