Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jordy: 'Kleine spaarder door Snel alsnog de sjaak'

Nog meer spaartaksmail! De GeenStijl-redactie kreeg niet alleen bericht van Jordy (21) over de nadelige gevolgen van de spaartaks, ook ene Jordy (21) is aan het rekenen geslagen met zijn zakjapanner. Nou Jordy, kom er maar in!

OVERHEID DOET NIETS

Afgelopen vrijdag is met veel bombarie een voorstel gepubliceerd. "Spaarders met een vermogen van 440k betalen straks geen belasting meer!" koppen de media. De rijksoverheid zelf schrijft "Ongeveer 1,35 miljoen mensen betalen straks geen belasting meer over hun spaargeld in box 3. Nu betalen nog 2,9 miljoen mensen deze belasting. Volgens voorlopige berekeningen wordt de eerste 440.000 euro voor mensen met alleen spaargeld belastingvrij." Waarschijnlijk heeft u het bericht gelezen en was u opgelucht dat dit oneerlijke systeem eindelijk op de schop gaat en bent u met tevredenheid het weekend ingegaan. Ik moet u helaas teleurstellen, de hervorming is minder fraai dan geschetst door de overheid.

In het oude stelsel betaalden spaarders voor hun vermogen boven de € 30.846 belasting op 30% van het forfaitaire rendement (ook wel bekend als rekenrente). Dit forfaitaire rendement wordt berekend aan de hand van de gemiddelde spaarrente en het gemiddelde beleggingsrendement. Voor 2019 rekent men 1,935% forfaitaire rente, oftewel, u betaalt 30% van 1,935% van uw vermogen boven de  € 30.846. Zie ook HIERRR.

Dit oude stelsel is oneerlijk voor vermogenden die niet beleggen. In het nieuwe voorstel wordt dat aangepakt. De Belastingdienst gaat opvragen hoeveel u spaart en belegt en rekent eerlijk over die delen het vastgestelde forfaitaire rendement.

Tot zoverre is het systeem dan ook een stuk eerlijker. De belegger gaat een enorme domper tegemoet, die gaat een stuk meer belasting betalen, maar mijn stukje gaat over de gevolgen voor de eenvoudige spaarder. Wilt u lezen waarom de belegger de sigaar is dan kunt u hier terecht.

De spaarder is echter ook de sigaar omdat er nog iets is veranderd. Niet alleen wordt het forfaitaire rendement anders berekend, ook vervalt het heffingvrij vermogen: de eerder besproken € 30.846. Deze 30k is nog steeds een harde grens die bepaalt of u wel of niet belasting betaalt. Echter betaalt u in het nieuwe stelsel wel belasting over de eerste 30k van uw vermogen, waar deze in het oude stelsel niet meegerekend wordt. Zie de kamerbrief.

Oftewel, als u € 30.845 euro vermogen heeft, betaalt u geen belasting. Heeft u € 30.846 euro vermogen, dan betaalt u belasting over de hele € 30.846 euro. Bij de huidige lage spaarrentes merkt u daar niks van, de eerste  € 400 aan rendement is immers vrijgesteld in het nieuwe stelsel. Met de huidige rentes haalt u nooit  € 400 rendement met  € 30.846 aan spaargeld. Gaat de rente omhoog, en haalt u wel voor € 400 aan rente, dan gaat u dan ook meteen meer belasting betalen.

geel

Deze  clausule leidt tot praktijken die wij ook kennen uit de huurtoeslag. Het gaat lonen om onder de € 30.846 aan vermogen te hebben, want zodra u precies dat bedrag bereikt, gaat u meer belasting betalen dan u vermogender bent geworden. Mocht de forfaitaire rente bijvoorbeeld terug gaan naar het niveau van 2017 (1.63%), dan betaalt u met een vermogen van € 30.846 zo'n 34 euro belasting. Bij een rente van 3% betaalt u € 175 extra over die ene euro extra vermogen.

Hieronder drie grafieken, met de forfaitaire rente zoals deze over uw vermogen van 2017 is gerekend, een rente die gelijk is aan de inflatie van 2019 en een rente van 4% (zoals pre-crisis). U zult zien dat in al deze situaties de kleine spaarder slechter af is in het nieuwe stelsel.

Met vriendelijke groet,

Een bezorgde kleine spaarder. [NAW bij redactie bekend]

Reaguursels

Inloggen

Paramaribo : www.dsb.sr

theo-is-dood | 10-09-19 | 17:20

Klopt, maar dit effect gaat pas optreden boven de ca. 1,3% spaarrente. Dat gaat de komende jaren niet gebeuren. tegen die tijd zijn er weer andere regels. Dus theoretisch is het oneerlijk, in de praktijk is het geen probleem.

Bytemaster | 10-09-19 | 11:44

Ik was te lui om het zelf na te rekenen maar mijn onderbuik waarschuwde me al om geen enge mannen uit Den Haag te vertrouwen.

Nivelleermarionet | 10-09-19 | 11:32

Dat weet toch iedereen? Als de roverheid iets nieuws verzint hoef je alleen maar te zoeken naar de gaten waarin je genaaid gaat worden. Dat gaat al 300 jaar zo. Niks nieuws onder de zon.

Dirty-Harry44 | 10-09-19 | 11:04

Het volk klaarstomen voor een negatieve spaarrente. Ja, dan is het voor spaarders fijn dat ze niet belast worden, maar met een negatieve rente van 0.5% en 3% inflatie, kost dat ze nog steeds 3.5% per jaar!

En wie koopt er nog aandelen, waar de rente tussen de 1-2% op ligt in het beste geval, als je daarover 1.75% belasting mag betalen?

Koop je een stuk onroerend goed voor de verhuur, dan gaat er 3% naar de rente op je lening, 1.75% naar de staat, en 1% voor onderhoud. Je mag blij zijn als je 1% over houdt voor al het werk dat je er in steekt.

Janusz_Korwin_Mikke | 10-09-19 | 10:33 | 5

@SolidRock | 10-09-19 | 11:15:
Het kan misgaan, maar het gebeurt wel. Niet iedereen heeft een paar ton op de bank klaar liggen voor gebruik.

Janusz_Korwin_Mikke | 10-09-19 | 11:20

@Janusz_Korwin_Mikke | 10-09-19 | 11:20:
Nee dat klopt, maar met een bedrijf kun je een gedeelte van je jaarwinst reserveren( sparen) en daarvan koop je één maal per 5 jaar a 6 jaar vastgoed aan.
Toch redelijk te doen voor je pensioen.

SolidRock | 10-09-19 | 11:35

@Janusz_Korwin_Mikke | 10-09-19 | 11:20:
Als je geen geld hebt, hoef je jezelf ook geen zorgen te maken dat je vermogen belast word.
Dus als je met geleend geld 1% weet te halen is dat pure winst over andermans geld

Het leven is zwaar | 10-09-19 | 13:48
▼ 2 antwoorden verborgen

We moeten honderd duizenden geïmporteerde profiteurs en hun nakomelingen onderhouden op het gebied van huisvesting, zorg, levensonderhoud e.d., tot einde der tijden. Door een beetje te schuiven lijkt het allemaal beter te worden voor iedereen, maar onder de streep hebben ze steeds meer geld nodig en dat gaat jan modaal betalen. Die ontwikkeling is al jaren lang gaande.

Arijane | 10-09-19 | 10:03 | 1

Je moeder mag creperen in het bejaardentehuis. Het land verandert in een complete shithole. De na-oorlogse voorzieningen worden van binnenuit opgevreten door diezelfde profiteurs. Maar uiteindelijk zijn wij zelf schuld, een geruststellende gedachte

Bill Cosby | 10-09-19 | 10:12

Ik denk dat Rutte en consorten het er om doen. Hoe ingewikkeld kunnen we het maken, zodat ze denken er op vooruit te gaan? Volgens mij doen ze het er om, vandaar dat lachen elke keer.

Peerkeoud | 10-09-19 | 09:33

M'n eerste gevoel over dat 'gratis' sparen is dat de banken ruimte wordt gegeven om het zo voor de burgers makkelijker te verteren is om te moeten betalen voor je gespaarde geld. Niet de staat waar de burger nog enigszins de controle heeft maar bedrijven en banken gaan nog meer macht krijgen. De belastingen worden zo geprivatiseerd.

roevka | 10-09-19 | 08:38 | 1

Je denkt toch niet dat de staat zijn monopolie op belasting innen uit handen gaat geven aan derden ? Waarom eigenlijk, de fiscus weet ongeveer dan wel precies wat je aan bezit/vermogen hebt. Als je nog belastingen moet betalen en dat niet doet, dan weten ze waar je huis staat en desnoods trappen ze de deur in (in/uit naam van ..) en leggen beslag op al je rekeningen en/of pakken en nemen alles wat enige waarde (en roerend is) heeft mee en weet ik veel wat voor bevoegdheden ze nog meer hebben.

Lees anders ook even dit als je over 2013/2016 bezwaar hebt aangetekend bij de fiscus,
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec...

Het massaal afwijzen van bezwaren na de uitspraak van Hoge Raad, is ook zo'n leuk privilege, dus er wordt echt op het gebied van belastingen innen niets geprivatiseerd.

thephysicist | 10-09-19 | 09:06

De opbrengst van deze Box-3 diefstal voor de schatkist is ongeveer 4,5 miljard Euro per jaar. En onze Roverheid wil die 4,5 miljard niet missen. Dus het nieuwe Box3-systeem wordt zo opgetuigd dat onderaan de streep er toch weer 4,5 miljard Euro naar de schatkist stroomt.

theo-is-dood | 10-09-19 | 08:19 | 4

Belachelijk dat we dit allemaal accepteren. Het is inderdaad diefstal dat je na hard werken (belasting) en spaarzaam leven, je alsnog over je vermogen (netto) een vermogensrendementsheffing moet betalen. Vermogensrendementsheffing. wie heeft dat woord bedacht, compleet van de pot gerukt, alsof het dan opeens geen stelen is. In dit geval vind ik belasting ontduiken moreel geaccepteerd, zelfs die nep oranjes doen dat met het geld wat we nog gvd aan ze geven, waarna ze ook nog eens gecompenseerd worden voor het deel wat ze aan "belastingen" moeten betalen.

thephysicist | 10-09-19 | 08:32

@theo-is-dood | 10-09-19 | 08:43: dank voor de link, het ging me meer om de naam, maar ik zie dat deze rond 2001 zijn intrede doet met wat men de "Belastingherziening 2001" noemt. Herziening is als het belastingen betreft, nooit een goed teken.

ik ben ook even op zoek gegaan (zie nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensbelast...) en let dan even op bij "Vermogensbelasting in Europa". Daar staat een lijstje met landen die deze belasting hebben afgeschaft. Ongetwijfeld zal iets anders daarvoor in de plaats zijn gekomen.

thephysicist | 10-09-19 | 08:53
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe moet dat straks met al die arme Marokkanen en Turken die het vermogen in hun huis in het land van de voorouders gaan opgeven ? Moeten die spaarzame mensen straks in een keer belasting betalen ? Want we weten hoe meedogenloos de Nederlandse overheid handhaaft. Oh, wacht die groep en hun vermogen is moelijker te pakken dan iemand met een keurige Nederlandse administratie. Pff, gelukkig stel je voor. Voor je het weet gaat de belastingdienst geld halen bij de shoarmetent en andere witwaswinkels. Man, man, man de overheid is alleen nog bezig om de papieren werkelijkheid van achter hun computer te belasten. Ga eens de straat op met FIOD teams luie en laffe honden.

Graaier | 10-09-19 | 08:05 | 5

@Graaf_van_Hogendorp | 10-09-19 | 08:12: Het feit dat het penthouse van Arrogander u bekend is doet uw punt over verborgen vastgoed nu niet echt veel goed of wel? Het penthouse was gewoon bekend en hij mocht er gewoon belasting over betalen. Hij had alleen verzwegen dat hij het vergaard had uit een schenking door een ander politiek beladen persoon. Een geheel andere kwestie dus. Graaier heeft gewoon een valide punt. honderden miljoenen zo niet miljarden per jaar vloeien ongecontroleerd de landsgrenzen over. En eenmaal buiten het zicht is dat vermogen opeens onbelast. Dat is natuurlijk oneerlijk tegenover de brave burgers die hun centjes netjes binnen de computersystemen van roverheid en nederlandse financiële instellingen bewaren.

Badderbeest! | 10-09-19 | 08:48

Jazeker

van Oeffelen | 10-09-19 | 09:07

Ik ken er ook een paar. Zelf een hotel in Turkije bezitten en hier een winkeltje op naam van ex vrouw en een uitkering trekken.

Misterspok | 11-09-19 | 07:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar als de rente negatief wordt, mogen we de betaalde rente dan van ons belastbaar inkomen aftrekken. Of gratis naar Italie.

Rest In Privacy | 10-09-19 | 07:57 | 1

Neen, u mag verliezen niet aftrekken. En jawel, als u gaat lopen mag u gratis naar Italië.

Badderbeest! | 10-09-19 | 08:50

Jordy is misschien wel het bewijs dat het nog niet zo slecht gesteld is met het Nederlandse onderwijs.

MickeyGouda | 10-09-19 | 07:57 | 1

Als jordy 12 jaren oud zou zijn, ja, maar dit is gewoon basaal rekenen, dit leer (hoop ik althans) op de lagere school, hoort niet bijzonder te zijn. De grafiekjes zijn dan wel weer aandoenlijk, economen vinden die prachtig.

thephysicist | 10-09-19 | 08:20

“Als de rente omhoog gaat”
Ja. En daar houdt het probleem gelijk op. Die gaat niet omhoog.
En er is ook een voorbeeld. In Japan is de rente ook al 20 jaar extreem laag. Dat is ook onze realiteit voor zeker de komende 10 - 15 jaar

Epistulae_Morales | 10-09-19 | 07:55 | 1

Dit feit van de lage rente toont al aan dat alles met kunst- en vliegwerk draaiende moet worden gehouden.
In optimistische tijden met goede vooruitzichten is niemand bang rente te geven en te vragen.

Rest In Privacy | 10-09-19 | 08:30

Een waarzegster voorspelde mij vorige week dat ik in 2021 zal omkomen in een scootmobiel-ongeluk. Aan dit belastingvoorstel heb ik dus niks.

ik_wacht_niet | 10-09-19 | 07:53 | 1

Als bestuurder? Dan zie ik een mogelijkheid om aan uw lot te ontsnappen!

MickeyGouda | 10-09-19 | 07:58

De hele regeling is voorsorteren op verplaatsing van de eigen woning naar Box 3. Wordt aflossing nog onvoordeliger. Iedereen tot aan de dood werken voor de overheid, eigen vermogen opbouwen mag niet meer. Alles naar de staat.

Snorkle | 10-09-19 | 07:51 | 1

Daar lijkt het wel op.

lacucaracha | 10-09-19 | 08:01

Deze regering maakt van elke uitzuig actie een feestje. Straks danst de hele MSM weer de conga met Prinsjesdag, met de Nederlandse stemmer er achteraan, waarna maanden erna langzaam het zuur druppeltjes voor minuscuul druppeltje door de MSM wordt losgelaten verzacht met onderzoek/peilingen dat wij zo intens gelukkig zijn hier in Nederland. En de Nederlandse stemmer die zag dat het goed was en deug stemt weer op het kartel.

HetLichtInHetZuiden | 10-09-19 | 07:48

Ik snap nog steeds niet waarom er niet gewoon belasting over het daadwerkelijke rendement wordt gerekend.

tiku99 | 10-09-19 | 07:47 | 5

Ik begrijp nog steeds niet waarom ik belasting moet betalen over het spaargeld ten behoeve van mijn pensioen. Terwijl ik over mijn salaris ook al inkomstenbelasting heb betaald.

theo-is-dood | 10-09-19 | 08:26

Euro-Pacific Bank van Peter Schiff zit nu op Puerto Rico. Weet er iemand of er een belastingverdrag met Puerto Rico is?
Klik: www.offshorecompanyregister.com/europ...

theo-is-dood | 10-09-19 | 08:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Mensen (gepensioneerden) met vermogen worden uit nederland weggepest.
Ga maar elders in Europa vertoeven, spanje of portugal. Gaat u alstublieft daar maar uw geld stallen en met uw bestedingen daar de economie op gang helpen.
Een andere reden kan ik niet bedenken.

boerk | 10-09-19 | 07:43

Ook erg lullig voor de mensen van wie tijdens de bouw van hun woning tijdelijk in box 3 komt omdat de bouw langer duurt dan de 3 belastingjaren. Dan betaal je over je huis en je bouwdepot. Normaal vereffende dat.

Roelke | 10-09-19 | 07:38 | 3

langer dan 3 jaar!? Dan ben je ook wel een ontzettend luie beunhaas.
En een bouw-gereed melding is al voldoende.
Al hoewel, soms moet je wachten op *proest* stikstof.. hahaha o man wat een land zijn we geworden.

boerk | 10-09-19 | 07:45

@boerk | 10-09-19 | 07:45: Ken er genoeg. Als je in eigen beheer aan de slag gaat en al de hypotheek/ bouwdepot moet regelen voordat de gemeente de bouwvergunning goedkeurt (welstand e.d. bha) dan zijn 2.5 jaar of zo echt niet veel. Zeker niet met de huidige wachttijden in de bouw van vele tientallen weken.

Roelke | 10-09-19 | 07:53

@Roelke | 10-09-19 | 07:53: ja oke, je hebt een punt "Zeker niet met de huidige wachttijden in de bouw".
En je moet nu ook wachten op de "stikstof" vergunning!

boerk | 10-09-19 | 10:19

Ik verval in herhaling: Roverheid!

Zuma | 10-09-19 | 07:34

Kijk, vroeger had Jezus nog enige troost kunnen bieden. Wat Jezus ooit zei over de vermogensrendementsheffing: "Geeft dan de VVD wat des VVD's is"
Maar we geloven ook al niet meer in Jezus. Wee ons.

Rest In Privacy | 10-09-19 | 07:17 | 4

Wij zijn slachtoffers van ons eigen geloof in de macht van de overheid.

Rest In Privacy | 10-09-19 | 07:33
▼ 1 antwoord verborgen

De bovenkant van de samenleving waar het party time all the time is geweest de laatste jaren door het gratis geld/lage rente en de krapte op de huizenmarkt. Het overmatige geld kon alleen maar de bubbels invloeien. Terwijl Jan met de pet zijn pensioentje ziet verdampen of zijn koopkracht ziet dalen. En niemand die eens nadenkt. Laat die hele zeepbel maar zo snel mogelijk inklappen des te eerder mensen weer de realiteit gaan zien.

azijnseikerT | 10-09-19 | 07:06 | 1

He Azijnseikert! Als het geld gratis was en de beleggingen alleen maar omhoog konden, dan had Jan met de pet toch ook kunnen partyen? Maar hij blijft liever, net als jij, de man met de pet.

boreaal | 10-09-19 | 08:08

Ah kleine hardwerkende arbeider, we hebben je en we gaan je verder uitwringen. Je kon geen huis kopen maar hebt wel spaarcentjes en je hele leven zuinig aan gedaan? Haha, jammer voor jou. De lul ben je, hahahaaaa.
Kan iemand een Rutte fotoshoppen met een 1 ooglapje en een piraten-outfit?

kloopindeslootjijook | 10-09-19 | 07:04 | 1

De proletenkusten afschuimend om de eigen VVD-übermensch zelfingenomen zelfgenoegzaam altijd en eeuwig prozac-optimistisch, tegen de klippen op, te laten staan boven het plebs, die sukkels en werkpaarden daar onderin.

kloopindeslootjijook | 10-09-19 | 07:08

Hahaha kijk en dit is hoe uw overheid dankzij de media kan opereren.
U krijgt een sigaar uit eigen doos! Al moet u nu zelf wel eerst dat doosje kopen voor de overheid..
Geef de overheid geen reden om dingen te veranderen, onderaan de streep hebben deze veredelde autoverkopers u alsnog bij de ballen.

boerk | 10-09-19 | 06:59

Dus ik als kleine belegger (linkje topic) ben zwaar de lul. Nou ja, duurde nog lang in dit land waar eigen initiatief, risico nemen en zelfredzaamheid immer ontmoedigd wordt. De Overheid neemt, de Overheid geeft, de Overheid is God.

Rest In Privacy | 10-09-19 | 06:52 | 1

Klopt, hiermee kun je je rendement inleveren, en bij verliezen op de beurs verlies je twee keer geld.
Absurd plan dit.

Nuchternederland | 10-09-19 | 08:26

als je nou net op of over de grens zit koop je van je spaargeld voor 100 euro een boek over beleggen. korte- en langetermijn probleem opgelost.

Droppot_dk | 10-09-19 | 06:39 | 2

Mensen moeten dat geld ergens anders onder brengen, want je bent misschien aan het sparen voor de studie van je kinderen of voor je warmtepomp of je diesel is geen klap meer waard en je verliest daar geld op.
Iets zegt dat zo rond december de crypto-gulden het ineens goed gaat doen. Of de goudprijs. Of andere enge dingen.

kloopindeslootjijook | 10-09-19 | 07:15

Al die tijd zuinig aan gedaan, voorzichtig, hand op knip, appeltje voor de dorst op je oude dag want een klein salaris met een klein pensioen.
Nee hoor...
Ook dan pakken we je.
Als je voor een dubbeltje geboren bent,
Bereik je nooit een kwartje.
Of je Grieks, Latijn of twintig talen kent,
Gerust, het leven tart je.

kloopindeslootjijook | 10-09-19 | 06:28

Lekker hoor, 2 x belasting betalen over hetzelfde geld. De eerste keer als je het ontvangt uit loon, de 2de keer als je na jaren zuinig sparen of beleggen er geld op verdient. Dat is wat men in Nederland eerlijk vind. De sterke schouders mogen de uitvreters onderhouden. Een straf op zorgvuldig omgaan met geld. Je kunt beter drugsdealer worden, de risico’s zijn laag het rendement is hoog.
Maar ja, de groenen en ‘socialen’ beslissen graag over onze portomonee. Uitvreters worden ook beloond, hallo we are here. Maar risico’s nemen wordt bestraft. Fuck deze regering! Als de staat zich met de economie gaat bemoeien dan wordt het een fiasco. Gijzelgeld, je moet gewoon een slaaf blijven van het systeem, blijven werken tot je 70ste met geen enkele mogelijkheid om eerder te stoppen omdat je geld bijvoorbeeld een klein inkomen hebt op je zuurvergaarde vermogen. Te walgelijk voor woorden. Opgelegde solidariteit. *steekt geheel zinloos en gefrustreerd middelvinger op naar den Haag*
Met je bouwstop om je waanzinnige milieuhysterie. Dimlichten!

ratelaar | 10-09-19 | 06:20 | 1

Bam!! Dus dat

Rest In Privacy | 10-09-19 | 07:47

Ik heb iets meer dan 400k. Gunstig voor mij dan.

Ronnie uit Helmond | 10-09-19 | 06:16 | 2

How es, doet oud ijzer het zo goed tegenwoordig?

SterF... | 10-09-19 | 07:21

Een heer spreekt niet over bezit of vermogen .

Rest In Privacy | 10-09-19 | 10:25

Vraagje, spuugt Jordy wel eens verkeersregelaars in het gezicht? Of is dit toeval?

TilburgDeGekste | 10-09-19 | 04:02 | 1

Zo, u bent nog scherp

boerk | 10-09-19 | 07:00

Meetpunt is 1 januari. Dus op 31 december verkoop ik al mijn aandelen en op 2 januari koop ik ze allemaal terug. Geen probleem!

Anoniemelafaard | 10-09-19 | 02:59 | 1

Helaas, daar heeft men ook al in voorzien. Dan kan de belastingdienst vragen wat de noodzaak was van die actie. Als je dat niet kunt uitleggen dan ga je nog boete betalen ook. In de matrix waren mensen batterijen, in Nederland zijn de inwoners geldfabriekjes. Te walgelijk voor woorden.

ratelaar | 10-09-19 | 06:24

Ik vind het een geweldig plan! Mensen die op de VVD stemmen dienen zo hard mogelijk gepakt te worden. Tot mijn verbazing doet de VVD dat helemaal zelf. Gek genoeg zal het ze geen enkele stem kosten, want al het stemvee staat de NPO na te blaten. Tsjerrie sle-e-e-e-echt, Wilders sle-e-e-e-echt.

EenGoedBegin | 10-09-19 | 02:14 | 1
-weggejorist-
Tony9mm | 10-09-19 | 06:37

OT CPB rapport is net uit :

De tevredenheid met het eigen leven is groot, gemiddeld een rapportcijfer 7,8. Ze bleef in de afgelopen jaren stabiel. Nederlanders waren en zijn zeer tevreden met hun persoonlijk leven in het algemeen: dit nam niet af met de economische crisis en neemt niet toe met de economische opleving. Net als bij de objectieve leefsituatie constateren we dat er hardnekkige verschillen schuilgaan onder de stabiele gemiddelde tevredenheid met het leven: we zien in deze SSN een
stijging van het aandeel mensen met een lage levenstevredenheid, evenals (in beperktere mate) van het aandeel mensen met een zeer hoge levenstevredenheid. Tussen 2008 en 2018 nam de tevredenheid met het leven af bij jongvolwassenen (18-34 jaar), eenoudergezinnen, middeninkomens (20%-80% van de verdeling van besteedbare inkomens), lageropgeleiden en niet-werkenden. Alleenstaanden werden daarentegen tevredener.

LOL...

sprietatoom | 10-09-19 | 01:15 | 4

De mensen die echt ontevreden zijn (zoals ik) die emigreren wel.

Onderkant van de samenleving zal best tevreden zijn. Elke maand bijstand, beetje chillen achter de PlayStation met een jonko en een Schültenbrau. Living the live :)

En de top zal ook best tevreden zijn. Lekker geld in offshore BV-tjes stoppen, buiten bereik van de NL fiscus. Living the live :)

De midden-inkomens worden best hard gepakt in NL. Maar die zijn wellicht ook grotendeels tevreden zolang ze niet precies doorhebben hoeveel belasting ze werkelijk betalen en zolang ze 's avonds na een lange werkdag lekker GTST kunnen kijken.

DolfWeerwolf | 10-09-19 | 05:46

Uit onderzoek van WC eend blijkt...
Met de verhoogde energierekening zou het ook allemaal wel mee vallen..

boerk | 10-09-19 | 07:03

1). Hoe/wat is de vraagstelling? En waar/wanneer is getoetst? 2). Maurice de Hond heeft zelf al toegegeven dat je tegenwoordig geen goede representatieve statistische groep kunt krijgen. Cijfers zijn dus significant fout.

Mr.mc2 | 10-09-19 | 08:35
▼ 1 antwoord verborgen

Maak alles maar fictief. Ik wacht op Fightclub.

Cobalt bomb | 10-09-19 | 01:00

En dan hebben we een EU, waarin het zo schijnt te zijn dat je in Portugal bijv geen belasting over je bezit als huis of BTC hoeft te betalen en hier wel.
??Is dat zo??
Moeten we gewoon hier alles verkopen en massaal verkassen naar Portugal om daar in een wat groter paleisje te gaan wonen?

Yumi | 10-09-19 | 00:59 | 1

Dat zou je uit moeten zoeken. Ik denk dat 5km ten zuiden van Zundert al ver genoeg is.

EenGoedBegin | 10-09-19 | 02:16

Ik heb goed en slecht nieuws voor Jordy. De rente kán helemaal niet omhoog, want dan flikkert Italië om, en dat kunnen we niet betalen. Dus Jordy hoeft echt niet bang te zijn dat ie over die 30000 euro belasting moet gaan betalen.
Het slechte nieuws voor Jordy is dat het huidige stelsel uiteraard onhoudbaar is, en dus een keer in elkaar klapt. Door de enorme verwevenheid van alle financiële systemen hebben we (en dus Jordy ook) dan een veel groter probleem dan een beetje belasting.

TheEgg | 10-09-19 | 00:37 | 4

We is een groot woord, als je 10 % van je vermogen in goud hebt is je vermogen bij een monetaire reset al veilig gesteld.

Diddykong92 | 10-09-19 | 02:06

@Diddykong92 | 10-09-19 | 02:06:
Ten tijde van reset WO2 mocht je geen goud hebben.

En daarnaast kan je het beste fysiek goud hebben. Waardepapieren zijn waardeloos.

Kaas de Vies | 10-09-19 | 02:45

@Shareholder II | 10-09-19 | 01:37: ik ben ook too big to fail... *Neemt nog een hamburger*

boerk | 10-09-19 | 07:04
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig heb ik dyscalculie.

khebtwelgezegd | 10-09-19 | 00:33

Oók weer zo'n truc waar de huidige zestiger mee gepakt wordt: stel je bent in 1955 geboren en fulltime gaan werken vanaf je 18e jaar.
Dan hoorde je zo rond je 55e dat je helemaal niet kunt stoppen op je de leeftijd waar generaties vóór jou stopten: je hoort dan dat je nog eens 10 jaar dóór moet en dat je nog een jaar of tien melkkoe moet spelen en de 50 jaar werken vol zal moeten maken.

Niks VUT, dar hoefde je alleen maar altijd aan mee te betalen, maar is niet voor jou weggelegd.
Niks keuze v.w.b. je ziektekosten door een hoger Eigen Risico te (kunnen) nemen omdat je jong en gezond bent; dat is er alleen voor de jongeren van nu. Voorheen werd altijd gezegd dat je de volle mep moest betalen en dat dit later vanzelf goed zou komen als je zelf ouder en gebrekkiger werd.....

En nu dus ook precies tussen je 57e en 67e jaar je gespaarde pensioengeld onnodig zien verdampen, want tot die tijd geldt de veronderstelling dat je belegt en dat je daarmee astronomische winsten behaalt.... omdat de BD zogenaamd niet kan zien of je spaart of belegt. Gek, want de banken moeten jaarlijks alles aanleveren dus het bewijs is bij de BD in huis, maar tóch stug doorgaan met veronderstellen...

Wat is het volgende? Dat men veronderstelt dat iedereen die in het bezit is van een rijbewijs (ook al wéét de BD dat je geen auto bezit) gemiddeld één keer per maand harder zal rijden dan de maximum snelheid en dús van het CJIB een boete ontvangt wegens fictieve snelheidsovertreding?

Afijn, beter kun je stoppen met werken en dan fictief een heleboel loonbelasting en premies betalen?

Wering | 10-09-19 | 00:32 | 1

Veel mensen verkopen het huis en gaan kleiner wonen en hebben hiermee een zakcentje als aanvulling op het pensioen (zelf geregeld aanvullend pensioen).
Hier is al belasting over betaald en de overheid geeft niet de mogelijkheid om belastingvrij te "pensioen sparen".
Inderdaad, de overheid veranderd wederom de spelregels tijdens het spel.

boerk | 10-09-19 | 07:08
-weggejorist-
Verbraak79 | 10-09-19 | 00:19 | 1

Dit verhaal klopt voor geen meter als ik die kamerbrief goed lees. Wat meneer Jordi hier aanhaalt is, als ik het goed lees, een nogal ongelukkig gekozen, voorbeeld. In het toekomstige model (pag. 13 van de brief) wordt inderdaad over de huidige totale bezittingen waarop box 3 van toepassing is. Echter word van dit bedrag de hoeveelheid spaargeld bepaald, en is dit bedrag lager dan de voorgestelde 440.000, dan betaal je daar geen belasting over. Long story short, spaargeld en overige box3 bezittingen worden nu niet meer op 1 hoop gegooid maar los van elkaar berekend en belast.
Overigens, zie ik ook een verkapte HRA terugkomen? Schulden worden met de gemiddelde hypotheekrente als percentage van het schuldbedrag van de totale bezittingen afgetrokken.

MTB | 10-09-19 | 00:11 | 6

Nee, daar waar de schulden eerst geheel van het vermogen mochten worden afgetrokken in box 3, is dat nu nog voor een kleiner gedeelte.
Het is dus een extra belasting doordat er minder aftrek is, andersom dus.
Ik zou die Kamerbrief nog maar eens een keer lezen.

Nuchternederland | 10-09-19 | 08:22

@Nuchternederland | 10-09-19 | 08:22: Klopt, maar het ligt nogal aan je situatie. Zoals ik hierboven al zeg, ze trekken sparen en bezittingen uit elkaar, trekken de grens voor het belasten van sparen enorm op, en in plaats van de volledige schuld af te trekken van de volledige bezittingen worden de aangegeven percentages van die bedragen met elkaar verrekend. TL;DR: Sparen wordt aantrekkelijker, overig vermogen en schulden hebben minder.
Moet wel zeggen dat ik het apart belasten van spaargeld en bezittingen zoals voorgesteld wel een eerlijker systeem vind. Terugkomend op de schuld: tja, is het fiscaal ontmoedigen van schuld hebben een slechte zaak?

MTB | 10-09-19 | 15:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Aandelen, spaarrekening, cash... alledrie nogal tricky met de aanstaande dikke crisis.
Investeer in eerste levensbehoeften.

Harry Turtle | 10-09-19 | 00:11

@Jordy tegen de tijd dat de rente de 2,5% aan gaat tikken zal de drempel van 400 euro simpelweg verhoogd worden, probleem opgelost.

Duurt nog wel ff 10 jaar voordat het zover is.

Tr0l0l0l | 09-09-19 | 23:51 | 1

Waarom zou die drempel omhoog gaan? En bij 2,49% betaal je over die 30k al 747-400 = 347 meer dan in het oude stelsel...
En als je 100k spaargeld hebt, ben je helemaal de lul.

Nuchternederland | 10-09-19 | 08:20

Ik hoorde net van die gluiperd Rutte dat boekhouden inde jaren 70 zoooo moeilijk was dat hij er niets van snapt. En het voor ons als klootjesvolk veel te moeilijk is. Ergo bek houden en dubbel betalen aan de uitvretersbende.

RenHoek | 09-09-19 | 23:47

zozo.. nieuwe stockfoto's bij Geenstijl ?

popeye-de-zeemeermin | 09-09-19 | 23:47 | 1

Dat is om jou er aan te herinneren hoe er gezwoegd is om dit land te bewerken tot het land wat het nu is… een prima reminder van GS, aldus.

Veluwse-Eikel | 10-09-19 | 00:19

Jordy zaait paniek om niks.
Een drempeltje van paar honderd euro wanneer de rente naar 4.0% gaat.

Jordy, dat zal nog wel ff 10-15 jaar duren, die rente komt het komende decennium niet boven de 2%.

Tr0l0l0l | 09-09-19 | 23:47 | 1

Ok, de oude vrijstelling bedroeg 30k. Nu 400 rendement. Bij een rente van 1,3% is dit al gelijk, en bij een rente van 2% betaal je al weer 200 euro extra.

Nuchternederland | 10-09-19 | 08:19

Wat gebeurt er nu als je nog een ouderwetse spaarhypotheek hebt? ik loop een beetje tegen het einde aan en er zit best wel wat geld in.
Betekent dit voor mij dat ik (ondanks dat ik het bedrag volledig aanwend tot het terugbetalen van mijn schuld) toch nog extra wordt belast de komende jaren?

Rest In Privacy | 09-09-19 | 23:38 | 3

nee, je hypotheek valt niet in box 3. Zolang je er zelf woont tenminste

* Il Principe * | 09-09-19 | 23:48

@* Il Principe * | 09-09-19 | 23:48: klopt.

Ronnie uit Helmond | 10-09-19 | 06:18

@* Il Principe * | 09-09-19 | 23:48: maar... Dat kan wel veranderen met nieuwe stelsel.... Dan zegt de overheid; Omdat hypotheek rente laag is is hypotheek rente aftrek bijna niets, kleine correctie box 3,Voila probleem opgelost.

Mr.mc2 | 10-09-19 | 08:25

Dit verhaal rammelt aan alle kanten! Over de eerste €440.000 betaal je geen belasting, INDIEN je het “belegt/spaart” op bankrekeningen. Dus geen effecten, maar spaarsaldi.

Billnaat | 09-09-19 | 23:34

De belasting over spaargeld gaat nu niet meer door de overheid geheven worden, maar door de banken.
Negatieve rente.

de honden blaffen... | 09-09-19 | 23:34 | 1

Daar komt het in concreto dus op neer inderdaad.

EefjeWentelteefje | 09-09-19 | 23:52

Hoop moeilijke termen voor een simpele zzp'er in de bouw. Moet ik nou met m'n boekhouder gaan praten of gewoon lekker met m'n middelvinger in de lucht de boel tot onder de 30k weg roadtrippen?

schoon-schip-maken | 09-09-19 | 23:32 | 4

Als je het echt goed wilt doen: zilveren munten kopen op Schiphol kopen of platina staafjes kopen. BTW vrij, niet geregistreerd, de koers is gunstig en schommelt behoorlijk. Zorg wel dat je aankoop niet aangemeld wordt, dus geen hele grote bedragen.

El Sid | 10-09-19 | 01:04

@El Sid | 10-09-19 | 01:04:
yep en wat btc, why not.. maar dan moet je opschieten binnenkort is alles KYC

Yumi | 10-09-19 | 01:12

Mag ik toch nog eerst op vakantie..
Boardingpas ftw!

schoon-schip-maken | 10-09-19 | 08:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kreeg al het zuur van de krantenkoppen: “kabinet komt spaarders tegemoet”... Maar nu het toch gewoon weer om een leuk verpakte belastingverhoging blijkt te gaan snap ik het weer. Welkom in NL, waar Rutte al jaren zonder problemen belasting na belasting verhoogt, de overheid vergroot en zich nog steeds zonder blikken of blozen rechts liberaal noemt...

Lood om oud ijzer | 09-09-19 | 23:28 | 5

@MacMiep.nl | 09-09-19 | 23:31:
Dat is nou net het lullige, met medewerking van het volledig ingekakte journaille, dat alles voor zoete koek aanneemt.

EefjeWentelteefje | 09-09-19 | 23:51

@* Il Principe * | 09-09-19 | 23:30: Nee ook het MKB krijgt een paar miljard lastenverzwaring voor de kiezen. 4,5 miljard zo uit mijn hoofd.

Joostmochtnietsweten | 09-09-19 | 23:58

NL ïs, ter wereld, een van de top 5 belastingparadijzen voor bedrijven. Brievenbus firma's, afspraken met politici, hoofdkantoren, aftrek van patenten en investeringen en belastigsdienst zorgen namelijk voor *werkgelegenheid* (kuch, kuch) in NL

Olleke | 10-09-19 | 00:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de komst van Jordy(21) betekent dat Das Kapital weer verder leeft, en dan nu hier op GS, is dat een goeie zaak. Nonkel Frituur zal ook niet de enige vaste DK reaguurdert zijn die inmiddels een GS-nick aktiveerde. na het in slaapstand gaan van DK...

F. von Zeikhoven | 09-09-19 | 23:25 | 4

@F. von Zeikhoven | 09-09-19 | 23:31: Nog steeds te weinig water helaas.

Rest In Privacy | 09-09-19 | 23:31

@MacMiep.nl | 09-09-19 | 23:31:
Nog van vorig jaar? Wordt er bij jullie niet bemalen dan, of bestaat er voor de hogere delen van het Nederlandse landbouwareaal geen bemalingssysteem dat rivierwater toevoert?

F. von Zeikhoven | 09-09-19 | 23:48

@F. von Zeikhoven | 09-09-19 | 23:48: Het watertekort is op sommige plaatsen bijzonder ernstig. Er mocht tot eind augustus niet eens beregend worden op sommige plekken. De waterschappen houden de kanalen wel vol, maar dat helpt niet genoeg om de grondwaterstand overal hoog te houden, vooral in Drenthe (zandgrond) is het nog steeds erg. Het gaat om honderden milimeters regen dat nodig is! Zie bijv. www.hunzeenaas.nl/actueel/nieuws/Pagi...

Rest In Privacy | 10-09-19 | 00:50
▼ 1 antwoord verborgen

*handeltje in oude sokken overweegt*...

Zijn sokken eigenlijk hoog of laag BTW tarief?

Rest In Privacy | 09-09-19 | 23:23 | 9

@MacMiep.nl | 09-09-19 | 23:27:
Ah, heette dat bij jou in de streek aardappels rooien? Bij ons (Hoeksche Waard) zeggen ze 'aerrepels delleve', aardappels delven. Dat gebeurde op de knieën, met een handriek. Mijn opa had er zelf ook eentje, die gebruikte hij nog tot op hoge leeftijd bij het delven van de aardappels die hij op z'n tuin had staan. Hij was van 1899, inmiddels ook alweer op een paar maanden na dertig jaar gestopt met delven... Oersterke man, ging in de jaren '50 nog biezen snijden bij Rhoon, was 40 jaar kraanmachinist op de Suikerfabriek in Puttershoek, had als 11-jarig kind bij een sprong van d'n deel in het hooi zijn heup gebroken. Hij was er één van als hard en sterk bekend staande broers. Toen één van hen bij het biezensnijden zijn vingertopje eraf hakte en tegen hem gezegd werd dattie daarmee naar de dokter moest gaan, was zijn antwoord: "Je ken overal wel mee naar d'n dokter gaan..."

F. von Zeikhoven | 09-09-19 | 23:44

@F. von Zeikhoven | 09-09-19 | 23:44:
Heup gebroken, topje van zijn vinger. keihard maar niet echt handig!! ;-)
Hahaha, ken dat mijn opa was er ook zo een. Dat soort mensen kende de dokter van de kroeg of zo,nooit van de praktijk. het gaat wel over,...

miko | 09-09-19 | 23:57

@F. von Zeikhoven | 09-09-19 | 23:44: "eerappels rooi'n" is het letterlijk... mooi he. Mijn ouwe heer doet het ook ieder jaar nog. Zijn poters werden wat minder (generatie nog van zijn vader) dus dit jaar voor het eerst nieuwe van de Welkoop. Dikken!

Rest In Privacy | 10-09-19 | 00:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Het verhaal van Jordy rammelt aan alle kanten. Als je je box3-bezittingen enkel en alleen “belegt” op bankrekeningen, betaal je feitelijk over een vermogen van ruim € 400.000 geen belasting in box 3.

Billnaat | 09-09-19 | 23:22 | 4

Totdat de rente weer gaat stijgen.
En dat lijkt op dit moment ondenkbaar, maar dat de hypotheekrente ooit maar liefst 11% bedroeg, dat kan ook niemand zich meer voorstellen. En toch heb ik dat nog aan den lijve meegemaakt.

EefjeWentelteefje | 09-09-19 | 23:50

Daarmee rammelt het verhaal niet aan alle kanten, beter lezen. Jordy belicht beide kanten, ook even dat andere topic doorlezen.
Maar heb je je speciaal hiervoor laten registreren op GS, om dit een x aantal keer te plempen? VVDér?

Nuchternederland | 10-09-19 | 08:14
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig kan je met een vaste baan van 165 uur per maand van 1600 netto en een hypotheek van 900 zoveel euro's als de rente momenteel staat sparen, 0,30% van je loon, oftwel vijf euro (als ik geluk heb)

onesizefitsall | 09-09-19 | 23:21 | 7

@fail | 10-09-19 | 00:11: Welnee, juist goed! ik wou dat ik een huis van een miljoen had gekocht als dat had gekund. De Staat (lees:met belastinggeld) betaalt via mijn toeslagen een stuk van mijn hypotheek. En hoe hoger de hypotheeklast, hoe hoger de toeslagen. En ja, ik heb goed mijn best gedaan op school. Ga ik meer verdienen, dan gaan mijn toeslagen omlaag. Jullie betalen de helft van mijn hypotheek, elke maand, dankzij jullie goede scholing kunnen jullie dat wel betalen, ik niet.

onesizefitsall | 10-09-19 | 07:33

@onesizefitsall | 10-09-19 | 07:33: Gekkie. Ik de helft van jouw hypotheek (mee)betalen. Zou het niet beter zijn als je helemaal geen hypotheek moet betalen? Zou je dan niet meer overhouden?

Waar de waanzin vandaan komt dat je gelukkig hypotheekrente mag aftrekken is me een raadsel. Het is goedkoper om geen hypotheek(rente) te moeten betalen.

Peerkeoud | 10-09-19 | 09:14

1600 euro netto? Dat is geen inkomen, dat is een fooi.

SolidRock | 10-09-19 | 11:28
▼ 4 antwoorden verborgen


De overheid is een onbetrouwbare partner.

Ervaringsdeskundige | 09-09-19 | 23:19 | 2

“prtner”. Ghe

Nee dus! | 09-09-19 | 23:32

Altijd al geweest. Je kan beter je boeren nuchtere verstand volgen en zorgen dat je niet afhankelijk bent van de roverheid.

El Sid | 10-09-19 | 00:15

Je bent een socialistische belastingslaaf van de EU en Nederland maar de meeste Nederlanders (en west Europeanen) zijn gewillige slaven die hun opgelegde rol makkelijk vervullen. Recht op eigendom zou een vanzelfsprekend universele recht zijn, maar zelfs dat heb je niet in de EU: in de EU heb je enkel het recht om te genieten van je eigendom. Woepie, alsof ik daar dankbaar voor moet zijn. Eigendom in een socialistische tirannie zoals de EU is schijn en enkel een aas om nog meer belasting uit je zakken te kloppen.

unshift | 09-09-19 | 23:18 | 2

Maar daarvoor krijg je wel 70 jaar vrede en dat is ook wat waard!

EenGoedBegin | 10-09-19 | 02:26

@unshift | 09-09-19 | 23:18 | 1 | reageer

Dat recht op genieten van eigendom geldt vast niet in ieder EU land.

DolfWeerwolf | 10-09-19 | 05:54

Het moest begrotingsneutraal, dus zijn beleggers de lul. En hier laat Rutte zich weer kennen als (hogere) middenklasse naaier. Geen spaarder gaat 400k op zijn rekening laten staan. De rente wordt negatief. Dus deze maatregel is voor de buhne. De overheid mocht het niet meer bij de spaarders halen van de rechter. Gaat de beurs door de helft, dan betaal je effectief 4%, want je betaalt over het vermogen van vorig jaar Overigens is dit beleid een leugen, want sparen is beleggen. En het wordt onterecht te laag ingeschaald. Eerlijker zou zijn dat ambtenaren over hun vermogen opgebouwd in hun pensioen vermogensbelasting gaan betalen of het Witteveendeel geheel af te schaffen, dan zijn we van deze kolder af.

arlen | 09-09-19 | 23:15

Ah er zijn weer spiegeltjes en kraaltjes beloofd door de VVD. Fuck die kudtpartij.

-=PyP=- | 09-09-19 | 23:12

Iedereen maar aan het rekenen. En niemand zich afvragen hoe het kan dat we een rente 0 hebben. Oh wacht, dan moeten we het hebben over de Europese instituties. Juist de ECB. Vandaar ook: Nexit. Vandaag nog. De gevolgen van de EU zijn veel groter dan de negatieve effecten om er uit te gaan.

azijnseikerT | 09-09-19 | 23:09

Alleen om deze reden deugt de nieuwe maatregel niet: de afgeleide van de functie van spaargeld naar te betalen belasting is niet continu.

Pianoman | 09-09-19 | 23:06 | 1

Voor ambtenaren en politici zijn continue functies te moeilijk. Tabellen begrijpen ze nog net...

libertat | 10-09-19 | 07:11

Ik snap iets niet, ik zie vast iets over het hoofd, maar hoe is "Echter betaalt u in het nieuwe stelsel wel belasting over de eerste 30k van uw vermogen, waar deze in het oude stelsel niet meegerekend wordt" te rijmen met "een vrijstelling van de vermogensbelasting tot 440K spaargeld"?

Serieus.

EefjeWentelteefje | 09-09-19 | 23:02 | 14

@Billnaat | 09-09-19 | 23:26: tenzij de rente (en dus verwachte rendement) stijgt.

Aparte constructie vind ik het.

Kleine_Deugniet | 09-09-19 | 23:38

@Billnaat | 09-09-19 | 23:31:
Bij de huidige rentestand klopt dat. Het artikel gaat er juistover wat er gebeurt als de rente gaat stijgen.

De timing ban deze maatregel is geen toeval. Juist nu verlaagt Draghi in het zicht van de finish de rente nog snel even, maar zijn opvolgster heeft al aangegeven oog te hebben voor de nadelen van de lage rente. Dat zou wel eens de voorbode voor nieuw ECB beleid kunnen zijn...

libertat | 10-09-19 | 07:09

In het oude stelsel was een belastingvrije voet van 30k, en in het nieuwe stelsel is er een vrijstelling van heffing over de eerste 400 euro van de ontvangen rente.
Het oude stelsel had dus een vrijstelling op vermogen, daar waar de nieuwe een vrijstelling op rendement heeft (en de eerste 30 k dus dan wel meetelt).
En alleen spaarrendement, beleggingsportefeuilles zijn zwaar belast, onafhankelijk van het rendement.
Nu alle ins en outs duidelijk zijn, is het ook duidelijk dat we genaaid worden. Misschien niet zo hard in het begin, maar het niet voor niets dat ze 2022 als jaartal nemen, dan zitten we al weer dichter bij een hogere rente (want die gaat een keer komen).
Al met al weer een gemene zet.

Nuchternederland | 10-09-19 | 08:09
▼ 11 antwoorden verborgen

Waarom breekt de pleuris niet uit in dit kudt land. We worden kaalgeplukt en we blijven vrolijk VVD/CDA stemmen?

funkyd | 09-09-19 | 23:00 | 3

Ik niet

Canis.bonus.es | 09-09-19 | 23:02

@Jan Leul | 09-09-19 | 23:21:
Das meer van hetzelfde. Allemaal partijen die het geld met bakken tegelijk naar bedrijven willen scheppen. Op jouw rekening...

* Il Principe * | 09-09-19 | 23:55

Trust me, I know what I'm doing.

threeheadedmonkey | 09-09-19 | 22:59

Waarom kan de overheid zijn graaiklauwen niet uit de broekzak van de burger houden?

Canis.bonus.es | 09-09-19 | 22:58 | 9

@Olleke | 09-09-19 | 23:31:
Ik wilde dat ik het snapte!
Natuurlijk helpt die ongebreidelde kans- / kennis- en talent-lozen import niet om welke 'vergrijzing' dan ook te compenseren, integendeel.

Naar mijn mening is er nog iets veel ergers aan de hand, en dat is namelijk doen alsof die 'vergrijzing' zo'n verschrikkelijk probleem is.

Alsof mensen het eeuwige leven hebben.
Het hele 'vergrijzingsprobleem' lost zichzelf op den duur vanzelf op.
Over een jaar of 30, 40, 50 zou dat betekenen, rust, ruimte, voldoende woonruimte, banen, enzovoorts, voor iedereen. Als... er niet dom iedereen maar zou worden toegelaten in dit land, waardoor de overbevolkingsgerelateerde problemen juist in stand gehouden / verergerd zijn/worden!

De oorzaak van dit alles is eigenlijk heel simpel: ons, en het hele westerse, economiemodel is gebaseerd op een piramidespel-systeem. Er moeten per sé van onderop steeds meer consumenten bijkomen, anders stort het hele kaartenhuisje in.

En dus kiezen Rutte / Soros / EU / noemt-u-maar-een-bobo ervoor om vooral niet te zoeken naar een stabiele oplossing (consuminderen!), maar om vooral door te blijven dansen op de vulkaan, hiertoe aangespoord door de multinationals.

... maar blijf vooral maar die 'vergrijzing' de schuld geven, hoor...

EefjeWentelteefje | 10-09-19 | 00:07

@EefjeWentelteefje | 10-09-19 | 00:07: Goed plempsel. Maar het gaat dieper denk ik. De macht van banken en financiers is niet het verkoop van wapens, maar de schuld die wordt opgebouwd tijdens crisissen. Door de schuld is men chantabel en kan men bestuurd worden wat macht en invloed betekent. Om een land/regio in een bepaalde richting/ideologie te manoeuvreren.

Olleke | 10-09-19 | 01:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Stal je geld lekker buiten de EU. Het liefst bij een bank dat nog een bankgeheim heeft of kent. Alle banken binnen de EU hebben dat bankgeheim niet meer. Als bij wijze van de BD aanklopt bij bank Y in land Y binnen de EU dan werken ze gewoon mee.

ArnoudvanDoorn69 | 09-09-19 | 22:51 | 9

Investeer in landen waar de controle niet zo streng is.Voor de rest moet je geld opmaken of investeren. Op de bank is altijd dom.

miko | 09-09-19 | 23:52

@MacMiep.nl | 09-09-19 | 23:35:
Tja het is een risico maar in je gewone bagage kun je best wel wat kwijt en in handbagae ook nog eens 10.000 (iets meer kan altijd) met meerdere volwassen personen en de kinderen wat zakgeld.
Wel een beetje saai, 10 jaar op vakantie naar het zelfde eiland.

miko | 09-09-19 | 23:53

@MacMiep.nl | 09-09-19 | 23:35: Je mag een X bedrag binnen de EU vervoeren, oftewel 5k contant op zak. In theorie zou je dat kunnen vervoeren met een paar mensen tegelijk. Gewoon in een groepje. 6 man is toch al gauw 30k. Paar keer per jaar ...

ArnoudvanDoorn69 | 10-09-19 | 00:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Gouden kettingen, ook goed voor je streetcreds

kapotte_stofzuiger | 09-09-19 | 22:50 | 3

Om lafhartig door een groepje bont en blauw gekopschopt te worden en beroofd? Nee, dank je wel.

Jan, Leiden | 09-09-19 | 22:58

Niet in elke straat. Hier regeren parelkettingen de straat, de buurtbingo en de Lions.

H. Caulfield | 09-09-19 | 23:01

Die kettinkjes moeten gemaakt worden, dus je betaalt arbeidskosten, muntjes zijn veel beter, BTW vrij en niet geregistreerd.

El Sid | 10-09-19 | 00:12

De afschaffing van de Vermogensbelasting en het afschaffen van het simpel optellen van dividend en rente inkomsten bij je inkomen heeft tot deze shit geleid waar ze nu in zitten en waar iedereen last van heeft.

Maar goed dat er eindelijk weer wat meer onderscheid gemaakt wordt naar de vermogensbestanddelen, zoals spaargeld en de rest.

Ben al lang blij dat er geen andere maatregelen worden genomen zoals een heffing op gerealiseerde winsten/verliezen/ (Capital Gains)
Dat wordt uiteindelijk allemaal natuurlijk wel gedaan, zij het verkapt door deels naar je vermogensfluctuaties te kijken.

Vwb het punt van Jordy , je zult waarschijnlijk gelijk hebben en iemand moet dit betalen want mag niks kosten, dit is Rutte. Die heeft liever miljarden overschot op de begroting dan dat hij het teruggeeft aan de mensen die hem betalen.

Zwizalletju | 09-09-19 | 22:50

de volgende stap is een fictief rendement over pensioenvermogen.

Glasgow Argus | 09-09-19 | 22:50 | 4

... en het afgeloste gedeelte van je eigen huis.

EefjeWentelteefje | 09-09-19 | 23:00

Bestaat al: nickname 'Bosbelasting', formele naam: solidariteitsheffing. Toen die wet onder Balkenende werd aangenomen ben ik direct gestopt met pensioen opbouwen. Ik spaar niet voor een ander...

MKBer | 09-09-19 | 23:21
▼ 1 antwoord verborgen

Maar wat betekend dit nou voor al die drugsdealers in Amsterdam...?!

Nemo_Tenetur | 09-09-19 | 22:48 | 1

Geen rente over winst is geen belasting.

NiCeY | 09-09-19 | 22:57

Gewoon je hypotheek aflossen. Kan je een paar ton 'sparen' zonder enige taks, met lagere woonlasten als bonus.

Festen | 09-09-19 | 22:47 | 9

Mis... verplicht aflossen in 30 jaar, dan gaat het eigen woning forfait stevig omhoog. Dat is de volgende melkkoe van onze overheid. Door deze coalitie is de Wet Hillen afgeschaft. Snel, stil, zonder MSM aandacht. Nu niets van te merken, maar wacht maar tot volgende kabinetten weer meer geld nodig hebben. Dan zou je willen dat je nog gewoon rente en aflossing aan de bank betaalde...

MKBer | 09-09-19 | 23:24

In je jonge jaren een lineaire hyphotheek nemen, je de typhus werken, overwaarde huisje er bij, door verhuren, Huisje er bij, vooral platteland is goedkoop en dan de verhuur in aan een zooitje oost-Europeanen.
Het hele zooitje niet op je naam natuurlijk

miko | 09-09-19 | 23:49

@miko | 09-09-19 | 23:49:
Nee zet t op naam van "een goede vriend" of "vriendin", ben je het alsnog kwijt zodra de boel afgelost is...

libertat | 10-09-19 | 07:03
▼ 6 antwoorden verborgen

Zwart geld, mensen, zwart geld. Dat is het enige 100%-geld dat bestaat.

Boris Poepnagel | 09-09-19 | 22:45 | 2

Van je zwarte geld Krugerrandjes kopen, dat is pas echt geld.

El Sid | 10-09-19 | 00:08

Zwart ook helemaal mijn ding.
Groot was mijn verbazing, dat vorige week bij onze bakker Nagelkerke in Oudenbosch, ineens een kast stond, waar je bij het afrekenen je geld in kon doen, en die wisselgeld uitbetaalde. Dus alles (zelfs contant geld) wordt nu geregistreerd !
Terwijl ik me al die jaren voorgehouden heb hoe gemakkelijk het was om als bakker je zwart geld binnen te krijgen. Maar een cursus broodbakken zit er voor mij dus ook niet meer in.
De overheid zal al snel bij elke winkelier zo een box verplicht gaan stellen, liefst met een internet connectie direct naar de belastingdienst.
... oeps, heb ik ze nu op een idee gebracht...?

Delfts Blauw | 10-09-19 | 06:55

Binnenkort op de Loonslaaf-o-meter: U dealt de eerste 3,7 kg voor de overheid, daarna mag U er zelf wat aan overhouden.

W_F | 09-09-19 | 22:45

Wederom een belastingverhoging die als belastingverlaging door Rutte verkocht wordt. Nu lijkt het nog gunstig voor spaarders, maar als de rente naar een normale stand van 4% teruggaat, gaan ook die zeer veel meer betalen!
Beleggers zijn meteen al erg zuur.

du Roi Soleil | 09-09-19 | 22:44

ik mis daskapital. daar was dit dagelijkse kost.

Ir. Wilhelmus | 09-09-19 | 22:42 | 9

@libidoos | 10-09-19 | 02:22:
Met z'n ellenlange, maar desalniettemin nog steeds groeiende lijstje aan belastingen en heffingen...

libertat | 10-09-19 | 07:00

@grom | 10-09-19 | 07:39:
zou mij niet verbazen dat hij het tijdelijke met het eeuwige ingewisseld heeft op een lege rechte weg in een leeg land

Enrique C | 10-09-19 | 10:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Kijk, bedankt voor de verduidelijking.

Gelukkig ben jij scherp Jordy, dan rest ons weinig anders dan op de barricade te gaan.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat we wel een keer RozeHesjes in de stijlloze promotie te zien krijgen.

NumbNuts | 09-09-19 | 22:41

En een kleine spaarder is beneden die 30.000 zoveel grens? Dan vind ik dat wel knap lullig en niet eerlijk voor deze kleine spaarders wanneer de analyse klopt. Doen ze hun best wat opzij te zetten wordt het hen ontmoedigd? Bah!

Jan, Leiden | 09-09-19 | 22:40 | 3

Verbaasd dat de regering de rijken bevoordeelt?
Subsidie voor elektrisch rijden
Subsidie voor zonnepanelen
Gewenste vrijstelling belasting voor Shell en Unilever
Lagere prijzen en btw voor bedrijven over gasverbruik en Co2 uitstoot
En ga zo maar door.
Allemaal maatregelen die voor de gewone man/vrouw/lbxhtg niet bereikbaar zijn.
Als je rijk bent heb je mazzel met deze regering. Als je niets te makken hebt of weigert te werken, heb je ook mazzel. De rest is slechts een pinautomaat voor de eerste 2 groepen

Olleke | 09-09-19 | 22:51

@Olleke | 09-09-19 | 22:51:
Nee, verbazen doet het me niets. Helaas. Maar eerst had het nog de schijn van voordeel voor iedereen en dat is dan toch weer niet zo... Maar we hadden het kunnen verwachten. En dan wil die Legarde van Europa ook nog betaalrente op spaarrekening. Akelige week dit. Bah!

Jan, Leiden | 09-09-19 | 22:56

@Jan, Leiden | 09-09-19 wanneer banken of landen geld lenen krijgen zij er geld op toe. Wanneer u geld spaart dan kost dat geld.
Belasting op eten omhoog, "foutieve" berekeningen op energie kunnen zgn niet worden teruggedraaid.
Een, per ongeluk, foutieve belasting opgave zorgt voor boetes en 5 jaar aan controles maar een penthouse na een beoogde deal met Canada worst gezien als een privézaak.
Net zoals NL inwoners die niet willen of kunnen zorgen dat huishoudboekje klopt, worden EU landen die hetzelfde doen gefinancierd door o.a. ons geld.
Er is geen geld voor veiligheid, zorg en educatie, maar wanneer het het klimaat betreft dan word de (onze) knip meteen getrokken
Ik ben het kotsbeu.
Wat kunnen wij er aan doen? Het antwoord zal wel zijn niet meer VVD stemmen, maar in de praktijk blijkt dat niet te werken. Het zijn de VVD, CDA en D66 stemmers die braaf hun rode penseel trekken.
Daarom pleit ik voor een verplichte stemming. Iedereen in NL die de NL nationaliteit heeft wordt verplicht om te stemmen tijdens verkiezingen. Alleen dan zal de stem van het volk realistisch zijn

Olleke | 09-09-19 | 23:18

Zijn Jordy&Jordy niet Henk&Henk maar dan in een lange regenjas in een donker steegje van toenmalig Daskapital.nl?

steekmug | 09-09-19 | 22:40 | 1

Oja, die afgunstige loonslaven.
Lachen was dat.

Harry Turtle | 10-09-19 | 00:05

Krijg je geld terug als de beurs halveert, een rendement van -50% ?

sprietatoom | 09-09-19 | 22:40 | 1

Wat denk je zelf? Nee, natuurlijk niet, als was het maar omdat de aangifte app over de jank gaat bij negatieve getallen.

loze stijl | 10-09-19 | 06:13

De overheid heeft naar Cruijff geluisterd en dat vakkundig omgedraaid naar: Ieder voordeel heb z'n nadeel

Olleke | 09-09-19 | 22:38

Sparen is zooo 2008.
Spaarcentjes moeten renderen en dat gaat niet op de bank.

Berbaar | 09-09-19 | 22:38 | 3

Investeer in echte kunst,dingen beleven,zeldzame oldtimers en in een masseuse die alle alsnog problematiek in je leefomgeving voor even doet vergeten.

steekmug | 09-09-19 | 22:47

Vroeger leenden en investeerden banken met die spaarcentjes; daar kwam winst op.

Kleine_Deugniet | 09-09-19 | 23:47

Gebruikt tegenwoordig iedereen het pseudoniem "Jordy" als ie z'n achte naam niet bekend wil maken?
Een soort Wim Heitinga, maar dan zonder de verificatie code.

Osdorpertje | 09-09-19 | 22:38 | 2

Jordy is een naam voor een jonger neefje. Ook als je inmiddels 80 bent.

Muxje | 09-09-19 | 22:55

De echte wim heitinga

brawler | 09-09-19 | 22:58

De overheid wil niet dat u teveel spaart. Uw geld moet rollen naar nutteloze uitgaven.

Arkan Sonney | 09-09-19 | 22:38 | 3

Dat, en ze willen graag dat je investeert in aandelen want dat is goed voor de multinationals die een grote vinger in de pap hebben in het beleid van Rutte en co.

Olleke | 09-09-19 | 22:40

En nog belangrijker: blijven beleggen in euro's, anders hebben spaarders helemaal geen last meer van inflatie, en dat kan natuurlijk niet.

W_F | 09-09-19 | 23:07

Nou ik denk dat ze het vooral nu door hebben dat iedereen met ongeveer 3 ton op de spaarrekening gewoon een huis aanschaft voor de verhuur in plaats van het op de bank laat staan.

tiku99 | 10-09-19 | 07:46

Scheisse. Snel proberen om een grote spaarder te worden. Wat een prutsers daar in Den Haag zeg.

pibasso | 09-09-19 | 22:38 | 2

Kijk, dat zijn oplossingen waar we wat mee kunnen.

W_F | 09-09-19 | 23:03

Waarom vragen ze nou niet gewoon iemand die het wél kan om een belastingplan te maken. En dan liefst zonder uitzonderingen.
Waar blijft de Partij voor de Normale Mensen?

hendrikjandetuinman | 09-09-19 | 22:36 | 2

De 'Partij voor de Normale Mensen' is een utopie.
Normale mensen zitten niet in de politiek.
We denken allemaal in links en rechts enzo maar dat is een mindfuck.
Je hebt in de maatschappij twee kanten die loodrecht tegenover elkaar staan:
De Burger - De Overheid.

keestelpro | 10-09-19 | 00:49

@keestelpro | 10-09-19 | 00:49:
Waarbij de overheid gevormd wordt door ex-burgers die niet helemaal mee konden komen in de normale maatschappij...

libertat | 10-09-19 | 06:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl