Hongerwinter = coming. Voedselbank slaat alarm
ACHT PROCENT (8%) meer huishoudens in NL kunnen geen prei meer kopen
De samenstelling van het klantenbestand lijkt te veranderen. Er werden relatief meer alleenstaanden en éénouder gezinnen geholpen. Het aantal ouderen dat een beroep doet op voedselhulp stijgt ook. Dit zou kunnen komen doordat de kosten van levensonderhoud harder zijn gestegen (BTW verhoging, en energie) dan de pensioenen en AOW. (Persbericht VNV)
Veel Nederlanders komen door hoge zorgkosten in ernstige financiële problemen. En dat kan verregaande gevolgen hebben, blijkt uit groot onderzoek van RTL Nieuws. Mensen moeten hun huis verkopen, een scheiding aanvragen om de kosten te verdelen of kunnen niet meer op vakantie. (RTL NIEUWS)
Steeds meer mensen belanden in de noodopvang voor daklozen in deze regio. Door de krapte op de woningmarkt zien veel mensen geen andere oplossing meer als ze hun eigen huis ineens kwijt raken door bijvoorbeeld een faillissement of een scheiding. (De Gelderlander)
Reaguursels
InloggenMark Rutte leest tijdens zijn vakantie Voskuil en Ayn Rand.
www.hanta.nl/hanta/2016/09/05/zomergas...
www.trouw.nl/nieuws/iedereen-prikt-do...
Schokkend is hier dat Mark Rutte met al die kennis en belezenheid nog steeds geen visie voor de toekomst van Nederland heeft ontwikkeld en helemaal schokkend is dat hij daar trots op is.
joop.bnnvara.nl/opinies/premier-rutte...
Een matig geschreven stuk dat wel de kern raakt, Rutte kiest niet.
Zegt Mark Rutte de waarde van vrijheid iets? Ik vraag het met af
want visieloos kiezen voor de overheid draaiende houden ten koste van de burger zonder ooit echt te saneren leidt tot eindeloze belastingverhogingen en dat gaat gewoon fout. Het maakt de burger tot slaaf en de overheid tot roverheid inclusief gewapende incassodiensten.
Onze overheid is te groot, te gelaagd, te inefficient en hierdoor veel en veel te duur. Daar helpt geen enkele voedselbank aan.
Voedselbanken lossen geen problemen op, maar houden ze in stand. Indien mensen met hun inkomen niet meer uitkomen, is er een probleem tussen de verhouding inkomsten en uitgaven. Ipv een oplossing te zoeken voor de schuldenproblematiek gaat men naar de voedselbank. De schuldenproblematiek wordt er niet mee opgelost.
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Het is beter om dan niks te zeggen.
Dat komt omdat prei tegenwoordig `per stuk' wordt afgerekend, en niet meer per pond of kilo. Omdat de prei stokjes die in de super liggen of steeds dunner worden of alle donkergroene delen (meeste vitamine) eraf worden gesneden, is dat niets minder dan oplichterij. Dat de kleine man dan een ondermaats prei stokje links laat liggen is te verwachten.
Dijenkletsende politici in daklozen tenue. Ik ben daar nooit zo weg van.
Maar goed ... het gaat om de inhoud begrijp ik.
T ziet er idd niet uit, met name die linker in dat groene hempie.
Nederlanders zijn op politiek vlak vrij dom te noemen, maar ik denk dat ze wel doorhebben dat de kleertjes die tijdens de heisessie door politici gedragen werden niet voor de goedkoopte maar voor het strooien van zand in de ogen van het kiesvolk was bedoeld.
Met die 20 miljard begrotingsoverschot had Prutte elke Nederlander
(ff 17,5 miljoen genomen) 1.142,857142857143 euro kunnen schenken.
Nou ja, schenken..... blijft (haha) geld van het volk.
Vaasje.
slagaderlijke bloeding.
Scherven brengen geluk.
moloch in torentje: HaHaHaHa
Denk dat ik maar een grote camper ga kopen, kost wat maar dan heb je ook wat en bespaar je jaarlijks heel veel aan kosten, wel nog even een postadres vinden.
Als we nu eens de grenzen dicht houden dan houden we geld over.
Je mag alleen binnen komen als je een baan hebt, en iemand garant staat voor je. Je komt onder aan de lijst voor een woning en ben je je baan kwijt er uit(als je maar kort gewerkt heb) Een soort Greencard zeg maar zoals in de US.
En al die klaplopers terug naar thuisland woning terug geven. Ohoh wat zullen we het dan weer goed krijgen, en toen werd ik wakker:-(
Zelf heb ik ooit 3 jaar in de WNSP gezeten, dit vanwege mismanagement op zijn zachts gezegd in mijn eerste jaren van volwassenheid (18/19) En om eerlijk te zijn was dit mij waarschijnlijk nooit overkomen als ik een fatsoenlijke opvoeding had gehad en geleerd had met geld om te gaan.
En dat is ook wat je ziet om je heen in veel gevallen. Mensen met een laag inkomen die de verwarming de hele dag op 25 graden zetten, 4 of meer huisdieren hebben, roken, een te duur telefoon abbo hebben, liever de nieuwste Nikes of Jeezy
willen hebben, hand in eigen boezem steken is misschien het beste dan pas kijken naar andere dingen. Ik ken talloze mensen met een uitkering die gewoon roepen: "ik ga niet werken" Maar wel lekker zwartwerken en alles aanvragen wat ze maar kunnen bij de gemeente.
Ik drukte iets verkeerds net vandaar dat de post hier verder gaat..
Met schoon lei uit de WSNP, dat is een felicitatie waard. Bij deze dus!
Als ik dan gisteravond op Tv die partijdige Jinek, met de grootste slijmjurk van de Nederlandse TV, die hele erge Jair Ferwerda zie in het promotiefilmpje van jokkebrok Rutte en zn ja-knikkers, word ik misselijk.
Een verademing derhalve toen ik vanmorgen de opiniesite van "the post online" las van journalist Hans van Willigenburg. Trefender kon niet , TOP !
Ja-knikkers: En maar vreten en zuipen van onze centen. Ga werken joh!
Dat jij nog tv kijkt. Ik allang niet meer.
Er is geen free lunch.
Voedselbanken zijn een mooie cover voor extra afvalverwerking.
Waste-reduction, iets wat moest van Europa.
En het blijkt te werken, want men gaat al op zoek naar meer menselijke afvalverwerking in de wijken.
Alle tommytelefopping in 1 beeld.. pvv en fvd geen uitnodiging gehad?
Kijk het alfabet clubje bij elkaar spelend, de gympjes moeten het zeker doen Rutte? Het geld klotst toch tegen de plinten op volgens deze charlatan? Meer, meer, meer migratie, meer islam, meer klimaathysterie die dit land in de slop gaat helpen, en toch gaat het gros weer op deze faalhazen stemmen, tegen de tijd dat we verkiezingen hebben is het FvD vakkundig gesloopt door deze club met hulp van het npo.
Het ironische is is dat juist de VVD tegen voedselbanken is en tegen sociale woningbouw buiten immigranten en ggz-cliënten om. Je ziet het resultaat: Doordat men geen geld meer hoeft te reserveren voor voedsel, gaat in verhouding steeds meer geld naar huur en hypotheek, zeker bij de minima.
Natuurlijk weer voldoende commentaren van mensen die dikke auto's bij voedselbanken zien staan en dat die mensen eerst maar eens abonnementen moeten wegdoen en geen dure telefoons moeten kopen.
Zekers komen veel mensen in de problemen door verkeerde keuzes in het leven maar er zijn er ook genoeg die gewoon pech hebben.
Dat is namelijk inherent aan leven. Het kan meezitten maar ook tegenzitten. En soms heel erg tegenzitten.
Nu ben ik als toeschouwer heel dicht betrokken bij de schuldhulpverlening en sanering van schulden. En iedere dag vertelt iemand mij hoe het dagelijks gaat met hulp aan die mensen en hoeveel nieuwe gevallen ze krijgt. Wat de aanpak is om mensen weer op de rails te krijgen en wat mensen moeten laten om in aanmerking voor de voedselbank en schuldsanering te komen.
Dat is heel wat. Allereerst gaan de abonnementen er uit. De auto ook, mensen komen op een rantsoen van 30 Euro per week om van te eten en te drinken. (na aftrek alle vaste lasten) en dat voor jaren lang.
Ook al hebben ze werk en een vast inkomen dan nog is dit geen uitzondering.
En er komen er steeds meer bij in een periode van hoogconjunctuur.
Met de kerst brengen we altijd een pakket bij een heel schrijnend geval. Dan kom ik bij die mensen thuis.
En echt je wilt niet ruilen met ze.
Dus veiligheidsgordel vast en bereid je voor op een onstuimige rit. Een nieuwe recessie staat voor de deur.
En het zal mij benieuwen waar onze lachende scheerkwast nu weer de centjes vandaan gaat stelen om zijn vriendjes tevreden te houden.
Duitsland en dat is een teken aan de wand wil de begrotingsdiscipline loslaten. Dan zien ze weinig andere mogelijkheden meer.
@zapata10;
30 euro leefgeld? Mijn alleenstaandebuurvrouw met 30 kinderen krijgt 40 euro per week, dat is 10 euro per persoon in haargezin. Een volwassen asielzoeker krijgt 58,75 euro per persoon per week. Dus een asielzoekersgezin met 4 volwassenen krijgt 235 euro per week. Leg dat maar eens aan mijn buurvrouw uit.
www.google.com/url?sa=i&source=we...
@Patrick-Haemers | 21-08-19 | 12:15: Dat is wat je krijgt als de politiek doelgroepenbeleid maakt. Iets dergelijks hadden we vroeger ook. Premie A woningen. Omdat woningen duur waren, werden er premie A en B woningen gebouwd. Vervolgens zag je twee eigen auto's en een motorfiets voor de deur. Allemaal niet te oud en in goede staat. Zat vaak wel een sanctie op als je het huis wilde doorverkopen. Kreeg je een boete. Hielp niets, waardestijging en een boete die lager was dan de subsidie, dan is zo'n boete nog slechts een vervelend dingetje. Dan ga je als gemeente naar een bijstander toe en zeg je dat het allemaal wel wat minder kan met de uitgaven. Zo'n beleid is niet te verkopen
Heerlijk die recessies. Ik heb net weer wat muntjes gespaard om straks een appartementje te kopen voor de helft van de huidige prijs. Laat maar komen !
@Typethetext | 21-08-19 | 15:34: Als u het dan nog tijdens die recessie laat opknappen, doet u een goede daad voor de maatschappij. U spendeert en u zorgt dat de afhankelijkheid van uitkeringen minder wordt, ook al is het marginaal. U doet het dan beter dan de verschillende overheden die alleen nog minimale inspanningen leveren terwijl ze in tijden van voorspoed andermans geld over de balk smijten en allerlei projecten tegen een te hoge prijs uitzetten.
Een maatschappij van have and have nots met als lichtend voorbeeld joe.s.ee
Je zou bijna terug verlangen naar de sociaal democratie...
Nou gewoon het Rijnlandse model en dat gecombineerd met nuchter ordoliberalisme. Dus niet te extreme verschillen in een maatschappij en een redelijk vangnet. Dat houdt een samenleving in balans. Maar nee, dat was ouderwets en we moesten zo nodig het Angelsaksische model nemen want greed is good.
@Zapata10 | 21-08-19 | 12:08: greed is good zolang er maar genoeg mensen van hun eigen arbeid kunnen profiteren. Helaas roomt de overheid alles af voor dat sociale vangnet. Nederland heeft simpelweg een overschot aan handophouders.
@Solar666 | 21-08-19 | 12:15: Er is ook wat anders aan de hand. Vroeger had je arme mensen en ze zaten op hun geld. Dat geld was ook een concreet iets, Je kon het vastpakken (als je het had tenminste). Nu is het anders. We zien ontiegelijk veel consumptie en "het mag, omdat het kan". Grote verbouwingen, Een groot deel van die auto's, droomkeukens en tuinhuizen zijn niet van degenen die er gebruik van maken. Formeel zijn ze van de gebruiker, maar eigenlijk van kredietverstrekkers. Er was sinds 2008 crisis (eigenlijk vanaf het moment dat Wouter Bos bezwoer dat er bij ons geen crisis kon komen en hij even 40 miljard belastinggeld uittrok om een paar banken te redden die hun huiswerk niet hadden gedaan, We schijnen nu ongeveer 2 jaar uit die crisis te zijn en gek is niet gek genoeg. "De economie gaat geweldig" Er is een begrotingsoverschot. Inderdaad, weinig uitkeringen, veel idiote verkapte belastingen, dan krijg je dat. Onderhand hebben de burgers minder reserves als voor 2008, dus als er weer een crisis komt, met massa werkloosheid, zou het zo maar eens kunnen dat die crisis er veel harder inhakt dan de vorige. Je raakt je baan kwijt, Je raakt in de WW. Uitkering van 70%. (zaken als ploegentoeslagen en andere extraatjes niet meegerekend) is geen vetpot. Na een half jaar (met veel geluk) vindt je een nieuwe baan. Eindelijk uit die stomme WW. Jammer alleen dat je nieuwe inkomen vaak gelijk is aan de hoogte van je uitkering, zeker als je wat ouder bent. Dus leef je nog steeds op uitkeringsniveau. De kosten zijn nog gelijk als in de goede tijd, de baten 30% minder,
De problemen die hier geschetst worden zijn door het extreem linkse kartel veroorzaakt. Ze zullen nooit bij machten zijn het tij te keren. Enkel radicaal anders gaan stemmen kan wellicht een oplossing zijn, ik zeg wellicht, omdat het kartel is doorgekankerd in elke vezel van de maatschappij
Gelukkig zijn het alleen witte Nederlanders die in problemen komen dus is er niets aan de hand.
Mijn moeder zat als 12 jarig meisje in de dodenkampen van de jappen.
Dan weet je wat 'honger' is.
Ik heb haar ooit betrapt op eten uit onze vuinisbak.
@Kanarie_Geil Uw moeder liet daarmee wel zien wat er voor mogelijkheden zijn. Momenteel wordt er nogal gepraat over voedselverspilling. Komt men met allerlei statistieken waaruit moet blijken dat de voedselindustrie het grootste deel van die verspilling veroorzaakt. Het zal dan wel, maar eten weggooien is hetzelfde als geld weggooien. Ik kan niet begrijpen dat iemand een halve pizza weggooit of bijvoorbeeld een pak koek, waarvan er één is opgegeten. Toch zie ik dat wel om me heen. Ik heb niet in een kamp gezeten en ook geen honger gekend maar als ik zoiets aantref is de verleiding toch soms heel groot.
Acht procent van? Alle huishoudens in Nederland? Het aantal huishoudens dat voorheen naar de voedselbank moest? Het is nogal een verschil.
In ieder geval gaat de jaarlijkse uitreikingvan een set zomerkleding plus een set winterkleding plus aan sportabonnement plus twee paar schoenen plus vervanging van huishoudelijke apparatuur incl . Laptop of pc WEL gewoon door. Pffff dat zijn de echte eerste noodzaken.
Kerkje bij ons die ook als voedselbank dient, zie ik weleens een oude Turk die zijn kratje inlaad in zijn gloednieuwe Mercedes.
Misschien is wat minder dure abonnementen te nemen om met een telefoon te patsen.
Abonnementen zijn inderdaad wel een enorme kostenpost. Niet alleen telefoonabonnementen met het recht op een "gratis smartphone" iedere twee jaar. Sportschool, dagblad, teveel spaarrekeningen met te hoge kosten, lotto, toto, Staatsloterij. Ik zeg niet dat iedereen bij de voedselbank dat heeft, maar het eens goed de schoffel door dat soort uitgaven halen, kan je misschien wel bij die voedselbank weghouden. Verder is er ook een groep ZZPers die dachten dat ze het wel zonder broodfonds of AOV konden. Dat kan dus ook tegenvallen.
Het duurde een paar jaar maar met die hongerwinters in de Oostvaardersplassen hebben ze die beesten toch maar weer op transport naar Spanje en Rusland gezet. Misschien kunnen we ook eens een paar medelanders op transport terug naar Afrika zetten? Misschien dat dat ook helpt.
Heb nog nooit zovel loonbeslagen hier gehad als de afgelopen 3 jaar .
1 wat je ziet is vechtscheidingen
2 niet kunnen omgaan met geld , uiterlijk vertoon met oa te dure telefoons en te duur op vakantie en prive en leuke dingen doen met selfies maar geen tijd om te werken qua motivatie
3 en islamieten die per saldo de ziektekosten of verzekering niet willen betalen.
Mooier kan ik het niet maken.
Plus : toeslagen aanvragen -> blijken onterecht -> niet kunnen terugbetalen
Plus : BTW terugvragen -> blijkt onterecht -> niet kunnen terugbetalen
@Nummer 14 speciaal | 21-08-19 | 11:04: Uiterlijke schijn etaleren is inderdaad een kostbare tijdsbesteding...
@Quib | 21-08-19 | 11:34: De "relatie met geld" bestaat niet echt meer. Ik zie mensen die alles met PINpas of creditcard doen. Dan lijkt het net de wonderbare broodvermenigvuldiging. Altijd geld. Totdat je je rekening bij VISA of de bank niet meer kunt betalen. Ik zeg niet dat vroeger alles beter was, maar betalen met papiergeld of munten houdt je wel een beetje wakker.
@Heiner | 21-08-19 | 12:06: Mijn vrouw en ik doen het ook nog geregeld. Geld pinnen en er vervolgens een week mee proberen te doen. Het maakt je op z'n minst bewuster van je uitgaven. Maar luiheid wint het vaak van duidelijkheid. Pinnen is zo lekker makkelijk...
@Quib | 21-08-19 | 12:31: Als je contanten wilt hebben, kan je niet anders dan pinnen, zo simpel is het. Of je moet een oud vrouwtje beroven dat toevallig een paar tientjes bij zich heeft. Maar inderdaad, gemak en luiheid. Ik zie ze zitten op de terrassen, met hun Prosecco's, hun maaltijdsalades, hun te dure kopjes koffie en hun rashondjes. lekker babbelen of stuurs op de smartphone kijken. Dan wordt het tijd om af te rekenen en de bediening komt met zo'n mobiel apparaatje. Proseccootje (of 2) , maaltijdsalade, Hoe duur zal dat kosten en dat dan nog meerdere keren per maand. Ironisch genoeg is daar op de hoek de Aldi waar ik altijd heen ga om voordeeltjes en kortingen te scoren. Hoeveel zou je in die Aldi kunnen kopen voor het geld dat men (ik niet) in die "Brasserie" kapot smijt? Als ze het met cash moesten betalen (zoals u en ik cash uit de muur trekken) zou men zich misschien meer bewust zijn van de waarde van geld. Meer respect, om maar eens een gek woord te gebruiken. Geld moet ook rollen. Toen ik wat meer geld op mijn rekening kreeg, waren er ineens allemaal kennissen die precies wisten wat ik met dat geld moest doen. "Kan je nieuwe auto kopen, kan je nieuwe keuken kopen. " " Ja, maar daar is dat geld niet voor bedoeld" Ja maar je autootje is al zo oud en het ziet er niet meer uit, net als je keuken." Dat hè, Het moet zo snel mogelijk uit het raam geflikkerd worden.
@Heiner | 21-08-19 | 12:49: Keuzes, keuzes. Ik ben de afgelopen jaren alleen maar minder gaan verdienen. Daardoor ben ik steeds minder gaan uitgeven. Raar maar waar..., ik eindig niet meer onder de 0. Onze economie zal er overigens niet heel blij mee zijn...
@Quib | 21-08-19 | 13:18: Een deel van de mensen wil geen keuzes maken. Ook niet als daar een noodzaak voor bestaat. Voor wat betreft onze economie. Dat voorbeeldje met die prosecco en die salade. Hoeveel zal dat kosten, kunt u zelf iets fabriceren dat er op lijkt (zij het in de verte) en wat is de marge van zo'n restaurant of brasserie? Voor wat betreft "onze economie" Moet je zo blij zijn met een economie die voor een groot deel van geleend geld afhangt? De overheid wel. want ook van geleend geld dat (wit) wordt uitgegeven, vangt men BTW. Ik ken ook die inkomensachteruitgang en ik heb ook heel moeilijke tijden gehad, maar ik heb er wel veel van geleerd. Ik leef nu wel een stukje rustiger. ook al drink ik geen koffie van Starbucks en broodjes van de brasserie.
8% van ... ?
Dat doet er niet toe. Nieuwsberichten zijn er niet voor bedoeld om ons het gevoel te geven dat we een leuk leven hebben. Speciaal voor jou een fraaie quote van prachtmens Devin Townsend.
“Iedere keer dat je naar het nieuws kijkt willen ze je laten zien dat de wereld verschrikkelijk is. Geloof ze niet mijn vrienden. Het leven is fantastisch!”
Gek he? Met de hogere BTW op voedsel. De stijging is overigens voornamelijk te danken aan ruimere criteria.
Toch zijn dit soort berichten dubbel. Nederland gaat bijvoorbeeld massaal aan de private lease om maar een nieuwe autote hebben. En ja als je inkomen dan wegvalt dan is een lening aflossen behoorlijk lastig. En vergeet ook die abonnementen Netflix, HBO, Ziggo compleet, Spotify en de rest niet, want stel dat je niet kan meepraten over die nieuwste serie.
Wow! Neem een pilletje en kalmeer. Wat je zegt is maar een fractie van de mensen die zo in de problemen komen, het is meer van langdurige aard zoals geen werk hebben, scheiding, ziekte etc. Probeer wat meer mee te denken in plaats van gelijk dingen te roepen.
Niet de nieuwste iPhone etc. wat meestal hier geroepen wordt.
Trouwens Netflix en spotify is maar een tientje per maand, daar kan het echt niet aan liggen.
@mr. dude | 21-08-19 | 11:02:
Scheiding is geen argument, ziekte kan ik mee leven
@Nummer 14 speciaal | 21-08-19 | 11:05: Nou beste nummer 14, ik neem aan dat u ook best wel wat historisch besef heeft. Het klopt namelijk dat er vroeger veel minder echtscheidingen waren. Voornamelijk omdat mensen dan in een financiële hellhole terechtkwamen. En aldus bleven ze maar bij elkaar ook al haatten ze elkaar grondig. Maar dat was wel een gedwongen keuze die u nu mensen ook weer wilt opleggen.
@mr. dude | 21-08-19 | 11:02: Netflix en spotify zijn dus 120 euro per jaar. als ik u begrijp. Als je naar abonnementen kijkt, moet je eigenlijk naar de prijs per jaar kijken. Een dagblad 350-400 euro per jaar. Telefooncontract (al dan niet met "gratis smartphone" kan rond de 600 euro per jaar zitten. Vastrecht op je vaste telefoon. minimaal 300 euro per jaar. Kosten van je bankrekening kunnen ergens tussen 2 en 5 euro zitten. Allemaal die "kleine bedragjes" Een verzekering voor je te dure smartphone. En dat zijn dan nog de "vaste lasten" Krijg er eens een paar leuke rekeningen van je ziektekostenverzekeraar overheen, vanwege "genoten zorg" en je schrikt je het apenlazarus,. Juist het niet in de toekomst kunnen kijken, maakt dat je vaak dichter bij die voedselbank zit dan je zelf door hebt.
@Zapata10 | 21-08-19 | 11:35:
Nee, ik bedoel het anders. Mensen zouden beter opgevoed moeten worden door hun ouders, omgeving en school. Hierbij denk ik aan een vorm van 'Gedragskunde' of Psychologie. Dus beter mensen en menselijk gedrag te leren kennen. Dat levert meer op dan een boekje van Jan Wolkers te lezen. Die we allemaal lazen om de literaire hoogstandjes.
nou, je kunt netflix delen he met enkelen.. ook je kranteabbonement of je spotify nu echt nodig is kun jeje afvragen.. bedenk dat een avondje netflixen je minder kost dan een avondje uit .. da's onbetaalbaar geworden. Maar ben het met je eens. een simonly mobiel abbo van enkele euro's en wifi gebruik zoveel mogelijk voldoet net zo prima als de nieuwst iphone ieder jaar met een daar aangekoppeld bundelgebruik van 70 of 80 euro per maand..
@Nummer 14 speciaal | 21-08-19 | 11:05: nou vergis je niet wat een scheiding kost... alleen al een advocaat vraagt 260 excl 21% BTW per uur. Die heb je nodig om te zorgen dat je niet op straat beland met schulden. vechtscheidingen hebben advocaten het liefst... jaren en jaren kunnen die duren..
Het is verdomd goed geregeld voor de Nederlander... geen dak boven je hoofd, geen plaats in de opvang, voedsel bij de voedselbank ( over datum en vaak de meeste zoete en ongezonde left overs) extra truien aan op de bank, en voor zorg moet je eerst je goed verdiepen of je het wel kunt betalen, naast je maandelijkse premieafdrachten voor zorg die niet geleverd kan worden wegens tekorten of overschrijdingen van budgetten..
Gisteren ook een stukje repo van 1Vandaag gezien..
"Vooral toename van alleenstaanden met kinderen..."
Serieus, als die groep gewoon goed in het toeslagencircus meespeelt, komt zo iemand met gemak op €2000 netto.
Als je dan bij de voedselbank komt jenken, heb je - zoals al eerder gezegd - gewoon je prio's niet op een rijtje.
Wat ben je ook een socialistisch stuk stront.. die toeslagen zijn juist een van de reden voor de problemen. Enig idee hoeveel mensen toeslagen moeten terugbetalen?
Grotendeels waar. Er is een kleine minderheid van echte pechvogels die door ziekte, werkloosheid of echtscheiding in de financiële moeilijkheden is gekomen.
Toevallig of niet is het doorgaans juist deze groep die het vaakst succesvol een minnelijk dan wel wettelijk schuldhulpverleningstraject afrondt.
Wisselt sterk per gemeente. Reken je maar niet rijk.
@Emilioot | 21-08-19 | 10:48:
Als je teveel toeslagen hebt ontvangen en deze dus terecht moet terugbetalen ben je dus al eerder slordig geweest met het doorgeven van je gegevens aan de belastingdienst, en dat is toch echt weer je eigen verantwoordelijkheid.
Is een en ander te ingewikkeld voor je, dan staat er bij het buurtteam, de bibliotheek, en zelfs bij de belastingdienst zelf een hell leger al dan niet betaalde medewerkers voor je klaar om je daarmee te helpen.
@EefjeWentelteefje | 21-08-19 | 10:58: klopt. Ik ben het met jou eens. Verkeerd doorgeven is echt je eigen verantwoordelijkheid (je had er immers nooit recht op). Dat is compleet anders dan bijvoorbeeld de verhoging van energiekosten door de overheid.
Ik begrijp dat als je in het volgende jaar opeens 1000 euro terug moet betalen van de zorgtoeslag dat dat kut is, maar je had ook gewoon je inkomsten hoger kunnen doorgeven (even klikken op je computer) zodat je niets hoeft terug te betalen of zelfs geld terug krijgt.
@mr. dude | 21-08-19 | 11:07:
Toeslagen aanvragen behoort to mijn dagelijkse werk, en inderdaad, als het inkomen van een cliënt instabiel is, dan geef je bij de bd dus gewoon een hoger ingeschat jaarinkomen op. Loop je nooit enig risico op moeten terugbetalen, of het gaat om een zeer beperkt bedrag. Doorgaans krijgen de cliënten bij ons na de aangifte IB alsnog een bedrag aan te weinig ontvangen toeslagen terug en ervaren dat dan als een welkom extraatje voor de zomervakantie.
@EefjeWentelteefje | 21-08-19 | 11:27: doen wij hier ook al jaren, ooit gedacht dat de bd/ib en bd-toeslagen hetzelfde was.
Vooral met wisselende inkomsten, gewoon er wat boven zitten.
@EefjeWentelteefje | 21-08-19 | 10:58: Verandering van inkomen zijn het gevolg van ingrijpende veranderingen zoals ontslag, scheiden, etc. Ook zijn de toeslagen afhankelijk van allerlei administratieve details. Ooit 8K mogen terug betalen nav het vergeten van veranderen van woonadres van kind nav scheiding. Ik kon het lijden, maar veel gezinnen gaan in diepe shit door dit soort dingen. Toeslagen zijn een strop om de nek van de burger die door de overheid elk moment aangestrokken kan worden.
@EefjeWentelteefje | 21-08-19 | 11:27: Het ontgaat ook veel mensen. Inkomen of uitkering verhoogd of geïndexeerd (noem ik geen echte verhoging) en dan vergeten dat je ook die toeslag nog hebt.
@Emilioot | 21-08-19 | 11:43: e.a.
Ben het volledig met jou eens dat het hele toeslagen-systeem een gedrocht van de 1e orde is, bedacht door plucheplakkers die er zelf nooit gebruik van zullen hoeven maken.
Daarom dus: afschaffen die geldrondpomperij en overgaan op vlaktaks + sowieso belastingverlaging voor iedereen.
Eenvoudig en duidelijk.
En toch - iedereen werkzaam als deurwaarder of in de schuldhulp kan het bevestigen - staat bij zowat elk van deze zogenaamde armoedige een auto voor de deur, staat er enorme teelevee in de huiskamer, en wenst men tevens geen afstand te doen van de huisdieren.
Op een kleine minderheid van echte pechvogels na, is 'armoede' wel degelijk een gevolg van het maken van verkeerde keuzes.
Patat en ander ongezond junkfood is duurder dan verse groente, maar ja, die moet je gaan bereiden en dat kost moeite. Dat eigen risico in de zorg? Iedere maand vier tientjes sparen, misschien een kratje bier laten staan...
@Eefje: deze groep heeft een zogenaamde “gemeentepolis”. Dat houdt in dat de aanvullende verzekering (voor tandarts en fysio) vanuit het potje van de bijzondere bijstand wordt betaald. Voor de basisverzekering ontvangt men de zorgtoeslag.
@theo-is-dood | 21-08-19 | 10:36:
Dat weet ik hoor, maakt dit soort van overdreven berichtgeving voor mij nog ongeloofwaardiger.
(en ja, in veel gemeenten mogen die sieluge minima ook nog een gratis naar de dierenarts met de pitbull).
Met die bijstanders kan ik maar weinig medelijden voelen (tenzij uiteraard hard solliciterend en desondanks niet aan een baan kunnende komen). Vooral ook vanwege het feit dat er vele laagbetaalde hardwerkenden zijn die netto nauwelijks meer overhouden.
@theo-is-dood | 21-08-19 | 10:36: zal misschien in jouw gemeente zijn maar dat is bij veel gemeenten echt niet zo. Je kunt pas een beroep doen op de bijzondere bijstand bij ziektekosten als je een collectieve ziektenkostenverzekering hebt. De gemeente biedt deze aan voor diegene die nergens anders zich collectief kan verzekeren. Het pakket voorziet dan in de grootste en meest voorkomende ziekte en tandartskosten. Sommige gemeenten laten mensen kiezen om de E.R. meteen maandelijks erbij te betalen. Daarvoor krijgen dan deze collectief verzekerde een extra korting via de gemeente, zoals vaak werknemers bij hun werkgevers ook een extra korting krijgen via de salarisstrook.. is men als bijstandgerechtigde niet op deze wijze optimaal verzekerd dan kan er vaak niet worden gevraagd aan de bijzonder bijstand.. immers eerst dient men voorliggend te zijn verzekerd.. heel terecht overigens anders zou men alleen nog een basisverzekering afsluiten dat bijna volledig via de zorgtoeslag kan worden betaald en voor de overige kosten die, in de diverse aanvullende verzekeringen vergoed zitten, bij de gemeente aankloppen..
Als je een beetje handig shopt met de aanbiedingen hoeft het echt allemaal niet zo duur. Wat dingen invriezen, paar extra houdbare dingen in de kast die je gebruikt, groente en fruit van de markt.
Aantal dingen als bijv. boter is wel hard gestegen de afgelopen jaren.
Iig wel lullig van het kabinet, iedereen een beetje erop vooruit en dan vervolgens vrijwel alle vaste lasten harder laten stijgen (voor mensen tot een bepaald inkomen, 1,5% van een ton kun je prima de duurdere boodschappen mee betalen).
Ik weet niet hoe de toeslagen zijn meegestegen. Ib op de laagste schaal was zelfs iets omhoog gegaan.
Waren ook gemeentes die mensen een energietoeslag gingen geven.
Uitzonderlijke probleemgevallen daar gelaten.
*kinderbijslag was volgens mij ook niet ineens heel veel meer geworden dit jaar.
@EefjeWentelteefje | 21-08-19 | 10:46: en ja, ken het verhaal van dikke tv op afbetaling, 1-2 auto's voor de deur van de sociale huurwoning (want, boodschappen doen en kind moet om de hoek naar school worden gereden). Soms ook een veel te dure auto, maar hoe lager je inkomen/slechter je wijk hoe meer een dure auto/merkkleding e.d. uit lijkt te maken.
Van mij mag het sociale huurwonen eens flink op de schop worden genomen. Ook vanwege de niet geringe winsten die de woningbouwverenigingen afromen (150e p/m gemiddeld was het?, bovenop ingecalculeerde onderhouds- en renovatiegelden).
En in elk programma of persbericht vertellen ze hoe erg zij het slachtoffer zijn, dat de regering maar met geld moet komen etc. (De verhuurders).
Het kan ook een combi van pech en verkeerde keuzes zijn. En inderdaad geen afstand kunnen nemen van een bepaalde "standaard" "Ik wil geen jeans kopen in de 50% aanbiedingen van de OTTO" Ik koop wel een PME of Levi's bij die mooie klassieke herenmodezaak waar al mijn vrienden (die nog wel geld hebben) ook hun jeans kopen. Daar kost ie dan wel tussen de 100 en 150 euro, maar een kniesoor die daar op let.
@Kleine_Deugniet | 21-08-19 | 11:25:
De huurtoeslag moet worden afgeschaft. Andere landen hebben dat niet om ons heen en daar leven mensen ook.
@Heiner | 21-08-19 | 13:03: klopt hoor. Gek genoeg zie ik nooit het verschil tussen die peperdure merkrommel en die goedkope zooi, wellicht een gevolg van beroepsdeformatie.
@Typethetext | 21-08-19 | 15:43:
Sterker nog: alle toeslagen afschaffen en belastingverlaging voor iedereen!
1 kg friet 1 euro. 1 kg tasy tom 10 euro...
Wat een heerlijke foto. Helemaal na dat tenenkrommende ophemelen gisteravond door Jinek.
van de 293,3 miljard aan rijksuitgaven wordt 200 miljard uitgegeven aan zorg, sociale zekerheid en onderwijs. zoals ziekenhuizen, scholen , uitkeringen en salarissen. Waarvan de zorgkosten het meest gaan stijgen door vergrijzing en bijkomende ouderdomsziekten. Van de ooit 13 miljard aan gasinkomsten in 2013 wordt dit in 2021 teruggedraaid naar 1 miljard. Stijgende zorgkosten en dalende gasinkomsten op de begroting zorgt ervoor dat betalend en werkend boreaal Nederland meer btw en ander belastingen gaat betalen aan de bijstand, uitkeringen in het buitenland, de uitstekende kwaliteit van de juffen en meesters, de verpleegsters en doktoren en de bijbehorende overhead aan salarissen boven de Balkenende norm. Daarnaast is het in overheidsland zo dat aan het eind van het jaar het bedrag op moet aan minder nuttige zaken anders wordt volgend jaar gekort. Dus als er meer medelanders in problemen komen en steun van de staat krijgen zijn er minder loonslaven en ondernemers die meer moeten ophoesten. Met dank aan ooit sociaal den Uyl en Kok, de wao en vut en om de baten van de gasbel op de lopende rekening te zetten
Asscher I gaat dit allemaal repareren.
ja tijd dat oudjes en zieken die onrendabel zijn geworden gewoon door de leeftijd of pech eens goed worden aangepakt...
Ik heb ook een voedselbank, gisteren liet ik een bord met spaghetti carbonara van mijn schoot vallen en daarna ook een glas rode wijn.
Bij een carbonara adviseren wij normaalgesproken een pinot grigio uit Alto Adige, Tramin of Terlan of zo. Beter voor de bank...
Zie je het junkfood. Carbs en vet.
Medewerkers van de voedselbanken hoeven geen groente of fruit meer te kopen blijft altijd liggen.
Voedselbanken kopen helemaal niets. Die krijgen de overschotten van de supermarkten. Sjonge jonge u bent wel op de hoogte hoor.
@Goofje begrijpend lezen.
Is Rembrandt al aan het schilderen?
Daarom kan er gewoon nog meer en vooral flinke verhogingen van de BTW, accijns en de belastingen worden opgelegd. Vooral basisvoorzieningen en behoeften.. dan raakt dat in ieder geval de lage en de middeninkomens.. de hoge inkomens die dit bedenken voelen hier helemaal niets van en kunnen zich vandaag op de hei in het dure resort flink op de borst kloppen...
van de idiote om voedsel 50% hoger te belasten en nog hogere heffingen en belastingdruk op energie gas en de premies en eigen bijdrage van ziektekosten(verzekeringen). Binnenkort nog meer fantastische druk om huizeneigenaars verplichten tot verbouwingen waar nog meer leningen voor dienen te worden aangegaan en men nu al weet dat het geen drol uitmaakt om de klimaat verandering te wijzigen..
"Kunnen geen prei kopen"?
Waarom eten die mensen dan geen cake!
Ik vraag dat namens een Brusselmanse mevrouw.
Ik snap het ff niet.
De maximale zorg toeslag voor een stel in de bijstand is 192 euro per maand:
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec...
De gemiddelde premie voor de basisverzekering is 118.34 eur per maand. Voor een stel dus 236.68 EURO
www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-201...
Kosten netto per maand 44,68 EURO. Met een eigen risico van 385x2=770 EURO per jaar. Dat is 64 euro per maand, dus voor chronisch zieken kost het 108,84 EURO per maand. Daarnaast krijgen uitkeringstrekkers dus nog andere toeslagen. Lijkt mij te doen. Als je het geld ook gebruikt waarvoor het bedoeld is. Ik denk dat daar de schoen bij velen wringt.
Voor veel medicijnen en materialen wordt tegenwoordig een eigen bijdrage gevraagd. Ook vragen sommige apotheken inmiddels "handgeld" voor de medicijnoverdracht. Deze kosten ontbreken in uw berekening.
diegene die naar de voedselbank dienen te gaan zijn niet alleen de bijstandgerechtigden.. steeds meer zie je daar de werkenden net boven bijstand nivo die het niet meer kunnen veroorloven om eten te kopen..
@fikkieblijf! | 21-08-19 | 10:13:
Hoe je het ook wendt of keert, feit blijft dat heel veel mensen de verkeerde financiële prioriteiten stellen.
Deze groep kan ook een beroep doen op de bijzondere bijstand
Altijd dat eeuwige gezeik door en over kansloze figuren.
Leef gezond, denk gezond, doe een studie met perspectief, zoek een kansrijke partner. Ga niet scheiden (ik herhaal : ga niet scheiden). Wees beschaafd en bescheiden en stel geen hoge eisen (die je toch niet kunt inwilligen en waardoor je aan de psycho gaat). Don't take drugs.
Eert uw vader en uw moeder.
Hulde!
Al die arme mensen met weinig geld blijken vaker wel dan niet te roken,
dit geeft al aan waar de prioriteiten liggen. Als men roken verkiest boven gezond voedsel dan kan ik geen medelijden hebben.
In theorie kan ik mij hier helemaal in vinden, maar er zijn natuurlijk ook mensen die buiten hun eigen schuld zonder werk komen of chronisch ziek worden. Dat, en eerde de regering mijn ouders maar zoals ik ze eer. Dan waren er nog betaalbare faciliteiten waar mijn moeder zorg kon krijgen zonder na 60 jaar huwelijk gescheiden te moeten leven van mijn vader.
Hulde!
Loop een keer mee in de psychiatrie, dan leer je je domme gelul wel af. Waarom moet ik mijn pensioen delen met een collega die gezond leeft en 90 wordt, maar er niet langer voor wil werken. Ongezonde mensen betalen direct via accijnzen en belastingen. Gezonde mensen laten anderen voor zich werken.
And wear sunscreen: youtu.be/sTJ7AzBIJoI
@arlen | 21-08-19 | 10:34:
In welke pseudo wereld leef jij ? Niet de in de echte. De meeste belastingen worden opgehoest door hardwerkende laag- en middeninkomens. Ik wordt sch%%tziek om te betalen voor allerlei psychofiguren.
@MickeyGouda | 21-08-19 | 10:19:
Voor mensen die buiten hun schuld in de miserie komen heb ik een bijzonder ruim hart.
Anything else, beat it.
Studie ? Om met tig ruggen schuld met een bijna waardeloze papiertje naar buiten te lopen. Echt niet. En trouwen ? Over me lijk.
@Nummer 14 speciaal | 21-08-19 | 11:09: Ik word een beetje doodziek van de term hardwerkend Nederland. Minder dan 10% doet zwaar lichamelijk werk. Die brengen het echt niet op. De meesten, waar jij het over hebt, doen gewoon licht werk. 32 uur is al full-time. Poeh poeh. Ik ben het zat om vermogensbelasting te betalen, terwijl studenten straks geld toe krijgen of mensen hypotheekrenteaftrek krijgen. Waarom moet ik de ziektekosten van kinderen van anderen betalen, terwijl ik als chronisch zieke mijn eigen risico niet vergoed krijg? Talloze dingen waar ik voor moet bloeden omwille van jouw hardwerkend kutvolk.
Volgens mij showt Dekker zijn dickpics.
Ik geloof dit allemaal niet. Volgens al die geluksonderzoeken zijn Nederlanders allemaal zo gelukkig dat het niet beter kan. Dat gaat niet samen met deze misère. En die geluksonderzoeken zijn zo betrouwbaar. Absoluut geen instrument van het partijkartel om te manipuleren.
Er is niets in Nederland wat we niet op kunnen lossen, zei Rutte laatst. Merkwaardig dat sinds hij aan de macht is die voedselbanken het steeds drukker krijgen. Maar een liegende minister president is geen nieuws meer.
Waarom blijven mensen dan steevast op die pathologische leugenaar stemmen?
Al de Rotarytypes moeten toch een hobby hebben? En vervolgens creëert aanbod de vraag.
@Berend_Breedreet | 21-08-19 | 10:03: Omdat volgens de MSM en NPO Rutte een heel integer mens is en iedereen die hem een leugenaar vindt een Nazi, facist, xenoffob, kortweg boze witte man is.
@Berend_Breedreet | 21-08-19 | 10:03:
Misschien stemmen we er niet eens op?.. maar wordt net gedaan alsof we dat wel doen.. zou jou dat echt verbazen als dat zo zou zijn?.. de schaamte voorbij .. humanitair nooit meer te verantwoorden deze wereld.
Liegen, bedriegen, verdraaien je zou maar eens opbouwen, verbeteren en groeien.. en zal ik je een geheimpje verklappen? WE DOEN ER NIETS AAN MET Z’N ALLEN, want we vinden het blijkbaar allemaal best! Haha
Dus voedselbanken kunnen omvallen van de honger?
een scheiding aanvragen om meer geld te hebben? dat had mijn ex 10 jaar geleden al door.
En u snapt hem nu al?
Waar we denk ik voor moeten waken, is om in dit soort discussies steeds een vergelijking te maken met andere landen. Het gaat om het verschil tussen de oude en de nieuwe levensstandaard in ons eigen land. Nederland was ooit een gidsland, ook op het gebied van sociale voorzieningen. Een rechtvaardige samenleving, met oog voor de noodlijdenden. We glijden in een rap tempo af. De verschillen tussen de inkomensgroepen worden steeds groter, de zwakkeren komen steeds zwakker te staan. Ondertussen tiert het misbruik door derden welig. Op zijn zachtst gezegd is het zorgwekkend.
Je hebt gelijk, Mickey.
@Muuke | 21-08-19 | 10:45: Andere landen doen er niet toe, het gaat om ons verleden en ons heden.
Haha . Dan had je die nieuwe auto en dat droomhuis van Mark maar niet moeten kopen .
Je had het kunnen weten .
Een van de terreurgevangenen die mogelijk heeft meegeschreeuwd om de Dodenherdenking te verstoren, heeft een beperkte vergoeding gekregen van de gevangenis omdat er een verkeerde handtekening was gezet. Hij was een van de mannen die op 4 mei van hun cel werden gehaald nadat de terroristenafdeling van de gevangenis in Vught
--
Daar gaat het geld heen. Die "opvang" kost duizenden euro's per dag.
Toch is dit gewoon vreemd, ik bedoel, we hebben er honderdduizenden aan de onderkant van de inkomenspiramide bijgedouwd, energie- en voedsel worden eindelijk zwaarder belast. De ECB houdt al jaren succesvol de rente op bijna nul, zodat de pensioenen niet stijgen. Het tekort aan sociale huurwoningen is daadkrachtig vergroot, primaire diensten als gezondheidzorg en onderwijs vertonen eindelijk achteruitgang. En ondanks al dit alles stijgt de noodhulpvraag maar met 8%. Het wordt tijd dat Rutte met groen-links gaat reageren.
Plus veel.
reageren (regeren) vervangen voor fuseren.
Je haalt 100.000 klaplopers per jaar binnen, een klein kind kan snappen dat iemand de rekening hiervoor moet betalen. De rijkere zullen er weinig van merken, de middenklasse en lage klasse vangen de klappen op. Wel grappig dat juist die groepen op links stemmen.
De kinderen van Syriërs doen het over het algemeen goed. Gaat op termijn een succesvolle groep worden. Toch nog een klein lichtpuntje.
@Elzenkoning | 21-08-19 | 09:58:
Zo'n zelfde lulverhaal als dat ze hoogopgeleid zouden zijn.. Syriërs zijn nog dommer dan Marokkanen en dan weet ik eigenlijk al meer dan genoeg.
@Elzenkoning | 21-08-19 | 09:58: Het verbaast me niet, kinderen van raketgeleerden en apothekers doen het in het algemeen goed.
@Wasbakplasser | 21-08-19 | 10:10:
De uitstroom naar werk (en uit bijstand) van wat binnenkomt is idd bedroevend laag. Zit vooral vast op taal. Als je na 3 a 4 jaar nog steeds nauwelijks Nederlands spreekt dan ben je of niet leerbaar (analfabeet) en/of je vindt het wel best zo. De kinderen spreken na aantal jaar accentloos Nederlands en doen het goed op school.
@Elzenkoning | 21-08-19 | 09:58: Kinderen van Somaliërs, Irritreeërs en dergelijke zijn een ramp. Ik heb op een school voor drop-outs gewerkt en zelfs de linksige juffen daar konden er niets mee. Structureel te laat, amper klok en agenda kunnen kijken, half-analfabeet en nul inzet.
@5611 | 21-08-19 | 11:28:
Klopt, die groepen kennen veel hopeloze gevallen.
Het oh zo fantastische land volgens rutte, maar we deugen. Het mag wat kosten.
Het is simpel als 1+1=2. Elk jaar een complete stad aan handophouders binnenlaten, dat kan niet blijven duren.
Dat weten wij, nu de overheid nog.
@Muuke | 21-08-19 | 09:46: en die zegt straks .. : “met de kennis van nu..” en zo is dat cirkeltje ook weer rond (sj)citizen.
@All_Anonymous | 21-08-19 | 10:38: Zou eigenlijk moeten worden "met de kennis die de bevolking al had".
@Muuke | 21-08-19 | 10:50: toch leip dat “onze” “volksvertegenwoordigers” het altijd alleen achteraf schijnen te weten..
Tot zover de zendtijd van de politieke partijen. Leeft Bob Fosko nog?
Bekend verhaal. Verhuurders hebben alle macht en kunnen belachelijke voorwaarden stellen. Zelfs voor een kamertje van 15m wordt er een kredietcheck en achtergrond check op je losgelaten. Vervolgens mag je 3 of 4 maanden huur ophoesten. Je hoort verhalen dat nieuwe huurders een huuropzegging moeten tekenen voordat ze de sleutels krijgen zodat ze gemakkelijk gewipt kunnen worden. Ik persoonlijk ken iemand die maar in zijn auto is gaan wonen omdat hij het zoeken beu was. En dan heb je nog al die talloze malafide verhuur websites, die je geld aftroggelen maar niks meer dan plaatjes van woningen verkopen. Een betaalbare woning zoeken is tegenwoordig een moedeloos makende gebeuren.
Als je niet op een adres staat ingeschreven, dan wordt je door onze overheid als een soort staatloze behandeld. Dat kun je dus beter niet doen. Dan kun je nog beter in een dorp ergens diep in Drenthe gaan wonen en iedere dag heen en weer forenzen.
@Alexander des Burgus | 21-08-19 | 09:52: Schrijf je bij iemand in die geen uitkering heeft, dan gaat het prima. Als je wat kunt vertrek je naar het buitenland.
OT: nikaddraagster treft weer dezelfde buschauffeur in Stein, weer politie gebeld www.1limburg.nl/nikabdraagster-treft-...
Mensen in de bus die het voor deze vrouw opnamen.... echt walgelijk.
Angela voelt zich als een neger in de VS (eigen woorden). Wat een provocatieve mafklapper is dat.
Wie denken Arriva en de andere vervoerders wel niet dat ze zijn om te gaan beslissen niet de politie te bellen? Als ze menen dat hiermee te kunnen beslissen, doen ze dat met andere dingen ook. En van de overheid horen we weer niets. De overheid is er niet voor u, u bent er voor de overheid.
@Langshetrandje | 21-08-19 | 10:11: Ja, je kan haar huidskleur niet eens zien. ;-).
En ondertussen helpt de nos om de bevolking een richting in te praten die past bij het kabinetsbeleid. De consument kiest niet, de consument wordt gedwongen! nos.nl/artikel/2298344-consument-kies...
Ja, als je gasloze huizen bouwt.....
Volgende hittegolf: Overlijden tijdens hittegolf vooral populair onder ouderen.
Ik ken niemand die elektrisch (is dat nu met een c of een k) kookt, kennissen met een waterkoker uitgezonderd...
@Quib | 21-08-19 | 09:55: magnetron zgn piepvoer
Het onderzoek is van Natuur-&Milieu terrorisme.. Dat kan je zo in de prullenbak flikkeren. Behalve bij de NOS.
Dat was ook bij het CBS gisteren: mensen kozen zogenaamd voor aflossen hypotheek. De termen gedwongen door de bank, beperking H-aftrek
of verplicht omzetten aflossingsvrije hypotheek naar aflossing vielen niet. Gewoon gedwongen door de overheid.
Nergens in de wereld hebben mensen, die minder te besteden hebben, het zo “goed” als in Nederland.
Heb ‘t afgelopen weken gezien in de US en in het “rijke” Canada.
Als het je hier financieel niet voor de wind gaat, krijg je het in het buitenland écht niet beter.
Sorry voor de mensen om wie het gaat.
Mooier kan ik het niet maken.
Maandag weer hard aan het werk om mijn steentje bij te dragen aan de belastingpot.
Ziekenhuizen in Nederland zijn Hilton hotels vergeleken bij de ziekenhuizen in de meeste andere landen op de wereld. Versober de zorg of laat mensen meer betalen.
Let op dat je zelf niet een van die paupers wordt. Voorlopig zijn de kosten voor je boodschappen, zorgverzekering, energie, woning gestegen sinds we uit de crisis zijn. Helaas is je salaris niet (zo hard) meegegroeid.
De banken keren (bijna) geen rente meer uit op sparen, lenen is spotgoedkoop waardoor steeds minder mensen reserves hebben (spaargeld wordt steeds minder waard). Ondertussen zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit. Maar kennelijk profiteren weinig mensen daarvan. En dan is het een kwestie van tijd voordat de volgende laagconjunctuur eraan komt. Dat voorspeld weinig goeds...
Ben ook nogal in wat landen geweest, Peru, Rusland, Zuid Afrika, Baltische staten, natuurlijk heel Europa, China.
Ja het klopt dat in die landen het sociale vangnet heel wat minder is of zelfs helemaal niet bestaat.
Maar veelal is gezondheidszorg gratis, en kan je er wonen voor een habbekrats. Ook studeren is gratis. Voedsel kost een schijntje.
Ja de armen daar zijn nog veel armer dan de armen hier maar de bestaanszekerheid is toch hoger omdat basisvoorzieningen wel betaalbaar zijn gebleven.
Zolang er nog steeds mensen zijn die niet gaan stemmen gaat het nog niet slecht genoeg.
Welke partij gaat dat regelen dan? Grappenmaker.
Is er al negatieve rente bij de voedselbank?
Hier staat dat de inkomens 21 % gestegen zijn.
www.geenstijl.nl/5149126/schuld-van-d...
Context...
@BozePaarseMan | 21-08-19 | 09:28:
Hoe is het mogelijk dat wanneer de inkomens 21 % gestegen zijn er ACHT PROCENT (8%) meer mensen bij de voedselbank aankloppen?
Een van de berichten kan niet waar zijn.
Hier dat ook de huizenprijzen weer 7% zijn gestegen,
www.telegraaf.nl/financieel/132359358...
Wat een 7's weer.
@BozePaarseMan | 21-08-19 | 09:28:
Hier nog zo een bericht, van de NOS
nos.nl/artikel/2263116-aantal-huishou...
Het is niet alleen een financieel probleem, een woon probleem en een voedsel probleem.
Maar ook een probleem met steeds meer verwarde mensen en een enorme toename in middelen gebruik als alcohol en drugs. Vaak van goedkope en slechte kwaliteit met alle gevolgen voor gezondsheidszorg van dien.
Tegelijk met het weg bezuinigen van opvang voor verwarde personen.
Als u geluk heeft zijn het vooralsnog alleen uw auto ruiten die sneuvelen, maar soms ook uw huisdier of uw kinderen. Het is dagelijkse kost en managers binnen de opvang, gezondheidszorg, huismeesters, wij beheerders, GGZ, ziekenhuizen etc weten allemaal niet wat ze moeten doen. Zij vangen tenslotte toch wel een bovenmodaal salaris. Wat de gevolgen voor de rest van NL ook zijn.
Armoede in Nederland is euro95 tanken, omdat super te duur is
Benzine in Canada en US is ong.€0,70 per liter.
De snelweg gaat nog wel, maar zo’n beetje alle binnenwegen zijn kapot.
Wat een ellende! Nog slechter dan in België, nou dan weet je het wel...
@Ruimedenker | 21-08-19 | 09:31: als jij denkt dat de baten van de acijnzen naar de wegen gaan, ben je nog bekromper dan ik ooit had gedacht. mischien komt het wel door de wet waarin staat dat de wegbeheerder verantwoordelijk is voor een behoorlijke weg.
@Ruimedenker | 21-08-19 | 09:31: Ik was voor de zoveelste keer op Tenerife en de benzine daar (euro 95) kost daar 99 euro per liter en dat al zeker 3 jaar dat ik er kom. En prachtige snelwegen.
@pieterS | 21-08-19 | 09:37:
Wat ik ermee wil zeggen is dat onze infrastructuur zeer goed is.
En ja de belastingdruk is ook zeer hoog, dat klopt. Daar krijg je dan iets moois voor terug.
Mooier dan in andere landen, waar ze nauwelijks tot geen accijns of wegenbelasting betalen.
Natuurlijk snap ik dat al die accijnzen van benzine, alcohol en tabak naar andere “doelen” gaat.
Rutte is ook met wat overtollige kilo's uit de vakantie gekomen.
Hij krijgt zowaar tieten.
Hoe zwaar is zijn importbruid dan?
Hij is inderdaad enorm zwaar, wat een gelul.
Wij gaan ook vaak een rondje gratis shoppen bij de voedselbank. Parkeren is daar wel vaak een probleem. Verbeterpuntje wel. Vooral gebrek aan brede vakken valt me op. Je kan nauwelijks je portier openen. En plaats eens wat oplaadpalen.
@Pedronegro
Roflol... u bent niet bepaald bescheiden, hè?
Dat er meer mensen naar de voedselbank gaan en in de daklozenopvang belanden kan ook komen omdat ze beter vindbaar zijn en er minder schaamte is om er gebruik van te maken. Dat heeft met de economie niet zo veel te maken.
Het grootste probleem in Nederland is dat je niet genoeg overhoudt om iets te sparen als de belastingdienst is langsgeweest. Zo komen hebben de meeste gezinnen geen oorlogspot en is bij de minste of geringste crisis (ziekte, scheiding, faillissement, ontslag) direct een accuur geldprobleem. Dat komt door de belastingdienst.
Dat de economie jou niet op een negatieve manier raakt, betekent niet dat deze mensen die naar de voedselbank gaan er geen last van kunnen hebben.
Zelf zit ik ook op een houtje te bijten. Maar nog steeds te trots om naar de voedselbank te gaan.
Dank voor het topic, Pritt.
Ik had het eergisteren reeds aangegeven, vooral boodschappen zijn rete duur geworden. BTW 6 % -> 9 %, was het maar waar! Maak er maar 32 % van, of zelfs 47 % !
BTW van 6 naar 9% = 50% verhoging. De helft van 6% = 3% en die zijn er dus bijgekomen.
Minister Bruins heeft al laten weten dat de komende jaren dit probleem niet op te willen lossen. Wel wil hij er alles aan doen om de groei van de zorgkosten zo veel mogelijk te beperken., beperken, dus heeft dikke poep aan al die honderdduizenden die nu al niet kunnen rondkomen. Dat is dan duidelijk, het gaat dus alleen maar zwaarder worden voor de zwakste onder ons.
zoalsikhetzeg | 21-08-19 | 09:18 |
Dat is toch die meneer die het UWV kleiner zou maken ?
Niks aan de hand gaat prima! We hebben het nog steeds super goed!!!
Volgende maand alweer Prinsjesdag. De 11 miljard euro aan teveel betaalde belasting schijnt inmiddels al onder de ministeries verdeeld te zijn, er moet alleen nog maar wat beleid bij verzonnen worden. Ook is het de vraag of het kabinet weer gaat beloven dat ons aller koopkracht er op vooruit gaat. Dat moet haast wel want in 2020 zijn er weer verkiezingen.
Dat wordt dan een knappe prestatie gegeven de te verwachten stijging van de energiekosten, het korten van de pensioenen en vermoedelijk ook een forse stijging van de zorgpremies om dat de verzekeraars buffers "moeten" gaan opbouwen. En dan vergeet ik nog maar even de gevolgen van de Brexit voor de Nederlandse afdracht aan Brussel.
Nu nog de heer Rutte in een stoeipakje en wat make up en de Rocky Horror Picture Show kan weer beginnen.
/Ook is het de vraag of het kabinet weer gaat beloven dat ons aller koopkracht er op vooruit gaat. Dat moet haast wel want in 2020 zijn er weer verkiezingen.
Dat wordt dan een knappe prestatie gegeven de te verwachten stijging van de energiekosten, het korten van de pensioenen en vermoedelijk ook een forse stijging van de zorgpremies om dat de verzekeraars buffers "moeten" gaan opbouwen. En dan vergeet ik nog maar even de gevolgen van de Brexit voor de Nederlandse afdracht aan Brussel./
-
Daar hebben we het CBS voor. Want volgens het CBS is iedere Nederlander er 25% met inkomen op vooruit gegaan de afgelopen vijf jaar.
Veel beloven en weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Wat te denken van de kosten van het asiel gebeuren, kost in Dld al 25 miljard per jaar, is hier in Nld geheim maar ik schat het zo rond de 10 miljard + het geld voor ontwikkelingssamenwerking.
Het lijkt wel een zorginstelling,als het budget niet op gaat zorg dan voor het einde van het jaar dat hij op is anders moet je het volgende jaar met minder budget doen.
@Jan70 | 21-08-19 | 09:29: Dus minimaal 15 miljard en elke miljard is 1000 miljoen. Het hele treurspel kost de belastingbetaler dus 15.000(!) miljoen.
Poeh poeh, nou, er valt veel af te dingen op dit alarmistisch bericht. Zie het artikel uit De Gelderlander bijvoorbeeld.
Wat de zorgkosten betreft, zoveelste herhaling van mijn vraag: hoeveel extra zorgpremie wilt u extra betalen om te voorkomen dat mensen in de problemen komen vanwege eigen bijdragen aan zorgkosten? Als iedereen meer betaalt, kunnen we die kosten collectief dragen.
Geen stuiver laat mensen maar wat beter voor zich zelf gaan zorgen.
@Gulliver | 21-08-19 | 09:27:
Okay, duidelijk verhaal. Zo moe van die mensen die elk jaar weer gaan voor de allerallerlaagste zorgpremie en dus geen cent extra willen betalen voor zorg maar vervolgens gaan lopen janken als blijkt dat één van de gevolgen is dat een deel van de kosten dan individueel betaald moet worden.
De zorgverzekeraars barsten van het geld, zogenaamd om buffers te hebben als het minder gaat. Ze mochten toch geen winst maken, dus hoe zit dat dan?
Die eigen bijdrage is €385,-. Dus voor net drie tientjes krijg je een van de beste zorgstelsels ter wereld.
@theo-is-dood | 21-08-19 | 10:46: Je vergeet de maandelijkse premie die je nog moet ophoesten....
@Eagle0511 | 21-08-19 | 11:13:
Die netto ook 3 tientjes is (met maximale zorgtoeslag, immers voedselbankklanten)
Wonderbaarlijk hoeveel slecht nieuws er naar buiten komt tijdens een enorme, zogenaamde, opleving van de economie, waar er nog nooit in de geschiedenis zoveel kunstmatig geld is bijgedrukt, maar dat geld komt duidelijk niet bij de middenklasse en werkende onderklasse, waar het zou moeten eindigen.
Dit belooft heel veel onheilspellends voor als er straks weer een nieuwe recessie zal komen die onvermijdelijk ooit weer zal komen. Ik ben al heel veel jaar bezig me financieel zonder zorgen te kunnen laten emigreren, en dit keer definitief, want ik geloof niet meer in Nederland en de rest van West Europa. Niet na een enorm financieel en maatschappelijke chaos althans.
Verstandige woorden.
SpaansePeetvader | 21-08-19 | 09:12 |
Vertel eens, waar gaat u naar toe ?
Dit dus ten tijde van hoogconjunctuur. Maar alhoewel het economisch gezien volgens de cijfertjes dan nog wel hoogzomer lijkt voor de spreadsheet tijgers rommelt en dondert het in het oosten.
Natuurlijk zullen de diverse politici die er verstand van hebben vertellen dat zoiets nooit bij ons zal gebeuren net zoals Wouter Bos eens.
Toch denk ik dat wij als provincie van Duitsland en wingewest van Frankrijk gewoon meegenomen worden in een recessie.
En dan? Na vijf jaar hoogconjunctuur hebben Nederlanders geen extra economisch vet op de botten gekregen.
Vaste banen zijn iets uit het verleden en betaalbare woningen zijn er alleen nog maar in noordoost Drenthe.
Ik denk dat een volgende economische crisis Nederland veel harder gaat raken dan die uit 2008. Toen kon heel Nederland nog bestolen worden omdat ze iets hadden. (dat noemde men hervormen) Nu valt er niet zoveel meer te stelen.
Wat u schrijft klopt.
Inderdaad ... duizenden dertigers en veertigers rennen van flexcontract naar bijstand en vv .. bedankt PvdA . Huurwoningen of onbetaalbaar of door wachtlijsten onbereikbaar om over koopwoningen nog maar te zwijgen . Het is een godvergeten schande!! Maar 40/50 % van de bevolking heeft het goed en houden de elite in het zadel .
Ach, ik zie alweer mensen die roepen dat er verkeerde keuzes gemaakt worden. Ja, die zullen er zeker gemaakt worden, maar op de eindstreep is het dagelijkse leven gewoon veel en veel duurder geworden. Ieder jaar stijgen de kosten voor levensonderhoud, stijgen de gemeente belastingen en word de krapte op de woningmarkt alleen maar groter. Ik kan goed begrijpen dat gezinnen, zelfs met 2 verdieners nu in de problemen gaan kopen. En wat te denken van de groep werkende die net zoals ik in de vrije sector huren omdat kopen inmiddels onmogelijk is, zeker als je alleenstaande bent. Gemiddeld stijgt mijn huur met ongeveer 30 a 40 euro netto per maand, en dat ieder jaar. Helaas stijgt mijn loon niet zo hard op jaarbasis, dus ga ik inclusief alle stijgende belastingen en BTW verhogingen er gewoon elkaar jaar keihard op achteruit. Gelukkig heb ik een goed salaris dus red ik me prima, maar ik kan heel goed begrijpen dat heel veel andere met een minder goede baan er echt slecht vanaf komen. Schandalig dat je dan moet lezen dat leuke betaalbare huurwoningen naar statushouders en asielzoekers gaan. Schandalig dat het beste kabinet sinds WOII de hele woningmarkt heeft verneukt, de democratie de nek heeft omgedraaid en in tijden van economische groei doodleuk de BTW gaat verhogen. Zelden heb ik zo'n slechte regering meegemaakt als die van alle kabinetten Rutte. Rutte en Co voeren nu al jarenlang Links beleid, Nederland is hard op weg naar een Venezuela 2.0.
Hear hear.
Minder kroepoek eten, scheelt ook in de zorgkosten
En dan vinden ze het inderdaad nog gek dat een niet onaanzienlijk deel van de bevolking het heeft gehad met de instroom van handophouders .
@kapotte_stofzuiger | 21-08-19 | 09:21: Mijn zorgkosten zijn jaarlijks op dit uitzonderlijke jaar nagenoeg 0,- euro. Dat komt door gewoon gezond te leven.
@Indoneesje | 21-08-19 | 09:27: u heeft ook geen verzekering?
@Indoneesje | 21-08-19 | 09:27: Je bedoelt dat je eigen bijdrage nagenoeg 0,- is. Je vergeet voor het gemak de maandelijkse premie, een dikke 100,-
Het gaat echt slecht? Of hebben de reaguurders allemaal nachtdienst?
het gaat niet zo slecht, net met de vrouw afgesproken dat we eerder stoppen met werken, ben nu 45, ik stop over 12 jaar.
dan moeten we vanaf nu €1000 per maand sparen om dat te bereiken, geen probleem.
@rifraf 09:14: Ik zou het spaargeld goed verstoppen, want het regime noemt dat 'dood geld' en pakt het je graag af.
@tipo, dat verstoppen komt wel goed
@rifraf | 21-08-19 | 09:47: ook bezig met het opvullen van de ruimte tussen twee muren?
@rifraf | 21-08-19 | 09:47: Ik hoor graag hoe ik m’n spaargeld behoedt voor de box3 heffing. Want als je geld op een spaarrekening staat ga je er letterlijk elk jaar op achteruit.
@theo-is-dood | 21-08-19 | 10:17: spaargeld in nederland laten, zelf verhuizen naar land waar slechts belasting wordt geheven over de ontvangen rente.
@Langshetrandje | 21-08-19 | 10:38: Dat is een nogal makkelijke open deur. Zoals de meesten hier op GS werk en woon in in Nederland.
Iedereen lijdt op zijn eigen niveau. En men vergelijkt zich met mensen om zich heen.
De MOE lander vindt een nl minimum loon een vermogen
De NL uitkeringstrekker vindt het godsgeklaagd weinig
De Zwitser geeft dat uit op een wilde stapavond
Een Saudi geeft het uit voor lunch.
Moraal van het verhaal, mensen vinden hun loon of uitkering nooit genoeg. En dat is logisch in een kapitalistisch stelsel. Men verlangt altijd naar meer.
De objectieve vaststelling dat een NL uitkeringstrekker een beter leven heeft dan 80% van de wereldbevolking is aan dovemansoren gericht.
Vertel dat aan iemand die de huur niet kan betalen.
Mooie observatie. Het is ook met wie je je vergelijkt. Je verlangt naar meer omdat je in je omgeving ziet dat er mensen zijn met meer.
Een moelander geeft dat loon uit in zijn land waardoor hij veel meer over houd. Zorgverzekering? Jaarlijkse apk? Haha enz enz.
@donkieshot | 21-08-19 | 09:10: een student betaalt anno nu €500 per maand voor één kamer. Er zijn ook bejaarden die dankzij de huurtoeslag minder kwijt zijn voor een vierkamerwoning.
Het gaat geweldig met die huizenmarkt: nieuwe aanwas die met voorrang een sociale huurwoning krijgt toegewezen, in combinatie met het feit dat allerlei woningbouwprojecten stopgezet zijn door het gedoe rond de PAS-wet.
En een paar gemeenten hebben besloten om maar weer eens op het waterbed te gaan duwen. Bijv. Den Haag, waar nu een huisvestingsvergunning geldt, met een maximum inkomen om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning (ook van particuliere verhuurders) en zelfs voor de goedkopere vrije-sectorwoningen. Om "wonen betaalbaar te houden voor de lagere inkomens"... een maatregel van een VVD-wethouder nota bene. Het resultaat tot dusver:
- In het soort woningen die ook ik verhuur zitten relatief veel expats: die willen geen grote woning, maar betalen graag wel wat meer voor een goede locatie en een verhuurder die van alles voor ze regelt. Nu komen die expats niet meer in aanmerking voor deze woningen... dus die trekken noodgedwongen naar de randgemeenten, waar ze woningen bezetten die wèl gewild zijn onder Nederlanders. En de vrijgekomen woningen zijn voor Nederlanders minder aantrekkelijk: alleenstaanden wonen liever wat goedkoper, en voor een gezin zijn die woningen te klein.
- De vergunning is niet voor een bepaalde buurt of een bepaalde huurbandbreedte, maar moet (mèt huurcontract) voor een specifieke woning worden aangevraagd. Of zoals de gemeente zegt: "we hebben de controle bij de huisbaas neergelegd" (wat ook wel klopt: de boete is €20.000 euro). Kortom: een bureaucratische rotzooi voor de verhuurder, de bemiddelaar en de huurder. Met als resultaat dat inmiddels al twee grotere investeerders zich hebben teruggetrokken uit projecten om oude panden en kantoren tot woningen om te toveren, want die hebben geen zin in al dat gedoe.
Al met al zijn er straks dus minder woningen in plaats van meer op de markt. Strakke actie...
Short Stay is in bijvoorbeeld Eindhoven veel makkelijker te regelen. De lucrativiteit zit hem vooral in de btw-aftrek van de investering, vervolgens een aantal jaar verhuur en dan is permanente bewoning mogelijk en verkoop. Helemaal sinds de btw verhoogd is. In Den Haag wil de gemeente de woningbouw blijkbaar 21% duurder hebben bovenop de prijsverhogingen van klimaat-maatregelen en grondstofprijzen. Wat via een heel bureaucratisch circus dan weer gesubsidieerd moet worden, waar alleen ambtenaren wijzer van worden.
Gaaf land tog?
Dus je haalt honderdduizend mensen naar Nederland. Bouwt geen nieuwe huizen enzovoorts. En dan ontstaat er ineens woningnood in dit gave land. Goh..
Ja verbazing alom, lol,.
Er worden 50.000 woningen per jaar gebouwd. Dat is niet eens genoeg om hun jaarlijkse instroom van klaplopers te huisvesten. Een kleuter kan je vertellen dat dit nooit goed kan gaan.
Ondertussen bedenkt men de ene na de andere maatregel om woningbouw nog moeilijker te maken. Stikstof, klimaat, verhuurdersheffing enzovoort.
Ga eens een dagje meelopen bij de voedselbank, dan kom je er achter dat het allemaal wel meevalt. Mensen met 2 auto's voor de deur, iphones, abonnementen op loterijen ("ik heb ook recht op een prijs", ja dat vertelde ze echt bij de intake), leningen voor dure tv's enz enz enz. Een groot gedeelte dat daar rond loopt heeft zichzelf de tering in geholpen, dat is niet de schuld van de overheid. En ja, er lopen natuurlijk ook echt trieste gevallen rond die beter geholpen moeten worden.
Dergelijke mensen denken hebben overal recht op te hebben zonder plichten te hebben. Met een peuk in hun bek en zuipende uit een flesje bier.
Tv's zijn in verhouding alleen maar goedkope geworden vanaf de jaren 90.
De eerste tv's in de jaren 50 kosten naar waarde nu +/- €4600,-
In de jaren 80 een 52 cm beeldbuis kleuren tv +/-fl2500,-
@steekmug | 21-08-19 | 09:30: de familie Philips lacht er nog steeds hard om.
@steekmug | 21-08-19 | 09:30: Zo'n Philipsbak met "de groene knop" in de 70er jaren. Fl 2400, terwijl Heiner's papa 200 per week mee naar huis bracht.
En steeds stemmen we hetzelfde
Vaasje van Rutte gebroken?
Dat er daklozen zijn is al een schande... Eerst Europa en gelukszoekers, dan pas de arme bevolking, die steeds armer wordt...
Maar wel geld geven aan een terrorist die Allah Akbar riep tijdens de doden herdenking…
www.telegraaf.nl/nieuws/1479812089/ve...
Daar betalen we ook ruim aan mee
ik ga over 12 jaar in Spanje wonen, ook goed?
Moet weer denken aan die documentaire over voedselbanken een tijd geleden. Ergens in het verhaal kwam er een dame voorbij die erover klaagde dat ze haar auto niet fatsoenlijk kon parkeren bij de ingang van de voedselbank.
Beetje begrip ja. Probeer jij maar eens je Mercedes te parkeren in die bekrompen chaos.
Tja. Er zijn ook mensen die zich door het intake gesprek lullen en dus ook gratis voedsel mogen halen en dat hebben ze met maar 1 doel gedaan: Geld wat je met gratis voedsel bespaart kun je ineens aan anders zaken uitgeven.....
Kom op Nederland jullie hebben niets te klagen je zou maar uit je eigenland weg moeten dobberen om in een vreemd land een gratis miele en huis en inkomen te moeten halen, een baan zit niet in het verschiet en een baan wil je niet
Kijk ze staan op de foto... We zijn zo lekker gewoon gebleven.
De oude adel is er niks bij.
Maar Uber heeft een fijne tax ruling bedongen bij Rutte, dat is ook wel wat waard. Belasting betalen is voor de dommen.
Da's nog niet officieel, Neelie Smit werkt er hard aan.
Wat een begrip en empathie in de ochtend. Ik word helemaal warm van binnen. *traantje wegpinken doet*
Totdat ze zelf in het schuitje zitten, dan is het huilie huilie geblazen.
@Goofje | 21-08-19 | 09:02:
Als u in dat schuitje zit en om 09:02 kunt reaguren, is om 09:02 in de fabriek staan of op kantoor zitten ook een optie
@kapotte_stofzuiger | 21-08-19 | 09:04: Ik zit niet in dat schuitje en haal met de hakken over de sloot steeds het eind van de maand. Gewoon door zuinig te leven, niets te kopen dat niet strikt nodig is en niet met vakantie te gaan. Mijn autootje is 20 jaar oud en mijn vakantiegeld besteed ik aan het onderhoud daarvan. Anders nog iets?
@Goofje | 21-08-19 | 09:12:
Keurig. Zo blijkt maar weer: armoede is een keuze
@kapotte_stofzuiger | 21-08-19 | 09:19: Nou niet altijd natuurlijk. Maar ik ben opgegroeid vlak na de oorlog toen mijn ouders elk dubbeltje 10x moesten omdraaien en dan krijg je zuinig zijn van huis mee. Alsmede: eerst sparen en dan pas kopen. Heb zelf wel eens ergens voor gespaard (wat maar een paar tientjes kostte) en toen ik het geld bij elkaar had zag ik van de koop af, vond het zonde van mijn geld.
Wat steeds zijdelings genoemd wordt is dat de criteria voor de voedselbank verruimd zijn en dat de voedselbanken zelf op zoek zijn gegaan naar de mensen die er recht op hebben en er geen gebruik van maken. Dat verklaart de stijging voor het grootste deel.
Als je gewoon bijstand ontvangt heb je niet eens recht op de voedselbank. Het gaat meestal om mensen die vanwege een persoonlijke situatie aan de grond zitten: (vecht)scheiding, schulden, faillissement, gat in de hand, risico's genomen. Die gevallen zul je ALTIJD hebben, ongeacht regering, staat van de economie etc. Daarnaast zijn klanten voor de voedselbank meestal tijdelijk. het is geen specifieke laag in de bevolking die er gebruik van moet maken.
Klopt ook wat je zegt, maar het aantal probleemgevallen groeit dus ondanks de economische boom. Dan moet de recessie nog beginnen.
@Analia von Solmsch | 21-08-19 | 09:00: En die recessie komt er aan hoor. Het bouwen van nieuwe woningen ligt in Duitsland al op z'n gat. En u weet; als grote broer Duitsland niest is zusje Nederland verkouden.
@Analia von Solmsch | 21-08-19 | 09:00: Ligt eraan welke gevallen groeien. Als het faillissementen zijn wel. Als je personeel van de voedselbanken spreekt is de situatie van de meesten toch meer aan de persoonlijke situatie te wijten (al dan niet verwijtbaar).
Het gaat / wij hebben het nog steeds relatief goed in Nederland. Maar de leefbaarheid gaat hard achteruit.
VNG hebben een onderzoek afgedwongen naar de kosten van het nieuwe inburgeringsstelsel (vanaf 2021 voor rekening van gemeenten). Eerder werd al gedreigd de verantwoordelijkheid voor jeugdzorg terug te geven aan het Rijk. De rek is er wel een beetje uit.
Zal straks naar de tandarts wat werk laten doen.
Is ook een dure hobby geworden.
Het kan ook een kwestie van prioriteit van uitgave zijn.
Mensen besteden liever geld aan smartphones en dat soort dingen dan aan eten. Want het eten halen ze gratis (!) bij de voedselbank.
Misschien is het een kwestie van aanbod dat vraag creëert. ( dus aanbod van voedselbanken waar voedsel gratis is te krijgen)
Tuurlijk Swieberj.
Kijk eens waaraan je moet voldoen om iets bij de Voedselbank te mogen krijgen. De voorwaarden kan je gewoon op internet lezen hoor.
En dan rokend met de auto pakket ophalen met een kalf van een hond op de achterbank.
@Zapata10 | 21-08-19 | 08:55:
Dus een iPhone van 1600 euro op afbetaling kopen is je toegangskaartje tot en voedselbank; "Aflossing van schulden (schulden aan familieleden rekenen we in principe niet mee. Staat de schuld op papier en kunt u de betalingen laten zien via uw bankafschriften, dan telt de schuld wel mee)."
@mono-culti | 21-08-19 | 08:56: Waarom zou je de hond meenemen?
Voedselbank vraag je aan. Je komt er voor in aanmerking als minder dan 150 euro per maand te besteden hebt. Dat bedrag weet ik niet echt zeker maar zoiets is het. Er is een wachtlijst voor de voedselbank.
Je hebt geen idee van de schrijnende armoede die in dit land bestaat. Ik kom het dagelijks tegen.
@Lotus15 | 21-08-19 | 09:08:
Je hebt geen idee van de stinkende rijkdom die in dit land bestaat. Ik kom het dagelijks tegen.
@Zapata10 | 21-08-19 | 08:55: Daar lullen veel mensen zich gewoon doorheen hoor. En anders is een klein dreigement meestal wel voldoende om toegang te krijgen. De mensen met de grootste bek krijgen meestal het meeste gedaan.
Geen honger hier, maar de lastenverzwaringen onder Rutte mogen gerust bizar genoemd worden. BTW omhoog, loonbelasting stiekem toch omhoog, hypotheekrenteaftrek versneld afgebouwd, vermogensrendementsheffing meer dan 100%, energiebelasting fors gestegen, assurantiebelasting, bankbelasting (wordt doorberekend), etc,etc, etc. Maar het ergste is nog dat onze pensioenpotten gestaag verdampt worden om de Italiaanse schulden te financieren. Dat zijn tonnen voor een werkende Nederlander.
Het is gewoon bizar momenteel de lasten, energie meer dan 800 gestegen dit jaar. Twee inkomens hier maar de ozb met vakantiegeld moeten betalen. Dit jaar nog maar 5 dagen op vakantie in belgië. 5 jaar geleden hielden we geld over met dezelfde inkomens, nu zijn we blut en het spaargeld er door heen jagen.
Rutte heeft de middenklasse kapot belast.
Goh, het CBS lag zeker nog te slapen want anders hadden we precies het omgekeerde gehoord en is iedereen in Nederland hartstikke rijk, vooral de armen.
50% zijn drugsklanten en ex Tbs ers.
En dagelijks komen er honderden juichende nieuwe buren binnen.
Die helemaal links, die zou ik wel doen.
Die met die bril?
geen enkele mooie vrouw daar. Alleen maar Fascistische rupsjes nooitgenoeg
-Pensioenen moeten gewoon omhoog, miljarden euro worden niet uitgegeven omdat daar Zuid-Europa van gefinancieerd moet worden.... euhm.... de rekenrente laag is.
-Zorgkosten, 385 euro eigen risico + 100 euro per maand, netto slechts 30 euro met zorgtoeslag. Dat zijn 5 pakjes peuken minder, nog beter voor je gezondheid ook.
-Als je geen ondernemer bent, moet je niet gaan ondernemen, kan je ook niet failliet gaan. Scheiden is een keuze.
Het lijkt mij zo heerlijk om zo simpel te zijn als u.
@Rammstein | 21-08-19 | 11:40:
Heerlijk om elke dag uit te slapen en te klagen over armoede
En toch blijkt uit onderzoek dat Nederlanders tevreden zijn.
Dat komt omdat ze koest gehouden worden door de msm.
Bovenstaand verhaal geldt enkel voor Nederlanders. Is dit nu die privelege waar ik altijd over lees?
Tenenkrommend gejank dit. "Arme" mensen zijn nergens zo welvarend als in dit land. Gisteren ook zo'n huilwijf op tv. Ze had de een of andere ziekte, leefde van een uitkering, woonde in een gratis huis, vrat gratis vreten, had allerhande medisch-ergonomische toestellen in huis, vrat voor tienduizenden per jaar gratis medicijnen, had gratis kleding aan en gratis spulletjes in haar interieur, zat er netjes bij, zag er gezond en verzorgd uit EN zat godbetert te klagen dat ze het oneerlijk vond dat ze een beetje van haar gratis geld moest uitgeven aan eigen bijdragen en eigen risico voor zorg. Het is godgeklaagd. Dat wijf leeft op de zak van de werkenden, kost minstens 1 à 2 euroton per jaar en nóg durft ze te klaagzeiken.
precies!
Om van de extreem arme zeikerts maar te zwijgen. Ga harder werken als je je zorgkosten of huur niet kan betalen. Dat er geen redelijk betaalbaar huurhuis is te vinden houdt je toch niet tegen om een tweede of derde baan te vinden toch? Klaplopers. En donder op als je chronisch ziek bent, zeurtjes. Die huilmevrouw met haar zorgkosten staat ongegeneerd symbool voor alles en iedereen die het niet zo getroffen heeft. Allemaal tuig, schorriemorrie, ze moesten zich schamen.
@donkieshot | 21-08-19 | 09:24: hé ezelejaculatie, krijg eens gauw de chronische pestpokkepleuris! Eens kijken of je dan nog zo'n grote muil hebt.
@WitteGrunneger | 21-08-19 | 09:38: Grappig.. Blijkbaar kun je niet erg goed begrijpend lezen, geeft niet hoor knul daar hebben er meer last van. Maar, voor de niet zo goed begrijpende als u, dit heet sarcasme (dat u is een onverdiend vriendelijk). Het gaat er mij om dat er veel te veel in algemene termen wordt gesproken. De zinsnede met 'de afwezigheid van het redelijk betaalbaar huurhuis' had het enigszins weggegeven.
Waarschijnlijk wilde ze aandacht, en was dat haar 'armoede'.
@WitteGrunneger | 21-08-19 | 09:38: Verder gaat het wel goed met U?
Ze lachen zich kapot over hoe wij de Nederlanders hebben bedondert en een grote groep in de armoe hebben gedreven.
Toe maar, laat ze maar lekker op de VVD stemmen. Als de laatste euro uit hun portemonnee rolt zullen ze pas na gaan denken en beseffen dat ze door de grijnzende griezel zijn genaaid.
En Mark Rutte zag dat het goed was....
Hoe kan er armoede zijn als de VVD nog steeds de grootste partij van het land is?
marketing & misleiding gok ik
Het is niet alleen de VVD. De regering bestaat uit meerdere partijen en vaart een linkse koers. Persoonlijk hou ik de linkse partijen en het kartel verantwoordelijk voor de neergang van de welvaart.
In Nederland heb je als grootste partij helemaal niets te zeggen. Als grootste partij krijg je ongeveer 20% van de stemmen...
@BozePaarseMan | 21-08-19 | 08:58:
Maakt niet uit. De VVD is een partij voor mensen die hun schaapjes op het droge hebben, dat zijn er dus meer dan SP-stemmers
Tja ... de 40% die het goed tot zeer goed heeft zal het aan de kont roesten . dus VVD
Wel geld voor vakantie bier en sigaretten maar geen geld voor eten.... mischien eerst prioriteiten leren leggen en leren hoe je voordelig boodschappen moet doen.
En 3 smartphones van 1000 piek per stuk.
O ja, natuurlijk! Dat is het! Nou, dat ik daar niet aan heb gedacht zeg.
Hellsmurfje | 21-08-19 | 08:44 Ja vooral ouderen weten (nog) niet hoe ze voordelig boodschappen kunnen doen. Kortom, u kletst maar wat. Zeker NPO kijker?
Ja, want zo leeft iedereen die in de bijstand zit, of het anderzijds moeilijk heeft. Steek die stereotype uitspraken ergens waar de zon niet schijnt?
Ach ja ... de boodschappen ... natuurlijk .. zo eenvoudig is het . En inderdaad : moeten ze maar geen bier drinken .. even de naam onthouden : hellsmurfje
Waar baseert u dit op?
Of even lekker ongefundeerd uit de losse mouw een beetje onderbuikend aan het raaskallen?
Intelligent hoor.
Ik denk idd dat veel mensen niet met geld om kunnen gaan. Dus Eensch.
Hellsmurfje: En hoe doe je dan goedkoper boodschappen als je dorp maar 1 supermarkt heeft?
Wat is vakantie bier ?
Wat hebben wij toch een fantastisch land! Nederlanders leiden collectief aan het gekookte kikker syndroom.
En waar zijn al die klimaathuichelaars naartoe op vakantie geweest?
Halsema naar Afrika.
@Dutch_Holland | 21-08-19 | 08:46:
Zuid-Afrika, net als Peter R.
Maar je kan ook gratis wonen. Scheelt een hoop kosten.
Denk nou eens na
twitter.com/nadiapalesa/status/116393...
Maar om de straat op te gaan om te protesteren tegen hun lot en het kartel dat dit veroorzaakt, vinden de mensen geen goed idee. Liever blijft men in de opvang en kijkt elke dag met valse hoop naar Jinek om te zien of de toekomst wellicht verlichting zal brengen.
Met een aanwas van 80.000 bijstand, zorg, huis,, zakgeld, leefgeld, ik ben hier legaal maar ik wil toch geld aanvragers. Moet het uit de lengte of de breedte komen. En aangezien we 11 miljard over hadden op de begroting moet er volgend jaar ook weer extra geld naar Brussel. Je kunt bijna berekenen wat je als werkende betaald per euro aan al deze goedbedoelde ellende
Er worden voormalig sociale huurwoningen verkocht voor 1,5 miljoen euro, we zijn alweer toe aan een nieuwe kentekenserie (nog nooit zoveel Jaguars en Tesla's zien rijden), zelfs CAO-lonen gaan ruim 3% omhoog. Ja, er zijn onrendabelen, maar de meeste Nederlanders hebben geld zat.
Die hebben de luxe nog even om nieuwe schuld te kunnen maken ..
Die dure auto s betalen ze echt niet zelf!
@joppo0 | 21-08-19 | 08:48:
Waar kan ik gratis een Jaguar halen?
Hebben ze daar ook Maserati's?
De meeste hebben (nog) geld, maar een heleboel figuren niet meer. En dat zijn dus niet allemaal bijstandsgenieters. De werkenden zijn nu aan de beurt. U weet wel degenen zonder toeslagen die net overal buitenvallen. Die zie je rap verarmen.
Omdat Tesla’s bijna gratis worden weggeven door de overheid. Mijn baas heeft er ook een. Want goedkoop.
@Analia von Solmsch | 21-08-19 | 09:05: Dat wil zeggen die Tesla's worden betaald door mensen die er nooit eentje zullen kunnen betalen.
Dat zijn die mensen wier "bruto beschikbaar" inkomen per huishouden 21% is gestegen en daar ongetwijfeld heel tevreden mee zijn onder de brug in een gevonden slaapzak met een blik bonen van de voedselbank.
Och het gaat allemaal zo goed in Nederland. #trots
Gaaf land!
Oh ja, en iedereen krijgt het beter en zo ......... ofwel de goed nieuws propaganda van onze regering en de staatsomroep voor de zoveelste maal ontkracht.
Merkel heeft verkondig dat de schepen die het probleem groter moeten maken weer gaan varen, dus er komt geen einde aan.
Ik ga altijd naar de voedselbank om de Kazen te redden.
Alleen de jong belegen zeker?
@born2killn00bs | 21-08-19 | 08:40: en als ik klaar ben heb ik alleen gatenkaas zeker. Viespeuk.
Nederland moet zich schamen!
Offers moeten er gebracht worden zodat al die Nieuwe Nederlanders in luxe kunnen leven!
REAGEER OOK