'Teslasubsidie kost 5 MILJARD meer dan berekend'

Aldus beweren de narekenaars van FTM.
De Teslasubsidie wordt een financiële strop die vele malen hoger uitvalt dan het kabinet beweert. Het kabinet laat ons (= de kritische burger) echter niet meerekenen, want het kabinet heeft een rekenmodel gebruikt dat niemand mag zien, omdat het kabinet het bij een privaat bedrijf heeft ingekocht. Een privaat bedrijf dat toevallig ook voor Tesla werkt. Enfin, het hele verhaal over deze fijnstofbom onder het kabinet leest u al weken op uw GeenStijl, alwaar we echt wel fan zijn van die razendsnelle technologiebommen van Elon Musk, maar niet van schimmige financiermanieren om duurzaamheid door de strotten van onze petroleumhoofden te proppen.
Ook FTM houdt dit verhaal al een tijdje bij, en die hebben op basis van bestaande date + basale logica alvast een nieuwe som gemaakt waaruit blijkt dat de subsidie op elektrisch rijden 4,5 miljard euro hoger is dan geraamd in het Klimaatakkoord. (Subsidie ja, niet 'belastingkorting', want het moet linksom of rechtsom ergens van betaald worden.) Een verschil van - ff snel rekenen - duizend miljoen miljard procent, in het nadeel van de belastingbetaler. Nou. Als Vadertje Staat al niet grondig kan uitrekenen wat een paar extra stekkerbakken op de snelweg de schatkist gaan kosten. Dan moeten we die 1000 miljard aan totale klimaatkosten kennelijk ook alvast maar met factor vijfhonderd gaan vermenigvuldigen.
INSTANT UPDATE: Oppositie heeft FTM ook gelezen en behalve deze draad Omztigt-draad eisen CDA, GroenLinks, SP, PVV, CU & vvd nu voor maandagavond van D’66 "de achtergronddocumenten (en de onderliggende aannames) die gebruikt zijn bij de doorrekeningen stimuleren EV", plus de brieven van hoogleraren die de concept analyse van het plan beoordeeld hebben.
Reaguursels
InloggenHet gaat de Milieujongens van Parijs NIET om de opwarming - dat zal hun een worst wezen.
Waar het hun om gaat --> dat wij STOPPEN met gebruik van fossiele brandstoffen steenkool, olie en gas.
Hiervoor komen ze met kletsverhalen over CO2-uitstoot, dat het hier 2 graden warmer wordt en de zeespiegel met 30 cm. stijgt door het smelten van wat Poolijs.
Steeds meer landen doen NIET mee met de extreme eisen van Parijs.
Trump doet niet mee, Rusland niet, China in mindere mate en Oost-Europa ook niet.
Nederland is het ENIGE land in Europa wat gaat stoppen met het schone aardgas.
In Duitsland krijg je 750 euro subsidie als je je aansluit op aardgas.
In België zijn ze dolgelukkig dat 70% daar nu is aangesloten op het schone aardgas... en niet meer op hout, briketten of stookolie (mazoet) stookt.
Ze piekeren er niet over om te gaan stoppen met aardgas.
We herinneren ons... de eerste HR verwarmingsketels hadden ook wat mankementen en haperingen.
Nu zijn de HR-ketels probleemloos, energiezuinig en milieuvriendelijk.
Dus zegt Den Haag... we gaan als enig land in Europa stoppen met aardgas, waarbij je de HR ketel naar de schroothoop mag brengen.
De meeste innovaties zullen niet rendabel zijn in het begin. In feite wordt hier de fabrikant via de markt van subsidie voorzien. Voordeel daarvan is dat de subsidie alleen terecht komt bij de partijen die ook echt een product naar de markt brengen.
Maaaarrr, je moet wel transparant zijn als overheid over de hoeveelheid subsidie. We hadden dit ook in hybride verwarmingssysteem kunnen steken. Datvhat elke Nederlander er wat aan kunnen hebben.
Kan ik ook wat krijgen voor nooit autorijden? CO2 slurpend kurken stuurlintje ofzo?
Het klimaat akkoord, Waarschijnlijk het grootste flut stuk sinds het begin van deze coalitie en als het zo door gaat van deze eeuw.
Het lijkt mij verstandig om deze reken modellen openbaar te maken voor het volk want volgens mij kan elke achtienjarige( Stemgerechtige) dit reken niveau makkelijk aan .
De inhoud op deze velletjes papier hebben nog minder waarde dan de gene die ik dagelijks door de WC spoel. Maar ja wat kan je eigenlijk meer verwachten , Als dit de acties zijn op de , Op gebakken lucht gebasseerde, IPCC rapporten.
Dat we hier grandioos genaait worden was mij al enige tijd duidelijk maar waar het geld naartoe vloeide nog niet.
Mijn inziens is dit gewoon het EU nivellerings project onder de noemer klimaat.
Voor een derde keer het volk vragen voor miljarden financiele steun voor Griekenland of Italie gaat er natuurlijk niet in en de pensioen pot confisceren al helemaal niet.
Een zwets verhaal houden over het klimaat en een CO2 hetze beginnen, met de nodige MSM propaganda, wel.
Miljarden uitgeven aan iets wat niet gecontroleerd kan worden (0.00007) is het beste verdien model.
Nu nog enige Klimaat Aarsbischoppen aanstellen om het naive volk bang te maken met de CO2 duivel en hun ziel te verkopen aan de Tesla of prius god.
Zitten er tussen dat volk klimaat ketters die onze IPPC bijbel ( valse wetenschap) en klimaat akkoord gaan na rekenen... Ja maar dat mag niet!
Gauw! Zet de jugend in om te demonstreren en zet de ketters buitenspel.
Als u denkt dat ze de pensioenpotten niet durven confisceren, dan bent u een beetje naief vrees ik. In belgie is er al een socialist geweest samen met onze goede vriend guy verafstoot die dat gedaan heeft, bij een automoom overheidsbedrijf (Belgacom) hebben ze die pensioenpot effectief geconfisceerd nu is dat geld op en binnen 2 jaar mogen ze daar de eerste pensioenen uit gaan uitkeren. Dus als je denkt dat Guyke dat niet durft, hier het bewijs van het tegendeel www.tijd.be/nieuws/archief/paars-gego...
*BREKEND*
‘TeslaSubsidie’ blijkt geen subsidie...
Mensen die geen korting meer krijgen blijken gewoon een goedkope middenklasse te kopen die de staat eveneens geen drol oplevert en de mensen dus netto nog steeds geen extra belasting betalen. Het kost de staat dus niets, want de gedroomde extra inkomsten verdampen.
DUH! Toch best wel moeilijk dat zelfstandig nadenken ipv gedachteloos wat herhalen wat iemand anders heeft herhaald...
En iemand die wat anders beweerd verwijs ik even naar de laatste accijnsverhoging, welke welgeteld NUL opleverde...
Een ‘ goedkope’ middenklasser levert de staat weldegelijk geld op. Je bent duidelijk een Tesla fanboy/rijder en dat mag, maar geen onzin uitkramen. Waarschijnlijk heb je voor je vakanties nog een tweede conventionele benzine/dieselslurper staan wedden?
FTM dus, niet te verwarren met AFM. In een grijs verleden kan ik me nog een docu herinneren gemaakt door Tros Radar over het beleggen in aandelen. Er kwam toen een afkorting in beeld die pas aan het einde van de uitzending werd ontcijferd. "Wat is nu eigenlijk dat FTW ?" "Wist u dat niet ? F**k The World".
In andere tijden heette dit gewoon oplichterij van de staatskas met enkel verlieslijdende belastingbetalers.
Dus als ik een autootje koop van 16.000 Euro, krijg ik nog €9000 toe. Koop ik daar een leuk caravannetje voor. Of begrijp ik het verkeerd?
Alleen schijnt, begreep ik, een caravannetje niet achter een elektrisch vehikel. Kan er wel achter, maar je komt er niet mee vooruit
@Muuke | 14-04-19 | 23:45: Niet achter een elektrisch vehikel van 16K inderdaad.
Ik vind de gemaakte politieke keuzes betreffende elektrische auto's onzinnig.
Los daarvan zou ik graag correct taalgebruik horen.
Een belasting is als je moet betalen, een subsidie is als je iets ontvangt.
Als je niets moet betalen en niets ontvangt, dan is het NIETS.
Zeker geen subsidie.
Dat een politicus het niet moeten betalen een subsidie noemt, bewijst alleen dat hij, of niet goed kan rekenen, of hij heeft een mentaal gebrek.
En een zodanig gebrek maakt hem dan voor politicus ongeschikt.
Eindelijk iemand die nadenkt ipv nablaat.
Michkey
Ze bedoelen "opportunity costs" maar dan toegepast op fiscale maatregelen. Feitelijk is het een obfuscatie techniek waardoor de geldstromen als vanzelf van de armen naar de rijken vloeien, het lijkt wel tovenarij.
Zal ik het dan maar gewoon stastsondersteuning noemen.
@marrretje | 15-04-19 | 03:55:
Staats pannenkoek
laten we de miljoenennota alvast maar miljardennota gaan noemen.
Glas
Plas
Was
...
Tesla heeft de status van asobak van de Hummer overgenomen.
+1 Erger zelf dan de hummer
Hier zie je er ook steeds meer, zo ordinair.
Ze hadden beter gratis openbaar vervoer kunnen aanbieden aan iedere leasebakrijder, veel goedkoper en ook reuze groen! Nee, de mentale paupers (dga’s) moeten per stuk vervoerd woeden in een metalen koets van minstens 2000 kilo. Mesjogge.
Wat is openbaar vervoer? Groeten X uit Buitenderandstand
Gelukkig is het OV helemaal niet overvol, trol...
@ZwarteDag | 15-04-19 | 01:10: Ja, maar, dat is zwart kijken. Als iedereen nou eens het OV zou nemen, dan lossen ze dat helemaal op.
Mooie van dit soort zaken is dat het de overheid nooit een cent kost. Het tekort wordt gewoon bij u en mij opgehaald om weer aan te vullen met een extraatje om hun gelijk aan te tonen dat het toch gewerkt heeft.
Mooi, kortom straks (per jaar) 5 miljard meer voor Tesla cs, en 5 miljard meer voor Defensie, en nogeens tig miljard extra naar Brussel omdat de VK er uit stapt, en een klimaatakkoord dat 20 miljard euro per jaar extra kost. Ik vrees dat de pensioenpotten binnenkort leeg zijn. De nieuwe armoede komt eraan jongens.
Ik ben bang dat het nog erger wordt. Je vergeet al die werkloze vluchtelingen die andere sociale voorzieningen opslurpen. Nu kunnen we dat nog aan. Maar wat als er straks een crisis is en autochtone Nederlanders ook weer zonder werk komen te zitten?
Ondertussen kreeg ik geen subsidie op het isoleren van mijn woning, want de subsidiepot is leeg. Er was alleen nog geld voor VVE’s. Bizar dat al die luxe auto’s dan wel eindeloos gesubsidieerd worden. Valt toch niet uit te leggen?
Waarom is er een aparte pot voor VVE's?
Die krijgen geen subsidie, mongool.
@ZwarteDag | 15-04-19 | 01:12:
Zoek even de definitie van subsidie op schreeuwlelijk.
Ook dit land krijgt wat het verdient. Dat figuren zoals Jetten en Klaver een dergelijk podium hebben, zegt genoeg..
Wat een waanzinnige straatvervuilong al die afschuwelijk lelijke laadpalen. En dan die schijnheilige rijders die zeggen dat ze het voor het milieu doen.... Straks stoppen de voordeeltjes en dan tyfen ze die smekauto’s er weer uit en blijven we met die lelijke laadpalen zitten waar we niet mogen parkeren met onze heilige uitgemolken koe.
Extrinsieke motivatie, iedereen doet het voor het geld.
Die laadpaalparken komen in zee. Scheelt weer een snoer.
We staan nu alleen maar de rijke te subsidiëren, die willen alleen maar een elektrische auto rijden omdat ze dan bijna geen bij telling hebben, want op moment dat ze moeten gaan betalen voor de elektrische auto dan verdwijnen al deze auto's over de grens, omdat geen mens in NL zo auto kan betalen.
Enig idee hoeveel er voor deze auto wordt mee betaald?
Deze staat een paar straten verderop bij mij, de duurdere buurt van Scheveningen.
het gaat om een BMW i8 Coupé.
NUL, er moet nog steeds volledig worden afgetikt incl. 21% btw. Er is alleen 4% bijtelling...
@ZwarteDag | 15-04-19 | 01:13: BMW i8 is een hybride. Daar betaasl je gewoon de volle bijtelling over.
De "subsiedie" is een korting op de belastingen op een nieuwe auto, het kost de overheid niets. Veel van de nieuwe eigenaren waren zonder Tesla lekker in hun oude bak blijven rijden, hadden een 2ehandsje gekocht, en een aantal zelfs een geheel nieuwe benzine slurper, maar hadden daar nooit zoveel geld voor over gehad dus dan waren de belastingen ook minder geweest.
Wat de overheid wel mis gaat lopen is de inkomsten op brandstof accijnzen, wat maar voor een klein deel gecompenzeerd word door belastingen op stroom omdat veel van die Tesla eigenaren elke vierkante centimeter van hun dak vol leggen om op lekker goedkope stroom te kunnen rijden.
Het enige "probleem" dat de overheid nog kan hebben is dat ze de beloftes die ze zelf in Parijs gedaan hebben iets te snel nakomen, maar die kans lijkt voorlopig bijzonder klein.
Helemaal niet. Het gaat over de zakelijke leasemarkt en dan heb je over de 3 jaar een nieuwe E-klasse (of tenminste C-klasse) met 20-25% bijtelling.
@redanx | 14-04-19 | 19:34:
Een C klasse die niet in Nederland gemaakt zijn en waarover toch geen invoerrechten betaald worden.
Bovendien moet de overheid dan iets anders verzinnen om te zorgen dat die mensen niet in hun C klasse gaan rijden, om de afspraken uit Parijs na te komen. Dat zal ook niet gratis zijn.
Zonder lage bijtelling blijf ik lekker in mijn afgeschreven sjoemeldiesel rijden, jullie onderwijl vergassend... Niet goed? Jammer voor je...
Een Tesla aanschaffen en D’66/GL stemmen is de ultieme combi begrijp ik?
Ja net zozeer als PVV stemmen en Zwarte Piet spelen de perfecte combi is.
"Subsidie ja, niet 'belastingkorting'"
Nee.
Jullie doen je naam ongefundeerd wel eer aan deze week. Zal mij verbazen als er welgeteld meer dan 1 ondernemer in nederland een auto van meer dan een ton zou kopen als daar 22% bijtelling op zit. Tenzij ze graag de staat sponsoren.
Rijden er genoeg in een audi RS6 of volvo XC90 Dat zijn net zulke niche karren als de tesla S.
Gewoon een goed uitgeruste E-Klasse - er zijn duizenden.
Begin je te verbazen.
Ik schreef al bij een eerder artikel hierover: dit wordt een glasplaswas verhaal en Rutte lacht alles weer weg.
Ze gaan gewoon door met miljarden wegpissen om enkele bevoorrechten te pleasen.
Die zogenaamde "bevoorrechten" dragen wie de afdracht van 52% inkomstenbelasting anders aardig bij aan de belastinginkomsten van Nederland. Heeft u ook zo'n hekel aan mensen met een eigen woning die hypotheek rente aftrekken?
@Meneerdemesmeaker | 14-04-19 | 19:25: er zijn genoeg mensen in het hoogste belastingtarief die het geld niet voor een Tesla hebben, en er ook aan meebetalen. Wat is precies uw punt?
@El Rico Grande | 14-04-19 | 19:32: Er wordt gesuggereerd dat hier een stel bevoorrechten helemaal geen belasting betalen en ook nog eens gratisin een Tesla rijden. Zo werkt het dus niet.
@Meneerdemesmeaker | 14-04-19 | 19:41:
Als je denkt dat die ondernemer die belastingen zelf betalen, dan zit je verkeerd.
In elk product of dienst is een deel van de prijs belasting, wat de klant betaalt. Dit deel draagt de ondernemer weer af als belasting.
De ondernemer draagt deze belasting af, als bijv. inkomstenbelasting, loonbelasting, als hij/zij personeel heeft, of zelf in dienst is van zijn eigen bv.
Wat kost het upgraden van het elektriciteitsnet?
En alle zonnepanelen?
En alle windmolens?
En extra centrales?
Volgens Jetten niet zoveel, Klaver kan niet rekenen, maar dat het honderden miljarden gaat kosten is wel zeker...
Het elektriciteitsnet wordt continu upgradede omdat kabels verouderen en de industrie en huishoudens steeds meer stroom gebruiken. Dat betalen we al via de netwerkoosten. Zelfs als we (uitgesmeerd over de levensduur auto's) allemaal overstappen op elektrisch rijden is de totale toename van elektriciteit gebruik daardoor minder dan 0.5% per jaar. Die het aantal kilometers dat personenauto' s in Nederland per jaar rijden keer 0.2 kWh, en lag dat naast het totale stroomverbruik (incl. industrie).
Zonnepanelen betalen mensen in de zelf (eventueel " gratis" op afbetaling). Decentrale opwekking verlaagd bovendien de belasting van het elektriciteitsnet.
Windmolens worden betaald door investeerders. (er is geen subsidie op de windmolens, alleen 7 cent/kWh op de stroom die er uit komt, en dat is veel lager dan de energie belasting per kWh.)
Extra centrales centrales werden betaald door investeerders, die nu verlies maken omdat de overheid veel vergunningen voor kolencentrales had afgegeven terwijl we al teveel centrales hadden. (De subsiedie die die nieuwe kolencentrales kregen alleen maar om "ruimte te reserveren voor een installatie die CO2 kan afvangen" was wel belachelijk. die installaties worden er nooit gebaud maar de investeerders streken wel die subsidie op.
Je vergat nog de de kosten van meer accu's om het net stabieler te houden. Die betalen mensen deels zelf door thuis een accu te plaatsen (om meer van de eigen zonnestroom zelf te kunnen gebruiken) en verder energie bedrijven of investeerders om heel hoge spot-prijzen op de elektriciteitsmarkt te ontlopen. (waar we Tesla opnieuw terug gaan zien)
Over een week lacht Rutte weer. Even een handshake in een achterkamertje, en de gijzeling van Nederland kan worden voortgezet. Een miljardenblundertje meer of minder. Een kniesoor.
En wij maar stemmen op dit soort volk, op domme mensen, jaknikkers, die we daardoor rijk maken en als dank daarvoor houden ze ons (super)arm......
Tis wat hè....
Wij? Spreek voor uzelf.
Leg mij eens uit hoe je rijk kunt worden door een Tesla van EUR 100.000 te kopen?
@Meneerdemesmeaker | 14-04-19 | 19:28: Koop een benzine / diesel auto van die prijs en ga eens rekenen.
@Muxje | 14-04-19 | 17:15: Punt is, vroeger was de bijtelling 20% van 40.000. Dat is €8.000.
Nu rijd iemand Tesla voor 4% van €160.000. Dat is €6.400. 16% korting, dus een belastingvoordeel van 16% van 160.000 = €25.600 weggegeven bijtelling. Alleen vind ik dat hollywood accounting, want zonder die subsidie reed die mafkees gewoon in iets van 40k€ op ICE.
De vraag is dus wat je als nulmeting hanteert. De Tesla die nooit verkocht is, of de leasebak van vorig jaar. Ik neem de leasebak van vorig jaar, en dan is 8000 - 6400 een voordeel van 1600.
Het lijkt me dus handig aan het begin van gezeur over modellen, eerst even een paar afspraken te maken, anders ontspoort dit bij de start.
Nu is het niet bekend of de subsidieslurperde pauper in een Tesla een BMW5 kan betalen, maar bij deze. Pak de kosten van een BMW 5 klasse diesel van anderhalve ton en kijk wat de staat van de berijder pakt en kijk daarna wat de calculerende ondernemer betaald voor zijn Ipad op wielen. Als je toch bezig bent. Kijk direct even wat de hoogte van de kosten per bespaarde ton CO2 is bij een Tesla. Mijn voorspelling is dat de kosten per ton CO2 besparing erg hoog zijn. Dat geld kun je tien keer of meer beter besteden aan het isoleren van een doortochtwoning in een arbeiders/allochtonen/uitkering/vluchtingenwijk.
@Graaier | 14-04-19 | 18:38: De kosten per bespaarde ton CO2 is weer een hele andere. Een van de goedkoopste is spouwmuur, vloer en dakisolatie. Verdient zich binnen drie jaar terug. In plaats van de verhuurdersheffing had het kabinet toen er 240.000 bouwvakkers werkloos waren, dat als verplichting voor verhuurders moeten opleggen. Dan had de staat miljarden aan uitkeringen bespaart, en hadden we die investering inmiddels voor de derde keer terugverdiend. Die fout kent tien nullen voor de komma. Ik heb alleen geen zin uit te zoeken of er een 2 of een 3 voor hoort.
Het is niet alleen de lage bijtelling van 4% en voorheen 0%.
Aanvankelijk was het ook 150% mogen aftrekken, VAMIL, KIA, MIA, geen BPM, geen MRB.
Dat is een beetje teruggebracht, maar nog steeds geen BPM of MRB, slechts 4% bijtelling tot 50K euro en MIA.
@Feynman | 14-04-19 | 18:46: gek genoeg maakt een nul meer uit. Dat bewijst een aantal nullen in de Tweede Kamer telkens weer.
Nulmeting is een oude diesel met 200.000 km op de teller.
Je vergeet de BTW! 21% over 160K is een HEEL ander getal dan 21% over 40K! Bedrijven kunnen BTW wel terugvragen, maar een gedeelte daarvan is prive gebruik en mag je dus alsnog betalen elk jaar. Dan is het gat van e1600 MEER dan dicht!
Ik begrijp nu waarom Wiebes maar een paar jaar bij McKinsey heeft gewerkt. Geen aanbeveling dat ze hem daar ooit hebben aangenomen. Het is wel duidelijk dat Rutte III zelf-kritisch denken (moeilijk woord voor opletten) bij het vuilnis heeft gezet.
Wiebes blijkt een rekenwonder in de eredivisie waar ook Jesse Klaver excelleert.
@El Rico Grande | 14-04-19 | 18:35:
Yasser Klaver Feras komt van het VMBO.
@Superkwatta | 14-04-19 | 18:41: het rekenonderwijs is van hetzelfde belabberde niveau als de onderwijs van Wiebes. Of ze zijn gewoon beiden (en dat geloof ik) stupide. Ook met belabberd onderwijs heb je immers mensen die wel kunnen rekenen.
Lees weer geen correctie voor mensen die elektrisch leasen met het oog op de kosten. Bedrag kan minimaal door de helft, de leaser neemt geen EV als een benzineauto goedkoper is in de lease omdat de bijtelling is aangepast.
Niemand leased privé een electrische golfkar. Dat zijn altijd bedrijfsauto’s en die worden gecompenseerd linksom of rechtsom.
@Trumme | 14-04-19 | 18:30: een hoe lang gaat dat nog duren met dit gejammer dan? Kabinet klimaat 1 die elektrisch rijden weer duurder gaat maken, je verzint het niet.
Doeslief en geef bloed.
Oh ja ik ben voor een smulbos vol accu's.
Bloed geven is haram...?
het is duidelijk dat Wiebes en consorten de moeder-Mavo niet hebben afgemaakt.
Nogal Wiebes.
Als wij belastingbelalende net zo om zouden gaan met ons inkomen als de overheid, hadden we geen geld meer om belasting af te dragen.
Het verschil zit ‘m in de factor VVD. Die verhoogt gewoon de belastingen. Keer op keer. Jaar op jaar.
Dit kabinet van ezels stoot zich vol overgave aan dezelfde steen. Men gleed al uit over de subsidie van de Metsubsidie Ausländer, en doet vervolgens weer hetzelfde truukje. Het is overduidelijk dat dit kabinet weinig tot niets te vertellen heeft en enkel bepaalde partijen faciliteert. Dividendbelasting, Teslasubsidie, de Lockheedaffaire is er niets bij.
Het is een bittere pil voor de naïeve Nederlander die dacht te kunnen profiteren van een gunstige regeling en ook nog iets voor het milieu te doen. Zo denken de meeste profiteurs die geen moeite hebben met het leven op andermans zak.
Ik misgun de electrobakrijders niet dat ze een electrobak rijden. Maar ik rijd een Mercedes combi turbodiesel die ik uit eigen zak heb betaald en die ik zonder enige financiële hulp op de weg moet houden, in weerwil van gillende groenlinks keukenmeiden die stad na stad onbegaanbaar maken voor mijn elegante oude dame.
Men had dit kunnen weten, niets dat uit de koker van Rutte komt, is koosjer, eerlijk of betrouwbaar. Voor de 12345e keer voorgelogen worden, het is inmiddels een grijsgedraaide plaat. Goh, Rutte liegt. Goh, Rutte houdt informatie achter. Goh, Rutte is de boel aan het manipuleren. Goh, Rutte is dit land naar de bliksem aan het helpen.
Gister stond in de Telebelg goede column van Wiegel. Die maakt zich zorgen en niet zomaar.
Als je van discussie houdt moet je dit eens op Tweakers.net gaan vertellen, daar denken ze namelijk alles beter te weten.
Forum topics krijgen daar wel vooraf gestelde regels, zogeheten [ZT} topics, daar word "Zero Tolerance" mee bedoeld...
Is nog erger dan bij de Joop.
Alles wat met Tesla te maken heeft is daar heilig verklaard, warmtepomp etc een soort van klimaat Antifa...
@Trumme | 14-04-19 | 18:31: Wiegel voelt haarscherp aan dat een groot gedeelte van de natuurlijke achterban van de VVD geen ideologische insteek wenst ten aanzien van de energietransitie maar een rationele benadering en dat de VVD hetzelfde pad gaat bewandelen als de PVDA wanneer men niet keihard bij gaat sturen.
Sprak laatst een zzp'er die effe een Tesla-X had aangeschaft voor een kleine €120.000,-. Na €80.000,- subsiedie- en belastingaftrek heeft hij straks dus voor die bak een kleine €40.000,- neergeteld. dfaarnaast heeft hij een pas waarmee hij in heel Europ gratis kan 'tanken'. Hoorde ook bij die deal. ?Het is te belachelijk voor woorden.
Groenindustrie draait op subsidie. Als die wegvalt is het gedaan.
@Ronnie uit Helmond | 14-04-19 | 18:54:
Ik kweet van iemand die een ton in guldens subsidie kreeg omdat hij op zijn land ruimte beschikbaar had gesteld voor een of meer windmolens. Dat de eiland-raad van Texel hierna windmolens verbood heeft er nooit toe geleid dat meneer zijn subsidie moest terugbetalen aan de staatskas. Hoe krom is dat?
En vergeet niet dat die Tesla 2600 kilo weegt en GEEN wegenbelasting hoeft te betalen.!!!
Wegenbelasting betaal al heel lang niet meer. Dat zit in de brandstof.
Wat jij bedoelt is houderschapsbelasting.
Vraag mij niet waarom je belasting moet betalen voor het houden van een auto. Maar een melk koe is het. De elektrische auto is gewoon een kleinere koe. Maar subsidie gaat er niet heen.
Als een kabinet rekenmeesters in dienst heeft die er een factor 10 (!) naast zitten, kun je er geen enkel vertrouwen in hebben. Mona Keijzer laatst ook: een factor 3 of zo.
We worden voorgelogen door Pinocchio en zijn 40 rovers.
Het onderwijs in NL holt achteruit maar dat mensen zo dom zijn en steeds maar weer op de kartellisten stemmen...
De Klaverjugend die door de straten marcheert en oproept tot moord.
De D'66 aanhang die een minister steunen die het enige kroonjuweel dat ze hadden, het referendum, heeft afgeschaft.
Klimaatgekkies die denken dat als een auto op elektriciteit rijdt, die niet eerst elders moet worden opgewekt MET rendementsverlies en een vervuilende accu die vereist dat je eerst 500.000 km moet rijden om rendabel te zijn.
De Russische toendra is aan het smelten. De hoeveelheid CH4 die daardoor vrijkomt, is een veelvoud van de CO2 productie van de mensen. Die toendragebieden zijn honderden keren zo groot als NL.CH4 is een veel sterker broeikasgas dan CO2. NL moet investeren in dijkverhoging en nadenken over oplossingen om kwelwater buiten te houden. Een Tesla gaat geen enkel probleem oplossen. En dat kost 5000.000.000 ?
Alles wat jij zegt is waar maar wordt helaas ook allemaal ontkent of genegeerd door de huidige machthebbers.
@De waard zijn gast | 14-04-19 | 18:21: Omdat de kiezers worden ge-indoctrineerd door de media en steeds maar dezelfde riedels horen, geloven veel mensen het verhaal en kiezen ze voor de status quo. Ze ontkennen inderdaad de werkelijke problemen en de juiste oplossingen weigeren ze te accepteren. In Finland doen ze het anders. Daar moeten ze niks hebben van klimaathysterici.
Als je van discussie houdt moet je dit eens op Tweakers.net gaan vertellen, daar denken ze namelijk alles beter te weten.
Forum topics krijgen daar wel vooraf gestelde regels, zogeheten [ZT} topics, daar word "Zero Tolerance" mee bedoeld...
Is nog erger dan bij de Joop.
Alles wat met Tesla te maken heeft is daar heilig verklaard, warmtepomp etc een soort van klimaat Antifa...
@De waard zijn gast | 14-04-19 | 18:21: die zijn nog dommer dan Harco van De Boerderij. Klaver weet het verschil tussen een miljoen en miljard niet eens.
@iew | 14-04-19 | 18:51: Ik houd zeker van discussie maar met ZT kun je niet discussieren. Als Tesla en de Waterpomp daar heilig zijn, heeft het toch al bij voorbaat geen zin?
@Ronnie uit Helmond | 14-04-19 | 18:55: Klaver heeft geen enkele studie gedaan en het zij hem vergeven. Miljoen en miljard zijn gewoon 'veel'. Daar moet hij het maar op houden, maakt hij minder pijnlijke blunders. Dat het kabinet het niet weet is veel erger. Hoekstra zou het verschil tussen 500 miljoen en 5 miljard moeten weten en hij is de eindverantwoordelijke als het gaat om de berekeningen. Bij het CDA is hij vanwege de KLM ineens de verlosser. Het heeft het CDA ook wel iets opgeleverd. De nederlaag voor de Prov. Staten viel erg mee.
@Angélica de Sancé | 14-04-19 | 18:32:
Ga ik binnenkort heen. Heerlijk vooruitzicht. Daar is overigens weinig te merken van de opwarming onzer aarde.
@De waard zijn gast | 14-04-19 | 19:09: Ohhh, jaloers!!!!
@Angélica de Sancé | 14-04-19 | 19:01:
Klopt, precies mijn punt, er is geen open discussie mogelijk met klimafatologen...
En al helemaal niet wanneer de "moderators" in die topics daar zelf ook onderdeel van zijn.
Toch heeft meer dan 3,5 miljoen unieke bezoekers en 90 miljoen pageviews per maand en vind ik dat op deze onderwerpen "gevaarlijker" dan de Joop.
Zo komen hun advertenties ook op tv en in de media voorbij.
@iew | 14-04-19 | 19:24: Jammer dat GeenStijl niet 3,5 miljoen bezoekers heeft. Zou betekenen dat NL een ommekeer had gemaakt. En dan konden Pritt c.s. ook allemaal een Tesla kopen!
@Angélica de Sancé | 14-04-19 | 19:29:
Hahaha okee, toch zolang dat kliekje daar 3,5 miljoen bezoekers per maand kan indoctrineren zonder tegengas te krijgen..., en de gemiddelde mens die daar komt vanwege hun goede price watch als het gaat om electronica klakkeloos in geloven blijven VVD en GL groot en word die klimaatleugen nooit getackled.
@De waard zijn gast | 14-04-19 | 19:09 Lekker potje aan het Klaveren, de permofrost ondooit maar van opwarming geen sprake...
Het is werkelijk van de pot gerukt! Iemand die in een tesla of ander soort elektrieke auto wil en kan rijden, dat diegene die dat niet kan, toch moet betalen voor een tesla oid.
Nogmaals: als wij de helft van al die centen voor die klimaatwaanzin nu eens steken in voorlichtings-/ geboortebeperkings-/ vesectomieprogramma's in Afrika?
-
Dan hebben wij over vijftien jaar Parijs al gehaald...
Schapendarmen zijn een goede en diervriendelijke oplossing, tenminste, als je het schaap eraan laat zitten.
Laat dit even op je inwerken: 'The musk rat and the lemming are members of the same family'.
Dat lemmingen zich van een klif werpen schijnt ook een broodje aap te zijn, ze werden er blijkbaar meer afgeworpen...
“De Disney-organisatie heeft op de basis van deze verhalen een natuurfilm (White Wilderness, 1958) gemaakt over het leven in het hoge noorden, waaronder de lemming. In de film is duidelijk te zien hoe lemmingen in grote aantallen over een klip vallen.Dit was echter in scène gezet, buiten beeld duwde men de beestjes over de rotswand heen.”
“Tijdens het filmen van de documentaire probeerde men vast te leggen, dat lemmingen suïcidaal zijn, en zich in zee storten. Voor dit doel importeerde men honderden lemmingen die men van Inuit gekocht had, aangezien deze niet op de plek waar gefilmd werd, Alberta in Canada, voorkwamen. De op film vastgelegde migratie was volledig nep, men duwde zelfs lemmingen het water in om de suggestie te wekken dat zij suïcidaal zouden zijn.
De producent van de documentaire won de Academy Award voor Beste Documentaire. Het duurde drie jaren om de documentaire te maken, waarbij negen cameramensen betrokken waren en alle jaargetijden belicht werden.
Aangezien White Wilderness een documentaire is, werd de indruk gewekt dat lemmingen inderdaad dit suïcidale gedrag vertonen. Dit volksverhaal over de lemming is mogelijk hierdoor ontstaan, of in ieder geval gesterkt.”
Ik ben blij dat ik 15 jaar geleden verhuisd ben naar Duitsland. Geen klimaatgekte, Je krijgt hier subsidie voor een gasaansluiting op het net terwijl het gas uit Nederland verbannen wordt. Wegenbelasting voor mijn Mercedes c200D #€350, per jaar mensen, u hoort het goed. Ca. €30,- per maand. Lager belastingtarief. Het zijn wel linkse EUrofielen geworden naar een bepaalde gebeurtenis uit de vorige eeuw maar dat is maar oppervlakkig vermoed ik!
Na een bepaalde gebeurtenis..... bedoel ik
Noch héél even verplicht schaffen ... en de AfD zaagt de poten onder Europa vandaan. Maar niet voordat Frankrijk door midel van de transferunie alle delen van Europa waar enige welvaart heerst heeft leeg getrokken. Die Duiters gaan het sneller zien dan u en ik denken.
Duitsland heeft weer andere zorgen, met name de groeiende armoede en het grote verschil tussen arm en rijk
Jammer dat Duitsers geen humor hebben maar verder is alles incl. woningen er veel goedkoper.
Ik heb zelf ook een tesla, het komt nu wel erg dichtbij
Yep, de Tesla is de nieuwe Jodenster.
Ik misgun je je Tesla echt niet, maar het moet niet zo zijn dat ik daarvoor moet betalen. Jij hebt hem al, dat moet je zien als een contract. Het zou onrechtvaardig zijn jou nu daarvoor te laten boeten. Maar de regeling zelf moet herzien worden.
Het is een beetje rottig als iemand zn eigen stad niet meer in kan, veel belasting moet betalen voor een oude diesel maar geen geld heeft voor iets anders, misschien een goedkope EV, terwijl mensen die zich een Tesla kunnen permitteren auto's rijden die 20x zoveel kosten en dat je daar nog aan mee moet betalen ook.
U hebt groot gelijk. De ongedocumenteerden in Amsterdam maken ook gebruik van de overheid.
I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.
Thomas Sowell
Top!
Je krijgt zin om je middelvinger op te steken naar Tesla-rijders op deze manier.
Het allemaal uit de ruif, om maar even PVV-slang te gebruiken.
De meeste Tesla rijders betalen heel wat meer belasting dan jij. Dus doe niet of je zo tekortgedaan wordt joh.
@Meneerdemesmeaker | 14-04-19 | 19:36: en toch te weinig door dit soort absurde regelingen.
Hoe is het trouwens met berbaar en zijn Tesla?
Misschien zit'ie nu in zijn Tesla op de A15 in de file?
De obsessie van Rob Jetten met stekkers kan 2 redenen hebben.
Nou, als mijn stekker in zijn stopcontact komt, krijgen we vast kortsluiting.
Maar on-topic: of het kabinet hierover gaat vallen? Vast niet/.
3CP0 en R2D2 ?
Robot Jette heeft een jack-plug, niet te verwarren met een jock-plug, vandaar die risus sardonicus op zijn smoel. En bij Klaver zit de rekenchip niet goed: als hij moet optellen trekt hij af en als hij moet vermenigvuldige gaat hij delen. Dit voornamelijk als het overheidsuitgaven betreft.
@wijsvinger | 14-04-19 | 18:03:
lol
Ook ik rij heerlijk elektrisch. Niet voor het milieu, maar omdat het veel goedkoper is. MIA, 4% bijtelling, alle kosten op de zaak, BTW terug, paar jaar geen wegenblasting. Reaguurders bedankt!
Jij bent er tenminste eerlijk over, ouwe profiteur. Tenminste zonder al die slappe smoesjes over het milieu, klimaat, blabla.
Potverdriedubbeltjes, met al mijn respect voor Pieter Omtzigt, maar nu wordt deze belastingbetaler wel erg wantrouwend. Alles wijst erop dat er sprake is van corruptie en belangenverstrengeling in de aanbestedingsprocedure. Vermoedelijk is dat nog niet eens het topje van het klimaattafelstaatsruifvreetfestijn dat er dreigt aan te komen. Zie de deelnemende partijen in de besluitvorming. Ons kent ons.
Dit zou door een onafhankelijk duaal ingesteld parlement keihard op de verantwoordelijke bewindspersonen gespeeld moeten worden. Ook al zijn die van cdacoalitiepartner '66 afkomstig. Nu weet ik ook wel dat politiek een kwestie is van geven en nemen. Maar dat hele klimaatbeleid is de nieuwe kapstok waar de eerstvoorzienbare verkiezingen aan opgehangen gaan worden. Willen die ook daadwerkelijk ook ergens over gaan, dan zal in de betreffende besluitvorming de onderste steen boven moeten komen. Pun intended (sad but true). Als ook deze malversatie in de doofpot verdwijnt, zou ik ook niet meer weten wat we met zijn allen met dit soort landsbestuur aanmoeten.
-edit- hulde aan FTM trouwens voor de doorrekenpoging.
Ik neem aan dat voor de modellen voor de CO2 prognoses dezelfde afwijkingen gelden.
Niet alleen geheim, maar ook geheimzinnig. Achterbaks.
Citaat: "want het kabinet heeft een rekenmodel gebruikt dat niemand mag zien, omdat het kabinet het bij een privaat bedrijf heeft ingekocht. Een privaat bedrijf dat toevallig ook voor Tesla werkt."
Ik vermoed dat ook hier de heer Loek Hermans weer een dikke vinger in de pap heeft......
Lobby hier
Lobby daar
Ja je ziet er veel dit jaar.
En dan denk je dat je in een democratie woont waar de regering doet wat de kiezer heeft gekozen.
Not. Het is een illusie.
Grote bedrijven bepalen het.
You have owners. They own you.
Dat krijg je nu met corruptie en vriendendiensten. Zoek dat maar eens uit.
En dat allemaal voor hun vriendjes, bah
AOW kan niet omhoog, wel 5 miljard voor vriendendienst.
Het omgekeerde Robin Hood effect: stelen van de armen en geven aan de rijken. En links dat we zijn joh!
Doe me denken aan Dennis Moore, 'he steals from the poor and gives te the rich, Dennis Moore, Dennis Moore: www.youtube.com/watch?v=rxryJG5DBXg
Oh, en kijk deze dan ook even: www.youtube.com/watch?v=ohDB5gbtaEQ
@Mr_Natural | 14-04-19 | 17:51:
Hilarisch die tweede link.
@Mr_Natural | 14-04-19 | 17:51: Ja, lekker. Ik ken de clips.
www.telegraaf.nl/nieuws/2735628/dure-...
Staatssecretaris Snel (Financiën) antwoordt daar nu op: „De totale subsidie over vijf jaar komt in vergelijking met een auto op benzine, respectievelijk diesel, uit op €67.140, respectievelijk €73.120.”
Omgerekend is dat 80 cent subsidie per kilometer.
Wat was de gemiddelde reiskostenvergoeding ook weer voor jan met de pet?
€ 0,19.
Juist ja.
Stel Dacia maakt een elektrische auto voor 15k. Dan kun je 4 mensen zo'n auto kado doen. Kom je oude diesel inruilen, we geven je er deze voor terug.
Maar nee, heb je een oude diesel, mag je meedokken aan een Tesla die je zelf niet kan betalen. Briljant.
(15K , zonder BPM dus)
Het maatschappij-ontregelende geestelijk klimaat op het Binnenhof behoeft meer aandacht dan het meteorologische. De leider van FvD mag dan misschien af en toe teveel Cicero door zijn verhaal mengen, hij laat zich niet gek maken door al die klimaatapostelen.
Laatst stond ik met iemand te praten die een elektrische auto heeft, en die verteld mij dat ik een smerige vervuilde benzine auto had, ik vertelde hem dat deze auto op gas rijd. Toch is het een luchtvervuiler ook met gas, ik vertelde hem dat ook zijn elektrische auto vervuilende is.
Nee, deze auto rijd op elektra en heeft geen emissie, ik verteld hem dat die elektriciteitscentrale bij een ander in zijn tuin staat te roken, ha, ha nee, dat is groene stroom. ik dacht 90% van de stroom die wordt opgewekt is nog altijd door steen kool centrales en gas centrales opgewekt, maar ik dag laat maar zitten deze lui zijn zo stom dat het zonder is van mij tijd om deze gehersenspoelde idioten wakker te schudden.
En elektrische auto's worden van zandbakkenzand en sneeuwvlokjes gemaakt, dus... lalaalaah
Wat denk je van t fijnstof van bandenslijtage door t hogere gewicht..
Vraag eens of hij het ook zonder belastingvoordelen had gedaan.
Hierbij het overzichtje van het CBS
opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
bestaande date + basale logica
s/date/data/
Ben nu wel nieuwsgierig; hoe werkt dit precies?
Laten we proberen dit systeem aantoonbaar kapot te maken. Er staat hier voor mijn deur al een laadpaal, ik heb twee auto's om in te ruilen en ben zzp-er (alhoewel ik er momenteel niets mee doe).
Dus wie kan uit de doeken doen hoe dat precies werkt? Ik zit op een steenworp afstand van een Tesla dealer, dus ik kan er maandagmiddag langs, bestel een Tesla, en dan? Vul ik dat ding in bij mijn belastingopgave? Op papier rijd ik vanaf dat moment 'voor de zaak', uiteraard tussen aanhalingstekens?
Kan GS niet een stappenplan uitwerken zodat we allemaal met Tesla's kunnen rijden en de staat hard terugpakken?
Optie 1: Je leased die bak op de zaak, dan heb je alle subsidies al te pakken in het leasebedrag. De lagere bijtelling tel je bij je inkomen op.
Optie 2: Je koopt die bak zelf met geld uit de zaak. Je krijgt de BTW terug via de gebruikelijke BTW-aangifte, en je vraagt MIA-subsidie aan (kan aardig oplopen met een Tesla). Ook hier geef je de gewone bijtelling op voor de inkomstenbelasting.
Kerel, het uitmelken van regelingen en subsidies is toch een basale vaardigheid voor een ZZP'er ? Vraag anders Berbaar ff om een workshop.
@Muxje | 14-04-19 | 17:28:
Nu nog iets voor de loonslaafjes met beperkt leasebudget
@der_feldwebel | 14-04-19 | 17:32: Sorry, ik ben ZZP- in een heel specifieke kennis-tak; ik blijf wat dat betreft ver van sjoemelen want het is niet mijn 'leest'. En wellicht te eerlijk, sorry.
En Berbaar? Och, ik heb hem al even niet in de panelen gezien en hij zal als ware VVD-er nimmer zijn kunstjes aan 'het gewone werkvolk' tonen. Dat is slechts voor het 'eigen netwerk' bedoeld.
@Muxje | 14-04-19 | 17:28: Als ouwe knar zou ik voor optie 2 gaan; eigen bezit klinkt beter, leasen vind ik nog steeds veredeld 'even een auto lenen van een kennis'.
Dus de rijke mensen die beslissen dat ons land naar de klote moet met massaimmigratie rijden op de kosten van de middenklasse een walgelijke dure milieuonvriendelijke auto (vanwege de op erbarmelijke wijze geproduceerde batterij). En we mogen ook nog eens betalen voor de elllende van het feit dat zij zich de barmhartige samaritaan willen voelen door zogenaamd zielige mensen te importeren. Of we daar ook even voor willen betalen. Vanaf nu ongezien heel erg de typhus voor Teslarijders.
Ja en dat subsidietuig kijkt u ook nog eens met de nek aan omdat u in zo'n vieze pruttelbak rijdt. Dat een Tesla vooral op steenkool rijdt doet niet terzakr want ze hebben bij Nepstroom een contract voor groene energie afgesloten.
Weet jij welke troll hier op GS beweerde in een Tesla te rijden?
Mooie toekomst hoor. Dat belooft wat. Regeren op basis van schimmige private oncontroleerbare modellen en algoritmes.
PAS en Blankenburg tunnel uitspraak weerhouden dit wel. Maar okay, daar vegen de kont mee af.
Syp Wynia op Twitter:
"In de #Gentiaanbuurt in Amsterdam-Noord worden de eerste sociale huurwoningen van het gas gehaald. Kosten: 115.000 euro per woning! Mocht dat het gemiddelde zijn van alle 8 miljoen NL woningen, dan kost het #gasverbod alleen al 920 miljard euro. Voor heel klein beetje minder CO2."
twitter.com/sypwynia/status/111526043...
Het gaat niet om de Co2 het gaat om €... Grof geld verdienen over de rug van velen en de jolige NL politici die dit steunen worden hier na hun politieke carrière in natura voor bedankt...
Gelukkig groeit ons het geld aan de bomen. Krankzinnig.
Thierry heeft absoluut gelijk met die 1.000 miljard als we helemaal van het gas af moeten. Nou wil ik best geloven dat de kosten bij massale transitie misschien nog wel kunnen halveren maar dan nog zal 1.000 miljard eerder te weinig dan te veel zijn.
Het is vooral ongelooflijk dat onze gelijkgeschakelde pers meegaat in het verhaal van Jetten en kornuiten dat het ons maar een paar miljard per jaar gaat kosten.
Ten aanzien van mogelijke besparingen op energie:
1. Je gasnota bestaat voor de helft uit belasting. Aangezien de overheid volkomen verslaafd is aan belasting zal een minderopbrengst van ecotax direct gecompenseerd worden door belasting elders. Ergo besparing is maximaal kale kosten gasverbruik, de helft dus;
3. Je elektriciteitsverbruik neemt met 3.000 kWh toe (warmtepomp). Kosten tegen huidige tarieven rond de € 750;
3. Bij overstap naar stadsverwarming ben je eerder nog duurder dan goedkoper uit dan met gas
@5611 | 14-04-19 | 17:38: Stadsverwarming is niet zo gek duur, heb het jaren gehad en de beetje extra kosten wogen wel op tegen het feit dat je geen verwarmingsketel te onderhouden hebt. Qua punt 2: vergeet ook niet dat je waarschijnlijk een grotere aansluiting moet nemen, tegen zo'n €800 extra vastrecht per jaar. En punt 1: helemaal eensch, dat wordt ten onrechte nog wel eens vergeten. Zelfde geldt voor een massale overgang naar elektrisch rijden.
Iemand wordt hier beter van. Maar wie.
Volgens Ymere kost het 4500 per woning, overige kosten zijn voor andere verbouwingen.
Wat een sukkels maar over een paar weken zit Rutte gewoon weer alles wegvte lachen. Die link met Tesla is zeer interessant btw
Wat een sukkels maar over een paar weken zit Rutte gewoon weer alles wegvte lachen. Die link met Tesla is zeer interessant btw
Het hele plan schiet zijn doel voorbij.
Mensen die Tesla rijden, doen dat voor de subsidie.
Zonder die subsidie kiezen zij gewoon weer voor een benzineslurper.
Niks idealisme, maar een ordinaire geldkwestie.
Bovendien drijven subsidies de aanschafprijs op.
Net als met HRA, kopen mensen te duur, zonder subsidie zouden ze nooit zo duur gewoond(kunnen) hebben.
Net als dat de rente nu op 0 staat. Allemaal lucht dat je er in blaast.
Is het een idee dat de verantwoordelijken die dit berekend alsook goedgekeurd hebben zelf het verschil gaan bijleggen? Ook voor toekomstige gevallen?
Dus een Jan met de pet met toch al geen poen en een simpel 2e hands benzineautootje mag straks deze 5 miljard gaan ophoesten voor het elecktrisch karretje op de grachtengordel? Heerlijk dat neo-liberalisme!
Heeft natuurlijk niks met neo-liberalisme van doen. Maar jij denkt ik gooi er een kreet in. Subsidie heeft niks te maken met n-l. Maar alles met verkeerd besteed geld door linkse idealisten. Niet alleen Tesla ook de windmolen. De rijken zorgen wel dat ze er aan verdienen. Dat dan weer wel.
Neo-liberalisme ook wel de elite-sprinkhanenplaag geheten? wat heeft dat ermee te maken?
@azijnseikerT | 14-04-19 | 17:42:
Precies dat bedoel ik, een aantal al puissant rijken verdienen eraan.
De regeling voor de kleine man met de kleine auto hebben ze ervoor afgeschaft. Dat had echt veel meer CO2 gescheeld want een kleine panda of hyundai verbruikt zeer weinig en heeft zeer weinig uitstoot terwijl electriciteit grotendeels nog wordt opgewekt via stoken, dus enorm veel energieverlies. SCHANDE RUTTE! Op deze manier laat je je kennen als een ouderwetse liberaal die vooral de rijken steunt. Dom. Daarom ga ik voor Thierry.
Goed voorbeeld. Mijn vrouw rijd een Panda 1.2, het ding doet gemiddeld 1 op 17.5, zuiniger kan bijna niet. Iedere hybride rijd minder zuinig op benzine. En die 30km op de accu slaat al helemaal nergens op. Maar wat het is he; mensen willen een dikke bak. En geen Panda. Dus gaan ze een hybride ding maken wat op papier 1 op 50 rijd maar in de praktijk gemiddeld 1 op 10. En zo'n Tesla? Wat doe je als je een knop 'insane mode' op je dashboard hebt. Dat is net zoiets als de hele snelweg precies 90 km/u rijden in een Mercedes AMG met een een 5 liter 8 pitter met dubbele turbo onder je kap. Dat doet dus niemand. Een Tesla kan dan wel elektrisch zijn, de zuinigheid zit nog steeds onder de rechtervoet van de bestuurder. Want die elektriciteit komt ook gewoon van fossiele brandstoffen. De uitstoot verschuift slechts van de uitlaat van de auto naar de schoorsteen van de centrale.
@Dutchbeaurouge | 14-04-19 | 17:21: Da's niet helemaal waar. Ik rijd een (oude) hybride (Honda Insight) en rij gemiddeld 1 op 19. Op zich is een hybride auto een perfecte oplossing, maar helaas wordt ie verkeerd gebruikt. Voor een hybride zou moeten gelden: elektrisch als het kan, benzine als het moet. Daarmee heb je het beste van twee werelden. Bij de subsidiëring van de hybrides hadden ze de subsidie moeten koppelen aan het aantal km's op elektriciteit. Wie zuinig (elektrisch) rijdt, krijgt subsidie, wie 'm als normale benzinebak gebruikt, krijgt geen cent.
Hoeveel voorstellen bevat het klimaatakkoord ook al weer? Zo'n 600. Elektrische toettoets zijn daar één van, en daar gaat het al helemaal fout. Nog 599 maatregelen te gaan.....
Hoeveel kost eigenlijk een asieleisende ongedocumenteerde? Per persoon.
Dat is niet belangrijkrijk joh! Want we krijgen er wel helemaal gratis en voor niks Islam bij!
En tja, als een Hollander "gratis" leest of ruikt...
Hiero:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asie...
En diezelfde mensen berekenen óók alvast hoeveel "wij", de burgers, VERPLICHT uit moeten gaan geven om ons eigen huis in de toekomst warm te krijgen. Dat kost volgens de "rekenmeesters" niet veel meer dan 'slechts' een eurootje of dertig- tot vijftigduizend.
Waar hebben we het over nietwaar.
Nou, hoe kún je deze mensen nog vertrouwen? Ze roeptoeteren wat cijfers en wat percentages, schreeuwen wat gemiddelden en hebben in de basis geen fukking idee waar ze het over hebben. Dat blijkt telkens weer. En wat ook telkens weer blijkt is hoe ont-zet-tend onzorgvuldig, ongeïnteresseerd en ronduit roekeloos deze mensen omgaan met geld wat niet van hen is maar wat ze maar wat graag over de balk willen smijten om hun eigen politieke ego's op te poetsen in ruil voor een paar handenvol macht.
De wereld redden van het klimaat; mn blanke réét.
Het enige wat ze doen is bákken en bakken met geld wegsmijten. En iedereen verplichten om prima werkende apparaten weg te smijten en in te ruilen voor nieuwe, minder goed werkende en veel te dure apparaten. Dus wat ze feitelijk voorstellen is méér weggooien en méér consumeren. Werkt het goed en kan het nog jaren en jaren mee? Flikker maar weg en koop iets nieuws! Ja waarom niet joh. Geld zat nietwaar.
Waar is die beroemde en beruchte Hollandse zuinigheid gebleven? Want als het om het klimaat gaat kan niet één verantwoordelijke nog rekenen. Een ministerie van EZ én klimaat, dan weet je al genoeg. En wat blijkt? Als het om het klimaat gaat, kan ook Wiebes ineens niet meer rekenen. Snel krijgt als het woordje klimaat valt ook meteen een rekenkundige blackout.
En dat liegende, stuntelende spul wil dan aan álle Nederlanders wel even gaan vertellen dat we ons niet druk hoeven te maken over de financiën mbt het krankzinnige klimaatakkoord. Want zij kunnen zo goed in hun eigen straatje rekenen. Alle Nederlanders gaan erop vooruit in 2019 weet je nog? Ik zie die volkomen onbetrouwbare Ollongren het nog zitten te verkondigen op TV. We zij gvd nog geen 4 maanden in het voorspelde "koopkrachttechnische juichjaar 2019" en nu er weer wat extra cijfers zijn blijkt dat misschien 60% maar waarschijnlijk maar 50% er daadwerkelijk op vooruit gaat.
Maar vertrouw ze vooral hoor.
Er klopt geen zák van dat hele klimaatakkoord. Niets. Het is hysterie en paniek met als inzet andermans geld.
Ik wacht op een coalitie zonder CDA. Zelfs aan de ketting is Omtzigt goed, maar ik wil hem nog wel eens zien zonder conflict of interest.
Aaah, Omzigt is weer aan het eisen.
En uiteindelijk gebeurt er niets want hij stemt netjes volgens de kadaverdiscipline die we zo goed kennen van het politiekcorrecte kartel..
Die man zou ik ZO graag zien bij het FvD. Niet meer aan de lijn, geen achterkamer gebeuren meer.
@Reagurend_Nijlpaard | 14-04-19 | 17:06:
En dan gaat hij mollen in het FvD voor en t.b.v. het CDA? Dacht het niet.
@Jan, Leiden | 14-04-19 | 17:09: Hij is m.i. te integer en intelligent om verraad te plegen maar daarom zal hij het CDA ook wel trouw blijven. Toen Buma hem weghaalde bij MH17 op commando van Rutte, twijfelde ik. Toen had hij de overstap moeten maken naar rechts.
@Reagurend_Nijlpaard | 14-04-19 | 17:06: Volledig mee eens. En dan echt gewoon op plek 3. Bij het CDA moet je maar afwachten of je nog in de kamer komt. Die partij zal flink inleveren. Maar nogmaals, hij zal het CDA wel trouw blijven.
@Angélica de Sancé | 14-04-19 | 17:31:
Ik twijfelde toen ook, vooral aan zijn integriteit. Jammer!
Het vorige subsidiefiasco zorgde ervoor dat bijna alle gebouwde Mitshibutsi PHEV`s naar Nederland gingen. Niet om te stekkeren, maar om goedkoop een traktor te rijden. Alleen dat ontstaat een zeer interessant probleem.
Moet je nu de belasting over een normale Outlander verminderen met de fiscaal vriendelijkere Outlander PHEV om tot een fiscale schade te komen?
Of moet je alle belasting die over een PHEV gelapt wordt, verminderen met de leaseauto die de leaserijder genomen zou hebben?
Dat scheelt nogal.
Tweede probleem is dat het model wel kan uitgaan van het aantal auto`s wat mensen dankzij deze fiscale maatregelen zouden willen hebben, en dat vervolgens vermenigvuldigen met 1 van deze schades om tot een astronomisch bedrag te komen. Alleen is de vraag of Tesla in dat tempo kan regelen. Mitsubishi had er toen moeite mee, en Jaguar nu ook.
Even voor u beeld, 5 miljard schade, is in de richting van het bedrag dat nu in TOTAAL aan accijns en wegenbelasting betaald wordt. Is dan de aanname dat iedereen overstapt? Kan de tweedehandsmarkt wel zo veel afdankertjes inruilen zodat Nederlanders met liggende gelden zo`n dure elektrische auto kunnen kopen?
Ik vind dure bureautjes die dit inschatten een hoop gebakken lucht verkopen. Er zijn te veel onbekende variabelen. Het enige stukje zekerheid dat ze bieden, is hun factuur.
Eensch... Over de Ampera's, Volt's, Volvo V60's en de Metsubsidie Foutlander was destijds nauwelijks tot geen ophef. Deze auto's werden in aanvang qua bijtelling 0%(!) belast.
De 5 miljard schade gaat vooral over gemiste belastinginkomsten uit de bijtelling, niet over gemiste accijnzen. Overigens gaan ze die accijnzen wel degelijk mislopen als we massaal elektrisch gaan rijden. Benieuwd hoe ze dat gat t.z.t. gaan vullen. Ik vermoed rekeningrijden.
Het linksom/rechtsom verhaal is te kort door de bocht. Niemand kan namelijk voorspellen wat het gedrag zou zijn geweest als de korting niet gegeven was. Feit is dat een EV veel duurder is dus dat bij gelijke bijtelling niemand een elektrische auto zou nemen want je gaat niet vrijwillig kiezen voor jaarlijks 22% over die extra €20.000 aan accu's. De berekening die FTM doet: 'kosten auto * gemiste bijtelling = niet ontvangen' raakt dan ook kant noch wal.
Natuurlijk is 4% bijtelling overdreven maar kijken we naar het verschil dan is een EV 40-50% duurder dan een vergelijkbare brandstof aangedreven auto. Een bijtelling van 11% zou dus 'kostenneutraal' zijn.
Je kan ook een oldtimer tussen de 25-40 jaar op lpg laten rijden. Belasting loopt via de brandstofaccijnzen. Maar nee.
Voor mij is het heel erg simpel, namelijk door Jesse Klaver (GroenLinks), Rob Jetten (D'66) met de berekeningen van het CPB en PBL in de hand kost het slechts e 2 miljard per jaar inclusief de investeringen (mag ik aannemen want hierin begon Jetten ontwijkende antwoorden te geven). Het woord 'investeringen' noem ik expliciet bewust want indien deze niet wordt meegenomen is alles plotseling een investering.
In 2050 mag er geen CO2 meer (oké 5% nog, reductie is 95%) worden uitgestoten. Dat is 21 jaren. 21 jaren maal e 2 miljard is e 42 miljard.
Waar die e 42 miljard aan wordt besteed zal mij een rotzorg zijn maar de klimafatisten moeten zich er wel van bewust zijn dat als alleen die Tesla al 5 miljard opslurpt dat het geld snel op is en dan moet de 95% reductie ook nog worden gehaald.
Ik stel voor dat Groenlinks en D'66 stemmers bij een eventuele (hahaha) overschrijding het verschil bijleggen.
Toch het gevoel dat omtzigt ook alleen maar handeld in opdracht zodat dat geld wat vrijkomt een andere kant op kan.Niet uw kant iig.
De Tesla , de Trabant van onze tijd.
Ik weet niet hoor, maar als overheid moet je toch gewoon inzicht kunnen eisen? Gebeurt ook met SAP/Oracle broncode etc.
Een (dure!) geheime berekening kopen, als overheid, om daar je beleid op te baseren. Bizar.
Pieter Omtzigt zit er bovenop. Mooi. Dat wordt dus wat protesteren voor de bühne tot hij weer door zijn partij teruggefloten wordt en weer stemt wat hem opgedragen wordt.
Dat die kerel niet voor zichzelf begint of zich aansluit bij Forum of PVV is mij een raadsel.
Kan misschien nog één keer dat filmpje van onze Jessie Klabats getoond worden bij dit onderwerp, waarin hij er al hoofdrekenend meer dan 100.000.000.000 euro naast zit?
Dat geeft ongeveer de idioterie weer van de GroenLinks en X66 voormannen iedere binding met de realiteit moet wijken.
Tesla weet ook dat hier geld te halen valt. Een model 3 is ruim €10.000 duurder dan in Noorwegen.
Ik vermoed dat de subsidies op Tesla's in Noorwegen nog veel hoger zijn. Enfin, de EV geniet flinke voordelen. Net als subsidies op het installeren van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen, worden elektrische auto's dus ook voorzien van een flink financieel voordeel. Je bent een dief van je eigen portemonnee hier geen gebruik van te maken....
Klopt, in Noorwegen kost een model 3 awd long range 46.970 euro.
In NL 10.000 euro meer. Hoe kan dat?
Gesubsidieerde Tesla’s massaal geëxporteerd
Zodra het belastingvoordeel na 5 jaar afloopt, exporteren eigenaren van elektrische voertuigen hun auto veelal naar het buitenland. Daardoor verdwijnen miljoenen subsidie-euro’s naar andere landen. Het populairste exportmodel is de Tesla model S.
cmweb.nl/2019/01/gesubsideerde-teslas...
Roflol, hopelijk zien mensen in wat die klimaatwaanzin gaat kosten tegen 0.02% temperatuur verlagingen.
Ijdele hoop denk ik zo.
hohoho... Niet zo snel... 0.02% *als de hele wereld meewerkt* en dezelfde draconische maatregelen treft en hun portemonnee leegschud tot op de laatste cent, die ze niet hebben. Dan hebben we *MISSCHIEN* 0,02% >minder temperatuurverhoging< (geen verlaging), maar de temperatuur zou dan, over 30 jaar, net zo goed 2% hoger kunnen zijn dan nu. We weten het niet, het is gissen. Wat we wel zeker weten is dat we dit geld in ieder geval kwijt zijn. Dat staat vast.
Zelfs die minieme temp daling is al dubieus.
Er is geen bewijs voor dat CO2 het klimaat verandert. Hoogstens andersom.
Mate vaan zonne activiteit is veel belangrijker.
De ontwerpers en hun deugaanhangers berechten voor oplichting en poging tot oplichting middels klimaatakkoord en onjuiste informatieverstrekking aan het Nederlandse volk.
Waarom Omtzigt nog genoemd wordt ontgaat mij. Telkenmale blijkt hij met de coalitie mee te stemmen als het erop aankomt.
Hij mag best genoemd worden. Zolang er maar niet op gestemd wordt. Misschien leuk om idd in het vervolg iets te zeggen als:
"Pieter Omtzigt dit dit allemaal heeft onderzocht, maar vervolgens gewoon met zijn partij mee stemt voor deze plannen, zegt dat ... blablablabla....."
Omtzicht MOET van het CDA meestemmen met de rest van de fractie.
Nou en, of ie het nou moet of niet. Hij doet het. Als hij eigenlijk anders zou willen stemmen, maar dat nooit doet, moet hij naar een andere partij gaan, want zijn stem wordt niet vertegenwoordigd door zijn partij. Als er geen andere partij is, begint ie er zelf een. Als hij dat niet wil, dan gaat ie lekker een andere baan zoeken. Maar het argument, ja maar hij *moet* mee stemmen is kolder.
Nou en, of ie het nou moet of niet. Hij doet het. Als hij eigenlijk anders zou willen stemmen, maar dat nooit doet, moet hij naar een andere partij gaan, want zijn stem wordt niet vertegenwoordigd door zijn partij. Als er geen andere partij is, begint ie er zelf een. Als hij dat niet wil, dan gaat ie lekker een andere baan zoeken. Maar het argument, ja maar hij *moet* mee stemmen is kolder.
Over hoogleraren gesproken; Een team van Opiniez heeft al die bezorgde universitaire docenten van dat anti-Baudet Manifest even geanalyseerd. En goh, wat blijkt? Meerderheid vrouwelijke hoogleraren van de fop geestelijke- en sociale wetenschappers. Zit bijna geen rationale beta tussen. Wel types als nonwetenschapper als Gloria Wekker: opiniez.com/2019/04/12/bezorgde-acade...
Lui dus uit de 'gevoelens zijn belangrijker dan feiten' categorie. Goh, wat verrassend. Ze zien de bui al hangen waarschijnlijk. Decennia lang fijn subsidie opstrijken voor je hobbyprojectjes en nooit iemand die vraagt naar nut en noodzaak daarvan. En anders huur je de bevriende media wel in om iemand zwart te maken. De tucht van de markt is het ergste wat dit soort fopwetenschappelijke deugparasieten kan overkomen. Want daar hebben ze echt helemaal niets te bieden waar een ander vrijwillig voor wil betalen en ergens diep van binnen weten ze dat maar al te goed.
Ze moeten al die fop alfa en gamma cursusjes uit de universiteit snoeien. Heeft met wetenschap niets te maken.
Ongeloveloze clusterfuck waar we allemaal in meegezogen worden. En dan dat schijnheilige harses van die Jetten..
Die man zou er zoveel geloofwaardiger uitzien met een uitgeschopt gebit..
Met uw laatste opmerking zou z'n vrindje zomaar blij mee zijn.
Zucht, weer die idiote berekeningen die uitgaan van het idee dat de bijtelling voor elektrische auto's hetzelfde moet zijn als voor benzineauto's, als percentage van de nieuwprijs. Dat klopt gewoon niet, voor de zoveelste keer. Het privé-voordeel van een leaseauto bestaat uit de afschrijving van de auto over de leaseperiode, het onderhoud, de verzekeringen, de wegenbelasting en de brandstof. Het is begrijpelijk dat de overheid dat voordeel dan inschat door een percentage van de nieuwprijs te nemen, maar bij elektrische auto's zit je er dan wel heel ver naast: een hele hoge aanschafprijs maar redelijke afschrijving, lage brandstofkosten en ditto onderhoud. Een redelijke bijtelling is geen 22% en ook geen 20%, maar een stuk minder.
Ik ben er een voorstander van om de bijtelling anders te berekenen: het privé-voordeel wordt op een percentage gesteld van de daadwerkelijke zakelijke kosten. En die kosten zijn tot op de cent bekend, inclusief alle belastingen, accijnzen, aanschaf, duur of goedkoop onderhoud, subsidies, hoge of lage restwaarde. Dat is namelijk het bedrag dat de werkgever elke maand aan de leasemaatschappij overmaakt. De staat kan dan desgewenst elektrisch rijden stimuleren door een aankoopsubsidie in te stellen: dat werkt gewoon door in dat maandbedrag en dus in de bijtelling, en dan hebben privé-rijders er ook plezier van.
Filmpje niet gekeken? Voor een auto die goedkoper is in de lease moet veel meer bijtelling worden neergelegd.
een aankoopsubsidie leidt alleen maar tot verhoging van de prijzen: als de autofabrikant weet dat de potentiële koper meer te besteden heeft (door die subsidie) gaat de prijs evenredig omhoog. Vervolgens mag die subsidie mede opgehoest worden door degenen die helemaal niet in zo'n auto rijden. Mensen stappen over op alternatieven als (a) het alternatief kwalitatief veel beter is voor ongeveer hetzelfde geld en/of (b) het alternatief vrijwel even goed is maar stukken goedkoper. Electrische auto's voldoen aan geen van beide. Fors meer betalen voor een auto waarvan de actieradius onbetrouwbaar is want afhankelijk van buitentemperatuur (zie het iPace debácle) en waarvan het laden bij lange na niet zo snel en gemakkelijk gaat als tanken, waarom daaraan beginnen? Als een e-auto hetzelfde kost maar op één lading 1000km kan rijden, of als opladen net zo snel gaat als tanken, dán wordt het een ander verhaal. Hou dus op met deze bijtellings belasting onzin, besteed het geld aan technologische innovatie die betere en goedkopere e-auto's mogelijk maakt. Dát zet zoden aan de dijk.
@Pierre Tombal | 14-04-19 | 16:56: Dat de bijtelling nu te laag is mag duidelijk zijn. Maar die berekening van FTM gaat er vanuit dat de bijtelling voor elektrische auto's hetzelfde zou moeten zijn als voor brandstofauto's, gebaseerd op de nieuwprijs. Dat klopt gewoon niet, en daar ging mijn plempsel dan ook over. De daadwerkelijke kosten van de subsidies zijn een stuk lager dan het genoemde bedrag, als je een eerlijke bijtelling hanteert.
Nodeloos gecompliceerd. Gelijke monniken gelijke kappen. De milieuvoordelen van BEV’s zijn dubieus. Auto’s met ICE worden steeds schoner. De productie van accu’s en de winning van de grondstoffen ervoor is zeer belastend voor het milieu.
Dus dezelfde regels wat bijtelling, BPM en MRB betreft voor auto’s met ICE als auto’s met electromotor.
De extreme fiscale bevoordeling van vooral tesla is volstrekt onnodig.
Ik ben overigens voor minstens een halvering van de overheidsuitgaven en een enorme verlaging van de belastingdruk. Daarvoor mag minstens de helft van het ambtenarenbestand worden uitgedund. Liefst meer.
@Superkwatta | 14-04-19 | 17:11: Nee. Bijtelling gaat over het economisch voordeel dat jij hebt van de zakelijke auto, niet over milieueffecten. Het is loon in natura. En aangezien jij van je baas niet de auto cadeau krijgt maar zij de leaseprijs voor je betalen, zou je voor de bijtelling niet moeten uitgaan van de prijs van de auto, maar van het maandbedrag. En dan vervolgens inderdaad precies dezelfde regel toepassen op alle soorten auto's. Simpel en eerlijk.
@Muxje | 14-04-19 | 17:18: Er wordt nu voor bijtelling uitgegaan van nieuwwaarde, behalve bij auto’s ouder dan 15 jaar.
Als je die bijtelling betaalt dan mag je je auto in principe privé ook onbeperkt gebruiken, hoewel er wel wat regeltjes in leasecontracten over staan, maar meestal betaalt de werkgever de kosten als je het aantal afgesproken km’s overschrijdt.
Brandstofkosten worden idd door de werkgever gedragen en zitten buiten de bijtelling, net zoals MRB, onderhoud en verzekering.
Ik vraag me af of het niet bijzonder onoverzichtelijk wordt als je van totaal maandbedrag uitgaat voor de bijtelling. Ik snap het vanuit het perspectief van de electrische auto wel door in ieder geval in theorie lagere variabele kosten.
@Superkwatta | 14-04-19 | 17:59: Waarom zou dat onoverzichtelijk zijn? Dat maandbedrag is gewoon bekend.
Lullig voor de regering, zo'n Omtzigt. Nu hij niet meer in het MH17 dossier mag wroeten. En dingen doorrekenen is aan deze pitbull econometrist wel toevertrouwd. Zijn partijleiding zal hem in ieder geval deze keer niet tegenhouden, want die staan het meest kritisch t.o.v. het klimaatakkoord van alle coalitiepartijen.
Typisch gedrag van hedendaagse bestuurders. Je wilt iets, maar je bent te incompetent om te doorzien dat het een waardeloos idee is. Je betaalt een adviesbureau om jouw idee te onderbouwen en te steunen. Je kijkt hoe het valt bij de achterban en betrokkenen en als het idee dus waardeloos blijkt te zijn dan geef je het adviesbureau de schuld die vervolgens al elders met een andere klus bezig is.
Die hele electromeuksubsidiëring is waanzin.
Kost dus miljarden en het levert niks op.
Als je milieuvervuiling wilt aanpakken moet je bij de grote vervuilers zijn: luchtvaart, scheepvaart, industrie en veeteelt.
Dat klimaatakkoord is sowieso collectieve waanzin gestoeld op wanen van fopwetenschappers.
Verder moeten fansla’s hun eigen hobby maar gaan bekostigen.
Tesla’s zijn matig afgewerkte auto’s met een onhandig korte actieradius en lange laadtijden.
De laatste 2 nadelen zijn typisch voor BEV’s.
Inderdaad, regel die subsidie (of liever belastingkorting) voor de gewone man/vrouw die graag elektrisch wil rijden maar geen Tesla kan betalen. Zo kan hij/zij een kleine Renault Zoë of Nissan Leaf aanschaffen, lopen de kosten niet de spuigaten uit en krijg je op termijn veel meer mensen in een stekkerbak.
Mensen die geen genoegen nemen met een kleine auto en liever in een dikke Tesla willen rijden, betalen dat maar lekker zelf.
@Binkoo | 14-04-19 | 17:22: Wat dacht u van Ebike stimulatie.
Veel werknemers wonen binnen straal van 10km van hun arbeidsplaats.
Dat zou nog eens zoden aan de dijk zetten.
Maarja,niet de uitstraling van een Tesla.
Sta je voor lul voor de buren.
Ach, een kabinet wat 7 miljard wilde weggeven, elk jaar miljarden uitgeeft aan andermans problemen wat maakt die paar centen uit. Laat ze eens wat bij de zorg weg halen. Daar word teveel opgesoupeerd.
Vergeet niet dat er bij het onderwijs, defensie en justitie ook nog wel wat te halen is. En als dat en niet genoeg is voeren we gewoon bestaande belastingen nog wat verder op. 21% BTW? 25% is een mooier getal, en laten we die 9% gewoon afronden naar 10%, dat rekent ook veel makkelijker voor de burger.
Leugens. Volgens Rob Jetten ging het klimaatakkoord maar 2 miljard kosten.
Die man liegt al als hij je aankijkt.
2 miljard per wat? Je maakt dezelfde fout als GS in die schreeuwkop: je moet zo'n bedrag omrekenen naar wat het per jaar kost, anders heeft het echt geen zin om bedragen te noemen. Half miljard per jaar om elektrisch rijden te stimuleren, dus. Te veel? Vast wel, maar heel wat minder dramatisch dan wat er in het artikel gesteld wordt. Uiteraard moet de regering hier wel eerlijk over zijn, en als ze er zo ver naast zitten met hun ramingen, dan is dat - helemaal afgezien van wat je van elektrisch rijden vindt - een buitengewoon ernstige zaak.
@schoon-schip-maken | 14-04-19 | 16:49: Kan zomaar een bastaardzoon van Pechtold zijn. Verklaart ook meteen het e.e.a.
Enthousiasme voor elektrisch rijden is nog steeds misplaatst - een dure oplossing van een niet bestaand probleem.
door elektrisch rijden wordt er zelf een probleem gecreëerd te weten waar halen wij die elektriciteit vandaan???
Precies. Met electrisch rijden los je geen enkel probleem op. Allemaal gedreven door die CO2 global warming leugen.
@Fedde71 | 14-04-19 | 16:39:
Offshore windparken, google maar eens wat er de komende jaren aan capaciteit bij komt...
@Tuborg øl | 14-04-19 | 16:47:
Als die dingen in zee staan wordt het alleen maar nóg moeilijker om zelf tegen het molentje te blazen als je extra stroom nodig hebt.
@Tuborg øl | 14-04-19 | 16:47: dat vind ik dus geen oplossing, ook alleen maar mogelijk door subsidies en het uitleveren van de elektriciteit via het huidige net zal dan ook problemen opleveren.
Las net dat een elektrische auto 16 Kwh per 100 km verbruikt, dat is dus 3200 Kwh bij 20.000 km. 1 windmolen levert gemiddeld 6.000 Kwh dus 2 auto's verbruiken de opbrengst van 1 windmolen. Er zijn 8.4 miljoen auto's in Nederland maar we laten het voorzichtig houden ga van 5 miljoen auto's uit want de rest kan elektrische auto niet betalen. 2 auto's per windmolen dus 2,5 miljoen windmolens nodig. Niet haalbaar.
Elektrisch rijden is alleen een goede optie bij kernenergie.
@Fedde71 | 14-04-19 | 16:39: En dat is dus de olifant in de klimaatkamer. Elektrisch rijden is in potentie véél schoner... als je de stroom ook schoon kan leveren. Die windparken zijn dan leuk, maar kunnen we ook al die auto's laden als er even geen wind is? Dan kunnen we stroom inkopen, maaarrrr... dat is misschien niet zo schoon, potentieel heel duur (komen ze in Duitsland inmiddels achter), en op een gegeven moment gaat dat ophouden als landen zoals Frankrijk (met KERNenergie, brrrrrrrrrr eng eng eng) hun overcapaciteit nodig hebben om zelf de dalen in hun wind- en zonneenergie op te vangen. Wij hebben zelf ook wat van die kerncentrales nodig.
@Fedde71 | 14-04-19 | 16:54: je berekening klopt van geen meter.
1 uur gemiddelde opbrengst kan je 40.000 km op rijden.
Als je 400 auto's een uur lang 100 km per uur laat rijden, dan heb je de stroom van een uurtje draaien verbruikt.
Tevens komen er duizenden windmolens in de Noordzee...
www.geenstijl.nl/5147186/teslasubsidi... en daar moet Nederland mee aan de slag. Denemarken gebruikt fjorden als natuurlijke batterijen. Volpompen als je teveel stroom produceert, leeg laten lopen op een stuw als er geen wind is.
Tijd voor wat knappe koppen in Nederland die hiermee/hiervoor aan de slag gaan.
Dat hele "klimaatprobleem" is in een klap opgelost als we 6 kerncentrales in Nederland neerplempen. Dan lopen we ver op voor in de roadmap van het klimaatverdrag. Klaar next. Klimaat gaat dan nog wel veranderen hoor, maar dat heeft niets te maken met onze CO2 uitstoot. Heeft het nu ook niet.
@peterdh | 14-04-19 | 17:19: helemaal mee eens. Eigen kerncentrales.
Hee Tuborg øl jij doet helemaal geen berekening, alleen maar een aanname,
en btw Denemarken heeft geen fjorden.
@peterdh | 14-04-19 | 17:19: En het afval verkopen we aan Pakistan.win win.
@De Profundus | 14-04-19 | 18:49:
Nee hoor, dat slaan we gewoon op. Net zoals we dat nu ook doen. Het is zo ongeveer de enige afvalstof in de wereld die veilig word opgeslagen in plaats van de lucht in gepompt.
Maargoed, dit is ook alleen maar om aan die idiote klimaatdoelstellingen te voldoen. In realiteit zou je gewoon de aankomende 15 - 20 jaar kunnen gebruiken om Thorium centrales op grote schaal werkend te krijgen. Dan kunnen we in 2040 naar 100% CO2 neutrale energievoorziening. Zonder "problematische" (dat is het niet, dat is de publieke opinie bang gemaakt door milieu-activisten) afvalstoffen.
Kost ook geld, maar als wij als Nederland onze VOC mentaliteit even aanspreken en hierin koploper worden, mwoa dan kunnen we nog wel een aardig centje belasting vangen als we die centrales wereldwijd gaan verkopen. Moet de overheid er wel in investeren en meteen goede afspraken maken over toekomstig rendement, bij de ontvangers van die investering.
O, en ik betaal,ik wordt bestolen, voor mijn Passat maandelijks 67 euro alleen om over 's Heeren Wegen te mogen rijden. Er is echt niets kroms in dit land hoor, goed geregeld en flink de ratio er bij gehouden hoor,nietwaar Pinok?
Belasting op fossiele autobrandstof fors verhogen en je hebt die € 5.000.000.000,- zo weer terug en geen haan die er om kraait.
Dat was sowieso het plan. De arme stumper die geen gloednieuwe Tesla kan betalen of afbetalen mag aan de pomp betalen voor de elektrische auto's van de linkse idealisten.
..... Naar kraait
@NeedIsaymore? | 14-04-19 | 16:47: om maalt.
Als je een beetje een lekkere auto met een fijne 6-cilinder dieselblok in het vooronder wilt, dan betaal je zo 2000 euro per jaar aan MRB.
Moet je eens vergelijken met België en Duitsland, dan is het ineens geen één EU meer.
@Superkwatta | 14-04-19 | 17:46:
Of gewoon een youngtimer nemen.. Dikke V8 met een meiertje bijtelling per maand. Over milieu gesproken...
@Superkwatta | 14-04-19 | 17:46:
Wat Ommezwaai zegt
mijn bescheiden 2.0 i motor spint er garen bij
Nederland, land van gesubsideerde Mieles en Teslas.
Beiden voor diegenen die het eigenlijk niet verdienen.
Waarom zou iemand met een Tesla dat niet verdienen?
@Erikjan79 | 14-04-19 | 16:36:
Speelgoed. Zelf bekostigen graag.
Je vergat nog de gratis Toyota's voor IS.
@Mammeloe | 14-04-19 | 16:39:
Goed punt!
@jan99 | 14-04-19 | 16:38:
Ze betalen toch ook het meeste belasting?
Onwil is een formidabele tegenstander.
Onkunde is kampioen.
Denk wel dat de reparatiewet er nu snel komt. En een strafrechtelijk onderzoek wegens corruptie.
De reparatiewet komt er niet want Rutte naar Brussel, kabinet en coalitie. Als er voor deze paar euro's een strafrechtelijk onderzoek zou moeten komen dan zou dat heel wat meer onderzoeken rechtvaardigen. Glas, plas, was.
@Frau Merkel | 14-04-19 | 16:34:
We zullen zien. Ik volg het debat met belangstelling. Politici die zich in allerlei bochten wringen om vervolgens geen verantwoordelijkheid te nemen.
Nee, ze gooien gewoon de opslag duurzame energie omhoog om het gat te dichten. BTW erover en volgend jaar weer 300 euro meer betalen voor gas en stroom.
REAGEER OOK