Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

F1. Komt Zandvoort door de kwalificatie? Deze lastige bochten moeten scherp genomen worden

Het kan. Als GroenLinks Zandvoort het OK vindt om de duinen in beton te gieten en te asfalteren.

Training van de Grand Prix Formule 1 van 1981 op het circuit van Zandvoort

Dinsdag tekent Zandvoort officieel bij het FOM-kruisje, of de FOM bij het zandkruisje, om de F1 naar Circuit Park Zandvoort te halen in 2020. Het kan ook woensdag worden, maar komend weekend zijn de Jumbo Racedagen en dan moet het wel rond zijn. De F1 komt naar Nederland! Max Verstappen in de Tarzanbocht! Red Bulls op het Scheivlak! Amsterdam Beach internationaal op de kalender en de kaart! Waar een klein land groot in kan zijn!

Maar. HOE DAN? We wierpen het vanmorgen al op: in een land dat gebouwd is op lawaaivergunningen, milieunormen en de existentiële belangen van zeldzame duinhamsters, lijkt het ons schier onmogelijk om in 1 jaar een een nostalgisch hobbycircuit naar de 21e eeuw te tillen, alle benodigde extra faciliteiten uit de duinen te stampen en het geheel logistiek te ontsluiten van de kluizenaarslocatie waar het gesitueerd is. Als het Zandvoort & eigenaar Prins Bril allemaal lukt in een jaar, dan nemen we de roze hoed diep af voor de Oranje ondernemer.

Wat moet er allemaal gebeuren? De drie belangrijkste issues zijn 1. Politiek, 2. Financiën en 3. Logistieke haalbaarheid. Na de breek grasduinen we door kadasterkaarten, business club-lokkertjes en de erfpachtsituatie rond Circuit Park Zandvoort, en aan het einde mag u bepalen of Zandvoort de geblokte vlag gaat halen, of halverwege in de bandenstapel knalt.

Chicane 1: De politiek rond Zandvoort

GroenLinks Zandvoort (en in de provincie) was mordicus tegen de klimaatmoord door een vloot voertuigen op raketbrandstof, maar stemde uiteindelijk toch in met een “duurzame F1”. Het smoesje was dat ze met het vrijmaken van 4,1 miljoen euro niet de commerciële F1 spekken, maar investeren in betere bereikbaarheid in en rond Zandvoort. Een “duurzame verkeersoplossing”, heet dat bij GroenLinks, en die voor-stemmen kwamen in ruil voor een verbod op wegwerpplastic en “CO2-reductie” op het circuit. Dat eerste is simpel, dat tweede: hoe leidt méér F1 tot mínder CO2? 

Goed dat GroenLinks politiek door de pomp is, maar hun voorwaarden zijn flinterdun als je op het punt staat een raceweekend te verwelkomen dat honderdduizenden bezoekers in het kielzog meezuigt, die drie dagen lang eten, drinken, feesten, pissen en schijten op racecampings en parkings in kwetsbaar duingebied. GroenLinks is niet de enige geitenwollen sok in de regio: andere duin-NIMBY’s zullen zich ook roeren, zeker omdat ze het al aan de digitale stok hebben gehad met baanofficials. In dit land van bezwaartermijnen is een beetje uitstel zo afgedwongen, maar die racekalender wacht op niemand.

Haarspeldbocht 2: De financiële dekking

Eind maart zetten we de financiële situatie van Zandvoort uiteen in dit topic. Het is geen geheim dat het geld nog niet rond is. De Rijksoverheid legt niks bij. Terecht, F1 heeft geld zat en als de overheid wel openlijk in de hobby’s van Prins Bril zou investeren, liggen de verwijten van adelijke belangenverstrengeling onmiddellijk op de loer. Lokaal komt er alleen geld vrij voor verkeersoplossingen, zoals we in bocht 1 zagen, en die 4 miljoen lijkt ons ook amper genoeg voor een goeie toegangsweg.

Andere publieke geldstromen dan? De Sportraad is met een lobby bezig (geweest) bij de Provincie Noord-Holland. Of dat geld opgeleverd heeft, weten we (nog) niet. Uit Wob-verzoeken van Jan Salden (EenVandaag) blijkt dat communicatie en plannen rond het F1-circus allemaal geheim zijn verklaard. De burger mag nog niet weten of hij wel of niet moet bijlappen aan een internationaal miljoenenfeest dat Monaco als mascotte heeft. Uit de lobbypogingen blijkt wel dat het circuit commerciële risico’s nog steeds bij overheden neer wil leggen. 

Andersom is een F1 ook een enorme commerciële kans om van nostalgisch slaapstadje Zandvoort écht een Amsterdam Beach Resort te maken. Laten we wel wezen: het betondorp heeft misschien wel de meest banale strandboulevard van Nederland. Daar mag best een beetje architectonische gentrificatie tegenaan. Maar zijn (vastgoed-) ondernemers daartoe bereid? Via bronnen uit het bourgeoise racewereldje scoorden we een folder van de “Founders Club” (PDF). Dat is een business club die probeert om via particuliere investeerders 3,3 miljoen euro per jaar op te halen. Het document is zes weken geleden aangemaakt met het doel om zestig leden te werven die drie jaar lang 55.000 euro per jaar ophoesten. We weten niet wat de status is: één bron zegt dat het nog niet gelukt is, en één bron is geen bron zeggen ze altijd bij de serieuze journalisten. 

De koepelvraag kunnen we wel stellen: Gokt het circuit erop dat overheden en sponsors alsnog over de brug komen als een deal is getekend, en nemen ze nu simpelweg het zakelijke risico voor lief door te tekenen zonder financieel fundament?

Doei duinen

Lange doordraaier: logistieke haalbaarheid

In de media, maar ook in de racewereld, worden vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van alle (nieuwe) voorzieningen die nodig zijn om de F1 (-fans) te faciliteren. In de folder van de Founders Club zit ook een artiesten-impressie van Circuit Park Zandvoort in 2020 (afbeelding boven). Dat is nog geen officieel bouwplan, maar geeft wel een inkijkje in de ambities van Circuit Park Zandvoort. Als je die kaart naast de huidige situatie legt, gaan de weg langs het strand, maar ook de duinen flink op de schop. Er wordt, op de afbeelding midden boven te zien, vanaf het strand een stevige opgang door de duinen geploegd om bij het circuit te komen. De grond is van de gemeente Zandvoort en wordt gepacht door het circuit, dus Bernhard kan het niet in zijn eentje beslissen.

Zin in Bernies nu

Rondom het circuit worden tribunes aangelegd, in duingebied. Zie bovenin de baan, tussen Tarzanbocht en Gerlachbocht.  Er moeten ook gebouwen worden bijgezet, waaronder de op een luxe jacht geïnspireerde, strandbar-achtige Founders Club uit de business club-PDF. Zeer benieuwd of dit binnen bestaande vergunningen en bestemmingen haalbaar is, binnen 1 jaar:

Goh. Een bar van anderhalve ton de neus

Er moet daarnaast tientallen jaren aan achterstallig onderhoud worden ingehaald. Niet alleen de track, ook de gebouwen, de infra, bekabeling, parking en wegen. Niet alleen op het circuit, maar ook de boulevard, het strand en bovenal die kwetsbare konijnenduintjes, waar ze volgens de plattegrond tribunes willen plempen (tijdelijke, of vaste?) met de benodigde infra daarvoor: fundament, toegang, beveiliging, toiletten, horeca, stroom. Wat er met de camping gebeurt is onduidelijk, maar zo’n ombouw kost, denken we, echt meer dan 12 maanden.

Dat is nog buiten Rust bij de Kust gerekend, de strand-NIMBY’s die ruzie maken met baanofficials, en die we gerust tot aan de Raad van State zien procederen. Zo’n procedure kan makkelijk (te) lang duren. Wat als er al getekend is, hoe overrule je zo’n rechtsgang? 

Tot slot heb je nog het bereikbaarheidsprobleem. Je kan lacherig doen over fietsparkings, files en falende bovenleidingen, maar Zandvoort ligt echt op een kudtplek voor inkomend verkeer. Bovendien is het circuitgebied een lappendeken van erfpacht en eigenaren. Het circuit pacht alle grond van de gemeente, die eigenaar is. Rond het circuit zijn talloze kavels onderverhuurd door gemeente of circuit. Zie dat maar eens met alle gebruikers op één lijn te krijgen voor herindeling richting F1.

Kadasterkaart

Legenda Kadaster:
- De percelen met “A” zijn allemaal in eigendom van Gemeente Zandvoort. Mocht het perceel in erfpacht uitgegeven zijn, dan is het perceelnummer aan de rechterzijde terug te vinden + de naam van de erfpachter.
- De percelen met “B” zijn in eigendom van Circuitpark Zandvoort beheer B.V. En de percelen met “AB” zijn in eigendom van Gemeente Zandvoort en in erfpacht gegeven aan Circuitpark Zandvoort beheer B.V.
- Percelen zonder “A” zijn volledig in eigendom van de derde partij. Eigenaar hiervan is ook weer terug te vinden aan de rechterzijde.
Kadasterkaart als PDF:
hierrr.

Through Gambon and over the finish line...

Nogmaals. We hopen dat het lukt. Of het nou Assen of Zandvoort is: als de F1 maar naar Nederland komt en over een paar jaar ligt Assen ook aan de Noordzee dus wat maakt het uit waar ie komt. We zien alleen nog een heleboel debris op de baan tussen nu en de startlichten van 2020, als Max Op EiGeN bODeM 🇳🇱🏁🇳🇱 weer eens van P4 vertrekt, achter enkele grijze en rode concurrenten.

Kijk! De Grote Prijs van Zandvoort!

Reaguursels

Inloggen

Je zult zien dat onze "regering" binnen de kortste keren besluit om alle extra kosten voor "haar" (lees: "de belastingbetaler") rekening te nemen zodat prins Benno er zelf niet 1 cent bij hoeft te leggen. Read my lips and mark my words. Zo reilt en zeilt Nederland nu eenmaal.

bikerman | 14-05-19 | 08:47

Ehmmm Van Rossum, JIJ hoopt dat het lukt, ik niet. Iesse disasterrrrrrrr.

Kinkfactor | 14-05-19 | 02:35

Laten we eerst eens overleggen over de terugkeer van de pitspoezen.

Tuinhekje | 14-05-19 | 02:21 | 1

Graag pitspoezen zonder dom gerees.

HogeNood | 14-05-19 | 11:09

Op het moment dat Lewis zegt ik wil in Amsterdam wonen weet je al dat het gaat gebeuren. Lewis is namelijk naast F1 coureur ook een merk. Daarnaast ging DTM nr Assen i.p. Zandvoort lees lawaaidagen. Informeel is deze deal al heel lang rond. Yanken geven nu eenmaal niet snel een krabbel

van Balen | 13-05-19 | 23:51

Ik vertrouw dat hele koninklijke huis voor geen cent. Als ze wat willen, dan 'regelen' ze het en zo zal Brilmans zijn zin ook wel krijgen

namensmijnhond | 13-05-19 | 20:09

In NL zoiets binnen 1 jaar? Onmogelijk. En wat mij betreft ook onwenselijk. Heb eigenlijk nooit begrepen wat er aan is om rondjes te rijden.

FordPrefect | 13-05-19 | 19:00 | 1

Lul

van Balen | 13-05-19 | 23:52

Ha, we gaan volgens die artist impression ook de Noordzee een stukje uitbaggeren. Op de plek waar die schepen liggen vind je alleen maar zand in de vorm van zandbanken. Nou ja, kunnen we elders weer opspuiten om schiphol 2.0 op te bouwen

jan-lul-de-behanger | 13-05-19 | 17:51

Het kan, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
1. Bereid zijn veel publiek geld over de balk te smijten en te accepteren dat je dat never nooit terug gaat zien.
2. Politici moeten bereid zijn om publiekelijk te tonen dat ze geen principes hebben. We weten dat het zo is, maar nu zullen ze moeten bekennen.
3. Leugenachtige ondernemers die vol bliven houden dat de kosten wel meevallen.
4. Geen gezond verstand hebben voor alle betrokkenen.

Als daaraan wordt voldaan is er een kleine kans dat het lukt, want het is zo'n logistiek drama en duur verhaal dat het mij sterk lijkt dat dit kan gaan gebeuren. Maar ja, er zijn ergere dingen gebeurd.

Durkmans | 13-05-19 | 17:36 | 1

dat gaat allemaal gebeuren.. en veel waar wij als burger vooral niet bij worden betrokken of geïnformeerd. Ga er maar vanuit dat veel onder de noemer van openbaar en publiek gaat worden bekostigd. uiteindelijk zal er ook wat worden teruggegeven in de vorm van een paar plaatsen die men kan bemachtigen als men op de juiste plek zit in het bedrijfsleven. De rest van Nederland mag meekijken naar de betalende NPO die hier een extra subsidie voor gaat ontvangen want echt gratis gaat dat natuurlijk niet worden voor een zender.

fikkieblijf! | 14-05-19 | 07:34

Vergane glorie is het.
Zandvoort heeft de meest vervallen en droevige boulevard van alle badplaatsen van Nederland. In plaats van te investeren in de badplaats zelf gaat de gemeente miljoenen bijdragen aan overlast, herrie en asfalt. Dit alles ook nog eens gedeeltelijk gefinancieerd door het verhogen van de toeristenbelasting. Zo maak je je stranddorpje pas echt aantrekkelijk.

petermuilpeer | 13-05-19 | 17:04

Waar een wil is is een asfaltweg en waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Wat een stelletje tunnelvisionaire mafketels, zeg.
In ieder geval hier in Het Boreale minder fijnstof en Verstappen-kampers.

Slogra | 13-05-19 | 15:58

Eerst een paar jaar Assen huren, tientallen miljoenen verdienen met exorbitante prijzen. Met de opbrengsten Zandvoort verbouwen en dan daar een beetje verdienen aan de F1 en de rest aan alle races die je met je F1 grade circuit kunt aantrekken.

Dima Beeline | 13-05-19 | 15:16 | 1

Verdienen, ga eens in Duitsland of Spa op de koffie

Adhoofd | 13-05-19 | 16:27

VRAAG: wat is het nadeel van F1-kant-en-startklaar Assen?

Verderkijkert | 13-05-19 | 15:04 | 4

@Woelige Wimpie | 13-05-19 | 15:23: Win-win situatie dus.

Verderkijkert | 13-05-19 | 16:02

In Assen moest er ook genoeg gebeuren. Voor de race moesten er ook bochten worden aangepast, en wat betere wegen aangelegd. Na de race herstel werkzaamheden, want F1 auto's duwen het asfalt van de onderliggende laag af, dan krijg je hobbels, wat ongewenst is voor motorraces.

Hiesjes | 13-05-19 | 23:07

Dat is niet zijn baan vriend.. Oranje boven, Oranje boven.. samen met huisvriend Heineken

fikkieblijf! | 14-05-19 | 07:35
▼ 1 antwoord verborgen

Paar verkorte procedures, wat uitstel van inspraak, en bam, 2020 racen. Daarna weer jaar om verder met de tegenstand af te rekenen. Assen is een bromfiets circuit, leuk voor trekker trek en zo.

captainobvious | 13-05-19 | 15:04 | 3

Verkorte procedures? Ha! Vergeet het maar. Daar komt bezwaar op. En gaat een rechter in kort geding dwars voorliggen. Dwangsom erop, dat elke bouwactiviteit een boete kost.
Verkorte procedures bestaan niet in dit land en inspraak is wettelijk geregeld, die kun je niet uitstellen zelfs als je zou willen.

Stormageddon | 13-05-19 | 16:01

In belgie hebben we een stadion en een shopping mall tegengehouden op die manier, Een paar handtekeningen "vergeten" vragen en termijnen niet gerespecteerd en hoppa. Vergunning vernietigd. Zelfde rond de historie in Doel, daar wordt elke procedureslag uitgeput en bij de minste vormfout, vernietiging van de vergunning.

Lt-Kol Kilgore | 13-05-19 | 16:14

Assen een bromfietscircuit?
Hahahah!
U bent blijkbaar nog nooit buiten de hekken van uw randstadreservaat geweest!
Zielepoot. Ga eens naar buiten, daar is de echte wereld.

rijk | 13-05-19 | 20:30

Kadasterkaart is niet zo relevant. Die op ruimtelijkeplannen.nl moet je hebben.

wapster | 13-05-19 | 14:57

Er hoeft maar 1 persoon te zijn (of een klein clubje) die bezwaar heeft en die kunnen het hele circus stilleggen. Ik ken een aantal voorbeelden uit mijn directe omgeving.
De baanverlenging van vliegveld Eelde met 700 meter, op eigen grond, is bijna 20 jaar lang tegengehouden door “omwonenden”. Alles is uit de kast gehaald en voor elk dingetje is afzonderlijk geprocedeerd, tot aan de Raad van State.

Uitbreiding van Norg is door een paar clubjes beroepszeikerds ook meer dan 20 jaar tegengehouden volgens hetzelfde recept: bezwaar maken tegen elk deelbesluit, elke kapvergunning en alle bestemmingsplannen, tot aan de Raad van State. En er moest voor tonnen extra onderzoek gedaan worden (o.a. archeologie.... verrassing: er zijn geen hunebedden gevonden), ecologie (want: zeldzame vleermuizen op 5 kilometer afstand aangetroffen!). Resultaat was wel dat de jeugd massaal wegtrok naar Assen, 10 km verderop, waar de wijk Kloosterveen ongehinderd kon uitbreiden. Kostte de gemeente al met al miljoenen, waardoor diezelfde club nu weer klaagt dat de grondexploitatie nooit dekkend kan worden en daar weer bezwaar tegen maakt.

Of wat te denken van de de verlengde A4 langs Delft? Hoe lang heeft dat niet geduurd? Dat tracé lag minstens 40 jaar op de tekentafel voordat de schop in de grond kon, na eindeloos procederen van bezwaarmakers. Kosten voor die 7 kilometer bij Schiedam: bijna 900 miljoen (EURO), terwijl het in de jaren ‘70 voor 50 miljoen (GULDEN) ook had gekund.

En dan zou het in Zandvoort binnen 12 maanden kunnen? Fysiek wel... toen de Raad van State alle bezwaren tegen baanverlenging van Eelde had vernietigd was de verlenging binnen een mum van tijd klaar. Maar juridisch? Zo’n complex project, voor een groot deel niet eens op eigen grond met zoveel verschillende belangen... ik kan me niet voorstellen dat dat er binnen een jaar juridisch doorheen kan komen.
Er hoeft maar 1 malloot een zeldzaam knaagdier los te laten in de duinen en te procederen en alle werk wordt stilgelegd. Ik kan me niet voorstellen de plannen op deze manier doorgaan. Oh, die F1 race misschien wel... en zelfs de aanleg van extra grindbakken en verbreding van delen van die kartbaan gaat heus lukken. Tijdelijke tribunes zijn ook geen probleem, maar de rest van het bouwprogramma? Vergeet het maar. Zeker niet binnen een jaar. No way, José.

Stormageddon | 13-05-19 | 14:39 | 2

Het trace van de A4 lag niet alleen op de tekentafel. Het lag er in het echt ook. Even het onkruid maaien en asfalteren. Kapvergunningen weten ze ook aardig te omzeilen de laatste tijd. Er wordt met bossen tegelijk gekapt maar wel zeuren over een boompje in de achtertuin die te groot geworden is.

voldemort | 13-05-19 | 17:48

@voldemort | 13-05-19 | 17:48:
Ik weet het. Het hek op de A4 achter Delft naar de afslag Schipluiden ben ik heel vaak gepasseerd. (Evenals het hek op de A35 voor Enschede. Kon ook tientallen jaren niet gebouwd worden. Wegens procedures.)
De grond was aangekocht en afgepaald, de planschade allang betaald etc...

Stormageddon | 13-05-19 | 18:45

Laat men bijvoorbeeld een tijdelijke pier op het strand aanleggen voor tijdelijke ferries vanuit Den Haag en Ijmuiden of zoiets ... ik roep maar wat hoor, het mag wat kosten had ik begrepen dus ...

swebe | 13-05-19 | 14:37 | 1

Stel landingsvaartuigen hoeft niet zoveel te kosten.

RickVogelschrick | 13-05-19 | 19:26

Zelfs als alle vergunningen vandaag in orde zouden zijn, en NS besluit om de aanpassingen aan het spoor te willen uitvoeren, dan blijft de vraag of er voldoende bouwcapaciteit en bouwmaterialen beschikbaar zijn op zo een korte termijn als deze.

Rhenium | 13-05-19 | 14:21 | 1

Vraag me eerder af; of er wel voldoende gekwalificeerde mankracht voor handen is. 15 juni is er een speciale "open dag van de bouw". Wordt een ultieme poging om jongeren de "bouw" in te krijgen.

RickVogelschrick | 13-05-19 | 19:30

Nou succes. Wij wachten hier al een jaar of vier op een nieuw 4e kunstgrasveld. Gemeenteraad is akkoord maar als er zo'n zelfverklaarde Vrienden van Dit of Dat-club in de buurt is procederen ze je helemaal de moeder, tot aan de Raad van State and beyond. Wat haat ik die gepensioneerde beroepsklagers. Ga es deaud.

Mammeloe | 13-05-19 | 14:13 | 1

Groot gelijk. Weg met plastic in de openbare ruimte.

Van Urk | 13-05-19 | 16:16

Dus... als ik het kaartje goed interpreteer is het Circuitpark Beheer BV eigenaar van slechts 1 strookje grond, nr. 10115, dwars door een duin, ter grootte van een sloot.

Stormageddon | 13-05-19 | 14:03

Wil zo graag eens een uitstapje naar de ruimte, naar Drenthe....

ger1306 | 13-05-19 | 13:59

Volgend jaar staat Nederland weer op als een faalstaat doordat op het laatste moment duidelijk wordt dat het niet gaat lukken. Alleen al de aanpassingen op het circuit zelf en de pit gaat 3 jaar duren voor het op acceptabel niveau is.

bulk | 13-05-19 | 13:57

Een manier om allerlei clubjes en eigendomstoestanden te overrulen is het complete terrein tijdelijk te laten vorderen door defensie.

HdJ | 13-05-19 | 13:55

Meja song al; It's all 'bout the money
It's all 'bout the duin duin do do do dumb
En een prins die zaken doet, krijgt net wat meer voor elkaar.

De kaarten zullen bij geen enkele andere F1 wedstrijd zo snel verkocht gaan worden dan Zandvoort.

Titia Heidekonijn | 13-05-19 | 13:54

Mooi dat iemand eens een keertje groot denk in Nederland. Is niet makkelijke met 17 miljoen zeikerds die vanaf hun kudt baan bezwaren zitten in te dienen en te reaguren op dit forum. Denk ff na, wat heb jij ooit voorelkaar gekregen in je leven? Precies. Dat dacht ik al. Gewoon alemaal hierachter gaan staan. Gebeurt er tenminste wat. Lijkt wel of ik met dit topic op Joop zit. Bah.

FranchisedFreedom | 13-05-19 | 13:53 | 4

Er wordt wel vaker groot gedacht in NL - meestal op andermans kosten. Maar wel fijn dat je openstaat voor andermans mening.

Goldfinger | 13-05-19 | 16:09


Kom naar Spa Francorchamps (wij hebben beter bier.)

Lt-Kol Kilgore | 13-05-19 | 16:26

Ja. Niet zo zeiken! Koop Guldencoin!

sjef-van-iekel | 13-05-19 | 21:48
▼ 1 antwoord verborgen

Ik woon zelf in Zandvoort en snap een deel van de zorg: met name het circuit zelf. Daar mag en moet wel wat aan gebeuren: maar lees eens goed; het gaat hier om een Historisch Circuit, dus ouwe meuk. Qua verkeer snap ik er echt geen bal van waar iedereen het over heeft; ik sta nooit in de file naar Zandvoort en heb nu 2x een MV weekend meegemaakt en dat was "wat drukker" dan normaal maar geen issues hoor. En trouwens: in Zandvoort doen ze niet aan warmtepompen, FVD en VVD zijn hier de grootste en groen links een lief clubje duinknuffelaars. F1 ga je gang: het zal leuk worden, een puinhoop en lol en verdriet maar zeg nou zelf: prachtig verhaal toch, dat ie komt!

Legobrick | 13-05-19 | 13:52 | 1

Die hoogzomerse fileberichten en de waarschuwing 'kom niet meer naar Zandvoort' zijn dus al die jaren verzonnen? Daarnaast doet het merendeel van NL niet aan warmtepompen, maar dat terzijde.

Goldfinger | 13-05-19 | 16:12

zit een scheur in het wegdek

Willy Keutel | 13-05-19 | 13:39

Wel leuk dat er ook een reuzenrad komt! Ik ben echt zeer benieuwd waar deze soap gaat eindigen. Maar dat dit allemaal binnen een krap jaar geraliseerd gaat worden lijkt me zeer stug.

René B. | 13-05-19 | 13:30

Echt bizar dat voor zo'n zwakzinnigensport miljarden worden uitgetrokken, ga lekker naar Spa.

Stijlloze nick | 13-05-19 | 13:27 | 2

Er gaat hier niet gevoetbald worden he? Het gaat hier om een racebaan.

Gummibrösel | 13-05-19 | 14:07

@Gummibrösel | 13-05-19 | 14:07:
Dat lijkt mij duidelijk ik zeg toch ook: Zwakzinnigensport. Hoe dom ben je als je de vrije zondag opoffert om een 'sport' te bekijken waarvan de winnaar allang bekend is? Hamilton of Bottas... spannend.

Stijlloze nick | 13-05-19 | 15:02

De verkeerssituatie en algemene capaciteit mag sowieso weleens verbeterd worden, al is het voor de gewone zomerdagen. Als dit dan het excuus er voor is dan prima toch. Wat betreft verkeersproblemen heb je het over een paar wegen die een kilometer of 5 lang zijn. De chinezen doen zo'n stuk weg in een week. In de duinen staan geen woningen dus onteigening is zo gefixt als je echt wil.

Blasfemie | 13-05-19 | 13:24 | 5

@Titaantje | 13-05-19 | 13:32: Dan blijven de Hollanders lekker weg uit uw prachtstreek en kunt u in alle rust blijven genieten?

Blasfemie | 13-05-19 | 15:42

Bij Duinwijk op de n208 rechtsaf 10 banen asfalt neerplempen rechtdoor de duinen naar het circuit. Is dat hele logistieke gezeik gelijk afgelopen.

KingReaper | 13-05-19 | 16:44

@Blasfemie | 13-05-19 | 15:42:
Oh jullie mogen wel komen. We gaan alleen niet allerlei wegen voor jullie verbreden.

Titaantje | 13-05-19 | 17:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Across the line.....

Hellooder | 13-05-19 | 13:10

Die boten op dat tekeningetje hihi. En die camping (witte vakjes in groen gras?) haha. Ik zeg F1 Zandvoort gaat in de grintbak.

sjef-van-iekel | 13-05-19 | 13:09

Ik mag toch hopen dat er een plan is om deze genoemde problemen op te lossen.
Inclusief het gebrek aan elektrisch vermogen om de trein te laten rijden.
Zandvoorders moeten even wachten op hun warmtepomp te installeren

Jacktheflipper | 13-05-19 | 13:06

Spekkoper zal later prins Bril zijn. Er zal van alles door derden worden gefinancierd waarbij de familie die zelf over miljarden beschikt de nodige invloed zal uitoefenen. Dus ook al wordt het later een verkeerstechnisch en logistiek drama, prins Bril heeft straks een up to date circuit wat ie met dikke winst kan verkopen want handel is handel. Dat hoef je hem niet uit te leggen.

namensmijnhond | 13-05-19 | 13:06 | 1

Hoeveel AirBnB pandjes heeft ie in zandvoort e.o.?

beschuitfluiter | 13-05-19 | 13:14

Assen moet het worden omdat ik niet te veel van Zandvoort af woon en zelf altijd met de fiets naar het strand ging als jongeman. Het staat gewoon he-le-maal vast op alle wegen bij mooi weer. Trein bij hoge uitzondering wel eens genomen maar de NS kennende houden ze vast aan hun huidige dienstregeling naar Zandvoort bij de F1 en komt er na afloop een onderzoek waarom het toch zo mis had kunnen gaan. "NS, we hadden niet kunnen voorzien dat zoveel mensen met de trein wilden gaan. We hebben hiervan geleerd, volgende keer zetten we een DDR-wagon extra in."

Dirk III | 13-05-19 | 13:05 | 1

Zonde vd duinen, ook wel….. Assen!

ger1306 | 13-05-19 | 14:02

Gewoon met de boot naar zandvoort. Opgelost.

lirft | 13-05-19 | 13:05 | 1

Ja door de sluizen bij IJmuiden (gereed 2022, met mazzel)..... Hahaha

Titaantje | 13-05-19 | 13:36

Er is maar een oplossing TT circuit in Assen. Daar is het meeste al kant en klaar met veel meer tribunes en andere voorzieningen. Dus als het zo nodig moet in NL moet het daar. Maar ja prinsje van Oranje he.......

DerkArie-ut-de-Achte | 13-05-19 | 13:02

Hoe willen ze dit procedureel doen? Of heeft het Koninklijk Huis een achterdeur waarmee ze alle procedures kunnen overrulen?

Atlantis-95 | 13-05-19 | 13:01 | 2

Absoluut. Koninklijke invloed doet de strengste Das&Boom-neus het transportmandje met inheemse uitsterfdieren terugzetten op de Groenlinkse kweekboerderij.

Jan Passant mk2 | 13-05-19 | 13:05

@Jan Passant mk2 | 13-05-19 | 13:05:
Juist.
Het zou best interessant kunnen zijn om de grootste (uitgesproken) tegenstanders te volgen. Want vermoedelijk kunnen die wel wat tegenwind uit heel onverwachte hoeken tegemoet zien.
En als je braaf overstag gaat en je mondje houdt hebben ze een leuke positie ergens voor je waar je (ook) met andermans geld mag spelen.

Gazzerop | 13-05-19 | 13:29

Iemand wint een prijs bij darten en heel Nederland duikt de kroeg in om te darten.
Nu wint er een een wedstrijdje in f1 en hop heel Nederland loop met een strakke plasser er achteraan.
Elke scheet komt met dikke letters in de krant.

Roger-Rabbit | 13-05-19 | 13:00 | 1

Ja en als Max vanaf volgend jaar net als zijn vader constant in de grindbak ligt, ligt dat circuit er binnen 4 jaar weer verlaten bij.

Titaantje | 13-05-19 | 13:38

Je moet je kaartje lang van te voren kopen en F1 is mondiaal. Denk je dat het de organisatie ook maar een zak uitmaakt of je 4 uur in file staat. Een verkeersinfarct is alleen voor de betrokkenen lastig en niet voor de F1 organisatie.

Skunk57 | 13-05-19 | 13:00 | 3

De organisatie moet er wel geraken, en als je een paar vette sponsers hebt die klagen omdat hun klanten met peperdure VIP tickets de helft van de race gemist hebben omdat ze te lang in de fille gestaan hebben. Dan organiseer je zoiets 1 keer en de komende 20 a 30 jaar nooit meer.

Lt-Kol Kilgore | 13-05-19 | 13:06

@Lt-Kol Kilgore | 13-05-19 | 13:06: En jij maar denken dat ze met de auto komen :P
Daar ligt straks een dik schip voor de kust of worden per helikopter afgezet.... of beide...

Behangdelul | 13-05-19 | 14:23

@Behangdelul | 13-05-19 | 14:23: Ja dat wordt ook gedaan natuurlijk maar dan moet er wel een veldje zijn waar die helo mag en kan landen. En als buur Piet Zeurpiet dat niet leuk vindt, zal het snel gedaan zijn met dat gehelicopter.

Lt-Kol Kilgore | 13-05-19 | 16:49

Dit is zo lachwekkend, die prins ziet Zandvoort als een soort Daytona beach, man zet die megalomane bril maar af, Zandvoort is veel te klein voor dit soort plannen, de toegangswegen zijn nu al volledig verstopt met mooi weer.

lanexx | 13-05-19 | 12:59

Nederland kennende zal er volgend jaar wel een parkeerplaats zijn aangelegd. Meer niet. Misschien zijn er tien plekken op een camping bijgekomen. Parkeren wordt 15 euro per uur, om het evenement een beetje betaalbaar te houden.

Ik zei het vanmorgen al, dit wordt een drama. Het is in Nederland NIET mogelijk om zoveel veranderingen in èèn keer door te voeren. Politiek wordt het een drama qua links. Financiën worden een drama qua geen geld genoeg.

Dit grapje gaat honderden miljoenen kosten en dat moet in een jaar klaar zijn. Een giller is het.

Oplossing:
Met auto naar Ikea Haarlem. Parkeer bij Ikea.
Neem de trein vanaf Haarlem Spaarnwoude richting Zandvoort.

Doe een Airbnb in Haarlem of Heemstede. Huur een fiets. Haarlem-Zandvoort met de fiets: Twintig minuten tot een half uurtje peddelen. En je kan nog drinken ook.

Ga naar een camping in de duinen. Als je nu boekt heb je misschien volgend jaar een plaatsje. www.campingdelakens.nl

Kijk tv.

Zwezerik | 13-05-19 | 12:57 | 1

M2. Lekker achter de buis genieten van de Live voorbeschouwing met een zak Popcorn. Dit kan niet goed gaan.

Atlantis-95 | 13-05-19 | 13:02

Hoog risico, weinig rendement. Waarom zou je hier geld insteken?

ZwarteDag | 13-05-19 | 12:57 | 1

En dat voor een persoon,wil ook Wel een hal voor me zelf of een fietsbaan aan van x km

Roger-Rabbit | 13-05-19 | 13:03

Mensen verplichten om van het gas af te gaan, maar deze megalomanie wordt er doorgedouwt. In Assen is een prima cirquit, maar dat vind men natuurlijk te ver van de randstad. Terwijl de jaarlijkse TT heeft bewezen verkeer en flinke toeschouwers te kunnen verwerken.

bqbq | 13-05-19 | 12:56 | 1

Vanuit Amsterdam ben je sneller in Assen dan in Zandvoort op een zomerse dag.

voldemort | 13-05-19 | 17:38

En de verbouwing van het circuit wordt uitbesteed aan bouwbedrijf Jorritsma ?

Jan Leul | 13-05-19 | 12:56

opbokken met je autotjes, ik gun ieder mens z'n pleziertje, maar waarom moet er zo nodig f1 gereden worden in een van de drukbevolktste gebieden van nederland? bovendien als prins pornobril voor is zal hij er ook wel iets aan overhouden dus dan ben ik sowieso tegen. Organiseer liever een victoria's secret outlet center met permanente shows ofzo, komen tenminste nog wijven op af in plaats van vette duitsers met schumachter tattoos in mobilhomes.

geenspam | 13-05-19 | 12:55 | 2

Je gunt anderen dus geen pleziertje.

Skunk57 | 13-05-19 | 12:57

@Skunk57 | 13-05-19 | 12:57:
als dat pleziertje overlast voor anderen betekent niet nee, ga dan maar ergens anders rondjes rijden in autos met aandrijftechniek die over 15 jaar niet meer bestaat...

geenspam | 13-05-19 | 13:00

De F1 race van 2020 in Zandvoort komt in de geschiedenisboeken als 'de race die niet doorging'.
Zelfs de allernodigste verbeteringen aan het circuit zullen niet doorgaan wegens gebrek aan geld en politieke medewerking. Wel is PrinsBril zijn van tevoren betaalde vergoeding van 20 miljoen aan de Liberty mensen kwijt.
Kortom het wordt chaos, doffe ellende en een financieel debacle.
Ik voorspel dat de Dutch Formula One race 2021 in Assen wordt verreden.

rijk | 13-05-19 | 12:55

als ze slim zijn maken ze tijdelijk van de 2 wegen die naar Zandvoort leiden eenrichtingswegen. Via de Zeeweg erin en via de zandvoortselaan er weer uit..

MeReet | 13-05-19 | 12:54 | 1

Inderdaad, zat ik ook aan te denken. Of zelfs op vaste tijden alleen heen zowel via Haarlem als Heemstede.
Zelf ga ik op de fiets het vaststaande verkeer bekijken.

Overrijp | 13-05-19 | 13:08

Iedereen weet dat formule-1 fans het liefste met de trein reizen dus ik denk dat dat logistieke probleem wel meevalt. Toch?

Haatgenerator | 13-05-19 | 12:54 | 1

als ik hier in monaco kijk reist de gemiddelde f1 fan het liefst per campervan, liefst voorzien van vlaggen van zijn/haar land en favoriete coureur.

geenspam | 13-05-19 | 13:02

Tunnels naar Zandvoort, groene schermen langs de baan waarop een moderne ambiance geprojecteerd wordt, DB-killers op de uitlaten van de F-1 auto's. Oh ja, en tegen Groen Links zeggen dat fietsers toegestaan zijn op het circuit. Eitje dus

BozePaarseMan | 13-05-19 | 12:53

Iedereen komt gewoon met de boot, pendelbootjes van schip naar strand.

John McClane | 13-05-19 | 12:51

realistische weergave van de feiten. Ben vaak op Zandvoort geweest en zodra er meer als 10.000 mensen naar het circuit kwamen was het hommeles qua verkeer. Ben bang dat 2020 niet haalbaar is, indien het wel doorgaat kan 2020 ook wel de 1ste en laatste F1 race zijn in Zandvoort.

Fedde71 | 13-05-19 | 12:48

Ik mis nog het dingetje van de huidige 'veiligheidsmaatregelen', die erop neer komen dat er naast de baan minstens zoveel asfalt komt als op de baan zelf, zodat de coureurs overal probleemloos buiten de baan kunnen raken. Dat dit resulteert in veel meer coureurs die overal buiten de baan raken en er vervolgens weer ergens op schieten, met alle risico's van dien die er eerst niet waren, zo ver reikt het inzicht van de verantwoordelijken blijkbaar niet. Naast dat het de circuits spuuglelijk maakt en aan de hele fascinatie van zo hard mogelijk over een weg knallen zonder er vanaf te schieten behoorlijk afbreuk wordt gedaan. Nog even en circuits bestaan gewoon uit één grote asfaltvlakte waar met wat verfstrepen een streeftraject op is getekend.
Ik ben in elk geval blij dat de F1 niet op Assen gaat rijden, want dat ooit zo magische circuit heeft al genoeg verminkingen ondergaan de afgelopen 17 jaar.

Dr. Snoepjes | 13-05-19 | 12:48 | 1

U heeft gisteren die belachelijke grindbakken gemist?

redthehaghue | 13-05-19 | 13:05

Hahahaha, voor de strandgasten,

"Investeringen in spoor Zandvoort nodig voor F1 en strandgasten"
https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20190513_2433167/investeringen-in-spoor-zandvoort-nodig-voor-f1-en-strandgasten

Jan Leul | 13-05-19 | 12:47

Wat een kansloos geouwehoer dit. Als het puntje bij paaltje komt rijden de F1s rond met een roetfilter en een snelheidsbegrenzer op 120 want gidsland en klimaat.

Pedronegro | 13-05-19 | 12:47

Verkiezingsstandpunt GL NH : geen formule 1 op circuit Zandvoort

GroenLinks Noord-Holland spreekt zich uit tegen de komst van de Formule 1 race naar Zandvoort. De race staat te boek als een vervuilend evenement. De komst van de Formule 1 zou gepaard gaan met nog meer milieuvervuiling, geluidsoverlast en fileleed in de omgeving van Zandvoort. GroenLinks Noord-Holland vindt het belangrijk dat er iets wordt gedaan aan de bestaande overlast en uitstoot. De nadelige invloed van het circuit is niet alleen in Zandvoort, maar ook in omliggende plaatsen als Heemstede, Haarlem en Bloemendaal direct merkbaar
https://noordholland.groenlinks.nl/search/node/circuit

Jan Leul | 13-05-19 | 12:41 | 1

Kon gl nog wel eens een hoop stemmen kunnen opleveren. Dat moeten we toch niet willen?

Muuke | 13-05-19 | 15:04

(kleine toevoeging)
Als het Zandvoort & eigenaar Prins Bril MET EIGEN GELD allemaal lukt in een jaar ...

Wekkertje | 13-05-19 | 12:40 | 1

Prins Bril gaat er zelfs niet één van zijn Amsterdamse melkhuisjes voor opofferen.

rijk | 13-05-19 | 13:00

Het is heel eenvoudig, stratencircuit van amsterdam.

Lt-Kol Kilgore | 13-05-19 | 12:40 | 1

A9 vanaf Rottepolderplein is nu al net een circuit. Op en neer richting 020 en de pitsstraat onder het rottepolderplein. En klaar is Kees / Bernard

Jan Leul | 13-05-19 | 12:44

Logistiek is er een vrij eenvoudige oplossing. Maar Napoleon leerde mij dat je de vijand nooit moet storen wanneer deze fouten maakt.

Rollins | 13-05-19 | 12:39

'Nederland regeltjes land' geldt voor de burger, niet voor het koningshuis. Gekkies..

Kapucijnes | 13-05-19 | 12:39

Het is en blijft een verouderd en vervallen circuitje dat slecht bereikbaar is.
Die prins met die 500 huizen in Amsterdam, die met die bril zag een mogelijkheid om z'n vermogen te vergroten over de rug van de belasting betalert. Er is een hype rond dat strontververlende formule 1 gedoe omdat Verstappen weleens 3e wordt. Die prins lacht zich een breuk omdat iedereen zo vol is van Max en hij lekker kan cashen. Rot op, geef mij zo'n auto en ik rij Max eruit. Alhoewel, winnen van een Verstappen kan je op klappen komen te staan. Vraag maar aan Max z'n pa.

Pete_1968 | 13-05-19 | 12:38 | 5

u snapt het.

geenspam | 13-05-19 | 13:03

Van haat ga je ook maar waardeloze punten maken, zo blijkt hier maar weer.
Dit doet nl. helemaal niets af aan de prestaties van Max en/of de bijzonderheid van wat we meemaken.
Vooral dat 'we' het blijkbaar al normaal zijn gaan vinden dat hij nu een constante 3e lijkt te worden.
Als we ergens trots op mogen zijn is hij het wel. Of hij nou eigenlijk een Belg is of niet. De beste jongen heeft wonderschone dingen laten zien op de baan (true: nu hij degelijker rijdt/ geleerd heeft is het ook minder spannend maar goed, wel derde in de WDC) en iedereen (behalve de haters) is het er over eens dat het een bijzonder talent is.

Iets heel anders dan die popi prins met z'n moeilijke bril dus, die alles wat hij heeft te danken heeft aan zijn achternaam (al dan niet ten onrechte).
Die heeft op z'n best de talenten van z'n opa overgenomen en dan weet je het wel.....

Gazzerop | 13-05-19 | 13:10

@Gazzerop | 13-05-19 | 13:10: Ja, het is reuze knap als je in 66 bloedsaaie rondjes van plek 4 naar plek 3 gaat.. Nee, da's een talent waar je U tegen zegt. Ik was 'vroeger' fan van de formule 1 maar tegenwoordig is er echt werkelijk geen ene moer meer aan. En dan die hype erom heen. Zoiets als de afgelopen paar weken met Ajax. Heel knap, heel goed en echt een prestatie maar waarom moet ik er tig keer per dag horen horen hoe geweldig en goed het is. En dan nog, 66 slaapverwekkende rondjes voor een dik salaris.... Is er dan zoveel ophef voor iemand die 66 konten was voor een 100e van dat salaris in een verzorgingstehuis? Nee, ongetwijfeld, Max is een supertalent maar dan wel van een hele saaie en onbeduidende sport waarbij de enige opwinding zit in het feit of bij een pitstop de wielmoer rechts achter wel op tijd kan worden aangedraaid en dat daardoor de stop 3.44 ipv 3.19 seconden duurt. Nee, spannend.....

Pete_1968 | 13-05-19 | 13:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de politieke partijen dit goedkeuren vallen ze door de mand met hun duurzame milieupolitiek. Amsterdamse binnenstad diesel- en benzine auto vrij, maar een eindje verderop, in het kwetsbare duinenlandschap, een racecircuit? Bizar. Overigens is de bereikbaarheid naar Zandvoort een crime, zowel per trein als per openbaar vervoer. Als er dan toch een racecircuit in Nederland moet komen, dan in Assen. Heeft de provincie er ook nog wat aan, qua inkomsten.

Toos Bevergeil | 13-05-19 | 12:38

Ik doe even een voorspelling: baan komt niet op tijd klaar. GP Zandvoort wordt geschrapt.Grote afgang organisatie, schadeclaims, rechtszaken & gezichtsverlies.

Kamikazepiloot | 13-05-19 | 12:37 | 1

In ieder geval 20 miljoen verdampt naar de zakken van de aandeelhouders van Liberty Media.

rijk | 13-05-19 | 13:03
-weggejorist-
Woekerpaulus | 13-05-19 | 12:36 | 1

Ook de F1 bazen vinden het geil om met een Prins van Nederland in zee te gaan.

Rest In Privacy | 13-05-19 | 12:35 | 2

Hij is geen prins van Nederland, al snappen de F1-bazen dat vermoedelijk niet. Alleen van Oranje-Nassau, en dat bestaat niet eens.

Synecdoche | 13-05-19 | 13:19

De "prins" is van moederskant een nakomeling van een stalknecht en een Duitse prinses van de derde categorie, en van vaderskant stamt hij af van verarmde Duitse "adel" met een stamboom die de lengte heeft van Pinkeltje.

Rhenium | 13-05-19 | 14:04

Bouw een sirkwie op zee - 20 km uit de kust.

HogeNood | 13-05-19 | 12:34 | 1

Dat is waarschijnlijk beter bereikbaar

Haatgenerator | 13-05-19 | 12:58

En Prins Pipo ging achterover zitten om het de plebs en de politiek uit te laten vechten.
Hij heeft het weer op z'n bernards kunnen regelen en nu er betaald moet gaan worden zal hij zich stilhouden.
Laaienlichter dat ie is, nep-Oranje (of niet dan, zoontje van Van Vollenhoven?).

Gazzerop | 13-05-19 | 12:30 | 2

Alle Oranjes zijn nep omdat ze geen directe afstammeling zijn van Willem van Oranje. Het is en blijft een achterlijk en geldverslindend sprookje. En Maxima is geen konigin. Is gewoon een Argentijns burgermeisje uit een discutabele familie.

Pete_1968 | 13-05-19 | 12:44

@Pete_1968 | 13-05-19 | 12:44:
Klopt, geslachtsziekten zijn een bitch voor de troonopvolging idd.
Maar deze "Benno" is toch ook wel een bijzondere hoor. Hoezo mag hij (als enige-) Van Vollenhoven wel de naam "Van Oranje" voeren, maar mogen zijn kinderen die naam dan weer niet gebruiken, die moeten 'gewoon' Van Vollenhoven heten.
Zou het er echt eentje van Opa Benno geweest zijn, die ouwe scheefschaatser?

In dat geval: nog meer redenen om hem zeker niet het voordeel van de twijfel te geven. Boef zijn zit dan in z'n bloed, zeg maar.

Gazzerop | 13-05-19 | 13:00

Wacht maar ff, ik heb nog nog wel een schop in de schuur liggen.

miknic | 13-05-19 | 12:27

Buiten het reguliere onderhoud zal er echt nog wel iets gedaan moeten worden aan het enorme Mickey Mouse gehalte van deze baan. De eerste helft van de baan is uberhaupt maar net met 2 auto's naast elkaar te rijden, zonder dat ze met elkaar in gevecht zijn.

Anarcist | 13-05-19 | 12:26 | 2

Op die bovenste foto zie je hoeveel kleiner de F1 wagens waren ten tijde van de vroegere races op Zandvoort. Het lijken wel karts.

keestelpro | 13-05-19 | 12:31

@keestelpro | 13-05-19 | 12:31:
Verstappen gaf vlak voor de race gisteren op ORF al aan dat er op Barcelona niet in te halen valt. Laat staan op Zandvoort. Ricciardo zei ook al dat Zandvoort een optocht gaat worden.
"“Met de huidige breedte van de auto’s zullen sommige delen van de baan meer weg hebben van een stratencircuit. Om daar een spannende race te krijgen, wordt tricky.”
nl.motorsport.com/f1/news/daniel-ricc...

Wekkertje | 13-05-19 | 12:45

Ik zag net in het journaal dat Pro Rail kostenverslindende aanpassingen moet doen.
Als de F1 al zo nodig naar Nederland moet, kennelijk ingegeven door het feit dat "we" op dit moment met Max Verstappen een top coureur hebben, waarom dan niet naar Assen waar al een goed circuit ligt en de bereikbaarheid ook beter is? Misschien omdat dit in de provincie ligt of dat Prins B. geen commerciële belangen bij Assen heeft? Ik ga er vanuit dat GroenLinks dit absurde plan vanwege aantasting van het groen en schade voor het milieu tegenhoudt.

Mannes | 13-05-19 | 12:26 | 2

Omdat die flikkerse prins daar veel in bezit heeft. Het gaat niet alleen om dit circuit, er zijn hele plannen om dat halve dorp op de schop te nemen.
En 2x raden wie ervan profiteert?

Benieuwd of hij wat tegen die valse groene ridders in te brengen heeft trouwens.
Die krijgen toch eng veel voor elkaar daar waar ze de macht hebben momenteel (en er zijn nog veel meer veel engere plannen als het aan die voormalige krakers en terroristen ligt).

Gazzerop | 13-05-19 | 12:33

De NS moet gewoon wat tweedehands stoomlocomotieven kopen. Die zeuren niet over een elektradraadje meer of minder.

voldemort | 13-05-19 | 17:32

Nog steeds lijkt Assen een wijzere keuze.

Blotus | 13-05-19 | 12:24 | 1

Als Assen aan de Noordzee komt te liggen ligt Zandvoort inmiddels op de zeebodem.

keestelpro | 13-05-19 | 12:26

Eén jaar is juridisch gezien zo voorbij geprocedeerd, of heeft Prins Bril een kortere route ?

Wijze uit het Oosten | 13-05-19 | 12:23 | 2

Mee eens, er hoeft er maar één een procedure (bezwaar, beroep, etc.) te beginnen en je bent jaren verder. En dat gaat gegarandeerd gebeuren. Conclusie: het lukt niet tenzij onze huizenmelker c.q. zijn familie wat ondemocratische middelen in de strijd kan gooien.

soldier-of-fortuyn | 13-05-19 | 12:43

Simpel, alle aanpassingen worden tijdelijk: Tijdelijke extra tribune, tijdelijke ontsluitingsweg, tijdelijk de huidige weg langs het circuit als extra paddocks. Vergunning wordt alvast afgegeven vanwege het spoedeisend belang en het niet-permanente karakter, bezwaarprocedures hebben geen opschortende werking en voordat de milieugekkies gewonnen hebben is het hele F1 circus alweer opgerot. Volgend jaar de hele boel in de herhaling met minimale aanpassingen om de bezwaarmakers tegemoet te komen.

plaspop | 13-05-19 | 13:00

Alles gaat met mach 3 door de verschillende instanties en binnen 1 maand is alles positief getoetst, rapportjes afgerond, vergunningen afgegeven. Want politiek/vriendjes/belangen.

boerk | 13-05-19 | 12:23 | 4

Het huidige Nederland kennende is uw opmerking het meest realistische.

BrutusBosch | 13-05-19 | 12:51

@Lt-Kol Kilgore | 13-05-19 | 12:51: De overheid betaalt niet mee, dus ook geen Europese aanbesteding nodig.

plaspop | 13-05-19 | 13:03

@plaspop | 13-05-19 | 13:03: Wel voor de toegangsweg, GroenLinks heeft dat geld toch laten oormerken?

goedverstaander | 13-05-19 | 17:53
▼ 1 antwoord verborgen

2020 lijkt me inderdaad te kort door de bocht. Hebben ze effectief nog maar een maand of negen om alles voor elkaar te krijgen. Dat lijkt me onhaalbaar.

brutus68 | 13-05-19 | 12:22

GroenLinks houdt niet van leuke dingen.

Muxje | 13-05-19 | 12:21 | 1

F1 is niet leuk. Net zo min als dat ik zo'n vermaledijde Groen linkse hypocriet ben.

Han-Xi | 13-05-19 | 13:22

wat een deceptie. Beunhazensport F1 naar nederland.

Gappie333 | 13-05-19 | 12:16 | 1

Precies. Over 10 jaar is de Verstappenhype voorbij en erft Nederland een vervallen en zwaar vervuilde beton- en asfaltruïne in de duinen dat voor baaie veel belastinggeld gesaneerd moet worden. Prins Bril is dan in geen velde of wegen te bekennen of wordt door wat ambtelijke slippendragers vrijgehouden voor de kosten.

Han-Xi | 13-05-19 | 13:20

"over een paar jaar ligt Assen ook aan de Noordzee'.
Die heet dan Poolzee.
Een paar jaar... ik denk 300 of zo.

keestelpro | 13-05-19 | 12:14 | 1

Het is pas de Poolzee als het water opschuift tot de Poolse grens, goochem :-)

goedverstaander | 13-05-19 | 17:50

F1 naar Assen in 2020 / 2021, daarna naar Zandvoort. Hebben ze 3 jaar de tijd om alles te gaan regelen.

Stocktrader | 13-05-19 | 12:14 | 5

Assen heeft intussen de DTM voor 5 jaar gestrikt. Eerste wedstrijden eind Juli. Veel bezoek uit heel Europa, veel inkomsten, nul problemen.

Synecdoche | 13-05-19 | 13:25

Wat me eerder opvalt, is dat Circuit Zandvoort BV maar ÉÉN lullig streepje land bezit.

Trenjeska | 13-05-19 | 13:57

@Synecdoche | 13-05-19 | 13:25: Assen heeft de DTM niet gestrikt. De Duitsers kwamen zelf naar Assen omdat ze Zandvoort 'Scheisse' vonden.

rijk | 13-05-19 | 14:25
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken