Schitterende foto’s. Zo ligt Circuit Zandvoort er bij
Daar mag nog wel een lik biergroene verf overheen.
Zandvoort beriep zich op zijn historie en raceverleden om de F1 binnen te halen bij de FOM, en dat is inderdaad precies de geur die er boven het circuit hangt: olie, asfalt en heel veel vroeger. HAAS-rijder Romain Grosjean kent Zandvoort van de Formule 3 en zegt: “I think it’s a circuit we need, it’s very different to a modern track.” Dat is vrij vertaald: “Wat leuk, een nostalgische toertocht door de duinen!” Fotograaf Niels Wenstedt deed voor GeenStijl een rondje over de baan en zag de glorie van weleer zich van onder het hoge groen, de roestige hekken en de verkleurde zitjes omhoog richten. Retro is het immers het nieuwe hip en ze hebben nog een jaar dus alles komt goed. Een flinke lik groene verf in de Heineken Bocht. Wat decorbouwers van Talpa invliegen om het hout- en plaatwerk van die geduinzandstraalde tribunes opnieuw te doen. Biljartgladde black top van Volker Wessels er op. De burgemeester van Zandvoort repareert de bovenleiding voor de trein. En even de prinselijke pandjesbaas des huizes bellen om het water op de plee te fixen. Is allemaal geregeld, come race day next May. Dat onkruid langs de baan is echt niet de grootste uitdaging van Circuit Park Zandvoort.
Na de breek meer beeld, plus onderaan alle opkliks voor ouderwetse hi res
Maar wat staat er in die garage?
Alle foto’s in posterformaat
Linkjes staan op volgorde van plaatsing hierboven. Let op: foto’s zijn tot wel 25MB per stuk.
Mijmermeneer
Loodgieterwens
Verstopte bolide
Assen-imitatie
Tribunetunnel
Vroarrr
Duingras
Toiletbord
Tribunedak
Tribune
Zijaanzicht
Racekuipje
Roestplafond
Cabriodak
Tribunetijger
DutchGP
Reaguursels
InloggenTribune zou niet mistaan in de verlaten kermisattractie van Tjernobil en die toilet een kruising tussen de caravan van Bassie en een gemiddelde bouwkeet... tijd voor een opknapbeurt!
Dit hele gebeuren is een natte scheet en zo zal het ook eindigen. Die 3 jaar draaien we ons met een hoop problemen, gehaspel en gezeik wel doorheen maar daarna zal de FIA zijn keutel heel snel intrekken en Zandvoort van de lijst afhalen. Het gaat nl een groot drama worden. Ik zou er niet verantwoordelijk voor willen zijn.
Alles loopt vast en een enorme chaos . Zo slecht georganiseerd dat het met de auto niet te doen is. Er wordt nu al afgeraden om met de auto te komen. Oplossing van de Prins: we noemen het daarom "Het groenste circuit " , klinkt goed voor het milieu en daamee is het opgelost en helemaal van deze tijd.
Het is oprecht een mooie baan met veel geschiedenis. Logistiek lijkt het me een ramp maar dat geldt voor meer circuits. Je kunt het wegen- en treinnet nu eenmaal moeilijk afstemmen op een plaats met slechts 1 of enkele keren per jaar een groot evenement, en dan gelijk met 100.000-200.000 mensen. Ik hoop wel dat de benodigde investeringen door het bedrijfsleven gedragen worden want Formule 1 is een money-making-machine voor de organisatoren en laten we eerlijk zijn, Spa is 40 km van Limburg en 200 km van het Calvinistisch hart van Nederland. De Grand Prix is daarmee toch vooral een luxe speeltje.
Ik hoop van harte dat het allemaal goed komt op dat circuit. Maar het is er momenteel een bedroevende ouderwetse bende vind ik. Maar als Liberty Media JA zegt, wie ben ik dan om te twijfelen of het goed komt. Althans, op het circuit zal het wel goed komen, die kwestie met ProRail/NS daar heb ik wel een hard hoofd in.
Die jongens van Liberty Media zijn slimmer dan Jan en de Prins. "If you pay 20 million now we put you on the agenda for 2020. This is the contract, please sign". Ergens maart 2020 gaat er een delegatie naar Zandvoort en kijken of ze klaar zijn. "Alright Jan, you are almost there. We still need <long list>, please make sure this is done in the next 2 weeks. No problem if everything is not ready. We can still have the race in Barcelona and we give you the race in 2021".
Godsamme, hoeveel Zandvoort afzeiktopics gaan we nog krijgen op Geenstijl voordat het 2020 is? Stelletje sore losers. Jullie hebben de kant van Assen gekozen (God mag weten waarom, kansloos natuurlijk, maar goed) en jullie hebben verloren. Get over it already.
Wees eerlijk, het is er toch allemaal vergane glorie? Benieuwd of ze dat in een jaar kunnen pimpen.
Tja, ik blijf erbij: het allermooiste circuit is natuurlijk de afsluitdijk. Twee rechte stukken van 30 km en dan een stel mooie bochtencombinaties en chicanes bij Den Oever en Zürich. Paddock op het Kornwerderzand. De hele dijk is te gebruiken als tribune. Ruimte zat en van twee kanten bereikbaar, zelfs met het OV (Den Helder en Harlingen) en via de werkhavens met bootjes. Aan de IJsselmeerkant kun je zelfs ligplaatsen voor tienduizenden plezierjachten verhuren. Miljoen toeschouwers makkelijk haalbaar.
Zürich liegt doch in die Sweiz?
@Trumme | 15-05-19 | 14:43:
Zurich
goo.gl/maps/8PhetQ6NVPrxvuEMA
Die umlaut komt van de autocorrect. De Nederlandse spellingschecker kent de Nederlandse plaats blijkbaar niet.
Waarom is GS zo anti-Zandvoort? Assen is aardig, maar is geen vintage.
Op het verkeerde paard gewed. En dan doe je wat een goed verliezer betaamt, natrappen.
@NieuweBuur | 15-05-19 | 13:09:
GS laat zich idd wel kennen...
@UncleAlbert | 15-05-19 | 13:11: als het niet zo genant zielig was, was het grappig.
Aha, ik denk dat ik een verklaring heb voor het intens zielige gedrag. GeenStijl heeft geïnvesteerd in de ondernemersclub van Assen en dacht even met een lastercampagne de race maar zich toe te trekken en gaat nu natrappen. Comment weggejorist in 3, 2, 1...
'sport" van de grootgraaiers.... waar het plebs (tegen betaling) naar mag komen kijkonnnn..
De varkens in Boxtel waren graties te bekijken.
Jongejonge...
Allemaal nep nederlanders hier, die klagen zodra iemand zijn kop boven het maaiveld uitsteekt en iets moois regelt. Zeiken om het zeiken en boos zijn op wat we niet kennen, dat zou hier in de header moeten staan.
Hear hear
Leuk! Gigapica is terug!
Alvast een tip voor Grosjean. Gewoon in het midden van de baan blijven rijden dan kan er niemand langs.
Bootje kopen, ligplaats nabij een grote parking huren en pendeldienst per boot opzetten.
Of strandfietsen gaan verhuren in één van de nabijgelegen kustplaatsen.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de eerste subsidie aanvraag binnenkomt of de overheid op een andere manier moet bijspringen. Aan de steun van veel andere circuits is te zien dat dat geen kattepis gaat worden.
makeagif.com/gif/wir-schaffen-das-ang...
Dus omdat sommige mensen geen dakkapel of aanbouw kunnen laten bouwen binnen 1 jaar tijds, mag Zandvoort niet opgeknapt worden voor de Formule1. Wat een kleinzielige mentaliteit.
Het mag best opgeknapt worden maar dan van EIGEN geld.
@Wekkertje | 15-05-19 | 11:53: Inderdaad! Die prins met die moeilijke bril kan de poeplap wel even trekken me dunkt
Het gaat meer op de financiering van die hobby. Als dat project uit eigen middelen worden betaald dan is er niks aan het handje.
@Wekkertje | 15-05-19 | 11:53: dat doen ze toch?
Als ik een uitbouw aan mijn woning wil laten plaatsen moet ik een half jaar wachten tot de aannemer tijd heeft. De bouw sector kampt momenteel gigantisch met tijd en personeelsgebrek. Hoe gaan deze gasten het voor elkaar krijgen om dit binnen een jaar allemaal voor elkaar te krijgen?
Dit zijn projecten waardoor jij langer moet wachten.
Prestige projecten.. Welke bouwer wil dit niet op zijn cv hebben.
Geloof mij nou maar. Dit wordt allemaal in recordtijd gebouwd.
Heel simpel. Wolters Kluwer is één van de geldschieters. Deze ondernemer heeft zijn werk gedaan en de juiste sponsoren binnengehaald. Dat heet oplossingsgericht tewerk gaan. In plaats van janken en zeuren.
@NieuweBuur | 15-05-19 | 11:53:
Dat janken en zeuren komt over een jaartje wel. Om subsidie. Mark my words.
@NieuweBuur | 15-05-19 | 11:53:
Dat zijn gewiekste zakenlui. Die gaan de logistieke rekening bij de overheid neerleggen. Dat zal ook de grootste kostenpost zijn.
@NieuweBuur | 15-05-19 | 11:53: U geeft geen inhoudelijk antwoord... Er is overbelasting in de bouwwereld - hoe denkt men dit circuit dus in een jaartje te gaan verbouwen? Antwoord: dikke vinger voor reeds aangenomen projecten die minder opleveren.
@Goldfinger | 15-05-19 | 12:18: Denk je echt dat ze dit vorige week bedacht hebben? Dit speelt al jaren. En met geld koop je sowieso voorrang. Welkom in een kapitalistische heilstaat.
@Goldfinger | 15-05-19 | 12:18: Die haalt Prins Bril wss tijdelijk bij dit andere vastgoedspeeltje van hem weg www.devoortuinen.amsterdam
Een 8-baanssnelweg van Haarlem naar Zandvoort, dwars door het duingebied en eerst even een paar honderd huizen slopen die in de weg staan. Alle problemen opgelost. Ons brillenprinsje krijgt dat heus wel voor elkaar. Even de milieuperikelen en ander geleuter opzij schuiven en klaar is Keesje. Kunnen we het KLM open golf daar voortaan ook weer organiseren en de caravanrace in ere herstellen. Ik zie alleen maar voordelen en een win-win situatie, zou Rutte zeggen.
Gewoon lans de kust over het strand van Scheveningen naar IJmuiden een knappe 4-baans weg. Met ernaast allemaal parkeervakken natuurlijk.
@klaas24 | 15-05-19 | 11:21: Klaas, even serieus. Nooit gehoord van die stijgende zeespiegel? Zinloze investering. Eerst even nadenken voordat je een oplossing aandraagt.
@Peter777 | 15-05-19 | 12:08:
San kan je net zo goed naar Assen ipv Zandvoort opknappen dat ligt straks onder water.
@klaas24 | 15-05-19 | 13:33: vanochtend aangekomen in Scheveningen. Toen ik tegen de middag vertrok was het water al meer dan een meter gestegen. Als dat zo door stijgt houdt zelfs Assen geen stand.
Ik snap werkelijk niet waarom er zoveel mensen negatief zijn. Ik weet zeker dat er binnen een jaar heel veel werk verzet kan worden in Zandvoort om de bereikbaarheid te vergroten. En daar hebben heel veel anderen (strandbezoekers die er het hele jaar elk weekend komen) ook veel plezier van.
En die bereikbaarheid wordt gefinancierd uit algemene middelen. De winst komt daar uiteraard niet terecht.
Dat zijn allemaal trollen ingehuurd door de Gemeente Assen (naar Russisch voorbeeld).
Binnen 1 jaar? Probeer eens een dakkapel op je huis te krijgen binnen 1 jaar, of een kleine garage aanbouw bij je huis. Gaat je waarschijnlijk niet lukken door allerlei procedures.
Maar omdat dit nu voor de meerdere glorie van Bernard jr is worden alle bouw besluiten en evenement vergunningen er even doorheen gejast?
@artie | 15-05-19 | 11:06: Zelfs Jan Lammers geeft toe dat de logistiek een probleem zal zijn en wellicht zal blijven. Ook goedemorgen.
Assen heeft een circuit, Zandvoort heeft modderschip, maar ja wel met een Prins als vlag...
Assen heeft een circuit, en verder helemaal niks.....
Monaco heeft helemaal geen circuit maar toch wordt er een f1 race gehouden. Denk in oplossingen ipv problemen....
Ik denk dat zo'n Grosjean het echt meent hoor. Vanuit coureurs perspectief is dit veel gaver dan de zoveelste klinische Tilke baan. Met computer gegenereerde lay-out en een verplicht recht stuk van minstens 1 km voor de DRS powered inhaalacties die geen talent vergen.
Tja, bouwen aan zee... dat moet je elk jaar bijhouden...
Zo de tiefus, wat een ouwe zooi. Er is werk aan de winkel, en gauw ook. Binnen een jaar moet het af zijn? Snel aan de slag dan maar.
Ik vraag me af hoe de hulpdiensten tijdens de Amsterdam F1 in Zandvoort goed hun werk kunnen doen als daar een aanslag plaatsvindt door bijvoorbeeld teruggekeerde IS' ers. Dit evenement lijkt daar namelijk uitermate geschikt voor. Volledig geïsoleerd van de buitenwereld. Dan lijkt mij een verwaarloosd toilet en wat achterstallig onderhoud van ondergeschikt belang.
Door de toegangswegen naar Zandvoort alleen te gebruiken voor hulpdiensten en officials
Geïsoleerd? Je kan goddomme de hele marine op 500 meter afmeren. Luchtmobiel een paar km verderop in een wei met appache en chinook.
Er loopt een flink breed fietspad over de oude tramlijn. De hekken die ervoor Ofgen dat alleen fietsers toegang hebben worden opzij geklapt bij verwachte drukte zodat deze gebruikt kan worden door hulp diensten. Gebeurt nu ook al.
Die laatste pica, staat daar nou formule 2?
Keus is gemaakt, niet meer zeuren, komt allemaal wel goed
En als het een daverende zeperd wordt, omdat "wir schaffen das" voor Nederland niet opgaat? Denk aan alle andere grote projecten die hier altijd ruim over hun tijd heen gaan. Noem in Rotterdam de Hoekse lijn, in Utrecht de Uithoftram, in Amsterdam de Noord-Zuidlijn, de Betuwelijn, de HSL, de verlenging van die autosnelweg door het Westland, en ga zo maar door.
@Synecdoche | 15-05-19 | 10:35: Meh. Definieer daverende zeperd. Dat het een logistieke nachtmerrie wordt staat vast. Maar daar is al ruime ervaring mee in F1 en uiteindelijk heeft het Silverstone zelf niet eens definitief genekt.....
Wat ik nu heb gelezen qua aanpassingen aan de baan zelf is prima te doen hoor. Assen ging ruim binnen 1 jaar naar de gecastreerde versie van na 2006 (snik). En voor de tribune overflow zijn de duinen ideaal. A la de taluds op Assen.
En remember, de echte troefkaart is dat er een oranje bij is betrokken. Daarvoor wijken altijd alle regels in dit land.....
@KingOfTheCamping: Goed onderbouwd verhaal...
@Synecdoche | 15-05-19 | 10:35: onvergelijkbare projecten natuurlijk. Dit is een kwestie van wat asfalt en een beetje opknappen van een bestaand relatief klein object.
Is dat hoopje ellende wel goedgekeurd voor zoveel mensen?
Ik herinner me dat ik in die tijd naar races ben gegaan, op de motrfiets
Geen doorkomen aan, parkeren een ramp, laat staan als je met de auto kwam. Zandvoort zat potdicht. Openbaar vervoer roept nu ook al dat het niet gaat lukken.
Moet de belastingbetaler dat allemaal gaan betalen?
Brilsmurf lacht zich helemaal een deuk.
Tja, in Drenthe hebben ze niet een of andere brildragende huisjes melker.
@ikdenkwat | 15-05-19 | 10:16:
Hij is de enige die er aan gaat verdienen.
Heel Zandvoort (en heel de Provincie) gaat er aan verdienen. En ja, zeker in Zandvoort is dat goed nodig ook. Decisio heeft voor het haalbaarheidsonderzoek de NS en ProRail gesproken en toen was alles koek en ei. Het komt de NS/Prorail erg goed uit dat het nu doorgaat, want dan kunnen ze met de pet rond. Daar moet je niet de ondernemer voor aanvallen (die alles zonder overheidssteun doet), maar NS/Prorail die er nu ineens een slaatje uit probeert te slaan.
Met festivals als Defqon of Lowlands stampen ze ook een complete stad aan tenten uit de grond voor 80.000 bezoekers inclusief overnachtingen. En dat moet ook allemaal over tweebaanswegen over de dijk naar Harderwijk, Kampen of via de tweebaner naar Lelystad.
Dat hele circus takelen ze in een paar weken in elkaar, dus dat in Zandvoort kan niet te moeilijk zijn.
Die festivals hebben een voordeel, ze worden niet aan de kust gehouden. Zandvoort is voor de logistiek een ramp als er meer dan 50.000 mensen komen.
Er zijn tenminste toiletten, moet je eens in Spa proberen te zoeken...
Ik denk ap wat smaakt mijn spa geel typisch die ene maand van het jaar
Kan ik nog punten krijgen voor de vraag wat er in de garage staat? Ik zeg McLaren 570s
Ziet er dus uit als de hockenheimring voor de verbouwing. Ik kom daar regelmatig achter de schermem (inclusief techniekruimtes) en nadat de F1 weer terug was is er een hoop verbeterd wat ook handig is voor andere evenementen. Overal degelijke fiber verbindingen voor tv en evenementen, gratis wifi, oplappen toiletten, nieuwe stoeltjes, en nog wat andere dingen. Ziet er overigens nog aardig uit op Zandvoort.
Behalve het toilet van Bernie in het sachshaus, dat is al 20 jaar niet verbouwd.
Hockenheim is vermoord door Tilke
Ben je wel eens in Francorchamps geweest? Als het daar kan dan kan het hier ook.
Ha, wat ontzettend kleinzielig. Omdat hun baantje niet gewonnen heeft moeten ze maar met modder gaan gooien. Blijf lekker weg. Met je kaplaarzen en je brommertje.
Met je kaplaarzen? Je bedoelt die uit Zandvoort terwijl je garnalen aan het vangen bent...
youtu.be/XSjYH0Ceb9Q
@Zwezerik | 15-05-19 | 10:04: Wij hebben waadpakken, geen kaplaarzen :)
Als alle zeikerds nou gewoon niet gaan dan wordt het in Zandvoort tenminste weer ouderwets gezellig.
Dat gaat dus een afgang worden.
Overdrijven is ook een kunst. Natuurlijk sluit je water af als t lang niet wordt gebruikt. Verder zijn die toilettrn prima, best geinigebtegels zo. Kuipjes zijn echt niet veel slecgter als in voetbalstadia. Dat bord toiletten, wat is daar dan mis mee? En ja die roest daat moet dringens hammerite overheen. Het lijkt me alleen een soort windpaneel dus niet onmiddelikl constructief. En anders vervang je dat wel.
Tip: als je toetsenbord roest heeft, smeer er dan geen hammerite overheen maar koop gewoon een nieuwe, ok?
@elfenstein | 15-05-19 | 09:37: gniffel
Niet te hopen dat milieuactivisten de raceonderneming tijdens de finale komen overvallen om de baan te bezetten. Hoop dat de organisatie weet dat het in Nederland usance is dat dit ruim 8 uur zonder ingrijpen is toegestaan. Wordt een lange zit dan.
Als die activisten zich geconfronteerd willen zien met een paar duizend racefans die op Max zitten te wachten dan moeten ze dat vooral proberen....
Dit nog afgezien van het feit dat ze zichzelf daarmee onsterfelijk belachelijk maken, juist de F1 heeft voor ontelbare innovaties op het gebied van zuinigheid en uitstoot van moderne auto's gezorgd. Dat die paar racewagens daar een weekendje rondjes rijden is qua uitstoot niet meer dan een muggescheet, wat er verderop net voor bij de duinen over de zee stoomt en wat dat allemaal uitstoot, laat ze zich daar maar druk over maken.
Net alsof het niet bekend was in welke verouderde staat circuit Zandvoort zich bevond. Lijkt mij allemaal geen probleem om dat op tijd op te knappen. Zoals al in diverse reaguursels aangegeven bouwen ze diverse circuits in pakweg 6 weken op voor een weekend racen.
Verder combitickets. gewoon niet mogelijk om met de auto te gaan. Het zij zo. Zie de 2 toegangswegen als een stuk zee, dat red je ook niet met een auto. Het spoor kunnen ze ook in 1 jaar geschikt maken voor meerdere treinen. Met genoeg geld is het in theorie allemaal mogelijk.
De enige 2 problemen die ik zie zijn 1) de benodigde vergunningen en 2) de capaciteit van de bouwbedrijven. Het afgeven van alle vergunningen binnen pakweg 4 maanden lijkt mij alleen haalbaar met volledige medewerking en wat corrupte dwang, iets wat natuurlijk niet te rijmen valt met de wachttijden die gewone burgers en bedrijven ondervinden. Maar goed, linksom of rechtsom, het is mogelijk.
Het tekort aan bouwlieden wordt ook interressant; deze bouwprojecten zullen dus qua planning naar voren toe moeten worden geschoven en dat leidt tot frustaties en mogelijke dwangsommen bij andere projecten, maar ook dat kan opgelost worden door hier in de offertes rekening mee te houden. Al met al voorzie ik een hele forse budgetoverschrijding welke uiteindelijk ergens van betaald zal moeten worden.
Het meest logische zou zijn geweest om de race pas vanaf 2021 te gaan rijden. Dat we nu al volgend jaar van start gaan doet mij vermoeden dat er achter de schermen al aan heel veel touwtjes is getrokken.
Mei 2019, mogelijk een goede Noordwesterstorm met veel regen en stuifzand, of een prachtig zonnig weekend. de race komt er hoe dan ook en we hopen dat Max (en de andere rijders) in goede gezondheid mogen blijven en we ze kunnen zien schitteren in de speeltuin van de prins.
Barcelona moet van de kalender, contract loopt af en half lege tribunes nu Alonso niet meer mee doet. Dus geld op.
Paar honderd duizend mensen die op een mooie zomerdag naar Zandvoot afreizen geen probleem? Dat was toen al een probleem. Dat was ook de reden dat het circuit minimaal gebruikt werd.
In Scheveningen zijn ze er niet blij mee.... dadelijk is Zandvoort mooier en meer in trek dan Scheveningen.
Er zijn plannen om de Pier drie kilometer langer te maken... zodat je daar ook kunt gaan racen.
Zandvoort als toeristendorp in het geheel is helemaal uitgeleefd, Valkenburg is er niets bij.
Racen is wel leuk maar dan met motoren, gewone auto´s (beetje opgepimpt) maar F1 is zo saaaaiiiii en zo poenerig. protserig en proleterig. Al die wanna-be coureurs die straks komen kijken denken op maandagochtend als ze in hun VW Golf, Corsa of Renaultje stappen, in de file, op weg naar hun suffe klerkenbaantje ook dat ze Maxxie zijn.
Wat een adellijke met de gouden paplepel opgegroeide bebrilde prins allemaal kan doen zeg. Knap hoor, het geeft maar weer aan dat er een Bovenwereld, een Middenwereld en een Onderwereld is.
M'n beste, azijn gebruik je om de ramen te lappen, niet om koffie van te zetten.
Het zal wel de kift zijn. Wen d'r maar an, er zijn mensen op de wereld met meer geld en invloed dan jij. Boehoe.
Franchorchamps eat your heart out!!!!! Dit is het echte werk.
Maar er gaat wel een boemeltreintje van Amsterdam/Haarlem naar Zandvoort. En daarna 3 kilometer lopen langs de gezellige flats. Oja: Broodjes en Koffie mee.
Er is een deal gesloten met Assen.
Mocht Zandvoort volgend jaar mei niet klaar zijn... dan wordt de F1 in 2020 en 2021 in Assen gereden.
Link voor die bewering?
@elfenstein | 15-05-19 | 09:07:
www.geenstijl.nl/5147661/schitterende...
*werkt alleen niet helemaal.
@sapphire | 15-05-19 | 10:13:
Knuppel:
Deze werkt wel:
www.geenstijl.nl/5147661/schitterende...
Link naar die bewering.
Waren de lekkere wijven op?
Nee hoor, maar waarom zou ik die journalist binnenlaten?
Enkel de tarzanbocht is 12m breed, de rest varieert van 9 tot 10m. Wordt Zandvoort zodanig aangepast dat het overal 12m breed is??
Gewoon met ouderwetse F1 autootjes gaan rijden. Verstappen in een Lotus lijkt mij wel wat.
De layout van Zandvoort, met de faciliteiten van Assen zou ideaal zijn... Maar ze moeten het er maar mee doen. Een van de redenen dat het Assen niet is geworden is dat alleen al voor de organisatie (Teams, FOM, FIA, TV//Pers, etc) er 3000 hotel kamers nodig zijn. En die zijn er niet binnen redelijke omtrek van Assen.
Die zijn er ook niet in Catalunya, Barcelona is toch gauw een half uurtje rijden.
Wat is een redelijke omtrek? En verkijk je niet op de hoeveelheid accommodatie. Drenthe is een toeristenprovincie en de stad Groningen ligt niet verder vanAssen vandaan dan Amsterdam van Zandvoort.
Er was eens een prins die voor een habbekrats een circuit kocht. Toen kwam de toverfee en zorgde dat het circuit bezocht ging worden door de grote ridders. Het circuit werd opgeknapt door de burgers belasting aandeel en de Prins zijn circuit is 30x in waarde gestegen. de prins leefde nog lang en zeer gelukkig.
Amen!
En wanneer krijgt ie nou dat glas in zijn muil.... of was het nou glazen muiltje. Ik haat sprookjes.
@Pedronegro | 15-05-19 | 09:07: die bebrilde lul flikt het steeds weer, in Amsterdam (+500 huizen) en nu weer in Zandvoort. Er wordt het geen strobreed in de weg gelegd want ja, Oranje. Leefde van Oldebarneveldt nog maar.
Hear hear.
Dit is gewoon feitelijk onjuist. Kosten voor het opknappen van de omgeving (en dus niet voor het circuit zelf) komt uit het verhogen van de toeristenbelasting. De toeristen betalen deze schamele 4 miljoen, en dus niet de burgers. De rest wordt gewoon door prins bril en consorten opgehoest.
@NieuweBuur | 15-05-19 | 10:05:
4 miljoen??????
Ha ha ha
@Mr.Crowley | 15-05-19 | 10:14: zandvoort.raadsinformatie.nl/document...
@NieuweBuur | 15-05-19 | 10:26:
U gelooft toch niet dat met dit bedrag je gemeente de logistiek voor de toeloop van dik 100.000 mensen door je gemeente kunt regelen?
Als je kijkt naar de TT van Assen waar hetzelfde aantal mensen met de motorfiets naar toe gaat, is 4 miljoen een lachertje.
Maar ik begrijp het wel, Zandvoort ziet zijn kans en ziet dit door een uiterst roze bril.
@Mr.Crowley | 15-05-19 | 11:08: logistiek zal het een uitdaging worden, maar we zijn positief gestemd. En ja, die roze bril is er. Maar als ondernemer denk je in oplossingen, en niet in problemen.
Ooit bijna doodgedrukt in ns trein vanaf Haarlem, geen frisse lucht, geen max aantal, levensgevaarlijk !!
Aandachtspuntje en belangrijker dan verfje op stoelen
Nu "Zandvoort" door lijkt te gaan is er geen enkele reden meer om ons aan het klimaatakkoord te houden.... hoe geloofwaardig kom je anders over?
Als je je een beetje verdiept in de materie dan weet je dat de F1 juist voor gigantische innovaties heeft gezorgd in auto industrie. De uitstoot van dit evenement is te vergelijken met het werkzame bestanddeel in homeopatische middelen. Te verwaarlozen dus.
en het zure gezeik gaat maar door, ik zie overigens geen verschil tussen de staat van Zandvoort en die van Spa/Monza/Hockenheim...
Allemaal kleine kindertjes die met modder gaan gooien omdat het speeltje (dat toch al van een ander was) van ze is afgepakt. Dat was een tijdje grappig maar nu is het wel echt heel klein en zielig. Pure afgunst is het.
Als 't klaar is kom ik wel proefrijden met d'Oude Schicht. Jongens, zeik niet zo, komt er eens iets goeds deze kant op is het weer niet goed. Laat Prins Brillie lekker die tent wat opleuken, Zandvoort krijgt eindelijk weer stromend water en een trein die niet meer op kolen maar op stroom loopt en tegen een plee in pliesiekleurtjes kan niemand iets hebben, toch? Terwijl je naar veels te hard rijdende skeltertjes kijkt de wouten virtueel onderpissen, geweaun omdat dat kán.
Het is een landje van 300 bij 150 km. niet alles kan gewoon. Dit is te gek. En voor Max had het niet zo nodig gehoeven hoor, als je z'n reactie goed begrijpt. Heineken en de Oranjes, ooit een weddenschapje in het Holland Heineken House waarschijnlijk.
@merel veld | 15-05-19 | 09:09:
MAx moet gewoon z'n bek houden en zo hard mogelijk rijden. Daar hebben we 'm voor. Juist dat landje van 300 bij 150 km kan wel weer eens iets uitzinnigs en excessiefs gebruiken, niet te vergeten dat wij Nederlanders een reputatie hebben hoog te houden op het gebied van technische innovaties, iets waar je in de F1 goed mee kan scoren.
Het kan me eerlijk gezegd geen zak schelen wie dat betaalt, voor een debiel spelletje met 22 man en een balletje gaan er jaarlijks godweet hoeveel miljoen door de plee alleen al om die zgn "supporters" in bedwang te houden. Dat zie ik in de F1 bijvoorbeeld niet snel gebeuren, dat Max aanhangers heel zandvoort van glas en bushokjes ontdoen omdat maxie er in de eerste bocht uitvloog. Nee, laat maar komen dat spektakel, geeft het nog eens wat reuring in de tent.
Of heb je last van het weg met ons syndroom? Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg? Dat werk?
Gatverdegatverdamme, wat heb ik een onsterfelijke rothekel aan dat soort volk, donder op met je calvinistische kleinburgerlijkheid, hier wordt straks gewoon knetterhard geraced en daar doe je helemaal niks meer aan. Go Bennie Brilmans, die regelt het wél!
@elfenstein | 15-05-19 | 09:17: Max heeft helemaal niets gezegd over Zandvoort, die jongen is verstandig en zei, ik zie het wel.
Ricciardo en Gasly vonden het niks.
@gato | 15-05-19 | 09:27:
Heej how, ik reageerde alleen maar op merel he? Wat ik uit dat interview haal is dat Max ergens wel mild trots is dat ie nu in België én in Nederland kan racen voor eigen publiek. Of die baan verder heel spannend racewerk oplevert? Geen idee, we gaan het dus blijkbaar meemaken. NB: Ik hecht doorgaans niet veel waarde aan uitspraken van sportlui, dat je goed kan voetballen/hardrennen/hardfietsen/hinkstapspringen wil nog niet zeggen dat je iets zinvols te melden hebt. Uitgerekend bij sportlui lijkt het wel een soort omgekeerde equatie te zijn, hoe harder ze rennen/fietsen/whatever, hoe dommer de teksten die eruit komen.
Het zou een prima baan geweest zijn voor André van Duin om weer eens te gaan rijden met caravan's
Dan hoeft er ook niets te worden opgeknapt . Die puinzooi zal niet veel gekost hebben voor Duikbril. Het zal ,als alles spic en span is ,wel veel opbrengen als hij het verkoopt na 1 jaar.
Helaas is er geen daf meer te vinden, allemaal kapotgeragd in de originele series.
Caravans voor gratis ophalen geeft het ook niet meer, zijn allemaal foodtrucks geworden of worden als zodanig verkocht aan hipsters met een starterslening en een recept voor vegetarische shoarma. Kansloos.
Die puinzooi draait wel jaarlijks 7-9 miljoen euro winst. Ik zou het circuit duiden als een goedlopend bedrijf dat een fikse opknapbeurt behoeft.
Het ziet er niet uit... het Feyenoordstadion is moderner en luxer dan Zandvoort.
Francorchamps (België) is ook verouderd maar is 3 keer mooier en moderner dan Zandvoort.
Verhip - als we de tribune achter de goal afbreken dan kunnen we vanuit het Feyenoordstadion een mooi circuit aanleggen - waarbij de vernieuwde Kuip met 90.000 zitplaatsen als start en finish gaat fungeren.
De ArenA in Amsterdam is ook een optie.
Spa/Monza/Cataluna/Ricard zien er allemaal hetzelfde uit buiten het F1 weekend, zeker niet 3 keer mooier en moderner.
Jij ziet er ook niet uit maar dat weerhoudt je er niet van gewoon door te gaan met je zure gezeik toch?
Ik zie meer in een stratencircuit door Amsterdam inclusief de Kalverstraat.
Belangrijk is wel dat het winkelende publiek niet op de hoogte wordt gesteld van de race.
Ik zie geen verschil met het dorp Zandvoort. Dat is ook allemaal oude verlopen zooi. Moet je na de zomer eens op Circuit de Cataluna gaan kijken of Paul Ricard... Ziet er ook allemaal verlopen uit. Als het F1 circus eenmaal neerstrijkt zie je daar niets meer van. Vers likje verf, grote reclameborden etc.
Circuit in Catalunya is gewoon goed, pakeerplaatsen, binnen met moderne pasjes, een paar meter verder je zitplaats op de tribune.
grote schermen, vanaf je zitplaats het hele circuit te zien. Race klaar binnen een paar minuten weer je auto in, genoeg parkeerplaatsen.
Toen ik daar nog een huis had, werden er altijd gratis kaartjes uitgedeeld, want geen hond ging erheen, een keer wezen kijken, zie je twee autos voorbij komen, wachten , want de achterkant is niet zien wat daar gebeurt, dorp verlopen,winkels die een jaar er zitten, failliet gaan, volgend jaar weer een andere Amsterdamse vrouw, die denkt , hier wordt ik rijk, boulevard van niks.
Ach ach ach wat een gemijmer jullie zijn nog nooit op spa geweest. Dat is ook al 10 jaar vergane glorie qua facaliteiten
Het dorp Spa leeft nog in de steentijd, kasseien alom, zelfs met een gewone auto die normaal op z'n veren staat is het een soort slalom tussen de potholes door. Dat circuit zelf is wel schitterend, juist dat beetje vergane, dat aangetaste, die sfeer van grote helden die over die baan scheuren, het lijk in het bos dat ze nog niet gevonden hebben, alles daar ademt historie en ik vind 't mooi. Ik hoop dan ook dat ze Zandvoort een beetje zo laten waar het kan, als die stoeltjes bv nog goed zijn laat ze lekker zitten, ik vind dat wel wat hebben dat doorleefde.
Als ik die foto`s zo zie denk ik dat die genomen zijn in oost europa of nog erger walonie, maar blijkbaar is dit Zandvoort.
Waarom stellt GS dit steeds weer aan de orde ??
Omdat GS de enige is die kritisch durft te zijn. Alle anderen zwijgen wegens prins bril over deze hypocrisie dat een sloopterrein ineens een F1 waardige status krijgt alleen omdat de eigenaar een royal is en hij er een hoop kolen mee verdienen wil. U betaalt, wacht maar af met welke kutsmoes er weer miljoenen staatsgeld in gestoken gaat worden.
Kritisch mag en moet je altijd zijn. Maar dit is het resultaat van gezond Hollands ondernemerschap. Sinds wanneer is dit verboden? Er zit geen Euro overheidsgeld in. Die 4 mil wordt volledig betaald door het verhogen van de toeristenbelasting en wordt dus opgehoest door onze toeristen. Huilie Huilie is het. Omdat jullie modderbaantje het niet geworden is. Niets anders. En vooral heel kinderachtig. Gelukkig is het erg doorzichtig.
Haha, en nog censuur toepassen ook. Ah gossie. Zijn jullie echt zo verdrietig? Ik zei toch niets geks?
Even anders geformuleerd. Kritisch zijn is goed en noodzakelijk. Er zit geen euro overheidsgeld in. Dit is het resultaat van goed Hollands ondernemerschap. Niets anders. Sinds wanneer is dit verboden? Sinds wanneer zorgt dit voor ophef binnen de GS gelederen?
't Is ook makkelijk zeiken hoor. Als het inderdaad misgaat, kan je zeggen: zie je wel, IK heb het altijd al gezegd. Alsof je echt verstand hebt van het organiseren van een F1 race. En als het goed gaat, loop je gewoon vrolijk mee in de polonaise.
Lekkere binnenkomst, eerst urenlang in de file, of bezweet van fietsen, kom je in de file bij de ingang, ga dat eerst eens moderniseren, dit kan toch niet, zo een ouderwets systeem, hup kaartje erin en doorlopen. Toiletten aanpassen, goede stoeltjes plaatsen, circuit opknappen, ben geschrokken van de fotos, wat is hier een lobby geweest om dit door te laten gaan.
Toegangssysteem is wel de minste zorg. Sterker nog, die kan je gewoon huren. Containertje op z’n plek hijsen, zijkanten opendoen, de draaihekjes en kaartlezers zitten er al bedrijfsklaar in, klaar. Toiletten idem. Beveiliging idem. Zie het als een eenmalig festival.
De echte uitdaging is nog steeds de logistiek rond het circuit. Het circuit zelf? Likje verf inderdaad.
@Muxje | 15-05-19 | 09:00: de baan zelf is al veel te smal voor moderne F1 auto's, dus het is bizar dat dit akkoord er is gekomen.
@merel veld | 15-05-19 | 09:15:
Want dat stukje weg asfalteren is ook wel zoooooo onvoorstelbaar moeilijk he? Tjesus, wat dacht je ervan om gewoon niet te kijken en verder te gaan met de Story lezen?
@merel veld | 15-05-19 | 09:15: De baan wordt verbreed .
Ik denk dat de meeste van ons Assen meer zaten zitten.
Het is nu besloten ,en dus weet je al wat gaat komen, iets uit eigen land leuk vinden is toch een moelijke combinatie voor velen.
Kolere wat een arremoede, willen ze dit in een jaar F1-waardig krijgen?
Onlangs nog een hobbelrit op binnenwegen in Polen gemaakt en eerlijk gezegd zien die er een stuk verzorgder uit. Ik voelde mijn ballen tot ver achter mijn oren, dus ik ben nu vooral benieuwd hoeveel F1-coureurs uiteindelijk bereid zijn een gevoelige castratie op ‘s graaiprinsen Roubaix-piste te ondergaan.
Racebaan, stoeltjes. Lijkt me prima.
En voor troost kunnen ze ook al niet meer bij de Vijverhut terecht.
Vroeger de lekkerste pannenkoeken van Zandvoort.
Gesloopt. Weg.
Aggut weer een butthurt boertje die zich niet kan realiseren dat NIEMAND bij F1 ook maar serieus gaat kijken naar een brommerbaan in bijna-duitsland...
Mar volgens premier Rutte gaat er geen cent belastinggeld naar het circuit en verder gaat 95% er in 2019 in koopkracht op vooruit. En ik ben Elvis...
En mijn was manke Nelis
Al dat gelul over "mooie circuit". 2 keer voor de DTM er geweest en terwijl die toch wat scherper racen dan F1 was van inhalen bar weinig te zien.
Kamelentochtkoers.
het is helaas maar voor de helft het oude historische circuit. Vroeger was het een rete snel circuit maar veel te gevaarlijk en daarom aangepast aan Mickey Mouse maatstaven.
Waarom toch die lastercampagne tegen het circuit? Wat willen jullie nu nog bereiken? Assen is het niet geworden. Deal with it. Mijn mening is gekleurd ja, maar ik dacht dat jij ook groot fan was, Pritt!? Moeten we niet gewoon trots zijn op wat er komen gaat? Dit is louter olie voor de milieu gekkies en staat m.i. haaks op waar GS al jaren voor staat. Ik snap dit gewoon echt niet.
Het moét toch tendentieus zijn!
@John McClane | 15-05-19 | 08:47: Huilie Huilie is het. Niets anders.
Waar wil je trots op zijn dan? Ik denk dat het net zo'n saaie race wordt als afgelopen zondan in Barcelona. Twintig auto's die achter elkaar 60 rondjes omdat inhalen bijna onmogelijk is.
@quigg | 15-05-19 | 12:09: op het feit dat Nederland de kans heeft gekregen om een sportevenement van wereldformaat neer te zetten. Ik hoor alleen maar gepiep. Als, dan, ik denk, blah blah blah. Constructieve kritiek prima, maar denk toch eens in oplossingen. De baan wordt aangepast. Verdiep je toch eens.
Het land van Bartje was er klaar voor. Maar nee, Zandvoort mag nu bidden TEGEN armoede.
Die bovenleiding word wel aangepast volgens Lammers want dan kan qua duurzaamheid ook meer volk met de trein naar het strand de rest van het jaar.
Infrastructureel hebben alle critici gewoon gelijk: is een ramp.
@kotelet | 15-05-19 | 08:38: nou en? Beren op de weg zeg ik.
Laat dit maar aan de circuitmelker over. Alles gaat goed komen.
Fotograaf Niels is weinig kritisch geweest. Dit ziet er nog best aardig uit. Het is maar goed dat de teams zelf gastvrijheid meenemen want anders zie ik het somber in. Wat heeft onze prins de afgelopen 3 jaar eigenlijk in het circuit geïnvesteerd? Volgens mij was dat een voorwaarde om het circuit voor een zacht prijsje over te nemen.
En toiletten? 90% pist tegen een boom.
Gekkie, op een racebaan staan geen bomen.
Ik weet niet of je weleens bij de F1 bent geweest......... er is namelijk niets ranziger dan de toiletvoorzieningen aldaar..... nu al medelijden met de dames
Kan je ook nog ergens neuqon daar?
Nee, want dat je genaaid gaat worden is zeker .Dat is al bij de prijs inbegrepen.
God heeft er zes dagen over gedaan om de hele wereld te scheppen. Dan is dit peanuts.
Wie zegt dat Hij mee wil werken aan dit heilloze plan?
Zelfde foto’s kun je maken op Spa Francorchamps, Paul Ricard of de Hungaroring.
Dus dat zegt helemaal niets. Op plekken als Monaco, Baku, Melbourne, Singapore zijn helemaal geen faciliteiten en wordt alles ieder jaar opnieuw 6 weken van te voren helemaal vanaf scratch opgebouwd. Hier ligt al een circuit met enkele basisfaciliteiten. De rest bouwt men er in 6 weken omheen. Zo kun je het ook zien. Een stratenrace op lokatie. Komt allemaal goed jongens. Geen probleem!
Kijk, zo krijg je dingen voor elkaar. Met de juiste instelling mensen, ook VOC mentaliteit genoemd. Niet zeiken maar klauwen uit de mouwen.
Hou ff op zeg. In dat soort landen wordt niks aan het gepeupel gevraagd. NL heeft een poldercultuur waarbij iedere halve zool en zijn moeder eerst nog een plasje over een plan mag komen doen.
Ouwe troep natuurlijk, maar dat is toch allemaal niet zo moeilijk te fixen? Nieuwe toiletgroepen, likje verf, heras invliegen. Moet Van Amsberg jr wel even de portemonnee trekken.
Bijna vergeten: Stoeltjes op de Buhne vervangen voor mooie recaro kuipstoelen. Je wilt immers gewoon een goede indruk maken.
@kotelet | 15-05-19 | 08:32: Toiletgroep? Dixies zal je bedoelen. De miljonairs gaan maar op een Dixie sjeissen ja.
Dat is het stadion van het nabij gelegen Telstar! Neem je zooitje in de maling ja?
Ziet er netter uit dan Monza. Komt wel goed.
Canada is ook aan het vernieuwen. paddock en pit gebouw. De kosten zijn al aardig opgelopen. ($59.9 million.) Ziet er wel mooi uit.
in.motorsport.com/f1/news/montreal-ne...
Nou als ik dat artikel lees snap ik niet dat de FIA ja heeft gezegd tegen Zandvoort. Of ze moeten een begroting met de vork gemaakt hebben.... iets zegt mij dat de huidige begroting makkelijk 2x zo hoog wordt.
@Injegezicht | 15-05-19 | 08:42: En in een jaar moet er zoveel gebeuren. Knap als het lukt.
@Injegezicht | 15-05-19 | 08:42: FIA gat over de baan, die zullen ze wel aanpassen. FOM gaat over waar ze heen gaan en die Amerikaan is natuurlijk blij dat hij met een echte prins zaken kan doen. Een prins die weet hoe het werkt in BV NL en op kosten van de belastingbetaler zijn circuit gaat laten opknappen (want uitstraling en zo he). Maar als je wel eens bij een F1 geweest bent weet je dat andere circuits er niet perfect bij liggen hoor. Mar ik ben wel benieuwd, ik had liever Assen gezien, maar ja: Randstad...
Leuk dat die vlag er nu al hangt.
Met excuses naar iedereen die hiermee een lang gekoesterde droom in vervulling ziet gaan: als de GP inderdaad al volgend jaar op Zandvoort van start gaat, maken we onszelf internationaal volslagen belachelijk. Die hele tent moet radicaal op de schop en de infrastructuur ernaartoe moet vlekkeloos worden.
Gaat ook gebeuren Mickey. twitter.com/GPUpdate_nl/status/112824...
@keestelpro | 15-05-19 | 08:20: Praatjes vullen geen gaatjes....... circuit aanpassen zal niet het probleem zijn....... de zwaar verouderde accommodatie, het enorme achterstallige onderhoud en uitbreiding tribunes zal toch wel een enorme klus worden
@keestelpro | 15-05-19 | 08:20:
Oh, gelukkig. Dat scheelt kromme tenen bij het "verplicht" meekijken. Je startte vandaag overigens niet in poll position. Dat kan niet, hoor. Jij bent toch een beetje onze Max. ;-)
@keestelpro | 15-05-19 | 08:20: Wat Fatwabuster zegt: Heel leuk dat ze de bochtjes aan gaan pakken en dat een wegenbouwer dat in twee weken rond heeft, maar verbouw aan de faciliteiten (tribunes, paddock, etc.) zijn andere koek. En dan moeten de lokale overheden en bedrijven als de NS (die al aangeeft dat het vrijwel onmogelijk is) ook nog over de brug komen met de hele infrastructuur om het circuit heen. Dat kan snel gaan hoor, maar vergis je er niet in: tijdens het zomerreces ligt de besluitvorming op z'n gat. Tijdens de wintermaanden zijn veel aanpassingen niet mogelijk, of we moeten weer een enorm zachte winter krijgen. En dan is het al weer maart 2020. U heeft nog 9 weken te gaan. Succes!
Bewust laten overwoekeren door de eigenaar? Nu komen de geldschieters wel...
In Monaco is het ook armoe.
Wat een bende man.
Valt nog reuze mee voor een racebaan waar al meer dan 30 jaar geen F1 meer gereden is.
Dus je betaald rond de 250 euro voor een entreekaart F1 en dan krijg je deze ouwe meuk......... of gaat prins Brilsmurf (lees=de belastingbetaler) nog de handjes uit de mouwen steken?
Die steekt hooguit z'n handen uit z'n mouwen om geld te vangen of contracten te tekenen waar ie aan kan verdienen.
Ik zeg: werkgelegenheid!
Nou, schokkende foto's heur. Ik voorspel #ophef op de Twitters zo dadelijk.
Hoe krijgen ze dat op tijd klaar, met een toverformule 1?
Die tribunetijger regel ik wel.... Komt goed...
Ik vind het leuk. Mag dat ook?
Kom je voor de f1 of inboedel belijken.
De boedel is zeer bepalend voor de entourage.
Je zou eigenlijk willen dat er ergens in de provincie een circuit lag wat helemaal af is om zoiets te organiseren.
Zandvoort wordt één groot fiasco.
Genoeg stoeltjes voor de activisten.
Nu hebben ze 1 jaar tijd! Met een beetje geluk kunnen ze met de Nederlandse politiek over 5 jaar beginnen met de renovering!
Zul je inderdaad zien, dat ze op de baan oversteekplaatsen gaan eisen, hier en daar een drempeltje en een 30 km zone en toegang voor invalidenwagens en dergelijke...
GROEN LINKS fixt dat wel ff ,dat met die vergunningen en.zo.
Genderneutrale toiletten niet vergeten!
REAGEER OOK