Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Elon Musk presenteert eerste ondergrondse Loop System transportdemo

Lekker man, boren. En helemaal als het voor een blijkbaar ongekend goedkope $10 miljoen per mijl kan. Musk onthulde gister de eerste demo van z'n Loop system, wat neerkomt op een ondergronds transportsysteem voor elektrische auto's. Het demonstratiemodel van 1.8 kilometer voor gasten ging zo'n 65 km/u, maar uiteindelijk moet het met zo'n 240 km/u gaan geschieden. Volgens Musk is een van de voordelen van dit systeem dat er zo'n beetje oneindig getunneld kan worden onder steden, zonder dat de bovenwereld er iets van merkt. En dat is nodig, omdat files uw ziel vernietigen. Of het heel goed met hem gaat weten we niet, maar hij was gister in ieder geval voor zijn doen weer een beetje in z'n sas. Volledige presentatie en aanranding door een CBS-anchor, na de breek.

Social

Him too

Reaguursels

Inloggen

Dit project loopt zolang er geld naar toe stroomt. Daana is het over en uit met mijnheer Musk´s luchtkasteel.

Dutch_Viscount | 21-12-18 | 10:26

Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij los je hier nou niet zomaar het capaciteit probleem van de wegen mee op. Daarnaast zie ik ook wat problemen hier en daar, je kan bijvoorbeeld nergens naartoe als een van de auto's in de fik vliegt, ik zie iig geen nooduitgangen en de tunnel is dermate klein dat als er twee auto's op elkaar klappen je een redelijke kans hebt dat je geen kant meer op kan. De lift is misschien een makkelijk probleem om op te lossen (bijvoorbeeld een terminal met meerdere liften, snellere liften en dergelijken). De grootte van een tunnel waarbij je niet vrijwel zeker dood gaat met een ongeluk is over het algemeen wat tunnels zo duur maakt.

Terra | 21-12-18 | 08:56 | 2

Denk nog een keer. Ons speelveld is 3D. We wonen en werken 3D, zie gebouwen met meerdere verdiepingen. Alleen ons transportsysteem is de facto 2D. Dit is de bottleneck. Dus dan de vraag: Ga je naar boven of naar beneden?

Musk visie voor de steden: ondergronds.

Bovengronds zwevende auto's is simpelweg niet realistisch. Zoek zelf maar op waarom niet.

Trans_Fimmermans | 21-12-18 | 09:01

Je kan inderdaad wat makkelijker tunnels kwijt dan dat je wegen kan bouwen. Neemt niet weg dat het een vrij gevaarlijk is om dunne tunnels van kilometers te maken zonder nooduitgangen. Daarnaast zit je ook nog met het feit dat er al redelijk wat onder de grond zit in de meeste steden (denk riool, kabels, funderingen, etc.).

Dat de tunnel zoveel goedkoper is dan een metro tunnel is dan ook een direct gevolg van het feit dat de tunnels minder groot zijn. Waar ik hoop dat de 'boring company' een verschil kan maken is in de technologie van het bouwen van tunnels en daarmee het bouwen van ook grotere tunnels goedkoper kan maken, pas dan denk ik dat Musk een (r)evolutie teweeg kan brengen. Voor nu hebben ze alleen een standaard machine om een tunnel te graven gekocht en dakdekkers materiaal omgebouwd tot een 'vlammenwerper'.

Terra | 21-12-18 | 11:04

Respect voor deze intelligente, gepassioneerde hard werkende jongeman.

Bat-Adam | 21-12-18 | 07:08

Dit creert hetzelfde probleem als andere soorten openbaar vervoer. Je moet ergens buis inrijden waar je niet wilt zijn, die je vervolgens brengt naar uitgang waar je ook niet wilt zijn. Kan me niet voorstellen deze tunnel jouw brengt naar de hondentraining in de bossen. Ik zie meer in auto/drone variant. Opstijgen waar je wil, landen waar je wil.

TilburgDeGekste | 20-12-18 | 23:07 | 6

We hebben naar aanleiding van het dodelijk ongeval van de Sting nogal wat negatieve reacties gehad. Wat zou er gebeuren na het eerste dodelijke drone ongeval?

Bennie Boos | 21-12-18 | 00:22

Je hebt het filmpje dus niet gekeken. Daarin wordt namelijk uitgelegd dat dat probleem wordt opgelost door: 1. Zo'n 10 tot 20x meer in/uitgangen te maken dan nu het geval bij metro's.
2. Een bijna oneindig uit te breiden 3D-netwerk van tunnels maakt dat benodigde capaciteit kan blijven worden toegevoegd.
We bouwen in de hoogte, dus in 3D, maar aan en afvoer is op de grond in 2D: file is onvermijdelijk en zal exponentieel toe nemen.
Denk je eens in dat de ondergrondse parkeergarage van een een toekomstige woontoren of kantoorpand direct aangesloten wordt op dit tunnel netwerk. Dan hoeven al die woon-werk auto's de (binnen)stad niet meer in, maar wordt alles ondergronds aan- en afgevoerd. Stadsverkeer inclusief uitstoot, herrie en horizon vervuiling, worden verminderd en de straten kunnen weer grotendeels dienen als wandel-, fiets- of groenvoorziening, zoals dat voor de komst van de auto in ons straatbeeld was.
Het is de enige oplossing voor de alsmaar met hoogbouw voller wordende verstedelijkte gebieden.
Als je dit netwerk dan verbind met een hyperloop-net dan ben je dus in 10 minuutjes de stad uit en vervolgens in 15 minuten van Amsterdam in Maastricht. vermindering van reistijd ontneemt deels de noodzaak om in verstedelijkte gebieden te moeten wonen. Wanneer je een stel weilanden in Drenthe verbind met hyperloop-net, dan is ons kleine landje ineens een stuk minder vol.
Laat die toekomst maar komen!

Joostmochtnietsweten | 21-12-18 | 07:10

Joostmochtnietsweten | 21-12-18 | 07:10

JoostMochHetWETEN!!!

Trans_Fimmermans | 21-12-18 | 09:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooie en positieve berichten zijn dit (gelukkig zijn die er ook). Geweldige man ook.

Fi-Bu-Bla | 20-12-18 | 22:57

Dit had Chiet 25jaar geleden al op papier staan. Ik denk dat dit soort dingen altijd een utopie blijven. Gaan er maar weinig krankzinnig genoeg zijn om het helemaal te bouwen. Lijkt me moeilijk rendabel te houden.

Elektrisch vliegen en drones dat is voor mensen. En goederen is voor het spoor en evt onder de grond. Weten we al heel lang. Fijnmaziger wordt dit niet. Beetje intercity ondergronds dozen schuiven? Geënt op logistiek uit de vorige eeuw? Er zijn hele remakes van blockbusters op dit concet geënt. Gaap. Waar is die Musk toch mee bezig? Welk probleem is hij nu weer aan het oplossen? Hij is een fenomeen. Hij is zo slim, maar niet wijs. En daarvoor betaalt ie een prijs.

Shareholder II | 20-12-18 | 22:45 | 1

En ik betaal geen prijs, om een editor te mogen hanteren om mijn tiepfouten te kunnen verbeteren. U doet het er maar mee. Maar ik bedoel dus "Chriet Titulaer" en "concept" ;-)

Shareholder II | 20-12-18 | 22:48

Ja, het is decennia geleden al bedacht. Ja, het is een commerciële pik. Ja maar, ja maar. Hij doet het gewoon. Mooi dit soort kerels, houdt de spanning er een beetje in. Mooie auto's ook.

BozePaarseMan | 20-12-18 | 22:15

Ja... en de bovenwereld merkt er helemaal niets van.. Net als de bovenwereld in het reservaat niet gemerkt heeft van het boren der Noord-Zuid lijn..
Hij lijkt wel een autoverkoper! /oh wacht!

DatInternetDingetje | 20-12-18 | 19:25

Heel goede ontwikkeling. Pleur die afzichtelijke omgekeerde WC potten in een tunnel diep onder de grond. Hoeven we er tenminste niet meer tegenaan te kijken ;-)

stichpimpelibok | 20-12-18 | 19:08 | 1

Een hoop eenheidsworsten mogen van mij ondergronds maar tegen een Tesla kijk ik graag aan.

BozePaarseMan | 20-12-18 | 22:17

zoals sommige mensen hier al vermeldden: "Dit zijn oude ideeën." Veertig tot twintig jaar geleden hebben bijvoorbeeld de gebroeders Robbert en Rudolf Das prachtige boeken vol getekend met daarbij een heldere motivatie in tekst. Ook een concept als de Hyperloop is uitgebreid behandeld. Arthur C. Clarke heeft ook dit soort zaken beschreven in zijn toekomstverwachtingen. Dit nog weer tien jaar eerder. Ik zie ook een degradatie in de plannen van Musk. Eerst een hyper, maar nu met knullige autootjes met zijwieltjes. Zijn laatste vondst is misschien wel iets realistischer wat betreft haalbaarheid. Toch neem ik persoonlijk dat "iets realistischer" ook met een korreltje zout.

ridder pompompom | 20-12-18 | 18:55 | 1

Dit is geen hyperloop. Hyperloop is tussen steden, dit is voor binnen de steden. Bovendien: het gaat niet om ideeën maar om de uitvoering. Kan je kapitaal regelen, een team opbouwen, het project managen, en het product met winst verkopen? Voor een idee alleen krijg je tegenwoordig zelfs van een durfkapitalist geen geld meer, tenzij hij nog wat brood ziet in een patent.

Muxje | 20-12-18 | 19:16

Binnen nu en 100 jaar is de grond onder Los Angeles als een minecraft map op een server net voor een 'wipe'. En dan wachten op 'The Big One' als ie nog niet geweest is tegen die tijd. Dan wordt LA één grote sinkhole.

keestelpro | 20-12-18 | 18:49

Vast een domme vraag, maar komt dat 'Boring' in 'Boring company' van het Nederlandse werkwoord 'boren?' Aangezien Musk toch een Afrikaner is.

His Lordship | 20-12-18 | 18:34 | 3

Omdat het een strontvervelend bedrijf is misschien

JethroBull | 20-12-18 | 18:42

Het concept werkt wel. Ik heb geen enkel filmpje afgekeken. Saa-haai!

keestelpro | 20-12-18 | 18:49

Bijna. Het komt van het woord boren. Dat betekent in het Surinaams een korte route nemen; de weg afsnijden; een binnendoorweg nemen. Dat dus.

deechteprins | 20-12-18 | 23:34

Het duurste worden de verticale ontsnappingsbuizen voor personen bij een ramp.
Elke 500 meter zo’n ding...

tantesidonia | 20-12-18 | 18:10

Ik wacht wel op de teleporter. Beam me up.

Lafayette | 20-12-18 | 18:09 | 1

Scott me Up beamy.

Pimp my Voortuin | 20-12-18 | 18:40

Gefeliciteerd Elon. Je hebt de metro uitgevonden.
(Met dit verschil dat één Londense metrolijn per uur efficienter is dan jouw systeem).
Maar goed. Alle begin is moeilijk.
slate.com/business/2018/12/elon-musks...

Stormageddon | 20-12-18 | 18:08 | 1

Van punt a naar punt b, dan is metro beter. Maar als je erna naar punt c moet, terwijl je auto nog op punt a staat...

New Quacka | 21-12-18 | 04:06

Prachtig idee hoor. Maar ik word wel een beetje Musk-moe.
De man is werkelijk de grootste marketingmachine sinds Jobs.

Mensdier | 20-12-18 | 18:08

In plaats van uren in de file, uren in de wachtrij voor dit...

rikkert_gdg | 20-12-18 | 17:37

Waarom niet ergens hoog in de lucht, over alles en iedereen heen? Minder verstoring van ecosystemen, lijkt me.

JackStick | 20-12-18 | 17:36 | 2

Luchtboren.

Pimp my Voortuin | 20-12-18 | 18:41

@JackStick,
Waarom niet? Al die lelijke hoge palen overal?

kleurdoosje | 21-12-18 | 02:33

Is zo'n tunnel wel ploflim proof?

basweetutwel | 20-12-18 | 17:35 | 3

En wat te doen bij een aardbeving?

Watching the Wheels | 20-12-18 | 17:49

@watching,
Filmpje afkijken, is onderwerp NL.
Conclusie, meeste metrobuizen hebben géén last van aardbeving, sterker mensen gebruiken huizen als vluchtplan tijdens beving -> 0 gewonden.

MarcS | 20-12-18 | 17:51

@ Watching the Wheels
Dit lijkt me te maken hebben met de scheidingslijnen tussen de verschillende tektonische platen, en dat dit ondergrondse netwerk daarom dus niet tussen twee platen kan plaatsvinden.

JackStick | 20-12-18 | 17:55

Die Musk jat andermans oude ideeën en doet vervolgens net alsof hij ze zelf heeft uitgevonden.
Wel drijvend op subsidies natuurlijk.

Superkwatta | 20-12-18 | 17:30 | 4

En de electrische auto is nog veel ouder.

Superkwatta | 20-12-18 | 18:09

1834. Groningen. Sybrandus Stratingh vindt de elektrische auto uit.

Stormageddon | 20-12-18 | 18:27

1917 de eerste 3 NL electrische treinstellen werden gebouwd voor gebruik in Ned. Indie.

copywriter | 21-12-18 | 04:30
▼ 1 antwoord verborgen

Een rail voor vrachtwagens lijkt me een goed idee.

gato | 20-12-18 | 17:26

Op 1.10 ruim voorbij ;-)
Gaat hard, hoeveel coupés waren het?

MarcS | 20-12-18 | 17:49

Verhaal klopt niet, record (603 km/h) is in handen van de Japanse Maglev variant: www.jrailpass.com/blog/maglev-bullet-...

Ik heb zelf eens een keer 450 gereden met de TransRapid (DlD testroute Lathen)

zimmerschwanz | 20-12-18 | 18:06

Dat lijkt me wel wat voor de Amsterdamse metro, dat ze tussen de stations supersnel met de acceleratie van een raket optrekken, dan met 240 per uur naar het volgende station rijden en dan keihard afremmen om binnen een paar meter tot stilstand te komen.

Osdorpertje | 20-12-18 | 17:20

Wanneer komt de pilot in de Gaza-strook?

McMarx | 20-12-18 | 17:16 | 1

In de Gaza-strook staat deze techniek al op een veel hoger niveau. Meneer Musk is een ordinaire copy cat.

Dutch_Viscount | 21-12-18 | 10:25

Dus zo komen Morlocks aan hun tunnels.

Deflatiemonster | 20-12-18 | 17:14

Dat is goed voor een Muskrat, maar niet voor mij.

isitsoornot | 20-12-18 | 17:13

Volgens mij ziet hij iets belangrijks over het hoofd. Het transport door de tunnel gaat misschien razendsnel. Maar het naar beneden gaan en naar boven gaan van de auto's gaat traag. Bovendien kan dat maar met één auto per keer.

RunnerUp | 20-12-18 | 17:12 | 7

@Graaisnaaiert | 20-12-18 | 17:16 |:
claustrofobisch?

Tegen de tijd dat die tunnels er zijn, zijn de ramen van je auto ook displays waar van alles op wordt geprojecteerd. Indien gewenst kijk je naar over een strand naar de wijde zee waar dan een juffrouw in bikini uit komt lopen die luistert naar de naam
Ursula.

McMarx | 20-12-18 | 18:02

McMarx | 20-12-18 | 18:02
Een zelfrijdende auto met displays rondom met een door jouw pet gekozen uitzicht, die komt er.

Dr. Blechtrummel | 20-12-18 | 19:00

@McMarx,
Dat betwijfel ik, tenzij jouw Ursula in een milieupropagandareklame fungeert.

kleurdoosje | 21-12-18 | 02:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Heeft Musk nu al die 'goedkope' Tesla's geleverd, of is het gewoon nog even op de aanbetalingen teren?

Goldfinger | 20-12-18 | 17:11

Zag het al eerder en het ziet er allemaal erg knullig uit. Lijkt net een maquette.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 17:10

Tja, gezien de grondprijzen en verkeersinfarcten in metropolen gaat dit er gewoon komen. Iemand een beter argument?

Abject | 20-12-18 | 17:10 | 3

Nee hoor. Dit al maar mondjesmaat toegepast worden. Vliegen, drones, is veel goeiekoper. Geen infra nodig (geen tunnel of stations), zeer veilig, goedkoop, schoon en veel leuker. Drone vervoer is wat het wordt. Die tunnels zijn oude shit. Doen we al eeuwen.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 17:15

Yep. In die buizen kan je elkaar niet passeren. Heeft er een z’n brandstof e.d. niet betaald, staat iedereen stil. Ook het in- en uitstappen of rijden wordt een dingetje.

Leffe Blonde | 20-12-18 | 18:35

Zeg dat het goed voor klimaat is en je kan er niet meer om heen.

keestelpro | 20-12-18 | 18:37

Kansloos. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik. Kansloos.

piloot47 | 20-12-18 | 17:08 | 1

Ik ben ook niet onder de indruk en dan druk ik me nog vriendelijk uit.

keestelpro | 20-12-18 | 18:32

Scheen nogal een hobbelige rit geweest te zijn. Niet voor niets dat strakke rechte buizen iets meer kosten.

2voor12 | 20-12-18 | 17:07

Elon Musk vindt de metro uit.

alufoliegroothandel | 20-12-18 | 17:06 | 4

Nope. Een metro heeft grotere buizen nodig. En daar zit dus een enorme besparing in: het schijnt serieus eenvoudiger en goedkoper te zijn om deze kleine tunnels te boren. Maar dan moet je dus met iets anders komen dan een standaard metro-treinstel want dat past daar dus niet in. Vandaar passagierspods of platformen met personenauto's. De echte uitdaging moet nog komen trouwens: de aanleg van stations of in- en uitstapplaatsen met een kleine footprint.

Muxje | 20-12-18 | 17:12

Mijn hamster is nog genialer. Die maakt dus nog smallere tunnels!

keestelpro | 20-12-18 | 18:33

Gewoon weer een PR stuntje. Gaat nooit iets worden. Te duur, te complex, te onveilig. Als IS deze tunnels gaat gebruiken wordt het echt feest.

Dutch_Viscount | 21-12-18 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Buizenpost 2.0

Cheeky Bastard | 20-12-18 | 17:05

En dat noemen ze boring.

Mr_Natural | 20-12-18 | 17:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken