Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kiesraad: 'Stemmentellen GeenPeil MAG gewoon'

HOERA. Belangrijke mail in de inbox.

heul belangrijk, jonguh

En die belangrijke mail gaan wij even compleet geknipplakt hieronder want HIEP HOI HET IS OFFICIEEL. Wat we eigenlijk al wisten (want vijf jaar geleden naar volle tevredenheid getest) is vandaag opnieuw zwartopwit bevestigd. Stemmentellen voor GeenPeil is 100% legit en toegestaan volgens de wet. Hiephiep hoera. U kunt hier aanmelden als STEMMENTELLER, en de democratie redden.

(HIERRR screenshot voor bewijs) 

1. Is het burgers toegestaan om bij het tellen van de stemmen aanwezig te zijn?
Dat klopt. In de Kieswet (art. J 35) staat dat ‘kiezers bevoegd zijn in het stemlokaal te vertoeven, voor zover de orde daardoor niet wordt verstoord en de voortgang van de zitting niet wordt belemmerd.’ Dit geldt voor de stemming, tot 21.00 uur, én voor het tellen, na 21.00 uur. 

2. Klopt het dat de voorzitter van het stembureau de uitkomst van de stemopneming moet meedelen aan de aanwezigen?
Klopt. Ook dat is geregeld in de Kieswet (zie art. N 5).

3. Is het burgers die aanwezig zijn bij het tellen van de stemmen toegestaan deze informatie door te geven aan GeenPeil?
Ja, zij het dat we er op willen wijzen dat er op Europees niveau is besloten dat er van overheidswege geen uitslagen bekend mogen worden gemaakt voordat de laatste stembussen ergens in Europa zijn gesloten (dat is feitelijk zondagavond 26 mei om 23.00 uur). De gedachte hierachter is dat kiezers anders beïnvloed kunnen worden in hun stem door de stemgang in een ander Europees land. 

4. Wat kunnen kiezers doen als hen de toegang tot het stembureau geweigerd wordt?
Dan kunnen zij wijzen op het art. Kieswet, art. J 35. Of desnoods even contact opnemen met de betreffende gemeente.

5. Is het burgers van onder de 18 toegestaan aanwezig te zijn bij het tellen van de stemmen?
Strikt genomen niet, omdat in de Kieswet gesproken staat over het aanwezig mogen zijn van ‘kiezers’. 

6. Wij snappen dat het voor stembureaus vervelend kan zijn als er na negenen nog mensen binnenkomen terwijl er druk geteld wordt en zullen onze vrijwilligers op het hart drukken voor negen uur zich al op hun bureau te melden, maar is het formeel toegestaan na 21:00 uur nog binnen te komen tijdens het tellen van de stemmen?
Dat is toegestaan. Uiteraard is het wel aan de voorzitter om erop toe te zien dat de voortgang van de zitting niet wordt belemmerd, maar dat zal/mag geen reden zijn om na 21.00 uur geen kiezers meer toe te laten. 

Reaguursels

Inloggen

Delden doet mee, ik heb er zin in.

OuweDouwe | 14-05-19 | 22:11

Zeer divers stelletje die Kiesraad.

Julianalaan | 14-05-19 | 19:08

Hmmmm Geenstijl....... zou het interessant vinden wie er dan tegen zou zijn is dit ook bekent?

Rene046 | 14-05-19 | 18:08

Ik ben ook aanwezig in mijn stem bureau.
Ben tot nu dus nog de enigste.
Ik beloof mijn best te doen.

Gokmaar | 14-05-19 | 16:51 | 1

Als je maar je best doet.
Zet 'm op en laat je niet kisten! :-D

RickyLaRue | 14-05-19 | 17:11

Zin in!

RickRD | 14-05-19 | 16:43

Puntje van orde, betreft NL expats en dergelijke, die hebben hun stem al kunnen afgeven door het stembiljet aan de NL ambassade in het woonland te sturen, worden die in 's-Gravenhage geteld, of op deze ambassade?

H. Drievuldigheid | 14-05-19 | 16:26 | 1

Da's een goeie.. ik woon in DE en mijn stem ligt al op de mat in Berlijn. Stem gaat volgens mij via de gemeente Den Haag. Iedere ambassade zou dan evtl. als individuele stembureaus worden behandelt.

mazel_tov | 14-05-19 | 16:43

LOL heb dit draadje even door gelezen, maar die stormagedon laat zich wel lekker opnaaien.. laat je toch niet zo gaan beste reaguurder, trollen zijn blij met jou.
Laat ze..
Het zijn pro eu gasten. En doodsbang.

Gokmaar | 14-05-19 | 16:06

Natuurlijk mag dat. Staat toch gewoon in de wet?

Ignatius J Reilly | 14-05-19 | 15:41

Iemand een idee tot hoe laat dat 'stemmentellen' gemiddeld duurt?

desmodus | 14-05-19 | 15:37 | 1

Dat hangt van het aantal uitgebrachte stemmen af. Gemiddeld 500 per stembureau, dus u kunt rond 11 uur aan het bier.

RickRD | 14-05-19 | 16:44

Dat stemmentellen, dat is dus "ter controle"?
Wat een paranoide gedoe zeg. Werkelijk!

Maar goed, het heeft uiteraard geen enkele functie, dat weten we allemaal echt wel, of wil men met deze actie het sentiment aanjagen als zouden we hier in Nederland op Erdoganeske manier met stemmen frauderen? Past allemaal naadloos in het grotere plaatje van het in diskrediet brengen van de overheid, de EU en de democratische instituties. Ik denk dat het daar vandaan komt, dit bizarre en onzinnige idee. Om baudets complot-fantasie kracht bij te zetten, dat we "van binnenuit bedreigd worden" door een elite van gespuis dat het slecht voorheeft met de man in de straat. Ik kan geen andere reden bedenken voor deze flauwekul. Het instellen van een controle wekt de indruk dat hier een controle nodig zou zijn, etc etc.

Beste_Landgenoten | 14-05-19 | 15:24 | 5

De enige die het slecht voorheeft met de man in de straat heet Baudet.

Red shirt | 14-05-19 | 17:07

Nee hoor, gewoon een uitslagenavond, meer niet, en dat mag. En deelname is niet verplicht, en de uitslag bekijken ook niet. Dus dit gezeik van je is ook onnodig

haddem | 14-05-19 | 18:50

@Urotsokudoji | 14-05-19 | 15:46:
Helemaal niet. Je bewering alleen al tekent je geestelijke kwaal: paranoia. En dan nog: Deze telling lijkt mij niet het doel van "controle" dienend, want de organisatoren ervan weten dat in NL geen stembusfraude wordt gepleegd. Dus kan je concuderen dat het gaat om een afgeleid doel: Een sfeertje kweken alsof het hier nodig zou zijn, wat weer tot doel kan hebben de boel op te stoken. Als je bij iedere stembus een soldaat neerzet beginnen mensen vanzelf te denken dat het een corrupte bende is. Het lijkt mij niks anders dan pure pesterij.

Beste_Landgenoten | 14-05-19 | 20:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou graag weten op welke kieskantoor ik wordt verwacht opdat ik niet te laat kom. Mijn mailbox is nog erg leeg.

spinselsinjehoofd | 14-05-19 | 15:15 | 3

Je moet zelf een bureau aangeven waar je als teller wil zijn
waarismijnstemlokaal punt nl

Tuinhekje | 14-05-19 | 15:28

21.00u op Schiermonnikoog!

Thijsz | 14-05-19 | 15:28

@Thijsz | 14-05-19 | 15:28:
Dan moet je inderdaad om 21:00 binnen zijn, want het tellen op Schier is in een half uurtje klaar. Kun je meteen door naar de Tox Bar.

Stormageddon | 14-05-19 | 23:28

Mijn complimenten! Heel bijzonder hoe een relatief kleine speler als Geenstijl politieke relevantie realiseert.

very_bad_poet | 14-05-19 | 15:11 | 1

Relevantie / Transparantie / Kritisch vermogen: anyway, goed werk!

very_bad_poet | 14-05-19 | 15:14

Valt me op dat de Demagogen66 niet over de EU spreken bij deze verkiezingen, ze zijn "voor Europa".
Andersom, als je tegen Europa zou zijn, ben je dan incontinent of anticontinent?

Monkey Cabbage | 14-05-19 | 15:09

Op zich niets op tegen maar laten wij realistisch zijn: Nederland heeft niets in te brengen. Het volk stemt grosso modo toch op de gevestigde orde, dus meer EUSSR, meer klimafaat, meer neoliberalisme met als gevolg dat de portemonnee nog leger wordt en de arbeid nog minder wordt betaald.

ProAsfalt | 14-05-19 | 15:09 | 2

Hongarije is het ideale land voor je.

Beste_Landgenoten | 14-05-19 | 15:18

Wat is het idee achter dat stemmentellen?
Wordt de zaak niet vertrouwd of zoiets?
Rutte is geen Erdogan.

Beste_Landgenoten | 14-05-19 | 15:06 | 7

Controleren is geen wantrouwen maar een bevestiging van het vertrouwen.
Daarom wordt er gecontroleerd.

Tuinhekje | 14-05-19 | 15:29

Wij, burgers van Nederland hebben het recht om de uitslag dezelfde avond te weten... Dusss

Thijsz | 14-05-19 | 15:30

@Beste_Landgenoten | 14-05-19 | 15:29:
Tja, in dat geval zouden peilingen ook verboden moeten worden, die kunnen de kiezer ook beïnvloeden. En dan nog? Kiezen, het woord zegt het al, is een keuze maken. Bij een gezond besluit hoort het meewegen van de mening van anderen. De hele aanloop naar ieder soort verkiezing is een groot circus van mensen die andere mensen proberen te overtuigen om voor een bepaalde partij te kiezen ("campagne's"). Dan lijkt het mij geen probleem om ook de keuze van je buurman (buurland) mee te wegen in je persoonlijke besluit.

BestWelVriendelijk | 14-05-19 | 15:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi dat de Kiesraad nog op de bres staat voor onze democratie. Maar hoelang nog? Betrokken burgers, dat moeten we toch niet willen met z’n allen...

Stijlicoon | 14-05-19 | 15:05

Wat een aluhoedjes en complotdenkers hier. Ik heb al vaker stemmen geteld. Zie je eens mensen van buiten je bubbel keurig een taak uitvoeren volgens de regels.

Diotima | 14-05-19 | 15:04 | 1

Ja. In die zin moet je ook gewoon een beetje vertrouwen in je medemens hebben inderdaad.

overVecht | 14-05-19 | 15:06

Aangemeld, is het een idee om een interactive kaart te maken met aanmeldingen? zodat we weten waar er nog tellers missen? Of staat dit al op het schema?

SlijkhuiS | 14-05-19 | 15:04 | 3

Is het idee dat jij verdomme GS wat vaker bezoekt!? Elk topic staat dat ding erbij... alleen nu een keer niet.

overVecht | 14-05-19 | 15:05

Tsja. Als je verder niks te doen hebt en je vriend/vriendin heeft geen zin in een avondje sex dan kan je inderdaad altijd nog die stemmentelling gaan bijwonen

Michael03 | 14-05-19 | 15:03 | 1

Ja. Of reaguurder worden... nog altijd een gradatie kanslozer dan stemmenteller.

overVecht | 14-05-19 | 15:04

De E.U. doet er echt werkelijk alles aan om ervoor te zorgen dat u maar gaat stemmen. Ik hoorde vandaag op BNR dat je zelfs met een paspoort dat 5 jaar verlopen is nog je stem mag uitbrengen... Think about that.

Thuisblijven = afstraffen. Stemmen = de E.U. erkennen en belonen.

De Libertariër | 14-05-19 | 15:01 | 6

Juist omdat er zo'n lage opkomst is voor de EP verkiezingen is het van belang om te gaan stemmen als je tegen de EU bent. Niet stemmen houdt alleen de status que in stand.

yawni | 14-05-19 | 15:33

@Max Headroom | 14-05-19 | 15:19:

Wellicht. Belachelijker dan de notie dat wel gaan stemmen verandering brengt, is het echter totaal niet.

De Libertariër | 14-05-19 | 16:54

@yawni | 14-05-19 | 15:33:

Wel stemmen ook. Begrijpt nou helemaal niemand hoe de E.U. werkt? Het is een kopie van het USSR model. Alleen de Commissie mag wetsvoorstellen indienen. En de commissie is niet verkiesbaar. Ergo: wie in het parlement zit maakt geen ene reet uit. Het maximaal haalbare is... jawel... exacte handhaving van de status quo. U denkt toch niet werkelijk dat de Commissie wetsvoorstellen het parlement in zal loodsen ter stemming... die de E.U. in de achteruit zetten?

De status quo is PER DEFINITIE niet te veranderen.

De Libertariër | 14-05-19 | 16:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Denk dat ik overdag ga stemmen en dan even een handje ga geven aan de voorzitter, waarbij ik alvast even aankondig dat ik 's avonds terugkom om het tellen mee te maken.

Poesmobiel | 14-05-19 | 14:48 | 1

Kan geen kwaad. Was ook mijn idee.

RickRD | 14-05-19 | 16:47

En misschien zie ik wel iets over het hoofd maar dan hoor ik het ook graag.

overVecht | 14-05-19 | 14:45 | 4

@kwark001 | 14-05-19 | 14:48:

Ik woon vlakbij een bibliotheek maar daar heb ik een gebiedsverbod omdat ik op een hele boekenstelling stickers van Mein Kampf had geplakt.... kenissen en vrienden heb ik niet.

overVecht | 14-05-19 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
RickyLaRue | 14-05-19 | 14:44 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Zolang ik op de Ipad of Iphone nog altijd mezelf niet kan opgeven is er voor nu nog steeds niemand in Baarn die die taak op zich wil nemen. Fix dat nou eens lieve mensen van de GS.

overVecht | 14-05-19 | 14:44 | 8

Bij mij ging het tot drie keer mis met outlook. Poging 4 met Gmail was meteen raak.

hustler01 | 14-05-19 | 15:51

Heb me ook via ff en iPad opgegeven. Geen enkel probleem mee gehad.

WijnVlekWrijver | 14-05-19 | 18:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Leuk. Spannend.

Mij ontgaat de doelstelling eigenlijk. Ik mag toch hopen dat we allemaal wel weten dat de democratische rechtsstaat hier in Nederland goed geregeld is.

Dus ja. Ik ben geenszins van plan om na 21:00 te gaan wachten om de uitslag aan te horen. Prima dat we effe wachten tot de andere Europese landen ook gestemd hebben.

Het zal best zijn dat veel reaguurders SP of PVV of FVD gaan stemmen. Die zullen dus ook zeteltjes pakken in het parlement.

En dan. En nu? Ze gaan daar lekker geld opstrijken en niets doen. Nou. Tel je winst.

Eerder vandaag nog een peiling over Nexit. De ruime meerderheid wil in de EU blijven. Een percentage weet het niet. En een ruime minderheid van 29% wil uit de EU.

Erg logisch overigens want Nederland is juist één van de landen die enorm profiteert van de "single market" van de regulering e.d.

De mensen die desondanks toch perse weg willen uit de EU doen dat uit rancune omdat ze ergens van balen ofzo. Of omdat ze eraan kunnen verdienen. Ja ook dat kan. Of omdat ze geen flauw idee hebben dat de baten van de EU niet de jaarlijkse contributie van 1% BNP is minus de subsidies maar de handel die mogelijk wordt gemaakt door de EU.

Ja en als je dat niet kan snappen dan stem je PVV of SP. Dat sowieso. Als je FvD stemt en je snapt dat niet. Dan denk ik dat de FvD jou enorm gaat teleurstellen. FvD stemt steevast enorm rechts en enorm kapitalistische. De proza van Thierry Baudet klinkt misschien allemaal prachtig maar bij de FvD is men echt rechts en dus voor kapitalisme en eigenlijk dus ook voor de "single market". De rest is voor de bühne.

Andrew Deen | 14-05-19 | 14:43 | 28

@Stormageddon | 14-05-19 | 17:12:
Denk even aan de VS, en hoe het daar gaat. Is dat dan allemaal 1 grote ellende? Denk je dat die staten afzonderlijk dezelfde krachtige positie hadden kunnen hebben? No fokking way. Samenwerking in een "machtsblok" is absoluut zinvol.

Weet jij waarom Poetin zo zijn stinkende best doet om de EU af te breken, waarom hij al die moeite doet om RT de godganse dag te laten inzzomen op alle controverse en demonstraties hier? Wat denk je zelf? Waarom is die EU de enorme inspanningen van Poetin waard? Misschien omdat Poetin WEET hoe sterk en krachtig de EU als eenheid is. Daar heeft hij last van. China: Idem. Koopt de haven van Athene op en als het kan nog veel meer. Er zijn zoveel Chinezen die allemaal graag vastgoed opkopen hier, dat we vrij snel naar het pijpen kunnen dansen van die grote communistische controle-staat. Tenzij we samenwerken en naar buiten toe een eenheid zijn. Dat je deze simpele feiten niet begrijpt zegt best veel. Dat zegt dat je intelligent genoeg bent om het te kunnen weten maar dat je graag die feiten keihard negeert omdat je een andere wens hebt. Eentje die waarschijnlijk meer te maken heeft met angst voor alles wat ons vreemd is. Rechtse mensen zijn bange mensen. Bang voor de toekomst, veranderingen, hun plekje op aarde. Het is zelfs wetenschappelijk - maar wie gelooft dat nog - aangetoond dat rechtse mensen banger zijn aangelegd dan linkse. Kijk naar Baudet, een opperbangerd. Voor alles. En nog te schijterig - letterlijk - om bij een interne ruzie zijn ballen te laten zien. Nee dan zit hij met buikgriep op de pot.

Beste_Landgenoten | 14-05-19 | 20:51

@Beste_Landgenoten | 14-05-19 | 20:51:
In de VS hebben ze een grondwet (die ook daadwerkelijk wat voorstelt, want ze hebben een constitutioneel hof) waarbij het recht op secessie is vastgelegd. De staten kunnen dus grondwettelijk besluiten uit de federatie te stappen, zonder dat de overige 49 er iets over te zeggen hebben en zonder dat de federale regering daar iets aan kan doen. Dit in tegenstelling tot het idiote idee van jouw grote Partij Leider om lidmaatschap van de EU in de grondwet te verankeren. Krankzinnig. De VS zijn, in die zin, een veel vrijere statenbond dan wat de EU en jouw Leiders willen worden.

En dan ga je weer de mist in met je semantiek. Samenwerking als soevereine autonome staten is niks mee. Hebben de Europese landen ook 50 jaar lang gedaan voordat het federale gedrocht EU werd ingevoerd. Dat was 50 jaar lang een prima verbond van samenwerkende autonome, soevereine democratische staten en als zodanig een machtsblok van economische betekenis. De enige betekenis die er toe doet. De rest is bullshit en en politiek macht is alleen voor mensen met machtshonger die te weinig seks hebben.

So what als de Chinezen havens kopen. Ze moeten de poen blijkbaar ergens laten. Prima, breng maar hier. Daarmee krijgen ze heus geen stemrecht in dit land en krijgen ze heus niet meer invloed en we gaan heus geen wetten voor ze veranderen, tenminste, als we zelf nog over eigen onze wetten gaan. Als jij je zin krijgt en alle macht verdwijnt naar een ongekozen commissie in Brussel die onze wetten maakt, dan is een borreltje tussen Xi Jinping en Frans Timmermans een groter gevaar dan als we gewoon soeverein zijn en de Brusselse kul kunnen negeren. Maar dat is precies de crux. Jij bemt zo’n top-down mannetje die denkt in piramides van macht en wilt tegen de ene grote boze macht een minstens even grote macht (die jij dan “vriendelijk” zou noemen, maar in wezen net zo boos) zetten.

Jij bent bang voor oosterse spoken. Je eigen irrationele angst voor grote boze buitenlandse dictaturen die alleen bedwongen kan worden door EXACT dezelfde dictatuur voor eigen continent te bouwen. Nee, dat schiet lekker op. Als China te dealen heeft met 28 soevereine landen die elk hun eigen koers kunnen varen moeten ze 28 verschillende strategieën hebben. Als ze alleen met Frans Timmermans te maken hebben dan zijn ze met een paar kisten namaakwhisky en een penthouse in Hongkong klaar en worden de Europese landen verneukt.
Als onafhankelijk, soeverein en autonoom klein land hebben we veel meer in de melk brokkelen en hebben we een veel betere onderhandelingspositie dan als provincie van Europa. Ook binnen Europa.

Ik ben niet bang voor het vreemde, jij bent het. Jij bent bang dat we worden opgeslokt door grote, duistere, buitenlandse oosterse machten, en om je te wapenen daartegen wil je opgeslokt worden door nog veel duisterder en net zo buitenlandse en voor een groot deel ook oostelijke machten. Echt, de valse tegenstelling die je hebt opgeworpen is ridicuul en achterlijk.

Je moet je principes wat op orde brengen (evenals je semantiek), want je spreekt jezelf op zoveel fundamentele punten zo gigantisch tegen, er is bijna geen beginnen aan.

Stormageddon | 15-05-19 | 00:00

@Stormageddon | 15-05-19 | 00:00:

"Jij bemt zo’n top-down mannetje die denkt in piramides van macht en wilt tegen de ene grote boze macht een minstens even grote macht (die jij dan “vriendelijk” zou noemen, maar in wezen net zo boos) zetten."

Nou nee. De manier waarop China (en Rusland) werken is diametraal anders dan hoe we in de EU werken, het is totaal onvergelijkbaar. China en Rusland zijn extreem centraal geleide landen, kennen een 1-partijsysteem met een onbreekbare machtsconcentratie. De EU daarentegen is een samenwerkingsverband van 28 vrije, democratische, plurale lidstaten. Dat is een enorm verschil. De EU "dictatuur" daarom gelijkstellen aan de Chinese is werkelijk absurd en Timmermans als grote boeman voorstellen is even absurd.

"Als ze alleen met Frans Timmermans te maken hebben dan zijn ze met een paar kisten namaakwhisky en een penthouse in Hongkong klaar en worden de Europese landen verneukt. "

Dit "says it all". Als je werkelijk denkt dat de macht van een EU commissaris even ver reikt als die van chairman Xi Jinping heb je er niet veel van begrepen. De beslissingen worden hier genomen in het EP, maar vooral en voor 90% in de lidstaten zelf. Het is niet voor niks dat wetten, meestal met een unanieme stemming moeten worden doorgevoerd in de EU. Dat is nogal wat.

Echt, die onzinnige paniekzaaierij over een EU-superstaat is geheel losgezongen van elke werkelijkheid. Maar goed, blijkbaar zijn er veel mensen die in die belachelijke angstzaaierij geloven, aangevoerd door de - ook buiten iedere werkelijkheid opererende - Thierry Baudet bijvoorbeeld. De toespraak van Rutte gister kan ik alleen maar toejuichen. Ga het debat aan met die politieke flapdrol, met die kapotmaker, met die angstzaaier.

Beste_Landgenoten | 15-05-19 | 10:22
▼ 25 antwoorden verborgen

Ik voorzie toch wel van Belemmerden onder die oudere PvdA- stemlokaalvoorzitters. Die zitten daar al 60 jaar en weten niet wat ze overkomt.
En hen wordt iedere dag door de NPO verteld dat GS Nazi is, dus dan is het waar,

Mammeloe | 14-05-19 | 14:39

Mocht ik niet voor vakantie weggeroepen worden door moeders, dan zal ook ik mijn burgerplicht vervullen. +1 dus.

Normpje | 14-05-19 | 14:32

7. Is het toegestaan livestreams van het tellen te starten, dus vanaf het moment ná 21.00 uur dat het tellen begint?

kweethetooknietbeter | 14-05-19 | 14:31 | 1

Leuke vraag. Ja natuurlijk mag dat. Want niet met zoveel woorden verboden om in een stembureau zendapparatuur te gebruiken. Hoofdregel blijft: Niet in de weg lopen of zitten tijdens het stemmentellen tot en met het voorlezen van de uitslag. Plemp je stream url in de comments van het GSTV-Uitslagavonduitzendingstopic op 23 mei. Natuurlijk niet de usual suspects als streamingsite kiezen, want dan zal ongetwijfeld het streamenfeest om 21:00:01 afgelopen zijn wegens nepnieuws. Is er nog ergens een streamingsite die zich zich nimmer laat gelijkschakelen? Ik weet daar verder even niks over, maar wie dat wel weet, mag het zeggen...

F. von Zeikhoven | 14-05-19 | 14:53

Ok gasten, top job!!! Voor iedereen die een hekel aan Boybands, andersomgetinten, een vrolijk filmpje.... to Legit to Quit..... beetje Funky Drummer erbij: Hammertime!!!!! www.youtube.com/watch?v=yJby5kdUlPs

hetgingperongeluk | 14-05-19 | 14:26

Stemmen tellen is blijkbaar OK, maar hoe staat GeenPeil tegenover het antwoord dat "er op Europees niveau is besloten dat er van overheidswege geen uitslagen bekend mogen worden gemaakt voordat de laatste stembussen ergens in Europa zijn gesloten"?

kornexz | 14-05-19 | 14:24 | 4

Is allang bekend. Dat vinden ze ondemocratisch. Ons land. Onze stemmen. Onze uitslagen. Ow en fuck de eu.

BootleggersSmurf | 14-05-19 | 14:31

Het is een gotspe dat we het niet voor elkaar krijgen om in heel Europa op het zelfde moment te gaan stemmen. Dat zegt eigenlijk al genoeg over de deplorabele staat van de eenheid van de Europese Unie, die dus geen unie is.

Bakkeleures | 14-05-19 | 14:43
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen held.
Iedereen gefeliciteerd.

RickTheDick | 14-05-19 | 14:11

Goede zaak jongens, goede zaak.
Heel erg fijn dat er een oogje in het zeil gehouden wordt!

kotelet | 14-05-19 | 14:11

Now it's official - gefeliciteerd GS/GP!

Non_Smoking_Gun | 14-05-19 | 14:08

Freule Eikeltak zal hier vast wel een remedie tegen aan het verzinnen zijn...

Wijze uit het Oosten | 14-05-19 | 14:08

Ik was even bang dat "er van overheidswege geen uitslagen bekend mogen worden gemaakt" ook voor de voorzitter van het stembureau gold. Echter toen bedacht ik mij dat dit geen overheidsfunctie is maar een "gewone" burger. (en daar zijn heel goede redenen voor).

Dlareg | 14-05-19 | 14:07 | 1

Ja over die zin twijfel ik ook. Als de voorzitter een aangestelde ambtenaar wordt, zou dat dan alsnog anders worden?

"Ja, zij het dat we er op willen wijzen dat er op Europees niveau is besloten dat er van overheidswege geen uitslagen bekend mogen worden gemaakt voordat de laatste stembussen ergens in Europa zijn gesloten (dat is feitelijk zondagavond 26 mei om 23.00 uur). De gedachte hierachter is dat kiezers anders beïnvloed kunnen worden in hun stem door de stemgang in een ander Europees land. "

Franque | 14-05-19 | 14:30

Al die moeite voor die paar knullige zetels die Nederland heeft in het EU-parlement?
Dat was mijn eerste gedachte.
Gelukkig kan de niet-deugende mens in mij dit initiatief ten zeerste waarderen.

kwark001 | 14-05-19 | 14:07

Dit wordt natuurlijk ook wel een keer gerepareerd door de elite, net zoals het referendum toen dat hen niet uitkwam. Tot zolang gaan we uitslagen noteren.

Lt. Hubert | 14-05-19 | 14:07 | 1

Maar eerst het gepeupel warm draaien om te aan stemmen voor de EP. Ondertussen is men begonnen met de campagne om het gepeupel er om te wijzen dat in 2020 de orgaanroofwet in gaat en dat vanaf dan uw grondwettelijke zelfbeschikkingsrecht bij het grofvuil staat.

kweethetooknietbeter | 14-05-19 | 14:36

Ik ben in het verleden een aantal keer reaguurders tegengekomen die er stellig van overtuigd waren dat er verkiezingsfraude gepleegd was bij vorige verkiezingen. Mag toch hopen dat zij zich bij een initiatief als dit aansluiten.

RandyBiel | 14-05-19 | 14:05

Zo da's mooi! Ik was al bang dat Rob Jetten de wet had opengebroken met een geitenpad clausule. Het ziet er goed uit voor de democratie dus het worden bange dagen voor de democraten uit 1966.

keestelpro | 14-05-19 | 14:03 | 2

Dat zeg je goed, de democraten uit 1966. Helaas zijn de meesten daarvan al van ons heen gegaan. Die lui liggen, als ze zien hoe Jetten en zijn kornuiten de oorspronkelijke idealen verkwanselen, te tollen in hun graf.

goedverstaander | 14-05-19 | 14:21

Zelfs Rutte heeft hiertegen nog geen inlegvelletje bedacht (hoe lang nog?)

telelezer | 14-05-19 | 15:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken