Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. Eierboer blijkt ordinaire kippenfolteraar

HORROR KIPPENSCHUUR VIDEO GORE GALORE!

De animal crackers van Animal Rights hebben maar weer eens een ranzige video gedropt. Dit keer geen Belgo-varkens die levend in een bad kokend water gesmeten worden, maar oer-Hollandse kippen die er door de ellendige leefomstandigheden spontaan dood bij neer vallen. Zo'n 'eet geen ei'-promocampagne is natuurlijk onzin, een ei een ei een eitje hoort erbij, maar hoe moeilijk is het nou om die beestjes een beetje fatsoenlijk te behandelen? Om er gewoon voor te zorgen dat ze een normaal leventje hebben in plaats van dat ze kaalgevreten, zwerend en ontstekend in de vogelschijt van hun bovenliggers staan te tokken. Dat zwaargewonde kippies niet door hun matties in het bodemgaas getrapt worden. Dat stervende diertjes worden afgevoerd en afgemaakt in plaats van dat ze nog tijden van narigheid liggen te verrotten en te ontbinden tussen de survivors. En die afgrijselijke, ranzige, bedompte, vieze gore stoffige teringzooi die het daar is. Het lijkt wel de studentenkamer van een vrijgezelle Vindicater. Deze kippenfolteraar in Tollebeek mag alvast zijn licentie inleveren en heel gauw ongezien de vogelgriep krijgen. En doe eens gek, koop eens een biologisch eitje. Pro kip tip: stempelcode moet met 0 (nul) beginnen, dan is een ei écht van een vrije & blije kip.

Reaguursels

Inloggen

NVWA is al langs geweest en er is niets aan de hand. Beelden zijn niet in die stal gemaakt. Maar goed Animal Rights heeft weer haar zin, het framen van (kippenboeren) als dierenbeulen. Wanneer zien we de rectificatie ?

hereboer | 15-11-18 | 13:12

Is dit een norm of een afwijking die als norm wordt gepropageerd?

Dat zullen we helaas nooit te weten komen...

killRoy1982 | 14-11-18 | 22:07

Wanneer je deze totale ranzige dieptrieste gore bende toch ziet dan zou je het liefst die eigenaar er in leggen totdat ie zelf halfdood door die bodem van het gaas zakt? Bah, bah en nog eens bah! Hoe afgrijselijk!

Jan, Leiden | 14-11-18 | 20:52

Echt heel zielig voor die kippies.... dat we nog steeds geen vlees kweken is mij een raadsel. Zouden we toch allang moeten kunnen zou je denken? Of nepvlees wat gewoon net zo smaskt en eruit ziet als echt vlees, niet zoals die vega troep. Ik waardeer een goed stukje vlees, maar als ik zelf mijn vlees zou moeten slachten, werd ik vegetarier.... hypocriet? Zeker! Maar als compensatie eet ik enkel bio vlees. Das dan mijn manier zeg maar...

TonyMontana010 | 14-11-18 | 20:39

Aaaaierbal anyone?

Supporter | 14-11-18 | 20:28

Als ik een zwrate kip was, nou dan wist ik het wel.
Ik zou schreeuwen over slavernij en zo.
Maar ja, dit zijn blanke kippen

McMarx | 14-11-18 | 19:17

Geen stijl trapt er weer met beide poten in. Als je op 10.000-en dieren maar lang genoeg filmt, krijg je genoeg dode en gewonde dieren voor je lens. Film je bij biologische kippen of varkens, dan heb je 2 keer zoveel sterfte. En als je salmonella of dioxine zou proeven, dan hebben biologische eieren ook meer smaak.

varkensboer | 14-11-18 | 17:12 | 3

Ik vind dat niet normaal. doei!

Badr Haary | 14-11-18 | 17:34

Wat hadden we anders kunnen verwachten van een varkensboer? Het is geld waar het om draait, alleen vergeten de meesten dat ze te maken hebben met levende wezens die emoties hebben! En natuurlijk weer afgeven op biologische boeren die (meer) respect hebben voor hun veestapel. Als het allemaal koek en ei was dan waren er geen organisaties zoals varkens in nood!

JI-HAAT | 14-11-18 | 19:06

mwa kijk .. ff het volgende.1. volgens mij is dit een stal met verrijkte kooi ,dat mag nog gewoon maarrrr komt je nauwelijks meer tegen .2 dat het stoffig is dat zie je in alle stallen ,maar dat zijn deze pipos uiteraard niet gewend .3.het feit dat er zo dikke laag ligt duidt erop dat stal tussen rondes door NIET met water word schoongemaakt,en zodoende de bende groter is .4.er zijn inderdaad wel eens boeren bij waar het een teringbende is waarbij jeje afvraagt hoelang het nog duurt voor de prut in elkaar donderd ,ja die zijn er zoals je in elke bedrijfstak dit tegen komt .en daar mag best wat aangedaan worden .echter dierenactivisten laten maar al te graag de zogenaamde ergste beelden zien en doen voor of het overal zo is .enne voor degen die denkt dat bio boeren zogenaamd meer respect hebben voor de veestapel... verrassing ook dat heeft met geld te maken niet meer of minder .er zijn er genoeg die overstappen op "biologisch "omdat het nu eenmaal lekker bekt en meer verdiend .. hopen ze. tot slot zou ik zeggen laat u niet misleiden door teksten in reklame met "vers voor u geraapt"(hoezo? wie raapt wat er vers de boer raapt niks. loze kreten dus ) haal uw ei gewoon bij de boer i.p.v de supermarkt .het is echt verser(niet een of twee week oud) en de prijs is niet 3 keer over de kop gegaan .en nee ik ben geen kippenboer

bowlfabriek | 14-11-18 | 22:34

Mensen die geld verdienen met dierenmishandeling moeten strafrechtelijk vervolgd worden, of het nu om kippen, varkens of andere dieren gaat. We zijn nu eenmaal omnifaag (we eten van alles) - dat moet wel inhouden dat dieren op een correcte (let wel: ik gebruik het woordje "humaan" per se niet) manier hun leven kunnen beginnen, leven en beeindigen.

viejohuevon | 14-11-18 | 16:57 | 5

Je bedoelt waarschijnlijk omnivoor. Een omnifaag is een diersoort die zich specifiek voedt met slechts enkele nauw verwante voedselbronnen.

knutsel_ | 14-11-18 | 17:38

Waar staat dat dit in Nederland gefilmd is.

prutsclown | 14-11-18 | 17:48

prutsclown | 14-11-18 | 17:48
Op de site waar naar gelinkt wordt staat toch gewoon te lezen dat het over een kippenschuur in het Noordoostpolder dorp Tollebeek gaat!

JI-HAAT | 14-11-18 | 19:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Gevonden:

Pluimveestal Han Stijkelweg Tollebeek rond

• Woensdag 30 augustus 2006 | 0:00
Er mag een legkippenloods komen aan de Han Stijkelweg in Tollebeek. Dat heeft de Raad van State dinsdag beslist.

Het rechtscollege verwierp het bezwaar van een overbuurman met een akkerbouwbedrijf die bang was dat de elf meter hoge loods voor veel overlast zou gaan zorgen.

De Raad van State was het daar niet mee eens en is van mening dat de verleende vergunning goed is. In de stal komen 43.000 kippen.

Badr Haary | 14-11-18 | 16:03

In Tollebeek, waar de horrorschuur staat houden ze wel van een eitje smashen. Leuk, heb je als kip in een horrorleven en slaan ze je eieren ook om niks kapot.

"Op Hemelvaartsdag wordt ieder jaar weer met eieren door de lucht gegooid. Het doel? Zo ver mogelijk een ei gooien en je teamgenoot hem laten vangen. Ieder opgegeven tweetal krijgt drie pogingen. Dit evenement wordt georganiseerd door de N.E.T. (Nagele, Espel en Tollebeek), onderdeel van de jongerenvereniging J19Nu."

Badr Haary | 14-11-18 | 15:58 | 1

Ok. Dan kunnen we nu weer verder met leven.

prutsclown | 14-11-18 | 17:48

Alle eieren zijn biologisch.

mark1487 | 14-11-18 | 15:15 | 1

Wat wil je nu? Een sticker?

Badr Haary | 14-11-18 | 17:35

ik ben geen voorstander van massa industrie met dieren!
Maar zoals iedere Nederlander maak ik mijn keuze vaak met de portemonnee
dus haal wel bio eieren maar kijk bij de rest niet welke eieren gebruikt zijn
in producten als koekjes mayonaise (omdat bio producten vaak idioot duur zijn)

nachtbrakers | 14-11-18 | 15:02 | 4

Het is inderdaad duurder, maar als ik daarmee zulke taferelen als in dit filmpje mee kan helpen voorkomen, dan heb ik er dat wel voor over... Dan heeft zo'n eitje, of wat voor dierlijk product dan ook toch minder bijsmaak zal ik maar zeggen...

Idioten die een bedrijf als dit voeren dienen hun vergunning in te leveren en op een zwarte lijst komen te staan zodat zo nooit meer een bedrijf in die sector kunnen starten.

StoereSleffers | 14-11-18 | 15:42

Ook is er nu weer concurrentie uit de Oekraine. We worden overspoeld met plofkip. Nee, in NL mag het officieel niet maar importeren dan weer wel. Ik koop voornamelijk BIO ik kan al dat dierenleed niet meer aanzien. Het is wel duur, ik heb geen kinderen en kan het enigzins betalen, Ik tel geen 6 euro neer voor een Bio stukje kip, die laat ik links liggen en koop bijv. Biologisch lamsvlees. Is toch goedkoper.

Badr Haary | 14-11-18 | 16:12

Zolang er niet *massaal* bio producten worden gekocht, *en* in *alle* eierhoudende producten worden gebruikt, wat dus niet gaat gebeuren, aangezien het aantal Nederlanders met genoeg geld op de rekening hiervoor, daalt en daalt en daalt, kun je het vergeten.

Wil je zo nodig een feel good momentje vooral doen! Maar dan hebben we het nog niet gehad over de origine van dit filmpje... 1 filmpje met grotendeels stills van een organisatie die er bekend om staat de waarheid nog al eens naar zijn hand te zetten.

De gemiddelde guurder hier die bio eitjes koopt "om deze taferelen te voorkomen", moet zich eens afvragen of alle andere normale eitjes bij de appie allemaal uit deze hellhole komen.

Ik denk dat je een veilige schatting kunt maken dat het gemiddelde normale eitje in Nederland gewoon uit een stal komt waar het er wel goed aan toe gaat.

Zo niet, zie eerste punt.

peterdh | 14-11-18 | 16:23
▼ 1 antwoord verborgen

Al moet je er bij dit soort organisatie er altijd rekening mee houden dat de filmer undercover was, en ingehuurd was om dit soort ellende te voorkomen.
Win win, lui zijn op het werk en succes filmpje maken.

frank87 | 14-11-18 | 15:00

gebeurt in elke kippeschuur. er is zo vreselijk veel verborgen dierenleed

Arietjuh | 14-11-18 | 14:53 | 2

Bron?

peterdh | 14-11-18 | 16:24

Peter wilt een bron. Kun je niet gewoon even je verstand gebruiken Peterdh.

Badr Haary | 14-11-18 | 17:36

krijg mijn eieren gelukkig bij een vriendin vandaan die de kippen lekker in haar tuin heeft lopen.

Fedde71 | 14-11-18 | 14:47 | 1

Nou, dan hoef je je hier niet voor (of tegen) in te spannen. Toch? Alles OK!

viejohuevon | 14-11-18 | 16:59

Dit is een logisch gevolg wanneer wij zo min mogelijk willen betalen voor onze boodschappen.

Mahatma | 14-11-18 | 14:36 | 3

niet willen maar niet kunnen betalen, is iets héél anders maar dat dit dierenleed niet nodig is dat is wel duidelijk. Eieren hoeven echt niet duurder te worden als je die diertjes beter behandelt, kwestie van goed fatsoen.

pino2 | 14-11-18 | 15:27

Biologisch eten is wel heel duur ja maar ik heb het er zelf wel voor over. Ik heb dan ook geen kinderen. Biologische kip kan ik niet betalen, ik koop het alleen als er een kortingssticker op zit. Zo niet dan laat ik de kip liggen. Ik koop dan bijv. Biologische lamsworstjes etc. Ik begrijp dat het duur is maar soms is vlees/kip eten ook een gewoonte.

Badr Haary | 14-11-18 | 16:05

Pino 2 Zo waar wat u zegt. Met naam en toenaam in de krant dan kan men die bedrijven compleet boycotten en moeten ze wel overstag!!! V.w.b. dat betreft moet de linkse PC brigade maar eens in de bres springen want dat is pas echt belangrijk, dan hebben ze ook eens steun van de andere zijde van het politiek spektakel

Slough | 14-11-18 | 16:47

@Mosterd,
Goed onderwerp ,En gelukkig dat mijn eitje ,van vanochtend ,een 3 sterren is. We streven naar een 5 sterren eitje natuurlijk. Wat voor een kwaliteits merk staat er eigenlijk op de mayo?
Zijn er in de regering mbt de talloze stalbranden al doeltreffende maatregelen getroffen om de beestjes van een veilige leef omgeving te voorzien?

Datgingniegoed | 14-11-18 | 14:29

Fijn, merk je als boer dat je het niet meer aankunt, en huur je iemand in. Blijkt die persoon een "dierenvriend" die je kippen 3 weken lang niet verzorgt om een filmpje te kunnen maken over hoe kippen niet goed behandeld worden.

DaJonkel | 14-11-18 | 14:24

Even een paar kritische noten:
- Op de site van animal rights is een google maps screenshot te zien van de schuren waar ze zouden hebben gefilmd. Dit pand staat aan de N713 (Zuidwesterringweg), nabij de t-kruising met de N713
- Aan de N713/ZWRweg is volgens de kvk geen eierboerderij of zoiets gevestigd. Wel landbouw, maar dat is uitdrukkelijk iets anders dan “life stock”.
- Los van de binnenopnamen is niet te zien dat AR het pand betreedt. Los van de vraag of we het dan hebben over inbraak kunnen we niet vaststellen of het daadwerkelijk in dit pand is
- Komt de volgende vraag: wat schiet AR dan op met het verspreiden van deze beelden?
- Komen de antwoorden: AR is een zieltogende stichting, waarvan het bestuur al maanden met elkaar overhoop ligt en de twee sleutelfiguren, Nadine Lucas en Benoit van den Broeck, een week geleden ontslagen zijn. Reden was een “onverzoenbaar verschil in strategisch inzicht”. De stichting heeft dringend geld nodig en schuwt verzinsels niet om haar doel te bereiken. Op het zelfde adres is Stichting Plant Power gevestigd, die zich inzet voor volledige afschaffing van vlees en alles wat daar mee te maken heeft. Een stichting die dus grote baat heeft bij het tonen van afschuwelijke beelden. Beide stichtingen zijn gevestigd aan Hoge Zand 21 in Den Haag, maar de site van AR vermeldt alleen een postbus. Je moet niet willen dat mensen dingen met elkaar in verband gaan brengen.

Mr Dixit | 14-11-18 | 14:21 | 4

Mr Dixit,
Het verbaast mij niets als deze stichting er zulke praktijken op na houd.
Dat het filmpje enig cherrie picking bevat zal ook waar zijn.
Toch gek dat dit soort instanties zich altijd in een grote stad bevinden terwijl ze zoveel affectie met de natuur hebben. Volgens mij zijn ze nooit dichter bij een koe of kip gekomen dan te eten bij Mc Donalds of KFC.
Gelukkig heeft het merendeel van onze boeren wel affectie met de beestjes en het product dat zei leveren en zal dit filmpje meer uitzondering als regelmaat zijn.

Datgingniegoed | 14-11-18 | 14:51

Waar het ook gebeurd is, de realiteit is dát het gebeurd en is té schandalig voor woorden.

pino2 | 14-11-18 | 15:29

-Als je wat verder zoekt dan vind je dit bedrijf geregistreerd staan aan de staartweg te Urk. Ze hebben een aanklacht bij de NVWA ingedient die vandaag een inspecteur langs stuurt dus het is geen verzinsel. Het is geen geheim dat Animal Rights het project plantpower heeft opgericht.

MiraWwiz | 14-11-18 | 15:32
▼ 1 antwoord verborgen

Kun je nog altijd netjes biologische eieren halen, deze eitjes vreten we dus allemaal - het zit gewoon in koekjes en andere levensmiddelen.
Ik vind dat die "boer" aan de schandpaal mag.

Gewone_mevrouw | 14-11-18 | 14:12 | 2

PS Hoe is de situatie in die Oekraïense kippenschuren waar we een associatieverdrag mee hebben?

Gewone_mevrouw | 14-11-18 | 14:14

Erg slecht maar dat mag allemaal van de EU en Rutte.

Badr Haary | 14-11-18 | 17:36

Tuurlijk er zullen vast nog van die achterlijke schuurtjes bestaand omdat ze net tussen de mazen van de controles vallen. Maar ik heb zo'n idee dat als je je kippen zo behandeld ze weinig eieren gaan leggen, en er dus geen enkel voordeel aan te behalen valt.

Dus een beetje meer context bij dit filmpje mag wel, het kan nl. net zo goed een alleen-staande boer zonder familie zijn, die dood in z'n woning is gevonden, nadat de melkboer bij z'n 2e bezoek in 4 maanden de vorige melk levering nog ongeopend voor de deur vond en hulpdiensten inschakelde... voor nu is staat het gelijk aan de foto van een vergiftigd bos om de zure regen hype op te hitsen.

Slabak | 14-11-18 | 14:11 | 5

@hoejeheette aan de gulzigheid van de kippen in het filmpje kan dat voer er net zijn neer gelegd... dus nog steeds de vraag om meer context.

Slabak | 14-11-18 | 14:30

Precies zoiets als dit. Ik kan ook ergens "undercover" gaan en dan na een paar weken een filmpje laten zien van hoe ik mijn werk niet goed gedaan heb.

DaJonkel | 14-11-18 | 14:35

Spulletje is gewoon in bedrijf. Dat het vies is en de lijken niet geruimd worden maakt trouwens niet uit. In een schone legbatterij gaan er net zoveel dood. Als je het niet wil zien moet je niet kijken maar de kip heeft gewoon geen leuk leven in de nederlandse vleesindustrie.

hoejeheette | 14-11-18 | 15:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Animal Rights staat er net als KOZP, D66 en de PvdA bekend om de waarheid nogal eens naar hun hand te zetten. Niet duidelijk is wanneer dit filmpje is gemaakt, en waar deze is gemaakt. Kan dus net zo goed een oud filmpje zijn uit een oostblokland. Maar ja, deze emoporno doet het weer goed en zo krijgen deze sneuneuzen weer alle aandacht en ongetwijfeld ook weer hun zin.

Jodelahie | 14-11-18 | 14:09

Vroegah, toen hij nog leefde, was Pistolen Paultje wel even met wat jongens van de sportschool bij deze kippen-Mengele langsgegaan en hadden ze hem een uurtje als boksbal gebruikt, voor hun broodnodige lichaamsbeweging. Pistolen Paultje en zijn matties hadden het niet zo op dierenbeulen, en terecht.
.
Maar ook hier weer schittert enige vorm van inspectiedienst van de overheid door afwezigheid. Dit is niet iets wat sinds gisteren aan de hand is. Kortom, overheidsfaal nummer zoveel.

Brou Is Back | 14-11-18 | 14:05 | 1

Ja inderdaad vroeger hadden we pistolen paultje, tegenwoordig zijn het de AK Achmeds maar helaas met hele andere bedoelingen

Rest In Privacy | 14-11-18 | 14:10

Eieren of producten die ei bevatten in supermarkten zijn minimaal afkomstig van scharrelkippen, meestal zelfs van vrije uitloop. Legbatterijeieren zijn of voor export of hebben een andere toepassing. Incidenteel worden legbatterijeieren eieren wel verkocht in het lage prijssegment op markten en vrije winkels.

Cookieman | 14-11-18 | 14:05

Mijn kippenboer klaagt dat zijn vrije uitloop kippen niet naar buiten willen.

bolletje kaas. | 14-11-18 | 14:03 | 1

Dat is de andere soort waarschijnlijk dit zojn vrije inloopkippen. Zoiets hebben we ook met mensen die hier graag massaal inlopen en nooit meer weg willen omdat het hier zo goed en geweldig is. Dat zal met dit soort kippen ook het geval zijn. Denk ik!

Rest In Privacy | 14-11-18 | 14:08

Kijk op de site "koop en kip", biologisch voer, ruimte buiten om te scharrelen, je kunt ze bezoeken om te zien dat je niet belazerd wordt, als je tenminste echt kwaliteits kippenvlees wil. Kost wat maar dan heb je ook wat.
En hopelijk gaan die schoften die slecht voor hun dieren zorgen failliet!

lanexx | 14-11-18 | 14:03

Omdat een boer uit de bocht vliegt generaliseren we gemakshalve de gehele sector.
Vlees koop ik bij de ambachtelijke slager en eitjes heb ik van mijn eigen kippen.
Niet in de winter maar mijn buren verlichten wel.

botbot | 14-11-18 | 14:02

Toch is het raar, en vreemd bovendien dat zo'n boer het klaarblijkelijk prima vindt dat de kipjes het zo slecht hebben dat ze uit zichzelf omvallen.
Iedere kip die ermee stopt is dubbel verlies: er komen geen eieren meer uit én hij moet een nieuw kipje aanschaffen (of uit laten broeden en opvoederen). Dat kost toch ook geld.

Bij filmpjes van die dierenpoes clubjes bekruipt me altijd het gevoel dat ze niet altijd even eerlijk zijn. Werd deze zomer ook al duidelijk toen er geroepen werd over die foute dierentransporteurs die allang gestopt waren met rijden omdat het (wettelijk) te warm was.

Naam, rugnummer, inval, pers erbij en als het echt zo is zorgen dat de boer stopt met boeren. Maar als het allemaal wel mee valt mogen die clubjes ook wel eens aangepakt worden.

DatInternetDingetje | 14-11-18 | 14:00 | 1

Sommige mensen hebben geen gevoel.

Badr Haary | 14-11-18 | 17:37

Ik houd van hele andere kippetjes.

Rest In Privacy | 14-11-18 | 14:00

met een beetje geluk komt ooit de dag van verlossing m.a.w. een stalbrand.

owikzegmaarwat | 14-11-18 | 13:57

Humm Ik dacht dat Biologisch alleen betrekking had op wat ze eten en niet hoe ze leven, maar volgens het filmpje heb ik dat dus fout.
Verder:
Zou dus op alle producten waar eieren in verwerkt zitten ook deze labeling
moeten zitten.

Zou de Import verboden moeten worden van alle eieren(producten)
met labeling 3 en geen ster, zodat de lokale boer een gelijk concurrentie heeft

En tijdens een ophok periode wil ik best de uitloop prijs betalen voor de
vrij uitloop eieren.
Die kippenhouder heeft geld uitgegeven voor om de uitloop te faciliteren,
daar betaal ik dus voor.

NatNiks | 14-11-18 | 13:55

Twee kippen kopen, altijd eieren! Tok!!

Vagevuurder | 14-11-18 | 13:55

Schandalig om op deze manier je geld te willen verdien. Pure dierenmishandeling.
Goede suggestie van GS: tik een biologisch eitje!

Eendragtmaaktmagt | 14-11-18 | 13:54 | 1

Biologische eitjes kunnen ook uit dit soort installaties komen!

Vrije uitloop eieren zijn dan een beter alternatief. Maar vrije uitloop eieren hoeven niet biolosisch te zijn.

FasiscovanJole | 14-11-18 | 13:57

Ik distantieer mij hier van. Geen commentaar. Moeten we niet willen met z'n allen. We zijn met meer.

Eierbal-is-fijn | 14-11-18 | 13:52 | 1

Oh, een voorvak in 050. Trump.

Eierbal-is-fijn | 14-11-18 | 13:55

Verschrikkelijk zo'n foute eileider!

Rest In Privacy | 14-11-18 | 13:50

Hmm. Prima analogie voor de Europese dystopie. Lijken/losers/ondergescheten kippen zijn de witte pro-EU beta hipsters (meisjes) die diversiteit 'best belangrijk' vinden, zich kapot werken en betalen om de keurige elite te spekken en zichzelf te vervangen. De kippies in de bovenste ruifjes zijn de deugmenschen in bestuurlijke functies, de linksambtenarij, de Lerner-Spectres en de door het OM furieus beschermde kutkip; de cultuurverrijkerkip die straks als enige in de ren over moet blijven.

demagoog.en.atheist | 14-11-18 | 13:50

Alleen al om fundamentalisten als Folkert vd Graaf en zijn in de luwte opererende maatje Sjoerd van de Wouw geen millimeter toe te geven blijf ik vlees, eieren en vis vreten tot ik er bij neer val.
Vaak bio, in ieder geval van een goede slager, kaas- of visboer, maar niet omdat het beter voor het miljeu zou zijn.
Gewoon omdat het tien keer beter smaakt dan die supermarkt en Unilever rommel.

Dick Luyenlomp | 14-11-18 | 13:50

Uhm. @slotzin. Dat een product biologisch is, dus dat er minder of geen synthetische pesticiden bij zijn gebruikt (maar wel natuurlijke) wil niet zeggen dat de producten gezonder zijn en/of dat die dieren perse een beter leven hebben gehad.

einStina | 14-11-18 | 13:50

rot toch op, zo gaat het echt niet overal. Heb zelf jarenlang in dit soort plekken wewerkt

Bokito ergo sum | 14-11-18 | 13:49 | 1

Klopt. Iets met uitzonderingen als de regel neerzetten. Super irritante drama trend.

einStina | 14-11-18 | 13:51

Ik ga niet kijken. Ik geloof het zo ook.

J. Jarig | 14-11-18 | 13:49

Goed om hier aandacht aan te geven GS.. chapeau!!

Dit is gewoon in 1 woord schandalig en ontoelaatbaar! De eigenaar en verantwoordelijken hiervoor keihard aanpakken want dit is gewoon zwaar crimineel!

ja-nee-misschien | 14-11-18 | 13:48

Ik vraag me af wie dit soort bedrijven moet controleren en of ze dat werkelijk doen. Welke instantie is dat???
En ik wil ook graag weten welk bedrijf het is in Tolbeek....
Ze moeten aan de schandpaal. En het mortuarium (bedrijf) moet onmiddellijk gesloten worden wat mij betreft. Walgelijk
Dieren moeten goed en respectvol behandeld worden!

AnnaJL | 14-11-18 | 13:47 | 2

De NVWA. Zwaar onderbezet nadat verschillende Keuringsdiensten hierin opgegaan zijn. Was eigenlijk ook een ordinaire bezuinigingsoperatie.

BonSens | 14-11-18 | 13:52

Maar zij zijn wel verplicht elke melding in behandeling te nemen en doen dat bij mijn weten ook.
Probleem is dat de meeste meldingen vooral vanaf leerbedrijven komen, bij een matige stage beoordeling word er met grote regelmaat een onzin melding gedaan. Echte steekproeven hebben wij nog niet meegemaakt in de afgelopen 15 jaar(slacht en hobbyvee).

arabes_eut_domus | 14-11-18 | 14:09

"Jouw keuzes hebben consequenties." Ja, dat klopt... de consequenties zijn een heerlijke maaltijd.

rhov-ion | 14-11-18 | 13:46

Als je eens vlees proeft uit bijv. Slovenië. En je vergelijkt het met vlees dat je hier kunt kopen. Als er al iets overblijft in de pan. Dan is het qua smaak en structuur niet te vergelijken.

azijnseikerT | 14-11-18 | 13:46 | 1

Gewoon naar een goede slager gaan en je hebt hetzelfde. Die zijn er ook echt in Nederland.
Alleen de gemiddelde Nederlander geeft max. 4 euro uit aan zijn avondmaaltijd. als daar dan vlees bij moet zitten, dan moet het wel met water ingespoten supermarkt rommel zijn.
Een ambachtelijke slager doet wonderen.

Dick Luyenlomp | 14-11-18 | 13:52

NOOIT is er iets aan dierenwelzijn gedaan in het verleden. Schuldige? Het CDA, zij hadden de meeste aanhangers onder de boeren. En dat kippen boeren dieren zien als handelsproducten en zeker niet als dieren, is bekend. het zijn schooiers van de eerste orde , anders zou je nl nooit een legkipbatterij beginnen.

lowieke170047835616 | 14-11-18 | 13:46 | 3

Helemaal mee eens!!! Schoften van t CDA. Maar bij de VVD gaat t ook alleen om de knikkers. Niks stallen aanpassen, economie (geld) staat voorop

AnnaJL | 14-11-18 | 13:49

Nederland heeft de strengste welzijnseisen, de rest van Europa huppelt er ver achteraan.

Dutch_Holland | 14-11-18 | 13:52

Ja, we hebben wel strenge welzijnseisen maar er wordt gewoon niet gehandhaafd of er wordt weken van te voren aangekondigd dat ze komen. Tsja...

Badr Haary | 14-11-18 | 17:38

Hier moet meer aan de hand zijn, immers als je kippen zo behandelt gaat dat ten koste van de productie en de marges zijn zo dun dat je dan zo failliet bent.
99,999% van de agrariërs weet dat je goed moet zorgen voor je “inkomen”.

Dutch_Holland | 14-11-18 | 13:42

Ik vind de nadruk op vlees altijd zo typisch. Dit soort uitwassen moeten natuurlijk hard aangepakt worden, maar miljoenen vissen binnenhalen en ze zeer langzaam laten stikken op het dek (en soms al levend worden 'schoongemaakt') vind men wel acceptabel. Sterker nog, je krijgt dan het advies om je vlees te laten staan en een stukje vis te pakken.

DMaN | 14-11-18 | 13:39

Kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de kwaliteit van je eieren. Smerige tyfusbende.

jip_86 | 14-11-18 | 13:39

Verschrikkelijk ... horror .. Noem mij naïef, maar wist niet dat dit anno 2018 bestond. Ik zou bijna met de muzelman zeggen : de hemel moge ons treffen met de bliksem. Schande!!

daytripper | 14-11-18 | 13:39

Verantwoorde dierproducten vind ik nou typisch iets dat de overheid moet regelen.

Carmelita | 14-11-18 | 13:37 | 2

Precies!!

daytripper | 14-11-18 | 13:39

De overheid heeft ook toezichthoudende instanties daarvoor, alleen hebben ze die inmiddels al helemaal wegbezuinigd.

Ruikbaard | 14-11-18 | 13:49

Gelukkig verdien ik genoeg geld om dierlijke producten te kopen met keurmerken, dan wel met scharrel-predikaat.
Zo'n video sterkt mij in de reeds ijzersterke overtuiging om dat te blijven doen.

TeeJee | 14-11-18 | 13:33 | 1

Uiteindelijk is het de mens achter het beest die bepaalt of een beest het goed heeft. Ken genoeg uitloop kippen die het prima hebben en zelfs in een batterij hoeven beesten niet te lijden.Maar dan moet de boer wel willen. Maar als ik het filmpje zo eens bekijk snapt deze boer e r al een tijdje niks meer van .

miko | 14-11-18 | 13:45

Deze misstand is een uitzondering. De animal-left beweging probeerd zo de pluimvee sector te framen.
Door de NLse boeren elke keer weer te verplichten tot onrendabele investeringen, wordt hier de pluimveehouders de nek omgedraait en verhuist die naar oost europa waar het met dierenwelzijn slechter is gesteld.

Tronald_dump | 14-11-18 | 13:32 | 5

Rommelende Onderbuik | 14-11-18 | 13:34

Ja joh. Zo werkt het. *proest*

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 13:36

DKS, Dus als je meer betaald, krijg je betere eitjes? Onozel en naief.
Jij snapt dus niet hoe er in oost en zuid europa wordt gewerkt. Wereldvreemd figuur.

Tronald_dump | 14-11-18 | 13:40

Tronald_dump | 14-11-18 | 13:40

Neuh. Jij bent een beetje boel krankzinnig. Ten eerste al met jouw foutieve veronderstelling dat ik niets zou weten. Weet je. Daar is een woord voor. Dom.

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 14:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Schofterig maar vele doen eraan mee... of koop biologisch, van een lokale boer of vegan.

Blanke_Vlaai | 14-11-18 | 13:31

Blijft leuk trouwens dat ontbijtje met ongestelde kip bijproduct.

Maar laten we het eens hebben over de massamoord op planten.

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 13:31

Als fervent vleesetende carnivoor koop ik inderdaad nooit fabrieksvlees. Gewoon scharrelvlees, scharreleitjes, liefst nog biologisch ook. Dit soort toestanden zijn zo jaren tachtig.

Maar ja. Een scharrelschaap kelen is ernstiger dus dan maar dit.

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 13:28

Ik snap echt niet dat je als ondernemer dan trots bent op je bedrijf.

Balzakius | 14-11-18 | 13:24 | 2

Men stompt af. Beetje bij beetje.

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 13:31

Geld. Dat is alles dat van belang is. Een boer is een ondernemer die eigenlijk zo min mogelijk te maken wil hebben met zijn medemensen. Laat staan dat hij enige empathie met zijn 'product' heeft. Wie dierenliefde of zelfs liefde voor de natuur verwacht bij zo iemand fopt zichzelf.

Ach er zijn natuurlijk best boeren die wél liefde hebben voor hun dieren, maar die zijn in de loop der jaren weggeconcurreerd door de fabrieksmatige 'producenten', waar dieren geen levende wezens zijn maar onderdeel van het industriële productieproces.

Zoals in sommige culturen vrouwen slechts als broedmachines worden beschouwd.

Sans Comique | 14-11-18 | 13:35

Dierenleed omwille van menselijke consumptie is puur winstbejag, moeten we gewoon niet willen.
Voor een paar cent meer heb je een eerlijk product, zonder onnodig leed.

Wijze uit het Oosten | 14-11-18 | 13:24 | 5

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 13:33
Scharrel is ook oplichterij. Het wil alleen maar zeggen dat de eesten meer vierkante meter hebben om te lopen. Het voer blijft hetzelfde,de smaak ook. Zit allemaal in het hoofdje.
Echte scharrel krijg je door ze thuis te houden. Zodat ze ook wormen en andere zooi kunnen eten en kiemend zad etc.
Anders niet.

miko | 14-11-18 | 13:42

miko | 14-11-18 | 13:42

Ik koop mijn vlees dan ook met regelmaat bij de buren. Maar wist jij veel.

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 13:56

Eitjes ook trouwens. Met van die diep-oranje dooiers vol met wat die kippen uit de grond geplukt hebben. Smaakt echt beter.

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik snap de verontwaardiging niet zo goed ben ik bang. Dit is gewoon wat er in slachthuizen plaatsvindt, overal in Europa. Dieren worden massaal doodgemaakt en in stukken gehakt om de testosteron, antibiotica, aderverkalking en milieuvervuiling op pijl te houden. Moet het nu ineens keurig gebeuren dan? Moeten ze eerst reiki krijgen en worden voorgelezen uit Connie Palmen?

Axelvon | 14-11-18 | 13:24 | 5

Pijl?

HaagsHaram | 14-11-18 | 13:29

ei natuurlijk demnit

Axelvon | 14-11-18 | 13:31

Dit is helemaal niet wat er gewoon gebeurd. Ja bij de kiloknaller aanbiedingen etc. Maar betaal gewoon een paar cent meer en je hebt wel degelijk beter behandelde dieren. Dit soort boeren verdienen het niet om boer te zijn.

MaartRutte | 14-11-18 | 14:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik koop sinds kort alleen nog maar biologische uitloopvis.

Mammeloe | 14-11-18 | 13:23


Als klein land zo`n grote factor zijn op het mondiale agrarische toneel, tsja dan krijg je zulke dingen.
Waanzin dit.
Ik verwacht kamervragen van het CDA.
Oh, wacht...

Maya de Blij | 14-11-18 | 13:23

Ingrijpen maar tetten-minister!

de Voorzittert | 14-11-18 | 13:23

Ik ben ook lid van animal Rights, en ik eet veel vlees. Ik zou veel liever wat meer betalen voor het vlees dan dat deze dieren creperen in bijvoorbeeld kooien, daarom vind ik het goed als dit soort video’s naar buiten komen door deze stichting

Bloed-Zweet-Tranen | 14-11-18 | 13:23

Eieren zijn gewoon veel te goedkoop.

Carmelita | 14-11-18 | 13:23 | 1

zout ook

ja-nee-misschien | 14-11-18 | 13:50

Het kleinschalig boeren is gewoon uit de tijd, waarom denken boeren dat ze met een eenmanszaak de bioindustrie moeten leiden.
Pak het professioneel aan en stop met die kneuterigheid.

2_amazing | 14-11-18 | 13:22

Ik krijg alleen maar een zwart scherm (ook bij andere topics). Iemand advies?

MyCatIsDoingThis | 14-11-18 | 13:21 | 8

waarschijnlijk is de kleine bezig geweest met een zwarte permanent marker... balen nieuwe halen :)

ps. wel knap dat je met zwart scherm weet te komen bij het tegelbak gedeelte en deze vraag kan typen

ja-nee-misschien | 14-11-18 | 13:52

Op de link van animal rights in het artikel klikken.

express | 14-11-18 | 14:07

Gewoon accepteren dat je 'n zwartkijkert bent.

McMarx | 14-11-18 | 19:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig kunnen we tegenwoordig eieren uit Oekraïne krijgen, daar zijn dit soort praktijken ondenkbaar.

Uiterst_Rechts | 14-11-18 | 13:19

"Onze" slager, kiest zelf dieren uit bij veehouders uit de buurt. Dieren die gewoon in de wei lopen, in de modder wroeten, en vrije uitloop hebben. Woon nagenoeg tegenover een Sligro vestiging. Ook daar biologisch vlees. Vlees van Livar varkens e.d. Betaal daar graag meer voor. Simpel.

LoesjeP | 14-11-18 | 13:19 | 7

Vlees is een delicatesse, geen staple meal. Zo moet het inderdaad behandeld worden; met respect. Daar mag best een duitje meer voor betaald worden. Zo stimuleer je ook de productie van eerlijker vlees.

De Bijsluiter | 14-11-18 | 15:17

“Zo van de boer.” Maar wat voor boer is dat dan? Een landbouwer met een paar kippen in een hok, een varkenshouder met een paar kippen in een hok?
Mag dat zomaar verkocht worden zonder controle, waarom verkoopt hij ze en hoeveel dan? Ik kan hier nog wel wat vragen aan toevoegen maar het gaat me om dat het zo aardig klinkt maar hoe is de realiteit? Boeren is een beroep en geen hobby.

Rest In Privacy | 14-11-18 | 19:02

Zo heerlijk liep ik in de wei en mocht het wroeten niet versmaden. Elke ochtend legde ik een ei als betaling voor de schade. Nu ben ik bezig een bundeltje te maken dat kan worden uit gegeven maar, de boer staat klaar met zijn verdomde kaken om mij door een ander uit te laten leven.

McMarx | 14-11-18 | 19:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Boerderij sluiten, Groningse studenten in herhuisvesten. desnoods alleen tijdens de introductietijd

Hemmenaar7 | 14-11-18 | 13:16

Van mij mag deze boer ook wel een paar jaartjes in zo'n klein hokje opgesloten worden, dat ie in z'n eigen schijt mag slapen en niet vrij kan bewegen.

kapodtmakert | 14-11-18 | 13:15 | 1

Haha, briljant idee!

Von Knarrenstein | 14-11-18 | 13:25

De consumptieeieren leggen haha niet veel gewicht in de schaal. Het gaat om de levensmiddelen industrie en daar worden de refos uit Barneveld weggedrukt door de facisten uit Oekraine.

bijna_raak | 14-11-18 | 13:14 | 1

Hoe eerder ze weggedrukt worden, hoe beter.

Von Knarrenstein | 14-11-18 | 13:25

Eigenaar verplicht 8 maanden in dat kot opsluiten.
Mocht hij in hoger beroep gaan, maken we er probleemloos 4 jaar van. Kan allemaal in Nederland!
-

Bernhard de II | 14-11-18 | 13:14

Totaal geen fan van die extreme lui, maar hier mag men altijd wat mee doen

Dubz | 14-11-18 | 13:13

Eigen kippen (en eieren) FTW!

DJSander01 | 14-11-18 | 13:12

Iemand die een dier leed kan berokkenen is een psychopaat en dient ook zo behandeld te worden. TBS voor deze lutser dus a.u.b.

Superior Bastard | 14-11-18 | 13:12

Gewoon eigen kippen op je balkon in 020. dan ben je ook alvast voorbereid op het agressieve gedrag van het aanstaande EU leger tegen Rusland.

Rest In Privacy | 14-11-18 | 13:10

Vrijgezelle Vindicater. Ars Vivendi kom er maar in.

Mammeloe | 14-11-18 | 13:10

Ik heb zin er een godwin in te knallen, ofschoon de vergelijking voor sommigen ongepast is.
Iets met Treblinka...

knutsel_ | 14-11-18 | 13:09

Zo is het maar net, koop gewoon eens een biologisch eitje of stukje vlees.
Beter voor U want smaakvoller en beter voor de beestjes.

Berbaar | 14-11-18 | 13:08 | 2

beter als in minder dood?

Arietjuh | 14-11-18 | 14:54

Beter als in een (iets) beter leven.

De Bijsluiter | 14-11-18 | 15:16

Gelukkig koop ik alleen biologische eieren.

kiksgreggel | 14-11-18 | 13:08 | 1

Weet je wat een pikorde is?? Doe 25 kippen in 5 hokjes en kijk hoe ze er uit zien. Laat 25 kippen bij elkaar en kijk hoe de laagste in de pikorde er uit ziet.

miko | 14-11-18 | 13:37

Geen eieren eten? Kijk maar eens in hoeveel producten eigeel is verwerkt. Verder zsm sluiten dat gore hok. Daar hoef je niet zo'n wakker dier wappie voor te zijn.

RenHoek | 14-11-18 | 13:05

Laat Mark Rutte dit niet zien.
Geeft hem inspiratie voor de aanpak van het scheefhuurdersprobleem.

jemagookniksmeer | 14-11-18 | 13:05

Zelf kippen houden, hartstikke leuke beestjes en gezellig ook. Elke dag fris eitje en de buren ook.

ecksema | 14-11-18 | 13:04 | 3

Ja, de buren vinden het ook fijn al dat gekakel, te beginnen om 06 uur s'morgens.

Keyboardspeler | 14-11-18 | 13:30

Keyboardspeler | 14-11-18 | 13:30
4 legkippen geen haan, valt de overlast reuze mee..

miko | 14-11-18 | 13:35

@Keyboardspeler | 14-11-18 | 13:30
Ja, als de haan een beetje flink de hennen neukt is er weinig overlast.

McMarx | 14-11-18 | 19:19

Heeft wakker dier zich ingekocht in GS?

trottle | 14-11-18 | 13:04 | 4

Wat is er mis met dierenleed?

RenHoek | 14-11-18 | 13:06

Gefeliciteerd trottle! Nominatie in de pocket voor de domste opmerking van de dag!

Mosterd | 14-11-18 | 13:10

Gefeliciteerd trot ik duim alvast voor je

ja-nee-misschien | 14-11-18 | 13:55
▼ 1 antwoord verborgen

de boer opsluiten graag

Bakje Friet | 14-11-18 | 13:03

Heeft wel weg van zo'n gore zooi als legbatterijen.
Mensen die niet normaal met dieren om kunnen gaan omdat ze er aan moeten verdienen ongezien de tyfus.

Draak uit Brabant | 14-11-18 | 13:03

Ik dacht even dat dit een gastcolumn was van Vegan-Streaker.

metworst | 14-11-18 | 13:03

Yep, koop verstandig, goed plan.

Berkemef | 14-11-18 | 13:01

Sluiten dat hok.

Not_again | 14-11-18 | 13:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken