Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE Brexit Brokken. Mayxit-debat + stemming

Een dag geen cruciale stemming is een dag niet geBrexit

Na de his-to-ri-sche nederlaag van gisteren glijdt de olifant op de zeephelling des Brexits vandaag vrolijk verder. Voor het overzicht: vandaag wordt er weer eens over de positie van Theresa May gestemd. Dat heeft het Britse volk al eens gedaan (niet echt enthousiast), dat heeft de Conservatieve Partij al eens gedaan (ze mocht blijven) en nu mag het Lagerhuis het zelf doen. Jeremy Corbyn (het bloedrode horror-eindvakje van alle Brexit-pijltjes-schema's) dient een motie van wantrouwen in, al krijgt hij daar naar verwachting geen meerderheid voor. Ondertussen dringt de tijd, want op 29 maart moeten de Britten van Gekke Guy opgerot zijn naar hun eigen eiland. Stemming wordt verwacht rond een uurtje of acht Nederlandse tijd. Maar nu eerst Prime Minister's Questions en daarna debat over Corbyns motie. Order! Order!

UPDATE: May mag blijven, motie verworpen. 306 voor motie van wantrouwen, 325 tegen.

Hier nog even een lekker roostje

Social

Mayhem

Social

Reaguursels

Inloggen

Het is voor de Brit te hopen dat de Europese 'Inquisitie' niet zal zegevieren in plaats van de Brexit, aldus democratisch beslist, maar nog steeds niet uitgevoerd, ondanks veelvuldige misleiding door de politici die alleen maar baat hebben bij een extra bureaucratisch monster als de EU in zijn huidige vorm. Hadden we in Nederland maar een democratie. Come on Brexit, een goed voorbeeld doet goed volgen.

SlimmeBelg | 17-01-19 | 08:29
-weggejorist-
Keira_Berrick | 17-01-19 | 08:29

Wanneer Europa zegt niet open te staan voor onderhandelingen, hoe kan May dan nog tot een deal komen. Harde Brexit komt steeds dichterbij?

Jan, Leiden | 17-01-19 | 00:30

Naar verhouding was Nederland tussen 2000 en 2015 gemiddeld de grootste nettobetaler van alle EU-lidstaten. Gemiddeld droeg Nederland netto ruim 0,4 procent van het bruto nationaal inkomen (bni) af. Dat meldt CBS in een onderzoek naar de EU-afdrachten tussen 2000 en 2015.
Nederland in 2015 ongeveer 3,5 miljard euro meer uit dan het ontving, oftewel 210 euro per inwoner.
En al die zeikzwetsers hier maar melden dat Nederland een voordeel heeft aan de E.U.
hoe komen ze daarbij ???? we gaan nog meer betalen !

liegende lippen | 16-01-19 | 22:51 | 1

Daar hebben wij ons ook altijd over verbaasd.

Muuke | 16-01-19 | 23:33

Ik vertrouw die May niet, mag dat?

Muuke | 16-01-19 | 22:19

Wat een heerlijk theater. Voorzitter: "Normally you behave with dignity. Get a grip man."

Kostelijk.

algoritmos | 16-01-19 | 20:25 | 1

De hardst schreeuwende aap zit van voor, het taalgebruik is daarentegen van een zeldzame schoonheid. Lijkt me een toffe peer ook, kan je wel een pint mee gaan drinken denk ik.

elfenstein | 16-01-19 | 20:49

Waarom niet eerst het volk goed informeren over evt. gevolgen van een Brexit, nog beter over toetreding, en pas daarna een referendum i.p.v. andersom?

Baron Clappique | 16-01-19 | 20:13 | 2

Zoals hier dat referendum Maastricht? Er wordt gewoon niet naar de burgers geluisterd.

Muuke | 16-01-19 | 23:36

Dat is voldoende gedaan. Het is een heel simpel principe. Ja of Nee. Meer niet. Als je dan op die ene dag te lui bent om een kruisje te zetten, dan heb je naderhand gewoon pech. Wees blij, dat er tenminste nog een land een referendum serieus neemt. Moet je bij onze staatslieden eens om komen.

lokoolokie | 16-01-19 | 23:51

Ik snap er helemaal niets meer van: zachte brexit, harde brexit, nieuw referendum.... pfffff. Ik dacht dat het volk gewoon uit de EU wilde: keiharde brexit dus, zonder gelul en afspraakjes. Althans, dat is wat ik er destijds van begreep.

Maarre, al eerder gezegd: in die Engelse kamer daar, geen mobieltje te zien he!

TonyMontana010 | 16-01-19 | 20:09 | 1

May heeft met Rutte gesproken, vandaar.

Baron Clappique | 16-01-19 | 20:13

Engels parlement = een Freggelgrot

ewout56593235 | 16-01-19 | 19:53

Post van 13.00 uur... Leest nog iemand dit?

Voor May is het volgende handig om te doen: vóór de stemming van vanavond 20 uur geeft ze aan dat als de meerderheid van het Lagerhuis haar het vertrouwen geeft, zij aanblijft maar dat zij dan wel haar Brexitplannen (die gisteren werden weggestemd) uitvoert. Dan kan ze verder. Mee eens?

Rest In Privacy | 16-01-19 | 18:40 | 5

Elfenstein,

En dat zegt iemand die lekker in Nederland blijft. Als je een beetje ballen hebt ga je verhuizen naar de UK. Kun je zelf meemaken hoe Fin een Brexit is.

jezusisonzin | 16-01-19 | 19:23

Ik blijf wel in Nederland en hoop nog mee te maken dat de Nexit een feit is. Ga ik het zelf helemaal aan me eigenste lijf ondervinden, heerlijk lijkt me dat, kom maar door.

elfenstein | 16-01-19 | 20:47

Ik doe mee, elfenstein.

Muuke | 16-01-19 | 22:17
▼ 2 antwoorden verborgen

De brexit kan alleen maar voor meer armoe en verdeeldheid zorgen. Alleen tokkies stemmen leave.

Stichting_NoFap | 16-01-19 | 18:08 | 2

Nee, de EU, da's een supertoffe club, gaat heel goed ook over de hele linie. De betere vraag zou zijn geweest:
Stel dat je nu toe kan treden tot de EU als GB zijnde, zou je dat dan willen? Vraag dat maar eens aan de engelsen, ik weet het antwoord wel.

elfenstein | 16-01-19 | 19:05

elfenstein | 16-01-19 | 19:05
Stichting_NoFap heeft wel gelijk.
Je kunt wel lukraak Brexit gaan stemmen en keihard Boe tegen de EU roepen, maar nu beseffen de Britse politici pas welke gevolgen het allemaal heeft.
Neem nou alleen al het struikelblok mbt de kwestie Noord-Ierland, en de grens met de Republiek Ierland.
En dat is iets waar de Brexit-stemmers waarschijnlijk onvoldoende aan gedacht hebben.
Brexit is op zich geen probleem. Zo gepiept.
Maar als je daarna allerlei privileges waar je aan gewend bent geraakt wil behouden, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Net zoiets als je in een opwelling je arbeidscontract hebt opgezegd, en er daarna achterkomt dat je "je" lease-auto moet inleveren.
En dan bij je ex-werkgever een regeling probeert te treffen om de auto te behouden.
Vandaar dat het in het VK zo'n gedoe is met de Brexit-onderhandelingen.
Ze zien nu pas welke enorme kinderschaar ze met het badwater hebben weggegooid.

TB2318 | 17-01-19 | 19:38

Ik ben het zat om steeds in het nieuws te horen "premier may" dat kan korter: preMay
Of anders: Theresa preMay.

Middensteun | 16-01-19 | 17:38

#MAYTOO

We May deal with it.

TP 1984 | 16-01-19 | 17:14

Jonathan Pie: the Tories fucked up.
youtu.be/ae5t1CZFCU8
Is wel zo.

Stormageddon | 16-01-19 | 16:29 | 3

And Corbyn ready to make things worse. Mayem like it's 1099.

Shareholder II | 16-01-19 | 16:46

Corbyn is een smerige raddraaier die achter de rug van May om met Jüncker collaboreerd!

Harrie7949 | 16-01-19 | 17:25

May en haar Tories hebben 2 jaar de tijd gehad om het regelen, en onderling de rijen gesloten te houden. Dan kun je Corbyn gewoon negeren.
Als je nu verkiezingen gaat houden, dan gaat die neomarxistische antisemiet winnen. Dus dat gaan ze niet doen. May moet door, of iemand anders van de Conservatieven moet het willen doen, maar niemand wil dat, met een partij die hopeloos verdeeld is. Geen eer aan te behalen. Dus tja... de oplossing ligt in de Conservatieve partij, welke oplossing dat ook is.

Stormageddon | 16-01-19 | 17:41

Dit is toch mooi om te zien.
Na twee en half jaar zijn die eikels nog net zo ver als na dat stupide referendum.
En de EU maar de schuld geven, hahaha.
De EU doet niks anders dan wat het hoort te doen: De belangen van de 27 lidstaten verdedigen en paal en perk stellen aan de onredelijke cherry-picking eisen van de Britten en dat doen ze goed.
Laat een harde Brexit een keiharde les zijn voor al die Nexitters.

Beste_Landgenoten | 16-01-19 | 16:21 | 6

Jij snapt het.

Stichting_NoFap | 16-01-19 | 18:08

Beste landgenoten,

Je hebt volledig gelijk. Gezien het onderhandelingsresultaat heeft de UK de EU harder nodig dan andersom. Want met met het verdrag hadden de tegenstanders wel een punt. Het is een verdrag van niets voor de UK.

jezusisonzin | 16-01-19 | 19:31

Ik ben tegen de EU. Ik heb liever naties en culturen en bonte verschillen. Eurofielen vind ik nare grijze perverse honden. Puppets voor zieke miljardairs. Amerika 2.0 nee dank u. Laat het imploderen. Sneu he van mij? Ja ja. Dat mag (nog).

Shareholder II | 17-01-19 | 00:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Lieber ein schrecken mit ende als ein schrecken ohne ende. De Britten kunnen het beste kiezen voor een harde brexit, het doet even verschrikkelijk pijn maar er is in ieder geval weer toekomstperspectief.. Daarbij zal de EU, gedreven door lijfsbehoud, ook in de toekomst geen concessies willen doen. En al die dramatische verhalen dat het een grote chaos wordt neem ik ook met een korrel zout, onder druk wordt alles vloeibaar en worden allerlei creatieve oplossingen bedacht.

therealbraindump | 16-01-19 | 16:19 | 4

Inderdaad.
Zie IJsland, die hebben hun banken niet gered met bijdrukken en zijn heel snel weer op de been.
Moesten door de zure appel heenbijten, maar dat heeft ze meer gebracht dan blijven modderen

Bon-sens | 16-01-19 | 18:21

Ay!

elfenstein | 16-01-19 | 19:06

Precies. In IJsland hebben ze voor de mensen en hun koopkracht gezorgd, en die hebben op hun beurt daardoor de banken weer geholpen. Ontzettend goede strategie.

Muuke | 16-01-19 | 19:27
▼ 1 antwoord verborgen

Farrage is een lul. Eloquent, maar hij zou wonderzemen moeten gaan verkopen op de markt. Het is hij die de UK in de chaos gestort heeft en meteen wegliep toen hij de gevolgen overzag van wat hij opgeroepen heeft. En nu weer. Geen enkele verantwoording nemen, maar wel langs de lijn lopen roepen. Het soort lullen dat je elke week langs de lijn bij voetbalwedstrijden ziet staan.

Bigi Bana Boy | 16-01-19 | 16:14 | 3

Gelul van een dronken aardbei. Voor wat hij gedaan heeft, de burgers weer op één gezet, zou in elke plaats in de EU een plein naar hem vernoemd moeten worden. Met zijn standbeeld erop.

Lt. Hubert | 16-01-19 | 16:21

Lt. Hubert | 16-01-19 | 16:21 |
Farage heeft ze genaaid, die burgers. Door de valse voorstelling dat de NHS direct de bonus van de EU bijdrage zou krijgen. Wat uiteraard een smerige leugen was en hij wist het.

Beste_Landgenoten | 16-01-19 | 16:24

En de rest is nóg erger. Angst regeert Engeland.

Shareholder II | 16-01-19 | 16:28

Verliefde tieners gaan uit elkaar, zonder deal. Joint-ventures gaan uit elkaar en de beide bedrijven bestaan nog, kereltje en '66 zijn gescheiden en beide leven nog, Farage en het VK-parlement zijn beide nog alive-and-kicking.

Waarom zou de wereld vergaan als er geen deal komt? Stop gewoon met die onzin, stap er uit, EU speel met je veigen vriendjes en klaar.

Cen Bramer | 16-01-19 | 15:16 | 1

Precies, en onzekerheid is wat het land kapot maakt nu.

Muuke | 16-01-19 | 16:51

I predict: maybe another referendum, but certainly: no Brexit!
Want: meerderheid van de bevolking en bedrijven willen, nu ze weten hoe de vork in de steel zit, geen brexit.

Rest In Privacy | 16-01-19 | 15:14 | 2

Dat valt nog maar te bezien . Ze weten iig hoe de eu handelt als hun iets onwelgevallig is . En als het aan mij had gelegen had ik weer voor een brexit gestemt , nat als ik voor een nexit ga doen mocht de mogelijkheid ooit een keer daar zijn ! Verder gaat met dromen , zucht .

ghetto-is-back | 16-01-19 | 15:45

Excuus voor de spelvouten :)

ghetto-is-back | 16-01-19 | 15:46

En ik maar denken dat onze Tweede Kamer een kleuterklas is, met al het geschreeuw gebonk op de tafels (voornamelijk als Wilders aan het woord is). Dit heeft meer weg van een dierentuin.

JackStick | 16-01-19 | 15:12 | 2

Het is theater.

Analia von Solmsch | 16-01-19 | 15:56

Order! The Prime Minister must be heard.

lingo star | 16-01-19 | 17:04

Respect voor May dat ze de democratische stem van het volk blijft verdedigen. Zij neemt de verantwoording voor een dossier waar niemand meer zijn of haar vingers aan wil branden. Wat is het standpunt van Corbyn? Durft hij echt een 2e referendum aan met de kans op voortzetting van de chaos? Waarom is Farage gevlucht naar "Europa" en durfde hij niet in het Engelse parlement de strijd met May aan te gaan? Roepen aan de zijkant is nu wel erg makkelijk. Benieuwd in hoeverre Brussel nog gaat schuiven. Vooralsnog lijken ook wij de rekening te moeten betalen. Hoeveel reaguurders zullen nog voorstander van een Nexit? Wel is te hopen dat straks met Rutte als de sterke man in "Europa" de hervormingen van het logge EU-instituut gaan beginnen.

Mannes | 16-01-19 | 15:05 | 1

Farage is nooit in het engels parlament verkozen, alleen 1 ukip partij genoot zit er geloof ik nu. dat komt door het kies stelsel daar waar per gebied de winner takes all geldt...

Captain_Dipshit | 16-01-19 | 15:12
-weggejorist-
Amelia_Band | 16-01-19 | 15:00

Ik vind het moet gewoon een keiharde brexit worden. Ben dat gezeik nu wel eens zat. Ik wil weer echte Engelse drop.

tweetybird | 16-01-19 | 14:39

Ik begrijp er geen klote meer van. Zelfs Farage beweert dat er wel eens een tweede referendum zou kunnen worden gehouden. Waarom ? Het Britse volk HEEFT toch gesproken ? Of ben ik nou zo dom...

Motleycrew | 16-01-19 | 14:34 | 4

Jawel, ze hebben gekozen, maar dat was niet de juiste keuze - om redenen welbekend. Vandaar mogelijk een tweede referendum. En reken maar van yes dat er dan voor 'remain' zal worden gekozen. En zo zal alles toch weer op zijn EU-pootjes terechtkomen. Wat ik al eerder stelde: Engeland is Engeland niet meer.

Willibald von Klúúúk | 16-01-19 | 14:49

Dacht juist dat ze bang zijn voor tweede rerendum dat het juist wel eens opnieuw een eruit zou kunnen zijn. En dan wel om de goede reden. De engelsen worden wederom weer genaait door die EU.Iets wat aardig kwaad bloed kan zetten.

tweetybird | 16-01-19 | 14:54

Volgens mij zegt Farage dat daar op aangestuurd wordt door het parlement en de EU, vanaf de eerste dag van onderhandelen. Maar dat wat zou moeten gebeuren is eruit de 29ste, deal or no deal. Want daar is voor gekozen.

Muuke | 16-01-19 | 17:08
▼ 1 antwoord verborgen

Corbyn lijkt op en praat als een korsakov-lijder die net uit de verslaafdenopvang is komen wandelen.

Slogra | 16-01-19 | 14:27 | 1

Dat is inderdaad een heel enge man.

Muuke | 16-01-19 | 16:53

Ik reageer ff op die gekke Guy. IK vind dat een echte lul. Een figuur die niet in Europa hoort. May daarentegen is niet populair maar voert een agenda uit, ook al is het niet haar eigen idee. Daar heb ik dan wel respect voor. Maar haar dagen zijn wel geteld denk ik.
Nu moet alleen die vervelende Belg met zijn fietsenrek afmarcheren.

AMX pri | 16-01-19 | 14:26

Wat doet die tulband daar achter Corbyn, is dat serieus een Brits parlementslid?

JackStick | 16-01-19 | 14:14 | 4

Ik zie hem voor het eerst, en het ziet er niet uit. Waar ligt je loyaliteit?

JackStick | 16-01-19 | 14:34

Inderdaad. Ik heb dat ook altijd met die domme kilts. Waar ligt die loyaliteit? Bij je clan? Of bij Groot Brittanië?

dyslexieman | 16-01-19 | 14:47

Pakies dragen geen tulbanden okay?

Bigi Bana Boy | 16-01-19 | 16:16
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
MelissaQuintero4 | 16-01-19 | 14:07 | 2

Het tweede referendum zou ook als optie het wegstemmen van het parlement moeten hebben. Dit gaat over de incompetentie van het politieke bestuur en niet eens zozeer over een Brexit. Als je een goed bestuur hebt, dan heb je van de EU sowieso niet zo veel last.

van heinde en verre | 16-01-19 | 14:05

Nederland is als Urk aan de vooravond van de inpoldering. Urk werd eiland-af en men verwachtte dat de inwoners wel zouden emigreren, d.w.z. zichzelf verhuizen en aanpassen om economische redenen. Had Urk aan deze economisch voordelige verwachting voldaan en waren ze verhuist naar andere dorpen langs de kust of naar de verse dorpen in de polder, dan had Urk nu niet meer bestaan als eigen volkje met haar eigen gebruiken en eigen cultuur. Dan was de Urker identiteit verloren gegaan want langzaamaan vermengd in de andere plaatsjes.

De inpoldering is de slokop EU.

Van Urk | 16-01-19 | 13:51 | 1

@Van Urk | 16-01-19 | 13:51 |
Dit dus. U snapt het volkomen. Niet zo vreemd dus dat de Britten daar niet zo veel voor voelen.

Sjefke7807 | 16-01-19 | 14:04

Ik heb wel met deze tante te doen. Denk dat ze blij en opgelucht is wanneer ze premier af is.

Lafayette | 16-01-19 | 13:50

Dus dit zooitje ongeregeld gaat straks met Trump onderhandelen? Huid en haar...
Er wordt hier uitgegaan van dat als ze straks uit de EU zijn, dat GB de goede keuzes gaan maken om er een succes van te maken. Dat zie ik zo net nog niet. Bedoel, Zwitserland en Noorwegen worden aangehaald, en inderdaad, die zitten niet in de EU, maar Wit Rusland en Moldavië ook niet...

dyslexieman | 16-01-19 | 13:49

#Brokxit dus.

Kaas de Vies | 16-01-19 | 13:48

De Britten stemden heel basaal, en met de hoogtijdagen van IS, Calais, Paki-pooiers, islamitische no-go-wijken en criminaliteitscijfers in het achterhoofd, vanuit puur lijfsbehoud voor een Brexit. Daarom hoort een douane-unie niet bij de deal en daarom zijn het tegelijk natuurlijk ook racisten van Hongaarse proporties. Dit hoor je veel te weinig in de media.

Slogra | 16-01-19 | 13:46 | 3

Dus als je voor je eigen volk kiest ben je racistisch? Probeer je biologische kennis op te halen.

bodemloos | 16-01-19 | 13:56

@bodemloos | 16-01-19 | 13:56 |
Ik denk dat @Slogra dit sarcastisch bedoelde.

Sjefke7807 | 16-01-19 | 14:05

Ik hou wel van serieuze humor maar dan moet je wel de persoon kennen en dat was bij Slogra niet het geval, Sjefke.

bodemloos | 16-01-19 | 14:10

Het hoort zo eenvoudig te zijn, gewoon een soeverein land dat uit een unie wil stappen. Omdat de bevolking van dat land het nepotisme en dat nepparlement in Brussel zat is.

Heb met May te doen. Een parlement dat alles afwijst, maar om de interne verdeeldheid te maskeren zelf geen enkel alternatief weet te bieden. En dan hier op het vasteland die volslagen idioot van een Guy Verhofstadt. "for us it is unthinkable ", wat denkt hij wel niet, dat hij de menswording van Europa zelf is?

Angelica | 16-01-19 | 13:44 | 6

Sjefke, hier heb ik niks meer aan toe te voegen. Je verwoordt precies mijn gedachten. Rule Britannia!

Toos Bevergeil | 16-01-19 | 16:08

Haha je kunt toch echt onmogelijk de EU de schuld geven van deze teringzooi? De Britten hebben zelf gestemd voor weggaan, en nu stemmen ze zelf weer elke deal weg in de hoop dat ze toch nog de regels van de EU kunnen gaan veranderen? Wat een voll-idioten.

Beste_Landgenoten | 16-01-19 | 16:19

Sjefke, top.

Muuke | 16-01-19 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Wellicht dat de UK straks (na een korte periode van anarchie) de 51 staat wordt van de USA.

Beefbus | 16-01-19 | 13:44 | 1

Eerder een soort Puerto Rico. Geen verantwoording of inspraak, wel onder de bezielende leiding van God Emperor Trump...

dyslexieman | 16-01-19 | 14:49

In mijn persoonlijk leven vinden dezelfde soort processen plaats. Uitstellen tot de laatste dag, wikkend en wegend met de voortschrijdende inzichten omtrent de gevolgen van een bevlogen wens tot zelfbeschikking.
Als de situatie tot de toppen gedreven is krijgt het jin-yang symbool een vergaande betekenis.

bodemloos | 16-01-19 | 13:39

Het is zaak dat de UK nu uit de EU gaat, gewoon op 29 maart. Het volk heeft gesproken, er kan en mag geen weg meer terug zijn. Al het andere zou verraad zijn aan de revolutie.
Een zuivering van alle gelederen zou ook wel op z'n plaats zijn, te beginnen met de 200+ voor de deal van May stemmers. Daarna een reflectieve periode waarin zelfkritiek in groepssessies voor de media en bedrijfsleven een reinigende werking moet hebben. Je kan geen twijfelaars meer hebben, of mensen die vraagtekens hebben bij het gestelde pad en doel.
Tegelijkertijd moet er een vijfjarenplan opgesteld worden, waarin de economie getransformeerd wordt. Vijanden in het buitenland (ik noem een Mexico) met een ijspik koud stellen. Zie het helemaal zitten!

dyslexieman | 16-01-19 | 13:33 | 1

Mooi opgeschreven, geloofde de eerste paar paragrafen dat je het meende.

Sjors W. | 16-01-19 | 13:43

Ierland is ex-katholiek en Noord-Ierland is ex-protestant. Daar moet toch een mouw aan te passen zijn, zou je denken. Een mooi compromis zou zijn: Ierland en Noord-Ierland bij elkaar maar dan wel het verenigde Ierland uit de EU en Brexit voor Britain (zonder Great). Zo kan je een eeuwenoud kolonisatie trauma verzoenen en de eventuele weg-met-de-EU wens van de Noord-Ieren geheel tegemoet komen. Alleen zitten ze dan in Ierland. Maar dat zitten ze al.

Eeuwig..Op..Vakantie | 16-01-19 | 13:25 | 3

Wat schiet Ierland daar mee op? Economisch doen ze het goed in de EU en ze reizen/migreren ook soepeltjes. Dat is veel om op te geven voor een paar van die protestantse chagrijnen.

Noord-Ierland zelf wint ook niet veel, als het een echte samengang is. Electoraal leggen ze het af dus dan zijn ze ineens gewoon een Ierse province/regio.

Sjors W. | 16-01-19 | 13:40

Sjors W. | 16-01-19 | 13:40
De hele kwestie draait om soevereiniteit. Het VK wil herstel van soevereiniteit door uit de EU te stappen. Wanneer Ierland + Noord-Ierland ook herstel van soevereiniteit wensen, dan is dat beter zonder inmenging van de EU. Tenzij de EU weer teruggebracht wordt tot de EEG kerntaak. De verzieking komt door de empire-building politiek van de EU.

Eeuwig..Op..Vakantie | 16-01-19 | 13:51

Ierland wil helemaal niet uit de EU en wat je voorstelt is helemaal niet in hun voordeel. Scotland wil er ook niet uit; mogen die soeverein verklaren en blijven? Wat stel je voor voor die grenskwestie?

Je bent gewoon Noord-Ierland aan het dumpen omdat die Goede Vrijdag gecompliceerd is. En dat Engeland als het moeilijk wordt graag uit deals wegloopt is duidelijk. Maar die twee Ierlanden willen helemaal niet zomaar, zonder goede regeling, bij elkaar.

Sjors W. | 16-01-19 | 14:10

En toch heeft May wel ballen. Cameron had maanden geleden al de handdoek in de ring gegooid. De meeste van haar voorgangers, trouwens. Zelfs Maggie zei na een verloren stemming dat ze het dan maar zelf moesten uitzoeken.
Wat je ook van haar vindt, ik heb daar wel bewondering voor. Ze heeft het hele spel wel dom gespeeld trouwens. Ze had elke stap in het proces meteen aan het parlement moeten voorleggen in plaats van een hele deal tot in detail uitonderhandelen en in z’n geheel ter besluitvorming aanbieden. Zelfs een wethouder van Wymbrietseradeel snapt hoe je gemeenteraad moet corrumperen met kleine stapjes.
In z’n geheel is wel eerlijker, maar politiek ook veel riskanter. Tenzij je van te voren ook hebt bedacht wat je volgende stap is bij een negatief resultaat. Maar tot nu toe heeft ze indruk niet gegeven. Niemand weet ze gaat doen.

PS: de NOS is ook weer lekker propagandistisch bezig door alleen maar meninkjes uit het Europarlement te laten zien. Alsof die er toe doen.

Stormageddon | 16-01-19 | 13:25 | 2

Nos/NPO is constant foute propaganda, net als BNN/VARA die net de bruine onderbroek van Jole...... een kwartier laat leeglopen op vrouwenvriend Graus, wat een dom land.

hagelkruis | 16-01-19 | 13:32

De NOS heeft een verslaggever in London, die ergens in een buitenwijk staat met uitzicht op de City (dakterras van zijn eigen huurflatje, lijkt het wel) in plaats van ergens in de buurt van Whitehall in Westminster (waar de actie is en waar je het risico loopt iemand te treffen die daadwerkelijk iets weet) en babbelt wat onzin, na beelden van meninkjes van Europarlematiërs uit Straatsburg. Ik bedoel... wtf?!
Waar kijk ik naar? Dat is geen verslaggeving, dat is EU public relations.

Stormageddon | 16-01-19 | 13:49

Ik moet toegeven dat, ondanks dat die Britten een soort derdewereldland zijn, ze wel een leuk parlement hebben. Vooral die knakker die ze uit dat pijltjestoernooi hebben gejat is iconisch. Een flink doorrookte stem met humor. Laatst stal er een of ander politiek figuur die toverstaf naast die boeken. Ik zie hier GW niet de koran wegwerpen tijdens een vragenuurtje. Maar goed, genoeg lol. Het Westen stort ineen en The Empire neemt het voortouw, of niet. De lamlullen die te lamlendig waren om hun stem uit te brengen bij het referendum beginnen weer te huilen. (Dat zijn dus veelal de jongere millenials en quinoavreters) Een nieuw referendum is hun boodschap. Dat kan natuurlijk niet. Je kan niet tijdens het spel de regels veranderen, zoals in Nederland normaal is. Laat die hard Brexit maar doorgang vinden. Niet eens omdat dat beter zou zijn, maar meer om nog iets van betrouwbaarheid uit te stralen, voor diegene die nog trouw die wel uit zijn/haar nest is gekomen om een kruisje te zetten.

lokoolokie | 16-01-19 | 13:24 | 1

@lokoolokie | 16-01-19 | 13:24 |
Precies dat. Men is, net als hier ten tijde van het Oekraïne referendum te lamlendig geweest om de stem te laten horen en als de uitslag dan niet bevalt gaan lopen janken "Het is niet eerlijk! We willen een herkansing!" Neen, zo werkt dat dus niet. Je had je kans om je mening/ stem te laten horen en je deed dat niet. Dan ook niet miepen over de uitslag. Afgezien nog van het feit dat men door niet op te komen dagen dacht de boel te kunnen saboteren. Het zou een regelrechte schertsvertoning zijn indien er een tweede referendum gehouden zou worden. Het is echter wel geheel in lijn met hoe de EU werkt. In Ierland heeft men een dergelijke stunt in 2008 al eens gepresteerd toen de uitslag van het referendum over het Verdrag van Lissabon - u weet wel, wat eigenlijk de EU Grondwet was en zowel door Frankrijk als ook Nederland op een dikke "Neen!" getrakteerd werd maar er later met, inderdaad, een inlegvelletje aan aanpassinkjes alsnog door gefrommeld werd - 'Brussel' niet beviel. Ze hielden het referendum net zolang totdat ze de gewenste uitslag kregen. Perfide en verwerpelijk te noemen, en ze proberen het nu wéér.

Sjefke7807 | 16-01-19 | 14:25

#IKSTEMNEXIT, u toch ook? Of wilt u echt een armoedzaaier worden. Wanneer je dat wilt stem dan vvd, d66 oid. Maar wanneer je de NL kwaliteit van leven lief hebt stem je #Nexit.

Mark_D_NL | 16-01-19 | 13:22 | 11

Mark_D_NL | 16-01-19 | 13:41
Wat bent u toch een luTser, een grote mond op zetten maar geen enkel feit weerleggen.

botbot | 16-01-19 | 13:46

botje, jouw zogenaamde feiten komen van de nos, duh! Dus ja, zonde van mijn tijd om aandacht te besteden aan die leugens. nos-je is een leugenmachine, ver van blijven. Ook jij.

Mark_D_NL | 16-01-19 | 13:52

Best kudt voor botbot. Hij heeft de laatste analoge zender en dan is het nog de npo ook. Tsja botbot denkt vast die zender is gratis en voor een echt pakket moet ik zelf betalen. Nu doen die anderen dat voor mij.De npo kabinets propaganda zender. Zijn enige echte waarheid.

tweetybird | 16-01-19 | 14:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Als Tjerrie of Greet iets "niet gepast" roepen in de de Tweede Kamer, is het land te klein. Bij die Engelsen (met bolhoed en oranje knipperbol) dienen de dat geweldig te vinden. En een zaaltje waar je niet eens fatsoenlijk kan zitten met te weinig plek. Sinds een paar jaar TV-opnamen, maar de berichten nog verzonden met postduif.

Kamervraag | 16-01-19 | 13:20

Zo gemakkelijk als het is om toe te treden tot de EU, zo moeilijk is het om uit te treden.

Jezus Caesar | 16-01-19 | 13:19 | 3

Het zou niet zo moeilijk zijn als het Verenigd Koninkrijk zich niet aan Ierland had vastgeknoopt.

JTKDM | 16-01-19 | 13:21

JTKDM | 16-01-19 | 13:21
Inderdaad, de enige reden dat dit zo nooit gaat lukken. Overigens moet Europa straks niet verbaasd zijn als de burgeroorlog in Ierland weer oplaait, een nieuw referendum met andere uitslag zal in Ierland opgevat woden als: nu kunnen we de hereniging met het noorden voor eeuwig vergeten, erg gevaarlijk spel door Prins Juncker.

hagelkruis | 16-01-19 | 13:27

@Hagelkruis, Wat valt Juncker in dezen te verwijten? Zelfs in het geval van een no-deal Brexit eist de WTO grenscontroles aan de Noord-Ierse grens, terwijl het Goedevrijdagakkoord een open grens eist. Daar heeft de hele EU niets mee te maken.

JTKDM | 16-01-19 | 14:18

Ik neem de inschatting van Farage serieus, maar wat een ramp zou het zijn, als de Brexit nu niet doorgaat. Dan kan de EU dus zelfs schijt hebben aan de volkswil in het VK.

Gewinflipt | 16-01-19 | 13:17 | 12

@botbot | 16-01-19 | 13:28
Dat stond er niet. Dit stond er op:
waterfordwhispersnews.com/wp-content/u...
Dat is heel wat anders dan gratis gezondheidszorg. (Overigens is de NHS voor de meeste Britten in de meeste gevallen al “gratis”, dat is het argument niet. Het gaat om meer en betere zorg, achterstallige investeringen in ziekenhuizen, verzorgingshuizen inhalen). Met 350 miljoen pond p.w. kom je en heel eind. En inderdaad, dat is het totaal van de netto afdracht van de UK aan de EU en die zou je in de NHS kunnen investeren (dat betekent de “let’s” in de tweede zin - het is geen belofte. Elke Brit snapt dat.)
Onrealistisch? Zeker. Populistisch? Absoluut. Onwaar? Nou, nee.

Stormageddon | 16-01-19 | 13:38

#teamstorm

Mark_D_NL | 16-01-19 | 13:42

@Stormageddon | 16-01-19 | 13:38
Die bus, en de tekst die er op staat, is het door de tegenstanders meest misbruikte stukje uit de campagne. Er is flink over gelogen en ge-frame'd, nu dus weer door botbot.

Zo rollen die figuren, bij gebrek aan argumenten en inhoud. Echt jammer.

TeeJee | 16-01-19 | 14:25
▼ 9 antwoorden verborgen

Het lijkt mij dat een tweede referendum geen kwaad kan omdat mensen nu veel meer weten over wat een brexit inhoudt dan voorheen. Als ze er toch uit willen kunnen ze dat nog eens zeggen. Misschien dat inderdaad over 10 jaar blijkt dat de EU mislukt is en dat Britain er goed aan deed eruit te stappen.
Maar ik zet mijn geld liever op de EU, ook al is dat niet populair op GS. We hebben, denk ik, toch dit machtsblok nodig om tegen China en India etc. enigszins een vuist te kunnen maken zeker nu gekke Trump uit de NATO wil (New York Times van gisteren of eergisteren: Putin zal er blij mee zijn).
Ik zou ook wel een betere band met Rusland willen maar dan moet dat land wel af stappen van corruptie en dat zie ik onder Putin nog niet gebeuren, hoewel hij natuurlijk wel een krachtig leider is. Maar met Xi, Erdogan, Duterte, Modi en Bolsonaro hebben we er daar al teveel van. (en dan hebben we nog niets gezegd over Afrika en de moslimwereld)

cugel | 16-01-19 | 13:16 | 4

Er wordt steeds maar verondersteld dat de pro-Brexit kiezers niet zouden weten wat de EU inhoudt, maar de Brexiteers lijken juist veel beter op de hoogte van de EU dan de remainers.

Gewinflipt | 16-01-19 | 13:24

Rusland moet afstappen van corruptie.. en in Nederlandje is geen corruptie? Hilarisch. Anyway, je bent een ware nos slaaf... heerlijk. Wees er maar trots op.

Mark_D_NL | 16-01-19 | 13:28

@Mark_D_NL
Ik kijk nooit naar de NOS als ik niet bij mijn moeder van 97 ben. Sorry. Sinds 2006 alleen GeenStijl en sinds een paar jaar ook the Guardian online en de koppen van de NYT. Maar, je hebt gelijk, die laatste 2 zijn links, dat is niet best.

cugel | 16-01-19 | 20:00
▼ 1 antwoord verborgen

Laten ze Corbyn uit de Londoneye pleuren.
Is vlakbij Westminster.
Kleine moeite.

Ruimedenker | 16-01-19 | 13:14

Uit het twitter draadje

"Replying to @spectator @RossjournoClark
Imagine if Churchill had said if we stand up to Hitler there might be food shortages and backed down ! "
Vandaag de dag zou dat precies zijn wat zou gebeuren. hashtag soyboys

Cobalt bomb | 16-01-19 | 13:14 | 1

Hear hear.

Muuke | 16-01-19 | 15:31

Vóór dat tweede referendum moet er een realistische, in samenspraak met de partijen in het Goedevrijdagakkoord tot standgekomen oplossing zijn voor de Noord-Ierse grens en die oplossing moet werken ongeacht de uitslag van het referendum en hoe die ten uitvoer wordt gebracht.

JTKDM | 16-01-19 | 13:13

Gisteren waren hier een paar mensen die het referendum een goed instrument vonden om remain/leave te kiezen. Het is bekend dat de meeste brexitkiezers plattelandsboomers zijn. 'Die tellen toch ook mee?'
Nou, nee dus, de effecten van een Brexit zullen ze nooit meer zien, ze zijn dan dood. Is het fair om de bevolking over het graf te laten stemmen?

Einde van de Domheid | 16-01-19 | 13:11 | 8

Nee, laten we alleen jong volk zonder levenservaring nog stemrecht geven, da's veeeel beter.

elfenstein | 16-01-19 | 13:26

Wat een onzin. Ik ga er maar even niet inhoudelijk op in verder.

Gewinflipt | 16-01-19 | 13:26

@Cobalt bomb | 16-01-19 | 13:18
Heel goed Cb ;)

Berbaar | 16-01-19 | 13:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Zelfs als de Brexit niet doorgaat of er zal een harde Brexit gaan komen. De EU heeft buiten de Brexit wel degelijk andere problemen die men maar niet in staat is om op te lossen. Griekenland hangt nog steeds aan het ECB infuus, en een tweede bailout zal zeker niet gaan plaatsvinden. Italie en Hongarije voeren hun eigen koers. Macron ligt zwaar onder vuur in Frankrijk en het anti-EU sentiment neemt steeds verder toe. Ondertussen stagneert de economische groei in de Europese Unie en blijft de ECB vrolijk doorgaan met geld bijdrukken in de hoop een 2de wirschaftswonder te creëren. En dat allemaal binnen een federatie van natie staten waar de economieen van het Zuiden onmogelijke door de strenge EU regels kunnen concurreren met de Noordelijke staten. Allemaal in een keihard keurslijf geperst van een veel te dure Euro. Brexit is kleinzeer vergeleken met misschien wel een nieuwe economische en banken crisis. De EU heeft niet haar fundement versterkt in tegendeel het heeft meer macht naar zicht toe getrokken in de hoop de markt te kunnen beinvloeden wat duidelijk niet gelukt is. Wel of geen Brexit, de EU blijft koers houden richting de ijsberg en het orkest met Juncker blijft vrolijk verder spelen. En de Britten zitten alvast in de reddingsloep naar beneden.

Indoneesje | 16-01-19 | 13:11 | 3

Als j dacht dat ze Griekenland lieten gaan heb je het mooi mis. Al vallen er doden bij. Griekenland blijft. Net als Italie, Portugal usw.

Cobalt bomb | 16-01-19 | 13:22

Cobalt bomb | 16-01-19 | 13:22 | Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet, Griekenland word op den duur simpelweg niet meer te betalen. Daarnaast als er weer opnieuw harde maatregelen moeten worden genomen door Griekse kabinetten door Brussel kan dat weleens tot een burgeroorlog leiden.

Indoneesje | 16-01-19 | 13:27

Indoneesje | 16-01-19 | 13:27
Het is nu al niet mer te betalen. uitstel van excutie is het. Maar dan van iedereen binnen de EUSSR. Collective suicide. Iemand Kool-aid?

Cobalt bomb | 16-01-19 | 14:31

Eurovisie zijn zo dom om Engeland (en Polen) zo te narren het zijn de enige landen die militair nog wat in te brengen hebben

Bokito ergo sum | 16-01-19 | 13:11 | 3

Het is makkelijk narren als de risico’s niet door jou worden gedragen.
Net als geld uitgeven trouwens.

Ray69 | 16-01-19 | 13:21

De enige Eurovisie waar ik wel eens van heb gehoord is het Eurovisie Songfestival en dat is ook niet veel soeps

Ibu | 16-01-19 | 13:57

Eurovisie (Eurovision) had drie takken: sport, cultuur, techniek. De techniek is nooit gekomen, of éénmalig. Cultuur is dus het songfestival en sport was eerst het EK voetbal. Maar die laatste is al weggecommercialiseerd.

Jos Tiebent | 16-01-19 | 14:14

Heerlijke soap!
Wel sneu voor onze Britse vrinden.
Chin up, chaps!

Berbaar | 16-01-19 | 13:10

Ik wou dat Ascher eens wat meer gaat lijken op die totaalmongool van en Corbyn, dan krijgen we ook van dat soort kluchten in de Tweede Kamer..
Maar in de schoenen van May wil je ook niet staan, een totaal onmogelijke job om uit te voeren..

Wijze uit het Oosten | 16-01-19 | 13:10 | 1

True, nog afgezien van hoe ze er zelf in zit. De winst is niet daar in het parliament te behalen maar waarschijnlijk bij BP en consorten.

Cobalt bomb | 16-01-19 | 13:20

May mag verdomde blij zijn met zo'n idioot als Corbijn, met zulke vijanden heb je geen vrienden nodig.

Harry Turtle | 16-01-19 | 13:07

Wanneer stapt Nederland uit de Europese zuipgemeenschap?9

wimpies | 16-01-19 | 13:05

Jammer vond ik wel dat ze dit keer schijnbaar geen touwtjes hadden voor die trekpop. Want die hadden ze mooi kunnen gebruiken om haar te laten lachen. Nu hing die boel maar naar beneden. Zat geen danseresje meer in.

tweetybird | 16-01-19 | 13:05

It may or may not be a succes. That's the question. Whatever May be.

Cobalt bomb | 16-01-19 | 13:04

De EU moet zich goed achter de oren krabben en het VK ook als de politiek niet naar de kiezers luistert ontploft dat nog een keer in hun gezicht.

Fedde71 | 16-01-19 | 13:04 | 2

In het geval, dater inderdaad een tweede referendum gehouden wordt, hoop ik van harte dat het bij zoveel mogelijk mensen kwaad bloed zet. Hoe vaak kunnen de ongekozen bureaucraten alles achter de schermen claimen dat zaken vrij en democratisch besloten worden? Gelul over oerdomme inlegvelletjes, gewijzigde namen van verdragen of “deals” zijn in de essentie allemaal dikke middelvingers van de Eurocraten naar jan lul.

HaatAth3ist | 16-01-19 | 13:33

En als het 2e referendum weer Brexit als uitslag krijgt, komt er dan een 3e referendum? Desnoods een 4e, 5e, etc. net zolang totdat de uitslag een keer Remain is?

Ibu | 16-01-19 | 13:56

Ikke nie meer begrijp.

Jimmy Mc Clure | 16-01-19 | 13:03

De Brexit gaat niet door, dat roep ik al jaren, de concequenties zijn gewoon te groot voor het groot kapitaal (en hiermee de politiek) Uitstel - Nieuwe verkiezingen/referendum. Wat uiteindelijk zal leiden tot het blijven van de UK in de EU.

litebyte | 16-01-19 | 13:03 | 11

utrechtsevogel | 16-01-19 | 13:34
Jij kan je beledigingen en kortzichtige visie beter voor je houden. Aleid.

Cobalt bomb | 16-01-19 | 14:29

Fedde71 | 16-01-19 | 13:07 .. ik betwijfel of het overgrote, Candy crush spelende en RTL/SBS kijkende volk het ene moer kan schelen wat er in de wereld omgaat...

Lompiedompie | 16-01-19 | 15:28

Wat
Graaisnaaiert | 16-01-19 | 14:28
zegt.
Het wordt uitstel op uitstel, en een oud Nederlands tegeltje zegt:
"Van uitstel komt afstel"
Het grootste probleem voor de GB politici is het NIET lijden van gezichtsverlies.

Bret24286011 | 16-01-19 | 23:45
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken