Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Geen docent, geen les, geen diploma

"De affaire in Maastricht is geen incident vanwege lokaal wanbeleid door een schoolbestuurtje, maar het logisch gevolg van het docententekort. Arie Slob mist acuut duizend docenten, Postema mistte er eentje."

Er was deze week grote druk op senator André Postema om als schoolbestuurder af te treden. Hij is de laatst overgebleven bestuurder van de school in Maastricht. In de Volkskrant gaf hij een interview, waar hij onder andere aangaf dat de inspectie nooit alle examens collectief had mogen afkeuren. Daarin heeft hij inmiddels gelijk gekregen, omdat niet alle leerlingen maatschappijleer opnieuw moeten doen.

Even een kort resumé: De minister kwam op vrijdagavond (22 juni) met het nieuws dat alle examens ongeldig waren, de maandag erop (25 juni) dat nooit op collectieve basis met een oplossing zou komen om de woensdag erna (27 juni) te komen met de collectieve maatregel dat alle centrale examens tot 1 januari 2019 geldig zijn. 

Arie Slob nam voor het weekend een standpunt in, kondigde na het weekend aan te zullen volharden om de woensdag erna artikel 32 van het examenbesluit voor deze school volledig te schrappen. Het is aan de ene kant goed om te zien dat een minister zo snel tot voortschrijdend inzicht in staat is. Aan de andere kant is het schrijnend dat het nodig was.

Er werd al sinds 2016 bij de onderwijsinspectie geklaagd over de misstanden in Maastricht. 26 keer. Voordat de getroffen leerlingen aan hun eerste schoolexamen begonnen, lag er al een stapeltje klachten bij de inspectie. Hierin zie ik de reden waarom de minister tot twee keer toe snel gedraaid is, deze affaire is het logische gevolg van falend beleid en falend toezicht.

Daarvoor is ook al minder formeel geklaagd bij de lokale directie en het overkoepelend bestuur. Maar de staat had het ook zonder het bestuur, inspectie en klagende ouders moeten weten. Een school betaalt loonbelasting over haar docenten, dus de fiscus kan met een druk op de knop zien dat een school een paar docenten mist.

De affaire in Maastricht is geen incident vanwege lokaal wanbeleid door een schoolbestuurtje, maar het logisch gevolg van het docententekort. Arie Slob mist acuut duizend docenten, Postema mistte er eentje. Tijdens het schrijven van deze tekst zijn alleen al op "meesters" baan 716 vacatures, waarvan 267 in de regio Amsterdam. De verwachting is dat het tekort aan docenten zal verdubbelen

Op een totaal van ongeveer vijftigduizend docenten mist er ongeveer anderhalf procent. Dat zorgt er ook voor dat schoolbesturen niet de luxe hebben matige docenten te vervangen. Dat zorgt ervoor dat een vijfde van de banen opgevuld is met onbevoegden. Er missen tienduizend bevoegde docenten.

Deze affaire had een startpunt moeten zijn om problemen eindelijk te herkennen, te benoemen en misschien op te lossen. Helaas is het een doodsstrijd tussen plucheplakkers geworden, compleet los van de inhoud, over de ruggetjes van honderden kinderen. De politieke schade moet beheerst worden, de educatieve schade wordt vergeten.

Dat de politiek om het hoofd van het bestuur van de school in Maastricht vraagt, is puur eigen belang. Senator Postema van de gevallen partij moet als zondebok de deur uit, om een landelijk probleem af te dekken. De minister doet alsof er alleen in Maastricht een probleem met onderwijsniveau en examens is, anders mag Arie Slob ook gaan solliciteren.

In Maastricht vluchten ouders voor onderwijs naar België en Duitsland, alsof Nederland een derdewereldland is. Ouders in de grote steden hebben die luxe niet. Nederland zou leerlingen uit België en Duitsland moeten aantrekken met beter onderwijs. Helaas geven we zelfs te weinig zwemles waardoor een 19-jarige asielzoeker is verdronken

Het speciaal onderwijs moest kapot, kinderen met een rugzakje moesten maar mee in de “normale” klas. Dit zorgde ervoor dat docenten die extra zijn opgeleid en kiezen voor zorgleerlingen een nieuwe baan nodig hadden. In die nieuwe baan kunnen ze niet hun ei kwijt. Dat gaf voor die leerlingen een te grote en te drukke omgeving. 

Nu zitten die zorgleerlingen met een docent die niet de juiste interesses, bagage, energie en tijd heeft. Waar de Staten Generaal de integratie van zorgleerlingen met een pennenstreek wilde regelen, zijn we geëindigd met een ordinaire bezuiniging, minder zorg voor enkelen, minder onderwijs voor allen en een minder aantrekkelijk werk voor docenten.

Niet alleen ligt het salaris van docenten te laag, ze hebben binnen de samenleving niet de statuur en aanzien die nodig is om te functioneren. Plus dat ieder maatschappelijk probleem zonder goedkope oplossing over de schutting van het lokale schooltje wordt gegooid. Zonder geld voor bijscholing van docenten, die mogen op basis van hun levenservaring gaan aanmodderen.

De inspectie ziet het niveau al twintig jaar teruglopen. Terwijl Mark Rutte op zijn zeepkist staat te galmen over een kenniseconomie, hebben we geen installateurs om een huis aan te sluiten. Laat staan om alle woningen te isoleren en aan te sluiten op een warmtepomp. We hebben zelfs de docenten niet om die installateurs op te leiden, dus dat blijft nog even zo.

Tijdens deze machtsgreep door de inspectie blijkt er geen draaiboek te zijn voor incomplete schoolexamens. Ad hoc neemt men draconische beslissingen, om die later terug te nemen. De inspectie kan beter kijken welke scholen een docent missen, en vervolgens met een oplossing komen. De deadline ligt binnen anderhalve maand.

Kinderen hebben leerplicht, volwassenen hebben een plicht les te geven.

Reaguursels

Inloggen

Die Postma schijnt 1 Euro onder de Balkenendenorm te zitten bij die scholenkoepel. DAAROM wil hij niet weg.
En daarom is er ook te weinig geld voor onderwijs

dezakloper | 15-07-18 | 20:41

Geachte Feynman en GeenStijl,
Tien/twaalf jaar geleden had ik een bijbaantje als studenten-inval-nachtreceptionist in hotels, in Amsterdam. Heb toen meerdere keren heel slecht Nederlands sprekende collega's gehad. Het is niet zo erg als je slecht Nederlands spreekt als je een medewerker bent van een Amsterdams hotel. Zo ook de betreffende Egyptische parttimer, die ik vroeg wat-ie er nog meer naast deed? Hij was economieleraar op het VMBO! Een docent in het Nederlandstalige voortgezet onderwijs die niet eens correct Nederlands kan. En zo ontstond tien/vijftien jaar geleden al de cultuur dat je op het VMBO (generaliserend gezegd, ik weet het) alleen nog maar goed hoeft te zijn in Nederlands bij Nederlands. Vind je het gek dat er zoveel paupers als een wannabe gangster naffer/bontkraag praten?
Zolang onderwijs wordt gereguleerd en verplicht door de staat (en door iedereen betaald wordt middels afgeperst belastinggeld) is het dus ook de schuld van de (r)overheid als het onderwijs slecht is.

Bastiat | 15-07-18 | 14:13

Het onderwijs loop totaal achter op de nieuwe ontwikkelingen waar kinderen mee te maken hebben. Sociaal/ emotioneel en qua manier van kennis overdracht. Een drama is het.

Bat-Adam | 15-07-18 | 13:17

"Maar de staat had het ook zonder het bestuur, inspectie en klagende ouders moeten weten. Een school betaalt loonbelasting over haar docenten, dus de fiscus kan met een druk op de knop zien dat een school een paar docenten mist."

Beste Feynman, pleit je hier nu echt voor ongebreidelde koppeling van databanken tussen alleelei volstrekt verschillende onderdelen van het staatsapparaat om een alwetend totalitair systeem te creëeren? Vlak na invoering van de Sleepwet alweer vergeten waar dat toe kan leiden?

OverdaanDerOnderheid | 15-07-18 | 11:47

Ik geef hier even een tip IJBURGCOLLEGE Amsterdam. Over hoe het goed mis kan gaan.

Weerduivel | 15-07-18 | 11:22

Besteden scholen tegenwoordig dan wel het geld dat zij krijgen – en dan ook echt aan zaken die met het onderwijs zelf te maken hebben?
Ik herinner mij nog de IceSave affaire (2008?), waarbij bleek dat allerlei (zichzelf "eigenaar schatkist" voelende) boekhouders van bijvoorbeeld scholen en Provincies voor miljoenen de mist in gingen.

Wering | 15-07-18 | 11:15

Het onderwijs is een kind van zijn tijd in de jaren negentig moest ik voor nascholing bij de hogeschool in Utrecht zijn tot mijn verbijstering alleen maar vrouwen te zien.
Jaren later begon je het te merken in de brugklassen leerlingen wisten steeds minder je was druk met bijspijkeren.
In het Goudse onderwijs werd de groep Marokkanen steeds groter (dank fam. v.d. Post)
Om het tij te keren is het al te laat mijn vader waarschuwde er begin jaren negentig al voor over de teloorgang moest er toen wel om lachen.
Heb afgelopen winter onder een palmboom het eerste deel van Oswald Spengler gelezen deze oud docent was een ziener en zijn tijd ver vooruit.
Heb het onderwijs na vele tropenjaren verlaten en ook Nederland binnen afzienbare tijd.

polderaar | 15-07-18 | 11:02

In het kader van het feit dat we geen autonoom land meer zijn maar een provincie van de heilige EUnie/Brussel is alles maar dan ook alles van waarde overboord gegooid/naar de ratsmodee geholpen.

frisenfruitig | 15-07-18 | 10:52

Optimaliseren, efficiënt lesgeven wordt het genoemd. In de praktijk betekend het bezuinigen.
Mijn eigen zoon kwam op een school met een zogenaamd leerplein 50min klassikaal en daarna werken in het leerplein samen met nog 40 a 50 andere kinderen. Met 1 begeleider om te helpen.
Het werkt echt niet als een kind meer instructie nodig heeft. Kretiek op de school wordt steevast beantwoord met “hij is 14 hij zal zelfstandig moeten leren” De school doet ook goed zijn best om deze kinderen naar een andere school te sturen
Het kind met de docenten staan niet centraal maar het verdien model en boekhouding
Verder is het onbegrijpelijk dat er docenten zijn die geen vast contract krijgen omdat dat te duur is
Een invalkracht is boekhoudkundig beter.
Alle mooie praatjes van D666, VVD Mafia , Cu CDA zijn vooral mooie praatjes. Maar echte wil om er iets aan te doen is 0,0

Jacktheflipper | 15-07-18 | 10:52

Vorige week op journaal lerares Nederlands met moderne uitspraak:
Examuh
Leruh
Studeruh
Slaguh
Schoolhu
Kostuh

etc etc
Kan zo aan de slag bij RTL of sbs

joppo0 | 15-07-18 | 10:27 | 1

Klinkt als algemeen beschaaft Haags

Jacktheflipper | 15-07-18 | 10:53

PvdA en D66 hebben het eens zo toonaangevende en solide onderwijs volledig naar de kloten gereden.

van Oeffelen | 15-07-18 | 09:59

Je zou ook kunnen zeggen dat het onderwijs zich aanpast aan de gemiddelde intelligentie van de leerlingen.

komtdatschot | 15-07-18 | 09:40

" De inspectie ziet het onderwijs al twintig jaar teruglopen" ... lol ... Ja, waarschijnlijk omdat de huidige inspectie nog geen 25 dienstjaren heeft. Nou, neem van mij als insider maar aan dat het dichter bij de veertig zit dan de twintig...
De ellende , het sluimerend maar gestadig verval , begon met de afschaffing van mulo en hbs ...
Sinds de jaren zeventig hebben linkse quasi-ideologen en hun hondstrouwe volgelingen , die nu bezig zijn Europa naar de knoppen te helpen , het onderwijs tot hun speelveld gemaakt en rijkelijk gevuld met luchtfietserij en onbedoelde vernielzucht .. zie bv vrouwtje Van Es in 1993 www.nrc.nl/nieuws/1993/03/30/andree-v...... voorts nitwit Netelenbos.. een voormalige lerares huishoudschool ( op zich niks mis mee) die vooral namens de Pvda de ambachtschool naar de kloten mocht helpen ik denk aan later de invoering van het "studiehuis" als onderdeel van het "nieuwe leren"... uiteraard uit de Pvda koker ... ik noem een paar "high lights".
Het kon allemaal ... en allemaal wilden ze opnieuw het wiel uitvinden .
Er geloof me : er werden wat zuchten geslaakt ..
Op het vmbo was voor elke leerling plaats .. alles was maakbaar .. Leerlingen met Downsyndroom moesten ook examen doen op het vmbo .. uiteraard konden ze dat niet maar niet getreurd : de etalage was belangrijk dus .. al wandelend door de gangen tijdens het centraal schriftelijk werd een handje geholpen en het school examen ? ... ehhh.. lol.
En dan het drama van de onbevoegde leerkrachten .. reeds begonnen in de vroege jaren 90 .. Ik geef een voorbeeld : geen economie leraar voorhanden ? Geen probleem : meneer A heeft een verzekeringskantoortje gerund en kan met letterlijk een paar woensdagmiddagen "onderwijskunde" prima aan de slag . Daar stond dan de man/vrouw met een 4-jarige lerarenopleiding. En niemand durfde te protesteren .Ik zou nog 5 pagina's kunnen doorgaan , maar dat doen we maar even niet .
Laten we zeggen : wie wind zaait zal storm oogsten ..

daytripper | 15-07-18 | 09:00 | 1

Ik vraag mij ook af of kinderen met een Down syndroom helpt om ze toe te laten op een VMBO school.
Kinderen met Down zijn niet gek zij zien vaak zelf dat zij niet meekomen. Worden zij daar nu gelukkig van?
Voor wie doen we het dan het kind, de ouders of de overheid

Jacktheflipper | 15-07-18 | 11:00

"dus de fiscus kan met een druk op de knop zien dat een school een paar docenten mist"

Want de fiscus heeft ook inzicht in het aantal leerlingen? En in aantal leerlingen per leergang, richting of vakkenpakket? The world according to Feynman is zo eenvoudig en overzichtelijk...

Tapu | 15-07-18 | 08:51 | 2

Helemaal mee eens. Alsof de fiscus kan zien dat een docent bijv twee vakken geeft en hoeveel leerlingen in zijn klassen zitten.

Risingson | 15-07-18 | 09:07

Het is niet de taak van de fiscus maar van het schoolbestuur

Jacktheflipper | 15-07-18 | 11:03

Het onderwijs is naar de knoppen. Vanwege smerige politiek correcte spelletjes.

frisenfruitig | 15-07-18 | 08:33

De ondergang van het oude Rome een decadente macht die dachten dat alles komt aanwaaien

Nu de babyboomers uitsterven verdwijnt de kennis en welvaart in rap tempo

De jongere generatie heeft het nooit geleerd en denken alles op google te vinden

Ondertussen vliegt er geen spaceshuttel meer
Niet omdat er geen geld is maar omdat de generatie die hem bouwde met pensoen ging en de kennis met zich meenam

zoefff3 | 15-07-18 | 08:29 | 2

Wie van ons is nog tevreden met een eenvoudig leven van Bid en Werk? Jij?
Wie van ons aanvaardt nog een autoriteit (patriarchaat!!) die ons behoorlijk beperkt?
Wie van ons heeft liever nog een kind i.p.v. een tweede auto/vakantie?

Het lijkt zo mooi, zo'n abstract centrum van macht en hochkultur. Men vergeet vaak dat deze uiteindelijk wordt gedragen door een grote onderlaag. Datgene wat honderden jaren later nog bewonderd wordt was vaak exclusief voor de happy few (bv. kunst) of met bloed, zweet en tranen opgebracht/gebouwd door vrij arme anonieme arbeiders, soldaten, gelovigen (kerken, infrastructuur).

atheïstisch stemvee | 15-07-18 | 08:57

Ah. De space shuttle. Met zijn geheugen van ferrietkernen en waar vier keer een cassettebandje verwisseld moest worden tijdens de landing. Mist u de kleitabletten ook zo?

klaas.heitinga | 15-07-18 | 23:14

Mijn zoon met indicatie doof en zeer slechthorend in praktijk draait sinds enige jaren mee in het reguliere onderwijs. Wat een drama, het werkt voor geen meter in de praktijk. Krijgt hij bijvoorbeeld praktijklessen in een groep van 30 kinderen terwijl hij niet kan horen wat zijn onderwijzer zegt en sowieso niets kan verstaan in een rumoerige ruimte. En dat is maar een voorbeeldje! Wel geld uitstrooien over de hele wereld tot het sponsoren van de burgeroorlog in Syrië en je eigen burgers kunnen verrekken.

stormtijd | 15-07-18 | 08:24 | 4

@ hminkema | 15-07-18 | 08:27 |
Waar het geld WEL aan uitgegeven wordt is;
- schoolbesturen (exorbitante presentie vergoedingen),
- schaalvergroting
- managementlagen,
- externe consultants,
- provisies (inhuur van uitzendkrachten)
- megalomane vastgoedprojecten,
- speculatie,

normanius | 15-07-18 | 08:57

hminkema | 15-07-18 | 08:27
Daar pakt u de koe bij zijn hoorns.
Het laatste bewijs, de miljoen die vrijgemaakt werden voor autisiche kinderen werden overal voor gebruikt behalve voor de doelgroep.
En dat bleek nog te mogen ook.

botbot | 15-07-18 | 09:01

@@normanius@@
Helemaal mee eens,
Je vergeet ook nog de mooie veel te dure gebouwen.
Kijk maar een naar de huisvesting van het ROC leiden 3 jaar geleden moest de belasting betaler 45miljoen dokken om faillissement van dit ROC te voorkomen

Jacktheflipper | 15-07-18 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

En ik maar denken dat ze geslaagd met een t schrijven op het VMBO.

Rest In Privacy | 15-07-18 | 07:21 | 1

Taalfouten zijn geen meetwaarde van
Inteligentie het is een vorm van mindset
Waarin het brein actief en woorden ziet
Het brein is dan met andere belangrijkere zaken bezig Mensen met inzicht zijn vaak dyslectisch

zoefff3 | 15-07-18 | 08:41

Leerlingen die voldoende hebben gescoord bij de examens voldoen toch aan de gestelde landelijke norm en komen daarmee in aanmerking voor een diploma, of zie ik dat verkeerd?

MickeyGouda | 15-07-18 | 06:13 | 2

1. Als je niet voldoet aan de voorwaarden om überhaupt aan het examen deel te mogen nemen, in hoeverre voldoe je dan aan het vereiste curriculum?
2. Je kunt gericht leren voor (eind)examens. Als je tussentijdse schoolexamens achterwege laat, dan is dat een stuk makkelijker en lekker goedkoop. In hoeverre is er dan nog sprake van algemene vorming?

atheïstisch stemvee | 15-07-18 | 07:44

Dat zie je verkeerd. Bij mijn vak, Nederlands, gaat het centraal eindexamen alléén over leesvaardigheid (de welbekende tekst met vragen). Het schoolexamen gaat over schrijfvaardigheid, spelling, grammatica, mondelinge taalvaardigheid en literatuur.

Slagen voor het een heeft niets te maken met slagen voor het ander. Zo geldt dat, in wisselende mate, ook voor andere schoolvakken.

Je kunt het een beetje vergelijken met theorie en praktijk bij het rij-examen.

hminkema | 15-07-18 | 08:29

Maatschappijleer. Muwahaha. Het meest onbelangrijke en waardeloze uurtje per week ooit. Maar serieus. Is daar tegenwoordig een eindexamen in? Proest. Sorry, terwijl ik dit typ kan ik niet stoppen met lachen. Om te slagen in het "vak" maatschappijleer kun je de dag van tevoren katjelam worden, 4 jointjes roken, 2 pillen nemen en als toetje 3 lijntjes coke snuiven, vervolgens niet gaan slapen en 's ochtends tijdens het "examen" nog steeds zo stoned en dronken als een gier alleen maar "xxxxxx" invullen en dan slaag je nog. Man man man de teloorgang van het Nederlands onderwijs systeem in optima forma.
Maar goed, Maatschappijleer schijnt dus de basis te zijn van de zweefteven sociale pretstudies en de eerste stap naar het gutmensch bakfietsmoederschap.

Basil Fawlty | 15-07-18 | 02:39 | 4

Pas op.... @Basil en Gulliver - maatschappijleer is niet zo onschuldig als je denkt.
Het merendeel van de professoren, leraren en onderwijzers heeft linkse sympathieën (D66 en GroenLinks).
Zonder dat ze er zelf bij stilstaan geven ze dit door aan de kinderen.
Vooral bij maatschappijleer - op gebied van milieu (=links) op gebied van migranten en vluchtelingen (=links).... ook is het merendeel pro EU Brussel (D66).
Als het over de politiek gaat, dan krijgen kinderen subtiel te horen dat de programmapunten van D66 en GroenLinks goed zijn voor Nederland.
Maatschappijleer is niet zo onschuldig als veel mensen denken... zowel de leerstof als de leraren zijn links georiënteerd.

sociaal_econoom | 15-07-18 | 05:24

Ah ja, ik kwam voor “leraren zijn links tuig”, ben niet teleurgesteld.

En dan krijg je dus dit “ ze hebben binnen de samenleving niet de statuur en aanzien die nodig is om te functioneren.”. En dan zeuren dat de jeugd kut is. Want ouders denken zo. Geen respect meer. Vaccineren doen we ook niet. Fuck alles!

Ook al waren vroeger leraren ook links tuig. Er was wel respect voor een kutklas staan met ongeinteresseerde lamzakken die het toch allemaal beter weten. Ik heb er meer respect voor dan op zondagochtend op afgeven vanuit je luie stoel.

menage | 15-07-18 | 08:34

Basil Fawlty | 15-07-18 | 02:39 | Je hebt volkomen gelijk... en niet te vergeten : tot op het bot politiek correct. De veters sprongen je uit de schoenen.

daytripper | 15-07-18 | 09:12
▼ 1 antwoord verborgen

"Postema mistte er eentje". Was het zo mistig?

Argyronauta | 15-07-18 | 01:59 | 1

Dat krijg je, met dat docententekort...

Heinzelmann | 15-07-18 | 14:56

1960: 11,4 miljoen inwoners, 4,0 miljoen werkzame beroepsbevolking (35.77 %)
2014: 16,8 miljoen inwoners, 7,3 miljoen werkzame beroepsbevolking (43.46 %)

Onderwijs: 1960 - 3.62 % en in 2014 - 6.79 % van de beroepsbevolking
Gezondheidszorg en welzijnszorg: 1960 - 4.09 % en in 2014 - 16.80 %
Landbouw en visserij: 1960 - 10.58 % en in 2014 - 2.50 %
Industrie: 1960 - 29.27 % en in 2014 - 10.65 %

Toen leefde een in verhoudig veel kleiner deel van de bevolking van echt werk.
Dat werk viel voor een deel weg en wij zouden veel meer vrije tijd gaan krijgen.
Maar de overheid wilde meer inkomen (want 'iedereen moet meedoen' - lees: minimaal 42 % belasting betalen). alle vrouwen aan het werk, dus ook creches, dus ook geldrondpompers, dus ook betaalde mantelzorg etc.

Dus is er allemaal 'werk' gekomen waarmee niets altijd iets wordt geproduceerd, maar waar we elkaar mee van de straat houden. Met héél veel overheid overal tussen.
Ook in het onderwijs: Leerling volg sytemen, boekhouding in het onderwijs, allemaal een rugzakje, veel managementlagen, toetsen tot je een ons weegt, allemaal registreren en daar vooral niets mee doen....

Vroeger was die onhandige, niet zo slimme, lange slungel die achter in de klas zat die jongen die "later met zijn handen zou gaan werken". Niemand, inclusief de slungel zelf, had een ander verwachtingspatroon. Dat ging dus goed.

Nu zit ieder kind op "zijn eigen niveau" en dus doet ieder kind het "op zijn niveau" fan-tas- tisch...'ondanks zijn rugzakje'.
En dat geeft uiteindelijk héél veel frustratie. Bij alle betrokkenen (het aantal zelf dodingen onder jongeren was nog nooit zo hoog als nu -in 1950 was dat 0,5 per 100.000 jongeren tot 20 jaar, in 2016 was dat 1,3 per 100.000 jongeren en onlangs in het nieuws: de cijfers van 2017 schrikbarend gestegen t.o.v. 2016 ?!)
2016 was: 48 jongeren van 10-20 jaar, in 2017 was dat gestegen naar 81.

Maar ja, die inkomsten voor de overheid he, die al dat geregel met zich meebrengt: die wil de overheid natuurlijk niet missen.
Dus dat ettert lekker door.
Doe nog maar een specialistje of een toets erbij. Hoppa!
En drúk-druk-druk dat ze het allemaal hebben...
Alleen lesgeven, tja dat komt er gewoon niet meer van met al die toestanden om de "kwaliteit van het onderwijs te verbeteren"....

Mar ach, dat houdt het volk lekker dom. Die zijn lekker zoet met hun smartphone en denken dat zij daardoor zelf ook smart zijn. Die gaan echt niet zo slim worden dat zij alles contant betalen; die geven graag hun privacy volledig op als de overheid zegt dat je dan hip bezig bent.... + 'makkelijk'.....

In de zorg is het zo mogelijk nog zorgelijker: alles wat voorheen iets was "dat bij het leven hoorde" is nu iets geworden waar je voor in therapie moet. Kassa!
Vroeger zei een oudere, wijze buurvrouw nog wel eens iets bemoedigends, Nu heeft die buurvrouw geen tijd, die moet ook 'iets betaalds" doen tot haar 70e jaar. Dus nu moet je naar een naief meisje dat "universitair is opgeleid" voor therapie. Want al die meisjes zijn goed voor minimaal 42 % IB - en btw, en de rest.
Want dan doen 'we' het goed voor Brussel.
Alles draait om cijfers en 'vergelijkingen met ons omringende landen'. Welvaart.
Welzijn en welbevinden zijn woorden uit vervlogen tijden geworden.

Wering | 15-07-18 | 01:18 | 9

Gaarne deze reaguurder inruilen voor feynman GS. Tegel met meer kwaliteit dan t stuk erboven.

F#ckingAwesome | 15-07-18 | 11:13

Mills, kern van het verhaal was dat ondanks alle groei op papier de reeel toegevoegde waarde, op basis waarvan alles gefinancierd moet worden, een veel kleiner deel van de economie is geworden. Dan kunnen we wel vinden dat al dat extra werk ook wat waard is, maar het netto effect is dat een hele grote groep een flinke wissel trekt de hele kleine, steeds mobielere, groep die die reeele waarde toevoegd. En dat zijn niet alleen lassers, maar ook wo-ers in technische sectoren. Die mobiliteitvan arbeidskapitaal ondergraaft het belang van zorgen voor het welbevinden voor de rest van de maatschappij. Dat maakt ons model waarin de overheid als enorme hefboom waarde uit reeele economie ovsrhevelt naar secundaire/welbevinfen economie onhoudbaar. Er moet meer reeele waarde gecreerd worden, anders valt het systeem om binnen 20 jaar.

En ter info. Ik werk bij in techniek.

F#ckingAwesome | 15-07-18 | 11:21

@F.Awesome: klopt helemaal, dat is inderdaad de kern van mijn post.
En dank voor je compliment : -)

Voor geïnteresseerden hier de werkgelegenheids cijfers per sector, uitgedrukt in een percentage van de alsdan werkzame beroepsbevolking (zie eerdere post)
Bron: CBS

2014 1960

2,5099 10,5830 A,B Landbouw en visserij
0,1364 1,4209 C Winning van delfstoffen
10,6534 29,3729 D Industrie
0,4638 0,9799 E Energie- en waterleidingbedrijven
5,2517 9,7746 F Bouwnijverheid
14,2273 13,6943 G Handel en reparatie
3,2601 1,9353 H Horeca
5,0743 6,9819 I Vervoer, opslag en communicatie
3,7785 2,5233 J Financiële instellingen
15,4686 2,2048 K Zakelijke dienstverlening
6,6976 6,9329 L Openbaar bestuur en overheidsdiensten
6,7931 3,6257 M Onderwijs
16,8053 4,0911 N Gezondheids- en welzijnszorg
4,9107 2,7193 O Milieu, cultuur, recr, ov. dienstverl.

Wering | 15-07-18 | 18:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Die arme schapen die nu VMBO of Havo doen weten onbewust ook wel dat ze geen toekomst hebben en dat die BMW altijd een droom zal blijven.

Zou ik ook crimineel worden.

Ichneumonidae | 15-07-18 | 01:17 | 5

Ichneumonidae | 15-07-18 | 01:17 Het VMBO zit vol met aanstaande bouwvakkers, loodgieters, timmermannen en installateurs. Benieuwd hoe dat geautomatiseerd gaat worden...

Goldfinger | 15-07-18 | 04:59

Die loodgieter kan die BMW echt wel betalen. En een beetje bijbeunende bouwvakker eveneens.

Stijlicoon | 15-07-18 | 07:40

@goldfinger, het vmbo zit niet tot aan de kon gevuld met loodgieters/ monteurs. De waarheid is iets weerbarstiger, de school waar ik mocht werken had een richting sport en veiligheid, waar het gros van de kinderen het idee hadden in de beveiliging te gaan werken. Hadden nog nooit van automatisering gehoord, vonden het niet leuk dat ik ze fijntjes wees op camerabewaking, waarbij één persoon makkelijk 15 locaties in de gaten kan houden. Er was een richting zorg en welzijn, waar de meiden het idee hadden dat ze állemaal op een basisschool voor kindertjes konden gaan zorgen... Of sociaal werker konden worden. Wat dat precies inhoudt, dat wisten ze niet precies, alleen dat het wel relaxed is en veel geld schoof.
Voor een klein aantal zag ik wel een toekomst, zoals 1 meisje dat direct zelfstandig wilde werken (die andere meiden vond ze te islamitisch) en vervolgens stewardess wilde worden.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-18 | 08:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Herinner me uit m'n middelbare school tijd dat het uitgerekend de grootste kneuzen, met hun pretpakket, waren die naar de pedagogische academie gingen.

En dat zooitje staat dan later je kinderen les te geven, prima.

Ichneumonidae | 15-07-18 | 01:13 | 2

80% van de leraren hebben weinig of geen zakelijk inzicht - als ambtenaar krijgen ze hun loon via de schatkist, ze denken dat de schatkist vanzelf gevuld raakt.
Ze beseffen niet... dat mensen die bij bedrijven werkzaam zijn of een eigen zaak runnen - dat zij ervoor zorgen dat er geld in de schatkist komt.

sociaal_econoom | 15-07-18 | 05:35

Leraren zijn geen ambtenaren. Ze zijn in dienst van private ondernemingen. ALLE schoolbesturen in Nederland zijn geprivatiseerd. Ja, ook die van zogenaamde 'openbare' scholen. Er zijn NUL scholen van de overheid.

hminkema | 15-07-18 | 08:32

Ik ken de tafels van 1-20 uit m'n hoofd.

Goed man, gymnasium jij!

Ichneumonidae | 15-07-18 | 01:11 | 2

De enige reaguurdster met vastgoed in haar broekje.

Ongeblustekalk | 15-07-18 | 01:41

Niet alles vertellen.
Groupie;).

Ichneumonidae | 15-07-18 | 01:44

Het is niet alleen maar een probleem die ligt bij de leraren, dit probleem zit overal. In elke hoek van onze samenleving zie je dit probleem. Ik doe techniek en zie dat wat ik kan en doe in een straal van 30+ Km de volgende die het kan in mijn branche. Prima in de eerste instantie, want weinig concurrentie, maar toch zegt het iets meer. Soms vol ongeloof realiseer ik me elke dag weer dat ik toch wel iets bijzonders aan het doen ben, maar achter dit alles zit toch iets meer. #Zorgelijk

Mr_Pikibelly | 15-07-18 | 00:55

"Een school betaalt loonbelasting over haar docenten, dus de fiscus kan met een druk op de knop zien dat een school een paar docenten mist."

@Feynman: u moet toch beter weten. Hoevaak is de fiscus niet op de vingers getikt dat ze data voor oneigenlijk niet wettelijk vastgelegd gebruik inzet. En hoe vaak is niet benadrukt dat juist de nieuwe AVG daar ook weer streng op toe ziet.

Nee, de fiscus kan niet zomaar haar data analyseren voor allerlei handige doeleinden zoals hoeveel docenten er op een bepaalde school actief zijn en hoeveel er dat er wellicht hadden moeten zijn. En zulke vergezochte analyses moeten we ook helemaal niet willen van onze fiscus.

Inferi0r | 15-07-18 | 00:39

Het ergste waren de moeders die zich na de negen maanden ineens als medisch orakel zagen, en die bij de 'alles moet anders' ouderavonden ook geen moeilijkheden ondervonden bij enig pedagogisch benul.
Ben ik blij dat ik daar niet meer ben.

Oprisp | 15-07-18 | 00:34 | 1

precies hahahaha

joppo0 | 15-07-18 | 10:18

Niet alleen in het onderwijs wordt de boel totaal verkloot door managementlagen, coaches, graaiers, adviseurs, vriendjes, onzinnige bezuinigen en oerwouden aan stupide regeltjes.

Overal, echt overal waar ik voor mijn werk binnen dit project kom spreek ik mensen die in de loopgraven staan, het werkelijke werk verrichten en met hart en ziel hun best doen om ondanks het totale mismanagement van bovenaf de klussen alsnog te klaren tegen een salaris waarvoor ik zelf mijn nest niet uit zou komen. (ben cameraman, niet een of andere enge graaicoach, voor de goede orde).
Die verhalen zijn af en toe gewoon te bizar om te geloven. Wat een land!

Bij de meeste grote ondernemingen zou niemand überhaupt ook maar iets van verschil merken wanneer er een derde van de bestuurslaag naar huis werd gestuurd.

Pas zodra er twee derde van die prutsers de laan uit getrapt worden ga je de positieve resultaten merken en kan iedereen die wel iets kan er fors op vooruit.

Serieus, hoe kan het dat dit hele land nog niet massaal aan het staken is??

Botte Hork | 15-07-18 | 00:32 | 1

Ja nogal bizar. De gezondheidszorg kan voor 20 miljard hetzelfde resultaat leveren als de 90 waar het nu voor in de boeken staat.
De helft van de reaguurders moet dan in de bijstand, maar dat boeit niet.

Ongeblustekalk | 15-07-18 | 00:47

Nederland is tot het bot toe afgebroken. Maar Hey! Rutte zegt dat alles super tof goed gaat! Dus dan is dat zo!

Oepsie1234 | 15-07-18 | 00:31

@Feynman : "De inspectie ziet het niveau al twintig jaar teruglopen. Terwijl Mark Rutte op zijn zeepkist staat te galmen over een kenniseconomie, hebben we geen installateurs om een huis aan te sluiten."

Maar gelukkig hebben we de EU en kunnen Polen, Roemenen etc. al dan niet met een diploma dat gelijkwaardig is wel de installateur uithangen. Dit laatste was de auteur even vergeten.

monokul | 15-07-18 | 00:25

we vergeten penthouse in deze discussie, d666 staat voor beter onderwijs.

Rest In Privacy | 15-07-18 | 00:22

Mijn vrouw heeft 38 jaar in het onderwijs gewerkt, via haar gesprekken en heel veel kritiek en klagen is het mij duidelijk geworden waarom wij les zijn gaan geven op derde wereld niveau. Door die nooit ophoudende vloek van elkaar opvolgende randdebielen uit vooral de PVDA hoek. Iedere 4 jaar opnieuw een nieuwe aanpak en steeds lagere eisen. Haar opleiding was vergeleken met de huidige Pabo een top opleiding. Men zet nu jonge mensen voor de klas, die zelf halve analfabeten zijn.

paulisimo | 15-07-18 | 00:10 | 1

Heeft met de PvdA weinig te maken. Sinds de privatisering werd het onderwijs bestierd door Hermans (VVD), Van der Hoeven (CDA), Van Bijsterveldt (CDA), Bussemaker (die PO en VO doorschoof naar Dekker (VVD), en nu Slob (CU).

VVD en CDA kunnen niet jarenlang hoofdverantwoordelijk zijn, en dan de schuld doorschuiven naar 'de PvdA'. De privatisering, de lumpsum, de vrijblijvende kulideetjes, het lerarentekort - dat mag rechts zich allemaal aanwrijven. En gauw ook een beetje.

hminkema | 15-07-18 | 08:36

Sik ben ooit gezakt op basis van de schoolexamens. Mijn eindexamen was voldoende. Kan ik de studiekosten van het jaar plus gemiste inkomsten nog verhalen na deze uitspraak?

Schoolexamens gaan de diepte in. Een eindexamen slechts delen. Dus natuurlijk telt je diploma niet als je geen schoolexamens hebt gedaan.

A la snackbar | 15-07-18 | 00:02 | 1

Je mist 1 jaar topinkomen. Meestal is je laatste jaar de top, je mist je laatste jaar inkomen ipv je eerste.

monokul | 15-07-18 | 00:27

Gelukkig gaat het HBO en universitair onderwijs de zelfde kant op in Nederland, met het verplichte "Engels" , en de velen die het niet spreken, of verstaan. Maar meer EUSSR, islam, gebedsruimtes, hoofddoeken enz. gaat het vast goed komen.
We zitten erbij, en stemmen ervoor.

Winston1 | 15-07-18 | 00:01 | 2

Ook elke arme dobberneger heeft recht op een diploma en dat zal hij/zij/het krijgen ook! Een diploma is niets meer waard, bedrijven leiden hun eigen mensen op omdat het schoolniveau te laag is, maar elke dobberneger en excuusrifrat heeft een diploma!

Frau Merkel | 15-07-18 | 00:47

@@frau merkel@@ die dobber negers zijn toch allemaal hoog geschoold die hebben dat diploma niet nodig

Jacktheflipper | 15-07-18 | 16:54

Het aantal mannen voor de klas is schrikbarend laag. Ook dat heeft zijn redenen.
Het punt van de verzopen asieleiser is in deze context niet terecht. Allereerst was de leerplicht zeker niet meer van toepassing, tenzij het een 19-jarige is die claimde 12 te zijn en de roverheid weer weggekeken heeft. Zwemles is voor basisschoolleerlingen. Zwemmen in de Ijssel is niet het meest slimme om te doen, maar dat terzijde.
Het onderwijsniveau is al jaren onder de maat. Het enorme tekort in Amsterdam is meer dan verklaarbaar, net zoals in bijna alle grote steden. Geen enkele ouder ziet zijn kinderen als sociaal experiment. Toch, mevrouw Halsema?

Frau Merkel | 14-07-18 | 23:29

Drie decennia geleden zat ik in Maastricht op een van de scholen die nu te kijk staan als aftandse leerfabrieken.

Indertijd was het een van de best presterende scholen van Limburg, ja van Nederland. Het Jeanne d'Arc college, tegenwoordig heet het anders omdat scholen niet meer vernoemd mogen zijn naar Katholieke heiligen. Inclusiveness en zo.

Lesuitval? Nooit van gehoord. Ik kan me in al die jaren op het gymnasium (zo heette dat toen nog) misschien 2 of 3 lesuren herinneren die we in de kantine of buiten moesten doorbrengen. Een ervan had als oorzaak een docent die in de pauze een mok koffie over z'n broek gekregen had en naar huis moest om zich om te kleden. En soms sprong de rector zelf in, die dan ging lesgeven in heel andere materie. Of de oplossing van Lupuslupus: gedeeltelijk studie-uur en les, met een docent die tussen twee klassen switchte (verwijderbare scheidingswanden kan ik me niet herinneren).

Mooie tijden, veel geleerd. Pijnlijk te lezen dat die goede tijden voorgoed (?) voorbij zijn. Arme leerlingen ook. Ze beseffen het nu nog niet maar slecht onderwijs is als een slechte gezondheid: je houd er je hele leven last van.

Leipniz | 14-07-18 | 23:13

Het tekort aan docenten was hier niet het hele probleem. Mismanagement was het grootste probleem, niet weten wat er op de werkvloer gebeurt, desinteresse, interim leiding, sturing. Die bestuurder moet wel degelijk opstappen als eindverantwoordelijke. Ook de inspectie moet zich achter de oren krabben of dit wel juist was.
Meesters baan ken ik niet, ik heb wel eens gehoord van meesterbaan, wellicht dat u die bedoelde? De fiscus houdt zich niet bezig met FTe's of bezetting, die wil alleen maar dat de boekhouding klopt. Tot slot een goede analyse over de zorgleerlingen. Prima stuk verder, bijna overal mee eens.

BozePaarseMan | 14-07-18 | 23:07
-weggejorist-
Rest In Privacy | 14-07-18 | 22:58 | 1

Goed stuk Feynman! Raak.

Mather | 14-07-18 | 22:55

Hans van Baalen zoekt nog een baantje als docent maatschappijleer.

Oprisp | 14-07-18 | 22:48 | 2

Kan hij stage lopen bij Rutte, onze geschiedenisdocent.

piloot47 | 14-07-18 | 23:10

Geschiedenis is niet weggelegd voor Hans. En aardrijkskunde ook niet. Hij wil niet overdrijven.

Oprisp | 14-07-18 | 23:26

Mijn dochter heeft de helft van haar wiskundeles gemist. De reden was de leraar die om de haverklap een paar dagen ziek was. Steeds te kort om een vervanger te regelen. De directeur zat ook met zijn handen gebonden, ontslaan kon niet. Klaar ben je.

Papa Jones | 14-07-18 | 22:46 | 1

Als ze een patroon vinden in zijn ziekmeldingen, hangt hij.

Rest In Privacy | 14-07-18 | 22:52

De politie.
De zorg.
Defensie.
De Media.
Alle ministeries.
En dan het laatste en niet het minste,... het onderwijs.
Ik zie een patroon.

Rest In Privacy | 14-07-18 | 22:45 | 1

Geen geld, want dat gaat op aan....
Geluksbrengers?

Is dit nog nieuws? | 14-07-18 | 23:43

Kinderen hebben leerplicht, volwassenen hebben een plicht les te geven

Ehm? Nee?
Docenten hebben als werk les te geven in een omgeving en volgens een bepaalde standaard. Als die niet kan worden gegarandeerd (bijvoorbeeld veiligheid) dan kan je dat als docent aankaarten. En als daar niks mee gedaan wordt... tja...

Want Mo die nooit de lessen volgt en vervolgens wel even eist te slagen voor een bepaald vak....
Geschiedenisles en de holocaust iemand?
https://www.nu.nl/binnenland/5364983/vijftig-automobilisten-rijden-verkeer-in-bij-gesloten-tunnel-utrecht.html
Hier ook genoeg reacties van ja schande en prima actie. Maar feit is gewoon dat handhaven tekort schiet. Wie wil er dan ook docent of agent worden? Beide hebben een overeenkomst. Je moet van alles maar je mag niks.

Is dit nog nieuws? | 14-07-18 | 22:37

Heb het 15 jaar gedaan. Helemaal genoeg van. Gelukkig had ik me zo breed laten scholen dat ik als zzp'er rond kan komen om de faalhazende in het middelbaar onderwijs te compenseren in een lesvorm waar de leerlingen wel wat aan hebben.

Jos Tiebent | 14-07-18 | 22:37

"... dus de fiscus kan met een druk op de knop..."
Hahahahahaha

fail | 14-07-18 | 22:27 | 2

Ik lach met je mee. Zodra ik ergens zie staan: ""we koppelen de systemen zodat we met één druk op de knop......" voel ik de lachstuip alweer opkomen. Sociale diensten, gemeentes, politie, ministeries - met één druk op de knop loopt de hele handel in de soep. Evenals met één druk op duizend knoppen.Of duizend keer drukken op één knop. Ze leren het nooit en kletsen elkaar maar na. HET WERKT NIET.

piloot47 | 14-07-18 | 22:41

Conform de huidige wetgeving MAG de fiscus die gegevens helegaar niet delen. De scholen melden de bezetting en eventuele tekorten. De cijfers zijn direct en zonder omwegen beschikbaar.

Frau Merkel | 14-07-18 | 23:13

Nederland kan gelukkig zijn met een man die door het vuur gaat voor goed onderwijs. Hij is feitelijk onze nationale schoolmeester.
Een veelzijdige man, wellicht kent u hem, hij heeft bijvoorbeeld heel veel verstand van penthouses.
We mogen/moeten die man gewoon heel dankbaar zijn. Of zeg ik iets vreemds?

Memek | 14-07-18 | 22:16 | 1

En we hebben fantastisch gaaf onderwijs. Zegt de man die pal achter die man staat. Met dat mes in zijn hand.

piloot47 | 14-07-18 | 22:44

Diep triest dat jongui moeten zakken op een totaal waardeloze vak als maatschappijleer, waar Goebbels zich voor Zoe schamen.
Verder gaat de hele overheid kapot aan een overvloed aan managers en een gebrek aan mensen met ge, ond verstand.

watergeus | 14-07-18 | 22:11 | 3

waardeloze = waardeloos

watergeus | 14-07-18 | 22:12

Die managers zijn de grootste kwelgeesten, niet alleen in het onderwijs maar b.v. ook in de ziekenhuizen. Prof. dr. Bob Smalhout ging nogal niet te keer daarover EN over de ziekenhuisfabrieken. Is nog wel wat over te vinden op YT.

Lupuslupus | 14-07-18 | 22:37

Maatschappijleer is een flutvak dat totaal onnodig is.

Lupuslupus | 14-07-18 | 22:57

Zat ouders die wel geld hebben voor een vakantie naar Zandbakkië maar zogenaamd geen geld hebben voor zwemles.

FW Ta-183 Huckebein | 14-07-18 | 22:11

Ken hier een voorbeeld van iemand die er mee gekapt is omdat de directie niet achter zijn docenten staat als een leerling er bijvoorbeeld uitgestuurd word. Bijzonder capabele man, maar zit nu aan de kant terwijl de bobo's vrijuit gaan.

jip_86 | 14-07-18 | 22:03 | 1

Ik werk zelf op een school waar het compleet oorlog is tussen de directie en de docenten. De één na de andere collega wordt eruit gewerkt, en vervangen door jonkies, lekker goedkoop, onbevoegd, en gezeglijk.
Het is er eigenlijk een complete warzone. Maar dat geeft ook wel weer prettig adrenaline.

Rest In Privacy | 14-07-18 | 22:09

Laat mij als docent mbo ook eens regageren. Aantal puntjes.

1. Salaris, is het echt zo laag? Ik heb meer dan 4000 per maand, 13e maand er bij. Volgens mij best redelijk.
2 werkdruk? de werkuren zijn echt het probleem niet, wat het probleem is? Je hebt zoveel belangen die aan je trekken, leerlingen met serieuze problemen die je niet even aan de kant legt; een organisatie die de gekste dingen van je vraagt omdat de leerling voorbereid moet zijn voor 21th cenury skills; ouders die niet blij zij omdat Pietje gepest wordt/ slechte cijfers haalt/ het niet naar zijn zin heeft, belangenorganisaties die vinden dat er iets in het lesprogramma moet worden opgenomen; onderwijsinspectie die via allerhande processen wil controleren of een leerling echt geslaagd is en een docent niet gewoon vertrouwt; als laatste een overheid die elke 4 jaar het hele programma op zijn kop zet met nieuwe onderwijsmethodes, rekentoetsen oplegt waar leerlingen een 1 op mogen halen. Iedereen wil wat van je.
3 docententekort? Kijk eens naar het puntje bevoegdheid, wat is dat nou? Ik heb bevoegde collega's waar alles wat los zit door het lokaal vliegt, niet bekwaam dus, ook heb ik hele goede collega's die geen diploma hebben en daardoor ontslag krijgen.
4 nog eentje? Vakbonden, regels in de Cao zijn onwerkbaar. Ze hebben een lerarenregister bedacht waar geen leraar heil in ziet.

Een rechtse leraar

Gurbe Douwsma | 14-07-18 | 22:02 | 6

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-07-18 | 22:12
Mijn voornaam is Anne. Dikke lol als ik een lezing hield (ICT) en er een lange kerel in driedelig het podium beklom.
Ach, achteraf lachen; Duitsers waren niet zo content, immers er stond Herr!

toetssteen | 14-07-18 | 22:38

Een beginnend leraar, ook een die met een eerstegraads bevoegdheid behaald aan een universiteit, verdient 2400 euro bruto oftewel 1700 euro netto in de maand. Daar moet aflossing studielening nog van af. De 1500 die je overhoudt is maar voor weinig beroepen concurrerend. Temeer daar het voor jonge leraren nauwelijks mogelijk is om full-time les te geven, omdat dat de beste weg richting gekkenhuis is, of exit uit het beroep. Dus staat mening beginnen leraar met een deeltijdaanstelling voor 1000 euro/maand full-time les te geven.

Dat maandsalaris neemt toe met pakweg 100 euro per jaar, oftwel 70 euro netto. Nou, daar kun je in Amsterdam geen huis van kopen hoor.

Leraren in het Nederlandse PO en VO verdienen te weinig en werken véél te hard om hen te behouden voor het beroep. Daarom vertrekken ze ook met een noodgang uit het onderwijs. Je hoeft niet links of rechts te zijn om dat te 'vinden', je hoeft alleen maar je ogen open te houden en de feiten te erkennen.

hminkema | 15-07-18 | 08:43

Zie cao mbo instapsalaris 2687 via loonwijzer is dat 2000 netto. Studieschuld aflossen is naar ratio van je inkomen, in het begin echt geen 200 per maand. Probleem is wel dat je in onderwijsland begint met een deeltijdbaan die pas later voltijd wordt. Dan krijg je wel weer zorgtoeslag e.d.
Volgens mij rijden er ook troepen naar Amsterdam die je kunt gebruiken om op je werk te komen?

Heeft Minkema wat met paarden trouwens?

Gurbe Douwsma | 15-07-18 | 10:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Belachelijk ouderwets dat die kinderen nog examens moeten doen, is daar nog geen app voor?

Mr_Natural | 14-07-18 | 21:56 | 1

Of een reprimande. :)

Rest In Privacy | 14-07-18 | 22:49

Het lerarentekort is mede ontstaan door hoe er tegenwoordig door een groot deel van de samenleving wordt aangekeken tegen docenten. Docenten worden vandaag de dag gezien als een stelletje luie ambtenaren met te veel vakantie, te korte werkdagen (om 16:00 uur alweer vrij, toch?) en dan ook nog zeuren over een te laag loon. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat steeds meer ouders hun kroost zien als prinsjes en prinsesjes die geen strobreed in de weg mag worden gelegd en die natuurlijk geen slechte cijfers verdienen, want dan heeft de docent het niet goed uitgelegd of de leerling heeft een wat slechte nachtrust gehad, dus had die toets nooit hoeven maken. Daarbij komt ook nog een keer dat de Nederlandse leerling het minst gemotiveerd is van alle leerlingen in Europa. Mocht de docent dan toch voet bij stuk houent en daarbij terecht slechte cijfers uitdelen, strafwerk of leerlingen laten nablijven, dan staan de ouders op de stoep, letterlijk of per mail, telefoon of tegenwoordig ook via what's app (ook 's weekends, 's avonds laat en zelfs tijdens vakanties). Kun je je als docent gaan verantwoorden voor de genomen maatregelen en als je geluk hebt, dan geven de ouders je gelijk, maar vaak niet.
Is het dan gek dat het beroep van docent niet meer zo populair is? Dacht het niet. Bovenstaande flauwekul, overdreven of niet waar? Ik maak het dagelijks (ja, ook 's avonds, 's weekends en tijdens vakanties) mee als docent wiskunde op een vmbo school.

H.J.W. | 14-07-18 | 21:46 | 2

Docent wiskunde op een vmbo school? Ik maak een diepe buiging voor u.
Tip: zet uw mobiel uit.

Rest In Privacy | 14-07-18 | 21:51

Ik heb zeer veel bewondering voor leraren. Ik ben voorstander van het Finse model. Hoe jonger de kinderen hoe hoger de leraren opgeleid moeten zijn. 4000 euro vindt ik nog steeds te laag. In mijn studente jaren noemde ik leraren op het hbo mislukte ondernemers. Omdat ze het altijd beter wisten maar zelf nooit succesvol werden. Toch kijk ik als niet afgestudeerde ondernemer met ontzag naar mijn onderwijzers van toen. Ga er maar aan staan...

Masteryu | 14-07-18 | 22:15

Ik heb 2 jaar les gegeven als onbevoegde op een MBO. Het is een dramatische bak ellende van managers die geen idee hebben wat nodig is. Uiteindelijk weet terug gegaan naar me vak. Onderwijs is een prachtig vak, mis het nog. Maar het instituut onderwijs is ziek... ziek...
Ziek en nog een ziek..

MeneerGuggenheimer | 14-07-18 | 21:43 | 3

Ik was kortstondig leraar Duits op een middelbare school. Ik dacht dat ik docent was en dat ik leerlingen (5 klassen), iets van kennis en kunde moest bijbrengen. Overigens dat woord kortstondig staat er niet voor niks.
Ik had als docent/zij-instromer uit het bedrijfsleven, een begeleider omdat ik feitelijk niet over de papieren beschikte om het vak uit te oefenen. Daar was ik nog voor aan het bij studeren, dat moest/was voorwaarde.
Die begeleider was een bestuurder van die school, en die vertelde mij bij onze wekelijkse functioneringsgesprekjes: "man je doet het goed hoor". Ik zei, nee dat zie ik anders, sterker ik heb hele andere ideeën en ervaringen bij doceren.
En toen zei hij het verlossende woord: ach dat Duits doceren is helemaal niet zo belangrijk. Belangrijk is dat je bijdraagt om de kinderen van de straat te houden.
Een maand later was ik daar weg.

Memek | 14-07-18 | 21:59

Je was zeker geen leraar Nederlands gok ik?

harry19612 | 14-07-18 | 22:53

'me vak' Serieus?

Botte Hork | 14-07-18 | 23:44

De puinhopen van Rutte en voorgaande kabinetten, hier staan we nu.

1) De zorg een rotzooitje en onbetaalbaar.
2) De belastingdienst een puinhoop.
3) Het onderwijs niet te filmen.
4) Defensie om te huilen.
5) De justitie verrot tot op het bot.
6) Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een uitzendbureau van de multinationals, zij zijn verantwoordelijk voor de welvaart van de Nederlanders en dat de burgers een baan kunnen vinden. (Het liefst voor niets, flex en vrijwilligerswerk heeft hun voorkeur. Volgens hen moeten mensen die niet meer kunnen werken door ziekte of leeftijd aan een bestaansminimum worden geholpen, nu dat kun je aan de VVD overlaten, dit hypocriete soort weet overal raad mee.
7) Ministerie van jeugd en gezin, klinkt leuk maar schiet zijn doel totaal voorbij.
8) Ministerie van Algemene Zaken is alleen maar bezig om het (koningshuis?) te pluimen en te schreeuwen hoe goed Maxima wel is.
9) Ministerie van Landbouw en Natuur, laat tienduizenden dieren afsterven zo ook de bevolking Q koorts.
10) Ministerie van Binnenlandse zaken, zij hebben als taak u te beschermen tegen misdaad en moordpartijen, zodat u zich veilig voelt, ik merk er niets van, dagelijks vallen links en rechts de doodde om u heen. De Marokkaanse en Turkse onderwereld en knokploegen maken de dienst uit op straat geholpen door motorclubs van diverse pluimage. De zigeunerkampen staan stijf van de wiet en ongure handeltjes, maar krijgen wel een belasting voordeel van onze belastingdienst de lapzwansen diegene die nog een poot op het kamp durft te zetten doet dit onder politie escorte. enz, enz, enz.

Dit zijn nog maar enkele punten over onze zeeeeeeeeer bekwame leiders, de bakfiets kinderen die door en door verrot zijn en altijd van hun verwekkers hebben gehoord hoe goed ze wel niet zijn.

Dit is mijn waarneming van 60 jaar politiek die gevoerd wordt achter de dijken van ons eens zo mooie land, een land wat kapot is gegaan aan polderen, wegkijken en gedogen, een land waar niemand zijn verantwoording hoeft te nemen, waar je als politiek verantwoordelijke de grootste blunder kunt maken zonder enige consequentie.

Het land van het partijkartel, al 30 tot 40 jaar zie je overal dezelfde koppen verschijnen op allerlei functies, ze zijn niet uit te roeien, het is net onkruid, maar ze zijn zeeeeeeeeer bekwaam maar schamen zich nergens meer voor.

Voor mij is dit soort OSM (ons soort mensen) het tuig van de richel die hun zakken vol laden met uw belastinggeld en het overige verdelen over de sprinkhanen die ze binnen laten om de rest van onze sociale kassen leeg te vreten, om ze vooral een goed gevoel te geven dat ze ook wel deugen. Ondertussen kunt u verrekken, zie hoe er omgegaan wordt met onze ouderen, de voedselbanken groeien als paddestoelen uit de grond, met dank aan de bakfiets kinderen, de verhevene van D66, VVD en GroenLinks en de rest van de linkse christenen zie hier het resultaat.

Hard, geen gevoel, ik denk het niet, als kind liep ik al iedere zaterdag met het zendingsbusje voor een paar centjes voor de Papoea’s die rond de Wisselmeren leefde, wilde ganzenlanden, Sahellanden, enz, enz , maar volgens de eerste en beste Turk die zich voorstaat een echte nieuwe Nederlander te zijn, moet ik maar oprotten als ik deze mensen een spiegel voorhoud van wie ze werkelijk zijn.

Een nieuwe ramp begint zich alweer te voltrekken, gevoed door diverse linkse milieu clubjes, wereldverbeteraars en rechtse lobbyisten die zich al diep geworteld hebben in ons bestel, voor de rechtse lobbyisten aangestuurd door de multinationals gaat het alleen maar om geld en macht dit geld ook voor onze milieu dwazen. Zie hier weer de niet uit te roeien blunderende politici, Samson ,Ed Nijpels en Paul Rosenmoller de man die Mao en Pol Pot aanbad, deze lieden die miljoenen mensen over de klink hebben gejaagd, deze hufter heet nog geen dag spijt betuigd, je kunt hem rangschikken in de dezelfde rij als Volkert v.d. G. En dit soort managend u, vertegenwoordigd u, het is elitair tuig en let op waar dit tuig mee om gaat , misschien gaan uw ogen eindelijk eens open. Meer kan ik er niet van maken.

Nog een goede nachtrust, morgen lekker uitslapen en maandag weer centjes verdienen voor dit soort.

von Amsberg | 14-07-18 | 21:33 | 4

Chips, uw was me voor.

Rest In Privacy | 14-07-18 | 22:50
-weggejorist-
Ditlandisstuk | 15-07-18 | 06:40
▼ 1 antwoord verborgen

Feynman kan hier wel wat schrijven, en de vpro kan een programma'tje maken over het verval van het onderwijs, maar de organisaties die echt iets ondernemen zijn:
BON (Beter Onderwijs Nederland)
en verder weet ik niet.
Wel geweldig nietwaar, om Paulus de Rozenmoller (ja, daar heb je hem weer) op de radio te horen raaskallen dat de centrale examen afgeschaft moeten worden. Ik bedoel, die vent is nu voorzitter van de VO raad, terwijl hij zelf zijn school niet eens heeft afgemaakt.

Rest In Privacy | 14-07-18 | 21:33 | 1

Lees voor de aardigheid (o.a. wikipedia) de biografie van Pol Pot, die leraar was, in Parijs studeerde (niet afmaakte) en tijdens zijn regime ouders van hun kinderen scheidde, het gearrangeerde huwelijk verplicht stelde, onderwijs afschafte en academici afmaakte.

Dit is de man die Paul Rosenmöller als voorbeeld had (en mogelijk nog heeft).

Arachne | 14-07-18 | 23:22

Tja, de sukkels in Den Haag hebben nog steeds niet in de gaten dat de verloedering van het onderwijs de ondergang van onze samenlenving aan het inluiden is, Waatschijnlijk is het al te laat om dit nog te corrigeren.

watazooi | 14-07-18 | 21:31

Tekort aan leeraren in Amsterdam, onbetaalbaar om er te wonden en dan een kolenhok voor 200k aanbieden!?
Voor wie dan!?

Tijdvoormaatregelen | 14-07-18 | 21:24 | 1

Te veel drank of slecht onderwijs?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-07-18 | 21:34

Deze misstanden door linkse docenten gaan ondanks de bezwaren nog steeds door. De docenten vinden dat je open moet staan voor andere geloven. Maar zoals gebruikelijk weer eenrichtingsverkeer richting de islam. Geen bezoek terug en ook geen bezoeken naar b.v een christelijke kerk en meebidden. De docenten deden heel stoer hun verhaal op de website van de Mariaschool in Hoorn waarom ze de kinderen toch naar deze omstreden moskee lieten gaan onder hun verantwoording. De pagina op de website van deze helden van het vrijewoord is inmiddels na aanhoudende kritiek zomaar in het niets verdwenen. Docenten van stavast dus... mobile.twitter.com/search?q=Mariascho...

ja,diedus! | 14-07-18 | 21:23 | 2

Ik haalde per direct mijn kind van die school. Ze zijn gewoon stapelgek.

Lupuslupus | 14-07-18 | 21:31

Slecht verhaal...

MeneerGuggenheimer | 14-07-18 | 21:44

Er zijn heus wel trucjes om met minder leerkrachten / docenten de kinderen binnen te houden.
Jaren geleden besloot ik docent natuurkunde te worden. Aantal collega's gevraagd waar ik dit het best kon doen. Hun advies? Niet doen, want directies laten liever een docent bio, scheikunde of techniek met wat extra uurtjes dat vak geven.
Omscholen kost daarnaast de volle mep. Ik heb geen recht meer op financiële hulp, want met één masters vind de overheid het wel even welletjes.
Nascholen dan maar? In mijn richting zijn relevantie cursussen die echt iets bijdragen erg duur. Och, u weet niet hoeveel mijn persoonlijke scholingsbudget is? €500 . En een deel daarvan is 'gereserveerd' voor cursussen die elke collega moet volgen, ook al is het niveau verbazingwekkend laag. En het is ook niet mogelijk om enige jaren te 'sparen' dus sta je met de rug tegen de muur, ondanks de verplichting elk jaar bij te scholen.
Ik las ergens nog over salarissen. Zal ik dan maar zo eerlijk zijn en u verzekeren dat ik het salaris niet al te slecht vind, zeker als je dit afzet tegen het aantal vakantiedagen. Alleen is het aantal uren dat mijn collega's draaien meer dan velen beseffen. Ik heb er een groot aantal bij lopen, die om 7:30 beginnen en om 17:30 naar huis gaan.
Enfin, het is weer vakantie, 6 weken geen kinderen (maar wel 2 weken doorwerken, want het is nooit af).

EEnzame SchizofrEEN | 14-07-18 | 21:20 | 5

Net als memek , de lagere school met klassen van 34 kinderen, nooit een leraar ziek en bij drie warme dagen een middag vrij .Verder op Zaterdagmorgen naar school.
Middelbare school. Frans, Engels Duits en nederland, Handelkenis en rekenen, Wiskunde , heette toen Algebra, Aardrijkskunde en geschiedenis en natuurkunde, Klassen van 34 kinderen , nooit een leraar ziek, kinderen bleven in de klas, er werd niet van lokaal verwisseld. Klaasen tekort, een woonboot op merwedekanaal met steenkolen (milieu , nooit van gehoord, verder tekenen, gym en voor wie wilde godsdienstles en voor de meisjes handwerles, Nooit een leraar ziek of overspannen.
Waar is het verkeerd gegaan?

gato | 14-07-18 | 23:56

Gato: Mammoetwet. Politiek (carrièremakers boven mensen uit het werkveld verkiezen). Schaalvergroting. Zo maar drie oorzaakjes.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-18 | 08:36

Het aantal vakantiedagen zijn op de eerste plaats vakantiedagen voor kinderen, niet voor leraren. Leraren werken mening 'vakantiedag' door aan het nakijken van proefwerken en werkstukken, en het voorbereiden van de lessen en toetsen van de volgende periode.

Ten tweede verdienen leraren zelf hun eigen 'extra' vakantiedagen door het hele jaar door te werken in avonden en weekends.

Dat leraren 'veel vakantiedagen' hebben, is gelul van de eerste orde. Iedereen met een full-time werkende leraar als vader, moeder of partner weet dat uit ervaring.

hminkema | 15-07-18 | 08:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kreeg op de lagere school rekenen, schrijven, lezen, taal, aardrijkskunde, geschiedenis en wat creatieve/bijvakken zoals gym en tekenen.
Op de middelbare school kwam daar (geen keuze vakken) Frans, Duits en Engels bij. Maar ook wiskunde en/of handelsvakken.
Ik had in 1969 19 vakken (inclusief middenstandsdiploma) op mijn examen.
Maar dat was allemaal fout man, blijkt nu. Veel te veel, veel te zwaar, veel te exact, dat kun je een leerling niet aandoen, en hoe moeten die ouders allemaal bijhouden, naast hun drukke baan. Je hebt toch als ouder geen tijd meer om zoveel belangstelling voor je eigen kinderen te hebben.
Maar gelukkig dat hebben ze allemaal goed opgelost tegenwoordig, ja het onderwijs is echt veel beter, en bovenal goed in lijn met wat de maatschappij vraagt. Ik ben veel te vroeg geboren, wat heb ik geleden, zeg.

Memek | 14-07-18 | 21:17 | 13

piloot47 | 14-07-18 | 23:04

Volgens mij werd lyceum het atheneum/gymnasium, oftewel VWO niveau die toegang geeft tot de universiteit, maar onderling andere vakken.
Maar HBS verdween en werd Havo. Mijn zoon is via Havo naar VWO gegaan en daarna universiteit.

Memek | 14-07-18 | 23:15

Memek en Lupuslupus, wat heerlijk en herkenbaar om te lezen. Vroeger was het onderwijs wel degelijk beter. Misschien niet zo vrijblijvend als nu maar wel degelijk beter. Leuk om jullie(voor mij) herkenbare reakties te lezen.

kneuterzak | 15-07-18 | 01:01

Wat wij destijds ook hebben aangeschaft voor de kinderen: luistersprookjes. Als ik mij goed herinner was dat van Lecturama. Elk sprookje stond op een bandje en er was een boek bij met plaatjes en dezelfde tekst die op het bandje stond. Dus tijdens het luisteren lazen ze in het boek dezelfde woorden. We hadden zelfs een telraampje met verschillend gekleurde balletjes. En natuurlijk heel veel leuke kleine boekjes die ik nog steeds heb bewaard als herinnering. Velen daarvan kenden de kinderen uit hun hoofd, zo vaak werden ze voorgelezen.

Lupuslupus | 15-07-18 | 07:30
▼ 10 antwoorden verborgen

De problemen in het onderwijs:
1: Iedereen is bijzonder. Niemand is goed/slecht/slim/dom/onhandig/handvaardig Er is geen onderscheid meer. Een HBO-er is een leerling, geen student. Laat staan een fucking VMBO-er. Als je niet slim bent, maar wel handig, kun je tegenwoordig goud verdienen. Zorg ervoor dat ze weer fatsoenlijk opgeleid worden. Tot monteur, loodgieter, elektricien, enz.
2: "Schaalvoordeel". Alles wordt maar bij elkaar geplempt. Scholen worden steeds groter. Schaalvoordeel heb je op 400 leerlingen. Voor als die ene leraar eens een keer ziek is. Bij 2000 leerlingen heb je vooral extra management lagen. Waarbij elke laag er bovenop een nog hoger salaris binnenharkt, en nog minder bijdraagt aan het onderwijs.
3: Over management lagen gesproken: Management. Begeleiders. Planners. tientallen cursussen die het fantastisch doen in de management bullshit bingo, maar niks toevoegen voor docent of leerling. Strategen. Cursus-optimlaisators. whatever-officers. Gaan we nog een keer lesgeven, of hoe zit dat.
4: Salarissen. Tja, wat moet ik er nog over zeggen. Voor iedereen, behalve degene die daadwerkelijk wat kan, de leraar/lerares.

Eigenlijk is het simpel. Het Nederlandse onderwijs leidt aan dezelfde ziekte als het ambtenaren apparaat, de internationals en het bestuur van de EU. Een soort fin-de-siecle decadentie. De top verreikt zich, doet steeds wildere en gekkere dingen, en blijft er mee weg komen. De onderkant heeft het nog steeds relatief goed waardoor de top ermee weg komt. Maar ondertussen worden overal de fundamenten onderuit geslagen.

Binnenkort klapt het. En waarschijnlijk alles tegelijk. Het enige voordeel met betrekking tot onderwijs is dat dat onderwijs op dat moment je laatste zorg is. Leer eerst maar eens overleven zonder mobieltje dat je vertelt dat je kip gaar moet koken. (haha, grapje, alsof de jeugd tegenwoordig nog een kip zou kunnen slachten)

TheEgg | 14-07-18 | 21:16 | 5

@toetssteen | 14-07-18 | 21:50
Oh, er is ook zeker niks mis met HBO-ers. Dat is het hem juist. Dat zijn praktisch opgeleide mensen, die een heleboel dingen kunnen die je van een universitair opgeleide niet hoeft te vragen. Het is totaal verschillend, het is praktisch vs. abstract. (dus niet praktisch vs theoretisch, dat is een misvatting) Daarom is het een ook een leerling, en de ander een student.

TheEgg | 14-07-18 | 21:57

TheEgg | 14-07-18 | 21:57
In de techniek heb je het HBO en dat is engineering en de uni dat is wetenschap.
Wetenschap is proberen kennis over de natuur op te doen. En engineering is die kennis toe passen.
Wat dat betreft kruipen unis en HBO's steeds dichter bij elkaar. De HBOs willen wetenschappelijker worden en de unis willen valoriseren. (Uiteraard allemaal landelijk beleid echt willen zit er niet bij).
Eigenlijk vind ik dat het HBO uit de LIS van Kamerlingh Onnes is voortgekomen (niet helemaal waar).

Sowieso ben ik voor een herverdeling van de opleidingen onder het HBO en unis. De beroeps opleidingen als verpleegkunde, fysiotherapie, arts, chirurg en psycholoog / psychiater kunnen naar het HBO. Het zijn immers uitvoerende beroepen en geen wetenschap. Dan zouden de unis een aantal beta richten terug kunnen ontvangen. Gewoon de scheidslijn beroep - wetenschap terug leggen.

Dlareg | 14-07-18 | 22:33

Dlareg | 14-07-18 | 22:33
100% eens.

Idem met TheEgg.

toetssteen | 14-07-18 | 22:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kan me niet voorstellen dat de chaos op het VMBO in Maastricht het resultaat is van één docent tekort. De organisatie en administratie is daar gewoon niet op orde. Daar is Postema mede-verantwoordelijk voor. Maar ik ben het met Feynman eens dat Slob ook niet vrijuit gaat. De onderwijsinspectie heeft zitten slapen en wil nu laten zien hoe daadkrachtig ze kunnen zijn. Te laat. Overigens ben ik van mening dat de lumpsum afgeschaft moet worden. Dat is een financieel zwart gat gebleken. Schoolbesturen kunnen niet omgaan met het geld dat ze krijgen.

SamKoeman | 14-07-18 | 21:16 | 3

Feynman vergeet dat er veel lessen uitvielen door ziekte. Die ene vacature staat niet voor het totale tekort aan les/onderwijs.

arlen | 14-07-18 | 21:25

Ook weer zoiets dat in mijn schooltijd niet voorkwam: lessen die uitvielen wegens ziekte. De klassen hadden allemaal een verbindingsdeur naar de klas ernaast en die ging bij ziekte van een leraar open en dan gaf 1 leraar les aan 2 klassen (van elk 30-35 kinderen). Ik heb in mijn hele schooltijd nog nooit 1 dag vrij gehad vanwege ziekte van de leraar.

Lupuslupus | 14-07-18 | 22:30

Lupuslupus | 14-07-18 | 22:30
Voor mij zeer herkenbaar, mocht er eens een leraar ziek zijn, wat overigens niet vaak voorkwam, dan werd er voor dat lesuur en oplossing gezocht, zoals jij beschrijft. Leerlingen naar huis sturen kwam bij ons nooit voor.
P.S. Voor de rector/directeur gold een totaal respect, zowel door de leerlingen, ouders en ook het docentenkorps. En een ieder was tevreden. Trouwens het slagingspercentage lag bijna altijd rond de 98%.

kneuterzak | 15-07-18 | 00:44

Al 5 jaar geleden heeft de vpro een doku uitgezonden over de wantoestanden op vele scholen. Toen reageerde er geen hond, dus sodemieter op.

joppo0 | 14-07-18 | 21:13 | 1

Beter Onderwijs Nederland ziet ook al jaren hoe het onderwijs helemaal naar het putje zakt. Met argumenten en ervaringen. Maar ja, conservatieve zeurpieten waren niet interessant voor de hordes van de onderwijsvernieuwing. Die luisterden liever naar andere profeten; profeten die de creativiteit predikten en de zuivere zieltjes die op 'natuurlijke wijze' zichzelf zouden gaan ontplooien.

marjen | 14-07-18 | 21:30

Feynman:
Bekijk deze link ook eens: www.volkskrant.nl/columns-opinie/basi...

Als scholen gewoon ouderwets les gaan geven i.p.v. dat gezwets (dus o.a. die ouderwetse staartdeling die de leerling in het basisonderwijs niet meer krijgt maar wel nodig heeft in het vervolgonderwijs...) verdwijnen vanzelf een heleboel problemen.

ja-ja-nee-nee | 14-07-18 | 21:05 | 1

Als bedrijven belasting willen betalen voor beter onderwijs dan komen we al een stuk verder.
En een leraar die goed in zijn vel zit en verstand van zaken hoeft ook geen leerlingen te pesten met onverwachte overhoringen of respect en statuur te eisen.

Mark Bouwman | 14-07-18 | 21:03 | 2

Mark Bouwman | 14-07-18 | 21:03
Grote internationale bedrijven wensen zich slechts stromannen en andere meelopers toe die tegen ruil van een goed salaris precies gaan doen wat er in evaluatie-gesprekken van hen geëist word: En dat is loyaliteit aan de baas. Onderwijs behoort in een ideale situatie niet toe aan het bedrijfsleven. Helaas lijkt het wel zo te zijn dat ondertussen socialisten op school de baas zijn. En dat moet veranderen! Maar dan wel graag zonder VVD ipv PvdA.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-07-18 | 21:20

Een leraar is een leraar, nu zijn het jan Piet of Klaas, totaal geen respect van de kinderen, Ouders kwamen niet op school. laat staan binnen de school, in rijen ging je de school binnen en mama stond buiten bij de poort en een keer per jaar een gesprekje met de leraar.
Als je nu een school binnenloopt is het een grote bende en dan denken dat lesgeven gaat. Op een pretpark gaat het er rustiger aan toe.

gato | 15-07-18 | 08:22

Als ik tegen collegae zeg dat ik me kinderen nooit in Amsterdam op school zou doen verklaren ze me voor gek. Krijg ik te horen dat het helemaal afhankelijk is wat ik ze zelf meegeef. Het lerarentekort regio Amsterdam heeft ook niks te maken met zwarte scholen, onhandelbare kinderen en asociale ouders die verhaal komen halen!! Laat ze maar lekker met hun eigen kroost experimenteren.

marrretje | 14-07-18 | 21:01 | 1

Als wat u uw kinderen meegeeft op school weer wordt afgebroken zou ik ze zéker niet naar zo'n school sturen. Daarin geef ik u 100% gelijk.

Lupuslupus | 14-07-18 | 22:33

Als een bestuurder van een scholengemeenschap ook politicus is, heb je het recept voor ellende alvast te pakken.
Daarna is het gewoon wachten op "the accident awaiting to happen.."

Wijze uit het Oosten | 14-07-18 | 20:57 | 1

Juiste opmerking, deze man, André Postema. had als bestuurder van deze scholengemeenschap, alles in het werk moeten stellen, en hij was op de hoogte, om dit niet gierend uit de klauwen te moeten laten lopen. Maar nu komt het fluwelen bedje, proberen de boel in het gareel te krijgen, wat hem overduidelijk niet lukte. Conclusie: eigen baantje (belang) first, misschien komt er een oplossing, vwb de leerlingen heeft deze man totaal geen oog gehad. Conclusie: deze vent, mocht je het al een vent noemen, is totaal incapabel voor deze functie.
Het belang van de school( lees leerlingen) zou boven alles moeten gaan.
Dit soort bestuurders zitten er alleen door de gepamperde baantjescaroussel, van enige realiteitszin (lees verantwoording) is totaal geen sprake.

kneuterzak | 15-07-18 | 00:33

Ik ben in het buitenland opgegroeid en heb Engels onderwijs genoten. Zodoende ben ik als native speaker aangenomen op een school om een lerares te vervangen die met zwangerschapsverlof ging. Ik heb 5 maanden met enorm veel plezier lesgegeven en wilde hiermee doorgaan. Wat bleek: als onbevoegd leraar mag je maar 12 maanden lesgeven wik je doorgaan, dan moet je zijiinstromer worden. Dit traject duurt bijna 2 jaar, waar je als stagiaire wordt gezien, met bijbehorende salaris. De opleiding kost tussen de 4 en 6 duizend euro en geen school die je aanneemt en deze kosten betaalt want zij zijn bang dat je vervolgens binnen 2 jaar bij een ander gaat werken.
Dus een 40+ persoon die een passie heeft voor lesgeven is het onmogelijk gemaakt om een carrièreswitch naar het leraarschap te maken als is mijn Engels beduidend beter dan alle leraren op deze betreffende school.
De overheid zou het makkelijker moeten maken om mensen het onderwijs in te laten gaan. Lesgeven en tegelijkertijd pedagogische en didactische kennis laten opdoen met een normaal salaris in plaats van als stagiaire moeten werken met bijbehorende vergoedingen.
Er zijn genoeg mensen die, al dan niet parttime, willen lesgeven maar het is te moeilijk om dit te bereiken in het huidige systeem

Olleke | 14-07-18 | 20:57 | 1

Je hebt helemaal gelijk: 60000 mensen in de ww met lesbevoegdheid die graag aan het werk willen in het onderwijs, maar gewoonweg niet vast worden aangenomen.
Dus dit hele artikel van Feynman kun je de prullenbak in gooien.

ja-ja-nee-nee | 14-07-18 | 21:08

Twee punten:
- Die scholieren hebben het examen, ondanks het niet krijgen van les, toch gehaald? Best knap!
- Wanneer scholieren gaan klagen over het ontbreken van les, dan is er iets serieus aan de hand. Dat inspectie niet direct ingreep is een schande. Vraag me af of er geen schadevergoeding kan worden geëist van de school of het ministerie.

Rest In Privacy | 14-07-18 | 20:56 | 1

Het diploma vraagt meer kennis en vaardigheden dan dat er in het examen gevraagd wordt. Dus je examen halen wil niet zeggen dat je ook je diploma krijgt; daar horen de afgenomen examens ed door de school ook bij. En die zijn bij een aantal leerlingen niet compleet, door fouten van de school.

PeterSimons | 14-07-18 | 22:02

Voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs heeft het ook gevolgen. Daar is straks ook bijna geen onderwijs meer mogelijk. VSO valt onder Primair Onderwijs en de docenten daar worden beloond voor PO. Nu er tekorten ontstaan in het reguliere onderwijs stappen leerkrachten van het VSO over omdat het reguliere onderwijs veel beter betaald en de werkdruk is daar lager dan op het VSO.

osolemio | 14-07-18 | 20:53

thuis/privee-scholen zou een betere oplossing zijn. En dan dat je ergens een examen kunt doen bij een instelling , net zoals dat ook mogelijk is met certificaten.
Maar dan zal wel weer niet mogen van sosjalistisch nederland :(

Dario.Maggi | 14-07-18 | 20:51 | 4

Thuis onderwijs mag alleen als je daar toestemming voor hebt en volgens mij is het heel lastig om daar toestemming voor te krijgen.

osolemio | 14-07-18 | 21:43

Zodra je je kind hebt ingeschreven bij een school vervalt de mogelijkheid van thuisonderwijs, tenzij ziekte of niet-geschikt-school-te-volgen.

PeterSimons | 14-07-18 | 22:00

Thuisonderwijs is vaak dodelijk voor de ontwikkeling van je kind. Kijk maar weer naar US, waar het veek voorkomt. Compleet ongeintegreerde kinderen zonder perspectief.

F#ckingAwesome | 15-07-18 | 08:33
▼ 1 antwoord verborgen

Ben gevluchte docent hehehe

rein9576 | 14-07-18 | 20:50

Nederland is geen derde wereldland. Maar zeker geen eerste wereld land. Ondanks de constante hersenspoeling hoe geweldig we wel niet zijn. Een zure constatering. Voor kosmopolitische mensen die van een afstandje naar het gekonkel kijken is het waarschijnlijk duidelijker dan voor degenen die er dagelijks in willen leven.

Pedronegro | 14-07-18 | 20:43 | 1

Voetbal: Het Nederlandse elftal deed zojuist niet mee aan de eindstrijd. PSV, Feyenoord en Ajax mogen niet zomaar meer meedoen aan de Champions League. En mocht dat toch gebeuren dan zijn Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam bij voorbaat kansloos. En hé: Ik gebruik dit slechts als een populair voorbeeld. Thaise voetballertjes kunnen we nog steeds hebben! Pedronegro met zijn zure constatering heeft gelijk. We zijn er met z'n allen songteksten.net/lyric/652/12574/henny... in geslaagd om af te glijden tot iets provinciaals op globaal niveau. Sommige mensen vinden dat jammer maar anderen www.geennieuws.com/wp-content/uploads/... weer geweldig. Neem nou Nepal: Dat is toch ook een leuk land?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-07-18 | 21:05

Er is wel een draaiboek voor incomplete schoolexamens. Het heet staatexamen:
www.examenoverzicht.nl/examen-informa...
dat had dus door de DUO geregeld kunnen worden voor die scholieren in Maastricht.

knutsel_ | 14-07-18 | 20:42

Er is geen lerarentekort, maar een leerlingenoverschot van een zekere afkomst in het VMBO.

Maxx! | 14-07-18 | 20:41 | 8

@olleke Ojee, worden wat logische oorzaken genoemd mag het weer niet van olleke. Lees en leer van mensen uit de praktijk gekkie.

Pedronegro | 14-07-18 | 22:58

Maxx! heeft wel een puntje. Een vriendin van mij is 10 jaar geleden al gestopt met lesgeven. Voortgezet onderwijs in Amsterdam was toen al geen pretje met een multiculturele klas.

K. Letskoek | 14-07-18 | 23:05

Precies, vroeger had je MULO, HBS, Gymnasium en Lyceum en wie niet mee kon ging naar LBO,

gato | 15-07-18 | 08:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Zonder een fors hoger salaris krijg je geen extra docenten. Kijk naar mezelf. Bevoegd docent, na stage echter nooit voor de klas gestaan. Als ik nu zou instromen zou ik de top van schaal D moeten krijgen en dan nog een stap achteruit doen.
Waarom zou ik, of ieder ander voor minder salaris gezeik met ongemotiveerde kinderen,
asociale ouders en wegkijkende schoolbesturen willen?
Nou niet dus. En je komt nog eens ergens op kosten van de baas.

JanVergoor | 14-07-18 | 20:41 | 4

Ja er zitten in de bakken van de ww 60000 mensen met een lesbevoegdheid.

Het probleem: ze worden niet vast aangenomen.
Ander fenomeen is dat we steeds minder onderwijzers nodig hebben. Het schaduwonderwijs en de digitalisering hebben al in alle hevigheid toegeslagen (LOI, Squla, Junior Einstein, Thuisonderwijs, enz enz.), de robotisering en digi zijn al in volle gang.

ja-ja-nee-nee | 14-07-18 | 20:59

Spijker > kop! Overal binnen overheidsorganisaties hoor je dat de lonen te laag zijn en dat er geld tekort is om adequaat te kunnen functioneren.
En ondertussen roepen Rutte c.s. te pas en te onpas dat we 'één van de rijkste landen op de wereld zijn'.
We worden belazerd waar we bij staan. Alleen om de EU en zijn massa-immigratie-beleid in stand te houden!?!
Tijd om eens niet weer op de VVD te stemmen! Maar bijv. op Sherry!

Aristotalloss | 14-07-18 | 22:14

Idd. Ik ben maar een geflipte HBO, maar als je dan hoort wat de de lerares van mijn dochter verdient, dan wil je dat toch niet? Wat is de hoogste schaal iets van 4k per maand? En dat met tig jaar ervaring en een HBO opleiding. Je kan beter trucker worden of zo.

fifi23 | 14-07-18 | 22:36
▼ 1 antwoord verborgen

Kinderen hebben geen leerplicht, maar schoolplicht...

PeterSimons | 14-07-18 | 20:39 | 1

Nee, Nederlandse kinderen hebben een indoctrinatieplicht.

Xirdalan | 14-07-18 | 21:01

'kk vmbo' haha

MaxiCosi24 | 14-07-18 | 20:34 | 1

Typisch hè? En dan later klagen over geen stageplaats en autkering...

Is dit nog nieuws? | 15-07-18 | 11:27

Als er geen getuigen bij zijn, zijn slechts weinig mensen in staat tot goede daden. 'Helaas' zijn er getuigen...

Rollins | 14-07-18 | 20:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl