achtergrond

Geenstijl

NRC versus Die Zeit over campagne Timmerfrans

2 kranten over 1 man die de grootste slagroomtaarthapper van de EU wil worden.

FOTO BOVEN:
Een fragment uit een drieduizend woorden tellende streekroman over de campagne van EU-coryfee Frans Timmermans, geschreven als onverholen machtsporno voor op salonsocialistische koffietafels in de grachtengordel. Timmerfrans wordt door NRC bezongen alsof De Verlosser zelve terug op aarde is gekomen. De ivoren avondcourant mikt op rode oortjes en kranten die met plakkerige pagina’s bij het oud papier gaan vanavond, maar gênante proza als “Zoals vaker in zijn optreden dient de deemoed als opstap voor trots en strijdbaarheid” zal de kritische lezer (als ze die nog hebben) vooral het schaamrood op de kaken brengen.

FOTO ONDER:
Een fragment uit een kritische analyse van de Duitse kwaliteitskrant Die Zeit, waarin ze zich verbazen over precies dezelfde campagne van Hans Brusselmans, omdat alles er omheen overduidelijk een strak georganiseerde en geregisseerde ‘Jubeltrupp’ (ingehuurde juichaapjes - red.) vol ‘cheerleaders‘ (ander woord voor juichaapjes - red.) is, waarbij de krant zich afvraagt: is dit een ‘Wahlkamp’ (stemmenstrijd - red.) of ‘Satire’ (satire met een grote S - red.)? Passanten kijken in ieder geval ‘ratloss’ toe (radeloos, zeg maar zoals u net keek toen u het bovenste fragment uit nrc las en zich afvroeg hoe het toch kan dat zo veel journalisten zulke liklaven van de macht zijn geworden - red.).

Bonuskwoot. Niet alle Nederkranten zijn Fransofiel

Gelukkig hebben we De Telebelg nog, en de daarin schitterende Nausicaa Marbe.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.