U moet nieuwe Tesla's voor bovenmodalen kopen

Klimaatconcept nummer zes miljoen: verbrandingsmotorbestuurders moeten peperdure Tesla's, stekker-BMW's en overige Wattmobielen gaan betalen via een nieuw accijns- en subsidiestelsel.
De memo is nog niet in de Tweede Kamer gepresenteerd (Kamerleden hebben 'm nog niet eens gezien, blijkt uit rondvraag van website dezes) maar wel naar allerlei media gelekt: het kabinet moet MILJARDEN gaan uittrekken om stekkerbakken te stimuleren. Dat heeft "de milieulobby" verzonnen, die via alle kanten (rechtszaken, regeeerakkoord, lobby, klimaattafels, initiatiefwetten) probeert om hun wil aan u op te leggen. Het kabinet heeft al bepaald dat in 2030 alle nieuw verkochte voertuigen elektrisch moeten zijn, dus of u als fossiele Shelltanker dat ook even wil gaan betalen graag, want waar 'het kabinet moet miljarden uittrekken' staat, weet u natuurlijk ook wel dat je daar 'de belastingbetaler moet miljarden ophoesten' moet lezen. En waar '6000 euro aanschafsubsidie' staat, zijn we meteen sceptisch aangezien eerdere maatregelen opgeteld al tot 160.000 piek subsidie per stekkerbak opliepen, in een regeling die niet alleen zwaar misbruikt werd (ook door fabrikanten), maar die ook gewoon verkapte belastingfraude was.
Op dit moment moeten Tesla-bestellers langer op hun Muskmobiel wachten dan Oost-Duitsers voor de val van De Muur op een Trabant, en het subsidiëren van die stofzuigers zal de wachttijd echt niet verkorten. Voertuigen die bovendien qua productie en materialen echt niet lief zijn voor het milieu. Het gaat ook niet alleen om de sexy speeders zelf. Niet iedereen heeft een laadpaal, laat staan een oprit of überhaupt een oplaadplek. Het hele elektriciteitsnetwerk moet op de schop (letterlijk), wat is daar de milieuschade van? Ook is op dit moment de verhouding laadtijd/actieradius echt nog niet voldoende voor een dekkende totaalmobiliteit van alle mensen (al kan/zal dat in tien jaar natuurlijk sterk verbeteren). De grootste ergernis is op dit moment echter het feit dat alleen bovenmodale leaserijders en mensen die toch al bulken van het geld zo'n Tesla van meer dan een ton kunnen kopen, en dat Ome Jan met zijn ouwe Opel-dieseltje of Tante Pien met d'r Kia Picanto 1.1 hem daar ook nog bij moet gaan subsidiëren. Mobiliteit na 2030: alleen voor mensen die toch al geld hadden, gesponsord door de staat via de taxpoet van economisch stilstaand Nederland, want klimaat-targets worden in de eerste plaats bij de gewone burger op de rug geschilderd. Heeft u al een geel hesje in de auto liggen...?
Reaguursels
InloggenDoodlopende weg. Waterstof maken, met kernenergie.
De ¨accu¨ techniek is old school. De accu is de beperking en we moeten allemaal aan de 3-fasen.
De energiedichtheid (watt-uur per kilogram) zuigt:
loodaccu 40
lithium-ion polymeer accu 200
benzine 12 640
waterstof 4800
(de soortelijke massa van benzine is 0,72 kilogram per liter,
1 liter benzine heeft een energie-inhoud van 9100 watt-uur)
Het rendement van een benzineauto is ongeveer 25% en die van een elektrieke 31% maar als ´s winters de kachel aan moet, de stoelverwarming, de lampen etc is het om het even, de accu geeft dan ook nog eens minder vermogen.
Waarom geen elektra gebruiken om waterstof te maken? We hebben alle infrastructuur al liggen, zal wel iets politieks zijn.
Rendement benzinemoter 35%, diesel beter dan 43%.
"Waarom geen elektra gebruiken om waterstof te maken?"
Gewoon even narekenen wat het aan energie kost om waterstof te maken en dan even het over-all rendement bekijken; dat is minder dan 18%. Zelfs als je het maakt van compleet groene electriciteitt kost het meer aan investering en onderhoud dan dit.
‘Die Rambaatjes en Sambaatjes, die Pindaatjes en Pandaatjes knikkeren wij er tussenuit Van Es, want de auto moet weer een luxeartikel worden’, zei De Tegenpartij ooit. In veel opzichten visionair.
Tags: subsidie, stekkerbakken, sterf
Haha.
Ambitieus zijn ze wel. Over 12 jaar alleen nog maar nieuwe elektro auto's uit de showroom.
Terug naar de tijd dat alleen de dokter, burgemeester en andere notabelen een automobiel konden betalen...!
De gemiddelde dokter van tegenwoordig (Ik neem aan dat je de huisarts bedoeld) heeft met een uurloon van 56 euro p/u ook geen geld voor zo'n dure bak.
Ik snap niet dat ze geen subsidie vrijstellen voor ombouwkitjes van brandstof naar elektrisch. Iedereen heeft immers al een auto en voor alle auto's stikt het van de reserveonderdelen. Waarom deze niet ombouwen naar elektrisch? Dit is toch qua milue/groen/weetikveelwat toch harstikke gunstig. De auto kan nog jarenlang door blijven rijden. Maar neeeeee, laten we met zijn alle nieuwe dingen gaan kopen en het oude op de sloop gooien, goed voor de ECONOMIE en de rijkere maar niet voor het milieu en de werkzame klootjesvolk
Het enige dat je bij zo'n ombouw van een brandstofauto kunt gebruiken, is de carosserie en ze stoelen; de rest is compleet anders.
Ik herinner mij sterk dat de term 'onrendabelenvervoer' op deze website is opgekomen. En wat is er mis met onrendabelen vervoeren in onrendabelenvervoer? Dat maakt ruimte op de weg voor de rest van ons.
Normale mensen gaan straks veel extra betalen aan de pomp en zullen ook gas gaan afnemen met ik geloof 75% extra belasting, zij kunnen zich geen nieuwe auto veroorloven niet eens een beetje nieuw. De mensen die altijd winnen zullen een nagenoeg gratis auto rijden, zij zullen bijna gratis hun huis warm stoken.
Allemaal op kosten van die normale mensen die nooit eens winnen.
U vergeet dat er nog iets tussen zit, mensen die niet voor of achteruit gaan terwijl het wereldgemmidelde wel toeneemt (dus achteruit gaan in verhouding). Deze groep krijgt dagelijks te horen dat ze het zo goed hebben. En ondertussen nemen ze nog wat extra kopjes koffie af bij deze groep.
Oeps kritiek, geen probleem, Karin Orwellongren, kom er maar in met je sleepnetwet, EUvsInfo en andere technocratische speeltjes namens het derde vv(d)-kabinet onder haar voormalige baasje Prutte.
Elektrisch rijden heeft de toekomst. Ik rijd zelf een nieuwe Nissan leave. Het rijdt lekkerder en gaat veel efficiënter om met energie. Met optrekken heb je gelijk vol vermogen. Je auto hoeft niet warm te draaien om de binnenverwarming te laten werken. Ik denk dat als Nederland helemaal ingericht is voor elektrisch rijden (daar is een investering voor nodig) dan gaat de rest van Nederland ook om.
Paar jaar geleden al een Nissan Leaf gereden. Wat een elende. Vooral in de winter. Verwarming aan, ruitenwissers aan, dimlichten aan. Dan heb je een actie radius van 50 kilometer en moet je de laatse 20 km in eco modus rijden anders haal je het niet terug naar huis (ook lekker veilig 80-90 m/h op de snelweg tussen al het andere verkeer, en vrachtwagens gaan je inhalen).
Je ogen zijn meer op de meter gericht hoeveel bereik je nog hebt dan op de weg. Kortom er gaat niets boven diesel. 1:20 en met volle tank 1100 km.
P.S. waar komt die elektrische energie vandan???? Bruinkool, steenkool, kernenergie, olie, gas, en een heel klein beetje wind- en waterkracht, en biomassa.
Alleen gaat die investering een behoorlijk stuk hoger uitvallen dan jij lijkt te denken. En hoe ga je die Nissan precies opladen vanaf drie hoog achter?
Uw uitlaat staat elders; gas, steenkool, bruinkool uit Duitsland, kernenergie en oh ja een beetje windenergie. De ¨rare earth¨ metalen in uw Nissan zijn lastig te delven en het delven kost enorm veel energie. Het fijne is dat Brazilie wel wat heeft en de nieuwe president daarom wel van dat bos af wil. Het maken en afvoeren van de accu´s is energievretend en zeer schadelijk. Aanleggen van de benodigde infrastructuur in Nederland is nauwelijks te doen.
Heb niet eens geld voor een elektrische fiets laat staan voor een elektrische auto.
En nee, wij zijn geen handophouders.
Het zijn de wensdenkers zelf die met een vet salaris vanachter hun bureau hier nog het meest aan verdienen. En nee, electrisch rijden is verre van CO2 neutraal, op papier kun je regelen dat de electriciteit van windmolens komt, maar in de praktijk is nu nog steeds kolen, gas, bruinkool, en een miniem beetje groene stroom.
This allemaal geld klopperij de auto is een goede melkkoe voor de staatskas zo lang ze raketten naar mars blijven schieten en iedereen maar blijft vliegen schieten we voor het milieu niks op met auto's verbeteren en blijf ik lekker rijden in mij subaru gft en zal nog maar een blokje hout in de openhaard gooien is goed voor het milieu en krijg je ook subsidie op kijk maar naar de pelletkachel
Die miljarden ruften Alibaba en zijn 40 rovers in den haag al jaren binnen.Kunnen ze nu eens wat terug doen.
Ons gele vestje ligt al klaar ,dat wel.
Geenstijl bewijst helaas inderdaad een bron van nepnieuws.
Dat een randdebiel 160.000 subsidie berekend op een Tesla is een. Dat een kritisch medium welke zelf onderzoek doet en een eigen mening heeft dat klakkeloos overneemt is een tweede.
Achterlijke borrelpraat van mensen met het fiscale benul van een goudvis.
Een EV / PHEV heeft inderdaad belasting voordelen, maar behalve 1 of 2k subsidie in sommige steden is er niets aan subsidie betaald.
Voor mensen die operational leasen gelden niet alle aftrek mogelijkheden.
Voor mensen die financial leasen of kopen gelden inderdaad belasting voordelen in de afschijving. Doch om de winst te drukken, moet je wel winst maken en om een auto te kopen moet je wel geld verdienen. Het is niet dat als je nu een Tesla van 120k koopt en er 5 jaar na ga zitten staren er 160k op m'n rekening staat.
Verbrandingsmotor auto is al decennia melkkoe. Dat wordt geaccepteerd en als er dan een groepje 'pioniers' belasting voordeeltjes geniet wordt het gepeupel jaloers. Alle kneuzen welke janken dat hun wel BPM moeten betalen zijn usefull idiots die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. De BPM is het probleem, niet dat andere die niet moeten betalen, maar dat die belasting bestaat is het probleem. Het is een debiele belasting, een belasting waarop volgens vast schema wordt afgeschreven en welke je terugkrijgt bij export binnen EU. Totaal achterlijk.
Dat is een mooi verhaal, ik was echt geschrokken van eerdere reacties.
Kunt u misschien ook een dieptestuk schrijven over de ontginning van voor batterijen benodigde zeldzame grondstoffen, transport en opslag 3* de wereld rond naar de assemblage produktlijnen, transport van gereed produkt en distributie naar de eindklant, logistieke afhandeling na einde levensduur van de electrische componenten (tip: opnieuw minimaal 1 * de wereld rond) en klimaatneutrale afhandeling van de mogelijk vervuilende processen daarbij. Waarom dat allemaal prima is want globalisme is ongezien goed en electrisch is groen, goed voor het milieu is een vraag waar ik ook al enige tijd mee worstel, het zou fijn zijn als u dat kon helpen opklaren!
@Der domme mutz: u is de randdebiel? Zou veel verklaren, feit is dat er met de Tesla diverse douceurtjes worden weggegeven door de belastingdienst waardoor de overheid een hoop inkomsten mis loopt. Kun je wel een leuk kletspraatje er omheen houden, maar je bewijst er niets mee.
Definitie kwestie. Er was toch echt gewoon stevig subsidie voor 'de lease'.
Inderdaad, helemaal geen subsidie, maar korting op belasting (nog steeds dokken). Daarnaast zijn de Tesla-rijders degenen die een "te" dure auto kopen (want nieuwe techniek, weinig aanbod, veel investeringen, etc etc). Als massaproductie komt, dan gaan de prijzen omlaag, en dan profiteert iedereen van het feit dat de Tesla-rijders de early adaptors waren die daarvoor ook de hoofdprijs hebben betaald. Net als bij alle nieuwe techniek overigens. En dat er dan een stukje korting gegeven wordt op de belasting is uitgesteld voordeel voor de rest..... oh wacht... dit is niet de populaire mening...
Maandag gaan de Duitse bazen van VW BMW en Mercedes naar Trump. Zou Tesla-baas Elon Musk met Rutte hebben gebeld?
Het wordt zooooo tijd dat dit kabinet wordt afgestraft.
Er is ergens een geheime afspraak gemaakt waardoor dit nooit meer zal gebeuren. Er zijn tal van zaken geweest de laatste jaren waarbij het vallen broodnodig was, voor de buhne ook nét niet gebeurde telkens.. toevallig hoor..
Alleen in een echte democratie was het mogelijk dat een kabinet kan. Nu hebben we de EU/brussel en gelden er andere spelregels.
*dat een kabinet kan vallen
Zolang *mainstream partijen 50% kunnen halen blijven ze coalities smeden
*VVD, CDA, PVDA, D66, GL, CU, SGP, PVDD.
Een coalitie van 7 a 8 partijen is mogelijk om PVV, FVD, SP e.d. buiten de macht te houden.
Mooi, kan ik de komende jaren weer lekker bijtellingsvriendelijk rondrijden. Dank u.
Dit kabinet "regeert" op de manier van de dikke man die op je gezicht gaat zitten en dan roept, en nu diep adem halen, en ook nog verwacht dat je dat kan.
Een zegeltjesspaarsysteem is natuurlijk de oplossing. Elke maand voor 100 euro een zegeltje kopen en dat geeft dan na 5 jaar het recht om een Tesla te kopen met € 20.000 korting. Heb je gedurende 5 jaar een mooie stroom extra belasting. Moet jij eens kijken hoeveel mensen daar intrappen...
Tried & tested. Dus het werkt. www.digibron.nl/search/detail/ed42b16...
En ondertussen leeft de Nederlander weer verder..... 😑
Binnenkort gaan alle caravans in de aanbieding
Rutte heeft een nieuw truukje: “Regeren per commissie”. De regering hoeft niets meer te doen, de commissies doen het werk en de ambtenarij implementeert. Eigenlijk kunnen we de hele democratie vervangen door een commissie-cratie.
Niet dus. Er is niets aan de hand met het klimaat. Al die windmolens, zonnepanelen en dijkverhogingen waren al voor niets. Maar nu Rutte ook al iedere woning met een warmtepomp wil opzadelen en iedereen in een vervuilende Tesla wil worstelen loopt het compleet uit de hand.
Rutte, het is tijd om te gaan.
Niet zeuren, zo gaat dat in het klimafaat. Wen er maar aan, de alwetende overheid die bepaalt wat u mag vinden en waaraan u uw netto inkomen mag besteden.
* klimafaat*, mooi gevonden!
Flipperdeflap wat een gek land wordt dit
Subsidie op elektrische auto's was beleidsmatig en financieel uiterst onverstandig maar geen fraude. Als de overheid een transitie wil stimuleren dan kan ze beter doen door het gebruik van kleinere en veel lichtere vehikels te ondersteunen.
Ach ja, hoorde afgelopen week hardop de wens en droom uitgesproken van zo'n grachtengordel Tesla rijdend figuur dat deze niet kon wachten tot we allemaal in dikke rijen in elektrische zelf-rijdende auto's naar ons werk zouden gaan. Het leek hun FANTASTISCH. Kon je achter je stuur lekker op je computer werken terwijl de auto je ondertussen van A naar B reed. Ik kreeg ter plekke een lachstuip maar werd daardoor wel weer meewarig als de Tokkie van Nederland bekeken. ;-)
Ik heb mijn Tesla omgekat tot een diesel (6 cylinder zonder roetfilter) en kan nu met een volle tank 6 maal op en neer naar St. Tropez. Het accupakket maakt plaats voor een grote extra brandstoftank welke ik zonder te betalen helemaal vol gooi.
Nog zo'n voorbeeld van Groen-Linkse hypocrisie: het afvalbeleid in de hoofdstad. Waar de provincie al decennia afval moet scheiden omdat het maar eens in de twee weken wordt opgehaald, en de brave burgers (met de benzinebarrel) naar het 'milieupark' rijden om tegen betaling grofvuil kwijt te raken, mogen de hoofdstedelingen alles, ten alle tijden, op de hoek van bijna elke straat neerpleuren. En dat doen ze dan ook. De rest verdwijnt ongescheiden ondergronds. Loopt een containertje even vast? Dan nemen Amsterdammers de moeite niet om naar de volgende te wandelen, nee, dan dumpen ze alles er gewoon lekker naast. Maar wel groen-links stemmen, want het milieu begint bij jezelf en Baudet is gemeen.
(En nee, het is niet omdat Amsterdammers het niet kwijt zouden kunnen en provincialen wel: in alle steden in de provincie geldt hetzelfde beleid als op het platteland.)
Zou het ermee te maken hebben dat de meerderheid van de onderdanen in A'dam een broertje dood heeft aan de milieu-religie van het stadsbestuur, want allochtoons? Foei, ik durf het haast niet te denken!
Klimaat cult, gebaseerd op junk science, is een sektarisch geloof geworden. Volledig CO2 geobsedeerd, al het andere ter zijde schuivend.
Uiteindelijk zal misschien blijken dat CO2 nivo niet stijgt door "fossiel" want dat is sowieso minimaal tov natuurlijke uitstoot en terugname, minder dan 5% en er is geen verband tussen menselijke uitstoot en de stijging.
Er zijn bovendien al langer papers waarin het voorkomen van abiogene hydrocarbons, en dan met name olie en gas wordt voorgesteld. Deze zouden ontstaan door de permanent druk en zijn hernieuwbaar. ( = niet ontstaan door planten)
A ‘Growing Number Of Scientists’ Indicate Earth’s Oil & Gas Supply Is Abiogenic, Unlimited…Renewable
notrickszone.com/2018/11/29/a-growing-...
Je suis un gilet jaune… Ik wil niet meebetalen aan dure, vervuilende auto’s voor rijke Grachtengordelbewoners… Ik wil niet meebetalen aan hoge accijnzen waardoor Rutte terreurgroepen vieze diesel-Toyota’s kan leveren… Ik wil niet meebetalen aan Brusselse zakkenvullers die mijn leefomgeving verzieken door vrouwvijandige Middeleeuwers massaal binnen te laten… Ik wil niet meebetalen aan NAVO oefeningen die de Koude Oorlog opnieuw opstarten… Ik wil niet meebetalen aan de Brexit maar zelf Macron adieu zeggen und mich verabschieden von Frau Merkel en Juncker… Ik wil niet meebetalen aan de VN-bijdrage die elke week resoluties tegen Israël aanneemt terwijl de corrupte Islamitische landen, die mensenrechten massaal schenden, geen enkele kritiek krijgen… Ik wil niet meebetalen aan de manipulerende en volstrekt bevooroordeelde omroepen, die uitsluitend GroenLinks/D’66/PvdA retoriek verkondigen, terwijl die partijen slechts 28% van de kiezers vertegenwoordigen… Ik wil wel meebetalen aan het hogere beroep van de Blokkeerfriezen… Aan Thoriumkerncentrales, om de bruinkoolafgravingen in Duitsland te stoppen en om een overvloed aan energie te kunnen produceren… Aan het behoud van het recht van vrijheid van meningsuiting… Kortom, Contre nous de la tyrannie. L'étendard sanglant est levé. Aux armes, citoyens,
Formez vos bataillons. Marchons! Marchons gilets jaunes!
Zolang de groene Kmher (d66 GL) onder het toeziend oog van VVD/CDA ongelimiteerd hun snode plannen mogen uitwerken en doorvoeren, koop ik van mn langzalzeleven geen andere auto meer. Mijn oncomfortabele Ford van meer dan 12 jaar oud wordt mijn icoon tegen de huidige mafklapperij. Kom maar op met dure benzine/belasting! Uiteindelijk weet ik dat ik met budget-onderhoud + geen afschrijving nooit zo geraakt word als wanneer ik zo’n rijdende duracell aan moet gaan aanschaffen de komende 10 jaar.
Meh, tuigbakken kopen is meer iets voor tokkies. Normale mensen kopen normale auto's, of helemaal niet. 'nuff said.
Wat een domme argumenten, om van fossiel brandstofgebruik af te komen moet het elektriciteitsnet worden opgewaardeerd, maar ho stop dat is ergens vast ook niet goed voor het milieu dus laten we gewoon lekker alles houden zoals het is, ook al is dat hoe dan ook eindig.
En waarom is het totale plaatje (kosten, milieuimpact, haalbaarheid, impact op andere zaken) bekijken een dom argument?
Lekker alle lasten op de burger afwentelen. Dat is een goed argument.
Onze VVD de Vereniging Voor Dieven met zijn Edje Warmtepomp en Groenlinkse Rara volk gaat eerst 1.000 miljard uitgeven terwijl straks we allemaal weer in een diesel van de nieuwe schone generatie rondrijden,obertussen zijn de windmolenparken op zee in ontbinding door roest,de platvissen zijn uitgestorven miljoenen zeevogels en andere soorten zijn kapot vermalen,steden staan vol laadpalen waar geen hond meer wat aan heeft misschien daklozen die daar hun relefoons kunnen opladen kortom NEDERLAND moet in Maart heel snel op andere partijen gaan stemmen,vrees alleen dat het jonge gebroed op die buikspreekpop Yasser faat stemmen want hij is de messias van de Duyvendakken en Halsema,s!
Wie voor een dubbeltje geboren is rijdt nooit een Tesla van een ton.
Het is net een piramidespel, de sukkels(in de ogen van de overheid)betalen voor diegene, die aan de top staan!
Dat "net" kunt u weglaten, u heeft volkomen gelijk.
Dit gebeurt allemaal om Co2 hysterie, en er bestaat helaas geen politiek tegenwicht om dit te doen stoppen: Een partij als de VVD is alleen rechts als het gaat om de economie en dan vooral de economie van de eigen VVD (multinational)portemonnee. De rest van de samenleving heeft rechts sinds de jaren zestig weggegeven aan links. Het is tijd voor een herwaardering van C02 om de volgende redenen:
1 ja er is sprake van klimaat opwarming maar dat gebeurt al sinds de laatste ijstijd ver voor het gebruik van fossiele brandstoffen, en dat heeft Europa juist leefbaar gemaakt. In de laatste ijstijd heerste er hier op deze plek die we nu Nederland noemen een ijzingwekkend Noord-siberisch toendraklimaat.
2 Accu’s en batterijen die nodig zullen zijn voor oa elektrische auto’s bevatten tal van giftige zware metalen, en zijn allesbehalve schoon.
3 Als alles elektrisch wordt heb je tientallen elektricteitscentrale’s erbij nodig. Dat lukt je nooit met wind en zon want lang niet rendabel genoeg en vooral onbetrouwbaar qua levering kortom ook dan heb je juist veel fossiele brandstoffen nodig. Kernenergie is geen goed alternatief want zwaar giftig qua gebruik en afval. Misschien is kernfusie een oplossing maar zover zijn we nog lang niet.
4 Een paar graden verhoging van de gemiddelde temperatuur zou zogenaamd rampzalige gevolgen hebben terwijl de dag en nacht temperaturen wereldwijd soms wel tientallen graden verschillen zonder grote problemen voor mens en natuur, net als de gemiddelden voor zomer en winter.
En niet in de laatste plaats:
5 Co2 is een cruciaal onderdeel van de levenskringloop: de meeste planten gebruiken oa Co2 als bouwstenen voor groei en ontwikkeling terwijl ze ondertussen zuurstof produceren voor dieren waaronder mensen die er door verbranding weer Co2 voor teruggeven. Water + koolstofdioxide + licht --> zuurstof + glucose. Ons hele ecosysteem draait op deze uitwisseling tussen Co2 en zuurstof. Het is letterlijk van levensbelang.
Co2 is nuttig en nodig, stop de hysterie!
Die elite club bedenkt gewoon hun eigen uitkeringssysteem.
Belastingverhoging. Dat is al wat ik lees.
Nee, dat noemen wij van @TeamRutte gewoon beprijzen. Zoals bekend houden wij van de VVD niet van belasting maar vragen wij gewoon een eerlijke prijs voor de u aangeboden diensten en faciliteiten. Dus bek houden en dokken, kudtburgert.
Elektrisch rijden of op waterstof, is natuurlijk jaren tegengehouden, door de olie lobby.
Die olielobby is heel interessant. Ben benieuwd wat daar allemaal in omgaat. We weten er zo weinig over. En wat het voor de verhoudingen betekent als we allemaal elektrisch gaan rijden. Geen wapens, geen geld meer naar die boevenstaten. Toch veel voordelen dus.
Je moet acht jaar met een Tesla rijden om de vervuiling tijdens de productie te compenseren. Dat schiet lekker op : www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25/elektris...
Haal je daar dan ook de vervuiling van een benzineauto vanaf of teld dat niet? Normale vraag btw.
diesel zou 1 op 20 lopen en benzine auto 1 op 15 ,dus denkt diesel rijder dat ie beter bezig is ,nou dus niet de diesel vreet meer energie bij de productie van de brandstof, de elektrische auto idem ,de overheid zou het totaal oprijden(tot ie op is ) van auto`s moeten belonen ,dat is de grootste winst.
Het maakt mij geen reet uit, ik tank altijd voor 50 euro
Die grap maakte Methusalem al toen hij een pitstop voor zijn kameel maakte bij de oase.
Hoe lang houdt zo'n Tesla het op Mars vol?
Zoals iemand op de internets van de week al zei: de enige groene brandstof dat zijn de brave belastingbetalers zelf.
Ik heb het gisterenavond kort gelezen en naast dat ik al wist dat dit, en terecht, een artikel zou worden op GS, viel mijn mond open van verbazing, ik dacht dit kan niet waar zijn maar ik vrees dat het wel waar is.
Samengevat krijg ik de indruk dat als je een Elektrische auto kan kopen, je er financieel per saldo een voordeeltje hebt (subsidie - extra belastingen = per saldo (klein) voordeel) Kan je geen nieuwe elektrische auto kopen, zeg maar Jan Modaal en minder, dan ben je zwaar de lul.
Tel dat op bij de waterpomp...
jan modaal wordt gewoon uitgezogen om die onnozele subsidie te betalen.Zodat de hoogopgeleide lekker dik kan rijden.
Jan modaal betaalt ook geen 52% belasting.
De wal keert het schip vanzelf. Die elektrische auto's en ook die waterstofauto's komen er niet. Het elektriciteitsnetwerk kan het niet bolwerken, zeldzame aardmetalen voor de magneten in de motoren raken op, Voor de waterstofcellen zijn grote hoeveelheden platina en palladium nodig. Zoveel is er niet. Opladen aan huis is voor 90% van de bevolking onmogelijk, namelijk voor iedereen die geen benedenhuis met oprit heeft. Al eens uitgerekend hoe groot de "tankstations" moeten worden als iedereen elektrisch rijdt? Opladen duurt 6 keer zo lang als tanken en de aktieradius is 2 maal korter. De tankstations moeten daarom 12 keer groter worden! Wie trekt die vermogenshoogspanningskabels naar die stations en wie betaalt dat? Op vakantie met de caravan of de boot op een trailer, vergeet het maar. Enz. enz. enz. De oplossing is in eerste instantie aardgas omzetten in diesel (geeft 50% CO2 reductie), en in een later stadium groene energie omzetten in brandbare vloeistoffen. Dan kan de bestaande tank-infrastructuur gehandhaafd blijven en kan iedereen in zijn oude autootje blijven rijden, en wel 100% CO2-vrij. De BS met elektirisch- of waterstofrijden moet stoppen!
Het is niet zo dat over 12 jaar iedereen elektrisch rijdt. Dan zullen er nog heel veel brandstofauto's rondrijden en tegen die tijd zal ook het aantal zonnepanelen enorm zijn toegenomen, m.a.w. velen laden dan hun auto op met zelf opgewekte stroom. Maar er zullen zeker problemen ontstaan, die heb je altijd bij overgangssituaties.
Crusher | 30-11-18 | 11:53 |
"... velen laden dan hun auto op met zelf opgewekte stroom..."
Ja, en dan gaat GroenLinks voorstellen om daar fors belasting op te gaan heffen, op die eigen stroom. Want ja, die stroom is toch eigenlijk een beetje van ons allemaal.
Misschien tijd om mijn motorrijbewijs te halen. En dan een lekkere 250 cc knaltweetakt offroader kopen op marktplaats. Mij krijgen ze niet.
Straks allemaal failliet. Want de kosten voor alles wat met milieu en energie te maken heeft, zijn gigantisch. Asbest moet ook uit alle huizen zijn verdwenen in 2024; ook dat gaat de eigenaars veel geld kosten.
Hadden die mensen maar een huis moeten laten bouwen met warmtepomp en plaats voor een elektrische auto.
Ik vermoed in 2023 een hoop illegaal gedumpt asbest in neerlandsch bossen.
Zolang groen een verdienmodel is wat in de markt gaat worden gezet is het nieuwste speeltje alleen voor de mensjes die het kunnen en willen betalen, een soort statussymbool dus. wij Berbaartjes stekkeren al lang en de Berbarini's hebben hun eerste stekkerbox ook al besteld. Wij houden dit fijne landje graag groen en schoon.
Maar inderdaad, elektrische auto's zijn net als plasma-tv's, cd-spelers destijds, videorecorders, de ontwikkelingskosten moeten worden terugverdiend door de eerste kopers en dan langzamerhand wordt de prijs lager zodat uiteindelijk ook Burgerjan zo'n ding kan aanschaffen. Gaat wel een jaar of 3 overheen maar ach, daar heb je OV voor. En anders moeten ze maar beter hun best doen, Lolz.
Sarcasme of ingelogd met het verkeerde account ?
Nee, ik mis Berbaar.
Edit, had hem over het hoofd gezien, Berrie doet nog vrolijk mee.
Vorige maand nog een nieuwe auto opgehaald bij de dealer. 43 AMG.
Wow man. Echt leuk voor je. Geniet ervan.
Kudos van Oeff!
A-klasse?
Met mijn budget kan het er net uit om alle gloeilampjes van de voiture te vervangen voor ledlampjes. Dan ben ik ook groen bezig.
Deug ik nou ?
Auto groen schilderen en er een groenlinks stikker opplakken. Heb ik ook op mijn Saab 90. Dan zit je helemaal goed.
Het doel is dan ook om de gewone burger tot 2 maal modaal inkomen geen auto meer kan betalen zodat de elite de weg voor zichzelf heeft. Die gewone kutburger moet zich maar in het nu al overvolle OV proppen.
De verschillen moet weer groter worden.
Voor rond de 50 euro vlieg je heel Europa door. Treinkaartje voor mij naar Amsterhellhole is duurder dan even op en neer naar London, Krakow, Barcelona of Milaan.
Elektrisch rijden gaat heel gewoon worden maar het is maar de vraag of het stroomnet dat nu aankan, poltici doen maar wat ze hebben nergens verstand van, ze denken nergens over na, alles is er gewoon en ze mogen er mee spelen
Adolf “bloksnor” H. was de eerste Groene Profeet, liep ver voor op GroenLinks !
doorbraak.be/wie-zijn-de-groene-leide...
Geniet ervan !
Zolang we er niks tegen doen blijven ze doorgaan. Wij Nederlanders accepteren alles maar.
Nederlanders zijn verwend. Kennelijk kunnen we het allemaal nog makkelijk betalen, anders zouden we wel anders stemmen of de straat op gaan. Toch?
80% van het Nederlandje beleid komt al uit Brussel. Heppie zelf voor gestempt de afgelopen 30 jaar.. dusssss. Geniet ervan.
Even een paar observaties van iemand die ook nog *leuk* wil rijden
- Tesla rijdt enorm leuk
- overige elektrabakken rijden enorm stom
Daarom (toevallig) afgelopen weekend eens een beetje georiënteerd op een 2e-hands Tesla (live dangerous..): nicht zu behaben. 0 (!) te koop, behalve bij Tesla zelf voor prijzen noordelijk van 30K.
Conclusie: vooralsnog tuffen wij vrolijk door in onze XC90 (2000 kg, 1:9, maar al wel 260K km doorgaan, ook heel milieuvriendelijk) en een Z4 voor erbij.
Heb een jaar geleden mijn S60 D5 verkocht.
Had ik nooit moeten doen. Een dikke diesel rijdt toch wel lekker.
Hier vergelijkbare situatie, maar dan een V8 met 350.000 op de teller met een verbruik van 1:7 (een tankbeurt gaat tegenwoordig richting de 120 euro). Oh, en nog geen Z4 als boodschappenkarretje, maar wie weet. Zolang een beetje leuk elektrisch rijden nog niet mogelijk is onder de 40.000 euro, zul je mij ook niet zo'n ding zien kopen. Het is me verder een raadsel waarom hybride ineens niet meer mag meedoen van de overheid.
@HoerieHarry | 30-11-18 | 11:32
Diesel rijdt lekker door het enorme koppel dat deze motoren tegenwoordig hebben. Maar je wordt keihard genaaid met een diesel, helemaal als ie geen roetfilter heeft want vanaf januari mag je dan nog eens 15% extra gaan dokken voor de wegentax.
Crusher | 30-11-18 | 11:39
Ik had wel een roetfilter maar reed te weinig meer.
Ik vond de wegenbelasting te hoog.
Meer Volvorijders dus. Verstandige mensen, je koopt zo'n ding bijna voor het leven. Milieuvriendelijker kan bijna niet, al moet er natuyurlijk wel geconsdumeerd worden en moet er dus elke 5 jaar een nieuwe auto voor uw deur staan want die BPM-centjes willen wij niet missen in dit fijne landje.
Ik vind deze leuk, even kijken hoeveel ie gaat kosten: www.ad.nl/auto/schattigste-elektrisch...
@Kapoerewiet: ziet er designtechnisch inderdaad erg leuk uit maar ik zou er niet dood in gevonden willen worden. Vergelijk het met foto's van skylines by night van bijvoorbeeld Manhattan ( die iedereen en zijn moeder wel ergens in huis heeft hangen ); prachtig, rustgevend beeld maar je moet er niet aan denken om zelf in die gestapelde hel te moeten wonen.
Het trieste is dat de beleidsmakers rond 2030 geen ruimte zien voor autonoom vervoer, wat qua kosten en milieu de beste oplossing is.
Autonoom denken is rond 2030 ook allang afgeschaft. We zijn hard op weg.
Ik leef in Scotland,en lach hierom. We stoken kolen en hebben nog de gewone Edison gloeilampen. 40% rijd zoals ik in een Van (Hilux) dieselbak. Al het afval gaat in 1 container. Hier hebben we nauwelijks tax. Dat is het verschil. Nederland staat stijf van de subsidies die u moet sponsoren. En wil graag voor de bune in zijn eentje de Wereld redden. Stapel gek wie daar in trapt leeft in een cocon van leugens.
Hoe is het met het milieu daaro?
@Kuif:
Dat zit wel snor. 65 inwoners per vierkante kilometer t.o.v. bijna 412 per km2 in Nederland. Schitterende hooglanden, prachtige oude, culturele steden, ruimte te over, niks mis mee hoor.
In Schotland zitten waarschijnlijk geen schoolverlaters in het landsbestuur.
@Graaisnaaiert - ja, dunbevolking is nog altijd het beste voor het milieu. Geboortebeperking en het tegenhouden van ongebreidelde immigratie naar reeds overbevolkte gebieden. Helaas vloekt dat met dat andere utopische stokpaardje van links.
Ik ga mij daar een auto kopen die in een tent gemaakt is. Ik wacht wel op een japannertje met een enorme accu.
Een Chinees is ook een goed(koop) alternatief. Zodra die hun auto's gaan afzetten in Europa is het hek van de dam en kan de gewone consument ook comfortabel gaan rijden voor een schappelijke prijs.
In 2030 ben ik sterven na dood als het niet al eerder zal zijn, zonder achterlating van kinderen en kleinkinderen. Dus beste jonge mensen, veel plezier in de nieuwe dictatuur. Stem vooral GL, VVD, D66 zoals jullie dat ook nu al doen, als jullie stemmen en weet verzekerd dat over niet al te lange tijd er niemand meer zal zijn om op te stemmen omdat de democratie, laat staan Nederland dan niet meer bestaan. Op naar de "ever closing union" met aangestelden niet gekozen technocraten aan de macht in Brussel. (Die echt waar, het beste voor hebben met jullie)
Het resultaat van 3 tot 4 decennia indoctrinatie vooral in het onderwijs. Op een 'fatsoenlijke' partij stemmen. Vooral niet op mensen die bereid zijn hun leven voor hun idealen op het spel te zetten.
Dus we gaan de "gele platen" nog verder knijpen terwijl de wegen hier steeds voller lopen met "witte platen" die hier geen cent belasting betalen.
Dan toch liever een Porsche.
Kan dat van een uitkering?
U wilt er ook één?
@langshetrandje Nee, kan ik niet betalen joh, Ben maar een arme sloeber.
Ideetje?
www.livescience.com/62784-co2-suck-cl...
Het is opvallend hoe een bewezen technologie meteen wordt neergesabeld. De hele wereld rondvliegen en daar een paar boompjes voor laten planten wordt terstond als "klimaatneutraal" aangemerkt, en de handel in certificaten is ook één grote scam. Maar deze techniek wordt afgefakkeld, met als argument dat die nooit het héle klimaatprobleem op kan lossen. Nee, maar een deel, hoe klein ook, wordt circulair en dat is winst, pure winst.
www.nrc.nl/nieuws/2018/11/21/fluister...
Het gaat niet om de beste oplossing, maar om de beste lobby. Er is ook nauwelijks aandacht voor Thorium, terwijl dat letterlijk 90% van onze CO2-uitstoot kan terugdringen op een zeer veilige en milieuvriendelijke manier. Liever laten de boven ons gestelden zich een loer draaien door ons geld te investeren in oude, niet efficiënte techniek.
een tesla rijd 5km/kWh en met een uitstoot van 450g co2/kWh in Nederland vertaalt dat zich gewoon tot 90g co2/km, ongeveer gelijk aan benzineauto's.
deze groene auto onzin is denivellering.
Daarom moet de bevolking ook vooral dom gehouden worden want anders alleen in het land der blinden kan éénoog opklimmen naar de top.
Kon het niet geloven. Al uw parameters gecheckt en ik stel vast: u heeft helemaal gelijk. Waarvoor hulde!
Het idee is wel dat er straks minder CO2 gaat worden uitgestoten bij de opwekking van elektriciteit. Maar ben het verder met je eens: we worden genaaid.
Joris Beltsin | 30-11-18 | 11:43
Herstel eerder comment: de 450g CO2/kWh is inclusief de upstream: winning brandstoffen en transport hiervan naar energiecentrale. De 90g CO2 /km is - voor zover ik begrijp - alleen gemeten in uw auto, dus de omzetting naar mechanische energie, en zonder de ketenuitstoot te verdisconteren. Als we het upstreameffect weglaten dan is de opwekking van electrische energie in een centrale 360g CO2/kWh. Da's al één vijfde beter en dan mag je er verder gerust van uitgaan dat de ketenuitstoot voor benzine aan de pomp hoger is dan die kWh-en uit uw stopcontact.
De chemische industrie, de luchtvaart en de scheepvaart zijn veel vervuilender dan de auto, maar de automobilist moet maar weer worden aangepakt, ondertussen laten politici als Jesse Klaver zich de hele dag rondrijden in een benzineslurpende BMW met chauffeur.
Jaloers?
Alsof petroleum brandstoffen zo slecht zijn.
Het heeft ons wel deze geweldige welvaart gebracht.
Of vond je de middeleeuwen zo'n succes?
Kan de caravan achter de elektrowagen? Naar Spanje?
Gewoon het vliegtuig pakken, op kerosine zit geen accijns.
ligt aan de lengte van je verlengsnoer
Volgens een bepaalde Marokkaan is een 740iL het beste voor het miljeu. *Landcruiser V8 koopt*
Linkse idioten.
Waar komt die stroom vandaan voor al die EV's?
Juist, uit gas en kolen centrales
We gaan, als belastingbetaler uiteraard, dure "groene stroom" inkopen, ten koste van een ander. Op papier zijn we dan heel goed bezig.
Uit Franse kerncentrales.
Dus staatsteun(verboden?)aan Tesla?
Volgens mij zijn de duurzaamste auto's Mercedes w114/115 en de w123,Toyota hi-lux alle serie's en de Peugeot's 404,504 en 505.
Alle merken met dieselmotor.
Alleen al bij mij staan er 5 Teslas pal voor de deur. Blij dat ik mijn buurmannen heb kunnen helpen. Met hun huis van 1,2 miljoen, de stakkers.
Ik moet het dan toch even vragen. Uw huis is het enige krot tussen de 1,2 mln panden?
Als iedereen elektrisch moet rijden hoe zit het met het laden? Er is nu al vaak ruzie bij de laadpaal. En iedereen thuis een laadpaal op krachtstroom, zo'n 5-6 miljoen laadpalen, zie je dat al gebeuren? Er is totaal niet over nagedacht hoe dat laden van alle EV's moet gaan gebeuren...
Ik rij in een dieseltje van 5000 eurii en heb geen geld om een nieuwe EV van 30-40.000 te betalen. Zo zijn er nog honderdduizenden, hoe gaat dat allemaal opgelost worden.
Typisch weer linkse dromen die in de werkelijkheid totaal niet werken...
Het is leuk hoor als je een eigen oprit hebt.
Maar als je in een drukbevolkte stad woont gaat het nooit werken.
Hoeveel laadpunten moet je wel niet voor een flatgebouw maken?
En dan die laadpaalklevers.
Als het de overheid ernst zou zijn met het terugdringen van het autogebruik (maar dat is het niet, de auto is een melkkoe), als het de overheid ernst zou zijn met het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstof (maar dat is het niet, teveel afhankelijk van BTW en accijns), als het de overheid ernst zou zijn met het terugdringen van dat soort zaken, dan zou die overheid het stimuleren om elektrisch te fietsen. Dat doet de overheid niet. Er zijn andere belangen die spelen. De overheid maakt de bevolking moedwillig arm en afhankelijk.
Ik denk dat de meeste beleidsmakers/bestuurders c.q. 'schoolverlaters' het niet eens in de gaten hebben. Onbewustzijn dus.
Iemand die ik goed ken rijdt zo'n Tesla model X. Die is dus met alle subsidies goedkoper te rijden dan een phev outlander due hij eerst had. Toch een autootje van 130000 euries.
Blijft wel dat hij in een foeilelijk elektrisch hondenhok rijdt.
Ik heb een oranje hesje. Mag dat ook?
Zometeen nog maar eens verkwistend gas geven met mijn 18 jarige XM, die in de stad een gulle 1 op 5 haalt met zijn zescilinder 3 liter motor. Nu kan het nog.
Groen Links en D66 gaan heel Nederland door middel van het klimaatexcuus volledig uitkleden.
De warme deken en de nazaten die hier profijt van hebben en het overleven zijn inderdaad een geselecteerde groep.. in koor! 'we hebben een clubje opgericht voor mensen met heel veel gewicht , jij mag er niet bij, jij mag er niet bij'....
En om deze selectie groep te blijven dienen en te blijven zorgen dat de wereld om hen blijft draaien zijn veel heel veel domme laaggeschoolde en vooral eeuwig dankbare mensen nodig..
Tekent u even mee Marrakesch pact..
Wat een jaloezie ineens. Normaal is er hier veel sympathie voor ondernemers want hard werkend en motor van de economie. Hebben ze een keer een fiscaal meevallertje (terwijl het geld al met bakken richting de fiscus gaat), schreeuwt iedereen moord en brand. Het zal me jeuken, ik geniet van mijn Tesla. Kusjes!
Gaat mij om het misbruik van het (blijven) heffen van belasting. Heeft niets met liefde/haat te maken voor ondernemers. Geniet van je Tesla je hebt het verdiend. Ik word enkel wars van de stijgende financiële druk die door de overheid opgelegd wordt.
Gefeliciteerd, ook ik rij fluitend de benzinepompen voorbij.
De afgunst spat inderdaad uit de panelen, maar dat is wel vaker zo tegenwoordig.
Niks mis met een beetje handig gebruik maken van fiscale regelingen.
@Berbaar | 30-11-18 | 11:31 , leuk he, zo'n fietsenplan van je werkgever.
Dit soort beleidsmaatregelen verpakt in fabeltjes, luchtkastelen, homogeen gedrag en morele bangmakerij werken zo averechts op mij. Mijn volgende wagen wordt gewoon weer geïmporteerd uit Duitsland, is minimaal 7 jaar oud, rookt ‘s ochtends lekker bij het wegrijden en er ligt een motorblok met een inhoud van minimaal 3000cc in. Dag Jesse!
De klimaathysterie begint religieuze vormen aan te nemen. Lieve mensen koolstofdioxide is voedsel voor plantjes en er bevind zich zo weinig in onze atmosfeer dat de plantjes amper willen groeien. Wat wij nodig hebben is MEER van dit nuttige goedje in onze atmosfeer zodat de plantjes beter willen groeien.
toch maar koolzaad in de tuin verbouwen. Electrisch rijden is voor mij al zo besmet dat ik er nooit aan wil beginnen. Zal wel een bokkensprong worden en wachten tot de waterstof. Die is tegen die tijd waarschijnlijk alweer beter! En wat te denken van de koude kernauto? Ik zie het al helemaal zitten. Laat die ouderwetse progressieven maar lekker aanmodderen.
Koolzaad - in andere Europse landen doodnormaal- is in Nederland ook al niet wenselijk, want: 'ontbossing', enzo. Omdat er elders in de wereld soja-, olie palm - en suikerrietplantages de regenwouden zouden verdringen, (inmiddels aangetoond: kúl) moeten wij in Nederland natuurlijk niet op koolzaadolie willen rijden (in tegenstelling tot in de ons omringende landen) NL is niet alleen heiliger dan de paus, NL is ook nog eens een stúk dommer.
-
Ziehier een artikel in de Vandemeersche Beobachter, inmidels alweer tien jaar oud, dat deze krankjoreme, tot op de dag van vandaag in Nederland voortwoekerende denkkronkel redelijk beschrijft:
-
www.nrc.nl/nieuws/2008/01/15/biobrand...
En P.S.: als u ooit op eigen houtje koolzaadolie van uw eigen landje door een pers haalt en in uw tank gooit, dan komt u aan het Monopolie van de Staat. Wordt gezien als een economisch delict, een fiscaal delict en waarschijnlijk weten ze er na enig creatief denken ook nog wel een milieudelict van te bakken.
Zie hier waarom je als den donder moet beginnen met het keihard opvijzelen van de kwaliteit van onderwijs: wij zijn overgeleverd aan de totale dombo-lobbycratie, ten uitvoer gebracht door mensen die geen benul hebben van de meest elementaire vormen van natuurkunde, wiskunde, chemie of petrochemie. Luchtfietsers - (maar wel luchtfietsers met een accu, natuurlijk....)
Het onderwijs verbeteren heeft geen zin, de meeste mensen zijn simpelweg niet geïnteresseerd in kennis. Zij zien het nut er niet van in en andere mensen lossen de problemen toch wel op? Voor politici is het ook geen prioriteit, houdt ze dom en arm.
Als kind had ik verwacht dat fietsen zo vernuftig zouden worden dat we er mee op de snelweg konden rijden. Nog steeds helemaal niet zo'n gekke gedachte.
(Zoiets als dit: i.ytimg.com/vi/TOqIkJs_owU/maxresdefa... )
Helemaal prima, alleen jammer dat het wel niet zo zal zijn dat mensen die al elektrisch rijden eventjes die 6K kunnen claimen ;)
Mevrouw Berbaar wil graag een Model 3 maar ik vrees dat ze niet tot 2021 wil wachten ivm de 6K subsidie, helaas, helaas.
Ik rij zelf Hybride. 7% bijtelling. 425pk 680Nm. 1 op 8. 20km radius elektrisch.
Ik deug! LOL
Ik rij ook elektrisch. In z'n 1 zetten, sleutel omdraaien en op de startmotor rijden tot de accu leeg is
Kansloos idee. Elektrische auto's zijn nu al te duur. 6000 euro gaat daar niet bij helpen.
Waterstof is de brandstof van de toekomst.
Ik denk dat als ik migreer het Australië wordt. Daar begin ik een grote waterstof farm met zonnepanelen.
www.trouw.nl/groen/goedkoop-vulstatio...
Er is een reden dat waterstof zo hard gepushed wordt door de oliesector, en die reden is niet dat het goed voor het milieu of uw portemonnee is. Ze willen graag het bestaande systeem met pompstations in leven houden en de Shells vinden het wel fijn dat waterstof praktisch gezien alleen maar op grote schaal gewonnen kan worden uit fossiele brandstoffen (even theoretische toekomstige verbeteringen die misschien wel of misschien niet gedaan worden de komende decennia daargelaten). Er zitten natuurlijk voordelen aan waterstof (geen lokale uitstoot; geen zware accupack). Maar, je hebt straks de kans om met een batterijpack gewoon te kunnen rijden terwijl je alleen maar afhankelijk bent van een stroomvoorziening (en dat zou je desnoods nog met zonnepanelen kunnen doen). Dan heb je al die tussenpartijen niet nodig en kan de overheid er lastig meer tussen komen.
www.deingenieur.nl/artikel/waterstofa...
Alle waterstof die je tegenwoordig kan kopen is gemaakt uit fossiele brandstoffen.
@azijno: www.delta.tudelft.nl/article/battery-...
@Solar 'Alle waterstof die je tegenwoordig kan kopen is gemaakt uit fossiele brandstoffen.'
Wie waterstof maakt dmv andere brandstoffen snapt het concept groen niet!
Precies daarom zou ik uit idealisme alleen al (en niet zozeer winstbejag) op grote schaal waterstof willen opwekken met zonne-energie. Een extra uitdaging zou zijn om dit helemaal zonder subsidie te doen omdat dit echt groene project geen enkel links luchtje mag hebben.
@keestelpro, technisch kan het wel maar economisch is het niet rendabel door zoiets te doen d.m.v. wind en zon. De enige duurzame methode die ik een kans van slagen geeft is nucleair, zowel fusie als splitsing.
Hoorde ook dat het kabinet een hoop geld opzij heeft gelegd voor milieuplannen die er nog niet zijn.
Kortom, men heeft geen idee hoe die klimaatdoelstellingen gehaald moeten worden.
"U moet van het gas af. Hoe, dat weten we niet, of het haalbaar is weten we niet, maar u moet van het gas af."
"U moet elektrisch gaan rijden. Ho, dat weten we niet, of het haalbaar is weten we niet, maar u moet elektrisch gaan rijden."
"En ja, of we de klimaatdoelstellingen gaan halen als u van het gas af bent en elektrisch rijdt? Wie zal het zeggen, wij weten het in elk geval niet."
Paniek in Den Haag.
En de lobbyisten, die ruiken geld en macht.
De middenklasse moet kapot. Slechter onderwijs. Huisvesting bijna onmogelijk. Sowieso wordt je vanuit de middenklasse bijna naar de onderklasse belast. En het nieuwste speeltje zijn de "klimaatdoelen"
Bij wie komt een warmtepomp a 30k het hardste an denkt u: Het anderhalf modaal gezin, of 200k+ binneharkende "bestuurder"
Bij wie komt vliegtaks er het hardste in denkt u: Het 2 keer modaal gezin dat 1 keer per jaar naar Spanje kan vliegen, of bij de GL yup met 2x modaal voor iedere partner en geen kinderen.
Bij wie is de elektrische auto en benzine accijns de grootste aanslag op het budget denkt u: bij modaal die 's ochtends in de file staat om bij zijn werk te komen, of de GL consultant die zich kan permitteren om in de binnenstad te wonen.
Maar als je echt geen geld meer hebt, mag je eerst de grond onder je woning verkopen. Straks ongetwijfeld de woning zelf als onderpand geven voor een lening van de staat, en uiteindelijk gewoon fijn aanschuiven bij de loketten waar pauper-Nederland al zijn hand staat op te houden. Je bent in NL of bovenklasse, of je bent afhankelijk van de fooien die de overheid aan je uitdeelt, want jouw salaris, dat wordt op alle mogelijke manieren weggesluisd.
*pauper-Nederland*
Dus iedereen die een uitkering heeft is een pauper?
Klaplopers heb ik ook een bloedhekel aan, maar toch, om iedereen over één kam te scheren gaat mij te ver
Nou, het is te hopen dat uw gezondheid, u niet in de steek laat, of andere onvoorziene gebeurtenis!
Net zo dat vroeger het plebs moest betalen voor de gewatteerde koetsen van de doorluchtigen en hoogwelgeborenen, moet het plebs nu wederom betalen. Terecht, want waarom dacht het plebs dezelfde rechten te hebben? Het plebs mag zich vergapen aan het koetswerk van anderen. Daarom is het niet zo gek dat het plebs daar ook voor betaalt.
Mijn auto start electrisch, heeft electrisch licht en electrische ramen. Alleen het motortje loopt nog op diezel en meer gaat het voorlopig niet worden...
Diesel blijft nog heel lang een verstandige brandstof, het gaat niet lang meer duren voordat de elektrische zeepbel klapt. De beleidsmakers zijn idioten die zich laten leiden door handige lobbyisten die veel taxpoet hun kant op weten te lullen.
Diesel (petroleum) is een heel schone brandstof. Mijn geliefde kacheltje in de studio loopt er al 20 jaar op.
Ik begrijp dat volgens Van Rossem Tesla de enige fabrikant van electrische auto's is? Ik zie toch aardig wat boodschappenwagetjes in het lijstje van de ANWB staan. www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-ri....
Maar goed. Ik sta ook niet te juichen om dit soort maatregelen. Vooral omdat wij als klein land met marginale invloed op het mondiale milieu weer eens het beste jongetje van de klas moeten zijn en de - werkende - burgers geld moeten ophoesten voor deze maatregelen. Terwijl de rest van de wereld (bij wijze van spreken) gewoon doorstookt op kolen, diesel en weet ik veel wat. Zolang grote landen deze maatregelen niet ook nemen, is het zinloos de burger van een klein land als Nederland ermee te belasten. En een voorbeeldfunctie hebben we echt niet. Amerika zal ons echt niet volgen. India en China ook niet en iets zegt me dat Rusland ook niet die kant op gaat in de nabije toekomst.
En dat terwijl er werkelijk niets aan de hand is met het klimaat.
Cynisch much? Of meent u het? Ik zal u vertellen dat het tegengaan van milieuvervuiling altijd hoge prioriteit moet hebben.
Echter 'het klimaat' is iets wat wij als mens niet moeten willen beïnvloeden. Zeker niet als we daar ons complete welzijn voor op het spel zetten.
Dat is complete waanzin!
Waar blijven die auto's op waterstof? Dat is tenminste echt milieuvriendelijk met als enige uitstoot waterdamp (2H2 + O2 = H2O). Ik stel me voor dat je zelfs je eigen waterstof zou kunnen opwekken als je zonnepanelen op je dak of terrein hebt.
nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto
Snap ik ook niets van. In 1996 reden er al BMW's op waterstof.
Wat is er in die 22 jaar gebeurd?
Wat ik wel weet is dat er in Californie genoeg rondrijden.
Bijna elk Japans merk levert daar een model op waterstof.
iemand verdient daar hier geen geld aan, dat is het probleem.
Er rijden in Nederland maar 31 auto's op waterstof. Simpelweg omdat waterstof amper leverbaar is. Maar we hebben toch een economie gebaseerd op vraag en aanbod? Zit hier een anti-lobby achter?
keestelpro | 30-11-18 | 11:03 Lt-Kol Kilgore | 30-11-18 | 11:02 |
Dit stinkt aan alle kanten.
Waterstof wordt het niet. Je maakt het van aardgas, maar dan verlies je energie dus kan je beter op dat gas rijden. Of je splitst water d.m.v. elektrolyse, waarvoor platina nodig is. Dat is reteduur (niet economisch dus). Bijkomend nadeel: 90% van de wereldplatina voorraad bevindt zich in het niet al te stabiele Zuid-Afrika.
En er is inderdaad geen infrastructuur (of zelfs maar een beginnetje) voor waterstof, laat staan de zogenaamde waterstofeconomie
Ik heb nog behoorlijke scepsis jegens de milieuwinst van electrisch rijden. Is zo'n auto eenmaal electrisch op weg DAN rijd je schoner. Maar voordat het zover is zijn kilo's lithium gebruikt, vele kilo's co2 de lucht in gegaan bij de productie en is de electra opgewekt met bruinkool uit het oh zo milieuvriendelijke Duitsland dat in al haar wijsheid de schone kerncentrales heeft opgedoekt wegens die ene stralings-dode van Fukushima.
Bovendien, de burger moet ook van het gas af terwijl het verbruik 10% is tegen 90% voor de industrie die wel daarmee door mag gaan en daar substantieel minder voor belast wordt. Het hele groene beleid is paniekvoetbal, amateurisme en voor de rest slim lobbywerk van belangengroepen. Zonde, want er is wel degelijk te besparen op verbruik.
Deflatiemonster | 30-11-18 | 11:11
Ben dat in grote lijnen met je eens. Er wordt niet echt werk gemaakt van milieumaatregelen. Daar waar de meeste milieuwinst te halen valt, gebeurt weinig tot niks, daar waar gemakkelijk politiek gescoord kan worden met fraai klinkend beleid, helaas wel. In de praktijk gebeurt er niks en dat terwijl de klimaatmodellen laten zien dat er tamelijk snel een punt wordt berelkt waarop maatregelen niet meer helpen.
Stinkend rijke mensen krijgen gratis peperdure auto’s waar zie gratis in mogen rijden, multinationals met 14 miljard winst betalen daarover 0 euro belasting.
De hardwerkende burger betaald alles toch wel braaf voor de nieuwe elite.
Waarom treed je dan ook niet gewoon toe tot die elite?
Rutte moet Merkel Duitsland tevreden houden.
Heb al een electrische mixer, een electrisch broodmes en een electrische tandenborstel. En mijn vrouw heeft een elctrische Tarzan. We zijn al lekker groen hierrr.
Nu nog een elektrische stoel.
Hahaha goeie illustratie hoe hypocriet de term groen is!
Als er iets NIET groen is dan is het wel elektriciteit.
yeah dit creert weer extra werkgelegenheid voor de arme kindertjes in afrika's Cobalt mijnen... dan hoeven ze hier ook niet heen te komen om werk te zoeken.....
Cobalt is een gevaarlijk metaal want het kan giftige stoffen opwekken.
Laten we vogelkooitjes en kanarie's sturen om hen te steunen.
Auto's zijn belastingfuiken. Vandaar dat veel mensen een oud corsatje kopen en hun eigen nummerplaat printen,
Vergeet ook niet dat een overheid slecht is in geld uitgeven (ook noodzakelijke controlekosten), dus voor de 160k moet minstens 320k opgehaald worden.
U snijdt daar een heel heikel punt aan qua de laadpalen @Van Rossem. Als iedereen binnen afzienbare tijd elektriek zou gaan rijden, dan klapt het hele stroomnet vandaag nog in elkaar. Want dat is totáál niet berekend op zoveel afname, vooral 's nachts, omdat iedereen dat ding dan aan de oplader hangt. Ook zijn deze wagens niet zo milieuvriendelijk als ons verteld wordt. Zeker tijdens de productie zijn ze minimaal net zo vervuilend, zo niet erger dan de gewone auto's. Om over de accu's nog maar te zwijgen. En de mensen kunnen de borst nat maken want het kabinet wil al vanaf 2020 benzine-/ dieselautobezitters zwaar gaan straffen door middel van extra verhoogde Wegenbelasting, BPM bij aanschaf en andere maatregelen om mensen te dwingen. Niemand van de lampjes daar die er even stil bij staat of Tante Truus met haar Fiatje Panda zo'n Tesla überhaupt wel kan bekostigen.
Lees het rapport prius VS hummer en concludeer dat je, om dezelfde schade aan het milieu te verkrijgen, drie priussen op moet rijden tegen 1 hummer...
www.technischweekblad.nl/nieuws/accu-...
Als je het alluhoedje afdoet zijn er best hele leuke uitdagingen om er voor te zorgen dat het wel mogelijk gaat worden. De uitdaging ligt hem in het beheren van de stroomafname. Laatst een artikel gelezen over de parkeergarage van de Arena. Of het en lulverhaal is weet ik niet maar het was een mooi staaltje 'out of the box' denken. De elektrische auto's die daar parkeren worden aangesloten op het netwerk van de Arena en de stroom uit de accu's van de auto's zal worden gebruikt om het stroombeheer van de Arena te beheren. de automobilist krijgt per KWh een vergoeding. Piekbelasting kan er mee worden opgevangen. Uiteraard blijft er genoeg stroom in de accu's voor de terugreis.
Natuurlijk zitten er nog genoeg haken en ogen aan maar denk ook eens aan slimme huishoudelijke apparaten. Een wasmachine die pas gat draaien als de netbeheerder daar toestemming voor geeft. Slimme verwarmingboilers die opwarmen tijdens de nacht en de warmte pas afgeven in de ochtend.
Een andere veel logischer uitdaging zou volgens mij ook kunnen zijn om wegen/straten logischer aan te leggen. Vroeger reed ik bijvoorbeeld van het ene dorp naar het andere over 1 rechte weg van 4 kilometer. Nu moet ik minstens 7 kilometer rijden om op het zelfde punt te belanden en ik kruis de oude weg 4 keer.
Op de N59 zit ergens een knik waar je 2 kilometer moet omrijden omdat er 300 meter doorgaande weg ontbreekt.
Allemaal verloren kilometers.
Mooie uitdagingen toch voor de huidige generaties techneuten?
@Promedio
Dat heeft al een naam: "SmartGrid".
@Bill le Koek | 30-11-18 | 11:02 |
Ja, want de Hummer is hier in dit land ook echt een gangbare auto niet? Denk toch eens na.
@Ce ca! | 30-11-18 | 11:11 |
Ben ik mee bekend. Sterker nog, ik heb ooit voor BMW de hoogwaardige LWS gelast die iets vergelijkbaars deed, maar dan met warmte. De accu packs die je nodig hebt om een Tesla te laten rijden zijn wel even van een andere orde dan de accu waarmee je je wagen start. Daar is de techniek gewoon nog niet zo ver mee, dus zitten we nog een heel poos vast aan de zwaar vervuilende Li-Ion packs.
@Promedio | 30-11-18 | 11:13 |
Welk aluhoedje? Want die straffende maatregelen werden gisteren gewoon op het radionieuws genoemd. Weinig aluhoedje aan. Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik zeg dat het, zoals de dingen er nu bij liggen niet gaat. Om meerdere redenen. En ook die "slimme" verwarmingsboilers gebruiken stroom, en niet te zuinig ook. Ikzelf heb zo'n warm-water puist van 120 liter in de gangkast hangen en u wilt niet weten wat dat ding op jaarbasis aan stroom wegdraait. En ja, ik zit dan al op daltarief want ik heb een dubbelmeter met piek/ dal.
Het kabinet loopt, net als bij het iedereen van het gas willen hebben, weer eens mijlen voor de muziek uit met de dienovereenkomstige buitensporige kosten voor de gewone burger als gevolg.
@ Sjefke7807 | 30-11-18 | 11:21
*zwaait naar mede technicus*
Daar heeft u een punt,maar de ontwikkelingen staan niet stil. Japan is stevig aan de weg aan het timmeren qua accutechnieken.
Zie:
www.nature.com/naturejobs/science/art...
#FederationNow, weg met dit soort fantasten.
Sta je lang in de file ergens zijn je accu's leeg. En dan?
Je kunt niet even naar een tankstation lopen met je jerrycan.
Moet je een heeeele grote powerbank kopen :)
Een lang verlengsnoer?
Ze zouden auto's gewoon met vervangbare accu's moeten maken.
Maar beter is de waterstofauto.
www.dumpert.nl/mediabase/7562493/5417...
Gewoon thuiswerken meer bevorderen en sancties opleggen aan bedrijven die uit alle uithoeken van het land verhuizen om in de toch al overbevolkte steden zoals 010, 020, 030 en 070 te gaan zitten.
Wij van de tuf-tuf club aanbidders van de zuivers snelheid en liefhebbers van de geur van vers verbrande napalm/benzine/diesel vragen ons af of deze Tesla en andere electriciteitsversliners dan ook gaan bijdragen in de stijgende electriciteitsprijs ?
Nee tuurlijk niet!
Wat denk je wel niet het VVD volk hoeft niet te betalen voor dat soort dingen, die kosten worden bij het plebs neergelegd!
Is het niet goedkoper om gewoon het openbaar vervoer gratis te maken?
Op zich wel. Maar als slechts 10% van de filerijders gaan treinen, dan loopt het OV in de spits volledig vol. Zoals in India op het dak gaan zitten is een optie, maar met deze kou (en bovenleidingen) minder aangenaam.
Het OV is geen alternatief, sterker nog de afgelopen jaren is het OV in de provincie alleen maar slechter gaan functioneren door vergaande bezuinigen op het dienstrooster.
Wat we aan CO2 reduceren de komende decennia wordt door de oceanen in dezelfde hoeveelheid weer losgelaten. We kunnen de opwarming van de aarde niet beïnvloeden. Schonere lucht in de grote steden prima maar de linkse lobby slaat helemaal door en per saldo is elektrisch rijden nog veel slechter voor het milieu.
Ik denk dat tesla bestuurders binnen kort de ramen volgeplakt krijgen met gele hesjes.
onafhankelijk onderzoek dat aantoont dat de elektrische auto overall schoner is (dus incl. winning grondstoffen, productie, recycling etc.) schoner is dan de huidige auto's op fossiele brandstof.
Nog nooit zo'n onderzoek gezien en toename vraag na elektriciteit moet worden opgevangen daar kolencentrales, lekker schoon
Er was toevallig deze week een item op Deutsche Welle over dit vraagstuk: zeldzame metalen nodig voor de produktie van al die batterijen, afkomstig uit de Atacama woestijn in Chili die helemaal omgeploegd wordt door het opzuigen en filteren van grondwater. Verontreinigende produktieprocessen in China en verwerking van restmaterialen na einde levensduur in een keur aan derde wereld landen waarvandaan vervolgens een oneindige stroom klimaatvluchtelingen volgt terwijl de achterblijvers omkomen in de chemische bende, in één woord: verschrikkelijk. We worden voor de gek gehouden op een zodanige schaal van groteskheid dat niemand het meer gelooft.
Een hoop blabla, om het samen te vatten; "U betaald nog niet genoeg belasting. Ophoesten die centen."
Benzineprijs bestaat al voor meer dan 50% uit belasting. Dat betaald u van het inkomen waar u al zon 30% van heeft afgedragen. Feitelijk blijft er van die 1 euro, maar 30 cent over die naar Shell gaat. Die ander 70 cent gaat naar Rutte zijn broekzak. Hoeveel diefstal tolereert u nog?
voor bijna 2/3 uit belastingen
Meh. Als ze die subsidies beperken tot modellen met een nieuwwaarde onder de €40k, en dus idd niet de Tesla's van een ton, kan ik het alleen maar toejuichen.
En die kant gaat het dus al op.
De onderkant van de maatschappij in huurflatjes laten de laadpaal waar? Als ze al een betaalbare elektrische kunnen betalen.
@Upbeat
De auto niet meer voor de deur maar op parkeerterreinen of in silo's met voor elke plek een laadpaal. Kunnen de straten ook weer gebruikt worden voor waarvoor ze bedoeld waren: om te rijden. Op zijn Japans.
Het grootste punt is dat je zo'n Tesla op dit moment niet eens zelf kan repareren. Nou hebben we het over krachtstroom enz. Maar dat is mijn punt niet.. Jij en je vriendelijke garagist op de hoek kan niet aan onderdelen komen. Meer auto fabrikanten gaan uit die hoek komen. Check Rich rebuilds. Daarintegen zijn ik en mijn vrienden handig genoeg om zelf wat te om te bouwen. Krijgen wij dan ook soepsidie?lol
Ik ga alleen voor waterstof als opvolging van mijn diesel. Electrisch is alleen met subsidies rendabel, dus niet, en zorgt voor een belachelijke milieulast. Alleen niet op de plek waar je rijdt.
Volgend model van Tessa heet dan ook NIMBY.
Doet altijd erg goed.
inderdaad wat tesla en consoorten aan lobbywerk doen moet enorm zijn. Er blijkt niemand rond te lopen met enige vorm van gezond verstand in zijn kop. De slimmerikken hebben al lang door dat ze enkel met waterstof het autonomie en recharge probleem kunnen oplossen. En die waterstof maak je met overproductie van wind en zonne energie eventueel aangevuld met nucleaire power.
Volgens mij kan het kabinet dit wel bekostigen uit de huidige wegenbelasting en accijnzen oo brandstof. Die wordt momenteel niet geheel aan wegen besteedt. Of verlaag de bpm bijvoorbeeld.
Laat ze die stekkerdozen op wielen eerst maar is MRB betalen.
Maar het subsidieren van elektrisch was toch de afgelopen periode al een daverend succes?
Linkser dan dit krijgen we pas bij Rutte 4. Stem vvd en je krijgt groenlinkswaanzin door de strot gedouwd.
Toch lukt het de VVD iedere keer weer om narcisten die menen dat zij ook tot de elite behoren op zich te laten stemmen. De meeste VVD stemmers zijn makkelijk te paaien en laten zich graag in elke spelonk nemen door Rutte et al.
Voordeel als iedereen electrisch rijdt: meer wegenaanleg mogelijk zonder natura 2000-beperking, binnensteden weer open voor autoverkeer, minder fijnstof, minder geluidshinder, meer wonen langs snelwegen. Oftwel: efficiënter grondgebruik in Nederland met meer mobiliteit en meer mogelijkheden tot woningbouw.
Die subsidie voor electrische auto's is dus een investering in volksgezondheid en toekomstig beter grondgebruik/grondopbrengsten. Dat gaat dus gewoon een aantal maal terugverdiend worden.
Moeten er wel een aantal thoriumcentrales bijkomen, anders betalen we ons blauw aan Franse kernenergie in 2030.
Ik heb het idee dat die hele milieu lobby bestaat uit lui die de hele dag knetter stoned zijn. Ze roepen allemaal hele vet gave leuke dingen die gewoon compleet onrealistisch of onhaalbaar zijn.
Focus je op betaalbare manieren voor het duurzamer maken van bestaande en oudere woningen en op betere manieren van energie opwekken.
Vraagje. Alles iedereen binnen een paar jaar electrisch rijdt. Waar komt dan de electriciteit vandaan?
Niet zo cynisch. Koop gewoon een Tesla en profiteer mee van de subsidie.
Dat vraag ik me dus ook af.
Hoeveel oplaadpunten moeten er dan wel niet bij komen?
Franse kerncentrales, als Nederland zelf geen thoriumcentrales bouwt.
Van die enorm milieuschadelijke fijnstof uitstotende kolencentrales en anders met enorme windmolen parken waarvan het maken weer gepaard gaat met milieuschade.
Uit energiecentrales die een stuk efficienter met brandstof omgaan en beter gereguleerd en onderhouden worden dan die pruttelwagen van de gemiddelde automobilist.
Welke zijn dat dan Joris?
Langshetrandje: Tesla Model 3 (zodra ie geleverd wordt) en Renault Zoe gaan allebei voor onder de €35k, andere aanbieders zullen vergelijkbare wagens hebben.
edit: bleh, verkeerde reactie.
Ik zou zeggen: Verbrandingscentrales hebben een efficientie van 30-40%. Auto's hebben een PIEKefficientie van 30% (als ze nieuw zijn). Als je dan bedenkt dat het een stuk makkelijker is om energie te transporteren dan brandstof, kom je al heel gauw in de plus, om nog maar te zwijgen over kernenergie.
Heb zelf al jaren een ZOE. Geweldig autootje voor erbij. Echt een plezier om mee te rijden. Vooral het spelletje om door de stad te rijden zonder het rempedaal in te duwen is erg amusant. Maar, waar komt de electriciteit vandaan? Hier bij mij thuis weet ik het. Gewoon voor 90 procent kernenergie. Maar in Nederland?
Joris, daarom kan ik het 'objectif' van Macron om centrales te sluiten dan ook helemaal niet serieus nemen. Hij zegt er niet bij dat er ook weer nieuwe (en grotere) opengaan. EDF bouwt in India momenteel eentje met 1 GW capaciteit. Kortom: een keer of zes zeven zo veel capaciteit als een ouwe. Het gros van de bakken in Frankrijk is afgeschreven. Die mogen inderdaad op termijn wel dicht...
geen angst. Het tekort aan Kobalt gaat er voor zorgen dat deze hele hype overwaait op den duur. Wellicht zijn de kindslaven eerder op dan het Kobalt.
Er wordt hard gewerkt om het gehalte kobalt te verlagen of zelfs in zijn geheel te elimineren. Echter blijven batterijen geplaagd door een lage energiedichtheid.
Vooral in de winter.
Al die walgelijk Tesla reclame op de radio mogen horen? Op het wijsje van sinterklaasliedjes hoor je kinderen zingen " dag vieze diesel" etc.
Het feit dat we nu een vieze diesel of scooter ruiken komt doordat de lucht al heel veel schoner is (iig in 020) voorheen viel het niet op omdat er sowieso een walm over de stad hong!
Gele hesjes opstand is gedateerd. Benzine en dieselprijzen dalen als een gek hier in Frankrijk.
Ach ja, doe allemaal maar weer. Maar wederom nog geen voetnoot over:
- Vuile opwekking van electriciteit
- Grondstoffendelving tbv die accupacks
- Lifecycle van zo'n accupack en de afvalverwerking ervan…
Hoe kan dit toch?
Per saldo is zo'n elektrische auto veel milieu onvriendelijker dus.
Mooi, terug jullie naar het Onrendabelen Vervoer. Kan mijn Tesla lekker doorrijden.
Teslarijders staan ook in de file? Jeetje nooit geweten.
Bij een introductie van een nieuwe technolie probeert de oude technolie zolang mogelijk de vooruitgan tegen te houden (sjoemeldiesels, 1000EU brandstof kado bij aankoop, GM subsidie voor electro weggefeest) daarnaast moet in een klein land als Nederland iedereen nog zien dat de buurman er een heeft 'anders voelen we ons onzeker'. Dat kost wat, maar dan heb je ook wat. Over 5 jaar kan tante uitkering hem voor een paar grijpstuivers uit marktplaats halen.
@Einde van de Domheid | 30-11-18 | 10:39 |
Ik denk dat u uw nick nog maar eens moet herzien. Want u praat daar een enorme hoop pe0p. Ook over 5 jaar kan iemand met een kleine beurs (en dat zijn echt niet allemaal uitkeringstrekkers zoals uw sneer daar zegt!) zich de prijs van een Tesla niet veroorloven. En er is nog een hele hoop meer dat dit soort luchtfietserij tegenhoudt *kuch* capaciteit stroomnet *kuch*
Laat me dat herfraseren, iedereen kan in een Volvo station rijden, die zijn vanaf 500EU op de markt. Ooit kosten die FL 80.000,- Verder geen sneer naar minima en natuurlijk, er zijn ook veel werkende armen.
Vaffanculo. Sponsoring van private bedrijven en het opjagen van de consumptie. Resultaat? Meer blik. Domme actie.
REAGEER OOK