Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wintertijd Zomertijd Discussie Spoorboekje

oh god

Vannacht is het weer zover. U zet de klok een uurtje terug. Maar daarmee is het gedonder nog lang niet afgelopen. We staan aan de vooravond van een langslepend maatschappelijk debat omtrent De Klok. Dit staat u de komende tijd allemaal te wachten:

Vanavond gaat de klok een uurtje terug (niet vergeten!).

Iemand is morgen ergens een uur te vroeg (alsnog vergeten!).

Iemand anders is morgen ergens een uur te laat. Andere mensen begrijpen niet hoe je ergens te laat kunt zijn, terwijl de klok juist een uur terug wordt gezet. Die iemand legt uit dat hij niet wist dat zijn klok automatisch een uur terug was gezet en dat hij toen alsnog de klok een uur extra terug had gezet, waardoor zijn klok een uur achterliep. Die andere mensen snappen het nu wel.

150 BN'ers zetten een advertentie in de krant waarin zij verklaren dat het wat hen betreft niet uitmaakt, zomertijd of wintertijd, iedereen is welkom als ze maar niet bij Hannah Verboom op zolder willen logeren.

De SP eist een inkomensafhankelijke zomertijd.

Thierry Baudet wijst via twitter.com op een door de main stream media genegeerd onderzoek van Armeense wetenschappers waaruit blijkt dat de wintertijd helemaal niet bestáát.

Omroep MAX begint een petitie omdat iemand heeft bedacht dat ouderen de dupe zijn van de zomertijd. Of de van de wintertijd.

Actiegroep Kick Out Zomertijd beweert op Facebook dat de wintertijd discriminerend is voor Horloges Van Kleur.

Wierd Duk interviewt vier anonieme vertegenwoordigers van een door de politiek vergeten groep Nederlanders voor wie de klok een uur verzetten een onbereikbare luxe is.

De voorzitter van het Nationaal Comité Twee Drie Uur stapt op na een pijnlijke onthulling uit zijn verleden. Hij blijkt jarenlang Greenwich Mean Time aangehouden te hebben.

D66 stelt voor de Brusselse zomer- en wintertijd in de Grondwet vast te leggen.

Mark Rutte beweert dat hij er tot in zijn diepste vezels van overtuigd is dat Nederland voor de wintertijd moet kiezen. Krijgt een dag later een sms'je van Unilever en pleit opeens voor de zomertijd.

Arnon Grunberg reist voor de Volkskrant zestien weken lang door Europa om aan lokale taxichauffeurs te vragen hoe laat het is.

GroenLinks organiseert een solidariteitsmaand voor de zomertijd. Zestien Bekende Nederlanders Die Niet Heel Erg Bekend Zijn Waaronder Eric Corton sluiten zich aan.

Bij Veronica Inside verklaart Johan Derksen dat hij het allemaal onzin vindt, dat gedoe rond die zomertijd en die wintertijd en zo, maar dat je tegenwoordig al voor racist wordt uitgemaakt als je alleen maar een glas melk drinkt.

De burgemeester van Dokkum nodigt 27 actiegroepen uit voor een demonstratie tegen de zomertijd, maar iedereen is te laat.

Rutger Bregman schrijft een 26.000 woorden tellende longread op de Correspondent waarin hij de stelling verdedigt dat het eigenlijk niet uitmaakt wat we met de tijd doen, zolang iedereen maar dezelfde tijd gebruikt.

Telefoondienst 0900-8002 ("bij de volgende toon is het...") ontvangt de eerste doodsbedreiging.

Nationaal Rapporteur Klok Verzetten Pieter van Vollenhoven levert zijn opdracht weer in omdat hij naar eigen zeggen gedwarsboomd wordt in zijn zoektocht naar de waarheid.

Prem Radakishun schuift aan bij De Wereld Draait Door om over de zomertijd te praten. Er ontstaat een fikse ruzie en Dieuwertje Blok loopt woest de studio uit.

Het wordt vijf voor twaalf.

Na heel veel heisa en ophef is de stand op de GeenStijl Tijdpoll alsnog exact 50-50.

Tijd poll

Maar wat vindt u?


Poll is Verlopen.

Tijd poll

Maar wat vindt u?

Reaguursels

Inloggen

In plaats van te kiezen tussen zomer- en wintertijd kunnen we beter kiezen voor een wereldwijde Sint Juttemis tijd. Voer een standaard tijd in voor heel de wereld, en bepaal per regio waar je met die tijd iets doet. De inspiratie voor dit idee komt van een Sint Juttemis thema-feest van het Amsterdams Ballongezelschap in Paradiso eind jaren negentig. Als decor hingen er klokken (nummers met wijzerplaten) boven het podium. Inplaats van bewegende wijzers bewogen de nummerplaten. Een symbolische frats naar het kloksysteem met zijn eigenaardige 12 uurs indeling. Het komt er op neer dat we met oud en nieuw overal ter wereld tegelijkertijd oud en nieuw vieren. Dus niet meer hier in Nederland op 31 december op het 18.00 uur journaal de eerste beelden van het vuurwerk in Sidney. Wie met het vliegtuig een intercontinentale vlucht maakt van oost naar west zal geen tijdverschil meer ervaren, net zoals dat altijd al het geval was als men van noord naar zuid vloog (of vice versa). Vrijwel de meeste mensen zullen door deze aanpassing worden geraakt. Er is geen mogelijk compromis. Slechts een klein aantal mensen (van de 8 miljard) zal de huidige situatie (het 9 tot 5 model) behouden. De rest zal moeten leren leven met een nieuw model (23-07, 14-22) en zich daar snel aan aanpassen. Het heeft verder geen nadelen. Namens Sint Juttemis, O. Jansen, bedenker van deze oplossing.

pipo8399 | 29-10-18 | 08:21

Winterkamp in de meerderheid. En terecht.

ik_ruk_nooit | 28-10-18 | 19:40

Er ontbreekt een optie in de poll, namelijk het huidige systeem behouden.
En dat wil ik, niet absurde donkere ochtenden in de winter, maar ook niet 2 uur verspild daglicht in de zomer (4:18 gaat de zon op op 21 juni, indien wintertijd wordt gebruikt).
En het is niet alleen deze poll die dat doet, overal wordt net gedaan alsof zomertijd of wintertijd de enige 2 keuzes zijn, terwijl de derde mogelijkheid me toch voor de hand liggend lijkt ook al ben je het er niet mee eens.

TheOtherWhiteMeat | 28-10-18 | 18:30

Normaal gaan de winkels hier om 5 uur open, is nu dus 6 uur.

Die rare siesta, EU . doe er een wat aan.

gato | 28-10-18 | 15:34

De EU heeft haar bestaan te danken aan de zomer- en wintertijd.

JohnWalker | 28-10-18 | 14:30

We maken ons druk over de klok die een uurtje teruggezet wordt, in een samenleving die steeds meer gedomineerd wordt door lieden die de klok 1200 jaar willen terugzetten.
Laten we ons dáár eens druk over maken.

Peter Emile | 28-10-18 | 13:55

Kunnen we niet een compromisje doen, gewoon een half uur tussen zomer- en wintertijd, of is dat heel erg D66?

deus u vult | 28-10-18 | 13:23

Het is 2 over 12 in Europa met betrekking tot onze toekomstige vrijheid voordat de sharia over ons wordt uitgestort, maar als zoethouder krijgen we van de EU de discussie over zomer- en wintertijd.

Jan, Leiden | 28-10-18 | 11:55 | 1

Voor een eerste keer. Wat zei ik hier in vredesnaam?

Jan, Leiden | 28-10-18 | 21:03

Het ging toch ook om de energiebesparing toen de zomertijd ingevoerd werd. In de zomer 's-avonds een uur langer licht buiten, dus een besparing van een uur elektriciteitsverbruik. Vooral op sportclubs hakt dit er in. In de zomer op de sportvelden de lampen om 21:00 uur aan i.p.v. om 22:00 uur is een behoorlijk extra verbruik. Is de klimaatgekte voorbij? Maakt die CO2 niet meer uit?

johnelec | 28-10-18 | 11:47

Wat een gezeur. Al mijn klokken verspringen automatisch. Je knippert 2x met je ogen en alles is gewend.

medusa324 | 28-10-18 | 11:23

Dat gezeik over een uur. Doe dan een half uur. Iedereen blij..

Mahazioth | 28-10-18 | 11:08 | 1

Had ik ook bedacht, goede suggestie.

deus u vult | 28-10-18 | 13:24

Is het niet op te lossen door de tijd voortdurend dagelijks een klein beetje aan te passen? Dan krijg je naast winter- en zomertijd ook lente- en herfsttijd. Moeten we alleen alle klokken en apparaten even aanpassen, maar dat moet technisch mogelijk zijn. Heb je ook niet meer die abrupte overgang waar de natuur last van heeft (meer aanrijdingen met dieren in het voorjaar 's ochtends door plotseling vooruitzetten klok).

Watching the Wheels | 28-10-18 | 10:53

Laat iedereen gewoon zelf kiezen. Ben je een ochtendmens, dan kies je wintertijd, ben je een avondmens dan kies je zomertijd of desnoods andersom.

Watching the Wheels | 28-10-18 | 10:46 | 1

De een: "moge". De ander: "middag". Wel apart.

Muuke | 28-10-18 | 16:53

's Avonds lekker lang babes kunnen kijken op het strand en in de stad vond ik wel gaaf van de zomertijd. En 's ochtends een uurtje later in de tepels van de koeien knijpen onder het melken is ook gaaf.

Dus laten we het zo houen en fuck Juncker met z'n afschaffen. Want tot kwart voor tien in het pikkiedonker naar m'n werk rijden in de winter is niet mijn ding.

Twee Jeetjes | 28-10-18 | 10:25

Gewoon wintertijd. Als vroege vogel heb ik baat bij een vroege zonsopgang. Kan mij 't an me reet bakke dat de zon vervolgens vroeg onder gaat ...

HypoPseudo | 28-10-18 | 09:47 | 1

Maar hoe vroeg ben jij dan als vogel? Want met wintertijd wordt het heel juni al voor 5:00 licht, ben je dan al wakker?
Over vogels gesproken, de eksters bij mij in de buurt zullen trouwens zeggen ja, als het om 5 uur licht is gaan we dan al starten met onderling ruziemaken.

TheOtherWhiteMeat | 28-10-18 | 18:39

154 stemmen meer voor wintertijd.

Carolus | 28-10-18 | 09:05

Kan iemand mij vertellen waarom de zomertijd/wintertijd moet worden afgeschaft ? Waarom wil Juncker dit?

Datmagniethe | 28-10-18 | 08:46 | 4

Die gooit ons een bot toe om over te bekvechten, om achter ieders rug om snel een paar maatregelen te nemen. Daarna zegt hij leuk dat niemand eruit komt en alles blijft zoals het was.

Muuke | 28-10-18 | 09:41

Doet hij inderdaad om de aandacht af te leiden.

Watching the Wheels | 28-10-18 | 10:55

Ik haat alles aan het Europese project, en ik wil zomer+wintertijd behouden, maar toch denk ik voor deze ene keer dat Juncker op zich zich niet misdraagt. Het is een issue waar veel mensen mee zitten (een issue waar ze dan in mijn ogen niet goed over na hebben gedacht als ze wat willen veranderen), ze hebben een poll gedaan zoals wel vaker doen, en vervolgens heeft Duitsland die poll gefuckt (ik heb hem trouwens zelf ook ingevuld, blijkbaar als 1 van de weinigen in Nederland), en toen dacht Juncker oh dit is de meest ingevulde poll van ons ooit met een marge van 1000% of zo, hier moeten we actie op ondernemen.

TheOtherWhiteMeat | 28-10-18 | 18:34
▼ 1 antwoord verborgen

Kan iemand mij uitleggen waar het afschaffen van wintertijd/zomertijd goed voor is?
Waarom wil Juncker dit?

Datmagniethe | 28-10-18 | 08:45

Het schijnt dat wij in NL überhaupt al in een verkeerde tijdzone zitten, waardoor het in de winter al zo bizar vroeg donker is; eigenlijk moeten we onze wintertijd bij die van het VK laten aansluiten en dan de zomertijd gewoon afschaffen.

Brou Is Back | 28-10-18 | 08:44 | 2

Ja maar brexit, wordt politiek gezien lastig. Maar, mee eens.

Muuke | 28-10-18 | 09:22

Als we de Britse tijdzone nemen is het in de winter nog vroeger (40 min.) donker. Met onze huidige wintertijd hébben we al in feite het hele jaar zomertijd.

lightpole | 28-10-18 | 09:23

Telegraaf meldt: 'Wintertijd ingegaan; temperatuur doet mee' De grote fout die steeds wordt gemaakt is dat er geen wintertijd bestaat en dat die ook nooit bestaan heeft, dus dat die dan ook niet kan 'ingaan'. Het is slechts de zomertijd (die elk jaar tijdelijk wordt ingesteld) die afloopt. Als het doel is dat de klok nooit meer hoeft te worden verzet zal men dus moeten besluiten om het jaarlijkse ritueel van het vooruit draaien van de klok af te schaffen. Het suggereren dat er voor dat doel iets te 'kiezen' valt is niets meer dan een rad voor de ogen van de burgers draaien.

Koonkluk Huis | 28-10-18 | 08:41 | 2

Eens.

Muuke | 28-10-18 | 09:42

Hoezo, ooit die is 'echte tijd' ook ingevoerd, het is niet alsof je dingen die in 1916 zijn ingevoerd wel kan veranderen, maar dingen als GMT (als ik snel Google is die ook maar van 1847, dus niet eens zoveel ouder) nooit meer mag veranderen.

TheOtherWhiteMeat | 28-10-18 | 18:45

Zoveel meningen, 50/50 verdeeld. Ik stel voor dat we komende zomer de klok niet een uur terugzetten, maar een half uur en dan met onze tengels van de klok afblijven. Iedereen even blij/ontevreden. Volgende probleem graag!

Badderbeest! | 28-10-18 | 08:25 | 2

Beste suggestie tot nu toe

Doctor Honoris Causa | 28-10-18 | 08:43

Ik doe mee. Top.

Muuke | 28-10-18 | 08:55

Voor zover ik weet was er vroeger alleen maar wintertijd. De zomertijd is verzonnen om een vroeg uurtje "nutteloos" daglicht (van voordat je naar je werk gaat) te verschuiven naar de avond waar het veel "nuttiger" zou zijn. Want blijkbaar kunnen mensen niks nuttigs met hun tijd doen voordat het werk begint.

Het idee was dat er dan 's avonds minder elektriciteit verbruikt zou worden voor verlichting. Achteraf bleek dat men in sommige landen 's ochtends wat extra elektrische verwarming ging gebruiken.

Als je het hele jaar wintertijd zou willen aanhouden, zouden de zomertijdliefhebbers dus om het zelfde effect te bereiken, 's winters kunnen blijven werken/studeren/steuntrekken van 9 tot 17 uur en 's zomers van 8 tot 16 uur. Toch?

Doctor Honoris Causa | 28-10-18 | 08:15 | 1

Nee.
Het is een veelgebruikt argument van mensen die wat aan de zomer+wintertijd situatie willen veranderen, die vervolgens zeggen "als je het niet met mij eens bent trek je dan maar niks aan van de tijd op je smartphone".
Maar dan hoef je nu ook niks te veranderen aan het systeem, dan kan *jij* nu op dit moment al de tijd getoond op de klok negeren en je eigen ding doen.
Want ik wil wel zomer+wintertijd, en *ik* zie het wel als een issue als ik mijn ritme zou moeten loskoppelen van de klok.

TheOtherWhiteMeat | 28-10-18 | 18:52

Hoewel zomertijd/wintertijd al járen bestaat is er pas sinds de laatste 2 jaar een beetje gezeur over hoe slecht het allemaal is.
Als we maar blijven doorgaan met elk ongemakje, hoe klein ook, uit de weg te ruimen, worden we een volk met nul weerstand.

Dit soort gezeur gaat nu echt naar een WTF-nivo, het ultieme voorbeeld: er is iets bedacht dat moet voorkomen dat je per ongeluk een beetje zeep in je ogen krijgt:

https://www.bol.com/nl/p/toddler-copenhagen-showercap-douchekap-blauw-haai/9200000021182412/

Dumpert_Reaguurder | 28-10-18 | 08:00 | 1

O dat geval zullen we de klok dan 2 uur opschuiven?
Of twee keer?
Gewoon om meer weerstand te krijgen.

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 08:16

Daar zitten we dan. Het hele huis slaapt nog, inclusief honden, en ik ben wakker. Grrr.

Muuke | 28-10-18 | 07:40 | 4

Ik weet niet waar het bij past, maar de honden zijn nu ook wakker en moeten naar buiten, dus toedels.

Muuke | 28-10-18 | 07:52

Trouwens, nee, gister was het nu bijna 9 uur en dat is normaal de tijd dat ze uitgaan.

Muuke | 28-10-18 | 07:54

U bent er trouwens ook vroeg bij kaasfondue.

Muuke | 28-10-18 | 08:02
▼ 1 antwoord verborgen

Wakker worden bij zonsopgang, dat schijnt het normaalste te zijn, maar dat doen we dan niet want economie is belangrijker dan bioritme. Of zoiets.
Er zijn ook wekkers die daarmee werken, dan wordt je wakker van licht in plaats van met een Alarm! Alarm! Alarm! uit je bed gestress-tettered te worden elke morgen.
Eigenlijk zegt de wekker:
Opstaan naar je werk gaan in de file staan houd je bek ook al word je stapelgek.

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 07:27

Gelukt! Ik zit in wintertijd.
In de winter is dat prima. In de zomer in Nederland is zomertijd juist fijn. Verder wegwezen met dat EU uitbreidingsspelletje.

kaasfondue | 28-10-18 | 07:21 | 1

Zo simpel is het ja.

mono-culti | 28-10-18 | 09:26

Grote en kleine huisdieren snappen er ook geen moer van. Die staan of te vroeg of te laat bij de voerbak.
Sowieso, de hele natuur kan een uur later wakker worden. Hoe doen die beesten dat?

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 07:17 | 3

Wat dacht je van kinderen?

Muuke | 28-10-18 | 07:32

Lopen die al door het huis te stuiteren dan?

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 08:24

Vroeger wel, eentje heeft nu zelf zo'n kleintje, die begint om 6 uur en zal vandaag een uur eerder zijn begonnen. Payback time. Hehe.

Muuke | 28-10-18 | 08:57

Leuk plaatje. Zelfs bij de NOS lukt het niet permanent om alle medewerkers strak in de EU pas te houden.

kaasfondue | 28-10-18 | 07:24

Vroeger, tot mei 1940, had Nederland "Amsterdamse tijd". Middelbare tijd in Amsterdam. Dat was GMT + 19 min. 32 sec. Dan gaat de zon door de meridiaan, en is het 12.00. Met wintertijd hebben we nu dus al ong. 40 min. "zomertijd", en zitten we 1 tijdzone te ver naar het oosten. Het zou dus goed zijn, om de huidige "wintertijd" het hele jaar aan te houden.

sailor 1 | 28-10-18 | 02:00 | 1

Dat is het juiste antwoord maar voor Almelo is het iets eerder middag, voor Frankfurt nog eerder en voor Berlijn ook nog eerder dus wat willen we... Europese unie heeft in iedergeval gezegd dat we het allemaal zelf mogen weten dus in Almelo kunnen ze een andere tijdzone aanhouden als in Bergen aan Zee.

echtpaul | 28-10-18 | 03:44

Jericho bestond meer dan 9000 jaar, de halveringstijd van calcium 40 is 5,39 x 10 totde 19e jaar, een zandkasteel op het strand bestaat 12 uur.
Djiezus Kraaist.

magirus | 28-10-18 | 01:19 | 1

U was net lekker bezig, maar stilgevallen. Wat is er precies met Jezus christus?

kaasfondue | 28-10-18 | 07:27

Kunnen we niet zo' n ding houden. Eh.
Ja.. Een referendum. Dat we met zijn allen de mensen in Den Haag iets laten besluiten namens ons voor wie ze er toch zitten.

NiCeY | 28-10-18 | 01:07

Misschien kunnen we dag en nacht afschaffen. Kiezen we voor dag, dan wordt het nooit meer een uurtje eerder of later donker, kiezen we voor nacht dan wordt het nooit meer een uurtje eerder of later licht.

echtpaul | 28-10-18 | 00:59

Allereerst denk ik dat dit een afleiding is, om ons hiermee zo veel mogelijk bezig te laten zijn, zodat het geboefte lekker in Marokko dat verdrag ongestoord kan tekenen. Verder heb ik een voorkeur voor wintertijd, gezien ik daarmee ben opgegroeid, ook al kom ik zomers, als de mussen van het dak vallen, pas tot leven. Verder zal het me onderhand een biet zijn, als er maar gewoon één tijd wordt gepakt voor het hele jaar.

Muuke | 28-10-18 | 00:52

Deze discussie speelt in ieder EU land en ieder land mag zelf beslissen wat ze doen. Dus we hebben 12 landen met wintertijd, 10 met zomertijd en 2 zoals het was bijv. Dan weet ik nooit hoe laat het is als ik ergens ben of moet je 4x de klok verzetten. Oh in Frankrijk zomertijd en in Spanje wintertijd, wat een chaos zeg.

EmilioEsteves | 28-10-18 | 00:31

Baudet zit ernaast: de zomertijd bestaat niet! Wintertijd is de natuurlijke tijd.

Antigoog | 28-10-18 | 00:23 | 2

Precies, er is dus ook helemaal geen discussie, de zomertijd kun je afschaffen, de normale tijd niet

tsjajaja | 28-10-18 | 00:31

De wintertijd is eigenlijk al zomertijd.

vanStriean | 28-10-18 | 10:49

De stand van de Zon bepaalt de tijd.
Hoogste punt is 12 uur s'middags.
Einde discussie.

de honden blaffen... | 28-10-18 | 00:20 | 2

En als het bewolkt is heb je geen tijd zeker

tsjajaja | 28-10-18 | 00:54

Zeker. Alleen gaat zomer- en wintertijd daar niet over.

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 08:12

Ome Frik wist altijd precies hoe je wintertijd moest aanpakken, met wekkerschema's en zo. Maar die is dood geraakt.
Dood is best wel kut.

magirus | 28-10-18 | 00:10

Ik zet vannacht mijn klok 25 uur achteruit.

Koonkluk Huis | 28-10-18 | 00:09 | 1

Maandag vrij?

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 08:13

Neuktijd, wintertijd WHATEVER! Maak gewoon een keuze Rutte 3 en dat doen we dan gewoon. Zo moeilijk is het allemaal niet. Gewoon muntje omhoog. 50% van de bevolking ff kwaad en dan gaan we door.

Omebert | 28-10-18 | 00:05

Ik ben het even kwijt, was nu zomer of wintertijd racistisch en nazi ?

Castor12 | 27-10-18 | 23:51 | 3

uuuh, volgens mij is het nu zo dat witte mensen in de nacht niet meer naar buiten mogen want zwart.... Dus ik denk zomertijd minder racistisch en nazi. Maar feel free to correct me.

Omebert | 28-10-18 | 00:06

de ss uniformen waren beter zichtbaar tijdens de dag, dus ik denk wintertijd

12pints | 28-10-18 | 02:53

Nou, de zomer en winter bestonden al voor 1939.
De zon ook al.
Tenminste, je hebt van die kerstkaarten met middeleeuwse schilderijen met iets dat lijkt op een elfstedentocht, maar dan zonder centrale verwarming. Maar of ze toen ook wintertijd hadden omdat de straatverlichting teveel energie zou kosten, dat staat er niet bij.

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 08:27

Ik hou het bij borreltijd.

artie | 27-10-18 | 23:13

GeenStijl vergeet nog te vermelden alle topics die over (de afschaffing van) zomertijd evenzogoed nog op GeenStijl gaan verschijnen...

Sans Comique | 27-10-18 | 23:08

En morgen plegen we (bijna) massaal zelfmoord en rijden we onze auto’s aan gort. Dat allemaal omdat de klok een uur wordt verzet.

echtpaul | 27-10-18 | 22:50 | 2

Nee dat is als we weer naar zomertijd gaan. Bij deze komen mensen massaal te vroeg enzo.

Omebert | 28-10-18 | 00:07

Dat is als we een korter hebben geslapen. Nu slapen we een uur langer of gaan we een uur te laat naar bed.
Wacht even... eh...

kloopindeslootjijook | 28-10-18 | 08:14

Wintertijd bestaat niet, zomertijd is slecht voor je. Ga lekker ergens anders moeilijk over doen. Hier heb ik geen tijd voor!

rveedeeb | 27-10-18 | 22:22

Afschaffen van de 'wintertijd' betekent toch afstand doen van de tijdzone waarin we zitten? Die keuze lijkt me niet verstandig.
Maar ja, alles kan.
Houden die apps waarmee je de tijd in andere landen kan zien ook rekening met onze zomertijd?

letopuwzaak | 27-10-18 | 22:19 | 3

Ja

koeberg | 27-10-18 | 22:42

We hebben allang afstand gedaan van de tijdzone waarin we zitten. We liggen namelijk in de GMT tijdzone. De vraag die nu voorligt is of we 1 uur afstand doen (wintertijd) of 2 uur (zomertijd).

En die apps houden inderdaad gewoon rekening met zomertijd. Tenminste, als ze goed gemaakt zijn...

vrijstijler | 27-10-18 | 22:58

Ik heb dat even opgezocht, interessant!

letopuwzaak | 27-10-18 | 23:12

Vanaf morgen loopt de klok in de auto weer op tijd. Heb ik een half jaar op moeten wachten...

rveedeeb | 27-10-18 | 22:11 | 1

7 maanden zelfs. Vanaf morgen loopt de klok in mijn auto weer een uur te laat. Voor 5 maanden.

koeberg | 27-10-18 | 22:44

Ik ga in ieder geval de hooivork eens invetten.

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 22:10

Nog een klein jaar... dan pensioneer ik.... dan kunnen al die kut klokken mij gestolen worden

Argwanus | 27-10-18 | 22:08

Als de Ramadan in de zomer valt is het voor moslims beter dat voor de wintertijd wordt gekozen dan gaat de zon tenminste sneller onder. Wie kiest voor de permanente zomertijd is dus een islamofoob.

Koonkluk Huis | 27-10-18 | 22:05

Poll is fout. Kan ze niet allebei aanklikken.
Want dat is mijn voorkeur: 's zomers zomertijd, 's winters niet. Gewoon zo laten als we het al een decennium of vier doen, dus. Is namelijk niks mis mee.

zuiderduin | 27-10-18 | 22:02 | 2

Helemaal eens. Maar ja, Junker. Die had het in zijn bol gehaald om de wintertijd af te schaffen. (wintertijd ja, hij wil niet de zomertijd afschaffen)

koeberg | 27-10-18 | 22:46

klopt koeberg en eens zuiderduin ... hoe dan ook vast en zeker is dit aanleiding om meer macht te krijgen voor Brussel want "zie je wel dat landen individueel er niet uit komen en kijk eens wat een zooitje het is dus geef Brussel meer macht en wij regelen het voor jullie''

ja-nee-misschien | 28-10-18 | 00:49

Krijg de schijt allen die janken dat ze af willen van zomer en winter tijd omdat het allemaal zo verschrikkelijk is.... 5 jaar geleden hoorde je er bijna niemand over.. 4 jaar geleden iets meer aandacht in de media en vorig jaar was het een probleem van formaat en nu is de halve maatschappij komende week helemaal van de kaart...

ja-nee-misschien | 27-10-18 | 21:49 | 3

Praat je met de verkeerde mensen. Ik klaag al mijn hele leven en met mij velen die ik ken.

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 22:11

@Shoarmamasutra
Ophouden met klagen. Gewoon die klok een uur terug. Telefoon gaat automatisch.

koeberg | 27-10-18 | 22:47

beter gezegd ik praat niet met zeikerds en jij praat alleen met zeikerds haha grapje maar nee ik ken er ook wel enkele waarvan er maar 1 echt een hekel aan heeft

ja-nee-misschien | 28-10-18 | 00:51

Zucht. Ik begrijp er niets meer van. In de tijd dat het tussen mijn benen begon te kriebelen, en de oorzaak bleek zijn wat ik ook op mijn hoofd had, hadden ik en mijn vriendjes en vriendinnetjes schoenen, als je ouders het konden betalen, met een scherp ijzer. En voor de jeuk, was er een houten plankje met iets wat roestte eronder. En water was nat, kon je niet op lopen, hoewel het voorbeeld van mijn dierbare ouders dat scheen te kunnen. Zwemles was toch standaard.
Heb eens een kleuter gered voordat ik echt kon zwemmen.
Ergens in mijn leven is er een zomertijd ingevoerd. Een wintertijd bestaat voor mij niet. Die was er al, dat was de gewone tijd. Zomertijd is ingevoerd.

Knarf9999 | 27-10-18 | 21:32 | 1

Klopt, zomertijd is ingevoerd omdat mensen er achter kwamen dat wintertijd kut is in de zomer.

pili-pili | 28-10-18 | 11:21

Als ik straks op bed ga, kan ik pas echt rustig slapen, dan is het geen 5 voor 12 meer maar 5 voor 11. Was het maar geen leugen, de doomdayklok een uurtje terug.

dobberfries | 27-10-18 | 20:58

Die poll deugt nog steeds niet, je kunt niet kiezen voor de optie om zomer/wintertijd gewoon zo te laten zoals het nu is! Ik denk nog steeds dat de meeste mensen daarvoor kiezen, lekker een uurtje langer licht in de zomer en eind oktober de klok weer terug. Ik wordt wat moe van zeurpieten die klagen dat ze wekenlang van de leg zijn omdat ze eind maart een uurtje minder hebben kunnen slapen. Ik geef hen de tip: ga die dag een uurtje eerder naar bed en zorg dat je niet teveel gezopen hebt. Ben je na 1 dag gewend aan de zomertijd. Bovendien is een jetlag op je vakantie honderd keer erger dan zomertijd!

kunstliefhebber | 27-10-18 | 20:57 | 1

Of juist wel zuipen de dag ervoor, dan ben je zo lam dat je niet weet of het van de alcohol of tijdsverschil is.

Crusher | 27-10-18 | 21:04

Ik kijk al weer uit naar de zomertijd!

vluchtelingallergie | 27-10-18 | 20:52

Een grote symbolische vertekening van de realiteit, dat is het..

Neuth | 27-10-18 | 20:49

‘Wierd Duk interviewt vier anonieme vertegenwoordigers van een door de politiek vergeten groep Nederlanders voor wie de klok een uur verzetten een onbereikbare luxe is.’
HAHAHA! :D wat een heerlijk artikel dit.

Ardbeg | 27-10-18 | 20:48

Zomertijd.

Het dictaat van de ochtendmens (en de industriëlen die in 1850 hebben bedacht om van 06:00 tot 18:00 bijzonder handig is) die met 20% in de minderheid zijn moet maar eens afgelopen zijn.

ProAsfalt | 27-10-18 | 20:46 | 2

?? Dus voortaan in de winter om 930 pas zonlicht is in het nadeel van de ochtendmensen?

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 21:12

Zomertijd = vroeger opstaan = ochtendmensentijd. Die minderheid van 20% heeft zelfs jouw in de greep dat je ondanks je hekel aan ochtendmensen, toch voor ochtendmensentijd bent.

Ik wordt depressief van dit soort post. Dit soort mensen mag dus ook stemmen... verklaard een hoop waarom zulke kudtpartijen altijd een meerderheid halen.

vrijstijler | 27-10-18 | 21:20

Even contact gehad met Hans van Mierlo - de zender van Twan heeft 's nachts veel behulpzame deskundigen op dat gebied. Hans eiste een referendum...

bitterpete | 27-10-18 | 20:45

Gewoon de uren afschaffen en één uur uit 86400 seconden laten bestaan, dus dat je een dag slechts 1 uur duurt.

kweethetooknietbeter | 27-10-18 | 20:40 | 2

Dan kom ik met een max snelheid van 130 km/uur nooit op mijn afspraak. Ik voorzie gouden tijden voor het CJIB.

vrijstijler | 27-10-18 | 23:01

Misschien kunnen we ook dan de meeteenheid voor snelheid wetenschappelijk logischer maken. Gewoon in meter per seconde. 130km/h = 130/3,6 m/s = 36,1 m/s.

Alexander des Burgus | 28-10-18 | 09:22

Blijft Dumpert bij GeenStijl of gaan jullie onafhankelijk van elkaar verder?

ZoltarTheMagnificent | 27-10-18 | 20:39 | 3

Los van elkaar. Dus de cashcow is pleite.

Ardbeg | 27-10-18 | 20:49

GeenStijl komt vast wel met z'n eigen Dumpert. Droppert.nl of zo.

Alexander des Burgus | 28-10-18 | 09:40

Maar dan moet die site wel overgekocht worden van iemand met een ontzettend saaie blog...

Alexander des Burgus | 28-10-18 | 09:42

Ja nou ja dan ik ook maar inhoudelijk:

Het boeit me werkelijk geen ene Gordon!
Er zijn al VEEL en VEEL teveel woorden aan dit non-item besteedt. Aka. het is al veel te belangrijk gemaakt.

Gazzerop | 27-10-18 | 20:38 | 4

Het boeit mij ook niet. Daarom is het ook overbodige regelgeving om halverwege het jaar je klok te verzetten. Afschaffen die overbodige regelgeving. De winter is kut dus het boeit me niet als het dan wat langer donker is. Zolang ik in de zomer maar zo lang mogelijk buiten kan zitten. Dus team zomertijd!

Ardbeg | 27-10-18 | 20:51

Afvegen / Slangen gezellig is, blijven wij zomers altijd buiten ook in het donker, soms de hele nacht.

Muuke | 28-10-18 | 00:24

Oké, zie dat mijn telefoon niet geslaagd is voor Nederlands.

Muuke | 28-10-18 | 00:25
▼ 1 antwoord verborgen

Wat ik nou wel eens zou willen weten is hoe hoog het prijskaartje is van deze onzin. Onderzoeken, overleg, vergaderingen, commissies, reclame/awareness, lobby'isten, etc etc etc etc... Er gaat namelijk gewoon geld in om. Dat is een ding waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken. Iemand wordt hier rijker van.

peterdh | 27-10-18 | 20:36 | 1

Als iets werkt, moet je ervan afblijven”.
Typisch EU/D’66: een oplossing zoeken voor geen probleem.

Maytheforcebewithyou | 27-10-18 | 22:38

Absoluut de wintertijd voor mij persoonlijk.
Wij beginnen om 7u met werken, meestal buiten. Kost mij dus enorm veel geld als het pas om een uur of 9 licht word. Maar snap wel dat er waarschijnlijk alleen met kantoorpikkies rekening word gehouden.

Vackman | 27-10-18 | 20:35 | 3

Dan begin en eindig je de werkdag toch op een ander tijdstip?

Winter_is_coming | 27-10-18 | 20:37

Ja dat zou inderdaad de perfecte middenweg zijn, maar probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen.

Vackman | 27-10-18 | 20:44

Was er maar een systeem dat daar een beetje aan tegemoet komt. Iets met in maart een oktober de klok wat aanpassen..

RandyBiel | 27-10-18 | 22:13

Afrikaans spreekwoord: de blanken hebben de klok, maar wij hebben de tijd.
Doctor Honoris Causa | 27-10-18 | 19:51
Top.eens.

A.Men | 27-10-18 | 20:32

Opnemen in de grondwet lijkt me héél belangrijk. Liever de tijd in de grondwetdan die D’66 aanpassingen.

Wat ik wil gebeurt toch niet, net zomin als Nexit

Moestuinier | 27-10-18 | 20:32

Wintertijd is standaardtijd. Laat het daarbij. Klaar.

Rest In Privacy | 27-10-18 | 20:30 | 5

@Shoarmamasutra
Voor mijn geboorte, dus voor mij is tweemaal per jaar de klok verzetten standaard. Dat ken ik immers al mijn hele leven.
Achternamen zijn ook eens geïntroduceerd. Ook niet standaard dus?

koeberg | 27-10-18 | 21:58

Zomertijd is ingevoerd omdat wintertijd hele jaar door kut was.
Door opnieuw wintertijd in te voeren gaan we daar opnieuw achter komen.

RandyBiel | 27-10-18 | 22:32

Niet echt. De middag, 12:00 uur, is als de zon op z’n hoogste punt staat. De zon doet 360 graden, een rondje, in ongeveer 24 uur. Dat is dus 15 lengte graden per uur. Als je Greenwich als referentie punt neemt en op een half uurtje voor en na de middag af rond kom je op een tijdsverschil van 15 / 2 = 7,5 graden oost of west uit. NL zou dus de zelfde tijd als Greenwich moeten hebben. Is.niet handig als je de grens over moet naar Duitsland om even een brood te kopen.
Dus hebben wij de Duitse tijd. De anderekant op naar de UK zit toch al een zee tussen dus een natuurlijke barrière. Kort om: de standaard tijd bestaat niet. Het hangt af van waar je bent en waar je zakelijke belangen liggen. NL zou dus met de rest van Europa moeten mee doen tot een zone van ongeveer 15 lengte graden Oost.

echtpaul | 27-10-18 | 23:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Is het ook mogelijk om de EU-tijd af te schaffen en over te gaan op EEG?

kweethetooknietbeter | 27-10-18 | 20:30 | 2

Daarvoor is het dan weer te láát

Winter_is_coming | 27-10-18 | 20:34

Helaas.

Muuke | 28-10-18 | 00:29

Ik ben voor maximalisatie van de zuivere zuiptijd

JamesMurphy | 27-10-18 | 20:28 | 1

Dat zuipen wordt daarna afgeschaft.

kweethetooknietbeter | 27-10-18 | 20:45

Look a squirrel !

- Leidt het klootjes volk af met onbenulligheden en onzin , mat ze af , laat ze zich suf debatteren over non-issues
- Druk ondertussen , ongemerkt , de echt belangrijke zaken erdoor als hamerstuk bij vergaderingen en stemmingen.

enorme sukkelzak | 27-10-18 | 20:27 | 2

Precies wat ik zeg. Maar welk item wil men er doorheendrukken? Verdrag van Marokko?

Winter_is_coming | 27-10-18 | 20:31

Europees leger, EU lidmaatschap Ukraine, Albanie Turkije, verplichte herverdeling van opvreters met aanwijsbevoegdheid Brussel, uniforme EU vennootschapsbelasting, you name it. Er wordt de komende tijd tot aan e verkiezingen op diverse onderdelen vol gas
gegeven. Reken daar op.

HaatbaardKnipper | 27-10-18 | 20:38

Blijf gewoon elk half jaar wisselen, zoals we het nu ook doen. Dit hele gedoe komt door een paar drammers en een paar dubieuze rapporten. Als bijv boeren daadwerkelijk zon groot probleem hebben met de melk van hun koeien, dan passen ze toch gewoon hun dagindeling aan? Of ze investeren in een melkrobot, dan boeit het niks.

elco485 | 27-10-18 | 20:24 | 2

Ja, dat argument van die koeien snap ik ook niet. Als je koeien van slag raken wanneer je ze een uur eerder melkt dan melk je ze toch niet een uur eerder?? Maar goed, ik ben geen boer. Zal wel een reden achter zitten.

koeberg | 27-10-18 | 22:02

Dat komt omdat die koeien allemaal met een polshorloge om haar poot lopen. Die moeten dan een voor een worden verzet. Voor de rest maakt het voor die dieren geen reet uit.

echtpaul | 28-10-18 | 00:56

Welke nutcase vond het een top idee om elk Europees land een eigen keus te laten maken? Handig als Belgie wat anders kiest dan NL. Dit is nu één van die onderwerpen die je wél op Europees niveau wilt nemen.
Afleidingsmanoeuvre voor een ander groot topic?

Winter_is_coming | 27-10-18 | 20:22 | 6

GMT staat dus voor Gorinchem Middel Tijd? Weer wat geleerd vandaag.

Winter_is_coming | 27-10-18 | 20:35

België krijgt 1 uur verschil tussen Wallonië en Vlaanderen. Brussel negeert traditiegetrouw beide en kiest een half uur.

W_F | 27-10-18 | 22:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Prima onderwerp voor een referendum

bas ooms53686289 | 27-10-18 | 20:20 | 1

Nee, want dan doet Nederland dit, België dat, Frankrijk zus en Duitsland zo. Ik wil graag afstemming met de buren. Wat het verder wordt maakt me niet zoveel uit. Kan ik dat aankruisen in een referendum?

koeberg | 27-10-18 | 22:07

In het door economie gedreven model van de Westerse samenleving, o.a de EU, zijn er in de winter minder uren met daglicht. Door wintertijd in te voeren, kunnen de mensen s'ochtends om 8 uur in ieder geval bij daglicht papierwerk doornemen, meteen aan de slag in de bouw etc., zonder kunstmatig bij te lichten. Aan het eind van de werkdag om 17:00h is er nog net daglicht en kunnen de mensen in schemer naar huis rijden. Met wintertijd heeft de werkgever geen extra kosten door extra verlichting aan te moeten zetten.

rmstock | 27-10-18 | 20:19 | 1

Aka.: een oplossing voor een probleem dat er eigenlijk niet is (want sinds wanneer is er wat mis met kunstlicht?).
Laat de werkgevers zelf maar over die kosten beginnen als het ze echt wat uitmaakt.
Die hebben 'onze' sympathie daar helemaal niet bij nodig.
Die hebben Rutte al....

Gazzerop | 27-10-18 | 20:33

Ik ben persoonlijk van mening dat de klok gewoon altijd op dezelfde tijd moet lopen, of het nu zomer of winter is, en wel precies tussen de zomer- en wintertijd. Dus gewoon de klok vanavond een half uurtje terug zetten

Gerard66 | 27-10-18 | 20:18 | 1

Oh nee. Weer zo'n ongeinformeerde compromisdwijl. Wintertijd is al een compromis. Ga daar dan voor.

vrijstijler | 27-10-18 | 20:23

Nogmaal, nogmaal en nogmaals nogmaals: voer een nieuwe jaartijd in die precies (maar dan ook precies) tussen zomer- en wintertijd in ligt.

0112358 | 27-10-18 | 20:15 | 3

Oh nee. Weer zo'n ongeinformeerde compromisdwijl. Wintertijd is al een compromis. Ga daar dan voor.

vrijstijler | 27-10-18 | 20:24

@vrijstijler | 27-10-18 | 20:24 |
U bent degene die hier ongeïnformeerd is. De Wintertijd is de "echte" tijd. De Zomertijd is het compromis. En let wel; als we de Zomertijd het gehele jaar aanhouden mag je in de winter bij een bewolkte dag blij zijn als het tegen half 12 een keer licht is. Nee dank je, mij niet gezien.

Sjefke7807 | 27-10-18 | 22:11

@Sjefke7807: De echte tijd is als je de klok zodanig instelt dat de zon precies om 12 uur op zijn hoogste punt is. In Amsterdam is dat ongeveer GMT+0:20. We komen ochtendmensen tegemoet met wintertijd, aangezien we met GMT+1 met zijn allen 40 minuten eerder opstaan.

Bovendien zit wintertijd (GMT+1) exact tussen GMT en zomertijd (GMT+2). Dus het is ook nog een compromis tussen mensen die GMT willen (de tijdzone waarin we geografisch vallen) en wat ochtendmensen graag willen (heel vroeg opstaan). Daarom noem ik wintertijd een compromis.

Zomertijd is alles behalve een compromis. Zomertijd is GMT+2 en dat wil zeggen dat we 1:40 uur uit de pas lopen met de zon. Dat is zoeken ansluss met Kiev en Cairo. Dat is feest voor ochtendmensen die graag in het donker opstaan, maar is alles behalve een gulden middenweg.

vrijstijler | 27-10-18 | 22:52

Joshua Livestro heeft net met Soros gebeld om te vragen naar het standpunt dat de meeste subsidie oplevert.

uninvited guest | 27-10-18 | 20:15 | 2

Ze wachten beide op Trump,s uitspraak hierover.

Rest In Privacy | 27-10-18 | 20:24

Soros houdt z'n mond maar ondertussen is er een beweging opgestaan die zich hard maakt voor het totaal omdraaien van dag en nacht.
Zodat iedereen er gelijk uitziet (~kan 'voelen' hoe het is).

Gazzerop | 27-10-18 | 20:35

Gelijk zetten met Bonaire , scheelt een hoop jetlag.

Ghibli | 27-10-18 | 20:13

Gewoon laten zo het is, wat een gezeur om niks. Is er verder dan helemaal niets meer te doen of zo. Die paar mensen die er last van hebben zijn perfectionisten die hun leven per seconde controleren of ze nog op schema zijn. Precies op tijd eten, precies 6 keer kauwen om een aardappel weg te werken. En om die paar mensen is heel Europa in rep en roer. Get a live.
Laat iedereen een uur korter werken voor hetzelfde salaris, hetgeen gecompenseerd wordt door een belastingverlaging. Hebben we meer aan.

poisonivy | 27-10-18 | 20:13 | 3

Ik ben helemaal geen perfectionist en ik kou nooit evenveel en ik heb er wel last van . Die wisselingentwee keer per jaar zijn onzin.

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 21:45

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 21:45

Wat is die 'last' dan als ik vragen mag? Het is toch op z'n slechts een 'ongemak'?
Het is echt niets wat je niet met verduistering/verlichting kunt oplossen.
Niet gaan mieren over kosten, een led lampje kost geen drol tegenwoordig.
Het is niet alsof je tot de klok weer terug gaat helemaal ontregeld bent ofzo lijkt me...??? In dat geval zou ik me bij de UvA melden, die hebben daar puppies voor (/tegen).

Gazzerop | 27-10-18 | 22:07

Naar wintertijd valt me mee. Ja je bent een week watbte vroeg wakker. Naar zomertijd is vervelend. Uk moet dan een uur eerder gaan slapen maar ik ben gewoon niet moe. Dan slaap je iedere dag een uur minder en ben je daarna brak. Dat kan bij mij wel maanden duren.
Natuurlijk kan ik prima een uurtje minder slapen maar vele dagen achter elkaar dan ben je veel minder fit.

Shoarmamasutra | 28-10-18 | 07:26

Er is maar 1 echte tijd en dat is wintertijd. Komt het beste overeen met de zonnetijd. Die is natuurlijk per plek verschillend, maar een permanente wintertijd is beter dan een permanente zomertijd. Ook voor onze eigen biologische klok.
Permanente zomertijd betekend een verschuiving van mee dan anderhalf uur tov de zonnetijd. Dat is veel te veel.

DiRadical | 27-10-18 | 20:12 | 3

Kijk, de wetenschappelijke methode. Ik stem voor.

Rest In Privacy | 27-10-18 | 20:14

360 graden gedeeld door 24 uur is 15 graden voor een uur. Greenwich is 0 graden dus Nl tot 15 graden Oost is plus 1 uur. Zo is de tijd tot stand gekomen. En we noemen die tijd nu wintertijd. En daar moet je afblijven. Helemaal als je Juncker heet en dronken ben.

annevance | 27-10-18 | 20:38

Er is maar één juiste tijd en dat is GMT. Lijkt me wel een goed gebaar naar de Engelsen toe als we daarop overstappen.

Alexander des Burgus | 28-10-18 | 10:10

Maakt mij niet uit, zolang we maar gelijk lopen met onze Oosterburen.

Tom Aatje | 27-10-18 | 20:11

Die hele discussie gaat nergens over. Het lijkt wel de EU-variant van de zwarte piet-flauwekul.

Wie zogenaamd 'last' heeft van een uurtje heen of terug is gewoon een aansteller. Laten die types een vakantie naar Griekenland aan zich voorbij gaan, vanwege dat uurtje verschil? Ik dacht het niet.

EefjeWentelteefje | 27-10-18 | 20:10 | 2

Ik reis inderdaad niet vaak naar andere tijdzones daarom ja.
Maar ik vind dit een kulargument. Immers voor vakantie kies je zelf terwijl die tijdwisselingen je onvrijwillig opgedrongen worden.
En een vakantie is niet echt vergelijkbaar. Je strompelt de eetzaal in op een moment dat je uitkomt en gaat slapen als je zin hebt of genoeg drank en voer op hebt.

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 21:49

@Shoarmamasutra Is niet wezenlijk anders dan wat ik thuis doe. Alleen noem ik die eetzaal 'keuken'.

koeberg | 27-10-18 | 22:16

Gewoon iedere dag de klok een uur vooruit zetten. Dat scheelt bomaanslagen. De zooi ontploft dan in de handen van degene die het klokje in moet stellen van de bom. Of achteruit? Kweenie.

Mark Verheijen | 27-10-18 | 20:09

Ook EU outlet NOS journaal had er een topic over dat begint met 'De Europese Unie wil dat we stoppen met zomer- en wintertijd' en eindigt met 'Marokko heeft de knoop nu al doorgehakt'. Dit suggerreert dat de EU weer een vies dealtje duwt. Marokko deelde voor ranzig veel geld in Euromed maar moet nu als EU lidstaat alvast gepromoot worden? Als het expansionisme van de EU in het NOSloket gepredikt wordt, dan is er weer wat op til.

eastender | 27-10-18 | 20:08 | 2

Zal mij een zorg zijn wat zij doen. Ze liggen ook een stuk zuidelijker en hebben sowieso minder verschil in de lichturen tussen zomer en winter.

DiRadical | 27-10-18 | 20:15

Turkije en egypte en rusland hebben t ookal afgeschaddt en veel zuidelijle landen hebben t nooit gehad.

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 21:50

Graag zomertijd voor mij, en liefst nog een uurtje extra. Zodat je na je werk nog bij daglicht boodschappen kunt doen. Of in ieder geval wat vrije tijd hebt bij licht.

's Ochtends is toch al kut ongeacht of de zon aan staat of niet.

Arjan | 27-10-18 | 20:02 | 7

EefjeWentelteefje, degene die voor wintertijd zijn, zijn juist mensen die graag werken. Met zonlicht erbij ben je wakkerder en productiever. Zomertijd-fans zijn juist de uitvreters voor wie het echte leven blijkbaar pas na werktijd begint.

vrijstijler | 27-10-18 | 21:06

@Arjan: "Dat is een paar dagen max"
Nee, dat is de hele winter. Zonlicht helpt gewoon heel goed om wakker te worden.

vrijstijler | 27-10-18 | 21:08

Ik ben heel erg blij met de zomertijd. Maar ik zou het niet graag in de winter willen hebben. De winter is sowieso kut. Laat me dan tenminste zoveel mogelijk licht hebben tijdens werktijd om het dragelijk te houden. Dat is wintertijd.
Waarom eigenlijk het huidige systeem veranderen? Werkt prima.

koeberg | 27-10-18 | 22:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat economisch het meeste voordeel oplevert lijkt me.

De Koreaanse Slet | 27-10-18 | 20:00 | 1

Sillicon Valleytijd? 9 uur verzetten?

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 21:59

Wat mij betreft de Wintertijd, of die nu wel of niet bestaat. De invoering van de Zomertijd was destijds nodig om energie te besparen, maar dat is grandioos mislukt. Misschien wel omdat er sinds de invoering miljoenen Nederlanders bij zijn gekomen? Tussen Nederland en Engeland zit 1 uur verschil. Hier in Enschede is het een kwartiertje eerder donker dan in Den Haag. Wordt ook niemand zenuwachtig van. Gewoon de "oude" tijd van voor de oliecrisis terug. Gaan de kinderen ook weer op tijd naar bed. Er moet natuurlijk wel een referendum komen, want deskundigen zijn het nu al niet eens.

Mannes | 27-10-18 | 19:57 | 1

kijk, hier hoort deze reaguurder gewoon 1000 euro gestordt te krijgen. geld geld geld.

newray | 27-10-18 | 20:06

Dit dus, waarom jullie een leuk logje zijn. Goede column. Ik zou het liefst huidige situatie handhaven, maar dat zal wel weer niet kunnen Europees gezien.

deus u vult | 27-10-18 | 19:56 | 2

Maakt me niet zoveel uit wat het wordt, als we maar stoppen met het wisselen. Kleine voorkeur voor ‘wintertijd’ omdat dat de normale is en dan om 12:00 de zon op zijn hoogst staat.

Durkmans | 27-10-18 | 20:13

Durkmans. Helemaal mee eens.

Muuke | 28-10-18 | 00:38

Er zijn in deze issue 2 soorten mensen. Zij die wintertijd willen en zij die tijdzones en natuurlijke dag/nacht ritmes niet snappen.

Gregovic | 27-10-18 | 19:55

Het is zo simpel: de wintertijd (Midden-Europese Tijd) is de normale tijd; de zomertijd (MEZT) is de afwijkende tijd. Een beslissing om de wintertijd af te schaffen komt overeen met het opschuiven van een hele tijdzone. En Nederland zou geografisch gezien voor wat betreft de tijdzone al in dezelfde tijdzone moeten zitten als Groot-Brittanië en Portugal! We zitten al ten onrechte in dezelfde tijdzone als Duitsland en Polen. Een keuze voor de permanente zomertijd zou betekenen dat we als Nederland twee uur uit de pas zouden gaan lopen met onze geografische ligging, en dat het in de winter pas om 10:10 uur 's ochtends licht wordt. Er is maar één enkel goed besluit mogelijk, en dat is het afschaffen van de zomertijd! Het afschaffen van de wintertijd is waanzin.

Wladimir 1928 | 27-10-18 | 19:54 | 7

Zo'n moet zo'n zijn.

koeberg | 27-10-18 | 22:29

Ik wordt heel erg moe van mijn autocorrectie...

koeberg | 27-10-18 | 22:30

Koeberg, frappant, die van mij doet ook de raarste uitspraken die ik niet aantoets.

Muuke | 28-10-18 | 00:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vind dat we de wintertijd moeten aanhouden en de immigratie moeten tegenhouden, verder moet Rutte het liefst helemaal ophouden en ik moet me veel meer inhouden en mijn dochtertje kan me nooit bijhouden en verder moet er gewoon 1 tijd komen voor het Ganse Europese Rijk, strekkende van de Poolse grens tot aan de Portugese kust. Overigens is de huidige wintertijd, ( dus eigenlijk de " normale " tijd ook niet de " normale " tijd, want die werd in 1940 afgeschaft door de Duitsers. De originele tijd, dus tot de oorlog was de zgn. Amsterdamse Tijd (UTC+0:20), ook wel Nederlandse Tijd, was de tijdzone van Nederland van 1 mei 1909 tot 16 mei 1940. Deze tijd liep 20 minuten voor op UTC

Tijdens de bezetting gedurende de Tweede Wereldoorlog voerden de Duitsers op 16 mei 1940 de Duitse Tijd (Midden-Europese Tijd, UTC+1) in Nederland in. Bovendien werd op die dag ook nog eens de zomertijd van kracht, waardoor alle klokken dus één uur en veertig minuten vooruit dienden te worden gezet. Na de capitulatie van de Duitsers in 1945 is de klok niet teruggezet naar de Amsterdamse tijd en bleef UTC+1 gehandhaafd dat is dus de wintertijd van nu + 40 minuten.

Dus morgenochtend wordt u wakker om:

- 8 uur zomertijd ( tot en met 27-10, vandaag dus)
- 7 uur wintertijd ( de standaard tijd, vanaf morgen dus )
- 6 uur 20 Nederlandse tijd

UTC (in het Nederlands ook aangeduid als gecoördineerde wereldtijd) is een standaardtijd, gebaseerd op een atoomklok en gecoördineerd met de rotatie van de aarde. Het internationale letterwoord UTC is een compromis tussen
het Franse "TUC" (Temps universel coordonné) en
het Engelse "CUT" (Coordinated Universal Time).

't Is maar dat u het even weet. Bonne nuit et a demain!

Heppie-even-voor-mij | 27-10-18 | 19:52 | 3

"verder moet er gewoon 1 tijd komen voor het Ganse Europese Rijk"
Dus heel de EU moet GMT+1 aanhouden? Nou, stel het voor in Brussel zou ik zeggen.

koeberg | 27-10-18 | 22:34

Leg nou ook even het luchtvaartbegrip Zulu Time uit. Of is dat te zwart?

Synecdoche | 27-10-18 | 23:12

Leuk voor de noordelijkste regionen.

Muuke | 28-10-18 | 00:43

Twee keer per jaar je klok verzetten. Op je telefoon en computer gaat het bovendien automatisch. In ruil hiervoor de hele zomer een uur extra daglicht 's avonds. Hoe kun je hier tegen zijn?

Verkneukelaar | 27-10-18 | 19:52 | 3

Tegen is een groot woord maar zal blij zijn als we die klok niet telkens hoeven te verzetten. Moest er vroeger om lachen als iemand zei dat hij/zij (toen nog geen X) er last van had. Zal de leeftijd wel zijn maar ik heb er inmiddels ook een paardagen last van. Niet veel maar toch bloedirritant.

Durkmans | 27-10-18 | 20:18

"de hele zomer een uur extra daglicht 's avonds"
Wat je ook met de klok doet: de dagen blijven even lang. En dat uurtje extra 's avonds krijg je omdat je 's ochtends een uur vroeger opstaat. Als je je wekker nog een uurtje vroeger zet, heb je 's avonds zelfs 2 uurtjes extra. Mag jij gewoon doen hoor. Maar ga s.v.p. dat niet bij anderen door de strot duwen.

vrijstijler | 27-10-18 | 21:15

heb er geen bezwaar tegen als in de zomer uurtje eerder donker is eerlijk gezegd. Denk dat ik vervelender vindt dat in de winter ‘s ochtends laat licht wordt. Zal er wel aan wennen wat het wordt, maar zal blij zijn als de semi-jaarlijkse aanpassing weg is.

Durkmans | 28-10-18 | 00:33

Afrikaans spreekwoord: de blanken hebben de klok, maar wij hebben de tijd.

Doctor Honoris Causa | 27-10-18 | 19:51

Zomertijd of wintertijd interesseert mij geen hol. De klok is de allerdomste uitvinding ooit gedaan. De klok is de oorzaak van files, van lange rijen bij de McDonalds en het achtuurjournaal dat dus perse altijd om acht uur moet beginnen. Onzinklok.

Leptob | 27-10-18 | 19:49 | 1

Klopt. Eens. Maar het is wel handig als alle leerlingen en de docent op het zelfde moment in de klas zijn. En dat je iets kunt afspreken met de chirurg en ander benodigd personeel aangaande je operatie. Dat dan weer wel.

koeberg | 27-10-18 | 22:38

Gemiddeld verbruikt een gezin of persoon meer energie in de namiddag dan in de ochtend: denk aan , verlichting, tv, studeren, avondeten klaarmaken, kinderen, enz. In de ochtend volstaat vaak een korte tijd tot vertrek naar werk of anderszins.
De zomertijd is dus gunstiger voor energiebesparing.

070 | 27-10-18 | 19:48

OK, komt die Ezelsbrug.

Leap forward, fall backward.

Leap (= lente) forward, fall (= herfst) backward. Dus in de lente gaat de tijd een uur vooruit, en in de herfst een uur achteruit.

henkvaningrid | 27-10-18 | 19:48 | 3

Ik gebruik altijd dat er een O zit in zomertijd en in vooruit...

knutsel_ | 27-10-18 | 20:27

En wat doe je in een leap year?

Synecdoche | 27-10-18 | 23:08

Bijna goed. Het is SPRING forward, fall back.
Spring = lente; Leap niet.

Jadaag | 28-10-18 | 08:22

Mijn klok kent geen tijd, ik ken alleen tijd om de werken, slapen, eten, schijten, genieten en neuken.
En hoe ik dat over de dag verdeel is mijn zorg, niet die van mijn klok.
Wat natuurlijk helpt is dat ik vanwege mijn locatie en werkzaamheden nogal fluïde moet omgaan met in welke tijdzone ik op dat moment werk of communiceer...

Wijze uit het Oosten | 27-10-18 | 19:45 | 1

Jij wordt dus geleefd door de klok.
Ik niet. Ik heb geen tijd. Ik heb het druk.

Petrus Poortwachter | 27-10-18 | 19:48

Allemaal leuk en aardig maar het komt er gewoon op neer dat de bevolking uit steeds meer autisten begint te bestaan die zoiets als twee keer per jaar een time shift van een uurtje niet kunnen verwerken en hier weken door van slag zijn, gewoon jammer van dat uurtje extra daglicht in de zomer maar het zei zo.

zwellevertje | 27-10-18 | 19:45 | 4

Vrijstijler, als het toch allemaal niks uit maakt kan je net zo goed zomer/winter tijd laten bestaan voor de mensen die er wel het nut van in zien, zeker als er voor mensen als jij, die het toch niks uit maakt, niks verandert.

zwellevertje | 27-10-18 | 20:07

Tot een paar jaar geleden zou ik het met je eens zijn, maar sinds enkele jaren begin ik het ook te merken. Eerder kon ik ook het hele weekend op stap, nu ben ik na een avondje goed stappen ook een dag of twee brak. Stoppen met klokverschuiven? Graag!

Durkmans | 27-10-18 | 20:21

zwellevertje: "als het toch allemaal niks uit maakt"
Foute aanname. Doei.

vrijstijler | 27-10-18 | 22:53
▼ 1 antwoord verborgen

Als we nou eens de klok 20*365*24=175200 uur terugdraaien dan hoeft Ratelband niet naar de rechter. Scheelt weer een hoop onnodige kosten.

annevance | 27-10-18 | 19:43 | 1

Allemaal onnozel gelul. Waar het echt om gaat: moet ie vooruit of achteruit? Komt ie:
WinTER. TERug! Geen dank.

gestoptmetroken | 27-10-18 | 19:42 | 1

In het voorjaar gaat hij VOORuit en in het najaar Achteruit.

Lupuslupus | 27-10-18 | 21:37

Het boeit me geen blote so and so maar straks wil ik een uur langer slapen! Dat uur heb ik eerder ingeleverd gvd.

Accident_Prone | 27-10-18 | 19:41

@Ggroengras: OK. In deze verklaring staat o.a. dat immigratie vanuit Afrikaanse landen niet meer als illegaal bestempeld kan worden.

Badr Haary | 27-10-18 | 20:45

Ik doe dit ook niet voor mijzelf, ik kan zelf kiezen uit meerdere nationaliteiten, al heb ik er nu maar 1. Ik vind het met name verontrustend hoe Moslims met natuur & dieren omgaan. Het zijn een stelletje dombo's. Het overgrote deel is analfabeet. Een conversatie met domme mensen is zo vermoeiend.

Badr Haary | 27-10-18 | 20:49

@badr: waar lees je dat? Ik zie het niet in die verklaring staan.

Ggroengras | 27-10-18 | 21:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik kan echt niet geloven dat hier serieus gedoe over is. Het is nog nooit een probleem geweest om 2 keer per jaar de klok te verzetten. Mijn god, wat en in- en intrieste knulligheid.

aight.. | 27-10-18 | 19:38 | 4

Er gaan meer mensen dood in de dagen na het verzetten. Vooral hartaanvallen, beroertes, verkeersdoden komen vaker voor in de dagen nadat we de klok vooruit zetten (in het voorjaar). Daarmee wordt ook duidelijk wat elk normaal mens allang weet: vroeg op staan is kudt.

vrijstijler | 27-10-18 | 20:01

Nou economisch gezien schijnt het ook een kutgedoe te zijn naast het feit dat een groep mensen er last van heeft. Kan het artikel niet terugvinden, maar het verschuiven van de klok heeft best zware economische gevolgen.

Durkmans | 27-10-18 | 20:23

'Nog nooit' wijst op een gebrek aan besef van tijd. Zomer- en wintertijd zijn 40 jaar geleden bedacht, niet eens zo lang geleden dus. Blijkt nu helemaal niet de voordelen te bieden die destijds gedacht werden, dus kan weer weg. En de aansluiting bij Duitsland is gewoon praktisch; je moet er toch niet aan denken dat je in het kleine grensverkeer twee tijdmelders bij je moet hebben, horloge en telefoon?

Synecdoche | 27-10-18 | 23:04
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien heel simpel gedacht hoor, maar als we de klok nou eens een half uurtje terugzetten en hem zo laten staan?

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:34 | 1

Oh nee. Weer zo'n ongeinformeerde compromisdwijl. Wintertijd is al een compromis. Eigenlijk zouden we in Nederland GMT moeten aanhouden, maar omdat we nou eenmaal graag ansluss zoeken bij de Duitsers, staan we in de winter al vroeger op dan logisch. Waarom zouden we nog een half uur eerder op moet staan?

vrijstijler | 27-10-18 | 20:06

Wintertijd is normale tijd. Punt, geen fratsen. Vaart iedereen het beste bij.

Dr. Blechtrummel | 27-10-18 | 19:33 | 5

@ mezelf, on is natuurlijk om.

Ren je rot | 27-10-18 | 19:47

@botbot: Jij ligt in de zomer maar 5 en een half uur in je bed? Sorry hoor, maar een gemiddeld mens redt het daar niet mee...

vrijstijler | 27-10-18 | 20:08

Mijn mobiel staat nog steeds op tenerife tijd. Terwijl ik al 2 weken terug ben.

roodborstje1 | 27-10-18 | 20:20
▼ 2 antwoorden verborgen

50-50 dus de helft loopt thuis en heeft het moeilijk om zijn nest uit te komen.

botbot | 27-10-18 | 19:31 | 1

Maar dat zijn wel degenen die ook een uur eerder naar huis gaan.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:33

Zomertijd dus! Valt die opwarming van de aarde prima uit te leggen. Tja, tis zomer, kijk maar op de klok...

Petrus Poortwachter | 27-10-18 | 19:30 | 1

Na het werk nog een uurtje extra zon. Zomertijd dus.

kaasfondue | 27-10-18 | 19:33

Waarom kiezen tussen twee opties, en daarmee sommige mensen hun zin geven en andere mensen niet? Doe gewoon het ene jaar wintertijd, het andere jaar zomertijd, en eventueel het daarop volgende jaar allebei niet. Iedereen/niemand tevreden! Democratie betekent dat je rekening houdt met zoveel mogelijk mensen, toch?

JackStick | 27-10-18 | 19:29 | 2

Of laat mensen gewoon zelf kiezen, wat maakt het uit?

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:30

Ik stel voor dat we een stuk stof op onze jas naaien, zodat mensen kunnen zien welke tijd men aanhangt.

Rest In Privacy | 27-10-18 | 19:48

Grappig feitje: De klok bestaat al meer dan 1000 jaar, de zandloper pas 700 jaar.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:29 | 1

Slechts deels juist. De eerste mechanische klokken zijn inderdaad al meer dan 1.000 jaar geleden gemaakt, maar de zandloper is vermoedelijk een uitvinding uit de eerste eeuw na Christus, dus zo'n 2000 jaar geleden. Zie www.zandlopers.nl/Nederlands/main.htm

Wladimir 1928 | 27-10-18 | 20:45

Over zomer- en wintertijd gesproken. Hoe zou het toch gaan met Joran van der Sloot? Ik mis hem.

postmodernismisdead | 27-10-18 | 19:27 | 3

Dat zal ie op prijs stellen.

kaasfondue | 27-10-18 | 19:34

Voor een ijskoude moordenaar als Joran van der Sloot blijft het zomer en winter altijd nacht.
Who cares.

Gravin v Kippenbouth | 27-10-18 | 19:37

Joran van der sloot pleegde zijn daden in een verre tijdzone. Misschien is zijn perfide geest van het laatste stukje zelfbeheersing afgesprongen door jetlag?

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 22:05

Johan Derksen heeft gelijk.

lingo star | 27-10-18 | 19:27 | 2

Je hebt Johan C en Johan D, beide zijn profeten.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:31

Johan Derksen heeft een hekel aan line dancen en ook daarin heeft hij gelijk.

lingo star | 27-10-18 | 19:45

Ach, wat maakt het uit. Het is toch al te laat.

Zwezerik | 27-10-18 | 19:26

Om een lampje te besparen. Wat een zotte maatregel. Misschien ook het jaartal terugschroeven om inkt te besparen. 2011 print ietsjes goedkoper dan 2018.

Wim Venijn | 27-10-18 | 19:25

Niets veranderen. Niemand heeft wat aan daglicht om half 4 s nachts

Reaaalist | 27-10-18 | 19:22 | 3

Behalve als je een wietplantage hebt.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:26

Want om half 5 is dat licht wel supernuttig?

vrijstijler | 27-10-18 | 20:10

@vrijstijler. Niet persé. Maar t gaat vanzelfsprekend van het daglicht in de avonduren af.

Reaaalist | 27-10-18 | 20:25

Ik heb een aflevering van “The Twilight Zone” gezien wat er gebeurt als je de klok niet terug zet. Dan kom je in een wereld terecht die nog net niet klaar is.

Osdorpertje | 27-10-18 | 19:22 | 2

Of dat er helemaal geen tijd is en dat alles tegelijk gebeurt.

Ps, welkom in the Twilight Zone.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:24

"To serve men' was ook zo een mooie aflevering.

Rest In Privacy | 27-10-18 | 20:09

Pas interessant nieuws als de klok in Noord Afrika en het Midden Oosten de klok 400 jaar wordt vooruitgezet.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:21 | 1

Hou het maar op 1400 jaar !

Jimmy Mc Clure | 27-10-18 | 20:22

Reaguurder p. vraagt zich al een wintertijdje af wie de neuk die Eric Corton is.

pjotr nicknaamtov | 27-10-18 | 19:21 | 2

It's summertime and the living is easy. Fish are jumping and Eric Corton is high.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:36

Koffietijd.

DrumPiet | 27-10-18 | 19:20

Is Trump voor de Zomertijd? Want dan ben ik tegen.

Rest In Privacy | 27-10-18 | 19:20 | 3

Hoe triest kan iemand zijn....? Nou zo triest dus!

JI-HAAT | 27-10-18 | 19:43

Een troll die een troll trucje kan.
*slow clap*

Rest In Privacy | 27-10-18 | 19:54

Jonge jonge. Wil je er over praten kuifje? Google maar een hulpverlener.

Muuke | 28-10-18 | 00:59

Gewoon iedere dag de klok 1 uur terug. Of ieder uur, dat kan natuurlijk ook.

Baron Clappique | 27-10-18 | 19:20 | 2

Ik ben er uit : dagtijd (klok +1 uur vooruit) en nachttijd (klok - 1 uur terug) invoeren. In de nacht een uurtje langer slapen en overdag een uurtje korter werken. Win-win.

Baron Clappique | 27-10-18 | 19:27

Daar doe ik het voor.

Graaisnaaiert | 29-10-18 | 02:13

Dat wordt nog wat als een deel van de mensheid dagen van 24 uur en 37 minuten en een jaar van 687 dagen heeft.

W_F | 27-10-18 | 19:20

ZOMERTIJD for ever! En schaf voor die wintertijd-emo's de wintertijd af.

Verderkijkert | 27-10-18 | 19:19 | 1

Wat, je wil 1:40 voorlopen op de 'echte' tijd (met de zon halverwege de dag op het hoogste punt) en dat het pas om half tien licht wordt in de winter?

Nee, als we naar één tijd gaan, is het toch wel duidelijk dat wintertijd veel logischer is.

Leyrann | 28-10-18 | 01:06

Rutte zal wel voor de tijdAnschluss pleiten, ongeacht wat het rapalje er van vindt.

BrutusBosch | 27-10-18 | 19:18 | 1

Dat is hij inderdaad van plan. Duitsland heeft een voorkeur voor zomertijd (ligt wat meer naar het oosten), en hij wil Duitsland volgen. Fuhrer befehl, wir volgen! Dus wat het plebs ook wil, de plannen zijn al gemaakt.

MyCatIsDoingThis | 28-10-18 | 04:57

Ik ga al mijn offline-apparatuur (oven, magnetron etc) ombouwen om ook met een NTP server te kunnen synchroniseren...

Mastermattie | 27-10-18 | 19:17 | 3

WTF, offline magnetrons, bestaan die nog?

kapotte_stofzuiger | 27-10-18 | 19:18

Mijn magnetron is de NTP server hier in huis. Alleen valt de wifi weg als hij aan staat.

W_F | 27-10-18 | 19:22

@W_F Je magnetron als NTP-server. Dus alle apparaten in jouw huis knipperen 0:00

koeberg | 27-10-18 | 22:54

Gezellighijd kent geen teid.

Baron Clappique | 27-10-18 | 19:14

De zomertijd maakte het mogelijk slaven een uur korter te laten slapen dus harder te laten werken. Daarom is de wintertijd de échte tijd. Het wachten is op iemand die daar wat mee doet. Is die Gario nog ergens voor te porren?

BeunDeHaas | 27-10-18 | 19:14 | 1

Interessant.

Vooral omdat zomertijd pas in de 20e eeuw werd ingevoerd, terwijl slavernij vrijwel (?) overal in de 19e eeuw werd uitgeband, en op het Europese vasteland zelfs nooit legaal is geweest.

Leyrann | 28-10-18 | 01:05

Ik vind hier vrij weinig van. Maar als we iets doen, laten we dan de wintertijd houden. Dan heb je in ieder geval een uurtje langer kunnen tukken.

Ggroengras | 27-10-18 | 19:13 | 1

Dat is dan niet het hele jaar door, tenzij je de volgende dag de klok 's nachts weer met 1 uur terugzet. En overdag dan weer 1 uur vooruit, dan kan je eerder naar huis.

Baron Clappique | 27-10-18 | 19:24

nou feyman kom maar op met dat stuk over de relativitijd van tijd. lol.

newray | 27-10-18 | 19:13

Bij wijze van compromis voeren wij een tussentijd in. Als India, Afghanistan, Irak, Sri Lanka, Myanmar en Nepal een half uur naast de rest van de wereld kunnen leven, dan kunnen wij het ook.

bisbisbis | 27-10-18 | 19:12 | 2

Waarom niet eigenlijk? Een poldersolution.

kaasfondue | 27-10-18 | 19:33

Nepal leeft er overigens een kwartier naast.

Leyrann | 28-10-18 | 01:04

Allemaal leuk en aardig maar Reaguurders met peuters zijn mooi de Sjaak morgenochtend. En als ze straks groot zijn, wordt die tijd mindfuck afgeschaft. Voelt als mijn fiscale leven: net als ik ergens baat bij ga krijgen: wijziging van de regels en de Voortzittert wordt even genomen door Vadertje Staat.

de Voorzittert | 27-10-18 | 19:11 | 4

@de Voorzittert
Dan verzet u de tijd morgenochtend toch als u en uw kroost uit bed komen? Dan kunt u net zo lang slapen als anders en duurt de dag morgen een uurtje langer. Nog een voordeel, door de langere dag gaan de kinderen 's avonds lekker slapen omdat ze een uur langer op zijn.

Binkoo | 27-10-18 | 20:02

@kapotte stofzuiger
U heeft me door. Fantasiespelletje. Zolder is nog wel een aantal decennia vol te houden. Morgen gewoon een uurtje minder om woedend op dat toetsenbord te rammen.

de Voorzittert | 27-10-18 | 20:04

Daarom, nooit peuters nemen. En het wordt spannend nu, nog 2 minuten maar iedereen alvast een fijne wintertijd! Tijd voor feest!

Acar_ketimun | 28-10-18 | 02:58
▼ 1 antwoord verborgen

Pleur op met je zomer/wintertijd.
De heks op de bank is weg, ik ben gelukkig.

donkieshot | 27-10-18 | 19:10 | 2

Feli’s. Toch?
Have fun.

postmodernismisdead | 27-10-18 | 19:20

Zeker, dat afschaffen was het beste wat kon gebeuren. Wintertijd, zomertijd.. sjmoezels boezels...

donkieshot | 27-10-18 | 19:22

Van de week was er een (Chinese/Nederlandse) Surinamer op de buis die zei dat Surinamers vaak te laat zijn. Hen zal het dan wel niet uitmaken. Wat is hierin het standpunt van Sylvana?

bitterpete | 27-10-18 | 19:08 | 1

Jetlag kan je leven lang duren?

Shoarmamasutra | 27-10-18 | 22:09

ik geef het op voordat de racistenkaart weer getrokken wordt

Rest In Privacy | 27-10-18 | 19:07

Vroegah. Toen kon je op school nog het eerste uur skippen met de smoes dat je je klokje was vergeten. Kom je nou niet meer mee weg met al die automagische zooi.

citywok | 27-10-18 | 19:07 | 1

ik geloof niet dat dit het grootste probleem is dat ze hiermee denken op te lossen.

Maytheforcebewithyou | 27-10-18 | 22:37

Hoe laat is het?

de_lamme_de_blinde | 27-10-18 | 19:06 | 3

Hoe laat is het op de maan?

kaasfondue | 27-10-18 | 19:31

kaasfondue | 27-10-18 | 19:31
Eerste kwartier.

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:39

Kwartier voor of na wat?

kaasfondue | 27-10-18 | 23:24

Het lijkt mij het beste om zowel de zomertijd als de wintertijd af te schaffen. Gaan we een heerlijks tijdsloos bestaan tegemoet.

merallas | 27-10-18 | 19:06 | 1

Overdag is een tijd wel handig. Net als voor de uitvinding van de klok de tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang verdelen in 12 gelijke stukken. Het worden wel lange werkdagen in de zomer en 130 km/uur kan je op de fiets bijhouden.

W_F | 27-10-18 | 19:29

Want een gezever, tijd is relatief.

Feynman | 27-10-18 | 19:05 | 1

Deadlines dus ook.

kapotte_stofzuiger | 27-10-18 | 19:16

Iedereen die het tegenovergestelde beweert van wat Brussel vindt wordt sowieso bestempelt als fascist.

postmodernismisdead | 27-10-18 | 19:04 | 2

Zomertijd is fascistisch.

kapotte_stofzuiger | 27-10-18 | 19:15

Wintertijd is fascistisch, want opgelegd door de Duitsers. Zomertijd is nog veel erger, want nog oostenlijker. Nog eens extra reden om gewoon GMT te gebruiken.

vrijstijler | 27-10-18 | 20:22
-weggejorist-
Rest In Privacy | 27-10-18 | 19:01 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Volgens mij is de klok een witte uitvinding : weg er mee!

Eierbal-is-fijn | 27-10-18 | 19:00 | 2

't Is een Fransman, dus daar zal ik maar niet al te zeker van zijn. Alles les Bleus!

Mr_Natural | 27-10-18 | 19:42

Witten hebben een horloge, niet-witten hebben de tijd....

Dumpert_Reaguurder | 28-10-18 | 08:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken