Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Geaccepteerde rampen

RIP

Orkaan Florence heeft de Amerikaanse kust bereikt, en dat heeft mensenlevens gekost. Het blijft toch wringen dat een rijk, machtig en technisch capabel land door een compleet beschreven en voorspelbaar natuurgeweld burgers verliest. 

Waarom staan daar nog stenen woningen in een luxe buitenwijk waar een normale boom door het dak komt (foto) als die omwaait? Er stief daardoor een moeder en haar baby. Kunnen we echt niet iets maken dat haar bewoners beschermt? Dat land grossiert in bunkers en tanks.

Dit soort stormen zijn nog beschreven door Christopher Columbus in 1494. In 1559 stuurde Spanje een vloot van 74 schepen om Florida terug te veroveren. Ze kwamen terecht in een orkaan, 73 schepen zonken en de laatste vormde een kolonie in de buurt van Pensacola Florida. Deze orkanen en hun schade zijn al eeuwen bekend.

Na de tsunami van Fukushima kwam men antieke stenen paaltjes tegen. Er stond op: “bouw niet beneden dit punt.” Gewoon een markering van een ernstige tsunami uit 1896. Men bouwde in die gevarenzone een kerncentrale. Met de reactor boven zeeniveau, zodat koelwater actief naar de reactor gepompt moest worden, in plaats van een au bain marie oplossing.

Die pompen waren in nood afhankelijk van dieselgeneratoren, maar die waren niet beschermd tegen zeewater in de luchtinlaat. Een goedkoop snorkeltje was wegbezuinigd, evenals ondergrondse stroomkabels naar het elektriciteitsnet. Een paar kleine bezuinigingen gaven een ramp, niet de aardbeving en haar tsunami. Nederland maakt vergelijkbare fouten.

Energievoorziening

Neem de voorspelling uit 1963 van anderhalve meter bodemdaling te Groningen door ingenieur Meiborg, waarna pas eind 2016 bouwregels zijn aangenomen om aardbevingsschade te voorkomen. Regels die in 2017 al zijn herzien, allemaal een halve eeuw na de waarschuwing, dertig jaar aan aardbevingen. 

Het besluit om gasloos te bouwen in de rest van het land was in enkele maanden geregeld. Stikstof bijmengen bij goedkoop Russisch gas was geen optie. Goedkope struisvogelpolitiek werd ingeruild voor duur paniekvoetbal. De ene vorm van mismanagement vervangen door de andere.

Infrastructuur

Tennet krijgt minder geld om het elektriciteitsnetwerk uit te breiden, terwijl iedereen het extra verbruik door warmtepompen en elektrische auto's ziet aankomen. Zonnepanelen worden gekocht op basis van het jaarverbruik, maar zo werkt het alleen fiscaal en financieel, niet technisch. Overdag moet het overschot de woonwijk uit, kan dat? Zijn er wel genoeg afnemers?

Steeds meer en steeds verder rondpompen van elektrische energie geeft onzichtbaar in de metalen draden van ons elektriciteitsnet precies dezelfde capaciteitsproblemen als zichtbaar en voorzien door de ANWB op ons grijze asfalt. De economie is booming, de scholen zijn begonnen en het verkeersinfarct is van een zware roker met morbide obesitas. Zonder een delict te plegen staan vele arbeiders uren gevangen tussen stalen vangrails.

Tijdens de recessie had voor een appel en een ei geasfalteerd kunnen worden. Prijzen van aannemers waren laag en het had een hoop uitkeringen voor bouwvakkers gescheeld. Nu worden midden in een verstopte spits rijbanen dichtgegooid om achterstallige werkzaamheden te doen. Rutte maakt zich zorgen over het vestigingsklimaat, maar vergeet betrouwbare bereikbaarheid. 

Groeten uit Katwijk

Kustwering

De zwakste plek van dijkkring 14 was Katwijk aan Zee. Hier de streetview van 2009. Hier zie je duidelijk een gat in de duin om vrij uitzicht vanuit Hotel Noordzee en de rest van de boulevard over de zee te geven. Niet alleen vrij baan voor het uitzicht richting het westen, maar ook vrij baan voor wassende water richting het oosten, de Voorstraat in. 

Een halve eeuw werd die fout gedoogd. Als er geen gat in de kustwering zat, dan had je vanuit deze positie uit 2009 de zee of de strandtenten niet kunnen zien. Er is op de plek van de standtenten een parkeergarage gebouwd die gelijk ook de basis vormt van de nieuwe dijk. Een sfeerimpressie uit 2014 van de omvang van zo`n project. 

De streetview van 2017 laat zien hoeveel breder en hoger de nieuwe kustwering is. Voordat aan die operatie begonnen werd, waren lijvige rapporten nodig. Voor iets dat met een kort bezoekje helder is. Hoe zulke besluitvorming mis gaat is goed te zien in dit nieuwsbericht.

Rijkswaterstaat ziet als levensduur van de Maeslantkering en de Hartelkering de tijd dat de volautomatische robot niet wegroest. Zolang de faalkans bij het sluiten onder de enkele procenten blijft. Vandaag hebben ze beide nog getest. Dat geeft een vals gevoel van veiligheid.

Sceptici hanteren een hele andere definitie van falen. Niet zozeer of het kunstwerk nog correct beweegt en intact is zoals op de mooie tekening staat, maar of de kering hoog en sterk genoeg blijft. Nederland daalt, de zeespiegel stijgt en het weer wordt extremer. Een zeesluis is veiliger, kan hoger en is ook nuttig bij langdurige droogte.

Deze reeks voorbeelden van technische nalatigheid hebben een gezamenlijk probleem. We zien het ruim van tevoren misgaan, weigeren te investeren in een betaalbare oplossing en doen daarna alsof het een spijtig onvoorzien ongelukje is. 

Social

Reaguursels

Inloggen

In Fukushima hebben vele hulpverleners hun leven gegeven. Ze wisten dat ze met hun reddings operatie binnen enkele jaren zouden overlijden aan de meest afschuwlijke kankers. Moet je hier in Nederland eens mee aankomen, mensen die hun leven geven voor anderen..
Hiesjes | 16-09-18 | 12:02
Ach , ik denk alleen al aan de brandweer en ambulance ( vrijwillig of professioneel ) En dan die groepen die met honden gaan zoeken naar ingestorte gebouwen.
Je wilt al niet weten hoeveel vrijwilligers er zijn in het brandweerwezen die dag en nacht inzetbaar zijn.
Ik bedoel maar niet van die rare praat doen, eerst nadenken dan wat zeggen.

Wile E. Coyote | 16-09-18 | 14:14

Dat kernafval wat ze in Noordzee gelazerd hebben want .... goedkoper of zoiets, hoe staat het daar inmiddels mee? Moeten we ons al zorgen gaan maken?

kloopindeslootjijook | 16-09-18 | 11:52

Die vaten gaan allemaal vroeg of laat lekken, waardoor de radioactiviteit in het zeewater komt. Dat is de stand van zaken. En ja, dat dumpen was lekker goedkoop. Nu moet u verder niets, maar als u vandaag niets beters hebt te doen, kan u zich zeker zorgen gaan maken. Het is nu net 12.30 h geweest, als u nu begint kan u voor het avondeten u zo'n zes uur zorgen hebben gemaakt. En als u in die zes uur geen banaan eet, beperkt dat de opname van radioactiviteit aanzienlijk. Een paar suggesties voor de zoekmachine: radon, 40-kalium, Oklo.

Rhenium | 16-09-18 | 12:35

Rhenium | 16-09-18 | 12:35
En als u in die zes uur geen banaan eet, beperkt dat de opname van radioactiviteit aanzienlijk.
Wat?
Bananen zijn juist radioactief.

Is dit nog nieuws? | 16-09-18 | 12:56

@Is dit nog nieuws? | 16-09-18 | 12:56
Lezen is een kunst. En dat u tijd had om te reaguren verbaast me. Mensen zoals u hebben het doorgaans druk met zich zorgen maken...

Rhenium | 16-09-18 | 13:43


Veiligheid? Is een rekbaar berip.
Er zijn altijd wel een paar handige jongens die nog wat meer geld willen verdienen en dat risico op een overstroming of kernramp wel voor u durven te nemen.
Zelf wonen ze daar niet natuurlijk.

kloopindeslootjijook | 16-09-18 | 11:50

Mag ik als geboren en getogen Katwijker dit verhaal van Feynman als zwaar gelul betitelen? Ja, dat mag ik. Ten eerste vergeet Feynman dat er tweehonderd meter van zijn foto een complete dijk door het dorp loopt die als levensverzekering voor het achterland moest dienen. In de jaren 60 stond het water regelmatig tegen onze voordeur op de boulevard. Nu moet je bijna een verrekijker hebben om de zee in de verte, 20m lager (!) nog te zien. In 1987 is de zee voor het laatst tot aan de boulevard gekomen, daarna nog niet eens in de buurt. Het zeeweringproject was puur prestige en is louter geldverspilling en het realiseren van de lang gezochte parkeergarages om Duitsers te trekken. Liep vroeger bij elke vloed het water tot tegen de duinen, nu kun je op het strand een bouwvergunning krijgen voor je vakantiehuis:-) Kortom, juist Katwijk is het levende bewijs van de klimaat hoax.

jan-lul-de-behanger | 16-09-18 | 11:23

@klaas24
Nee, dat zouden banken nóóit doen. Net zoals ze zich nóóit zouden inlaten met malafide riskante financiële produkten (*proest*)

Zenzeo | 16-09-18 | 12:32

howiseffe,
Mensen anticiperen onvoldoende? Dat is gewoon onzin. Overal wordt nagedacht over veiligheid. Maar niet elk toekomstig gevaar is een echt gevaar; het inschatten van de toekomst is niet altijd eenvoudig. Je loopt dus grote kans met miljoenen te smijten waar het niet nodig is. Dat is het probleem. Want onnodig geld verspillen is in niemands belang.

marjen | 16-09-18 | 12:34

Katwijk is het levende bewijs van meer wereldse zaken. Zo word op zondag nog de haan uit het kippenhok gehaald en word je auto bekogelt met eieren als je het in je hoofd haalt om er op zondag mee op uit te trekken. Verder neuqt iedereen wel elkaars buurvrouw.

Haatejaculaat | 16-09-18 | 20:25
▼ 6 antwoorden verborgen

""We zien het ruim van tevoren misgaan, weigeren te investeren in een betaalbare oplossing en doen daarna alsof het een spijtig onvoorzien ongelukje is""
@ Feynman | 15-09-18 | 21:50
Geen geld? Maar we moeten toch die arme soooo-sielige-dobber-immigranten onderhouden, dat is immers veel belangrjker dan onze veiligheid.

telelezer | 16-09-18 | 10:56

Ik zou graag pleiten voor een nationaal register van klimaatveranderingsontkenners zodat we straks -als we het water ons aan de lippen staat- die staatsgevaarlijke gekken dwangarbeid kunnen laten verrichten voor het nieuwe deltaplan.

Japannert | 16-09-18 | 10:32

correctie

Jahowiseffe | 16-09-18 | 12:54

@marjen | 16-09-18 | 12:07
Dat bedoel ik dus. Het is inderdaad in detail ingewikkeld', in grote lijnen echter niet. Er is een kleine minderheid aan domme mensen die zonder zelf enige kennis van zaken te hebben denkt het beter te weten dan de overgrote meerderheid aan wetenschappers, en puur van uit puberale recalcitrantie gecombineerd met moedwillige ontwetendheid elke vage theorie die anders is dan op eens wel gelooft en verder verspreid. Dat heeft met skeptisch zijn niets te maken, maar is moedwillige verspreiding van bullshit.

Japannert | 16-09-18 | 13:32

Dat klopt Japannert. Met scepticisme of kritisch denken heeft klimaatontkenning niks te maken, of is eigenlijk het tegendeel daarvan. Een ongeremde zelfoverschatting dat voortvloeit uit het miskennen van expertise en het niet (kunnen) onderkennen van de eigen tekortkomingen in kennis en benodigde vaardigheden is vaker het geval. De kans dat hier op miraculeuze wijze een of andere zinvolle bijdrage uit voortvloeit is zo ongeveer de definitie van verwaarloosbaar.

Mazzelstof | 16-09-18 | 15:23
▼ 10 antwoorden verborgen

Als we dan toch sprookjes aan het geloven zijn dan het verhaal van de drie biggetjes eens vertellen op een conferentie. Zo simpel is het, lekker in je maatpak met je duim in je mond en favoriete knuffelbeest bij je onderuit gezakt in slaap zoezen. En de volgende dag aan de slag.

Mark van Leeuwen | 16-09-18 | 10:26

Leuk geschreven, maar Feynman zit een koe in de kont te kijken. Bij het delven van de bodemschat in Groningen zal een kosten-batenanalyse zijn gemaakt en zullen er wel meer rapporten van paniekerige wetenschappers zijn opgesteld. Het besluit om gasloos te bouwen is er doorheen gedrukt door progressieve partijen als D66 een GroenLinks, die hun vermogende zelfpijpende achterban willen bedienen, daarbij geholpen door de 'vroemvroem-partij' van Rutte. Temeer omdat het hele land in verkiezingstijd medelijden had met die 'arme Groningers'. Dat is dus gewoon een kwestie van opportunistische politiek. Niks mis mee verder.

Overigens is het vermeldenswaardig dat er nog geen slachtoffers zijn gevallen als gevolg van de boringen; ik woon zelf in een oud herenhuis in het centrum van één van de grotere steden des lands en bij mij denderen ook de vrachtwagens en brandweerauto's door de straat, waardoor de boel trilt en scheef trekt. Ik vind de sop de kool niet waard en kan mijn tijd beter besteden dan met fakkels en hooivorken naar het Binnenhof af te reizen, doch dat geheel terzijde.

Dat Nederland het zakendoen met Rusland tot een minimum wil beperken in verband met de illegale annexatie van de Krim én de nasleep van de MH17-ramp is overigens ook begrijpelijk, zeker bij een politiek heet dossier als de gaswinning. De media staat altijd om de hoek.

Ook de opmerking met betrekking tot de investeringen die de overheid op het hoogtepunt van de crisis had moeten doen in de infrastructuur is m.i. erg goedkoop. De overheid heeft immers stimulerende maatregelen genomen om de economie weer aan te jagen en heeft daarin keuzes moeten maken in verband met haalbaarheid, noodzaak en wenselijkheid. En ja, we hebben als vermogend West-Europees land onze financiële verplichtingen jegens Brussel, dat heeft ook een hoop geld gekost, maar daar komen we op de korte termijn niet vanaf en het grootste deel van de Nederlandse bevolking ziet de meerwaarde van de EU, ook al heeft die zijn beperkingen. Deal with it.

Wat betreft de elektricitieitsnetwerken neem ik de opmerkingen voor kennisgeving aan. Het lijkt mij sterk dat zonnepanelen in staat zijn gedurende lange tijd een huishouden volledig van stroom te voorzien én daarbij tevens een overschot opleveren.

Dus Feynman, bedankt voor je bijdrage en absoluut materie om over na te denken op de zondagmorgen (het is weer eens wat anders op GeenStijl dan de overgetypte stukjes van AD.nl die het leeuwendeel van de posts van deze week vormden), maar vooralsnog ben ik niet overtuigd, zeker nu je je argumenten niet hebt gestaafd met met wetenschappelijke bronnen.

Ik zie al uit naar de bijdrage van Tamara...

de IJsman | 16-09-18 | 10:23

Tijdens de storm van 1993 viel een 80 jaar oude boom net om toen ik er met de auto langs reed. Gelukkig kreeg ik alleen de kruin op het dak en niet de dikke stam. Het is allemaal een kwestie van dikke pech hebben of geluk bij een ongeluk als het net goed gaat. Soms ook in het mega groot.

Misterspok | 16-09-18 | 10:07

Het wordt alleen een beetje vervelend als later blijkt dat deze boom al jaren geleden was betiteld als door en door verrot en wel een keer moest omvallen. Dat is waar Feynman op hint.

Weerduivel | 16-09-18 | 10:19

@Weerduivel
Over 'achterstallig onderhoud' bij bomen zou ik me in Nederland niet al te druk maken: één van de favoriete hobbies van d'n Ollander: boompjes omzagen. Liefst om 7 uur 's morgens, met een kettingzaag met máximaal volume.

Zenzeo | 16-09-18 | 11:03

De enige klimaatramp die zich hier werkelijk afspeelt, is een tsunami met Saharazand onder de voeten. Er is geen dijk die hoog genoeg is om dit te stoppen.

Astimar Teutis | 16-09-18 | 09:28

Stoppen kan best wel maar niet d.m.v. dijken.

Lupuslupus | 16-09-18 | 09:34

@Rommelende Onderbuik
We zijn gewoon met te veel om allemaal op een terp te gaan wonen...

VanBukkem | 16-09-18 | 09:23

Dat bedoel ik! Daarom hebben we de terpen aan elkaar geplat om ons land geplaatst, vaak nog met een mooie weg erover.
Was wat innovatie voor nodig.
Hoe je zulks bij een vulkaan moet doen weet ik niet.

Rommelende Onderbuik | 16-09-18 | 09:32

Geboortebeperking is de heilige graal. Moraliteit de religie die ons ten onder zal doen gaan.

mark1487 | 16-09-18 | 08:57

Kurtz: "It's judgement that defeats us"

BASinnic | 16-09-18 | 09:32

Men wil natuurlijk heel erg graag de rampen plaatsen in een verhaal van klimaatopwarming.
Terwijl Feynamn terecht wijst op de al dan niet moedwillige stomheid van de mens - men neemt nu eenmaal meer risico's als er geld mee is te verdienen.
Ander element dat wat onderbelicht is, is de bevolkingstoename - effecten van rampen zijn nu eenmaal ook groter wegens de stedelijke verdichting - er valt meer tegen elkaar om en men kan minder goed uitwijken.

Je moet kennelijk Noord-Europeaan zijn om collectief voor effectieve beschermingsmaatregelen te willen betalen.
Maar gek dan dat we ons wel beschermen tegen moedertje natuur, maar niet tegen de wild-migrerende medemens die ons culturele erfgoed niet op prijs stelt, en onze vrijheidsliefde en vredelievendheid niet deelt

Rommelende Onderbuik | 16-09-18 | 08:56

Precies Lupus. Ik snap werkelijk de arrogantie van die gasten niet. Te denken dat je de natuur kan sturen. Stuitend.

zwartzondersuiker | 16-09-18 | 09:52

Zonder suiker,
Maar cijfers kun je wel sturen. Zo heeft De Bilt voor de periode 1901-1950 16 vqn de 23 hittegolven laten verdwijnen. Dit omdat een ander en verplaatst meetstation de oorzaak zou zijn van een temp. val rond 1951. Klimaatgek zocht naar cijfers van 4 Duitse meetstations aan de grens en die laten net zo een temp. val zien rond 1951. Dus is er reden aan te nemen dat er sprake is van klimatologische invloeden. En geen invloeden door andere meetstations. Waardoor het 'aanpassen' van de temperaturen van 1901-1951 een onzinnige excercitie is.
Maar het plaatje oogt wel lekker in het kader van het klimaatalarmisme. Plotseling lijkt het alsof er na 1951 veel meer hittegolven zijn geweest.
Terwijl je, bij niet-aangepaste cijfers, een tamelijk gelijkmatig patroon ziet voor het aantal hittegolven in de afgelopen 100 jaar.

marjen | 16-09-18 | 10:07

Marjen: ja, dat blog was ik ook aan het volgen. Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om maar je gelijk te bevestigen.

zwartzondersuiker | 16-09-18 | 10:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja. Waarom gaan mensen aan de voet van een vulkaan wonen?
Volgens mij is het allemaal gewoon een kosten baten afweging. Wat levert het op om hier te gaan wonen, en hoe groot is de kans dat het mis gaat? Wat kost een stenen huis en wat kost een houten huis?
Uiteindelijk is het allemaal gewoon een gokje. En net zoals we allemaal geen donorcodicil invullen omdat dat toch over andere mensen gaat -gokje- gokken we ook dat die tsunami of orkaan aan ons huis voorbij trekt. En die vulkaan, die blijft waarschijnlijk -hopelijk- ook nog wel een tijdje rustig. Sowieso voor de duur van mijn leven.
Het is allemaal een gokje. Gewoon duimen (of bidden als je in Amerika woont) dat het goed gaat.

VanBukkem | 16-09-18 | 08:56

Dat is een beetje het verhaal. De eerste die onderaan de Vulkaan ging wonen, kon nog snel met paard en wagen weg. Toen hij 100 buren kreeg, werden de vluchtroutes al beperkt. Met 10.000 werd de infrastructuur wat verbeterd en kon ie met de auto. Nu met 100.000+ moet hij het basaal gezien met dezelfde infrastructuur doen.

Rommelende Onderbuik | 16-09-18 | 09:18

De toekomst is wat energie betreft aan neerschalen i.p.v. opschalen. Je eigen energievoorziening aan huis. Grote netwerken zijn te kwetsbaar.

BrabantsVerzet | 16-09-18 | 08:49

Dat is leuk wanneer je in een vrijstaand huis op het platteland woont maar opgehokt in een stadsflatje niet te doen.

Lupuslupus | 16-09-18 | 09:16

Na het hele stuk gelezen te hebben denk ik: die Feynman is niet in de wieg gelegd als wetenschapsjournalist.

Bauchschmertzen | 16-09-18 | 08:46

Een valide argument om ook eens echt aanspraak te maken op een flink deel van de Europese subsidie, opdat ook wij eens wat terug kunnen krijgen. Maar zaken als het buitenoptrekje van Verhofstad en het Frans economisch kolonialisme is kennelijk van veel groter belang.

hoochee | 16-09-18 | 08:39

@gato

er wordt nergens zoveel gelogen en overdreven als bij milieu, zoals je zegt 20 jaar geleden hadden we: de zure regen en het gat in de ozonlaag.
Nu komen ze met het kulverhaal van de ''CO-2 uitstoot'' en het verhaal over
''fijnstof''.
Een prachtige reden voor Brussel en Den Haag om ieder jaar de energieheffingen op olie en gas duurder te maken.
Trump doet hier niet aan mee - hij blijft olie en schaliegas gebruiken en houdt de prijs van het gas, olie, diesel en benzine in Amerika lekker goedkoop.

Hier nog een zo'n leugen van Parijs:
zij maken ons wijs dat door smeltend poolijs de zeespiegel met 30 centimeter zal stijgen binnen nu en 50 jaar.
Knap gevonden.... 2/3 van de aarde bestaat uit water, zee en oceaan.
Moet jij een proberen @gato zo'n grote watermassa met wat smeltend poolijs... één [1] centimeter te laten stijgen?
Zelfs een kind van 13 begrijpt dat dit onmogelijk is... de slimmeriken in Brussel en Den Haag en de NPO geloven dit verhaal wel.

sociaal_econoom | 16-09-18 | 08:37

Jappanert,
Ozon maatregelen, mee eens
Zure regen, wat is daaraan gedaan?
In mijn beleving is dat een stille dood gestorven omdat het letterlijke onzin was. Een proefballon om te kijken hoe angst zaaien werkt.
Antarctica is qua ijsmassa nog steeds aan het groeien. Maak ik mij niet druk om.
Groenland, waarom heet een landmassa met gigantische ijsmassa Groenland? Even tussendoor.

Ik ben zelf in het verleden aan het rekenen geslagen en als Groenland geheel zou smelten komt dat op ongeveer vier meter stijging te staan.
Zelfs in hele warme periodes in het verleden is de ijsmassa aldaar nooit verdwenen.
De zogenaamde wetenschappers die alle aan de subsidie fonds hangen schreeuwen hetzelfde.
Alleen dode vissen drijven met de stroom mee.

Ik maak mij drukker om de te rustige zon omdat het dan kouder gaat worden en de politici druk bezig zijn om energie onbetaalbaar te maken.
Ik wordt sowieso al argwanend als politici met belastingen denken de temperatuur naar beneden te krijgen.
We glijden gestaag een eco communisme in en als we iets weten van de geschiedenis dan is dat centrale plan economieën verwoestend zijn.

yooooh | 16-09-18 | 13:32

Zure regen, wat is daaraan gedaan?

Zoek op rookgasontzwaveling, flue gas desulfurization heet het in het Engels. Bouwmarkten liggen er vol mee, FGD gips of ro gips heet dat. Business ook wel. Zoek op rookgas denitrificatie. Doe es wat zou ik zeggen.

Mazzelstof | 16-09-18 | 15:37

yooooh | 16-09-18 | 13:32

Dat was gewoon een politiek leugentje; propaganda om vikingboeren te verleiden om zich in het nieuw veroverde grondgebied te vestigen.

OverdaanDerOnderheid | 17-09-18 | 11:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Een syrische apotheker had een kleinere ecologische voetafdruk in Syrië dan in een Nederlandse moderne praktijk.
.
Met het sluiten van de grenzen voor dergelijke instroom en het retourneren van reeds binnengedrongen instroom kan een hoop ellende qua milieu verhinderd worden.
.
100.000-en voedafdrukjes minder.

Parel van het Zuiden | 16-09-18 | 08:31

Haha... Dit is een briljant argument tegen de migranteninstroom. Groen Links en consorten kunnen onmogelijk tegen het milieu zjn, tenzij ze het milieu ook fascistisch vinden.

MickeyGouda | 16-09-18 | 08:57

Hulde voor dit prachtige policore duurzaamheidsargument -naast het culturele, humane, economische argumenten- voor opvang in de regio.
Al is het natuurlijk de omgekeerde wereld waarom je moet gaan verdedigen waarom je vindt dat mensen in de regio opgevangen moeten worden.

Rommelende Onderbuik | 16-09-18 | 09:11

Laten we zeewater terugpompen in lege olie/gas/zout velden in plaats van CO2 of stikstof (beide soort meststof voor planten).
Minder water op Aarde is minder waterdamp.
Waterdamp is de grootste versterkende broeikasgas op Aarde.
www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uit...
P.s alweer die 7's in desbeteffende artikel.
En hou op met die fijnstoffilters want Nano partikels uitstoot is nog meer gevaarlijker want vrij gemakkelijk opneembaar gifstoffen in de bloedbaan.

steekmug | 16-09-18 | 08:31

Ik vind dit nou echt zo’n probleem waar we nog maar eens naar moeten kijken na de Europese burgeroorlogen. Werk alleen nog mee aan initiatieven als die mij direct, persoonlijk geld besparen.
.
Sorry, maar als je zo omgaat met je samenleving moet je bij mij niet aankomen met “duurzaamheid”.

Parel van het Zuiden | 16-09-18 | 08:26

Luister, zolang de aarde bestaat is er CO-2 uitstoot via vulkanen, bosbranden en het stoken van hout, turf, steenkool, olie en gas.
Als wij doen wat Parijs wil: dit gaan verbieden - is levensbedreigend.

Zolang de aarde bestaat is er CO-2 uitstoot, dit hoort bij de cyclus waarbij bomen en planten CO-2 nodig hebben en dit omzetten in zuurstof voor mens en dier.
Parijs wil in 2050 nul [zero] CO-2 uitstoot... de mensheid vernietigt zichzelf.

sociaal_econoom | 16-09-18 | 07:51

Dank voor de link Pieter. Het gaat in dat artikel dus om oerwoud vs plankton. Blijft toch het feit dat juist bomen in stedelijke gebieden van groot belang zijn. Ik vraag mij af hoe de mensen in b.v. New York overleven. Weliswaar zijn daar grote parken maar de rest is beton.

Lupuslupus | 16-09-18 | 09:30

Precies allemaal gelijk. Ik ben blij dat men aan gene zijde van de realiteitskloof tenminste wetenschappelijk geletterd is.

Mazzelstof | 16-09-18 | 10:15
▼ 4 antwoorden verborgen

De linkse milieugasten zijn TEGEN het gebruik van fossiele brandstoffen steenkool, olie en gas.
30 jaar geleden kwamen ze met het verhaal dat dit op dreigt te raken, echter nadien werden er nieuwe olievelden op zee en schaliegas ontdekt.
De milieugasten moesten een nieuw argument verzinnen en kwamen 10 jaar geleden met het kulverhaal dat de opwarming wordt veroorzaakt door de CO-2 uitstoot... dus olie en gas wordt in de toekomst hier verboden.
Brussel, Den Haag en de NPO geloven dit verhaal... behalve Trump, die heeft meer verstand.

sociaal_econoom | 16-09-18 | 07:41

Lupuslupus | 16-09-18 | 08:39 | favoriet
Is dat zo? Ik dacht dat het was verbeterd. In ieder geval was de mens niet meer de schuld te geven. Drijfgassen doen we niet meer aan.
Ik meende juist dat het herstel van de ozonlaag nu bijdraagt aan de verwarming van de aarde.

Rommelende Onderbuik | 16-09-18 | 09:22

Dat zou kunnen hoor, de laatste keer dat ik er over las was het gat nog net zo groot.

Lupuslupus | 16-09-18 | 09:32

Je kijkt totaal niet naar de feiten, maar alleen of het wel/niet uit de "linkse hoek" komt. Zinloos dus om met jou een inhoudelijke discussie aan te gaan. Gelukkkig kijkt de wetenschap wel naar feiten, en die hopen dan maar dat het niet politiek gepolariseerd wordt ...

Jahowiseffe | 16-09-18 | 12:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Als we doen wat de klimaatjongens van Parijs ons voorschrijven:
- minder CO-2 uitstoot
- geen gas en olie meer gebruiken

Dan komt alles goed:
einde opwarming, einde klimaatsverandering, minder orkanen, geen tsunami meer.
Parijs weet hoe we dit moeten aanpakken - als jij hun gelooft, dan geloof ik hun ook. De ambtenaren in Brussel, Den haag en de NPO geloven dit wel.

sociaal_econoom | 16-09-18 | 07:19

En ieder jaar 50 miljard= 50.000.000.000 namens de rijke landen, het westen dus, naar de zogenaamde arme landen. India, China enz. Per Jaar. Want ja, die hebben geen centjes. Wij wel. Heeeeel veeeel.

zwartzondersuiker | 16-09-18 | 09:42

Het is "hen" en niet "hun" (hunnie). Overigens 95 % van de wetenschap gelooft het ook. Die andere vijf procent worden betaald door multinationals en zogenaamde denktanks (die weer door die multinationals betaald worden).

Jahowiseffe | 16-09-18 | 12:31

Beschermd door de bergen is het begrip storm hier in het dal sterk gedegradeerd sinds ik niet meer in de Noord-Hollandse polder woon. Af en toe een stevige bries bij een onweersbui . Desondanks letten we heel goed op of bomen in de omgeving van het huis niet te hoog worden en of de ondergrond waarop ze staan stabiel is, bomen die voornamelijk op rotsen staan zijn een gevaar, zeker na zo´n droge zomer. Dan gaat de kettingzaag er doorheen. Gelukkig hoef je hier niemand te vragen of ze het goed vinden en het hout verdwijnt in de kachel.

bergsbeklimmer | 16-09-18 | 07:08

Als de San Andeas breuk losgaat dan heb je pas een ramp of een boorramp naar de magmakamer in Yellowstone park door de NASA.

steekmug | 16-09-18 | 06:46

Of via een cosmic censorship het verleden wissen en een oneidige toekomst binnentreden! :)

steekmug | 16-09-18 | 08:55

Of de Zon ontploft. Of er ontsnapt een theoretisch onmogelijk zwart gat uit Zwitserland. Of we leven allemaal een gesimuleerd universum en er staat een schoonmaakster op het punt het toetsenbord af te stoffen.

Dingen kunnen gebeuren.

Mazzelstof | 16-09-18 | 10:13

@Mazzelstof | 16-09-18 | 10:13
Is het fatalisme of determinisme van al het geheel wat u beleefd?,wat denkt u?

steekmug | 16-09-18 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

"het weer wordt steeds extremer" is linkse weermannen-prietpraat. Waar blijven die stormen? Het waait steeds minder en veel neerslag zien we ook niet.

Pislinq | 16-09-18 | 06:22

Ja, is ook zo. Waarom zou je statistiek bedrijven en trends analyseren als je ook gewoon een gevoel kan hebben om op af te gaan?

Mazzelstof | 16-09-18 | 08:11

Of het weer steeds extremer wordt valt te meten. De hamvraag is: komt extremer weer door menselijk handelen of is het de natuur? De milieumaffia zegt uiteraard ‘ komt door de mens ‘. Dat is echter nooit aangetoond. Wie dat stelt is een gevaarlijke gek aldus links. Ook hier hetzelfde liedje; meehuilen of je bent een nazi.

HaatbaardKnipper | 16-09-18 | 08:57

De realiteit van klimaatverandering is geen kwestie van links en rechts. Het is een kwestie van wetenschap. Als je door een ideologische bril kijkt naar wetenschap leg je jezelf gewoon een enorme handicap op dingen te snappen.

Maar dat is voor ideologisch gemotiveerde mensen dan weer vaak het doel ook helemaal niet.

Mazzelstof | 16-09-18 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Stenen huizen ? Dat is eerder de uitzondering in de USA. Het overgrote merendeel van de huizen in de USA zijn gebouwd in houtskeletbouw, en dan van het goedkoopste soort. Bij elkaar gehouden met nietjes en plakband

Die rommel bouwen ze dan ook nog eens in gebieden met storm, en dan weer verslagen in de wijk staan als alles na een zuchtje wind plat gegaan is en er doden gevallen zijn.

Nee dan hier in Duitsland waar eigenlijk nooit een enorme storm is en mijn huis een dikte heeft van 3 meter met gestort beton, en een spouwmuur of 12. Begrijp jij het ?

GerMonster | 16-09-18 | 06:21

Klopt... Triplex -of hoe heet die verlijmde rommel- en een nietpistool, dat zijn de favoriete bouwmaterialen. De armen mensen in kwestie zullen indachtig het verhaal van de drie biggetjes extra geld hebben uitgegeven aan steen opdat ze bij een orkaan rustig thuis kunnen blijven.
Op zich goed gedacht - maar je moet wel om je heen blijven kijken.

Rommelende Onderbuik | 16-09-18 | 09:13

@GerMonster:

Je woont in het Adelaarsnest?

Gulliver | 16-09-18 | 10:03

Niets mis met het huis.
De boom had gesnoeid moeten worden.

Gulliver | 16-09-18 | 06:15

Ook daar is vast het probleem dat het niet mag van de gemeente

Roelke | 16-09-18 | 10:02

Op sommige punten heeft Feynman gelijk. Maar kom bij mij niet aan met gezeik over dat er in een land met bijna driehonderd miljoen inwoners een moeder en een baby zijn doodgegaan. In een land met een dergelijk aantal inwoners gaat er iedere dag wel een moeder met een baby dood, nou en? Dat is de natuur.

Rhenium | 16-09-18 | 03:26

Hoezo? Er is toch ook gezeik hier als er een keer een politieagent een crimineel afschiet in een land met 300 miljoen inwoners....

Parel van het Zuiden | 16-09-18 | 08:34

Ja Parel. Maar dat is fascisme / racisme weet je nog.....

HaatbaardKnipper | 16-09-18 | 09:00

Ik snap het niet. Bedoelt hij nou dat de reactorkern van Fukushima met zeewater gekoeld had moeten worden (verkeerde link overigens)? Bij mijn weten krijg je daar niet alleen hoogradioactief zeewater van, maar hebben ze dat op het laatst ook gedaan om de reactorkern te laten koelen, alleen is dan wel je hele systeem naar de ratsmodee en krijg je onvermijdelijk een 'core on the floor'.

RenHoek | 16-09-18 | 01:16

Die reactors werden volgens mij sowieso al gekoeld door zeewater, vandaar dat ze naast de zee waren gebouwd. Onbeperkt koud water. En het water om te koelen wordt niet radioactief maar wel heel erg warm vanwege wrijving oid. D'r zal ongetwijfeld een reauguurder zijn die er meer over weet. En als ik mis zit, zou me niks verbazen. I stand corrected friends.
Maar Japan, aardbevingen etc.

Basil Fawlty | 16-09-18 | 02:39

"Bij mijn weten", gezien wat je schrijft de grootste lulkoek is kun je echt beter je mond houden en beter leren lezen, Feynman schrijft er zelfs bij wat het probleem geweest is.

Foxcave | 16-09-18 | 04:57

Het werd en wordt gekoeld door zeewaier.

gato | 16-09-18 | 08:26

1 woord: Obliquity, maar shhhhhh héh

LifeCatcher | 16-09-18 | 00:55

Zoals het stroom te kort in april... lol
Te weinig zon of te weinig wind.... je verwacht het niet ... beter een rebel in een Toyota dan aan het gas van poetin.... of wacht is er in noorwegen geen gas ... lol

ik2! | 16-09-18 | 00:53

Het probleem bij Fukushima was dat men in Duitsland volledig hysterisch werd want ow, ow een aardbeving is eng. Wat men effe vergat is dat Duitsland niet op een breuklijn ligt en dus dat argument was volledige b*llshit maar de mileu maffia (lees ex-commies en radicaal links die na de de val de muur werkeloos werden en en dus een nieuw verdienmodel zochten) is daar zo sterk en Mutti Merkel was en is in haar bekrompen oud Oost Duitse gedachte zo vatbaar voor die onzin dat ze alle kernenergie centrales liet sluiten. Maw als gevolg een verliesgevende onrendabele honderden miljarden investering voor de energiebedrijven in subsidie windenergie maw "energiewende" (Deense Vestas lacht zich de ballen uit de broek) puur en en alleen om de Berlijnse linkse radicale groene lobby happy te houden.

Basil Fawlty | 16-09-18 | 00:37

Is dit het nieuwe mode woord, iedereen gebruikt tegenwoordig narcist.

gato | 16-09-18 | 08:31

"lees ex-commies en radicaal links die na de de val de muur werkeloos werden en en dus een nieuw verdienmodel zochten"

Mooi gevonden. Dat gevoel krijg ik er ook zo bij. Dat Stasi-achtige gedoe van ze geeft het ook zo overduidelijk weg.

Standvastig | 16-09-18 | 09:16

Het is grappig te zien dat in Europa de Fransen -en m.i. hebben ze wel een punt- rustig kerncentrales blijven bijbouwen omdat ze dat als goedkoper, veilige en groene energiebron zien.
(Als je het helemaal zouden menen zouden ze die krengen natuurlijk bij Parijs bouwen en niet vlak tegen de grenzen aan... Maar goed, er wordt geïnvesteerd in ontwikkeling om die dingen beter te maken. Thoriumcentrales is al een fijne doorbraak.).

Rommelende Onderbuik | 16-09-18 | 09:27
▼ 7 antwoorden verborgen

Slechte planning, -aanpassingen en -planologische beslissingen is de reden waarom overheden de klimaatverandering. zo omarmen. De gevolgen van falend beleid kunnen ze toeschrijven aan de zgn opwarming, terwijl het bouwen van huizen op foute plekken zowel door water als vuur ea natuurverschijnselen tot rampen leidt.

watazooi | 16-09-18 | 00:13

Naja, dan gaan er 100k de pijp uit, geen regering die er om maalt.

Ongeblustekalk | 16-09-18 | 00:20

In veel plaatsen in Nederland wordt er volop aangemoedigd om zonnepanelen op de daken te leggen. Talloze huurcorporaties in Nederland zijn overstag gegaan. Dankzij de subsidie die woningeigenaren in Groningen krijgen, in ruil voor de schade die ze lijden dankzij de aardbevingen, zijn daar ook overal zonnepanelen op de daken gelegd. Het resultaat is dat Tennet zegt het niet aan te kunnen.

Bij onze Oosterburen speelde dit probleem al eerder, dankzij de energiewende ging de Duitsers over op 'groene' energie. Maar het netwerk was niet gebouwd om stroom van Noord naar Zuid-Duitsland te transporteren. Dus verkopen de Duitsers de stroom nog steeds voor een appel en een ei aan hun buurlanden (waaronder Nederland). Essent moest daardoor een splinternieuwe en peperdure energiecentrale stil leggen. Burgers zagen de kale stroomprijs dalen. En Tennet? Die nam 1/3de van de energienetwerken in Duitsland over...

Oplossingen zijn er genoeg. Liever geen gas uit Rusland importeren, want vijanden wil je niet van geld voorzien. Liever het energienetwerk zou inrichten dat overschotten kunnen worden omgezet in waterstof, zodat dit tijdens piekuren weer kan worden omgezet in elektriciteit.

Meeroever | 16-09-18 | 00:04

" want vijanden wil je niet van geld voorzien", zorgen dat jou vijanden je vrienden worden komt niet in je op? Dat we geregeerd worden door machtswellustelingen en geld aanbidders komt niet in je op?

Foxcave | 16-09-18 | 04:59

En als iedereen ze heeft komt er extra belasting op.

gato | 16-09-18 | 09:25

Het hele stuk ademt een wat mij betreft naief maakbaarheidsideaal. Alsof je elk risico vooraf kunt inschatten, en als dat al zo is, daar maatregelen tegen kunt nemen. Bijvoorbeeld de vraag hoe het kan dat er nog een boom op een huis kan vallen. Hoe stel je je een wereld voor waarin dat nooit meer gaat gebeuren?

Tweede misvatting in het stuk: de overheid die alles maar moet oplossen. Het grootste deel van de Nederlanders kiest er zelf voor om onder zeeniveau te gaan/blijven wonen. Dat hoeven ze niet te doen. We weten allemaal dat de zeewering niet zijn gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden 100% aan te kunnen. Er is altijd een hele kleine kans dat zich een 1953 voordoet. Als je daar niet mee kan leven, dan ga je toch zelf hoger wonen?

Ten slotte: sommige ontwikkelingen zijn gewoon te onvoorspelbaar om er maar meteen miljardeninvesteringen tegenaan te gooien. Neem het electriciteitsnetwerk. Dat is inderdaad niet ontworpen op het scenario dat alle auto's daar met laadpalen mee opgeladen moeten kunnen worden. Een upgrade leek nodig vanuit het idee dat alle energie vanuit een aantal grote productiefactoren over dat netwerk naar de eindgebruiker moest kunnen worden getransporteerd. Maar nu ontwikkelt het zich een kant op dat energieopwekking meer op microniveau gebeurt, en dat auto's zich 's nachts opladen aan overschotten die overdag op via micro-opwekking zijn opgebouwd. En is een dure netwerk-upgrade wellicht veel minder aan de orde.

Damrakker | 16-09-18 | 00:01

Zolang je zonnepanelen op je dak hebt liggen, maar geen batterij in huis hebt, wek je overdag stroom op, en verbruik je dit 's avonds. De stroom die jij gebruikt om je computer 's avonds te gebruiken is niet dezelfde stroom die je zonnepanelen eerder hebben opgewekt.

Er is nog helemaal geen microniveau, enkel heel veel stroomopwekkers die leveren op het landelijke netwerk.

Nederland kan daar nog mee dealen omdat we veel energiecentrales hebben die op gas werken (en dus snel 'aan' en 'uit' te zetten zijn) en tegelijkertijd een aantal grote bedrijven die op vraag van Tennet meer of minder stroom kunnen gebruiken (zoals de hoogovens bijvoorbeeld).

Meeroever | 16-09-18 | 00:08

@Meeroever
Dat is idd nu het geval. Maar ik acht het heel denkbaar dat we wel de kant op gaan dat we stroom lokaal gaan opslaan in batterijen/accu's. En dat stelt een netwerk-upgrade door Tennet ineens in een heel ander perspectief. Het gaat me overigens niet om de technische discussie hoe onze stroomvoorziening er precies uit gaat zien. Het gaat mer er omdat sommige dingen dermate snel ontwikkelen en/of onzeker zijn dat je er niet zomaar even een miljardeninvestering tegenaan gooit, omdat die een decennium later zomaar overbodig kan blijken door nieuwe ontwikkelingen.

Damrakker | 16-09-18 | 00:17

In alle voorspellingen, rampenbestrijdingen, slechtweer voorspellingen en prognoses wordt de moeder van alle rampen altijd vergeten: honger. Er wordt gebakkeleid over stroomuitval, wateroverlast en terreuraanslagen maar honger daar wordt niet meer op geanticipeerd. En dat terwijl de mensen hier in WO2 nog bij bosjes op straat aan de honger stierven. En dat terwijl 1000% van de bevolking afhankelijk is van geïmporteerd en geïndustrialiseerd voedsel omdat ze nog geen aardappel kunnen poten.

Axelvon | 15-09-18 | 23:48

Goed punt.

Pislinq | 16-09-18 | 06:30

Komt een beetje over als de kreet: ' Wie gaat er dan ook in de Tornado Alley wonen? '

RandyBiel | 15-09-18 | 23:47

Wat een humor weer: "Waarom staan daar nog stenen woningen in een luxe buitenwijk waar een normale boom door het dak komt (foto) als die omwaait? "

Joris Beltsin | 15-09-18 | 23:44

Dikke humor en brandweerlieden die knielen voor een opperwezen zijn natuurlijk een stel tokkies.
Waar in mn uzi?

Ongeblustekalk | 15-09-18 | 23:47

Zeespiegelstijging min bodemdaling aan onze kust is nog steeds een constante 15 cm per eeuw.
Meer extreem weer is een sprookje.
De klimaatpropaganda blijft heftig.
Geld weggooien heeft geen haast.

jan99 | 15-09-18 | 23:41

Ik heb het gelezen, maar ik snap er niks van Feynman, wa's dit? Een soort vaag 'we moeten betere dingen bouwen!' met voorbeelden uit het buitenland hoe het niet moet? En tegelijkertijd voorstellen dat niet rapporten, maar we lekker 'op het oog' moeten bouwen in Katwijk En ook nog wat klimaatverandering erbij als toetje?
Het is een beetje 'we moeten dingen, en we moeten ze beter, en slimmer aanpakken, en, poe poe, dat gebeurt maar niet! en alles! 'zonder een echt concreet punt? Of althans, ik zie 'm niet? Was je dronken? :)

je therapeut | 15-09-18 | 23:40

Feynman lijkt niet volledig op de hoogte dit keer.
.
Tennet heeft tientallen miljarden geinvesteerd tot in Duitsland aan toe www.climategate.nl/2012/11/wat-heeft-... dat was allemaal beleid van Balkenende die de `groene` stroom die tuinders met goedkoop gas opwekken via WKK´s , die destijds ook nog 10 cent per kWh MEP/subsidie kregen en dus massaal met de ramen open gingen stoken, af te kunnen voeren. Ze hebben de tuinders aan nieuwe inkomsten willen helpen, om de concurrentie aan te kunnen met Spanje waar de zon gratis energie levert. Daarnaast zijn er min of meer gesubsidieerde kolencentrales op de Maasvlakte bijgekomen destijds, waar de energie ook van afgevoerd moest kunnen worden www.infrasite.nl/news/news_articles.ph... de afgelopen jaren is de noord en zuidring in de Randstad aangelegd onder de naam Randstad 380 kV. Daarnaast is geinvesteerd in andere hoogspanningsverbindingen en dus zelfs tientallen miljarden in Duitsland, waar TenneT verplicht werd de windmolenparken op zee aan te sluiten. TenneT investeert de komende jaren nog eens 28 miljard nos.nl/artikel/2218990-tennet-investe...

Watching the Wheels | 15-09-18 | 23:32

Feynman, niet Feyman. En die laatste zin stond er blijkbaar nog, die moet weg. Ze investeren komende jaren ook weer 19 miljard in wegen, maar je hebt wel te maken met wetgeving, je kunt gelukkig niet zomaar morgen een weg aan gaan leggen al gaat het heel wat makkelijker dan vroeger www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wege... en

Watching the Wheels | 15-09-18 | 23:45

Koop anders even een kroontje iplv dit soort lullige ‘ik bedoelde dit eigenlijk’ tegels.

HaatbaardKnipper | 16-09-18 | 09:08

@HaatbaardKnipper | 16-09-18 | 09:08
Uit principe niet (directe koppeling tussen NAW-gegevens en plempsels), heb wel 50 euro overgemaakt. Moet gewoon niet reaguren tijdens het werk of als ik afgedraaid ben na 6 dagen werken.

Watching the Wheels | 16-09-18 | 12:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Beetje onzin. Je kunt je niet overal uit kopen. Zoveel geld heeft geen enkel land. Het blijft altijd een kosten-baten analyse.

Oepsie1234 | 15-09-18 | 23:22

En daarnaast is de capaciteit er niet om ineens bijvoorbeeld twee keer zoveel te gaan doen. Weet nog dat een cafebaas bij ons uit het dorp na 1 uur altijd vertrok voor z´n tweede baan rond 2011, omdat er enorm veel werk was aan wegen. Als je in de huidige markt de vraag gaat verdubbelen, dan weet je zeker dat je geen goede waar voor z´n geld krijgt. Ze doen het wel verstandig door het werk over tientallen jaren te verdelen. Als je kijkt wat er aan dijken gebeurd is met name rond rivieren dan is dat ook enorm.

Watching the Wheels | 15-09-18 | 23:58

Een overheid die geen maatregelen neemt tegen potentiële rampen doet dit om het geld.
Preventie kost de overheid geld.
De gevolgen van ramp kosten de getroffenen geld.
Door niets te doen legt de overheid het prijskaartje bij de slachtoffers neer.

Osdorpertje | 15-09-18 | 23:16

Beetje vreemde tegenstelling tussen overheid en inwoners/getroffenen. De overheid kan er best voor kiezen om voor alle theoretische risico's maatregelen te nemen, maar uiteindelijk moet het natuurlijk wel betaald worden via belastingen. En die worden linksom of rechtsom door de ingezeten opgebracht.

Damrakker | 15-09-18 | 23:28

Osdorpertje | 15-09-18 | 23:16
Dat is in de eerste plaats de zaak van de Staten zelf. N- en S-Carolina zijn niet erg groot of rijk EN dit soort natuurgeweld komt daar zelden voor. Wat is dan wijsheid???

Eric Newby | 15-09-18 | 23:44

@Muxje | 15-09-18 | 22:28
Omdat men bij de (rijks)overheid dat verhaal van 7 vette, 7 magere jaren maar moralistisch gelul vindt. Als de tijd goed is, smijt je het geld uit het raam en als de tijd slecht is, ga je vegeteren en daardoor de schade nog verergeren.

Heiner | 15-09-18 | 23:07

Eigenlijk zou het andersom moeten zijn, in de goeie tijd wat reserves opbouwen zodat je in slechtere jaren ook nog wat te besteden hebt.

Helaas worden in de goeie jaren weinig tot geen lastenverlichtingen doorgevoerd door onze overheid, maar worden er wel allerlei nieuwe maatregelen genomen om het grootste deel van het volk nóg meer geld uit de zakken te kloppen. Bijvoorbeeld de verhoging van de zorgkosten, energiebelasting, laag BTW etc.

Het "appeltje voor de dorst" zal dus ook voor veel mensen niet bijeen gespaard kunnen worden. Uitgezonderd een aantal vvders en buitenlandse aandeelhouders. En daar gaat die 1,5% ook niks aan veranderen, hoe rooskleurig ze het ook brengen...

Binkoo | 15-09-18 | 23:38

Ik zat er aan te denken om kleine zeecontainers om te bouwen zodat ze water/wind/typhoon/fin dicht zijn en deze voor stormen zoals nu in Florida te gaan verhuren. Soort waterdichte megakluis die je zo kan plaatsen en ophalen.

Brentjeee | 15-09-18 | 23:07

Je geeft een gou den idee te grabbel, jij weldoener. Of heb je een krautfund?

Shareholder II | 15-09-18 | 23:16

Moet je een directe democratie invoeren. Een bevolking als geheel zal wel maatregelen nemen itt politici die alleen maar korte termijn denken omdat ze er maar 4 jaar zitten.

Dreddie27 | 15-09-18 | 22:55

Volgens mij is het precies andersom.... de meeste burgers willen meteen waar voor hun geld en snel een beetje. Politici zijn IETS beter (maar niet veel).

Donkersloot | 15-09-18 | 23:03

Zwitserland bewijst dat dat niet het geval is en politici veel erger zijn.

Dreddie27 | 15-09-18 | 23:05

Ongelooflijk dat er echt nog steeds mensen zijn die klimaatverandering wensen te ontkennen. Dan geloof je ook in UFO’s en 9/11 complotten neem ik aan.

Mather | 15-09-18 | 22:54

Donkersloot | 15-09-18 | 23:0
Zonder mensen een stuk minder kieviten,... en wulpen en nog meer van dat soort weidevogels.

miko | 15-09-18 | 23:35

@Brou Is Back | 15-09-18 | 23:34
Heb je ze uberhaupt wel eens doorgelezen?

RandyBiel | 15-09-18 | 23:53

@Mark_D_NL
En die vrouwen fluisterden waarschijnlijk in je oor dat klimaatverandering een hoax is?

Zenzeo | 16-09-18 | 12:49
▼ 13 antwoorden verborgen

De daadkracht en de technische kennis van het Nederlandse volk is aan het vergaan. Kijk bv ook naar Groningen, daar gebeurd niks totdat er slachtoffers vallen.

BozePaarseMan | 15-09-18 | 22:52

marjen | 15-09-18 | 22:56
Het frivole gebruik van het woord "dramatisch" mag inmiddels ook wel tragisch worden genoemd.

Eric Newby | 15-09-18 | 23:06

Omdat wij het vertikken om op de onderwijspartij te stempen :-)

Shareholder II | 15-09-18 | 23:27

Gewoon aardbevingen. Zwagerman zou zeggen je hoeft er niet te wonen.

miko | 15-09-18 | 23:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk Feynman, als je de reacties goed leest, kun je begrijpen wat er verkeerd gaat.
Het aantal kankergevallen in Nederland lag in de eerste jaren na Tsjernobyl hoger dan voor de ramp. Maar dat hoefde niet in de krant.

Mr.Crowley | 15-09-18 | 22:45

Heeft u daar een bron van?

Donkersloot | 15-09-18 | 23:08

Donkersloot | 15-09-18 | 23:08
Nee daar heeft hij waarschijnlijk niets van maar dat weet hij van de muis in zijn kelder die hem sublime berichten stuurt.
www.youtube.com/watch?v=m8VLLJSxlz8
;-)

miko | 15-09-18 | 23:32

Laatst hoorde ik dat het aantal kankergevallen toeneemt, komt door roken, o.a.,. , maar bijna niemand rookt meer.

gato | 16-09-18 | 08:53

Het weer is onvoorspelbaar. Sol omnibus lucet.

Mark_D_NL | 15-09-18 | 22:40

@Mark_D_NL | 15-09-18 | 22:40
Wat een mazzel dan dat er net een miljoen mensen geevacueerd waren in de VS toen die 'onvoorspelbare' orkaan aan land kwam.

RandyBiel | 15-09-18 | 23:52

@RickyLaRue
Het dichtsbijzijnde sterrenstelsel is Alpha Centauri A. Die staat op 4396 lichtjaren bij ons vandaan geen 4. Waarschijnlijk hebt u in de Engelstalige literatuur de punt achter de 4 aangezien voor een comma.

copywriter | 16-09-18 | 06:02

Copywriter, u zit mis. Tweemaal zelfs. Proxima Centauri (what's in a name) is de dichtsbijzijnde ster en staat op 4.2 lichtjaar afstand. Waarbij de punt de decimaken inluidt.

Bollux | 16-09-18 | 08:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Ook in Spane moet je je huis zo bouwen, dat de regenafvoer goed is. Die rotsen houden niets vast. overal afvoeren maken, bij mijn huis is gebouwd door een Duitser ,. die heeft daar goed rekening mee gehouden.

gato | 16-09-18 | 08:59

Het weer wordt niet extremer. Het feit dat iedereen die BS herhaalt in de media maakt het niet waar. Dr. Roy Spencer’s appearance on Fox News (and mine)
Anthony Watts / 2 hours ago September 15, 2018:

wattsupwiththat.com/2018/09/15/dr-roy...

Verder: Nederland daalt omdat het 100 duizend jaar opgeduwd is geweest door de Scandinavische ijskap die net verdwenen is en de reden is dat Noord-Zweden met 1 meter per eeuw omhoog gaat en de zeespiegel daar dus daalt , zie o.a. Stockholm zeeniveau
De temperaturen dalen al 2 jaar sinds 2016 en daar hoor je geen hond over.
Planetary Healing Powers Of Presidents

realclimatescience.com/2018/09/planet...

En de WAPO spuit onzin over Florence, complete maar dan ook complete BS , sinds ze in handen is van Bezos.

Zwizalletju | 15-09-18 | 22:31

@Ongeblustekalk
Ik ben zeker geen klimaatgekkie, eerder een realist op dit gebied. Het is gewoon een feit dat het aantal deeltjes CO2 in de atmosfeer de afgelopen 40 jaar explosief is gestegen van 280 naar ongeveer 370 ppm, terug te vinden in eigenlijk alle onderzoeken van deze tijd. Dit terwijl het aantal deeltjes de afgelopen duizenden jaren altijd stabiel is geweest rond die 280, aangetoond door ijsboringen waarin ingevangen luchtbellen precies kunnen vertellen hoe ons klimaat er de laatste paar duizend jaar uitzag. Deze plotselinge sprong is nog nooit eerder op zo'n grote schaal voorgekomen en volledig te wijten aan de industriële revolutie vanaf de jaren zeventig.

Tijden veranderen, en een plots opwarmend klimaat is iets wat bij de razendsnelle toename van het aantal mensen hoort. Mocht ik een "klimaatgekkie" zijn dan zou ik nu wel moord en brand schreeuwen, GL stemmen en een windmolen kopen want lekker milieuvriendelijk enzo, maar dit is niet zomaar te stoppen met een aantal milieumaatregeltjes. Dus daarom, realistisch blijven en misschien dat de technologische vooruitgang er in de toekomst eens voor zorgt dat er een uitvinding komt die het aantal CO2-deeltjes weer kan reduceren. Tot die tijd is het dweilen met de kraan open.

Binkoo | 16-09-18 | 02:08

@Binkoo: het schijnt zelfs zo te zijn dat die wijziging ook merkbaar is op de rest van de planeten in ons zonnestelsel (als ik nasa dan mag geloven)

lovekila | 16-09-18 | 08:57

Vroeger waren er ook extreem lange warme zomers , ik spreek over de jaren 70 toen de kinderen nog jklein waren. De winters lang en koud, veel sneeuw en ijs, niemand hoorde je over klimaat, het wisselt gewoon, dat heet weer, die doet wat hij wilt..

gato | 16-09-18 | 08:57
▼ 7 antwoorden verborgen

De Nederlandse overheid komt pas in actie als er voldoende slachtoffers zijn gevallen. Zodra het aantal slachtoffers voor de overheid voldoende hoog is, gaat de Nederlandse overheid rapporten schrijven en daarna meer onderzoek om nog meer rapporten te schrijven. Uiteraard worden alvast wel de gelden geïnd om eventuele rampen tegen te gaan, maar daar kun je ook bijv. mooie Toyota's voor in de zandbak voor kopen. Kwestie van prioriteiten.

Ruikbaard | 15-09-18 | 22:29

Terwijl op de achtergrond al tig burgerinitiatieven bezig zijn bakken gelden goederen in te zamelen voor de slachtoffers.
Misschien staat Rutte daarom altijd zo schaterend op de foto?

Eric Newby | 15-09-18 | 22:34

Wel heel simpel. Met het geld waarmee ze in Syrië invloed op of in ieder geval toegang toe onze grote vriendjes kopen, kun je in Nederland de stormvloedkering niet verhogen. Gaat om hele andere bedragen.

Sjors W. | 15-09-18 | 23:30

Nounou, dat is me toch wat. En inderdaad, we moeten onmiddelijk wat aan de natuur doen, want het is toch te gek dat een paar mensen niet aan ouderdom doodgaan, maar net zo vroegtijdig hun einde vinden als die honderden miljoenen, die tijdens locale oorlogen en religieconflicten afgeschoten, verhongerd en verkracht worden, en als die andere tientallen miljoenen, die door voertuigen platgereden worden.

issieookweer | 15-09-18 | 22:27

De economie stimuleren in een laagconjunctuur durfde tollenaar rutje niet. Want o wee, de begrotingsdiscipline die de ongekozen eu-despoten eisten mochten niet overschreden worden.

Earl_of_Doncaster | 15-09-18 | 22:17

Weer Wiebes waarom heeft die eikel zoveel in te brengen? Eerst het autorijden onbetaalbaar maken nu moeten we van het gas af. Om meer gas te verstoken om elektra op te wekken. Alleen maar omdat een of andere zot bedacht heeft dat CO2 slecht zou zijn?

voldemort | 15-09-18 | 22:50

We moeten nooit van het gas afgaan, kunnen het zo krijgen van , nou ja kopen, van Putin en VS en Duitsland.

gato | 16-09-18 | 09:04

Kostenplaatjes en kostenplaatjes.
Rampen worden niet geaccepteerd, maar het altijd de vraag in hoeverre de kosten opwegen tegen de baten.

marjen | 15-09-18 | 22:16

Je mag er toch niet aan denken dat heel A'dam-West ineens wordt weggevaagd door zo'n orkaan?

Eric Newby | 15-09-18 | 22:22

Maar hopen mag toch wel?

InAnumPerRegimine | 16-09-18 | 04:00

Dijkfalen is al voldoende.

PresidenteDeConjovia | 16-09-18 | 10:25

America is geen rubber-tegel-land, je bepaald zelf wat je veilig vind en of je daar nog iets aan kan doen of vertrekt.

W_F | 15-09-18 | 22:12

Amerika is het rubber tegel land bij uitstek. Je kunt er nog geen warme koffie krijgen zonder dat er iemand 'liable' voor is - en dus worden alle zelfs maar mogelijk gevaarlijke dingen verboden. Als ik over een hekje klim schieten ze gelijk in paniek, want ze denken liable te zijn voor mijn stommiteiten.

Opslag Medium | 16-09-18 | 08:43

Feynman toont een verbijsterend geloof in de maakbare samenleving. Achteraf kun je altijd maatregelen verzinnen die nodig waren geweest om de gebeurde ongelukken te voorkomen die hebben plaatsgevonden bij natuurgeweld.

aldus_mijn_moeder | 15-09-18 | 22:11

Gelukkig is hier is nog nooit iemand gedood door een omvallende boom tijdens een storm. Toch?

Buerman | 15-09-18 | 22:42

Sommige risico's blijf je houden maar je kunt een deel voor zijn.

HijgentHert | 15-09-18 | 22:52

Buerman | 15-09-18 | 22:42Of liepen huizen onder water,...

miko | 15-09-18 | 23:17
▼ 2 antwoorden verborgen

@Ricky
Een zeebeving, gevolgd door een tsunami is onvoorspelbaar.
Landen die bijna elk jaar te maken hebben met een cycloon, is een ander verhaal.

O ja, in Fukushima zijn de mensen verdronken. Die kerncentrale leverde 2 doden op.

toetssteen | 15-09-18 | 22:07

.. een zware aardbeving gevolgd door een tsunami bleken niet eens voldoende van Fukushima een echte ramp van te maken. Om dat te realiseren moesten de linkse media en de klimaatangst-exploitanten nog zwaar aan het werk.

Jan Passant mk2 | 15-09-18 | 22:13

Een orkaan is ook onvoorspelbaar, verder kan niet iedereen een bunker bouwen die in de orkaan zone woont. Die loopt namelijk van Trinidad tot aan Newyork en zelfs Portugal heeft er wel eens een op zijn dak gekregen en ook Ierland met Ophelia.
Hoewel de meeste orkanen redelijk voorspelbare paden hebben doen sommige rare dingen.

miko | 15-09-18 | 23:05

Fukushima is wel een grote ramp, al het kernwater, gekoeld door zeewater loopt de Oceaan in, rechtstreeks naar Amerika.

gato | 16-09-18 | 09:06

"Nederland zakt en de zeespiegel stijgt". Oh ja? Hoeveel is de zeespiegel dan gestegen de afgelopen tijd? Ga jij nou ook al mee met de groene milieumaffia?
Ik had je hoger ingeschat Feynman.

zwartzondersuiker | 15-09-18 | 22:05

Kreeg ook sterk die indruk. Zeker dat stuk over Katwijk.....
Feynman had eerst eens wat lucht/strand foto's van Katwijk moeten bekijken, daar zou hij zien dat de duinenrij best wel hoog is, ook bij "dat gat in de duinen".

Muchnadt | 15-09-18 | 22:26

In de achterliggende polders worden ook de dieselgemalen boven de waterlijn vervangen door elektrische pompen onder water niveau met schakelkast en al. Dus als het een keer onder water staat gaat dat ook niet helpen.

voldemort | 15-09-18 | 22:40

Gelukkig betalen wij in EUropa voldoende klimaatbelasting, zodat dit soort natuurgeweld aan onze deur voorbij gaat.

Jan Passant mk2 | 15-09-18 | 22:03

Jep, dat heeft Juncker toch maar mooi voor ons geregeld.

Eric Newby | 15-09-18 | 22:15

We gaan ook weer meer belasting betalen per kuub aardgas plus 62 euro meer energiebelasting per jaar. We zitten er prima bij deze winter.

voldemort | 15-09-18 | 22:46

voldemort | 15-09-18 | 22:46
Prima, maar niet warmpjes.

Eric Newby | 15-09-18 | 23:08

Ja zondvloedkering en dijken.

Maar de Britten bliezen juist onze dijken op (Zeeland) om ons te bevrijden van het kwaad.
Ik vrees dat een mogendheid of goede potentaat in de nabije toekomst opnieuw dijken zal moeten opblazen om Nederlanders te bevrijden van het kwaad.
En nee, het kwaad zullen dan geen Duitsers of Russen zijn.

Johan_Voorhaar | 15-09-18 | 22:01

In the USA wisten ze van tevoren dat een flinke orkaan New Orleans en omstreken zou verwoesten. Niets aan gedaan.
Waarom de oh zo praktische Japanners een kerncentrale in Fukushima bouwden, is me ook een raadsel.
De rampen die je wist dat zou komen.
Overigens, Feynman, "Dit soort stormen zijn" is een taalfout die je echt niet meer kan maak.

RickyLaRue | 15-09-18 | 22:00

Hij deed het twee keer.
"Deze reeks voorbeelden van technische nalatigheid hebben een gezamenlijk probleem"
Reeks is ook enkelvoud.
Zo'n taalfout moeten niet kunnen.

RickyLaRue | 15-09-18 | 22:29

RickyLaRue
[email protected]"Deze reeks voorbeeld van technische nalatigheid heeft een gezamenlijk probleem".

LuckyGirl | 15-09-18 | 22:56

In Spanje, Hospitalet del Mar, ligt ook een kerncentrale, ding lekte, iedereen wist het,
Op zekere dag kregen leerlingen een rondleiding, terwijl het ding lekte. Ouders woedend, Catalanen woedend, ding staat nu al 10 jaar stil, maar soms zie ik toch rookwolken, dat bevalt me niet, maar heb er geen verstand van, men zegt dat het gestopt is.
Ik bedoel maar, Spanjaarden komen direct op als hun iets niet bevalt. Het zelfde met een dure aardgasleiding van Europees geld van Barcelona naar Valencia, 1 week, aardbevingen in Tortosa, na 2 weken ligt de boel stil, nooit meer gebruikt.

gato | 16-09-18 | 09:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Regeren in Nederland is in verbazing achteromkijken.
En er nog mee wegkomen ook, zolang je hoog en droog zit.

Eric Newby | 15-09-18 | 22:00

Vooral vrouwen die zich voordoen als man eric-je.

Ongeblustekalk | 16-09-18 | 00:35

Damn, toch nog ontmaskerd.

Eric Newby | 16-09-18 | 00:39

Ongeblustekalk | 16-09-18 | 00:35
Jij bent vast iemands neef, maar toch ook een nicht.

rokertje | 16-09-18 | 10:25
▼ 9 antwoorden verborgen

gelul, bij de "ramp" van Fukushima vielen geen doden tengevolge van de storing in de kernreactoren.

Het warmste plekje | 15-09-18 | 21:57

Wacht maar even op de kankergevallen, die komen er over 5 jaar aan.

gato | 16-09-18 | 09:16

In Fukushima hebben vele hulpverleners hun leven gegeven. Ze wisten dat ze met hun reddings operatie binnen enkele jaren zouden overlijden aan de meest afschuwlijke kankers. Moet je hier in Nederland eens mee aankomen, mensen die hun leven geven voor anderen..

Hiesjes | 16-09-18 | 12:02
▼ 1 antwoord verborgen

Achteraf kijk je een koe in zijn kont zei me vader altijd.

ditotje | 15-09-18 | 21:57

Hier worden bomen omgezaagd die bij keuring een mogelijk gevaar vormen. Zo simpel.

toetssteen | 15-09-18 | 21:56

Precies. Ik dacht hetzelfde toen ik die foto zag.
Hoe tragisch deze wijsheid achteraf..

Shareholder II | 15-09-18 | 23:05

Nou heb ik 60 jaar in Nederland gewoond, aan een park, maar nooit iemand gezien , die keek of er gevaarlijke bomen stonden.

gato | 16-09-18 | 09:17

REAGEER OOK