Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Binnenkort vorstdoden door Klimaatakkoord

-20 in januari. Minima massaal in de kou door vierschaar Klaver, Buma, Jetten & Rutte

brrrr

De vraag is niet of er doden gaan vallen door de gigantische verhogingen van de energierekenings, maar wanneer. Terwijl de terrasverwarmers boven de klimaattafels van RutteIII prettig snorren, kreperen demense in hun huizen en krijgen ze het niet meer warmgestookt. En dan moet de echte winter nog beginnen. Volgens de gezaghebbende weerman P. Paulusma wordt het in januari/februari MIN TWINTIG en dan vriezen hele woonwijken deaud. (Dat komt dan weer mooi uit, want al die Marrakesh-mensen moeten ook ergens wonen.) Tenzij Nederland natuurlijk massaal overstapt op een houtkachel en Kroondomein Het Loo gaat kappen. Overigens begint de hel al vanavond, met sneeuw & ijzel. Sterkte iedereen!

Reaguursels

Inloggen

De energiebelasting, mogen WIJ betalen voor de grote bedrijven. De waterschap (hoogheemraadschap) mogen WIJ betalen voor de grote boeren. En ga zo maar door.

Ghard Leers | 16-12-18 | 18:52

Mooi weekend voor ADO Den Haag .

Minus Richels | 16-12-18 | 05:30

Deze zal eens uitgezonden moeten worden op de NPO....... Gaat alleen niet gebeuren durf ik wel te stellen.

civilian | 15-12-18 | 22:57

Ik wil wel eens een reële berekening zien van mijn inkomen en kosten in 2018 en voor 2019. Iemand ergens een site gezien die dat 'onafhankelijk' toont / berekend?

Dat we in 2019 er in koopkracht op vooruit gaan is inmiddels wel duidelijk dat dat dus niet zo is!
De gekozen regering (niet de mijne) kan wel roepen dat we er 1 a 2 % op vooruit gaan, ja dat was zonder de lasten verzwaring die na prinsjesdag er nog even bij kwamen.

civilian | 15-12-18 | 22:31

En dat zag iedereen die z'n hoofd niet in zijn anus had zitten een half jaar geleden al aankomen.

EefjeWentelteefje | 16-12-18 | 10:34

Ons fijne klimaat en energie gekte gaat in 2019 tov 2018 61% meer kosten dmv opslag kosten voor duurzame energie. Wordt automatisch doorgerekend bij elke m3 gas en Kw stroom. Makkelijker kunnen we het niet maken. Allen een warme en prettige kerst gewenst

deslimsteniet | 15-12-18 | 19:16

Zoals opgemerkt, deze exorbitante verhoging van maandelijkse lasten, plus verhoging kosten voedingsmiddelen, verhoging zorgkosten - alle drie op het basale van levensonderhoud, grijpen harder in op huishoudbudgetten dan toen er nog niet zolang officieel crisis gold, en er "bezuinigd" moest worden.

En dan met droge ogen durven te reppen over meer koopkracht van een lousy 1 tot 2%.
Da's selectief shoppen bij het CBS, met een doorrekening van lagere inkomstenbelasting.
Ik gok dat zulks niet eens break-even maakt met wat straks per 1 januari 2019 heel hard uit de nettotknip verdwijnt.

Kudtkip | 15-12-18 | 19:39

En al die overheidsgebouwen worden van donderdagavond tot en met maandagochtend gewoon op 22 graden verwarmt terwijl er geen hond zit.

Dutch_Holland | 15-12-18 | 19:06

Dus, met zijn allen naar openbare gebouwen. Bibliotheek, stadhuis, om je daar te warmen.
Of abonnement sportschool. Trainen, lekker hangen en voor het naar huis gaan, douchen. Je moet toch wat.

Ghard Leers | 16-12-18 | 18:43

begint onderhand absurde vormen aan te nemen in Nederland. Het nog steeds groeiende aantal mensen dat afhankelijk wordt van voedselbanken is strakjes niet eens meer in staat het eten te bereiden. Leven er nu al iets meer dan een miljoen mensen in armoede, ondanks dubbele banen, die groep gaat steeds verder groeien. Onder Rutte is een kleine groep enorm veel rijker geworden en steeds meer mensen kunnen de eindjes nauwelijks meer aan elkaar knopen. Het is graaien, graaien en nog eens graaien om alle faal van de Nederlandse overheid te bekostigen.

Ruikbaard | 15-12-18 | 18:54

Kunnen we alsjeblieft ophouden met die klimaat hysterie en met name de voorspellingen van langer dan twee dagen? Hiemstra (en anderen) moeten kappen met die bangmakerij. Ik wordt er kotsmisselijk van. Weer voorspellen, langer dan twee dagen vooruit, is onmogelijk.

Rheia | 15-12-18 | 18:12

Leer het verschil tussen weer en klimaat. De bangmakerij klopt,maar je redenering niet betreffende weer en klimaat.

Ghard Leers | 16-12-18 | 18:45

Het zal me werkelijk geen drol interesseren of het lompenproletariaat kapot vriest.
Dan moeten die debiele koppen zich eens lostrekken van Boer zoekt vrouw of andere onzin en een geel hesje aantrekken. In het stemlokaal eens wat anders aanvinken als lala Rutte of D66 of CDA. Tot die tijd geen medelijden met die arrogante platkoppen.

Zapata10 | 15-12-18 | 16:59

@Zapata10
Wat is uw stemadvies precies?

Amsterdamsko | 15-12-18 | 21:21

Helaas helemaal met u eens.
Ik weet alleen niet of het arrogantie is wat dit veroorzaakt. Volgens mij meer luiheid en stupiditeit.

EefjeWentelteefje | 16-12-18 | 10:35

Ik denk dat je je sowieso niet interesseert voor anderen, psychopaat.

Ghard Leers | 16-12-18 | 18:47
▼ 1 antwoord verborgen

Als fossiele brandstoffen opraken, krijgen we het eerst koud, daarna wordt het donker en vervolgens start de auto niet meer. Althans, als je kijkt naar de primaire energievraag, want maar liefst 40 procent van ons primaire energieverbruik gaat naar pure warmte, 24 procent naar elektriciteitsopwekking en 18 naar transport.

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 16:47

Dan bouwen we 2 kerncentrales en zitten we er weer 60 jaar warmpjes bij.

Trumme | 15-12-18 | 17:08

Bijna 40 procent van het Nederlandse energieverbruik gaat op aan warmte. Hoewel er allerlei duurzame warmtebronnen zijn, was het aandeel hernieuwbare warmte in 2013 slechts 3,6 procent. Zonder gericht overheidsbeleid zal dit niet snel veranderen.

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 16:39

Leg eens uit; hernieuwbare warmte.

Trumme | 15-12-18 | 17:11

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 17:17
Aan de hand van de 1e alinea: sterk artikel, met hele goede ideeën.
Zal een voorbeeld geven waarin het principe van die alinea in de praktijk is gebracht.

Mijn ouders hadden enkele wasserettes, tot eind vorige eeuw (toen ging m'n vader met pensioen). Hij heeft destijds de meest moderne wasserette ever zelf ge-verherbouwd.
Letterlijk het pand vergroot, inclusief met kelder met nieuw ketelhuis.
Het meest innovatieve was de doorleiding van het warme waswater dat daarna door de verwarmingsbuizen liep - als werktuigbouwkundige had ie het zelf bedacht, en uitgevoerd.
En dát scheelde op de energierekening?!?

Het idee is eigenlijk zo logisch als 1+1=2.
Waarom zou je warm waswater naar het riool loodsen, als je het (wel via filters vanwege vuiligheid in het water) nog kunt gebruiken in de radiatoren?

Nou is het wel "makkelijker" om van 12 industriemachines (Bendix), die nagenoeg constant draaien overdag, het warme water in een gesloten circuit te hergebruiken voor de verwarming van het pand zelf, dan in zo'n setup op particulier level.

Dat zal de truc dus niet gaan doen. Tenminste, niet dat ik (met mijn beslist ontoereikende kennis) me voor kan stellen dat bijvoorbeeld warm water uit de douche, wasmachine, eventueel vaatwasser de algemene huislijke warmte gaat gaat geven.
In combinatie met een ondersteunend "apparaat" (zoals artikel oppert) misschien wel.
Wie weet.

Kudtkip | 15-12-18 | 18:55

Nu begrijp ik waarom de slogan " Opwarming van de aarde" door de klimaatmaffia is veranderd in " Climate Change ".
Zo kunnen ze ook bij vorst zeggen dat het klimaat door de mens veranderd.

070 | 15-12-18 | 15:51

Tuurlijk ze hebben altijd gelijk. Er komt een climate fonds van honderden miljarden waaruit arme landen zich kunnen wapenen tegen de change. En dat gaan wij betalen.

Trumme | 15-12-18 | 17:13

Mijn reactie op de warmtepompgekte was om een nieuwe gas-CV ketel te kopen. Dat geeft me genoeg tijd tot er iets beters komt dan de fake warmtepompen die nu haastig in de markt gegooid worden. Ben zelf ex-verwarmingsmonteur en ik garandeer dat iedereen die nu een warmtepomp koopt, geen grote blij krijgt.

Nivelleermarionet | 15-12-18 | 15:42

Volkomen terecht. Vanaf 2021 mogen nieuwe gasketels alleen nog in combinatie met een duurzaam alternatief geplaatst worden. De mijne heeft zijn levensduur er bijna opzitten en hoewel hij nog prima werkt, gaat hij komend voorjaar plaatsmaken voor een nieuw exemplaar. Niks warmtepompen. Kan ik nog een paar jaartjes vooruit.

Kopieerapparaat | 15-12-18 | 18:56

De buren hebben er een. Nu huiliehuilie doen, want niet warmer dan 19 graadjes met dit weer. Dus de houtkachel erbij aan. Lekker haaks.

Ronnie uit Helmond | 15-12-18 | 19:41

Soms denk ik weleens dat de regering-warmtepomp-voorstanders aandelen hebben van de warmtepompfabrikant(en).
@kweethetooknietbeter | 15-12-18 | 15:58

Het zou niet de eerste keer zijn als onze overheid de bevolking iets opdringt waar zij zelf financieel belang bij heeft - herinnert u zich die verschrikkelijk dodelijke vogelgriep nog, waar het RIVM iedereen tegen wilde inenten? De baas van het RIVM had aandelen in de farmaceutische fabriek die de vaccins leverde.

Dus nee, dat zou me helemaal niks verbazen.

EefjeWentelteefje | 16-12-18 | 10:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Van de aanstaande energierekeningen krijg je het al koud in dit broeiende belastingklimaat.
Kniezen mag, maar daar krijg je het niet warm van.
Van sommige eenvoudige oplossingen wel.

Velen onder u kennen onderstaand concept wel, of niet, en dan is het interessant om te leren kennen en zelf toe te passen.
De bloempotkachel.
Dit is een eenvoudig instructiefilmpje hoe je 'm samenstelt.
www.youtube.com/watch?v=O6enMQ67zIA
Ik heb mijn modellen nog wat verfijnd, vertel ik zo.
Eerst toelichting hoe dit werkt.

De metalen onderdelen worden door 3 à 4 waxinelichtjes super heet.
Die warmte wordt opgenomen, vastgehouden, én uitgestraald door de terracotta bloempotten.
Om een idee te krijgen: een (mijn) woonkamer van 8 x 4 x 2.8 m. is binnen 20 minuten verwarmd tot 20 graden C. En blijft dat zolang de kaarsjes branden.

M'n verfijnde adviezen.
De reden dat deze dude flink metaalvolume in de pot verwerkt, heeft dus te maken met de massa die heet moet worden.
Alleen, wat doe je als de waxinelichtjes opgebrand zijn en je nieuwe wilt plaatsen? De boel is heet, dus je kunt met ovenwanten aan de gang om de potten eraf te tillen, op onderzetter plaatsen, handschoenen uit, nieuwe kaarsjes plaatsen, aansteken etc.

Of je monteert aan de stambout middels een koppelmoer aan de bovenkant er ook 1 met een oog - let op, die wordt tevens heet.
Daarom: aan dit oog lift je met een winkelhaak in één hand de pot-constructie, om met de andere de waxinelichtjes te vervangen en aan te steken.
Constructie terug zetten, en voilà VERWARMING.

Veel succes!
Vragen, kritiek? Kom maar door.

Kudtkip | 15-12-18 | 14:48

Het aanschaffen van een eenvoudige handzaag is beter. Zo kun je in je plaatselijke gemeenteperceel wat houtbomen wegzagen en in je woning ritueel blootstellen aan de edele kundst der verbranding en wederkeering tot asch.

Boris Poepnagel | 15-12-18 | 15:16

Boris Poepnagel | 15-12-18 | 15:16
Zo'n thuis-crematorium is wel innovatief (en ongetwijfeld subsidiabel - al dok je het zelf), maar wel een beetje jammer van het eenmalig gebruik (al dan niet ter verwarming van de buren).

Zo'n handzaag is wel een slimme investering - zeer multifunctioneel namelijk.
Van dik hout zagen is één ding, het andere...

Kudtkip | 15-12-18 | 15:27

Goede tip en goed filmpje. Bedankt!

druipsmurf | 15-12-18 | 21:27
▼ 2 antwoorden verborgen

We worden beroofd, bedrogen, belogen en uitgeknepen.
Met listige salamitactieken en ondoorzichtig ambtelijk gewauwel en managersgeklets. En het eeuwig domme volk laat zich voor het merendeel ook gewoon bedriegen.

Want zij zien de smerige en boosaardige agenda niet die hier achter steekt, omdat het hen in het onderwijs en in de media over de afgelopen 40 jaar is ingescherpt uit gaan van het goede in de mens en de maakbaarheid van de wereld en de samenleving.
Slaap kindje slaap, want de overheid en de EU hebben het beste met u voor en alleen maar goede bedoelingen. En vanzelfsprekend moet u voor het door ons beoogde Utopia van een milieuvriendelijke en rechtvaardige wereld zonder grenzen OFFERS brengen. Want wanneer u dat doet bent u net zo goed als diegenen, die het beste met u en met de hele wereld voor hebben.

Of ook wel; Maul halten! Stelletje achterlijke, domme, onopgeleide en van niets wetende racistische, xenofobe en (crypto)racistische milieuverwoestende Tokkies! Maul halten! Want wij hebben de MACHT. En om jullie dat goed duidelijk te maken gaan wij jullie zo afknijpen en controleren dat jullie het voortaan wel uit jullie hoofd zullen laten om dwars te gaan liggen.
Wij zullen jullie zo terroriseren dat het geluid van de brievenbus jullie de stuipen op het lijf zullen jagen, met blauwe enveloppen, energierekeningen, aanmaningen, aankondigingen van nog hogere zorgkosten en CJIB wurgboetes.
Op jullie knieeen!

Ab Sconditus | 15-12-18 | 14:46

Jaren geleden dacht ik al dat dit richting eco-communisme moet gaan.
Een burger volg systeem al la China en we zijn compleet.
Weer een dom centraal plan systeem waar ambtenaren gaan bepalen wanneer het licht of de kachel aan mag, terwijl een wollen trui niet te betalen is. Hoop dat de eu snel in elkaar dondert en als een porseleinen vaas uit elkaar spat. Niemand heb hier om gevraagd.

yooooh | 15-12-18 | 15:41

@Kip
Voorheen kon men de gevolgen van een hoogconjunctuur compenseren door middel van loonstijgingen en inflatie. Maar dat hield ook rentestijging in,
En de rente op de euro moet zo laag mogelijk worden gehouden. Omdat anders het hele fiatgeld kaartenhuis, waarop hun transferunie is gebaseerd, in elkaar stort.
Dan rest hen niets anders dan uitknijpen en wurgen van de burgers om dat kaartenhuis overeind te houden.

Ab Sconditus | 15-12-18 | 15:48

Ook Ab S. heeft het door. WASF!

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 16:46
▼ 1 antwoord verborgen

In januari/februari -20? Dat scheelt weer AOW-uitkeringen. Opgeruimd staat netjes.

Silvio488 | 15-12-18 | 14:37

En thuis opbaren kan dan ook mooi zonder koeling.

Papa Jones | 15-12-18 | 15:02

De winkelcentra en winkelstraten zijn nu gevuld met domme, potentiële armoedzaaiers die zich (wederom) diep in hun droge endeldarmpjes laten naaien door de middenstand. Terwijl het slimmere tegendeel der bevolking zich nu met noeste arbeid in bos en veld staat te verrijken met het organische goud; hout.

Diegenen die blindelings erop vertrouwen dat hun energieleverancier, waterpik, zorgdokterdinges of hun woningbouwvereniging hun vriend is, zal de komende weken toch echt even goed op moeten letten als de post weer op de mat valt. Tussen de mededelingen van 'tariefwijzigingen' en zorgverzekeringsbonanzabedrijfspolisberichten kan de zeer klinisch opgestelde 'tariefplanwijziging' van uw lokale energieboer u dan ook in verwarring doen laten vallen. Is geen probleem, want dat wil de energieboer ook juist. Gas komt niet meer of minder uit Groningen of van Poetin. Dus wordt het foeiduur. Schrik niet als u er in februari 2020 achterkomt dat u over 2019 ruim 500 Euro meer heeft betaald dan in 2019. Schrik ook vooral niet als u er achterkomt dat dat bedrag fors hoger is, want politici weten het ook allemaal niet meer. Dat komt omdat de markt bepaalt, niet u. En al zeker niet dat geteisem in het Haagsche. De Hoge Haagsche Heren en Dames staan overigens al gereed met hun ingevette roedes en voorbinddildo's om u in het nieuwe jaar extra diep te vullen met warme gevoelens. Warme gevoelens van milieubewustzijn en naastenliefde. Het Verdrag van Marrakesh is dan ook een volwaardige zinsbetuiging der naastenliefde voor alle hulpbehoevende, economische genotszoekers. U zult hen voeden en onderdak bieden, oh gulle Nederlanderts.
Tenslotte is het klimaatakkoord de eindstoot in de gortdroge, korrelige, schrale endeldarm van de door- en doorgetergde Nederlandert, die zijn fiscale voetafdruk steeds groter ziet worden.

Het mag eigenlijk een wonder heten dat de protesten in het Nederlandse nog zo beperkt zijn gebleven...

Boris Poepnagel | 15-12-18 | 14:06

Net weer 12.500 kg organisch goud ontvangen uit ons Nachbarland D.
Warm van buiten en warm van binnen!
Zonder accijnzen, kudtbelastingen en onredelijke heffingen.
Zonder schuldgevoel ook trouwens.

pennestront | 15-12-18 | 14:13

Boris; WASF, We Are So Fucked! En dat meen ik.

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 16:44

Met betrekking tot uw laatste zin: helaas is dat helemaal geen wonder, u onderschat het vermogen tot kop-in-het-zand-steken van de gemiddelde NL'er. Hij (m/v/x/) vindt alles wel best. Foetballuh, Boer zoekt Teef, Heel Holland Tukt.

EefjeWentelteefje | 16-12-18 | 10:49

Als beloofd een poging om het armoedebeleid (niet te verwarren met kabinetsbeleid) in Nederland een plekje te geven:

Poging1: gewoon op armoedebeleid googelen. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hulp... U bent dus pas arm als u schulden heeft. iets wat nou juist iedereen die krap bij kas zit veelal tevergeefs probeert te voorkomen.
Poging2: gaan we over de schutting, richting gemeenten. vng.nl/onderwerpenindex/werk-en-inkom... Meteen BINGO! Het staande beleid verergert de situatie alleen maar. De rijksoverheid verneukt de betreffende wet- en regelgeving en de gemeenten kunnen er geen malle rotfuck mee. Laat ik u voor stellen: vng.nl/bestuur-en-commissies-vng/best...

Toch even terug: het beleid is een onderonsje van Sociale zaken en werkgelegenheid en, tromgeroffel: Veiligheid en justitie (andersom dus). Heel erg logisch en beslist niet verdacht.

Dus dan maar met een gestrekt been er in: www.113.nl/i/help-ik-heb-schulden Om uiteraard over al die gruwelijk trieste "familiedrama's "nog maar te zwijgen.

Komen we toch nog bij een dak boven je hoofd, zoals u weet een door de Verenigde Naties gegarandeerd onaantastbaar mensenrecht: www.gemeente.nu/bestuur/organisatie/v... ( hahaha, deurwaarders: citaat van begin deze eeuw door de voorzitter van deze Koninklijke(!!!!!) Broederschap: Wij zijn geen genadeheren). En zo is het krepeercirkeltje weer rond.

Pas nadat het hele hulpverleningscircus, al dan niet op krediet, van u heeft geprofiteerd en u dus definitief in de shit zit, bent u pas echt arm. Als u (net als ik) toch nog een beetje de eindjes aan elkaar weet te knopen, bent u wat betreft de politiek gewoon onderdeel van Hollands Welvaren.

Hoe ik volgend jaar financieel moet overleven is me een raadsel. Dat ik dan volgend jaar van ganser harte een re-integratietraject in ga, doet daar dan verder niet zo veel aan af: het is daarmee is niet gezegd dat op mijn 53e en na 10 jaar arbeidsgehandicaptheid een betaalde baan reëel is. En zelfs een betaalde baan is allesbehalve een garantie voor een beter inkomen.

Het naar verluid schreeuwende tekort op de arbeidsmarkt versus het gemak waarmee je door diezelfde markt wordt afgedankt is een heel ander verhaal en dus off topic.

Hetkanverkeren | 15-12-18 | 14:05

Ze zouden de belastingen weersafhankelijk moeten calculeren bij een strenge winter weinig belasting op energie en bij een zachte iets meer. Zo blijft het behepbaar.

steekmug | 15-12-18 | 14:03

Genoeg reden om qua gele hesjes nog een flinke schep kolen op het dure vuurtje te gooien denk ik.
Het beste zou zijn de landverraders en de klimaffia (veeeeel dubbelrollen) grondig uit te roken en de macht in dit imbeciel geworden land over te nemen.
Wat ook zal gaan gebeuren want
Het.Volk.Wint.Altijd!

pennestront | 15-12-18 | 14:01

ach gut, de post.nl werkt ook nog. Krijg een brief van de energieboer, of ik ff mijn voorschot 50% wil verhogen... kon ik vorige maand nog zien dat ik een x bedrag over 3 maanden terug kan verwachten nog geen maand later een bericht om het voorschot per direct 50% te verhogen omdat het anders een flinke som bijbetalen wordt... dacht ut niet dus..

fikkieblijf! | 15-12-18 | 13:37

Only rain and no snow makes winter a dull season. Only rain and no snow makes winter a dull season. Only rain and no snow makes winter a dull season. Only rain and no snow makes winter a dull season. Only rain..

suscrofa | 15-12-18 | 13:18

Feiten en fabels over het klimaat en onderzoeken,
www.klimaatgek.nl

steekmug | 15-12-18 | 13:04

In tegenstelling tot alle klimaatmodellen deed de groene rekenkamer 5 jaar geleden voorspellingen die wél gewoon uitkomen.
www.groenerekenkamer.nl/1371/energiea...
www.groenerekenkamer.nl/2794/huishoud...
Dit zijn volgens Gerrit Hiemstra, Frans Timmermans, Jesse Klaver enz., zonder enige argumentatie “Klimaatontkenners”, “criminelen”, “complotdenkers”. Terwijl ze alles keurig onderbouwen en doorrekenen. Dus...

Stormageddon | 15-12-18 | 13:03

Zorgwekkend artikel, het gaat allemaal echt veel duurder worden.
De enige hoop is om offgrid te gaan lijkt het wel.

voldemort | 15-12-18 | 13:30

Windmolens beginnen met draaien vanaf windkracht 3. Daarbeneden staan ze stil. Dus op koude winterdagen zonder wind staan we in de kou. Dag 1000 miljard, helaas voor niks uitgegeven.
Trouwens, kan de milieulobby ons garanderen dat "de klimaatverandering" niet zal leiden tot volledige uitval van wind?

jacobh-59 | 15-12-18 | 14:07

Daar je hoor de politiek niet over, wel zorgwekkend dat deze partij in 2013 / 2014 al wist waar het naar toe ging.

civilian | 15-12-18 | 22:38

Het probleem is in Nederland NIET dat er te weinig belasting inkomsten zijn voor de regering, overigens net als in Frankrijk.

Het geld wordt alleen zo slecht besteed en er is sprake van een gigantische verspilling van belasting geld binnen de Overheid zelf. We spreken in Nederland bijvoorbeeld over" raamambtenaren en over verstikkende bureaucratie. Voorbeelden in overvloed.

Voeg daarbij dat zowel in Frankrijk als in Nederland het belastinggeld gaat naar het buitenland of de buitenlanders.
In Nederland verdwijnt PER JAAR 5 Miljard aan Ontwikkelingssamenwerking en n momenteel 8 miljard aan Brussel. Gaat binnenkort 11.000.000.000 EUR per jaar worden.

Dat geld komt VAN de burger en gaat Grosso modo naar bedrijven & organisaties die niets terug doen voor de burger.

Tel daarbij nog eens op het geld, via accijnzen en milieutoeslagen, energie belasting , allemaal voor die klimaat waanzin van klimaatgelovigen waarvoor immers niet de grootste vervuilers opdraaien, zoals scheepvaart en luchtvaartmaatschappijen, maar de burger.

Voila.

Tijd voor protest. Zaag alle bomen in de buurt gewoon om. We hebben hout nodig, het gas is inmiddels onbetaalbaar geworden.
Koop een houtkachel of allesbrander / warmtewisselaar en sluit die aan op je CV leiding.

Dat soort protest helpt denk ik beter dan gele hesjes. Zaag bomen om, zoveel als je kunt.

Een goede ketting zaag kost nog geen 350 EUR. Voor mij part laat je de bomen liggen.

Heppie-even-voor-mij | 15-12-18 | 12:56

Zijn we ook af van die vervelende blaadjes en vervelende vogeltjes, die je auto onder schijten.

Pelforth | 15-12-18 | 12:59

Probleem zal geen strenge winter zijn, maar de absurde stijging van rijksoverheid in de energierekening om alvast te sparen voor die volslagen idiote klimaatttransitie van 400 miljard alleen nog op de huishoudens. Klavertjes krijgen er vast een erectie van achter 1 van die eikeltjes van die pyjama? Hun klimaatgeloofsovertuiging niet ipv enige cijfers gebaseerd is aangenomen. Tenslotte gaat het vandaag de dag op doordrammende overtuiging en niet om cijfers.

Jan, Leiden | 15-12-18 | 12:46

Het klimaat verandert gewoon, daar helpt geen enkele tax of een voorgeprogrammeerd kinderkoor tegen tegen.

BozePaarseMan | 15-12-18 | 12:53

Een open haard is gezellige warmte, dat is precies wat we veelvuldig gaan stoken deze winter. Er ligt hout genoeg overal dus dat is geen issue.

sprietatoom | 15-12-18 | 12:38

Komen de winter-voorspelling van Paulusma over het algemeen uit? Natuurlijk zullen er klimaatmaatregelen moeten worden genomen, maar nu lijkt dat wel erg overhaast te gebeuren. Ligt er een akkoord van Katowice?

Mannes | 15-12-18 | 12:37

Geen akkoord nog maar wel een voordurend overleg om een intentieverklaring te formuleren.
Hoeveel van de ruim 200 delegaties moeten nog heen en weer vliegen voor een niet bindende overeenkomst,
nl.m.wikipedia.org/wiki/Intentieverkl...

steekmug | 15-12-18 | 12:50

Het mag duidelijk zijn. De hobby's van ons kabinet kosten zoveel dat iedereen daarvoor moet betalen. De Nederlanders zullen er nooit op vooruit gaan, er zal nooit een belasting meevaller komen. Bij de volgende verkiezingen wordt ik gewoon een gore populist.

BozePaarseMan | 15-12-18 | 12:31

Kan dit voorjaar al. Succes!

Kanarie_Geil | 15-12-18 | 12:36

Bedankt, die bedoel ik ook. Ik raad u aan hetzelfde te doen.

BozePaarseMan | 15-12-18 | 12:43

Gisteren iemand van de stedin aan de deur.. Hij wilde graag een afspraak maken voor het kosteloos plaatsen van een slimme meter... je weet wel met al die voordelen van besparen en inzicht.. Toen ik vroeg hoeveel ik kon besparen op mijn maandbedrag van 70 euro (na de verhoging van de eindafrekening dit jaar) keek hij mij enigzins ongelovig aan... en het antwoord bleef uit... hierop gezegd dat als iets slims kosteloos aangebracht word dit meestal later fors duurder uitvalt... ik heb de man vriendlijk bedankt en veel succes gewenst... geen "slimme"meter voor dit adres

sweedminder | 15-12-18 | 12:26

Of je laat die kerel eenmalig zo een meter plaatsen, of je moet elk jaar de mterstanden doorgeven. Dat je zo weinig verbruikt komt of dat je inderdaad goed bezig bent en geen inzicht in je verbuik nodig hebt, of dat de meter misschien een beetje langzamer loopt. Zo heb ik zelf een verwarmingsketel die volgens zijn meter meer verbuikt dan ik in totaal aan gas afneem.

hagbard_celine | 15-12-18 | 13:46

De enig juiste actie.
U bent immers zelf 'slim' genoeg, dat blijkt wel.

EefjeWentelteefje | 16-12-18 | 10:52

Goh, schreef ik dat jaren geleden al niet?
Door de klimafatisten wordt het klimaat kouder (mocht hun hypothese kloppen) maar als klap op de vuurpijl door de exorbitante accijnzen is je woning warm stoken onmogelijk geworden. Links / de klimafatisten (waartoe de VVD ook toebehoort!) laten u allen letterlijk in kou zitten. Goed, behalve de bovenklasse, die kunnen het wel betalen. 2000 á 3000 piek meer voor hen vegen zij hun reet mee af.

ProAsfalt | 15-12-18 | 12:13

Schei eens uit met dat eeuwige hysterische gedoe over het weer! Ja het is winter en ja dan daalt de temperatuur, goh zeg, wat erg! Die anderhalve sneeuwvlok en die drie graden vorst zorgen tussen nu en maart volgend jaar zorgen echt niet voor doden hoor! Ja, als je dakloos bent, maar dat zijn de meesten niet! En gezien de verwachtingen dat de Kerstinkopen weer de pan uit zullen rijzen dit jaar heeft het gros het ook niet echt slecht hoor! Dus hou op met overdrijven!

BaldEagle | 15-12-18 | 12:12

vorig jaar zouden we volgens het onderzoek van GS een horrorwinter des doods krijgen.. dus dat zal dit jaar ook wel niet zo zijn

sweedminder | 15-12-18 | 12:27

Gelukkig schijnt(gister voorspeld) vandaag de zon volgens buienradar9not).

ger1306 | 15-12-18 | 12:41

Ik zie maar 1 oplossing. Met gele hesjes de straat op om nieuwe kerncentrales te eisen.

Sitting_targets | 15-12-18 | 12:10

Mijn linker-, recher-, onder-, en bovenburen zijn allen allochtonen uit warme oorspronglanden, dus die lopen heel de dag in hun sarong cq kaftan op badslippers door hun op netjes 25 graden gestookte huis -ïek niet begrijp hoge rekening".
Het zijn gewoon warme mensen, letterlijk en figuurlijk.
En deze gierige Nederlander in zijn dikke fleece kleding profiteert daar maximaal van.

King of the Oneliner | 15-12-18 | 12:10

Heb ook ooit in een flat gewoond, maar onder en naast me oudere mensjes. Ondanks dat de stookkosten bij de huurprijs in zaten heb ik in de ca. 10 jaar dat daar woonde nog nooit de verwarming aan gehad, had door het flinke stoken vooral beneden me een soort van vloerverwarming.

Crusher | 15-12-18 | 12:29

Haha gratis een verwarmde woning.

sprietatoom | 15-12-18 | 12:36

Dan beter niet voor een benedenwoning gaan...

Canis.bonus.es | 15-12-18 | 12:39

In de zomer is Piet Paulusma leuk, maar met zijn winterverwachting zit hij er zowat jaarlijks naast.

Goldfinger | 15-12-18 | 12:06

Piet blijft krampachtig hopen op een Elfstedentocht.

suscrofa | 15-12-18 | 13:23

Ik kreeg een verhoging van 315 naar 375 euro per maand bij Nuon. Meteen het contract opgezegd en ze een kopie van het nieuwe contract bij energiedirekt onder de neus geschoven, Er wel bij vermeld dat er 14 dagen bedenktijd was en ze daarbij een ultimatum gesteld. Wat denk je? Een uur later een nieuw voorstel van Nuon: voor 275 euro per maand. Moet ik wel drie jaar bij ze blijven. Akkoord dan maar. Zet ze het mes op de keel. Onderhandel niet, maar stap meteen over. Laat ze dat dan wel weten. Dan kan er ineens heel veel.

Mark van Dam | 15-12-18 | 11:59

Voor de rest neem ik volgend jaar een 4.0-motor in plaats van een 3.0, al is het alleen maar om te zieken bij al die GroenLinksers. Nooit laat ik me knechten door wie dan ook.

Mark van Dam | 15-12-18 | 12:06

Ik betaalde per maand bij Energiedirect 124 per maand. Eind van dat jaar moest ik nog 96 bijbetalen. Nieuwe termijnbedrag zou dan zijn..... wait for it...... tromgeroffel.... 244 euro!!
Ik vond dit een knap stukje rekenwerk (lol) en ben meteen online gegaan om dat maandbedrag omlaag te schroeven. Dan had ik de tijd om een andere aanbieder te vinden. Ironisch genoeg is dat nu Nuon geworden die me binnenhaalt met 260 euro korting en een maandbedrag van 134 euro (gebaseerd om mijn werkelijke verbruik). Jaarcontract zoals Goldfinger al vermeldt.
Er worden hier vieze spelletjes gespeeld en men is behoorlijk misbruik van de situatie aan het maken. Kan ook niet anders in een land waar de regering criminaliteit faciliteert en maffiapraktijken gebruikt om burgers te dwingen een product af te nemen (warmtepomp).

Datsun_Cherry | 15-12-18 | 12:09

@Datsun
Dit is precies waar u op kunt letten!

Canis.bonus.es | 15-12-18 | 12:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik dacht dat consumenten die geen gas verbruikte er op vooruit zouden gaan? Ik moet godverd*mme 20 Euro extra gaan betalen!

Wasbakplasser | 15-12-18 | 11:50

E 65 aan deze kant, tenminste dat voorspelt Essent, maar genoeg om je het apenlazerus te schrikken. Ja die Ettur & Co krijgen minder binnen door mensen (slimme) met zonnepanelen, dus gaan we dan allemaal voor de bijl, want Ettur & Co willen meer meer meer euries naar de Heilstaat Brussel pompen.

Hallalieheliaal | 15-12-18 | 11:55

Als wij straks gaan rekeningrijden, overkomt u mogelijk hetzelfde.. Wij gaan er nooit op vooruit, dat is duidelijk

Canis.bonus.es | 15-12-18 | 11:59

Het maakt niet uit wat je doet, je wordt toch genaaid. Welkom in de natte klimaatdroom van achterlijke politici.

Goldfinger | 15-12-18 | 12:03

FYI: foto boven dit topic is een still uit de film: The Shining met Jack Nickelson, over het hotel in de winter waarin geesten ronddwalen. Foto is uit één van de laatste scenes, waarin hij verdwaald is in the maze, het doolhof gemaakt van coniferen in de tuin van het hotel.
"All work and no play makes Jack a dull boy."

King of the Oneliner | 15-12-18 | 11:49

Naar het boek van Stephen King. Dat is een schrijver die enge verhalen schrijft.

lokoolokie | 15-12-18 | 12:00

FYI: het is Nicholson, niet Nickelson.

Goldfinger | 15-12-18 | 12:04

Een van de beste acteurs ooit, vraag me af of hij echt een beetje gek is, dat moet bijna wel.

sprietatoom | 15-12-18 | 12:44

Momenteel 10 graden binnen ondanks 2 propaankacheltjes. Gaat nog leuk worden dus..

Litsehimmel | 15-12-18 | 11:49

Wat heb je voor woning dan?

hotbrasil | 15-12-18 | 12:22

open huis dag??

sweedminder | 15-12-18 | 12:28

@hotbrasil | 15-12-18 | 12:22
Eentje zonder isolatie, zonder gas en een gatenkaas als dak.
Waren in 2010 bezig alles casco te slopen ivm een op handen zijnde verkoop toen we er noodgedwongen zelf inmoesten. Verbouwing werd eerst tegengewerkt door zeikende buren (erfgrens) en toen we eindelijk eind 2015 daarmee klaar waren en besloten in 2016 te beginnen kwam mijn partner een auto op de verkeerde weghelft tegen. De afgelopen paar jaar is de gemeente bezig geweest met wat een deurwaarder als 'een zuiveringsactie' bestempelde om het restant van ons gezin uit de woning te krijgen. Momenteel niet echt de energie om in m'n eentje te verbouwen. Misschien volgend jaar..
sweedminder | 15-12-18 | 12:28
Open dak huis.

Litsehimmel | 15-12-18 | 18:40

Alle belastingverhogingen zijn leuk voor politici die het rondpompen. Daarbij komt het terecht bij nietsnutten en fraudeurs. Waarom willen we dat?

Pislinq | 15-12-18 | 11:48

Floegtelingenfinanciering met zonder netto-vooruitgang.

Slogra | 15-12-18 | 11:45

Daar is het weer het weer voor. De energieprijzen zijn echter door mooi beleid precies op tijd lekker hoog. Goed voor onze (kuck) gezamelijke accijnzen waar (kuch) heel het volk de (wederom kuch) zoete vruchten van plukt.
Ik en missy NiCeY vinden een witte kerst wel leuk.
En anders bellen we gewoon effe.

NiCeY | 15-12-18 | 11:35

Die belastingverhoging op energie is goed voor grofweg 25 euro per maand bij een gemiddeld huishouden.
De rest is (idd zoals hieronder al is aangegeven) verhoging van uw voorschot!

Indien u niet verwacht ineens meer energie te gaan verbruiken, hoeft u de extra verhoging boven de 25/ mnd zeker niet te accepteren...

Disclaimer: reken dit wel even na voor uw eigen situatie

Canis.bonus.es | 15-12-18 | 11:33

25 euro per maand is sowieso al belachelijk. Even als voorbeeld: stel dat je dit wilt besparen op je bruto hypotheeklasten bij een rente van 2,65% moet je €6.250 aflossen. Om even in perspectief te plaatsen hoe moeilijk je €25 op je vaste lasten bespaart vs. hoe makkelijk het er continue op wordt gegooid door de heren politici. En we weten allemaal waar die lastenverhogingen echt door komen (Betalen voor EU, ongewenste immigratie, mislukte klimaatprojecten, mislukte IT projecten, nog minder belasting voor multinationals etc.)

Mister13 | 15-12-18 | 12:13

@Mister
Eens, gestoord, die belasting

Maar dat ieder huishouden hopla, in een door energieleveranciers gefabriceerde crowdfund terecht komt,

waarbij van het sluw verhoogde voorschottarief, door deze bedrijven weet ik veel zonneenergievelden worden aangelegd, zonder iets van rendement terug te betalen aan de ze crowdfunders,

dat maakt me ook misselijk.

Mensen, bewaak uw voorschot!!!

Canis.bonus.es | 15-12-18 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Even de tarieven van NUON bekeken. Die staan nu op 0,75 voor een M3 en dat gaat naar 0,78 voor een M3. Stroom blijft hetzelfde en staat daar op 0,24 per kWh.
3 jaar geleden betaalde je bij NUON voor een M3 0,66 en voor een kWh 0,20. Dat is 12 cent verschil per M3 en 4 cent verschil op een kWh.
0,12 x 1500M3 = 180 euro. 0,04 x 3000 kWh = 120 euro. Plus de verlaging teruggave energiebelasting. Zo'n 60 euro. Totaal 360 euro. Die oudjes gaan er inderdaad aan. Die kunnen ook niet protesteren. Zit je daar -10 met je volgescheten luier.

klowiepowie | 15-12-18 | 11:28

Er is een overeenkomst tussen immigratie en klimaathysterie: Beiden zijn langdurig rampzalig voor de samenleving en veroorzaakt door toevallige regeringscoalities die ver na hun dood hebben “doorgeregeerd”.
Hoe verzin je het? Er is geen greintje hard wetenschappelijk bewijs voor “man-made climate change”, laat staan dat de mens in staat is om met draconische maatregelen de thermostaatknop van het klimaat naar beneden te draaien. Het bewijs komt van valse profeten, professionele bangmakers, modelletjesmakers die aantoonbaar grove fouten maken, gecorrigeerd worden, en vervolgens maar nieuwe modelletjes in elkaar draaien met de dezelfde hysterische uitkomst. Wie het hardst roept dat de aarde nog harder kapot gaat dan gedacht wacht lof en eer, en wie kanttekeningen plaatst wordt doodgezwegen of verketterd. Dat der zeespiegel niet stijgt en de lucht schoner is dan ooit wordt genegeerd als een ongemakkelijke waarheid die niet past in het alarmistische wereldbeeld.
We hebben enorme problemen in Nederland, in Europa en in de wereld. Hoe houden we de gezondheidszorg betaalbaar, de pensioenpotten voldoende gevuld, het onderwijs op niveau en zorgen we dat onze bejaarden een menselijke oude dag krijgen? Hoe zorgen we ervoor dat Nederland ook in de toekomst kan blijven concurreren in een mondiaal speelveld zonder links en rechts te worden ingehaald door opkomende landen?
In plaats van dat we onze aandacht en budgetten aanwenden voor de echte problemen, pissen we onze welvaart weg aan spookbeelden. Windmolens, zonnepanelen, electrische auto’s en warmtepompen gaan ons de komende jaren astronomische bedragen kosten, de inflatie aanwakkeren en onze gezinsbudgetten uitknijpen. Terwijl het klimaat zich werkelijk niets aantrekt van een een klein kutlandje dat peperduur een beetje co2 onder de grond wil pompen.
De volgende keer dat je die valse profeet van een Klaver, de klimaathoer Nijpels of de grote groene draaikont Rutte hoort, denk dan aan gezinnen die in de kou zitten omdat ze hun energierekening niet meer kunnen betalen, aan ongewassen bejaarden omdat hun budget in een windmolen staat en aan de kankerpatient die moet wachten op een operatie omdat een Tesla-subsidie belangrijker was.
Gatver.

Zeddegeizot | 15-12-18 | 11:26

Het klimaatprobleem is een een grote afleider van het meest acute probleem nl: "de nieuwe joden"

Kanarie_Geil | 15-12-18 | 11:45

Toen ik laatst in een discussie met een linkspersoon over het klimaat uiteindelijk op alle inhoudelijke punten een schaakmat had, was zijn ltieme reactie: bij het IPCC zullen ze het toch echt wel beter weten dan jij. Het is in feite dezelfde reactie die Uri Geller fans hadden toen debunker James Randi de trucs onthulde: jij doet het met trucs, maar Uri Geller doet het écht.

Joris Beltsin | 15-12-18 | 11:48

Als je in januari -20 op je thermometer ziet, is heel Nederland failliet.

Leuk hoor, energiebelasting omhoog en een nieuwe ijstijd voor de deur. Hebben ze dat scenario ook doorberekend in de “”koopkrachtplaatjes”” ?

medusa324 | 15-12-18 | 11:18

Weet Rutte ook wel ,hoop ie op .
Gratis belasting binnenharken en vervolgens zeggen dat hij de loonbelasting niet heeft verhoogd.

Rutte in de Kerst-Elsevier:
''Zwaar?Ik vond 2018 een van mijn leukste jaren als premier.''

En dan iedereen tijdens economische voorspoed uitknijpen .
De man is sadist.

pga | 15-12-18 | 11:28

Eén troost: Rutte zal in de Oudejaarsconference van Guido Weijers genadeloos onderuit gehaald worden!

BaldEagle | 15-12-18 | 12:16

Dat noemen ze de vervuiler betaalt. Vraag maar aan Jacqueline Kramer, die is er mee begonnen. U zit nu betaald in de kou. Uw verbruik is omlaag gegaan want dikke trui gekocht, de rekening is omhoog gegaan want de overheid wil meer inkomsten.

Stonecity | 15-12-18 | 11:17

Dat zijn de industrie/grote bedrijven, en we weten wel in welke bedrijfsanus Rutte zijn vingertje stopt..

Kanarie_Geil | 15-12-18 | 12:29

Geen blanco cheques voor Uganda zou klimaatracisme zijn. En dat moeten we niet willen.

Joris Beltsin | 15-12-18 | 11:24

Het is december en bijna winter in Nederland.
Kan je minima wel kleurtjes gaan geven, maar dat verandert niets aan de realiteit.

Mensdier | 15-12-18 | 11:08

Net brief Nuon binnen, voortaan 100 euro per maand meer dokken... t is de belasting die de prijs opjaagt. Ergo, zelfs zonder verbruik gaat u meer dokken. U kunt niet winnen...

Canis.bonus.es | 15-12-18 | 10:56

TU Wien Physics

skoftig | 15-12-18 | 11:23

Ik ben bijna nooit in nederlaND, maar betaal 40 euro per maand....

BenPakdee | 15-12-18 | 11:40

@BenPakdee: dan zeg je je huis hier toch op? Opgelost!

BaldEagle | 15-12-18 | 12:17
▼ 3 antwoorden verborgen

De bizarre (74 eu p.m. naar 210 eu p.m. "bijna 200%" ) verhoging is ook bij mij op de mat gevallen. Energiebedrijven maken nu handig misbruik van het feit dat een aantal tarieven nog niet vastgesteld zijn. Om zodoende over de rug van miljoenen huishoudens enorme voorschotten op te bouwen en daar bakken rente over te trekken.

Bij het misdadige af wat hier gebeurt.
Er wordt niet meer energie verstookt, er gaan wat tarieven met een paar procent omhoog. Dus kan gemiddelde energierekening op basis van de gestegen tarieven hooguit zo'n 25/35 eu per maand hoger zijn, das op jaarbasis een verhoging van maximaal 300/420 eu en geen 1632 eu zoals mijn energieboer ook mij probeert voor te houden.

Ik heb de mijn energieboer dan ook een tegenvoorstel gedaan;
A - een realistische verhoging voorstellen (zo rond de 25/35 eu per maand)
B - huidig voorstel doorzetten, prima dat kost ze dan cumulatief 8% rente.
(Een voorschot is immers een soort van lening.)
C - bij afwijzen (A en B) een gang naar de rechter om een A alsnog af te dwingen.

Ik gok dat het een gang naar de rechtbank wordt maar dat is prima want als ik m win schept dat een precedent voor de rest van NL. Daar heb ik dan best een paar duizend eu aan advocaat voor over.

normanius | 15-12-18 | 10:53

Hahahaha afwijzen, ja tuurlijk. Dat voorschot staat als in het systeem en als je belt zegt de mevrouw: " meneer ik kan het voorschot maar met max €10/mnd verlagen".

boerk | 15-12-18 | 11:14

ik verwacht er niet te veel van, je kan er nl ook voor kiezen om een lager maandbedrag te betalen.

marrretje | 15-12-18 | 11:31

@ Mensdier | 15-12-18 | 11:12 Het is denk ik nog ernstiger. We zitten met een generatie nieuwe managers (kort door de bocht de 40-ers) die geen benul van een authentiek leven hebben. Alles staat in het perspectief van gemak, ingekochte techniek en vormgeilheid. Basale kennis, het boerenverstand (respect) ontbreekt vaak.

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 16:10
▼ 8 antwoorden verborgen

Zolang de prijs van Beerenburg niet omhoog gaat overleef ik -20 wel.

Leffe Blonde | 15-12-18 | 10:51

Maar gelukkig hebben we de eu. Die zorgen er wel voor dat we warm blijven. Ze hebben immers ook gezorgd dat er geen oorlogen meer zijn en dat iedereen leeft in welvaart.

Mark_D_NL | 15-12-18 | 10:50

Yep, alleen nog een eigen leger voor Kosovo en we zijn klaar. Voor oorlog.

Mammeloe | 15-12-18 | 10:54

Klopt. De EU heeft ons alleen maar voorspoed gebracht. Tenminste dat vertellen mijn pro-EU vrienden altijd. Ik ben benieuwd of zij een brief hebben gehad. Ach de Euro is ten dode opgeschreven en nadat die is verdwenen zal het met de EU ook wel een tandje minder worden. Ik eet mijn toetsenbord op als de euro er na de volgende depressie nog is. En dat gaat niet echt lang meer duren.

azijnseikerT | 15-12-18 | 11:04

Ondertussen in Parijs gaat het uiteraard op zijn Frans, hoe kan het ook anders. De popo en de hesjes zijn aan het overleggen hoelaat ze beginnen met rellen.

Eierbal-is-fijn | 15-12-18 | 10:50

Beseffen de dames en heren politici niet wat mensen gaan doen als het koud is in huis? Dan veranderen ze in konijnen. En dat is niet, ik beklemtoon niet, goed voor het milieu.

Langshetrandje | 15-12-18 | 10:46

En ook tegen de omvolking.

Julianalaan | 15-12-18 | 10:49

In Afrika is het warm. Ondanks dat vinden ze het daar ook nodig om te fokken als een stel konijnen op een dieet van Spaanse Vlieg.

Knisperende_Tissue | 15-12-18 | 10:51

Piet kan niet een accurate voorspelling produceren al hing zijn leven er vanaf. Maar mocht de mini ijstijd alsnog zijn intrede doen dan slinger ik mijn vervuilende dieselaggregaat aan en voed zo mijn 25 elektrische kachels in mijn paleis.

Pfeffernuss | 15-12-18 | 10:45

Wat verbruikt zo'n diesel aggregaat nou per uur? Zit er ook aan te denken eentje aan te schaffen als backup! Voordat die, net als houtkachels, ook VERBOTEN worden!

boerk | 15-12-18 | 11:16

@boerk
Beetje rooie diesel scoren bij de boer en voor een paar pepernoten zit de tank vol.
Heb de uitlaat richting Brussel gezet.

Pfeffernuss | 15-12-18 | 17:18

we zitten in een periode tussen twee glacialen in, waarbij er toch nog ijs op de poolkappen is, wat relatief uitzonderlijk is voor de aarde. als de volgende glaciaal er over enkele duizenden jaren aankomt, dan komt de ijskap misschien wel tot in Nederland, zoals twee glacialen geleden. dijken kunnen we verhogen, maar een muur tegen een tientallen zelfs honderden meters dikke ijskorst kunnen we niet bouwen. klimatologen denken dat meer CO2 de glaciaal kan afremmen. CO2 uitstoten = langetermijndenken

Zyprexa20mg | 15-12-18 | 10:43

Het huidige interglaciaal is kouder dan 4 voorafgaande en duurt op dit moment al langer, het zal wellicht geen duizenden duren voordat de volgende er aan komt.
De laatste 500.000 jaar zijn ook kouder de voorgaande 450 miljoen jaar ofzo.

Je kunt hier 20 jaar over discussieren en miljarden onderzoeksgeld tegenaan smijten, maar uiteindelijk:

Kan het vriezen of dooien...

Je weet het niet.

KlauwnBassie | 15-12-18 | 10:57

Ik woon in een rijtjeshuis met dunne muren tussen 2 bejaarden. Die stoken hun toko altijd op tot 24 graden. Ik hoef hier nooit de verwarming aan te zetten. In de ochtend is het al 20 graden in de huiskamer.

Jos Tiebent | 15-12-18 | 10:40

Ik heb ook zoiets, woon in een flat, met rondom ons wat koukleumen die fijn doorstoken, voorheen hadden we een blokverwarming.
Dat was flink lappen, maar nu individuele ketels en mijn gebruik is met 60% gedaald.
Wel rare mensen hier, ze zeggen geen "flat" maar noemen het een appartement.

drastic | 15-12-18 | 10:53

drastic | 15-12-18 | 10:53
en de bovenste verdieping van je flat is waarschijnlijk verhuurd/verkocht als 'penthouse' en daarom 30% boven de normale prijs.

skoftig | 15-12-18 | 10:59

Zo moet het dan tussen importiërs goed wonen zijn. Die krijgen het pas behaaglijk bij 25 graden. Heeft het toch nog 1 voordeel

Ben Hetzat | 15-12-18 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Recent hadden we in Nederland een "Kleine IJstijd",
so what's new...?

Kanarie_Geil | 15-12-18 | 10:34

Ik heb weinig herinneringen aan die IJstijd.

Rest In Privacy | 15-12-18 | 10:43

Mijn vrouw is ook goed in het creëren van een ijstijd op korte termijn.

abeltasman | 15-12-18 | 11:15

abeltasman | 15-12-18 | 11:15
Is het een borderliner? Geloof me, met borderliners heb je beter geen relatie en al helemaal geen huwelijk.

Slogra | 16-12-18 | 23:41

In mijn huiskamer is het nu ongeveer 16 graden, hoger durf ik niet meer te gaan.
Ik hoop dat het geen strenge winter wordt.

BosrandDirk | 15-12-18 | 10:33

Ik zal straks een kaarsje voor je branden.

Rest In Privacy | 15-12-18 | 10:36

De dikke truien zijn momenteel overal in de aanbieding, werkt perfect!

BaldEagle | 15-12-18 | 12:19

Ik gooi er straks een Nordic pellet kachel in.en dan een 200 liter energie label B boiler. Koken doe ik al met inductie. Klaar ermee Mogen van mij het gas (lees
die belastingen) houden.

SolidRock | 15-12-18 | 10:31

Die pellet kachels worden zelfs gesubsidieerd. Maar bedenk op die pellets komt strak een stevige accijns. In een allesbrander kun je allerlei illegale troep kwijt. Daar valt geen accijns op te heffen.

Ben Hetzat | 15-12-18 | 12:25

Rutte heeft beloofd - 2019 wordt voor de Nederlander een goed jaar.
Ik heb zo mijn twijfels.

sociaal_econoom | 15-12-18 | 10:29

Ja hij verhoogd wel alle belastingen. Maar dan moeten alle lonen maar harder stijgen zegtie. Welja joh. Veel MKB zijn de crisis nog niet te boven. Hebben die ambtenaren geen last van gehad. Droeftoeter.

Mart6037 | 15-12-18 | 10:41

Verhoogt dus

Mart6037 | 15-12-18 | 10:41

De voorspellingen voor de economie laten een dalende trend zien. En daar zijn de risico's nog niet in meegenomen. Zelfs uberpositivo Draghi is voorzichtig www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

azijnseikerT | 15-12-18 | 11:15
▼ 1 antwoord verborgen

Zo lang GS geen 'Horror winter des doods' voorspeldt is er niets aan de hand.

zirk | 15-12-18 | 10:21

Kan weleens de op 4 na koudste winter sinds 1983 worden. Als je naar de oneven jaren kijkt dan. Alle alarmbellen af bij de commerciele weerstations: persbericht eruit! Weerrecord!

de Voorzittert | 15-12-18 | 10:20

Onbetaalbaar maken van energie ruimt lekker op. Ruimte maken aub. Erzijn hordes nieuwe bewoners onderweg

MoonBeebe | 15-12-18 | 10:25

Weet je wie ook 'Lebensraum' wilde maken voor nieuwe bewoners?

BASinnic | 15-12-18 | 10:44

Die dames bij het gele vestjes protest staan in het rood, met naakte borsten al een half uur voor de gendarmerie. Het vriest licht, knap hoor!
www.youtube.com/watch?v=Qm7-8WhA05A

kwark001 | 15-12-18 | 10:17

Ik zit nog steeds te wachten op de natste zomer ooit... Het is immers voorspelt dit jaar.

Mr_Pikibelly | 15-12-18 | 10:17

Bah.

Muuke | 15-12-18 | 10:31

Mijn zomer was zo nat, ik ga volgend jaar maar wat minder vaak vreemd.

Mark_D_NL | 15-12-18 | 10:47

Ieder nadeel heb zijn voordeel.. strenge winter.. dan zal de levensverwachting wel eens weer omlaag bijgesteld kunnen gaan worden.. toch, toch..

fikkieblijf! | 15-12-18 | 10:16

Ja dat is ook weer zo. Dan "mogen" we straks misschien wel 3 maanden eerder dat flut AOW'tje gaan ontvangen. Gekkenhuis.

Dutchbeaurouge | 15-12-18 | 10:21

We moeten dadelijk een keuze maken... of de zorgpremie niet betalen of de energienota?

sociaal_econoom | 15-12-18 | 10:28

Dan komt er meteen minder binnen voor de dure hobby's van de overheid. Als ik hun was, zou ik wat beter op mn inkomstenbron Letten.

Muuke | 15-12-18 | 10:33

Volgens mij maakt meer of minder stoken niet heel veel uit. Aangezien het grootste deel van de kosten in de aansluiting vastrecht en belasting zitten.
Dus ik denk dat als je een jaartje emigreert en je energieaansluiting gewoon laat zitten op je huis dat je nog steeds een aanzienlijk bedrag betaalt met 0 verbruik in dat jaar. Oftewel minder verbruiken levert niet heel veel winst op.
Trouwens LNG gasprijs staat nog steeds veel lager dan in 2014 en staat nog veel veel veel lager (3x zo laag!) dan in 2008 en daarvoor. Dus rara hoe kan de gasprijs stijgen in dit land als de prijs internationaal daalt? Dat kan alleen in Nederland belastingland. En de echte klap voel je later als de gasprijs weer op z'n oude niveau komt.
www.macrotrends.net/2478/natural-gas-...

Barbarous_Relic | 15-12-18 | 10:11

De Klimaatafspraken van Parijs... heeft ook nadelen.
Dit gaan wij in de komende jaren heel goed voelen - de energierekening vliegt omhoog en in 2050 mogen we niet meer op benzine rijden.
Het zijn dadelijk alleen nog maar rijke mensen die op Rutte III en GroenLinks stemmen.

sociaal_econoom | 15-12-18 | 10:22

Barbarous, daar heb je gelijk in.

Muuke | 15-12-18 | 10:35

De burgemeester heeft deze week met ons afgesproken.... als het in de nacht kouder wordt dan 10 graden kunnen we opvang krijgen--> hier in het AZC.
Daar is het lekker warm en iedere dag krijgen we eten, drinken, slapen en zakgeld. We hoeven er niet te poetsen, dit wordt voor ons gedaan.

Ik vroeg aan de burgemeester, hoe komt op u op dit idee?
Hij zegt--> dit komt door Marrakesh. Iedereen heeft dadelijk recht op opvang en verblijf in een AZC - niet alleen mensen uit Afrika en moslimlanden maar ook Nederlanders.

sociaal_econoom | 15-12-18 | 10:10

En niet te vergeten, je krijgt ook nog een casemanager. Ken jij een beetje gamen op de PS4 terwijl je casemanager al je zaken waarneemt en nadenk over je perspectief.

me,myself and IK | 15-12-18 | 10:16

O, en anders gewoon wat Arabisch of pinguïn taal aanleren.. tenslotte zijn de meeste daklozen ook ongedocumenteerd, zonder ID en humane opvang is universeel

fikkieblijf! | 15-12-18 | 10:24

Houtkachel is zo gekocht, afvoer aansluiting/schoorsteen zit er al. In mijn stukje doodlopende straat staan drie enorme beukenbomen (geven heel veel troep), daar kan de hele straat wel een paar jaar van stoken zo groot zijn die. Zeg dus win win situatie. Zal het eens op de buurt app gooien.

DerkArie-ut-de-Achte | 15-12-18 | 10:08

Tuttut.
Hoho.

Is er bereids een aanbestedingstraject gestart bij erkende kapbedrijven?
Is er een vergunning verstrekt voor de opslag van brandbare materialen?
Is de opslagplaats gekeurd door de brandweer?
Zijn de benodigde gemeentelijke leges reeds voldaan?
U schrijft wel dat "de hele straat" ervan kan stoken, maar is er voldaan aan de voorgeschreven inspraakverplichting?
Heeft uw houtkachel een keurmerk?
Is er een roetfilter in het rookkanaal geplaatst?
Kunt u een overeenkomst met een gecertificeerd schoorsteenreinigingsbedrijf overleggen?
Is het dak goedgekeurd voor betreding door derden?
Is er beveiligings- en klimmateriaal beschikbaar?
Heeft u pleisters in huis?

Indien aan deze voorwaarden is voldaan, kunt u zich bij uw gemeente vervoegen voor het aanvragen van een kapvergunning.
De procedure zal binnen zes maanden gestart worden, indien u een VOG kunt overleggen.

Wij wensen u veel succes bij uw energiebesparing.
Hoogachtend,

Dorknoper, ambtenaar der Eerste Klasse.

Kapitein Sjaak Mus | 15-12-18 | 10:34

Paar jaar,stook je in een winter weg.

Roger-Rabbit | 15-12-18 | 10:34

Roger-Rabbit | 15-12-18 | 10:34
4000 kg hout voor een gemiddeld huishouden in een jaar. Drie enorme beuken à 40.000 kg in een straatje met zeg 10 huishoudens. 3*40/10/4 = 3 jaar.

Joris Beltsin | 15-12-18 | 11:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Iedereen een houtkachel, en dan het liefst een allesbrander, dat is vooruitgang volgens het meest groene kabinet ooit!

therealbraindump | 15-12-18 | 10:07

GroenLinks start een "meldpunt houtkachel overlast" en dan na een paar jaar met cijfers goochelen vinden ze dat het "groot maatschappelijk probleem is" wat "we collectief moeten aanpakken" omdat we "het nu eenmaal met zn allen moeten doen"

Kortom; tórenhoge belasting op houtkachels ligt in het verschiet.

Dutchbeaurouge | 15-12-18 | 10:54

De dag dat de gemeente/overheid een tax op houtkachels legt ga ik definitief en 100% zeker off-grid. Laat ze mij maar afsluiten dan, ik ben er niet bang voor mijn familie de winter door warm te houden. Stook al jarenlang en nog nooit heeft iemand mij aangesproken op overlast. Met droog en schoon hout valt er aan het rookgaskanaal zelfs niets te zien.

Te verwachten "regulering ten behoeve van de terugdringing gebruik houtkachels" zullen zijn: verplicht gebruik van gecertificeerd hout, diverse heffingen en toeslagen te voldoen bij de kassa en uiteraard verplichte keuringen en filters. Controle op naleving zal echter onmogelijk blijken, denk in de orde van grootte XTC-pillen draaien en wietteelt. Dus willekeur staat om de hoek.

Wat het rookgasfilter betreft: ik heb me daar in verdiept en kan nu al voorspellen dat het verplichten daarvan doden door koolmonoxide vergiftiging gaat opleveren.

Overigens verwacht ik op redelijk korte termijn een hard totaalverbod op houtkachels, met hier en daar wat uitzonderingen voor b.v. de kastelen van de keuninklijken en gelijken.

Het zal gaan zoals met de diesel: eerst aantrekkelijk maken via de brandstofprijs, dan het voordeel zwaarder gaan belasten, dan verplichte kosten door extra maatregelen (roetfilter), dan alsnog zwaarder belasten, dan het gebruik van de oudste modellen onmogelijk maken, vervolgens de toegang tot bepaalde steden verbreiden etc. totdat je als eigenaar/gebruiker met de rug tegen de muur staat. Hoorde gisteren in België (toch een redelijk diesel-minded land) zeggen dat gebruikte auto's al bijna niet meer ter verkopen zijn en dus zal er wel een export naar het buitenland op gang komen waar de wetgeving nog niet zo repressief is.

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 14:58

@ Dutchbeaurouge | 15-12-18 | 10:54 Starten ze ook een meldpunt zinloos vuurkorf stoken in hoogzomer, massa's productievlees op de BBQ met briketten verkolen, nutteloze amerikaanse benzinestokende hemi's in de wijk (de nieuwe trend hier) en meer van dat?

Hèt grote probleem van het opleggen van een verbod (op iets) is natuurlijk de achterliggende redenatie. Die is eigenlijk nooit zuiver en consistent door te voeren.

spinselsinjehoofd | 15-12-18 | 16:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Als GeenStijl een winter des doods voorspelt zal ik de loungeset deze winter maar buiten laten staan..

Wijze uit het Oosten | 15-12-18 | 10:07

In Frankrijk hebben 10 Generaals en een Admiraal Macron beschuldigd van landverraad door het pact van Marrakech niet aan het volk voor te leggen. Het is een bodem voor een volksopstand, aldus deze militairen.

Mammeloe | 15-12-18 | 10:06

Och ja, een president die het leger tegen zich in het harnas jaagt door te komen met bezuinigingen op defensie (dat heeft hem al een capabele bevelhebber gekost) en een 'Europees leger' moet niet raar opkijken als hij eens wat tegengas krijgt. Een Fransman -en dan nog wel een Fransman opgeleid aan St. Cyr- zal zich natuurlijk nooit laten commanderen door een Litouwer of een Griek. En terecht.
-
Heb overigens geen idee wat het waarheidsgehalte van het bericht is...

bisbisbis | 15-12-18 | 10:12

De president van Egypte zegt het enige juiste, over dat Pact van Marrakech.
Dat Migranten maar hun eigen problemen in hun thuisland moeten oplossen, in plaats van eisen dat wij hun cultuur accepteren, en zeker niet in andere landen eisen dat wij hun cultuur moeten accepteren.

FreeVogelaar | 15-12-18 | 10:16

bisbisbis | 15-12-18 | 10:12: Bericht kwam van Paul Watson. Zal eens kijken of er meer bronnen zijn. Brief was ook ondertekend door ex-minister van Defensie.

Mammeloe | 15-12-18 | 10:21

We hebben er weer één, een weertopic! Paulusma kan het weer van over een week niet voorspellen, laat staan over 2 maanden. Pure speculatie dus. En weer staat niet gelijk aan klimaat.

StiekemeBunzing | 15-12-18 | 10:06

Jaren geleden, de laatste keer dat hier de tv op de NOS stond, vertelde die kerel, die Vader elke keer moet hebben, dat alle regen via het oosten het land uit was. Kerk naar buiten, het westen, en het kwam met bakken de lucht uit.

Muuke | 15-12-18 | 10:43

Grrr. Vader mier natuurlijk Baudet zijn.

Muuke | 15-12-18 | 10:44

Ik kan ermee, jullie snappen vast wel wat er had moeten zijn. Ga nieuwe telefoon uitzoeken voor als contract afloopt.

Muuke | 15-12-18 | 10:46
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens onafhankelijke geleerden krijgen we een mini ijstijd. Niets bijzonders aan. Vele malen voorgekomen in de geschiedenis.

Superarchie | 15-12-18 | 10:04

Ik stel voor om in Rotterdam wel boetes in te voeren voor daklozen die doodvriezen. Schande!

fuckinghell | 15-12-18 | 10:00

Die krijgen een enkeltje retour.

fuckinghell | 15-12-18 | 10:09

Ik weet niet of dat nuttig is. Bij die daklozen is vaak niet veel te halen.

azijnseikerT | 15-12-18 | 10:57

Graag wel die gasten laten betalen, voordat ze doodvriezen. Anders wordt het innen zo lastig.

Mars020 | 15-12-18 | 20:56
▼ 1 antwoord verborgen

Houtkachels verbieden! Weg met ons!

Is dit nog nieuws? | 15-12-18 | 09:57

De tyfus. Co2, of niet. Boeien. Ik gooi der gewoon nog een stammetje eik op. Die smeult ook lekker lang. 24° hierbinnen. Zo, tijd voor een bakkie.

Paaldanseres | 15-12-18 | 10:35

Jarenlang staand beleid van de kabinetten Rutte. Jan met de pet mag dokken en de -bijkans heilig verklaarde- "grote bedrijven" krijgen belastingdeals en mogen fijn extrageld blijven verdienen. Rutte ziet "de Nederlanders" toch vooral als consumerend vee wat gemend moet worden in de juiste kooprichting.

Niet goedschiks? Prima. Dan gaat de belastingzweep erover en gaan we kwaadschiks zorgen dat men massaal armer word.

Ik vind het wel geestig worden. Die EU die vrede en voorspoed zou brengen. Onvrede een opnieuw aangewakkerde koude oorlog, terrorisme, landjepik en verarming van miljoenen Europeanen is het resultaat.

Je zag het al van ver aankomen dat heel Europa genivelleerd moet worden, anders gaat die klote euro natuurlijk echt nooit werken. Ik snap alleen werkelijk niet hoe ze ermee weg denken te komen. Want dat gaat never nooit goed zo. Verdomd jammer van iets wat bedoeld was, ooit, om écht Europa één te maken en daarmee sterker. Maar van alle beloftes komt allang niets meer uit. Het gaat ook allang helemaal niet meer om de burgers van Europa. Het gaat alleen maar om geld. Geld, geld en nog eens geld. Door die onredelijke focus worden massa's mensen overgeslagen en financieel vertrapt. Dat is toch nooit de bedoeling geweest van "het Europees project".

Nu de 'energie transitie' die niets beloofd, behálve astronomische belastingverhogingen om kjan met de pet te ontmoedigen om energie te gebruiken. Ja HOE dan? Zet de verwarming ipv op 21 op 19? Dat zal lekker verschil uitmaken op je energierekening als driekwart bestaat uit belastingen. Las jaren geleden al een artikel van een of andere engelse prof die voorspelde dat energie in de nabije toekomst een luxe artikel gaat worden, voorbehouden voor 'de relatief rijken'. Zo kweek je een nieuwe onderklasse als in het victoriaanse tijdperk, van ploeteraars die in de marge van de samenleving mogen bestaan.

Ik ben geen socialist en zal het ook nooit worden. Maar tegelijk vind ik het verdomde sneu om te zien hoe miljoenen mensen in een financieel keurslijf worden gepropt om de idealen te kunnen betalen die een paar duizend stinkend rijke salonsocialisten op hun agenda's hebben gezet.

Dutchbeaurouge | 15-12-18 | 09:56

Dutchbeaurouge | 15-12-18 | 09:56 De aangewakkerde Koude Oorlog is de schuld van de uitbreiding van de NAVO en niet de EU, hoewel die geografisch vrijwel parallel verlopen. Verder ben ik het met uw betoog eens. Wel is het mogelijk zinvol om te analyseren wie er met de (politieke) winst van al die onvrede vandoor lijken te gaan.

Hetkanverkeren | 15-12-18 | 10:21

Ik ben dan toevallig wel een socialist, en ik vind dat alle andere mensen dit moeten oplossen en betalen.

skoftig | 15-12-18 | 10:29

Andere landen zorgen voor opstand, Nederland gaat gedwee mee op de golven van armoede straks, de Nederlander moet bijna gekeeld worden wil hij/zij uit de slaap gewekt worden.

lanexx | 15-12-18 | 11:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is de schuld van Geenstijl

ik.zou.haar.doen | 15-12-18 | 09:56

Nee hoor, van de vrachtwagenchauffeurs die op de linkerbaan blijven rijden met 80+1. Die hebben ook de crissis op hun geweten.

abeltasman | 15-12-18 | 10:08

De verwachtingen van Piet Paulusma nemen Baron von Münchhausen-achtige proporties aan.

BrutusBosch | 15-12-18 | 09:56

Wat gebruikt die Paulusma tegenwoordig?

Ommezwaai | 15-12-18 | 09:55

Sneeuw.

Is dit nog nieuws? | 15-12-18 | 10:03

Hier in 0043 (Wenen) heeft het de hele nacht gesneeuwd, ik denk ik zeg het maar even

skoftig | 15-12-18 | 09:55

Noord Engeland is ook al kommer en kwel.

Muuke | 15-12-18 | 10:02

Op Antarctica is het nu ook koud.

Mark_D_NL | 15-12-18 | 10:08

In Afrika schijnt een waterig zonnetje.

Rest In Privacy | 15-12-18 | 10:45

-20?! Wow, ja met de klimaatverandering je nu steeds extremere temperaturen.

azijnseikerT | 15-12-18 | 09:55

Het is een globalistisch/communistisch plot.

Goed-hardt | 15-12-18 | 09:54

In IslamsterDam staan ze ook. Welgeteld, 2 stuks... om de winterballen in de winterboom te bekijken.

Paaldanseres | 15-12-18 | 10:27

Den Hollander gaat liedjes zingen en laat zich het vel over de oren trekken

Madamjanet | 15-12-18 | 10:30

Fikkieblijf, als het straks binnen net zo koud is als buiten, zal dat ook wel gebeuren.

Muuke | 15-12-18 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

welnee joh, er zal wel weer een toeslag opgepompt worden.. die weer alleen tegenmoet komt aan de "minima", die dan nog steeds en steeds meer netto onder aan de streep te besteden hebben dan Jan Modaal die in feite die klimaattoeslag wel weer mag gaan ophoesten voor de 'zwakkeren' en 'onrendabelen' met een extra verhoging hier of daar.. dit land is zo k*t aan het worden voor modaal. Die zal en moet bezwijken onder de last van de hele wereld op de schouders..
want er komt nog veel meer joviale egotripperij aan van Jesse en die robot.. dit is nog maar het begin.

maar ja te koud vandaag voor gele hesjes en die on rendabelen en minima vinden het wel prima zo.. die toeslag erbij. Daar staat de kachel gewoon aan met een sigaretje en pilsje en Jan met de pet gaat nog een rondje buiten hardlopen om fit, gezond en warm te blijven.

fikkieblijf! | 15-12-18 | 09:53

Ja, die groep, net te rijk om te profiteren van de toeslagen en net te arm om het zonder op te hoesten.

Muuke | 15-12-18 | 10:04

Niet de lasten voor de burgers moeten omhoog maar de uitgaven van de overheid omlaag, daar moet de energietransitie van worden betaald. Partijen zoals Groen Links zo ongelofelijk hypocriet wat dit betreft, en de klimaatdoelen willen halen, en ongebreidelde immigratie promoten en een uitgebreide verzorgingsstaat overeind willen houden terwijl het communicerende vaten zijn..

therealbraindump | 15-12-18 | 10:18

Zo lang bij de tweede kamerverkiezingen de VVD en D66 nog steeds de boventoon voeren gaat het financiel uitstekend in Nederland

miff | 15-12-18 | 10:52

Wie in een slecht geïsoleerd huis woont en een verminderde weerstand heeft, lees kinderen, zieken en bejaarden, loopt inderdaad het risico om dood te vriezen. Voor daklozen, vaak schizofreen, is dat risico nog eens vele malen groter. Maar de moderne GGZ wil in haar sufbezuinigde wijsheid dat die mensen zelfstandig "wonen", wat uiteraard zo ongeveer per definitie onmogelijk is.

Die lange termijnvoorspelling is uiteraard afwachten, maar gezondheidsproblemen door kou- en vochtgerelateerde oorzaken (o.a. longontsteking) zijn inmiddels gegarandeerd. Het in de pers gemelde percentage van 10% getroffenen zijn dus stomweg 1.700.000 potentiële Nederlandse slachtoffers.

En dan moeten de ergste ordinaire lastenverhogingen onder het mom van milieumaatregelen nog komen. Het is een wel heel erg cynische impliciete erkenning van het feit dat overbevolking aan de grondslag ligt van de huidige milieuproblemen.

Hetkanverkeren | 15-12-18 | 09:51

Kuifje-in-Afrika | 15-12-18 | 09:53 | Bij mijn weten worden daar in Nederland geen cijfers over bijgehouden, net als dat dat voor veel andere armoedegerelateerde problemen geldt. Dat zou de boven ons gestelden maar in een schrijnend daglicht stellen. Dakloosheid is een toenemend probleem (en dat echt alleen niet vanwege asielzoekers die overigens ook mensen zijn) en het wachten is op een toenemend aantal vriesdoden. Veel sluipender, en vermoedelijk ook ongemeten, is het aantal doden door longontsteking, griep, etc. die bij betere huisvesting voorkomen hadden kunnen worden. Later vandaag zal ik gaan zoeken maar ik verwacht eigenlijk niet ver dit onderwerp zinvolle kwantitatieve onderbouwing van mijn vermoedens te kunnen vinden.

azijnseikerT | 15-12-18 | 09:56 | Een schizofreen is per definitie handelingsonbekwaam, zoals dat ook voor een aantal andere psychische aandoeningen geldt. Het godsgeklaagde is dat schizofrenie in de nodige gevallen goed behandelbaar is. Deze mensen ervoor laten "kiezen" om zichzelf de vernieling in te laten helpen, is een wel heel calvinistische interpretatie van het fenomeen beschaving.

Hetkanverkeren | 15-12-18 | 10:15

Ben benieuwd naar die cijfers.

Rest In Privacy | 15-12-18 | 10:39

Inderdaad; aan vrijwel alle maatschappelijke problemen ligt de overbevolking ten grondslag. Maar helaas daar doet men niets aan. Sterker nog , migranten worden massaal binnen gehaald. Dat vergroot de problemen van de gewone burgers nog meer, want die moeten het betalen en krijgen als dank onveiligheid en overlast voor hun kiezen.

bloothommel | 15-12-18 | 11:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Zojuist een optie genomen op koop van een 0 op de meter woning. Maar ik neem mijn verantwoordelijkheid. Uiteraard komt er een allesbrander in. Ik laat mijn arme medemens niet omkomen van de kou ! Hartje CO2. Aan de andere kant. Bouw kleine huisjes voor die minima en bijstandleuners. Scheelt een boel stookkosten.

Graaier | 15-12-18 | 09:50

Je kunt natuurlijk altijd nog een kamertje huren bij een asieltrekker. Die krijgt nl. alles gratis, en wil jou graag een kamertje verhuren voor 500 euri....

BenPakdee | 15-12-18 | 09:48

Die kunnen ook ongestoord de verwarming op tropisch zetten en als het te warm wordt raam open.

Is dit nog nieuws? | 15-12-18 | 09:58

Probleem is niet de energietransitie, probleem is dat de rekening wederom bij jan modaal, die er al 40 jaar ondanks gigantische economische groei niet op vooruit is gegaan, terecht komt

geenspam | 15-12-18 | 09:48

De enige die van al die subsidies profiteert zijn mensen in de bijstand en gelukzoekers, en de werkende kunnen aan het dure aardgas.

FreeVogelaar | 15-12-18 | 10:29

En de rekening bij de grote bedrijven neerleggen heeft geen zin. Die berekenen de kosten echt wel door aan de consument. En ook subsidies komen niet zomaar uit de lucht vallen. Die betalen we ook zelf.

Leffe Blonde | 15-12-18 | 10:38

@Leffe Blonde | 15-12-18 | 10:38
Als grote bedrijven die nog steeds grote winsten maken de kosten doorberekenen aan de klanten betekent het in feite dat ze oligopolien vormen en de vrije markt niet werkt.

geenspam | 15-12-18 | 10:54
▼ 1 antwoord verborgen

Probleem is dat mensen keizen welke rekeningen ze betalen. Woning is belangrijk, maar gas en licht.... Totdat ze 6 maanden achterlopen, afgesloten worden en doodvriezen, want de rekening plus boete natuurlijk niet kunnen betalen. Schultenbrau kost ook geld!!

BenPakdee | 15-12-18 | 09:47

Daar heeft dus 21% van de gezinnen mee te maken. Dat noem ik geen gemiddelde meer, in de trant van gemiddeld heeft men het in NL goed.

Mammeloe | 15-12-18 | 09:57

nou, als je woonlasten en primaire levensbehoeften zo hoog worden dat een salaris niet meer alles kan ophoesten.. vergis je niet, de grootste probleem bij deze levensbehoeften is niet de produkten zelf maar de torenhogen belastingen en BTW. Toch van de zotte dat je belasting betaald over energie en vervolgens BTW over die belasting!! echt van de zotte.

fikkieblijf! | 15-12-18 | 10:05

Tsja, daar kun je zelf wat aan doen door bij de volgende tk verkiezingen niet op de groene Khmer (GL) te stemmen of op de VVD die in milieu slechts een winstgevend bussinesmodel ziet. Stem op een partij die tegen de verhoging van de belastingen op enegrie is. Baudet is voor zover ik weet de enige op dat punt.

miff | 15-12-18 | 09:47

Je hoeft niet op de volgende tweede kamer verkiezingen te wachten, hoor. Volgend jaar maart zijn er provinciale staten verkiezingen. Dan kan je indirect de samenstelling van de eerste kamer veranderen. Als iedereen dan op FVD of een andere oppositiepartij stemt, heeft de coalitie in de eerste kamer geen meerderheid meer en wordt dus vleugellam.

Tietmier | 15-12-18 | 09:59

Het ergste is, dat klagende mensen, zelf op een van die achterlijke partijen hebben gestemd. In maart 2019, krijgt iedereen weer de kans om lokaal te stemmen en tevens de eerste kamer te wijzigen. Het probleem is, dat de zeikerds van nu, weer op die klimaateikels gaan stemmen. Maar dan hebben ze in ieder geval wel weer gespreksstof om op een verjaardag lekker te klagen, dat alles zo duur is geworden.

Mars020 | 15-12-18 | 21:07

Het eind der tijden is nabij! Prachtig; alle sores verdwijnt als sneeuw voor de zon!

Fred uit Amstelveen5 | 15-12-18 | 09:46

Mmm eerder als zon achter de sneeuw...

medusa324 | 15-12-18 | 11:10

Volgens de beloften gaan we er volgend jaar allemaal qua koopkracht allemaal op vooruit.
Dus tijdens de Elfstedentocht van februari 2019 hoeven we gelukkig niet in de kou te zitten. . . . . . . . toch?

Tilburgse bluf | 15-12-18 | 09:46

De Elfstedentocht zou mooi zijn.

Rest In Privacy | 15-12-18 | 09:49

Elfstedentocht zou prachtig zijn!

Patje2011 | 15-12-18 | 09:52

Klimaathysterie is dodelijk, helaas nooit voor de veroorzakers daarvan. Die gebruiken gewoon de fossiele brandstoffen die zij u verbieden (om er zelf meer van te hebben).

Jan Passant mk2 | 15-12-18 | 09:46

0033 is een fake. Sorry. Is voor je bovenbuurman.

kwark001 | 15-12-18 | 09:48

Dat zal ik dan wel zijn: Wat niet fake is zijn de onroerend goed en de grondprijzen en als Parijs of Brussel je weer eens probeert te mangelen met 50% belastingverhoging trek je gewoon een geel hesje aan en gaat het niet door. Dat is me met Rutte nog nooit gelukt..

Grutte klier | 15-12-18 | 10:00

Doe Rutte dan een geel hesje aan. Zo eentje met lange mouwen en gespen op de rug.

Leffe Blonde | 15-12-18 | 10:34

Hier in 0033 vriest het al een dag of 4. 's nachts -15, overdag -7. Beneden in het rivierdal blijft het zelfs overdag onder de -10

Wilde nog een krachtstroomkabel ingraven, maar de graafmachine zei: Doe het lekker zelf.

De houtkachel brandt de hele dag volop. Heb nog een 25 kuub liggen, daar komen we de winter wel op door. En anders lekker bijstoken met atoomstroom.

Grutte klier | 15-12-18 | 09:46

0033? Frankrijk?
Zal koud zijn in alleen zo’n geel hesje.

medusa324 | 15-12-18 | 11:34

Ja maar ik dacht opwarming enzo?

Kamikazepiloot | 15-12-18 | 09:46

Houtkachels worden het helemaal. Langs de Amsterdamse grachten staan mooie bomen. Die stoken we het eerst op als het zover komt.

Koonkluk Huis | 15-12-18 | 09:45

Waar hangen we de politici dan aan straks ?

KlauwnBassie | 15-12-18 | 10:30

@KlauwnBassie: aan lantarenpalen? Daar hebben we wegens gebrek aan stroom verder toch niets meer aan

Ibu | 15-12-18 | 11:53

Bij mij in de tuin ook een paar, mag je gratis komen halen. Ik ben chronisch ziek, dus kan het niet zelf, en de wbv doet het niet, want eigen verantwoordelijkheid. Bomen dan, niet mijn deur.

Cammy | 15-12-18 | 13:48
▼ 1 antwoord verborgen

Laat eerst alle Groen Links stemmers maar overstappen op de warmtepomp. Misschien vriezen ze niet dood maar de kans dat ze op dezelfde partij blijven stemmen is klein.

witwas | 15-12-18 | 09:45

Energie armoede als dat geen reden is om een geel hesje aan te trekken.

brughslurph | 15-12-18 | 09:44

Twee T-shirts en een wollen trui werken beter.

KlauwnBassie | 15-12-18 | 10:02

Ik zag vandaag een geel hesjes vastgeknoopt aan een flitspaal. Geweldig!

keestelpro | 15-12-18 | 13:43

Ik geloof niks meer van de leugenfabriek uit Den Haag en Piet Paulusma al helemaal niet, die moet niet zoveel zuipen.

JohnJames_001 | 15-12-18 | 09:44

Wie geloof je dan wel?

Rest In Privacy | 15-12-18 | 09:51

Pim

ik.zou.haar.doen | 15-12-18 | 09:55

Maar Pim zei niet zoveel over het klimaat.

Rest In Privacy | 15-12-18 | 10:41

Oche Oche Oche
Het resultaat van je decennia te rijk rekenen dankzij gasbellen in het Noorden die ons voorzien van warme huizen, de deltawerken, een gedegen Sociaal Stelsel.

Donkersloot | 15-12-18 | 09:44

Dat groningse gas werd toch met een eeuwigduren contract aan de italianen verkocht ruim onder de kostprijs, omdat die anders gas zouden kopen van de russen? Het heeft dus minder opgeleverd dan zou kunnen.

Dezenaamhier | 15-12-18 | 09:50

Bovendien moeten wij nu Russisch gas kopen en met verlies aan Italië leveren. Die den uyl moeten ze postuum opsluiten.

Ben Hetzat | 15-12-18 | 10:03

Ja maar, zo nodig ruzie moeten maken met Rusland maakt het toch wel problematisch.

Muuke | 15-12-18 | 10:21

Het gaat niet over het weer, het gaat over het klimaat. Oceanen die binnenkort 39 graden warm zijn. Dat soort ongein.

Rest In Privacy | 15-12-18 | 09:43

Iets met gebrek aan zonnevlekken dat nog een jaar of 300 kan gaan duren. Wen maar vast aan de kou. (en stijgende energie/voedsel prijzen)

KlauwnBassie | 15-12-18 | 10:04

geenspam | 15-12-18 | 09:55 De grafiek van Al Gore laat inderdaad een correlatie zien tussen CO2 en temperatuur, maar ook Al Gore was al op de hoogte van het feit dat de CO2-verhogingen consequent vele honderden jaren later plaats vinden dan de temperatuurstijgingen. Er is dus wel een correlatie, maar de CO2-concentratie volgt de temperatuurstijgingen en temperatuurdalingen, en niet omgekeerd! Al Gore was hiervan op de hoogte maar heeft er toch voor gekozen de hele wereld voor te liegen, de smeerlap. Vervolgens heeft hij zichzelf verrijkt met zijn eigen onzinverhaal. Zijn leugens hebben de wereldeconomie al triljoenen Dollars/ Euro's gekost.

Wladimir 1928 | 15-12-18 | 13:11

Dat zijn dan niet de oceanen die water naar ons fijne landje brengen want "onze" warme golfstroom neemt in sterkte af waardoor wij volgens de modellen een minder gematigd klimaat en uiteindelijk in een kouder klimaat terechtkomen hier. Heeft iets met de zoet/zoutwaterratio in de zee te maken.

Graaisnaaiert | 15-12-18 | 13:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Regen in september geeft sneeuw in december!

eerstneukendanpraten | 15-12-18 | 09:43

Als er in juli een koe door de straat rent, slaap je in december nog in je tent.

medusa324 | 15-12-18 | 11:12

Als het regent in mei, is de winter voorbij.

captainobvious | 15-12-18 | 11:30

Gasmeter keren / electriciteitsmeter omzeilen gaat nog eens heel groot worden komend jaar. Ikzelf heb een interessante lantaarnpaan op het oog, recht voor de deur....

BenPakdee | 15-12-18 | 09:43

Haha het slimme / sluwe alternatief voor gele hesjes. Ik juich het niet toe natuurlijk maar als het nodig is puur om te overleven...

keestelpro | 15-12-18 | 13:42

"De vraag is niet of er doden gaan vallen door de gigantische verhogingen van de energierekenings, maar wanneer"

Ik wist niet dat de dikke truien en wollen kleedjes van 3 euro bij de Action ook al massaal waardeloos worden door het energietransitie akkoord.

Zal wel los lopen dus met "Al die doden!!11!11!"

Trans_Fimmermans | 15-12-18 | 09:40

En Trans Frimmermans, ga terug naar Brussel.

Muuke | 15-12-18 | 10:30

Petrus Poortwachter: gelukkig iemand die het opviel!
Wei water scheppen we hier van het wij-land.

Tilburgse bluf | 15-12-18 | 10:33

Trans_Fimmermans | 15-12-18 | 09:40
Is een warm huis nu ook al geen primaire levensbehoefte meer en uitsluitend weggelegd voor de brusselse elite dan?

lovekila | 15-12-18 | 10:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik adviseer de mensen met een warmtepomp vandaag nog een gewone CV aan te schaffen om niet in een bevroren huis te moeten zitten.

2voor12 | 15-12-18 | 09:40

ik heb zelf een reversibele airco gehad, qua stroom kost het niks en toen het buiten vroor bleef het binnen lekker warm.

geenspam | 15-12-18 | 10:56

Geenspam, in Canada zijn ze inmiddels wel een beetje teruggekomen van de warmtepomp hysterie. Vriest daar al gauw - 10 en dan is zo'n ding nutteloos. Dus mijn advies is, laat een houtkachel aanleggen, kap elk jaar een boompje, laat het hout een jaar drogen en verbrand het gedroogde hout van vorig jaar.

barryvantiggele | 15-12-18 | 11:04

Sja, die Janine Abbrink, wat moet die arme deugmuts nu... Dekentje, warme trui, paar kaarsjes om haar heem en een heater dan maar? Alles voor het milieu, of niet, Sjannie?
*proest*

Graaisnaaiert | 15-12-18 | 13:11
▼ 6 antwoorden verborgen

Dus het wordt prachtig weer volgende week.

Mark_D_NL | 15-12-18 | 09:39

Jazeker Mark! Focus op het positieve. De temperaturen schieten omhoog volgende week. Ik weet niet of het toedoen van de mens daarvoor verantwoordelijk is maar mocht het zo zijn ben ik best wel een beetje trots op ons. Dat wij als nietig diersoortje ons steentje bij dragen aan een aangenamer klimaat.
www.buienradar.nl/weer/De%20Bilt/NL/2...
(Kou is kudt man!)

keestelpro | 15-12-18 | 13:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken