E10. Word wakker mensen we worden genaaid
Massale sterfte onder bladblazers en grasmaaiers
Mensen wakker worden, E10-brandstof STINKT en zonder meteen een zondebok aan te wijzen het is allemaal ongezien de schuld van Greta Thunberg. E10 is duurder, het sloopt je auto, het sloopt je scooter, je hebt minder powerrrrr, kunststof en rubber lost op, en dus lekkages, metaal gaat oxideren, je motor gaat eerder naar de tering en je stapt van de weeromstuit maar over op een duurdere super. Omdat E10 gaat rotten is het ook nog eens dodelijk voor bladblazers, grasmaaiers en ander onontbeerlijk grut voor iedereen die weleens buiten de ring van de grote stad is geweest. Dat het die volksmenners van De Telegraaf echter vooral te doen is om de boel een beetje op te hitsen blijkt wel weer uit het oerdomme plaatje waarop een of andere knaap z'n elektro-blazer de sporen geeft.
Zit 'n stekkertje aan he, Telegraaf
Stay strong Volvo van Pritt
Reaguursels
InloggenEn zo verdwijnt in Europa de brandstof motor in een paar jaar. Bestel die stekkerauto nou maar, je ontloopt het toch niet. Net als je cv ketel de deur uit doen.
zo fijn dat ik over de grens super kan tanken voor minder geld dan die E10 prut hier in Nederland.
Idem.
Ik tank half om half. Super en normaal. Wel wat lastig. Twee keer spuit erin, twee keer afrekenen.
Ik tank een tank e10 en als die bijna leeg is weer de dure powerfuel. Om en om dus. voorheen deed ik dat een op vier, maar na alle slechte recensies over e10 doe ik het nu om en om. En ja, waarom hier 1,70 en in België 1,35?!
Dank voor dit topic GS. Die E10 rotzooi gat dus sowieso niet in mijn BB motor. Opdonderen met die teringzooi!
We worden 3x genaaid.
Eerst krijg je 10% goedkope bagger maar je mag wel het volle pond aftikken alsof het benzine is.
Dan mag je ook nog eens benzine accijns betalen over iets wat helemaal geen benzine is.
En omdat ethanol minder verbrandings waarde heeft dan benzine kun je er ook nog eens minder ver mee rijden.
De vissers wisten het al lang, draadje 2017 www.deltavissers.nl/index.php/2017/04/...
Misschien dat deze EU regel daarom juist is opgelegd, wat E10 betreft.
Het is beter voor het milieu, maar verrot voor de meeste auto's en andere motoren van voor 2000.
Erna kan ook nog, ff checken dus.
ZOU ER OPZET IN HET SPEL ZIJN?????
Er is juist geen campagne voor E10 gemaakt, om het simpele feit, dat men met een niet geschikte auto, scooter, buitenboordmotor, bladblazer of aggregaat, deze motoren naar de klote helpt.
"Tja, dan had u zich er beter over moeten informeren"
Dat ga je te horen krijgen bij schade.
Een milieuregel om het schoner te maken, maar ondertussen word het oudere spul naar de klote geholpen.
Motorisch gaat het prima met die brandstof, maar het zijn de brandstofleidingen die de geest geven dankzij E10.
Aan die bladblazer MET stekker kun je zien door wat voor stomme koeien, óók bij de Telegraaf, wij worden 'geinformeerd' over dit zulk zaken.
Voor bladblazer, snoeimachines enzovoort kun je beter synthetische benzine gebruiken. Kost wel wat meer, maar je leeft er wel langer van.
Van 5% naar 10% ethanol(Z.G.A.GRATIS), dus van 95% naar 90% fossiel. Oké wie steekt zich de winst van die extra 5% sprietbesparing in de tas? Want prijzen dalen niet!?
1 liter jenever is duurder dan een liter benzine.
Valt al lang mee dat de prijzen niet omhóóg gegaan zijn.
@Papa Jones | 18-10-19 | 14:06: En de fles dan?
Ik zie niet in wat de milieuwinst is.
Door het lagere rendement sta je gewoon eerder weer aan de pomp.
Met het juiste voorfilter rijden oude Mercedes diesel ook op afgewerkt frituurvet. Maar dat mag niet want dan missen we de accijns. Overigens gaat biodiesel echt niet rotten. Daarvoor is het teveel bewerkt. Wel mist het benzeenringen waardoor de smerende werking af neemt. Vandaar dat de boel op den duur kapot gaat. Beetje tweetactolie toevoegen?
Interessant wel, wat gaan ze je precies ten laste leggen als je een snackbar hebt en je eigen afgewerkte vet tankt?
Ik ken wat oostblokkerts, heb ze een oud mercedesbusje uit het jaar 0 verkocht. Die rijden nu lekker goedkoop pakketjes op frituurvet, maar die kar ruikt wel als een frietkot, whahaha.
@Renkum0317 | 18-10-19 | 15:18: Je krijg bij de eerste de beste controle vanzelf een naheffing van de belastingdienst. En die is niet misselijk. Ordegrootte rode dieseltanken.
@Vanilla | 18-10-19 | 17:12: behalve als je een bonnetje kunt overleggen dat je in Duitsland PPO (pure plantaardige olie) hebt getankt. Dat is daar namelijk als brandstof (vrijwel accijnsloos) te verkrijgen.
@tetra | 18-10-19 | 18:12: Maar dan tank je dus ook geen zelf geraffineerd of zonnebloemolie. Een aantal jaar geleden was er nog geen fles zonnebloemolie meer te krijgen in Nederland, maar dat accijns gaatje was snel gedicht met een spoedwet.
e10 heeft een lagere verbrandingswaarde, dus wordt de auto minder zuinig, wat ik gelezen heb zijn er naar schatting 700000 auto's die niet goed tegen deze brandstof kunnen en daarom naar de sloop moeten, en vervangen moeten worden; hoe dat goed voor het milieu is snap ik niet goed.
Verder wordt biomassa vergist om ethanol te maken, met gisten komt er CO2 vrij...
Ook is het zo dat ethanol de klopvastheid ten goede komt, hierdoor zullen de moderne, betere en krachtiger motoren juist meer vermogen gaan leveren omdat het ontstekingstijdstip verder vervroegd kan worden, hierdoor neemt wel de temperatuur toe en met een hogere verbrandingstemperatuur wordt de productie van stikstofoxiden weer verhoogd....
Ik kan het niet begrijpen maar zo snel zie ik het voordeel niet.
Adblue erbij
Ik zal je uit de brand helpen. Alles wat de burger geld kost ten opzichte van het klimaat is gebaseerd op een leugen. Snappie.
Zo ook probeert de regering iedereen in een autootje te stoppen met gedownsized turboblokje. Na 1.5 - 2 ton gegarandeerd ‘op’. Nu nog eerder misschien Icm met deze brandstof.
Het volk stemt groen, dan krijg je groen.
E10 is 10% ethanol afkomstig van gewassen, dus landbouw, dat mensen had kunnen voeden. Dat hoeft kennelijk niet meer.
E10 kan worden gemaakt door kostbare landbouwgrond vol te stampen met oneetbare mais. In plaats van aardappels.
Wordt het niet eens tijd voor de milieu gekkies om zich wat meer te concentreren op waterstof als brandstof te gebruiken? Dit omdat 70% van deze aardkloot bedekt is met dit halffabrikaat. De rest van van alle goede intensies lijken mij een kort leven beschoren omdat de bijverschijnselen erger zijn als de remedie. Zolang er geen passende oplossing is voor dit probleem gewoon op die ouwe “fossiele” fiets doorgaan.
We zijn nog lang niet zover om het wagenpark electrisch te maken, veel te duur en grondstoffen voor energie opslag wordt de achilles hiel van dit project .
En de verbrandings motor heeft zijn laatste “update” ook nog niet gezien zoals de “camless engine “waarmee er nu aan de weg getimmerd wordt en met waterstof aangedreven autoos die het zeker niet onverdienstelijk doen in de racerij.
Drammertjes Robbie en Jesse moeten gewoon ff geduld hebben en laten we vooral niet als een blind paard ons gaan vergalloperen aan E10 kwakzalferij aan het biomassa altaar van onze klimaatkerk.
Je weet dat de productie van waterstof heel veel elektriciteit vergt en het niet erg geschikt is om in een autootje te bouwen, toch? Misschien moeten we bio-ethanol maar benaderen als brandstof die 10% terrorisme financiert.
@Diotima | 18-10-19 | 12:09: Ja en wat vergt al dat opladen van al die electrische autos dan..... euh electriciteit dus hoe je het ook went of keert het zal energie kosten. Waterstof is de enige oplossing om aan de toekomstige energievraag en milieu eisen te voldoen
@clockandhammergame | 18-10-19 | 12:48: waterstof is een heel erg slechte energy drager/opslagmedium. Accus zijn voor voertuigen veel efficienter. Waterstof maken kost energy, waterstof opslaan is moeilijk en kost energy, waterstof gebruiken om electrische energy op te wekken is ook niet efficient. Waterstof gaat aan alle kanten mank. Dat weet iedereen behalve de paar mensen die aan een kreupel paard blijven trekken
Waterstof in commerciële hoeveelheden produceren kost erg veel energie. Grosso modo schiet je er niet veel mee op dus. Voordeel is wel dat auto's op H2 lokaal minder vervuilen, dat dan weer wel..
Ik tank bezine altijd in Duitsland, kun je kiezen E10 of E5. Voor minder dan hier ook nog.
Nou, de foto is vervangen hoor bij de Telegraaf.
Nou, dat die bladblazers het begeven van E10 (en dan bedoel ik die zonder stekker), dat lijkt mij alleen maar zeer welkom.
Luidruchtige Taakstraf-Tokkie-apparatuur.
Pak verdorie een bezem! Is nog beter voor de conditie en de lijn, ook.
Bladblazers tot daaraan toe, maar die kanten maaiers die mogen allemaal deaud klote lawaai dingen!
Bladblazers kunnen niet tegen E10 volgens de telegraaf.
De bladblazer op de foto heeft een stekker.
Die kunnen inderdaad niet tegen benzine
Dat was Mosterd ook al opgevallen, wellicht heb je dat stukje gemist?
Geen flauw idee waarom E10 in Nederland duurder is dan E5. In Duitsland is het namelijk andersom. Maar het zal wel, langzamerhand snap ik er sowieso geen reet meer van iets in dit land. Mijn zeer degelijke Franse auto zuipt E10 op alsof het limonade is. Ik merk geen enkel verschil. Zodra die van ellende uit elkaar valt zijn er vermoedelijk alleen nog elektrische auto's beschikbaar. Op benzine rijden of diesel is natuurlijk niet toegestaan volgens de tien geboden van de klimaatbijbel en volgens de heilige maagd Greta.
We zitten gewoon gevangen in een internationaal web van een reeks milieu-organisaties. Als burger is er geen touw aan vast te knopen. NGO's met veel invloed op regeringen.
Gaat dus vooral om apparaten die je bijna nooit gebruikt. En de oplossing wordt al aangedragen in het artikel: koop de iets duurdere brandstof. Wat is het probleem precies?
Dat we weer meer geld kwijt zijn met zn allen voor helemaal nix.
@b3n | 18-10-19 | 11:06: die drie cent per jaar? Schokkend.
@hadjeeenprobleem | 18-10-19 | 11:40: 3 cent per jaar? Jeetje, jij hebt echt verstand van zaken!
Reken maar op ongeveer 11 cent PER LITER!
@B*tchmeister | 18-10-19 | 11:51: het gaat om apparaten die je bijna nooit gebruikt...
Dat is leuk die 'premium' brandstof, maar daar zit alsnog 5% ethanol in.
(Bijna) net zo slecht voor die apparaten dus.
www.welingelichtekringen.nl/natuur-en...
''Britse onderzoekers rekenden uit dat je met de zuinigste elektrische auto drie keer zover kunt rijden voor een pond als met een benzineauto. ''
Een nieuwe Rutte geffing zal met dit nieuws wel in de maak zijn
maar je doet en waarschijnlijk 5 keer zo lang over doordat je om de haverklap een kwartier of langer moet stekkeren........
"als met een benzine auto".. dankje de koekoek.
De zuinigste electro tegen een willekeurige benzine auto.. Dus niet persé de zuinigste. Lekker onderzoek dan.
@VerganeGlorie | 18-10-19 | 12:52:
Los daarvan, accu's worden per oplaadbeurt licht "beschadigd".
Heel lang merk je daar niks van, maar na een aantal jaar gaat het vermogen van die accu's flink achteruit. Je zult vaker en langer moeten laden voor steeds kortere ritjes. Daarbij is de accu het duurste onderdeel van elektrische auto's.
Een tweedehands auto kopen zoals het merendeel van de Nederlanders nu om financiële redenen doet zit er straks dus gewoon niet in.
Een benzinebak blijft gewoon rijden, ook na 5.000 keer tanken.
Gewoon tanken in Duitsland ,e95 zonder e10 daar is meer keus
Sorry, vanuit die mooiuh stad achtuh duh duinuh loont het niet om ‘even’ naar onze oosterburen te rijden.
e95 zonder E10...... Proest!
Biobrandstof dus. En maar klagen dat het Amazonewoud naar de knoppen gaat of de voedselvoorziening voor de mens in gevaar komt. Enfin, vroeger kwamen ze al met de bio bus langs in de bios. Nog veel eerder had je Adam die Eva met de suukerbieten veur de kont sloeg. Klinkt vrouwonvriendelijk dus dat kan sinds de tijd van de Dolle Mina's absoluut niet meer. Ik heb sowieso bezwaar tegen E stoffen in mijn eten gekregen.. die zijn gevaarlijk joh! Baby's zouden er autisme door kunnen ontwikkelen en dan krijg je nog veel meer Greta's in de wereld. Maar Omroep Rijnmond weet gelukkig te melden dat een expert zei dat er niets mis is met een scheutje E10 in je benzine. Voor bijna alle moderne automobielen levert dat enkel voordelen op, aldus de niet bij name genoemde expert. Alleen voor oldtimers is een scheut E10 alcohol in de benzine slecht, maar ook dat is niet erg. Niets (zeker als daarvoor geen belasting meer betaald) behoort het eeuwige leven te hebben. De ene generatie wijkt om zo ruimte te maken voor de volgende generatie. "Ouwe lullen moeten weg (2x), ouwe lullen staan alleen maar in de weg", zongen wij vroeger toen we zelf jong waren. Dat hadden Koot en Bie leuk bedacht. Daar heeft de kwaliteitsexpert van Millers Oils wat tegen gevonden, de ethanol killer van Dr. Miller. millersoils.nl/webwinkel/ethanolkille...
Dat scooters er niet tegen kunnen vind ik eerlijk gezegd niet zo erg. Maar verder is het natuurlijk gewoon een ragfijn spel van onze regering om iedereen de stekkerauto in te pesten.
ze kunnen dan ook fijn de tiefus genieten!
Ik tank wel premium.
En als ze dat ook af gaan schaffen neem ik wel een bakfiets met dieselaggregaat.
En als zelfs dat niet meer kan ga ik wel sparen voor een Sentinel DG8.
Maar zolang we ons nog ongeremd mogen delen en de industrie amper belast word weiger ik botweg mee te doen met de miliuehetze tegen de hardwerkende burger.
In 2019 je benzineauto nog niet op ingedikte Red Bull laten rijden, dan leef je wel onder een steen hoor.
Ruitensproeier vloeistof zit ook vol met ethanol-achtige stoffen
LIDL heeft zo'n blauwe die zelfs tot - 60 ging .
2x geprobeerd en 2 x stopte de ruitensproeier er direct mee.
Pas na geruime tijd met water te hebben rondgereden kwam hij weer langzaam tot leven ,had al een idee dat de rubbers in het systeem het niet aankonden.
Je weet dat je dat spul vaak moet verdunnen met (gedistilleerd / gecondenseerd) water he?
@Zendavesta | 18-10-19 | 12:09:
Nee kant en klaar
Mensen gaan dus of het duurdere E5 octaan 98 tanken of E10 dat een hoger verbruik geeft.2x extra accijns dus.
Win win dus voor Rutte en z'n staatskas ,hoe flikt die man het toch steeds weer,zonder afgestraft te worden?
Dat vraag ik me ook steeds af!
Als het minder power levert dan private lease ik de volgende keer een grotere motor
Is ook al achterhaald toch? Geloof dat ze in Brazilie het wagenpark er van rondrijden.
Of het minder slecht is voor de gezondheid / milieu durf ik niet te zeggen maar dat je er onnoemelijk veel grond voor nodig hebt om de gewassen te verbouwen maakt het niet rendabel. In dit opzicht schieten we er geen donder mee op dus.
Je kan de ethanol verwijderen door bij de e10 benzine een plens water te gooien. De ethanol bindt zich aan het water, de rest niet. Daarna water met ethanol verwijderen en u hebt prachtig schone brandstof voor de old-timer. Kijk maar eens op youtube, daar zijn genoeg filmpjes daarover.
U vergeet: het afgescheiden residu door de gootsteen wegspoelen.
@Schuldenbrau | 18-10-19 | 10:41:
Nee dat mieter je bij de buren over de schutting.
Kan ook. Lol.
Ik doe dat inderdaad, gaat erg eenvoudig
Het 'kan' inderdaad. Alleen wat je overhoudt is een benzine met een heel laag octaangetal (en dat vertellen ze je er niet bij).
Ja inderdaad we worden genaaid met de broek aan.
Het lijkt wel uitgedacht (E10) door wetenschappers met geestelijke achterstand.
Met nadruk op lijkt, waarom dan? E10 (ethanol) wordt gemaakt uit een mix van Mais -suikerriet en palmolie, het is toch niet te verkopen dat de landbouw wordt ingezet en dat opstoken in onze verbrandingsmotoren. Dat houdt geen stand, en daar is het nu net om begonnen, straks beginnen te wereldverbeteraars te mekkeren dat het niet houdbaar is om akkers vol te plempen met planten voor onze brandstoftank.
Het is het zusje van de biogas centrales waarin onze bossen worden opgestookt.
Er lopen knettergekke figuren rond met zeer wazige ideeën en deze ook nog doordrukken.
Alles om het volk maar de elektrische auto in te jagen.
Natura2000 gebieden worden ook gezien als goeie leveranciers voor bio-brandstof. Je wandelt niet in een bos, maar in biomassa.
Ook worden gerust windmolens geplaatst in de N2000 gebieden.
Maar de boeren moeten weg.
En hoeveel diesel denk je dat het de boer kost? Laat staan de vergistingsinstallatie. Maar ja, dat wordt in de berekeningen niet mee genomen hé.
2017: "Het is een ‘achterhaald idee’ dat het milieu baat heeft bij biobrandstof, gemaakt van voedselgewassen, in de tank van voertuigen. Het leidt niet tot minder, maar juist tot meer broeikasgassen, stellen 174 Nederlandse milieu- en klimaatwetenschappers. Productie van de alternatieve brandstof, zeggen ze, put land uit. Door uitdroging komt CO2, normaal opgenomen in de bodem, in hoge concentraties vrij."
www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/plei...
Gelukkig heb ik achter huis heel wat vaten old fashioned benzine geprept staan. Ik ben wel voorbereid op de toekomst.
Poe, gelukkig - ga maar snel even een sjekkie roken dan, achter het huis.
Benzine “bederft” niet doen dus. De kwaliteit neemt duidelijk af met de tijd. Octaangetal daalt etc
In Frankrijk is E10 goedkoper dan Euro95 maar zelfs voor nieuwe auto's zou ik het niet gebruiken zolang Euro95 of 98 beschikbaar is.
Tja Telegraaf, zoals op mijn foto's te zien tank ik altijd superbenzine zodat ik ook geen last van bio heb:
Mijn Diesel www.sprout.nl/sites/default/files/sty...
Mijn benzine grasmaaier: www.hyundaitools-nl.com/wp-content/up...
Mijn benzine heggenschaar: s14-eu5.startpage.com/cgi-bin/serveim....
Jammer alleen dat E0 (benzine dus zonder ethanol) eigenlijk nergens meer te krijgen is.
Zelfs die 'premium) 98 van tegenwoordig is E5.
E5 was al onzuiniger dan de oude euro 95 en e5 is ongeveer 10% onzuiniger dan super 98. De e10 is troep, rij 5/6 % onzuiniger dan met e10 en starten duurt nu in 1 x paar seconden ipv direct. Ga dus 98 tanken (is nu e5) of bv vpower.
Je wordt door dit beleid alleen maar genaaid en het milieu help je er niet mee. E.e.a. zou theoretisch 2% milieuvriendelijker zijn. Over 10 jaar komen de cijfers natuurlijk weer vrij dat het juist 2% milieu onvriendelijker is omdat de theoretische modellen niet accuraat waren.
Ik ben nu ook fervent fan van 98, E10 is destructief voor elke motor en ik ben nu dus duurder uit bij elke tankbeurt. De staatskas belde net die vind het niet erg.
Gelukkig staat er geen foto van Greta bij dit topic. Het is toch altijd weer even schrikken als ik die kop zie. Ze heeft wat in mijn kringen het Boze Oog genoemd wordt. Wee degene die op zulke vrouwen valt, vlucht nu het nog kan.
heel apart.
Deze site meld dat die oude Volvo's vanaf 1976 wel E10 zouden moeten kunnen hebben: www.e10check.nl/auto/volvo/
Tja dat doet me denken aan een overlevings training op de vraag wat je kunt eten uit het bos, als antwoord kwam: alles uit het bos kun je eten maar een paar dingen slechts een keer.
Mercedes kan ook gewoon die handel aan.
'Oud' is een kwalificatie voor inferieur blik. Volvo's van een bepaalde leeftijd noemen we 'klassiek'!
Ik tank al jaren BP ACTIVE. Het is duurder maar ongeëvenaard!
Je verdient het ruimschoots terug door meer kilometers. Privé voeg ik nog 23 cc aceton toe per 10 liter voor meer power. (8%) Geen vervangende aceton nemen!
Lucky you! Ik heb geen BP meer in de buurt. Mijn auto vond 98 altijd het lekkerst.
Kunnen we niet beter voedsel verbouwen ipv. van brandstof? Enige manier om die brandstof te verbouwen is met mega subsidies. Anders is het totaal niet rendabel. Onze Europese landbouw hangt zowiezo van subsidies aan elkaar om ons te beschermen tegen Afrikaanse import. Dus komen die Afrikaanse boeren hier maar heen. Zouden eens tegen elkaar moeten afzetten wat nou meer kost. Boeren hier onderhouden met subsidies of de hele vluchtelingen molen draaiende te houden incl de uitkeringen op lange termijn.
Nope, die Subsdie gaat vooral die onrendabele Franse boeren. Die afrikanen kunnen in de verste verte niet tegen ons op ook niet qua prijs. Enigste wat ze hebben is heel goedkope arbeid meer niet. Dus je feiten kloppen niet echt.
Ik ben voor ekectrisch rijden.
Maar de aanpak klopt van geen kanten.
De actieradius is nog te klein, de infrastructuur nog niet toegerust, en de bron voor al die energie klimaattechnisch gezien op zijn minst discutabel.
Daarom is het niet kies om de burger op deze manier op kosten te jagen danwel uit zijn auto te laten rotten.
Ze willen te snel resultaten boeken zonder werkbaar alternatief.
Heb zelf de restauratie/distributiewissel van mijn 355 gedaan. Deze had een paar jaar in Duitsland stil gestaan, blijkbaar met de verkeerde benzine erin. Want in D is die troep al langer verkrijgbaar.
De motor wilde niet meer lopen, bleek een benzinedrukprobleem te zijn. Benzinepomp uit de tank gehaald, en opengemaakt.
Is een systeem met interne rubber manchetten voor positie van de eigenlijke pomp. lang verhaal kort: al het rubber was gesmolten en tot drab gereduceerd, waardoor de pomp zo lek was als een mandje en geen druk meer gaf. Delen van de drab hadden al het filter verstopt, maar ongetwijfeld ook in de motor terechtgekomen.
Tweedehands pompje uit Engeland voor 350 GBP gemonteerd, en het liep weer.
Sinds die tijd weet ik wat E10 met rubber doet. 1 tank is voldoende, als het er maar lang genoeg in zit. Gegarandeerd een probleem. Verkeerde zuinigheid/"milieubewustheid" kan tot veel ellende en kosten leiden. EU weer eens bedankt.
Wat is een '355' ?
@Zwizalletju | 18-10-19 | 10:18:
Kan van alles zijn: Range Rover, Ferrari, Cadillac hebben auto's met 355 in de naam. Ik vermoed dat Ferrari bedoeld wordt. Niet dat ik dat geloof overigens.
@quigg | 18-10-19 | 10:25: Het maakt mij niet uit wat je gelooft, het gaat er om dat E10 dure problemen kan veroorzaken. En ik was er nog op tijd bij, want te lage brandstofdruk en vervuiling van de injectoren kan leiden tot een te arm mengsel, wat een te hoge temperatuur geeft in de cilinders en dat heeft weer andere gevolgen, zoals doorsmelten van de kleppen en spruitstukken. Ook een 355 zwak punt overigens.
Toch nog even een vraag. Waarom zou je het wel geloven als ik zei een nieuwe Tesla model 3 te hebben, maar geen 20 jaar oude 355 die evenveel kost? Denk je dat er onder de 2000 F bezitters in NL, niemand op GS komt?
@Nuchternederland | 18-10-19 | 10:39: U bedoelt de Ferrari F355?
Dat is het voordeel van elektrische grasmaaiers en bladblazers
Het dilemma is dat van die D66'ers en VVD'ers in die biomassa- en ethanolhandel zitten en die probeert Stientje te helpen. Net zoals boeren meer dan de kostprijs subsidie krijgen voor hun windmolens. Kleptomanen duik op Groen: de nieuwe woekerpolis.
goed he, voedsel verbranden, terwijl er meer dan genoeg aardolie is.
Gelukkig hop ik de Belgische grens over voor mijn Super voor 1.44. Bevriende garagehouder raadt sowieso af voor auto's ouder dan 20 jaar, E10 te tanken.
Gewoon lekker 102 octaan tanken. Dat kan in NL bij een aantal pompen. En in Duitsland uiteraard.
Klopt, Ultimate 102 bij Aral, prima spul!
En bij de Firezone competition 103 benzine maar ze zitten niet op elke hoek van de straat helaas.
@Peter_la_Selie | 18-10-19 | 10:13:
Ja inderdaad die Aral is topspul!
@Halal gehaktbal | 18-10-19 | 10:30: Competition 102 bestaat sinds 1 oktober niet meer (helaas).
Het zit overal in. Ook in super.
Leuk, een welles/nietes topic.
Nietes!
@Kaas de Vies | 18-10-19 | 10:06: Wel! Wel waar. Ik heb thuis echt heel veel andere topics liggen, en ik kan ke zeggen dag dit wel een leuke is!
Ik heb 26 jaar geleden een keer een liter spiritus in de tank van mijn Puch maxi gegooid omdat ik zonder brandstof stond. Ik had iedereen toen al kunnen vertellen dat alcohol niet goed is voor een benzinemotor.
10% Ethanol toevoegen is niet goed, op termijn lost het rubbers en diverse kunststoffen op. Ook etst het aluminium en diverse legeringen. Je merkt er voorlopig niets van maar wat nu E10 tankt maakt over 10-15 jaar geen onderdeel meer uit van het wagenpark. En dat lieve mensen, is de ware reden.
Is niet zo, moderne auto's kunnen tegen E10, even kijken in de handleiding van de auto, daar staan de brandstof adviezen van de fabrikant.
Oudere auto 's krijgen problemen, daar kun je op wachten.
@VW, alles ist vorbei | 18-10-19 | 09:57:
Dus je geeft Bel gewoon gelijk.
Lezen blijft lastig.
De bedoeling is dat oude auto's zo snel mogelijk van de weg af rotten... De aanbeveling van voor het jaar 2000 is een leugen die over 10 jaar met een schouderophalend excuus bewaarheid zal worden.
@Remus McMillan | 18-10-19 | 10:10: res.mdpi.com/d_attachment/energies/en...
@Bellifluficus | 18-10-19 | 10:16: Dank voor de link. Interessante opmerking bij de conclusies : "Reductions in NOx emissions are due to reductions in the maximum temperature reached inside the combustion chamber caused by the lower energy content and the higher latent heat of vaporization of ethanol compared to that of gasoline. CO2 and unburned hydrocarbon (HC) emissions increased with ethanol content in the fuel"
Dus minder stikstofdioxide , meer CO2 uitstoot (uit de motor dan).
@Zwizalletju | 18-10-19 | 10:28: Correct. Maar méér CO2 is wat het dan maar moet kosten om de levensduur van een wagenpark terug te dringen tot 15 jaar. Daarna moeten we electrisch rijden. E10 is dan ook in mijn ogen een slimme politieke manier om op versneld termijn van de verbrandingsmotor af te komen.
@Bellifluficus | 18-10-19 | 10:59: Nou moe Joris! Leg ik netjes uit wat ethanol doet en waarom, wordt het weggejorist??! Oeiiioeii wat ben jij fout bezig! Kwam het niet uit?
@Bellifluficus | 18-10-19 | 11:10:
Idd Joris.. Ik snap ook niet wat hij verkeerd heeft neergepent.. Welke huisregel heeft Bel precies overtreden?
Puur voor eigen info....
@Remus McMillan | 18-10-19 | 10:10:
Inderdaad,lezen blijft lastig, je laat het zelf zien.
Ik schrijf dat modern auto's er prima tegen kunnen, oude gebakjes niet.
Die moet je blijven verwennen met superbenzine.
@VW, alles ist vorbei | 18-10-19 | 12:05: Bij oude auto’s is het gevaar acuut. Google eens op autobrand op snelwegen , hoef ik het niet uit te leggen. Bij nieuwe auto’s is het als roken. Het duurt even voordat je aan de binnenkant verrot bent. En nu maar hopen dat Joris nu wel sex gehad heeft en dit blijft staan...
Naast stank, lawaai, onderhoud en verontreinigde lucht (met name in dichtbevolkt gebied) nog een reden om elektrisch te gaan rijden.
Maar helaas is dit nu nog veel duurder
Er is helemaal geen reden om electrisch te gaan rijden, als de stroom niet duurzaam geproduceert wordt.
Het enige goede is dat we minder afhankelijk worden andere landen.
Of denk je dat die grondstoffen om accu's te maken aan bomen groeien?
@VW, alles ist vorbei | 18-10-19 | 10:00: Nou. Het scheelt echt wel als we allemaal elektrisch rijden. De uitstoot is dan namelijk erg centraal geworden, nl. de gas/kolen centrale. Voor de binnensteden zal dat echt wel te merken zijn hoor.
Dus dat is de eerste winst. Als op een later moment de benodigde energie wel groen opgewekt kan worden, dan verdubbelen de voordelen zich. Niet te neagtief zijn dus.
@Eagle0511 | 18-10-19 | 10:53:
Waar haal je al die kabel vandaan, die nodig zijn om laadpalen te installeren, en waar leg je die neer.
Onlangs las ik dat de aannemers op stroomkabel moestenwachten voor dat ze project kunen aansluiten op het electriciteits net.
Op andere plaatsen is geen ruimte meer onder stoepen en paden in steden omdat het daar al vol ligt met tig soorten kabels.
Aldus een kennis die daar beroepshalve mee bezig is.
E10 is misschien schoner voor de motor en uitlaatgassen maar er kleven heel veel nadelen aan oa het kappen van regenwouden en meer zeetankers die voor een paar miljoen auto's uitstoten en zwavelfilters hebben die rechtstreeks in zeewater storten.
www.quest.nl/tech/vervoer/a29315584/b...
www.welingelichtekringen.nl/natuur-en...
Dank voor de linkjes.
Gewoon Aspen in je bladblazert/bosmaaier/kettingzaag... niks aan de hand...
Juist, of soortgelijke brandstoffen, gelukkig zijn tegenwoordig meerdere aanbieders, is het ook afgelopen met prijzen van 5 euro per liter.
Exact ook de ouderwetse 95 bederft en verkleeft op lange termijn. Aspen is de oplossing die ik zelf ook al jaren gebruik. Letterlijk na 2 jaar in de tank is het gewoon starten en lopen
@VW, alles ist vorbei | 18-10-19 | 10:02: kun je een suggestie doen voor andere aanbieder van alkylaatbenzine die geen 5 euro (of 4.11 - 4.73) per liter rekenen?
@Skinkie | 18-10-19 | 10:39:
Ik heb onlangs 19.95 euro betaald voor een kannetje 5 liter Aspen 2 takt.
Had daar ook Motomix van Stihl, en een 2liter verpakking van een andere merk staan.
Quote:
"VOLVO
Alle Volvo-modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, behalve de Volvo S40 en V40 voorzien van 1.8 GDI-motor geproduceerd midden jaren ’90. Deze motor is ook door Mitsubishi gebruikt."
Overigens is het voor vliegtuigen ook niet goed.
Voor je geit ook niet.
Toch al niet slim om zelf je benzine te mengen voor je kettingzaag/bladblazer/bosmaaier waar je heel de dag meewerkt. Koop een kant en klaar mix, stukje duurder maar veel voordelen. Sta je minder schadelijke zooi in te ademen (altijd een kleffe bek na een dag zagen met benzine). De olie zakt niet uit zoals bij mengsmering, (carburateur defect of erger). En de mengverhouding is altijd top. Maar ja stukje duurder en natuurlijk oplichterij (is gewone benzine denkt men dan).
Ik voorzie gouden tijden voor bedrijven die nog wel de benzine mengen en verkopen die nodig is.
Ik blijf lekker E5 tanken, vrouwtje ook maar die moet.
Je vrouw loopt op E5?
Ja man! Perfecte anal lube. Je moet er alleen geen sigaret bijhouden...
Jaarlijkse revisie van de carburateurs van mijn Vespa's (oude types dus niet van die moderne dingen) en brandstofleidingen. Zou ik de rekeningen hiervoor bij Jesse en Roborob weg kunnen leggen?
Ik douw al jaren aspen benzine in trimmer en grasmaaier. Stinkt ook nauwelijks en blijft prima tijdens de winter. Non probleem.
PS. Mijn ouwe banger Volvo uit 2002 slikt die E10 benzine prima. Gewoon rijden, niet zeuren.
Dood aan alle bladblazers! Misschien leuk voor degene die ermee bezig is maar tegelijkertijd evenredig vervelend voor buurtgenoten die er niet mee bezig zijn. Lekker laten liggen die bladeren; werkt in het bos ook prima. Of pak een hark. Mijn Ford uit 1988 heb ik vorige maand volgegooid. Komt tijd komt raad.
In die ouwe bakkies beter de premium benzine gooien, zo veel duurder is die nu ook weer niet en je rijdt er ietsje verder mee, dus de kilometerprijs zal ongeveer hetzelfde zijn. De meeste moderne auto’s kunnen prima tegen E10.
@Muxje | 18-10-19 | 09:44: Serieus? Ik heb me er nog niet in verdiept want rij er voornamelijk zomers in. Zou toch wel een geruststelling zijn.
@Kalekruin | 18-10-19 | 10:00: Het probleem bij veel oude auto's waar weinig mee gereden wordt is dat de ethanol in de benzine water aantrekt.
Op zich is dus E5 (bijna) net zo slecht als je de auto de hele winter binnen laat staan.
In een bladblazer gooi je Aspen. In alle tuinmachines gooi je Aspen.
Aspen is ook gewone benzine. Alleen 2x over de kop. En in leuke gekleurde jerrycannetjes. Voor mensen die zich graag laten bedonderen en/of te lui/dom zijn in geval van tweetakt zelf te mixen. Als je zelf mixt weet je tenminste nog wat voor olie erin zit.
@Wekkertje | 18-10-19 | 09:42: Als jij het zegt zal het wel waar zijn. Maar ik ben iemand uit de praktijk en Aspen kan je de hele winter in je machine laten zitten en in het voorjaar is het aantrekken en lopen. Dat kan niet met gewone benzine.
@Strange Glue | 18-10-19 | 09:45: klopt Brandstof verdampt, olie blijft achter in de carburateur bij de zomerstop. En de membranen verkleven. Daarom werkt o.a Aspen zo goed. Ander probleem is dat je zelf gemaakte mix af en toe echt wel moet schudden voor je het in de tank pleurt. Maar ja goed voor de handel geen kennis van je gereedschap.
@Wekkertje | 18-10-19 | 09:42:
Gooi jij maar lekker zelf gemengde goedkope zooi in je bladblazer, maar mensen die en dagelijks mee werken gebruiken allemaal Aspen 2 en/of 4 en niet omdat ze zich laten bedonderen, maar omdat het een hele zuivere verbranding geeft dus minder gezeik met je machines.
En dus onder de streep niet duurder.
@Wekkertje | 18-10-19 | 09:42: aspen is syntetisch geproduceerde benzine. Niet heel gewoon dus. Voor dat beetje benzine dat de grasmaaier gebruikt helemaal geen seireuze kostenpost.
@tsjajaja | 18-10-19 | 10:21: Aspen wordt door pro's gebruikt vanwege hun eigen gezondheid, niet omdat het beter is voor hun machines.
Zij staan de hele dag uitlaatgassen in te ademen en die van Aspen zijn minder slecht dan die van 'gewone' benzine.
@Wekkertje | 18-10-19 | 09:42: I call bullshit. Aspen heeft geen cyclische verbindingen. Kun je de hele middag mee werken zonder koppijn te krijgen. Probeer dat maar eens met pompbenzine.
Hier over de grens hebben ze bij aral gewoon 102 octaan , en het is nog steeds goedkoper dan de E10 van hier. ( 102 aral voor 1,54- ) dus... sterkte met E10 ... ik tank niet meer in NL
Het is wel verstandig om je motor af te laten stellen op dit hogere octaangehalte in verband met de krachtigere verbranding.
@Verbandmeester | 18-10-19 | 11:37:
Zucht..... Waar heb je die onzin vandaan?
Iedere motor loopt zonder problemen op benzine met een hoger octaangetal dan voorgeschreven. Een lager octaangetal kan wel voor problemen zorgen.
@Verbandmeester | 18-10-19 | 11:37: mijn auto heeft het door als er een hogere kwaliteit benzine wordt getankt. Dat is niks bijzonders. Of heeft u nog een auto met carburateurs en contactpuntjes?
En die ethanol daar hadden ze ook jenever van kunnen maken dus dubbel zonde
hier net over de grens E5 voor stukken goedkoper. De groetjes daar in het westen.
Bladblazer, dat is nu echt een onzinnige uitvinding. Peut verbranden om bladeren heen en weer te blazen. Kansloos. Net als tweetakt brommers => verbieden die hap.
Verbieden ?? Twee takt brommers zijn een stuk sneller dan hier viertakt broertjes.
@Wekkertje | 18-10-19 | 09:37:
Als het je om de snelheid gaat, koop dan een elektrische
@Wekkertje | 18-10-19 | 09:37:
Droom nog steeds van mn Kawa H1 Machlll....
Bladblazer gewoon beetje 2 takt olie door de benzine mikken, ook als is het een 4 takt, zit toch geen katalysator in, rookt ie wat, goed tegen de muggen.
dank voor de tip!!!
Ik lig altijd in een deuk als ik die buurmannen zie met zo’n blaasding.
Alsof ze met een stijfje rondlopen.
Echte mannen zijn het!, althans dat denken ze. Typisch mannending zo’n herrieblazer.
Pak gvd gewoon ff een hark en een bezem.
Dat gaat prima met een klein tuintje, maar met 900m2 is harken geen doen. In je vinextuintje kun je lekker naar hartenlust harken, ik heb helaas geen keuze met een zitmaaier, bladblazer en bosmaaier op benzine.
@pibasso | 18-10-19 | 09:43:
Een vriend van mij in Canada is overgestapt op een elektrische bladblazer, heeft nu alleen een verlengsnoer van 3 kilometer nodig.
Oh en GS kunnen we dan gewoon ook weer eens gaan zeuren over de brandstofprijs? dei bestaat voor rond de 80% uit belastingen. er zijn maar ene paar landen met hogere benzineprijzen dan Nederland op de wereld. je vraagt je ondertussen af waar al dat geld heen gaat... als al het geld uit autobelastingen in de wegen werdt gestoken reden we hier ondertussen op gouden wegen met platina verlichting.... alleen gaat de weg steeds meer lijken op die van onze zuiderburen qua spoorvorming en gaten.
Terugkerende IS families kosten nou eenmaal een hoop geld.
102 octaan nog wel te koop:
TanqYou, een kleine keten van tankstations, heeft echter aangekondigd door te zullen gaan met de verkoop van "Euro 102" benzine op de onderstaande 12 stations. Daarnaast zullen veel motorcrossers en motorracers blijven uitwijken naar Duitsland, waar de verkoop van 100-plus benzine veel normaler is. Zo heeft (bijvoorbeeld) Nederlandse Shell V-Power 98 octaan, terwijl dat in Duitsland 100 is. Aral verkoopt daar tot op heden ook nog gewoon 102 octaan benzine.
Tankstations met 102 octaan benzine: (TanqYou)
TanQyou Franeker (De Wieken 2)
TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)
TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)
TanQyou Hommerts (Jeltewei 1)
TanQyou Grijpskerk (lageweg 8)
TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153)
TanQyou Ommen (Brink 58)
TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99)
TanQyou Putten (Stationsstraat 44)
TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161)
TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125
TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136)
Ho ik heb wel eens vernomen in de tuningscene dat V-power de 98 niet haalde. BP ultimate wel.
@ikworstelengadouchen | 18-10-19 | 09:33:
Zou kunnen. Mijn kennissen uit de klassieke race scene haalden al jaren AVGAS (aviation gas) in Duitsland bij vliegveldjes.
in welke sta jij?
Die millenialmeisjes die de foto's bij de teksten googelen hebben in de regel geen idee waar het over gaat. Zo wordt elk wapen aangeduid met een "kalasjnikov", pistolen en revolvers door elkaar gehaald en in het aardigste geval handgeweren genoemd. Overigens is het gewoon wachten op een verbod voor benzinegereedschap zoals dat b.v. in Knokke al het geval is....
en vergeet niet alle anti-tankwapens zijn een Bazooka... met dat oudje schiet je volgens mij nog geen deuk in een cv-90
@ikworstelengadouchen | 18-10-19 | 09:35: Een cv-90 is dan ook geen tank.
en de minutie vs munitie discussie...;-)
@GOEM | 18-10-19 | 09:48: dat zegt genoeg. in WO2 was de Bazooka al niet eens voldoende tegen meeste Duitse tanks.
Joh, maar de economie van Hollandia draait als een tierlelier.. allemaal nieuwe bladzuigers/blazers en motorheggescharen, buitenboordmotors etc etc aanschaffen.. of gewoon weer met de spierkracht.. zoals Gl het wil. Terug to the natur.. wat een rust zal dat geven her en der..
laat er nu aan mijn huis een gemeentelijk veldje grenzen met oeroude bomen die jaarlijks het blad verliezen.. en laat nu echt in de herfst dagelijks, ja echt om 7.30u een enorm kabaal mijn bed mijn oren bereiken van 2 enorme motorbenzine bladblazers.... ik verheug mij dit jaar en volgende jaren op een rust van ongekende proporties..
Het wordt steeds lastiger om nog benzine zonder ethanol te vinden in mijn omgeving en mijn auto gaat toch echt kapot van ethanol dus krijg ik straks denk ik van onze overheid gewoon een nieuwe auto die wel tegen die ethanol kan.
nee joh, slurbsidie op een elektriek auto..
Je kan overal V-Power / Excellium / Synergy tanken.
@Muxje | 18-10-19 | 09:48: Overal zit al 5% ethanol in. Met oude auto's kun je onderhand jaarlijks je brandstofslangen vervangen.
In Spanje tank ik E5 voor ongeveer 1 euro 36 per liter.
Rotzakken zijn het.
En dan ga je ook elke keer helemaal daar tanken.
Ik tank in Catalonië, uit principe
@NiCeY | 18-10-19 | 09:38:
Vanuit Madrid naar Spanje rijden, valt mee.
@Kaas de Vies | 18-10-19 | 09:58: verdorie straks weet iedereen dat jij Sinterkaas bent...
@Kaas de Vies | 18-10-19 | 09:58: Lol. Dit verklaart veel van Uw kolonelswens. s'Lands wijs zeg maar
ach wat allemaal het veld moet ruimen voor die bio brandstoffen daar praten we niet over. Dat de sociale minima met hun ouwe rammelbak en de liefhebbers hierdoor getroffen wordt boeit de overheid niks, zij kunnen zelf wel een nieuwe auto, waarschijnlijk of een dikke audi of ene tesla aanschaffen. De vraag is niet of maar wanneer de maat eens vol is voor de meeste burgers.
Genaaid idd. In de landen om ons heen is het verschil tussen E10 en superplus ongeveer 5 cent. Vorige week mijn trouwe Beemer volgetankt met BP superplus . Verschil met E10: maar liefst 18 cent per liter duurder.
Regering is shell.En die plant een boom ( niet in nederland want mag niet ).
Moet woestijn worden hier. Die bevolking is er al.
Ach ik lease mijn auto, dus deze is toch niet van mij! Problemen moet je niet oplossen, die moet je doorschuiven zei mijn baas ooit…
U werkt bij de overheid?
Misschien niet dagelijks in een pauperauto van 20 jaar oud rijden...
Is wel beter voor het milieu.
pauper ?
ok dus mijn BMW Roadster is een pauper auto? gezellig. meestal wordt ik voor pooier ofzo uitgemaakt.
Mijn auto kostte in 2008 € 37.000 en rijdt nog altijd prima. Hij is dus slechts 11 jaar oud en ik verwacht niet dat ik dan nu al afstand dien te doen van die auto.
Haha. Zeker zelf een klaploper met een Tesla?
De huidige mijne van 20 jaar oud (en een ander van 15 jaar) 7 jaar geleden voor € 1000,- gekocht. Nul onderhoud op normaal spul na: banden/remmen. Doet dagelijks woon=/verkeer van 40km heen + 40km terug. Noem mij maar een pauper. Wij vinden het best hier.
Dat is best een dappere uitspraak.
Je moet wel een hele dikke auto rijden om, wanneer ik naast je sta, te kunnen beweren dat ik in een pauperauto rij.
dz5b604587 heeft een nissan micra op de oprijlaan, pardon, verderop in de straat staan
Sinds wanneer is een Renault Megane een pauperbak ? Volgens mij ben jij zo'n looser met een leasebak.
@loser | 18-10-19 | 09:58: Hoezo maakt als je werkgever je auto voor jou betaalt jou een looser?
@koeberg | 18-10-19 | 10:08:
U zegt het zelf.
@kapotte_stofzuiger | 18-10-19 | 10:43:
Haha. Juist.
Ik houd het nu maar bij Premium E95 of hoe dat spul ook heet
schijnt geen bio in te zitten, althans hetzelfde als tot voor kort Euro 95
Maar ik hoor hier graag betere alternatieven
Het cijfertje achter de 'E' geeft aan hoeveel procent ethanol erin zit, dat andere cijfer is het octaangetal.
Je bedoelt dus waarschijnlijk 98-E5.
@Majoor Pikindewind | 18-10-19 | 09:29:
Ja, maar dat staat niet overal op de pomp
Wat nog het meest stinkt is dat je nog maar 90% benzine krijgt (en 10% natte ethanol, maar dat je wel nog betaald voor 100% benzine, kwartjes voor Kok, en andere belastingen.
In Duitsland is E-10 jaren geleden geïntroduceerd en daar tankt NIEMAND dat spul, iedereen is overgestapt op Euro-98. Winst voor het milieu: 0,0% .
Mijn Alfa Romeo mag er ook niet op rijden dus dat is mooi kut. Bedankt overheid, voor het introduceren van een brandstof die minder efficiënt is (2% minder calorisch) en waarvan het additief op een even vervuilende manier wordt gemaakt als wat het zou moeten besparen.
Weer een zinloze actie van de overheid, onnodige kosten voor de gebruikert.
Wat een onzin, niemand gaat vrijwillig duurder tanken en ook in Duitsland is E-10 stukken goedkoper dan E-98.
@dz5b604587 | 18-10-19 | 09:28: Nooit de rij bij de V-power pomp gezien?
Goeie keuze Alfa. Iedere autoliefhebber moet minstens ooit een Alfa Romeo hebben gehad. Kudos!
Of ze gooien er ethanolkillers in.
Ga eens kijken in Duitsland en lees je eens in. 98 is hier 5 cent duurder per liter, dat maakt op een volle tank dus geen wereld van verschil maar je motor gaat wel langer mee. Voor het milieu, dat overigens steeds schoner wordt, heeft het dus geen enkel effect. Goed bedacht overheid...
LOL@Volvo.
Een dag je nergens over verbazen is een dag niet geleefd.
Is gewoon een complot van GL en Chucky Thunberg. Over Thunberg gesproken, dat vreselijke kind komt ook nog eens naar mijn stad. rotterdam.raadsinformatie.nl/document... Ze krijgt blijkbaar de Kindervredesprijs.
Wat hebben wij misdaan om dit te verdienen?
Komt ze per cruiseschip of gewoon per container?
Een kindervredeprijs.... wat een debielen.
@Kaas de Vies
Als die Greta Dungberg het echt goed voor heeft met het milieu dan komt ze gewoon op haar bezemsteel.
@Pedronegro | 18-10-19 | 09:31:
Vredesprijzen gaan wel vaker naar oorlogshitsers. Denk aan Arafat met zijn Nobelprijs.
@2voor12 | 18-10-19 | 09:45: Arafat en Rabin (die hem samen kregen) behoren tot het kleine groepje winnaars die die prijs echt verdienden. Die twee hebben hun nek buitengewoon ver uitgestoken om - ondanks de grote politieke weerzin onder hun achterban - een vredesakkoord probeerden te bereiken.
@Muxje | 18-10-19 | 09:53: wel jammer dat die Arafat later een heel vergaand voorstel van ik meen Barrack afwees.... hij durfde er niet mee thuis te komen, terwijl 80% van de eisen van de Palestijnen werd ingewilligd.
www.e10check.nl/ (slegs vir auto's)
En niet eens correct.
Mijn 5.9l V8 uit '98 staat genoemd als niet geschikt voor E10, maar in het boekje wordt specifiek genoemd dat 10% ethanol is toegestaan.
@Majoor Pikindewind | 18-10-19 | 09:25:
Ik doe wel net alsof ik er verstand van heb maar dat is niet zo.
Geen idee.
@Majoor Pikindewind | 18-10-19 | 09:25: Hier hetzelfde.Maar op de binnenkant van je tank deurtje staat al unledded fuel only.Dus moet ik straks euro 95 blijven tanken anders gaat het kapotstuk allemaal.5.8 Chevrolet.
@flesje | 18-10-19 | 10:55: Lood zit al heeeel lang niet meer in benzine.
Niet in 95 en niet in 98, dus mocht je een auto hebben die geen E10 aan kan, dan kun je veilig (premium) 98-E5 tanken.
Het bekende 66 ritueel........ alles moet kapot!
Opbokken met dat vreselijke zure wijf!
Mee eens dat E10 een wanproduct is, maar om daar nu ophef over te maken is mosterd na de maaltijd.
Precies deze argumenten hoorde je ook bij de introductie van E5 (een heel aantal jaren geleden alweer).
Maar het is best klote dat je nu nergens meer echte benzine kan kopen voor in de oldtimer.
At your service:
www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/24526-...
Hetzelfde is met IS gebeurd. Dat zou ook wel meevallen. En we zitten nog steeds met de gebakken peren.
@Wekkertje | 18-10-19 | 09:29:
Dat had ik al gelezen.
Heb je ook gezien in welke uithoeken van NL dat bedrijf zit?
Moet ik met een halve tank vertrekken om vervolgens weer met een halve tank thuis te komen.....
Ja , domme fout van de Telegraaf. Prutsers.
Kijken hoe lang de foto het volhoudt.
Ik snap er niks van. Ik las je rijdt een fractie minder afstand dan op een liter 95 en het kost een fractie minder. Dus weer sneller tanken. Per saldo maakt het dan toch geen zak uit?
Sssssht. Dat mogen we niet weten.
56V accu bladblazer is sterker dan een benzineblazer (bovendien stink je niet naar de peut als je klaar bent).
Mijn bladblazers werken op de plantage op water, brood en op de ritmische klappen van mijn zweep.
Dat blazen is stevig werken
haha, zouden meer mensen moeten doen!
Geef je ze wel elk jaar nieuwe rietjes?
Ik heb de vraag vaker aan je gesteld, wat zegt je psycholoog, pervers of geniaal?
@Normpje | 18-10-19 | 09:39:
Mijn psycholoog loopt nu bij een psychiater.
Gewoon diesel blijven rijden. Doet het altijd en is volgens deskundigen schoner dan benzine.
Zijn er bladblazers op diesel?
Gewoon het afvalproduct lpg gaan rijden, anders wordt het toch maar afgefakkeld.
@Kaas de Vies | 18-10-19 | 09:14:
Jazeker: buffaloturbine.com/debrisleaf-blowers...
Tuurlijk, we laten direkt massaal onze benzine auto's ombouwen tot dieselbakken
@Tobi | 18-10-19 | 09:21:
Ja dat is veel schoner, ik tank altijd blauwe diesel.
www.vissersenergygroup.nl/blauwe-dies...
Een conventionele dieselmotor, geen common-rail of turbo-onzin, is een allesbrander. Diesel, zonnebloemolie, urine (niet zelf geprobeerd), frituurvet etc. Dat is pas milieubewust
@Dutch_Holland | 18-10-19 | 09:23:
Goed dat jij een prettige brandstof hebt gevonden
ik zit met mijn oude Volvo in een wat andere categorie
zoveel als mogelijk 'oude' kwaliteit benzine
plus regelmatig een fles loodvervanger in de volle tank
www.matthys.net/nl/millers-oil-octaan...
@kapotte_stofzuiger | 18-10-19 | 09:24:
Het lijkt me niet verstandig om in je tank te pissen. Daarentegen is ochtendurine wel een uitstekend middel tegen voetschimmel en kalknagels.
REAGEER OOK