Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CPB: 'Komt helemaal goed met die koopkracht'

zin om dingen te kopen nu

Hang die gele hesjes maar weer op zolder en zet de verwarming nog eens extra hoog.

Het komt volgens het CPB namelijk helemaal goed met uw koopkracht. Het planbureau houdt vast aan de voorspelling dat de statische mediane koopkracht dit jaar met 1,6% stijgt. Komt overigens vooral omdat het CPB ervan uitgaat dat u een flinke loonsverhoging krijgt. Dus als u dat nou even aan uw baas doorgeeft, dan kan die de stijgende ozb, de stijgende energieprijs, de stijgende btw en uiteraard last but not least de stijgende frietprijs compenseren. Maar laten we de mensen op het einde van dit topic ook wel even bang maken: de feitelijke koopkrachtveranderingen zijn ieder jaar een stuk heftiger alsdan de CPB-voorspellingen dus de kans dat u er alsnog op achteruit gaat is nog steeds aanzienlijk. Uitleg CPB na de breek.

Reaguursels

Inloggen

Sigaar uit eigen doos. Letterlijk.
In de berekening worden lokale lasten niet meegenomen en ze gaan uit van een gemiddelde stijging van de salarissen van 2,8%. Daar mogen we netto dus 1,6% van houden. Conclusie: de lasten gaan nog meer omhoog dan de bruto salarissen

dr.andus | 05-03-19 | 18:31

Ruim 300 euro hogere energierekening is al ongeveer 1,5% van een netto modaal inkomen. Maar het heeft geen effect hoor
Nee hoor, echt niet. Koekoek.

Mart6037 | 05-03-19 | 17:04

Central PolitBuro is de propaganda machine van dit Kut Kabinet. Elke keer komen ze rond verkiezingstijd of aan het eind van het jaar met mooie prognoses, om mensen een rad voor ogen te draaien, die later niet blijken te kloppen! Zoals koopkracht cijfers en al dat bullshit! We weten sinds begin dit jaar dat de BTW op levensmiddelen met 50% is gestegen! Alle noodzakelijke voeding is plotsklaps flink duurder geworden. Vorige week kreeg ik in Mijn Overheid mailbox allemaal aanslagen waar ik godverdomme bijna een hartverzakking van kreeg. Ik was zo woest dat ik bijna mijn laptop in mekaar had geramd.... En vervolgens zag ik op TV de Valse-Nichten Kop van Rutte die zich zogenaamd excuseerde voor de gemaakte rekenfouten, maar weigerde om alles terug te draaien en nu schakelen ze Central Politburo in om een andere spin aan te geven.

Maar wat ik het ergste vind, is dat we een volk hebben die zich vuistdiep laat naaien door een Kabinet die geleid wordt door een valse nicht. En het over zich heen laat gaan!

Ik geef me nu een half jaar om te emigreren.... weg van dit verkankerde land! Zo ik ben fucking boos!

RambalLO | 05-03-19 | 15:43 | 2

We weten inmiddels dat Trump sinds zijn aantreden in totaal bijna 9000 leugens heeft verkocht. En de Trumpanzees (achterlijk volk) die dit welwillend accepteert. In Nederland hebben we Rutte als het liegende equivalent met de gehele Nederlandse bevolking (minus mezelf) die dit allemaal accepteert.
Het wordt tijd dat we met zijn allen de boel plat te gooien! Massale stakingen!

RambalLO | 05-03-19 | 15:48

@RambalLO | 05-03-19 | 15:48:

Vergat te vermelden dat we massaal weigeren op tijd onze belastingaangifte en betalingen te doen! NU NU NU!! Godverdomme wat een tyfus zooi!

RambalLO | 05-03-19 | 15:49
-weggejorist-
JudyPeters76 | 05-03-19 | 15:23

CPB ramingen, die hebben ze ook gebruikt om de energiekosten te bepalen.
Blijkt achteraf dan weer verkeerd geëpibreerd te zijn waardoor je weer in je portemonnee gepakt wordt.

Eppo | 05-03-19 | 15:11

Mooi verhaal, verpakt in een leuk plaatje, daar zullen de meeste mensen zich toch op blind staren.
Dat je er een loonstijging voor nodig hebt, dat zetten we wel in de kleine(re) lettertjes, details joh.

En zo heeft Rutte u toch weer laten bukken!

Rest In Privacy | 05-03-19 | 14:10

Met dank aan dit 'goede nieuws' van het CPB, zijn er nu al tal van organisaties en instanties die druk bezig zijn dit te verwerken in de tarieflijsten van volgend jaar. Het wordt allemaal afgeroomd, plus nog een beetje extra en dan hebben we het nog niet eens over de gebruikelijke 'tegenvallers', waarvan de rekening doorgaans ook bij de belastingbetaler komt te liggen.

Schulzie | 05-03-19 | 13:45

Niets aan de hand dus. Wij hoeven niet bang te zijn. Wij hoeven niet bang te zijn voor die hoge energierekening want die is door iedereen makkelijk op te brengen. Het klimafaat zal dan ongetwijfeld door iedereen ook makkelijk op te brengen zijn en hoppa, de coalitie met name de VVD hebben 10 zetels erbij.

ProAsfalt | 05-03-19 | 13:36

Er de laatste weken een beetje op gelet. Maandelijkse lasten inclusief boodschappen ongeveer 6 tientjes hoger en dat is zonder de verhoging van de energierekening, want dat moet nog komen. OZB aanslag is trouwens wel iets lager, ondanks de hogere WOZ-waarde.

WhiteShark | 05-03-19 | 13:34

Haha, de koopkracht van alle uitkeringstrekkers zeker? Had zelf paar tientjes meer loon maar deze staan in geen verhouding met alle lastenverzwaringen... Maar goed, ik stem zelf niet op het stelletje totaalidioten die dit allemaal mogelijk maken, dus wat moet je verder nog. Lang leve de democratie!

First Contact | 05-03-19 | 13:20 | 1

Ik heb op dit moment nog een uitkering, maar het zijn nog geen drie tientjes dat ik meer krijg. Die gaan bij mij ook allemaal op aan de hogere lasten.

doomdesire1993 | 05-03-19 | 16:47

Binnenkort heeft iedere zender het programma "" De Deurwaarders""

Nietgek | 05-03-19 | 12:53

180.000 werkende arme, zie de wakkere krant van Nederland.

Cocorico | 05-03-19 | 12:36 | 1

Dat bestaat niet volgens Rutte en als het al bestaat dan is het je eigen schuld. Overigens de meeste reaguurders zijn ook aanhanger van deze neoliberalistische gedachtegang.

ProAsfalt | 05-03-19 | 13:38

Na twee maanden 2019 ben ik toch wel geschrokken van hoeveel duurder alles is geworden. Voor zo'n beetje hetzelfde als in november en december 2018 betalen we nu makkelijk 5% meer.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 12:16 | 4

Klopt , schat ook ca. 5% inflatie. Sommige dingen zijn wel 10/15% duurder tov 3 maanden geleden. Valt op dat alles wat met de overheid te maken heeft eigenlijk zo ie zo 5% duurder is geworden. Maar ook verzekeringen etc.

Koopkrachtplaatje klopt geen zak van.

Tee Of Cup | 05-03-19 | 12:28

Het is in twee stappen gedaan. Bijvoorbeeld brood in december 1,39, na BTW verhoging in januari 1,43 en nu deze week 1,49. Zo is het met bijna alles gegaan. Per week zijn wij zeker 10 euro meer aan boodschappen kwijt.

osolemio | 05-03-19 | 12:31

@spamzuiger | 05-03-19 | 12:26: Eens. Ik zou eventueel ook minder uit kunnen geven om hetzelfde over te houden. Mijn schets was echter bedoeld om aan te geven dat er situaties zijn welke niet overeenkomen met wat het CPB naar buiten brengt.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen

Kan Erdohan niet een blikje met probleem-Finnen open trekken? Mark en zijn 700 social media warriors moeten weer een keertje scoren.

ScumbaggusMaximus | 05-03-19 | 12:08

Kan ik nu met een gerust hart VVD stemmen? ;)

spamzuiger | 05-03-19 | 12:03

Fantastisch rapport, je verwacht het niet zo vlak voor de verkiezingen.

Feroces | 05-03-19 | 11:52

Het effect van die opgeleukte cijfertjes die vanuit regeringshand onze kant op komen fladdren is dat de hele publieke- en semipublieke sector deze cijfertjes als basis neemt en van de gelegenheid gebruik maakt om de burger een lekkere lastenverhoging te serveren. Volgens Rutte moet het er wel af kunnen denken ze dan. Het effect van zo een verzonnen verbetering is dat, naast dat het een leugen is dat je er op vooruit gaat er nog extra op achteruit gaat omdat de rest van het baantjescarrousel je nog even een oor komt aannaaien.

down | 05-03-19 | 11:50

Nepnieuws van CPB o.l.v. de regering.
Gepensioneerden gaan er volgens CPB 1,6 % op vooruit in koopkracht. Larie!
De realiteit. Inkomen met een aanvullend pensioen in 2018 van pakweg 1000 euro per maand. Netto december 2018 incl AOW 2018: 2536 euro. Netto februari 2019: 2594 euro. Dus netto 58 meer. Kosten 61 per maand meer aan zorg, energie en BTW. Koopkracht dus achteruit. En dan nemen we de inflatie nog niet mee.
Met 10 jaar politiek gestuurde pensioenverlaging een schande dat kiezers zo worden bedrogen.

weeseensnuchter | 05-03-19 | 11:43 | 6

Als er iemand niet te klagen heeft bent u het wel. Of u moet getrouwd zijn.

Peter777 | 05-03-19 | 14:33

@L.E. Raar | 05-03-19 | 13:39: M.i. is pensioen gewoon een eindeloons-uitkering. Mijn generatie wellicht nog enige tijd een middelloonsuitkering en na mij... ach.

Peter777 | 05-03-19 | 14:49

@Peter777 | 05-03-19 | 14:49: Fout. Pensioenpremie wordt verplicht ingehouden op het brutoloon, Het pensioenfonds beheert die gelden (slecht, over het algemeen). En de overheid bepaalt (nog veel slechter) hoeveel de gepensioneerde uit die pot mag krijgen. Puur diefstal!
Dat dit systeem door de politiek onderuit wordt (is) gehaald, daar kunnen de gepensioneerden helemaal niets aan doen. Overigens is ook mijn pensioen (ja, ook ok ben babyboomer en met pensioen) een mix van eindloon en middelloon berekeningen.

L.E. Raar | 05-03-19 | 18:30
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben 1 miljoen ambtenaren in dit land die de molensteen van het ABP. om hun nek gehangen hebben gekregen. Het ABP wil in 2019 nog eens 1,3% van hun salaris hebben (verplichte afdracht is nu al 24,9%). Tel daarbij op de 2,8% die het CPB rekent om de koopkrachtillusie te kunnen waarmaken, resulteert in een cao-stijging van 4,1% met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2019.

Nou ik ben benieuwd of de minister daarmee gaat komen!

wapster | 05-03-19 | 11:43 | 1

24,9%. Maar dan heb je ook wat! Maar goed, ik hoor altijd van ambtenaren dat ze er dan ook keihard voor werken.

Peter777 | 05-03-19 | 14:52

Wél eerst even VVD stemmen, natuurlijk, anders komt het niet uit....

bisbisbis | 05-03-19 | 11:38

Ik denk niet dat er velen zijn die deze cijfers klakkeloos aannemen. Als die 1,3 % zou kloppen dan praten we nog steeds over 15 euro netto per maand. ... Peanuts

Kopuithetzand | 05-03-19 | 11:38 | 2

Zelfs dáár praten wij niet over - net zo min als wij praten over de lastenverzwaringen die er aan lopen te komen en die even niet zijn meegenomen door het CPB. In de ons omringende landen is de groei zichtbaar en voelbaar, in Nederland: zilch. Leeg gezogen en klein gehouden door het staatsapparaat en haar megalomane opzetjes.

bisbisbis | 05-03-19 | 11:55

Die 15 euro verbruiken veel mensen weer maandlijks aan brandstof in de (extra) files op de weg idd.

sjef-van-iekel | 05-03-19 | 11:59

CPB: Centraal Propaganda Bureau

van heinde en verre | 05-03-19 | 11:25

Zou het heel erg zijn als ik het CPB niet meer geloof ? Nog even op instructie van de politiek vlak voor een verkiezing zogenaamd goed nieuws naar buiten brengen. De politiek voelt de bui al hangen na het liegen en bedriegen van de afgelopen tijd. Even wat aangepaste cijfertjes als input en het rekenmodel (niets meer en niets minder) geeft precies wat de regering ons wil doen geloven.

Ruikbaard | 05-03-19 | 11:11

Als ik al die volle tassen zie, rijen voor de kassa’s, vakanties die massaal geboekt worden, eettenten die vol zitten en miljoenen aan vuurwerk wat de lucht in wordt geblazen is er nog weinig aan de hand met onze koopkracht.

BozePaarseMan | 05-03-19 | 11:10 | 4

Je valt in herhaling. Dit zei je vorig jaar ook al. Met een argumentatie van lik me vestje. Dus als je veel boodschappen haalt, omdat je een gezin hebt, dan is er weinig aan de hand met onze koopkracht. Je vergeet echter dat je dezelfde hoeveelheid moet kopen maar nu voor meer geld.

loser | 05-03-19 | 12:40

@loser | 05-03-19 | 12:40: volgens de cijfertjes geven we wederom meer uit aan vuurwerk, luxeartikelen en vakanties. De linkjes zoekt u zelf maar uit, tenminste als u niet verzwelgt in zelfmedelijden.

BozePaarseMan | 05-03-19 | 13:55

@BozePaarseMan | 05-03-19 | 13:55:
Beste VVDer, "we" geven meer uit omdat er steeds meer "we's" dit land binnenkomen, Dat wil niet zeggen dat er per individu meer uitgegeven wordt, maar in totaal. Ten tweede: Er zijn nou eenmaal veel rijkeren en ook (heel) veel armeren, die u kennelijk op 1 hoop gooit

telelezer | 05-03-19 | 14:37
▼ 1 antwoord verborgen

CPB gaat uit van 2,7 procent. De werkgevers zien tot nu toe een stijging van 2,3 procent in de CAO's 2019. Ik ga er in juli 2 procent op vooruit. Conclusie van mij is dat het CPB hier rekent met te optimistische en niet realistische loonstijgingen. Ik noem het voor het gemak liegen op diverse gebieden waar het gaat over de koopkracht. De vraag is of het ontkennen tot 20 maart stemmen gaat kosten. Ik hoop van wel.

Graaier | 05-03-19 | 11:02 | 1

Alles om het stemvee weer op de verkeerde partijen te laten stemmen.
Het CPB is een politiek instrument ten gunste van de gevestigde macht.

2voor12 | 05-03-19 | 11:06

1964, loonstijging 15%.
Dat waren nog eens tijden.

de honden blaffen... | 05-03-19 | 11:02

De enige die fors in koopkracht erop vooruit gaat is de belastingdienst .

Jetstream | 05-03-19 | 11:01

Nog vijftien dagen goed nieuws voordat we gaan stemmen. Ik verwacht nog wel een leuke stunt van de VVD. Gratis Spareribs voor alle bouwvakkers, zoiets.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:58 | 3

Verkiezingsretoriek is om te lachen. Zag zelfs Lodewijk Asscher zich ergens onder het gepeupel bevinden.

BozePaarseMan | 05-03-19 | 11:35

@BozePaarseMan | 05-03-19 | 11:35:
Asscher werd bij DWDD totaal belachelijk toen bleek, dat hij letterlijk de tekstjes van zijn ingehuurd reclamebureau zat na te wauwelen.

Roadblock | 05-03-19 | 11:47

@Roadblock | 05-03-19 | 11:47:
Vergeet niet dat in het vorige kabinet Rutte, de PvdA gretig heeft meegeholpen om NL kapot te maken (meer immigratie, belastingverhogingen, meer macht naar Brussel, enz enz)

telelezer | 05-03-19 | 14:42

Is het heel raar als ik zeg dat ik er geen een meer geloof?

Puntaanhakkendoet | 05-03-19 | 10:56

Ze maken dezelfde fout als de Sovietunie maakte. Door constant te liegen over wat mensen gewoon zien in hun omgeving raken ze het vertrouwen van de bevolking kwijt.

Blasfemie | 05-03-19 | 10:53

Meer te besteden: ja, een paar tientjes p/mnd.
Hogere energierekening:een paar tientjes p/mnd.
Hogere gemeentelijke lasten: een paar tientjes p/mnd.
Duurdere boodschappen: paar euro p/mnd.
Duurdere zorgverzekering:10-15 euro p/mnd.
Effect inflatie op overige kosten: paar tientjes p/mnd.
Totaal welvaartseffect: - 50 tot -100 euro p/mnd. Achteruitgang dus. Zoals elk jaar.
Die politici moeten toch een keer tot het besef komen dat ze volledig ongrloofwaardig zijn geworden.

zeeman73 | 05-03-19 | 10:45 | 3

Dat interesseren ze toch geen reet, want wij vinden het blijkbaar nog steeds allemaal best

hotbrasil | 05-03-19 | 11:00

vergeet de hogere huren niet

telelezer | 05-03-19 | 14:43

@hotbrasil | 05-03-19 | 11:00:
De meeste "Wij's" hebben totaal geen interesse in politiek en hebben geen benul van wat er zich afspeelt. Een week voor de verkiezingen gaan ze (opgejut door de MSM) even kijken op de kieswijzer die hen vertelt hoe ze moeten stemmen.

telelezer | 05-03-19 | 14:46

Nou breekt mijn klomp als ware het een broos vaasje. Was het eerst de lagere inkomstenbelasting die ging zorgen voor een betere koopkracht, nu is het ineens een fictieve loonstijging? In een land waar al 20 jaar de lonen niet meegroeien met de welvaart?

Ook zijn nu ineens wel recentere energieprijzen bekend dan die van 2017 van de vorige keer? Ik dacht dat het CPB daar te druk voor was vanwege de doorrekening van het klimaatakkoord? Tot slot is het fijn om te lezen dat de overheid geen wezenlijke invloed heeft op onze economie qua beleid en zo. Dat ligt dus vooral aan allerlei politieke ontwikkelingen op het wereldtoneel. Een mooie aanleiding om een flink aantal clubs op te heffen te beginnen met Economische Zaken en al die cijfergoochelaars met hun drieletterige afkortingen.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:38

Vergelijk besteedbaar inkomen van voor de crisis en na de crisis, zie nog steeds achteruitgang.

roosvrij | 05-03-19 | 10:34

De MSM loopt aan de leiband van de heersende klasse, bang als ze is om buitengesloten te worden van het nieuws. Hetzelfde geldt voor (semi-) overheidsorganen, bang als ze zijn om aangepast of vervangen te worden.
Ondertussen stapelen de leugens en de valse beloften zich op.
Integriteit en geloofwaardig staats'man'schap zijn kennelijk niet meer van deze tijd.
Hoogste tijd om deze kliek een forse electorale draai om de oren te geven!

L.E. Raar | 05-03-19 | 10:33

Dus het CPB is niet onafhankelijk maar dient de broodheren? Je verwacht het niet he?

Mastermattie | 05-03-19 | 10:31

Het is zo een gemiddelde, waarbij er 10 aan de ene kant zitten en alle anderen aan de andere. Voor die 10 gaat het dan wel goed en vanwege de rekentruc is het geen leugen.

kindapaas | 05-03-19 | 10:28 | 2

Een mediaan is geen gemiddelde, de mediaan deelt de (steekproef-) populatie doormidden. 50% aan de ene kant, 50% aan de andere kant. Iets wat overigens alleen relevant is bij een normaalverdeling. Dat zijn inkomens sowieso niet en bij de inflatie heb ik ook zo mijn twijfels.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:32

@Hetkanverkeren | 05-03-19 | 10:32:
"gemiddelde" was hier bedoeld als containerbegrip, niet als definitie. Het gebruik van "zo een" maakte het aspecifiek. Evengoed bedankt voor de les.

kindapaas | 06-03-19 | 03:20

Bij jonge criminelen zijn de hersenen nog niet volledig ontwikkeld enze begaan daardoor vaak gruwelijke daden. Bij de reaguurder is de "goed nieuws" hersenlob direct na volle wasdom als een speer aan het degenereren.

Skunk57 | 05-03-19 | 10:26

Armoede

Wij zijn zo onverschrokken
Ons kleine volkje is zo fier
Zelfs bij oorlog, pest of pokken
Blijft men doorgaans rustig hier

Kom niet aan met hoeveel doden
Hoeveel streken zijn ontbost
Wie ons wil laten schrikken
Moet vertellen wat het kost

Axelvon | 05-03-19 | 10:24

Als je een leugen maar lang genoeg herhaalt ga je er zelf ik geloven. Voor mij is het steeds duidelijker dat mijn stem naar de goede partij gaat. Stink er niet in jongens.

Muuke | 05-03-19 | 10:20

Prima analyse. Het is ook volkomen logisch dat de koopkracht van huishoudens enorm stijgt wanneer de belastingen dat ook doen, bij een sterk devaluerende munt en gelijk blijvende inkomens.
Het karretje dat ik gisteren door de buurtsuper duwde kostte bij de kassa 70 euro. Dat was vroegah zo'n 60 gulden voor dezelfde boodschappen. Het verschil zit nu in de onbedaarlijk toegenomen koopkracht voor gevaarlijke EUrofielen.

Jan Passant mk2 | 05-03-19 | 10:20 | 1

@JP2
Homeopathsiche koopkrachtverbetering

kindapaas | 05-03-19 | 10:32

Het Nibud werkt ook met cijfers van de ministeries, voor de 1 miljoen ZZP-ers hebben ze geen rekenmodel: opiniez.com/2019/01/29/half-nederland...
Die nam ik al niet serieus meer. Ambtenaren.

Mammeloe | 05-03-19 | 10:19 | 1

Die gaan ze vroeg of laat mogelijk ook nog voorschotten op de inkomstenbelasting in rekening brengen, zoals de loonbelasting al doet. Diensten laten vooruitbetalen wordt echter lastig dus de staatsinkomsten gaan deels komen uit ZZP-kredieten. Hopelijk ben ik te achterdochtig en hebben ze hier nog niet over nagedacht.

kindapaas | 05-03-19 | 10:36

Huh, nou, als het CPB het zegt moet het wel waar zijn.

Mijn ervaring is anders. Ik verdien nu bruto bijna 1500 euro in de maand meer als toen ik begon met werken. Mijn vaste lasten zijn gestegen met zo'n 200 euro in de maand (huis+aanverwante kosten, lidmaatschapje hier en daar, etc), de rest van mijn uitgavenpatroon is nauwelijks gewijzigd. Toch spaar ik met moeite hetzelfde bedrag in de maand. De rest van die extra inkomsten verwijnen ergens tussen mijn werkgever en het einde van de maand in een zwart gat schijnbaar.

Gregovic | 05-03-19 | 10:18 | 1

Dat klopt, dat zijn uw bijdragen aan de imbeciele stijging van de zorgkosten die via uw werkgever terug worden betaald aan de roverheid...

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:36

Dus als uw baas u 2,7 procent meer loon zou geven gaat u er 1,6 procent op vooruit. En dat presenteert het CPB als een positief resultaat...

Schmalz | 05-03-19 | 10:18 | 1

Denk dat de meeste niet meer hebben dan die belastingverlaging.
Amper werkgevers die het loon zelf verhoogd hebben.
Dus lekker - keer - !

A333aan | 05-03-19 | 10:21

Ik mis een belangrijk deel van onze samenleving, namelijk de 60 plussers. De groep mensen die al een werkzaam deel achter zich hebben gelaten en nu van die vruchten (?) plukken wil.... Ik zie nergens staan dat de AOW, of het pensioen meegroeit. "t Zal toch niet weer, hè???

antonconstandse | 05-03-19 | 10:16 | 7

@Langshetrandje | 05-03-19 | 10:18:
Dat zal inderdaad ook niet meer zo lang duren. De nu net aan 50 plussers denken dat ze nog AOW krijgen maar dat zal over een paar jaar wel inkomensafhankelijk worden, een soort bijstand voor 70 plussers.

osolemio | 05-03-19 | 10:38

@osolemio | 05-03-19 | 10:38: ga maar uit van nog minder. De babyboomgeneratie heeft het sociale huis en de BV Nederland uitgewoond. Totaal afgeragd en afgefakkeld. De volgende generaties moeten op de blaren zitten.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:44

@Langshetrandje | 05-03-19 | 10:44:
Das gelul man, de meeste babyboomers waren harde werkers en werden net zo hard genaaid. Die waren alleen zuiniger en niet zo op luxe gessteld en spaarzamer. Die hebben toevallig de mazzel dat hun huizen veel meer waard zijn geworden
Maar ja, Wat heb je aan geld wat in de "stenen" zit ?
Ik vraag me alleen af waaarom die pensioenpot 1400 miljard moet blijven en niet aangesproken mag worden....
Die grote vergrijzing van de babyboomers gaat ook weer voorbij....
Daarna zijn er veel minder kinderen geboren, dus ligt er ook een vermindering van de pensioenuitgaven in het verschiet....

A333aan | 05-03-19 | 10:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Zijn er binnenkort verkiezingen?

i-Wonder | 05-03-19 | 10:16

Brussel wordt ieder jaar duurder.

Angel_eyes | 05-03-19 | 10:15

Je weet toch dat je werkt van maandag tot en met woensdag voor de Belastingdienst. Als je alle directe en indirecte belastingen bij elkaar optelt, kom je- zonder overdrijving- uit op 60 a 70 %.

Ik weet dat al jaren en ik pas mij daarop aan.

Het is gewoon tijd dat er gewoon helemaal opnieuw begonnen wordt, want uit zichzelf zal het niet veranderen.

Heppie-even-voor-mij | 05-03-19 | 10:12 | 1

En donderdag werk je voor de gemeente, en vrijdagochtend voor de warmtepomp van Jesse.

Muxje | 05-03-19 | 10:14

Zou Rutte ook het bevel geven om op ogen te mikken als men hier toch massaal besluit in gele hesjes naar Den Haag te trekken? Vragen, vragen.

Deflatiemonster | 05-03-19 | 10:11 | 3

Rutte gaat ze persoonlijk in elkaar slaan dan

Dutchbeaurouge | 05-03-19 | 10:12

Als er dan per ongeluk VVD-stemmers geraakt worden is dat niet erg, die zijn toch al blind.

Mr_Natural | 05-03-19 | 10:13

"meest actuele ramingen".. jezus wat een dooddoener. Meest actueel was toch 2017 ofzo?

boerk | 05-03-19 | 10:11 | 1

Meest actueel waren ook de cijfers van de energierekening van Mona Keijzer, oh nee toch niet.

Dutchbeaurouge | 05-03-19 | 10:13

Na de verkiezingen komen de echte cijfers.

El Rico Grande | 05-03-19 | 10:11 | 7

@A333aan | 05-03-19 | 10:24: zo slecht is het dus allemaal niet. U kunt kennelijk nog vaak op verkansie.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:35
▼ 4 antwoorden verborgen

elke boer met kiespijn kan op zijn klote uitrekenen dat modaal en minder er niet op voorruit gaat. tel alle verhogingen maar even bij elkaar en je ziet duidelijk dat je minder overhoud. en dan zitten we pas in begin maart. binnen 6 maanden thuis heeft u ook nog wel de aankomende verhogingen gezien van de huur, internet. mobile telefoon. de pomp prijzen, de escort, en god weet wat er nog verhoogd word.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:09

wat? stijgende frietprijs?? moeten we dan echt op een stijgende bierprijs wachten tot er revolutie komt???

Zyprexa20mg | 05-03-19 | 10:06

Een statisticus waadde vol vertrouwen door een rivier die gemiddeld één meter diep was. Hij verdronk. -Godfried Bomans-

benjeallanggek | 05-03-19 | 10:06

Hebben ze ook de parkeervergunningen meegerekend? Die van mij is 120% duurder geworden - zonder parkeerplekken erbij! Dat is dus EUR40 voor een nieuwe lay-out van de template...

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:04 | 1

Zie mijn tegel van 10.03. Als je die parkeervergunning niet betaald hou je geld over.

Mammeloe | 05-03-19 | 10:16

Het rekenbureau van de maffia, vol ex-leden van de maffia, dat aangeeft dat het beleid van de maffia alleen maar voordelen voor de door de maffia onderdrukten heeft, waarop de maffia dit weer gebruikt om te vertellen hoe geweldig de maffia wel niet is.

Thierry Baudet had natuurlijk volkomen gelijk toen hij zei dat het CPB de grootste nepnieuwsverspreider van Nederland is. Weg met dit socialistische instituut. Echt. Ik kan zelf prima berekenen dat de maffia weer eens een schandelijke greep uit mijn portefeuille heeft gedaan...

De Libertariër | 05-03-19 | 10:04 | 2

Op het moment dat ze weer een greep uit je portemonnaie doen krijg je altijd dit soort nieuws. Het is gewoon een incestueuze samenwerking tussen politiek en het CPB net als de NPO. Het ene staatsvehikel dekt het andere. Wie dit niet wil begrijpen is gewoon oliedom.

Dirk III | 05-03-19 | 10:10

@Dirk III | 05-03-19 | 10:10:

Helaas is het gros van de Nederlandse bevolking (net als bij iedere andere bevolking overigens) ook gewoon oliedom. Daarom acht ik het persoonlijk ook zo onwenselijk dat men via 'verkiezingen' over mijn leven en bezittingen te beslissen heeft.

De Libertariër | 05-03-19 | 10:13

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met je overgebleven netto inkomen doet. Zo kiezen wij er dit jaar voor de vrijblijvende WOZ, de optie voor Gemeentelijke heffingen, schoolgeld, de contributies van de sportclubs en de duurdere parkeervergunning maar eens over te slaan. Het is een keuze of je voldoende geld overhoudt aan het eind van de maand, he?

Mammeloe | 05-03-19 | 10:03 | 1

Zet u ook het vinkje "loonbelasting" voor een jaartje uit? Icm met de heffingskorting-verdubbelaars-joker!

boerk | 05-03-19 | 10:13

Het gaat heel goed want mijn huis is opeens 20.000 euro meer waard volgens de gemeente. Dus de ozb gaat flink omhoog. Dat betekent wel dat de koopkracht hier flink daald.

peetjoh | 05-03-19 | 10:02 | 2

Hoho Peetjoh, dat is te kort door de bocht. Binnen een jaar heb je een vermogen opgebouwd van € 20.000,-. Zonder er iets voor te doen. Dat is nog eens slapend rijk worden. Niet zo gek dat je meer OZB moet betalen. Rob Jetten heeft voor rijke stinkerds, zoals u, de Rob Jetten taks in het leven geroepen. Klaver heeft ook een taks, omdat u die 20.000 nog niet voor zonnepanelen of warmtepompen hebt gebruikt. En Mark Rutte verhoogt ongezien elke belasting. De conclusie is dus dat u erop vooruit bent gegaan. (was getekend, de regering)

El Rico Grande | 05-03-19 | 10:08

@El Rico Grande | 05-03-19 | 10:08: Oh gelukkig maar ik schrok al. Panelen mocht niet,aangezicht van het dorp (toch raar)

peetjoh | 05-03-19 | 11:49

'koopkracht' DAT is wat we nodig hebben!

Axelvon | 05-03-19 | 10:02 | 2

Zoek een beter betalende baan.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:12

Verdomd, daar ging het in de jaren 80 en 90 altijd om. Verbeterde koopkracht. Hoor je nooit een politicus meer over.

Mammeloe | 05-03-19 | 10:13

Ik begrijp alleen maar dat als ik die loonstijging van 3% niet krijg, en die krijg ik ook niet, mijn inkomen er fors op achteruit gaat.
Dus sodemieter eens op stel leugenaars met je cherry-picking propaganda.

BekiekUtMoar | 05-03-19 | 10:02

Hoe het voor iedereen werkt weet ik niet, maar heb het voor mezelf doorgerekend en ik ga er braaf op achteruit. Conform de verwachting.

CptOregano | 05-03-19 | 10:00 | 1

Ga eens naar rekenmeester Klaver. Weddend dat u er dan op vooruit gaat?

El Rico Grande | 05-03-19 | 10:10

Dat je als CPB niet even een tekenfilmpje kan maken voor het gepeupel, dat die domme tokkies dan ein-de-lijk eens snappen dat het echt goed gaat. Echt! Geloof ons. We hebben het beste met U voor burger.

Jezelf drie keer in de rondte goochelen om maar op de gewenste plus uitkomst uit te komen, ik vind het een kunstje.

Maar dat compleet losgeslagen klimaatplan hangt als een zwaard van Damocles boven iedere burger, huiseigenaar, huurder of automobilist. Kun je lullen en voorrekenen wat je wilt; iedereen gaat voor tienduizenden het schip in over enkele jaren. Maar ga voorál alvast nu Uw geld uitgeven hoor. Niet sparen, jezelf niet voorbereiden op dat gigantische broodje financiële strónt wat je van Klaver, Jetten en de overige politieke opportunisten met geweld door je strot geduwd gaat krijgen.

Ze proberen je schijtbang te maken voor de toekomst. En tegelijk proberen ze je moed in te praten voor de toekomst. Zoiets geeft mij núl vertrouwen in de nabije toekomst, juist omdat ze met het spuug in hun mondhoeken staan te roepen dat het écht écht allemaal goed gaat komen.

Beetje zoals iemand in een volle zaal ineens compleet hysterisch gaat staan schreeuwen dat je vooral niet in paniek moet raken. Het resultaat van zo'n actie is bekend. Ik ben het zo zat man, zo strontzat om alsmaar als een imbeciel behandeld te worden door die chronisch liegende club in Den Haag. Alsof je een boek van de Baron van Münchhausen voorgelezen krijgt.

Dutchbeaurouge | 05-03-19 | 09:57 | 11

@Toos Doos | 05-03-19 | 10:22: Joh, zeggen dat je GS léést is voor sommigen al een rode lap. Die denken echt dat GS niets anders doet dan extreem rechts en natuurlijk racistisch nepnieuws verspreiden. Terwijl ik al zeker 10 jaar het nieuws weliswaar lees in de MSM, maar daarna altijd meteen naar GS ga om te kijken wat er niet in de MSM gemeld is. En dan valt bijna dagelijks mijn bek nog open van verbazing. En soms schuimbekkend van woede. Waar maak je je druk om, zei mijn moeder van 75 jaren geleden als ik ergens over begon. Omdat het ons als mensen persoonlijk ráákt mam. Daarom! Enkele maanden geleden belde ze me huilend op. Ze was helemaal overstuur omdat ze een aannemer had laten komen om hun prachtige woonboerderij met rieten kap te laten checken op "klimaatwet bestendigheid". Tsja die mensen zijn nog oude stempel en volgen braaf de regels. Koude kermis, koude douche. Het huis kon niet extra geïsoleerd worden, derhalve had een warmtepomp geen zin, zonnepanelen kan niet want rieten kap. Die arme vrouw denkt nu dat dat huis, waarvan ze tientallen jaren met een gerust hart heeft gedacht; dit laat ik na aan mijn kinderen als ik er niet meer ben, dan kan ik vredig mn ogen sluiten als ik weet dat ik ze goed achter kan laten. Staat er ineens die babyface nep-Marokkaan van een Klaver, of die blaag Jetten te vertellen dat zulke huizen straks aan de straatstenen niet meer kwijt te raken zijn. Alles weg. 40 jaar voor gespaard. Poef. Weg. Moeder in paniek, vader in mineur. Verdriet, onzekerheid. Die mensen zijn gvd 75 en 81 jaar oud. En intussen ook genezen van het lezen van de Volkskrant en alles maar geloven wat Den Haag beweert. 75 en 81 jaar oud en dan nog zo behandeld worden door ene paar doorgeschoten schooljongetjes die pas enkele jaren geleden hun korte broeken en schoolboeken hebben ingeruild voor een pantalon en een fiets met versnellingen.

Dutchbeaurouge | 05-03-19 | 10:38

@Toos Doos | 05-03-19 | 10:05: Dat denk ik soms ook. Het enige wat je nodig hebt in het leven is een goed gevulde boekenkast en een mooie fles wijn. En heb lief, de rest doet er niet toe.

osolemio | 05-03-19 | 10:43

Man, wat herken ik me in jouw stuk zeg. Je bent niet de enige.

Vanilla | 05-03-19 | 11:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Er zijn belangrijker dingen in Nederland dan geld.
Maar er zijn minder dan 10 Nederlanders die dit met me eens zijn.

Schadenfreude | 05-03-19 | 09:56 | 3

Op zich ben ik het met u eens, maar ik hou er niet van voorgelogen te worden...

SterF... | 05-03-19 | 10:13

Kinderen worden structureel mishandeld.. "ik heb niets met kinderen", ook zo'n drogreden.

boerk | 05-03-19 | 10:17

Ik zei dit vanochtend ook bij de kassa van de supermarkt. Maar toen kon ik toch of betalen of met niets naar buitengaan.

loser | 05-03-19 | 12:44

Wel in lijn met de NL geest. Een procentje meer hier en daar, terwijl de Nederlander graag een procentje minder betaald als ie iets koopt. Ze zouden jullie wel tevreden zo. Hoe was het ook al weer. Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven.

Zatkniss | 05-03-19 | 09:52

Zelf heb ik een dynamisch inkomen, mijn eega heeft echter een vast inkomen en vangt bruto bijna twee keer modaal. Die ging er in januari €46,- netto op voorruit. Dat is netto ongeveer 1,5%. Bij een inflatie van boven de 2% gaan die er dus duidelijk op achteruit en loonsverhoging volgens CAO zit er nog niet aan te komen. Allemaal nepnieuws van het CPB (wij van WC-eend) dus...

eerstneukendanpraten | 05-03-19 | 09:51 | 1

De inflatie is door de belastingverhoging van 6 naar 9% al hoger dan alle voorgaande jaren. Dus ik schat dat de inflatie dit jaar niet op de 2% zal liggen maar ergens rond de 3%.
Als je baas vervolgens geen loonsverhoging geeft dit jaar ga je er dus minimaal 3% op achteruit en als je baas wel lief is dan zal je echt niet opeens 5% meer gaan verdienen. Het is dus in de min of maximaal op de 0 lijn voor 80% van de werkende Nederlanders.

Dirk III | 05-03-19 | 10:06

Mevrouw P en ik verdienen samen echt heel goed. Op een duur koophuis na hebben wij geen schulden en dat is fijn. Echter houden wij niet heel veel over aan het eind van de maand. Hoe klote moet het zijn voor modaal of anderhalf modaalverdieners? Die houden helemaal niets over. Het gaat al een tijdje beter (?) met Nederland, maar slechts weinigen merken dat in hun portemonee. Hoe kan dat??

pibasso | 05-03-19 | 09:50 | 4

Deze gedachte heb ik ook vaak. Ik (en mijn gezin) red me nog wel. Maar respect voor de modalers. Ook voor alles dokken, niets krijgen van toeslagen. Werkende armen, terwijl je 20jaar geleden met ruim 60000 gulden koning was. Waar gaat het heen.?

Roeieber | 05-03-19 | 10:06

VVD en Ollongren hebben graag weer een lompenproletariaat.

El Rico Grande | 05-03-19 | 10:19

Bijna 2x modaal, alimentatie, koophuis en eigenlijk geen geld om nette kleren te kopen. Dat is Nederland anno 2019.

Ome Gijs | 05-03-19 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Dus mijn koopkracht gaat er op vooruit ?! Geweldig: kan ik een eindelijk dat literpak lipton icetea van 1,98 veroorloven.

loser | 05-03-19 | 09:49 | 3

Al was ik miljonair dan nog zou ik mijn icetea zelf maken. Kan met liter water, 3 theezakjes en het geheel in de koelkast zetten. IJsklontjes later naar wens toevoege. Kost hooguit 30 eurocent.

ik_wacht_niet | 05-03-19 | 09:55

Ach, het “basis”merk kan blijven staan!

J-van-de-Bontekoe | 05-03-19 | 10:00

Offtopic, in Estland zijn de verkiezingen achter de rug met een flinke verschuiving naar rechts de EKRE partij van Mart Helme ging naar 18 procent.
De vorige centrum linkse regering had de belastingen verhoogt de partijen die gewonnen hebben zullen dit terugdraaien.
De eerste 400 euro belastingvrij en het 21 procent tarief voor de rest.
Daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen.

polderaar | 05-03-19 | 09:48 | 4

Wow. fantastisch. Hier kan dat niet want dan valt de verzorgingsstaat in elkaar. Besef wel dat ik met de verzorgingsstaat niet refereer naar het oude systeem waar we voor ouderen een bejaardentehuis hadden waar ze de werkenden niet meer tot last konden zijn. Met het verzorgingssysteem van tegenwoordig bedoel ik het systeem wat nu draait om alle instromers van bed-bad-brood te voorzien en alle kosten die daarbij komen kijken.
Waarom de politiek dit oude systeem heeft verwisseld met het nieuwe is mij nog steeds een raadsel.

Dirk III | 05-03-19 | 09:55

zeker in de baltische staten speelt men nog steeds sinterklaas van geld uit brussel en hebben ze een grote bek tegen iedereen. ik zeg deanexeren naar rusland

Rest In Privacy | 05-03-19 | 10:14

@Dirk III | 05-03-19 | 09:55: Als je naar het salaris van een directeur van de verzorgings- tehuizen kijkt en ziet welke verbindingen er met de regering bestaan heb je je antwoord. Het probleem is daar nu dat de regering wil dat je met 70+ op een dodenlijst komt en de verzorgingshuizen je in een 4 bed kamer nog tot je 90 wil laten vegeteren om geld aan je te verdienen. Die hebben nu dus mot met elkaar.

jan huppeldepup | 05-03-19 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen

Weer zo'n duidelijk geval van nepnieuws, we werden al gewaarschuwd er voor op TV. Dit ondermijnt de democratische geloofwaardigheid.

Hiesjes | 05-03-19 | 09:46

Het is altijd incorrect achteraf.
"Met de kennis van nu"... die zin is er volgens mij rond 2010 ingekomen bij de politiek en is een ideale manier om alle discussies mee dood te slaan.
Elke journalist haakt dan af met de gedachte, "ze wisten het ook niet". Maar daar zit het hem nu juist. Ze wisten het wél, wij wisten het wél, iedereen wist het maar het wordt niet toegegeven en met zo'n zinnetje afgedaan.
Elke journalist die in de toekomst nog genoegen neemt die deze oneliner kan door naar het UWV.

Dirk III | 05-03-19 | 09:46

Oh natuurlijk! De lóónsverhoging zorgt voor de inkomensstijging! Loonsverhogingen zijn zo zeldzaam tegenwoordig dat ik even abusievelijk aannam dat de regering iets met de “””stijgende welvaart””” te maken had. Ik ben benieuwd hoeveel de SVB (AOW=uitgesteld salaris) en het UWV (uitkeringen en autkieringen) extra gaan uitkeren aan hun “werknemers”. Want van de pensioenfondsen en de voedselbank hebben we weinig te verwachten. Stempt allen wederom VVD of D666, want ontelbare kansloze gelukseisers komen hun welvaart halen. Of nog beter: stem PVV of FvD, anders diekke boelt aigen schoeld voor u.

Nivelleermarionet | 05-03-19 | 09:45
-weggejorist-
frank4444 | 05-03-19 | 09:45 | 1

Heel simpel rekensommetje:

Loon januari tov december 45 euro hoger
Energie januari tov december 36 euro hoger
ZKV januari tov december 12 euro hoger

OZB nog niet binnen maar dat is in Groningen ongetwijfeld hoger dan vorig jaar en de BTW stijging is sowieso hoger dan vorig jaar.

Ik zit dus nu al op -3 euro en dat loopt alleen maar op (OZB en BTW)..... ik kan me niet voorstellen dat ik onder die 4% val en één of andere uitzondering ben.

Kortom.... gelul van het CPB!!

#stemzeweg

Fatwabuster | 05-03-19 | 09:44 | 3

Het is niet alleen gelul van het cpb..

starbuck280 | 05-03-19 | 09:49

Met een maoïstisch gemeentebestuur ben je als huiseigenaar gewoon het haasje.

eerstneukendanpraten | 05-03-19 | 09:54

@eerstneukendanpraten | 05-03-19 | 09:54: Dat verwacht ik ook......... vind het overigens vreemd dat OZB en bijbehorende zaken hier nog niet bekend is..... normaal valt die eind februari in de bus cq berichtenbox

Fatwabuster | 05-03-19 | 10:01

Leuk nieuws, zo aan de vooravond van een globale financiële meltdown en langdurige recessie.

ubiquity | 05-03-19 | 09:44

Komt allemaal goed met die koopkracht: nepnieuws in optima forma.

echt_links | 05-03-19 | 09:43

Portemonnee zegt nee.

Mr_Natural | 05-03-19 | 09:43 | 2

Maar u kunt toch in natura betalen?

Rudolph_Hesje | 05-03-19 | 09:44

Met organen?

'Je laatste oortje versnoepen' krijgt een andere betekenis.

Mr_Natural | 05-03-19 | 09:50

Het lijkt wel of er verkiezingen in aantocht zijn . De goed nieuws show is weer begonnen.

leo59 | 05-03-19 | 09:40

Gevalletje #fakenews! Wel grappig dat het CPB nu hiermee komt terwijl de economische groei van Nederland verder stagneerd. En let op, na de verkiezingen komt het CPB aan met: Koopkracht stijgt toch niet. Te doorzichtig allemaal, het CPB is een propaganda orgaan geworden en volstrekt onbetrouwbaar.

Indoneesje | 05-03-19 | 09:40 | 1

Centraal Propaganda Bureau. Staat genoteerd, bedankt.

Suncatcher | 05-03-19 | 09:42

Verbaast me niets, zo vlak voor de verkiezingen.

Reagurend_Nijlpaard | 05-03-19 | 09:40

Ik heb niet eens geld om een kroontje aan te schaffen. *Traantje wegpinken doet*

Rudolph_Hesje | 05-03-19 | 09:40

Met wel 1,6 % ? Inflatie meegerekend ? Wow !

Wekkertje | 05-03-19 | 09:40 | 1

Een inflatie van 2.3%. Dus dat was een forse loonsverhoging die jij en ik en iedereen gekregen heeft.

Muxje | 05-03-19 | 09:45

Wat is frietprijs?
Je vergeet nog dat ook de patat duurder wordt.

De Laatste Atlantiër | 05-03-19 | 09:39

Lies, damned lies, and statistics.
Het zure gezicht van Laura van Geest, baas cpb, had hier ook niet misstaan.

Earl_of_Doncaster | 05-03-19 | 09:37 | 1

Zal wel huisvriendin zijn van Ollongren.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 09:42

Geen haat ofzo, maar ik mis de oude Geenstijl en reaguurders van toen.
Iemand die een beetje met me mee leeft ?
I could be wrong...

Triop | 05-03-19 | 09:35 | 8

@SterF... | 05-03-19 | 10:16
Flater is in zijn rode Italiaanse racemonster gecrasht o.i.d.

kapotte_stofzuiger | 05-03-19 | 10:41
▼ 5 antwoorden verborgen

De koopkracht MOET vooruit omdat u anders uw warmtepomp niet kunt betalen.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 09:34 | 2

Warmtepomp, is dat een beetje hetzelfde als een seksspeeltje? Best prijzig voor iets waar je in het dagelijks leven geen reet aan hebt.

Suncatcher | 05-03-19 | 09:36

@Suncatcher | 05-03-19 | 09:36:
En iedereen in NL zal hem MOETEN kopen (of huren, wat natuurlijk altijd nog duurder is). Uw koopkracht is de hunne.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 09:37

Morgen komt de correctie dat ze in het grafiekje de - tekens vergeten zijn.

pa_niek | 05-03-19 | 09:34

De enige burgers wiens koopkracht gaat stijgen c.q. stijgt zijn zij die naast geld ook goud en zilver onder hun matras hebben liggen (aldus mijn glazen bol)

kapotte_stofzuiger | 05-03-19 | 09:33 | 1

Exact kapotte. De beste tip ooit van mijn schoonvader. Einde jaar alle overtollige liquiditeiten omzetten in baar goud. Dat is perfect.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 09:35

De koopkrachtstijging komt vooral uit loonstijgingen. Dat is meestal zo, maar we zijn eigenlijk vooral benieuwd naar het netto-effect van het herziene belastingstelsel in combinatie met de hogere BTW en energieheffingen. Hoe zit het daarmee?

Ik heb mezelf geen loonsverhoging gegeven, het netto-loon valt dit jaar hoger uit, maar ik denk niet dat het de hogere belastingen compenseert. Bij lange na niet.

Muxje | 05-03-19 | 09:33 | 2

Netto stijgen dus de lonen van grootverdieners het meest.
Netto stijgen hun rekeningen ook het meest. Dit zorgt nog steeds voor een stijging, want 10k meer jaarloon is meer dan 5k meer lasten.
Fictieve stijging koopkracht, zeg 5%
Netto stijgen de minimumlonen het minst.
Netto stijgen hun rekeningen ook het minst, maar dit percentage van het loon is altijd hoger ivm netto minder stijgend loon.
Fictieve daling koopkracht: -3,3%
Totaal is dan volgens CPB +1,6%. Zo werkt cijfertjespropaganda.
Percentages in plaats van netto geld.
Geld in plaats van netto voedsel.
Macht in plaats van mensen.

Toos Doos | 05-03-19 | 09:42

Dan nog de inflatie. Die zou weleens veel hoger kunnen zijn. Het mandje wordt nog steeds elk jaar aangepast en belastingen en woningen zitten er niet in. Ook is er een groeiend verschil tussen producten die schommelen tussen niet nodig tot noodzakelijk.
En let ook op meer dan 40 jaar loonmatigingsbeleid. Keiharde bezuinigingen op vooral de jonge generaties in de jaren 80, het loslaten van de leningsnormen voor hypotheken in de jaren '90 (wat gezien kan worden als een maskering voor lagere inkomens) en verdere lastenverzwaringen (eerst het zuur, dan het zoet) en dan vele kabinetten Rutte die nog nooit gehoord hebben van bezuinigen op de eigen uitgaven maar overlopen van maakbaarheidsidealen al dan niet aangezet door Brussel.
Ik snap wel waarom nu iemand met een modaal inkomen niet 1 woning kan betalen terwijl dat ooit wel het geval was.

Deflatiemonster | 05-03-19 | 09:43

En aan het einde van het jaar baalt Rutte weer.

zimmerschwanz | 05-03-19 | 09:32 | 1

Dat zal deze keer toch wel ietsje eerder zijn, denk ik zo...

starbuck280 | 05-03-19 | 09:41

Toch gek dat de voorspellingen, als het om het klimaat gaat, precies de andere richting uit gaan, maar dat ons toch met klem gevraagd wordt om in beide gevallen geloof te hechten aan wat de waarzeggers ons te melden hebben.

Schoorsteenveger | 05-03-19 | 09:31

Het CPB valt tegenwoordig onder het ministerie van waarheid om nepnieuws te bestrijden.

Suncatcher | 05-03-19 | 09:31

Gebruikt het CPB soms dezelfde modellen als het KNMI?

coolvibe | 05-03-19 | 09:30

China valt stil. Duitsland valt stil. Eigenlijk overal begint de economische motor te haperen en ineens zou hier de koopkracht gaan stijgen. Ze denken werkelijk dat we goudvissen zijn. En bedenk ook dat geen enkele groei bestand is tegen nieuwe belastingplannetjes van hongerige ambtenaren.

Deflatiemonster | 05-03-19 | 09:30 | 2

Jan kees de jager zou zeggen dat we de koopkracht terug krijgen met rente.

Suncatcher | 05-03-19 | 09:32

Als je mensen zo lang hebt in het ooitje hebt genomen, ga je vanzelf denken, dat het elke keer prijs is.

Pelforth | 05-03-19 | 09:33

Koopkracht.
Dat is de voorspelling van de regering over hoe vaak en waarvoor ik mijn portemonnee ga trekken. Ik, plus nog 17 miljoen anderen.
Ik geloof niet in voorspellingen.

Maar fijn dat er weer 100 mensen dikbetaald 'werk' hebben afgeleverd voor de staat, met hun propagandarapportjes en 'ramingen' van 1,6% geld geld geld op onbegrijpelijke assen over heffing, stelsel, belasting enz.

Toos Doos | 05-03-19 | 09:29

Ik geloof werkelijk helemaal niks meer wat uit de hoek van de regering komt. Iets met vertrouwen wat te voet komt en te paard vertrekt of zoiets.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 09:29 | 1

Dus iedereen gaat er door de overheid er op achteruit.
Tenzij de baas meer loon geeft, op droog brood en water leeft, elektra en gas afsluit, niet meer auto rijdt, en gewoon stilletje crepeert in een hoekje. Janken mag er bij.

Wim Venijn | 05-03-19 | 09:28

Ik luister elke dag Kees de Kort.
Wat ik opmerk is dat Europa weer een recessie in duikelt.

Johan_Voorhaar | 05-03-19 | 09:25 | 1

Tijd niet geluisterd, ga dat weer eens doen.

Watching the Wheels | 05-03-19 | 09:29

Goh wat toevallig, positieve cijfers vlak voor de verkiezingen. Na de verkiezingen zullen ze wel weer niet blijken te kloppen.

Osdorpertje | 05-03-19 | 09:25

CPB heeft de opwarming van de aarde natuurlijk meegenomen in de plannen.

Watching the Wheels | 05-03-19 | 09:25 | 1

Gasgebruik omlaag door opwarming, koopkracht omhoog. Maar de vraag is of het klopt. Zal niet de eerst keer zijn dat ze er naast zitten en wat nou als straks de aarde 0,0007 graad minder opwarmt?

Watching the Wheels | 05-03-19 | 09:27

Waar is Berbaar om dit D66-VVD misbaksel te verdedigen?

Dirk III | 05-03-19 | 09:25 | 1

Berbaar zit nog bij het vorige toppikje te trollen. Even geduld, hij komt zo hier zijn plempseltjes strooien.

piloot47 | 05-03-19 | 09:42

Als ik gewoon op een papiertje het verschil uitreken tussen iets hoger netto inkomen min gestegen energierekening min hogere ziektekostenpremie min supermarktuitgaven enzovoort dan kom ik op een negatief getal uit.
Dus hoezo gestegen koopkracht?

2voor12 | 05-03-19 | 09:24 | 4

Al die kwartjes van Kok zijn samen met de 1000 euro van Rutte in een grote spaarpot gedaan, waar vanuit welke elke Nederlander op 31 december a.s. een bijdrage krijgt. Of zoiets....

kapotte_stofzuiger | 05-03-19 | 09:30

@Kaas de Vies | 05-03-19 | 09:26:
Er drijft een dooie sijs in mijn vijver.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 09:38

@Kaas de Vies | 05-03-19 | 09:26:
Het gemiddelde Nederlandertje. Of: de gemiddelde NederlanderT. Ook het bingoën moet in het Berbaars.

piloot47 | 05-03-19 | 09:44
▼ 1 antwoord verborgen

Het enige die bijdraagt aan de positieve koopkrachtontwikkeling is Koning Winter. Die is op vakantie in de VS dit jaar.

Rest In Privacy | 05-03-19 | 09:24

Slecht nieuws voor de pauperbrigade. Sigaretten en kattenvoer weer duurder ?

van Oeffelen | 05-03-19 | 09:24 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

Natuurlijk je gelooft het zelf, ze komen precies op de exacte cijfers uit, man daar trapt toch geen pauper meer in of zou de Nederlander toch zo dom zijn?

Uranus1767 | 05-03-19 | 09:22 | 4

@Kaas de Vies | 05-03-19 | 09:23:
Die politici zijn niet dom hoor.
De mensen die er op stemmen, dat is een ander verhaal.

J-van-de-Bontekoe | 05-03-19 | 09:50

Hoe zit het dan met die tienduizenden gepensioneerden? Hun pensioen is al jaren niet geïndexeerd. Die blijven er dus weer sterk op achteruit gaan.

Leffe Blonde | 05-03-19 | 11:28

Die zijn ook met 58 jaar met pensioen gegaan wij moeten nog tot 70.

voldemort | 05-03-19 | 17:22
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, nou... de propaganda machine van links is goed op stoom. Iedere dag wel wat om de deugmensch te herinneren aan, hoe goed ze het wel niet hebben...

Het CBP... gooi der een euro in en er komt een willekeurig nummertje uit.

Paaldanseres | 05-03-19 | 09:22

Centraal Pruts Bureau

J-van-de-Bontekoe | 05-03-19 | 09:21 | 2

Laura van Geest, directeur CPB: „De economie schakelt terug naar een normaler toerental, maar kan tegen een stootje. Ze klinkt als mijn oude garagemannetje, mooie woorden maar geen vakwerk, mijn autootje heeft het niet overleefd, dit land op termijn ook niet. Spreekbuis van de politieke machten.

grindbak | 05-03-19 | 09:26

De vraag is:
Wanneer krijgt U uw aanzienlijke loonsverhoging????

J-van-de-Bontekoe | 05-03-19 | 09:48

Centraal Propaganda Bureau.
U moet immers wel het gewenste rondje rood kleuren over een paar weken.

kapotte_stofzuiger | 05-03-19 | 09:21 | 2

Precies, net zoals de aandelen aankoop van KLM Airfrance, allemaal om de keuze van de burger, te beïnvloeden!

vluchtelingallergie | 05-03-19 | 09:28

@vluchtelingallergie | 05-03-19 | 09:28
De beloftes zijn eindeloos, met name door partijen die de hete adem van "populistische" partijen in hun nek voelen.

kapotte_stofzuiger | 05-03-19 | 09:31

Ik heb mijn thermostaat op -18 staan en ik lever nu gas terug aan het net.
Mijn koopkracht gaat keihard de goede kant op.

Ik ben net zo goed in logica en rekenen als het CPB en de politici.

Kaas de Vies | 05-03-19 | 09:21 | 4

Ik doe het voor de ijsberen.

Kaas de Vies | 05-03-19 | 09:24

lol

vic_typh | 05-03-19 | 09:29

Liever woke in een wak dan rijk en bekakt!

TheOneWhoKnocks | 05-03-19 | 10:11
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland