Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sparen? Dat wordt bijbetalen!

Negatieve spaarrente komt er aan

En niet alles in bier bewaren

De ECB gaat weer rentes verlagen en dat betekent dat banken nóg meer geld kwijt zijn om kasgeld te stallen. Aangezien ze nu al meer dan een half miljard per jaar op moeten hoesten aan de biljettenbijdrukkers van de Europese Centrale Bank, komt er een moment dat ze die kosten aan hun particuliere spaarders gaan doorberekenen. En dat DAT BENT U DUS, oh spaarzame Nederlandse centencalvinist. Banken kijken elkaars kat uit de boom wie als eerste geld durft te vragen voor het oppotten van geld waar je vóór de eurocrisis nog vier of vijf procent rendement over kreeg. Ons advies: koop een ouderwetse spaarpot, voordat ze het cash geld ook hebben afgeschaft. Spreid je spaarcenten, zodat ze niet allemaal in dezelfde oude sok onder het matras gepropt hoeven worden. Er zijn spaarpotten voor zwartspaarders, voor goudspaarders en voor braafspaarders. Er zijn er die meetellen of je vrouw er wel vanaf blijft, potjes voor je volgende vleesbuffet, vakantieplannen of voor pandapunten. En maak je van sparen een gok, of speel je op zeker? Vergeet in ieder geval niet om een stijlloos roze potje aan te leggen voor je beleggingen in GeenStijl Premium. Sla er voor alles eentje in. Spreid je risico. En koop een gun.

Reaguursels

Inloggen

Dollars

Mart6037 | 09-09-19 | 22:28
-weggejorist-
mozaard | 09-09-19 | 20:01

En niet vergeten om je euro's te verkopen voor iets stevigers.

van heinde en verre | 09-09-19 | 19:00

Alles van de bank halen laat die bank run maar komen laat de banken maar de de hete kolen lopen zijn ze gauw genezen bederland wil de nummer 1 zijn in digitale batalingen en zelfs zweden voorbij gaan heb ik gelezen ze zijn gek hier het is of nu in actie komen of een barcode in je nek straks laat die overvallers maar komen dat is ook bang maakerij als je dat vergelijkt met alle mensen die cash geld in huis hebben dan is de jans net zo groot als iets winnen bij de staatsloterij.

Tijger69 | 09-09-19 | 18:59 | 1

Die overvallers komen pas als ze denken te weten dat er geld in huis ligt. En je kunt er donder op zeggen dat vooral oudere mensen (die vertrouwen het digitaal betalingsverkeer toch al niet) het geld in huis gaan bewaren. Kans op jackpot is wel wat groter dan de staatsloterij.

Onno Barendsen9337 | 09-09-19 | 19:14

Kan je de rente dan aftrekken van de belasting? Denk dat ik het antwoord wel weet...

Joey Finkleberry | 09-09-19 | 18:45

Hah, een spaarpot aanschaffen om contant geld in te proppen heeft geen zin meer want al heel gauw zal contant betalen niet meer mogelijk zijn. Nederland wil ook hier weer een vervloekt gidsland zijn. Zo moet het. Nee! Niet!

Willibald von Klúúúk | 09-09-19 | 18:44 | 2

Aaah nee joh dat gaan wij niet meer mee maken.

Onno Barendsen9337 | 09-09-19 | 19:08

@Onno Barendsen9337 | 09-09-19 | 19:08
Per 1 jan al meldingsplicht op bedragen boven de 2999,-

corbiere | 10-09-19 | 08:16

Spaargeld, das een goede grap. Ik kan me niet druk maken over iets dat ik niet heb. Als je wel een substantieel bedrag hebt, dan zet je het om in stenen of grond. Of goud. Of je betaalt je hypotheek af.

Onno Barendsen9337 | 09-09-19 | 18:40

Ja, eerst even goed indekken dat je niet meer met cash op zak mag lopen om een bankrun te voorkomen, oh wacht!

marrretje | 09-09-19 | 18:35

Ik heb een donkerbruin vermoede dat men pas negatieve rente gaat vragen voor bedragen boven de 30.000 ofzo. Er is geen 1 bank die het in durft te uit voeren omdat ze dan letterlijk hun eigen bankrun veroorzaken. En die bankrun gaat komen, en de maatschappelijke onrust die zal volgen.
Ik voorspel een hoop ellende, maar ook een betere toekomst, als alle kleinere klanten hun geld thuis hebben kun je 2 dingen doen als overheid;
A) Je neemt een spoedwet aan die stelt dat contant geld hun waarde ontneemt, met alle chaos die daar bij komt. Als het zo ver kwam, zou ik persoonlijk vrij nemen om naar Den Haag te gaan om verhaal te halen, desnoods onbetaald(en ik denk niet ik alleen).
B) Het toestaan, en dan de banken die hun zaken niet op orde hebben laten klappen. Een wet aannemen die banken dwingt om gezonde investeringen van klappende banken over te nemen, en de rest van de investeringen onder te brengen in een overheid "vehicle" dat wordt gefinancierd door alle overige bezittingen van de geklapte banken totdat alle investeringen afgewikkeld zijn en dan kijk je wat er over is.
C) Een heel 3e optie

Zoon van Boer | 09-09-19 | 18:30

Negatieve rente over je spaargeld aftrekken van je belastbaar inkomen, zou dat geen goed idee zijn? Het lijkt mij in ieder geval een eerlijke aftrekpost.

Vuurspuger | 09-09-19 | 18:30

Beleggen in goede bewaarwijn. Je vermogen blijft uit beeld van de belastingdienst. Stijgt de prijs, dan heb je winst. Daalt de prijs, dan drink je het zelf op. Win -win situatie.

Franker | 09-09-19 | 18:08 | 1

Wat dacht je van zilver en goud, maar dan ook daadwerkelijk in de kluis en geen 1 of andere optie op goud of zilver.

Rotterdammert1965 | 09-09-19 | 18:09

Ik voorspel een bankrun bij de eerste bank die negatieve spaarrente gaat rekenen. De rest kijkt daarna wel uit.

Rotterdammert1965 | 09-09-19 | 18:04 | 2

Juistum. Ze doen het zichzelf in dat geval aan.
Om een beetje goed voorbereid te zijn, schaf alvast een goede kluis aan, die zullen vanaf de eerste bankrun wel een stuk duurder worden.

EEnzame SchizofrEEN | 09-09-19 | 18:16

Neuh... Als er iets is dat ik heb geleerd mbt nieuws over geld, dan is het wel dat de negatieve berichten voor particulieren altijd uitkomen. Die negatieve rente gaat er komen. We kunnen wel een wedje leggen op wie de eerste zal zijn.

Onno Barendsen9337 | 09-09-19 | 19:01

Suriname? Daar hebben ze toch ook banken?
Is er een belastingverdrag met Suriname? Met daarin een informatieparagraaf? TIEA?

theo-is-dood | 09-09-19 | 16:48

Iets zegt mij dat het keerpunt nu bereikt is. Mensen worden wakker, dit zijn dus de zegeningen van de EU: strafbetalingen voor je eigen spaargelden.

Busted | 09-09-19 | 16:40 | 1

En volgend jaar een tientje korting op het ABP-pensioen! Greet gaat weer heel groot worden

theo-is-dood | 09-09-19 | 16:49

Koop US$ , heeft meer overlevingskansen dan de €

kktbel | 09-09-19 | 16:18 | 1

Je krijgt momenteel iets meer dollar voor den euro. Maar tis miniem.

Europees_Aanbesteed | 09-09-19 | 17:45

Je kunt je geld voor 2 à 3 jaar wegzetten bij Knab voor 0,5% rente. Of parkeer je geld je geld bij een instantie die niets met je geld doen. Dan betaal je een bewaarvergoeding van een paar tientjes per jaar ongeacht de hoogte van het spaargeld. Is overstappen al makkelijker gemaakt? Kun je al met hetzelfde rekeningnummer overstappen naar een andere bank? Lijkt me een goed plan.

Droop | 09-09-19 | 15:46 | 2

Je vergeet alleen dat bij knab een bankrekening 5 euro per maand kost en is verplicht om te kunnen sparen.
Bij Leaseplan (kopen van jouw geld auto's, ook op brandstof, dus je maakt GL en D66 ook nog eens extra gelukkig, onbetaalbare winstbonus) is een spaarrekening helemaal gratis. Bij 2 en 3 jaar respectievelijk 0,75 en 0,85 procent rente. Nog niet gek veel, maar veel en veel beter dan die 0,03 procent die we van de rabobank vooralsnog krijgen.
De normale rente is de laatste paar maanden helaas gezakt bij Leaseplan van 0,35 naar 0,2 (nog altijd 10 keer ""zoveel"" dan bij abn en ing), verwacht logischerwijs dat deposito binnenkort volgt.
Als je 1000 euro één jaar lang kunt missen is 0,65 procent rente tenminste iets, of je moet voor de speelbankbeleggen gaan, het is toch 21,6667 keer zoveel dan bij de rabo-wij-haten-onze-klanten-bank.

Boris die Sauertopf | 09-09-19 | 16:11

@Boris die Sauertopf wat je natuurlijk ook kunt doen is partner worden van bol·com. Dan een blog beginnen, zoveel mogelijk roze linkjes in een topic proppen, hopen dat mensen er op klikken en het ook nog kopen (of paar maanden later, klik wordt onthouden d.m.v. 'n cookie) en zo geld verdienen.

Boris die Sauertopf | 09-09-19 | 16:16

In het kader van mever waste a good crisis, iemand tips hoe je hiervan kan profiteren?

Harry Turtle | 09-09-19 | 15:32 | 5

@hustler01 | 09-09-19 | 18:10: Is de Btc nog steeds niet op zijn hoogtepunt dan? Als ik de koers bekijkt, hangt'ie momenteel vrij stabiel rond de 10.000 (6 mnd geleden rond de 3.000 - 4.000)

EEnzame SchizofrEEN | 09-09-19 | 18:30
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
heldheino | 09-09-19 | 15:09

Gelukkig kwam dit huis met verborgen kluis. Krijgt die toch weer een functie. Ik ga niet eerst de bank en daarna de fiscus betalen over de zuurverdiende spaarcentjes.

Tapu | 09-09-19 | 14:53

Sparen? Een paar ruggen op de lopende rekeni ng en de rest in de kluis in verweggistan. Is met werken verdiend, dus er is inkomstenbelasting over betaald. Dat is wat mij betreft genoeg en voor de rest kunnen zij mijn rug op

Ruud Hazes56616330 | 09-09-19 | 14:21

Het Nederlandse Volk wil de EU en heeft de Euro gekregen.
Het Nederlandse volk is tegen een Nexit dan krijg je géén Nexit.
Dan zullen wij met zijn allen de negatieve rente moeten slikken als een zure citroen om de zuidelijke landen te redden, lees de Noord Europese banken om hun bonussen veilig te stellen.
Zou men alleen het Nederlandse plaatje bekijken met haar opgeblazen huizen'markt' dan zou een centrale rente van 3% of meer redelijk zijn.

ProAsfalt | 09-09-19 | 14:14 | 2

Het Nederlandse volk krijgt en heeft bijna geen vinger in de pap gehad.

lacucaracha | 09-09-19 | 17:25

Wonder boven wonder is de huidige inflatie in NL maar een kleine 2 procent. Daarom lijkt 3% nu iets aan de hoge kant. Maar er komt denk ik nog meer inflatie met de tekorten op de woningmarkt en de krapte in zowat iedere sector behalve gymleraar. Ik zie het nog gebeuren dat je geld beter in een tweedehands auto kunt stoppen dan cash aanhouden.

hustler01 | 09-09-19 | 18:14

De schulden van Italië, Spanje, Portugal moeten worden betaald. Dat betekent dat de rente omlaag moet en dat leningen met waardeloos onderpand van die landen worden opgekocht. Nederland en Duitsland c.s. gaan dat betalen. Bijvoorbeeld de pensioenpot wordt op deze wijze vakkundig leeggeroofd. Maar we worden in slaap gesust, want volgens Timmerfrans kost de EU maar een kopje koffie per dag. Wat een drama.
Enne geld van de bank halen???? Contant geld wordt natuurlijk eerst afgeschaft. Daarna verlaag je de rente. Je kunt geen geld van de bank halen. Daardoor betaalt elke Nederlander zich via een omweg blauw aan de Euro. Een fantastisch concept .......... vanuit de EU gedacht dan he.......

HoniSoit | 09-09-19 | 14:04

Op zich natuurlijk prima. Nederlanders, principeloos, boeit het weinig meer als je het over soevereiniteit (of andere waarden die je niet in geld kunt uitdrukken) hebt als je de reden van Nexit bespreekt. Ja, wellicht kost het ons wat maar we winnen vrijheid.
Antwoord is dan steevast "maar het kost geld". Nog los van of dat klopt, is dat wel de aanname.
Maar als de EU nu alle spaarders, en dat zijn toch de meeste Nederlanders, al op deze manier geld gaat kosten zou het sentiment wel eens om kunnen slaan. Want al hebben Nederlanders nog weinig principes, de eigen portemonnee is er zeker één van.

DeJemelscheet | 09-09-19 | 13:48

Parbleu, negatieve rente? Dan kan je beter naast de Rolls nog een boodschappenkarretje kopen. Denk dan aan een Lamborghini of zoiets. Een paar miljoen van de hypotheken aflossen is ook geen slecht idee. Een pandje of wat erbij kan ook. Wie doet je dan wat? Een miljoentje op de bank laten voor wat onverwachte uitgaven, lijkt me wel verstandig. Ach zo regel je dat. Hoezo probleem?

bloothommel | 09-09-19 | 13:48

daarom willen ze van het cash geld af, zodat je elke maand alles netjes op maakt. wel grappig toen je dit een paar jaar geleden zei dan was je een complotdenker/aluhoedje

dani12345 | 09-09-19 | 13:41

Italië was/is failliet en Draghi lost het op deze manier op. Wij krijgen verkapt de rekening om de Euro en Italië te redden. Alles gaat kapot.

bigstone | 09-09-19 | 13:36

Toch is t raar, een booming economie stimuleert sparen omdat bedrijven en dus banken geld nodig hebben om te investeren. Daar hebben ze wel een paar procent voor over. Er is dus teveel geld om 'omloop' of gedrukt door de centrale Europese bank. Thanks!

merel veld | 09-09-19 | 13:29 | 1

Te veel geld gedrukt, dus de waarde is teveel verwatert. Dat is ook de nekslag voor de dollar geworden. Kortom, er moet geld uit roulatie gehaald worden. Geld is eigenlijk net als aandelen, bij te hoge waarden worden aandelen gesplitst.

Rotterdammert1965 | 09-09-19 | 18:08

Dussss ... Toch!

Sharia banking op de Euro's.

Centauri3 | 09-09-19 | 13:08

Zeuro en de Neuro, boreale EU en mediterraanse EU, de bier en wijngrens, nettobetalers en netto ontvangers. de Euro en ever closing EU moet niet groter worden maar worden opgesplitst voordat de spaargelden en pensioenen van Jordy en Ingrid verdampen

HetOorAakel | 09-09-19 | 13:04

Sparen? Waarvan? Ik ben al blij als ik rondkom aan het eind van de maand.

tantesidonia | 09-09-19 | 13:03

Jammer dat er geen filterknop is waardoor ik de tegels van reaguurders die de afschaffing van contant geld een warm hart toedragen allemaal achter elkaar kan zetten. Ik had net zo'n zin om even te gaan lachen!

Rhenium | 09-09-19 | 12:57 | 3

De enige valide reden om bezit van contant geld nog enigszins te verminderen, is het gebrek aan handhavingscapaciteit bij de politie.

Je kunt er namelijk gif op in gaan nemen dat een negatieve rente op spaartegoeden bij menigeen tot 'cash withdrawal' gaat leiden. Consumenten gaan dus thuis weer geld oppotten, want dat is tenminste gratis sparen.

Het inbrekersgilde staat zich dan ook momenteel in de handjes te wrijven en belt alvast naar hun wapendealerts op de Balkan voor een extra ladinkje armor piercing gunshells en dum-dums. Met de huidige open grenzen en het uitstekende wegennetwerk in Nederland, zijn Rachid, Iwan en Khalil weer binnen de kortste keren in hun tijdelijke hide-outs in Marseille. Je weet zellef.

Maar ook de slotenmaker en de kluizenpik gaan weer gouden tijden tegemoet. En U, oh Machteloze Burgert? U blijft beter nog een poosje gebukt staan, terwijl de lange, kloppende lul van den Bankier nóg verder in Uw gortdroge bips wordt doorgeduwd.

Boris Poepnagel | 09-09-19 | 13:18

@Boris Poepnagel | 09-09-19 | 13:18: Lachen (als het niet zo triest was)

Busted | 09-09-19 | 16:43

@Boris Poepnagel | 09-09-19 | 13:18: wat in vredesnaam heeft de Rabo of ASN met het rentebeleid van de ECB in Frankfurt te maken ?

theo-is-dood | 09-09-19 | 16:52

Ik ga binnenkort mijn (niet erg hoge) hypotheek maar weer eens een stukje aflossen,
het verschil in rente wat ik dan betaal is nu al groter dan de rente op mijn spaarrekening.
Toch blijft het lastig, ik weet niet wat voor kosten ik krijg met mijn huis,
dus wat geld wat direct beschikbaar is, is noodzakelijk...

drastic | 09-09-19 | 12:53 | 1

Laat je een Mjop maken van je hut en dan zie je de kosten.

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 14:06

Van oorsprong een middel om overtollige liquiditeit te voorkomen en daarmee de economie te stimuleren, gaat de negatieve rente het omgekeerde bewerkstelligen. De eerste slachtoffers zijn al bekend, de pensioengerechtigden. Onder het mom van witwasbestrijding gaat ook de melding van transacties vanaf 3.000 euro vermoedelijk steeds verder omlaag. Dit om de gigantische databases die met behulp van de nieuwe Europese bankrichtlijnen te kunnen vullen. Die rechtstreekse greep in de kas van de burger gaat er komen.

De huidige malaise op de monetaire markten is nog steeds een direct gevolg van de bailouts van 2008 en 2009. De eerstvolgende crisis wordt een catastrofe zonder weerga. En geen enkele econoom weet hoe deze te voorkomen.

Het effect van de huidige maatregelen is binnen geen enkel vigerend economisch model te vatten. Door wanhoop gedreven proberen de geldbonzen maar wat. De rekening komt toch wel bij de burger te liggen. Die crisis en onvermijdelijke recessie gaat dan zich zelf versterken: de aanslag op de koopkracht van de burger vult dan de monetaire crisis feilloos aan. Zoals we 10 jaar geleden hebben gezien.

Hadden we eerst Jeroen Dijsselbloem met zijn contraproductieve "austerity" beleid op nationaal en Europees niveau, nu gaat kroonprins Wopke Hoekstra 50 miljard lenen, geld dat dus t.z.t. terugbetaald moet worden, op zo ongeveer het slechtst denkbare moment.

Een link voor de techneuten onder ons, met o.a. zinnige opmerkingen over de rol van de Centrale Banken in deze clusterfuck: www.bloomberg.com/opinion/articles/20...

Hetkanverkeren | 09-09-19 | 12:52 | 5

Profetische woorden. Zijn ook over 5 jaar heel interessant, al zal men dan toch zeggen: 'heeft niemand zien aankomen'.
De ECB heeft een volledige vrijbrief om de economie van de rijke EU landen om zeep te helpen, en er is niemand die de ECB reguleert.

Pianoman | 09-09-19 | 13:10

@Pianoman | 09-09-19 | 13:10: Alle centrale banken, op 2 na zijn eigendom van de Deep State, Rothschilds cs.....

A333aan | 09-09-19 | 14:20

@A333aan | 09-09-19 | 14:20: Klopt, en weet je hoe dat komt? Wij hadden het lumineuze idee 600 jaar geleden dat joden geen vak mochten leren(dus niet in een guild mochten), dat gaf hun maar 1 ding om te doen, bankieren, dus vindt je het vreemd dat ze 600 jaar later daar best goed in zijn geworden?

Zoon van Boer | 09-09-19 | 18:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou we het toch hebben over sparen,sokken,banken en kluizen.
WRR: zorg dat je genoeg contant geld in huis hebt, want digitale infrastructuur kan zomaar falen
tpook.nl/2019/09/09/wrr-zorg-dat-je-g...

komtdatschot | 09-09-19 | 12:47

Artikelen achter een inlog of een betaalmuur laat ik aan mij voorbijgaan.

Fi-Bu-Bla | 09-09-19 | 12:45
-weggejorist-
mozaard | 09-09-19 | 12:45

alles in aandelen shell. 6,5% dividendrendement per jaar

Boeddha18 | 09-09-19 | 12:17

Bij BNP Paribas bank in Polen krijg je 6% rente op je spaargeld .
Hoe kan dat ?

likmegaties | 09-09-19 | 12:13 | 5

Veel Polen zijn het schip ingegaan met hypotheken op basis van de Zwitserse frank muntkoers en bloeden nu.

steekmug | 09-09-19 | 13:53
-weggejorist-
theo-is-dood | 09-09-19 | 16:53

@likmegaties | 09-09-19 | 12:13
Dat is omdat u in de Poolse valuta spaart. Die heet zloty. Kortom, u spaart niet in euro's en loop dus een valutarisico. Zo goed uitgelegd Joris?

theo-is-dood | 09-09-19 | 20:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Inflatie
De ECB zegt dat hiermee de inflatie wordt tegengegaan, echter bedrijven en andere instellingen zullen de kosten van de negatieve rente vanaf het aanstaande nieuwe jaar gaan afwentelen op de consument, danwel de (betalende) leden. Dat leidt wederom tot hogere prijzen en woekering bij de hoogste inkomens, waarmee de netto-inflatie alsnog fors kan stijgen. Met name de midden- en hoge(re) inkomens kunnen dit in de loop van 2021 gaan voelen.

Boris Poepnagel | 09-09-19 | 12:10 | 1

Grappig: een van de speerpunten van de ECB is dat ze een inflatie moeten/willen hebben van ik meen 2%.

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 12:39

En wat als het contant betalen word afgeschaft en je niet meer met je briefjes kan betalen? Zit je met je ouwe sok.

Julia | 09-09-19 | 11:49 | 7

@Mr.Crowley | 09-09-19 | 11:59: Ja maar dat cumuleert in Latijns-Amerikaanse kindersterfteparadijzen. Een afgeleid soort ontwikkelingshulp dus.

Geeft u uw kleingeld liever aan de missie of aan de dealer?

Guusneus | 09-09-19 | 12:14

Gaat ongetwijfeld vanwege veiligheid nog eens worden doorgedrukt. Geen contant geld meer. Dam betaal je dus rente inderdaad.

Jan, Leiden | 09-09-19 | 12:21

@Jan, Leiden | 09-09-19 | 12:21: + dat je een half procent betaalt voor het storten van je cash geld....

A333aan | 09-09-19 | 14:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze zijn zonder meer gemener maar slimmer gaat ze niet lukken.
Smerige oplichters. We roepen t ook over onszelf af met al die afhankelijke handtekeningetjes en de hebben hebben hebben mentaliteit. Geen bezit, geen bezwaar. Go with the flow,

schoon-schip-maken | 09-09-19 | 11:48

Bangmakerij, negatieve spaarrente gaat nooit gebeuren. Krijg je een bankrun en valt de bank om. Verder niet zo janken. Voor de meeste mensen is de hypotheek hoger dan het spaargeld, hypotheekrente is hysterisch laag dus per saldo is de gemiddelde Nederlander beter uit met de lage rent. Plus als je wel veel spaargeld hebt zet je dat natuurlijk niet op een spaarrekening. Een blind paart kan in de huidige markt makkelijk een rendement van 5% halen

Hunter S. Thompson | 09-09-19 | 11:47 | 3

Je kijkt een gegeven paart in de bek.

schoon-schip-maken | 09-09-19 | 11:49

Goed plan. Aandelen ABN en ING zijn inmiddels gehalveerd.

Baron Clappique | 09-09-19 | 12:52

@Hunter S. Thompson | 09-09-19 | 11:47
-Ik hou me aanbevolen voor uw beleggingstips ....

theo-is-dood | 09-09-19 | 20:49

Bankenrun, NU!!!1!

Boris Poepnagel | 09-09-19 | 11:44

Zomaar een gedachte. Er is een partij in de markt voor het opkopen van landen.

Zomaar een rekensommetje. De waarde van het totale bezit in Nederland (grond, voorraden, bebouwing, infrastructuur, kapitaalgoederen...) beweegt zich rond de 3,5 biljoen. Da’s twee ton de man.

Als we deze boedel verkopen stopt de familie Neus 800.000 euro in de kruipruimte. Dan hoeven we nooit meer te sparen, te werken of wat dan ook.

Wie doet er (niet meer) mee?

Guusneus | 09-09-19 | 11:44 | 4

Ik zou met dat idee een partij oprichten; de Partij tot Liquidatie van Nederland (PLN). Tenzij zo’n partij natuurlijk al eens heeft meegedaan, in 1981 of zo...

Hetze Haatstra | 09-09-19 | 12:07

@Hetze Haatstra | 09-09-19 | 12:07: das dan toch gewoon de PvdA en de rest van dom extremistisch linksch?

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 12:31

@Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 12:31: ik dacht het niet... Maar om nou opnieuw een partij uit te vinden die eerder slechts een handvol kiezers en 0 zetels kreeg is ook weer zo zonde; dan gaan die restzetels naar domlinks.

Hetze Haatstra | 09-09-19 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Zit je met je zuur verdiende centjes. Hard gespaard om iets eerder met pensioen te kunnen omdat je krakende botten het niet redden tot 67. Niet iedereen wil/kan investeren of beleggen maar in Den Haag gaan ze er wel van uit en blijven gewoon cashen tot 2022. Een hoger btw percentage is binnen paar maanden geregeld maar de vermogensrendementsheffing voor kleine spaarders aanpakken duurt 3 jaar.

Petrichor | 09-09-19 | 11:37 | 1

Dat schijnt de straf te zijn omdat die generatie met 'zoveel' is.... met 'zoveel' al meer dan 40 jaar gewerkt en belasting en premies betaald.... (nu 60 jaar oud betekent dat je vaak al vanaf je 18e fulltime hebt gewerkt, dus op je 58e is dat 40 jaar en nu heeft men bedacht dat je daarna nóg eens 10 jaar door moet).

Slim dus dat jongeren 3 keer van studie wijzigen, gaan reizen en zomaar twee 'tussenjaren' nemen (dat heette vroeger werkloos): zij gaan dan werken van hun 30e tot hun 70e jaar en die generatie gaat dus weer terug naar 40 jaar werken in plaats van de 50 jaar (vaak zware) arbeid door de huidige 60-ers.

Maar de netto arbeidsparticipatie onder Nederlanders die zijn geboren in 1950/1960/1970 is hoog, en de huidige 60-ers bestaan nog voor ruim 83 % uit autochtone Nederlanders (bij 30-35 jaar is dat nog maar 67.25 %).

Dus wees maar blij dat je genoeg gespaard hebt om wat eerder te stoppen met werken. En troost je met de gedachte dat ze belasting over je spaargeld heffen, maar dat is minder dan je als melkkoe zou opbrengen aan premie en belasting wanneer je nog een paar jaar door blijft werken.

Wering | 09-09-19 | 14:05

Negatieve rente? Het word tijd dat alle mensen hun geld van de bank halen en hun rekeningen opzeggen. 1 rekening overhouden omdat je geld nou eenmaal op een rekening gestort moet worden. Het is toch godsgeklaagd dat je al voor je rekening moet betalen voor je pinpassen en nu ook nog eens over het geld wat je er op heb staan. Belachelijk. Maar de Nederlandse burger zal wel te laf zijn om eens echt actie te ondernemen. Stel je voor dat we eens solidair zullen zijn en een totale bankrun veroorzaken hier in NL.. Ja dan moeten we even met ze alle bloeden maar daarna zal het wel beter gaan. Maar ja dat durven we niet bang om eens 2 daagjes niet naar de winkel te kunnen redden.

Da_scorpio | 09-09-19 | 11:32 | 7

Geld naar buitenland ? Belgie of Duitsland ? Mag/kan dat eigenlijk ?

Koning BongoBongo | 09-09-19 | 13:35

@Koning BongoBongo | 09-09-19 | 13:35: Ik heb een paar jaar geleden nieuwe matrassen naar m'n buitenhuis in polen gebracht.

sufkut | 09-09-19 | 14:24

@Koning BongoBongo | 09-09-19 | 13:35: en waarom zou dat niet mogen? Maar..., heeft u wel eens van belastingverdragen en de Spaarrichtlijn gehoord ??

theo-is-dood | 09-09-19 | 16:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Bijzonder. De overheid heeft 2 jaar nodig om het 'fictieve' rendement op je spaarrekenng af te schaffen. Draghi verlaagd de rente om de economie in de euro-zone aan te jagen (dat doet ie al jaren). Verder gaat alles in de euro-zone volgens plan. De Britten zijn dom en de Amerikanen zijn idioot. Maar wij in Europa weten het allemaal beter.

derksje | 09-09-19 | 11:32 | 2

We gaan naar de tering.

lacucaracha | 09-09-19 | 11:47

Doet die Draghi niet iets verkeerd ? Ik ga d'r net als vele pensionado's al jaren op achteruit . zal Rutte eens een briefje sturen ,want die is hiervan volgens mij niet op de hoogte .

Koning BongoBongo | 09-09-19 | 13:33

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/de...

citaat :
Neem nog een keer het voorbeeld van iemand die een vermogen heeft van 70.000 euro, maar in dit geval zit al dat geld in beleggingen.
Op dit moment betaalt zo iemand 30 procent belasting over 1,9 procent (het gemiddelde fictieve rendement) van 39.640 euro (70.000 min het heffingsvrije deel). Dat komt uit op 225,95 euro.
In de nieuwe situatie betaalt diezelfde belegger maar liefst 1161,60 belasting, ongeveer 5 keer zoveel. Voor de liefhebber de som: 70.000 x 5,6 procent = 3920 euro. Daarvan wordt 400 euro heffingsvrij inkomen afgetrokken, blijft er 3520 euro over. En daarover wordt 33 procent belasting geheven: 1161,60 dus.

Kortom heb je meer dan 30 000 belegd dan ga je 5 maal zoveel belasting betalen in 2022. bizar...
Waarom heb ik nog geen politici daarover gehoord ?

JamesYounger | 09-09-19 | 11:30 | 2

Dat is hun MO.

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 11:49

Het geld moet ergens gegraaid worden. Ik maakte me al geen illusies toen ik verleden week las dat de spaartaks omlaag zou gaan. 'Het gemiddelde rendement daarop (beleggingen) is in 2019 vastgesteld op 5,6 procent.' Totaal onrealistisch. En dit dan 'in 2019'. Kan het in 2020 weer anders zijn vastgesteld ?

NerdAlert | 09-09-19 | 12:07

Tip: Maak een Bunq rekening aan. Die doen niks met rente of beleggen met je poen als je dat absoluut niet wilt. Je kan verschillende rekeningen maken waar je van alles en nog wat kunt opscheiden. Oh, en ze doen geen gekke dingen met je geld. Enige nadeel is dat premium wat prijzig is, maar dat is de afwezigheid van fuckery van de grote jongens wel waard.

coolvibe | 09-09-19 | 11:28 | 3

Knab is ook zo'n online dienst.

boerk | 09-09-19 | 11:30

Ff de voorwaarden snel gelezen. Zeker prijzig verhaal zeg.

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 11:35

De brandkluis is aangeschaft.

Even wat in op gaan slaan binnenkort.

LangeTijdGeleden | 09-09-19 | 11:27 | 3

Hoe heb je de kluis betaald? Weet de leverancier je adres? Anders ook maar meteen een gun aanschaffen.

postmodernismisdead | 09-09-19 | 11:31

@Guusneus | 09-09-19 | 11:50: Bruine bonen? Kosten geen reet, zijn zeer voedzaam, eindeloos houdbaar en zouden zomaar het nieuwe goud kunnen worden.

Guusneus | 09-09-19 | 11:52

Creditcard...

ik2! | 09-09-19 | 11:26 | 1

Ja en wanneer krijg ik geld toe voor het besteden op basis van krediet verlening?
Dat wil die pinokio in het torentje toch zo graag, dat iedereen een nieuwe auto koop..

boerk | 09-09-19 | 11:32

Donkere wolken pakken zich samen boven de monetaire unie. Langzaam maar zeker schuift de euro steeds verder op naar de afgrond.

VanBukkem | 09-09-19 | 11:25 | 1

Beetje opschieten graag.

CalamityJane | 09-09-19 | 11:30

Een gun? Artikel jorissen. Huisregels en zo.

Sitting_targets | 09-09-19 | 11:19 | 2

Dat is eenrichtingsverkeer hier.
Doe wat ik zeg, niet wat ik doe.

Ik roep maar wat | 09-09-19 | 11:21

Regelmatig weggejorist als ik met soortgelijk voorstel kwam.

Het leven is zwaar | 09-09-19 | 11:34

Alles op je lopende rekening zetten lijkt mij de oplossing.......

Hiram | 09-09-19 | 11:11 | 1

Zouden ze daar ook niet rap wat op verzinnen?
En het voelt wat onveilig denk ik, zoveel geld op je gewone rekening.

drastic | 09-09-19 | 12:49

Het systeem gaat op de schop. Dit kan zo niet langer doorgaan. Uiteraard zal dit niet in het voordeel van de burger zijn.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 11:08

Ik heb ondertussen een verhuisdoos nodig voor mijn pandapunten.

koeberg | 09-09-19 | 11:08

Dat de ECB Uberhaupt geld vraagt om geld te stallen kan ik al niet bij. Zo creeer je dus zelf een crisis.

menage | 09-09-19 | 11:07 | 2

Lage en negatieve rente zijn instrumenten om mensen aan te zetten tot lenen en geld uitgeven. Maar men vergeet dat geld uitgeven geen doel op zich is. Het probleem zit hem in de creatie van welvaart. Neem nu de huizenmarkt, wil je als consument een woning kopen dan moeten deze wel beschikbaar zijn binnen het budget, de realiteit? Er is een volledige mismatch tussen vraag en aanbod. Markten zijn doelbewust om zeep geholpen door banken en overheden.

Solar666 | 09-09-19 | 11:10

@Solar666 | 09-09-19 | 11:10: maar wat is dan het ultieme doel dan van de zogenaamde elite? Iedereen aan de geelhonger behalve zij zelf?

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 11:54

Happiness is a warm gun...

threeheadedmonkey | 09-09-19 | 11:06 | 1

Vergeet je bullets niet ... New commodity. Mocht je toch willen overleven.

Centauri3 | 09-09-19 | 13:13

Neem maar aan dat de goudwaarde behoorlijk zal stijgen in de toekomst.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 11:05 | 4

Dat hoor ik al meer dan tien jaar. Als je het blijft roepen dan zal het vast wel een keer uitkomen.

koeberg | 09-09-19 | 11:12

De werkelijkheid is dat de waarde van ons geld achteruit holt.
Als je de huizenwaarde in goud uit zou drukken, dan maakt die niet zo'n enorme vaart als de huizenwaarde in euros.
Dat die waarde van de euro omlaag gaat is overigens beleid. Iedereen krijgt van Draghi ieder jaar een afslag van -2% op zijn inkomen. Of je dat goed weet te maken door opslag of iets dergelijke, moet je nog maar afwachten.

Peter_K | 09-09-19 | 11:17

@Peter_K | 09-09-19 | 11:17:
Ja natuurlijk, dat is het ook. Hoe dan, voor een economie moet je iets waardevast hebben. Dat noemden ze een goudstandaard. Helaas die is ter ziele.
Hoe dan ook goud blijft waardevast. Dan kun je dus beter goud in de kluis hebben.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

Een gouden grill met inleg diamantjes zou Draghi wel staan.

impy | 09-09-19 | 11:05

Op naar de volgende crisis. Iedereen ziet m aankomen, en iedereen wacht rustig af.
Als je je gedraagt als slachtvee moet je niet raar opkijken als je geslacht wordt.
Lang leve de komende revolutie.

Bauchschmertzen | 09-09-19 | 11:04 | 6

jeugdwerkloosheid is zuid Spanje 50%

rifraf | 09-09-19 | 12:12

@rifraf | 09-09-19 | 12:12: Er is werk in het Westland. Waarom zitten die Spanjolen in Andalusië op hun gat?

theo-is-dood | 09-09-19 | 16:58
▼ 3 antwoorden verborgen

En dan probeer je het een beetje zuinig aan te doen met een leuk spaarpotje en misschien wel voor later als er helemaal geen pensioen meer is. Moet je ook nog belasting betalen over je spaargeld.

simpel_vruchtje | 09-09-19 | 11:03 | 4

Ach, zo gaat het natuurlijk al decennia lang. Mensen die hun hele leven erop los geleefd hebben, en alles opgemaakt, en klaplopers uit de derde wereld die hier "asiel" roepen, krijgen alles gratis; mensen die verantwoordelijk hebben geleefd, geld opzij hebben gelegd, hun hele leven een hypotheek hebben afgelost, worden beschouwd als melkkoeien, dan wel kippen die je kunt plukken.

Dr_Johnson | 09-09-19 | 11:12

Geld op een spaarrekening zetten is dan ook niet de juiste manier om pensioen op te bouwen.

gatij | 09-09-19 | 11:25

Hadden we anders verwacht? Afpakken blijven ze toch?

Jan, Leiden | 09-09-19 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

B.A.N.K.R.U.N.

postmodernismisdead | 09-09-19 | 11:01 | 3

#... @.. !.

Solar666 | 09-09-19 | 11:12

Never gonna happen....... dit is laf en bang Nederland.

Koning BongoBongo | 09-09-19 | 11:51

G.E.B.E.U.R.T. N.I.E.T.

Jan, Leiden | 09-09-19 | 12:27

Er is maar één advies mogelijk:
haal je spaargeld van je bank, stop het in een ouwe sok of kluis, want dan
verdien je geld !!!

outdoor | 09-09-19 | 10:59 | 2

Of je stopt het in je eigen bank.Kan ook natuurlijk.

komtdatschot | 09-09-19 | 11:01

Goed te zien dat varkensspaarpotten uberhaupt nog mogen.
In dit Sodom en Gomorra waarin wij schijnen te leven -streep- lijden.
Heb er geen, maar heb dan ook geen spaargeld.
Die werpgleuf in de varkensrug staat voor mij dan ook voor "werpen in de min".
En van sokken heb ik slechts 3 "werkend" paar. Zwart. Ook dat.
En als ik het wel had, spaargelden, was ik zo verstandig gewees keer op keer bovenstaande riedel op te dreunen.

Het gaat men geen donder aan wat ik bezit, aan wie of wat ik wat geef, van wie ik ontvang, aan wie of wat ik wat betaal, met wie en waar ik beleg, opslag beheer, en spaar.
Al liet ik de haard ervan branden die ik niet heb.
Al gebruikte ik de biljetten als kattenbakvulling.
Al draaide ik er volvette hasj joints mee die ik niet rook.
Al stookte ik de vuren ermee op voor de zelfstook die ik niet stook.
Lalala geld, overheid. La-la-la G.E.L.D.

chicago river | 09-09-19 | 10:58

Wie organiseert er een landelijke protestdag?

Liefst een zondag, aangezien we ons wel de tering moeten blijven werken om de zuidelijke landen van gratis-te-lenen-geld te blijven voorzien natuurlijk.

Het wordt pas echt lachen als Duitsland echt in de recessie beland. (De tekenen zijn er al, nu de executie nog.)

Een protestdag waar burgers en boeren naast elkaar staan, omdat ze op dit moment beide (een beetje, boel, veel.) onvrede hebben zou ongekend zijn in de geschiedenis.

Halvering veestapel
Geen Trias Politica
Negatieve rente (gevolg van ongebreideld lenen van de zuidelijke landen)

Dat is alleen deze maandag.

NumbNuts | 09-09-19 | 10:57 | 2

Misschien idee voor geenstijl om dit te organiseren.

Roy_WL | 09-09-19 | 11:10

@Roy_WL | 09-09-19 | 11:10:
Heb al paar keer voorgesteld dat er roze hesjes moeten komen..

Die zou ik met trots dragen.

NumbNuts | 09-09-19 | 11:15

Dan is er maar 1 oplossing en dat is AL je geld van de bank afhalen en of in een brandkistje begraven in de tuin of er goud voor kopen. Kijken hoe blij de banken zijn als iedereen zijn geld van de bank haalt. Voorspelling: NIET BLIJ!

WatZalIkErvanZeggen | 09-09-19 | 10:55

Krankzinnig beleid van de ECB. Officieel om de inflatie naar de gewenste 2% te brengen, in werkelijkheid doet Draghi dit alleen maar om ervoor te zorgen dat zijn eigen Italië niet bezwijkt onder de staatsschuld.

bintang | 09-09-19 | 10:55 | 2

4 Biljard en die zijn niet meer te redden zoals de Grieken met 220 miljard, het IMF was bedoeld voor kleine Afro landen te helpen, ze zijn met de Grieken al 32x over hun capaciteit gaan, de patiënt Europa ligt er niet lekker bij.

g[E]ulden | 09-09-19 | 11:08

En daarna Frankrijk...

Koning BongoBongo | 09-09-19 | 11:52

Als de rente negatief wordt had de overheid dan 4% vergoeding moeten betalen over alle spaartegoeden en is dat dan de reden dat die heffing ineens wordt afgeschaft?

minnenman | 09-09-19 | 10:55 | 3

Die heffing is natuurlijk al vele jaren niet reëel, omdat de rente al ca vanaf het begin van de bankencrisis - 2008 - heel laag is geweest. De fiscus ging en gaat uit van een rendement dat geen enkele spaarder haalde/haalt.

Je kunt ze met recht "roofridders" noemen.

Dr_Johnson | 09-09-19 | 11:00

Dat zie je goed, de belasting moest eerst voordat de banken dit aan konden kondigen.
Nu is de belastingdienst klaar met spaargeld.

Terwijl negatieve rente inderdaad een aftrekpost zou moeten worden.
Daar komt de belastingdienst over tien jaar mee, als de rente weer 0 is of slechts marginaal in de plus.

Zie je het verband?

NumbNuts | 09-09-19 | 11:05

@NumbNuts | 09-09-19 | 11:05: Jup, het is weer zoals altijd de regels tijdens het spel blijven veranderen zodat de overheid altijd wint.

minnenman | 09-09-19 | 20:32

Geld weghalen van de banken en thuis gaan sparen. Geld op betaalrekening houden werkt niet, kunnen ze alles volgen.

GodfrietvanAviko | 09-09-19 | 10:54

Dat worden heel wat gelikte reclamespotjes voor de cash-less society...

puszuiger | 09-09-19 | 10:54

Te gek voor woorden. Eerst met het nieuws komen dat de drempel verhoogd wordt naar 440.000 euro in 2022, dus hebben ze besloten om nog drie jaar door te gaan met diefstal en daarna kun je aan de bank betalen. De laatste 15 jaar is het sowieso een stapje naar voren twee stapjes terug.

osolemio | 09-09-19 | 10:51 | 2

Nee, tot 440 euro hoef je niet te betalen. De rente is nu zo laag dat dat betekent dat je tot 440.000 euro spaargeld niet hoeft te dokken, maar als de rente weer stijgt gaat dat bedrag weer omlaag.

MFvGeel | 09-09-19 | 10:57

@MFvGeel | 09-09-19 | 10:57: Inderdaad, dat is wat de maatregel betekent. Met de huidige rente van 0.01% komt de vrijstelling hoog uit, maar als de rente weer zou gaan stijgen naar 3%, is de vrijstelling nog slechts 15000 euro ipv het dubbele in de oude regeling...

Nuchternederland | 09-09-19 | 11:41

Naar mijn weten bestaat het deposito-garantiestelsel om spaarders tot 100000 euro schadeloos te stellen als betreffende bank omvalt. Alles daarboven zijn ze kwijt, en dat schijnt normaal te zijn, omdat de bank hun geld belegt, waar ze dan rente voor krijgen bijgeschreven. Maar die vlieger gaat dus nu niet meer op. Er is geen rente meer, dus moet de garantie omhoog naar 'al het geld de spaarder heeft'.

NerdAlert | 09-09-19 | 10:51 | 1

Je kan wel depositosparen bij meerdere banken. Dus verdelen.

TRUMP | 09-09-19 | 11:04

En nu even relativerend.
Een half miljard te betalen aan de ECB? Daar lachen de EU banken om, met hun totale EU winst van , noem eens wat, 5000 miljard per jaar.
Het is gewoon een poging van de banken om het water te testen, of er op dat vlak niet wat geld ligt.

Nuchternederland | 09-09-19 | 10:50

Oplossing: Laat de Nederlandse Staat een VolksSpaarBank openen.
Geen rente, maximale inleg 400K en je BSN is je rekeningnummer.
En als de ECB toch rente vraagt kun je die financieren met staatsobligaties.

pjotr nicknaamtov | 09-09-19 | 10:49 | 2

De Nederlandse Staat iets voor haar eigen burgers doen ? En de EU omzeilen??

Koning BongoBongo | 09-09-19 | 11:54

@Koning BongoBongo | 09-09-19 | 11:54:
Als genoeg stemmers het willen dan gaat het gewoon gebeuren.
En we omzeilen de EU/ECB niet, we betalen die rente met staatsobligaties. De EU verbiedt het niet.

pjotr nicknaamtov | 09-09-19 | 12:09

Als je nu nog een gun mot kope ben je wel erg laat.

vigilantes | 09-09-19 | 10:47

Dit gaat gewoon ploffen jongens. Denk zo dat Engeland straks geen enkel probleem maakt om uit de EU te stappen.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:44 | 1

EU wil UK eruit. Ze verlengen niet meer zonder meer. Dan kan je uitstel vragen maar of je het krijgt...

sjef-van-iekel | 09-09-19 | 10:50

Bankrun, nieuwe kredietcrisis, Crypto naar de maan. Mooie tijden

Beau ter Ham | 09-09-19 | 10:43

mijn geld maar in België op de bank zetten daar mogen ze wettelijk geen negatieve rente berekenen.

Fedde71 | 09-09-19 | 10:42 | 1

Bedankt voor de tip. Je kan er ook een betaalrekening openen natuurlijk. En als je dichtgenoeg bij de grens woont dan ben je al een halve Belg en kan je je hypotheek (met nog lagere rente als dan hier) daar ook afsluiten. Wat een gaaf land dat Belgie.

sjef-van-iekel | 09-09-19 | 10:52

Mijn spaargeld staat op een bank in Zimbabwe.500% rente en ben inmiddels miljonair

komtdatschot | 09-09-19 | 10:42 | 2

Via de mail een leuke kans gezien?

Beau ter Ham | 09-09-19 | 10:44

@Beau ter Ham | 09-09-19 | 10:44:
Zoiets,maar heb nou lekker 500 miljoen Zimbabwaanse dollars op de bank staan.Das omgerekend 12 euro,maar toch

komtdatschot | 09-09-19 | 10:59

En als je ECHT zeker wil weten dat je geld verdampt dan zou ik in de crypto gulden investeren. (of in elke andere crypto munt).

Hangtietsmurfin | 09-09-19 | 10:41 | 2

Denk dat sommige miljonairs daar toch anders over denkeb

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 10:54

Er zijn wel kansrijke crupto's.

Earl_of_Doncaster | 09-09-19 | 11:11

In de jaren 30 werd in het Oostenrijkse plaatsje Worgl een succesvolle poging gedaan om de economie aan te zwengelen door een prikkel te geven het geld daadwerkelijk uit te geven.
nl.wikipedia.org/wiki/W%C3%B6rgl?wpro...

Dus niet zeiken maar smijten met geld!

Arnold Layne | 09-09-19 | 10:39 | 1

Wat een leuk artikel! Met glimlach gelezen.

ristretto | 09-09-19 | 11:15

Binnen de Islam noemen ze de rente gewoon anders en dan is het ineens weer kosher. Kortom van hetzelfde laken een pak.

Solar666 | 09-09-19 | 10:43

Dat heeft daar niets mee te maken. Het systeem staat op springen.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:45

@Solar666 | 09-09-19 | 10:43: Inderdaad, bij islamitisch financieren van bijv een auto, wordt het object door de bank aangekocht en verkocht met marge. Die hogere prijs wordt dan in termijnen terugbetaald, en bevat dus geen rente.
In de zelfde categorie: Breaking! Overheid schaft Belasting af! Wel gaat iedereen vanaf nu de OB, de Onvrijwillige Bijdrage betalen.

Nuchternederland | 09-09-19 | 10:47

Hevel je spaargeld over naar je rekening-courant. Kost niks en valt ook onder het deposito-garantiestelsel.

piloot47 | 09-09-19 | 10:39 | 3

Zet het op de beurs.

Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 10:55

Op de rekening-courant zullen ze natuurlijk ook negatieve rentes rekenen. Rood staan op je rekening-courant wordt het nieuwe devies.

Festen | 09-09-19 | 11:04

Negatieve rente is gewoon de introductie van Europese belastingen via de achterdeur..

therealbraindump | 09-09-19 | 10:38 | 1

Net als de inflatie die zij ook al ontkennen.

Jan Passant mk2 | 09-09-19 | 10:40

Past allemaal prima in het strijdplan tegen den westerse samenlevingen.
De EU zorgt voor grenzeloze inflatie. Grenzeloze invasie door islamitisch verwarde mannen, liefst uit Afrika. Klimaatgeweld & afpersing.
De door de globalisten aangetrokken en gesubsidieerde woningovervallers komen u op uw oude dag nu al martelen om de verblijfplaats van uw geld te ontdekken. Dat wordt een mega-industrie wanneer de oudjes hun spaargeld weer onder de matras gaan bewaren.

De EU en de banken zorgen ervoor dat de matrassen wat hoger komen te liggen. De cynische ploerten.

Jan Passant mk2 | 09-09-19 | 10:38 | 4

@demaup | 09-09-19 | 10:55: Niet helemaal. De babyboomgeneratie is de groep die niet alleen de volgende generaties heeft genaaid door flinke voorschotten te nemen op de toekomst maar ook een zeer grote ongelijk heeft geïntroduceerd binnen de eigen gelederen. Dus sommigen hebben zeer goed voor zichzelf gezorgd. Anderen worden ook leeggeplukt.
Heel vaak hoor ik de grootste schreeuwerts schande roepen over rekenrente en weet ik wat voor zaken omtrent pensioen terwijl ze zelf al vroegtijdig hebben kunnen stoppen met werken dankzij riante regelingen waaraan zij niks hebben bijgedragen. Ze wonen ook zeer goed en hebben niet door wat dit anderen kost. Heel typisch.

Deflatiemonster | 09-09-19 | 11:02

@Deflatiemonster | 09-09-19 | 11:02:
Zeker, maar ik zeg dat de kans groot is dat...……!
En, in dát geval is er (mogelijk) sprake van te erven baten.

demaup | 09-09-19 | 11:06
▼ 1 antwoord verborgen

Krijg ik in dat geval ook geld wanneer ik rood sta?

XverderNix | 09-09-19 | 10:37 | 4

Die banken zullen zich in heel vreemde bochten moeten gaan wringen.
Bedenk dat je ook kosten voor je rekening betaald

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:40

Zou wel moeten!

SterF... | 09-09-19 | 10:40

En de bijschrijving Belasting op de Toegevoegde waarde ... ???

Centauri3 | 09-09-19 | 13:15
▼ 1 antwoord verborgen

De pensioenfondsen hebben 1500 miljard spaargeld.
Reken maar uit 0,5 % negatieve rente.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:37 | 3

1500 miljard euro in de beleggingsportefeuille is wat anders dan op een spaarrekening.

steekmug | 09-09-19 | 10:42

FOUT, ze hebben geen geld in kas, ze hebben beleggingen en deze kunnen geherwaardeerd worden. Die fictieve waarde zegt helemaal niets!

Solar666 | 09-09-19 | 10:46
-weggejorist-
Het leven is zwaar | 09-09-19 | 10:34 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Waar zijn de tijden van de Zilvervloot gebleven? Toen je nog met je spaarpot naar het postkantoor ging om je gespaarde guldens op je spaarbankboekje te laten zetten, en je nog een flinke rente kreeg. [Jeugdspaarwet] En van de staat een premie kreeg van 10% van het spaartegoed. Waar is het toch mis gegaan?

RickRD | 09-09-19 | 10:34 | 10

Waar ? Bij de EU en Draghi .

Koning BongoBongo | 09-09-19 | 12:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Tsja, als banken geld gaan rekenen om je spaargeld bij hen te stallen, dan is het toch volgens Bartjes voordeliger om het thuis onder de matras te stoppen. Veel mensen zullen hun geld dan dus ook van hun rekening halen, en er ook geen "nieuw" geld meer opzetten.

Dat zal de belastingdienst ook niet leuk vinden, denk ik, want dan wordt belasting heffen op den duur een stuk lastiger. Banken geven alles automatisch door aan de fiscus, maar als ik een ton thuis heb liggen, dan ga ik dat natuurlijk verzwijgen voor de fiscus.

Ik zou dus als bank en overheid nog maar eens goed nadenken alvorens over te gaan tot negatieve rente.

Dr_Johnson | 09-09-19 | 10:33 | 5

en spaargeld tot € 440.000,- wordt binnenkort toch vrijgesteld, zie het verband!!!

Fedde71 | 09-09-19 | 10:39

@Fedde71 | 09-09-19 | 10:39:
Stel je voor dat je belasting moet betalen over je spaargeld waar ook negatieve rente op wordt gerekend. De Nederlandse staat heeft dit al zien aankomen. Reken er op dat vanaf volgend jaar negatieve rente door banken wordt geheven.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:50

@Fedde71 | 09-09-19 | 10:39:
Precies ! Niet de overheid int langer belasting over spaargeld maar dat doen de banken. Hij's fijn !

demaup | 09-09-19 | 10:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ons spaargeld (pensioenen) wordt gestolen door de bezettende macht: de EU.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:30 | 1

@Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:30

Nou, dat is al bezig vanaf de jaren '80. Lubbers én Kok hebben, via een postzegelwetje, "legaal" lopen roven en stelen.
marketupdate.nl/dossiers/pensioenen-d...

demaup | 09-09-19 | 10:44

Koop wel wat Griekse obligaties, zeer grote zekerheid en hoge rente, kan nooit fout gaan!

allesofniks | 09-09-19 | 10:29

Voor het advies van Geenstijl om een gun te kopen: voor de leek adviseer ik een combinatie van een revolver.(kan bijna niet stuk gaan, werkt altijd) en een AK (ook eenvoudig. kan ook bijna niet stuk gaan) voor iemand met hogere eisen.

Wladimir 1928 | 09-09-19 | 10:28 | 7

@Acidstain | 09-09-19 | 11:56:
Google is uw beste vriend. Stg44 kopen.
Ik ga geen wapenhandel links hier plaatsen.

Roadblock | 09-09-19 | 12:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn advies is om euro's die je spaart om te wisselen naar US Dollars en om jodiumpillen in huis te hebben.
Want de USA hebben de toekomst gekraakt onder Obama.
Ze kunnen het zich veroorloven om de staatsschuld op te laten lopen.
youtu.be/77pnVFLkUjM

steekmug | 09-09-19 | 10:28 | 2

Dollars en Euro`s zijn gewoon papier, niet meer gedekt door een goudstandaard, die Trump overigens weer wil invoeren.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:31

@Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:31: de dollars zullen het langer volhouden dan de euro's ongeacht of ze gekoppeld zijn aan een heringevoerde goudstandaard.

steekmug | 09-09-19 | 10:35

En dat allemaal om zuid-Europese landen in staat te stellen om veel geld te blijven uitgeven terwijl hun bevolking de belasting ontduikt.
Dit bizarre beleid, met negatieve spaarrentes en straks geld toe op een hypotheek pf lening, zal uiteindelijk leiden tot het einde van de euro (en de EU). Dat is dan weer positief, maar de schade die in dit proces gaat ontstaan zal ongekend zijn in de menselijke geschiedenis. Vergelijkbaar met die in een Wereldoorlog.

du Roi Soleil | 09-09-19 | 10:27
-weggejorist-
Sweepster | 09-09-19 | 10:27 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

nu zilveren munten kopen en geen gouden. gaat 20 keer over de kop dit jaar

Superarchie | 09-09-19 | 10:27

Ik word niet belemmerd door gigantisch veel kennis van zaken m.b.t. economische zaken, maar ik loop al een tijd met een ideetje. Aan jullie om het af te schieten of om er iets leuks mee te doen.
In deze (economische) wereld kunnen we niet zonder geld. In deze wereld wordt dit tegenwoordig vooral digitaal bijgehouden bij diverse commerciële (!) banken. Wij lenen met z'n allen ons geld uit aan de banken, maar daar staat nauwelijks iets van reële waarde tegenover. Het is in het belang van de bank (€€€) om de grens hierin op te zoeken. Dit is in mijn ogen niet echt een optimale situatie en dit is zeker niet in dienst van de "normale man" die gewoon netjes zijn geld op de bank heeft staan, met de nobele hoop op wat rente.
Verder lees ik af en toe een bericht over dat land X weer geld loopt te shoppen middels het uitschrijven van staatsobligaties. Het hebben van genoeg geld om een land draaiende te houden is blijkbaar nogal een dingetje. Zelfs in Nederland, waar we wereldwijd gezien echt gigantisch veel belasting moeten betalen, moeten leraren en politieagenten schooien voor wat procentjes meer loon.
Ik dacht: combineer dat nou. Dat banken (in mijn ogen) niet echt voor voorspoed zorgen, eerder voor hoge maatschappelijke kosten als er weer eens een gered moet worden (hier of in Griekenland, Spanje, Portugal, Italië, etc.) en dat landen altijd geld nodig hebben om hun taken te kunnen uitvoeren.
Is het een idee om een "staatsbank" op te richten?

Toelichting:
Dat iedere Nederlander hier verplicht een rekening moet hebben, gekoppeld aan zijn DigiD of zo. Loon wordt op deze rekening bijgeschreven, er wordt op gespaard en de dagelijkse boodschappen worden er mee gedaan.
Nu is het zo dat bijvoorbeeld Henk zijn loon gestort krijgt op zijn lopende rekening bij ING. Hij haalt een brood bij de bakker, die een rekening heeft bij ABN Amro. De bakker gaat vervolgens naar de slager voor een lekker stukje biologisch vlees, en betaalt hem op zijn rekening bij de Rabobank.
Drie transacties tussen drie commerciële banken. Elke transactie kost geld. Over elke aankoop wordt BTW betaald. En dat is natuurlijk nadat er eerst loonbelasting e.d. van Henk's brutoloon is afgeschreven naar de staatskas (nu gefaciliteerd door de ING?).
Het zou toch veel gemakkelijker zijn als alles bij één staatsbank zat? Al het geld van alle Nederlanders en Nederlandse bedrijven op één hoop. En de Nederlandse Staat kan daaruit dus zijn investeringen doen. En dat kost netto geen geld, want stel een snelweg wordt verbreed, dan heeft de (Nederlandse) aannemer ook een rekening bij de staatsbank. Ook de lonen van die werknemers worden op een bankrekening bijgeschreven op die zelfde staatsbank. Het is puur herverdelen van geld, maar er verdwijnt niks.
Dus, wat vinden jullie? Slaat dit ergens op of zie ik iets gigantisch over het hoofd?

Timide_Aso | 09-09-19 | 10:25 | 13

Timide_Aso | 09-09-19 | 10:25
Mag niet van Brussel, ze dulden daar geen concurentie t.o.v. hun eigen staatsbank - de ECB.....

the namster | 09-09-19 | 10:59

Simpelere oplossing:
Banken mogen nu voor elke euro die ze in kas hebben een bepaald aantal euro uitlenen (ik geloof ongeveer 30 keer zo veel). Geldschepping gebeurt voornamelijk door geld dat banken uit het niets toveren en uitlenen (met forse rente)

Als we de mogelijkheden voor uitlenen voor banken verder beperken en tegelijkertijd alle overheden de mogelijkheid geven om beperkt geld bij te drukken (vast percentage van BNP, wereldwijd vastgesteld), dan kunnen overheden dat geld mooi gebruiken om te investeren of staatsschulden af te lossen. Dat alles zonder dat het invloed heeft op de situatie op de kapitaalmarkt.

MFvGeel | 09-09-19 | 11:07
▼ 10 antwoorden verborgen

"... voordat ze het cash geld ook hebben afgeschaft"

Zijn ze al mee bezig. Kom je bij een apotheek kan je niet meer contant betalen (een wettig betaalmiddel). Of bij een gemeente - alleen PIN. Etc etc.

Alles onder het motto "U wilt toch veilig zijn? Tegen de terroristen en criminelen" maar stiekem om u geheel en volledig transparant te maken voor de inhalige staat en zijn belastingdienst. En als straks oud en behoevend bent wordt u erop gewezen dat u teveel tijd in de kroeg heeft doorgebracht. Derhalve kunt u een korting op de AOW verwachten. Of teveel getankt heeft, of vul maar nog meer ongewenst gedrag in.

Enrique C | 09-09-19 | 10:24 | 9

@elfenstein | 09-09-19 | 11:58:
Ga er maar niet van uit dat dat gaat gebeuren. Helaas. Monopolie in de omgeving en de huisartsen sturen hun recepten daar naar toe. Het wordt geslikt. Maanden later staat er nog steeds geen kassa bij de "Service Apotheek".

Enrique C | 09-09-19 | 12:31

@Enrique C | 09-09-19 | 12:31:
Even die website doorgespit, de “Service Apotheek” lijkt mij eerder overkoepelende “service “ organisatie dan een apotheek, kan me niet voorstellen dat een goede reguliere apotheek in zee gaat met deze organisatie, die als tussenpersoon ook graag wat opstrijkt (de strijkstok van de farma business is heel erg plakkerig). Dat uw apotheek geen cash accepteerd is gewoon dom en laf, hiermee gokken ze op het verkeerde paard....

the namster | 09-09-19 | 13:09

@the namster | 09-09-19 | 13:09:
En IKEA in Son dan?

"SON - Wie zijn Hattefjäll-bureaustoel met contant geld wil betalen, kan daarvoor niet meer terecht bij de Ikea-vestiging in Son. Het filiaal op Ekkersrijt is sinds maandag wereldwijd de tweede Ikea-winkel waar alleen nog met pin betaald kan worden."

www.ed.nl/best-meierijstad-en-son/con...

Enrique C | 09-09-19 | 15:06
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoe zit dat bij rood staan?
Wordt dan ook negatieve rente berekend?

Kapitein Sjaak Mus | 09-09-19 | 10:23 | 1

Of hypotheken..

Winter_is_coming | 09-09-19 | 10:29

Communisme gaat nog eens heel groot worden...

Langshetrandje | 09-09-19 | 10:23 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn centen staan op een bank in een ver en toch veilig buitenland. Met nog behoorlijke rente en de nederlandse fiscus heeft geen idee.

2voor12 | 09-09-19 | 10:22 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Mag je dat wel zeggen? SpaarPOT? Zijn er dan geen fluïde gekwetsten die zich beginnen te roeren?

Whisper | 09-09-19 | 10:22 | 2

Zolang er een gleuf in zit lijkt het me toch echt een spaarpot.

Nuchternederland | 09-09-19 | 10:41

Investeer je geld in stenen. Verhuur van garageboxen bijvoorbeeld. Ik haal al jaren rendementen van tussen de 6 en 8%. Geld op de bank laten staan is mijn geval letterlijk geldverspilling.

Nummer 14 speciaal | 09-09-19 | 10:21 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Mag aannemen dat dit voor iedereen geen verrassing is?
Als contant geld verdwijnt gaan we ons helemaal scheel betalen. Moderne slavernij is al lang aan de gang. Maar zoals in heel veel gevallen, loopt het volk achter de feiten aan.

barrypaffert | 09-09-19 | 10:21 | 3

hear hear!

brtnsnwbrd | 09-09-19 | 10:23

Ach, wanneer cash verdwijnt betalen we toch met goud, zilver of kraaltjes. Stroom is niet iets wat er altijd is of zal zijn. Daar ligt de kans voor de burger om overheden dwars te zitten. Stroom is een mooi wapen. Trek de stekker uit Den Haag en ze zijn kansloos.

wobbert | 09-09-19 | 10:29

@wobbert | 09-09-19 | 10:29
Goud is relatief schaars - vandaar de hoge waarde. En daarbij schiet de goudprijs naar een bedrag die wij niet kunnen betalen. Of heb jij een goudmijn in je tuin? Mocht het toch zover komen dat er veel goud tegen een eerlijke prijs komt, zullen banken er in investeren.

barrypaffert | 09-09-19 | 10:34

Euro brengt alleen maar winst!!!!

10% vermogen Nederland verdampt door verkeerde wisselkoers.
Vermogen pensioenfondsen verdampt door bizarre rekenrente.
Verkapte transferunie Noord naar Zuid Europa.

En nu negatieve spaarrente. Dat is peanuts!

Kaas de Vies | 09-09-19 | 10:21 | 3

Ik ben het zo met mezelf eens! Heel goed onder woorden gebracht, Kaas.

Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 10:23

En zo is het!

L.E. Raar | 09-09-19 | 10:42

Goud Kopen. En sigaretten, ook een goed ruilmiddel in zware tijden.

wobbert | 09-09-19 | 10:21 | 2

Drank stoken doet het ook altijd goed.

elfenstein | 09-09-19 | 10:26

Nylon kousen en schoensmeer deden het ook aardig in zekere tijden, net als emaille waren...

SterF... | 09-09-19 | 10:44

Die gun heb je sowieso nodig in dit landje. Al is het maar een neppe, ook die voldoet.En dat die guns er komen, let maar op. Duurt niet lang meer of ze liggen klaar bij Bol.com

antonconstandse | 09-09-19 | 10:21 | 1
-weggejorist-
the namster | 09-09-19 | 11:14

Geld overboeken naar je betaalrekening. Daar krijg je geen rente op en de kans is groot dat je daar voorlopig ook geen rente over gaat betalen.

Skunk57 | 09-09-19 | 10:20 | 2

U zal niet de enige zijn. Echter, de bankier is niet op z'n achterhoofd gevallen en zal de voorwaarden daarop wel aan gaan passen...

Knisperende_Tissue | 09-09-19 | 10:21

Een beetje gun loopt ook al aardig in de papieren. Munitie, kluis er bij. En dan heb je er nog maar 1. Mooi geweer erbij, Schmidt & Bender er op van 3 k, zo komt dat spaargeld vanzelf op :-)

The2Amendment | 09-09-19 | 10:20 | 2

Nou worden sommige wapens wel elk jaar meer waard.
Dus goede investestering ook.

Roadblock | 09-09-19 | 10:48

@Roadblock | 09-09-19 | 10:48: Precies. En je hoeft niks te preppen voor als de pleuris uitbreekt. Je zoekt gewoon een brave prepper op die minder goed bewapend is dan jij.

The2Amendment | 09-09-19 | 15:23

Hahahahahahahahaha!
En je verlies kan je ook nog eens niet bij de Belastingdienst declareren want hun miljoen-biljoen kostende ICT systeem kan vast niet met negatieve spaaropbrengsten omgaan.

spoilerfreak | 09-09-19 | 10:20

Cryptogeld gaat zo heel groot worden. De overheden kunnen je dan niet meer armer maken door inflatie.

Earl_of_Doncaster | 09-09-19 | 10:20 | 4

@The2Amendment | 09-09-19 | 10:21: Inderdaad de zwakte van Crypto is de noodzakelijke infrastructuur. Goud en zilver hebben een intrinsieke maar volatiele waarde als gevolg van manipulatie door de banken.

Solar666 | 09-09-19 | 10:36

@The2Amendment | 09-09-19 | 10:21: Of koper, of marmer, of hout. Goud en zilver zijn gewoon grondstoffen voor de industrie, waarvan de waarde nogal sterk fluctueert.

Festen | 09-09-19 | 11:11

@Festen | 09-09-19 | 11:11: Vandaar dat de trappen bij DNB van marmer zijn en er hout in de kluizen ligt in plaats van goud.

Dr. Ka wo lo | 09-09-19 | 12:26
▼ 1 antwoord verborgen

Via oa facebook en andere (sociale) media oproepen doen/dreigen om je rekeningen te plunderen wanneer er negatieve rente komt. Dan zullen ze het risico niet nemen om negatieve rente vast te stellen. Wellicht heeft zo’n verzet nog zin. Én men kan dat van achter zijn computertje of telefoon. Misschien dat het protesteren dan nog een keer lukt anno 2019...

Goed-hardt | 09-09-19 | 10:18 | 7

@Solar666 | 09-09-19 | 10:37:
Een bankrun is simpelweg onmogelijk. Als er plots heel veel geld opgenomen wordt gaat het systeem op slot. Maar goed ook.
Onze valuta is al lang niet meer gedekt met goud maar is 100% gebaseerd op vertrouwen.

keestelpro | 09-09-19 | 10:51

@keestelpro | 09-09-19 | 10:51: In Griekenland heb je al gezien wat er dan kan gebeuren: ze zetten gewoon de geldpersen aan, en de automaten blijven geld uitspugen.
Feitelijk doen ze dan met fysiek geld hetzelfde als wat ze met giraal geld al jarenlang doen.

Peter_K | 09-09-19 | 11:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is dat ik een bankrekeningnummer nodig heb om m'n zuur verdiende hongerloontje op over te laten maken, anders konden die banken sowieso al m'n rug op. Stel criminelen dat het zijn.

DiederikJanWillem | 09-09-19 | 10:18

En de volgende stap is het uit de roulatie halen van cash geld = nog meer overheid (lees belasting) controle op uw centen. Daarnaast heeft u dan ook geen keuze meer en mag u uw geld toch tegen (steeds hogere) negatieve rente bij de bank stallen anders cash geld = waardeloos.

Swaffelkaffert | 09-09-19 | 10:18 | 3

Reden waarom mensen van afrikaanse origine vaak in tijden van voorspoed gouden kettingen etc... kopen. Die weten nog van "vroeger" dat cash geen zak waard is als de dictator van dienst weer eens een brainfart heeft. Investeren in goud lijkt mij op dit moment verstandig.

elfenstein | 09-09-19 | 10:24

@Dirty-Harry44 | 09-09-19 | 11:19:
Dat zou wel mooi zijn, alle spaartegoeden omzetten in aandelen van de betreffende bank die dan vervolgens beter renderen dan de spaarrekening van diezelfde bank. Ergens heb ik het idee dat dit niet gaat werken.

elfenstein | 09-09-19 | 11:43

Wacht. Dus de banken die ik met mijn taxpoet overeind heb gehouden gaan nu mijn geld onteigenen om met mijn spaargeld hypotheekrente te vangen bij andere loonslaven?

Knisperende_Tissue | 09-09-19 | 10:17 | 3

Dat zo ongeveer ja. Wat een ellende.

DiederikJanWillem | 09-09-19 | 10:19

Nee, het is de EU bij monde van de ECB die onteigened. Misschien tijd dat er in de statuten van de ECB opgenomen moet worden dat negatieve rente niet toegestaan is. Het handelen van de ECB is ongehoord pervers en kan bij ongewijzigde koers alleen maar eindigen in een grote ramp. Want eens moet de rekening van wanbeleid door de overheden betaald worden. Iedereen weet diep van binnen dat als je geld leent en vervolgens geld toe krijgt, iets is wat eigenlijk niet kan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en momenteel stinkt de Euro al een uur in de wind.

kortebroek | 09-09-19 | 10:34

Dat is nou economie.

Mr.Crowley | 09-09-19 | 10:35

Negatieve rente duidt een het totala failliet van het huidige monetaire stelsel, de grote crash kan zomaar om hoek liggen. Al meer dan 10 jaar zetten centrale banken de monetaire atoombom in m.b.v. QE en het lukt ze maar niet om de welvaart verder te laten groeien. De demografie werkt simepelweg niet mee en de import van kansarme gelukszoekers helpt ons ook niet omdat de kosten daarvan de koopkracht van de belastingbetaler nog verder aangetast hebben. Alsmede het sociale klimaat wat verdere afbraak van de economie stimuleert. Welk weldenkend mens wil nog inversteren in deze 'samenleving', politici en bankiers maken werkelijk ALLES kapot!

Solar666 | 09-09-19 | 10:17 | 3

Het monetaire systeem is reeds lang failliet.
QE is symptoombestrijding en toch gaan ze er maar mee door omdat ze geen andere opties meer hebben.

Uranus1767 | 09-09-19 | 10:27

@Uranus1767 | 09-09-19 | 10:27: Ik weet het, het heeft mij verbaasd dat men werkelijk alle boekhoudregels overboord heeft gezet en al zo lang weet te pappen en nathouden. Men weet dat de muziek niet mag stoppen maar vroeg of laat houdt het dansen vanzelf een keer op door oververmoeidheid.

Solar666 | 09-09-19 | 10:39

en DAT wisten we de normaal denkende mensen al meer dan 10 jaar geleden. Echter als je hier over praatte werd je weggelachen en weggezet als dom.Helaas: iImport van kansARMEN (hallo Tony Blair met je kutplan!!) zou alleen maar geld gaan weghalen bij de middeninkomens via benodigde belastingen. En zie daar, daar zijn we nu aangekomen. Ik wens iedereen veel sterkte...

kunnenzedanniks | 09-09-19 | 10:53

Wat hebben we toch veel voordeel van ons dure EU lidmaatschap. Onze pensioenen en spaartegoeden verdampen, de migratiestroom is niet meer te stoppen, onze boeren en vissers kunnen ander werk gaan zoeken. Nee, we moeten echt blij zijn met de EU en euro.

scorpio777 | 09-09-19 | 10:16 | 7

@Erikjan79 | 09-09-19 | 10:16:
Snap je negatieve rente niet? Of dat de huidige uitkeringen gedaan worden op basis van een bepaald rendement?

kortebroek | 09-09-19 | 10:37
▼ 4 antwoorden verborgen

De ideologie achter de EU en de euro deugt niet en zal dus tot destructie leiden. Men maakt echter liever heel Europa kapot dan dat men toegeeft dat de ideologie niet klopt. In dat opzicht zijn de EU en de euro een herhaling van het communisme.
Dit kan nooit goed eindigen.

Tarak | 09-09-19 | 10:15

Dan gaat het geld gewoon cash in de wapenkluis. Probleem opgelost.
En op die manier wordt je als brave burger gedwongen om in zo'n rare prepper te veranderen. Straks gaan ze een wet verzinnen dat je water eerst verplicht een maand moet opslaan voordat je het mag gebruiken.

TheEgg | 09-09-19 | 10:15 | 3

Inderdaad. Cash staat bekend om het feit dat het snel in waarde stijgt.

Erikjan79 | 09-09-19 | 10:18

Ook cashgeld is geen drol waard bij een crash. Fiat geld is heeft geen intrinsieke waarde. Als je iets in je kluis wilt leggen is dat zilver en goud.

Solar666 | 09-09-19 | 10:18

Aan míjn spaargeld zullen ze niet veel verdienen...
;-(

Angélica de Sancé | 09-09-19 | 10:15 | 4

@Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 10:20: Ha, Kuifje, ;-)
volgens mij moet je in Zwitserland al betalen... Dat kunnen ze zich daar permitteren omdat buitenlandse zeer vermogende types als de Castro's en andere creeps nergens anders terecht kunnen. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Angélica de Sancé | 09-09-19 | 10:39

Jouw hersens leveren genoeg rente op. Heb geduld.

CalamityJane | 09-09-19 | 11:34
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig spaar ik niks maar jaag alles er gelijk door aan drank, drugs en lekkere wijven.
Mij krijgen ze niet. *hips*

elfenstein | 09-09-19 | 10:15 | 5

@Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 10:21:
Reaguurder elfenstein was zo aardig mij even zijn account te lenen. Van m'n eigen account weet ik het paswoord even niet meer....

elfenstein | 09-09-19 | 10:29

@elfenstein | 09-09-19 | 10:29: Proost! Is het nog steeds aan met Roosje van 19? Ik zie je wel eens met haar 's avonds op het Plein. Wel slim dat je dat geheim houdt voor je vrouw.

Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 10:32

@Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 10:32:
Hoe kom je erbij dat ik dat geheim houdt? Mevrouw Wester duikt ook regelmatig achter de rhododendrons met de tuinman, waarna ik met mijn grote rooie plopkap probeer alle geluiden zo goed mogelijk te tapen voor latere sjorsessies.

elfenstein | 09-09-19 | 10:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsja als je nu nog je spaarcenten op de bank hebt staan dan ben je toch al een dief van eigen portemonnee.

Berbaar | 09-09-19 | 10:15 | 4

Dan verkoop je toch gewoon je boot

RickTheDick | 09-09-19 | 10:28

@Berbaar | 09-09-19 | 10:29: Niet per se, spaargeld kan je gewoon zien als uitgestelde besteding. Het rendement maken wordt noodzakelijk als bankiers de waarde van jouw spaargeld verminderen door deze af te roomen zonder zelf enige welvaart te creëeren.

Solar666 | 09-09-19 | 10:41
▼ 1 antwoord verborgen

En tegelijkertijd wordt met flappen betalen verder ontmoedigd. Wat een grapjassen.
Negatieve rente is gewoon diefstal.

Deflatiemonster | 09-09-19 | 10:15 | 4

@Solar666 | 09-09-19 | 10:20: Mag iek dan van uw geld lenen? Krijg uw ech almaal weer trug hoor , iek sweer.

Nuchternederland | 09-09-19 | 10:29
▼ 1 antwoord verborgen

Dus wat is het nut van een bank dan nog?

postmodernismisdead | 09-09-19 | 10:15 | 4

Kluisje kost paar tientjes per maand, is al snel goedkoper dan die negatieve rente...

libertat | 09-09-19 | 15:35
▼ 1 antwoord verborgen

Heel fijn om je solidariteitsbijdrage naar Zuid europa zo precies gespecificieerd te zien!

Liberatier666 | 09-09-19 | 10:15 | 1

Mooi he die transferunie van de EU. Dat u duizenden euro's van uw zuurverdiende centen jaarlijks ziet verdwijnen in de hangmatten aan de Middellandse Zee.

2voor12 | 09-09-19 | 10:20

Dus dan ook geld toe op lening en hypotheek?
Oh wacht ...

2voor12 | 09-09-19 | 10:14 | 3

Een Deense bank is recent met negatieve rente op hypotheken begonnen. Het kost ze namelijk meer om geld bij de Centrale Bank te stallen dan het aan mensen te lenen. Mooie stunt natuurlijk (en ze rekenen alsnog meer dan 1% aan administratiekosten) maar het kan dus wel.

Likqua | 09-09-19 | 10:16

@Likqua | 09-09-19 | 10:16: de Deense hypotheekmarkt wordt anders gefinancierd dan de markt hier. Slecht vergelijkbaar.

Glasgow Argus | 09-09-19 | 10:26

@Likqua | 09-09-19 | 10:16: Dan stel ik voor dat we een negatieve rente gaan betalen van 1%, maar een bereidstellingsprovisie van 2% gaan ontvangen. Probleem ook weer opgelost.

Nuchternederland | 09-09-19 | 10:28

De euro maakt meer kapot dan je lief is. One size fits none.

Tarak | 09-09-19 | 10:13 | 1

Die lui in Brussel lopen anders wel mooi in een duur maatpak.

Solar666 | 09-09-19 | 10:21

Maar dan boek je alles toch gewoon van je spaarrekening over op je lopende rekening?

Ceristimo | 09-09-19 | 10:12 | 2

En moet u eens opletten hoe snel er een mailtje in uw inbox zit van uw bank met "de nieuwe, bijgewerkte voorwaarden" die u even moet klikken en bevestigen. 1x raden wat daar in zal staan?

elfenstein | 09-09-19 | 10:13

Daar betaal je nu al voor.

very-ferry | 09-09-19 | 10:18

Dus veel consumeren. En eventueel schulden aflossen. Ik heb zelf al 3 abonnementen op GS genomen. Beetje duur, maar dan heb je ook wat.

Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 10:11 | 13

@Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 11:06:
kapotte_stofzuiger | 09-09-19 | 10:50 |
keestelpro | 09-09-19 | 10:47 |
Ik lach me helemaal een kriek hier, nooit geweten dat u zo grappig kon zijn Kuifje.

elfenstein | 09-09-19 | 11:49
▼ 10 antwoorden verborgen

Da's het failliet van het bankensysteem.
(Dat was het eigenlijk al na de kredietcrisis van 2007 toen al ons geld opeens weg was)
Het werd sowieso tijd dat banken afgeschaft worden.
Terug naar schelpen, kraaltjes en goudstukken.

keestelpro | 09-09-19 | 10:11 | 3

Ik denk dat integriteit de enige manier is om de inhaligheid van bankiers te matigen. Helaas is de mens inherent niet integer maar hebzuchtig. Toezicht op de financiele markten is ondertussen verweven met de partijen die geld creëren. Er wordt ongelimiteerd geld gedrukt om de ineenstorting te voorkomen, totdat de marken het zelf ook niet meer geloven.

Solar666 | 09-09-19 | 10:25

Mogen we met schelpen en kralen en spiegeltjes dan ook weer inkopen doen in afrika?

Nuchternederland | 09-09-19 | 10:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken