Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Dieselauto even schoon als elektrisch', accijnzen toch met 2 cent per liter omhoog

Nou, de dagen dat we "kreunt als een dieselmotor" konden gebruiken om de optredens van Buck Angel te beschrijven zijn geteld.

De Mercedes-Benz C220d kwam in een test van de consumentenbond namelijk even schoon uit de bus als zijn elektrische concurrenten. "Elektrische auto’s produceren helemaal geen vervuilende emissies, waardoor ze automatisch een 10 krijgen in de Clean Air index. Naar nu blijkt, ligt ook de uitstoot van de Mercedes zo ver onder de drempelwaarden van Green NCAP, dat hij eveneens een 10 krijgt." GreenNCAP rapport PDF hier. Nu snapten we al bijzonder weinig van de wereld, maar in het Klimaatakkoord staat nog steeds dat dieselaccijnzen in 2021 met 1 cent per liter toenemen en in 2023 komt daar nog eens een cent bovenop. Als verschillige Mercedes C220d-rijder of een van al die andere merken die hun groene inhaalslag dan inmiddels gemaakt hebben, draait u dus alsnog op voor de truien van Rob Jetten.

Nuance-update: de Mercedes kreeg een 10/10 op de GreenNCAP Clean Air Test, die test op stikstofoxiden (NOx), fijnstof (PM), koolstofmonoxide (CO) en koolwaterstoffen (HC). Op koolstofdioxide (CO2) scoort de auto echter "adequate - marginal", ongeveer een 6,8 of zo, en de dieselaccijns is bedoeld om de CO2-uitstoot tegen te gaan. MAAR TOCH ZIJN WE BOOS!!!

Reaguursels

Inloggen

Gaan alle leden van de VVD, GL en D66 nu met de fiets op vakantie ? Want je kan natuurlijk niet het Groene gedachtengoed verspreiden, als je zelf de vervuiler bent..., toch?
Dus, lopend of met de fiets, naar je zeilboot, voor een heerlijk groene vakantie !

silicon eagle | 13-07-19 | 11:04

Een heel enge deugrobot met een hond. Gewoon echt eng en een extreem vervuilende frequent flyer. Ook zo'n ijdele betweter die ons alles verbied en zelf wel alles doet.

Flappie2006 | 13-07-19 | 04:22

Homo Sapie

Matwetwe | 13-07-19 | 00:51

Omdat Volkswagen corrupt was met hun dieseluitstoot hebben de politici het idee gekregen dat diesel slecht is. En dan is dat zo want alleen wat je erover hoort te denken telt. Feiten doen er niet toe. En het milieu doet er al helemaal niet toe.

Patatter | 12-07-19 | 22:33

Alle GS lezers beginnen met mij de bibberaties te krijgen.

A.Men | 12-07-19 | 21:54

Don't ask me what I want it for
If you don't want to pay some more!
(The Beatles, "Taxman")

MAD1950 | 12-07-19 | 19:37

Een elektrische auto mag dan wel schoon zijn op de plek waar hij rijdt. Heb echter het vermoeden dat ook hier de vervuiling over de grens wordt gegooid. Bovenal zijn bij veel werkzaamheden om de benodigde componenten en materialen te verkrijgen sprake van kinderarbeid onder hele slechte omstandigheden.

merallas | 12-07-19 | 19:17

Iedereen zal in zo’n wanstaltige Tesla rijden, wat betreft het kabinet. Dat dit leidt tot een humanitaire ramp in centraal Afrika vanwege misstanden in kobaltmijnen en navenante risico’s op burgeroorlogen, maakt de klimaatgekkies niets uit. Dat is toch een ver-van-je-bed-show

De Pilsvogel | 12-07-19 | 19:08

Mijn elektrische auto moet een trekhaak hebben. Kan er een grote caravan achter met een diesel aggregaat aan boord om de accu op te laden.
De eerste doden bij de laadpaal in Lyon zijn al gevallen. Hartinfarcten niet meegeteld.

bolletje kaas. | 12-07-19 | 18:25

Mijn C200 CDI combi uit 1999 is onlangs de 400000 gepasseerd, rijdt 1 op 16,5. Ik zal ooit met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen maar dan wordt het gewoon weer een mercedes combi turbodiesel, schijt aan die paniekzaaiers in Den Haag.

Datsun_Cherry | 12-07-19 | 17:49

Euuuh, dat klimaatakkoord, is dat nu alleen een eenrichtingsweg voor Nederlandse fossielen of dienen alle EU lidstaten hun mobiliteietsslaven hiervoor te laten boeten? Ik bedoel, we betalen in Nederland by far al de hoogste boete voor het feit dat ooit de verbrandingsmotor is uitgevonden.

D-Fens_1963 | 12-07-19 | 17:37

Fossiele brandstoffen raken ooit op dus moet er een goede vervanger komen. Waterstof of kernenergie

BozePaarseMan | 12-07-19 | 17:02 | 4

Waterstof is een energiedrager, geen energiebron. Met energie (van een kerncentrale) zou je waterstof kunnen maken, dan hoef je geen batterijen onder je auto te hangen. Probleem is dat waterstof moeilijk leip explosief is. Dus dat gaat niet zo lekker samen met al die gekke islamieten die graag infadels op blazen voor een stel lelijke maagden. Met een waterstof tank in iedere auto ie eigenlijk elk voertuig een suicide bombtruck.

Joostmochtnietsweten | 12-07-19 | 17:11

Als je LPG en waterstof gelijk stelt, sla je de plank een beetje mis swa ...

Langedweil | 12-07-19 | 18:58
▼ 1 antwoord verborgen

zou die hond een spuitje hebben gehad tegen hondsdolheid?

c02JEuk | 12-07-19 | 16:49

Ik vermoed dat ze die hond hebben moeten verdoven voordat Rob in de buurt kon komen. Die beesten hebben het niet zo op robots.

Vuurwezel | 12-07-19 | 16:37

Oproep aan Rob Jetten. Wanneer het klimaat je lief is laat dan jouw hond afmaken want honden eten vlees. En vlees krijg je door veel voer te verspillen aan varkens en koeien

BigKnor | 12-07-19 | 16:05 | 8

Beter is dat de hond Robje opvreet.

Ronnie uit Helmond | 12-07-19 | 17:42

@Ronnie uit Helmond | 12-07-19 | 17:42: Dat is zielig voor de hond want dan krijgt het een spuitje.

BigKnor | 12-07-19 | 17:55

Ik heb ook geen kinderen of honden en compenseer dat met een jaarlijkse extra vakantievlucht om mijn zuurverdiende euros in achtergebleven economieën te pompen.

Injegezicht | 12-07-19 | 18:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Zeg d666 zijn die klimaat truien wel klimaat neutraal geproduceerd in Nederland, of komen ze ook heel klimaat vriendelijk uit een lage lonen kinderarbeid land.
Klimaat drammer sloopt klimaat met import van troep truitjes.

DenUyl | 12-07-19 | 15:55

Die mijnheer Jetten op de foto kan beter een trui aantrekken met 'Klimatennaaier' erop.

Quib | 12-07-19 | 15:39 | 1

Of gewoon "ik heul".

Shareholder II | 12-07-19 | 15:56

In de jaren 1315 en 1316 was het zeer nat in het voorjaar in Europa waardoor miljoenen mensen de dood vonden vanwege hongersnood door misoogsten. Zomaar even een weetje voor de klimaatdrammers.

drs. P | 12-07-19 | 15:35

Mijn laatste diesel was een nieuwe Landrover. Die had label G van 'goor' .

Papa Jones | 12-07-19 | 15:34 | 4

@Het leven is zwaar | 12-07-19 | 15:37:
Ja, dat óók. Al is hier weinig terrein helaas. Maar heel veel sneeuw vond-ie ook leuk.

Papa Jones | 12-07-19 | 15:41

Je moet ook niet achter ons camperbusje fietsen. Daar komt zoveel CO2 uit dat we zelfs in de winter voor groene bladeren zorgen.

Quib | 12-07-19 | 15:41
▼ 1 antwoord verborgen

Natúúrlijk, want dit land moet en zal aan de stekker en kapot.

Cor Netto | 12-07-19 | 15:22 | 1

Niet mijn toekomst hier, vriend.

Shareholder II | 12-07-19 | 15:51

Wie fotoshopt "klimaat" ff om naar "Robbie" ? En doe mij dan meteen een shirtje. Doe maar XL (USA Size)

Count_Bassie | 12-07-19 | 15:10

Een leuker sweatshirt zou zijn: "ben jij ook een hysterische klimaatpopulist?"

litebyte | 12-07-19 | 15:05

Tja, ik vind dat niet eerlijk, om weer gelijk te komen moeten ze de stroom dus ook met 2 cent meer belasten zodat we weer eerlijke gelijke prijzen krijgen.

jan huppeldepup | 12-07-19 | 15:00 | 1

Ik vind ook dat alles duurder moet worden! Daar wordt de wereld een mooiere plek van namelijk.

Timide_Aso | 12-07-19 | 15:10

Ik kreeg maar liefst 200 euro van de gemeente als ik mijn oude auto zou laten slopen. Moet je nagaan: een defender uit 2000 in zeeg goede staat. Rijdt ongeveer 1:12 als je rustig aan doet en dat doe ik want ik ben een rijgenieter. Ik hou de snelheid van het vrachtverkeer aan, zo ben ik niemand tot last. Het ding is nu zo'n slordige 15.000 euro waard. 200 euro sloopsubsidi.

ugur | 12-07-19 | 15:00 | 4

€ 200 is een regelrechte belediging.
Op een tesla zit een stukje meer soepsidie.
Als ik u was, zou ik die defender koesteren.
Je weet maar nooit wanneer je een echte vluchtauto nodig hebt met dit opkomende klimaat in Europa

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 15:29

Ugur, wat is het label van uw defender? Ook de G van Goor? :D

Papa Jones | 12-07-19 | 15:37

@Het leven is zwaar | 12-07-19 | 15:29: of een Opel Mohammed.... volledig gesoepsidieerd!

Harrie7949 | 12-07-19 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland is bestuurlijk kapot en failliet

litebyte | 12-07-19 | 14:59

A new scientific study could bust wide open deeply flawed fundamental assumptions underlying controversial climate legislation and initiatives such as the Green New Deal, namely, the degree to which 'climate change' is driven by natural phenomena vs. man-made issues measured as carbon footprint. Scientists in Finland found "practically no anthropogenic [man-made] climate change" after a series of studies.

“During the last hundred years the temperature increased about 0.1°C because of carbon dioxide. The human contribution was about 0.01°C”, the Finnish researchers bluntly state in one among a series of papers.

This has been collaborated by a team at Kobe University in Japan, which has furthered the Finnish researchers' theory: "New evidence suggests that high-energy particles from space known as galactic cosmic rays affect the Earth's climate by increasing cloud cover, causing an 'umbrella effect'," the just published study has found, a summary of which has been released in the journal Science Daily. The findings are hugely significant given this 'umbrella effect' — an entirely natural occurrence — could be the prime driver of climate warming, and not man-made factors.
www.zerohedge.com/news/2019-07-11/sci...

**Oplossing Rutte :verhoogt nu belasting elektrisch rijden met 200 %**

pga | 12-07-19 | 14:57 | 1

En natuurlijk stralingsbelasting. Dat zal ze leren daar in de ruimte. Bovendien lopen we dan daarmee voorop en zijn we een voorbeeld voor andere landen. Niets doen is geen optie!

5611 | 12-07-19 | 16:33

Er is een moment waarop een auto een gigantische 'footprint' heeft: tijdens de productie. Hoeveel die auto ook verbruikt of hoelang het gebruiksleven van die auto ook is: die 'footprint 'van die paar uur productie gaat hij nooit meer halen. (of inhalen, of compenseren)
-
Bij de productie van een electrische auto is die footprint vele, vele malen groter dan bij een conventionele auto: er worden schadelijke en zeldzame grondstoffen bij ingezet en sommige van die grondsstoffen worden veelal ook nog eens gewonnen onder zeer onwenslijke arbeidsomstandigheden. (wáár blijft Mw. Ploumen op dat ene moment dat je haar toevallig wél nodig hebt???)
-
Een electrische auto is dus niet alleen vele malen 'vervuilender' dan een conventionele auto, hij is ook in andere opzichten nog eens heel veel 'mensonvriendelijker'.
-
Er helpt maar één enkel ding: minder, minder, minder, mensen op deze aardkloot.
-
Zo, en nu gaat Ome Bis zijn -perfect afgestelde- zuigdieseltje starten (4.2 liter, 6 lijn, bj. 1995) dat in vele opzichten een heel stuk 'schoner' is dan een Mercedes V6 die gisteren uit de showroom is gekomen.

bisbisbis | 12-07-19 | 14:49 | 3

zucht.. hetzelfde domme gelul als soms op Autobahn voorbijkwam. Je lult uit je nek.

Ten eerste zitten er in de accu's GEEN schadelijke stoffen. Het zijn geen ouderwetse NiCD cellen ofzo. Er zitten geen zware metalen in.

Verder zitten er ook geen schaarse materialen in. Er zit kobalt in, marginaal, wat niet schaars is maar weinig gedolven wordt.

Over de omstandigheden van dat delven zou ik als brandstofrijder maar snel je mond houden, je wil niet weten hoe olie gewonnen wordt.

En 4,2 liter diesl uit 1995 is NIET schoon.

KoopSlogelt | 12-07-19 | 15:22

@KoopSlogelt | 12-07-19 | 15:22: aanvullend: een lipo kun je niet eens inleveren als KCA, omdat het dat niet is. Die mag/moet in de normale prullenbak.

Ook het verhaal over je footprint, is hele grote quats. Voor 90% zijn de materialen en technieken voor electroauto's exact gelijk aan brandstofauto's. Het verschil is de motor (die voor brandstof VEEL complexer is en veel meer resources/energie vraagt) en de 'brandstof'/ accu.

Je hele posting is het typische domme borrelpraatgewauwel van mensen die echt niet weten waar ze het over hebben,

KoopSlogelt | 12-07-19 | 15:25

@KoopSlogelt | 12-07-19 | 15:25: De verschillen zijn inderdaad niet zo groot. Dat laat niet onverlet dat de productie van een auto inclusief alle grondstoffen een uiterst energie intensieve bezigheid is. Vanuit energie oogpunt kun je dan ook beter een auto helemaal op rijden ook al is hij wat minder energiezuinig.

5611 | 12-07-19 | 16:37

Steeds meer zinloze millieu belastingen
Negatieve rente op je spaargeld.
Maximaal 4 x per jaar pinnen ( ING)
Boven € 3000 contant mag niet.
Sleepwet
Mobil netwerk afluisteren
Miljoen miljard camera’s voor de verkeersveiligheid

Ik denk dat al deze middelen toegepast worden om u beter te kunnen mennen.
Links heeft de oogklepjes al op, en trekt de kar naar een afgrond.

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 14:38 | 1

Uw leven is inderdaad zwaar...

Quib | 12-07-19 | 15:48

Los van alle inhoud vind ik het wel mooi dat D66 nu een trui verkoopt met "klimaatdrammer" er op. Goed gespind.

Bakje Friet | 12-07-19 | 14:33

Ze gaan nu al de diepzee verwoesten om materiaal boven te halen om elektrische auto’s te produceren. De hele eco van de zeebodem gaat voor jaren naar de [email protected]@t* . Wat een milieu vriendelijke benadering. www.nioz.nl/en/news/diepzeemijnbouw-v... Fijne dag verder !

ja,diedus! | 12-07-19 | 14:32 | 3

Onbegrijpelijk. Gewoon op benzine en diesel blijven rijden dan maar. Daar hebben ecosystemen tenminste geen last van.

SmilingBhudda | 12-07-19 | 14:58

Wat een dom gelul. Ga eens kijken naar wat olieboringen hebben veroorzaakt.

KoopSlogelt | 12-07-19 | 15:27

Ik ben geen voorstander van censuur of gedachtenpolitie. Maar het zou goed zijn als leugens over de klimaatcrisis strafbaar werden. Typische leugens:
- De ijsbeer sterft uit door opwarming
- Walrussen springen van de kliffen door terugtrekkend ijs
- Eskimo’s moeten met hun hondenslee over half gesmolten ijsvlaktes door opwarming
- De zeespiegel stijgt sneller dan normaal
- Het weer is steeds extremer
- De electrische auto is beter voor het milieu
- De mens heeft het vermogen om klimaatverandering te stoppen
- Het is één voor twaalf
- Rob Jetten is een toffe peer

Zeddegeizot | 12-07-19 | 14:21 | 6

De EV is wel degelijk beter voor het millieu. De rest is bullshit.

KoopSlogelt | 12-07-19 | 15:27

@bisbisbis | 12-07-19 | 14:30: Er zijn leugens, harde leugens, en groene leugens. Die laatste worden ook wel wetenschappelijke feiten genoemd.

Zeddegeizot | 12-07-19 | 16:14

@KoopSlogelt | 12-07-19 | 15:27: nee, want de energie komt gewoon uit de kolencentrale... Het aandeel hernieuwbaar is een fractie...

mrXL | 12-07-19 | 17:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Rob J heeft pret omdat zijn hond is overleden door gebrek aan CO2.

jacobh-59 | 12-07-19 | 14:14

Denkt nou werkelijk iemand dat verhoging van accijns op diesel iets met het milieu te maken heeft! Alles draait alleen maar om de centjes en om te kunnen deugen.

Gomezlopez | 12-07-19 | 14:11 | 2

De accijnsverhoging is nodig om de teruglopende inkomsten door verminderde benzine/diesel verkopen te compenseren als er meer stekkerauto’s verkocht gaan worden van uw en mijn opgehoeste subsidies. Worden wij dus twee keer gepakt.

Alco-de-Holist | 12-07-19 | 14:29

U heeft het uitstekend samengevat.

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 14:29

Overbevolking en migratie zijn de grootste bedreiging voor het klimaat. Dus laten we werken aan minder CO2-uitstoot en die kalifaatbroedsels gewoon daar laten.
Verder, diesel is qua brandstof vorige eeuw, net zoals kolen. Uitfaseren en op zoek naar een goede, werkende brandstof en dat is elektrisch rijden niet. Zeker niet zolang we nog met lithium en accuzuur werken. De milieuschade daarvan is enorm.

Graaisnaaiert | 12-07-19 | 14:11

Ach, kijk nou. Mercedes heeft betere sjoemelsoftware dan Volkswagen!

omanders | 12-07-19 | 14:08

Diesel doet het slecht als het aankomt op NOx en ultra fijnstof. Geldt ook voor vliegtuigen maar daar hoor je frequent flyer en klimaatdrammer Rob Jetten nooit over.

Solar666 | 12-07-19 | 14:08 | 1

Laatste generatie diesels presteert uitstekend op NOx en fijnstof, aldus TNO. Gel*l dus.

5611 | 12-07-19 | 16:42

Als je een liter diesel verbrandt, produceer je ruim 2,5 kg CO2.

Mr.Crowley | 12-07-19 | 14:03 | 8

@Solar666 | 12-07-19 | 14:52:

Ik kan u mededelen dat bij verbranding van een liter melk, whisky en Red Bull maar een fractie van de CO2 vrijkomt, dan bij diesel of benzine. Hoewel bij benzine iets minder CO2 dan bij diesel vrijkomt.
Men noemt deze stoffen niet voor niets brandstoffen.

Mr.Crowley | 12-07-19 | 15:03

@Solar666 | 12-07-19 | 14:52:
Overigens maakt atmosferische druk luichtvochtigheid helemaal niets uit
Als je een kilo diesel verbrandt krijg je gewoon 2,6 kg CO2.

Mr.Crowley | 12-07-19 | 15:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Elektrische auto's geen vervuilende emissies? Ha, laat ze maar eens op fijnstof testen. Wedden dat die Tesla daar gigantisch slecht uitkomt.

Lood om oud ijzer | 12-07-19 | 14:02 | 6

Meer fijnstof door groter koppel en dus snellere slijtage banden

ALT130_2 | 12-07-19 | 18:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Quote: "(...) Elektrische auto’s produceren helemaal geen vervuilende emissies, waardoor ze automatisch een 10 krijgen in de Clean Air index. (...)" Zéér merkwaardige onderzoeksconclusie, want: (1) de auto-accu's worden opgeladen met elektriciteit; (2) die elektriciteit moet worden opgewekt in elektriciteitscentrales (met véél overlast en transportverlies); (3) de accu's bevatten vaak giftige stoffen, hebben een korte levensduur en recycling is amper mogelijk; etc. ...

Middenmoter | 12-07-19 | 13:53 | 2

Onderzoekers die betaald worden door diegene die het onderzoek willen, en een uitkomst moeten bewerkstelligen, kunnen altijd het gewenste testresultaat bereiken.
Kwestie van aandikken of weglaten van feiten

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 13:58

(4) banden en remmen veroorzaken wel degelijk fijnstof.

5611 | 12-07-19 | 16:45

De klimaatdrammers zijn zèlf de klimaatontkenners! De gewone feiten worden systematisch verdoezeld om het maakbaar beeld erdoorheen te rammen. Ook het KNMI is er een goed voorbeeld van: de hittegolven vóór 1950 zijn gewist in de statistieken. Het geloof begint dus pas vanaf 1950. Onwelgevallige klimaat-info is zorgvuldig gedelete.

Silvio488 | 12-07-19 | 13:50

Automotoren hebben sowieso een verwaarloosbaar aandeel in de uitstoot van fijnstof. Slijtage van banden, remmen en de wegen zélf vormt samen bijna 90% - twitter.com/BM_Visser/status/11253770...

En laat electrische auto's nu eens lekker zwaar zijn, met extra slijtage als gevolg.

Marko_ | 12-07-19 | 13:48 | 8

ZOAB, onzinnige stoplichtcyclii (al dan niet met voorrang voor lege streekbussen), 'verkeersremmende/verkeersbeperkende' maatregelen, en alles dat bijdraagt aan een onvolledige thermodynamiek van motoren ( voorbeeld: geen of onvoldoende maatregelen tegen filevorming), almede het klakkeloos neerpletteren van nieuwbouwwijken zonder dat er iets aan de bestaande infrastructuur wordt verbeterd zijn in Nederland de hoofdoorzaak van verkeersgerelateerd fijnstof.
-
Onze eigen overheden zijn de hoofdschuldigen.

bisbisbis | 12-07-19 | 14:58

Ah. Na de 'begrijpend lezen'modus te hebben ingeschakeld zie ik wat u bedoelde. Ik ging iets te snel.

bisbisbis | 12-07-19 | 15:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik tank 80 tot 100 liter diesel per week. Dat is nu 0.80 tot een juro. Als ik oper tankbeurt twee cheeseburgers minder bestel dan bespaar ik 2 euro tot 2.20.
Deze maatregelen leveren mij dus een besparing op.

Traag | 12-07-19 | 13:46 | 3

Ik heb je tegel 3x gelezen maar kom niet in de buurt bij hem snappen.

Super Vaagstra | 12-07-19 | 13:49

@Super Vaagstra | 12-07-19 | 13:49:
80 (of 100 liter ) * 1 cent extra = 0.80 (tot 1.00 duurder).
Bij elke tankbeurt 2 cheeseburgers minder bestellen. (3 euro)
3 euro min 0.80 ((tot 1.00 ) = 2.00 (tot 2.20)
Per tankbeurt.

Traag | 12-07-19 | 13:52

Is er ook één met " Klimaat ontkenner " ? Die wil ik dan wel!

The Concierge | 12-07-19 | 13:45 | 2

Een klimaatketter is niet knetter!

Solar666 | 12-07-19 | 14:12

Nou is het er ook niet het seizoen voor maar heeft iemand al eens ooit een gutmensch in het wild met deze trui gesignaleerd?

5611 | 12-07-19 | 18:29

Soms denk ik dat er enkele artikels op GS staan louter om te testen of mensen de bron wel lezen. Mensen die instemmend op zo'n clickbaitartikel reageren krijgen speciale advertenties te zien voor zwakbegaafden en laaggeletterden. Pickup-trucks, Biostabiels en penisverlengers bijvoorbeeld. Wat natuurlijk een stuk leuker is dan de advertenties voor shampoo, verse groente, cd's van Wibi Soerjadi, saunacomplexen en stofzuigers die ik krijg.

Diotima | 12-07-19 | 13:44 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Tweede foto: "wees geen dromer maar een klimaatdrammer." Wat doet dat blote poppetje daar met zijn handjes? Is dat de slaapkamer van Jetten?? Vragen, vragen.

aamert | 12-07-19 | 13:43

Dieselen even schoon..., da's super maar nu worden ook 'dieselmotoren' ontwikkeld die rijden op benzine en vast niet onder doen voor de dieselbrandstof. Wat me tegenviel, is dat die Mercedes diesel zuipt. Nee, dieselen >> uitstekend laag in verbruik >> uitstekende levensduur en betrouwbaarheid van de motor. In veel Europese landen verdwijnt het prijsverschil tussen diesel en benzine.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-07-19 | 13:41 | 5

@Coolcalmcollected | 12-07-19 | 13:58: En met zo,n fijne VM motori heb je al torenhoge onkosten.. 1 voordeel je hebt iedere dag lol van je hobby.

broervandenhollander | 12-07-19 | 15:23

@Diotima | 12-07-19 | 14:03: belasting betalen is op zich niet erg,wel ls erg als het door een drogreden wordt geheven en bovendien alleen is om zinloze klimaat hobby’s te financieren waarbij de grootgrutters de centen in de zak zien verdwijnen,open uw ogen zie

Coolcalmcollected | 12-07-19 | 17:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Zet op zaterdag een Tesla in je huiskamer en start hem op. Op zondag herhaal je het met een Mercedes diesel.

Die nare vent | 12-07-19 | 13:41 | 6

Of wat nuclear afval in woonkamer. Lekker warm.

Pete_1968 | 12-07-19 | 14:03

Roetfilter??? Bij sommige diesels komt de lucht er met minder fijnstof uit dan dat het erin ging.

Solar666 | 12-07-19 | 14:12

@Die nare vent | 12-07-19 | 13:56: Je rijdt helemaal niet op groen en kernenergie. Je rijdt gewoon op de energiemix hier te lande, inclusief de import van atoomstroom uit Frankrijk en bruinkool- en eindstation uit Duitsland. Je groene stroom is niet meer dan een papiertje uit Noorwegen die je leverancier voor weinig gekocht heeft om zich groen te mogen noemen. Die stroom zelf wordt gewoon in Noorwegen verbruikt.

5611 | 13-07-19 | 08:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Hangt allemaal van je ‘functional unit’ en ‘system boundaries’ af. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.

Fred van Ria | 12-07-19 | 13:33

Klimaat is de nieuwe religie

Bram de Rammer | 12-07-19 | 13:32 | 3

Ik ben atheist

Ronnie uit Helmond | 12-07-19 | 13:36

Het is om zijn minst een nieuw maatschappelijk dogma. Geen Russisch gas meer in de keuken! Osama Bin Laden hebben ze jaren geleden al de das om gedaan, ISIS is door Trump van de kaart geveegd, wie wordt nu onze vijand? De nieuwe vijand dat bent u! Houdt die hete CO2 adem bij u, u verziekt het klimaat!

Solar666 | 12-07-19 | 15:00

Het grote voordeel van een diesel t.o.v. een benzine karretje is dat een diesel altijd start. Ten minste: in mijn beleving, Ik heb in m'n leven al teveel keren met een vochtige ontstekingsinstallatie, natte kabels, natte verdeler, te maken gehad.
Diesel: altijd starten. Dus voorlopig nog maar even door met m'n Volksie.

hotnot | 12-07-19 | 13:32 | 3

Zeker nooit een kapotte (hihi...) gloeibougie gehad.

kapotte_stofzuiger | 12-07-19 | 13:33

@kapotte_stofzuiger | 12-07-19 | 13:33:
Nee, nooit gehad. Wel twee keer met dezelfde auto, niet die van nu, een gebroken tandriem gehad. Dat kost héél veel geld...

hotnot | 12-07-19 | 13:37

het had 30 jaar geleden al superschoon gekund op LPG (hybride!), maar dat werd kapotbelast.

Hemmenaar7 | 12-07-19 | 13:31 | 2

Tja... de overheid moet wel haar centjes eerst binnenharken om het aan zinloze dingen te kunnen besteden.

Solar666 | 12-07-19 | 14:13

Nooit begrepen waarom de meest schone brandstof niet vanuit milieuoogpunt gesteund wordt.
Maar nee, wegenbelasting op LPG ongeveer het dubbele..

Wijze uit het Oosten | 12-07-19 | 14:21

En die klimaatdrammer-truien zijn geproduceerd in Bangladesh. Daarvoor moest '66 al even op het matje komen. Maar daar trekt '66 zich niets van aan. Het gaat om het lekker provoceren: Wij zijn gutmenschen. En U bent uiteindelijk de lul.

aamert | 12-07-19 | 13:30

Haha mooiste nieuws van nu. Ik heb benzine v6 en daarnaast voor erbij o.a. een diesel v8, dus ik kan nu gerust weer in de v8 diesel zonder schaamte! Yeah!

AMX pri | 12-07-19 | 13:29

Elektrische auto is een beetje te vergelijken met een raket. Als je een grotere actieradius wil, moet je meer accu's meeslepen maar op een gegeven ogenblik moet je zoveel extra accu's meeslepen dat je geen meter extra meer vooruit komt vanwege de massa.
Zelfde idee als met een raket. Op een gegeven ogenblik zit je alleen maar brandstof naar boven te slepen.

Het wordt tijd voor een kernauto. Met een kubieke decimeter uranium hoef je je leven lang niet meer te tanken of op te laten laden en kun je onbeperkt de wereld over.
Het is opvallend dat echte innovatie uitblijft.

ProAsfalt | 12-07-19 | 13:28 | 3

Zelfs minder. E = mc2 en u wilt 19 kilo uranium meenemen.

kapotte_stofzuiger | 12-07-19 | 13:42

Goed punt vwb de massa en de zwaarte van de accu's. Bij fossiele brandstof wordt de auto steeds lichter en je verbruik minder.

Zwizalletju | 12-07-19 | 13:49

Hoeveel cruise schepen doen Rotterdam aan dit jaar? Hoeveel vluchten maken de ambtenaren per businessclass naar de Antillen? Hoe vaak gaat Jesse op vliegvakantie? Hoeveel cv ketels heeft de hut van Ed raket Nijpels? etc.
Moet allemaal betaald worden. De ambtenaren en de rijken kunnen straks nog alles doen, de gewone man gaat weer terug naar de 19 eeuw. En het kartel zag het goed was en kustte nederig de kont van de EU.

Zatkniss | 12-07-19 | 13:28 | 1

Bij u valt nog wat te graaien, daarom dus..

Wijze uit het Oosten | 12-07-19 | 14:18

Ze verbieden de middelen i.p.v. grenzen te stellen waardoor de producten verbeteren. Alsof je fietsen verbied omdat er geen licht op zit, terwijl je ook gewoon een regel kan maken dat een voertuig verlichting moet hebben.

PSYx | 12-07-19 | 13:27 | 2

Verbrandingsmotoren zitten al erg dichtbij hun theoretisch maximale rendement. Dus die technologische verbeteringen is gerommel in de marge..

Fred van Ria | 12-07-19 | 13:36

@Fred van Ria | 12-07-19 | 13:36: dat Is op basis van wat wij nu weten. In de geschiedenis zijn er al heel wat theoretische maximums verbroken.

PSYx | 12-07-19 | 16:01

Ben wel benieuwd wat dit telegraafzinnetje dan precies inhoudt;

> Daarbij gaat het overigens niet om broeikasgassen, maar om stoffen die op lokale schaal vervuilend zijn, zoals koolstofmonoxide en stikstofoxide.

-edit: wat Dr_Prepper | 12-07-19 | 13:21 dus zegt.-

Joris von Loghausen | 12-07-19 | 13:27 | 1

Hulde! Wat een goed reaguursel

kapotte_stofzuiger | 12-07-19 | 13:32

Zijn er ook shirts voor klimaatdrammerrammers?

hxl | 12-07-19 | 13:24 | 1

Zo'n kledingstuk heet een dwangbuis.

Diotima | 12-07-19 | 13:47

Die hele klimaathysterie heeft maar één doel, de laatste euro's van de burger afpakken.
Op naar de 200% belasting.

oudreaguurder | 12-07-19 | 13:22 | 2

Juist. De vrienden en familie van Eelco Brinkman, Diederik Samsom en Alexander Pechtold lachen in hun vuistje

kapotte_stofzuiger | 12-07-19 | 13:26

Echte inivatie word de kop ingedrukt.
Geld is belangrijker dan milieu voor onze overheid.
Dan noem ik bijvoorbeeld : aardgas

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 13:22 | 9

@Dr_Prepper | 12-07-19 | 13:26:
Dat hoeft niet met hoofdletter. Taalnazi dus. Toch begrijp ik de verwarring met een homofoon als natie. Tegen mijn gevoel in schrijf je ook nazi-Duitsland.
https://vrttaal.net/taaladvies-spelling/nazi

Diotima | 12-07-19 | 14:27

@Kapitein Stijlvol | 12-07-19 | 13:36: een puntkomma na elke opsommingsregel.

Jos Tiebent | 13-07-19 | 08:55
▼ 6 antwoorden verborgen

De test gaat over lokaal vervuilende stoffen als roet, stikstofoxides etc. Niet over CO2. En daar gaat de heffing juist weer wel over.

Kortom, Spartacus vat een artikeltje uit de Telegraaf behoorlijk slecht samen.

Dr_Prepper | 12-07-19 | 13:21 | 4

@Metaalenzo | 12-07-19 | 13:29: Dat is zeker waar. Ik ben ook zeker geen voorstander van elektrisch rijden als oplossing. Maar ik vind dat de discussie zuiver moet blijven. En dit soort kromme artikeltjes waarin iets beweert wordt, door schijnbaar een onderzoek aan te halen, helpt niet. Het maakt klimaatscepticisme (of het scepticisme over de aangedragen oplossingen) alleen maar dommer.

Dr_Prepper | 12-07-19 | 13:34

@Metaalenzo | 12-07-19 | 13:29: Beetje een mank argument, aangezien een centrale door schaalgrote een stuk efficienter energie kan opwekken. Daarnaast is het een stuk makkelijker om 1 centrale te verbeteren/vervangen-door-iets-beters, dan om hetzelfde te doen bij tienduizend verbrandingsmotors.

Joris von Loghausen | 12-07-19 | 13:37

@Metaalenzo | 12-07-19 | 13:29: doorgaans wordt in die berekeningen gewoon de lokale energiemix als stroombron genomen.. maar het hangt allemaal af van je functional unit, system boundaries en dit soort keuzes in dergelijke vergelijkingen. Dus het is altijd te kort door de bocht om onderzoeken dan zonder verdere analyse met elkaar te vergelijken..

Fred van Ria | 12-07-19 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen

Dieselmotoren zijn te makkelijk in te zetten als accijnsvrij vervoer. Probeer eens een elektrieke auto op een flesje zonnebloemolie te laten rijden.

Daarnaast: dieselmotoren stoten per km minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- of elektromotoren, maar als het hele wagenpark CO2-arm is, valt er niets te verdienen aan zonnepanelen, warmtepompen en windmolens. Disclaimer: bij onvolledige verbranding kan een dieselmotor wel wat meer viezigheid uitstoten.

kapotte_stofzuiger | 12-07-19 | 13:21 | 5

Als de helft van Nederland elektrisch gaat rijden gaat bij u thuis het lampje echt uit, o ja, en je ook je computer
Smartphone opladen ? vergeet het maar.
Ik hoor die klimaat junken nu al krijsen hahaha.

joppo0 | 12-07-19 | 13:38

@joppo0 | 12-07-19 | 13:38:
Lach erom, maar er liggen in huize Stofzuiger oplossingen om 4 uur stroomonderbreking te doorstaan. In de klimaatjunkenwijk is in 4 jaar tijd al 5 keer een (korte) stroomonderbreking geweest

kapotte_stofzuiger | 12-07-19 | 13:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Buck Angel. Lekker ding is dat.

RickTheDick | 12-07-19 | 13:20 | 1

Te goor voor woorden. Sorry. ieder zijn meug maar ik vind het walgelijk. Net zoals dat monster met die baard. Brrrr.

Graaisnaaiert | 12-07-19 | 14:06

Die verhoging maakt niets uit. Ik tank altijd voor 50 euro.

Red shirt | 12-07-19 | 13:20 | 2

Ik voor 25. Moet helaas wel elke dag tanken

Kees netals me Broer | 12-07-19 | 13:22

Wat ben je vriendelijk vandaag. Wordt e.e.a. je ook te gortig?

CalamityJane | 12-07-19 | 15:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken