Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuw: Stekkerbakken met bereik van 1000+ km

We MUSK get this done

Deze zomer zullen Teslarijders hun vakantiebestemming nog even binnen rijbereik moeten plannen, of de kilometers omrekenen in laadpaalstops. Maar er is een bedrijf dat claimt binnenkort een accu te kunnen maken waar je 1000+ kilometer mee kan rijden. Kun je een retourtje Eemshaven - Westkapelle ineens zonder tussenstops doen. En zonder range anxiety want je houdt nog batterijduur over ook. Nu is een Tesla nog een beetje als een iPhone: een state of the art premium class A top notch (lol) kwaliteitsproduct, maar je moet er niet te ver mee van huis gaan zonder stroom want dan eindig je ergens met een dooie batterij en dan ben je volkomen hulpeloos overgeleverd aan de elementen en de goede wil van vreemdelingen die je koelte willen toewuiven en je vertellen dat het heus wel allemaal goed komt. Nou en daar willen we graag vanaf dus kom maar door met die nieuwe batterijen op basis van een "anorganische stof" die de huidige vloeibare elektrolyten in accu's moet vervangen en daarmee meteen een stukje explosiegevaar uit je auto haalt. Oh. Duurt nog een jaar of drie tot vijf. En er is nog geen prototype. Zijn we toch weer aan Elon overgeleverd...

Reaguursels

Inloggen

Die accu's bestaan al. Zag een filmpje van een of andere professor die er in zijn schuur 1 had ontwikkeld en aan een mobieltje had aangesloten. Hij knipte de accu doormidden: de telefoon werkte nog steeds. Het restant werd aangevallen met een priem: de telefoon bleef werken. De capaciteit was enorm. Jammer dat ik het filmpje niet terug kan vinden, maar dit soort accu's komen eraan.

En dat maakt electrisch rijden qua bereik zeker interessanter. Nu moet de werkelijke kostprijs van elektrische auto's nog een factor twee naar beneden. Zolang dat niet gebeurt komt er geen elektrische revolutie. Doodsimpel.

Mijn trouwe Benz Blue Efficiency dieseltje (1 op 26) zal het nog een jaar of 10 moeten volhouden. Minimaal.

De Libertariër | 06-04-19 | 09:30

Fata morgana.

beniknouzoslim | 06-04-19 | 08:45 | 2

Eens! Er zijn namelijk nog maar drie serieuze kandidaten voor verbeteringen:

- Li-S is de volgende stap en heeft een twee keer zo hoge energiedichtheid als onze huidige Li-ion/Li-po accu's. We weten alleen nog niet hoe we hier een bruikbare accu mee kunnen maken..

- Li-O2 (Lithium-Air) is een stapje beter, maar ook gelijk het op 1 na best haalbare en heeft 4 keer de capaciteit van onze huidige accu's.

- Li-F is de theoretisch best haalbare chemie in een oplaadbare batterij en kan pakweg 20 keer zoveel energie opslaan als Li-ion/Li-po accu's van nu. Helaas is Li-F ook een raketbrandstof en dus is het praktisch onmogelijk om hier een accu mee te maken.

Li-S zou genoeg zijn om de geclaimde 1000+ kilometer per lading te kunnen halen, maar aangezien de startup nog steeds geen prototype werkend heeft en er in Azië, vooral bij Samsung en Canon, in de laboratoria erg hard aan wordt gewerkt, maar ook zij nog niets voor elkaar hebben, geloof ik er geen moer van dat het een stel startup-hipsters wel lukt.

Rest In Privacy | 06-04-19 | 14:02

@Tel Aziaat | 06-04-19 | 14:02: Dat gaat enkel om verbetering op het gebied van Lithium batterijen. Er zijn wel degelijk andere mogelijkheden. Solid State batterijen bijvoorbeeld.

Hasj_en_Wietje | 06-04-19 | 15:05

Zo'n auto zie ik wel zitten... waar je 1000 kilometer kunt rijden zonder te tanken.
En met een zonnepaneeltje op het dak, kun je 1500 kilometer halen.

sociaal_econoom | 06-04-19 | 03:32

Ik claim een radius van 1000 km op 1 penlite...

Is dit nog nieuws? | 05-04-19 | 23:29

Waterstofauto's zijn the best of both worlds. Klimaatonvriendelijk omdat het heul veul energie kost om waterstof te produceren. Hypocrietneutraal door de 4% bijtelling.

Hoen | 05-04-19 | 22:18 | 1

Waterstof produceren is niet klimaatonvriendelijk omdat het heul veul energie kost, integendeel het is zeer efficient (70%). Het probleem zit hem in de brandstofcel, die heeft een rendement van 50% en dat is extreem veel slechter dan een accu die rendement van >95% heeft...

ZwarteDag | 06-04-19 | 02:09

Over 5 jaar ben ik misschien wel dood. Dus wat hep ik daaran? Sowieso rijd ik nu in een auto die mij met 335.000 km het gevoel geeft, dattie nog nie neens op de helft zit. Dus kachel Ik nog even door met mijn diesel Tegen de tijd dattie aan vervanging toe is, zeg over een jaar of tien, kijken wij, ik en mien, noch even vadder.

Tot die tijd lach ik een krul in mijn staart als ik figuren zie rondrijden in een auto die per maand aan lease en afschrijving net zoveel kost als die van mij in 1 heel jaar. Sukkels zijn het. Loonslaven. Verhalen over Bijtelling. De medeweggebruiker proberend weg te drukken. Zielige mensen. Echt proleten.

Ik sta er mijlen ver boven en ik rijd een fatsoenlijke auto met een eigen karakter en weinig tot geen kosten.

Chill out man.

Heppie-even-voor-mij | 05-04-19 | 20:46 | 1

Precies. Die van mij ook 335.000 km inmiddels, maar op LPG, dat dan weer wel.

Peerkeoud | 05-04-19 | 21:52

Elke maand wordt er wel weer een of andere revolutie of doorbraak oo accu gebied aangekondigd. Telkens binnen vijf jaar op de markt. Eerst zien, dan geloven.

Fcknwckd | 05-04-19 | 20:18

Jech.. ik rij door tot de laatste druppel olie.

Ray69 | 05-04-19 | 19:43

de gehele media loopt achter de feiten aan.
In Duitsland heeft een onderneming reeds een accu ontwikkeld met een acceleratie van tenminste 1.000km en bij 150 auto's geinstalleerd voor proef. (nieuwsfeiten:2018)

de_sjaak1960 | 05-04-19 | 19:42

Veel beloven en weinig geven, doet de fansla’s in vreugde leven!

Superkwatta | 05-04-19 | 19:35

Milieuwinst moet natuurlijk klimaatwinst zijn.

huistuin&keukenvrouw | 05-04-19 | 19:02

Maar de electriciteit voor de Tesla's wordt toch gewoon opgewekt door gas_ steenkolen- bruinkoolcentrales ? Wat is de milieuwinst eigenlijk? Of gaat Mutti Merkel opeens weer kerncentrales bouwen?

huistuin&keukenvrouw | 05-04-19 | 18:52

Waar blijft de waterstof auto???

Schuldenbrau | 05-04-19 | 18:48 | 1

Die zijn er al lang!!

Tilburgse bluf | 05-04-19 | 19:20

Tesla is een soort Acer. We wachten nog op Daimler kwaliteit.

Willem_Oltmans | 05-04-19 | 18:22

Als het aan de electrolytische amoeben van de Groene Maffia ligt gaan we allemaal weer met paard en wagen naar ons werk.

Boris Poepnagel | 05-04-19 | 17:24

Eerst een electrieke Dacia met 1000 km voor een aangenaam prijsje. Dan zetten we pas zoden aan de dijk. Tot die tijd blijven we fijn motorgeluid maken. En snel tanken.

kloopindeslootjijook | 05-04-19 | 17:24

Over 5 jaar is 1000 km misschien heel gewoon.
Zou tijd worden trouwens.

kloopindeslootjijook | 05-04-19 | 17:13

Er zijn al een jaar of 5 tal van dit soort 'investor luring' startups die beloven de energie (van de toekomst) te kunnen produceren danwel op te kunnen slaan.

litebyte | 05-04-19 | 16:52

Een Tesla is geen premium auto. Wie een dikke Benz of BMW gewend is, kan maar moeilijk wennen aan de armoedige uitstraling van het interieur van een Model S. De bijtelling maakt daarentegen veel goed.

Wat betreft de 1000 km batterij: Eerst zien, dan geloven. We zijn de heren Pons en Fleischmann toch niet vergeten ?

SjonnieC | 05-04-19 | 16:18 | 1

Daarom zie je ook nauwelijks tesla's in duitsland, een leuke 5 met een ivoor interieur en een diesel, daar kom je 1000+ kilometer mee in stijl, voor minder dan de helft in aanschaf.

GerMonster | 05-04-19 | 18:04

Als het nog vijf jaar duurt waarom vallen ze ons er mee lastig. Ze hebben dus gewoon geld nodig!

Dutch_Holland | 05-04-19 | 16:17 | 1

Ze doen er (terecht) heel geheimzinnig over. Maar tcoh: Dit soort claims wordt om de zoveel tijd gemaakt door dit soort tech-startups, in de hoop geld aan te trekken. De techniek zelf zal wel in de kinderschoenen staan, anders hadden we allang een demo gezien.

Beste_Landgenoten | 05-04-19 | 16:36

Kan vast wel 1000+ maar dan heb je ook voor 1000+ aan gewicht van accu's bij je.

ProAsfalt | 05-04-19 | 16:09 | 1

En krijg die ook nog maar eens vol binnen een beetje normale kop-koffie-opdrink-tijd-als-je-geen-haast-hebt.
Zo'n 1000 km als de auto 15 kWh per 100 km verbruikt. Mmmm, dat wordt dan een accutje van 150 kWh. Bij een 150 kWh laadstation dus minimaal een uur koffie drinken dus.
Alvast de plaatselijke netbeheerder bellen doet, voor een grotere huisaansluiting. Gekkies, allemaal gekkies.

Peerkeoud | 05-04-19 | 21:58

Komkommertijd?! Er zijn er zoveel die 'claimen' maar daar laden/tanken we niks voor

Mijnbescheidenmening | 05-04-19 | 16:00

Een anorganische supper batterij?
Dit ruikt naar Strontium

Frau_Ferkel | 05-04-19 | 15:31 | 1

En komt dat komt zeker uit Darmstadtium?

Tronald_dump | 05-04-19 | 15:39

Haha, een Tesla een kwaliteitsproduct noemen. Leuke techniek maar de kwaliteit is belabberd. Een tesla is in Nederland een auto voor managers die net niet genoeg verdienen om gewoon de bijtelling van een fijne Duitse v6 te kunnen betalen.

Hunter S. Thompson | 05-04-19 | 15:28 | 8

Wat is er mis met de kwaliteit?
behalve de motor en het entertainment/navi/autopilot systeem zo ongeveer alles. Afwerking is diep triest, kieren in het plaatwerk, deuren sluiten niet goed, goedkope plastics. Ik zou zeggen, duik de fora eens in.

Hunter S. Thompson | 05-04-19 | 17:05

@Hunter S. Thompson | 05-04-19 | 17:02:
Toyota maakt nog geen elektrische auto's, alleen hybrides met heel weinig batterijen omdat ze vergeten waren een batterij fabriek te bouwen.

W_F | 05-04-19 | 17:35

@W_F | 05-04-19 | 17:35: Gaat er toch niet om wat ze nu bouwen? Het gaat er om wat ze kunnen. Toyota heeft de techniek al lang in huis maar wacht nog met bouwen. Toyota maakt daarnaast fantastische hybrides. Ik heb er zelf een van het luxere broertje en ik denk niet dat er een andere v6 met 300pk op de markt is die zo zuinig is. In de bergen dacht ik dat mijn brandstofmeter kapot was, bleek dat hij nauwelijks iets verbruikte omdat ik iedere keer heel langzaam naar boven ging vanwege de gladheid en naar beneden wordt je accu weer opgeladen. Waren dagelijks korte stukjes, dat wel.

Hunter S. Thompson | 05-04-19 | 19:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Twee punten:
- die 1000km is alleen bij gloednieuwe accu's dat wordt snel minder.
- Een crapphone is niet state of the art maar gewoon vuilnis. Het enige wat Crapple kan maken wat nooit kapot gaat zijn zekeringen.

Musashi | 05-04-19 | 15:25 | 6

@Beste_Landgenoten | 05-04-19 | 16:26: De nieuwe batterij is betrouwbaarder, heeft een langere levensduur en een hogere oplaadsnelheid. Volgens Vereecken is het haalbaar om eind 2018 de meeste vloeibare batterijen te evenaren en in de volgende jaren zelfs te overtreffen. Op termijn moet een actieradius mogelijk zijn van 600 tot wel 700 kilometer.---------
Ok. Eind 2018 rijden de helft van de elektrocars op de grafeenaccu. Oh, wacht ff......

paartjehop | 05-04-19 | 17:28

@Beste_Landgenoten | 05-04-19 | 16:26: 50000 cycles van 1 uur totaal, dus 50000 uur, dat is 2083 dagen en nog een werkdag van 8 uur er bij ook. Zijn die gasten dus al ruim 5,7 jaar aan het testen. Tuurlijk.

Peerkeoud | 05-04-19 | 22:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Grafeen/grafiet op een enkele molecuul laag, gesandwiched tot een mega condensator. Zijn ze al jaren mee bezig maar ziet en veelbelovend uit (ook betaalbaar).

boerk | 05-04-19 | 15:24 | 5

@boerk | 05-04-19 | 15:29: Nieuws uit begin 2016. Waar zijn die dingen? Op Google is het in elk geval erg stil rond dat bedrijf sinds die tijd. Overigens zijn veel andere bedrijven met vergelijkbare technologie bezig, waaronder Samsung, die dit jaar wel eens een smartphone met een op grafeen gebaseerde batterij zou kunnen uitbrengen. LG is er ook mee bezig.

Muxje | 05-04-19 | 15:40

@Muxje | 05-04-19 | 15:40:
Ik volg al sinds de eeuwwisseling de website Tweakers en al die tijd zag ik jaarlijks meerdere keren artikelen voorbij komen over een revolutionaire nieuwe batterij-techniek die Li-ion snel zou gaan vervangen. We zijn inmiddels 17 jaar verder en nog steeds die artikelen, maar in onze mobieltjes zitten nog steeds Li-ion accu's.

Crusher | 05-04-19 | 16:00

Superbatterij houdt zich superstil. Bijzonder weinig details te vinden, vooralsnog status vaporware imo.

PatrickD | 05-04-19 | 16:18
▼ 2 antwoorden verborgen

En toch moet je die honderden kWh's door een laadkabel persen. En dat kost gewoon veel tijd wil je een nog handelbare kabel kunnen gebruiken.

2voor12 | 05-04-19 | 15:20 | 5

@Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:26:
Drie uur tegenover 5 minuten met een gewone brandstof. Nogal een verschil.
En thuis laden zal hele dagen in beslag nemen.

2voor12 | 05-04-19 | 15:48

@Muxje | 05-04-19 | 15:43: de benzinebeleving die ik heb is die van een bar in Grunningen... zon 20 jaar terug toen studenten nog studeerden.

litebyte | 05-04-19 | 16:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Het maken van die batterijen zal wel weer een zeer zware aanslag op het milieu zijn.

Arijane | 05-04-19 | 15:19 | 2

Dat is het nu ook niet in vergelijking met olie... dus waarom?

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:27

Dit zijn geen accu's met accu-zuur, die je in de sloot gooit als ze gaan lekken. Lithium batterijen zijn "droog" en bevatten meer dan genoeg dure metalen dat elke auto-sloper hem netjes doorverkoopt aan een recycling bedrijf. Lithium batterijen worden wel gebakken in een oven, maar Tesla/Panasonic hebben een 90% zuinigere oven ontwikkeld die elektrisch verwarmd kan worden (de giga-factory heeft geen gas-aansluiting) en bovendien de gebuikte oplosmiddelen weer kan laten condenseren voor hergebruik. Het slijten van lithium accu's zit vooral in het vervormen van de metalen elektroden en verplaatsen van metalen tussen de elektroden, maar alles blijft dus netjes in de accu zitten.

W_F | 05-04-19 | 17:45

Ah, subsidie van de vorige superaccu is op, even husselen met wat moeilijke woorden en we kunnen weer even vooruit. Den Haag, Brussel, trek je poeplap.

Peerkeoud | 05-04-19 | 15:16

-"en de goede wil van vreemdelingen die je koelte willen toewuiven..."
@Van Rossem | 05-04-19 | 14:29
*brult* Houd een sop. Scheit uit! Ja je gaat. Ik ga dat directement visualiseren.
Naja, het zal ook best deels ook aan de Almachtige Amfora liggen ook.

chicago river | 05-04-19 | 15:15

Pfff.... laatst naar India geweest; batterij van mijn Android half leeg bij aankomst. Is toch 6.000 km.

Spartaan1888 | 05-04-19 | 15:15 | 1

Valt best mee dat je na 4 maanden op de fiets toch nog zoveel capaciteit over had.

2voor12 | 05-04-19 | 15:22

Goed plan, ik ben om!
Laatste vraagje, wat kost die accu eigenlijk?

Nuchternederland | 05-04-19 | 15:14 | 1

3 miljoen

lacucaracha | 06-04-19 | 11:49

In de jaren twintig hadden de USA al autos die 2000 mijl(!) deden met 1 accu. Wat is er misgegaan ?

vmk | 05-04-19 | 15:13 | 1

2000 mijl maar? Hier in Nederland hadden we in 1600 al schepen die zonder accu 10000 mijl voeren zonder op te laden!

Tronald_dump | 05-04-19 | 15:17

Ach daar is die weer! De jaarlijks terugkerende superbatterij. Dit soort gehype horen we al 20 jaar zij het elke keer iets anders. Anorganisch is het nieuwe grafeen?

rzer0 | 05-04-19 | 15:10 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

et was even knutselen, maar die stroomopnemer op mijn Tesla is echt super als ik over de trambaan rij. Beetje het pedaal intrappen en je hebt gelijk een spoor van vonken achter je aan! Heb er vooral 's avonds veel bekijks mee....

Bakschuif | 05-04-19 | 15:05 | 8

@Bakschuif | 05-04-19 | 17:40: Wut? Ga je me nou vertellen dat er nog steeds sneeuw ligt in Oostenrijk? Pffff..... al zeker 25 jaar hoor/lees ik dat wintersport steeds minder kan want opwarming aarde, minder sneeuw en ga maar door.. Eerst was zure regen de oorzaak, toen fijnstof, vervolgens ultrafijnstof in inmiddels zijn we in de ban van CO2 uitstoot. We leven in 2019 inmiddels.. Halsema bewoont de ambtswoning in Amsterdam zonder Warmtepomp, zelfs zonder zonnepanelen ( reden is 'rijksmonument' en die status moet maar gewoon op de schop) , Klaver heeft een houtkachel in zijn woonkamer, Jetten vliegt de hele wereld over, Nijpels zijn boerderij vertoont ook geen enkel uiterlijk spoor van zelf uitvoeren wat hij predikt. Let's face it... de wereld verandert, het klimaat ook en onze afgedankte voertuigen draaien nog vele jaren door ten oosten van ons en in Afrika.

loze stijl | 05-04-19 | 20:29

@loze stijl | 05-04-19 | 20:29
let op! mijn volgende project wordt : de herleving van de Mokum-straatkruiser !
Geen benzine meer, geen diesel meer, gewoon echt biologisch HOUT.
Of van die open haard paraffine blokken van de Appie, doet het ook wel.

Bakschuif | 05-04-19 | 22:53
▼ 5 antwoorden verborgen

'Claimt'. Innolith wordt direct opgeslokt als dit lukt.

Peter_la_Selie | 05-04-19 | 15:04

Ja hoor. Een anorganische stofgeweefde "superbatterij".
Superbatterij m'n konijnenhol.

chicago river | 05-04-19 | 15:00 | 2

Dat dus. Allemaal weer lulkoek om nieuwe funding binnen te trekken. Maar musk snapt het wel, respect voor die man.

Mark_D_NL | 05-04-19 | 15:02

Joh! wat zal je trommelen!

Bakschuif | 05-04-19 | 17:23

En de oude accu's van elektrische fietsen flikkeren ze nu al massaal in kanalen, slootjes, riveieren en in bossen. Omdat het zo'n kostenpost is geworden... Ze denken niet eens na over de gevolgen van al die batterijen, die alwetende partij mensjes. Prachtig dus. Ik rustig wachten op de ohhs en aaas van de eu laafjes in het 2e kamertje.

Mark_D_NL | 05-04-19 | 15:00 | 4

@Tronald_dump | 05-04-19 | 15:19:
Het GFT (Groente Fruit en Tuinafval) wordt aan de varkens e.d. gevoerd, dus die "worden er niet blij van"
Als je Groen Links en trawanten wilt pesten moet je op Thierry (of Geert) stemmen.

telelezer | 05-04-19 | 15:25

Tesla recycled batterijen omdat ze veel geld waard zijn... bewijst maar weer eenscdst fietsers dom zijn

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:32
▼ 1 antwoord verborgen

Geen prototype, dan duurt het wel heel wat langer dan 3-5 jaar voordat het op de markt is. Klinkt vooral als lekkermakertje voor potentiële investeerders. En bij dat soort batterijen speelt nog wel heel wat meer dan alleen de capaciteit: levensduur, aantal laadcycli, maximale belasting, maximale laadsnelheid en de invloed daarvan op de levensduur. Er zijn al heel wat varianten op Li-ionbatterijen verzonnen met vergelijkbare claims, en daar zijn ook prototypes van gemaakt, maar in alle gevallen bleken er toch bezwaren aan te kleven die toepassing in de praktijk ernstig beperkten.

Wat dat snelladen betreft heb ik trouwens liever een auto met een bereik van 500km en een laadsnelheid van 3000km/h (bereik dat per uur wordt bijgeladen) dan eentje met 1000km bereik en een laadsnelheid van 1500km.h. En wat bereik betreft is het misschien ook beter om te doen wat telefoonfabrikanten ook doen: die maken steeds dunnere telefoons met dezelfde capaciteit, en e-auto's kunnen ook lichter, kleiner (en wellicht goedkoper) bij hetzelfde bereik. Telefoonboeren mogen trouwens wel het omgekeerde doen: maak die telefoon maar wat dikker en doe er een grotere batterij in.

Muxje | 05-04-19 | 14:58 | 2

Daarom heb ik een asus zenfone gekocht oud model met goede grote accu lekker een weekje zonder te laden

fryskenvry | 05-04-19 | 15:06

Zolang er nog geen thoriumreactor in de achterbak ligt, ga ik niet over.

Wim Venijn | 05-04-19 | 14:57

Een hybride zou dat probleem immers gewoon oplossen. Blijven rijden tot de accu leeg is en dan overschakelen op benzine en gewoon lachend doorrijden tot je ergens een van de schaarse opladers vindt.

telelezer | 05-04-19 | 14:57 | 4

@Muxje | 05-04-19 | 15:00:
Zullen we dan toch maar weer terug gaan naar onze benzine auto's? Die zijn eigenlijk zo slecht nog niet.

telelezer | 05-04-19 | 15:04

@Muxje | 05-04-19 | 15:00: jammer joh, maar de combinatie zorgt juist voor minder onderhoud. Daarnaast; een EV heeft nagenoeg geen onderhoud

Rest In Privacy | 05-04-19 | 15:12

Een hybride is geschikt om de nadelen van geen (snel)laadnetwerk te overbruggen. Over 20 -30 jaar Kun je overal parkeren en laden icm 2000-5000 km rijden op 1 lading. ( LiO)
Er zit gewoon ook een soort Wet van Moore op batterijen.

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:50
▼ 1 antwoord verborgen

"anorganische stof"
Dit in tegenstelling tot het vloeibare organische materiaal dat tot dusver in accu's werd toegepast?

Da's nog eens disruptive innovation!

Kapitein Sjaak Mus | 05-04-19 | 14:52

Handig voor iedereen die met de auto op vakantie wil. Op zwarte Zaterdag om 5 uur ‘s ochtend de caravan vast koppelen en dan via periferie van Parijs naar de Costa del Sol op een volle lading.

Osdorpertje | 05-04-19 | 14:51

Zou mooi zijn, maar eerst zien en dan geloven

LangeT | 05-04-19 | 14:49

En hoe raken de sukkels die er nu een hebben die maximaal 400 kilometer rijdt en over 5 jaar in willen ruilen hun autootje tegen die tijd kwijt?

Mr.Crowley | 05-04-19 | 14:48 | 8
-weggejorist-
Boetsj | 05-04-19 | 15:40

Batterij wisselen? Het lijkt me dat er een markt voor zal zijn. Ik koop ook wel eens een extra harddisk/geheugen ipv een nieuwe PC

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat is er plotseling bij Tesla veranderd dat het nu opeens kwaliteitsproducten zijn?

2voor12 | 05-04-19 | 14:48 | 3

Tesla heeft van autobouwen geen enkele kaas gegeten. Het zijn zowaar "auto's" maar daar houd het dan ook op. Kennelijk niet geluisterd naar de oudgedienden.

Cobalt bomb | 05-04-19 | 15:26

@Cobalt bomb | 05-04-19 | 15:26: dat is tevens een voordeel.

upbeat | 05-04-19 | 15:42

Niets

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:52

Alles boven 1000 km is gewoon vliegen.
Verleden jaar nog maar eens de auto naar Spanje genomen.
1300km rijden blijft gewoon een crime, tenzij je dat heerlijk vindt natuurlijk.

Ruimedenker | 05-04-19 | 14:47 | 4

Vorig jaar voor het eerst met de auto naar Kroatie, 1390 km. De Costa Brava ligt verder weg. Godskolere, ergens in Slovenie zijn ze gestopt met asfaltwegen. Via een soort geitenpaadje gereden. Mooi maar je bent uren bezig. Terugweg duurde 2 dagen door strenge grenscontroles bij Slovenie en Oostenrijk. Alle busjes aan de kant voor controle op illegalen. Het kan dus wel. Dit jaar weer in de vliegmachine.

Mammeloe | 05-04-19 | 14:56

Is ook heerlijk. Neem de achterafweggetjes en doe er 2 of 3 dagen over. Neem de tijd, uitgebreid lunchen in lokale tentjes, 's avonds een beetje de omgeving verkennen, en de volgende dag weer fris de weg op. Vliegen is kut, hoe je het ook wendt of keert, ook al is het het beste alternatief voor de echt grote afstanden. Maar met de auto in een leuk land met leuk gezelschap is de reis vaak leuker dan de bestemming.

Muxje | 05-04-19 | 15:04

Utrecht - Barcelona is gewoon in 18 uur te doen. Tolwegen via Parijs, snachts doorrijden. Opladen= rusten. Auto op autopilot.. goed te doen

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ah een nieuwe belofte voor supergoeie batterijen. Die heb ik eerder gehoord, al een keer of 100, maar niemand maakt het waar.

priks | 05-04-19 | 14:47 | 2

Exact ! Elk jaar worden er wel een stuk of 5 wonderaccu's aangekondigd, geen van allen is op de markt gekomen. Komkommertijd artikel.

@van Rossem : lees je eerst eens behoorlijk in : "huidige vloeibare elektrolyten".
Lithium-Ion batterijen/accu's hebben GEEN vloeibare elektrolyten, het inwendige van Li-Ion cellen bestaat uit een opgerolde "jelly-rol" electroliet., waarvan er ± 4500 in het accupack zitten (model 3)

the namster | 05-04-19 | 15:20

Zolang de huidige voortgang de 10 jaar geleden algemeen geaccepteerde theorie bijhoudt heb ik geen reden om te twijfelen dat we binnen 10 jaar 1000 km en binnen 20 jaar 5000 km normaal gaan vinden. En 5000 is theoretisch vanwege vrachtwagens, maar ze zullen lichter en compacter worden. Maar dan 2000 km is geen markt voor ( je moet toch slapen en 2000 km in 20 uur gemiddeld is al knap) tenzij volledig autonoom rijden gelijke tred houdt

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 15:59

‘vreemdelingen die je koelte willen toewuiven’
Haha

RickTheDick | 05-04-19 | 14:46

Ik heb hier een energie opwekker die oneindig stroom kan blijven leveren. Werk op stukjes gemalen domme links stemmers. Prototype al sinds 1939 klaar.

funkyd | 05-04-19 | 14:46 | 1

Mag ik de bouwtekening?

De Profundus | 05-04-19 | 15:07

Ik heb een plan voor een VIP feest op een eiland in de Bahamas... En ik heb een plan voor wereldvrede... Het duurt 3 tot 5 jaar om het uit te werken en ik ga eerst even met de pet rond. 5 april!

sjef-van-iekel | 05-04-19 | 14:45 | 2

sjef-van-iekel | 05-04-19 | 14:45
"5 april!"
Ga kapoDt hier...hardop tranen...van mij mogen ze direct die ui snijden.

chicago river | 05-04-19 | 15:07

Ach.. de PVV heeft al 15 jaar plannen voor minder moslims.. en we weten allemaal hoe goed dat uitpakt.

Het kan natuurlijk van belang zijn *wie* wat roept

Epistulae_Morales | 05-04-19 | 16:02

Is al bekend voor welk (non-)probleem de electrische auto (g)een oplossing is?

jan99 | 05-04-19 | 14:44

En we noemen het bedrijf Theranos.

spanarchist | 05-04-19 | 14:43 | 1

Washington Redskins.

Stormageddon | 05-04-19 | 15:04

Ben benieuwd, laat maar zien.

Graaisnaaiert | 05-04-19 | 14:42 | 1

Eensch, net als met het KNMI; eerst zien dan geloven
*Neanderthalerjas, bontmuts en wanten voor zondag klaarlegt

Tobi | 05-04-19 | 15:18

Bron? of is autobahn het orakel? (ook geen bron)
Hoor het al, kan alles zelf opgoogelen. nou prima, dat is ook het beste!

Cobalt bomb | 05-04-19 | 14:42

Alles duurt nog vijf jaar. En dat al decennia lang.

Diederik Vlegel | 05-04-19 | 14:40

Wat zegt sylvana hiervan.
Zwarte accu's zijn zooooo rassisis

rein9576 | 05-04-19 | 14:39

Het komt straks allemaal in een stroomversnelling.

nobele wilde | 05-04-19 | 14:36 | 1

Tuurlijk, dat zeggen ze al decennia. Eerst zien dan geloven.

Superkwatta | 05-04-19 | 19:45

Dus nog meer windmolens bij mij om de hoek, dacht het niet...

eerstneukendanpraten | 05-04-19 | 14:36 | 2

Tip: vergeet de kunstmest/ontstekers.
Lees de "Don Quichot".
Koop een ezel voor de schoonmoeder de vrouw -streep- de knecht in dat tuinhuisje.

chicago river | 05-04-19 | 14:53

@chicago river | 05-04-19 | 14:53:

Dank voor de tip, ik gooi het in de groep... Maar volgens mij waren die Spaanse molens een stuk kleiner.

eerstneukendanpraten | 05-04-19 | 16:19

Accu's zijn het nieuwe Co2

poiuytrewq | 05-04-19 | 14:36

Eindelijk: een accu op slangenolie.

tectonicos | 05-04-19 | 14:34 | 1

Hoorbare gniffel

Renkum0317 | 05-04-19 | 16:48

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken