'Thijs Hermans bezocht GGZ-kliniek in Heerlen'

Verdachte drie moorden had psychische problemen.
Het ging al een tijdje niet zo lekker met Thijs Hermans, die gisteren werd opgepakt als verdachte van drie moorden, nadat hij op straat was herkend. Meerdere bronnen bevestigen aan de Telegraaf de Limburger dat hij de psychiatrische kliniek Mondriaan in Heerlen in Maastricht heeft bezocht. Eerder vandaag vertelde een buurjongen van Hermans al dat hij kort geleden zijn badkamerdeur heeft ingetrapt. Maar verder is iedereen geschokt. Limburgse buren zagen het totaal niet aankomen en een voormalig werkgever kan het nog steeds niet geloven. Het is nu nog wachten op het rapport waarin Hermans een 'modelpatiënt' genoemd wordt.
UPDATE: Telegraaf noemde verkeerde Mondriaan kliniek, het lijkt om die in Maastricht te gaan.
UPDATE: Het OM bevestigt dat Hermans patiënt was.
UPDATE: Meer info in AD: Moordverdachte Thijs H. zat in sociaal isolement en ondernam zelfmoordpoging. Zijn omgeving vreest dat hij door medicijngebruik in een psychose is geraakt.
Simone weet meer...
Social
Reaguursels
InloggenSluiten, alle GGZ instellingen, de maatschappij kan er allen maar beter van worden.
En weer 4 slachtoffers van antidepressiva.
Je kunt er ook een ' leven' mee verwerven!
test
Man krijgt een hartaanval achter het stuur en rijdt 3 kinderen dood.
Man krijgt een psychose en vermoord 3 mensen.
In beide gevallen alleen slachtoffers.
Ja vind ik ook. Het is betreurenswaardig maar een verkeersongeluk en vermoord worden omdat je je hond uitlaat is eigenlijk hetzelfde en is heel normaal.
Zo bekeken kunnen terroristen er eigenlijk ook niet veel aan doen, die zijn op dat moment in een kunstmatig geïnduceerde religie-psychose. Er zijn eigenlijk helemaal geen daders. Iedereen is slachtoffer. Dat is wel zo eerlijk.
Uit de Telegraaf:
De politie heeft de handen vol aan mensen met uiteenlopende psychische problemen. Het aantal meldingen waarvoor de politie uitrukte is in acht jaar tijd verdubbeld tot 80.000 in 2018. Als een van de oorzaken wordt de kaalslag in de zorg genoemd.
Aha oorzaak is 'kaalslag in de zorg' en oplossing is dus meer geld naar falende zorg?
GGZ heeft weer eens geblunderd, paar mensen door hun falen vermoord en ze vragen weer om meer geld. Je vraagt je af wie er binnen zou moeten zitten.
Dit wordt te gek om los te lopen , de Nederlandse psychiatrie is krankzinnig geworden .
Ik heb zelf een broer met schizofrenie, dus wil even een paar fabeltjes uit de wereld helpen. P.S. Ik keur geen enkele moord goed.
Bij mij is voor 100% zeker dat deze jongen in ieder geval last had van psychoses, aan de verklaringen van de huisgenoten te horen.
- Iemand met schizofrenie kan bij wijze van spreken een maand lang normaal rond lopen, en in een tijdsbestek van uren/een aantal dagen compleet verward raken. Met verward bedoel ik, dat ze zichzelf dus totaal niet meer onder controle hebben en niet meer weten in wat voor wereld ze leven. in dat geval word dan een patiënt opgenomen, in het gunstige geval.
Dus om een verhaal kort te maken, je kan iemand met schizofrenie niet altijd 24/7 opsluiten. Er zijn gevallen die 24/7 begeleiding hebben, maar er zijn ook gevallen waar behandelaars 2/3x per week langs komen om te kijken hoe het met de persoon gaat. Dat ligt aan de ernst van de situatie.
Echter zijn er ook een hoop gevallen die op een wachtlijst staan, en dus NIET onder behandeling staan.
- Iedere psychiatrische patiënt is anders. En iedere psychiatrische patiënt heeft andere medicatie nodig.
Er bestaat géén medicijn tégen psychoses. Echter wel VERSCHILLENDE medicijnen om psychoses te onderdrukken. Helpt het ene niet, gaan ze over op het andere. Net zolang tot de patiënt daar het rustigste op is en de minste bijwerkingen van heeft.
- Mensen met schizofrenie, kunnen als gevolg van hun problemen in een depressie raken en suïcidaal worden.
Mijn broer loopt ook gewoon rond in de stad zoals ieder normaal mens, alleen het verschil met mijn broer is dat hij in een woning woont waar 24/7 begeleiding is, en de begeleiding komt elke dag een praatje maken om te kijken hoe het met die persoon gaat. Als ze zien dat hij in een psychose zit, houden ze hem beter in de gaten TOT ze denken, zo kan het niet meer verder hij moet opgenomen worden.
Máár dit wil dus NIEt zeggen, dat een ernstig feit als deze, altijd kan worden tegengehouden. Hoe triest het ook is.
@ikbengraaganoniem | 10-05-19 | 00:41:
Nog een feitje zodat je weet dat je niet alle mensen met schitzofrenie achter slot en grendel kan zetten.
Bijna 1 op de honderd mensen in Nederland lijdt aan schitzofrenie.
Bron: ypsilon punt org slash feiten-en-cijfers
@ikbengraaganoniem | 10-05-19 | 00:53:
Je zou maar meemaken dat je eigen zoon dit doet onder een psychose en dat heel Twitter en Facebook roept dat het de schuld van jou is.
Veel sterkte aan de nabestaanden van vooral de slachtoffers maar ook van de 'dader'.
@ikbengraag
Met een schizofrene broer ben je nog geen psychiater en weet je ook niet alles van deze Thijs Hermans.
Een gewone misdadiger is ook niet 24 uur per dag misdadig. Marc Dutroux en Mohammed Bouyeri zullen ook wel eens gewoon een praatje met de buren hebben gemaakt of een potje voetbal hebben gespeeld. Toch sluiten we een aantal van hen permanent op.
Als er een kans is dat iemand in een psychose zijn medemensen iets vreselijks aandoet moet je hem binnenhouden. Je krijgt als buitenstaander de indruk dat allerlei psychoten veel te makkelijk op de samenleving worden losgelaten.
@ikbengraaganoniem | 10-05-19 | 02:58: Mag ik me bij u aansluiten?
@JvanDeventer | 10-05-19 | 08:14: het is makkelijk praten en zeggen! Ik heb een zoon die maanden in een psychose zat en waarvan ik vermoedde dat hij beginnende schizofrenie heeft, maanden elke hulpinstantie aangeklopt en gebeld echt maanden geloof het of niet mij is steeds verteld dat hij zelf hulp moest vragen en zich zelf moest aanmelden. Ooit iemand gezien of gehoord, die vanuit zichzelf hulp zoekt? Deze mensen zijn totaal hun weg kwijt en weten niet eens meer wat de werkelijkheid is. Waar ik ook heb aangeklopt, het moest eerst uit de hand lopen voordat ze actie gingen ondernemen. En het liep uit de hand, ging aangifte doen voor mijn eigen kind in de hoop dat i dan werd geholpen. Wat denk je? Ik had geen 112 gebeld dus was er geen spoed ze verwezen me naar veilig thuis, want ik zocht hulp voor mijn zoon en dit was niet het juiste weg werd mij verteld. Ik heb gezien en ervaren he, er is alles mogelijk kwa hulp en alles is er totdat je aanklopt want dan halen ze alles uit de kast om geen hulp te verlenen. Zo n persoon moet dus echt iemand aanvallen, of vermoorden of wat dan ook dan pas wordt je gehoord! Zolang het geen gevaar is voor zichzelf en omgeving doen ze niks en ja met de dag worden ze alleen maar gevaarlijker en dat ziet men niet in! Naasten die meldingen maken doen ze ook helemaal niks mee, ja alleen het advies dus dat ze zelf hulp moeten zoeken, want de wet privacy is er ook nog hè die alles tegen houd en zo'n verward persoon in bescherming neemt! Want ze mogen niet zomaar op meldingen van anderen op een persoon afgaan..
@zoethoutstokje | 10-05-19 | 09:53: uiteindelijk na 10 maanden heb ik het voor elkaar gekregen om hem in een kliniek te krijgen ( dwang opname ) en zit er nog steeds maar nu vrijwillig, en het mooiste komt nog: hij heeft geen huis niks ( is hij kwijtgeraakt ) wordt gewoon weer op straat gezet als ik hem niet in huis neem, ja wat doe je dan? Overal voor begeleid wonen ed. Is een wachtlijst en anders moet hij naar een daklozen opvang maar die bieden alleen een bed voor de nacht en in de ochtend moet je weg en mag je het bekijken waar je de hele dag rondhangt! Dit is het beleid van zorg in NL!!! Voor asielzoekers zijn er 24uurs opvang met alles erop en eraan en voor je eigen mensen verwarde personen helemaal niks! Worden gewoon op straat gedumpt. En nee ik laat hem niet de straat op sturen al ben ik bang en moet ik het bekopen met mijn eigen leven die risico neem ik maar ik zal hem niet laten lopen op straat!
@JvanDeventer | 10-05-19 | 08:14:
Gast waar zeg ik dat deze jongen niet opgesloten moet worden? ik heb het over de mensen met schitzofrenie die nog geen daat hebben gepleegd. Je kan deze mensen niet opsluiten, er zijn mensen die dat wel roepen 'ze zijn niet wijs dus sluit maar op'. Of ze geven de GGZ weer de schuld of welke instelling dan ook. Het is niet makkelijk om bij elk signaal iemand op te sluiten, bovendien is daar ook nieteens ruimte voor
Van Paroxetine, bekend onder de naam Seroxact, is al tientallen jaren bekend dat mensen hier heel agressief en suïcidaal van kunnen worden. In combinatie met een psychose een vreselijke combinatie. zembla.bnnvara.nl/nieuws/nieuw-onderz...
Er moet eens goed naar die medicijnen gekeken worden. Bij heel wat school shootings in de VS is er ook spake van het gebruik van dat soort medicijnen. Wellicht is het een idee om mensen die dat soort medicijnen nemen te interneren, of anders gewoon te stoppen met die zooi.
www.cchrint.org/school-shooters/
Even serieus... Dit wel weer een grote misser van de GGZ maar ook zijn ouders. Als die gozer suïcidaal is dan houdt je hem toch dicht bij je of zorg je dat hij onder controle staat ook met medicijnen.
Ik kan me nog zo het geval voor de geest halen met die vrouw die haar hele gezin vermoorde in Nederland. Die reageerde ook niet lekker op bepaalde medicijnen...
Neem daarbij de huidige staat van de gezondheidszorg...
Het voelt nu alsof die gozer aan zijn lot is overgelaten als ik dit zo lees. Waar was de controle op zijn geestelijk welbevinden?
Wanneer spreek jij iemand aan die 24/7 op internet/mobiel zit?
Die zegt dat alles goed gaat en lijkt te functioneren?
Waarom wordt een sociaal isolement een isolement genoemd?
Ik heb dit jaar een zelfmoord meegemaakt van iemand van wie bekend was dat die met dat soort gedachten rond liep. Hij was ook onder behandeling.
De GGZ heeft slechts beperkte mogelijkheden. Vaak zijn er ook problemen van sociale aard, waar al helemaal niets aan gedaan wordt.
Internet.
Sociaal isolement, teveel gedachten, verminderd realiteitsbesef, gebrekkige relationele vaardigheden, teveel cijfers en letters, te weinig wederkerigheid, te weinig liefdevolle contacten, teveel data.
Gebrekkig sociaal/maatschappelijk vangnet, drugs, pillen, alcohol doen de rest.
Triest, maar gaat nog bij veel meer jonge millennials problemen opleveren.
Dat denk ik ook. (Los van dit topic).
Verbondenheid en intieme betekenisvolle relaties zijn bijna van levensbelang .
Net als een echte zingeving, in plaats van allemaal gebakken lucht.
Wijze woorden!
Het nieuws volgen (dood, verkrachtingen en andere non stop ellende)
Gore video’s kijken, de sadistische reacties onder gore video’s lezen.
Porno verslaving. Veel op het internet zitten tussen de bittere mensen. Ben je geen sterk persoon dan kan dit gewoon zijn tol eisen zeker als je in een sociaal isolement zit.
Verbaast mij niet!
Bijna 10 jaar Rutte bezuinigingen om een baantje in Brussel.
Kost wat maar dan heb je ook wat hè Mark.
Mark is er trots op!
Hij was de sleutel van de badkamer kwijt geraakt, en werd toen een beetje kwaad. Waarom was hij in het verleden onder behandeling geweest bij een ggz-instelling in Maastricht ? Tja als je met vijf medestudenten een badkamer en keuken deelt, en je raakt de badkamer sleutel kwijt, dan zou ik denken : Wie heeft er met z'n tengels ook aan mijn kamer-sleutel gezeten ? Thijs H. is blijkbaar een brilliant programmeur en source code "afkijken" levert geld op in de onderwereld.
"Een huisgenoot vertelde dat H. afgelopen weekend zijn badkamerdeur had ingeslagen, toen hij de sleutel niet kon vinden." nos.nl/artikel/2283874-om-thijs-h-wer...
"Volgens een bewoner woonde H. sinds twee weken in het studentenhuis. "Ik heb hem twee keer gezien. Bij de eerste ontmoeting dacht ik: een normale jongen, een student", vertelt hij. "De tweede keer, afgelopen zaterdag, was apart, want toen had hij de badkamerdeur ingeslagen. [ ... ]" nos.nl/artikel/2283844-wie-is-thijs-h...
Ondernam een zelfmoordpoging.
Helaas mislukt, anders hadden een aantal onschuldige mensen nog geleefd.
Waarom richt de hulp zich daar niet op?
De maatschappij is momenteel zo dat vrijwel ieder mens zich moet schikken, conformeren of adapteren, zodat er veel toneel wordt gespeeld in de dagelijkse dingen. Vermoedelijk zijn er dan enkele individuen die bij dat gedoe op een onbeheerst moment van het padje af geraken. De regie verliezen en hun frustreatie loslaten op een willekeurige ander. Anders kan ik niet verklaren dat personen die zo aardig en ingebed lijken te zijn van die vreselijke dingen doen.
Ik kan de link even niet vinden, maar er is een onderzoek geweest die heeft aangetoond dat je 'verbonden voelen' van invloed kan zijn op depressie. (Ik ben me bewust dat depressie een ziekte is die niet altijd te voorkomen is).
Dit onderzoek richtte zich ook op oorlog (veel trauma, en erge dingen maar niet zozeer depressie).
Het behoeft geen wetenschappelijke duiding dat veel moderne mensen zich met oppervlakkige zaken bezighouden waar ze een groot belang aan hechten.
Dit draagt niet bij aan je verbonden voelen.
Je wordt maar geworpen op deze aarde.. we willen toch allemaal mensen kennen die ons een gevoel van 'belonging' geven..
Eenzaamheid, ook eenzaamheid in gedachten of visie, kan zeker een trigger zijn.
Dat zorgt nog niet voor zo'n daad.
Een reactie op medicatie of een ander soort psychotische staat van zijn wellicht wel.
Intriest allemaal.
Permanente opsluiting is een prima middel dat te weinig wordt ingezet.
Een poging to behandeling en als niet binnen rap tempo resultaten worden geboekt (lastig te bepalen, ik weet het), volgt eindeloze opsluiting met elke 10 jaar een 'beoordeling' om Brussel te behagen.
"Patient is of was"
Tja, ... zal wel 'was' zijn geweest.
Slopen en ,,Er kwam alleen maar vreemde taal uit, hij was heel erg verward. Ik denk dat hij heel erg dronken was of zo. Ik kon niet echt hoogte van hem krijgen,”
Die had dus meteen opgenomen moeten worden,...
Dat zeggen de mensen om mij heen ook van mij. Ik hou gewoon van theoretische natuurkunde en existentiële vraagstukken. Moet ik mij nu zorgen gaan maken?
@Kwijldraad | 09-05-19 | 20:26:
Iedereen die niet van voetbal en Songfestival kijken houdt moet meteen worden opgeborgen.
De vraag is welke anti-depressiva hij nam. In Engeland zijn er sinds 1987 28 moordzaken en 32 zaken waarbij antidepressiva in het spel was. James Holmes ‘The Batman movie killer’ stond stijf van de sertraline toen hij 12 mensen neerschoot.
Niet alleen het soort tablet, maar ook de dosering en therapietrouw/discipline. Het gebruik van dit soort middelen vraagt discipline en nauwgezetheid en ook eerlijkheid naar de behandelaars. Laten dat nou net eigenschappen zijn die er bij psychiatrische patienten nog al eens aan schorten. Medicijnen worden niet goed ingenomen. Er worden leefregels genegeerd bijvoorbeeld over alcoholgebruik of drugsgebruik en er zijn er ook nog die hun situatie bagatelliseren . "Hoe gaat het met je?" "Mwah, gaat wel."
K. Westergaard | 09-05-19 | 19:20 | Nounou, wat een somberheid weer. Psychopharmacie is geen exacte wetenschap. Over de werking van het menselijk brein is nou eenmaal nagenoeg niets bekend.
Het is ook per definitie symptoombestrijding. Want wat als depressie een natuurlijke reactie is op externe factoren? Alsmede aanleg? Het zou best wel eens een valide overlevingsstrategie kunnen zijn, met dien verstande dat de huidige maatschappij eigenlijk niet meer op ademruimte is ingesteld. Immer voorwaarts immers, en geluk is de standaard menselijke modus. De menselijke geschiedenis leert anders en cognitieve dissonantie is een teef.
Dat schrijf ik als iemand die trouw iedere ochtend zijn kleine witte pilletje in neemt. Vroeger kon ik me een leven zonder depressies niet voor stellen. Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Inmiddels weet ik wel beter. Nu er alleen nog vrolijk van zien te worden :-).
Voor de goede orde: dit soort medicatie kan het kortstondige effect hebben dat het destructieve impulsen een boost geeft. Iets wat zich in een klinische "trial" zo ongeveer per definitie niet laat nabootsen. Wat is wijsheid?
@Hetkanverkeren | 09-05-19 | 19:53:
Anti-depressiva moet je niet willen gebruiken omdat het slechts de symptomen bestrijd, en je eraan verslaafd raakt en geeft zeer nare bijwerkingen. Zware depressieve gevallen daargelaten. Die chauffeur die die bus met opzet liet verongelukken deed dit onder invloed van Seroxat, een middel wat ik jaren gebruikt heb. www.bol.com/nl/f/de-busramp-in-sierre...
@JI-HAAT | 09-05-19 | 20:02: Tsja, anekdotische bewijsvoering geldt gelukkig niet in de logica. Tegen "sommige" vormen van psychische nood is letterlijk geen kruid gewassen. Medicatie kan helpen, zoals bij mij, maar het kan ook zo zijn dat een "sanatorium" de al dan niet tijdelijke oplossing biedt. De psychiatrie heeft haar historie niet mee. Maar dat legt vooral een morele verantwoordelijkheid bij de behandelaar. De psychiatrie heeft ook de bezuinigingsdrift die zich primair lijkt te richten op de "kansarmen" in onze samenleving niet mee. Was ik maar een staatsobligatiecoupon.
Het is veel te gemakkelijk om maar een pilletje in iemand te douwen en dan kunnen verantwoorden aan de zorgverzekeraar dat je je best hebt gedaan. Of dat je hebt een paar weken hebt geobserveerd dat er niets aan de hand lijkt, terwijl iemand decennia aan bagage met zich meedraagt. Psychologie is mensenwerk: ik snap de beoefenaren niet die zich voor dat karretje laten spannen.
Misschien was de Prozac op en kreeg hij flakka in plaats daarvan?
@JI-HAAT | 09-05-19 | 20:02:
Ik heb 3 jaar seroxat gebruikt en ik ben het met je oneens dat je dat soort middelen in zijn geheel niet moet gebruiken.
(Maar er moet wel gekeken worden naar de veiligheid van het middel en hoe de patiënt daarop reageert en dit middel is nu omstreden dat weet ik!)
Ikzelf wat last van een vergevorderde angststoornis, met nog wat andere dingen.
Het heeft mij niet afgevlakt, het heeft alleen de scherpe randjes eraf gehaald, zodat ik juist weer normaal kon functioneren als de meid die ik was. Althans, proberen dat weer op te bouwen.
Ik wil niet pleiten voor dit middel, want ik weet dat er mensen zijn die er vreselijk op gereageerd hebben.
Ik wil alleen maar zeggen dat antidepressiva soms mensen hun leven ook kan teruggeven.
Het is een serotonine heropname remmer, in feite zou je kunnen zeggen dat als het medicijn werkt er ook echt een disbalans was wat even hersteld moest worden of misschien blijvend.
Inmiddels ben ik al 11 jaar zonder dit soort medicatie, overigens.
Maar het heeft mij wel geholpen de weg terug te vinden.
Ook dit is niet zwart wit.
Uit onderzoek ( dat weet ik dan weer van mijn werk:) is overigens gebleken dat de beste resultaten geboekt worden bij een combinatie van therapie én medicatie.
( bij de psychische aandoeningen, niet de psychiatrische).
Maar heeft u zelf een positieve of negatieve ervaring met het middel als ik vragen mag?
Sowieso ben ik van mening dat als er zulke reacties op kunnen volgen het middel wellicht uit de handel moet of nader onderzocht.
@Hetkanverkeren | 09-05-19 | 19:53:
Zoals u het gebruikt, Is in feite zoals een suikerpatient zijn insuline tot zich neemt. Waarschijnlijk heeft uw lichaam dit nodig, goed te horen dat het werkt!
Op een dag kunnen ze precies verklaren hoe het zit.. helaas nu nog niet.
@letopuwzaak | 09-05-19 | 21:11: Thnx. Overigens een reden te meer om anti-vaxxers naar waarde te schatten. Alsof genetische bagage niet genoeg is.
Ik weet niet of jullie het nog lezen, toch nog een reactie. Mijn reactie was kort door de bocht zoals 1 der reaguurders al schreef. Anti-depressiva kan in combinatie met een goede therapie zijn steen(tje) bijdrage, maar het is zeker geen wonder middel! De precieze cijfers weet ik niet, ongeveer 1 miljoen mensen in NL slikt een anti-depressiva, en daar zitten helaas veel chronische gebruikers onder. Het is bewezen dat anti-depressiva niet werken bij lichte depressies, het onderdrukt slechts de negatieve emoties, maar ook de positieve emoties en zal je gevoelsleven (bij langdurig gebruik) volledig afvlakken, in die gevallen is het dus zeker geen oplossing, ik spreek uit ervaring. Het punt is dat verzekeringen die anti-depressiva doorlopend vergoeden, maar de therapieën die juist zo noodzakelijk zijn niet. Verder vind ik het natuurlijk heel fijn voor de mensen bij wie deze middelen wel geholpen hebben (een chemische onbalans...?).
Die gebeurtenis in Sierre is in mijn ogen verre van een 'grappig' verhaal. Ik heb zelf een situaties meegemaakt waarbij ik onderinvloed van Seroxat de gedachte kreeg om de auto die ik bestuurde te laten verongelukken met meerdere mensen erin. Ik gebruikte dat middel trouw, zonder alcohol/drugs, daar kan het niet aan gelegen hebben. Dit is overigens iets wat ik hier anoniem gemakkelijk toegeef, maar ik heb het nooit aan iemand in vertrouwen verteld.
@JI-HAAT | 09-05-19 | 22:53:
Bedankt voor de reactie, gelukkig tref ik hem!
Eigenlijk zijn we het heel erg eens.
Er valt zeker sceptisch te zijn over de middelen, producenten en de vergoedingen, alles wat u zegt kan ik me in vinden.
Ik hoop dat het inmiddels beter met u gaat, maar dat is erg heftig wat u hebt ervaren.
Zo zie je maar hoe complex het allemaal kan zijn, want bij mij hielp die medicatie juist om precies dit soort gedachten te temperen. (Angst dat ik zoiets ergs zou kunnen doen, dit waren dwanggedachten maar heel erg hardnekkig). Ook dit zeg ik alleen anoniem op internet.
Het is een precair onderwerp.. er dient voorzichtig mee om te worden gegaan en zowel de gevaren als de heilzame werking blijven onderzoeken en benoemen.
Nog ter info, als je je meldt bij de ggz dan kunnen er nog maanden overheen gaan eer er echt iets gaat gebeuren, ook als de nood hoog is. Ik spreek helaas uit ervaring, wachttijden van 5-7 maanden zijn niet ongebruikelijk.
Hoezo helaas veel chronische gebruikers. Klets niet zo Ji Haat. Het is een uitkomst en de enige manier om staande te blijven in de maatschappij voor veel chronische gebruikers. Zoals insuline dat ook chronisch zijn kan of hartmediactie. Je woord helaas slaat nergens op.
@letopuwzaak | 09-05-19 | 23:13:
Bedankt voor de terugkoppeling. Bij mij hebben de ant-depressiva echt meer verpest dan goed gedaan, helaas. Er word je niet verteld wat de keerzijde van deze middelen zijn, ik kreeg het eerst van de huisarts voorgeschreven, zonder enige begeleiding. Achteraf gezien meer om mij weg te krijgen uit zijn praktijk dan om mij werkelijk te helpen. Dat is een groot deel van het probleem, er is onvoldoende tijd/geld om iemand te horen.
Nogmaals, ik ben blij dat er mensen mee geholpen zijn/worden, maar (let op) het is geen wonder pil, er is begeleiding bij nodig. Nog als aanvulling wil ik erbij vermelden dat ik me schuldig voel over mijn chronische depressiviteit, zeker als ik zie wat voor een zwaar leven mijn vriendin in Thailand heeft.
@Willem_Oltmans | 09-05-19 | 23:28:
Jij spreekt duidelijk uit eigen ervaren, is het niet? Onder die chronische gebruikers zitten oa. veel ouderen die volgestopt worden met anti-depressiva, omdat er niets met die mensen wordt gedaan in verpleeg/verzorgingshuizen. Als het geld van die anti-depressiva wordt gestoken in leuke activiteiten voor de ouderen raken zij niet of veel minder depressief.
www.verensotijdschrift.nl/om2014/20140...
@JI-HAAT | 09-05-19 | 23:57:
Ik vind ook zeker dat alle bellen moeten gaan rinkelen als mensen zo kunnen reageren. Dat is niet goed.
Voel je niet schuldig over de depressies. Ik zie merendeel als een biologische disbalans, het zal een combinatie van factoren zijn.
Het helpt ook helemaal niet om te kijken naar anderen, mijn depressie kwam in een tijd dat alles eindelijk goed ging. Dat maakt het onbegrijpelijk voor de omgeving en is een extra mindfuck.
Je doet wat je kan en probeer net als met andere ziekten ondanks alles je leukste zelf te zijn. Hopelijk wordt het toch lichter op een dag.
@letopuwzaak | 10-05-19 | 08:59: Letop, ik probeerde ook 'te' lang mijn leukste zelf te zijn. Ben nooit meer gestopt met dat pilletje per dag. Wist niet wat me overkwam. Zooo kun je je ook voelen. Daarom kunnen mensen zoveel aan. Kwestie van, hoe voel je je. Voor mij ging de wereld open. Maar er zijn zoveel verschillen. Kende iemand die het chronisch was ook, maar daarbij ook een negatieve inslag van nature. Gelukkig ben ik geboren met een positieve. Ondanks alles de humor niet uit het oog verliezen. Wilde ook , kost wat kost, niet de bekende klagende problemenbak zijn. Fijne dag!
Weet u wiens moeder ook een advocate was?
Joran van der Sloot.
Meneer Grapperhaus: wat dacht u van een fokverbod voor u en de uwen? Voor het behoud van onze rechtsstaat?
Die lowlife z’n vader was toch Advocaat?
Z'n moeder drinkt advocaat. Liters.
Al tijdens de zwangerschap waarschijnlijk.
zn vader was rechter.
Waarom komt het OM of de politie niet met een persconferentie? Er zijn binnen 3 dagen drie willekeurige mensen vermoord in Nederland. In de USA heet zoiets een seriemoordenaar en het OM zwijgt in alle talen. Ik begrijp daar niets van.
Ben jij familie of vriend van de slachtoffers?
Sloeg volgens buurjongen in Den Haag wartaal uit, hij dacht dat hij dronken was. Had zijn douchedeur in gang ingetrapt. Wordt resterende tijd van leven een gesloten inrichting vermoed ik. Doorgeslagen intellectueel brein?
Komt vaker voor in dat geval.
Heeft in 2018 een zwaar auto ongeluk gehad, misschien toen al hersenbeschadiging?
Mail gehad van Technische Universiteit Delft, dat er een student wegens verdenking van moord is gearresteerd. Het komt nu toch wel dichtbij hoor.
Bel slachtofferhulp.
Sterkte. Oprecht.
Het maakt mij geen bal uit of iemand nu geestesziek is, of gek, of normaal. Een moord is een moord, klaar. Opruimen die daders! Daar worden ze zelf ook gelukkig van.
Ben jij 12 of 17?
@Willem_Oltmans | 09-05-19 | 23:29: Dit suggereert dat Rdock niet volwassen kan nadenken en een puberaal brein heeft? Maar is zijn punt niet juist dat we moeten kijken naar de slachtoffers en niet naar de daders. En beter een dode dader dan een dood slachtoffer, of niet?
Of zijn we in uw opinie allemaal gelijk, is de dader net zo'n goed mens als het slachtoffer. En ligt het allemaal veel genuanceerder, de dader is een goed mens, maar door omstandigheden aangezet tot slechte daden. Ik ben serieus benieuwd naar uw reactie.
De participatiesamenleving ziet er nu eenmaal zo uit.
Het is opmerkelijk dat na alweer een aantal gruwelijke gebeurtenissen de relatie met de gevolgen van bijwerkingen van psychofarmaca, waaronder Ritalin, vrijwel nooit in beeld komt. Die pilletjes kunnen van een kalm en bedachtzaam individu een onherkenbaar moordlustige duivel maken. GGZ-instellingen zijn groot-verbruiker. Daar moet iets aan worden gedaan. NL is hard op weg een open inrichting voor gevaarlijke gekken te worden. Als het dat al niet is. Het kinderlijk gesuggereerde 'doeslief' zal niet baten. Zelfs niet als het op verzoek van de zwevers van d66 onverhoopt in de grondwet zou worden vastgelegd.
Weer zo'n "deskundige" die echt je reinste bullshit uitkraamt.
Heeft u een link wat betreft de Ritalin?
Het is wel bekend van sommige soorten antidepressiva dat zij in de eerste weken een dal kunnen veroorzaken, waardoor de neerslachtigheid verder kan toenemen en er agressie kan ontstaan. (Tijdelijk). Dit is mij niet bekend van Ritalin?
Ook zijn volgens mij de bijwerkingen die hierover officieel gerapporteerd staan niet van dien aard dat men buiten de werkelijkheid raakt of uit agressie een moord pleegt.
Naar mijn weten lokt dit ook geen psychose uit.
@brekebeen | 09-05-19 | 18:25: Gezien je reactie kan worden aangenomen dat jij gebruiker bent, weshalve je hoofd nu vol cow dung zit. Brekebeen.
@letopuwzaak | 09-05-19 | 18:34: Hier een artikel in Trouw, zo'n 10 jaar terug. Nooit iets mee gedaan. De producenten en belanghebbenden houden gegevens achter, uiteraard. www.trouw.nl/samenleving/-psycho-pill...
@isitsoornot | 09-05-19 | 18:42:
Wederom vooringenomen bullshit... Is u zelf arts? Gezien je reactie zou je zelf eventueel baat hebben bij een pilletje...
@isitsoornot | 09-05-19 | 18:42: Je beweert nogal wat. Wees wat terughoudender joh!
Niks van aantrekken.
Ritalin staat erom bekend, bij misbruik verander je in een robot. Totaal gevoelloos gecombineerd met n geweldige zelfoverschatting. Linkjes? Mag je zelf googelen.
@CalamityJane | 09-05-19 | 18:51: was je tanden, poets je handen
Ritalin moet je snuiven, dat is het leukste! Voor de rest valt het best wel mee allemaal. Is gewoon hetzelfde als een doorgesnoven coke gebruiker. Net zoals met alles kan de ene er wat beter tegen als de ander. De zwakkelingen kunnen ervan in psychose raken, dat klopt, maar het zijn vooral de hersens van de persoon die daar de grootste rol op spelen. Met de hoeveelheid Ritalin die er bij kinderen door de strot geduwd wordt (Waar ik zwaar op tegen ben overigens) zou het anders veel vaker gebeuren dat er dikke moordpartijen ontstaan. Eentje is natuurlijk al te veel maar het zijn nog steeds incidenten. Ik wijs algenene onbekwaamheid van de hele GGZ als grote boosdoener aan! De zgn. Groenlinks Psychologen!
@isitsoornot | 09-05-19 | 18:50:
Bedankt voor de link. Er worden helaas ook wel het meningen verkondigd en niet alleen maar louter feiten/ gedegen onderzoek. Ik begrijp de strekking van het artikel wel, maar de bijwerkingen waar ik het over heb bij sommige antidepressiva die ontstaan bij een juiste dosering en niet bij misbruik. Ik vraag me nog steeds af of dit bij Ritalin ook zo is. En hiermee zeg ik overigens niet dat deze medicatie slecht is, Ik heb er veel mensen ontzettend geholpen mee gezien. Je moet alleen alert zijn in de eerste fase.
@DinkyToy | 09-05-19 | 19:05:
Ik vraag natuurlijk niet voor niks om een link. Als het onderzoek zo makkelijk te googelen is dan had ik het zelf wel gevonden.
Het is nog steeds niet gevonden alleen een krantenartikeltje met de mening van één iemand.
Een gezonde scepsis of alertheid is altijd goed, daarom vraag ik er ook naar.
Echter is het ook goed om soms dingen weer naar het rijk der fabelen te verwijzen.
En we hebben het niet over misbruik van het middel Ritalin maar over gébruik.
@DinkyToy | 09-05-19 | 19:25: Zonder bewezen feiten nooit te stellig zijn. Was jij zo braaf? Ik niet!
Wat belangrijk is om te weten: Is er de laatste tijd sprake van een trend, van een toename dat moorddadige psychoten niets vermoedende mensen overvallen en van het leven beroven in de buurt van psychiatrische inrichtingen?
Els Borst: nos.nl/artikel/2161751-hulpverlening-...
Anne Faber: www.telegraaf.nl/nieuws/3356466/moord...
Wat zijn de concrete maatregelen die genomen zijn en hoe verhoudt zich dat tot deze Thijs H.?
De concrete maatregelen die genomen zijn dat verantwoordelijken een nog betere functie krijgen met dito salaris , en mocht Thijs de ware dader zijn dan kun je de rest zelf invullen .
En vergeet ook de nog altijd onopgeloste 7 Parnassiamoorden niet waar de patient wordt beschermd.
Al een aanvraag vanuit centraal islamitisch orgaan ontvangen voor extra beveiliging van de moskeeën? Lijkt me wel terecht nu.
Volgens mij kwam dat ook ter sprake nadat de Turkse Moslim Gökmen Tanis acht mensen overhoop schoot waarvan er vier stierven. Hoor je niet veel meer over. Gelukkig leidde Michel Panhuys de aandacht er vanaf.
Trieste zaak voor alle betrokkenen. Het is veel te vroeg om te gaan vingerwijzen naar deze of gene gezien we niet weten wat de achtergronden zijn.
Verband met deze zaak?
www.politie.nl/mijn-buurt/dossiers/20...
Zelfde straat als ouderlijk huis Thijs H.
Dat was in 1995. Mannetje Hermans was toen nog een peuter.
Dat zou zomaar kunnen, deze verdwijning was weliswaar 24 jaar geleden, maar de vermiste was 27 toen hij verdween en Thijs H is ook 27. Twee keer 27, dan kan bijna geen toeval zijn.
@Dr. Vigilante | 09-05-19 | 18:07: je ziet vaak een genetische component. Zou me niks verbazen als zijn vader hier mee te maken zou hebben.
@azijnseikerT | 09-05-19 | 18:36: Je beschuldigd nu iemand van moord op basis van helemaal niets. Doe even normaal man.
Afgelopen week bericht in de Telegraaf:
"Gedetineerde overgeplaatst uit Vught ivm op handen zijnde moordaanslag"
Bleek de 53 jarige Gerard van D. uit Hilversum te zijn.
Hij heeft er zelfs een boek over laten maken, mocht hij koud gemaakt worden.
Bekend crimineel, enorm explosief karakter, heeft al voor 3 moorden gezeten, waarvan eentje op zijn toenmalige vriendin die hij bijna 30 keer met een schaar heeft gestoken.
Verder nog allerlei bedreigingen, zware mishandelingen, drugszaken, wapens etc.
De 3 moorden heeft hij al eerder uitgezeten en komt misschien over een paar maanden of jaren weer vrij.
De man heeft nooit TBS opgelegen gekregen, alleen gevangenisstraf.
Als deze gast weer vrij komt, is het gewoon weer een tikkende tijdbom.
Dat je na 3 tussentijdse moorden, telkens vrij gelaten kan worden, roept wel vragen op.
Lijkt mij als je in de loop van je criminele carrière 3 moorden hebt gepleegd zoals van Dijk, het wel duidelijk lijkt, dat ze zo'n iemand nooit meer vrijlaten.
George van Dijk, criminele Kamper uit het Hilversumse, hele lieve jongen, doet alleen eenvlieg kwaad.
www.crimesite.nl/caloh-wagoh-wilde-ge...
@Pelforth | 09-05-19 | 18:16:
Sjors heeft nooit op het kamp gewoond. Onnodig stigmatiserend voor de Egelshoek bewoners.
@Pelforth | 09-05-19 | 18:16: Welk punt wil u maken..?
@Pelforth | 09-05-19 | 18:16: Welk punt wil u maken..?
Hij lijkt mij een ander type dan die Panhuis, schietturk Utrecht, koppensneller in Den Haag etz.
Voor Thijs rest levenslang in een psygistische kliniek.
Panhuis is een psychopaat, schietturk vooral een doorgesnoven junk, Haagse steker religieus gemankeerd en Thijs lijkt een beetje schizofreen. Bij allemaal is er iets flink mis met de bedrading.
@Bennie Verbaasd | 09-05-19 | 17:33: schizofrenen zijn bijna nooit agressief of gevaarlijk, in tegenstelling tot het beeld dat films en boeken neerzetten. Schizofrenen zijn voornamelijk heel angstig. Stel het je ook eens voor: een wereld vol hallucinaties en stemmen in je hoofd die je aan het bespotten of aan het uitlachen zijn.
De meeste agressie en ‘gestoorde’ shit zie je bij bipolairen. Serieus, de meeste moorden waarbij psychiatrische aandoening de aanleiding zijn betreffen bipolairen.
Een paranoïde schizofreen in een psychose kan wel degelijk ernstig agressief gedrag vertonen. Daar zijn legio voorbeelden van.
@Bennie Verbaasd | 09-05-19 | 17:55:
Klopt , maar dat de meest voorkomende oorzaak drugsgebruik, is wordt angstvallig verzwegen.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:43: Bent u een expert? Anders mag u van uzelf niet op de stoel van de GGZ expert gaan zitten. Bent u het inderdaad wel, dan is een diagnose op afstand ook not done. Dus Wolfje, wat zal het zijn? Ik hou het maar op undercover narcist, als ik zo vrij mag zijn. Better safe than sorry, nietwaar..
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:43:
Ik heb geen statistieken, ik heb wel een tijdje in de forensische psychiatrie gewerkt. Mijn ervaring is dat het grootste deel van de agressieve delinquenten een psychotische stoornis heeft. Maar als je statistieken hebt die het anders bewijzen heb ik uiteraard niets gezegd.
@bulk | 09-05-19 | 18:31:
Mijn werkgerelateerde ervaring kan beiden onderschrijven.
Toch veel meer agressie gezien met als oorzaak een psychose.
Wat natuurlijk wel een groot verschil is, is dat mensen met een bipolaire stoornis of zelfs een persoonlijkheidsstoornis 'bij zinnen zijn' en het op dat moment dus ook daadwerkelijk slecht bedoelen.
Bij een psychose is iemand ontoerekeningsvatbaar.
@bulk | 09-05-19 | 18:31:
Maar ik ontken ook niet dat de meeste delinquenten die in een forensische kliniek zitten daar terecht zijn gekomen met een psychotische stoornis.
Ik merkte enkel op dat je verdomd weinig schizofrenen daartussen zult aantreffen. Als je daar al een van de grote psychiatrische (let op het verschil tussen psychisch/psychiatrisch) aandieningen aantreft zijn het meestal bipolairen. Maar de overgrote bulk is een persoonlijkheidsstoornis natuurlijk. En vaak met een comorbiditeit op as 1 natuurlijk. Bv een laagfunctionerende autist met een gebrekkige gewetensfunctie. Is maar een voorbeeldje hoor.
Ik krijg meer en meer het gevoel, dat er meer aan de knikker is, Politie en overheid zwijgt in alle talen. Wat houden ze verborgen ??
Alles, omdat het onderzoek nog in volle gang is, en om de familie van de verdachte te vrijwaren van allerlei debiele acties van mensen die zichzelf beschaafd noemen.
We wachten af, maar er zal nog wel veel uitkomen.
@gato | 09-05-19 | 17:32:
Thijs zit al 24 uur vast.
Nog geen woord van de politie.
Misschien willen ze dat nu anders aanpakken na de situatie met Anne Faber.
@Mr.Crowley | 09-05-19 | 17:46:
Wat wil je dan zo graag horen?
@Mr.Crowley | 09-05-19 | 17:46: Hij is gepakt, dat lijkt me het belangrijkste. En misschien is er al informatie gedeeld met familie van de slachtoffers.
@brekebeen | 09-05-19 | 17:49:
De waarheid
Misschien is het niet zo eenvoudig om met hem te praten vanwege verwardheid. Misschien heeft ‘ie een stupor of is ‘ie catatonisch en zwijgt hij. Misschien is de psychiatrische observatie wat lastig en een anamnese onmogelijk. Misschien ontberen ze daar de brille en geslepen intelligentie die we hier in alle reacties wel tegenkomen, wie zal het zeggen?
Misschien heeft de politie nog niet alle feiten op een rij. Misschien is nog niet alle forensische bewijzen terug uit het lab.
Of.... of, het is een complot en is men bezig een doofpot te regelen omdat gebleken is dat Thijs een onwettige zoon van Willem Alexander is en aanspraak zou kunnen maken op de troon. Kan ook.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:57:
Natuurlijk, om Timmermans aan een verkiezingszege te helpen [/sarcasme]
@predeker: Welke waarheid? Of hij zich in de cel aftrekt? Of wat hij tijdens eerste verhoren heeft verklaard? Dat is overigens vertrouwelijk, precies ook de reden dat de politie geen mededelingen doet, en verder mag de politie ook niet vertellen of hij schuldig is of niet, dat is uiteindelijk aan de rechter.
@brekebeen | 09-05-19 | 18:15:
Mee eens, de rechter bepaalt of hij schuldig is, maar.... de politie cq overheid MOET wel de feiten vertellen, tot nu toe geheimzinnig stil. Moet er weer wat onder het tapijt ???
@Predeker | 09-05-19 | 18:42:
De feiten:
Er is een man van 27 jaar aangehouden die er van wordt verdacht drie random mensen om het leven te hebben gebracht. Hij studeert in Delft, zijn ouders wonen in Limburg, en uit de verklaring van zijn buurman blijkt dat hij op zaterdag aardig door het lint ging. Ook is gebleken dat hij een GGZ kliniek heeft bezocht. Wat wil je nu eigenlijk nog meer weten? Je kunt moeilijk verwachten dat er een gedetailleerd verslag van zijn verhoren wordt gepubliceerd, en waar het gaat om geneeskundig onderzoek is dat zelfs medisch geheim. uiteindelijk zal op zeker moment bekend worden gemaakt waar hij van beschuldigd wordt, en welke straf er geëist zal worden, maar tot dan toe valt er gewoon helemaal niets te melden.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:57: Misschien verraadt uw defensieve houding en badinerende toonzetting wel dat u werkzaam bent ergens in dit boeiende vakgebied, en een beetje kribbig wordt van al die onnozele leken die zich er tegenaan gaan bemoeien. Wie zal het zeggen? Of... wemelt het in de GGZ van de narcisten die intens genieten van de macht die ze kunnen uitoefenen over al die arme verwarde sloebers en al het geld en aanzien dat daarmee gepaard gaat. Kan ook.
@Wiebenick | 09-05-19 | 19:06: Ik heb u nog op geen enkele inhoudelijke reactie kunnen betrappen, hooguit op wat quasi-interessant geouwehoer. Ik raad u aan: eerst nadenken over uw bijdrage en dan pas gaan tikken. En als u niks zinnigs te melden heeft, kunt u ook gewoon uw mond houden.
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 19:52: Ook u reageert op mijn milde satire als door een wesp gestoken. Merkwaardig. En dat bij Geenstijl. Waar is de humor op heden gebleven? Voor de goede orde: uw raad heb ik niet nodig en ook uw welgemeend advies werp ik verre van mij. Verder hebt u recht op uw mening, die u natuurlijk ook gewoon vóór u kunt houden. Bij mijn weten is dit echter niet de bedoeling van de vrije meningsuiting. Zou maar een saaie boel worden.
Te veel mensen op een kluitje. Dus dit ga je vaker zien.
Ja, daar ben ik ook bang voor en de vraag is in hoeverre je dit soort zaken kunt voorspellen en voorkomen. Veel depressie onder jongeren, burn-outs onder de groep daarboven. Teveel stress, te hooggespannen verwachtingen van het leven, te veel ego, in combinatie met te weinig zelfreflectie, enz. Meer sociale controle vanuit het eigen sociale kader is de enige oplossing die zich opdringt. Op het moment dat zo'n jongen een deur intrapt en los gezongen rondloopt trek je aan de bel, bij zijn familie of de instanties. Die schroom moet eraf.
@MickeyGouda | 09-05-19 | 17:27:
Achteraf gezegd, die buurman had meteen in moeten grijpen, maar dan moet de psychose wel herkend worden. Wat de buurman beschrijft, de wartaal, het driftige gedrag, dat zijn dus mogelijke kenmerken van een psychose. Maar dat moet je dan maar net wel weten, en dan moet je ook nog weten hoe je verdere escalatie voorkomt.
@brekebeen | 09-05-19 | 17:34:
Achteraf kijk je een koe in de kont, zo luid het gezegde, meen ik.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:45:
Als het kalf verdronken is dempt men de put.
@brekebeen | 09-05-19 | 17:34:
Eens. Er is al een Postbus 51 spotje om mensen alert te maken op de symptomen van Alzheimer of dementie bij ouderen, misschien dan ook maar een soortgelijk filmpje voor psychotisch gedrag. In het licht van alle bezuinigingen zullen we het steeds meer moeten van burgerparticipatie. Niets is immers meer ver van ons bed, wegkijken kan niet meer.
Als je teveel kippen in een hok zet, pikken ze elkaar ook dood. Klinkt logisch.
@MickeyGouda | 09-05-19 | 17:55:
Om iemand met een oaychose te herkennen heb je geen postbus 51 spotje nodig hoor.
Als je iemand in zijn blootje over de markt ziet rennen achter elfjes aan of iemand joelend zij huisraad uit het raam flikkert is het voor iedereen echt wel duidelijk wat er aan de hand is
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 18:00:
Haha... Bedankt voor het bloemrijke beeld. De situatie met huisraad komt ook wel eens voor in de relationele sfeer en kan door getuigen misschien worden aangezien voor "normale" boosheid. Zelf ben ik redelijk alert op menselijk gedrag en heb ik te laat onderkend dat iemand uit mijn vriendenkring psychotisch was. Ik dacht dat de dame in kwestie gewoon een overspannen was en door nervositeit een beetje achterdochtig, tot het ineens zorgwekkend werd. Een tweede keer trek ik eerder aan de bel, omdat ik nu bekend ben met de signalen.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 18:00: maar als iemand in zichzelf keert omdat hij achterdochtig is en niemand meer vertrouwt.
@brekebeen | 09-05-19 | 17:34:
De buurman zei al; het leek of hij dronken was. En je kent iemand net een week..
En wat dan.. de politie komt en iemand wordt niet standaard meegenomen.
Ze gaan eerst 'deëscaleren' en vaak als iemand rustig is vertrekken ze weer. (Had in dit geval anders geweest natuurlijk).
Iemand in onze straat heeft wel eens psychoses, soms wordt door de buren de politie gebeld omdat hij dan veel overlast veroorzaakt.
Ze weten intussen dat hij bekend is met psychoses maar iemand wordt daarvoor kennelijk niet standaard verplicht afgevoerd. Is zo lastig om hiermee om te gaan! Mag iemand in psychose dan nooit in vrijheid zijn? (Tja wat mij betreft niet).
@MickeyGouda | 09-05-19 | 18:18:
Ik ben door je verhaal van mening veranderd moet ik zeggen. Ik denk dat postbus51 spotjes wel degelijk een bijdrage kunnen hebben bij het tijdig herkennen van de vroege symptomen. Juist het randpsychotische stadium kan makkelijk worden aangezien voor overspannenheid of stress.
Een floride psychose herkennen is idd het probleem niet maar de fase ervoor is lastig soms.
Terwijl het wel degelijk belangrijk is om psychoses vroegtijdig te herkennen en op in te grijpen. Psychoses gaan nl altijd gepaard met schade, cognitief en psychisch. Maar ook lichamelijk -mensen verwonden of verwaarlozen zichzelf vaak- en ook neurologische schade komt veel voor.
Meer bewustzijn bij het publiek voor psychotische symptomen kan zeker bijdragen aan eerdere en betere behandelingen.
Dit verhaal
/antwoord is trouwens ook van toepassing voor azijnseikert 18:38
@letopuwzaak | 09-05-19 | 18:46:
Er worden altijd afwegingen gemaakt. Als iemand bijvoorbeeld 's nachts loopt te krijsen is dat hoogst irritant voor de buren, maar niet direct een reden voor dwangopname, wat wel degelijk een zware maatregel is. Als iemand overdag naakt over straat loopt, schuttingtaal uitslaat, dreigementen roept, dingen vernielt, dan is de kans groot dat er wel een dwangopname plaats vindt. Verder is een psychose met de juiste medicatie erg goed onder controle te houden, en kan iemand die daar last van heeft onder begeleiding van een specialist en ambulante zorg een tamelijk normaal leven leiden.
@brekebeen | 09-05-19 | 19:14:
Gelukkig vaak wel!
In het geval van buurman blijf ik het lastig vinden, hoor.... hij schreeuwt dan bijvoorbeeld nazistische dingen (terwijl hij in het echt niet zo is). Waar is die grens dat hij zijn eigen spullen stukgooit en heil hitler schreeuwt totdat hij met een mes naar buiten loopt... je kan het nooit allemaal voor zijn met deze ziektebeelden vrees ik.
Van mij mogen ze hem wel elke keer meenemen, maar dat gebeurt niet.
(Ik weet zelf niet zo goed wat de protocollen hiervoor zijn moet ik eerlijk zeggen).
Maar dat het heel snel een potentieel gevaarlijke situatie kan worden, is niet ondenkbaar.
@letopuwzaak | 09-05-19 | 19:49:
Als het echt uit de hand loopt bel je het best 112 voor een Ambulance met de mededeling dat je vermoedt dat de man in ernstige psychose verkeert, en dat je vreest voor zijn en anderen hun veiligheid. Die Ambulance is er gegarandeerd in 5 minuten, net als de politie trouwens.
Tsjetsjeense maffia wil de klinieken wel beveiligen.
Maffia en mafketels, dat lijkt me een strak plan.
Nog steeds hlemaal niets van de politie. Die moeten toch wat weten wat ze kwijt kunnen?
Al de info die we hebben is van journalisten en burgers.
Zal ik ook nog maar een speculatieve duit in het zakje doen. Ik denk dat hij het bewijs heeft dat de aarde plat is en dat hij deze moorden in zijn schoenen geschoven krijgt.
Thijs zat in een GGZ instelling in Zuid Limburg.
Na de moord op de Brunsummerheide verbleef hij daar ook.
Sander Dekker heeft wat uit te leggen.
Had hij TBS?
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 17:12: nee
Dekker hoeft niets uit te leggen en zijn partijgenoten zullen hem ondersteunen. Het boeit ze simpelweg niets.
Sandertje krijgt steeds meer uit te leggen. www.rtvnoord.nl/nieuws/208252/Derde-k...
@Ruikbaard | 09-05-19 | 17:24:
Moet je kijken als een rechter, politicus of iemand van het Koningshuis wat te dealen krijgt met een TBSer of besnuffeld figuur zoals Thijs of een andere figuur.
Dan worden er wel harde maatregelen genomen.
Wat er allemaal speelt, welke ziekte of stoornis er speelt of er dingen fout zijn gegaan in de behandeling en zo ja, wat dan... we weten het (nog) niet. Maar de glijdende rechter marcheert mijlenver voor de muziek uit en weet ons nu al te melden dat Dekker wat uit te leggen heeft.
Leg ons eens uit waarop je dat baseert? Op het enkele feit dat een psychotische jongen drie moorden pleegt?
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:38: Politici zijn inderdaad niet per definitie verantwoordelijk voor mensen met psychische problemen die ontsporen en misdaden begaan.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:38:
Familie van Sander Dekker toevallig???
@De-Glijdende-Rechter | 09-05-19 | 17:43: nee nou niet slap lullen maar gewoon even vertellen waarom jij denkt dat Dekker wat heeft uit te leggen.
Het is niet alleen Sander. Waarom niet een paar van zijn voorgangers.
Die hebben de bodem van deze stinkende put gelegd.
@HeEnalu | 09-05-19 | 17:50:
Vertel eens, wie had volgens jou nu wat moeten doen om dit drama te voorkomen, en wat is dan de verantwoordelijkheid van een bewindsman daarin?
Klopt, hij zat in GGZ Vijverdal !
(Ook weer gezond verklaart?!) Alle informatie wordt binnenkamers gehouden.
Had afgelopen zaterdag nog zijn badkamer in den Haag in elkaar getrapt zwaar onder invloed (bron ; met getuige l1 te zien)
Heeft al meer mensen de stuipen op het lijf gejaagd.
Het was zoooooo n nette jongen.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:38: Wolfje toch. De psychose is geen feit maar een vermoeden, de jongen is een man, en zelfs dat is nog geen feit tegenwoordig, en de moorden zijn niet bewezen. Hij is een nog steeds verdachte. Niet zo netjes om alvast op de stoel van de rechter te gaan zitten. Is trouwens wel een narcistisch trekje.
@Wiebenick | 09-05-19 | 18:27: waar precies zat ik op de stoel van de rechter?
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 17:42: Niet per definitie mss. Maar na de zaak Anne (hoef ik niet uit te leggen) werd ene directeur van inrichting Vught na verwijtbaar falen gepromoveerd. Dit is ´dodelijk´ en maakt hels. Kom nou toch !
@CalamityJane | 09-05-19 | 19:00: Het gaat hier om een jongen zonder strafblad en zonder drugs- en alcoholproblematiek. Lijkt me lastig in te schatten of zo'n jongen ooit gewelddadig gaat worden.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 18:59:
"... Op het enkele feit dat een psychotische jongen drie moorden pleegt?"
U zegt hier dat het een feit is dat een psychotische jongen drie moorden heeft gepleegd. Deze jongen is dus volgens u schuldig aan drie moorden. Daarmee gaat u op de stoel van de rechter zitten.
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 19:34: Het gaat nu niet enkel om deze jongen. Dat begrijp ik ook wel. De discussie over eerdere zaken laait op en daarom haal ik de directeur aan en Sander die door mag. Als je Sander zijnde slecht je zaken op orde hebt wordt je op een moment alles verweten. En ´bijna´ terecht. Doe je werk goed en bouw credits op.
Opmerkelijk dat zoveel mensen aan een foto genoeg hebben om een psychologisch beeld te schetsen.
Ik denk dat zijn LinkedIn-profiel een duidelijker beeld geeft.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden.
*wegduiken doet vanwege schedelmetingindrukvooroordeel*
Met drie moorden waarschijnlijk op zijn geweten, krijg je dat mensen zelf op de stoel van de psycholoog gaan zitten.
Dit omdat het psychische systeem weer faalt.
Het zal je familie maar zijn, die je mag gaan brengen naar hun laatste rustplaats.
@De-Glijdende-Rechter | 09-05-19 | 17:42:
Hoezo kom jij tot de conclusie dat het systeem “weer” faalt. Leg eens uit.
Sommige mensen gaan op de stoel van de psycholoog zitten. U gaat blijkbaar graag op de stoel van de GGZ expert zitten. Dus, kom maar op met je uitgekiende analyse van het “weer” falen van “het systeem”..
Het is in de eerste plaats verschrikkelijk voor de slachtoffers en hun nabestaanden, maar ik voel ook medelijden met zijn ouders. Ik heb zelf twee jongens van ongeveer die leeftijd, en het moet toch ook door merg en been gaan als je zoon dermate ziek in zijn hoofd is, dat hij dit soort dingen doet.
Gelukkig loopt alles lekker op rolletjes met de bezuinigingen op de jeugdzorg. Pfffff
Iemand van 27 valt toch niet meer onder de jeugdzorg?
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 17:13:
Meestal tot 23 jaar. Maar de strekking van de tegel is wel duidelijk denk ik... om hulp schreeuwende jongeren (zeg niet dat het dit geval zo is) komen op een wachtlijst van een half jaar.
Crisisopvang zegt letterlijk; als jij wil opgenomen worden moet je eerst een steen ergens door de ruit gooien.
Dan brengt de politie je hier.
Schandalig.
@letopuwzaak | 09-05-19 | 18:50:
Dat betreft wel nuance; uiteraard niet in een acute psychose.
Wel aan jongeren die extreem angstig zijn om in een psychose te geraken of anderszijds controle te verliezen.
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 17:13: Kom op Kuifje! Moet ik nu denken dat je dom bent?
Er zijn tegenwoordig appjes waar je je geestelijke toestand kunt monitoren. Wellicht was dit iets geweest voor deze jongen.
Als ik zijn cv zie en zijn acties in het universiteitswezen, dan zie ik een vreselijke narcist met een zelfgenoegzaam lachje, omdat hij weet dat hij mense in het wereldje in zijn broekzak kan steken. Een charmeur bij uitstek, eentje die maar nieuwe verpakkingen van zichzelf blijft maken om zijn imago op te blijven vijzelen. Een 'charmante' hopper die van tak naar tak springt en niet in staat is om vast te blijven houden aan een ingeslagen weg. Waarschijnlijk omdat zijn prestaties achterblijven bij zijn grandioze zelfbeeld. Tijd voor een nieuwe verpakking... dat is het glibberige type dat ik op de foto's zie.
Dat medestudenten vol ongeloof reageren is niet zo verwonderlijk. Er lopen heel wat manipulators rond en ook hoppen van de ene studie naar de andere komt vaak voor.
Wat jij denkt te zien is niet wat de werkelijkheid hoeft te zijn.
Hoe zou een (direct) familielid van de verdachte, die in totale ontreddering over het internet struint, zich voelen als ie jouw reactie leest? En het antwoord 'dat een dader alle rechten verspeelt heeft na een daad', geldt nu eenmaal niet in een rechtstaat. Als je daarachter staat, ben je in het verkeerde land én (wellicht) de verkeerde tijd geboren...
En als ik jouw reactie zo lees zie ik iemand die niet weet waar ‘ie over lult maar ons toch graag lastigvalt met zijn gratuite mening en dito ‘inzichten’.
Narcisme is een as2 (persoonlijkheids)stoornis. Een psychose is een as1 ziekte. Narcisme zie je als co-morbiditeit (jaja moeilijk woord) weinig bij psychoses.
Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zie je trouwens weinig in klinieken of in therapie. De aard van deze stoornis staat dat meestal in de weg, zoals je misschien wel kunt voorstellen. Met hun is tenslotte niks aan de hand, in tegendeel zelfs.
Zijn ex-werkgever schetst ook een beeld dat zeker niet past bij een narcist.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:14: Weet Rundfunk veel....
@Boris Poepnagel | 09-05-19 | 17:06: Geweldig land waar aan de lopende band slachtoffers van geestelijk gestoorden vallen. Hoe moeten de familieleden van de 3 slachtoffers(!) zich voelen als ze uw reactie lezen? Die zijn zeker niet in totale ontreddering?! Er worden allerlei verontschuldigingen aangedragen voor de moordenaar.
Wat een goedkope trutjes toch weer hier. Wachten op een opportunistisch moment om de boel af te zeiken. Spelletje zender-ontvanger. Erg kinderachtig. Dit is het soort volk dat nooit zelf een reactie durft te plaatsen uit angst zelf afgezeken te worden. Het trolwezen.
@BSE rundfunk | 09-05-19 | 17:21:
Misschien moet jij eens twee keer nadenken voordat je op de reaguur!knop drukt. Wat denk je daar van? Goedkope haat verspreiden en dan de mensen die daar kritiek op hebben trollen noemen. Weetje, ik krijg het vermoeden dat jouw hele narcisme analyse van a tot z projectie is.
@BSE rundfunk | 09-05-19 | 17:21: Gaap, je wordt gewoon aan alle kanten geknipt en geschoren omdat je het over zaken hebt, waar je geen kaas van hebt gegeten. Dan kun je toch beter je mond houden en je de volgende keer een beetje inlezen, als je mee wilt praten met de grote jongens en meisjes.
@Boris Poepnagel | 09-05-19 | 17:06: Gelooft u mij, eenmaal gebeten door zo'n slang ruik je ze al van verre. Niet in de laatste plaats doordat je wilt - nee moet- weten wat jou als man van de wereld in godesnaam is overkomen en hoe je zo stom kon zijn om dit serpent op z,n mooie blauwe ogen te geloven. Deze creaturen zijn meedogenloos en dat dient men vrij letterlijk op te vatten. Door en door slecht. Gelovigen zullen het "duivels" noemen. Iets wat wij softies niet meer kunnen bevatten. Waar we niet op zijn voorbereid. Noem het naïviteit. Onwetendheid, gepaard gaande met zorgeloze arrogantie of zelfingenomenheid vermomd als "fatsoen" of "nuance". Take your pick. En precies dat zal onze ondergang worden. En zeg dan maar dag met je handje tegen de rechtsstaat...
@Wiebenick | 09-05-19 | 17:40: Ik wou maar zegen dat het helegaar en wel degelijk mogelijk is dat we hier met zo'n figuur te maken hebben, wellicht enigszins atypisch, maar in ieder geval heeft deze speculatie evenveel waarde als alle andere natte-vinger diagnoses die rondwaren, bij gebrek aan beter. Waarbij gezegd moet worden dat de heren zielenknijpers er niet zelden ook maar een potje van maken. Dus geef de omroeper een pauze.
@Wiebenick | 09-05-19 | 17:53: Geef jezelf maar eens een pauze, zou ik zo zeggen. Je ouwehoert een boel en zegt niks zinnigs.
Je kon er eigenlijk op wachten. Triest hoor, volledig ontspoord . Je kunt helaas niet iedereen in een dwangbuis proppen en vasthouden zal het weerwoord wel zijn van degenen die er over gaan, en dat is ook zo.
Er zijn te veel labiele personen, zie degenen die aan het moorden slaan er maar eens uit te vissen.
Wel benieuwd of dit de enigen waren of dat er misschien mensen vermist worden die met hem in verband kunnen worden gebracht.
En wat moet zijn familie wel niet meemaken ?
Dat wordt schoffelen. Geen water geven, want dat is slecht voor het klimaat volgens 97 % van de klimaat-experts.
Bij acute psychoses wordt je tegenwoordig met een strip pillen naar huis gestuurd.
Nergens in de zorg wordt je nog direct opgenomen, overal zijn wachtlijsten. Vroeger hielp het nog wel eens als ze de boel escaleerden, maar zelfs dat helpt niet meer. Bedden genoeg, maar geen geld en geen personeel.
Met een RM krijg je gewoon een spuit haldol in je kont hoor. Niks naar huis sturen met een strip pillen.
Dat is dus echt lulkoek wat je beweert, als er echt risico is komt er direct een psychiater, die vaststelt of opname noodzakelijk is, als dat zo is moet er bij de burgemeester een machtiging worden gevraagd, en dan wordt iemand wel degelijk gedwongen opgenomen, waarbij overigens ook een advocaat, een officier van justitie en en rechter worden ingeschakeld.
@brekebeen | 09-05-19 | 17:04:
Klopt . Met een RM ga je eerst naar de gesloten afdeling , en bij enige verbetering krijg je zgn vrijheden , b.v. een wandeling onder begeleiding .
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 17:01:
Haldolperidol wordt geïnjecteerd in het bovenbeen. Effecten ervan zijn nou niet bepaald dat u er hard van kan rennen, in tegendeel.
@toetssteen | 09-05-19 | 18:05:
Halo gaat op de crisisafdeling gewoon in de kont, door de broek heen.
@Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 19:02:
Als iemand “lastig” is natuurlijk. Als iemand redelijk is, soms zie je wel wat ziekteinzicht gebaseerd op ervaring bij de patient, dan kun je pillen aanbieden.
Maar meestal is het een struggle
Maar waarom mensen met honden, dat wil ik wel eens weten.
Inderdaad. En je zal die vrouw zijn die een tijdje achtervolgt is door hem en hem nog gegroet heeft.
Brrrrr.
Zou me niets verbazen als hij de slachtoffers daar -bewust of door psychose- op heeft uitgezocht. Zijn moeder heeft een labradoodle, het japanse slachtoffer en de oma in Brunssum ook soortgelijk als ik t goed begrepen heb.
Hoort gewoon bij de moderne en drukke maatschappij mensen. Wen er maar aan!
Of om maar met de woorden van historicus Maarten van Rossem die inmiddels geen professor meer is te spreken: thuis klussen levert meer doden op, dus waar hebben jullie het toch over.
Zo is het. Als je met het argumentum-ad-keukentrap op de proppen komt ben je meteen de slimste van het stel.
Ja maar dat is een risico dat je zelf kiest. Je hoeft het trapje niet op.
@Sunir | 09-05-19 | 17:14: Dat kan wel zo zijn, maar leg dat Maarten van Rossem maar eens uit. Die gaat gewoon over percentages wauwelen zonder deze in de juiste context te plaatsen.
Weet je wie ook zo' n lange neus heeft?
Loek Hermans, Toon Hermans, Frits Hermans?
Pineukkio?
De neus.
2Pac?
Waanzin.
Vier (4!) gezinnen, families diep in de shit. En dan hebben we het over aanverwante clanleden en vrienden nog niet gehad. Dat is dan ook precies waarom privacy van een dader gerespecteerd wordt; óók de familie van de dader is in dit geval een slachtoffer.
Laten we het maar 'gewoon' benoemen: de geestelijke gezondheidszorg is kapot en het is zo ernstig dat ook maar het minste badinerend toontje daaromtrent al niet gepast is. Het is een grof schandaal dat deze sector de afgelopen jaren kapot is bezuinigd en dat 'de vrije marktjongens' de boel hebben mogen 'reorganiseren'. De enige die daar nu vruchten van plukken zijn die bestuursidioten zelf, de maatschappelijke rotte vruchten worden in de handen van de Politie gedreven. Als uitschot, bijna alsof ze 'het er zelf naar hebben gemaakt'.
Bovenstaande geldt helaas des te meer voor de TBS-klinieken en de gesloten- en halfopen kliniekjes. Stuk voor stuk zijn het broednesten van toekomstige agents of chaos. En allemaal omdat we ieder jaar denken er wel weer wat op te kunnen bezuinigen als we weer een blik efficiency-gulzige bestuurders 'op de zaken zetten'.
Het is krankjorem, en we hebben met zijn allen een beetje bloed aan onze poten.
Geheel eens. Alles is kapot bezuinigd. Privacy van deze gast mag best gerespecteerd worden zeker ook voor zijn familie. Waarschijnlijk psychotisch. Ik kan je verzekeren dat het geen feest is, een kind met een psychose. Diep triest voor alle betrokkenen. En de volgevreten bestuurders (op alle niveaus) wassen hun handen in onschuld.
Ook eens.
Lekker man die bezuinigingen van Rutte op de GGZ.
Ja maar! Alles was okee toen Rutte het over de schutting van de gemeentes flikkerde! Dus die hebben iets fout gedaan!
Welke bezuinigingen op de GGZ? Die uitgaven aan de GGZ zijn de afgelopen 10 jaar geen moment gedaald hoor.
Dat word weer een promotie voor een medewerker uit Maastricht. Directeur van de GGZ.
En een commissie hoe dit kon gebeuren.
Het wachten is op een nabijstaande die het aan zag komen, verschillende mensen heeft gewaarschuwd maar niemand reageerde.... toch?
Wel wat een Baudet-achtig type.
de weg naar joop kwijt ?
Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 16:48
Hoi Kuifje, ik kan je reaguursels meestal wel waarderen, maar dit slaat weer als een tang op een varken. Waarom Baudet-achtig, omdat ie van piano's houdt ?? Hoogste tijd dat je weer naar Afrika verkast.
Ik vind hem meer op Klaver lijken met die neus en dat haar.
@Predeker | 09-05-19 | 16:59: Was het eerste wat in me op kwam, Predeker.
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 17:14:
Volgende keer eerst tot tien tellen.
@BozePaarseMan | 09-05-19 | 17:01: Als twee druppels water.
Met zo'n familie staat hij over 10 jaar weer buiten de poort. Net als met de bende van Venlo.
Michael Panhuis zat in Den Dolder. Simoontje had een beetje last van onbedoelde associaties.
www.youtube.com/watch?v=kaeWcObmSLE
Ja maar heeft hij nou zijn eigen badkamerdeur ingetrapt of die van de buurjongen?
Staat nu een enorme cameraploeg voor zijn deur. Ik fietste er net langs. Begrijp dat hij slechts 2 weken aan de Hooikade heeft gewoond.
Reactie van omwonenden www.youtube.com/watch?v=SU5zkqWcs9E
Het is best een verademing dat het een keer niet om een bondkraagje gaat.
Bontkraagje?
medias.spotern.com/spots/w640/637-153...
Bondkraagje
www.theproducersperspective.com/wp-con...
Verbondkraagje
i.ytimg.com/vi/I-OQzpH9Apc/maxresdefa...
@Stormageddon | 09-05-19 | 16:39: ghehe
Zeg ik, bontkraagje.
Wel een mooi foto Stormageddon!
Is Thijs H. dan tóch die man die eergisteren een steekpartij veroorzaakte in de GGZ-kliniek in Maastricht?
Was ook heel vroeg in de ochtend lees ik..
Die is dus in de ochtend aangehouden, weer vrijgelaten om daarna met z'n kop op 't web te komen en savonds weer aangehouden te worden. The thickest plot ever.
Over gekkigheid gesproken, heeft iemand al in de gaten gehad dat de groene pixel weer actief is en opnieuw is begonnen met tellen? Al die jaren heb ik me suf geklikt op dat ding en alle moeite was voor niets. Draai helemaal door hier nu.
Verrek hij doet het weer inderdaad. Klikte er zo af en toe nog op maar zonder succes.
Ik zeg niet: Told ya... maar eh...
i.postimg.cc/Wz1pmQFG/3-C20-E4-F8-B17...
Ja je zat bewonderenswaardig dicht bij :)
Goed gezien Storm !
Bij 'verbleef' ging ook mijn belletje af, maar het kon ook ouderlijk huis zijn.
Ik zou er een told ya dansje bij doen! Goed aangevoeld, Stormageddon.
Ouwe speurneus!
Is het niet en en? Zowel ouderlijk huis als kliniek in Limburg.
@Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 16:45:
Ja, daar lijkt het nu op als ik het goed begrijp.
Hier in de omgeving stond “ Den Dolder” 40 jaar geleden al bekend al het Gekkentehuis.
Als iemand iets geks zei of deed reageerde je simpelweg met: “die hoort in Den Dolder” thuis.
Het treinspoor langs DD was een favoriete plek om een einde aan het leven te maken, triest genoeg.
Tegenwoordig zijn het de “ Doldenaren” die andermans leven beëindigen.
Komt dat omdat er nu meer gekken zijn of omdat de begeleiding tekort schiet?
Hoe dan ook, sterkte voor alle nabestaanden.
Ik ben een tijdje geleden verhuist van zuid-limburg naar het dorpje naast Utrecht (waar de weersvoorspellingen vandaan komen ). Waar is het in godsnaam veiliger.
@Nipplechip | 09-05-19 | 16:31:
De Bilt is veiliger dan Heerlen en omstreken.
Wel uitkijken met oversteken op de Utrechtseweg en de Hessenweg.
Verder een goede keuze!
Welkom Limbo ;-)
Al meer dan 60 jaar , werd als kind al gezegd, als je vervelend was, moet je naar Den Dolder of doe je even mormaal.
@gato | 09-05-19 | 16:48: Doe ff Mormaal Mormel ?
Het gesticht in Venray was er ook zo een... Dat was jaren '80.
Den Dolder heeft al sinds 1905 de WA Hoeve. En netzo als in Ermelo als in Vught is het in de bossen aan de andere kant van het oorspronkelijke dorp gebouwd om de 'gekken' buiten de normale wereld te houden met als scheidingslijn een spoor. In DD hebben ze ook niet voor niks een 'zelfmoordcamera'bij het station staan en standaard iemand van Pro-rail rondlopen voor wanneer er weer een springer is.
Tegenwoordig staat de Hoeve meer leeg dan dat er nog behandeld wordt. Alleen de zwaardere afdelingen zijn er nog. De rest van alle panden zit anti-kraak en kraak in.
@aamert | 09-05-19 | 16:56: stom, bedoel normaal.
Klopt.
In Utrecht en omgeving werd er ook altijd gesproken over het "gekkenhuis in Den Dolder".
Als je 1 of ander psychisch gestoord lijkend figuur in de buurt had wonen, was de uitdrukking "die hoort in Den Dolder thuis"
Of het "Lucifer gesticht" in Den Dolder, waar je als kind heen gestuurd zou worden, als je weer eens niet wilde luisteren.
Daar zou je dan alleen lucifers te eten krijgen en alleen water mogen drinken.
Den Dolder heeft sowieso in mijn beleving, geen positieve uitstraling qua klank.
@De-Glijdende-Rechter | 09-05-19 | 17:15: Dat is bij geen enkele inrichting zo en gek genoeg liggen ze inderdaad heel vaak naast of op loopafstand van spoorlijnen. Wolfheze. Duin en Bosch, ( Castricum/Bakkum) Willibrordus (Heiloo) Allemaal lekker dicht bij de trein en anders zijn er nog waterpartijen/blusvijvers waar je je einde kan bespoedigen.
@Heiner | 09-05-19 | 19:59: Beileroord,Dennenoord, Assen. In het verleden meestal wel een paar keer per jaar
Sla deze maar op. Gaat behandeld worden, wordt genezen verklaart en steekt in vrijheid weer een paar onschuldigen neer. Ik ben geen psycholoog.
U heeft de kennis van nu en voortschrijdend inzicht.
@Pelforth | 09-05-19 | 16:28: Iets met voorspelbaarheid vanwege eerder gebeurde incidenten.
Een badkamerdeur? Zo'n deur die in de badkamer zit? Maar... maar.... wat voor materiaal was ie dan? *in verbijstering rond rennen doet*
Zo'n opdekding met stalen deurpost. "n keer hikken en hij is kapot.
Oscar Pistorius schijnt er ook ervaring mee te hebben. Just sayin'
@Basil Fawlty | 09-05-19 | 17:30: Daar horen we weinig meer over. Neem aan dat hij zijn straf uitzit.
@ Kuifje-in-de-EU | 09-05-19 | 17:44:
In de petoet. www.theguardian.com/world/2018/apr/10...
Krijg je die discussie weer over bezuinigingen terwijl er ieder jaar miljoenen bij komen voor gezondheidszorg die zelden of nooit de werkvloer bereiken. In die ggz instellingen en tbs klinieken moet je beginnen met 3 lagen management en directies weg te bonjouren.
Een echte psychiater draait binnen zo'n kliniek anders niet voor minder dan een advocatentarief...
+ veel. Hier zit 'm voornamelijk het probleem inderdaad.
Dat is zo'n beetje bij elk overheidsinstituut het geval.
Precies. Die miljoenen verdwijnen in al die baantjes er omheen: bedenken hoe het zou moeten, opschrijven hoe het zou moeten, vergaderen, onderzoeken, evalueren hoe het zou moeten, een commissie van advies, toezichthouders, beleid, regels, protocollen, procedures schrijven....
Allemaal 'hoe het zou moeten'. O, o, wat zijn ze toch allemaal betrokken.
Maar er komt niemand bij die ook daadwerkelijk DOET . WAT . MOET.
De werkvloer is sluitpost; niemand wil met de lseutelbos rondlopen tussen de Michael P's. En die paar goede en goedwillende vakkrachten die dat wel doen: petje af. Maar velen haken tenslotte af omdat zij uiteindelijk 'verliezen' van al die papieren tijger-figuren.
Mondriaan heeft ook een dependance in Maastricht.
Waar gisteren ook een steekpartij was.
www.1limburg.nl/gewonden-bij-steekinc...
Ik heb daar gisteren ook al op gewezen, nadat ik van mijn spreekwoordelijke stoel gevallen was.
Dat is vreemd..
Ik vind het niet vreemd dat steeds meer mensen chrashen in de bovenkamer. Er is maar 1 smaakje wat eruitspringt, studeren, werken en consumeren tel daar bij op dat je de hele dag straling door je kop en lijf krijgt.
Eergisteren nog met nuclaire straling aan het spelen geweest maar gisteravond niet de behoefte gevoeld om een hondeneigenaar dood te steken.
Deze mensen studeren en werken juist niet. Drank, drugs en verveling voeren de boventoon en bij langdurig gebruik crasht er inderdaad iets in de bovenkamer. Men noemt ze dan verward.
Songteksten zijn soms best wel bizar:
Now I sit by my window
And I watch the cars
I fear I'll do some damage
One fine day
But I would not be convicted
By a jury of my peers
Still crazy after all these years
Oh still crazy
Still crazy
Still crazy after all these years
Paul Simon www.youtube.com/watch?v=Zo1naJEacE8
En het klinkt zo lieflijk..
Moet je de teksten van Anal Cunt eens lezen man.
Dear darlin' surprised to hear from me?
Bet you're sittin' drinkin' coffee, yawnin' sleepily
Just to let you know
I'm gonna be home soon
I'm kinda awkward and afraid
Time has changed your point of view
[Chorus:]
How you gonna see me now
Please don't see me ugly babe
'Cause I know I let you down
In oh so many ways
How you gonna see me now
Since we've been on our own
Are you gonna love the man
When the man gets home
Listen darlin' now I'm heading for the west
Straightened out my head but my old heart is still a mess
Yes I'm worried honey
Guess that's natural though
It's like I'm waiting for a welcome sign
Like a hobo in the snow
[Chorus]
And just like the first time
We're just strangers again
I might have grown out of style
In the place I've been
And just like the first time
I'll be shakin' inside
When I walk in the door
There'll be no place to hide
Alice Cooper www.dailymotion.com/video/x41d4si
Waarom altijd die verbazing. Ik werk 20 jaar in de GGZ en zorg en kan je vertellen dat de aller grootste gekken en gevaarlijke lui JUIST gewoon je buurman/vrouw, collega of medestudent kunnen zijn. Dáárom zijn ze ook het gevaarlijkst omdat je het niet verwacht en ziet aankomen en/of omdat ze meesters zijn in het verbloemen van hun daadwerkelijke gedachtegangen en/of het uiteindelijk handelen daarna.
Ik vind het daarom echt ongelofelijk dat media alsnog altijd maar buren en vrienden spreken met de standaard opmerkingen over 'het was zo'n lieve jongen en hij leek zo normaal.'
Pak alle gekken erbij die de afgelopen 20 jaar (buiten terrorisme om) een bekend ernstig misdrijf hebben gepleegd. Allen wisten ze zichzelf op het moment van het misdrijf/moord etc onder de radar te houden dan wel te lullen tot die klootzak van een Panhuis toe die de hulpverlening zover wist te overtuigen dat hij de vrijheden kreeg om te gaan en staan waar hij maar wilde.
Toch vreemd dat de meeste daders juist WEL bekend waren bij politie/justitie of gezondheidszorg.
Dus U bent een straatje aan het schoonvegen.
Persoonlijk vind ik het jammer dat er een taboe rondom GGZ hangt. Zoals je het neerzet hier werk je mee aan het taboe. Wie een GGZ bezoekt is gek. Mensen die hulp zoeken bij een GGZ moet je waarderen. Helaas zijn sommige mensen gedwongen en ja dat is waarschijnlijk een aparte categorie.
@Trumme | 09-05-19 | 16:24: Dat is niet vreemd en dit gaat niet om vegen. Deze mensen beginnen meestal niet met moord, ze worden echter wel bekend om moord.
@Trumme | 09-05-19 | 16:24:
Oeh, dat is vals.
Overvecht beslist waarschijnlijk niet over wel of niet terug de samenleving in.
Vaak genoeg wordt tegen beter weten in een verkeerde beslissing genomen.
Ondanks de waarschuwingen van de hulpverleners.
@Ruimedenker | 09-05-19 | 16:29:
Precies wat je zegt. Ik ga daar niet over maar waarschuw wel vaak zat dat ze de schijn ophouden. Mijn werk is fulltime op de werkvloer maar de uiteindelijke behandelaars moeten het van rapportages en kortere observaties en gesprekken waaruit ze beslissingen nemen welke dus in regelmaat verkeerd uitpakken. Het is supermooi dat mensen de GGZ opzoeken als ze hulp nodig hebben maar een opname en daadwerkelijke behandeling intern worden steeds minder gedaan waardoor er steeds meer potentiële gevaren loslopen in de samenleving.
@BootleggersSmurf | 09-05-19 | 16:29:
En dat ook inderdaad.
@GPZ550 | 09-05-19 | 16:27: Er zijn duizenden mensen die zich laten behandelen, sommigen zijn echter ook overtuigt van hun gelijk. Zo ken ik iemand die al drie keer vanwege veiligheid gedwongen is opgenomen. Zelfs na aangeboden behandeling en terwijl hij onder medicatie stond hield hij zijn verhaal vol tegen mij.
De man is taxichauffeur in Amsterdam en geen import. Zal mij echt niet verbazen dat hij nog eens in het nieuws komt en de GGZ weet dit ook maar kan er niks mee. Je kunt mensen niet dwingen en dat is een groot goed maar heeft ook minder leuke kanten.
Echter, verhalen van buren die van niks wisten kun je standaard invullen want deze mensen beschouwen zichzelf niet als gek. Zij gaan niet aan de grote klok hangen dat zij bepaalde gedachten hebben, zou jij ook niet doen zelfs als je er wel hulp voor zoekt.
@Trumme | 09-05-19 | 16:24
Geen aardige opmerking van je.
@overVecht | 09-05-19 | 16:33: Bijkomend probleem is dat hulpverleners een eigen taaltje hebben. Op straat word echt heel anders gesproken. Dit heeft tot gevolg dat mensen hun woorden kunnen aanpassen. Dat taaltje dat je word aangeleerd, en ook is te merken als je behandelde mensen spreekt, leert de patienten immers ook hoe te antwoorden.
Enfin, iemand die niet behandeld wil worden kun je niet behandelen, die kun je slechts aanleren de in jouw ogen juiste antwoorden te geven op de juiste momenten. Mensen denken dat mensen met geestelijke problemen dom zijn, in mijn ervaring zijn het juist bijzonder slimme mensen.
Heb met je te doen, zien dat het fout loopt en niks kunnen doen. Blijkt maar weer eens dat mensen op de werkvloer er echt staan uit een soort roeping.
Laten we de overheid bedanken voor de massale bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg.
Precies, dat is de oorzaak!
Psychiatrische kliniek? Heerlen? Onze Timmerfrans heeft daar zijn thuishaven.
Die is gelukkig te zwaarlijvig om wat klaar te spelen.
@Pelforth | 09-05-19 | 16:24 |
Nou, die eet anders wel in 5 minuten uw hele koelkast leeg!
@Sjefke7807 | 09-05-19 | 16:35: Moet ie hier in huis wel de goede koelkast pakken, anders moet hij al die bierflesjes opkauwen..
Kijk aan, dan was mijn eerder vermoeden dat de dader in een instelling [AZC of TBS kliniek] moest worden gezocht helaas toch juist.
Je kan zo bij astro tv aan de slag.
Mijn eerdere vermoeden dat er een T in zijn zat was ook juist.
Daarom wist de politie zo snel wie het was.
Wat is de link tussen dit familiebericht en het onderwerp van dit topic?
Kinderschaamte met hun bizarre ecologische voetafdruk zou ze niet misstaan...
3 zonen, is niet inclusief en een verdere belasting voor klimaat.
Nog meer CO2-verspilling.
@Jos Tiebent | 09-05-19 | 16:52: Uh, toename. Sorry.
Doet ie normaal nooit.
Laten we vooral nog meer bezuinigen op geestelijke gezondheidszorg.
Er wordt niet bezuinigd er komt ieder jaar veel geld bij maar helpt nul. Alles wat met semi overheid of 100% gesubsidieerde instellingen te maken heeft is een bodemloze put.
Zelfs zonder bezuinigingen zou de GGZ handen tekort komen met duizenden psychische problemen die elke maand binnengehaald worden.
De geestelijke gezondheidszorg is o.a. ook die buslading Albanezen aan het opvangen die hier laatst zijn gedropt.
27 jaar oud, die kan echt nog wel een paar keer door de molen heen, om tijdens periodes tussen behandelingen, detenties en vervolgingen in opnieuw toe te slaan. We verdienen allemaal een nieuwe kans om voortijdig heen te gaan.
Maar de burgerT beschermen tegen dit soort koekwauzen is dan weer een beetje teveel gevraagd..
Welke molen bedoelt U,gehaktmolen???
Nou die Simone van het Staatsjournaal mogen ze mij wegjorrissen. Maar inderdaad, misschien weet zij meer, zat Thijs in Den Dolder ???
Nee, dat was Kolder.
Ik vind Simone lief.
Kijk vaak de herhaling in de nacht van het late journaal en dan ben ik altijd blij als Simone er is om een goedenacht te wensen.
Het staatsjournaal an sich mag wel gejorist.
@letopuwzaak | 09-05-19 | 16:30:
Nou u heeft wel een aparte smaak, bij mij valt ze van het flatscreen af. Vroeger moest je representatief zijn om omroepster te worden. Tegenwoordig alleen maar divers.
@Predeker | 09-05-19 | 16:43:
Haha. Nou smaak... ben een heterovrouwtjespersoon, maar overal waar ik haar ooit in een talkshow heb gezien was zij juist niet zo'n sjw zeikerd.
Ja, ik mag haar wel:)
@letopuwzaak | 09-05-19 | 17:34:
Nou, dan heb je nog niet alles van haar gezien.
@Predeker | 09-05-19 | 16:43: Representatief betekent vooral verzorgd!
@Predeker | 09-05-19 | 18:37:
Ok, u blijkbaar wel! Dat heb ik nog niet gezien.. (gelukkig) hopelijk kan mijn vriendelijke nachtgroet van Simone blijven voortbestaan:) zonder kromme tenen.
Let me guess, hij had zeker dringend hulp nodig maar stond al zeker 6 maanden op een wachtlijst?
Den Dolder. Is daar niet een instituut van de staat gevestigd dat dit soort psychotische moordenaars in de samenleving loslaat?
Zie de meerdere topics van GS en de rondleiding die Mosterd daar had. Is geen ene fuck veranderd... wat zeg ik... die moord in Soest onlangs is de verdachte een oud beveiliger van de door jou genoemde plaats.
@overVecht | 09-05-19 | 16:20:
Een beveiliger nog wel? Wat een rotte bende aldaar.
Den Dolder: het welbekende scenario van een paar hoger opgeleiden in dienst van de staat die schaal 16-17 pakken voor een routinematig luizebaantje, met als grondstof een verzameling kansarmen.
Een links toneelstukje dat wordt opgevoerd om de indruk te wekken dat gekken inderdaad kunnen worden genezen en de routinematige vrijlating van een aantal gekken per jaar om zogenaamd aan te tonen dat TBS werkt.
Nog eentje voor castratie en een lobotomie.
Modelpatiënt = Zo gek als een (ingetrapte) deur?
Triest hoor. Voor alle partijen. Insane in the brain
Misschien zal hij straks in het gevang op zijn hondjes ...
Hij heeft in ieder geval zijn best gedaan om een vast verblijf te bewerkstelligen.
‘Hij doet niks hoor’..
REAGEER OOK