Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Blunderkwartet verdedigt Teslasubsidies

Groene stroom blijft politiek een grijs gebied.

Nieuw: Top down toeslagen

Een D'66-staatssecretaris van Economische Zaken die de Kamer tweemaal verkeerd voorlicht over een ondeugdelijk misrekenmodel dat niemand mag zien, een D'66-staatssecretaris van Infrastructuur die de aanbesteding voor dat model mogelijk onderhands - dus illegaal - heeft gegund, en de maker van het misrekenmodel - Tesla-consultant Revnext - die in "een heel klein vvd-wereldje opereert" en al eerder daarmee in opspraak raakte. Tel daar een horde Kamerleden van coalitie en oppositie bij op, die kolen scheppen onder het vuurtje waarop de Teslasubsidies al wekenlang gegrild worden, en je hebt een onvervalst recept voor een echte fossiele politieke thriller hoorzitting. Dit waren de politici, vorige week bij de Patatbalie, vandaag is het woord aan Experts in E-mobiliteit van het Zwambureau voor de Leefomgeving, het CPB en de eigenaar van Revnext. Allemaal ja-knikkers van de klimaatkerk, die net zo lang peop uit de grond gaan pompen tot iedereen in de klimaatgekte is gestonken. Livestream (op grijze stroom) na de breek.

Reaguursels

Inloggen

CORRUPTIE, dat komt in mijn hoofd op als er ambtenaren bij zijn. Kan er niets aan doen.

Cocorico | 17-04-19 | 10:07

Wanneer elektrische stroom opgewekt wordt met het verbranden van biomassa, is de CO2-uitstoot van een Tesla die deze stroom verbruikt groter dan die van een benzine-auto.

wegrenner | 17-04-19 | 05:02 | 3

Energiedichtheid:
1Kg steenkool: 8.3KWh/Kg
1L Diesel 10KWh/L
1L Benzine 8.9KWh/L
1Kg Uranium 22*10^6KWh/Kg
1m3 aardgas 10KWh
----------------------
Lithium accu capaciteit 0.1KWh/Kg

nl.m.wikipedia.org/wiki/Energiedichth...

Hangt dus af van het rendement van de motor en rendement van de opwekker in geval van een energiecentrale (incl transport).
Elektrisch rijden verbruikt ongeveer 20KWh/100Km (20KWh=200Kg Li-ion).

Rekenen kunt u zelf.

boerk | 17-04-19 | 09:22

@boerk | 17-04-19 | 09:22: met een rendement van minder dan 40% voor een benzinemotor moet je dus ongeveer 5,6 L benzine verstoken per 100 km. Hierbij geen rekening gehouden energie voor productie en distributie van de brandstof. Een moderne kolencentrale haalt 60%. Dus 4 kg steenkool om de benodigde stroom te leveren.

Sunir | 17-04-19 | 09:40

Ik kan voor 5 miljoen Euro een rekenmodel "programmeren" dat nog beter is dan dat van Revnext. Graag vooraf overmaken naar mijn bankrekening op de Bahamas.
De naam van mijn bedrijf : MMWOPS

Dutch_Viscount | 16-04-19 | 23:58

Je wordt door de overheid, geblinddoekt, voor een bus gegooid, en RevNext heeft gezegd dat hij niet zo hard rijdt.

Een proefballon.

Een voorproef op de klimaatsaga, al wat ons nog te wachten staat.

Ik wil geen overheid die juist nou dit soort dingen outsourced. Je wilt toch verdorie die berekeningen/modellen in kunnen zien (om evt. tussentijds aan te passen of te corrigeren?). In vredesnaam, god, wat is dit erg.

En dan blijkt het ook nog een nepotistische ellendebende te zijn bij dat bedrijf. Moreel failliet en ethisch onverantwoordelijk.

Kudt overheid, neem uw verantwoordelijkheden (terug), aub.

Bij voorbaat dank.

Was getekend, boze burger.

Kleine_Deugniet | 16-04-19 | 23:11 | 3

Bekruipt me ook een beetje het gevoel, dat de overheid hier het oude dametje was, waar een paar mannen aan de deur stonden met een verhaal.
Zouden de dakgoot of schoorsteen wel komen vegen. Oh mevrouwtje de nokvorst/kap, oh jeetje maar dat doen wij wel.
Mevrouw honderden euros pinnen, ja we gaan even spullen halen.
En dan komen ze of niet meer terug, of laten een teringbende achter op het dak.

Dat soort beunhazerij.

Hoewel een aantal van die bedrijfjes wsl ook wel lijntjes in onze regering heeft zitten, als ik die stukken van bijv. Zembla zo lees.

In ieder geval, ik voorzie meer van dit soort toestanden. In de nabije toekomst.

Ik hoop dat het verstand ze nu spontaan aan mag groeien, die mensen die belangrijke dingen bepalen.
Belangrijke mense, excelletje op een zondagmiddag laten maken. Lekker belangrijk doen.
Ja.

Kleine_Deugniet | 16-04-19 | 23:27

@Kleine_Deugniet | 16-04-19 | 23:27: de ene man had van die mooie oogjes, leek Jessias wel.
Die andere man, nou die had zo'n leuke lach! Lachte al mijn zorgwn weg.
De buren van de overkant riepen nog dat ik het niet moest doen. Maar die mag ik niet zo. De ene heeft een pruik op, en de ander is volgens mij racistisch.

Ik heb lekker niet naar ze geluisterd.

Kleine_Deugniet | 16-04-19 | 23:29

Het is de trend van de huidige bestuurders om de verantwoordelijkheid elders te leggen.
De Excel managers die wat met verkrege
cijfers rommelen en daarmee hun beleid kunnen onderbouwen.
Dit zien we terug in alle gestuurde onderzoekjes die gedaan worden en nu ook bij deze "externe onafhankelijke" partij die de cijfertjes aanlevert voor Mark zijn Excel "Nederland" sheet "verduurzaming" kolom "verkeer".
En als ze aan het moderniseren zijn gebruiken ze vast een draaitabel

boerk | 17-04-19 | 09:27

Het klimaat is onze nieuwe religie. Rutte moet in de leer bij de paus en snel tot onfeilbaar worden benoemd. Jetten zoekt met Wiebes 10 apostelen en benoemd zichzelf tot Petrus...
De hoorzitting is beëindigd. Het varken aan het spit in de herberg is gaar.
Vaginaal vocht wordt onmerkbaar geabsorbeerd in de schemer en het stro rondom het vuur. De trent is gezet..

bolletje kaas. | 16-04-19 | 20:40 | 2

De namen van Rutte, Wiebes en Jetten in één alinea met vaginaal vocht. Het moet niet gekker worden.

matatwork | 16-04-19 | 21:05

Telkens weer D66.... vroeger was de NSB nog vaderlandslievender dan D66 nu.

Ko Ranzig | 16-04-19 | 20:39

Die politici denken gewoon.. ach, het volk kan toch niet rekenen.. dus het maakt niet uit wat we zeggen..
En ze hebben wel een beetje gelijk.. het volk kan ook niet rekenen...

Epistulae_Morales | 16-04-19 | 20:10 | 3

Een dikke Tesla weegt 2600 kilo en betaald geen wegenbelasting omdat ie geen fossiele brandstoffen gebruikt en kan de eerste vijf jaar in heel Europa gratis aan het stopcontact aan het stopcontact gehangen worden!!!Hier in het dorp kost benzine 1,72 per liter en in Duitsland 1,42 dus ik ga naar Duitsland!!!

Co7699 | 16-04-19 | 20:27

De Tesla is een auto voor rijke mensen die goedkoop in een auto willen rijden.

sociaal_econoom | 16-04-19 | 19:46 | 2

Van werken wordt je niet rijk, de elite geeft elkaar graag cadeautjes, maar zonder er voor te betalen.

Analia von Solmsch | 16-04-19 | 21:13

Een Tesla is een auto voor rijke mensen die nog rijker willen worden.

bolletje kaas. | 16-04-19 | 21:15

Raar.. wat doen we dan aan al die anderen miljoenen auto’s die gesubsidieerd worden? Elke kleinere auto wordt nl gesubsidieerd tov het duurste zwaarste model dat er te koop is omdat je minder wegenbelasting hoeft te betalen.
Zo logisch is die tokkiejaloezie op een Tesla namelijk...

Epistulae_Morales | 16-04-19 | 19:43 | 7

@intrigant | 16-04-19 | 23:55:
Dat een weg tientallen tonnen kan dragen doet niet ter zake. We hebben het over de categorie personenauto's. Een auto van 551kg (34 euro wegenbelasting) heeft minder impact op het wegdek dan een auto van 2251kg (374 euro wegenbelasting). Zo simpel is het. Dan zit daar ook al in motortype/co2/brandstoftype/provincie etc.
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec...

peterdh | 17-04-19 | 11:53

Waar je hier aan voorbij gaat is de hele reden waarom we subsidie moeten geven op Tesla's.
De jaarlijkse kostenpost voor het aanleggen en onderhouden van het wegdek is een gegeven, verifieerbaar, duidelijk, inzichtelijk en per direct te betalen. De doelstelling is duidelijk en haalbaar (bv www.wegenwiki.nl/Lijst_van_wegenproje... ) Dus auto's die een grotere impact op die rekening hebben betalen meer.

Het co2 verhaal daarentegen. Kost in totaal honderden miljarden. Is niet verifieerbaar, is onduidelijk, is niet transparant, de rekening is compleet koffiedik kijken, de gestelde doelstellingen onhaalbaar, en ook al zouden we die doelstelling halen is het nog compleet gokken of het überhaupt enige invloed heeft. Daarnaast is de enige reden dat we toch met vol gewicht die kant op gaan, dat we "een voorbeeldrol" moeten geven aan de rest van de wereld. Dat is gigantisch naïef, zo niet superdom.

En nog een puntje. Het verschil tussen de subsidie op motorrijtuigen belasting tussen lichtste auto 551kb en zwaarste 2350 = 374 - 34 = 340 per kwartaal. = 1360 per jaar. Het verschil met een gemiddeld zware auto = 732 euro per jaar. Afgeschreven in 5 jaar (leasebak zoals de Tesla's in de regel zijn) = 3360 euro belastingmisloop. Dat is wat anders dan de 25000 euro voor een Tesla. Een bedrag dat zoals ik al hierboven stelde, een zwart gat in wordt gegooid.

Dat is een wezenlijk verschil waarom een subsidie op lichtere wagens wel uitlegbaar en reëel is en een subsidie op Tesla's niet.

peterdh | 17-04-19 | 12:07
▼ 4 antwoorden verborgen

De tranen staan in mijn ogen! Zo zonder blikken of blozen het eigen volk besodemieteren...SNIK

Paulzitineenkaul | 16-04-19 | 18:56

Waar t voor ons ontiegelijk veel geld kost, kunnen de Franse en Duitse automakers profiteren van de subsidies die hún regering geeft.
Bij ons het tegenovergestelde, wij draaien een deel van de auto-industrie en toeleveranciers de nek om.
Ook de energie, die nodig is om al de EV’s te laden is in Frankrijk goed geregeld dmv kernenergie.
Het geld dat nu uitgegeven wordt aan “ duurzaam” rijden verdwijnt in buitenlandse zakken. Met name in de zak van Musk.
Ik gun die man het beste met zijn Tesla en Space X, maar niet over onze rug.
Bovendien is het oneerlijke concurrentie waar Tesla van profiteert.
Het wordt tijd dat de mededingingsautoriteit ingrijpt.
Het zou toch wat zijn als we b.w.v.s. allemaal een gesubsidieerde IPhone kregen.
Dat staat de EU helemaal niet toe.
Zelden zo’n onzalige regeling gezien als de huidige.
Als je een slecht plan zo vurig blijft verdedigen, kun je niet anders denken, dan dat er andere belangen spelen.

Ruimedenker | 16-04-19 | 18:54 | 1

Europese commissie heeft al eens gewezen op de extra CO2 toeslag op BPM.

boerk | 16-04-19 | 19:00

Dus als ik het goed begrijp dan is de Tesla van de buurman ook door mij betaald en dus ook een beetje van mij?
Gelukkig zit daar meneer Snel van D66, nou dan weet je dat alles goed komt en we met een gerust hard kunnen gaan slapen.

Datgingniegoed | 16-04-19 | 18:52 | 1

Hard- hart

Datgingniegoed | 16-04-19 | 19:04

Heerlijk feiten vrij relaas..... zo, nu ga ik het sprookjesboek in bed aan mijn dochter voorlezen!

Oepsie1234 | 16-04-19 | 18:52

Er IS geen CO2 besparing, want Tesla verkoopt de CO2 besparing aan fiat/chrysler zodat zij meer kunnen vervuilen.

WdVteL | 16-04-19 | 18:50 | 3

Wellicht wil Klaver de overgehouden uitstoot verkopen aan de Chinezen.
Het blijkt goede handel.
Ondertussen ligt Musk in een deuk en dan niet door een lachkick, van een joint, maar om de Nederlandse regering.

Ruimedenker | 16-04-19 | 18:59

Die is er wel, want het geld wat Fiat/Chrysler moet betalen aan Tesla kan zij niet meer gebruiken voor productie van vervuilende auto's. Er is dus wel een incentief om schoner te zijn, dan hoef je minder te dokken aan Tesla.

Dat hele vervuilrechtensysteem is geen slecht idee en al helemaal op Europees niveau, het is alleen lange tijd nogal kapot gelobbied in Europa door de autofabrikanten waardoor het een wassen neus was.

De Eierbal | 16-04-19 | 19:39

@De Eierbal | 16-04-19 | 19:39: dat ben ik niet met je eens. Door de rechten te verkopen wordt de Tesla een gemiddeld vervuilende auto. Als Tesla de rechten niet verkocht, omdat ze gesubsidieerde auto’s verkopen, dan zou fiat/chrysler schonere auto’s moeten bouwen. Een gesubsidieerde auto zou geen emissierechten mogen verhandelen omdat dat het beoogde voordeel teniet doet.

WdVteL | 16-04-19 | 21:07

Stiekem bevoordelen van een bedrijf (Tesla) middels een schimmige constructie en vervolgens de verkoop van deze auto's stimuleren door de rekening bij de burger neer te leggen. Wie nu nog niet in wil zien dat we zijn overgenomen door een criminele kabaal gaat het nooit leren.

Datsun_Cherry | 16-04-19 | 18:09 | 1

Bananen

Oepsie1234 | 16-04-19 | 18:45

Zijn er al vragen gesteld mtt het gebruik van de 7 lease tesla's van onze overheid?
Nee? Kleine hint; Ze voldeden niet en zijn allang weer weg, vervangen door grote Audi's met een diesel motor.

arabes_eut_domus | 16-04-19 | 17:59 | 4

@Datsun_Cherry | 16-04-19 | 18:06:
Iets met te weiig status. Iedere hogere ambtenaar kan een gesubsidieerde Tesla bekostigen. Met een zware AudiDiesel maak je pas echt indruk op het gepeupel.

Beefbus | 16-04-19 | 18:28
▼ 1 antwoord verborgen

Oeverloos vaag consultantsgelul, maar harde cijfers krijgen we niet te horen. Dit gaat miljarden kosten. Degenen die nu nog een benzineautootje rijden kunnen dat straks door benzineheffingen niet meer betalen en zullen massaal de auto verkopen en niet meer voor werk een busje kunnen permitteren. En dat allemaal om de klimaatgekte voor elec auto's te sponsoren. De gekte van D66 en GL waarin VVD meegaat.

Jan, Leiden | 16-04-19 | 17:47

Heeft iemand al de vraag gesteld of er draagvlak voor is onder de burgerbevolking?

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:38 | 3

Het model om draagvlak te meten is al jaren geleden afgeschaft, want dat leidde bijna tot beleidswijzigingen.

tipo | 16-04-19 | 17:47

Het burgervolk is schorriemorrie en die snappen het niet.
Dus goed luisteren wat de boven ons gestelden zeggen.

Jacktheflipper | 16-04-19 | 17:50

Waarom denk je moest het referendum (raadplegend) om zeep geholpen worden en is het voorstel voor een bindend referendum in de grondwettelijke 2e behandeling afgeschoten? Dit laatste trouwens mede door de indieners zelf (d66 / GL / PVDA), een "zeldzaam" diep dieptepunt waarbij Ronald van Raak van de SP nota bene het voorstel maar op de rol liet zetten en ging verdedigen in de 2e Kamer.

bwanabanjo | 16-04-19 | 18:20

Hoe vaak is het woord model inmiddels gevallen? Ik ben de tel kwijt....

buicksquad | 16-04-19 | 17:38 | 1

Volgens mijn geheime rekenmodel; een keer of tig.

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:51

Dit aanhoren is niet goed voor m'n bloeddruk. Hopelijk lukt het de heren van GS wel en komt er later een gewiekste samenvatting van dit enerverende gebeuren.

nedpol | 16-04-19 | 17:38 | 2

Samenvatting: een hoop geblaat en weinig wol.

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:52

De VVD-er met dat plakhaar is zelf ook autoverkoper, of niet?

tipo | 16-04-19 | 17:34

Die Kamerleden zijn zelf natuurlijk ook niet goed snik, als ze zo een waarzegger gaan ondervragen, omdat zijn glazen bol niet klopt.

tipo | 16-04-19 | 17:31

Vroeger had je een leider die opdracht gaf om een auto te maken voor het volk.

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:28

Robert Kok de zoon van Wim?, man o man wat kan die lang praten en niets zeggen.

De omzigstman vraagt niet veel, die stemt dus gewoon voor.

2_amazing | 16-04-19 | 17:28

In het rekenmodel wordt vast geen rekening gehouden met de schade, die wordt geleden door de benzineindustrie.
Bedrijven en toeleveranciers gaan harde klappen krijgen.
De Musksubsidie moet en zal doorgaan.
De gevolgschade is meestal groter dan in eerste instantie wordt verwacht.

Ruimedenker | 16-04-19 | 17:25 | 1

The butterfly effect.

Dutchbeaurouge | 16-04-19 | 17:25

Wat een vreemde manier van vragen stelen is dit zeg. Drie kamerleden stellen achterelkaar zeer kritische vragen. Beste man van RevNext is ze klaarblijkelijk allemaal weer vergeten en zegt: het model is eigenlijk een overzicht van wat we niet weten. Ik ben benieuwd wat de overheid heeft betaald aan deze consultants? Iemand?

mijosa | 16-04-19 | 17:21 | 2

Het is dan ook een rondetafelgesprek, geen interview.

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:31

Ik hoorde op de radio 9 ton

Heppie-even-voor-mij | 16-04-19 | 17:48

Het model maakt prima duidelijk dat we het me god niet weten, dus die kennis levert het model in ieder geval op.

tipo | 16-04-19 | 17:19

Democratie op z'n beroerdst, u bent niet capabel genoeg om naar de rekenmethode te mogen kijken.
Welke idio(o)t(en) heeft/hebben afgesproken dat een rekenmethode die onze belastinguitgaven aangaan niet openbaar mag zijn?
Namen, rugnummer, data van de betreffende bewindslieden en betrokken partijen.. Pek en Veren klaarzetten.

donkieshot | 16-04-19 | 17:14 | 2

Je zou bijna denken dat er met het rekenmodel geknoeid is en dat men het daarom niet ma zien.

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:32

U snapt democratie niet.
democratie is 1x in de 4 jaar stemmen.
En voor de rest bek houden en meer belasting betalen.

Jacktheflipper | 16-04-19 | 17:54

Half uurtje geluisterd, maar ik weet zeker dat de Italiaanse Maffia hier nog van kan leren.

gerrie de perrie | 16-04-19 | 17:13

Kunnen ze die imbeciele VVD-voorzitter met de naam Anne de zaal uit trappen? Zijn interventies zijn erg storend.

obominotie | 16-04-19 | 17:13 | 1

Om in de waan van deze week te blijven; hij denkt dat hij Jesus is.

gerrie de perrie | 16-04-19 | 17:16

Maargoed... Dus het merendeel van de kosten wordt betaald door de benzine rijdende automobilist. In den beginne betalen 999 Benziners 1 TeslaMetKorting. In den einde betaalt 1 Benziner 999 TeslasMetKorting. Of zie ik dat verkeerd?

peterdh | 16-04-19 | 17:11 | 3

De vraag is: ben jij die laatste benzineslurper of de eerste belastingslurper?

Winter_is_coming | 16-04-19 | 17:13

Ik betaal 5 cent / kWh voor mijn electriciteit en dan nog 14 cent belasting.. dus ~300% over inkoop. Ik wordt helemaal niet gesubsidieerd...

Epistulae_Morales | 17-04-19 | 01:06

Gewoon 5 miljoen laadpalen neerzetten in het land voor alle electrische auto's en effe straks 15 miljoen warmtepompen aandrijven met stroom, moeten we wel snel snel 45 kerncentrales binnen 3 jaar bouwen, maar dat lukt heus wel als je maar wil. Maar Klaver en Jetten zullen wel weer opteren voor 560 nog te bouwen biomassa-centrales die klaar moeten zijn voor 2021, nu nog even landen regelen die per stookolie-boot al de benodigde biomassa naar die 560 biomassa-centrales willen vervoeren, die landen zullen in de rij staan om hun rotzooi te dumpen dus alles komt goed. Tenminste als die Baudet niet alle zetels verovert die er uberhaupt zijn, want dan gaan die 100 kerncentrales of honderden biomassa-centrales die nodig zijn voor die miljoenen warmtepompen en laadpalen mooi niet door.

onesizefitsall | 16-04-19 | 17:09 | 1

Waarom binnen 3 jaar? Waar haalt het domvolk toch het idee vandaan dat we minder dan 100 jaar over die transitie gaan doen? Ik woon in een huis uit 1906.. dat voldoet nog steeds niet aan het bouwbesluit van 1920...

Epistulae_Morales | 17-04-19 | 01:09

Hoe kunnen 500.000 elektrische auto's in 2030 maar 16 miljoen euro kosten (=32€/auto)? Omdat ik gewoon heb verzonnen dat veel meer mensen auto gaan rijden dan "oorspronkelijk" het geval was en dus extra geld opleveren. Geeft een klein verzonnen plusje van 114 miljoen. Zo kan iedereen een excel model maken die bijna niets kost.

mijosa | 16-04-19 | 17:09 | 2

Nee er is na financieren van het totale plaatje van deze TeslaSubsidie, door de bezinerijder die meer gaat betalen (herverdeling) een *tekort* van 16 miljoen. Dat moet door de overheid (is dezelfde burger, want de overheid verdient geen geld, die incasseert geld van de burger) bijgelegd worden. Alleen loopt de het klimafaat weg met: "Het kost maar 16 miljoen" .... nahhh je hebt nadat alles is betaald door de burger nog steeds 16 miljoen tekort.

peterdh | 16-04-19 | 17:14

@peterdh | 16-04-19 | 17:14: precies, de extra uitgaven voor de elektrische auto’s gaat ten laste van het vrij besteedbaar inkomen van de burger.

therealbraindump | 16-04-19 | 17:21

Hoe komt die Baudet er toch op dat de klimaatgekte ons €1000.000.000.000,- gaat kosten. Kan die man niet gewoon een beetje vertrouwen op wat zijn collega politici bij elkaar wensdenken?

Zorc | 16-04-19 | 17:08 | 2

Het voordeel is dat er Nederland 10 KM hoge muren ervoor terug krijgt, om zo de Belgische en de Duitse lucht tegen te houden, opdat onze superschone lucht niet aangetast zal worden met hun vervuilende-aardgas-lucht. ;)

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:46

Begin nou eens met het feit dat die gast geschiedenis en rechten geeft gestudeerd.. en dan gaat hij ons voorrekenen en uitleggen wat het klimaat ons gaat kosten..

Epistulae_Morales | 17-04-19 | 01:11

CDA en GL: Het kon niet extern worden getoets. Door wie is het getoets?
Kok: Ik werk natuurlijk niet in mijn eentje eraan. Dat doen we met een team. Een team van consultants Ik leid het team op. En die kijken er naar. Het team: revnext.nl/revnext-team/ ...
Nee er word dus met zijn drieen naar gekeken, waarbij twee door hem zijn opgeleid om het model te bekijken. Jajajaja..... Op die fiets.

peterdh | 16-04-19 | 17:06

Tip van Bootz; al deze stoelen aan sluiten op een leugendetector met sirene en rood/groen zwaailicht. Invoeren bij de nieuwbouw van de 2e slaapkamer

gerrie de perrie | 16-04-19 | 17:05 | 3

Hoef je maar een lamp te installeren hoor.

mono-culti | 16-04-19 | 17:08

Of wacht dacht je van de dokter-bibber-variant; het neusje dat rood oplicht en een zoemer die afgaat als ze waarheid niet spreken. ;)

kweethetooknietbeter | 16-04-19 | 17:34

Om een voortdurende zwaailicht en sirene geloei te voorkomen een groene lamp monteren die alleen oplicht als er eens de waarheid wordt verteld.

jan huppeldepup | 16-04-19 | 18:26

Half uurtje vragen stellen en dat was het. Komt die goed mee weg die gast van RevNext.

jip_86 | 16-04-19 | 17:04 | 1

Niet de onderaannemer moet verantwoordelijk worden gehouden voor dit financiële debacle maar de opdrachtgever PBL, bevoegdheden kun je delegeren, verantwoordelijkheden nooit.

therealbraindump | 16-04-19 | 17:08

Het is volgens mij prima dat er geëxperimenteerd wordt met non-fossiele brandstof. Erger vind ik de grote afwezigen zoals Daimler Benz en de VAG die allang op waterstof zouden moeten kunnen rijden op consumenten niveau maar dit temporiseren omdat fossiel nog zo lekker uitmelkt.

Willem_Oltmans | 16-04-19 | 17:03 | 2

Vraagje.
Hoe komen we aan waterstof??
Volgens mij word dat uit methaangas gehaald, en dat kost energie. Dus je gaat energie verbruiken om energie op te wekken. Dit werkt nu dus ook nog lang niet

bamibak | 16-04-19 | 17:50

@bamibak | 16-04-19 | 17:50: sterker nog.. het kost zoveel energie dat je wel gek bent om dat aardgas niet direct als brandstof te gebruiken...

Epistulae_Morales | 16-04-19 | 19:49

Liegende politici die weigeren verantwoordelijkheid te nemen, het liefst zou ik ze in elkaar willen slaan. Dan druk ik me nog expres erg mild uit.

Alfred E. Neuman | 16-04-19 | 16:57 | 1

Voor elke over de balk gegooide euro een seconde laten bungelen.

EUrofoob | 16-04-19 | 17:19

De ene helft van het klimaatakkoord is niet doorgerekend en de andere helft is gatenkaas. En dat voor 0.0007 graden.

Zeddegeizot | 16-04-19 | 16:55 | 4

Ja, ik heb het ook niet zo begrepen. Laat de aarde lekker opwarmen, dan hoeft de kachel vanzelf niet zo hoog

Mark van Leeuwen | 16-04-19 | 17:03
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang het volk zich in de luren laat leggen door de klimafaatpropaganda in plaats dat zij eens een rekenmachientje erbij pakken (het geen gewoonweg geen hogere wiskunde) dan houdt het op.

ProAsfalt | 16-04-19 | 16:50 | 1

Nou.. het is simpel te berekenen dat EVs in het slechtste geval zon 30% minder CO2 produceren per km snelweg dwz.. een Tesla model S op 100% door bruinkool geproduceerde stroom t.o.v. de schoonste consumenten benzineauto verkrijgbaar die ~100g CO2 / km uitstoot.

50-75% ligt meer in de reële haalbare verbetering.

Maar uiteraard heeft geen emissie achter de auto een nog veel beter effect voor het leefklimaat in steden en langs snelwegen.. NOx is nu eenmaal kankerverwekkend...

Epistulae_Morales | 16-04-19 | 19:56

Het moment waarop klimaatindustrie veranderde in klimaatmaffia.

drs. P | 16-04-19 | 16:50

Whoppa.... De linkse overheidskliek zegt: het kost ons maar 16 miljoen. Maar wat blijkt nu dus. Het kost geen 16 miljoen. Het is inderdaad het totale bedrag (miljarden), maar men houdt maar 16 miljoen tekort over nadat de rest van benzine rijdend Nederland die miljarden-16miljoen op tafel hebben gelegd.
Herverdeling noemt men dat.

Dus waar GL balkt dat het 16 miljoen kost, maken ze een denkfoutje. Nadat er miljarden door de burger op tafel is gelegd, is er nog een *tekort* van 16 miljoen.

En ik herhaal het voor de zoveelste keer: en dit alles voor klimaatdoelen die niet gehaald worden, die niet geven, en waar wij zogenaamd een voorbeeldrol in moeten spelen (die honderden miljarden kost) terwijl 99,99% van de wereld zich er geen reet van aan trekt. Een druppel 4 meter naast de gloeiende plaat. Een honderden miljarden euro's kostende druppel.

peterdh | 16-04-19 | 16:47 | 2

Ho! Het kost maar e 2 miljard per jaar inclusief de investeringen. Dat hebben Rob, Jesse met het rapport van het CPB en PBL in de hand zelf gezegd.

ProAsfalt | 16-04-19 | 16:52

@ProAsfalt | 16-04-19 | 16:52:
Ohh maar 2 miljard per jaar. is maar +/- 230 euro per persoon per jaar.
(2mld / 8.7mln beroepsbevolking = 229,88). Is dus voor een gezin 560 euro per jaar. Bovenop alle andere gestegen kosten. Uitgaande van wat D66/GL zegt. Dus dat is *mi-ni-maal*. Gooi er een GL-wensdenk-filter over en je praat al snel, zoals alle andere beoogde kosten van de overheid, op een factortje 2 tot 4 te weinig. (560 tot 919, per persoon per jaar)

Zodat Floris in een Tesla kan rijden. Met nogmaals in mijn vorige toevoeging gezette herhaling.

peterdh | 16-04-19 | 17:00

Deze ga ik met het oog op mijn gezondheid (bloeddruk) niet trekken. Hopelijk later een samenvatting. Met al mijn gelukwensen aan al onze volksvertegenwoordigers die hopelijk wel hun verantwoordelijkheid aan de belastingbetalende burgert serieus nemen!

Hetkanverkeren | 16-04-19 | 16:46 | 2

"Met al mijn gelukwensen aan al onze volksvertegenwoordigers die hopelijk wel hun verantwoordelijkheid aan de belastingbetalende burgert serieus nemen!"

Zijn die er dan nog? Niet in die kartelpartijen!

Jan, Leiden | 16-04-19 | 17:04

@Jan, Leiden | 16-04-19 | 17:04: Nou, dan maar hopen dat Thierry Baudet de dag gaat redden. Of drukt hij bij dit debat weer zijn snor?

Hetkanverkeren | 16-04-19 | 17:24

Only in China
In China zijn in Q1 2019 maar liefst 254K EV's verkocht.
Het grote verschil in China investeerde men 47 Miljard in de technologie, wij in Nederland het gebruik.
www.businessinsider.com/china-q1-elec...

2_amazing | 16-04-19 | 16:46 | 3

Hoe stel je voor dat succes naar Europa te vertalen? Moeten wij hier met Nederlands belastinggeld de R&D van VAG en PSA financieren?

koeberg | 16-04-19 | 17:15

@koeberg | 16-04-19 | 17:15: Nu subsidiëren we andere niet EU landen, dus waarom niet zelf maken cq ontwikkelen. Verkoopprijs van een Chinese BIAC is 12K, voor dat geld rijdt iedereen veel sneller elektrisch.

2_amazing | 16-04-19 | 17:39

@koeberg | 16-04-19 | 17:15: zolang zij dat onderzoek in Nederland uitvoeren is dat vrij normaal..

Epistulae_Morales | 17-04-19 | 01:13

Volgt iemand het nog? Heel veel mooie praatjes voor een model wat niet klopt.

jip_86 | 16-04-19 | 16:45 | 1

dat

Heisessie | 16-04-19 | 16:46

En voor iedereen die droomt van een "warmtepomp"... gebruikt 4x de TOTALE jaar- elektriciteit van een HUIDIG woonhuis, vanaf 0 graden buiten, geen toegevoegde warmte/rendement.En waar komt die stroom vanaf????van centrales die hooguit op gas kunnen draaien omdat kolenstook niet flexibel is met alle wind/zonne-zooi.
Ons schone gas (Duitsland en België rollen momenteel alles uit) wordt door ultra-domme politici verbannen.. veel dommer kun je het momentele den haag niet weergeven.

grindbak | 16-04-19 | 16:44 | 3

"Maar, maar we MOETEN iets doen." En daarmee is de kous volgens die idioten in Den Haag af.

Deflatiemonster | 16-04-19 | 16:47

@Deflatiemonster | 16-04-19 | 16:47:

Dat is de kern van het probleem inderdaad. Er klopt geen zak van de berekeningen, er is totaal geen zicht op het rendement op de lange termijn maar we moeten NU handelen, dus zijn slechte oplossingen beter dan geen oplossingen. We poten nu de Noordzee vol met windmolens die over tien jaar misschien wat rendement beginnen op te leveren maat tegen die tijd heeft innovatie al lang voor een duurzamere en minder horizonvervuilende energie-opwekking gezorgd. Wat een opportunisme en kortzichtigheid.

JJMS | 16-04-19 | 17:08

Nou graag dan.. dat houdt voor mij in dat mn totale energierekening flink omlaag gaat

Epistulae_Morales | 17-04-19 | 01:14

Het vertrouwen in de politiek is voor mij compleet weg. Ik voel een leegte, merk een afstand, er is geen connectie meer. Zelfs het debat kijken is zinloos, zonde van de tijd. Ik ga met een kopje koffie in de zon zitten #geloofernietmeerin

Klik_hier | 16-04-19 | 16:43

Het milieu wordt rijk van het klimaat.

Pelforth | 16-04-19 | 16:43 | 1

Ik kom anders uit een uitstekend klimaat heur.

Willem_Oltmans | 16-04-19 | 17:05

4,5 miljard euro is krankzinnig veel geld.

van heinde en verre | 16-04-19 | 16:43 | 1

Valt wel mee.. minder dan een maand nietsnuttenonderhoud.. met een super lage werkeloosheid.
Heej wacht...

Epistulae_Morales | 17-04-19 | 01:15

Nou weet ik het gvd ook niet meer! Wij wilden aankomende herfst heel graag de nieuwe Mazda3 bestellen zodra de SkyactivX motor er is, maar mss toch maar beter een Tesla als je dit alles leest? Moeilijk moeilijk, is er mss ook een soort stemwijzer voor je nieuwe auto?

jos verstoppen | 16-04-19 | 16:38 | 2

Als je er eentje neemt die he in 5 jaar kan afschrijven zou ik een diesel nemen. Volgens mij kelderen die prijzen binnenkort, en kun je grinnikend die hele stekker hysterie over de kop zien gaan.

Jos Tiebent | 16-04-19 | 16:45

@Jos Tiebent | 16-04-19 | 16:45:
Heb al een diesel, gooi ik er belastingvrije JET A1 in of Mazoud?

Hebbiehemookweer | 16-04-19 | 17:07

Tesla zat aan de klimaattafel. Andere autoproducenten niet. Dit is dus een vorm van corruptie, zoals dat in Afrika gebruikelijk is.

tipo | 16-04-19 | 16:37 | 2

U zei Afrika maar u bedoelt waarschijnlijk Europa.

trekarm | 16-04-19 | 17:04

Klopt. Was tribaal en niet democratisch afgevaardigd.

Willem_Oltmans | 16-04-19 | 17:06

Alsof je straks zit te kijken naar mensen uit een andere wereld.

Tovenaars die de weerbarstige werkelijkheid menen te kunnen buigen en bezweren met woorden, die met hun technocratische toverformules het voorspelde, vreselijke lot van de planeet aarde kunnen voorkomen.

De toekomst kunnen veranderen.

Die toekomst zien ze sinds enkele jaren moeiteloos en haarscherp via hun laptops en tablets. Hun kerken zijn gevuld met ijverige discipelen, die precies overschrijven wat zij voorspellen en dat aan de ongelovigen prediken.

Gelardeerd met de Grote Dreiging van de Ondergang van de Aarde lopen er massa's blinde schapen achteraan. Geilend op de beelden van Hel en Ondergang, en kwijlend van voorpret en genot om bij de Uitverkorenen te horen die straks, als de grote ondergang plaats zal gaan vinden, die, als De Dood op zijn witte paard als de wrekende klimaatengel over de aarde zal razen, en die ALLE ongelovigen zal uitroeien, en de Gelovigen, de uitverkorenen, zal sparen en hen het eeuwig aards paradijs zullen laten erven.

Alsof je kijkt naar alchemisten die bij hoog en laag beweren van lood, goud te kunnen maken met hun geheimgehouden formules en bezweringen. Die van een last een lust kunnen maken. Die zonder te knipperen vertellen dat méér consumeren beter voor het klimaat is. Die je vertellen dat je hen moet geloven, voor je eigen bestwil.

Alsof je kijkt naar een stel vieze kinderlokkers die met handenvol mooie praatjes, beloftes en één plakkerige lollie vol vliegen de kindertjes meelokken naar hun kelders.

Dutchbeaurouge | 16-04-19 | 16:36 | 2

+ 10

ja,diedus! | 16-04-19 | 16:38

Terwijl het zon veel beter argument zou zijn om gewoon de berekening te weerleggen, toch?

Epistulae_Morales | 16-04-19 | 20:08

iemand die paar minuten opgenomen en zo vriendelijk wil zijn dat te uploaden ?

newray | 16-04-19 | 16:28 | 3

Moet nog beginnen.

Not_again | 16-04-19 | 16:31

conclusie : niemand weet hoe het gaat worden.

newray | 16-04-19 | 16:42

Nu alweer afgelopen deze aflevering van Suske en Wiske en de Geldverslinders?

Nutter | 16-04-19 | 16:24

Leuk toneelstukje. Geen consequenties.

jan99 | 16-04-19 | 16:21 | 3

Nooit consequenties, je weet toch!

pibasso | 16-04-19 | 16:23

Vergeet het ma, en de gewone man met benzine autootje subsidieert straks de yup met elec wagen, let maar op!

Jan, Leiden | 16-04-19 | 17:06

Vrees dat de gewone man straks geen benzine auto meer heeft, maar zal moeten fietsen of lopen.

Wering | 16-04-19 | 17:10

Dit is nou eens een blunder die ik persoonlijk wel prettig vindt.

captainobvious | 16-04-19 | 16:21 | 5

@Brofist | 16-04-19 | 16:25:
Sterker nog, onze bejaarden die met keihard werken dit land hebben opgebouwd moeten hele dagen in hun strontluier moeten zitten om dit te betalen.

2voor12 | 16-04-19 | 16:27

@Glasgow Argus | 16-04-19 | 16:22: dat doen eigenaren van Tesla’s nu al.. door 10% importheffing, door BTW, door een achterlijk hoog toptarief IB van het bijbehorende loon en zonder al die subsidies die ‘de gewone man’ krijgt in korting dit en korting dat

Epistulae_Morales | 16-04-19 | 19:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Plas, glas, was.
Of denkt iemand dat de 107654^234e blunder nu wel gevolgen heeft?

hangtiet met knoop | 16-04-19 | 16:19 | 2

De fractiediscipline gaat voor de controlefunctie van de Tweede Kamer. En dat staat haaks op de grondwettelijke functie van het parlement.

Glasgow Argus | 16-04-19 | 16:21

@Glasgow Argus | 16-04-19 | 16:21: Ja en daarvoor bestaat geen grondwettelijke bepaling. Dus ingrijpen door het vol is onmogelijk, zou je zeggen, of toch, tijdens verkiezingen ja. Maar wie durft dan echt? De meesten niet, ze worden liever bedrogen of denken, ik doe wel mee aan het complot en koop een tesla.

Heisessie | 16-04-19 | 16:50

Ja, Pieter Omzigt kan goede vragen stellen.

Jammer dat zijn stemgedrag de kuddegeest van het monistische kabinet Rutte 3 perfect volgt.

Glasgow Argus | 16-04-19 | 16:19 | 2

dat is juist het punt. Omtzigt is ongeloofwaardig,bij het CDA blijvend én door zijn stemgedrag. Heeft alle laatste kwalijke kabinetten uiteindelijk gesteund. Loepzuiver voorbeeld van 'controlled opposition' en ik loop hierom niet met Omtzigt weg: de juiste vragen van tijd tot stellen en vervolgens Rutte III gewoon in standhouden. Hij zou een belangrijke rol misschien kunnen spelen, als ie 'doorbreekt' naar het FvD en een deel van zijn CDA achterban kan meenemen. Zie hem dat toch niet doen.

hertogvanzottegem | 16-04-19 | 16:31

@hertogvanzottegem | 16-04-19 | 16:31: Hij stelt iig de goede vragen. Als hij tegen de partijlijn stemt wordt ie er snel uit gemikt. Nu kan ie tenminste nog van binnen uit werken én wordt het volk tenminste nog een béétje op de hoogte gehouden.

jos verstoppen | 16-04-19 | 16:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken