Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Moet ook weg: breuken leren op de basisschool

Tweederde is het nieuwe roken.

Het Nederlandse onderwijs is volgens onze premier nog nooit zo goed geweest als nu en Nederland zou Nederland niet zijn als er niet ergens een commissie was om het nog nooit zo beter te maken met een paar van de pot gerukte voorstellen. Nu wil het 'ontwikkelteam' Rekenen & Wiskunde rekenen met breuken afschaffen op de basisschool. Zo houden de kinderen meer tijd over om andere belangrijke dingen te doen, zoals weggestuurd worden bij menstruatieles en het aanleren van een volstrekt onbegrijpelijke manier om af te trekken. Vier kwart van de door de Telegraaf opgevoerde experts is overigens tegen het plan, dus het zal wel doorgaan. Groot voordeel: als er over dertig jaar een commissie wordt opgericht om uit te zoeken hoe het toch zo fout kon gaan met het Nederlandse onderwijs kunnen de leden niet meer uitrekenen hoe dom dit soort voorstellen zijn. Zin in breuken nu.

Reaguursels

Inloggen

In Spijkenisse leren ze ook over breuken.... Botbreuken.....

lilluke halve hoan | 24-01-19 | 17:36
-weggejorist-
briannaowen2004 | 24-01-19 | 17:33
-weggejorist-
briannaowen2004 | 24-01-19 | 17:33
-weggejorist-
briannaowen2004 | 24-01-19 | 17:32
-weggejorist-
briannaowen2004 | 24-01-19 | 17:32

Het volk moet niet te slim worden natuurlijk; stel je voor dat ze de politieke leugens niet meer geloven...

post-waarheidisme | 24-01-19 | 11:40

Breuken mogen weg als het klimaatakkoord weggaat en de Bende van Nijpels wordt vastgezet. Lock ‘em up!

PurnoKing | 23-01-19 | 22:23

Klaver is het levende bewijs van de onjuistheid van Rutte's bewering.

Sir Hackalot | 23-01-19 | 21:58

Houdt het gepeupel dom, en Rutte III regeert rustig door.
Een nieuwe variant van brood en spelen

Dutch_Viscount | 23-01-19 | 21:49

In mijn tijd leerde ik dat je tot 10 kon tellen op je vingers. Later bleek dit 31 te zijn, Nog weer later bleek dit tot 1.000 te zijn met je vingerkootjes. Het laatste wat ik leerde is dat je met je vingers van 0 tot 9 kon tellen. Allemaal stuk voor stuk eye-openers.

Er is niet een juist systeem. Elk kind heeft een ander favoriet tel- of rekensysteem. Neemt niet weg dat je de kinderen ook wat ontneemt door niet meer 'domweg' rijtjes te stampen. Het kan ook gewoon leuk zijn. Plus oude waarden introduceren: gehoorzaamheid, simpelweg doen zonder altijd maar overal over na te denken, ritmegevoel bijbrengen, leren zingen met juist gebruik van je stem/ademhaling. Het kan zoveel meer zijn....

mozaard | 23-01-19 | 20:58

ik kan heel goed rekenen... Ga met mijn netto loon per maand dankzij Rutte 37 euro erop vooruit per maand terwijl alleen al de energierekening per maand dik 60 euro omhoog is gegaan... nog even afwachten op de andere rekeningen, ....

Rene046 | 23-01-19 | 20:47

Wat een intellectuele armoede en gebrek aan ambitie. En dat terwijl voor innovatie steeds meer exact onderlegde mensen nodig zijn.
De commissie schijnt voorgesteld te hebben om rekenen met breuken te vervangen door rekenen met kansen. Wellicht is het de commissie ontschoten dat kansen in de regel niet geheeltallig zijn?

Eierkopf | 23-01-19 | 20:30

We bezuinigen onszelf dom.

kloopindeslootjijook | 23-01-19 | 19:26

Dat is een prima leraar in dat filmpje.

teevee | 23-01-19 | 18:31

lol voorbeeld ziet men in Den Haag... we gaan erop vooruit... en het gaat geweldig met onze economie... probleem zal wel zijn dat het volk slimmer is dan hun...

Rene046 | 23-01-19 | 18:26

Als Mark Prutte, Neerlands meest bekende aliberale demofobe kantklosser en de lijsttrekker van het altijd volgzame kartelstemvee met de misplaatste naam, vv(d), tevens bekend van de kinderachtige en achterban voor achterlijk houdende filmpjes van Vaas Dijkhoff, op televisie is om te vertellen dat het onderwijs veel beter is geworden, dan is er zeker reden om daar aan te twijfelen.

O2Neutraal | 23-01-19 | 17:39 | 1

Meer inhoudelijk, het onderwijs van nu, stil zitten en braaf doen, conformeren, in het juiste hokje, etc., daar leer je niet veel van. Het is niet uitdagend en voor sommigen is het weer te uitdagend. Het is gewoon niet passend. Daar kunnen echt wel slagen gemaakt worden, maar dan moeten de polici wel hun dogma's en ego's aan de kant zetten.

Het onderwijs is langzaam zo gegroeid, het zou er zeker anders uit zien als we het opnieuw zouden ontwerpen. Over de beste manier om breuken te leren heb ik overigens geen nieuwe en/of betere inzichten, had er vroeger ook geen problemen mee.

O2Neutraal | 23-01-19 | 17:45

gewoon weer gaan rekenen zoals wij 40 jaar geleden hebben geleerd is er niets aan de hand. Die nieuwerwetse rekenmethodes zijn hun doel volledig voorbij geschoten hebben het rekenen alleen maar moeilijker gemaakt.

Fedde71 | 23-01-19 | 16:24

Ja, tot je als timmerman de opdracht kijgt om van 1/16" multiplex een kistje te maken met 3/4" pijp als handvat voor je voorraad 2-1/2" x 1/2" chinese kanonslagen.

sokkenpluisje | 23-01-19 | 16:01 | 1

"We go metric, every inch of the way"

Dutch_Viscount | 23-01-19 | 21:46

Zo droevig, veel kinderen die nauwelijks de tafels tot 10 goed kennen, iets wat je hele leven handig is (ook als je een smartphone hebt) en wat iedereen met een normaal verstand kan leren. En als je de tafels goed kent, is een staartdeling ook makkelijk aan te leren. Breuken? Welke gek kan bedenken dat die niet zo belangrijk zijn? Wil je -ik noem maar wat- even de BTW op een ex-BTW product weten: 21% erbij, dus pak 1/5. 65 ex BTW is dus: (1/5 van 65 =13) 65+13 en een beetje is zowat 79 euro.
Tuurlijk, dat kan ook op de smartphone. Maar kom op zeg...

xspalm | 23-01-19 | 15:56 | 3

Oh ik ben zo blij blij blij dat mijn kinderen nog een lekkere ouderwetse klassieke schoolopleiding krijgen hier in den vreemde. Ze staan op als ouderen de kamer binnenkomen, geven hand. Kunnen converseren, argumenteren. Tonen belangstelling. Wat een verschil met hun neefjes en nichtjes als we weer eens op bezoek zijn on NL. En dan de verongelijkte gezichten van vooral de tantes, jaloezie denk ik. De ooms kijken vol bewondering en denken 'he, zo deden we het allemaal 30 jaar geleden'.

feiten_en _cijfers | 23-01-19 | 16:13

In welk land is dat? Kunnen die kids uit spijkenisse daar ook naartoe gestuurd worden, missichien dat ze dan nog te redden zijn.

Injegezicht | 23-01-19 | 16:36

Injegezicht | 23-01-19 | 16:36
Dat soort tuig heb je hier ook hoor. Maar net als in NL, groeien die toch seperaat op van de niet kanslozen. Wat natuurlijk een kwestie van geld is. En ook niet echt bevordelijk is voor samenleving als geheel.
En in NL heb je natuurlijk ook best nog wel scholen van een goed niveau.
Groot probleem in NL is denk ik de hoge urbanisatiegraad. In steden, heb je concentratie van minder kansrijke jongeren in wijken en dis scholen. En doe worden niet omhoog getrokken. Daarom als ik een minder goed gevulde beurs had in NL, ik zeker in een dorp zou gaan wonen in noorden of oosten van het land. Doet wonderen met kinderen die net even dat stukje positieve voorbeeld missen.

feiten_en _cijfers | 23-01-19 | 16:54

Het kwartje (ook een deel van...) valt eindelijk; het onderwijs is nauwelijks nog te redden.
Want de enige speerpunten waar de meeste basisscholen in de Randstad nog aan werken, zijn taal en rekenen. De overige vakken die de wat oudere reaguurders zich wellicht nog (met frisse weerzin) kunnen herinneren, zoals aardrijkskunde, biologie, natuurkunde, muziek, tekenen en handvaardigheid zijn grotendeels uit de kern verwijderd en vervangen onder de noemer wereldorientatie, oecemenisch onderwijs of enig ander agogisch klinkende kreet. In een aantal scholen (ik weet niet exact welk deel...) worden die vakken allemaal op een grote hoop gesmeten en in een minimaal aantal uren per week aangeboden.
Op deze scholen is taal het enige vak dat volledige aandacht krijgt, u mag raden hoe dit komt (en nee, het is niet omdat de leerlingen er in bedreven zijn). Rekenen is door onder meer het FI met hun realistisch rekenen een halve taal methode geworden, dus is het ook niet vreemd dat ook op rekenen kinderen achter blijven.

EEnzame SchizofrEEN | 23-01-19 | 15:49 | 2

Moet in een keer aan Binas denken. Wordt nog wel gebruikt neem ik aan?

feiten_en _cijfers | 23-01-19 | 16:21

@feiten
Ja, helaas wel. Overbodig boekje; wordt gebruikt als spiekbrief voor formules die men niet uit het hoofd wil leren.

JvanDeventer | 23-01-19 | 22:45

Jongens wegsturen bij menstruatieles? Die hebben er later toch het meeste last van? Kunnen ze niet vroeg genoeg voor gewaarschuwd worden.

Ben Hetzat | 23-01-19 | 15:37 | 1

Dan leren ze wat ze moeten doen met hun vrije tijd die ze anders besteden met nueken of andere leuke dingen doen, Maar ja, ongesteld dus iets anders doen dan bij de vriendin hangen

brie-de-penis | 23-01-19 | 19:31

>> het aanleren van een volstrekt onbegrijpelijke manier om af te trekken.

Kijk daar ga je al. Duidelijk niets van begrepen. Je bedoelt waarschijnlijk de wonderlijke methode voor Het Nieuwe Delen ...
:)

Dr.Jay | 23-01-19 | 15:29

Wat mooi hé, dat er in dit land tijd en vooral geld is om mensen de hele dag over dit soort zaken na te laten denken in luxe overheidsgebouwen met vorstelijke salarissen. Gewoon omdat het kan!

Maxima I | 23-01-19 | 15:18

Nou als je een beetje creatieve onderwijzer bent dan schuif je breuken toch de muziek hoek in. Maat soorten leren drummen en meteen het principe van breuken leren en toepassen tegelijk! Ik denk win/win voor de leerling. Wel weer erg triest voor het onderwijs en de NL burgers. Komt een hele generatie jongelui met het reken vermogen van Jesse Klaver aan en iedereen krijgt ze voor hun kiezen!

Count_Bassie | 23-01-19 | 14:52 | 1

muziek word op school ook bijna niet meer gegeven, vandaar de kinderen bijna allemaal naar bagger luisteren

brie-de-penis | 23-01-19 | 19:36

De juffen van vroeger snapten staartdelingen. Die van 15, 20 jaar geleden niet meer --> oplossing politiek: afschaffen.
Nu snappen ze breuken ook niet meer --> oplossing politiek: afschaffen.
Je kan je kinderen tegenwoordig beter thuis houden om ze nog gewoon rekenen en schrijven te leren.
De mijnen kunnen het. Ze waren de enigen die de rekentoets op de middelbare school in 1 x haalden. Tijdens deze exercities werden ze natuurlijk (volgens de politiek) afgeschaft wegens moeilijk.

watergeus | 23-01-19 | 14:50 | 5

Je pakt de leraar alles af: zijn gezag, zijn kennis, zijn eruditie, zijn prestatie-model, zijn focus op cognitie, maar je zet hem wel eens in de twee jaar in het zonnetje.
Het is zo ziek.
Het lijkt Klaver wel, die de politie vele rechten ontneemt, om hem vervolgens doos te knuffelen.

marjen | 23-01-19 | 16:31

herstel: .... om deze vervolgens dood te knuffelen.

marjen | 23-01-19 | 16:33

@boar
Ze eisen ReSpEcT zonder enige tegenprestatie gewoon omdat ze zo geweldig zijn?
Ik geloof oprecht dat er een stuk minder allochtonen-problemen zouden zijn als die jochies fatsoenlijk onderwijs zouden krijgen: de meeste Nederlanders leren van hun ouders hoe-het-hoort, maar voor de gekleurde medemens is de juf het belangrijkste venster op de Nederlandse maatschappij.

******** | 23-01-19 | 18:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Het afschaffen van de breuken in het basisonderwijs vult de sociaal psychologische agenda om degenen die wel goed kunnen rekenen belachelijk te maken goed aan, zie hier een bekend recent voorbeeld uit de 2e kamer: www.youtube.com/watch?v=5YN5r4drh4o Klaver weet donders goed dat hij rekenfout maakt. Maar het gaat hier om de perceptie van het volk, en als het volk debiel is dan zien zij in Klaver een rekenwonder. Toekomstige generaties moeten met groot gemak voorgelogen kunnen worden over bv. zaken als inflatie, klimaat, belasting. Niet alleen iedereen even arm, even gelijk, maar ook iedereen even dom, communisme verpakt in een nieuw jasje.

#enpassant | 23-01-19 | 14:44 | 1

Communisten hadden juist uitstekend onderwijs: zaten niet voor niks als eerste op de maan (met een onbemande raket)
Klaver&co zijn socialisten: waar de communist gelooft in een-baan-voor-iedereen daar gelooft de socialist alleen in een-baan-voor-elke-goedmens (de werkeloze meute moet belachelijk worden gemaakt, zodat ze lekker depressief worden en veel hulp nodig hebben)

******** | 23-01-19 | 18:58

Laten we de basisscholen maar meteen afschaffen, hebben ze meer tijd om te bidden in de moskee.

Slipsnifter | 23-01-19 | 14:37 | 2

Breuken leer je tegenwoordig in groepjes van 16 in een parkje.

F. Jacobse | 23-01-19 | 15:54

LOL......... hoewel het eigenlijk diep triest is.

Slipsnifter | 23-01-19 | 17:02

Logisch toch, hou je inwoners dom lijken de nieuwkomers slimmer... Iedereen een iq van 62..

anusragger | 23-01-19 | 14:36 | 1

Ideaal, zijn ze lekker makkelijk te sturen.

Slipsnifter | 23-01-19 | 14:53

Mijn nichtje van 24 doet de PABO (de school, niet de seskcatalogus). Toen zij klein was kreeg ze al op een volstrekt onmogelijke manier rekenles. De methode van eind vorige eeuw was al onbegrijpelijk voor iedereen die gewoon ouderwets rekenen had geleerd. Iets met sprongetjes, en groepjes maken. Volkomen idioot. Nu moet ze voor de PABO weer een rekentoets doen, maar volgens een nog onbegrijpelijker methode die helemaal niets meer met groepjes sponnetjes te maken heeft, zoals zij dat heeft geleerd en ook niets met de goede methode zoals normale mensen dat voor de jaren ‘90 hebben geleerd. Ik heb het even bekeken, maar ik begrijp er ook helemaal geen flikker van.
Het lijkt erop alsof bij de ontwikkeling van de nieuwste rekenmethode geen enkele wiskundige is betrokken maar een commissie van psychologen en sociologen.

Stormageddon | 23-01-19 | 14:22 | 1

Eens met uw laatste vermoeden!

Ronnie uit Helmond | 23-01-19 | 14:49

Jaja, Nederland wordt steeds dommer.

VanBukkem | 23-01-19 | 14:20

De Tweede kamer schijnt tegen een rekentoets VO te zijn, want het zou een afrekentoets zijn. Ze willen dat het gaat om goed rekenonderwijs blablablablabla.
Goed rekenonderwijs en een rekentoets zijn uiteraard 2 kanten van dezelfde medaille. Schijnen volksvertegenwoordigers niet te begrijpen.
Als iedereen de Van de Craatsmethode was blijven volgen, had je niet eens een VO-rekentoets nodig. Die toets kwam er door het totale falen van het basisonderwijs.

marjen | 23-01-19 | 14:08 | 1

Als je de verkiezingen ook als 'toets' of 'wedstrijd' ziet dan begrijp ik wel dat politici het verband tussen 'wedstrijd winnen' en 'kwaliteit leveren' niet echt zien.

******** | 23-01-19 | 19:06

Ik heb een hele papieren en digitale bibliotheek aangelegd met referentiewerken uit de wis-, natuur- en scheikunde, alsmede gamma richtingen voor mijn kinderen. Zo ook een digitale versie van alle wiskundige dictaten van Ackermans en Van Lint uitgegeven door de TU/e onder supervisie van Prof.dr.ir. Jan de Graaf, waar ikzelf onderwijs van heb genoten met de nodige humor.

Ronnie uit Helmond | 23-01-19 | 13:50 | 4

Tijdens zijn college’s analyse moesten we staartdelingen maken, met polynomen. Volgens hem was dat vroeger middelbareschool stof.

Eierkopf | 23-01-19 | 15:05

"Kennis is macht"

Dank u

Koning één oog | 23-01-19 | 15:12

Haha, vet! Enorm bedankt voor het delen. Ik heb nogal eens neefjes en nichtjes, dit archiefje kan nog weleens van pas komen. Zou het niet leuk zijn dit ook op te zetten voor basisschoolstof? Ik heb ooit een kort exposé geschreven over stam+t enz. Zeker weten dat er meer is: staartdelingen, delen door een breuk is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde, KGV, GGD, priemgetallen enz.

xspalm | 23-01-19 | 15:50
▼ 1 antwoord verborgen

Automatiseer de tafels van vermenigvuldiging tot 10.
Automatiseer de regel 'teller x teller' en 'noemer keer noemer', en het gros van de kinderen kan leren rekenen met breuken.
Maar ja, mag niet.
Het MOET ingewikkeld en dus nu dan de roep om afschaffing, want te ingewikkeld. Zo rollen de progressieven.

marjen | 23-01-19 | 13:45 | 2

Laatst mijn nichtje gelopen. Die zit 2 HAVO en die snapte niks van breukenrekenen. Ik gewoon de ouderwetse manier gebruikt, want dat werkt al tig jaar voor mij. En presto, ze snapt het gewoon. Als ik dat in een avondje doorbikkelen iemand kan bijbrengen, dan is er op de basisschool iets erg misgegaan.

xspalm | 23-01-19 | 15:52

Het zijn gouden tijden voor de bijspijkercursus: in een paar weken nog even dat schoolvak erin stampen waar je voor was gezakt.
In een gezond onderwijssysteem zou dat niet kunnen: dan heb je gewoon pech als je 6 jaar niet hebt zitten opletten.

******** | 23-01-19 | 19:11

Enige oplossing is om ze gewoon nog harder op die rubberen tegels te rammen. Die breuk komt vanzelf een keer.

RotterdamCentrum | 23-01-19 | 13:44

Voor veel vaardigheden (en hoofdrekenen en taal horen daar zeker bij) is een bepaalde periode in de ontwikkeling waarin die vaardigheden aangeleerd moeten worden anders blijft het altijd ruk. Je moet leren lopen tussen 0 en 2. Je kan ook leren lopen op je tiende, maar het wordt nooit zo vloeiend en vanzelf als wanneer het op tijd wordt aangeleerd.

Voor taal is het nog veel erger omdat ons vermogen om abstract te kunnen denken direct is gelinkt met onze taalvaardigheid.
Je kunt een kind van 10 nog wel leren brabbelen maar mentaal zal het zich nooit verder ontwikkelen dan een kind van vier.
Hetzelfde geldt voor hoofdrekenen. En als je cijferblind ben in deze maatschappij ben je rijp voor de pluk. (wat natuurlijk de achterliggende gedachte is van deze zoveelste uitholling van de mentale kwaliteiten van toekomstige generaties.)

Sans Comique | 23-01-19 | 13:37 | 3

Correct. En daarom ga je op je vierde naar de badisschool, en niet op je veertigste.

Papa Jones | 23-01-19 | 13:43

basisschool

Papa Jones | 23-01-19 | 13:43

Rijp voor de pluk?
Is het wat ik denk wat u bedoelt?

CalamityJane | 23-01-19 | 14:47

Het ontwikkelteam, bestaande uit hersenloze linksche alfafiguren snapten er nooit iets van. In het kader wij zijn toch slim, elimineren wij wat we niet snappen. Oh.... zo linksch.

Ronnie uit Helmond | 23-01-19 | 13:37

Mijn vader deed het het nog allemaal uit het hoofd, sterren schieten met een sextant, boldriehoeksberekeningen bij de scheepsnavigatie. In de jaren zeventig verschenen de eerste stuurlieden op de brug met zakjapanners. Mijn vader was sneller in hoofdrekenen dan zij toetsjes konden indrukken. Maar het ergste was: deze lieden konden niet meer controleren via schattingen uit het hoofd, of hun berekeningen wel klopten. Ze gokten maar raak. Aan het einde van de jaren zeventig begon de satellietnavigatie en werd het werk van kapitein en stuurman gedegradeerd tot TomTom niveau.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-01-19 | 13:31 | 5

Wiezewala
Waarom überhaupt nog scholing dan? Kunnen we niet beter de hersens helemaal overhevelen naar computer. Lees Eeuwig hierboven nog eens nauwkeurig na. Ben je dom of speel je dommetje?

CalamityJane | 23-01-19 | 14:52

Wiezewalakristalix En dan valt de stroom uit en men is reddeloos verloren.

getzappad | 23-01-19 | 15:20

vooruitgang heeft op sommige vlakken een grote achteruitgang geboekt men kan niet meer zelfstandig denken ,initiatief nemen ed.

abeltasman | 23-01-19 | 17:09
▼ 2 antwoorden verborgen

De leden van de commissie zijn zelf slachtoffer van het achteruithollende kwaliteit van het onderwijs. Een zichzelf versterkend proces.

Gelukkig hebben we de techniek om te compenseren.

https://www.youtube.com/watch?v=LXzJR7K0wK0

https://www.youtube.com/watch?v=hmUVo0xVAqE

Sans Comique | 23-01-19 | 13:29

Goed plan in een land dat pretendeert een kennis-economie te hebben.

Lifecanbesimple | 23-01-19 | 13:29

Rutte lacht zich een breuk

Theo Reet | 23-01-19 | 13:25

Ik lach me een breuk.

Blotus | 23-01-19 | 13:25 | 3

Twee zielen, één gedachte; dat is mooi.

5000 zielen, één gedachte; dat vind ik verdacht.

Sans Comique | 23-01-19 | 13:39

Een vraag! Als kinderen nog maar zo weinig zelf hoeven nadenken. Of zelfs hersenbreken zo nu en dan om die flits van eureka te ervaren, krimpen daar de hersens niet van! Terug naar niveau neanderthaler.
Lijkt bij nader inzien eigenlijk niet gek, kunnen we gezellig het wiel weer uitvinden.

CalamityJane | 23-01-19 | 14:56

@calamityjane
U maakt een grap (denk ik?) maar zo werkt het inderdaad: hersenen die veel gestimuleerd worden groeien beter en blijven beter, zowel bij jong als bij oud.
(Afgezien van hersenziektes natuurlijk)

******** | 23-01-19 | 19:18

Mennedzjment by m$ Excel (TM) R (c).
CITO score te laag = minder soepsidie.

Daarbij is de patatgeneratie lang zo dom niet geworden als de mamoetwet ooit als doel voor ogen zou kunnen hebben gehad.

Minder minder minder mondige burgers,
die tot het besef zouden kunnen komen dat er niets te kiezen valt en dat de gehele populatie als veestapel is verkocht.

hallevvezool | 23-01-19 | 13:14
-weggejorist-
Samantha_Cramsie | 23-01-19 | 13:14 | 1
-weggejorist-
johanrobenn | 23-01-19 | 13:10

Waanzinnig voorstel.
Het past in de trend om alle zaken waarin het onderwijs het de laatste decennia laat afweten maar af te schaffen; dan kan gelukkig ook niet meer vastgesteld worden hoe slecht het onderwijs is geworden.
Voor de verslechtering van het rekenonderwijs zijn een paar voor de hand liggende verklaringen.
- Het feit dat al jaren de minst intelligente HAVO-meisjes ervoor kiezen om juf te worden (leuk, iets met kinderen doen).
- De steeds doller wordende reken-"methoden" die de beproefde rekenconcepten verdringen.
- Het geneuzel over "samenwerken" in het onderwijs (slechte rekenaars leggen hun onzin uit aan kinderen met een minder grote waffel)
- De onstuitbare drang om te "vernieuwen": verbouwen omwille van het verbouwen zelf.
- Een overdaad aan ideologie en een tekort aan gezond verstand.

JvanDeventer | 23-01-19 | 13:09 | 3

Ik vergat nog dat veel rekensommen niet de vorm "35 x 18 = ...." hebben, maar in "context" vorm worden gegoten zodat de leerling zich eerst door een hoop geleuter heen moet worstelen voordat hij eens kan gaan rekenen. Als hij het geleuter niet begrijpt maakt hij ook nog eens de verkeerde som, zodat je je moet afvragen welke vaardigheid hier nu eigenlijk getoetst wordt.

JvanDeventer | 23-01-19 | 13:27

En discipline en doorzetten hoeft ook niet meer.
Snapt het kind het niet? Geeft niet hoor, we gaan wat anders en vooral leukers doen.

2voor12 | 23-01-19 | 13:35

En straks krijgen we het gejammer dan links dat alleen "rijke" ouders de bijlessen kunnen betalen. Terwijl je zonder de linkse/vernieuwende afbraak die bijlessen nauwelijks nodig zou hebben.

marjen | 23-01-19 | 13:37

Dan snap je niet hoe knap 355/113 is. Dat is jammer.

Alquest | 23-01-19 | 13:09 | 1

Klopt. Te weinig context.
Al lijkt de uitkomst natuurlijk wel wat op dat van Pi.

SamV | 23-01-19 | 13:15

Leraar tegen zn leerling: als je niet oplet dan geef ik je een halve klap tegen je harses, en als je een grote bek opzet krijg je er nog een halve bij. Kan het kind de consequenties hiervan nog overzien?

zwemverbrander | 23-01-19 | 13:07

Ik reken op een breuk in de coalitie.

Mr_Natural | 23-01-19 | 13:05 | 1

Die bestaat uit alleen maar breuken.

getzappad | 23-01-19 | 15:23

Van taal snappen veel reaguurders ook niets. Dus vroeger was het onderwijs ook al ruk.

Pislinq | 23-01-19 | 13:05 | 3

Dat ligt misschien ook aan het onderwijs, maar m.i. vooral aan het volstrekte gebrek aan belangstelling voor spelling en zinsbouw bij de betreffende reaguurders. Het is dus niet een kwestie van onmacht maar van desinteresse.

JvanDeventer | 23-01-19 | 13:15

JvanDeventer | 23-01-19 | 13:15
"De taal is het voertuig van de geest".

Lui taalmisbruik zegt dus iets over de mentaliteit van de beziger.

Sans Comique | 23-01-19 | 13:41

@sans alles ; zeg jij , en ik zeg dat jij poep praat!

Kim-Jung-Un | 23-01-19 | 15:18

CeesCloosd | 23-01-19 | 12:58 | reageer

Linksmode aan
Domste jongetje van de klas.
Waaarom geen meisje, of genderneutraal.
Trouwens is dom ook maar een mening, omdat sommige zeggen dat dat iets zo is, laat ze dat toch zelf weten, hun mening is echt niet beter dan die van zogenaamde geleerden.
Linksmode uit

Bas1877 | 23-01-19 | 13:04

Dat het rekenonderwijs al jaren bergafwaarts gaat, is 11 jaar geleden gesignaleerd en uitstekend geanalyseerd door wiskundige van de Craats : staff.science.uva.nl/j.vandecraats/Cr...
Achterliggende euvel is het gelijkheidsideaal waarmee het onderwijs al decennialang ideologisch doordrenkt is. Alles afstemmen op het domste jongetje van de klas, dan komen we er wel. Dat het domste jongetje van de klas er later in de maatschappij heel veel baat bij zal hebben dat de begaafdere leerlingen hun talenten ten volle kunnen ontwikkelen, vergeten we maar even. Overigens kan 99% van de hype rondom dyslexie ook verklaard worden door het moderne onderwijs. (google maar eens op Willem de Haan) We gaan onverbiddelijk worden voorbijgestreefd door China, Korea, US, Japan...

CeesCloosd | 23-01-19 | 12:58 | 6

Dit hele land stikt van de rugzakjes voor de linkerkant van de verdeling. Voor mijnkinderen, ver aan de rechterkant is helegaar noppes. Of zelf maar onderwijzen.

Ronnie uit Helmond | 23-01-19 | 13:40

Domste jongetje vindt nerds maar nerds totdat hij begrijpt dat de mobile niet vanzelf aan de bomen gegroeid is. Als ieder nou eens met succes kon worden bijgebracht dat we allemaal, groot of klein, een radertje in het geheel zijn.
Laat onze nerd eens op zijn knieen een heuvelige straat bestraten, Laat de nerd dat jongetje het voor hem onbegrijpelijke laten zien dat tot computeren leidt.

CalamityJane | 23-01-19 | 15:02

CeesCloosd Bedankt voor de link.
Nu begrijp ik ook waarom ze niet meer kunnen rekenen tegenwoordig.
Heb jarenlang in de bouw gewerkt en alle maten op bouwtekeningen zijn
in mm. Je moet optellen en/of aftrekken om aan bepaalde maten te komen
om muren deuren ramen etc. op de goede plek te krijgen en op de juiste
hoogte. Als je bij de maatvoering fouten maakt kan dat nare gevolgen
hebben.
Wellicht is dat een verklaring waarom men tegenwoordig regelmatig
hoort dat een nieuwbouw instort of scheuren vertoont.

getzappad | 23-01-19 | 18:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Ah, dus ze gaan % ook afschaffen.....

Oepsie1234 | 23-01-19 | 12:56 | 1

Dat zal wel moeten, breuk of precenten komt op het zekfde neer, alleen anders berekend.
Dat vond ik altijd mooie sommen, doe ze nog steeds, bij de AH bijvoorbeeld.

Bas1877 | 23-01-19 | 13:07

De linkse partijen hadden even tijd nodig, bijna 20 jaar, maar het is ze gelukt.
Het rekenonderwijs wordt neerwaarts aangepast om allochtonen tegemoet te komen.

www.nrc.nl/nieuws/1999/10/11/eens-ach...

Dan had Wilders vorige week bij Jensen dus toch gelijk: de Nederlanders moeten zich aanpassen aan de allochtonen i.p.v andersom.

gaffelbaard | 23-01-19 | 12:53 | 1

En zo is het.

Beefbus | 23-01-19 | 12:58

Ik lach mij een breuk ! Mag ik de helft van jouw taartje ?

Hebbiehemookweer | 23-01-19 | 12:53

Die moderne methodes zijn juist heel goed. Klaver gebruikt ze ook.

0112358 | 23-01-19 | 12:52 | 1

Profiteer gewoon van de domheid van anderen en verdien veel geld met de beste banen in te nemen.

Pislinq | 23-01-19 | 13:06

Voorstel van Jesse Klaver?
Er wordt al jaren geklaagd dat er te weinig Beta's zijn voor de arbeidsmarkt en dan dit voorstel. India kom er maar in bij de ASML's van Nederland

Olleke | 23-01-19 | 12:51 | 2

Er wordt te slecht betaald, ook voor hogere functies. Waarom zou je een zware beta-studie doen als je meer kan verdienen met een eenvoudig management baantje?

Monkey Cabbage | 23-01-19 | 12:55

We zoeken er nog 5000 komende tijd, wereldwijd. Niemand te krijgen meer. Slecht betaald, is relatief. Mijn salaris daar omvat zes cijfers voor de komma en de eerste is bijna een 2.

Ronnie uit Helmond | 23-01-19 | 13:43

"Idiocracy is een komedie, geen handleiding !!!!!" (vrij naar de mensen die George Orwell wel begrepen hebben)

bakermat | 23-01-19 | 12:50 | 2

Oneliners zijn ook idioot.

gaffelbaard | 23-01-19 | 12:54

Veel !!! achter een spatie is altijd irritant dom.

Pislinq | 23-01-19 | 13:08

Toen Hitler Roemenie en Bulgarije had veroverd, liet hij de universiteiten sluiten met de woorden: "aangezien ze onze dienaren zullen worden, hoeven ze maar tot 100 te kunnen tellen". Bovendien zou er in toekomstige generaties dan niemand slim genoeg worden om een revolutie te ontketenen.

gekwetst | 23-01-19 | 12:50 | 2

Wo2 vergelijkingen geven blijk van een tekort aan woorden.
Saai. Afgezaagd. Verzin eens iets anders aub.

gaffelbaard | 23-01-19 | 12:58

@gaffelbaard, dat was geen verzinsel maar keihard beleid om bevolking dom te houden. Er zijn meer voorbeelden uit de geschiedenis, maar blijkbaar vind jij het prima dat die zich herhaalt.

gekwetst | 23-01-19 | 14:31

Anders kan de import geen basisschool diploma halen.........

Oepsie1234 | 23-01-19 | 12:50

God gloeiende.. Je zal maar 2 kids op school hebben zitten.. Op deze manier wordt er straks een hele generatie monddood gemaakt. De norm voor onderwijs wordt steeds en steeds lager...

"One basic technique is to keep them ignorant. Educated people are not as easy to manipulate. Abolishing public education or restricting access to education would be the direct approach. That would spill the beans.

-> The indirect approach is to control the education they receive."

ncoic.com/mind_control.htm

Mag dit aub intergraal op de frontpage zodat demense misschien beginnen te snappen wat de regels van het spelletje zijn en welke rol zij hierin spelen?

En ja aluhoedjes etc. etc. Vertel me maar dat dit niet klopt..

Koning één oog | 23-01-19 | 12:48 | 4

Dat is precies waarom het klimaatprobleem zo gemakkelijk verkocht kan worden. Het grootste deel (>80%) van de mensen heeft een alfa-brein en het ontbreekt hen aan de analytische vaardigheden om kritisch na te denken over bijv. publicaties van het IPCC. Deze cognitieve tekortkomingen gekoppeld aan een grote drang tot sociale conformatie (deug ik wel genoeg) maakt de alfa-mens als een schaap voor de klimaatwolven. Gestudeerde alfa´s zijn het ergst want hoewel hun studies louter bestaan uit het passief absorberen van andermans ideetjes (ideologieën) vinden ze zichzelf nu ook nog eens heel slim.

Joris Beltsin | 23-01-19 | 13:15

iets met spijker en kop

"Just as a truly educated person is difficult to control, so too is an economically independent person."

Reken de rest maar ui.. oh wacht

Koning één oog | 23-01-19 | 13:29

De regels van het spel zover ik het spel begrijp zijn:
Je moet de slachtoffers vooraf op de hoogte stellen van de snode plannen, dit mag in bedekte termen of gekscherend worden gedaan.
Zolang de slachtoffers maar een vorm van waarschuwing vooraf krijgen.
Zoniet, dan wordt het slachtoffer* niet als offer geaccepteerd en zijn de consequenties voor rekening van de bedenker/uitvoerder van de snode plannen.
(* persoon of heel volk) Maar dat kan ik makkelijk roepen als aluminist.

hallevvezool | 23-01-19 | 13:36
▼ 1 antwoord verborgen

Gek hè ,dat die Chinezen ons voorbijstreven.

pga | 23-01-19 | 12:47 | 1

Neejh dat ligt aan Trump

boerk | 23-01-19 | 12:54
-weggejorist-
klepperdeklepklep | 23-01-19 | 12:45

Niet zo somber. Er wordt gewoon een andere invulling voorgesteld.

Van hun site:
" In het voorstel van het ontwikkelteam blijven basisscholen breuken aanbieden. Het ontwikkelteam stelt echter voor om op de basisschool breuken meer gericht op begripsvorming en rekentaal aan te bieden, en het formeel rekenen (het rekenen met moeilijke breuken zonder context) door te schuiven naar het voortgezet onderwijs. Daardoor komt er onder andere meer ruimte voor redeneren over kansen in het basisonderwijs."

Die laatste zin kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, maar er wordt gewoon kansberekenen mee bedoeld.

Dat dit misschien mede ingegeven is door het lagere niveau van ontwikkeling op het moment dat kinderen op de basisschool komen, de beperkte mate waarin de thuissituatie bij veel kinderen nog helpt en dat leraren het zelf ook te moeilijk vinden, wordt niet opgeschreven.

Daar mogen wij dan onze aluhoedjes voor opzetten.

SamV | 23-01-19 | 12:44 | 3

Wat een onzin. Het systeem werkte prima, maar een werkgroepje verzint iets omdat ze anders geen bestaansrecht hebben.

Ton8695 | 23-01-19 | 12:50

"Daardoor komt er onder andere meer ruimte voor redeneren over kansen in het basisonderwijs."

Oftewel emotioneel aangestuurd gedrag ipv rationeel

leesvoer;http://ncoic.com/mind_control.htm
Alstu

Koning één oog | 23-01-19 | 12:51

Oja, context.. net waar een beta behoefte aan heeft bij onderzoek naar zaken waar nog geen context aan is gegeven...

boerk | 23-01-19 | 12:56

Heel begrijpelijk. Als politieke partij ben je er nou eenmaal niet bij gebaat dat burgers kunnen rekenen. Voor je het weet gaan ze je voorstellen narekenen en blijkt hoe onzinnig ze zijn. Hou jij ze arm, hou ik ze dom.

The2Amendment | 23-01-19 | 12:43

Als 12 jarige in de zesde klas van een provinciale lagere school (met den Bijbel) moesten wij zonder rekenmachine decimale staartdelingen uitrekenen.
En kregen wij van de hoofdonderwijzer een uitgebreide uitleg over de oorzaken van de Praagse Lente, het neerslaan daarvan door de Sowjet Unie, en vandaar uit over de hele Koude Oorlog, inclusief de Cuba crisis, de Hongaarse opstand van `56 en de Korea oorlog.
Op een manier die wij nog snapten ook!

Meester Algra.
Zie hem nog zo voor de klas staan.
Zwart driedelig pak, ronde bril met dikke glazen en een grijs Colijn kapsel.
Vakman eerste klas.
Aan hem en aan meester Van der Werf (5e klas) en meester Schottert (4e klas) te danken dat ik nu nog steeds vrijwel foutloos Nederlands kan schrijven.
Geen machientje nodig heb om te kunnen rekenen.
En fluitend door de HAVO heen kon fietsen.

Durf hier zonder meer te poneren dat de gemiddelde 16 jarige VWO-er van vandaag de dag nog heel veel moeite zou hebben met de stof die ik als 11/12 jarige op een provinciaal gereformeerd basisschooltje kreeg voorgeschoteld.

Ab Sconditus | 23-01-19 | 12:42 | 7

@gaffelbaard
Niet alles, maar het basisonderwijs wel.

Ab Sconditus | 23-01-19 | 13:46

Lastig hé gaffelbaard, iemand op zijn minst de twijfel van het gelijk gunnen!
Je zou het ook niet rechtsstreeks hoeven doen, er is best een tactvolle omweg als je het er niet mee eens bent. Waarom de babyboom er bij halen?

CalamityJane | 23-01-19 | 15:20

@gaffelbaard, De Praagse lente was in 1968, in de nacht van 20-21 augustus van dat jaar vielen de Russen en troepen van een aantal andere Warschau Pact landen Tsjechoslowakije binnen terwijl uit protest daartegen in Nederland om 1 uur 's middags twee minuten stilte (als op 4 mei) werd gehouden. Als je toen nog op de basisschool zat dan hoor je niet bij de Babyboom generatie.

Vuurspuger | 23-01-19 | 19:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Goedzo, de verdomming ook wel debilisering van de toekomst van Nederland. Dan nog verbaasd zijn zoniet "geschokt"wanneer andere landen met hun ontwikkeling in sneltrein vaart voorbij razen.

Goedzo | 23-01-19 | 12:41

Ik lach me een breuk om deze stommiteit.

matatwork | 23-01-19 | 12:41 | 1

Ja.. we moeten er maar om lachen, want het wordt deprimerend als je ziet dat de meeste Nederlanders gewoon wegkijken of klappen.

Ton8695 | 23-01-19 | 12:44

Aha.. het onderwijs wordt vast ingericht voor de geïmporteerde kansenparels die nog nooit van breuken hebben gehoord. Bijvangst is dat de Nederlandse kinderen lekker dom blijven, dat is makkelijker als je een dictatuur wil optuigen.

Ton8695 | 23-01-19 | 12:39 | 2

Menstruatieles voor moslima's is een uitstekend idee. Iedere keer dat ze ongesteld worden, krijgen ze een euro. Zo leren ze dat niet zwanger worden ook gratis geld oplevert.

gestoptmetroken | 23-01-19 | 12:43

Kindertoeslag levert meer op....

Julianalaan | 23-01-19 | 13:09

Ik kan mij best voorstellen dat onderwijzers niet kunnen uitleggen dat ons klimaatakkoord 1/20.000 van invloed is op de planeet. Laat dan die breuken maar snel zitten.

Leptob | 23-01-19 | 12:38 | 1

LOL...

Goedzo | 23-01-19 | 12:42

Eerst het volk dom maken, dan houden. Wel zo handig voor de heersende klasse die zelf ook steeds dommer wordt.

squadra | 23-01-19 | 12:37
-weggejorist-
eikenloof | 23-01-19 | 12:36 | 3

Verschrikkelijk dat ze het willen afschaffen. Breuken gebruik ik dagelijks in het leven. Laatst nog een folder binnen gekregen dat er maar liefst 16/44 korting was op een product en dat je dit mocht combineren met je klantenkaart waarmee je standaard 67/314 korting krijgt. Ik linea recta via de stelling van pythagoras naar de winkel natuurlijk!

Droefsnoet | 23-01-19 | 12:36

Eén of andere inclusiviteitsdoos stelde voor om het woord “het” te verbannen. Want daar hebben de bautenlandertjes zo’n moeite mee. Dus behalve de rekenen wordt ook de taal simpeler. Die meisje, dat hadden we al. Beetje bijbuigen nog, pareltjes. Vanaf nu sissen jullie “de meisje”.

Nivelleermarionet | 23-01-19 | 12:36 | 1

Het trieste is, die inclusiviteitsdoos was een moeder van een kind dat perfect nederlands spreekt. Maar die moeder dus niet en dat gaf haar een minderwaardigheidsgevoel.

Papa Jones | 23-01-19 | 12:43

Men neme een dobbelsteen. Hoe je zonder een goed besef van breuken kansberekening zou moeten begrijpen is mij onduidelijk. Bij zes vlakken is de kans op een bepaald vlak 1/6. Om over stochastische (on-) afhankelijkheid e.d. en samengestelde kansen nog maar te zijgen.

Overigens is het introduceren van statistiekonderwijs op de basisschool op zich een goed plan. Maar een leermethode die geschikt is voor jonge kinderen is mij niet bekend. Wellicht dat ze in Azië op dat punt veel verder zijn.

Hetkanverkeren | 23-01-19 | 12:36 | 1

Alleen al het verwerven van logisch inzicht, hoe wil je iemand opleiden tot ingenieur, programeur, chemicus of bioloog als hij /zij verdwaasd naar een taart diagram zitten te kijken en niet snappen wat 1/6 t.o.v 1/3 is ?

Lt-Kol Kilgore | 23-01-19 | 12:43

Menstruatieles?

Zwezerik | 23-01-19 | 12:36 | 1

Ik als jongetje zou ook naar buiten lopen. Stel voor dat je bij een praktijkles naar binnen loopt... Dat is een slagveld.

Zwezerik | 23-01-19 | 12:40

Enig idee waarom rekenen wordt afgeschaft?
Ik wel.
1) als iedereen niet kan rekenen dan is het klimafaat makkelijker te handhaven terwijl op 1 a4'tje kan worden aangetoond met de CBS cijfers bijdehand dat het klimafaat e 25 miljard per jaar kost. Wat door het volk niet meer is uit te rekenen, wat niet deert.
2) Als iedereen niet meer kan rekenen, weet men niet wat de waarde is van het geld. Men kan er vanuit gaan dat iedereen een flinke gat in de hand krijgt met als gevolg dat iedereen nog meer zich in de schulden zal gaan steken. Dan staan de onderklasse en de middenklasse nog meer onder curatele van de banken en dus de elite = bovenklasse. De neoliberalen kunnen dan zorgen voor nog erbarmelijker arbeidsomstandigheden.

De puzzelstukjes vallen steeds meer in elkaar.

ProAsfalt | 23-01-19 | 12:36

De tijd die nu aan breuken besteed word komt dan vrij om nog meer EU-propaganda in die kinderkopjes te stampen.
En dat is veel belangrijker in de ogen van de overheid.

2voor12 | 23-01-19 | 12:36

mensen dom houden doet de kerk niet meer dan maar zo?

Generatie_1984 | 23-01-19 | 12:34

Dit land gaat kapot aan een teveel aan beleidsambtenaren. Ze zijn duur en als ze ook nog eens aan het werk gaan, dan kost dat de maatschappij kapitalen.

van heinde en verre | 23-01-19 | 12:34

Heb je ook niet nodig voor die feminiene fopstudies.

azijnseikerT | 23-01-19 | 12:34

Ik vind delen sowieso extreem links, optellen, aftrekken en vermenigvuldigen is veel belangrijker.

Eierbal-is-fijn | 23-01-19 | 12:33

Leerlingen die enkel boeken uit hun kop stampen zonder enig eigen logica.
Leerkrachten die slecht zijn in Rekenen en Wiskunde dus dan maken we het toch gewoon simpeler.

Weet je wat pas slim is maak van 5 dagen in de week naar school eens 4. Minder bij elke leerkracht 20% van zijn salaris zo los je een te kort op. Dat het onderwijs dan slechter wordt tja dat is het volgende probleem toch zo ver hoeven we niet te kijken naar de gevolgen.

Assembled in NL | 23-01-19 | 12:33

Ik moet zeggen, de regering draagt ook aktief uit dat rekenen helemaal niet meer belangrijk is. Hoe verkoop je lucht? Niet met cijfers.

Papa Jones | 23-01-19 | 12:33

ik heb geld dus ik zorg dat mijn kinderen dit dan al wel geleerd hebben. Zo'n onderbetaalde leraar of lerares wil vast wel een paar uur per week bij ons thuis wat bijles geven.

Mesmer | 23-01-19 | 12:32 | 6

@muuke: desnoods dat. Mijn moeder heeft mij vroeger ook staartdelingen geleerd toen het onderwijs ineens vernieuwd moest worden en een normale eenvoudige staartdeling ineens niet meer voldeed.

Mesmer | 23-01-19 | 12:47

Ik heb mijn dochter in haar jonge leven drie keer breuken uit moeten leggen. Één keer op de basisschool,één keer op de middelbare school en 1 x op de pabo. En nog twijfel ik of ze het snapt.

swassannuf | 23-01-19 | 12:47

Precies Mesmer, eenvoudig op te lossen.

Muuke | 23-01-19 | 13:02
▼ 3 antwoorden verborgen

@ProAsfalt | 23-01-19 | 12:40
Dit gaat over de school voordat mensen beginnen met werken en ook over het socialistische tuig dat intellectuele nivellering bewerkstelligd en er actief voor zorgt dat de meest talentvolle kinderen alsnog het skillsniveau krijgen van de minst intelligenten teneinde het waandenkbeeld "alle mensen zijn gelijk"te bereiken.

Elke werkgever wil slimme mensen die meedenken in termen van de business.

Dus dit is een non-argument van je.

Beefbus | 23-01-19 | 12:52

@Beefbus | 23-01-19 | 12:52
De meeste werkgevers willen alleen maar mensen die ja en amen zeggen, hard werken en het liefst gratis. Dus het meedenken en noem maar op is iets dat niet op prijs wordt gesteld en al helemaal niet past in bureaucratische bedrijven.
Dat is allemaal het gevolg van het neoliberalisme groot, groter, grootst. De efficiëntie, zoals het in de sociologie wordt genoemd: de McDonaldisering van de samenleving.

ProAsfalt | 23-01-19 | 13:11

@Proasfalt:

U heeft het wereldbeeld van iemand die niet helemaal mee kon komen in het bedrijfsleven, en nu thuis zit met een uitkering....

libertat | 23-01-19 | 15:16
▼ 1 antwoord verborgen

Onderwijs wordt voorbereid op de komst van de nieuwe mensen die ons land gaan overspoelen de komende jaren. Om ze toch een gevoel van success te gaan geven zal het niveau worden verlaagd of de tijd dat je over een opleiding mag doen verlengd. Dat proces is al een tijdje gaande.

ZwarteRiek | 23-01-19 | 12:31 | 1

Ze willen meer meer meer Jesse Klavertjes

Papa Jones | 23-01-19 | 12:36

De vmboïsering van het basisonderwijs. Meest schrijnende is natuurlijk de imbeciele PR om zulke voorstellen heen. Waarom eerst toetsen op draagvlak bij experts als je je als commissie ook gewoon meteen publiekelijk voor Lul kan zetten? Persberichtje eruit en laat maar komen, die clickbait media. Leve Nederland!

de Voorzittert | 23-01-19 | 12:31

Half schaap maal driekwart kameel IS ook veel te moeilijk ...

Er moeten zoveel mogelijk kinderen met een diploma van school komen. Dat straalt goed af de betreffende school, en het betreffende ministerie, en op het niveau van Nederland in de wereld. Dat ze niet kunnen spellen of rekenen maakt geen reet uit.

Jahowiseffe | 23-01-19 | 12:31 | 2

Bij het bouwen van bomgordels is het respecteren van de juiste hoeveelheid nochtans heel belangrijk.

Lt-Kol Kilgore | 23-01-19 | 12:36

@Lt-Kol Kilgore | 23-01-19 | 12:36
Dat klopt, basiskennis scheikunde maar dat is ondertussen ook al afgeschaft gelet op het feit dat iedereen het klimafaat steunt.

ProAsfalt | 23-01-19 | 12:41

Iemand vet hard aan het klagen dat hij de helft meer belasting moest betalen maar dat is vet dom want de helft is minder. Toch?

Van Urk | 23-01-19 | 12:30 | 1

Scherp

JanvandeBiertent | 23-01-19 | 12:32

De afbraak van het onderwijs en de kleuring er van, laat het resultaat, in de praktijk, op rampzalige wijze zien. Schijnbaar nog niet genoeg, gezien het dit voorstel!

vluchtelingallergie | 23-01-19 | 12:30
-weggejorist-
JanvandeBiertent | 23-01-19 | 12:30

Zelf meegemaakt mbo niveau 3 wiskunde dat hetzelfde is als op de basisschool werd aangeleerd, wel examen plicht maar het cijfer is niet relevant omdat het niet meeteld voor de eindbeoordeling. Oftewel aanwezig zijn niks invullen, inleveren een 1 halen als cijfee en alsnog geslaagd.

CleanUpTime | 23-01-19 | 12:29

Leren programmeren zou nuttiger zijn ipv ze leren domweg icoontjes in te drukken.

Johan_Voorhaar | 23-01-19 | 12:29

Vroeger geleerd dat als je je net zo lang aftrekt tot je een breuk hebt, je het toppunt van wiskunde hebt bereikt.

Fuckinghell | 23-01-19 | 12:28 | 2

Toch knap, zonder botweefsel in je staafdiagram.

JackStick | 23-01-19 | 12:32

Liesbreuken zijn ook niet prettig.

Leffe Blonde | 23-01-19 | 21:43

Als je huidige maatschappij zo ziet, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de jeugd steeds dommer wordt.
Het is allemaal buitenkant, maar weinig binnenkant.

Uranus1767 | 23-01-19 | 12:28

Ik vond staartdelingen altijd zielig.

Kudtkip | 23-01-19 | 12:27 | 2
-weggejorist-
HogeNood | 23-01-19 | 12:36

Is dan ook verboden nu

Ben Hetzat | 23-01-19 | 16:02

The world is dumbing down... fast. Domme ego's zijn makkelijker te sturen/controleren. De elite stelt haar macht veilig door iedereen dom te houden.

Ton8695 | 23-01-19 | 12:27

Potje breuken dan maar

deministerpresident | 23-01-19 | 12:26

Gewoon weer met de aanwijsstok rijtjes uit je kop leren: hoe wil er ooit nog een kind rekenen leren zonder te weten hoe je een cijfer kunt delen? Meeste immigranten kunnen ook alleen maar vermenigvuldigen... De minister van Onderwijs moet of naar huis of terug naar school.

Eendragtmaaktmagt | 23-01-19 | 12:26

De wijvenkrant AD (sorry mevrouw Swas) kan ook niet rekenen.Daar denken ze als je de BTW met 3% verhoogt dat je dan van 31,50 op 33,50 pm moet uitkomen.

swassannuf | 23-01-19 | 12:26

Voordeel is wel dat je hond nu ook de basisschool moet kunnen halen..

Vod Kanockers | 23-01-19 | 12:24

Beweert Rutte echt dat het onderwijs nog nóóit zó goed is geweest als nu?

Muuke | 23-01-19 | 12:23 | 4

Haha ja

Jahowiseffe | 23-01-19 | 12:29

Nu zitten er nog breuken in het curriculum...

JTKDM | 23-01-19 | 12:30

Lhr, volgens mij is hij nooit begonnen.

Muuke | 23-01-19 | 12:33
▼ 1 antwoord verborgen

In het kader van 0.0000-en-een-beetje temperatuursverandering lijkt het de politiek verstandig om het getallenbegrip te verminderen.

Van Urk | 23-01-19 | 12:23

Ja als zelf door inteelt verweekte hersens ook vlot een 1/2 moeten kunnnen halen kan je alleen maar bijstellen naar onder toe.

Lt-Kol Kilgore | 23-01-19 | 12:21

Dit is regeringsbeleid hoor, want als straks niemand meer weet wat de 'helft' is kunnen ze gewoon de helft van je salaris extra inhouden. Wat niet weet wat niet deert.

pa_niek | 23-01-19 | 12:21

Aan de andere kant, men "wil in een te herzien curriculum meer aandacht besteden aan rekenen met kansen." Dat mag ook wel even genoemd worden, want dat daar meer aandacht aan besteed moet worden, liefst al op de basisschool, is volgens mij helemaal geen gek idee.

JTKDM | 23-01-19 | 12:21 | 3

Speciaal voor de kansenparels?
- Wat is de kans dat jij met justitie in aanraking komt?
- 100% Broer! Wolla!

Dick Luyenlomp | 23-01-19 | 12:23

Zoals bijvoorbeeld de kans op goed betaald werk zoals loodgieter of andere technische beroepen waar een chronisch tekort aan dreigt te komen. Of de kans dat jij maar 1 van de honderdduizenden zal zijn die het tot succesvol DJ zal schoppen. De kans op een baan met je Mediastudies of evenementen organisatie op zak. Die kansberekening?

JanvandeBiertent | 23-01-19 | 12:27

Rekenen met kansen is al vrij snel complex, waarbij een solide basis in ABSTRACT rekenen helpt.

Bovendien: Wat is de kans dat je met 2 dobbelstenen 2 zessen gooit?
1/6 x 1/6. Oooooooops.

Muxje | 23-01-19 | 12:37

"Zo houden de kinderen meer tijd over om..."
Goed argument om eigenlijk alles wat een beetje moeilijk is af te schaffen. Dan leren kinderen tenminste dat alles wat moeilijk is niet hoeft. En krijgen ze een mooi diploma omdat ze er waren. En als basisscholen dit doen, zullen middelbare scholen snel volgen. Tenzij pappie en mammie fors bijbetalen voor bijlessen natuurlijk zodat hun kinderen al voor hun 15de leren omgaan met een burn-out, stress en depressies. En op school vervolgens les geven in "time-management", terwijl algemeen bekend is dat kinderen niet kunnen plannen en ook nooit zullen leren zolang hun hersenen nog niet zover zijn.

vrijstijler | 23-01-19 | 12:21 | 1

Dat zit er volgens mij gewoon achter ja, voor """bepaalde""" kinderen is rekenen en wiskunde te moeilijk, en dus wordt het onderwijs gemakkelijker voor ze gemaakt, in plaats van gewoon accepteren dat het te moeilijk is, en ze er dus òf meer tijd in moeten steken, òf gewoon iets anders moeten kiezen. Maar nee hoor, voor extra deugpunten past de rest zich wel weer aan, en het niveau wordt voor iedereen verlaagd.

JackStick | 23-01-19 | 12:31

Ondertussen worden de kinderen in Azië vanaf hun derde levensjaar al snoeihard gedrild in taal en wiskunde. Gut, zo gek dat die landen blijven groeien en steeds sterker worden op het gebied van techniek, wetenschap en productie.

TeeJee | 23-01-19 | 12:20 | 2

Europa is het nieuwe China. China is de nieuwe wereldleider aan het worden. Maak u in Europa maar vast klaar voor een paar honderd jaar slavenarbeid.

Ton8695 | 23-01-19 | 12:29

Eureka! Dat is het. We moeten zonder morren en tegenstand die arbeid gaan verrichten. We zijn op koers!

CalamityJane | 23-01-19 | 15:26

Aha dus het volk dat enkel een boek uit hun kop kan stampen en niet logisch kan nadenken moet weer geholpen worden.

Je zou maar een dyslect zijn en een wiskunde examen moeten maken. Tegenwoordig krijg je 2 a4-tjes in verhaal vorm. Heeft niks met Wiskunde te maken maar ey! de achterlijke in dit land krijgen zo wel een kans.

De echte slimmeriken (einsteins van de 21e eeuw) laten we zo lekker verzuipen en vooral geen kans geven.

Assembled in NL | 23-01-19 | 12:20 | 4

De EU wil helemaal geen Einsteins. De EU wil domme lemmingen die voor niks werken. Kijk maar naar de agenda die Den Haag uitvoert in opdracht van de EU en de multinationals.

Ton8695 | 23-01-19 | 12:32

Het was vroeg ook al zo dat onderwijs keer naar de middenmoot, de achterblijvers krijgen nu meer aandacht maar de knappe koppen mogen het nog steeds zelf uitzoek. Ik kwam in 1993 van de basisschool zonder te snappen dat een breuk en een kommagetal hetzelfde zijn. Elk jaar gezeik over net niet blijven zitten en een leraar die niet vaak genoeg konden zeggen dat je niks gaat bereiken. Toch 548 uit 550 gescoord op de Cito toets die blijkbaar werd opgesteld door iemand die wel snapte hoe onderwijs werkt.

niet-creatief | 23-01-19 | 12:34

Een breuk en een komma getal zijn ook niet altijd hetzelfde.

Eierbal-is-fijn | 23-01-19 | 12:42
▼ 1 antwoord verborgen

Fuck, dat wil ik ook. Werken in zo'n 'ontwikkelteam'. Wat schuift dat? Moet je er wat voor kunnen?

DebraCadabra | 23-01-19 | 12:19 | 1

Hoe minder je kunt des te beter.

Ajeto | 23-01-19 | 12:27

Ik zie het nu al met mijn gasten van de generatie van mijn kinderen, Zelfs voor zeer eenvoudige hoofdrekensommetjes wordt de calculator op de telefoon geraadpleegd en kijken ze je verbaasd aan als je eerder het antwoord geeft wat overeenkomt met hun schermpje. Achterlijkheid is niet altijd aangeboren, het wordt ook “aangeleerd”.
Zo’n twintig jaar geleden werdt mijn eigen kroost al raar aangekeken door hun juffen en meesters als zij hun rekenhuiswerk hadden gemaakt via de methoden die ik nog wel kon begrijpen. Staartdelingen enz.

JanvandeBiertent | 23-01-19 | 12:18 | 2

En hoofdrekenen kunnen ze helemaal niet.

roodborstje1 | 23-01-19 | 12:31

"Werdt" is dan wel weer jammer.

goktrommelisttot | 24-01-19 | 01:08

Aanpassen aan de kleinste gemene deler, oftewel de geïmporteerde ellende.

echt_links | 23-01-19 | 12:18 | 1

'Grootste gemene deler' of 'Kleinste gemene veelvoud'. Wat bedoelt u nu?

pa_niek | 23-01-19 | 12:29

Discussie van eind jaren 60 is nog altijd springlevend. Wanneer gaan die babyboomers nu eens definitief dood.

Langshetrandje | 23-01-19 | 12:17 | 3

heb geduld. Alleen is de gemiddelde leeftijd intussen met 1/3 gestegen.

Lt-Kol Kilgore | 23-01-19 | 12:27

Rustig rustig randje! Alles op zijn tijd.
Er wordt daarna voor jouw generatie een naam bedacht en dan zijn jullie de sjaak, de pineut de risee tot je negentigste zo o.g. Echt, geloof me.

CalamityJane | 23-01-19 | 15:30

Zou meer helpen als jankende millennials collectief uitchecken

Ben Hetzat | 23-01-19 | 15:57

En er is natuurlijk weer wat tijd over om de iftar bij te wonen.

Snap je!? | 23-01-19 | 12:17

We mogen natuurlijk niet kunnen uitrekenen dat winkels hun consumentenprijzen met 9% hebben verhoogd in plaats van met 3%.
Maar mijn rekensom op de Twitter van Lidl heeft wel geholpen. Een heel tijgerbruin kost nu € 0,99 inclusief BTW in plaats van € 1,09.
Dat is zelfs een cent goedkoper dan voor de BTW-verhoging.

Bijtendehond | 23-01-19 | 12:16 | 2

Even met breuken rekenen, dan zie je dat de verhoging geen 3% zou moeten zijn maar (1,09/1,06)-1, dus 2,8 %.

H. Drievuldigheid | 23-01-19 | 12:27

2,8 is de verhoging van de prijs. De btw is gewoon met 3% omhoog gegaan

Ben Hetzat | 23-01-19 | 15:54

Breuken zijn juist zo belangrijk voor de jeugd van tegenwoordig, je moet toch weten wat een 1/4 gram coke is en een 1/2 pil?

Mr_Natural | 23-01-19 | 12:16

Ja, stel je voor dat je op school wat leert. Dat moeten we niet willen met z'n allen.

staat het bier koud? | 23-01-19 | 12:15

welke totale randdebiel heeft dit bedacht?? Complete mafketels zijn het.

langzullenweleven | 23-01-19 | 12:15

Rekenen = racisme

burgertime | 23-01-19 | 12:15 | 1

Maar dat is de Nederlandse taal ook.
Lessen beroven van oude omaatjes en kopschoppen dan maar? Dan kan de berberse jeugd ook lekker meedoen.
En kan tegen hun ouders -zo het ze al iets interesseert- verteld worden dat hun kroost het uitstekend doet en een glasrijke toekomst tegemoet gaat.

Dick Luyenlomp | 23-01-19 | 12:17

Heel vervelend dat kinderen zouden leren wat 'halve waarheden' betekent.

Kromme Tenen | 23-01-19 | 12:14


Race to the bottom, ook op dit vlak. Iedereen dom en arm, zodat het nog makkelijker wordt om het volk eronder te houden.
Waanzin.

Dick Luyenlomp | 23-01-19 | 12:13

Menstruatieles! Je méént het niet! Ik liet gewoon m'n onderbroek aan m'n moeder zien en die zei, 'ja, tis zover,' en dat was dat. Precies zoals het bij haar destijds ging. Generaties goed gegaan.

kapoerewiet | 23-01-19 | 12:13 | 1

Precies.

Muuke | 23-01-19 | 12:20

Laat me raden ... Bepaalde geïmporteerde bevolkingsgroepen snappen breuken niet en dus zijn breuken racistisch, dus moeten ze verdwijnen ... zoiets?

James Lastig | 23-01-19 | 12:12 | 5

@demaup | 23-01-19 | 12:20
Dat krijg je met (import) ghetto-kinderen. Die hebben thuis achterstand, waardoor de maatschappij mag lappen voor het bijspijkeren.
In de hoop dat het nog wat wordt.

TeeJee | 23-01-19 | 12:23

@TeeJee | 23-01-19 | 12:23
*IJdele hoop, vrees ik!

demaup | 23-01-19 | 12:26

Downgrading,

Moet wel als je 600 jaar terug in de tijd,voor je import bevolking.

De Profundus | 23-01-19 | 12:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Slim van de overheid, domme burgers betalen graag meer belasting.

SanderEvers | 23-01-19 | 12:12

Lol @ vier kwart.
I see what you did there ;-)

Bijtendehond | 23-01-19 | 12:12 | 1

Goed grapje van GS.

Muuke | 23-01-19 | 12:40

Postmodernistische neuzelarij.
Breuken zijn ‘te mannelijk’. Wedden?

postmodernismisdead | 23-01-19 | 12:11 | 4

Ik dacht hetzelfde, want ik proef een maakbaarheidsbeginseltje in dat hele voorstel die gaat van: "hoe kunnen we jongens en mannen nog effectiever buiten spel zetten?"

sarcastro | 23-01-19 | 13:54

Aftrekken "op een volstrekt onbegrijpelijke manier" ook. Maar als het onbegrijpelijk moet grijpen we wel naar de vertrouwde ouderwetse methode. Zo zijn mannen.

Synecdoche | 23-01-19 | 13:55

Alleen de zakbreuk toch?

Ben Hetzat | 23-01-19 | 15:45
▼ 1 antwoord verborgen

Goed plan, laat de kindertjes lekker vechten en kopschoppen, dan komen de breuken vanzelf.

Pimol | 23-01-19 | 12:10 | 2

Wahaha

kapoerewiet | 23-01-19 | 12:15

Scherp.

Muuke | 23-01-19 | 12:21

Scholen sluiten, leraren staken, verschraling van het onderwijs maar het gaat goed met ons onderwijssysteem.. Zo slecht als onder D66 is het nog nooit geweest.

BozePaarseMan | 23-01-19 | 12:10 | 1

Sterk.

Leffe Blonde | 23-01-19 | 21:35

Het basisonderwijs is al decennia lang uitgehold omdat het vooral gezellig moet zijn en er teveel vrouwen in werken. Nou dit weer.
Stampen moeten jullie! net zolang totdat alle tafels en breuken nooit meer uit je systeem gaan.

WillemWordtWakker | 23-01-19 | 12:09 | 1

Het is allemaal zeer links dus soft.. hier gaan we op langere termijn last van krijgen.

BozePaarseMan | 23-01-19 | 12:11

domste plan ooit

rifraf | 23-01-19 | 12:08

Het rekenonderwijs wordt door deze debilisering steeds "taliger". Dat heeft tot gevolg dat dyslecten die vroegah in ieder geval bij het rekenen nog goed konden presteren nu daar ook hopeloos achterop raken.
Stop met het naar beneden bijstellen van het onderwijs om de Berberinos maar binnenboord te houden.

JanVergoor | 23-01-19 | 12:08 | 11

O Bakkeleures
Wat een leuke maar tegelijk schrijnende bijdrage!
Top!

CalamityJane | 23-01-19 | 15:38

Synecdoche | 23-01-19 | 14:01
Joden zijn toch ook geen Arabieren?

sarcastro | 23-01-19 | 17:09

@Sarcastro
Nope. Zomin als Perzen Arabieren zijn. Zo min als Kopten Arabieren zijn.

toetssteen | 23-01-19 | 22:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Breuken maken in cursief handschrift
#yolo

Nacho_Vidal | 23-01-19 | 12:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken