Proficiat petrolheads! Peut door de 2 piek
Krijgen we Amerikaanse toestanden?
Rekeningrijden bestaat al en het heet 'accijns op brandstof'. De Staatsomroep bericht hedenmorgen dat de benzine aan de duurste pompen (langs de snelwegen dus) voor het eerst door de 2 euro per liter 95 is. Terwijl die 95 tegenwoordig 'E10' is, minder van kwaliteit en slecht voor veel auto's. Maar wel duurder, dus. Bij de NOS fopduiden ze dat de olieprijs afhankelijk is van de prijs van ruwe olie want dat is natuurlijk maar het halve verhaal en zelfs dat niet. Want voor je het weet, pompen ze een verhaal vol olieschaarste in je ochtendkoffie terwijl de realiteit is dat er minder gereden wordt in de jaren-pandemie en dat de olieboeren daarom tekorten veinzen om de prijs op te drijven (waar achterlijke Amerikanen dan weer pickup beds vol brandstof van gaan hamsteren). In Nederland zou de staat de kloof tussen gesubsidieerde lease-EV-rijders en tante Betje die afhankelijk is van haar oude Astraatje om te mantelzorgen bij haar zus kleiner kunnen maken met accijnsverlagingen, of een maximumprijs, maar ja: dat mag niet van de Gretagestapo en die zitten aan de formatietafel door IPCC-rapporten te bladeren waar de totale waanzin in staat dat Den Mensch niet in staat zou zijn om zich aan klimaatveranderingen aan te passen (lol) en we daarom allemaal in 2030 DEAUDGESTORVEN zijn. En daarom betaal je nu dus een recordprijs van 2 euro+ voor slechte benzine. Mad Max ligt just beyond het tankstation.
Nu: Dikastocratie en Antidemocratie bij Propagandacratie
Social
Reaguursels
InloggenGek is dat, brandstof is bij mij al zes jaar even goedkoop. Ik maak het ook zelf, op mijn dak. Ligt aan mij, ik ben een gekkie hoor! Jullie niet. Jullie zijn slim en hebben de wijsheid in pacht.
Ga eens tanken bij de Makro of bij Argos. Doe ik al jaren en betaal momenteel slechts 1,82 euro voor SuperPlus (98-benzine). Prima benzine die vermoedelijk afkomstig is van BP.
Grappig, ik heb vorige week diesel getankt in Tsjechië en betaalde iets van 1.10 per liter. En dat terwijl ze geeneens een raffinaderij hebben en dus alles importeren
Slechts 1,82? U houdt van relativeren.
@DeEchteWaarheid | 28-06-21 | 00:16:
U rijdt zelf geen auto? Anders zou u weten dat bij reguliere pompen je al gauw 20 eurocent per liter duurder bent. In mijn geval (tankinhoud 70 liter) scheelt dat even 14 euro.
Voor de duidelijkheid: ik heb het over 98-benzine, niet over Euro95.
In Oostenrijk was de diesel vorig jaar eens 95cent, nu weer errug duur, 1,17.
Bezine1.25, maar niet aan de autobahn tanken, daar hebben ze ook maffia.
Net over de grens in Dld kost de Shell V Power 100 octaan net zo veel als hier in NL de Euro 95 E10 ... fijn voor mijn hooggecomprimeerde oldie.
Ik ben niet oranje hoor. Ik hoor niet bij die hypocriete lafbekken die ondanks bewezen incompetentie en corruptie op dezelfde ouwe kliek hebben gestemd. Ik hoor niet bij die schapen die zich door TV en kranten laat vertellen wat ik wel en niet mag vinden. Ik behoor niet tot het Volk dat zich, omringt door Jihadisten, zorgen maakt over een tweede extreem-rechts-radicaal in de hoofdstad.
En ik heb een enorme hekel aan de Oranje reclames en werkelijk een enorme schijthekel aan het Koninklijk Huis.
Zo, dat moest mij even van het hart. Beter nu.
Gister nog e5 super staan tanken in aaken voor 1.52 per liter.. Inc. De wegenbelasting dat wel.
Ik zal eens kijken, een pomp hier vlakbij heeft 102, misschien goedkoper?
En die Urgenda-dramfiguren mogen ook per ommegaande richting goelag, treehugging hippies!
Tanken over de grens dus.
In Venezuela betaalde ik iets van twee cent per liter!
Het brood was vroeger een kwartje!
Duur! Toen ik er was in 2009 kostte een liter 1 cent.
@Patrick-Haemers | 27-06-21 | 16:26: Nu niet meer. USD 1.20 per liter als je het kunt ritselen.
Als ik deze mensen bij Buitenhof hoor dan denk ik waarvoor hebben wij in maart gekozen. Volgens mij waren het nep verkiezingen en is 2021 het einde van de democratie. van Urgenda heks praat maar voor een heel klein deel van Nederland maar denkt wel het voor ons te bepalen.
Urgenda aan tafel in plaats van bedrijfsleven of energiemaatschappijen. Over debilisering van dit land.
Dank aan Urgenda. Shell en haar klanten moeten 50% minder CO2 uitstoten. Oplossing: verkoop halveren, prijs verdubbelen, zo blijft de omzet en winst gelijk.
Nou Suriname, sla je slag, oppompen die olie.
Voordat de Chinezen het ingepikt hebben.
Suriname aan de slag, hmpf
Over een jaar of wat leven mensen alleen nog in een straal van 10km, net als in de middeleeuwen.
Ho ho, niet alle mensen!
Je hebt Kaag toch gehoord?
De elite mag gewoon blijven vliegen en blijven autorijden.
En natuurlijk ook gewoon hun huizen verwarmen, uit Brazilië geïmporteerd voedsel eten, etc. Hoeveel CV-ketels had Ed "iedereen van het gas af" Nijpels' huis met verwarmd buitenbad ook alweer?
Verschil moet er zijn.
@Dandruff | 27-06-21 | 15:32:
O ja da's waar. Het plebs moet in het OV gepropt en de elite kan lekker verkwistend gas blijven geven.
Toch lekker als je met 1 dag werk net zoveel binnenhaalt als Henk in Ingrid in een week. Of twee. Drie.
@kloopindeslootjijook | 27-06-21 | 15:43: Erg lekker inderdaad.
De olieprijs is niet heel laag, maar niet zo hoog als ooit.
Dus dit zit hem in de keten erna.
Dus helemaal niet nodig.
Dus worden we met z'n allen belazerd.
Maar he, de vrije markt lost alles op. Vraag maar aan Rutte. Uiteindelijk is het voor iedereen beter.
De keten erna heet belasting, niks vrije markt, maar overheidsingrepen. En dit is nog maar het begin.
Alleen al dat woordje "klimaatneutraal", wat betekent dat nou eigenlijk?
Dat we straks geen enkele invloed hebben op het klimaat?
Totale waanzin natuurlijk, sowieso al om te denken dat je overbevolking kunt stimuleren zonder daarbij het klimaat te beïnvloeden. De linkse eis om alle Nederlandse natuur- en landbouw- gebieden aan jihadistische uitkeringstrekkers op te offeren heeft ook invloed op het klimaat. Bomen en planten nemen naast co2 ook warmte op; huizenblokken doen dat niet. En meer mensen = meer verkeer; meer voedsel; meer gebruiksgoederen; meer import middels op extreem vervuilende stookolie varende zeeschepen.
Probleem is ook dat alle zogenaamde "klimaatmaatregelen" zijn gebaseerd op belachelijke stempeltjes. Zo krijgt biomassa het stempel "groen", terwijl het in werkelijkheid 100% vervuilender is dan steenkool; en zelfs 200% vervuilender dan gas. Hele oerbossen worden versnipperd en in gasovens (!!) gedroogd zodat wij "van het gas af kunnen".
Want gas heeft het stempeltje vies bah.
In NL althans; in oa Duitsland en Portugal heeft gas het stempeltje "schoon" en krijg je er dus subsidie voor. Het draait altijd om stempeltjes; nooit om harde feiten.
Ook elektriciteit heeft het stempeltje "groen", terwijl een beetje natuurkundige weet dat elektriciteit altijd meer energie kost dan je eruit haalt. Moderne gasgestookte elektriciteitscentrales hebben een rendement van ongeveer 60% (80% bij gebruik restwarmte) en daarna verlies je nog rendement bij omzetting en transport. Bij steenkool is het rendement maar 40% en bij biomassa zelfs maar 20%!
Koken op stroom kost daarom meer gas dan koken op gas. Dat principe geldt ook voor elektrrisch rijden of elektrisch huizen verwarmen. Waanzin dus om daar duizenden miljarden aan uit te geven; en al doende de co2-productie te verveelvoudigen.
En dan die prachtige mythe over windmolens. Weer dat stempeltje "groen", terwijl windmolens (net als zonnepanelen) juist leiden tot meer fossiele verbranding. Er zijn 2 manieren om een elektriciteitsnet te laten klappen;
- meer produceren dan verbruiken;
- minder produceren dan verbruiken.
Wie dit simpele feit snapt, weet ook dat er achter elk windmolen- of zonne- park een conventionele elektriciteitscentrale moet staan. Men kan immers nooit de vraag-kant van een stroomcircuit sturen, en dus wordt de aanbod-kant 24/7 gecontroleerd. Om een stad als Amsterdam van stroom te voorzien heb je dus niet alleen een windmolenpark veel groter dan Amsterdam nodig; maar ook voldoende fossiele centrales voor als het windstil is. Dat kan nooit milieuvriendelijk zijn, alleen al vanwege het weinig duurzame dubbel bouwen of de enorme landschapsvernietiging. Bovendien kosten windmolens ook stroom als ze stil staan.
En zo zijn er nog een duizendtal zaken waardoor de "klimaatmaatregelen" tot meer vervuiling en vooral ook tot meer co2 uitstoot zullen leiden. Waanzin.
Windmolens zijn leuk, maar dan moet je er geen grote gebruikers bij gaan zetten.
Zoals datacenters die voor 350.000 huishoudens aan energie opvreten. Ook als het niet waait. Dus waar komt die energie daarvoor dan vandaan als het niet waait? Inderdaad, dan heb je 350.000 huishoudens aan extra energie nodig. en wat betalen die datacenters voor hun energie? Een heel laag tarief.
Er klopt geen bal van.
Intussen moeten wij aan de spaarlampen en zuinig doen en steeds meer betalen.
@kloopindeslootjijook | 27-06-21 | 15:21: en die draaien juist op gas, want die kunnen snel worden bij- of afgeschaald worden.
@kloopindeslootjijook | 27-06-21 | 15:21:
Wat die datacenters doen heeft niks met milieu- en klimaat- beleid te maken, maar alles met subsidies èn met dat idiote stempeltje "groen". Net zoals autoproducenten die geld investeren in Tesla, zodat ze zich een "groen" stempeltje toe kunnen eigenen. Terwijl Tesla feitelijk helemaal niet "groen" is (integendeel). En al zou Tesla "groen" zijn dan nog worden dieselauto's niet "groen" door aandelen in Tesla.
Dit is feitelijk het katholieke aflatensysteem uit de Middeleeuwen. Iemand die zondigt gaat naar de hel, maar door te biechten en de kerk wat geld toe te schuiven komt hij toch in de hemel. Maar dat maakt zijn zonden niet ongedaan, zeker niet als hij die begaat na een simpele kosten-baten analyse. Maar dat is dus het basisprincipe achter de op subsidie draaiende klimaatlobby; aflaten.
De hele klimaathysterie draait alleen maar om stempeltjes. Ook zonder die datacenters zijn die windmolens geen oplossing, om bovenstaande redenen. Het is feitelijk dubbelop, alsof je twee auto's koopt;
- 1 van 40 vierkante meter met zeilen, voor als het waait;
- 1 normale auto op benzine voor als het niet waait.
In theorie kun je dan inderdaad een paar dagen per week fossielvrij rondrijden. Maar dat kost wel dusdanig veel materiaal en ruimte dat het maar de vraag is of het milieu daarbij gebaat is.
Franse platteland: E10 voor 1,48 per liter.
Euro 98, wat ik altijd tank was al bijna 2 eypo. Die 95 is meuk en kun je beter niet in je tank gooien.
De meeste 98 is ook ethanol-meuk. Alleen Shell V-Power (95) en BP Ultimate (98) is 100% ethanolvrij.
Weet je wie ook in Buitenhof zat? Haar clipje word gesubsidieerd door de postcode loterij. Ze (het is een ze) kondigde nieuwe rechtszaken aan tegen de staat. Zoveel propaganda en duegers bij elkaar in 1 programma. Dat kan alleen bij de staatsomroep.
Clupje
Urgenda. Is ze ook lid van D66?
@squadra | 27-06-21 | 15:11: het moet haast wel
Heb bijna anderhalf jaar nauwelijks gereden met mijn SUV. Want je mocht immers nergens heen.
Nu wordt het tijd om maar weer eens mijn tochtjes naar Kleve te hervatten; massief inkopen doen bij de 'Kaufland' (alles veel goedkoper dan die "één plus één gratis"-bullshit hier, véél meer keus bovendien, en na afloop de tank tot het randje vullen met 98 octaan-Spritt voor een dikke 50 cents de liter minder dan hier, waar de burger via de milieu-en klimaat-taliban door de overheid in alle lichaamsopeningen, én in de uitlaat van zijn geliefde bolide, wordt genaaid.
Mijn partner & ik hebben het een tijdje zonder auto geprobeerd; het was een ramp. Partner omschreef het als volgt: "Het is alsof je geen voeten meer hebt".
Een auto betekent vrijheid.
Op zijn minst een essentieel onderdeel ervan: de vrijheid om je op elk gewenst moment, naar elk gewenst doel, te verplaatsen. En omdat dit land vergeven is van de vijanden van de vrijheid, wordt er alles aan gedaan om u uw auto uit te treiteren.
Wat een boeiend verhaal joh. Helemaal gelezen.
Die Sevenumse gladbak is ook weer geruisloos teruggekomen naar zijn NPO nestje want de hypo op zijn kapitale pand in een zijstraat ergens naast de DNB moet toch worden betaald. Voor de rest is dat programma van een bedroevend eigenpijperij niveau.
Er is wel degelijk olie schaarste. Niet in de grond.. maar her moet er wel uit. Dankzij Corona crashte de olieprijs en daarom stopten daarna direct het fracken en het open houden van putten. De meeste olie komt uit een out waar je flink aan moet lurken. Nu Corona voorbij is en de vraag aantrekt en de voorraden langzaam kleiner worden, moeten die putten eventueel weer open.
Maar dankzij milieuclubs moeten oliemaatschappijen dus sneller vergroenen. En echt elke big oil company heeft alaangegeven dat ze het gaan halen in upstream en desvinsteren in milieu belastende productie, en dat de prijsstijging daardoor iets is waar ze niets aan kunnen doen.
Dus ik denk dat begin volgend jaar, als de olieprijs 100 dollar is, dat de haast met vergroenen wel wat getemperd gaat worden...
Lijkt me niet, hoe duurder de fossiele keten hoe sneller het zal gaan.
Hier wel, maar armere landen gaan nog lekker een paar decennia vol gas met de vloeibare dino's.
De VS is weer begonnen met olie inkopen want Biden heeft de frack kraan dichtgedraaid direct na zijn verkiezingsoverwinning. Dus olieprijzen omhoog.
Bedank Biden maar met zijn New Green Deal en Buil Back Better idealisme...
Deze ideeën worden feilloos door Rutte en consorten overgenomen om het volk noch een beetje makkelijker onder de knoet te houden!
Minder kwaliteit voor meer geld. Klinkt bekend toch? Dat biedt het partijkartel ons al vele jaren.
April 2020 kreeg men geld bij op een vat olie. Merkte er aan de pomp nix van. .
De pomp pompte maar gewoon door toch?
Viereneenhalve ouderwetse Hollandse florijnen per litertje verdunde Euro95. Waarvan de helft accijns en daarbovenop btw over het volledige bedrag. Belasting over belasting. We staan erbij en kijken ernaar. Maar protesteren ertegen doen we niet, want is niet woke. Inderdaad, rekeningrijden bestaat allang…
Wel ja joh, doe ook nog eens een duit in het zakje ;-)
Wat betaalt jouw aow straks? Zo kortzichtig dit. Waar moet Nederland van betaald worden dan?
@guile: Best verontrustend dat u vindt dat alleen de automobilist daarvoor op moet draaien
@CamaroHans | 27-06-21 | 22:47: Laten we de OV-reiziger ook zwaarder belasten, goed idee.
2 Euro alweer? Joh, ik vul mijn auto tegenwoordig op mijn eigen oprit, met een kabeltje.
Denk dat ik maar eens langskom om de subsidie te verrekenen.
Pfff, ik heb 3 auto's. Als de benzinetank van een auto leeg is, pak ik gewoon de volgende. Dat scheelt enorm in de brandstofkosten.
Oh ja joh? En als je eens een keer spontaan ergens (200 km+) naar toe wil? Spannend hè?
@MorgenEenAnder | 27-06-21 | 14:07: als we bij jouw jouw loonsubsidie ook mogen verrekenen is dat prima.
@D-Fens_1963 | 27-06-21 | 14:21: nou nee.. 400 km is geen probleem .. dus 200 al helemaal niet.
Vakantie is wel een uitdaging, maar ja.. ik vlieg altijd en ook vaker omdat ik zoveel geld uitspaar..
@Epistulae_Morales | 27-06-21 | 14:46: Ergens 200 km heen maar dan ook weer terug hè, zonder bijladen…
Zal best gaan mits nieuwe batterijen, niet te veel accelereren, windje mee, enz enz. Kortom, wees maar blij dat we bijna geen strenge winters hebben gehad de afgelopen jaren.
Elektrisch rijden prima als eventuele aanvulling op een stadsritjesgebruik maar voor de rest gewoon mobiliteit inleveren.
Maar soit, lekker goedkoop toch?
Maak je geen zorgen belastingen op zelf opladen zijn onderweg
€ 1,179 incl. de wegenbelasting (575 km oostelijker).
€ 0.82 (5000 km naar het westen)
€ 0.54 (5100 km naar het zuidoosten)
hoeveel is dat in guldens? 4,40 ofzo?
Aan de ene kant de huizenbezitter met gesubsidieerde zonnepanelen op het dak, en een nog meer gesubsidieerde auto met stekker op de oprit. Life is good.
Aan de andere kant een huurder in een appartement met een ouderwetse auto. Tja.
Die huurder betaalt vrijwel geen inkomstenbelasting. subsidiesponsen.....
Verdunde benzine (e10)is dus duurder dan normale e5 benzine
Terwijl ze dus meer benzine kunnen leveren…..
Bijzondere handel
En je auto er veel meer van nodig heeft. Gemiddeld gebruikt je auto 15 procent meer E10 dan echte euro95.
De oliemaatschappijen hebben hele hoge vaste kosten. Je kan niet stoppen met onderhoud omdat er minder vraag is. Dus als de productie afneemt gaan de kosten per liter benzine omhoog...
Ja precies. En als de prijs van olie stijgt, stijgt de prijst van benzine ook. Hogere inkoopkosten, ziet u.
De hoge kosten zijn het dividend dat ze moeten uitbetalen aan de aandeelhouders.
Je kan niet ophouden met winst uitkering omdat er minder vraag was.
Dat accepteren de aandeelhouders niet.
20 jaar geleden voor de Euro kostte een liter benzine ook 2 piek
20 jaar geleden reed ik nog niet elektrisch , dat is pas sedert nov 2013 dat ik geen druppel benzine meer in mijn BEV hoef te gooien , gratis oplaad aan de snellader bij de supermarkt en thuis voor noppes van mijn afgeloste zonnepanelen.. Die benzine prijs zal me conchita wezen..
belasting op zelf opladen in 3 2 1...
Ik ben blij dat het "kwartje van Kok" maar tijdelijk is....
Het is nu omgerekend de Mark van Mark.
@Mr_Natural | 27-06-21 | 13:50: Getver ik las kwark
@MorgenEenAnder | 27-06-21 | 14:06:
Ik wil niet weten wat voor associaties jij hebt met kwark.
Ik rij op kernenergie.
Ik rij op alcohol
Ik rij op het dedain van de grachtengordel.
Historicus Auke van der Woud:
Juist nu is centrale planning belangrijker dan ooit. We zitten midden in een energietransitie, waarbij wind- en zonneparken een enorm beslag op de ruimte leggen. Het is te triest voor woorden als je ziet dat er ergens windmolens in het landschap worden neergezet, waarvan de opgewekte elektriciteit ten goede komt aan twee of drie datacentra. Dat zijn keuzes die worden gemaakt door plaatselijke wethouders. Die hebben daar geen akelige bedoelingen mee, maar ik vind niet dat je zulke beslissingen op dat schaalniveau moet nemen. Hetzelfde geldt voor woningbouw. Er moeten een miljoen huizen in Nederland bij komen, maar er is geen landelijk beleid meer voor.
Ik begrijp dat niet. Op deze manier loopt het land gewoon vol. En dat is doodzonde. Nederland is nu nog ongelooflijk gevarieerd. In het buitenland rijd je soms uren achter elkaar door hetzelfde landschap, maar hier zit je binnen tien minuten in een totaal ander gebied qua bodemgebruik en vegetatie. Dat hoeven we niet op te geven.’
Wat moet er dan gebeuren?
‘Laat de rijksoverheid een aantal scenario’s schetsen om te laten zien wat er met het landschap gebeurt als je per regio kiest voor groene energie, voor woningbouw, intensieve landbouw of recreatie en natuur. Dan kunnen we daar als Nederlandse burgers met elkaar een gesprek over voeren. Nu is er geen democratische sturing; alles wordt aan de markt overgelaten. Wat dat betreft lijken we wel terug te zijn in de negentiende eeuw, met dit verschil dat het landschap intussen in hoog tempo verarmt.’
Bas Kromhout is senior redacteur van Historisch Nieuwsblad.
Geen democratische sturing... behalve die miljarden aan subsidie dan die over de balk gesmeten worden richting de energiemaatschappijen. Maar da's idd meer sturing als gevolg van (zogenaamde) democratie dan democratische sturing.
Met elkaar in gesprek gaan? Grenzendicht en wel NU!
Dan kunnen we daar als Nederlandse burgers met elkaar een gesprek over voeren. Laat dat nou net niet de bedoeling zijn, of u bent de bewoner van het achterkamertjes.
Dat zie je bij meer bedrijven.
Er moet een bepaalde winst gemaakt worden.
Gaat de verkoop omlaag, dan gaan de prijzen omhoog.
Een 4K TV die begin dit jaar voor €600 werd verkocht wordt nu voor €850 verkocht.
Om de reserves van het bedrijf op pijl te houden.
En omdat er een bepaalde winst gemaakt moet worden.
Nou waren de elektronica zaken een paar maanden gesloten wat niet goed is voor de verkoop, dus alle winst die ze toen hadden willen maken tellen ze nu op bij de apparaten die ze nu verkopen.
www.deingenieur.nl/artikel/is-e10-bra...
‘Niet wetenschappers, maar politici hebben ooit besloten dat biobrandstoffen duurzaam zijn’, zegt Maarten van Andel, directeur Toegepaste Natuurwetenschappen van Fontys Hogescholen. ‘Ze hadden ook kunnen besluiten dat appels voortaan omhoog vallen. Daarmee is het nog niet waar.
Was dat niet Newton die daar achter kwam? Omlaag vallen dan...
Goed stuk, bedankt.
In Buitenhof was Veenlijk Willink aan het bazelen. De politiek zou ambivalent zijn over de rechterlijke macht. In de toeslagenaffaire greep de rechterlijke macht niet in, maar had zij dat moeten doen. In de Urgenda-zaak greep de rechterlijke macht in, maar had zij dat niet moeten doen.
Zeg Veenlijk, we krijgen altijd te horen dat het recht pas achteraf is. Er is al een misstand en dan pas doet de rechter er een uitspraak over. Als een jihadist kunstmest heeft, maar er nog geen bom van heeft gemaakt en een aanslag heeft gepleegd, dan kun je hem daar niet voor veroordelen. Geen veroordeling op basis van theorieën. Feiten zijn nodig.
In de Urgenda-zaak was (en is) er nog geen enkele misstand. Nog geen enkel mensenrecht dat geschonden wordt. De theorie is dat dat pas ergens ver in de toekomst gaat gebeuren. De rechter baseerde in die zaak de uitspraak dus op theorie. En dan is die rechter dus als activist bezig.
Veenlijk wordt altijd opgevoerd als de éminence grise, de wijze oude man, het politieke geweten. Nee, hij is gewoon een demente ouwe zak.
En hij schijnt "gay" te zijn, wat gewoon 10 extra deugpunten oplevert ,natuurlijk.
Eens. Want dan weet ik er nog wel een paar. Dan is bv het binnenhalen van bevolkingsgroepen die het gemunt hebben op jouw manier van leven een schending van je rechten als mens. Ik noem sexueel geweld en geweld tegen homo´s.
Een man die zijn achterbak volgooit met kleurloze benzine?
In de meeste landen is benzine kleurloos.
@miko | 27-06-21 | 13:46:
De racisten.
@miko | 27-06-21 | 13:46: Zijn dat dan racistische landen of juist divers verbonden landen?
Weet nog dat net na het loodvrij maken van benzine dat benzine blauw werd gekleurd en daarna grasgroen.
Gewoon rustig rijden. Ik zie nog genoeg slurpers 20 km boven de toegestane snelheid racen en optrekken bij het stoplicht alsof het een F1 bolide is. Het kleine autootje waarin ik rij loopt 1:18 en wat zuiniger rijden: 1:22! De volvo laat ik staan en dat scheelt de helft. suzuki alto- volvo v70. Kosten worden verdeeld met mijn dochter/schoonzoon. Scheelt ook een slok op een borrel.
En dat in een tijd waarin een e-fiets makkelijk 4000 euri mag kosten. We are caught in a trap!
Bij een Esso aan de a12 stond de benzine twee weken terug al voor over de twee euro.
Begrijp het nog steeds niet dat E95 in Nederland E10 is en in Duitsland wel E5. Voor E5 moet je in Nederland het veel duurdere Super98 tanken.
Vraag mij af hoelang dit al aan de hand is, aangezien nog niet zo gek lang geleden dit pas ontdekte toen Tango pas bordjes met E5 en E10 plaatsten. Volgens mij zijn mensen lange tijd voor de gek gehouden zonder het te weten.
En ik mij maar afvragen waarom de laatste maanden m'n auto minder lekker liep...
Afijn tank toch liever in Duitsland, maar dat is het ook fors duurder geworden, zo'n 30 cent de liter tegenover eind vorig jaar.
E95 is/was hier ook E5. Het verschil is dat ze in Nederland alle E5-pompen hebben gevuld met E10 op het moment dat de E95-aanduiding er afgekrabd werd. Wie E5 wil moet de premium benzine tanken (Excellium / V-Power etc).
Klopt niet, in Duitsland heb je benzine in e10,e5 en in super plus (e0?) uitvoering.
Hier in Aussie al 2.5 jaar rond de 90 eurocent.
Is dat niet lastig tanken, als je op je kop staat?
@Kapitein Sjaak Mus | 27-06-21 | 13:32:
De tanks in de auto's daar worden er ondersteboven in gemonteerd.
Bijna iedereen weet dat.
Wat kost een kangoeroe zoal aan voer per dag?
@squadra | 27-06-21 | 13:53: die vreten we hier gewoon op
Wel weervjammer dat je daar niet zoveel vrije tijd hebt im KMS te maken...
@NiCeY | 27-06-21 | 13:47: en links rijden, t leven is knap lastig
Dit zijn nu van die zaken waar ik me niet druk over kan maken. De verbrandingmotor is bezig aan zijn zwanenzang. Binnenkort zijn de Tesla's c.s.voor een appel en een ei als occassion op te halen en dan heb je dit gezeik ook niet meer. Daarnaast zou er eens serieus werk moeten worden gemaakt van rekeningrijden icm spitsheffing. Dat is vele malen rechtvaardiger dan een algemeen tarief motorrijtuigenbelasting.
Veel succes met je afgedankte batterij op wielen.
Die je dan niet meer (veilig) kunt gebruiken omdat de software niet meer geüpdatet wordt.
@D-Fens_1963 | 27-06-21 | 13:36: Je kunt er ook een nieuwe batterij in doen. Is net zo duur als een nieuwe stekkerauto.
de IJsman | 27-06-21 | 13:29
De productie van elektriciteit levert veel meer co2 op dan het gebruik van fossiele brandstoffen. De linkse claim dat de meest onbetaalbare en onhaalbare oplossing altijd de beste is, klopt niet.
Verder worden we al genoeg bestolen door de overheid. Links zegt altijd dat ons welvaartsniveau moet worden terug gebracht naar Somalisch niveau, zodat de elite zich beter kan voelen zonder plebs om zich heen. Dat zal allemaal wel, maar ik zie niet in wat daar "vele malen rechtvaardiger" aan zou kunnen zijn dan werkende mensen gewoon hun inkomen te gunnen.
Rekeningrijden gaat dan wel zo worden dat u van te voren elk ritje moet aanvragen. Een algoritme checkt en bepaalt dan of u de weg op mag.
Die lease Tesla´s worden economisch afgeschreven geëxporteerd naar derde wereldlanden die wegens het ontbreken van milieuregels de Tesla´s door kinderen laten slopen. Het herbruikbare materiaal gaat dan per schip terug naar het westen in kader van duurzaamheid.
Dan kijk maar eens op de occasionsites wat gebruikte Tesla 's kosten, voor minder dan 25k vind je geen Model S. En ze hebben minstens 3, 4, 5 ton op de klok. Zou jij zoiets kopen?
@Crusher | 27-06-21 | 14:05:
Voor geen goud.
Het duurste aan een e-car is de accu, en juist die accu is behoorlijk slijtage gevoelig. De levensduur van een accu wordt per oplaadbeurt ingekort, dus hoe vaker je ze oplaadt hoe minder lang die mee gaat. Accu's zijn daarnaast nog gevoelig voor te vol of te leeg opladen (allebei niet goed), te koude of te warme omgeving, etc. Als koper moet je maar hopen dat je voorganger daar allemaal rekening mee hield.
@Dandruff | 27-06-21 | 14:33: ik ben 250.000 km en 4,5 jaar verder en ik heb een degradatie van in totaal 38 km, dus nog geen 10%.
Ik vind het allemaal niet zo spannend.
@Epistulae_Morales | 27-06-21 | 14:55:
Hartstikke leuk, maar de komende jaren zal dat verder afnemen. Sterker nog, op gegeven moment hebt u een accu die na opladen dapper 100% aangeeft en dan tijdens het rijden relatief snel ineens naar beneden zakt. Dus weer opladen, wat weer veel stroom kost, en de accu nog iets verder aftakelt. Goed voor het milieu is het in ieder geval niet, want de energiecentrale die die stroom opwekt verliest ook al pakweg 40% rendement.
Vraag was of het slim is om een tweedehands e-car te kopen. De Chinezen zeggen nu een accu te hebben die 13 jaar meegaat, of dat klopt valt te bezien. Maar al zou het kloppen dan is een 10-jarige e-car dus veel minder waard dan een 20-jarige benzineauto in vergelijkbare staat. Benzineauto's worden na tientallen jaren ook wel minder zuinig, maar dat scheelt geen 10%. De vraag is of het zin heeft een tweedehandsauto te kopen als een nieuwe accu bijna net zo duur is als een nieuwe auto.
Berichtje van de nos: Lpg kost nu 0,93 cent per liter. Ik vind het wel meevallen.
Paar maanden geleden nog 45 cent
Waar tank jij in vredesnaam? Hier rond Amsterdam 60-69 cent.
Vanmiddag gaan ze bij de Oostenrijkse GP een maximumsnelheid van 80 km/u instellen.
Goed voor milieu en portemonnee.
Of ze ruilen de race-auto's in voor oerdegelijke Sparta-herenfietsen. Dat zou me een spektakel geven, moeten de heertjes zélf aan de bak. Trappen Max!
@Zenzeo | 27-06-21 | 13:29:
Door de Tros laten uitzenden.
"Fiets hem eraf!"
Domme amerikaan. Als je het plastic netjes dubbelvouwt en de randen aan elkaar plakt (benzine bestendige lijm/tape), en er nog ergens een dop op plakt, dan had het prima gewerkt.
Het was water in die pick-up. # prank
Of je koopt een brandstof zak.
Wie zijn toch die mensen, die aan de snelweg hun tank helemaal volgooien?
Lease-rijders waarbij brandstof inbegrepen is?
Die hebben een tankpas van bijvoorbeeld Shell. Waar ze ook tanken, in een dorp of langs de snelweg, voor elke liter is een vaste prijs afgesproken
@LonelyWanker | 27-06-21 | 13:31: Heel lang geleden had ik ook zo'n pas. Dan ging ik niet voor de goedkoopste pomp, maar voor de Shell-zegeltjes.
Juist leaserijders worden "ontmoedigt" om te tanken langs de snelweg, omdat dit de werkgever veel meer kost.
@Departed82 | 27-06-21 | 13:37: Hoe wordt dit ontmoedigd?
@Grachus | 27-06-21 | 13:41:
Mijn werkgever doet dat door maandelijks een bonus te geven aan de medewerker die de laagste gemiddelde brandstofkosten per gereden kilometer heeft. Op die manier wordt niet alleen goedkoop tanken aangemoedigd, maar ook een zuinige rijstijl.
Mijn werkgever heeft een contract met Shell en betaald langs de snelweg veel minder dan staat aangegeven op de borden
De ikmobiele benzineslurper is als een orkestlid aan boord der 'Titanic'...
Als je nou goed naar het grafiekje van die olieprijs kijkt, zie je die prijs in 2020 dalen tot onder de 30 dollar. Dan gaat ie eind 2020 op, rust even, en schiet daarna verder omhoog. Wat gebeurde er toen?
Nou, zal het zelf maar zeggen: Joe Biden won de elections (eerste omhoogschieter), begin 2021 tekende Biden een document dat de aanleg van een Alaska pipeline blokkeerde. Zijn aanhang juichte. (een deel van z'n aanhang)
Dit was te voorzien. Eind van het jaar betaal je 2 euro 30. Daarmee kom ik terug op m'n voorspelling van 2 euro 50
Onder de 30 dollar? Je kreeg bij elk vat olie nog 36.72 dollar toe bedoel je. De prijs was negatief! Je had hierbij wel een afname verplichting dus zonder tanker kon je het niet afnemen. De speculanten die dus de olie kochten op $0,01 moesten dus uiteindelijk de olie future verkopen met veel geld toe omdat ze niet konden afnemen.
@hotnot | 27-06-21 | 13:26:
Je vergeet dat Biden ook het fracken op overheids grond verbood. USA productie daalde hierdoor
@eerlijke joop | 27-06-21 | 13:47:
moest $37,63 negatief zijn. Ik zat ik de buurt. Blij dat ik die futures niet gekocht heb toen. Bij 5000 vaten per stuk keer -37,63 gaat het best hard met je geld
@eerlijke joop | 27-06-21 | 13:49: De post Trump markt is er idd een zonder de relatief goedkope fracking olie die de USA exporteerde agv overschot op inlandse markt.
Ik hoorde in Buitenhof niets over kernenergie en niets over overbevolking. Dan denk ik dat ze kimaatverandering toch niet zo'n heel groot probleem vinden. Handhaving van bepaalde taboes vinden ze toch belangrijker.
Precies. Wat is dat toch om de twee meest voor de hand liggende oplossingen te negeren?
Strafwerk voor buitenhof:
Begin nou eens met uit te rekenen hoeveel we jaarlijks wél aan asielzoekers kunnen huisvesten.
@Papa Jones | 27-06-21 | 13:27:
Zijn ze snel uitgerekend. Gewoon 0.
Nederland gebruikt gemiddeld ongeveer 111 GW aan energie (3500 PJ/jaar). De centrale in Borssele kan tussen alle onderhoud door maximaal 0.515 GW leveren. We hebben dus minimaal 216 Borssele centrales nodig, tegenwoordig ongeveer 5 to 10 miljard per stuk.
(Duitsland haalt ondanks de bewolking vanmorgen al ruim 30 GW uit zonnepanelen, en heeft nog maar een paart procent van de daken vol liggen. Kerncentrales leveren echt heel weinig stroom.)
@W_F | 27-06-21 | 13:38: Borssele is een kleine centrale. In bijvoorbeeld Frankrijk staan centrales die veel meer energie leveren.
@W_F | 27-06-21 | 13:43:
Zoek even Californië op hoe geweldig de energie transitie daar verloopt. Het is maar afwachten of je daar stroom hebt op warme dagen. Het elektriciensnet is er niet voor gebouwd en dat geldt ook voor hier of waar dan ook.
@eerlijke joop | 27-06-21 | 14:18: Je kan het elektriciteitsnet hier niet vergelijken met dat van Californië. Maar een elektriciteitsnet verzwaren is veel eenvoudiger dan dan een kerncentrale, een later ook weer makkelijker op te ruimen.
@W_F | 27-06-21 | 14:44:
Dat is prima te vergelijken. Als we hier volop stroom gebruiken en er komt een wolk voor de zon dan klapt de boel ook als we niet genoeg stroom kunnen bij pompen vanuit kolen centrales. Het is niet een kwestie van een dikker stroom kabeltje of zo. Zou er anders niet in Californië iemand slim genoeg zijn om dat te bedenken? De slimste mensen op aarde lopen daar rond.
Kerncentrales is veel makkelijk, heel groen en tegenwoordig ook zeer veilig. Die oude centrales zijn prut.
De olieindustrie misbruikt elk argument om de prijzen op te schroeven.
De olieprijs gaat omhoog? Benzineprijs net zo hard omhoog.
Olieprijs omlaag. Benzineprijs een beetje omlaag.
We betalen nu aan de pomp meer voor onze benzine dan op het piekmoment van de olieprijs van rond de 143 dollar per vat. Say no more.
Prijs is nu ca 75 dollar. Van 2012 tm 2014 zat deze vaak boven de 100 en was de benzineprijs lager...
Dus idd bullshit dat die sterk van elkaar afhankelijk zijn, na-ijlen meegenomen.
Volgens mij is ongeveer 3/4 van wat je aan de pomp betaalt accijns, kwartje van Kok, en de BTW over je peut, je accijns en je kwartje van Kok.
Belasting over belasting, waar de overheid *niks* voor hoeft te doen.
En dan ga jij klagen over 1/4 van de prijs waar de hele keten betaald wordt?
Is het echt zo raar dat degenen die de ruwe olie oppompen; verwerken; transporteren; distribueren en verkopen ook allemaal betaald worden?
Wel een typisch Nederlands probleem aangezien ik hem net nog voor 50 eurocent per liter minder in Duitsland heb volgespoten!
Ja, wrijf het er nog maar even in.
Net als bij torenhoge accijnzen en belastingen op tabak en alcohol... de mensen blijven het kopen. Leuk voor de staat, minder leuk voor de middenstanders; het geld kan maar één keer uitgegeven worden, dus steeds minder aan kleding, uit eten, schoenen, etc etc. Amerikaanse toestanden? Niet waarschijnlijk. Ook al betalen ze dik over de $3 aan de pomp... dat is nog steeds per gallon, niet per liter.
Maar die wagens rijden 1 op 6, dus dat compenseert weer een beetje.
Ik stop maar met roken. Hou ik pecunia over voor peut.
Ik stop wel met rijden. Roken js ook al zo duur.
Best moeilijk ook, benzine hamsteren.
Heb je een bad of nog mooier een vijver? Of gewoon een berg lege flessen opsparen.
Nooit flodder in Amerika gezien? Gebruik gewoon een watertank haha.
Gewoon in plastic jerrycans in de schuur.
Wat kan er mis gaan?
@Kapitein Sjaak Mus | 27-06-21 | 13:21: Dat iemand ze uit je schuurtje jat. Altijd binnen bewaren zou ik zeggen.
Jezus, wat is dit voor topic? Natuurlijk heeft het met de prijs van olie te maken. Brent staat >75 dollar. Dat is wel weer even geleden. Daarnaast zijn er minder investeringen gedaan in exploratie en gaan we dat de komende jaren voelen. Combineer dat met OPEC+ en dan is dit wat je krijgt .
Jij zit niet in de petrochemische industrie.
75 is een redelijke prijs. Zat het vorig jaar ook op. In 2014 zat het boven de 100.
2008 zelfs boven 120 en de prijzen waren toen lager
Grappig, weer een artikel over dingen die duurder worden zonder het woord te gebruiken van het gene. dat hier verantwoordelijk voor is. Er worden honderden redenen aangedragen waarom grondstoffen en de met deze grondstoffen vervaardigde zaken in prijs stijgen. Maar de werkelijke reden - een grotere hoeveelheid, uit het niets gecreëerd, fiat geld jaagt op een gelijke hoeveelheid beschikbare goederen - wordt nergens openlijk benoemd. = I.N.F.L.A.T.I.E.
Yep.
Er zit een enorme crash aan te komen. Deze keer gaan bailouts en quantative easing niet werken. Hyperinflatie.
@Lafayette | 27-06-21 | 13:18: sje greet riesettt in voltrekking.. wat een *#%uszooi..
Tot vorige maand hadden ze Bitcoin nog om al dat nieuw geprinte geld naartoe te begeleiden, maar nu ze coins tegenwerken gaat de olieprijs en het aandeel Shell weer omhoog. Het is een spelletje.
@Watching the Wheels | 27-06-21 | 13:26: en een smerig spelletje !.
@All_Anonymous | 27-06-21 | 13:36:
Als ze het niet doen, dan stort hun hele systeem in elkaar dus wel begrijpelijk dat ze het zo weer een tijdje uit proberen te stellen. Straks een digitale munt van de ECB erbij en negatieve rentes voor kleinere bedragen. Beetje inflatie erbij en dan redden ze het misschien net.
De burger moet uitgeknepen worden. Linksom of rechtsom. En anders krijg je met die corrupte justitie te maken.
Belasting op kerosine nu. En niet een beetje.
Daar hebben Kaag, Jetten, rosenmuller, en PvdD weer last van. Gaat dus niet gebeuren.
Niet veel, PH-GOV vliegt op belastinggeld en de andere trips declareren ze.
@TheseDays00 | 27-06-21 | 13:28: correct een "werkbezoek" is heel gemakkelijk geregeld.
Vrijdag al aan zien komen toen ik op de terugweg van Delfzijl pompen zag die van 's ochtends €1,97.9 vragen versprongen naar €1,99.9 vragen in de late middag. Die verneukeratieve tiende cent maakt dan ook echt geen flikker uit.
IPCC dat nu opeens conservatief schijnt te zijn, beschrijft de gevolgen van te veel mensen op aarde. Maar dat mag dan weer niet verkondigd worden, laat staan iets aan gedaan worden.
Ik hoorde net in Buitenhof zeggen dat jonge mensen geen kinderen willen nemen na het lezen van klimaatrapporten, en dat dat erg is. Maar dat is toch juist de oplossing. Laat ze in China, Afrika en India die rapporten maar heel goed lezen.
@Sitting_targets | 27-06-21 | 13:15: Binnenkort zetten ze de 5g chips aan en vallen alle gevaccineerden ineens om.
@Sitting_targets | 27-06-21 | 13:15:
Economie moet groeien, anders stort het hele systeem in elkaar. Of dacht je dat alles dezelfde waarde behoudt met 60-70% van het aantal mensen op de wat langere termijn? Daarom vinden ze die import van mensen ook een goed idee, zie www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashbo...
@Watching the Wheels | 27-06-21 | 13:48: Dat groei om niet in te laten instorten, komt door die bizarre schuldeneconomie die we hebben. Althans in de EU, in Nederland op zich valt het wel mee.
Van al dat groei maximaliseren moeten we juist af. Goed voor de stabiliteit van de maatschappij en ook van de aarde. Groeimaximalisatie mondt uit in een catastrofe. We moeten terug gaan naar groeien in een langzaam tempo dat we tot in de eeuwigheid vol kunnen houden.
@Sitting_targets | 27-06-21 | 14:06:
Op de achtergrond speelt een strijd om de wereldmacht tussen de EUSA en China, dus juist daarom probeert de EUSA schulden nog verder te vergroten om meer armslag te hebben. Het is een spelletje. Nu hebben we weer dat Build Back Better, omdat dat goed uitkomt ... we moeten nieuwe schulden kunnen maken en groeien. Om dezelfde reden moesten alle studenten leningen nemen. Meer schuld is meer geld in omloop is meer groei. Als we zouden kiezen voor minder groei, dan nemen China en India het binnen 5 jaar compleet over en het is maar de vraag of ze dat niet alsnog doen, maar veel westerse krachten proberen dat natuurlijk te voorkomen, omdat ze daar belang bij hebben.
@Sitting_targets | 27-06-21 | 13:15:
Met minder kinderen veroorzaak je alleen maar een groter probleem over enkele tientallen jaren. Er zijn dan teveel ouderen. Ouderen hebben de neiging om niet te werken, maar wel een uitkering (AOW/pensioen) te krijgen. Dat gaat dus een economische ramp worden. En naast dat er minder mensen zijn om geld te verdienen, zijn er ook minder mensen voor hulp en medische zorg aan die ouderen. Dat gaat een behoorlijk probleem worden.
Zo af en toe komt er eens een pandemietje om de boom aan de bovenkant wat te snoeien, en wat doet iedereen dan? Alles om te voorkomen dat er takken van de boom vallen. Zo houd je het probleem in stand.
Überhaupt is de medische sector veel te fanatiek in het voorkomen dat mensen voor hun 120e overlijden. Oude mensen verzuchten wel eens dat vroeger alles beter was. Eén ding was in ieder geval niet beter: de medische zorg. Mensen werden daardoor gemiddeld minder oud en dat was best een goede manier om overbevolking tegen te gaan. Maar ja, de mens moest zo nodig Godje spelen. Zie waar we nu zijn aanbeland.
@Tim_Toady | 27-06-21 | 14:16:
Voorlopig daalt de gemiddelde levensverwachting in NL, maar je hebt in grote lijnen wel gelijk (al zal er ook steeds meer zorg geautomatiseerd worden) nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachti...
@Tim_Toady | 27-06-21 | 14:16: Een vergrijsde topzware bevolkingspiramide, daar moet je dan doorheen. No pain, no gain. Het duurt even, maar daarna is er een evenwichtiger bevolkingspiramide. De babyboomers zullen er eens niet meer zijn. Vanaf dat iedere vrouw makkelijk aan de pil kon is het geboortecijfer al flink gedaald.
(beetje jammer dat we vanaf ongeveer dezelfde tijd allerlei volk geïmporteerd hebben met een te hoog geboortecijfer)
@Watching the Wheels | 27-06-21 | 14:09: Zo'n vaart zal het niet lopen. Bovendien, China en India zijn rivalen. India is een bondgenoot van het westen. China is asshole en heeft weinig vrienden. Dus groeimaximalisatie, we hebben het niet nodig.
'Accijns op brandstof'? Ik spreek liever van djizja belasting. Waarop die islam landen alles kapot le sponsoren. Met als gevolg geen walk-on girls, pitspoezen et cetera meer.
Blijft grappig dat mensen denken dat de VVD rechts liberaal is. Wat doen we onder het leiderschap van Rutte?
- Torenhoge benzineprijzen >>> burgers, blijft allen thuis!
- Massa-immigratie vanuit de Derde Wereld
- Klimaathysterische belastingen opvoeren
- Criminaliteit zo soft mogelijk aanpakken
- Meer, meer en nog meer macht naar de EU!
Om nog maar te zwijgen van het ronduit slechte bestuur (toeslagenaffaire, grove tekort aan woningen, stikstofwaanzin...). Het is toch letterlijk ongelofelijk dat die partij aan de macht blijft. Truth be told, de rest zit op 1 of 2 kleine partijtjes na NOG linkser in de wedstrijd.
Op de Joop maken ze een heel ander lijstje van de 'Zonden van Rutte'.
@Papa Jones | 27-06-21 | 13:30: Daar wordt hij omschreven als 'de veroordeelde racist'.
Cry me a river. Er zijn nog nooit zoveel SUVs bij de weg geweest. Fabrikanten kunnen er niet tegen bouwen. Hoge instap of anders niet. Die dingen zijn niet aan te slepen. Opa zit tegenwoordig in zijn overdreven 4x4 knarrenbak hoger dan de meest vrachtwagenchauffeurs en dat is niet omdat ze zo verrekte zuinig of handig of mooi zijn. Is gewoon prestige. Prima, maar dan ook pay op zonder die zielige traantjes motherfucker.
De SUV van Frau Yall is zuiniger dan mijn oude KdF wagen.
Hier op het platteland is het wel grappig. Dan heb je van de toeristen uit de Westerse Grote Steden in hun Grote Vierwielaangedreven Auto's .
En ik zou dan met mijn Fiat Panda de berm in moeten omdat hun auto anders vies wordt. Ik moet zeggen dat het soms wel spannend is, maar uiteindelijk willen ze toch geen krassen in de lak en mij maakt dat niet uit.
@Quib | 27-06-21 | 13:22: Daar hebben veel mensen met een nieuwe keurig gepoetste auto last van. De kunst is om geen oogcontact te maken en stug doorrijden. Zoek het uit.
@Quib | 27-06-21 | 13:22: Dat zijn dan geen echte 4x4-rijders. Die met een oude landrover grijpen élke gelegenheid aan om de greppel in te duiken.
Dit dus.
Haha, ja, of van die lullo's die hun suv helemaal afplakken als ze van de harde weg af, terrein gaan rijden, er mocht eens een krasje op hun showmobiel komen.
Ach. benzineprijzen… In het najaar stort de wereldeconomie toch volledig in.
De bubbel zal barsten.
ja en Bill Gates wordt president en Trump de aanvoerder van het verzet. Zoiets?
@ruudvangeelen | 27-06-21 | 13:09:
Meer Michael Burry. Die werd in 2005 tot 2007 nog uitgelachen.
In België Super 95 (E10) ca. € 1,40 en de Super 98 (E10) ca. € 1,50: carbu.com/belgie/
Prijzen in Duitsland wat hoger: www.benzineprijs-duitsland.nl/
Klaarblijkelijk veinzen de olieboeren in buurlanden geen tekorten waardoor de brandstofprijzen door het dak gaan...
Vanochtend 4km verderop voor €125 aan E5 gehaald voor de 150pk tweetakt achter de RHIB. In m'n 4.7l V8 SUV. Gewoon voor €1,87 per liter. Ik stook gewoon door. Op moet en zal het toch, onafhankelijk van hoeveel de burger gepest wordt. Als wij het niet verstoken dan doen de chinezen het wel en anders de afrikanen of amerikanen. Kan ik er net zo goed een beetje lol aan hebben en geld is toch waardeloos.
Wat is dat toch met die opa's met hun SUVs en pick-up trucks? Is het misschien het hoog zitten een beetje dezelfde kijk-mij-nou-eens gevoel als wat jongetjes hebben als ze met een lekke uitlaat voor het stoplicht staan te gassen? Of grijsaards langs de braderie op hun eerste Harley?
Mijn SUV werd (voor C19) gebruikt waar die voor geschikt gemaakt is. Momenteel is dat vooral die RHIB naar een geschikte helling slepen maar voorheen was dat naar plaatsen rijden waar een SUV niks te zoeken heeft. Maar ik snap je punt, en ike begrijp ook niet echt wat die grijze plaag in dat soort voertuigen te zoeken
@Mazzelstof | 27-06-21 | 13:15: Ook bouwvakker knurften en ander laagopgeleid volk trekt nu massaal de pick-up truck in. Allerlei smoezen gehoord dat ze meer ruimte nodig hebben voor hun... kratjes bier? Komt gewoon neer op het syndroom van de micro-fallus. Helaas treft dit vaak de grootste macho-mannen en laagopgeleiden met poen. Ik heb het met ze te doen.
De leasejongens lachen intussen hun broek aan flarden met hun tankpasje waarmee ze ook privé mogen tanken.
Want? Extra kosten worden gewoon doorbelast aan de klant (=werkgevers)
Da's waar. Ik rijd recreatief elk weekend enkele honderden km's en voor de Chinese toko rijd ik naar een andere grote stad 40 km verderop gewoon omdat ze daar 1 product wel hebben, die ze bij de toko hier niet hebben.
@ruudvangeelen | 27-06-21 | 13:07:
Klopt, zelf rijden ze voor weinig, de rekening gaat naar de klant.
En dan te bedenken dat E10 tot voor kort "el cheapo"-peut was, die ook nog eens 10-15 cent goedkoper was t.o.v. de oude Euro 95. Dat hele E-gedoe lijkt ergens wel een beetje een foefje om ons zand in de ogen te strooien.
Is nu duurder, het de bolide zuipt er meer van, wordt zwaar gesubsidieerd. Man, man, Shell en hun dependance in Den Haag lacht zich de ballen uit de broek.
@PolarWolf | 27-06-21 | 13:07: En, ook niet geheel onbelangrijk, E10 heeft een hogere CO2 uitstoot. Maar dat weet niet iedereen.
Hahahahaha. De HELE wereld behalve Hongkong (megastad met hypermoderne metro en nul ruimte) is goedkoper. En de EU is lachwekkend duur in vergelijk met de VS, Canada, Japan en de rest van de geciviliseerde wereld. En dan zijn we nota bene thuishaven van diverse grote oliemaatschappijen die o.m. in de Noordzee gewoon dichtbij huis naar olie boren!
www.globalpetrolprices.com/gasoline_p...
Inmiddels kost een kw/h aan een publieke (gemeente) laadpaal incl. btw alweer 40 cent. Dat is bijna 2x de prijs die je thuis betaal.
Het alternatief is dus thuis laden; kunnen veel mensen niet want kunnen de auto niet voor de deur kwijt, of igv. plugin maar gewoon niet laden.
Dus ff rekensommetje.
40 cent / 1kw/u = 5-6 km.
2 euro (dus x 5) = 25-30 km.
.
Om het nog even extra sappig te maken. Was van de week bij in het ziekenhuis in Arnhem; dus ff de auto aan de laadpaal gehangen. Wat blijkt? Je betaald ook per uur voor laden, naast het verbruik in kw/h. Alsof ik daar voor m'n lol sta.
.
Kortom; ook bij elektrisch rijden wordt uw anus langzaam maar zeker schraal genaaid.
Luxe problemen zijn óók problemen, zei mijn grootmoeder altijd.
Ach, den Needriglander vindt niets fijner dan zachtjes mopperend voorovergebogen te staan, terwijl Rutte met z’n pantalon op de enkels hem er lachend en zonder spuug van achteren in ramt.
Wat is een kilowatt gedeeld door een uur?? Ik ken wel een kilowatt maal een uur, dat heet ook wel een kilowattuur (kWh).
@koeberg | 27-06-21 | 13:49: ja met saus
Ik tank nooit meer dan een tientje...
U betaalt nog met gouden tientjes?
Hoe ver komt uw brommer daarmee?
Dat Youtube filmpje is zo fakes als maar zijn kan.
Die rotzooi van tegenwoordig is allemaal versneden met bioethanol, die vuile regeringsflikkers hebben de rotstreken van slechte dopedealers.
Je moet en zal aan de EV. Bio electronen bestaan niet gelukkig.
Goed gedaan hoor d66/gl/iedere andere links stemmer. Deze jongen gaat de Duitse economie maar weer eens spekken. Na het inladen van lekker en goedkoop bier (reinheitsgebot!) tank ik nog lekker even mijn auto vol met super-benzin. Stuk goedkoper en beter in plaats van die milieuterroristenautoslopende e10 in Nederland. Proost!
Iedere euro die de overheid uit de burger perst kan niet meer worden uitgegeven.
Brilsmurf /
De prijs van de ruwe olie bepaald de benzine prijs? Gelul uit de ruimte. Dat geldt dan zeker niet voor Duitsland en België. Het zijn de belastingen en het tijdelijke kwartje van Kok die ervoor zorgen dat wij de hoofdprijs mogen betalen
Woon op de grens en in Duitsland is de prijs nog 1,48
Prijs Zwitserland volgt zo. Ik noteer alles.
Dat dus.
Vieze smerige oplichters. Ze weten van gekkigheid niet meer waar ze het geld vandaan moet roven om met hun imbeciele klimaathobbies, apothekers huisvesten, Groningers opnieuw belazeren etc. etc door te kunnen klooien.
Nederland is stuk in 2050.
@Lorejas | 27-06-21 | 12:58:
Die zit op het water, op de fiets. Is onderweg naar Spanje, en laat de boot en vliegtuig na kijken…
@Lorejas | 27-06-21 | 12:58: 1,41 benzine en 1,46 voor diesel.
Dan moet je wel op het juiste moment gaan tanken; die prijzen varieren per uur.
E10 is water en met E5 kom je verder dus voor de grasmaaier en ander kickstart/trek masjiens: 1.65 euro bij westfalen, westfalen.com/de/de/tankstellen-mobil... Voorheen was ik aral 102 fanaat maar daar zit nu ook E5 in.
@28 | 27-06-21 | 13:08: koop Aspen, is wel wat duurder maar daar jankt de grasmaaier pas echt op.
@Sinterbikske | 27-06-21 | 13:11: Ja Aspen is ook mooi na een jaar direct aan bij 1e start poging, had een soort vervanger van Stihl maar die is minder goed lijkt het. Maar er staat hier teveel om alles met Aspen af te gieten.
Refereren aan klimaatbeleid is nepnieuws en demagogie.
Accijnzen betreffen een vast bedrag. De stijging komt door de stijging van de olieprijzen, waar alleen de btw nog een versterkend effect op heeft. Het is een vraag-aanbodverhaal. Je moet bij de OPEC zijn, de Amerikanen, je medeweggebruikers en de consument.
Accijns: vast bedrag per liter
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2021 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,6 %. Daarnaast is het tarief op diesel met 1 cent verhoogd. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 82,1 cent, op diesel 53,0 cent en op LPG 19,6 cent.
De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Het is dus denkbaar dat de olieprijs daalt, maar als de accijns meer stijgt, de brandstof dan toch duurder wordt. Afgezien van de jaarlijkse aanpassing doet de accijns dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen.
BTW 21 of 17%, net hoe je kijkt
Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid BTW: belasting op de toegevoegde waarde. Die is voor brandstof 21%. Als je dan naar het totaalbedrag kijkt (de 121% inclusief btw) en je rekent uit hoeveel procent van dat totaal de BTW uitmaakt, kom je op 17%. De BTW is dus 21% op de 'netto'-prijs, maar 17% van wat je uiteindelijk betaalt.
Omdat het een percentage is, beweegt de BTW mee met de brandstofprijs. Als die omlaag gaat, gaat de BTW mee omlaag. Tenzij er toevallig net een accijnsverhoging langs komt, dan gaat hij weer omhoog.
@Gomezlopez | 27-06-21 | 13:06: En de overheid is wat dat betreft al jaren in overtreding door het heffen van belasting (BTW) over belasting (Accijns) en de enige reden dat ze er mee weg komen is dat het net een andere naam heeft, dus volgens de regels niet 100% illegaal.
En het levert een miljard of 12-15 per jaar op.
@Gomezlopez | 27-06-21 | 13:06: Accijns plus btw is 81,1 * 1,21 = 99,3 cent per liter. Dit is het vaste deel de rest is variabel. Sinds E10 betaal je dus al 10 cent per liter teveel daar ethanol en water niet onder de accijns vallen.
5,29 vanochtend, normaal 4,85…
Ik bedoel maar…
Lees: Dit is geen propaganda van Peter Pomerantsev, over de leugenmachine van het populisme.
Kijk al die grappenmakers in de panelen... hilarisch hoor. Ondertussen wordt iedereen in z'n poepgat genaaid! Maar blijf vooral de wannabe cabaretier uithangen,deze maatschappij is al verloren wat een slampampers, en die demissionaire clowns zagen dat het goed was. Enne hoop echt dat die de Boer en z'n elftal eruit gesodemieterd worden vanmiddag.
zit je lekker in je bunker? ga eens genieten man
Maar hoe gáát het verder met je.
Neem ff wat prozac ofzo.
Stop eens met koningswater drinken,..
And as we speak: Die dikke Schrans Timmerfrans zit bij Twan H te orakelen dat de energie transitie GEWOON door de mensen zelf wordt doorgedrukt... :"-)
Ja, gaat helemaal vanzelf en is loeier dan loeigoedkoop ook nog eens!
@Lorejas | 27-06-21 | 12:53: Zo goedkoop dat een die dikke 10 miljoen Nederlandse netto belasting betalers, dit jaar weer een 1200,00 euro per persoon, mee mogen betalen aan allerlei subsidies ten bate van het milieu in Nederland, de EU, en wereldwijd.
Het overkomt je ...
En Siberië heeft een extreem landklimaat. Kan in de zomer heel heet zijn rond de middag. Maar in de winter is er minus 50 graden haalbaar. Timmermans is weer lekker bezig.
Niet zeuren jullie willen toch een groen Nederland. Dus auto's staan laten en fietsen gaan of met duurdere OV gaan. Of je heb geluk aan de grens te wonen zoals ik. Sponser liever onze buurlanden. Nederland is met alles te duur. Veel plezier met de duurder benzine.
Limburg ís buitenland. Met je rolluiken en valse roomse gemoedelijkheid.
@De echte Stolwijker | 27-06-21 | 12:57: Ben wel trots om limburger te zijn.
Tommy Wieringa: "Als Thierry Baudet bijvoorbeeld zegt dat CO2 goed is voor plantengroei, moet je weten waarom dat onzin is, om hem met kennis van zaken te kunnen tegenspreken. "
Whatbaudetisme. Dat mag niet.
Waarom is dat niet goed voor plantengroei? Overigens lijkt mij Tommy Wieringa nou niet echt een persoon om met kennis van zaken te spreken. Tommy's ambitie ligt bij de grootste Deuger van Nederland te worden.
@Grachus | 27-06-21 | 13:56: Ik heb al eens gezegd: het zou rechts sieren als ze eindelijk ook eens zouden willen deugen.
Motor in economy stand, 3 bar in de banden en rijden als een ouwe lul, niks aan de hand.
Laat me nog liever ombouwen
Amerika, land of the stupid.
Ik wil maar 1 ding, en dat is het klimaat redden. Hoge brandstofprijzen zijn daar een prima middel voor. Al die mafkezen die elke dag in hun autootje naar hun werk rijden of er 'weekendjes op uit gaan' - terechte correctie.
Idd, voortaan neem ik mijn driedelige ladder mee de bus in op weg naar het station om hem daar vervolgens in de trein mee te nemen.
Ga lekker schreeuwen bij de biomassa centrale in Diemen of Data steel.
@Sinterbikske | 27-06-21 | 12:57: In het gangpad kan je die best kwijt het is alleen zo lastig als de gereedschapkist ook nog mee moet en de klus niet op het station van aankomst is.
Buitenhof is al wat jaren een farce waar politici zonder serieus weerwoord
leeg kunnen lopen met hun gebakkenluchtverhaaltjes
Voor mijn bloeddruk is het beter dat ik zo weinig mogelijk over dat programma en de gasten lees
dus nu maar snel een zak ijs pakken om mijn hoofd af te koelen
Ik tank al 'n tijdje voor 2 Euro per liter: op E10 loopt m'n Volvo 740 niet lekker (nogal schraal maar hij kan 't wel hebben op zich) dus gooi ik er Euro 98 in. In onze S80 ook trouwens, maar die is 'n stuk zuiniger dan de 740-zuipschuit met z'n huidige 1 op 8 door de vrij korte stukjes.
Nu we het toch over dat merk hebben; ik zocht vanochtend voor de grap bij de RDW
de gegevens van m'n P1800E op, die volgens hen 1 op 3,3km rijdt, pardon
Zulke wagens rijden volgens fabrieksinstelling, en indien normaal afgesteld, gewoon1 op 10km zoniet 11
ik vraag me dus af hoe de RDW aan zulke onzingegevens over oudere modellen komt
@Tobi | 27-06-21 | 12:52: Dat is een aardige Volvo.
E10… ook zo'n mooi verhaal. Naar het schijnt kost het maken van die ethanol die ze bijmengen meer energie dan het oplevert. Met behulp van
We gaan op afzienbare tijd de schade van e10 ondervinden.. destijds de dealer gebeld: neen meneer je motor kan het perfect aan! Ik antwoordde met dus als er toch iets mis gaat dan vergoeden jullie dat?.. antwoord kunnen jullie wel raden denk ik.
Dit fenomeen zag je in Duitsland ook met de wat oudere auto’s na 2/3 jaar e10 dat ze het allemaal begaven.. leidingen zijn oa niet zo dol op e10.
@antagonist | 27-06-21 | 13:04:
Dank je, indeed it is
Toffe auto! En eigenlijk rijdt elke oude Volvo zo'n 1 op 10, zo ook mijn ex Amazon met B20 en Amazon Combi, en m'n 240's deden dat ook al.
Rechts: gewoon zeggen dat klimaatverandering er niet is en als het er wel is dan is het altijd al zo geweest en komt het bovendien niet door de mens. Wetenschap, MSM, experts: allemaal onzin: lees gewoon op mijn obscure rechtse website dat je gewoon je vingers in je oren moet doen en hard lalala zingen: dan komt alles goed.
Want stel je voor dat ik meer voor mijn benzine moet betalen. Gewoon Trump of Baudet stemmen en samenwerking met links torpederen, dan komt het allemaal in orde.
Het kan niet missen, u bent een Kapwap, of Klimaatwap.... whatever.......
@nope | 27-06-21 | 12:53:
Zelfs op de persoon spelen gaat u slecht af. Hoe genant.
Ik heb even gekeken wat het aandeel is van het personen-autoverkeer op de CO2 uitstoot van Nederland. Natuurlijk zijn de statistieken enorm troebel gemaakt om maar met grote getallen te kunnen smijten ("Transport is verantwoordelijk voor 59% van de CO2 uitstoot!!"), maar het aandeel van personenauto's lijkt daadwerkelijk 20% van de totale uitstoot van Nederland te zijn. Daarmee is uw punt valide. Het terugdringen van mobiliteit is wenselijk.
Wel jammer dat niet bijvoorbeeld het thuiswerken meer gestimuleerd wordt, maar in plaats daarvan de belastingen worden verhoogd. Veel mensen kiezen er niet voor om elke dag in de file te staan en daar ook nog voor te betalen.
@De echte Stolwijker | 27-06-21 | 12:56:
En wat is daar mis mee in dit geval. Omgekeerd maak ik eindelijk nooit anders mee dan enkel en alleen om een andere mening wegga,et te worden als alu, complotgek, wappie etc etc etc etc...
Het loont wel om richting de grens te gaan verhuizen.
Mijn adresje in de Bels... 1,40...
@Louter Leuter | 27-06-21 | 12:47: Ik woon te ver van de Belgische grens nu. En die van mij lust alleen 98 (of hoger).
@Louter Leuter | 27-06-21 | 12:47: 1,41 inmiddels
Brecht: €1,41.9 en dat is naar beneden gegaan want van de week nog €1,42.2
@ruudvangeelen | 27-06-21 | 12:54: Ik betaalde gisteren nog 1.89 en dat was een onbemand tankstation.
@Met_baard | 27-06-21 | 13:04: Klopt, vd week in Tongeren 1.427 en gisteren in Lommel 1.419. Binnenkort de auto in Duitsland vullen met witbier en ook weer aftanken, dan heb ik voor mijn gevoel weer aan de fiscale plicht voldaan:-)
@Idiot Savant | 27-06-21 | 13:43:
Ik ben sneller in Oud Turnhout dan in Lommel... Scheelt niet veel maar gemak dient de mens
Ik betaal $0.55 voor een liter diesel en $800/jr mrb voor m'n wielen van 1800kg (als ik niet vergeet te betalen) ... geen winstbelasting, 5% dividend en altijd mooi weer.
Ik benijd jullie niet echt ..
Al die corona fratsen moeten ergens van betaald worden .
Maakt mij niets uit, ik tank toch altijd voor vijfentwintig Euro!
Ghe ghe.
Lang lang geleden was Buitenhof nog interessant. Met een dinosaurus van een irrelevante partij, een irrelevante idioot van dezelfde irrelevante partij, en een totale wappie, is Buitenhof verworden tot een irrelevante spreekbuis. Ik ga straks wel naar het Praathuis voor een echt gesprek.
Tijdens het opladen van me elec fiets moest ik toch ff kijken met een smile naar de buurman die de auto in de garage heeft staan en spontaan op zijn oude fiets naar de winkel moest van vrouw lief die normaal zelf met haar (2de) auto gaat
Mijn! Het is mijn fiets. En je bent een fantast.
@Normpje | 27-06-21 | 12:44: Ook zo’n schijthekel an het gebruik van het woord ‘me’....
@Wijze uit het Oosten | 27-06-21 | 12:47: Ik heb ook zo'n schijthekel...
Ja. Schijthekel. Ook omdat "me" meestal net voor "kids" komt.
@ Wijze; Of me eige, als 'dan denk ik bij me eige'...
@Normpje | 27-06-21 | 12:44: | of mensen die te lui zijn om de apostrofe te gebruiken: m'n. Net als "T is", wat " 't Is" moet zijn. Of "het licht is vel"... Tuurlijk.
Weet u nog, Maart 2020, olieprijs keldert, enorme benzine overstock kan niet worden verkocht omdat iedereen opgesloten zit. Gelukkig kunnen de olieboeren hun verlies weer goed maken door ons een veel te hoge prijs te laten betalen... Wat is het toch eerlijk en inclusief allemaal, gelukkig hebben we Sigfrid al Kak die wat vlaggetjes komt ophangen...
Diesel en benzine levert amper iets op. Het is een soort van restproduct. De grote marges zitten op de smeerproducten de oliën etc.
@miko | 27-06-21 | 13:18: 99 cent aan accijns en btw over accijns. Over die andere euro zit natuurlijk ook btw. Iedereen mekkert over olieboeren, zo ziet de staat het graag. En dan hebben we het nog niet eens over die werkelijk achterlijke hoeveelheid euro's die er bijverzonnen is en misschien wel tot ik weet niet hoor PRIJSSTIJGINGEN kan leiden.
kan ik eigenlijk ook euro 98 in m'n outlander gooien?
Tuurlijk.
U kunt er zelfs water ingooien.
Ik zou eens diesel proberen.
U kunt er zelfs water ingooien, wanneer U dat wilt.
@jemagookniksmeer | 27-06-21 | 12:41: U was me voor!
Ik zou het er in spuiten, gooien geeft zo’n rommel.
@JWZ_JMK | 27-06-21 | 12:44:
Dat is dan wel weer een voordeel van zo'n pick-up truck, daar kun je het wel van een afstandje ingooien.
Leuke mevrouw trouwens in dat filmpje.
Dat kan gewoon, is zelfs beter. Het is E5. Maar natuuuuuuuuurlijk wel weer stukken duurder en ook niet overal meer verkrijgbaar.
geestige reacties
Ik ga is naar me kids kijken
@Tobi *eens *mijn *kinderen *..
@Boris die Sauertopf
Geen schijt, Sherlock
REAGEER OOK