Herbeleven: de hele Apollo 11 maanmissie
"We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard; because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills" - JFK
Kijktip van de halve eeuw! Dag 1 van maanmissie Apollo 11, vandaag vijftig jaar geleden gelanceerd.
21 maanden werk zit er in deze play by play herbeleving van een van de meest indrukwekkend prestaties van de mensheid. Hieronder staat dag 1 van de missie. Bijna acht uur beeld met animaties en boordcomputer en gratis inbegrepen analoog-nostalgisch jongensdroomgevoel. Sla eerst ff wat astronautenvoedsel in want je komt voorlopig niet van de bank. Much more to come: dagelijks nieuw materiaal (en een adembenemende jongenskamer van een archief) is te vinden in dit fantastische kanaal, waar de missie van dag tot dag wordt herhaald. Bijgevoegd leesmateriaal: het Apollo 11 NASA Flight Journal. Voor de kortere aandachtsspanne is deze timeline, met foto's van minuut tot minuut, ook een aanrader.
Voor wie bij deze giant leap for mankind vijftig jaar later een beetje contemporaire context mist, hebben een citaat van de zuurtjes van nrc, hieronder, voor wie een parade pas een feestje is als ze er overheen hebben kunnen regenen. Dan liever op de Amerikaanse manier: zet modern-historische verfilmingen First Man en Hidden Figures vooral op uw kijklijst.
Na de breek de Time Table van de hele Apollo-missie
Update 17 juli: Video dag 2 uitgelicht, topic omhoog gegooid.
Zo. Ga d'r maar eens goed voor zitten (DAG 2)
Release dates and details
Friday 5th July - Pre Flight Press Conference (27 min)
Tuesday 16th July - The countdown from T-3 hours, Crew departs, Pad operations, Launch, Earth orbit, TLI, LM Docking, S4B Ejection, TV, Sleep (8 hours)
Wednesday 17th July - 15:28 GET to 42:28 GET - Wakeup, Unscheduled TV, P52s, MCC1, TV, Unscheduled TV rebroacast, Sleep ( 4 hours)
Thursday 18th July - 43:29 GET to 62:30 GET - Wakeup, Luna 15 Press Conference, TV (inside the LM), Sleep (4 hours)
Friday 19th July - 63:00 GET to 87:41 GET - Wakeup, LOI-1, TV from lunar orbit, LOI-2, LM checkout, sleep (6 hours)
Saturday 20th July - 89:39 GET to 114:53 - Wakeup, transfer to LM, Seperation of CSM/LM, The Lunar Landing, Moonwalk, Sleep (11 hours)
Sunday 21st July - 115:51 GET to 143:01 - Wakeup, Prep for ascent, Ascent, Rendezvous, Docking, LM jettison, TEI, TV and photography, Sleep (9 hours)
Monday 22nd July - 144:00 GET to 161:29 GET - wakeup, MCC2, TV, Sleep (4 hours)
Tuesday 23rd July - 162:28 GET to 183:27 GET - Wakeup, Final TV, Preperation for re-entry, Sleep (2 hours)
Wednesday 24th July - 185:29 GET Wakeup, Final observations, SM Seperation, Re-entry, Splashdown, Recovery, USS Hornet, Nixon greets crew, CM recovery (4.5 hours)
Monday 12th August - Post Flight Press Conference - reconstructed video of the presentation made by the crew (1.25 hours)
Every photograph and available 16mm film is used as near to the actual timeline as possible. Audio is air-to-ground, flight director loop, capcom loop and onboard DSE tapes when usable. Over 55 hours of video.
Reaguursels
InloggenDe landingen op de maan wordt door de meeste mensen ervaren aan dat wat gelijk is aan het geloof voor een bepaalde god.
Ook leuk deze van CBSN de 1e dag zoal hij verliep.. met ook normaal nieuwsitems en reclame uit 1969
m.youtube.com/watch?v=zYnF31el-ik#men...
Kunstje niet herhaalbaar, bouwtekeningen kwijt.
Oplichten betekent verhefffen of optillen en tevens de kas tillen of de laai lichten. www betekent iets anders dan world-obloidsphereoid-web.
net de bioscoopversie gezien. Goed verhaal en een beetje korter ook.
ik geloof nee ik weet dat er machten zijn die achter de schermen samenwerken en zaken bepalen waar wij niet direct weet van hebben. Ook de media, iets wat ik al lang wist voordat iemand als Jensen ballen toonde, is hier (groten)deels bij betrokken (veel journalisten etc. zijn zich er niet eens van bewust. Maar complot theorieën zoals de maanlanding is niet echt en heeft nooit plaatsgevonden, het letterlijk creeéren van bijv. hongersnoden, chemtrails in de lucht met giftige stoffen en de ontwikkeling van een dodelijk virus dat 50% van de mensheid zal uitroeien ofzo zijn onzin. Was het maar waar want dan zou vroeg of laat uitlekken/ontdekt worden. Maar helaas gaan deze machten vele malen subtieler en slimmer te werk. Een voorbeeld? kijk zelf lekker om je heen .. nou vooruit :)
5 Juli in de krant der kranten, althans als je progressief, anti zwarte piet, anti Nederland, pro klimaatkerk en pro EU bent, een zogenaamd kritisch stuk over de EU politiek en zogenaamd woedende EU politici. Zogenaamd kritisch want hoe kan een EU krant ineens EU kritisch worden? Allemaal fake. En zie 16 Juli in dezelfde krant, die meedingt naar felbegeerde Media Deug Award 2019 een totaal ander stuk incluis liefelijke foto's van een lieve vrouw (ahum) en let ook hier op de details, en eindigt met de legendarische woorden van onze nieuwe EU leider (censuur) „De taak die voor me ligt, stemt me nederig.”
www.nrc.nl/nieuws/2019/07/05/een-klap...
www.nrc.nl/nieuws/2019/07/16/von-der-...
Its a lot of bullshit...
Een man op de maan zetten.
Apollo 11 kon ook alleen in Amerika gebeuren toen dat land nog het land van de onbegrensde mogelijkheden was.
Tegenwoordig proberen de ongekozen machthebbers in grote logge overheidsbedrijven/grote bedrijven met grote logge overheidscontracten, de wereld grenzeloos te maken voor criminaliteit en mensensmokkelaars.
De laatste president die op het gejuich van de deep-state en de media kon rekenen was Koning 0bama den Eerste, die gedurende zijn 8 jarige rijk een transgender-freaky man op het damestoilet wist te zetten.
Tip: Maandag al een uur op de BBC Stargazing Moon Landing Special met professor Brian Cox en Darah o Brien gezien.
Leuk en informatief, moet vast ergens terug te kijken zijn.
Ontwikkelingen staan niet stil, komen op korte termijn nog een paar leuke dingen aan.
Gaat aan Hilversum voorbij, niet klagen jij!, wij hebben Floortje met haar dwangmatige reisstoornis.
Kan iemand mij uitleggen, waarom we er in de jaren 60 en 70 "geweest" zijn, vervolgens 30 jaar niet en nu op eens wil iedereen weer??
Retro is weer helemaal in, net als jaren 80 zaken of oude gamecomputers en zo.
Tijdsgeest.
Jaren 60/70 was hartje koude oorlog, ons tegen hullie de Rus.
Toen kwam de oliecrisis en was de poen op. De koude oorlog liep langzaam als een natte scheet leeg, waardoor de focus vanaf de jaren 80 op meer duurzame ruimtevaart kwam te liggen.
Geen wedstrijdje verpissen meer tussen de Yank en de Rus, maar herbruikbare ruimtevaartuigen en een internationaal ruimtestation.
Dit heeft in de jaren 80/90/00 zoveel meer wetenschappelijke kennis opgeleverd, dat bijvoorbeeld de maan niet meer als een blok steen gezien wordt, maar als een potentieel grote bron van waardevolle mineralen. En tevens als een potentieel lanceerplatform voor reizen verder ons zonnestelsel in. Waar ook nog eens talloze brokken waardevolle mineralen rond zweven.
Ergo, het is geen politiek meer, maar commercie.
Waar de politiek in de jaren 60/70 een godsvermogen en de levens van de nodige astronauten er tegen aan kwakte om de wedstrijd verpissen te winnen, daar pakt de commercie het gestructureerder aan.
Ja, er wordt flink wat geld tegenaan gegooid, maar dat moet op langere termijn ook geld opleveren. Dus moeten er duurzame resultaten behaald worden.
Verder worden er wereldwijd nog plenty oorlogen gevoerd, maar owee als een astronaut in dienst van een commerciële onderneming het loodje zou leggen.
Samengevat, de reden waarom nu weer naar de maan (en verder) wil is anders en het gaat langzamer omdat er vooral commerciële ipv politieke motieven aan ten grondslag liggen.
@WasHetMaarMakkelijk | 17-07-19 | 09:32: en toch ook de. Ompetitie tussen een paar landen. Weer USA en Rusland, maar ook nieuwe, dan wel opkomende zogenaamde ruimte naties zoals Europa, China, India.
Commerciële belangen zijn denk ik ook steeds belangrijker geworden, maar ook wel wetenschap. Dat punt van een lab of lanceerbasis op de maan is aantrekkelijk voor ruimtevaart. Net als ISS.
Kort antwoord:
Vietnam, Koude oorlog, Golfoorlog I, Joegoslavië, Golfoorlog II, Afghanistan.
Allemaal nogal kostbaar.
Iets langer antwoord: Voor verkennende en pionierende ruimtevaart was bijna geen geld meer, behalve dan voor de spaceshuttle, die nuttige payload in de ruimte schoot en ook nog wat geld opleverde door commerciele satellieten, en het ISS dat eigenlijk een politiek gemotiveerd ruimtevaartproject was om Russische ingenieurs na de val van de Sovjet Unie aan het werk te houden zodat ze hun kennis en expertise niet aan de hoogste bieder (lees: schurkenstaten) zouden verkopen waar je dan weer last van krijgen.
Dat wordt in deze serie uitgelegd www.vpro.nl/programmas/chasing-the-mo...
Misschien heeft het wat te maken met de twee minuten radio stilte op het officele kanaal waarbij op het medische kanaal gedraporfeerd werd
Over.. seeing extraterrestrial objects on the Moon, including flying saucers parked along the edge of a crater within their view.”
Met dank aan de radioamateurs die dit onderschept hebben
NASA Mission Control:
‘What’s there ? Mission Control calling Apollo’
Apollo 11:
These babies are huge, sir … enormous….Oh, God, you wouldn’t believe it!
I’m telling you there are other space craft out there… lined up on the far side of the crater edge…
They’re on the moon watching us.
What other things?
Juist dat was de hint naar full exposere van de industrial complex en hun Criminele alien vriendjes
youtu.be/PUx1SURbb3g
Niel zij nooit veel maar toch...
altijd het klein detail wat men vergeet is dat de oppernazi Wernher Von Braun een verschikkelijke MOFO was.
staat ook op de NASA site www.nasa.gov/centers/marshall/history...
Dus je had 'm liever bij Stalin gezien?
Relevantie mbt onderwerp?
@bwanabanjo | 17-07-19 | 11:33: gewoon een belangrijke voetnoot lijkt mij. De man was verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van de V1 en V2. Er zijn duizenden mensen omgekomen door de aanvallen op Londen en Antwerpen, maar nog meer door de productie waarbij talloze gevangenen in concentratiekampen werden ingezet, en die omkwamen agv ongelukken, uitputting, enz.
@puszuiger | 17-07-19 | 09:23: Tsja ik had hem liever bungelend gezien aan een touw. Alle joden en krijgsgevangenen die als slaven de dood ingejaagd zijn in grotten en ondergrondse bunkers om toch vooral raketjes te bouwen. Die man heeft redelijk wat doden op zijn geweten. Maarja het is niet alsof WO2 eerlijk geeindigd is. Degenen die moesten bungelen na de Nurnberg trials zijn slechts een miniem deel van de werkelijke verantwoordelijken. Maar eerlijk is eerlijk, Werner von Braun had gewoon moeten hangen.
Dan hadden ze de V2 maar moeten reverse engineren.
Was giant leap for 'man'kind wel genderneutraal? Dit lijkt meer op de klok nog eens vijftig jaar terugzetten.
De vraag stellen is hem beantwoorden :-) "Mankind" is an inherently sexist term. It reinforces the general viewpoint that the normal, default type of human is male, and females and non-binary people are abnormal or exceptional. When we talk about people, we need to be mindful about ensuring we're really talking about everyone.
@Aicar.Ketonen | 17-07-19 | 02:38:
Is dit je persoonlijke slaapmantra?
Je moet bij joop.nl wezen, hier zitten alleen normale mensen.
Dhr. van Rossem, dit is echt mijn ding, ik ga eerdaags naar Den Haag (Omniversum), om het allemaal te bekijken samen met mijn broer, dit is/wordt zijn verjaardagscadeau.
Hij is immers jarig op de dag dat de mensheid zijn eerste stap zette, buiten de Aarde.
Over Neil Armstrong ( ijskonijn 1e klas ), dat hij de Eagle trachtte neer te zetten, was A, de coordinaten niet goed waren, waar te landen, B, vervolgens brak zijn stuurpookje af…….
Hij vroeg toen aan Buzz Aldrin, " heb jij een ballpoint bij je?, Buzz zei, " ja dat heb ik Neil ", Neil ( houdt mij ten goede in deze )brak deze ballpoint af of zette deze ballpoint op de " afgebroken joystick " en met nog weinig brandstof/lucht om over de rotsblokken, krater en hiermee verder vloog om hun landing uiteindelijk succevol te bewerkstelligen.
Helden, tenminste voor mij wel, das Youri Gagarin voor mij ook, al deze mannen trouwens die in de Jaren 60 het lef hadden om ( spacerace ) het onbekende te ontdekken.
Ik weet het, lang schrijfsel van mij, maar toch is dit een behoorlijk stuk geschiedenis wat mijzelf erg aanspreekt en mede daarom heb ik op van Rossem zijn bovenstaande bijdrage op deze manier reageer.
Dit is uiteindelijk te danken door een operatie, 2e wereldoorlog, genaamd, " Operatie Paperclip ", is het etisch…..?!
De Russen hadden waarschijnlijk wel de blauwdrukken in handen ( de Spoetnik en1e mens in de ruimte, genaamd Gagarin ).
Het verschil is dus wel, dat de Amerikanen het brein hadden, wat hun uiteindelijk de ontwikkeling gaf tot de Apollo missies naar de Maan.
50 jaar bedrog, wat zijn bekende eigenschappen van vacuüm en zwaartekracht en hoe verhoudt zich dat tot het beeldmateriaal wat beschikbaar is van de maanlandingen? Een paar voorbeelden: - In een vacuüm is er geen verplaatsing van luchtdruk, Apollo 15: www.hq.nasa.gov/alsj/a15/a15v.1485548...
Tijdstip; 1:27, vlag is geplaatst en beweegt niet meer, maar wappert na het passeren van astronaut
- Voorwerpen, ongeacht grootte of gewicht, vallen met dezelfde snelheid in een vacuüm, Apollo 16: www.hq.nasa.gov/alsj/a16/a16v.1202523...
Tijdstip; 0:28, maanzand valt bij de sprong sneller op de grond neer dan astronaut
- Geluidsgolven planten zich niet voort in een vacuüm, Apollo 17: www.hq.nasa.gov/alsj/a17/a17v.1675933...
Tijdstip; 2:34, achterkant pak raakt deksel kist en valt met geluid, microfoon zit in de helm
Als er iemand met goede verklaringen komt voor deze onmogelijkheden, dan ben ik bereid te geloven dat het beeldmateriaal van de maanlandingen niet op aarde zijn opgenomen. Tot nu toe is dat nog niet gebeurd.
Om zeker te zijn zou je jezelf en je kinderen niet moeten vaccineren.
Wat ken ons het nou rotten wat jij gelooft!
Wat boeit het nou of het in de studio is opgenomen, als je maar lul hebt
#enpassant | 17-07-19 | 00:40 ,
Ja, dat kan ik, idd pure vacuum en idd totaal geen weerstand, dat vlaggetje, ging krom... weet u waarom?!
Omdat zij metalen stokjes hadden bevestigd aan diezelfde vlag, maar hij ging niet goed open, dat gaf het idee, dat het nep leek.
Ik zal niet zeggen dat Nasa dingen voor ons als mens achterhoudt, maar in deze beledigt u toch wel deze astronauten.
U gelooft ook waarschijnlijk dat de Aarde plat is?!
enpassant,
U gelooft ook niet in vliegen?!
ikga een beetje met u mee, het is idd fascinerend dat na de " Gebroeders Wright ", nog geen 60 jaar later de mens op de Maan staat.
Dat vind ikzelf ook bijzonder.
Ze zijn maar 1 keer op de maan geweest met behulp van alien technologie.
En de aarde is plat, wen er maar vast aan.
Hoop dat Buzz Aldrin je op je smoel komt slaan.
Die atoombommen zijn ook allemaal onzin joh.
Die iPhone in je zak is ook nep.
Die straaljagers zijn allemaal hologrammen.
Niets is echt, alles is 'n illusie.
Gaap, je bent wel erg ouderwets
U bent bekend met het feit dat op het oppervlak van de maan geen totaal vacuüm is?
De maan heeft een atmosfeer, heeeeel minimaal vergeleken met op aarde, maar het is er wel. Jij praat over een absoluut vacuüm, wat het dus niet is op het maanoppervlak.
Dat is inderdaad zuur van NRC en ook onjuist, aangezien de iconische foto's van de aarde door Apollo 8 en 17 juist worden gezien als een doorbraakmoment voor o.a. gelijkheid en milieu: mensen realiseerden dat we met z'n allen op deze ene aarde zitten en er geen vervanging is (zie: en.wikipedia.org/wiki/Earthrise ). Maar goed, als je eigen navel je gehele blikveld beslaat, dan zie je dat dus niet.
Ah joh, 3 man naar de maan, da's toch niks. Heel europa gaat naar de maan.
Ik heb mijn twijfels.
Zolang uw huisarts dat niet tegen u zegt zal het wel meevallen met u.
Ik ben er 50 jaar geleden goed voor gaan zitten. Mijn familie had net 2 jaar zijn eerste TV en ik zat elke avond aan het toestel gekluisterd. Spannend, leerzaam en onderhoudend (ik meen dat Henk Terlingen hier de bijnaam Apollo-Henkie aan overhield). Vreemd genoeg heb ik niet de minste behoefte om de herhaling te zien.
Misschien bent u uw jeugdige verwondering wat kwijtgeraakt?
Ik ben toch wel een beetje jaloers op het feit dat u dit live hebt mogen meemaken :)
@Solar666 | 16-07-19 | 23:39: Ikke ook!
Wij keken thuis ook altijd en ik vind het nog steeds fantastisch. De film Apollo 11 ga ik binnenkort bekijken en ik hoop ook nog een keer naar Kennedy Space Center in Florida te gaan.
@Gravin v Kippenbouth | 16-07-19 | 23:49:
been there, done that.
in de grote hal bij de banana creek tribne hangt een Saturnus V raket.
een echte.
@Solar666 | 16-07-19 | 23:38:
Nee, het is eenvoudiger. 50 jaar geleden wist niemand of het goed zou aflopen. Het had ook best mis kunnen gaan. Nu weet je al dat het goed afloopt.
@JvanDeventer | 17-07-19 | 00:05: Ah verdorie! Spoilers!
Toos Doos | 16-07-19 | 21:46
Dank voor de tip.
Super gaaf, zag het net rond 23:13 gebeuren. Alleen de onderkant van de maan bleef over als een soort smiley. Daarna trouwens geheel verduisterd, volgens mij nu nog steeds.
nee, vandaag wordt de maan niet volledig verduisterd.
Nou ja, door de wolken, misschien.
We moeten het klimaat redden, maar ondertussen gaan er vele miljarden richting ruimte, want Mars moet.
Net zoiets als de plantjes water geven, terwijl het huis in brand staat.
Als er geen cent aan te verdienen valt zouden ze het niet doen.
Heeft Neil voor deze film een Oscar ontvangen?
Iedereen uit Bergen is op Maan geweest.
Niks speciaals aan..
Wordt het niet eens tijd voor de eerste vrouw, neger en travestiet op de maan?
Dat lijkt mij heerlijk. Maar dan wel samen in een capsule er naar toe sturen. Die hebben de hele weg ruzie.
Ik ken mensen die alles ontkennen wat betreft de maanlanding en dat zijn GEEN kaaskoppen.
Prachtige reactie van het NRC "maanlanding stelt niks voor, want prestatie blanke man".
Nou de 2de man op de maan was ook een blanke man. En de 3de ook. En alle mannen daarna ook. Geen lesbische negerinnen. Geen besneden woestijnnomades. Alleen maar blanke mannen. Ze hadden niet eens een genderneutrale toilet aan boord van de Apollo 11.
Die maanlading was helemaal niet inclusief. Dus telt ie niet mee.
Was giant leap for 'man'kind wel genderneutraal?
"Mankind" is an inherently sexist term. It reinforces the general viewpoint that the normal, default type of human is male, and females and non-binary people are abnormal or exceptional. When we talk about people, we need to be mindful about ensuring we're really talking about everyone.
Zeg maar tegen het NRC dat als blanke mannen niet al die dingen gedaan hebben die ze hebben gedaan dat we nu nog in hutten van koeienstront hadden gewoond en achter een buffel hadden aangelopen.
Als het zwarte mannen waren dan was het volgens zeur-links omdat wij liever zwarte mensen levens riskeren in ons 'witte mannen' experimenten omdat wij ze minderwaardig vinden. Linksom of rechtsom, vind gehersenspoeld links altijd een reden om te janken over blanke mannen in hun cult van identity politics. Zij staan op ver verkeerde kant van de geschiedenis en ik ben al lang helemaal klaar met links.
Ga die docu chasing moon kijken. Dan zul je zien dat de enige "zwarte" astronaut van toen tegen is gewerkt als in we motten geen negers. Het was tenslotte 1960 he. Overigens was het president Kennedy die er juist op stond ook gekleurde mensen toe te laten tot het programma.
De bioscoopfilm was fantastisch. Ondanks dat je weet hoe het afloopt, plus de beelden van toen en nu. Ik vond het spannend en mooi. De achtergrondmuziek is daar mede debet aan.
Ik heb er van genoten.
Ja mooi he!
Dank jullie wel, dit is echt schitterend.
Deze site trouwens ook, kun je alles in real time mee beleven.
Verbazend hoe kalm die communicatie is tussen Apollo en Houston.
apolloinrealtime.org/11/
Hele dag al aanstaan. Wat Nuuk zegt. Goede tip
Testpiloten: ijzeren discipline en kalmte.
Fantastsich thnx!
Er is nooit een mens op de maan geweest, want de aarde is plat.(-)
Denk toch eens een keer zelf na, mensen.
Ook leuk: Buzz Aldrin die een ontkenner op zijn bek slaat: www.youtube.com/watch?v=wkytMW1jV5o
Over 5 miljard jaar is onze zon door haar waterstof heen. Dan moeten we hier wegwezen. Gezien de afstanden in het Heelal kunnen we daar maar beter zo vroeg mogelijk mee beginnen.
Huh? Het was toch allemaal maar een hoax? Besides.... de aarde is toch plat? Ha, wie maakt me wat!
Toch was 29 oktober van dat jaar belangrijker, imho.
Geweldig, ik kan me die tijd van de eerste maanlanding nog goed herinneren. Wij zaten thuis voor de buis gekluisterd. Zo gaaf dit.
Bestond er toen al televisie ?
Ik ben te laat geboren.. .bijna beetje jaloers up U!
@Baron Clappique | 16-07-19 | 22:36: Nee. Iedereen keek mee via de postduif
@Baron Clappique | 16-07-19 | 22:36:
Zeker Baron. Ik ben een ouwe taart.
En wat heeft dit alles ons uiteindelijk opgeleverd ? Waaruit bestaat nu eigenlijk die "giant leap for mankind" ?
Klittenband!
Eerlijk gezegd was en is het totaal nutteloos mensen naar de maan en terug te brengen. Nou ja, afgezien dan dat het koude oorlog was en de VS wilde laten zien wie er de enige supermacht was.
@MacMiep.nl | 16-07-19 | 22:20:
klittenband bestond al 40-50 jaar, op dat moment.
spinoff.nasa.gov/flyers/apollo.htm
@zetje01 | 16-07-19 | 22:23: Er is ontzettend veel van geleerd. Toen Kennedy de aftrap gaf, wisten ze niet eens of het wel mogelijk was. Alles moesten ze uitvinden. Computerwetenschap heeft een enorme boost gekregen. Daar profiteert u nu nog van!
Nou, om te beginnen dat u hier kunt reageren.
@zetje01 | 16-07-19 | 22:24: 1941. Pas in 1957 begon de productie.
Teflon pannen he :-)
@Hedieho | 16-07-19 | 22:30: If nothing sticks to teflon, how does teflon stick to the pan?
@MacMiep.nl | 16-07-19 | 22:26:
welnee. echt gelul dat we de huidige staat van onze computers te danken hebben aan het apollo project.
(effe voor de duidelijkheid: mijn hele leven ben ik al gefascineerd door apollo. (en laatst op kennedy space center een saturnus V gezien))
Wat dacht u van de pen die ook ondersteboven kan schrijven? Jaren later ook via Tellsell aan de man gebracht. Ik heb er zelf ook twee. It's amazing.
@frank4444 | 16-07-19 | 22:39: Dat zeg ik ook niet. De ontwikkeling is er enorm door versneld.
@Lochos | 16-07-19 | 22:40: dat ding kostte miljoenen aan ontwikkeling... en de Russen gebruikten gewoon een potlood....
@Lochos | 16-07-19 | 22:40:
De Russen hadden daar een veel goedkopere en minstens net zo'n geniale oplossing voor: Het potlood.
@MacMiep.nl | 16-07-19 | 22:41:
ik vind dat je dat moet onderbouwen.
Succes daarmee! Want het is een absurde stelling.
In mijn optiek zijn dat niet eens de spinoffs.
Miljoenen jaren is het leven gekluisterd geweest aan de aarde. Tienduizenden jaren was de mens dat ook. We bouwden van alles. Van grote monumenten tot grote culturen of rijken. Maar wat alle grote en kleine mensen gelijk hadden was dat ze omhoog keken, en de onbereikbare maan zagen.
En in 1969 heeft de mensheid, doordat de Amerikanen en de Russen in een koude oorlog waren, meegemaakt dat we voor het eerst, van alle leven op aarde, na miljoenen jaren evolutie, op een ander hemellichaam stonden. De eencellige ontsnapte van zijn geboorteplaneet door evolutie. Het was als het eerste uitvliegen van de arend uit zijn ouderlijk nest. En toen de lunar lander in het maanstof kwam, en men de call maakte: "Houston, Tranquility base here, the Eagle has landed", was dat niet alleen de landing van een mechanisch gevaarte maar vooral en veel meer ook van een eeuwenoude droom.
Als u dat niet ergens resoneert, en als u daar het gewicht niet van inziet, dat gaat geen enkel spinoff-verhaal (want die zijn er zat) u denk ik overtuigen.
@ alle Poetin adepten :
Ik heb nog nooit een potlood gezien bij TellSell. Dus dat argument is waardeloos.
"Mankind" is an inherently sexist term. It reinforces the general viewpoint that the normal, default type of human is male, and females and non-binary people are abnormal or exceptional. When we talk about people, we need to be mindful about ensuring we're really talking about everyone.
@DeJemelscheet | 16-07-19 | 23:14: Hulde. Zelden zo'n degelijke bijdrage gelezen.
WD40 toch?
Ook interessant: de docufilm 'the Farthest'. Over de Voyagers, die nu ons zonnestelsel uit zijn. Computers kleiner dan wat er nu in je elektronische autosleutel zit...
Even voor de maanlanding-ontkenners: de Russen was dat ongetwijfeld opgevallen en die hadden dat zeker lachend wereldkundig gemaakt.
Die Russen heb het zelf lachend gekopieerd
Nee hoor, want die Russen hadden ook boter op hun hoofd. Hun ruimtevaartprogramma was ook niet allemaal wat het leek, wat ze ons wilden doen geloven. Zo was Yuri Gagarin bijvoorbeeld helemaal niet de eerste man in de ruimte. Hij was de eerste die het overleefde, dat wel.
@VanBukkem | 16-07-19 | 22:21: Van Bukkem :Te dom om te poepen
@VanBukkem | 16-07-19 | 22:21:
Hoeveel dode Russen zweven er nu nog in een baan om de aarde ?
@Baron Clappique | 16-07-19 | 22:30: De grootste kans dat je raketje boem doet is bij het opstijgen.
@Baron Clappique | 16-07-19 | 22:30:
Ik hoor het alweer; ik word niet serieus genomen hier.
*in zijn kuif gepikt*
@polgroningen | 16-07-19 | 22:34:
Stukjes dode Rus dan.
Een wapperende USA vlag op de maan blijft toch nog steeds raar, vooral omdat daar geen wind is.
Helemaal raar dat jij het er over hebt, want niemand heeft namelijk een wapperende vlag gezien op de maan.
Dat was een ventilator, om het echt te laten lijken.
Zo gedraagt een vlag zich in een vacuum. Even later was ie stil en zo hangt ie nu nog.
Dat wapperende vlag argument vind ik een van de slappere argumenten waarom de maanlanding fake is. Een sterker argument bijvoorbeeld vind ik dat het totaal ongeloofwaardig is dat ze zo'n 'event' live op televisie zouden uitzenden, met het risico dat Neil -oeps, barstje in zijn helm- een gruwelijke dood sterft live op tv, voor 1 miljard kijkbuiskindertjes. Dat gaat er bij mij dus niet in. En als dat niet waar is, wat is er dan nog meer niet waar vraag ik mij af.
@VanBukkem | 16-07-19 | 22:34: Zit anderhalve seconde tussen vanwege de afstand. Er heeft vast wel iemand met de vinger boven een rood knopje gezeten, zwetend. Vroeger was men niet zo preuts, kijk maar naar Vietnam. Beelden genoeg.
@Macmiep: helaas niet. De vlag was te dicht bij de maanlander geplant en is omvergeblazen bij de lancering bij vertrek. Dit heeft Aldrin later toegegeven.
Ik denk dat ze er wel zijn geweest. Anders zouden Xi, Vladimir, Narendra en/of Jean-Claude wel Trump ermee confronteren dat ze niks van de landing op de maan kunnen vinden met hun eigen sondes en satelieten.
Toen America nog echt great was..
Overigens filmtip: "The last man on the moon."
Over, je verwacht het niet, de laatste man op de maan.
Mwah... in Vietnam gingen ze anders nog flink tekeer...
En dan te bedenken dat de maan plat is.
En dan te bedenken dat vanaf de maan gezien de aarde rond is
En van kaas is
Zag je die vlag wapperen op de maan? Nou dat heb je dan verkeerd gezien.
Ze hadden de deur van de apollo open laten staan en dat tocht nogal.
Houston, we have a problem.
O nee, dat was een latere Apollo; nr 13, toch?
Dank voor de links en kanalen. Het hele circus heel bewust meegemaakt, vanaf de toespraak van Kennedy tot aan de 1e landing aan toe. Leuk om dit nog op deze wijze terug te kunnen kijken en te herbeleven.
Dan bent u dus 4032043 jaar oud.
"Het was op tv dus het is waar."
@VanBukkem | 16-07-19 | 22:17: Flikker toch op man.
U is een reïncarnatie m/v/o ?
@Baron Clappique | 16-07-19 | 22:23: Donder op met dit soort stompzinnige nonsens opmerkingen. Het gaat hier om de 1e maanlanding.
@Zwizalletju | 16-07-19 | 22:25:
Voor jou de 2e al.
@Baron Clappique | 16-07-19 | 22:32: en u heeft duidelijk een probleem.
@Zwizalletju | 16-07-19 | 22:36:
Nee, nu ben je in de war met Apollo 13.
Telefoons waren van bakeliet. Aluminium kon niet zonder bramen gegoten worden. Er waren geen IT-shizzles met een capaciteit boven de 64KB. Maar tóch lukte het een man op de maan te droppen en weer weer weg te halen. Wat zij wij toch *óngelofelijk* gaaf als soort. Waarom zijn we eigenlijk niet vaker teruggegaan? .... oh wacht.... o_0
Omdat alle blauwdrukken kwijt zijn en oolk alle telemetrie gegevens en alle tapes overspoeld zijn.
@Pimp my Voortuin | 16-07-19 | 23:32: die hadden ze voor ze erheen gingen ook niet....
Voor de nerds, CuriousMarc op Youtube heeft deze week met zijn medenerds een orginele AGC aan de gang gekregen, zeer interessant :)
First Man. Ik herhaal het nog maar een keer. Totaalfilm.
In Apollo 11 zien we niet dat er astronauten zijn omgekomen maar dat deze mannen een missie hadden. Die aanvaardden de dood (want dat kon toen nog gebeuren, en dat gebeurde ook). Ze hadden idealen. Ze dachten niet aan Papadag.
Allemaal Amerikaanse propaganda. Net als Top Gun. Enz.
... toen waren de mannen van staal en de boten van hout en likte je aan raketjes van 50ct.
Ik geloof nog steeds niet dat er een mens op de maan is geweest
Sukkel.
Ik hoop dat we er een aantal heen kunnen sturen. Enkeltje.
@Madame Poitiers | 16-07-19 | 21:55:
Laat je niet opnaaien.
Geloof is geen wetenschap en wetenschap evenmin religie: Althans, zo zou het moeten zijn.
Dirk van Noort was een wijs man.
www.youtube.com/watch?v=FMkokpaAh78
@VanBukkem | 16-07-19 | 22:08: wijs en onverstaanbaar
@Terugkruizen | 16-07-19 | 22:14:
Volgens mij is dat Brabants ofzo.
Voor de echte pigs-in-space is er ook nog iets gavers : google op 'apollo 11 realtime' ( mag geen links plaatsen ).
Pas op, kan je 2 weken kosten.
Deze bedoel je?
https://apolloinrealtime.org/11/
Allemaal nep, geloof mij nou maar. Ook jij Brutus.
First Man. Daar leren we veel meer van.
Ik wacht op de eerste maanlandingontkenners.
Check.
Ik geloof er geen ruk van.
In die jaren koste het bouwen van die raket en alle materialen een fractie van het vermogen van Musk. Musk zou gewoon met wat geld kunnen kopiëren wat ze toen hebben gedaan. En hij is klaar. Waarom doet hij dat niet? Oude tekeningen uit de kast en met de kennis van nu het weer doen. Kan niet misgaan en hij is op die maan. Niemand ontkent dat er van alles en nog wat op die maan kan landen. Maar of er mensen zijn geweest, dat is nog maar de vraag.
Was verder voor die tijd, een prima Hollywood productie.
@VanBukkem | 16-07-19 | 21:51: Lul
Ze hebben vorige week daar bij Area 51 nog dat vlaggetje weggehaald....
@Hendrik_de_Brave | 16-07-19 | 21:58: Op de eerste plaats: Als je vandaag dat ding zou bouwen zou hij way duurder zijn. OP de tweede plaats kunnen we dat nu helemaal niet; veel tech die nodig is is verloren gegaan.
En drie: het is een wegwerptraket.
De Satrun-5 manier: Je koopt een vliegtuig. Je vliegt naar NY, komt daar aan, gooit ondertussen de vleugels weg, gaat naar Amsterdam terug in de cockpit alleen, en ook die gooi je weg. En dat elke keer weer.
Of de Muskway: Je koopt een vliegtuig. En vliegt heel vaak heen en weer. Beetje routine-onderhoud.
Welke manier is goedkoper denk je?
@DeJemelscheet | 17-07-19 | 14:11: Kleine aanvulling voor @Hendrik_de_Brave www.youtube.com/watch?v=mhIfeS3OumY
Op Nederland 1, 2 of 3 ?
4
Vanavond 23:39 volle maan met gedeeltelijke maansverduistering.
En dan te bedenken dat de maan plat is.
@IJsbrekert | 16-07-19 | 22:08: Dat is een fabeltje. De aarde is plat.
REAGEER OOK