Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zorgsysteem faalt keihard: onvoldoende zicht op risico's verwarde personen

een gek

En dan niet die 'verwarde personen' Syriërs die mensen neersteken, maar gewoon écht verwarde personen.

Weet u nog, dat OVV-rapport over Michael Panhuis, waaruit een giga-wanorde bleek en waaruit iedereen gewoon kan concluderen dat Sander Dekker misschien wel effe moet wieberen? Nog geen maand later komt het OVV dus met een nieuw onderzoek, PDF hier, over personen met een EPA (ernstig psychische aandoening). Lezenswaardig voer, vooral die casussen (spoiler alert: weinig happy endings). Verrassing: de conclusies zijn soortgelijk aan die van het Panhuis-rapport. Zo hebben zorgverleners onvoldoende zicht op de veiligheidsrisico's van de patiënt en zijn omgeving, onder meer omdat zorgverleners met verschillende systemen werken om gegevens vast te leggen. Eigenlijk concluderen Tjibbe Joustra en zijn makkers in 141 pagina's: het is best wel een ongeorchestreerde bende.

Nu wandelde GeenStijl een paar maanden geleden al eens over het terrein van Altrecht in Den Dolder, samen met een zorgverlener van die kliniek. Wat bleek Zal U Verbazen, want de patiënten zaten doodleuk en tevens massaal aan de drank en drugs. Waar we maar mee willen aangeven dat Onderzoeksraden en Commissies en Vertegenwoordigers en allerlei andere hotshots allerlei complexe rapporten kunnen samenstellen over het ontbreken van essentiële structuren in de zorg, met een beetje goede wil kunnen we het hele systeem gewoon failliet verklaren, maar het lukt 'men' niet eens om geestelijk gestoorde mensen in één kliniek op één plek in Nederland van de drank en drugs te houden. Zorgverleners aldaar maken vrijwel dagelijks onveilige situaties mee en tóch werken ze zich voor een mager loontje de ballen uit de broek, terwijl het de beleidsbepalers en leden van raden van bestuur kennelijk niets boeit. Of ze zijn gewoon heel erg slecht in hun vak. Enfin, bedankt voor dit 'keiharde rapport', Tjibbe. Heeeeeeel erg benieuwd of er koppen gaan rollen.

Reaguursels

Inloggen

Geld....,de laatste grens, dit is het verhaal van het ruimteschip Enterprise, etc.....

cat22 | 19-04-19 | 11:13

Al die faalhazen die Anne Faber op hun geweten hebben zitten nog op hun plek... misschien 2 jaar geen salaris verhoging alhoewel dat een heel erg zware straf is....... Nu wapenhandelaar met 3 telefoons en lap top..... waar maken we ons druk om? Alles is under control! Toch??

Blonde Nel | 19-04-19 | 10:57

is er dan ook maar 1 iets aan te wijzen waar de staat (=ambtenaren & politici) aan gezeten heeft dat is gelukt ? Ik dacht het niet, staatsbemoeienis = 100% faalgarantie en toch blijven we steeds weer massaal op dezelfde mensen stemmen die ons dat aandoen omdat dit toch is wat wij met zijn allen het liefst willen.

wlodek | 19-04-19 | 10:06

Maar we hebben toch miljarden overgehouden, daar ging het dit kabinet toch om?

Ko Ranzig | 19-04-19 | 08:36 | 1

Ja, en waar is al dat geld van al die bezuinigingen nu gebleven?
Ik heb wel een idee.
Het gaat over AZC's, advokatenkosten, inrichtingskosten woningen etc etc.
Maar over het uitrekenen van die kosten ligt een taboe.
Ik heb het donkerbruine vermoeden, dat we van de kosten van de asielindustrie moeiteloos de zorg zouden kunnen betalen, en de ziekenhuizen weer zouden kunnen openen.
Nee, ons wordt wijsgemaakt dat die verdomde ouwetjes de oorzaak zijn.
Die worden veel te oud tegenwoordig.

Roadblock | 19-04-19 | 10:01

Sander Dekker heeft de oplossing: www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...

Dat ze in Den Dolder dankzij de privacywaarborg voor Michael Panhuis niet eens wisten dat hij een "zwaar geval" was (de reden dat Anne Faber kon worden vermoord), zullen we dan dus maar met de mantel der liefde bedekken. Het is tenslotte Goede Vrijdag.

Dweilen met de kraan wagenwijd open: core business van Rutte c.s.

Hetkanverkeren | 19-04-19 | 08:23

www.telegraaf.nl/nieuws/3468831/wapen...
Het moet niet gekker worden!
The lunatics are running the asylum zei Nivelleermarionet.
Dat moet zijn: The lunatics are running all the asylums!

Angélica de Sancé | 19-04-19 | 07:23

Kan me voorstellen dat steeds meer mensen verward raken... van het klimaat en migratiebeleid van Rutte III.
Het kost een boel geld en niemand ziet het nut ervan in - ook ik raak er verward van.
Baudet wil daar een eind aan maken --> en is niet voor niets de grootste geworden in de Eerste Kamer.

sociaal_econoom | 19-04-19 | 02:52

Instellingen = semi-overheid. Heeft soms/vaak last van dezelfde dingen (verkeerde mensen verkeerde plek, geld naar verkeerde dingen etc.).
Gekken/gevaarlijken = patient, zielig, behandelbaar etc. Gewoon blijven praten, behandelingen tegen aan smijten en komt wel goed. Iedereen een 20e kans.
Werkwijze = we stoppen er zoveel mogelijk bij elkaar (cost-efficiency), en laten hun hun gang gaan (geld/moeite/privacy).

Dat je dus allerlei mensen, met allerlei problemen, bij elkaar zet en dan niet verwacht dat dit elkaar versterkt. Ik heb het me ooit laten uitleggen door iemand die leidinggevende was in de zorg, iets met het centraal/toegankelijk hebben van de begeleiding (zal wel puur met geld (ook qua logistiek) te maken hebben ook, want manager).
Dat je de directe omgeving een geconcentreerde, versterkte vorm geeft van de overlast van dit soort (geestesziek, verslaafd of, allebei: de zogeheten dubbele diagnose) is ondergeschikt.
Op dit soort plekken worden veel drugs en medicijnen geruild en verhandeld.
Overlast en criminaliteit, lekker centraal.
Er is eigenlijk geen eindpunt wat betreft genezing, de meeste 'patienten' zijn afgeschreven, en het enige/eigenlijke doel is de overlast beheersbaar te houden (en in zekere mate de patient te ondersteunen zijn of haar problemen te beheersen).
Dit systeem spoort gewoon niet.

Aan de andere kant heb je mensen die nog net niet gek genoeg zijn om verplicht hulp te krijgen, dat kan dan ook zo ongelofelijk makkelijk hier in NL.

Kleine_Deugniet | 19-04-19 | 00:23 | 3

Dat hele systeem van bijv. TBS klinieken/psychiatrische instellingen, maar bijv. ook gevangenissen een beetje.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Why the fuck moet je allerlei idioten bij elkaar zetten, zoals bijv in die ene kliniek.
Zodat ze lekker biertjes kunnen drinken met elkaar, al ritalin snuivend elkaar ophitsen en aansteken met foute dingen?

Doe er dan op zn minst een hek omheen.

Kleine_Deugniet | 19-04-19 | 00:27

@Kleine_Deugniet | 19-04-19 | 00:27: Als zo'n spw of sph'er dan 'iets met mensen' wil doen, of een manager/directie faalt, is de samenleving tenminste niet de dupe!

Kleine_Deugniet | 19-04-19 | 00:43

Ik fietste vroeger wel eens langs zo'n plek, praktisch permanent daklozen/patienten in de directe zoveel meter straal vd opvang/instelling op zijn minst biertjes nuttigen, met dealers afspreken enzo. Meer dan 10 jaar geleden, pas hoorde ik dat er nog steeds niks veranderd is daar. Er wordt weinig tot niet gehandhaafd of toezicht gehouden.

Die jongen uit de zorg sprak over een model, wat weet ik niet meer precies.
Maar het is dus niks meer dan een kosten-baten analyse. Die ene keer dat het fout gaat, staan zoveel keren dat het goed (of minder slecht) gaat tegenover.
Dat zal ook wel zijn waarom het voor rechters soms moeilijk is.

En nu hou ik erover op, voordat ik straks zelf een patient in mijn tuin moet.

Een hele goede nacht!

Kleine_Deugniet | 19-04-19 | 01:17
-weggejorist-
A.L.Lah | 18-04-19 | 23:41

144 pagina's blabla. Hier is mijn advies: Sluit gekken op.

TheBigKirth | 18-04-19 | 23:28

Dat meisje dat laatst verkracht is was ook door een "probleem jongere" te grazen genomen. Keer op keer op keer gaat het fout. Ik las net het stuk van Dekker die omwonenden van Den Dolder bezocht en "oprecht" overkwam maar meteen even doorgaf dat Den Dolder niet dicht zou gaan en dat er ook geen verscherpt toezicht zou komen... Zijn argument?
"Als we meer hadden geweten over Michael P. had hij hier niet gezeten".
En dat is het hem nu juist, ze wisten het en hadden het kunnen weten maar er is fout op fout gestapeld. En dus weet je dan als bewoner nadat aan het licht kwam dat er recent weer fouten zijn gemaakt dat of Den Dolder dicht moet of de leiding op moet stappen of gewoon extern toezicht op het gepruts van de leiding van Den Dolder. Dekker mag wat mij betreft aftreden zo zwak als hij is. Hij houdt de leiding gewoon het hand boven het hoofd terwijl ze mede verantwoordelijk zijn aan de dood van Anne. Gek wordt je van dat polderen.

Dirk III | 18-04-19 | 23:22

En weer weet een "deskundige" meneer van het OVV ons te vertellen hoe slecht het allemaal in elkaar zit. Had dat Godbetere voor de dood van weer een onschuldige jonge vrouw uitgezocht en had toen je bek opengetrokken. Hou op met dat achteraf lullen voor de camera en regel nu eindelijk eens dat wij verlost worden van die halfzachte "deskundige hulpverleners "die alleen maar dadergericht zitten te kijken met hun geitenwollen sokken-ellende. Rot op, gooi die klojo's eruit.

langzullenweleven | 18-04-19 | 22:33

Het rare is dat de oplossing zo simpel is.
Maar ja, inhumaan hé..

schoon-schip-maken | 18-04-19 | 22:27

Dit probleem is zo makkelijk op te lossen.

Laat verwarde personen zich bekeren tot de islam, duw ze een moskee in en ineens lijkt alles weer normaal.

Padjepejer | 18-04-19 | 21:49 | 1

Religie helpt labiele mensen.

Willem_Oltmans | 19-04-19 | 00:14

Vanavond nog een reportage over burgers van Den Dolder die de overlast van die wappies zat zijn. TV, dus meteen een blonde linksmadam die haar kleine kindje bewust blootstelt aan die gestoorden. Omdat één “incidentje” (Anne Faber gruwelijk vermoord door modelpatiënt Michael Panhuis) volgens haar niet ernstig genoeg is om de kliniek(en) het dorp uit te krijgen. Buiten lopen net zoveel gekken rond als er vastzitten. The lunatics are running the asylum.

Nivelleermarionet | 18-04-19 | 21:37 | 1

U weet toch wel wat linksmadammen doen zodra het dichtbij komt? Halsema haalde haar kinderen van de zwarte school toen er een van hen bedreigd was. Ze pleit voor 'schone lucht' maar rijdt in een oude mercedes diesel. "Some pigs are more 'equal' than other pigs", you know!
The lunatics are running Brussels and The Hague indeed!

Angélica de Sancé | 18-04-19 | 21:54

waarom hebt jezus nooit geneukt ?

newray | 18-04-19 | 21:23 | 4
-weggejorist-
BaldEagle | 18-04-19 | 21:38

Hij ging waarschijnlijk ook naar de wc en peuterde in zijn neus. Dat is alleen niet gedocumenteerd. Wat is uw punt?

Frau Merkel | 19-04-19 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

Pas als rechters, advocaten, OM en het hele zwikkie zorgmanagers hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden kan het systeem wellicht weer functioneren.

BozePaarseMan | 18-04-19 | 21:12 | 1

".... hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden en de vreselijkste straffen wacht als ze het weer eens verklooien..."

langzullenweleven | 18-04-19 | 22:34

Julie denken toch niet dat het volgend jaar beter is?

Mr.Crowley | 18-04-19 | 21:04

Hoeveel van dit soort rapporten moeten er nog komen? Het is de reflex van de politiek: een probleem wordt niet aangepakt maar er wordt een rapport over aangevraagd. Lees het rapport over Bart van U. over hoe professionals faalden. Die arme familie die probeerden hem onder te brengen in zorg omdat zij wél zagen dat het helemaal mis was. Ondanks deze inspanningen kon Van U. vervolgens niet alleen Els Borst maar ook zijn eigen zus vermoorden.
Of wat te denken van de Amsterdamse Metromoord waarbij de Ghanees Philip O. een onschuldige man doodstak? Philip O. was aantoonbaar gek én gevaarlijk.
Misschien moeten we gevaarlijke gekken weer op gaan sluiten. Niet heel verfijnd maar wel effectief om de samenleving te beschermen.

Vula | 18-04-19 | 20:54

- belastingdienst is een chaos, honderden miljoenen maar toch gefaalde ICT, vertrekregeling die niet werkt, verkeerden vertrekken, vervolgens duur 'extern' weer ingehuurd, met behoud van riante vertrekregeling
- UWV is een chaos. Honderden miljoenen aan ICT en nog steeds faalt het ICT project. Polen krijgen uitkeringen die ze niet mogen hebben, enz
- De NS en Prorail hangen nog solide aan de overheidstiet, veel geld aan ICT, wederom werkt het nog steeds niet (OV chipkaart fail). Treinen rijden massaal te laat of niet, maar de NS heeft inmiddels gelukkig wél geleerd hoe te marchanderen met statistieken.
- Het lagere onderwijs: er wordt geblerd over een docententekort, terwijl er meer werkloos thuiszitten dan dat er vacatures zijn in het onderwijs, maar die thuiszitters zijn ouder dus duur
- Het middelbare onderwijs is een ghetto waar leerlingen tegenwoordig ook moeten leren dat ze sla niet hoeven te bakken voor ze het opeten. Rekenkennis is weggezakt, vele honderden miljoenen verdwijnen in elke x jaren een geheel nieuwe stroming en methodiek
- beroepsonderwijs: de ROC's en (V)MBO's zijn broeikassen van geweld. HBO is wat vroeger het MBO was en WO is wat vroeger het HBO was. Niets is gericht op wetenschap, alles is gericht op gemiddelde eenheidsorst. Links geindoctrineerd; kinderen leren wel wat het offerfeest is, niet wat pasen is.
- IND: faal, faal faal

Wat een gaaf land he, Mark Rutte?

ZeurDakker | 18-04-19 | 20:53 | 5

Kan je nickname zeurdakker zijn. Je slaat de spijker op z'n schedel.

Xaffier | 19-04-19 | 00:11

Ik stel een nieuw werkwoord voor: verrutten
Alles naar de kloten helpen, de sfeer verzieken, het land (bedrijf) afbreken en blijven lachen alsof je een heldendaad verricht. Soort Hitler of Pol Pot maar dan anders.
Hij verrut ons land.
Hij heeft ons land verrut.
Hij verrutte ons land.

langzullenweleven | 19-04-19 | 09:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsja, wat moet je hier van zeggen, behalve...

*honk honk*

Padjepejer | 18-04-19 | 20:48

ik stel voor dat we ze resocialiseren door ze als reaguurder om te scholen.

Zyprexa20mg | 18-04-19 | 20:46

In Nederlandje wordt dus bedacht door omhooggevallen prutsers dat iemand met een EPA uitstekend zelf regie kan voeren over zijn eigen zorgbehoefte en problematiek.
Wat een faal. Wat een volstrekt onrealistisch uitgangspunt.
Verder moet de groep gevaarlijke EPA’ers in een gesticht worden gezet en laat ze pas los als ze niet meer gevaarlijk zijn. Aangezien dat erg lastig in te schatten is, zou ik zeer terughoudend zijn met het los laten van deze groep gestoorden op de algemene populatie.
Bij proefvrijlatingen, ze alloceren in Amsterdam. Daar zijn ze voor een risicovol beleid en het zit daar toch al vol met gekken, dus ze kunnen er minder schade aanrichten dan elders.

Superkwatta | 18-04-19 | 20:42 | 2

Mogen de niet gevaarlijke EPA’s wel gewoon een leven net als jij en ik lijden of zullen we die gekken ook maar gewoon vast ergens op een eiland zetten? Just to be sure?

Crest of Waves | 18-04-19 | 20:50

@Crest of Waves | 18-04-19 | 20:50: Een eiland vol met GS reaguursers, lijkt me leuk!

Kleine_Deugniet | 18-04-19 | 23:54

Leer nou eens accepteren dat er een groeiend aantal kwetsbare mensen in Nederland rond loopt en dat een zorgsysteem veranderen slechts verandering in de marge is. Het probleem ligt toch veel dieper. Al heeft de afbouw van al die klinische bedden zeker niet geholpen. Gelukkig zijn de meeste hulpverleners die ik ken zo realistisch en eerlijk genoeg om dat te erkennen. Het kleine aantal wat dit niet doet heeft eigen belangen of gebrek aan objectiviteit. Des te vreemder dat daar niets van terug te lezen is in dit onderzoek. Wel een kleinere caseload voor fact medewerkers. Alsof dan niet hetzelfde in de wijkteams gaat gebeuren uiteindeljk? Want bezuinigingen.

Crest of Waves | 18-04-19 | 20:40 | 1

Er loopt helemaal niet een groeiend aantal kwetsbare mensen rond in NL, naar verhouding. Er worden een heleboel mensen geïmporteerd zonder dat ze geïntegreerd worden, en de verwarde mensen die er al zijn, worden de zorginstanties van opgeheven, of de betreffende instanties functioneren niet wegens druk bezig met managementsspelletjes, inhuren van externen, en onderzoeken waarom het niet functioneert, ipv het werk doen.

ZeurDakker | 18-04-19 | 21:00

Een paar jaar geleden deden we een stedentrip naar Parijs. We aten in de Flunch op de hoek bij Centre Pompidou. Centre Pompidou is dé slaapplek voor daklozen, ontslagen en onbehandelbare psychiatrische patiënten. Elke avond was het raak. Gillen, krijsen, van merg tot merg en van been tot been, zo onmogelijk is het om dat te negeren. Maar Parijzenaars deden alsof er niets aan de hand was / is. Kennelijk zijn ze aan zoveel gekte gewend. Deze dikhuidigheid en hardhorendheid van de Parijse stadsbewoner ontzette ons mogelijk nog meer dan het buitenzinnige gebrul op het plein voor Centre Pompidou. Waarschijnlijk hebben de Nederlandse 'professionele hulpverleners' ook zo'n dikke huid en oostindische doofheid aangeleerd, waardoor ze in ieder geval niet meer in staat zijn om hulp te verlenen. De rapporten van Tjibbe Joustra laten dat duidelijk zien: hulpverleners verlenen alleen hulp aan zichzelf.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-04-19 | 20:34 | 1

Ik begrijp wat u bedoelt, ik heb bij het plein van Centre Pompidou eens een uur naar een saxofonist staan luisteren, wat een akoestiek daar.

Mr_Natural | 18-04-19 | 20:38

Mij pakken ze nooit, niemand weet dat ik Repelsteeltje heet.

Mr_Natural | 18-04-19 | 20:30

"maar het lukt 'men' niet eens om geestelijk gestoorde mensen in één kliniek op één plek in Nederland van de drank en drugs te houden."

Dat lukt zelfs niet in een verslavingskliniek. Gevangenis ook niet trouwens.

Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 20:27 | 4

Waar worden deze 'moeilijke gevallen' mee plat gespoten? Met medicijnen die zwaar verslavend werken en de bedoeling hebben om monsters groggy te houden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-04-19 | 20:38

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 18-04-19 | 20:38:
Platspuiten gebeurt amper in de psychiatrie. Pijnstillers zijn wat dat betreft veel gevaarlijker. En die krijg je niet in een kliniek.

Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Het zorgsysteem faalt overduidelijk mede gezien de "tandzorgopveegacties" van laatstelijk. En ik maar hopen dat alleen de goede dingen uit de failliete staten van Amerika zouden overwaaien naar de oude wereld.

D-Fens_1963 | 18-04-19 | 20:27

Wat ik zie waar het vooral misgaat, zijn de systemen, en de mensen die daar tussen vallen. Zolang je maar 1 duidelijk probleem hebt, of een duidelijke diagnose, dan komt het vaak wel goed met je hulp. Zodra het ook maar iets buiten de 'gebaande paden' komt so to speak, en er geen makkelijk proces voor is, en dan ook nog eens bij mensen die niet makkelijk zelf aan de bel kunnen trekken, dan moeten ze inderdaad het geluk hebben dat er mensen om hun heen zijn (hulpverleners/ familie/ vrienden) die extra tijd en energie willen steken om een oplossing te bedenken. En juist deze mensen, hebben meestal niet dat vangnet en zijn dan volledig afhankelijk van die hulpverleners.
Andere anekdote an uit de zorg:
Zo stond een vriendin van me, begin vorig jaar, net begonnen aan een MBO-opleiding, in haar tweede week, een dag alleen op een afdeling van heftige Alzheimers patienten (laatste station zeg maar) terwijl ze daar dus net 2 weken stage liep. Zonder diploma, Omdat collega's zich hadden ziek gemeld.
Kan blijkbaar gewoon gebeuren in Nederland.

je therapeut | 18-04-19 | 20:24 | 2

En als bijvoeging: die vriendin van mij, is dus een harde, zo'n probleemoplosser zeg maar, gaat ervoor, niet zeiken. Zo iemand.
Was het iemand anders, en shit hits the fan, dan was het bal geweest hoor, want zij kon moeilijk verantwoordelijk gehouden worden net 2 weken begonnen aan een opleiding en dan een afdeling met Alzheimers patienten in toom houden.
Ik wil alleen maar zeggen, al die verpleegster/ verplegers die zo slecht betaald worden: doen beter en meer werk dan de meeste 'managers', mag ook wel eens gezegd worden. :)

je therapeut | 18-04-19 | 20:40

@je therapeut | 18-04-19 | 20:40:
Juist de 'managers' zijn het probleem in Nederland, en tevens de reden van al die schaalvergrotingen.
In welke bedrijfstak dat u ook komt.
Iedereen weet wel een laag 'bestuurders' aan te wijzen zonder enige vakkennis, wiens enige doelstelling is, mensen weg te bezuinigen, en er voor te zorgen dat de dan ontstane shit hun niet raakt.

Roadblock | 19-04-19 | 09:55

Gelukkig bewijst Geenstijl de overheid een dienst. Met hun boeiende en uitdagende artikelen binden zij menig verwarde persoon aan hun blog. Ik kan niets anders opmaken uit die vele reacties.

cees2025 | 18-04-19 | 20:23 | 4

En wij maar elke dag hard werken ter behoeve van de-stigmatisering. Kende dat hier weer te niet gedaan zien worden. Overigens is etiketvermijding een vorm van zelfstigma, die komt hier idd ook veel voor op het roze blog

Crest of Waves | 18-04-19 | 20:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik hier de aluhoedjes af en toe voor bij zie komen. Is het inderdaad diep triest gesteld met de zorg.

miko | 18-04-19 | 20:23

Waar blijft de vrijmibo. T is al 20:00 geweest!

henniebal | 18-04-19 | 20:19 | 2

Hup Ajax! Of was dat niet vandaag?

Patje2011 | 18-04-19 | 20:21

ja , ik wil ook hoeren die mij betalen.

newray | 18-04-19 | 20:33

"En dan niet die 'verwarde personen' Syriërs die mensen neersteken, maar gewoon écht verwarde personen."
Die eerste casus die wordt beschreven gaat wel over een Syriër. Het is de Schiedamse Syriër die met hakbijl een politiehond doodsloeg.

Vula | 18-04-19 | 20:18

Tachtig procent van die zogenaamde patiënten die in dit soort instellingen rondlopen zijn eigenlijk gewoon smerige klootzakken en horen eigenlijk gewoon achter tralies. We zijn gewoon helemaal doorgeslagen met de psychiatrisering van ons strafbestel. De Michael P's van deze wereld weten drommels goed dat wat ze doen niet mag. Een kronkel in het hoofd is, in tegenstelling tot wat de heren psychiaters ons altijd proberen te vertellen, geen excuus.

VanBukkem | 18-04-19 | 20:16

Noem eens een onderwerp wat wel goed gaat met Rutte, eeeentje maar.

oakmont | 18-04-19 | 20:10

Wie is die vent in het bijgaande plaatje? Die kerel hangt hier rond bij het station, en zeurt om geld.
Istie gevaarlijk?

hotnot | 18-04-19 | 20:05

Hele schepen vol verwarde figuren importeren, maar niet begrijpen hoe het aantal verwarden toe neemt. Dat zegt meer dan genoeg......

bqbq | 18-04-19 | 20:03

Glas, plas, was en op naar het volgende incident

ZonderNaam | 18-04-19 | 20:02 | 2

VVDer aan het stuur, bloed aan de muur..

boerk | 18-04-19 | 20:10

Hoezo 'incident'?
Hier in Gekkenhuis 031 is het geweaun beleid.

vliegende knorrepot | 18-04-19 | 20:38

Niemand is zo verward als ik. Daarnet namelijk, dacht ik nog dat ik een zeekoe zag.

Blijkt het mijn eigen vrouw te zijn.

Terwijl ik nog steeds nuchter ben.

Het zijn echt verwarrende tijden.

Heppie-even-voor-mij | 18-04-19 | 19:58 | 3

*naar bank kijken doet*
Het komt nu wel heel dichtbij!1!

Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 20:02

Jouw problemen zijn met een kratje Schultenbräu op te lossen.

ZonderNaam | 18-04-19 | 20:03

"en tóch werken ze zich voor een mager loontje de ballen uit de broek" zal wel vooral komen omdat ze in de tang zitten bij de hypotheek verstrekker-overheid-werkgever. Probeer maar eens je ongenoegen te uiten en je zal zien dat geen van je bange mede collega's achter je staat, en sta jij op straat. Managers en bestuurders weten dat en wanen zich de koning. Dit hele systeem staat wel op zijn benen te wankelen maar staat vooralsnog overeind.

Bennie Boos | 18-04-19 | 19:57

Ja, maar, wij hebben toch ook geld nodig om de zielige mensjes te helpen die het continent EU bereiken en aan de gekte rondom het klimaat te voldoen?

Bill Cosby | 18-04-19 | 19:57

En daarom pleit ik al jaren: Alleen in groepen over straat! Liefst met een scooter en warmen kleren aan bv een bontkraag. Helm niet direct noodzakelijk wel een grote bek. Opereer in groepsverband!!! Verrek, die knakkers uit de Rif waren hun tijd ver vooruit.

Pedronegro | 18-04-19 | 19:54

EPA (ernstig psychische aandoening), EPA(energie prestatie advies) allemaal érg verwarrend hoor, geen wonder dat sommige mensen verward worden.

pa_niek | 18-04-19 | 19:54

Wanneer ik mijn been breek, lig ik binnen een half uur op de eerste hulp. Wanneer ik mijn hoofd breek, is er een wachttijd van bijna een jaar. De sector eerst uitkleden en dan vervolgens gaan lopen klagen over falend beleid en verwarde personen. Gewoon nog meer bezuinigen! Dat zal ze leren!

Axelvon | 18-04-19 | 19:46

Wat is er mis met verwarde mensen die wat genotsmiddelen nemen? Of mogen alleen onverwarde mensen dat? Ik pleit voor een cafetariaverbod voor dikke mensen.

Leptob | 18-04-19 | 19:45 | 5

@surffee11 | 18-04-19 | 20:22:
Haha u bedoelt dat u dan opeens met billen in uw handen staat die niet van uw vrouw zijn?

Patje2011 | 18-04-19 | 20:27

@Patje2011 | 18-04-19 | 19:47: fact. Niet iedereen met een psychotische kwetsbaarheid reageert slecht op recreatieve drugs, en worden ook lang niet altijd beter op farmaceutische drugs

Crest of Waves | 18-04-19 | 20:53

@Crest of Waves | 18-04-19 | 20:53:
Zou u het risico nemen?

Patje2011 | 19-04-19 | 00:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar hulde aan de politie want Nederland wordt steeds veiliger!

Patje2011 | 18-04-19 | 19:45

Koppen rollen? De politiek zit potdicht. De regering laat niets gebeuren.

WahedPissebed | 18-04-19 | 19:39

en nou hebt nog een verward persoon de notre dame in de fik gestoken.

newray | 18-04-19 | 19:38

Wat zeg je nou? Een voorheen overheidsinstelling, toen geprivatiseerd, nu semi-overheid, in de publieke sector, en het faalt?! Ongehoord! Dat is nog nooit eerder vertoond!

ZeurDakker | 18-04-19 | 19:36 | 1

Dit gaat niet goed zo... het IND zit in de problemen omdat er veel asielzoekers naar Nederland komen en de zorgsector kan het ook niet meer aan.
Mark Rutte moet als premier nu ingrijpen.
Helaas... hij maakt een verwarde indruk en heeft dringend hulp nodig.

sociaal_econoom | 18-04-19 | 19:44

Moet toch even een stelling poneren. Zolang de overheid faalhazen, die voor > 200.000 Euro mobiele kosten maken, niet ontslaat en het bedrag laat terugbetalen wordt het nooit iets. Respect en vertrouwen dwingt u bij mij niet af. Dat moet gewoon verdiend worden.

padbuffel | 18-04-19 | 19:34

Ik ben ook een verward persoon... dit komt door Rutte.
Heb op VVD gestemd in de veronderstelling dat ze een rechtse partij zijn.
Maar zie nu bij Rutte III dat ze omtrent klimaat en migratie net zo links zijn als D66 en GroenLinks.
Heb hier met de huisarts over gehad - hij zegt, het probleem ligt niet bij jou... maar bij de heer Rutte.
Heb Mark hierover gebeld, hij zegt met wanhoop in zijn stem dat hij moet kiezen tussen Baudet of GroenLinks.
Heb Mark geadviseerd rust te nemen... hij geeft toe dat hij graag wil worden opgenomen.

sociaal_econoom | 18-04-19 | 19:34 | 1

Klaarblijkelijk was u al langer verward. Anders kan ik uw stemgedrag niet verklaren.

D-Fens_1963 | 18-04-19 | 20:21

* met weemoed en compassie de naam Els Borst fluistert *

Kapitein Sjaak Mus | 18-04-19 | 19:33

De enige koppen die gaan rollen, GS, zijn die van de onschuldigen die tegen deze verwarde personen aanlopen. Er gebeurt helemaal NIETS!

MoonBeebe | 18-04-19 | 19:32

Een systeem dat al decennia loopt afrekenen op de laatste bewindspersoon. Helpt dat ?
Nee dat helpt niet. Dekkers schrok erg en dat is goed. Helaas betekent het iha weer nog meer regels en regiegroepen die te ver weg staan vd praktijk. Misschien moet je sommige mensen net als demente bejaarden afzonderen omdat het zelfstandig niet lukt. Uitzingen als genezen niet lukt.

Nichtsneues | 18-04-19 | 19:31

Maar naar de onwetende Ander pochen over "Nederland Verzorgingsstaat."
En iedereen in het boze buitenland buitelt over elkaar heen om te zeggen wat een "sociaal land" wij wel niet zijn. Net als onze "tolerantie". Nou, die zogenaamde tolerantie, die houdt vaak direct op, juist als de situatie daarom vraagt.
.
EN in kokende kikkerland Nederland, vraagt de situatie er regelmatig om.
Steeds vaker. En niks geen conjuctuur. Nee, gewoon: stijgende lijn.
Iets te vaak, die situatie die er om vraagt, naar mijn smaak.
.
En als de voor de zoveelste keer de zoveelste bom barst, elkaar aan gaan lopen gapen: "Hoe KON dit nou gebeuren?" En: "Het komt nu wel HEEL dichtbij!"
Man, driekwart van wat daar "zit" te "werken" in Den Haag kan zo naar Den Dolder.
Dan ben ik nog schappelijk.
Oh ja. Een hele goede morgen allemaal! *met hoeven stampt*

chicago river | 18-04-19 | 19:31

Zo erg dat ook de arbeiders in de instellingen verwarde personen worden.

ScheveHarry | 18-04-19 | 19:29

De kronkel zijn meestal bij de zorg zelf. Extramuraal moet het allemaal tegenwoordig.
Panhuis was modelpatient, dus waarom behandelen? Als de patiënt (ik zeg nooit cliënt, ziek is ziek, geen keuze van de klant) niet meewerkt is het gewoon einde behandeling.
Ook in het geval van een gillende psychose.

Analia von Solmsch | 18-04-19 | 19:18 | 3

Einde behandeling zou dan ook einde vrijheid moeten zijn, ter bescherming van de maatschappij.

TeeJee | 18-04-19 | 19:29

@TeeJee | 18-04-19 | 19:29: het werkt zo: wij kunnen niets meer voor de patiënt betekenen, dus die wordt ontslagen. Patiënt doodvermoord daarna tien mensen, dan is het excuus: je kunt niet ieder risico uitsluiten, de samenleving moet met dit risico leren leven. Wij hebben ons best gedaan. Je kunt niet iemand levenslang opsluiten en iedereen verdient een tweede kans. Resultaat: nog meer dooien.

Analia von Solmsch | 18-04-19 | 19:34

@Analia von Solmsch | 18-04-19 | 19:34:
Dat is helaas de realiteit, die ik mij terdege realiseer en bewust van ben. Dit terwijl de rechter toch echt meer mogelijkheden heeft.

De vraag is echter hoeveel doden er nog gaan vallen voordat wet, regelgeving en uitvoering er op aangepast worden.
Het antwoord is reeds bekend; veel te veel.

TeeJee | 18-04-19 | 19:41

Brand-uit bestaat niet volgens de VVD en de neoliberalen. Dan vind ik het niet vreemd dat met betrekking tot verwarde personen niets bekend is.

ProAsfalt | 18-04-19 | 19:16

Het gaat erom dat de verwarde personen met bootladingen nog steeds worden binnengehaald. Dweilen met de kraan open. Geen wonder dat we niet aan onze eigen verwarde personen toekomen.

Wekkertje | 18-04-19 | 19:16

Moehahah ik ga mezelf opblazen op het toilet van een stilstaande trein Moehahah

ZwarteRiek | 18-04-19 | 19:15

De reden voor al dat falen?
Niemand pakt eens door en de baasjes en psychologen maken het klein en beweren doodleuk dat alles oplosbaar is.

pejoar | 18-04-19 | 19:15

Er zijn nou eenmaal misbaksels van mensen. Bij een miskraam floept dat er gewoon uit, maar soms maakt de natuur een foutje en blijft het de volledige draagtijd zitten. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen want dat is niet inclusief. De opluchting ook van de ouders op dag één dat het kind naar de dagopvang mag.

Rest In Privacy | 18-04-19 | 19:15

Tjibbe Joustra... die was bij het UWV toch de helft van de tijd bezig met die gouden toiletpot? Het is precies dit soort graaiende non-valeurs die maar blijven opduiken die de publieke sector tot een bureaucratische ramp maken. Vooral bezig met gebouwen, reorganisaties, fusies, kwaliteitsslagen, platforms en klankborden maar eigenlijk geen idee hebben of ze nu een gevangenis of een school aansturen.

De publieke sector moet drastisch gesaneerd zo niet gedecimeerd worden waarbij de klappen geheel en al in het waterhoofd aan de top en in de staf moeten vallen.

5611 | 18-04-19 | 19:14

One flew over the cuckoo's nest. De goede oude tijd.

padbuffel | 18-04-19 | 19:13 | 1

Uit de tijd dat mensen nog gek werden als gevolg van 'het systeem'. Tegenwoordig worden ze vooral gestoord geboren.

Kuifje-in-de-EU | 18-04-19 | 19:17

Koppen rollen? In NL? Hoofdelijke aansprakelijkheid kennen we hier niet ..

Wize | 18-04-19 | 19:13

Volgens mij is het al in de jaren 60tig mis gegaan. Toen kwam er een anti-psychiatrische beweging die vond dat niemand gek is. Alleen bijzonder of apart. En dat ze gewoon tussen de mensen moesten wonen. In plaats van in gekkenhuizen waar er tot dan toe voor hun gezorgd werd. Alles moest immers anders. Alles moest vernieuwd worden of het nou nodig was of niet. En met al die gekken in de samenleving kreeg je ook hordes hulpverleners die allemaal langs elkaar heen communiceren. En zelfs dat systeem werd kapot bezuinigd.

Osdorpertje | 18-04-19 | 19:13

Is Mark-D-NL ook al weer vrijgelaten?

Kuifje-in-de-EU | 18-04-19 | 19:13 | 11

@chicago river | 18-04-19 | 20:38:
Ahh dat is nou aardig! U heeft mij unblocked! Kussie

Patje2011 | 18-04-19 | 20:45

@Patje2011 | 18-04-19 | 19:39: als u leuke, stomme of onzinnige dingen zegt wil ik wel reageren. Of dingen die om een stomme, onzinnige of leuke reactie vragen: Bij deze!

Kleine_Deugniet | 18-04-19 | 23:43
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken