Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

F1 Zandvoort vs Assen: feiten en cijfers

De F1-race tussen Zandvoort en Assen is retespannend. Zandvoort staat op Pole Position, maar Assen blijft gas geven (hier een grapje over de NAM). Zandvoort reageert als een boze Damon Hill en Assen wacht die kans af, mocht Zandvoort het grind in rijden. 

KRIJG ZANDVOORT DE WIND NOG MEE?

Recent meldde de gemeente Zandvoort 4 miljoen vrij te maken als de Grand Prix in Zandvoort neerdaalt. Publiek geld voor betere infrastructuur, ambtenaren en feestjes. Weer een stapje dichterbij de F1, en met de oproep aan de provincie Noord-Holland en het Rijk om alsnog bij te dragen. Wacht even? Publiek geld voor een commercieel feestje? De Formule1 is emotie. Er wordt veel onzin verkondigd. En er worden miljoenen verdiend, door coureurs, teams, sponsors en een hoop bobo’s. Tijd om even wat feiten op een rij te zetten. Wat is er nou eigenlijk allemaal aan de hand in dat gekke Formule1 wereldje met snelle mannen, champagne, fout geld, pitspoezen en verbrand rubber? 

FOM
De FOM (Formule One Management) is de wereldwijde organisator van de Formule1. De FOM verdient geld aan sponsors, televisierechten en circuits. Zij betalen hiermee vele miljoenen aan de raceteams. Zo’n 20 circuits hoesten ieder jaar elk tussen de 20 en 30 miljoen op om een F1-feestje te mogen organiseren. Dit moeten de circuits terugverdienen met kaartverkoop. En dat gaat niet overal goed. Veel circuits draaien verlies. En de FOM draait ook verlies. Eind 2019 lopen ook nog eens vijf contracten met circuits af, waarvan een aantal niet zal verlengen. De FOM heeft kort gezegd niet de luxepositie de circuits voor het uitkiezen te hebben. Elk circuit dat het geld op tafel legt, zal serieus worden overwogen.

Max hype
Door Max Verstappen is in Nederland de F1 populairder dan ooit. Oranje tribunes overal! Het is dus logisch dat de FOM naar Nederland kijkt. Ze vroegen Rotterdam en Amsterdam om een stratenrace te organiseren. Dat werd te lastig. Daarop ging men het TT circuit van Assen inspecteren. 

Assen
TT Assen is een van de modernste en meest legendarische circuits van Europa. Daar kunnen we met zijn allen trots op zijn. Het circuit heeft tientallen miljoenen geïnvesteerd en staat er glimmend bij, met enorme tribunes. Het is beroemd onder motorsportfans en er wordt ook steeds meer met auto’s geracet. De FOM constateerde dat het TT circuit uitermate geschikt zou zijn om er een F1 race te organiseren en zelfs de motorsportclubs schaarden zich achter dit plan. Met Duitsland om de hoek en snellere tijden van huis tot tribune bereikt Assen een groter publiek.

Zandvoort
Zandvoort is het andere circuit in Nederland. De laatste F1 race die er werd gehouden was in 1985. Een mooie historie. Maar ook vergane glorie. Het circuit is jaren niet onderhouden, heeft weinig capaciteit, de bereikbaarheid is slecht en er is veel weerstand onder de lokale bevolking vanwege de overlast. En toch lukte het Zandvoort met flink wat bluf om de FOM te overtuigen andere circuits zoals Assen voorlopig buiten de race te houden en een exclusieve periode af te dwingen om met elkaar tot zaken te komen: tot 31 maart 2019: aanstaande zondag! 

Geen businesscase
Het probleem van Zandvoort is dat ze – aldus een interview uit 2017– naar eigen zeggen de business case niet zelfstandig uit kaartverkoop rond kunnen krijgen. Zandvoort heeft bijvoorbeeld niet de tribuneplekken die Assen wel heeft. Er moet dus geld van sponsors en de overheid bij, wil het feestje op Zandvoort kunnen plaatshebben. In de afgelopen maanden hebben alle grote F1 sponsors aangegeven hier niet in mee te zullen gaan: Heineken, Jumbo, Exact, Randstad en ING bijvoorbeeld haakten af. De financiële topman van Zandvoort stapte begin dit jaar op. Minister Bruno Bruins en Mark Rutte zeiden: nee ga weg met je commerciële feestje, los dat lekker zelf op. En de klok tikt. 

De centen
Maar om hoeveel geld hebben we het nu eigenlijk werkelijk? Een hoestende man in een regenjas en een oranje helm op stopte ons deze berekening toe:

Businesscase Assen
De businesscase van Assen is vrij overzichtelijk. De FOM vraagt zo’n slordige €22 miljoen euro. De organisatiekosten worden op €8 miljoen geschat. Een F1 feestje in Assen kost €30 miljoen per jaar. Daartegenover staan €35 tot €40 miljoen aan inkomsten uit kaartverkoop. Dat is €5 tot €10 miljoen euro winst. In Assen kan zonder sponsoring, zonder overheidsbijdrage een F1 winstgevend worden georganiseerd. Internationale investeerders staan daarom klaar om die vele miljoenen die de FOM nodig heeft te borgen. 

Businesscase Zandvoort
De FOM vraagt ook hier zo’n slordige €22 miljoen euro. Met de organisatiekosten (ca €8m) en alle benodigde aanpassingen op het circuit zal een F1 op Zandvoort op een kostenplaatje van €40 miljoen euro per jaar uitkomen, aldus Jan Lammers.  De F1 op Zandvoort organiseren kost €10 miljoen per jaar meer dan in Assen. Deze kosten wil men verleggen naar de overheid: naar iedere Nederlander dus.  Tegenover de kosten staan zo’n €23 tot €27 miljoen aan inkomsten uit kaartverkoop. Er zijn minder plekken op Zandvoort dus men verkoopt minder tickets. Om de tekorten zoveel mogelijk te kunnen afdekken zal Zandvoort tickets voor de F1-fans duurder moeten maken dan Assen. De kosten worden dus deels verlegd naar de fans. Minder plek voor fans, wel duurdere kaartjes.  

Worst case betekent dit €23 min €40 = €17 miljoen verlies per jaar voor Zandvoort. In het beste geval stevent Zandvoort af op €13 miljoen verlies per jaar. Welke sponsors zijn bereid dit verschil bij te leggen, als de FOM exclusief zelf bepaalt welke sponsors in beeld mogen komen? 

Businesscase belastingbetaler
In Assen zijn er geen aanvullende subsidies nodig. Bij Zandvoort moeten er nog miljoenen aan publiek geld bij voor infrastructurele verbeteringen rond het circuit: wegen, station, bussen, fietsenstallingen, parkeerplaatsen. Dit kan oplopen van 4 tot 8 miljoen per jaar, zijn deze schattingen.  Welke overheid is bereid vele miljoenen jaarlijks bij te leggen als eenzelfde feestje met capaciteit voor meer fans en minder overlast op Assen niets kost? Zie daar het eerste probleem van Zandvoort. 

Quote Magazine
Volgens Quote zijn er nog andere problemen in Zandvoort dan overheidsgeld, sponsors, de bereikbaarheid of geluidsoverlast. Er is bijvoorbeeld geen geld voor achterstallig onderhoud. In 2016 had Zandvoort bovendien een negatief eigen vermogen en een lening van 13 miljoen open staan. In 2017 liep het negatief vermogen op tot meer dan een half miljoen. In 2018 heeft Zandvoort geen significante nieuwe inkomsten weten aan te boren en vanaf 2019 raakt Zandvoort de DTM - haar grootste event en een belangrijke inkomstenbron - kwijt aan… TT Assen. Oeps. Volgens een interview met Jan Lammers is het mogelijk dat de Jumbo Racedagen in 2020 ook afhaken. De F1 lijkt wel een alles of niets voor Zandvoort te worden. 

Spindoctor
Het was natuurlijk niet in het belang van Zandvoort dat Assen nog steeds plan B voor de FOM bleek te zijn. Spindoctor Jack de Vries en de Sportraad (hef die maar weer op) moesten eraan te pas komen om Assen vooral uit beeld te houden en Zandvoort te positioneren bij overheid en sponsors. Maar ja, een slecht verhaal kun je nog zo proberen te spinnen, maar het is en blijft een slecht verhaal en het is manipulatief naar de overheid en de fans. Uit vertrouwelijke communicatie die onder andere de NOS heeft ingezien, houdt de FOM wel degelijk Assen achter de hand, mocht Zandvoort het niet redden om voor aanstaande zondag een handtekening te zetten en 3x20 miljoen euro op de bankrekening over te maken. 

31 maart 2019
Die deadline van aanstaande zondag is interessant. Deze werd door Zandvoort vooral gebruikt om de overheid onder druk te zetten. Zandvoort lekte een geheime brief met die datum en riep: “het is nu of nooit!” en “het is Zandvoort of niets!” Nu de deal met de FOM zo vlak voor de deadline nog niet rond kan worden gemaakt, spint Zandvoort harder dan een HAAS en zegt dat die datum ineens niet zo hard is, het is nu een richtlijn. Dit om alsnog het benodigde geld op te kunnen halen. 

Finish
Net als bij een Formule1 race kan er in de laatste ronde nog van alles gebeuren. Misschien haalt Zandvoort net op tijd de finish. Misschien crashen ze. Misschien wordt het Assen. Misschien crasht Assen ook. Misschien komt er een ander Europees circuit met een bod. Nogmaals, bedenk dit: de FOM kan het zich niet veroorloven circuits uit te sluiten: elk circuit dat nu 3x20 miljoen garandeert maakt serieus kans op een race. Maar je kan niet tot deze zomer blijven wachten met je bod. Het organiseren van zo’n event kost bijna een jaar voorbereiding en de FOM wil de kalender op tijd af hebben. Als het Zandvoort al lukt om binnen de huidige vergunningen alle verbouwwerkzaamheden te realiseren.

Team Nederland
Nederland heeft de unieke positie om met twee circuits te dingen naar de Formule1, met een FOM dat de inkomsten hard nodig heeft, en een Max Verstappen die voor gegarandeerd volle tribunes zorgt. Nog nooit waren we zo dichtbij! Zandvoort kan het proberen, Assen kan het proberen. Mocht Zandvoort het niet redden, dan is het te hopen dat de FOM het liggende bod van Assen accepteert. Gas erop! De Max Mania is goed voor Nederland. Belangrijker dan de ego’s van welk circuit dan ook. 

NU VANDAAG OM 21u25 OP TELEVEE: Andere Tijden, over Zandvoort.

F1: Circuit Assen of Amsterdam Beach Zandvoort?

Feitelijk is de keus dus Amsterdam of Achterhoek. Elite versus Volk. Grachtengordel of Geel Hesje. KIES DAN.


Poll is Verlopen.

F1: Circuit Assen of Amsterdam Beach Zandvoort?

Feitelijk is de keus dus Amsterdam of Achterhoek. Elite versus Volk. Grachtengordel of Geel Hesje. KIES DAN.

Reaguursels

Inloggen

Mede reaguurders. Een F1 Grand Prix in NeeDDRland is gewoon luchtfietserij en gaat er dus nooit komen. Maar voor de F1 fans ...... droom gewoon lekker door

Dutch_Viscount | 28-03-19 | 16:54

Zoveel mensen die niet willen.
Zoveel bedrijven die niet willen.
Zoveel landelijke politici die niet willen.
Zoveel belastinggeld dat eraan op zou gaan.
Zoveel verzwegen alternatieven.
Zoveel betere alternatieven.
Zoveel praktische bezwaren.

En ondertussen weet de lokale politiek €4 miljoen vrij te maken voor een heilloze locatie voor de F1.

Maar er is absoluut geen corruptie in Nederland.

Noltie | 28-03-19 | 13:34

Wat ik mis in de reacties is de Historie.
Zandvoort heeft een prachtige race historie maar dat lijkt iedereen vergeten te zijn.
Bijzonder jammer.
Daarnaast zitten er een paar mooie goede bochten met hoogteverschil in het circuit.
Maar niks mag geld kosten in Nederland lees ik in de reacties. What the heck als er verlies wordt gedraaid. De hele wereld ziet Zandvoort weer eens van de goede kant. Iets om trots op te zijn.
Ik zie de beelden van de race al voor mij met het strand op de achtergrond. Prachtig ! Volgend jaar maar meteen racen te Zandvoort.

Mopar | 28-03-19 | 11:12 | 5

Het is algemeen bekend dat het circuit van Zandvoort tot 31 maart heeft om de financiering voor een Grand Prix in 2020 rond te krijgen. Mocht dat niet lukken, dan is Assen het circuit waar Max in 2020 gaat racen. Kennelijk is het Zandvoort nog steeds niet gelukt om de financiering rond te krijgen. Bij iedere keer dat Jan Lammers op tv verschijnt zie je stress op zijn gezicht en de paniek in zijn ogen toenemen. Volgend jaar dus allemaal naar Assen.

rijk | 28-03-19 | 13:21

Laat de fans dan betalen.
Laat de sport dan betalen.
Laat de sponsors dan betalen.
Maar niet alle belastingbetalers voor een commercieel feest.
Waarom mag Assen niet die fakkel overnemen?
Nostalgie is precies wat het moet zijn, nostalgie.

Noltie | 28-03-19 | 13:39

@Noltie | 28-03-19 | 13:39: Op nostalgie kan je niet racen. Zandvoort is vergane glorie. Vergeleken bij het TT-circuit loopt men hopeloos achter. De DTM-races verliezen ze ook al, deze worden vanaf volgend jaar in Assen verreden. De 'prins' heeft een verkeerde investering gedaan door mede-eigenaar van Zandvoort te worden.

rijk | 28-03-19 | 13:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Als Prinsje Bernard zo nodig F1 in Zandvoort wil legt ie toch zelf 10 miljoen euro per jaar bij?
Kan er gemakkelijk af, dunkt mij.
Anders verkoopt ie toch een paar melkhuisjes?

Mr. Happy | 28-03-19 | 11:04 | 1

Haha, die is goed! Een nazaat van die Duitse oplichter en uitvreter die zelf iets zou betalen, waar ook de belastingbetaler voor kan opdraaien? Zo heeft hij het niet geleerd van opa: "En de rekening stuur ik naar de minister-president!"

Rhenium | 28-03-19 | 13:25

Assen want Monarchie iew.

viezekaas | 28-03-19 | 10:58

Ik vind dat Bernhard junior er lang over doet.

Zijn opa Prins Bernhard had dit al lang rond gehad.... hij had overal vriendjes:
bij defensie, bij de NOS, bij de Tweede en Eerste Kamer, bij de provincie en bij gemeenten.
Die man had overal vrienden en vriendinnen tot in Kenia en Tanzania toe.

sociaal_econoom | 28-03-19 | 10:43 | 1

Bernhard junior heeft een lege portemonnaie. Daarom gaat het niet lukken.

rijk | 28-03-19 | 13:49

Mij lijkt het slim als we ALLEBEI gaan doen.... de F1 zowel op Zandvoort als in Assen.

Stel dat Max Verstappen in Zandvoort derde wordt - wat voor hem maximaal haalbaar is --> dan kan Max het in Assen nog een keer gaan proberen.
Mocht hij daar weer derde worden, dan gaan we het in Francorchamps (België) nog een keer proberen.

sociaal_econoom | 28-03-19 | 10:33 | 1

Er gaat een groot politicus in u schuil.

rijk | 28-03-19 | 13:51

Zelden zo'n stukje quasi intellectueel en ongeïnformeerd stukje proza gelezen op de GeenStijl. Hier heb je een paar feiten; onderhoud: Afgelopen jaren is het asfalt (toch belangrijk) volledig vervangen, zijn er nieuwe curbs aangebracht en de paddock is volledig vernieuwd. Daarnaast is er om en rond het circuit van alles vernieuwd om het toekomstbestendig te maken. Capaciteit: wel eens op de Jumbo Racedagen geweest? 200.000 bezoekers. Pas de problème. Tijdelijke tribunes, tijdelijke club houses. Feit. Bereikbaarheid: Trein 6 keer per uur en combi's vanaf grote parkeerterreinen. Ook hier, kijk naar de Jumbo Dagen. Daarnaast zit grosso modo al lang en breed in hotels, vakantieparken, hostels en pensions. Ruim voordat de race begint. Spreiding dus. Feit. Dan, subsidie: Assen heeft in de afgelopen jaren miljoenen subsidie gekregen voor verbetering van het circuit en de tribunes. Zandvoort niets. Louter voor aankleding (side events) en verdere verbetering van de bereikbaarheid. Daarnaast wordt die 4.1 miljoen volledig betaald uit de verhoging van de toeristenbelasting en komt hier dus géén gemeenschapsgeld aan te pas. Feit. Dan nog even dit: hou toch eens een keer op met al dat gezever en negatieve gedoe. Mijn mening over Zandvoort is gekleurd, ja. Maar laten we er nou alles aan doen om die F1 naar Nederland te halen. Zonder met modder te gooien. Assen is niet in de picture. Echt niet.

NieuweBuur | 28-03-19 | 09:58 | 9

@Mopar | 28-03-19 | 11:08: Haarlem en Overveen hebben die parkeer ruimte ook niet. En met een beetje mooi weer staat het al vast in Haarlem. En dan hebben we nog niet eens de Duitsers en Belgen mee gerekend die waarschijnlijk ook wel komen.

Slabak | 28-03-19 | 11:17

@NieuweBuur | 28-03-19 | 10:35: Je denkt toch niet echt dat 'de prins' er maar een seconde over heeft gedacht om eigen geld in zijn speeltje te steken?

rijk | 28-03-19 | 13:26

Alles is al gedaan om de F1 naar Nederland te halen.
Zodra zondag blijkt dat de portemonnaie van 'de prins van Zandvoort' leeg is, kan men in Assen het contract signeren.

rijk | 28-03-19 | 13:53
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
MercyBeane | 28-03-19 | 09:53

Als groot F1 fan zeg ik dat we dit spektakel niet naar Nederland moeten halen aangezien we daar dik verlies op gaan maken. Zie vrijwel alle Europese circuits. Brilmans staat te liegen wanneer hij zegt dat het een goed idee is. Alle kosten eraan zijn idioot en er komen niet 100000 fans op de fiets of met het OV elke zwakbegaafde ziet dat dat niet kan. Het is niet voor niks dat dit festival naar oliestaatjes gaat of landen met een redelijk eensgezinde dictatoriale leiding. Zie Vietnam als volgende voorbeeld, of het recente toegevoegde Azerbadjan. Laten we dit geld investeren in pensioenen voor Polen die werken tenminste kei hard terwijl ze kei hard wodka tanken, wat een winnaars.

leisure suit larry | 28-03-19 | 09:29 | 3

Bedoelde natuurlijk ww's voor de Peaulen! Mein Gott!

leisure suit larry | 28-03-19 | 09:32

@leisure suit larry | 28-03-19 | 09:32: Nou ja, pensioen zullen ze ook wel recht op hebben toch?

wilmeister00 | 28-03-19 | 09:38

@wilmeister00 | 28-03-19 | 09:38: Vind ik ook! Die kerels texen en stucen zich een Unglück. Daarnaast vullen ze veel beroepen die Nederlanders niet willen doen aangezien men steeds hogere papiertjes moet halen om maatschappelijk te worden geaccepteerd. Toch wel een dingetje. Maar goed ik heb mijn HTS diploma dus mij interesseert t eigk allemaal geen flikker, als ik maar goedkoop een pool mijn muurtjes kan laten doen. Liefst ook nog zwart in het weekend dat het zsm kloar is.

leisure suit larry | 28-03-19 | 10:16
-weggejorist-
Rest In Privacy | 28-03-19 | 09:18 | 1

Zandvoort is voor mij een stuk dichterbij. Toch rijd ik vanaf hier buiten de randstad liever naar Assen toe. Zandvoort is een keuze voor wanneer je enkel rekening wenst te houden met randstadbewoners.

Elli | 28-03-19 | 09:15 | 1

Ik zal je vast verklappen, die Amsterdammers komen toch niet, het circuit is namelijk niet bereikbaar per OV

Elli | 28-03-19 | 09:27

Die Assen cijfers kloppen voor geen meter, geen enkel circuit (en ik bedoel daadwerkelijk geen enkel circuit) maakt winst met een F1-wedstrijd ook Assen niet. Dus als ze daar al over liegen dan ben ik benieuwd wat er nog meer niet klopt aan die Assen cijfers.

dz5b604 | 28-03-19 | 08:58

Fantastisch geschreven artikel @VanRossem. Chapeau! Alle feiten op een rij. Kan ik als F1 fan enorm waarderen. Waar een klein land weer schitterend verdeeld in kan zijn!

Mark zit te Dutten | 28-03-19 | 08:51

Hè hè, eindelijk weer eens een glimp van een stukje onderzoeksjournalistiek. Dat miste ik de laatste tijd!

El_Salvadori | 28-03-19 | 08:37

Groenlinks is tegen geld voor FC Twente te commercieel ,maar voor Zandvoort dat ook commercieel is stemmen ze voor Dus groenlinks is een draai kont clubje.

gerrit5042 | 28-03-19 | 08:37 | 1

Dat Prinsje heeft gewoon veel connecties; zo veel is wel duidelijk

beschuitfluiter | 28-03-19 | 09:16

Emsterdem Beach (zo heet Zandvoort tegenwoordig) was vroeger top want het strand lag heerlijk vol blote tetten. Tegenwoordig alleen maar boerkabadpakken.

paartjehop | 28-03-19 | 08:34

Hoppa Assen jaja.

paartjehop | 28-03-19 | 08:25
-weggejorist-
MaryLewis | 28-03-19 | 08:22

Verhaal is een stuk spannender dan de gemiddelde F1 race. Bier en chips!

Zorc | 28-03-19 | 08:19

Heel veel uit de omgeving van Amsterdam is kut.

mr_awesome | 28-03-19 | 07:54

Nog even over de bezettingsgraad Assen: ligt dicht bij Duitsland dus de tent kan wel eens wat meer gevuld zijn dan die aangenomen 75%

Wekkertje | 28-03-19 | 06:47

Assen wordt lachen. Ik zie al twee F1 wagens na de Ramshoek uitremmen en gezamelijk de Geert Timmer in. Dat gaat in de MotoGP als vaak fout, benieuwd hoe dat gaat aflopen met twee bredere F1 karretjes naast elkaar.

Wekkertje | 28-03-19 | 06:38 | 1

Ze gaan juist die bochten verbreden bij de komst van F1

DreDoorsnee | 28-03-19 | 08:58

Assen or bust!

upbeat | 28-03-19 | 06:21

Goed, we zijn eruit dus: Het wordt Assen.

VanBukkem | 28-03-19 | 06:12

Kap effe met die onzin.
Nederland is net groot genoeg voor het WK trapautoos.

Gulliver | 28-03-19 | 04:34 | 2

Als Belgie groot genoeg is, zonder Belgische coureur, dan is Nederland zeker groot genoeg.

Louigi | 28-03-19 | 08:56

@Louigi | 28-03-19 | 08:56: Nee, Spa is groot genoeg. Zandvoort is een pauperig micky mouse baantje en Assen is bedoeld voor Motogp en wsbk

SicSeb | 28-03-19 | 15:30

Geen cent gemeenschapsgeld in dat circus steken. De keuze is dus evident.

SlimmeBelg | 28-03-19 | 04:20

=-Vind Naaakt Dames in jouw buurt hier op: Til,Pw/Dames
*Naar werken gebruik puunt na Til! vervangen de kommma

kennydejong | 28-03-19 | 00:44 | 2

Man, man, man. Met de groeten uit Nigeria.

Guusje Nadorst | 28-03-19 | 01:11

Leer eens fatsoenlijk te spellen.

Hiesjes | 28-03-19 | 08:50

Voor de coureurs is Zandvoort leuker, heeft ook wat meer ambiance. Maar voor publiek is Assen veel beter. Je kan vanaf ELKE tribune meer als de halve baan in 1 oogoplag zien.
Bij Zandvoort zie je ze over een heuvel scheuren en zie maximaal 1 a 2 bochten.
Maar we zijn nog nooit zo dichtbij een NL grandprix geweest als nu.
De Sportraad heeft geen idee waar zo over lullen, maar ik denk dat ze een koninklijke order hebben gehad Zandvoort te promoten.

Hiesjes | 28-03-19 | 00:40

Wat staat hier veel bullshit over Zandvoort in. Er is heel veel juist niet feitelijk aan dit stuk. Alleen al de zinsnede over 'veel weerstand onder de de bevolking'. Klopt van geen kant. Dan dat gezeur over de bereikbaarheid: Zandvoort is prima bereikbaar, idd ja met de trein. Aandelen Assen van Rossum? Als je pretendeert feitelijk te zijn doe dat dan ook!
En over de meneer van Oranje: Prima ondernemer. Hij verdient tenminste wat geld, lutserse reaguurders!

Roepende in de Woest | 28-03-19 | 00:35 | 6

@paartjehop | 28-03-19 | 08:29: Hij heeft een naam die deuren opent en hij is narcist. Een afgedankte keet opkopen, oplappen met belastinggeld en dan straks weer doorschuiven en cashen.
Neen, prins bril, regel zelf maar dat oude rotzooi weer gaat glimmen.
Zeker door te spinnen dat Assen niet mee doet maakt hem nog onsympathieker en daarom hoop ik nog meer dat het Assen wordt.

Louigi | 28-03-19 | 08:59

Laat prins Benno maar wat van zijn Amsterdams woningbezit verkopen dan is er poen voor het opknappen van Zandvoort. Niet nog meer belastinggeld naar de oranjes.

bikerman | 28-03-19 | 09:06

@paartjehop | 28-03-19 | 08:29: Kerel hij heeft z'n geld georven uit de staatskas en maakt op de meest makkelijke manier geld met geld, door mensen uit te persen in Amsterdam en de woningmarkt te verzieken daar.

Er is niets goede ondernemer aan Bernhard. Elke kleuter had met zo'n nalatenschap succes gehad als ie wat huisjes kocht. Er is niets innovatiefs of slims aan, het is heel goedkoop cashen.

Als je denkt dat zijn startkapitaal niet uit de schatkist kwam, ben je vliegend gek.

zik | 28-03-19 | 09:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Nee geen F1 in Drenthe. Maar Drenthe is wel goed genoeg om vol te plempen met windturbines die hoger zijn dan de euromast. Waarom komen die windturbines niet tussen Wassenaar en Zandvoort. Daar is veel meer wind dan in Drenthe en maken minder geluid dan dat autoracen.

watazooi | 28-03-19 | 00:31

Lazer toch op met je Assen. F1 in Nederland is Zandvoort, en niet een boeren motorcircuit ergens midden in het niks. Die rekensommetjes van die hoestende man zijn nonsens overigens, zowel Assen als Zandvoort draaien met de F1 dik verlies.

captainobvious | 28-03-19 | 00:31 | 5

Captain wereldvreemd

amateurrr | 28-03-19 | 07:29

@lirft | 28-03-19 | 00:48: Nee, dat kunnen WE niet, maar U misschien wel! U bent waarschijnlijk socialist, of anders zeer koningsgezind? Het is altijd prettig om over andermans geld te kunnen beslissen/beschikken.

Rhenium | 28-03-19 | 13:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Elk logisch denkend mens zou Assen zeggen, maar daar de politiek en het vriendjesnetwerk beslist zal het Zandvoort wel worden. Rutte heeft gezegd dat de overheid niet bijlegt, dus er komt een geitenpaadje waarbij Zandvoort via een omweg een hogere rijksbijdrage krijgt en het gewoon uit de grote pot komt.

Frau Merkel | 28-03-19 | 00:25

Boeiend. F1 is maar op één manier te volgen en dat is op de beeldbuis. Zandvoort/Assen, maakt mij de pis niet lauw. Maar.... als het Zandvoort wordt komt dat alleen Bernard goed uit. Dan is hij geen visionair, maar baseert hij zijn ondernemerschap op blind vertrouwen in onze volgzame en koninklijk gezinde politiek.

crk | 28-03-19 | 00:09 | 1

Dan heb je elke uitzending uit Zandvoort die aanstellerige bril prominent in beeld. Alleen daarom al: Assen !!

Wekkertje | 28-03-19 | 06:39

Vergeet niet dat Assen een sterke GL/PvdA/D'66 vertegenwoordiging in de gemeenteraad heeft. Die zullen het echt wel weten te blokkeren en verknallen.

Ab Sconditus | 28-03-19 | 00:00 | 5

Assen heeft al voor gestemd.

marchbrown | 28-03-19 | 01:05

En daarmee hun kans op mondiale bekendheid.

SlimmeBelg | 28-03-19 | 04:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Op een beetje zomerdag stond je naar Zandvoort zwaar in de file. En dan moest je later nog terug. Assen is extreem goed bereikbaar. En alles ligt er al, er wordt gewoon geracet, al jaren. Maar ja, Randstad hè.. Dus het zal wel weer Zandvoort worden dan.

Beste_Landgenoten | 27-03-19 | 23:38 | 2

Als de tribunes op Assen vol zitten sta je daar ook dik in de file.
Bij de TT sta je al in de enorme file, en dan komen de meeste nog op de motor. Dat is bij F1 dus nog effe een tandje erger.

Inlegkruistochtraket | 28-03-19 | 04:10

Als de tribunes op Assen vol zitten sta je daar ook dik in de file.
Bij de TT sta je al in de enorme file, en dan komen de meeste nog op de motor. Dat is bij F1 dus nog effe een tandje erger.

Inlegkruistochtraket | 28-03-19 | 04:11

au fond blijft het een sport voor rijke proleten.... waar het klootjes volk uiteraard (kerol) tegen volle mep betaling naar mag komen kijkon... tenminste... als je na 2 uur klootzakken ook tegen forse afpersing je eigen nepbolide (golfje..?)mag parkeren.
dat miljeu gezeik interesseert echt niemand een volle/halve ruk.

grapjasz | 27-03-19 | 23:38

Goed stuk GS, en die 'NL sportraad' wordt wrschnlk zwaar gevuist door oud geld. En dan verkondigen dat als Zv het niet krijgt dan geen F1 in NL... wat een corrupt tuig!

horsteknots | 27-03-19 | 23:06

De Randstad heeft altijd al schijt aan het Noorden gehad behalve aan ons gas. Ik zie Assen dus niet gebeuren.

MacMiep.nl | 27-03-19 | 22:46 | 2

Er was maar één partij die ertegen was dat de gaskraan werd dichtgedraaid.

Jan Dribbel | 27-03-19 | 22:50

Neuhhh we draaien de gaskraan dicht, gooien heel nl van het gas. We kunnen dan rustig het noorden vergeten en verwaarlozen. Het noorden begint te jammeren of aub de gas kraan weer open mag en er weer geld binnen komt en ze de aardbevingen een toeristische attractie gaan maken.

echtpaul | 28-03-19 | 12:26

In principe kan onze pandjesprins het verschil natuurlijk best bijleggen, maar daar zijn de oranjes nooit zo van. Maar nog een ander probleem: ik weet niet hoeveel er verbouwd moet worden, maar succes met het vinden van een aannemer.

wapster | 27-03-19 | 22:46 | 1

Rob Jetten wil daar 50.000 Polen voor importeren.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:49

Wat vroeger eens per jaar een feest was, gaan kijken bij een formule 1 race in Nederland. Volop mooie auto’s te zien op weg naar Zandvoort, tientallen leuke stands op het cricuit, sommige coureurs van heel dicht bij zien en natuurlijk de race zelf, een mega spektakel. En toen kwamen de Berbaren van die tijd en was het feest afgelopen, net als de vliegshows.

drs. P | 27-03-19 | 22:46

Amsterdam Beach F1.

Willem_Oltmans | 27-03-19 | 22:42

In lowercase dan maar: “van mijn zuurverdiende belastingcentjes” !!!!!

Beste Joris, “zuurverdiende belastingcentjes” is een echte Telegraafklassieker die, omwille van de traditie toch echt in uppercase moet. In lowercase is alle kleinburgerlijke paupernijd er uit verdwenen. Alle zeggingskracht en verontwaardiging is er dan uit. Ik ken de regels, heb geen problemen met wegjorissen, maar verwacht wel dat je de klassiekers kent. Deze moet toch echt de uitzondering op de regel zijn hoor. Ik zeg opnemen in het GeenStijl stijlboek.

Bigi Bana Boy | 27-03-19 | 22:42

Andere tijden bij op npo 2 gaat ook al over Zandvoort,dus die zal het wel worden,na die emo promo.

Welles! Nietes! | 27-03-19 | 22:41

Mensen, ondertussen is de pleuris uitgebroken in de top van isis. Er wordt openlijk opgeroepen om die Al Baghdadi af te zetten. Het is mot tussen de Iraki's in de top van die genocideplegers en u leest dat morgen niet in de krant. Meneer Doornbos ligt nog bij zijn vrouw in bed, maar als dit klopt, dan gaan we morgen de uiteenvalling van Irak meemaken. Niet op CNN, want die doen niet aan fakenieuws.

LV-223 | 27-03-19 | 22:41

Zoveel publiek geld naar een evenement voor liefhebbers (net als voetbal). A-sociaal.

Willem_Oltmans | 27-03-19 | 22:41

Assen-Zandvoort, als ik moet kiezen krijg ik last van keuze-stress.

Jan Dribbel | 27-03-19 | 22:40 | 1

Daar zin dan wel weer cursussen voor.

echtpaul | 28-03-19 | 12:22

In het kader van "Groot Denken" zouden we beter de plannen voor "GeenStijlland" en "De Hollandse Berg" uit het vet kunnen halen en in de Noordzee een plek bouwen. Uiteraard met "Duurzaamheid" als belangrijkste driver van het programma, want Verstappen heeft ook geen oneindige carriere.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:34

Bovendien heeft Assen Bartje.
Wat heeft Zandvoort naast te hoog geblondeerde, te bruin gebruinde en de met te veel nepgoud behangen vrouwen uit Amsterdam van de lokale penoze?

namensmijnhond | 27-03-19 | 22:34 | 1

F1 historie met bakken.

captainobvious | 28-03-19 | 00:32

Houdt Thierry eigenlijk ook van autoracen?

Sinaslolly | 27-03-19 | 22:31 | 2

Thierry is meer voor een Vlootschouw.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:35

Thierry gaat naar Sail

Sprinkhaan | 28-03-19 | 00:34

Snap ook niet waarom Zandvoort zo mooi gevonden wordt. Het is oud, kort en je kijkt niet eens uit op zee maar op een foeilelijke trailer trash camping.

Horst_Zeerover | 27-03-19 | 22:29 | 1

Kort? 4.2km of zo, kijkende naar de lijst van F1-circuits zitten er heel veel van ongeveer die lengte, en nog een stuk of wat zijn korter. Wel een beetje oud en sleets. Ben er nog een paar keer geweest met Track Days, met een ranzige ouwe Volvo V70 over de baan scheuren. Leuk, maar het mist de allure van de F1 wel een beetje ja.

Muxje | 27-03-19 | 22:44

Doe toch maar Supertrucks-race of zo. Kan dat niet op Zandvoort of Assen?

kloopindeslootjijook | 27-03-19 | 22:28

Ik stem voor Assen. Dat wordt dan de meest vervuilende gemeente en moet dan verplicht aan de warmtepomp vanaf morgen.

echtpaul | 27-03-19 | 22:27

Zandvoort is niet te doen al was het alleen maar omdat alles 20 km rondom compleet vastloopt en dat 3 dagen lang, dit was vorig jaar te zien toen Verstappen er even was. Dus het zal Zandvoort wel worden.

Zwizalletju | 27-03-19 | 22:27 | 2

Op een zeer mooie zomerdag midden in de vakantie gaan er over de hele dag 12000 voertuigen richting Zandvoort en dan staat het al muurvast. Een formule 1 trekt zomaar 200.000 toeschouwers dus dat wordt nog gezellig.

Jan Leul | 27-03-19 | 22:30

@Jan Leul | 27-03-19 | 22:30: ja klopt, vaak geweest 70-er jaren, toen was het al een puinhoop op racedagen. Auto's in Bloemendaal parkeren en lopen. Is alleen op te lossen met mega parkeerplaatsen onder de duinen en nieuwe wegen . Gaat beide niet gebeuren. Openbaar vervoer net zo problematisch , loopt over de weg ook vast. Trein kan een beetje opvangen.

Zwizalletju | 27-03-19 | 22:50

Natuurlijk wordt het Zandvoort , die Oranje, ik heb mijn succes niet aan m'n afkomst te danken, huisjesmelker en huisvrind Heineken hebben dat achter de schermen allang geregeld. Die hebben dat vergane zooitje genaamd circuit niet voor de grap overgenomen. Ondertussen gaat de grote verliezer Zandvoort en omliggende gemeentes worden. En uiteindelijk natuurlijk de belastingbetaler.

Jan Leul | 27-03-19 | 22:25 | 2

Nederland bananenrepubliek, gaaf land joh.

Sinaslolly | 27-03-19 | 22:35

Voc mentaliteit. Alles voor Oranje!

tis_wat | 28-03-19 | 10:26

Rondje Markerwaard, hoeveel km is dat?

kloopindeslootjijook | 27-03-19 | 22:22 | 6

@Jan Leul | 27-03-19 | 22:33: Die Van Buuren die over het ijs geduwd werd door zijn lijfwacht tot het volgende punt waar hij per auto verderop gebracht kan worden. Die Van Buuren?

Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:36

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:36: Eigenlijk is het Graaf van Buren maar die knul is altijd zo gewoon gebleven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Buren_(schuilnaam)

Jan Leul | 27-03-19 | 22:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Overigens... het allermooiste GP circuit hebben we natuurlijk allang liggen... de Afsluitdijk.
Rennerskwartier/paddock en Start-Finish op het Kornwerderzand, rondje Hajé Zürich en dan naar Den Oever blazen en weer terug. En dat dan 4 of 5 keer. En moet je kijken hoeveel betalend publiek je op die dijk kwijt kan... hoewel de mooiste inhaalacties en bochtenwerk natuurlijk bij de keerpunten is, maar daar kun je dan ook honderd euro meer voor een tribunekaartje vragen.

Stormageddon | 27-03-19 | 22:22 | 6

@kloopindeslootjijook | 27-03-19 | 22:30:
Bij mijn weten moet een GP minstens 300 km zijn. Dus 5 rondjes (je hebt natuurlijk ook nog de kilometers Den Oever en Zürich), behalve de daadwerkelijke dijk. En anders maken we er 6 rondjes van (omdat het zo snel gaat, en er voor 2 uur zendtijd -dus reclames- voor staat.)

Stormageddon | 27-03-19 | 22:42

Ik denk dat bij een klapband het eindresultaat een beetje extreem wordt, maar de gedachte is goed!

Behangdelul | 27-03-19 | 23:47

Ik vind dat er dan wel een looping in moet komen.

obominotie | 27-03-19 | 23:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Beetje belastingpoet is prima mensen, GL een 24uursopvang en wij een GP.

Brentjeee | 27-03-19 | 22:21

Als je even niet naar de financiën kijkt, puur naar wat is mooi is en wat is gaaf.
Natuurlijk nodig die praatjes geld en haalbaarheid, maar is dat wat je echt wil?

kloopindeslootjijook | 27-03-19 | 22:20

Het wordt Scheveningen, en het gaat niet eens Dutch GP heten maar EU GP gereden in Scheveningen. Komt ook zo'n bord te staan "Mede gefinancierd door het Regionale Ontwikkelingsfonds van de Europese Unie."

Mark_D_NL | 27-03-19 | 22:20 | 2

The Hague Beach dan, want de naam Scheveningen staat al jaren niet meer in VVV-folders.

lirft | 27-03-19 | 22:31

Den Haag wordt het niet. Daar vliegen er teveel uit de bocht.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:37

Je kan nu al zien aankomen dat die verbouwing van Zandvoort geen 10 maar 20 miljoen gaat kosten. Daarnaast komen na de eventuele race nog allemaal verborgen kosten uit de hoge hoed. Denk aan Floriade debacle in Venlo. Zandvoort is te klein, te oud en onbereikbaar Assen is enige reëele optie.

Horst_Zeerover | 27-03-19 | 22:19 | 3

Vergaderen, logopapier, grafisch burootje, vergaderen over het logopapier, promo filmpjes, vergaderen over de promofilmpjes. Rechten juristen overhead.
He, de 10 miljoen is op.

kloopindeslootjijook | 27-03-19 | 22:21

Nederland doet niet aan gezond Verstand en/of reeel.

echtpaul | 27-03-19 | 22:23

Je bent veel te optimistisch. Het circuit van Zandvoort was in 1985 al ver over zijn houdbaarheid. Met bijkomende faciliteiten, zoals parkeergelegenheid onder de duinen (zoals in Katwijk, fantastische faciliteit daar), openbaar vervoer, opkalefateren van de vergane glorie van het dorp Zandvoort praat je over een veelvoud. Daar is de vastgoedprins in geinteresseerd, niet in een dag rondjes rijden in de duinen.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:25

Ik zeg het niet graag, want kudtsteden, maar ik vind het jammer dat het stratencircuit idee rond R’dam of A’dam is afgeschoten. Beide ringen bieden mooie plaatjes en er wordt toch zoveel geklust aan infra dat je tegen minimale extra overlast hier en daar best wat kunt bijklussen. Als je het slim doet heb je erna er ook nog wat aan.

Parel van het Zuiden | 27-03-19 | 22:17

Demense willen Assen. Da's logies. Dus krijgt de prins zijn zin en wordt het kapot gereguleerd Zandvoort. Hoezo is dat spannend ?

Shareholder II | 27-03-19 | 22:15

Zandvoort doen net alsof ze er met 4 miljoen zijn, kwa infrastructuur. Dat is natuurlijk een gospe. Daar leggen ze tegenwoordig misschien 100 meter weg voor aan.
Komt nog bij dat het circuit zelf gemoderniseerd dient te worden.
Een circuit renoveren kost vele, vele miljoenen.
Wie gaat dat betalen?
Niet Verstappen, die komt alleen maar om te cashen om dan met zijn geld naar Monaco te verdwijnen om hier de belasting te ontlopen.
Als het dan toch moet, dan maar Assen. Dat is er wel klaar voor en is gewend om met grote toeschouwersaantallen om te gaan.

watergeus | 27-03-19 | 22:14 | 2

Het is een truuk die Nigeriaanse oplichter en ambtenaren vaak gebruiken. Je verteld nooit de totale kosten vooraf. Iedere keer laat je er kosten bij komen. En als er betaald is laat je er weer nieuwe kosten bij komen.

Osdorpertje | 27-03-19 | 22:34

Ik vind geen van beiden een goed plan. Ik wil niets afdoen aan het circuit assen, maar als we heel even chauvinisme vergeten, zuiver vanuit F1 standpunt, wordt dat de zoveelste 'optocht van auto's'. Wil je dat veranderen, vernaggel je het mooie motor circuit wat Assen is.

Nieuwbouw op een locatie met betere bereikbaarheid en een meer op F1 gerichte layout, zou volgens mij ook mogelijk moeten zijn als business case.

Hoe dan ook, als de keuze is tussen Assen en Zandvoort; die vraag heeft GeenStijl al beantwoord. Plus als extragratis bonus dat als het naar Assen gaat, je die meneer met die vierkante bril sip zult zien kijken.

zik | 27-03-19 | 22:13

"Feitelijk is de keus dus Amsterdam of Achterhoek."
Ach ja, alle provincies zijn boreaal gebied. Boom, weiland, boom, weiland, racecircuit.

Hollende_Kleurling | 27-03-19 | 22:12

Optie 3: Amsterdam haalt in de binnenbocht Zandvoort en Assen in. Heeft stiekem meer autoloze zondagen in het centrum geregeld vor/tegen het milieu en CO2 spiegelverhoging n maakt zo ruimte vrij om met race-auto’s op die dagen door de stad te scheuren. Het is GroenLinks bestuur dus het milieu telt dan even toch niet.

echtpaul | 27-03-19 | 22:10 | 2

dan moeten ze wel de tunnel onder het rijksmuseum inzetten.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:12

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:12: ja dat wordt gaaf!

echtpaul | 27-03-19 | 22:18

|Zandvoort heeft nog minder parkeerplaatsen dan een gemiddelde Ikea. Dus die staan alleen al vol met bobo's

namensmijnhond | 27-03-19 | 22:09 | 6

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 22:13:
Bovendien zijn Drentse dames niet zo ongelooflijk blue & assertief als die vreselijke randstad wijven. Niet dat ze daardoor easy to get zijn. Ze zijn gewoon veel vrouwelijker en liever tegen mannen.

keestelpro | 27-03-19 | 22:24

@keestelpro | 27-03-19 | 22:24: tot dat je ze ff over het oog ziet in se Jumbo en ze demontratief hun kont naar je keren

FijneDik | 27-03-19 | 22:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Zakelijk; Assen. Logica; Assen. Overheersende opinie; Assen.
.
Politiek; Zandvoort it is!
.
Is wel Nederland jongens...

Parel van het Zuiden | 27-03-19 | 22:09

Als ik zo lees is het circuit Zandvoort technisch failliet.
Onverstandig van het FOM om zaken met deze leverancier te doen.

BrutusBosch | 27-03-19 | 22:04

Geef onze vastgoedprins gewoon bouwvergunningen om huizen en BnB complexen te zetten. Racen in de duinen is lomp, het kan de stromen niet aan en in de randstad is er enorm behoefte beetje leuk te wonen.
Assen kan het beter aan, voor hun is t een belangrijke economische motor en het is gewoon goed te organiseren daar

Shoarmamasutra | 27-03-19 | 22:04

Het zal me een worst wezen. Je kunt je ondertussen wel afvragen of het met de steeds schaarser worden brandstoffen voor de lol verbranden van benzine e.d. voor de "lol" wel een "sport" is. Enfin, dat mag je zeker ook niet zeggen, maarre: ongezien de tyfus!

Geil Kippetje | 27-03-19 | 22:04 | 2

Hail Marry Mallon en bedankt hoor!

FijneDik | 27-03-19 | 23:24

Elke dag een F1 race dan maar, des te sneller de schaarse brandstoffen opverbruikt zijn, des te sneller is het milieu gered wegens geen brandstof verbranding meer.

Dr.Tatta.Macamba | 28-03-19 | 05:31

Assen, daar heb ik goede herinneringen aan. Daar heb ik ooit een vriendinnetje gehad die ik ontmoet had op Vlieland. Assen................ ik word er nostalgisch van. Ik fietste dan van Groningen via Glimmen en Vries naar Assen, zo ̶g̶e̶i̶l̶ ̶gemotiveerd was ik toen.

namensmijnhond | 27-03-19 | 22:03

50 miljoen investeren omdat we nu toevallig (en eenmalig) een topcoureur hebben. Misschien eens met Eindhoven gaan praten dat het een goed idee vond om een olympisch zwemstadion te bouwen naar aanleiding van Pietertje van de Hoogenband. We hebben sindsdien geen topzwemmers meer gehad en nu kunnen de kosten van het naastgelegen recreatiezwembad niet eens meer opgebracht worden. Puik plan.

Joris Beltsin | 27-03-19 | 22:02 | 1

En wat dacht je van dat theater in Tilburg, speciaal gebouwd voor 'Adje', een blauwe maandag de sidekick van 'alleskunner' (*proest*) P. de Leeuw. Miljoenen gemeenschapsgeld in het afvoerputje.

Zenzeo | 27-03-19 | 22:07

Ondertussen, op npo2 (Andere tijden), een enorme reclamecampagne voor het circuit van Zandvoort van Bernhard.
Lekker neutraal weer van de NPO.
Vlg aflevering graag over het TT-circuit van Assen.
Waar Zandvoort een historie van de GP heeft, heeft Assen, behalve historie, nog stééds een GP.

Opblaas_boot | 27-03-19 | 22:00

Ben een F1 fan, maar op de manier zoals het nu gaat heb ik zoiets van laat het maar lekker op Spa, Hockenheim etc. Net zo gemakkelijk en net zo (on)bereikbaar.

Sowieso, commerciële sport + subsidie is niet ok. Lekker de eigen broek ophouden!

Maareuh... die verhaal lijkt toch erg op een plaatje van de Assen-hoezee club..

DatInternetDingetje | 27-03-19 | 22:00

Met zo’n gat in de begroting: waarom dingt Zandvoort überhaupt mee?

Analia von Solmsch | 27-03-19 | 21:59 | 1

follow the money

Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:59

Als ambtenaren ondernemertje gaan spelen met publiek geld dan wint diegene die het meeste geld over de balk gooit. Politici zullen gebaseerd op onvolledige informatie en emotie proberen de beslissing door te drukken voor iedereen bewust is wat de beslissing allemaal inhoudt. En als de beslissing eenmaal genomen is kan die niet meer terug gedraaid worden.
Het zal dus wel Zandvoort worden. Met steun van GroenLinks. Op kosten van de belastingbetaler.

Osdorpertje | 27-03-19 | 21:58

Zandvoort was al passé toen A. van Duin er het achteruitrijden en de caravanrace presenteerde.

Superior Bastard | 27-03-19 | 21:56 | 1

sinds DAF is gestopt met zijn vario-transmissie was het achteruitrijden helemaal op zijn retour.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:57

Ik hoop voor Jan Lammers wel dat hij een stukkie plastic op de voorstoel van zijn auto heeft gelegd. Die gast van Andere Tijden heeft zo te zien forse last van lekkage bij het rondje over het circuit.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:54 | 1

Een BMW M3. Wel een leuk ding.
Ik vind die presentator van Andere Tijden trouwens niet een hele beste.

HoerieHarry | 27-03-19 | 21:57

GroenLinks stemt voor Zandvoort.

Einde van de Domheid | 27-03-19 | 21:52

Dat Zandvoort heeft een kengetal dat veel te dicht bij 020 ligt.
Doe Assen maar!

Roodneus | 27-03-19 | 21:52 | 1

Je bent tegen A , dus moet het in A ipv Z

Shoarmamasutra | 27-03-19 | 22:06

Zandvoort is wel gevaarlijk om te kiezen.
Die moet elk jaar de begroting rond krijgen. Met verlies is dat lastig. Straks verliezen we na een jaar een F1evenement aan andere kandidaten die het willen organiseren. Beter Assen. Zekerder voor de toekomst.

Wim Venijn | 27-03-19 | 21:51

Waarom noemt iedereen die Bernhardt eigenlijk Prins ?
Is dat een soort titel waar hij opa gestudeerd is of zo?

ZZP-er | 27-03-19 | 21:50 | 2

Prinsen en Elfjes bestaat alleen in sprookjes, dus laten we nu alstublieft ophouden met dat achterlijk gedoe.

ZZP-er | 27-03-19 | 21:51

@ZZP-er | 27-03-19 | 21:51:
Precies. Ze heten Alexander von Amsberg en Bernhard van Vollenhoven. Dat sneue gekruip van de monarchisten is echt pathetisch.

Superkwatta | 27-03-19 | 21:59

er gaat er maar eentje lachen, dus bernard jr en zijn familie van teert al honderden jaren op onze zak.

bert.s | 27-03-19 | 21:50

Als de Oranjes iets willen.....

Einde van de Domheid | 27-03-19 | 21:50

Een milieuramp.
De uitstoot van die race monsters daar bij opgeteld uitstoot van de bezoekers die massaal in hun auto richting Zandvoort scheuren.
Maar ik moet opzouten met mijn open haard.

botbot | 27-03-19 | 21:50 | 2

Van u had ik beter verwacht. U doet een onderbuikje en daar aggeert u meestal voornamelijk op.

Promedio | 27-03-19 | 22:14

@Promedio | 27-03-19 | 22:14:
Nee hoor, als je tig miljarden uit de portemonnee uit de burgers klopt voor een amper schoner milieu moet je als overheid consequent zijn en deze races niet faciliteren.

botbot | 27-03-19 | 22:38

De prins gaat hier grof geld mee verdienen... wat ik je brom....

kat-de-kat | 27-03-19 | 21:49

Ik wacht effe de voorkeur van Jette en Klaver af...

Jimmy Mc Clure | 27-03-19 | 21:49

Van Assen naar Scheveningen rijden als race. Spannender, je kan meer bezoekers kwijt,geen problemen met het verkeer, iedereen kan komen kijken, dorpen en steden kunne dingen naar de rol van pit stop plaats, geen saaie rondjes meer, geen verbouwing e.d nodig..

Mark_D_NL | 27-03-19 | 21:48 | 1

Spannende pitstops ga je dan krijgen zeg...

Behangdelul | 28-03-19 | 00:20

Zandvoort UITHOEK van Nederland. Assen top bereikbaar (B DK D) en is klaar!

Verderkijkert | 27-03-19 | 21:46

Assen natuurlijk, een no-brainer.

Superkwatta | 27-03-19 | 21:45

Assen heeft het rond en lijkt er zelfs geld aan over te houden. De organisatie is ook een stuk professioneler. Draaiboek voor de DutchTT kan zo uit de kast en aangepast worden naar DutchGP (zowel voor circuit, degemeente, de binnenstad, provincie en rijkswaterstaat)

civilian | 27-03-19 | 21:44

Die hele F1 zal me roesten, maar als ik het objectief bekijk, lijkt me dit een heel erg Assen-promopraatje? Zeker als je die tabel met cijfertjes eens bekijkt. Hoop nattevingerwerk hoor. Vooral onder de kop 'Publiek geld Infra..'. Voor Assen worden jaarlijks 0,0 extra treinen en bussen ingezet? Knap hoor. En eventjes 10 miljoen neerzetten voor 'infra omliggende gemeentes', ja dan gaat het hard.

Zijkweif | 27-03-19 | 21:44 | 4

@Stormageddon | 27-03-19 | 22:01:
Even googlen levert me al op dat tijdens TT-weekenden zowel extra treinen als bussen rijden . Dus dat klopt niet. En dan het 'die worden gewoon betaald door de bezoekers'. Als je daarmee bedoelt dat bezoekers gewoon voor de bus betalen met hun chipkaart, dan zou dat toch ook voor Zandvoort gelden? Nogmaals, ik ben geen F1 fan en heb geen voorkeur, maar vergelijkingen moeten wel kloppen, wat mij betreft. En als dat zo duidelijk niet het geval is, werkt dat eerder tegen dan voor.

Zijkweif | 27-03-19 | 22:40

@Zijkweif | 27-03-19 | 22:40:
Nou, dat is dan nog niet zo lang, want vroeger reden er nooit extra treinen voor de TT. Wel extra nachttreinen naar Groningen, op de vrijdag. De reguliere treinen werden hooguit wat langer gemaakt. En Pendeldiensten met de bus van centrum naar circuit. Was voor de DVM vroeger lekker verdienen. Maar dan nog, het zijn geen kosten voor de organisatie als zodanig. Noch voor Zandvoort, noch voor Assen. Maar ja, een bus naar Zandvoort gaat in Zandvoort ook in de file staan, dus dat schiet niet op. En extra treinen naar Zandvoort lijkt me logistiek ook niet heel makkelijk. Ken je het station Zandvoort? Daar kun je niet zoveel kwijt, en de trein moet over hetzelfde spoortje weer terug naar Haarlem. Bij Assen kunnen ze de extra treinen heel makkelijk op rangeerterrein Onnen kwijt. Dus ook qua OV is Assen de betere keus.

Stormageddon | 27-03-19 | 23:01
▼ 1 antwoord verborgen

Voor prins Bril is dit lauter een speculatie project. Geld is het credo. En zolang die Lammers niet boven de boarding uitreikt kan hij beter weer met een DAF + kinderzitje de slipbaan op

Sprinkhaan | 27-03-19 | 21:43

€300 voor een kaartje? Yikes...

Muxje | 27-03-19 | 21:42 | 2

Haha voor een beetje uitzicht redt U het daar niet mee hoor.

Berbaar | 27-03-19 | 21:47

Als het die knakker Van Vollenhoven ernst is, dan lapt hij die ontbrekende centjes maar mooi uit eigen portemonnee. Hij heeft er dus zelf ook geen enkel vertrouwen in, noch zijn familie, noch zijn racevriendjes, noch zijn vastgoedvriendjes en aanverwante onderwereldfiguren. Dat zou de FOM ook genoeg moeten zeggen.

Stormageddon | 27-03-19 | 21:41

Heerenveen - schaatsen. Assen - TT. Zandvoort - F1.

lirft | 27-03-19 | 21:40 | 4

Rotterdam- voetbal.

Superior Bastard | 27-03-19 | 21:58

@Superior Bastard | 27-03-19 | 21:58:
Amsterdam - boekenbal

keestelpro | 27-03-19 | 22:00
▼ 1 antwoord verborgen

Qua bereikbaarheid lijkt me de keus niet moeilijk.
Maar ach, het maakt mij geen moer uit. Ze doen hun best maar.

HoerieHarry | 27-03-19 | 21:40 | 4

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:42:
Maar aan de andere kant vind ik dat circuit wat betreft de history wel de beste keus.

HoerieHarry | 27-03-19 | 21:48

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:42:
Bij slecht weer ook.

Stormageddon | 27-03-19 | 22:07
▼ 1 antwoord verborgen

Als geboren Drent ben ik uiteraard voor Assen, maar toch vind ik het circuit van Zandvoort veel spannender. Dus Zandvoort.
Moeilijke keuze maar ook niet, want de GP gaat echt niet naar Assen.
Who the fuck is Assen?

ZZP-er | 27-03-19 | 21:40 | 4

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:43:
OK: Assen !

ZZP-er | 27-03-19 | 21:48

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:43: Zo is het. En ik vind 'Amsterdam Stonehenge' serieus een mooie naam voor het F1 event!
Nota bene: als je op Eindhoven Airport landt is de eerste kiosk die je tegenkomt een 'welcome in Amsterdam' souvenir winkeltje.

keestelpro | 27-03-19 | 21:52

@ZZP-er,
U bent kennelijk direct na uw geboorte verwijderd uit Drenthe?

rijk | 28-03-19 | 14:14
▼ 1 antwoord verborgen

Drenthe! Als jullie maar wel beloven dat je weer weggaat.

Superior Bastard | 27-03-19 | 21:36 | 4

Het begint alweer lekker gastvrij.

MickeyGouda | 27-03-19 | 21:41
▼ 1 antwoord verborgen

Zandvoort was natuurlijk altijd autosport, maar er werden óók wat rondjes gedraaid met motoren. Herbert Spahn, eerst op BMW, later met een Kawasaki. Die man kende het circuit alsof ie het zelf aangelegd had. Mooie tijden.

hotnot | 27-03-19 | 21:36 | 3

Hans Spaan kon er ook wat van.

Superkwatta | 27-03-19 | 21:48

kunnen ze niet gewoon een rondje ijselmeer rijden?

chariovalda | 27-03-19 | 21:33 | 1

Een paar keer op en neer de Afsluitdijk, voor het betere bochtenwerk.

PindaPoep | 27-03-19 | 22:04

Vergeet niet dat die nare prins met achterlijke bril er goed garen bij spint als de F1 naar Zandvoort gaat. Met de F1 is het circuit toch meer waard. Dus alleen daar al om zou het naar Assen moeten.

Gemeen Mosje | 27-03-19 | 21:31 | 1

De Zandvoortse beurs is nog steeds leeg.
Bedroefd ploegde de prins zich door het zand voort.

rijk | 28-03-19 | 14:09

Het is helemaal geen "Amsterdammers versus Achterhoek" of "elite vs volk". Zelfs Amsterdammers willen dat de F1 naar Assen gaat. Alleen nep-amsterdammers zoals die prins willen dat de F1 naar Zandvoort komt.

Controllos | 27-03-19 | 21:30 | 1

Achterhoek en Assen liggen letterlijk mijlen uit elkaar.

FrankVeer | 27-03-19 | 21:58

Assen mits ze iedereen die uit de Randstad komt tegenhouden bij de IJssel. Anders mag dat benzinecircus w.m.b opbokken

Wc-kip | 27-03-19 | 21:30 | 4

Dat worden heel wat blokkeerdrentenaren met een wangslijm probleem.

keestelpro | 27-03-19 | 22:08

@De musso linie | 27-03-19 | 21:59: berbaar wordt nooit moe van het afkraken van de gewone man, zoals de vvd nooit moe wordt van het financieel uitknijpen ervan.
Het ideaal zijn dagloners: zijn ze ziek, dan komen ze ook niet meer door de fabriekspoort, dan hoef je ze ook niet te betalen. Tegenwoordig heet het zzp.

Analia von Solmsch | 27-03-19 | 22:09
▼ 1 antwoord verborgen

Zandvoort gaat het niet worden, Assen heeft 21 bochten.

Gokmaar | 27-03-19 | 21:29

Nee, geen Assen of Zandvoort. De F1 terug naar de Nürburgring Nordschleife, ook wel de groene hel genoemd. Dat zou veel mooier zijn.

Brabeaulander | 27-03-19 | 21:29 | 3

Te veel krankzinnig lange rechte stukken. Daar gaan de snelste auto's kilometers uitlopen op de rest. Weinig inhaalmanoeuvre's. Ook oersaai voor het publiek want de wagens komen maar een paar keer voorbij.
-edit- Sorry het parcout kan ook ingekort worden, niet goed gelezen!

keestelpro | 27-03-19 | 21:47

Heeft geen FIA rating voor F1 en gaat die ook nooit krijgen dus dat is l*lkoek verder.

Berbaar | 27-03-19 | 21:51

Op 17 juli 2012 is de Nürburgring is failliet verklaard.

rijk | 28-03-19 | 14:03

In de file naar Zandvoort op je mobiel naar de race kijken. Ben je er wel bijna bijgeweest.

Wim Venijn | 27-03-19 | 21:27

Lol, met ratio, argumenten en cijfers de F1 proberen te duiden.

Harry Turtle | 27-03-19 | 21:25

Boeien. Als we maar naar Max kunnen koekeloeren in eigen achtertuin. Misschien wel leuk voor Assen dat het Noorden ook een keer wat heeft. Al is een zomerrace in Zandvoort ook goed qua beelden.

HypodePipo | 27-03-19 | 21:25

Ik vind beide race circuits niet meer van deze tijd. Ik mis 30km, 60km, en 100km zones, verkeersdrempels en bloembak chicane's.

keestelpro | 27-03-19 | 21:25 | 2

Ik mis op de versnelling afremmen in een Octavia met versnellingen. Maar dat is een denk tank insidertje. Dus ik ben gek.

FijneDik | 27-03-19 | 21:28

En een milieuzone.

nelson | 27-03-19 | 22:02

Pitspoezen hebben prioriteit.

padbuffel | 27-03-19 | 21:25

De vogel NAM het allemaal met een paar korreltjes zout. Vandaar dat zijn eitjes ook smaken.

Grappen maken zuigt.

FijneDik | 27-03-19 | 21:23

Assen is andere kant van de wereld in de beleving van de Randstad wappies. Dus Zandvoort.

raskol | 27-03-19 | 21:22 | 3

Gewoon naar Spa.
Is om de hoek en over een paar jaar zie je dat sneue Max clubje er ook niet meer.

Berbaar | 27-03-19 | 21:25

Nah, de echte fans openen wel ff Google maps om het op te zoeken. ;-)
Hup Assen !!

hotmint | 27-03-19 | 23:32

En dat terwijl de F1 niet zonder assen kan.

Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:22 | 4

@Glasgow Argus | 27-03-19 | 21:28: Haha goeie tip. Ik zal er aan denken als ik daar met een zwarte cross.

keestelpro | 27-03-19 | 21:37
▼ 1 antwoord verborgen

Het valt natuurlijk wel op hoe dienstbaar de NPO is aan het Koningshuis.

SugarCandyMountain | 27-03-19 | 21:20 | 1

Inderdaad! Suc6 alvast met je carrière als omroepsman.

FijneDik | 27-03-19 | 21:26

Assen natuurlijk, laat de vastgoedprins lekker rotten met zijn subsidies.

Stoep | 27-03-19 | 21:20 | 1

Alleen daarom, voor de rest maakt het mij niet uit waar ze gaan rijden, Duindigt kan ook nog.

Vonkentrekker | 27-03-19 | 21:27

Duidelijk, het wordt Zandvoort. Immers, fuck de belastingbetaler, fuck logica, fuck de F1 fan en F1 zelf.

Goofy Goofball | 27-03-19 | 21:20

Damon Hill was terecht boos op Schumacher, met zijn zogenaamd onopzettelijke botsing waardoor Hill geen kampioen werd. Voor de rest was Schumacher natuurlijk wel een UberBoss.

SugarCandyMountain | 27-03-19 | 21:18 | 1

Hill moet niet zeiken, hij had net 3 overwinningen kado gekregen van de FIA.

Harry Turtle | 27-03-19 | 21:29

Gewoon niet doen.
Wie zit er op te wachten om tussen tig-duizend Verstappen tokkies te gaan staan.
Gewoon NIET!

Berbaar | 27-03-19 | 21:18 | 6

F1 fans zijn alles behalve tokkies. Kan menig ‘voetbalfan’ nog wat van leren.

יו&#1465 | 27-03-19 | 23:20

Ach jezus, GeenStijls in de gang staande natte hond, staat ook weer tokkie te blaffen als het vervelende mormel dat het is.

Vermoeiend!

Dr.Tatta.Macamba | 28-03-19 | 05:05

Hoe meer Assen des te minder tokkies.

Wekkertje | 28-03-19 | 06:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Het volk wil Assen. Lijkt me logisch dat het Zandvoort wordt.

keestelpro | 27-03-19 | 21:17 | 1

Assen is plat en breed. Zandvoort glooit en bevat meer technische bochten. Misschien is het voor een F1 wagen anders maar met een straatautos is Assen maar saai om te rijden en Zandvoort behoorlijk spannend.

niet-creatief | 28-03-19 | 09:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken