Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kabinet: Nederland wil permanent wintertijd

vijf voor twaalf ja

Ons is weer eens niets gevraagd.

En toen was het beloofde referendum dat geen referendum is over HET politieke onderwerp van 2018 alweer voorbij. "Altijd wintertijd heeft de voorkeur van 41% van de Nederlanders, vooral vanwege het bio- en slaapritme. Ook stellen zij zoveel mogelijk harmonisatie met omringende landen op prijs. Op nummer twee eindigt permanente zomertijd met 27% en op drie het huidige systeem van het verzetten van de klok met 24%." Aldus een 'representatieve' flitspeiling onder 2000 kennissen van Kajsa Ollongren Nederlanders die toevallig in de telefoon van Kajsa Ollongren staan ambtenaren op het ministerie die op de poster in de kantine hebben gereageerd mensen in het winkelcentrum om de hoek bij het enquêtebureau volgers van Wierd Duk Libelle lezers DENK stemmers horlogeverkopers frietzeggers patatfarizeeërs willekeurige Nederlanders. Dan weet u dat ook weer. Winter is niet alleen coming. It's staying.

UPDATE - LOL. Motivaction FAALT, enquête = nepnieuws

Social

Reaguursels

Inloggen

Gewoon laten, niks mis met het verzetten gaan de klok.

LinkeToni | 21-12-18 | 16:56

propaganda en sturing
waarom hoor ik dit en wie heeft er belang bij

Gewoon met Engeland GMT mee dat is straks onze grootste handels partner Nederland na de Nexit de haven van vrij europa en de toeganspoort tot de achterlanden

zoefff3 | 19-12-18 | 20:40 | 1

Het is waar dat Nederland eigenlijk in de tijdzone van het Verenigd Koninkrijk hoort, maar als landen als België en Duitsland de Middeneuropese tijd houden is dat toch onhandig.

staat het bier koud? | 20-12-18 | 05:42

Permanente wintertijd zou het fijnst zijn want dat komt het meest overeen met de werkelijke tijd in Nederland. Laten we hopen dat de regering - en de meeste west-Europese landen - daarvoor kiezen. Maar hoe dan ook, weg met het twee keer per jaar de klok verzetten.

staat het bier koud? | 19-12-18 | 20:17

Eindelijk verzet tegen de eeuwige terreur van de ochtendmensen. Die hun eigen bioritme tot maatschappijstandaard willen verheffen, ook al gaat dat ten koste van de gezondheid van avondmensen.

petersteenkamp | 19-12-18 | 18:31

Het lijkt mij logisch om de lichttijd te matchen met de periode waar de meeste mensen actief zijn. De moderne mens heeft vergeleken met de oermens zijn active tijd verlengd richting de avond en nacht. Deze match is voor Nederland het beste met een wisselende zomer en wintertijd. In de zomer wil je niet dat het om vier uur 's ochtends al licht wordt, zoals gebeurt met een permanente wintertijd. De vogels beginnen nog iets vroeger. In het voorjaar en herfst wil je gebruik maken van het extra uur licht in de avond, wanneer de meeste mensen nog actief zijn. Zomertijd. Maar in de winter wil je niet dat het pas om 9:30 licht wordt met een permanente zomertijd, als de meeste mensen al actief zijn. Bij zomertijd/wintertijd wisseling matcht het daglicht het beste met de activiteit van de meeste mensen en twee keer de klok verzetten per jaar is een kleine prijs hiervoor.

Goldberg | 19-12-18 | 17:36 | 2

Zo simpel is het.

Papa Jones | 19-12-18 | 18:05

Of je voert gewoon GMT +0 in, wat het dichtste (-20 minuten) bij de zonnetijd boven NL is.

KlauwnBassie | 19-12-18 | 18:27

Dit is een vrij onschuldige fout. Erger zijn de opzettelijke foute beweringen die door het kabinet gemaakt worden t.a.v. het klimaat. Dat gaat de burger een hoop geld kosten.

watazooi | 19-12-18 | 17:34

Elke dag om 12:00 schakelen van GMT+1 naar GMT +2 en om 01:00 van GMT+2 naar GMT +1.
Dan is iedereen tevreden.

Des winters de zon niet zo vreselijk laat op en des zomers de zon lekker laat onder voor je potje golf (of bier).

En

Elke dag een uur minder werken en een uur meer slapen !

KlauwnBassie | 19-12-18 | 17:23

De zoveelste truc om de zin door te drijven. Van Ollongren verbaast me niets meer. Jammer dat iedereen dit weer gaat accepteren en dat van onze politici de zon in de zomer een uur eerder onder moet gaan. In feite heeft deze enquête juist het resultaat opgeleverd dat iedereen zomertijd wil! En dan de bewering dat iedereen toch wel wintertijd zou hebben gekozen, belachelijk.

Patatter | 19-12-18 | 17:10

"Een foutje in de enquête" Ach ja kan gebeuren he.

Ik stelde hieronder al dat Ollongren een air rondom haar functioneren heeft hangen die sterk neigt naar geniepigheid en achterbaksheid.

Dat mens is werkelijk voor geen spatje te vertrouwen.

Dutchbeaurouge | 19-12-18 | 17:08

De zomertijd is een uitvinding van de Duitsers tijdens 40/45. In de winter werkt de zomertijd niet echt lekker,want het wordt dan pas om 09.30-10.00 uur licht... Gelukkig dat de zomertijd eindelijk wordt afgeschaft.

Eendragtmaaktmagt | 19-12-18 | 16:48

Kunnen ze nu echt helemaal niets, pffff 20:00 ipv 22:00 op een vraag zetten. Dit moest zeker nog ff voor 1700(oh nee 1630, naar de uitgang lopen duurt ook 30min) klaar zodat de tekstschrijver op tijd zijn bus/trein kon halen.....

obseditas | 19-12-18 | 16:43

Had Klaas Dijkhof geholpen met de vragenlijst opstellen? Jeezzz.

Koonkluk Huis | 19-12-18 | 16:26

Gewoon laten zoals het nu is en waarom moet het per se veranderd worden?
Er genoeg andere vraagstukken die een vele hogere prioriteit hebben.

Brabeaulander | 19-12-18 | 16:17

Klok verzetten is niet het probleem. Probleem is dat Nederland in de verkeerde tijdzone is ingedeeld. Geografisch gezien behoren we daarin bij Engeland.

nostyle-still-alife | 19-12-18 | 16:10 | 3

Wel eens van lengte graden gehoord? Je kunt ook het tegenovergestelde stellen n.l. dat Engeland bij de Middel Europese tijd hoort.
Die Engelsen wilden altijd al apart of liever gezegd beter zijn.. vandaar aldat gelul over de GMT.... als graadmeter..

Eendragtmaaktmagt | 19-12-18 | 16:51

Let me rephrase that: Het oostelijk deel van Engeland ligt net als wij in het Oostelijk halfrond.

Eendragtmaaktmagt | 19-12-18 | 17:00

Ja, omdat er is afgesproken dat de meridiaan die de scheiding markeert, over Greenwich loopt.

marjen | 19-12-18 | 17:20

Er wordt echt een enorme denkfout gemaakt.
En ik vermoed expres zelfs, om europa niet dwars te liggen.

41 procent zou een permanente wintertijd willen. Deze mensen hebben nu van november tot april al hun zin.

Maar hoeveel mensen zouden de zomertijd niet willen missen? Die zitten dus onder de overige 59 procent. Deze mensen hebben dan geen enkele dag van het jaar meer hun zin?

Ziet niemand dan in dat we ergens toe worden gedwongen waar de meerderheid vermoedelijk helemaal geen trek in heeft?

Papa Jones | 19-12-18 | 15:57

Geweldig nieuws, nu nog ernaar luisteren. Wintertijd is de oorspronkelijke tijd.

Stichting_NoFap | 19-12-18 | 15:49

En vervolgens heeft iedereen de fout over het hoofd gezien en daardoor is de stemming alsnog geldig.. Want zelfs de respondenten hebben de fout niet gezien en daarmee de vraag goed beantwoordt..

"Hoe gaat dat bij examens normaal eigenlijk?"

me | 19-12-18 | 15:41

Prutsers. En Karin had dat niet door? Prutser.

Watching the Wheels | 19-12-18 | 15:40

Iedereen die graag 'zomertijd wil, want dat klinkt zo zonnig' nogmaals deze geweldig fijne uitleg van hoe groot die fout zou zijn: youtu.be/PCA_VyXCPok

We zijn fokking Deutschland niet!

Cen Bramer | 19-12-18 | 15:34 | 2

Ik woon verder naar het oosten dan Duitsers in Kleve, Emmerich en Kalkar.
En nu?

Stormageddon | 19-12-18 | 15:41

Stormageddon: Grunniger ?

Eendragtmaaktmagt | 19-12-18 | 16:52

Als je goed optelt kom je op 51% TEGEN permanente wintertijd. Het is maar net hoe je de statistieken wilt interpreteren. En 1800 mensen als steekproef? Propaganda much?

Ghard Leers | 19-12-18 | 15:24 | 1

Zeker weten propaganda. Want stel je voor dat de nederlandse bevolking niet wil wat Brussel wil.

Papa Jones | 19-12-18 | 16:01

Waar konden we stemmen? Ik heb het geloof ik gemist. Mij is niets gevraagd, in elk geval. Hoe kan die Eikeltak-hoer nu beweren dat de meerderheid vóór de wintertijd is? Er is maar 1 instrument waarmee je dat exact kan meten. En dat heeft ze afgeschaft.
Kutwijf.

Stormageddon | 19-12-18 | 14:56 | 1

Geenstijl had ook n poll en dat was, na aanvankelijk een voorsprong zomertijd uiteindelijk na felle discussie twee procent meer Wintertijd maar wel met absolute meerderheid. De behoudoptie ontbrak.

Shoarmamasutra | 20-12-18 | 00:50

Ik ben positief verrast dat 41% van de bevolking toch nog enig natuurwetenschappelijk benul heeft. Als je voor zomertijd bent ben je namelijk een domme loempia die niets van astronomie begrijpt, en klokken verzetten is voor mensen die zijn blijven hangen in de seventies (de 1870's)

Defman | 19-12-18 | 14:54 | 3
-weggejorist-
Ghard Leers | 19-12-18 | 15:28

Ook de wintertijd is een verzinsel van de mensheid, domme loempia.

Bonzi_Buddy | 19-12-18 | 15:50

Deze domme loempia wil om 9 uur nog lekker buiten kunnen zitten 's avonds en niet al om half vier 's morgens.

Papa Jones | 19-12-18 | 16:02

Volgens mij klopt de Engelse tijd beter

ik2! | 19-12-18 | 14:21

De juiste keuze. Alleen al omdat je er niet aan moet denken dat het in de winter pas om half 10 licht wordt als je voor 'zomertijd' zou kiezen.

Cuban8 | 19-12-18 | 14:20 | 2

Eindelijk iemand die met verstand ipv 'zomer is fijn' emotie spreekt.

Cen Bramer | 19-12-18 | 15:30

In een periode waar het meestal grauw grijs en bewolkt is? Nee dat maakt echt een verschil. En hoeveel dagen gaat het hier om? Die ook nog eens voor een groot deel in vakantietijd vallen? Nee, echt een sterk argument.

Ghard Leers | 19-12-18 | 15:31

De uitkomst zal wellicht een tegenvallen voor de regering zijn. Immers, Duitsers schijnen voor de zomertijd te zijn. Dus dat wordt het. Ik ben overigens voorstander van de wintertijd. Heerlijk om nu al de verlichting in te schakelen.

Mannes | 19-12-18 | 14:17

We krijgen geen zomertijd en ook geen wintertijd. We krijgen Duitse tijd, dus laten we nu niet net doen of we daar iets over te zeggen hebben. Het staat er al met zoveel woorden: "We moeten wel naar onze buren kijken vanwege commercie en transport". Duitsland veegt zijn reedt af met wat Nederland er van vindt. Dus geef gerust je mening, die doet er toch niet toe.

Dieselboem | 19-12-18 | 14:17 | 1

Duitsers voelen zich nogal eens ongemakkelijk bij het hun wil opleggen bij medeeuropeanen. Stukje historie.
Er gewoon nu met een gestrekt been ingaan kan wel eens werken.

Shoarmamasutra | 20-12-18 | 00:55

Als we 'wintertijd' nou eens 'echte tijd' noemen, dan klinkt het niet zo negatief.
Dan noemen we 'zomertijd': 'neptijd'.

McMarx | 19-12-18 | 13:54 | 1

Dit!
Er moet een late avondshow aan te pas komen om de burger uit te leggen hoe de vork nu precies in de steel zit terwijl de overheid de moeite niet eens neemt om zaken te benoemen volgens de juiste termen.
Wintertijd is de standaardtijd en zomertijd is de afwijkende tijd.
De vraag moet dus zijn 'willen we voor altijd de standaard tijd of willen we voor altijd de afwijkende tijd'.

Johanvb | 19-12-18 | 14:44

Naar een referendumuitslag wordt niet geluisterd, naar de uitkomst van een enquete wel. Zo rolt men daar in de EU.

zwarte_weduwe | 19-12-18 | 13:51
-weggejorist-
Durkmans | 19-12-18 | 13:28 | 2

Conclusie communicatiemiep van RVO:
Altijd wintertijd oftewel standaardtijd wordt gezien als beter voor het bio- en slaapritme. Ook ‘altijd zomertijd’ heeft meer tegenstanders dan voorstanders vooral vanwege de donkere ochtenden in de winter. De keuze voor het huidige systeem van het verzetten van de klok wordt als onhandig ervaren en slechter voor het ritme van mens en dier.
VS
Uit de interviews met vertegenwoordigers van sectoren blijkt dat het huidige systeem van zomer- en standaardtijd nauwelijks problemen oplevert. Vanuit praktisch en economisch oogpunt zit men niet te wachten op een aanpassing want aanpassingen kosten geld en verhogen de kans op fouten.

masahide | 19-12-18 | 13:08 | 1

Aan de andere kant wordt dit dan een eenmalige aanpassing in plaats van elk half jaar. Op lange termijn toch voordeliger.

Durkmans | 19-12-18 | 13:29

Zomertijd is voor ons bioritme het beste. Minder depressief enzo.
Maar bij IQ<80 denkt men dat zomertijd beter weer geeft oid.

quazi | 19-12-18 | 13:06 | 2

Denk dat jouw IQ ook onder de 80 is als je verschil tussen zomertijd en de zomer niet snapt.

Durkmans | 19-12-18 | 13:30

Woops! Fuckup inderdaad.

quazi | 19-12-18 | 14:21

Het doet er ook geen klap toe. Je kunt ook permanent zomertijd aanhouden, en dan alle afspraken gewoon een uurtje verzetten.

obominotie | 19-12-18 | 12:51 | 2

Dat is zeer zeker waar, maar als je kijkt naar de tijdzones dan is het logischer om de wintertijd aan te houden.

pale-blue-dot | 19-12-18 | 13:28

Kan, maar ik ben wel blij dat wintertijd gekozen is. Zomertijd is ooit bedacht met een reden die eigenlijk niet meer van toepassing is, dus afschaffen en terug naar de permanente wintertijd, of tijd zoals het vroeger ook heette.

Durkmans | 19-12-18 | 13:34

Het het stapeld zich maar op al die dictatoriale beslissingen van de zonnekoningen
Hogere belastingen op voetsel en op engergie en nu gaan ze zich ook nog met ons leefritme bemoeien. De Franse en Amerikaase revoluties zijn om minder begonnen. Laat D666 en de Dijkhof nog maar eens lekker hard stampen het dunne ijs is al bijna door.... haal de guilotine maar uit het vet Deze EU haalt 2020 niet

zoefff3 | 19-12-18 | 12:43 | 1

Okk aan de overkant word flink gejaagd op globlisten de eerste dagvaardegingen beginnen te lopen 286 eruit waarinder de Cliton foundation ... nog een dikke 60.000 te gaan dat ruimt op .... Oh ja die geldstromen vanuit de EU
daar gaan koppen rollen

zoefff3 | 19-12-18 | 12:50

Ik ben altijd te laat op mijn werk en om dat te compenseren ga ik eerder naar huis.

Jan_van_Staatribune | 19-12-18 | 12:33 | 1

Dat is een goede attitude om niet overspannen te geraken.

Rest In Privacy | 19-12-18 | 14:12

Maakt geen reedt uit wat jullie willen of wat orwellongren wilt, de duitsers kiezen voor ons. Je wilt geen uur tijdsverschil met je naast gelegen buur die tevens grootste handelspartner is.
Dus STFU, jullie doen er niet toe stel wormen!

ZwarteDag | 19-12-18 | 11:56 | 2

Zodra Brexit een feit is en de EU uit elkaar dondert zijn de Britten onze grootste handelspartner. Regeren is vooruitzien. GMT dus. Gelehesjes Mean Time.

elfenstein | 19-12-18 | 12:15


De Duitsers willen weer één groot Duits reik!
Nu is alles mij opeens helder!

boerenvla | 19-12-18 | 12:32

Als we dan naar wintertijd gaan is het geen idee om alles gewoon een uur eerder te laten beginnen.
Dus:
School en eventueel werk begint om 7.30 i.p.v. 8.30
8 uur journaal om 7.00 i.pv. 8.00 dan zijn we er toch ook?

wateenzeikweer | 19-12-18 | 11:51

Ach, en verder zal het me jeuken. Kwestie van de afspraak wat later zetten, het zijn tenslotte maar cijfertjes op een display die losjes gerelateerd zijn aan de enige echte tijd:
De tijd dat de zon me verlicht. Als het licht wordt sta ik op en word ik langzaamaan actief, als het donker wordt begin ik aan 't bier.
Meer is er niet van en mocht er een permanente zomertijd ingesteld worden op duits befehl dan veranderen vanzelf de werk- en schooltijden. Begin je een uur later en houdt een uur later op. Bij bv. Philips kon je zelf bepalen hoe laat je begon en ophield, zolang aan het einde van de week de uren maar gehaald zijn. Daar zag je ook duidelijk het verschil tussen ochtend en avondmensen én de positieve uitwerking op vooral het avondvolk als je ze de kans geeft om in hun optimale ritme te functioneren. Die klok is slechts een referentie, invullen moet je zelf doen.
NB:
De enige uitzondering hierop zijn scholen. Die zijn kudt. Totaal niet flexibel, gebaseerd op een arbeidstijd die niet meer bestaat met als gevolg de meest verkrampte toestanden voor zowel kids als ouders. Doe dáár maar wat aan en stop met muggeziften over welke tijd nou de echte is.

elfenstein | 19-12-18 | 11:48

De overheid kan echt nergens een normale beslissing over nemen. Zoiets simpels als dit en een beslissing wordt weer uitgesteld.

Als ze nu eens gewoon in lijn met het huidige kabinetsbeleid uitvoeren wat het minst vanuit de bevolking gesteund wordt (blijven wisselen dus) dan kunnen we hier weer over ophouden.

DKP | 19-12-18 | 11:44

Hoeveel tijd zijn ze nou al kwijt aan het gezeik over winter- of zomertijd?

medusa324 | 19-12-18 | 11:41

Ik vind deze discussie een belediging voor mensen die in ploegendiensten werken.. Als het voor de "gewone" burger al zo'n probleem is om de klok twee keer per jaar te verzetten, en blijkbaar zo slecht voor de gezondheid is, waarom is werken in 24 uurs diensten nog toegestaan?

Monsarrat | 19-12-18 | 11:40 | 2

En mensen in de bouw. Die eigenlijk volgens de 'biologische' klok veel te vroeg moeten opstaan. Arbo waar blijf je nou?

Ghard Leers | 19-12-18 | 15:34

Dat zou ook niks voor mij zijn. Maar ik begrijp dat de vakbond er ook tegen protesteert omdat bewezen is dat het pernanente gerommel aan je biologische klok ernstige gezondheidseffecten kan hebben. Zeker als het iedere keer anders is

Shoarmamasutra | 20-12-18 | 01:00

Ik wil voor mijn gevoel liever de zomertijd behouden maar ik ben wel gevoelig voor tegenargumenten in dit geval.
Ik ben niet zo halsstarrig als inzake kwesties over immigratie, islamisering en Zwarte Piet.
Want het argument van de normale tijdsindeling vind ik wel sterk.
De wintertijd is de normale tijd die via de meridianen en de stand van de zon ooit werd vastgesteld en inderdaad lopen we al scheef.
Ook verzetten maakt me niet veel uit maar het liefst heb ik toch wel één vaste tijd.
Ik persoonlijk leg me nederig neer bij de keuze van de meerderheid met een lichte voorkeur nu voor de normalere natuurlijke wintertijd.

klinkklaar | 19-12-18 | 11:38

Ik wil alleen even kwijt dat die Ollongren me de strot uitkomt. Wat een etter van een wijf, met haar 'enquettes'.

Wobbelplatte | 19-12-18 | 11:36 | 3

Ik deel jou mening volledig.
Met die zelfingenomen lelijke rotbek.

klinkklaar | 19-12-18 | 11:42

Ze ziet er altijd zo onverzorgd uit. Dan die enorme wallen en die dikke nek. Vind het maar een lelijke onsympathieke verschijning.

Mark_D_NL | 19-12-18 | 12:33

Beetje begrip voor Ollongren zeg. Op haar leeftijd is het slopend om de hele nacht te liggen scharen.

Nivelleermarionet | 19-12-18 | 13:47

Zomertijd is de nieuwe Zwarte Piet.

Schroedinger | 19-12-18 | 11:36 | 1

Zwarte piet weet tenminste wel wat nacht is en wat dag. # zomertijd onnatuurliik

Shoarmamasutra | 20-12-18 | 01:02

#Nexit. Laat die hele euclub toch in elkaar flikkeren. Ongekozen borderliners zijn het.

Mark_D_NL | 19-12-18 | 11:30

Help me even. Is het afschaffen van de zomertijd nu een links of een rechts standpunt? Dan weet ik tenminste op wie ik boos moet worden.

Joris Beltsin | 19-12-18 | 11:24

Het is weer te bizar voor woorden. Geloven in de religie van de opwarming van de aarde en dan wintertijd als meest logische keuze nemen. Absurd.
Ons bioritme is het meest gebaat bij de GMT (Greenwich mean time) kiezen voor wintertijd is twee tijdzones opschuiven. Ook absurd.

HoudHetSimpel | 19-12-18 | 11:22 | 4

Eens. GMT beste,maar ja.... wintertijd beste voor slapen. Nu om 5 uur de vogels in voorjaar en in zomer onnatuurlijk lang licht en in winter tot 10.00 donker..

ger1306 | 19-12-18 | 11:35

Gmt??? CET bedoel je, waarom in godensnaam een andere tijdszone???

ZwarteDag | 19-12-18 | 11:43

@ZwarteDag
Omdat we officieel maar 20 minuten van GMT/UTC zitten. De tijd die wij nu aanhouden komt door de Duitsers in WO2 die de Berlijnse tijd meenamen en die was 40 minuten later dan die van ons. nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_Tij...

Basil Fawlty | 19-12-18 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Kan GS niet even een zeer representatief polletje doen?

bintang | 19-12-18 | 11:16

Heb een uitkering dus tijd is voor mij relatief. Maar snap dat mensen die werken (proest) afhankelijk zijn van tijd. Op tijd bij het baasje zijn e.d. Maar ok, ieder zijn ding.

Mark_D_NL | 19-12-18 | 11:15

Zegt veel over de politiek dat zelfs zo iets onbeduidend al zoveel gedoe geeft.

Dutch_Holland | 19-12-18 | 11:10

Ik ben voor behoud van het huidige systeem.
Grootste voordeel van de zomertijd is dat je dag veel langer duurt. Na het werk kun je nog heerlijk gaan sporten in het licht of lekker buiten zitten. Nu in de winter merk ik dat ik niet veel meer doe thuis na het werk. Voor mijn gevoel is het direct al "avond" en plof ik na het eten op de bank.

Timide_Aso | 19-12-18 | 11:08

Vanochtend op Radio1: "De ondervraagden zijn eerst geïnformeerd over het onderwerp en toen gevraagd of ze van de zomertijd af wilden." Je vraagt je af welke informatie dan is verstrekt en welke clubs daarbij zijn betrokken of geconsulteerd. Tsja, ik geloof het allemaal wel, maar het is wel een schimmige gang van zaken.

mozaard | 19-12-18 | 11:04 | 1

Ha, ik zie het al: nos.nl/data/image/2018/12/19/520107/x... Dus niks geen bredere informatie over mogelijke psychische gevolgen van de tijdwisselingen ('jetlag-zonder-vliegreis') en dergelijke.

mozaard | 19-12-18 | 16:20

Mijn klokje staat 2 uur vooruit. Het is volgens de klok van GS nu 11.00 AM. En bij mij 01.00 PM, dit heeft te maken met het vele reizen. Dus Wt of ZT het zal me een vaas zijn.

Gokmaar | 19-12-18 | 11:00

Het ene nieuwsmedium zegt: groot deel Nederlanders wil het liefst het hele jaar wintertijd en het andere meldt: lichte voorkeur voor wintertijd. Zo kan ik ook conclusies trekken. Er waren drie antwoordmogelijkheden dus krijg je versnippering van de uitkomsten. Stel dat er in Nederland maar drie politieke partijen bestonden en een zou 40% van de stemmen krijgen en de andere elk maar hooguit 30, blanco stemmen even niet meegeteld. Dan is die eerste toch echt de onbetwiste winnaar.

Koonkluk Huis | 19-12-18 | 10:59 | 1

Heel juist. De meerderheid wil niet van de zomertijd af! We zo worden we voor de zoveelste keer naar een europees besluit gepraat dat we helemaal niet willen.

Papa Jones | 19-12-18 | 11:05

Had niet anders verwacht van een lesbische ijskoningin.

Dutch_Holland | 19-12-18 | 10:59 | 1

Homofobe bierkoning reagurend vanaf de bank met peggy naast hem...

ZwarteDag | 19-12-18 | 11:50

Ik vind t huidige systeem prima. Het is gebaseerd op het doel langer gebruik maken van natuurlijk licht dus minder snel de lampkes aan (dus notabene energiebesparend). Waarom het moet worden veranderd wordt ook niet uitgelegd. Als het is omdat een klein percentage 2x per jaar last heeft om aan te passen aan de nieuwe situatie. Ik weet niet hoor. Maar volgens mij moeten ze dat dan ook als we nu een nieuw systeem gaan hanteren...

Europees_Aanbesteed | 19-12-18 | 10:56 | 4

Exact. In de winter vroeger licht ipv pas rond 10 uur, en in de zomer langere avonden en niet dat het rond 3 uur snachts alweer deels licht begint te worden.
Het gezeik over die koeien is ook onzin. Zelfs de landbouwsector pleit voor het behouden van het huidige systeem, omdat aanpassen duurder zou zijn.

elco485 | 19-12-18 | 11:01

Rest nog steeds de onbeantwoorde vraag waarom dit opeens zo'n belangrijk issue is dat veranderd moet worden.

Europees_Aanbesteed | 19-12-18 | 11:02

Europees_Aanbesteed | 19-12-18 | 11:02
Haalt mooi de aandacht weg bij andere dingen die belangrijk zijn.
Is niet heel moeilijk, dunkt me.

Libertariër91 | 19-12-18 | 11:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wil de normale tijd… Zoals ie was voordat we in de 70’s gingen rommelen met de klok vanwege energiebesparingen. (En zelfs de normale tijd is eigenlijk nog een uurtje te laat, want we zitten nu eenmaal dichter bij Greenwich dan bij Berlijn. Maar ja, vasteland EU enz). Dus de normale tijd graag. Dat is de tijd die we nu hebben… (=wintertijd, maar dat associeert dus met kou en dat is onzin.)

tantesidonia | 19-12-18 | 10:55 | 1

Ten opzichte van de natuurlijke tijd zijn we juist een uurtje te vroeg. Onze klok geeft 12:00 uur aan als de zon op de meridiaan van midden Europa staat (de natuurlijke tijd bij ons is dan eerder 11:00 uur omdat het nog ongeveer een uurtje duurt voordat de zon bij onze meridiaan is aangekomen). Met de zomertijd maken we dat verschil nog een uur groter en lopen we helemaal ver weg bij de natuurlijke tijd.

Joris Beltsin | 19-12-18 | 11:54

Mensen zouden zich even moeten verdiepen in de materie voordat ze onzin gaan blaten. Zomertijd klinkt aantrekkelijk omdat het wordt geassocieerd met de zomer. De wintertijd is al een compromis met de natuurlijke tijd en de zomertijd massif de afwijking alleen maar erger. Zoek voor de gein eens de sketch van arjan lubach eens op over de zomer- en wintertijd. Hij legt het op zo'n manier uit dat iedere debiel het snapt. youtu.be/PCA_VyXCPok

Glorious Bastard | 19-12-18 | 10:51 | 2

Juist. Eigenlijk zouden we dus de Britse wintertijd moeten voeren.

JanVergoor | 19-12-18 | 10:54

Nee, dat zomertijd positieve associatie, papegaai je na. Dat was namelijk de conditioneringen propaganda. De debiel ben jij dus die in zulke onzin trapt.

Ghard Leers | 19-12-18 | 15:37

Permanente wintertijd is beter voor de gezondheid dan permanente zomertijd. En ja daar is uitvoerig onderzoek naar gedaan.
Dat is het enige argument dat hoort te tellen.

JanVergoor | 19-12-18 | 10:50

41%: in de winter lekker in het donker naar mijn werk, 8 uur TL-therapie en in het donker weer terug.

JohnJames_001 | 19-12-18 | 10:43

Zomertijd of wintertijd is eigenlijk al niet de goede vraag, als je geologisch gaat kijken zouden wij op GMT moeten zitten.

Wijze uit het Oosten | 19-12-18 | 10:42 | 2

Heeft u daar een link met wat onderbouwing voor?

elfenstein | 19-12-18 | 10:57

Ach so, net de bewuste lubach gezien.

elfenstein | 19-12-18 | 11:27

Bizar verhaal.
"Onze" ongekozen prinses Ollongren heeft een broertje dood aan effectieve democratie bij zaken die er toe doen voor demense. Dus werd het raadgevend referendum de nek omgedraaid door haar anti-referendum-partij.
Nu zou hare majesteit een soort van democratisch "onderzoek" hebben geleid naar het *gaap* onderwerp van zomertijd/wintertijd.
De EUSSR maakt niet geheel toevallig daar ook al drukte over, alsof DIE zich iets aantrekken van wat demense willen.

Jan Passant mk2 | 19-12-18 | 10:42 | 1

Komt omdat Ollongren meer informatie naar de achtergrond en onderbouwing wil weten, dan alleen een dom ja/ nee.
Een referendum is het meest waardeloze middel voor zo iets.

RandyBiel | 19-12-18 | 10:51

De enige juiste keuze!

redthehaghue | 19-12-18 | 10:41

Je moet je maar ergens druk om willen maken en dat terwijl Wilders bijna vermoord is, Nederland bijna buigt onder de islam, terroristische aanslagen bijna gepleegd zijn en de benzine prijs bijna op het niveau van 2004 staat.

Skunk57 | 19-12-18 | 10:39 | 2

Er gaan dagelijks meer dan honderd mensen dood door kanker en jij maakt je druk over de benzineprijs?

RandyBiel | 19-12-18 | 10:48

U staat aan de verkeerde balie!

Papa Jones | 19-12-18 | 10:50

Niet alleen kabinet... Ik wil ook graag alleen wintertijd!

AntonPantoffel | 19-12-18 | 10:35

Iedereen is toch voor zomertijd? 'S avonds lekker lang op een terrasje kunnen zitten.

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:35 | 2

Dat willen ze ons ook al afnemen. In de wintertijd staat de kachel de hele avond aan, dat moet je niet het hele jaar willen.

RandyBiel | 19-12-18 | 10:40

Vind ik ook, 's zomers lekker buiten zitten na een dag werken op kantoor. Dat gaat me toch niet afgepakt worden! 's Winters is het hoe dan ook kut buiten.

Papa Jones | 19-12-18 | 10:53

Ja daaag, ik bepaal zelf wel hoe laat het is op mijn horloge.

B*tchmeister | 19-12-18 | 10:34

Wat is tijd? Tijd is alles en tijd is niets. Alles
komt op z'n tijd. Alles wat groeit heeft tijd nodig.
En alles wat tijd krijgt, groeit. Tijd neem je.
En tijd geef je aan dingen die goed moeten worden.
Beter. Want tijd is meer. Tijd is rijkdom.
Wat heeft Grolsch meer dan gewoon bier? Precies.
Door tijd is immers vakmanschap meesterschap
geworden. En zo is nu de tijd gekomen...

(TIP : verander tijd in kut)
*plop*

Bali Lovert | 19-12-18 | 10:32 | 2

Hoeveel uur later is het op Bali?

hoejeheette | 19-12-18 | 10:35

Twee dagen later.

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:36

Min of meer on topic: in de kersteditie van de Elsevier een zeer lezenswaardig artikel van de hand van Jelte Wiersma met als stelling dat ‘redelijke en gematigde politieke midden’ met z’n constante drang / dwang tot verandering eigenlijk veel radicaler is dan die ‘conservatieve’ en als extreem of radicaal weggezette burgers / professionals ‘die maar niets willen’.
Killerquote: "Politici willen de wereld vaak veel ingrijpender veranderen dan hun kiezers. Toch krijgen die vaak het verwijt 'extreem' te zijn."
Precies, houd toch eens op met al die grote, ideologische gekleurde, opgelegde veranderingen. Doe eens een hele tijd NIETS, behalve zorgen voor veiligheid en 'dat de winkel draait'. Inderdaad: een nachtwakerstaat.

henkvaningrid | 19-12-18 | 10:29 | 2

Volledig mee eens. Die zogenaamd "progressieve" politici, met hun "stilstand is achteruitgang" dogma's of kreten als "de handen uit de mouwen er moet een hoop gebeuren". Er hoeft helemaal NIETS te gebeuren. Vraag ze maar eens hoe zij het zouden vinden als iedere 4 jaar hun volledige huis wordt verbouwd. Dat ze na 4 jaar thuiskomen en hun vrouw of man is ingeruild voor een nieuwe, verbeterde versie. Dat alles, constant veranderd in hun omgeving. Mensen, vrienden, alles. Geen mens wil dat. Is ook niet te behappen. Toch is dat exact wat deze mensen andere mensen willen opleggen.

Dutchbeaurouge | 19-12-18 | 10:41

Negen van de tien mensen weten niet eens welke kant ze de klok op moeten zetten als het zover is.
Als je zegt dat het om 0330 in de zomer al licht begint te worden ipv 0430 dan denk ik dat een hoop mensen niet staan te juichen.

hoejeheette | 19-12-18 | 10:28 | 3

In spring time springs
In fall time falls
(moet je wel Engels kunnen)

JohnJames_001 | 19-12-18 | 10:33

idd wat heb je eraan dat de zon al om 03:30 opkomt dan ligt 99,9% nog in bed.
Moet dan ook maar weer een luchtbuks aan gaan schaffen om die kut duiven van de daken te knallen dan dan al beginnen te roekoeren Om 21:00 uur is bijna iedereen nog op dan heb je meer aan dat het nog langer licht is.

kabinet raussss

vinzDH | 19-12-18 | 10:40

Ja hallo, als we met domme mensen rekening gaan houden ken ik er nóg wel één: 9 van de 10 mensen snapt ook hun energienota niet. Maar dat is nog geen reden om de tarieven te verhogen.

Papa Jones | 19-12-18 | 10:56

Dus: 41 procent van de mensen die hier iets over willen roepen, hebben liever permanent wintertijd. Even rekenen: 59 procent wil dus helemaal niet van de zomertijd af.

Next!

Papa Jones | 19-12-18 | 10:28 | 4

Zo werkt dat bij x66 niet, stemmen die niet tegen zijn mag je naar eigen belang tellen

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:31

Volgens mij is zomertijd in alle landen populairder. Behalve in Marokko, want daar houden ze niet van vroeg opstaan.

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:37

Karbunkel | 19-12-18 | 10:30

Ik héb verder gelezen. Ik heb het hele artikel gelezen en heb de ontbrekende conclusie getrokken. Straks denken we nog dat overgaan naar permanente wintertijd een democratisch gekozen idee is! De enige conclusie met deze cijfers kan zijn: laten zoals het is.

Papa Jones | 19-12-18 | 11:01
▼ 1 antwoord verborgen

Hetzelfde onderzoek in de zomer 25gr eind 21uur nog lekker nagenietend van de dag en je ziet een andere uitkomst.
Kortom gewoon zo houden de uurswisselingen...!

Johan_Voorhaar | 19-12-18 | 10:27 | 2

Juist. Wat heb ik er aan als het in de zomer een uur eerder licht wordt? Liever een uur later donker.

hoejeheette | 19-12-18 | 10:31

Dan moet Juncker hoe dan ook nog zijn roes uitslapen. En 's avonds valt hij óók al om, het zal hem jeuken.

Papa Jones | 19-12-18 | 11:03

@Ronaldo is voor de zomertijd, dus zoekt hij argumenten en verzinsels om een waarschijnlijk behoorlijk onderzoek onder te schoffelen. Geef mij maar GMT en afwijking van omringende landen, dan krijg je het lekkere reisgevoel als je de grens passeert en je horloge moet verzetten.

M.egafoon | 19-12-18 | 10:27

Op het moment dat de zon op zijn hoogste punt aan de hemel staat, is het 12:00 in de middag. Al het andere is politiek.

Zware Majesteit | 19-12-18 | 10:27 | 1

Nee, dat is om half twee. Niet om 12 uur.

lokoolokie | 19-12-18 | 10:42

41% van de Nederlanders begint in deze "peiling" over het bioritme?!?! I smell a hoax. Fake news. Enzo. Kunnen we die EUvsDisinfo of hoe ze ook heten niet inschakelen?

Daarbij: IK wil zomertijd. Dus dit kan niet kloppen.

Specy | 19-12-18 | 10:27 | 2

Bioritme van 1 uur. Zijn dat mensen die nooit vliegen?

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:38
-weggejorist-
Ghard Leers | 19-12-18 | 15:39

Perfecte keuze.

Kertsbal | 19-12-18 | 10:26

Ik ben sterk voor zomertijd, maar hier is het dan ook een uur eerder licht (en donker) als in Nederland.

bergsbeklimmer | 19-12-18 | 10:24

Lijkt wel of ze voor het eerst een paar hersencellen gebruikt hebben daar in die kamer.

Kim-Jung-Un | 19-12-18 | 10:24

"Zomertijd" is een hoaxframe. Het betekent gewoon allemaal een uur eerder opstaan. En als camouflage zetten we dan de klok verkeerd.

Punksmurf | 19-12-18 | 10:24 | 1

Inderdaad, zo sturen ze je de "goede" kant op. Het zelfde gebeurt met wegen en belastingen.

Watching the Wheels | 19-12-18 | 10:26

Wie is Nederland?

Mr_Pikibelly | 19-12-18 | 10:23 | 2

Vraag het Maxima!

Foolonthehill | 19-12-18 | 10:30

Nederland bestaat niet.

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:38

Zomer/Wintertijd was eigenlijk bedoeld dat we in de zomer avonds minder licht zouden gebruiken en zo energie sparen. In voorjaar en de herfst wordt s`morgens vroeg echter meer verwarmd waardoor deze besparing van de zomer teniet wordt gedaan.Voor de wintertijd spreekt dat je productiever bent als het morgens licht is, bv: In Utrecht gaat de zon in december om circa 8:45 op, was het echter altijd zomertijd verschuift de zonsopgang naar 9:45. Bij altijd winter tijd is de zonsopgang in Utrecht in juli om 5:15.

jan huppeldepup | 19-12-18 | 10:22

Ik snap die actie van Juncker niet. Het is handig als je niet bij elke grenspassage je klokje hoeft te verzetten. Wil-ie juist dat voordeel afschaffen, terwijl hij niets doet aan het echte probleem van het gebrek aan grensbewaking.
Geef het volk zijn zin op een onbenullig punt?

marjen | 19-12-18 | 10:20 | 3
-weggejorist-
Wil1971 | 19-12-18 | 10:23

Chaos creeren, zodat hij daarna orde kan scheppen en iedereen dan ziet hoe fijn het is dat hij bestaat.

Watching the Wheels | 19-12-18 | 10:24

Natuurlijk is het onbenullig. Het maakt me furieus dat we hier aandacht aan zouden moeten besteden. Maar wat een democraat die Juncker, dat we over onze eigen tijd mogen beslissen.

Foolonthehill | 19-12-18 | 10:28

De peiling is ondoorzichtig, maar de uitslag bevalt mij wel. Niets aan de hand. Gewoon doorlopen, mensen.

SamV | 19-12-18 | 10:19 | 1

Valt best mij, de onderzoeksopzet is ook gepubliceerd. Misschien je eerst even verdiepen voordat je roept dat het ondoorzichtig is.

RBlake | 19-12-18 | 10:42

Waarom geen 'sterrentijd' hanteren? Alle gezeur in één keer opgelost. Ik dacht dat die oolongren zo vooruitstrevend was?

pa_niek | 19-12-18 | 10:19 | 3

... koffietijd

Wil1971 | 19-12-18 | 10:20

Ze is alleen vooruitstrevend als het richting 1984 is.

Kim-Jung-Un | 19-12-18 | 10:25

Dan kan Dahpne Schippers het beste in de zomer haar 100 en 200 m. lopen, neem aan dat "seconden" dan langer duren?

Watching the Wheels | 19-12-18 | 10:28

Iets zegt mij dat we zelfs hiermee worden genaaid door de overheid, doorgaans verandert er alleen iets als ze er zelf belang bij hebben.
Weet nog niet precies op welke manier maar dat komt nog wel uit later.

priks | 19-12-18 | 10:16 | 1

Voor niks gaat alleen de zon op luid het gezegde. Dus ik vermoed dat we een zonnebelasting gaan krijgen op basis van het aantal uren zon per jaar, uiteraard gemiddeld.

Dutchbeaurouge | 19-12-18 | 10:19

Ze hebben 1800 mensen gevraagd. Waarschijnlijk de D66 achterban of de de drankleveranciers van Jan-Loel Juncker. Als je wil voorkomen om klokjes te verzetten wanneer je een buurland bezoekt... lekker zo laten zoals het is; hoeft niemand een klokje te verzetten. Nu maar afwachten totdat Juncker zijn laatste uitglijdende bezopen misstap maakt en zijn klokje voor altijd stopt met tikken, zijn we voorgoed van dit onnodige vraagstuk af.... man, man, man...

Wil1971 | 19-12-18 | 10:14

Prima, zomertijd is een babyboomersverzinsel uit de jaren 70. Afschaffen.

Julius Pace Car | 19-12-18 | 10:13 | 3

Als we alle babyboomersverzinsels uit de jaren 70 afschaffen komen we om in welvaart.

keestelpro | 19-12-18 | 10:23

Het idee was energie-besparing als het langer licht zou blijven. Maar ik denk dat er geen energie bespaard is geworden geweest vanwege de toename van de hoeveelheid electrische apparaten in elk huishouden.

marjen | 19-12-18 | 10:25

Babyboomers hadden soms ook goede ideeën.

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:40

Wat een non-discussie. Je kunt toch geen tijdzones negeren. Stoppen met 2x per jaar de klokverzetten is het onderwerp. Stop je ermee, dan hebben we altijd "wintertijd" maar dat heet dan niet meer zo.

Pislinq | 19-12-18 | 10:12 | 1

Tijdzones negeer je juist wel als je heel Europa dezelfde tijd wil geven.

hoejeheette | 19-12-18 | 10:18

Wat is het probleem ? Zelfde tijd als Duitsland.

Ko.Nein | 19-12-18 | 10:12 | 3

Het is verwarrend, mensen komen te vroeg of te laat. Ik vergeet het iedere keer

Bokito ergo sum | 19-12-18 | 10:22

Te vroeg komen is bijna nooit een probleem.

Rest In Privacy | 19-12-18 | 10:40

Ja Kuif, dat probeer ik mijn vrouw ook altijd uit te leggen...

Bill le Koek | 19-12-18 | 11:40

Niet zeuren. Mensen die er verstand van hebben pleiten unaniem voor wintertijd. Af en toe moet je ook gewoon eens luisteren naar die mensen, de vox populi hoeft niet altíjd het hoogste woord te hebben, want dan krijg je een 'schreeuwdemocratie'.

Zenzeo | 19-12-18 | 10:11 | 2

Dus we luisteren gewoon naar Ollenkreng.

gato | 19-12-18 | 10:15

Beetje hysterisch in de pathos hangend. Er ligt nogal een wereld tussen per decreet regeren en een schreeuwdemocratie. Het is niet meteen zoiets extreems als een "schreeuwdemocratie" als je eens één keer luistert naar de mensen die je zegt en verplicht bent te vertegenwoordigen.

Dutchbeaurouge | 19-12-18 | 10:28

Kunnen we niet tot een compromis komen?
De klok straks in de lente ½ uur vooruit en die tijd blijven aanhouden voortaan?

keestelpro | 19-12-18 | 10:11

Volgens Maxima bestaat 'de nederlander' niet, dus zijn er ook géén nederlanders. Hoe kan ollongren dan een onderzoek onder de nederlanders gedaan hebben? Nepnieuws?

pa_niek | 19-12-18 | 10:10

Luister eens, voor dat gezeur over de tijd heb ik geen tijd.

kweethetooknietbeter | 19-12-18 | 10:10

Arjen Lubach had het toch heel mooi uitgelegd in zijn programma? Dus de effecten van altijd zomertijd of altijd wintertijd en wat je echt niet wilt, nl. altijd wintertijd? Niet gezien mensen? Het was nogal duidelijk.

pjisonline | 19-12-18 | 10:08 | 4

Jij hebt die blijkbaar ook niet gezien. Lubach pleitte voor wintertijd.

0.02Euro | 19-12-18 | 10:16

Volgens mij moet jij het nog eens bekijken ( hint : "Sommige mensen snappen de zomertijd niet" ".. Dus ook snappen waarom permanente zomertijd zo'n stom idee is" )

Kim-Jung-Un | 19-12-18 | 10:19

Wie kijkt er überhaupt naar dat onsympathieke lellekke linkse kereltje.

BozePaarseMan | 19-12-18 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

Uit onderzoek is gebleken... blijkt dus een kleinschalige peiling te zijn. Gezien de uitkomst waarschijnlijk ook selectief afgenomen. Hoe moeilijk is het om een representatief onderzoek uit te voeren?

kroel | 19-12-18 | 10:08 | 1

Representatief onderzoek is dus een van de dingen waar dit kabinet een bloedhekel aan heeft.

Knisperende_Tissue | 19-12-18 | 10:10

Omdat het in de wintertijd meestal kouder is dan in de zomertijd kan ik mij voorstellen dat permanente wintertijd een gunstig effect heeft tegen de opwarming van de aarde. Het is in ieder geval goedkoper dan een energietransitie waarvan het effect ook maar 0,00000003 graden is.

down | 19-12-18 | 10:06 | 1

.. moest er toch even om glimlachen

Wering | 19-12-18 | 15:23

Zou prima zijn. Zomertijd is voor mietjes.

van Oeffelen | 19-12-18 | 10:06

Tijd is zinloos.

lokoolokie | 19-12-18 | 10:05

"Altijd wintertijd heeft de voorkeur van 41% van de Nederlanders, vooral vanwege het bio- en slaapritme."

Iedereen die bioritme als argument gebruikt voor AFSCHAFFING van de halfjaarlijkse wisseling, heeft niet begrepen waar die wisseling ooit voor bedacht is. In de natuur in onze grotten worden we vanzelf al 100.000 jaar wakker als het licht is, maar als scholen, ov en bedrijven een "onnatuurlijke" klok vereisen, kun je die het beste aan de zonopkomst tijden aanpassen, hoe simpel wil je het hebben.

"Ook stellen zij zoveel mogelijk harmonisatie met omringende landen op prijs."

Now you know it's bullshit. 99% van de mensen hebben daar dagelijks helemaal niks mee te maken, behalve als je veel naar buitenland reist, laten we zeggen bv op en neer naar Brussel.

een_mike | 19-12-18 | 10:05 | 2

Weg met de tijd. Waarom moet iedereen op hetzelfde tijdstip beginnen. Het puberbrein is (ook al is de zon al lang en breed op) in de ochtend helemaal niet actief. We moeten ons meer aanpassen aan het natuurlijke ritme vd mensch.

BozePaarseMan | 19-12-18 | 10:13

@BozePaarseMan: Zolang scholen, winkels en bedrijven daar niet grootschalig aan meewerken, is de enige manier om de huidige wisseling in stand te houden. Een precieze klok is al onnatuurlijk, geen rekening houden met hoe laat de zon opkomt en de klok NIET 2x aanpassen is nog onnatuurlijker. Zogenaamde moderne, nieuwe inzichten, andere economie etc, veranderen allemaal niets aan hoe ons lichaam biologisch gezien al een miljoen jaar functioneert.

een_mike | 19-12-18 | 10:27

Zoiets simpels als 1 tijd afspreken krijgt de EU al niet voor elkaar, wat een slappe nutteloze hap is die EU toch inclusief loopmeisje Ollongren.

sprietatoom | 19-12-18 | 10:05 | 2

Misschien kan Ollenkreng ook de siesta in Spanje eens afschaffen.

gato | 19-12-18 | 10:18

gato | 19-12-18 | 10:18
Voor! En in Toscane bij 24 graden in september.

Mammeloe | 19-12-18 | 11:37

Eerst het referendum criminaliseren en dan nu een flitspeiling onder ruim 1800 mensen houden, met als uitkomst: 'Nederland wil'. Mooi hè, democratie.

JohnJames_001 | 19-12-18 | 10:05

Gewoon 1 tijd voor de hele wereld is veel makkelijker.

ChatBot | 19-12-18 | 10:03 | 2

Uiteraard wel The Brussels Mean Time genoemd, naar het hart van het Vierde Rijk.

Knisperende_Tissue | 19-12-18 | 10:14

Nürnberger Zeit.

Glasgow Argus | 19-12-18 | 10:27

Ik ben voorstander van met zijn allen lekker beginnen als de zon opkomt. En voor het donker wordt allemaal weer thuis. Met een maximum van 8 uur per dag. Hee, zo heeft moeder natuur het bedoelt.

VanBukkem | 19-12-18 | 10:03 | 4

Bedoeldt.

Pislinq | 19-12-18 | 10:06

Dan ga ik terug van 13u p dag buiten de deur naar 7.40u momenteel.
Nee dank je.
Ik ben liever swinters lang buiten de deur en zomers meer thuis.
Zal ook wel veel file opleveren als iedereen pas de weg op gaat wanneer de zon net laag staat.

RandyBiel | 19-12-18 | 10:18

@Pislinq
Sorry. Bedoeldt met dt. Stom van mij.
Goed dat u mij er even op attendeerd.

VanBukkem | 19-12-18 | 11:12
▼ 1 antwoord verborgen

" Ons is weer eens niets gevraagd. "
Jawel.
Je snapt alleen het principe van steekproef niet. Basisschool nog niet afgerond ofzo? Daar wordt dat al uitgelegd.

RandyBiel | 19-12-18 | 10:01 | 5

Opvallend dat er altijd vragen komen naar de opzet, maar dat nooit iemand die daar publiekelijk vragen over heeft de moeite neemt om die te onderzoeken.
Is niet de eerste keer.
Ik houd het er maar op dat ze gewoon de basisschool niet afgerond hebben, want zo ingewikkeld is het allemaal niet.

RandyBiel | 19-12-18 | 10:14

Mooi, kijk dat bedoel ik.

BozePaarseMan | 19-12-18 | 10:15
▼ 2 antwoorden verborgen

"Altijd wintertijd heeft de voorkeur van 41% van de Nederlanders, vooral vanwege het bio- en slaapritme."
Hello! McFly !
We leven in een 24/7 economie ,heel veel mensen hebben geen boodschap aan het bio en slaapritme ,maak er dan iets tijdsloos van .

Of ga genieten van het idee van de opwarming ,in ieder geval in Neddrland en wees een stap vooruit in de goede richting en houd het bij de zomertijd .

iopeth | 19-12-18 | 09:59

Zelf heb ik er geen moeite mee, maar ik voorzie een stijging van het aantal depressieve mensen. Koeien hebben daarentegen zelden een dipje of stemmingswisselingen. Misschien toch een dingetje om mee te nemen in de overwegingen. Arbeidsverzuim en artsenbezoek kosten de maatschappij tenslotte ook geld.

MickeyGouda | 19-12-18 | 09:59 | 2

Als je het even niet meer weet, noem je het dingetje.

Pislinq | 19-12-18 | 10:08

@Pislinq

'Dingetje' verwijst terug naar "een stijging van het aantal depressieve mensen". Na mijn tweede kop koffie had ik ongetwijfeld scherper geformuleerd.

MickeyGouda | 19-12-18 | 12:31

Gewoon lekker blijven omschakelen in voorjaar en najaar. Zomertijd heeft grote voordelen voor sporten of andere aktiviteiten in de zomer. Een lange lichte avond is dan zeer prettig.

Dan moeten we in plaats van de tijd verzetten maar ons school en werkschema verzetten naar een uur vroeger. Ook lekker voor de slaapgestoorden.

kees de short | 19-12-18 | 09:59 | 3

Als fanatiek golfer kan ik u alleen maar gelijk geven. Wintertijd is funest voor het golfspel!

keestelpro | 19-12-18 | 10:09

He Kees, je kan toch gewoon een uurtje later gaan golfen als het licht is, doe ik ook. Laatst nog in een sneeuwstorm, maar het was wel licht.

jan huppeldepup | 19-12-18 | 10:29

Ja natuurlijk Jan. Het blijft even lang licht in de zomer en even kort licht in de winter. Veel golfplezier!

keestelpro | 19-12-18 | 11:16

En als wij nou 10 peilingen doen die iets anders zeggen? Daarom is er maar 1 peiling die telt, een referendum.

Noltie | 19-12-18 | 09:57 | 1

Want alle Nederlanders wegen daarbij goed de effecten van milieu, economie en energieverbruik even goed mee?
Een referendum is alleen ja/nee/weetnie.
Is vooral geschikt voor mensen die ook niet verder kunnen beargumenteren dan dat.

RandyBiel | 19-12-18 | 10:25

Snap dit hele gedoe niet. Prima idee, ophouden met het verzetten van de tijd maar waar slaat de discussie zomer-/wintertijd op?! Wintertijd is gewoon de tijd dus die ga je dan gebruiken, lijkt me logisch.

Capt. Iglo | 19-12-18 | 09:55 | 4

@Noltie. nou? Vertel!

BozePaarseMan | 19-12-18 | 10:02

Het verzetten van de tijd heeft nauwelijks effecten als je gewoon de standaard tijd aanhoudt, is even een jaartje wennen.

Capt. Iglo | 19-12-18 | 10:03

Volgens Noltie wel hoor. Even afwachten wat hij gaat tegelen, dan kunnen we weer verder..

BozePaarseMan | 19-12-18 | 10:17
▼ 1 antwoord verborgen

Wintertijd is toch ook de beste tijd? Waarom zou je de hele zomer een uur eerder opstaan?

The Exorcist | 19-12-18 | 09:55

Voor zoiets ingewikkelds dat zelfs Klaas Dijkhoff er te dom voor was hebben de mensen in de straat het verdomd goed begrepen.

Koonkluk Huis | 19-12-18 | 09:53

Ollongren die zich zonder enige dwang "interesseert" voor de mening van De Gewone Nederlander?

Dat moet wel een bijzónder triviaal onderwerp zijn dan. Normaal brand ze zich nog niet de vingers aan de mening van een Nederlander al stond die volledig in lichterlaaie in haar woonkamer de horlepiep te dansen.

Ollongren incorporeert álles waar zoveel Nederlanders van walgen. Hautain, vriendjes met het koningshuis, achterbaks, bot, geniepig, you name it. Deze vrouw heeft in een razend tempo zichzelf tot één van de minst geliefde bewindspersonen gemaakt die Nederland kent of heeft gekend. Komt ze nu weer met "de Nederlander wil" ja gvd de Nederlander wil zeker wat! Maar dát vraagt ze niet.

Ze zal binnenkort ook wel gaan "onderzoeken" welk merk koffie 'De Nederlander' het liefste drinkt en dan als geste daar een dubbeltje korting per kilo op gaan geven. "I pardon you" zou ze het liefste zeggen vanaf haar paard, gehuld in uniform en met 2 vingers in de lucht. "i pardon you" domme zielige Nederlander, zo ben ik, Kajsa Ollongren. Ik gun jullie je kleinburgerlijk pleziertje voordat ik de hele club weer met satanisch genoegen een dik vet oor aannaai en de zweep erover smijt. Want het zit in de aard van het beestje, dat onderdruk je uiteindelijk toch nooit.

Niet te vertrouwen. Ze is ooit onomkeerbaar vals geworden en bijt je in je enkels als ze de kans krijgt.

Dutchbeaurouge | 19-12-18 | 09:51 | 2

Goed verhaal. Bedoel je 2 middelvingers? En even heerlijk gelachen met 'volledig in lichterlaaie in haar woonkamer de horlepiep te dansen'.

schijtzat | 19-12-18 | 10:08

Ollongren wil zelfs je mening en je stem niet.

Mammeloe | 19-12-18 | 11:34

Aanpassen van de tijd is volgens boeren funest voor het ritme van koeien.
Goed argument om het niet te doen.... haha.

HoerieHarry | 19-12-18 | 09:51 | 2

Komt doordat het met hun klauwen zo lastig de wijzers te verzetten, zijn ze meteen de hoe zomer van slag.

me,myself and IK | 19-12-18 | 09:58

Koeien hebben net zo weinig ritme als ik op de dansvloer.

Pislinq | 19-12-18 | 10:13

'tijd is relatief' A. Einstein.

RBlake | 19-12-18 | 09:50 | 5

Het hele leven is relatief.

MickeyGouda | 19-12-18 | 10:01

@ Mickey:
Die stelling is maar de helft, volledig is het :
‘Heel het leven is relatief, en zelfs dat.’

Wijze uit het Oosten | 19-12-18 | 10:29

Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.

Mammeloe | 19-12-18 | 11:32
▼ 2 antwoorden verborgen

En de verkiezingen komen eraan. Dit was er een in het kader van “ even laten zien dat we echt wel naar het volk luisteren”. Kajsha: “We moeten het niet overhaasten en er zorgvuldig mee omgaan. Het mag wel een paar jaar duren,”. En hoe ging dat met het referendum en de sleepwet?? Die moesten met stoom en kokend water doorgedramd worden.

Leffe Blonde | 19-12-18 | 09:50

Wintetrtijd blijkt ook het beste te zijn voor NL.

Fiets | 19-12-18 | 09:50 | 2

Blijkt uit? En definieer ‘het beste’ alstublieft. Definieer ook ‘Nederland’ even.

Noltie | 19-12-18 | 10:01

Stond in de viva.

Pislinq | 19-12-18 | 10:15

Ik vind de Wintertijd stom. Het correspondeert totaal niet met de Islamitische kalender en over de Chinese jaartelling zullen we het helemaal maar niet hebben. Ik blief de traditioneel Joods Orthodoxe 17 uurs klok en Hindoestaanse tien dagen indeling. Kippen leggen dan vaak de beste eieren.

Pedronegro | 19-12-18 | 09:48

Wintertijd is de juiste tijd. Hoe verder naar het westen je woont in een tijdzone hoe meer last je hebt van de zomertijd. En Nederland ligt zelfs zover naar het westen in onze tijdzone dat we eigenlijk beter bij de Engelse tijd zouden passen, zoals InAnumPerRegimine ook al aangeeft. Permanente zomertijd zou dat alleen maar verergeren. De tijdzonegrens zou langs ons af moeten lopen, dus wij, belgie, spanje, portugal in dezelfde tijdzone als het VK en de volgende tijdzone pas vanaf Duitsland, Zwitserland, Italië. De grens moet ergens liggen en om nou de grens te houden zoals hij is alleen omdat daar wat water ligt is ook niks. Gewoon alles op wintertijd, en liefst zelfs nog de tijdzone aanpassen.

Gugong | 19-12-18 | 09:47 | 3

Je bent Frankrijk vergeten.

Leffe Blonde | 19-12-18 | 09:51

Waarom?

Een hoop woorden en geen enkele onderbouwing waarom wij er zo nadelig vanaf komen met de zomertijd.

Noltie | 19-12-18 | 10:03

Wat een onzin, waar halen ze de tijd vandaan.

Mr_Natural | 19-12-18 | 09:46 | 1

Alles willen ze! Ons geld, onze privacy en nu ook nog een uur dat we dus nooit meer terugzien net als dat geld dat naar de Grieken ging!

keestelpro | 19-12-18 | 09:57

Hoezo bepaalt Brussel de agenda, de uitkomst én de fucking trucs om als overheid Brussels zin door te drijven? Waar staat in de Godvergeten grondwet dat je met enquete's een Brussels wensenlijstje door mag voeren?

van heinde en verre | 19-12-18 | 09:45 | 2

Wie weet hoe ik reacties kan plaatsen?

hahameme | 19-12-18 | 09:47

U zelf klaarblijkelijk. Welkom zwitsal in de panelen.

keestelpro | 19-12-18 | 09:55

tot grote vreugde van de energieboeren..

fikkieblijf! | 19-12-18 | 09:45

Ik heb allerlei apparatuur die zelf omschakelt tussen zomer en wintertijd. Ik neem aan dat Ollongren daar persoonlijk nieuwe firmware in komt zetten?
Verder interesseert het me geen flikker. Iedereen die zeurt, maar wel op vakantie gaat naar een land met een andere tijdszone is sowieso een slappe vaatdoek.

TheEgg | 19-12-18 | 09:44 | 1

U heeft nog steeds apparatuur die niet millenniumbug proof is?
Mijn PC en Mac houden alles voor me bij. Bij het zieke af.
Laatst zette ik de klok achteruit, had mijn iPhone het ook al gedaan.
Kwam ik dus overal een uur te vroeg.

keestelpro | 19-12-18 | 09:48

Een standaard is prima

Bokito ergo sum | 19-12-18 | 09:43

Ik vind het altijd zo'n begoocheling als onderzoeken met een lage N(als ie überhaupt al representatief is idd) worden aangehaald om namens de Nederlandse bevolking te spreken.

Tilburger | 19-12-18 | 09:43 | 1

ik zie al voor me hoe zoiets werkt, bij Maurice aan de keukentafel met wat koffie de lijsten invullen..

fikkieblijf! | 19-12-18 | 09:45

dus het harmoniseren van Europa gaat er toe leiden dat we een uur gaan verschillen met België Duitsland en Engeland. goed gedaan olongren.

mono-culti | 19-12-18 | 09:42

Moet er niet aan denken wat de gevolgen zijn van permanente zomertijd (pas om half 10 licht). Liefst zoals het nu is maar als het één tijd moet worden: dan wintertijd!

bvdbos | 19-12-18 | 09:40

Die Onslo is werkelijk niet te vertrouwen. Ik weet zeker dat de gewone burger ( geen boeren dus! ) helemaal geen wintertijd wil. Als er 1 rattige rat in dit kabinet zit dan is het Onslo wel, bah wat een bitch!

Rdock | 19-12-18 | 09:39 | 3

juist de gewone Nederlander wil wintertijd. veel gezonder, fijner, logischer en realistischer.

salonsocialist | 19-12-18 | 09:41

men wil zomertijd uit onwetendheid en omdat het beter klinkt.

horsteknots | 19-12-18 | 09:51

Onslo, Keeping up appearances.
Net als Kajsa.

Noltie | 19-12-18 | 10:06

Rob Jetten heeft even de koppen van een paar willekeurige Nederlanders bij elkaar gestoken.

His Lordship | 19-12-18 | 09:39 | 1

Ik denk dat de kleuters Jes&Jet het samen gedaan hebben hoor.

Rdock | 19-12-18 | 09:45

Dit kabinet zal ongetwijfeld ook denken dat permanente wintertijd helpt tegen klimaatopwarming.

Godsammekraken | 19-12-18 | 09:38 | 1

Als je dat als argument aan voert is afschaffing van de zomertijd meteen een feit.
Klimaat is een toverwoord.

keestelpro | 19-12-18 | 09:51

Lubach heeft glashelder uitgelegd dat permanente zomertijd funest zou zijn voor ons bioritme. Ik was eerst ook voorstander van zomertijd (elke avond barbecueën en bier drinken) maar ik ben om.

TheWriter | 19-12-18 | 09:38 | 4

Hier was Lubach tenminste wel bij de tijd.

Glasgow Argus | 19-12-18 | 09:44

VPRO was vroeger de beste TV zender. Compleet vrijgevochten van de nauwgeestigheid van de jaren 70 & 80. Something went wrong....

keestelpro | 19-12-18 | 09:44

Wetenschap = wetenschap

TheWriter | 19-12-18 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

Zie Lubach; zomertijd houden is heel dom.

mark1487 | 19-12-18 | 09:38

Toch knap dat ze altijd iedereen weten vinden, behalve mij. Of de mensen om mij heen, familie, vrienden, kennissen, buren, mede reaguurders, enz. Wie in hemelsnaam worden geraadpleegd en wie bepaalt dan dat dat representatief is voor alle Nederlanders?

Eagle_Eye | 19-12-18 | 09:38 | 5

Klopt maar Onslo is niet te vertrouwen.

Rdock | 19-12-18 | 09:41

Geert Wilders denk ik. Die praat namelijk ook altijd namens alle Nederlanders.

keestelpro | 19-12-18 | 09:42

De onderzoeksopzet staat gewoon online. Gewoon even googlen, dan kun je lezen hoe representatief het is.

RBlake | 19-12-18 | 09:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Yessss!!! Trouwens wintertijd is de oorspronkelijke tijd, dus niet nuilen zeikerds.

Conan de Rabarber | 19-12-18 | 09:38 | 3

Na verloop van tijd zal de term zomertijd en wintertijd in vergetelheid raken en zal men gewoon spreken van 'tijd'. Alles wordt beter op den duur.

keestelpro | 19-12-18 | 09:40

@rabarber jij teelt rabarbers zeker = boer!

Rdock | 19-12-18 | 09:42

Oorspronkelijk liepen we ook met khuppels en trokken we vrouwen mee de grot in, evolutie heet zoiets, zeikerd.

Boemibol | 19-12-18 | 10:01

We lopen al een uur uit het lood volgens de natuur, dus permanente zomertijd is ook geen optie.

Znitzel | 19-12-18 | 09:37 | 1

Anderhalf zelfs. In Nederland staat de zon niet om 12 uur maar om half twee op het hoogste punt.

Mr_Natural | 19-12-18 | 09:38

Inspraak? Wat is dat nou weer?

negerinnenzoenen | 19-12-18 | 09:36 | 1

Dat betekent dat je ook wat mag zeggen alleen maakt het geen ene fuck uit.

Eierbal-is-fijn | 19-12-18 | 09:52

Als Ollongren ergens verschijnt dooft het licht en bevriest alles.

Rheia | 19-12-18 | 09:36 | 1

En wordt haar neus 1 meter langer.

Rdock | 19-12-18 | 09:43

Genoeg = genoeg

born2killn00bs | 19-12-18 | 09:36

Mijn bioritme is gebaat bij geen tijd, dat heb ik dan ook niet. Doei ik moet weer gaan.

Foolonthehill | 19-12-18 | 09:36

Mooi dan kan ik de kerstboom gewoon het hele jaar laten staan.
Zo'n gedoe altijd dat op- en aftuigen.

keestelpro | 19-12-18 | 09:35

Qua bioritme zouden we beter af zijn bij de Engelse tijd…..

InAnumPerRegimine | 19-12-18 | 09:34 | 2

Inderdaad. De altijd-wintertijd-optie is hiermee vooralsnog het beste.

citywok | 19-12-18 | 09:53

Ik houd alleen van de toekomende tijd. En liefst zoveel mogelijk.

Leffe Blonde | 19-12-18 | 09:55

Peiling à la Maurice le Cien

NeetNormaal | 19-12-18 | 09:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken