Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – Zo ging zedenmeester Paul Blokhuis deze week kleddernat

Laat ons deze regel closereaden: “Ik ben al in gesprek met Europese collega’s en de Eurocommissaris om sigaretten zonder gesjoemel te meten.” Was getekend staatssecretaris VWS Paul Blokhuis (ChristenUnie) afgelopen dinsdagavond in zijn eigen persbericht. Aanleiding was het onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waaruit blijkt dat sigaretten roken nog slechter is dan gedacht. Het RIVM deed het onderzoek op basis van een Canadese methode. Sigarettenfilters hebben rondom luchtgaatjes die tijdens het roken door de vingers worden dichtgeknepen. Het RIVM plakte deze dus af. Maar: de Europese normen zijn gebaseerd op testen waarbij die gaatjes niet zijn afgeplakt. Gevolgd: uit het ene onderzoek (gaatjes dicht) blijkt dat de roker meer troep binnen krijgt dan het ander (gaatjes open). Blokhuis doelt met dat ‘sjoemelen’ dus op de methode goedgekeurd door de Europese Unie.

Een stevige beschuldiging: de EU – Europese Commissie en Europees Parlement zo u wilt – draaien de Europese burger dus al jarenlang bewust een rad voor ogen met gesjoemel! 

Dan naar het eerste gedeelte van die zin:  “Ik ben al in gesprek met Europese collega’s en de Eurocommissaris.”

Die Eurocommissaris is de Litouwer Vytenis Andriukaitis die Gezondheid in zijn portefeuille heeft. En die liet de volgende dag via zijn woordvoerder weten dat de lidstaten vorige week al van het Nederlandse onderzoek wisten maar dat er beperkte interesse bestond omdat er 'geen nieuwe feiten naar boven zijn gekomen'. "De nieuwe onderzoeksmethode is bij ons bekend en verschilt van de huidige, maar het is géén betere methode. Er is nu geen gouden standaard en dus voelen veel Europese landen er niets voor om in de nabije toekomst iets te veranderen", meldde RTL Nieuws.

Diezelfde avond zat Blokhuis bij Jinek en daar vertelde de staatssecretaris dat hij Andriukaitis al op 22 april over de kwestie had gesproken en dat hij toen met zoveel woorden op zijn steun kon rekenen. Grappig, 22 april was dit jaar een zondag en bij de ChristenUnie houden ze die doorgaans in ere als een rustdag.

Ook suggereerde Blokhuis bij Jinek dat hij het Regeerakkoord wil openbreken en nog veel meer accijns wil heffen op sigaretten.

Blokhuis’ optreden van de afgelopen dagen riekt naar improvisatie. Maar ja, dit is de predikantenzoon die zijn anti-zuip-, rook- en vreetcommissie moet pushen.

Dit soort stiekeme billenknijperij – de EU beschuldigen van sjoemelen terwijl Rutte diezelfde week nog zijn liefde voor het project heeft uitgesproken, zeggen dat je in gesprek bent met de Eurocommissaris terwijl die een dag later laat weten je verhaal onzin te vinden én ook nog eens beweren dat een dergelijk gesprek op een zondag heeft plaatsgevonden – maakt Blokhuis er niet geloofwaardiger op.

De burger weet dat roken niet goed voor hem is. Deze gereformeerde kuiperij is nog slechter voor zijn vertrouwen in de politiek.

Reaguursels

Inloggen

En zo rennen de hazen. Blijkbaar is de lobby van de sigaretten fabrikanten niet sterk genoeg meer. Jaren van geprofiteerd maar de wind waait nu uit een ander hoek. Dus extra belasten maar weer. Dat is nog maar het begin, extra heffingen op vlees, melk,benzine, diesel ( dubbel ), aardgas, grijze stroom, plastic verpakkingen, alcohol afijn zo kunnen we nog wel even doorgaan. De (r)overheid is creatief. Ik hoop alleen dat de (r)overheid de voedsel distributie zo goed voor mekaar hebben als in 40-45 want we komen elkaar op deze manier wel tegen bij de soep en brood distributie. Naar mijn gevoel wordt het weer zegeltjes plakken.
Met de VVd wordt er gegarandeerd genivelleerd ook in de toekomst.

Dzjengis-Somebody | 17-06-18 | 19:03

Probleem is dat de EU stelselmatig keurt op een wijze die de eigen burgers besodemietert en onbetrouwbaar is. Het lijkt mij wel degelijk een betere methoden van sigaretten keuren. Hoe meer het lijkt op realdeath roken des te beter. Idem met uitlaten. Maak de accijns anders afhankelijk van de hoeveelheid echte troep die in een sigaret zit.

Simon_GS | 17-06-18 | 18:54

Maar ja, dit is de predikantenzoon die zijn anti-zuip-, rook- en vreetcommissie moet pushen.

Wat nou? Dit anti-beleid wordt al jaren door de overheid c.s. gevoerd. Hele tv programma's zijn eraan gewijd.

Arachne | 17-06-18 | 18:14

Bewaar ons voor de bestuurders die het volk in bescherming willen nemen.
Ze zullen zich baseren op 'consensus in de wetenschap'. En dat is iets wat irrelevant is in de wetenschap. Consensus is een politiek criterium.
Neem bijvoorbeeld zout, natrium. In 2000 heeft de Gezondheidsraad kritiek geuit op het streven om met minder zout hart- & vaatziekten te bestrijden, aangespoord om het nu eens écht te onderzoeken. En nog steeds wordt de bevolking verteld dat minder dan 6 gram per dag beter is. De industrie moet flauw voer produceren. Weet u wie daar bij gebaat zijn? Fabrikanten van medicijnen. Want als oma flauw valt door flauw voer, diabetes-2 krijgt of een hartaanval, dan zullen pillen verhelpen wat zout had kunnen voorkomen.
www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwi...

wingload | 17-06-18 | 16:42

Mijn huisarts zegt nu dat veel zout vooral slecht voor de nieren is.

Simon_GS | 17-06-18 | 18:58

Roken is kut en het mag wat mij betreft niet snel genoeg verboden worden in de openbare ruimte. Thuis moet je zelf weten wat je doet (zolang je je kinderen maar uit de rook houdt), want een totaalverbod drukt het toch maar in de illegaliteit. Maar tabaksproducten alleen verkopen in speciale winkels (zoiets als de speciale alcoholwinkels in Scandinavie) lijkt me een uitstekend idee, in combinatie met 10 euro accijns per gebruikerseenheid. Tot slot, rokers zijn verachtelijke wezens zonders wilskracht en ruggegraat, bah.

Defman | 17-06-18 | 16:22

Als het op roken aankomt ben ik inderdaad perfect. Op andere gebieden is het twijfelachtig; ook ik ben maar een mens en geen trollbot van de Christenunie.

Defman | 17-06-18 | 18:12

En wie gaat dat handhaven? De zelfde club die ook narcotica en vuurwapens de wereld uit moet helpen.

Tjemig | 17-06-18 | 23:11

Ik ben geen echte deskundige, het enige waar ik goed door geinformeerd ben is het roken als peuter op de achterbank in de auto van mijn ouders, toen heel normaal.
Maar ana 2018 begrijp ik niet dat je als niet roker (vooral telleur stellend voor de schatkist) onvrijwillig geconfronteerd moet worden met gifgassen die wel stinken:
- op het terras
- ingang van een openbaar gebouw
- wandelend in de stad
- bij scholen waar ouders staan te stinken als voorbeeld
- enz
En dan nog de troep ervan, rokers pleuren hun restanten met het zelfde gemak als 50 jaar geleden gewoon op de grond. Als je een beetje kijkt zie je al snel de verzamelplaatsen van deze verslaafden.
En wat is er nu smeriger dan een bloedmooie meid die met haar vingers in een peukenvuilbakje zit te roeren. Ik heb nog steeds een trauma van al die meiden die met carnaval (contact) smaakten als asbak. Bah.

Flikke-Rob | 18-06-18 | 08:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, we kunnen toch gewoon eens proberen of het een verschil maakt? Laten we de tabaksaccijns in drie jaarlijkse stappen wat verhogen, bijvoorbeeld eerst met vijftig cent per verpakking, dan met een euro en tenslotte met achttien euro. Het zou toch wel prettig zijn als er minder werd gerookt in ons mooie Nederland...

Rhenium | 17-06-18 | 16:09

Ach ze lopen overal mee te kutten.
Bij roken vergeten ze de gaatjes dicht te knijpen.
Bij Roundup weten het nog niet helemaal zeker.
Dieselgate, was ook al jaren eerder bekent.
Schepen varen om, om de geweldige goedkope diesel vermengd met afvalstoffen uit de industrie in Rotterdam te tanken.
Fluor, teflon, de lijst lijkt eindeloos en zo af en toe komt er een politicus (van zogenaamd christelijke huize) in een apenpak mij vertellen hoe het zit, fuck it.
Lange gevangenisstraffen en de eed dat ze nooit mogen liegen, (zoals bij dokters) is het enigste wat werkt voor deze criminelen

Pieter Woerden | 17-06-18 | 15:49

Je vergeet de chemie die ze met stook olie mixen, gewoon omdat het mag en goedkoper is dan verwerken en of opslaan.

Denkhetnjet | 17-06-18 | 21:16

dat krijg je allemaal met rechtse zakkenvullers

pedro300 | 18-06-18 | 09:03

Doet me denken aan type keuringen bij auto's.
Ook lekker laten doen door de fabrikanten zelf. Gaat altijd goed.
Of voedsel en warenkeuring. Gaat ook altijd goed.
Of ambtenaren kijken gewoon ff de andere kant uit als ze een opleiding van 3 weken op Hawaï krijgen aangeboden van het betreffende bedrijf.
Ambtenaren hebben geen enkele reden om het beter te regelen naar de burgers toe.
Bedrijven zouden, als ze een nieuw product op de markt willen brengen, het onderzoek door een onafhankelijke organisatie, gewoon moeten betalen en niet zelf doen.

watergeus | 17-06-18 | 15:46

Echt een gereformeerde held op sokken, die waarschijnlijk door een pastoor of dominee onder het spreekgestoelte ontmaagd is, hoorde hem twintig keer bij Jinek herhalen dat die het gevecht aangaat, gelet op de uitstraling van dit heilige boontje en typerende omhooggevallen ambtenaar slaat die nog geen deuk in een pakje boter. Welweer een figuur die schijnheilig de katjes in het donker knijpt.

Goedverdoemme | 17-06-18 | 15:22

Ik hou zelf de gaatjes altijd dicht met andere peuken.

LuckyGirl | 17-06-18 | 15:13

lol!

BlowingBubbles | 17-06-18 | 19:34

Ik vind zijn broer beter.

De_Ware_als_het_ware | 17-06-18 | 15:07

Wanneer word de accijns op leven verhoogd, ik hoorde namelijk dat het wetenschappelijk is aangetoond dat leven altijd eindigt op dood.
Leven is dodelijk, begin er niet aan

TDB | 17-06-18 | 14:36

Interesseert me niks, die testen, Iedereen weet dat roken schadelijk is en dat je een goed kans maakt om voortijdig te overlijden aan longkanker. Ben blij dat ik er al bijna 15 jaar vanaf ben.
Dus wat maakt een onderzoek meer of minder uit?

TheBigKirth | 17-06-18 | 14:27

Kan de heer Paul Blokhuis met zijn "fijn christelijke moraal" verder kijken en denken dan verbod,verbieden, of dood fiscaliseren? Nederland is ontkerkelijkt en zit niet te wachten op het oordeel van mijnheer pastoor of een dominee die zelf de katjes in het donker knijpt. Er bestaat nog zoiets als eigen verantwoordelijkjeid.
Deze deugridder met zijn in imaginaire vriendje gelovende vrindjes en vriendinnetjes zijn belangrijker gemaakt dan dat goed is voor de rest van de samenleving met hun schamele 6 zeteltjes. Net als die Joell Voordewind met zijn gepleit voor het opnemen van meer uitvreters uit Afrika want zielig, zonder ook maar een moment over de consequenties na te denken en dan niet alleen die op korte termijn met het argument dat we voor ons medemens moeten zorgen omdat dat in de bijbel staat, in diezelfde bijbel staat overigens niet dat dit desnoods ten koste van je eigen leefomgeving en die van anderen mag en moet gaan.
Conclusie: religie is een persoonlijke opvatting die achter de voordeur hoort en niet zijn stempel op de samenleving moet drukken in de vorm van geboden.

bwanabanjo | 17-06-18 | 14:16

wat heeft religie te maken met anti rookbeleid ,er gaan duizenden mensen jaarlijks dood aan ,en veel meer ongezond van worden, vuurwapenmisbruik is een klein probleem daarbij ,en daar maakt de politie prioriteit van

pedro300 | 18-06-18 | 09:06

Ja, zo'n staatssecretarisje, nooit van gehoord overigens , wil zich natuurlijk profileren maar het blijft gezever om niks , ver achter de komma geleuter om vervolgens bij Jinek te kunnen zitten en om het niet over werkelijke issues te hoeven hebben zoals Alluha Hakbar schreeuwende en met messen hakkende wijven in Franse supermarkten. www.rt.com/news/430015-france-attack-...

Zwizalletju | 17-06-18 | 14:11

Als het om het bestrijden van roken/drinken/vreten/klimaat/Russen/Trump/cultuur gaat zijn leugens en bedrog de nieuwe standaard onder sommige politici en media. Geleuter wat niet meer is als links populisme, feiten doen er namelijk niet meer toe.

Luckystriker | 17-06-18 | 14:05

Paulus Blokhuis ging als wethouder te Apeldoorn als Don Quichot ten strijde tegen gokkasten. Om de gokverslaving tegen te gaan. Hij kreeg de raad van Apeldoorn niet mee, maar liet zijn ridderlijke bezwaar optekenen in de notulen. Inmiddels zijn gokkasten verdigitaliseerd en is het gokverslavingsprobleem alleen maar groter geworden.
Paulus Blokhuis heeft een televisieloze jeugd gehad: www.nd.nl/nieuws/media/niet-te-missen... " 'Vrolijk gereformeerd' " tussen aanhalingstekens (tussen aanhalingstekens), is dat plaatsen van aanhalingstekens nu waarachtig of onwaarachtig bedoeld? Wat een knullig-ironisch gesjoemel van het Nederlands Dagblad. In ieder geval geven de broers Blokhuis toe: het was thuis een chaos. Heel vreemd, dit voortdurende paaien naar Popie-Jopie populariteit. Zo van 'denk niet dat wij geen lolbroeken kunnen zijn'. Alcoholvrij LOL. Dat droogkloot-lachebekkerige typeert de CU in onderscheid van de degelijke zwartepakstijfheid van de SGP. De kruistocht tegen de sigaret laat de CU wederom zien als een gristendictatoriale fellow traveller van alcoholvrije (maar wel waterpijpende) islamieten. De ideale wereld van Paulus Blokhuis lijkt op een kalifaat.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-06-18 | 14:00

Die Canadese meetmethode is beter, omdat die laat zien wat je werkelijk binnenkrijgt en de officiële EU meetmethode is inderdaad gesjoemel.

Naomi71 | 17-06-18 | 13:46

Ja, omdat rokers allemaal de peuk krampachtig bij het begin van het filter vastpakken en dan hun best doen om al de gaatjes dicht te knijpen.V andaag is het roken, morgen suiker en overmorgen echte boter. Daarna gaan ze sturen op energie en watergebruik, men gaat net zo lang door totdat het leven één lijst wordt met procedures en voorschriften die je de hele dag mag afwerken. Laat me toch eens met rust, ik ben die bemoeienis van de overheid zó ontzettend zat. Ga eens de bestaande regels handhaven ipv verzwaren.

1nfidel | 17-06-18 | 14:34

Raar bericht. Vanuit de evangelisten-optiek van Blokhuis lijkt me dit bericht eerder averrechts werken. Als tabak gevaarlijker is dan ze dachten zal niet het aantal doden toenemen, dat blijft constant. Maar blijkbaar kan de mens dus nog meer gif verwerken dan we al dachten.

TheoRichel | 17-06-18 | 13:41

Hallo, ik ben er weer.

Kaas de Vies | 17-06-18 | 13:34

Was je weg dan?

LiniaalRectaal | 17-06-18 | 14:16

O, was je weg?

BosrandDirk | 17-06-18 | 14:21

fijn!

animalia | 17-06-18 | 14:51
▼ 2 antwoorden verborgen

een sigaret hou je redelijk losjes tussen je vingers waarbij dan alleen de boven- en onderzijde van de filter wordt afgesloten door je vingers. Onder de vingers door kan dan nog lucht worden aangezogen. De EU test lijkt me dan ook geloofwaardiger dan de Canadese test.

yeps | 17-06-18 | 13:33

Ja of je neemt de filter dieper tussen je lippen als je zwaar wilt roken. En dan had je nog de barclay met de tampon filter, die je ook weer dicht kon drukken. Sigaretten zijn een ware technologie. Iedere roker rookt anders. En dan hebben we het nog niet over shag. En de verschillende vloei verkrijgbaar. Kansloos verhaal dit.

Denkhetnjet | 17-06-18 | 13:58

Denkhetnjet | 17-06-18 | 13:58
Behalve het benoemen van de rest van de 67 toevoegingen, additiven,verslavingsstimulaties etc ect, vind ik het verder een hele duidelijke concludering.

arealpatriot | 17-06-18 | 14:13

Toevoeging? Peper, honing, kruiden, kaneel you name it. Alles voor die specifieke smaak van het specifieke Brand. Tuurlijk is dat niet gezond. Maar dat is het punt niet. Ze roepen Eureka over iets wat al 40 jaar tot in de puntjes beschreven staat. Iets waar duizenden Nederlanders mee gewerkt hebben, gelezen hebben en feitelijk kunnen dromen. Dat als nieuws brengen is de uitleg de werking van het stoplicht als nieuws brengen. Gaat gewoon nergens over. Roken is slecht. Drinken is slecht. Vet vreten is slecht. Niet bewegen is kut. Whats new? Ohja, extra belasting met wat glijmiddel door nieuws als dit.

Denkhetnjet | 17-06-18 | 14:23

Dit hele “nieuws” is geen nieuws. Heb als kwaliteitscontroleur voor Rothmans gewerkt. Ook wel Turmac genoemd.

We hadden een compleet boekwerk waarin precies beschreven stond hoe de sigaretten werkte, hoe de filters functioneerde en welke SD de filters moesten hebben. En daarvoor gebruikten we dan weer testmachines.

De gaatjes werden in de filters gelazerd waardoor er koude lucht bij de warme rooklucht voor condensatie op de filter zorgde.

Dit was bloody jaren 90 al bekend. Dat boek was samengesteld voor zowel de Benelux als dat er andere eisen waren voor export buiten de benelux.

Alles wat in door de commisie goed gekeurde boekwerken met normen staat kan geen nieuws zijn.

Denkhetnjet | 17-06-18 | 13:32

Ooit een commissielid gezien welke zich werkelijk inleest op het onderwerp?

normanius | 17-06-18 | 13:35

Ik snap dit onderzoek helemaal niet. Een sigarettenfilter is volgens mij bedoeld om de schadelijke stoffen op te vangen. Er zijn filtersigaretten met grotere gaatjes dan anderen. Als je die gaatjes met je lippen dichtknijpt zou je volgens mij minder schadelijke stoffen binnenkrijgen dan als je die gaatjes open houdt. Maar ze gaan dus het tegenovergestelde onderzoeken?

Jos Tiebent | 17-06-18 | 13:31

Het is een faal in de Nederlandse democratie dat dit soort mensen vanuit een partij welke slechts 6 zetels bezit, zo een groot stempel kan gaan drukken op de Nederlandse samenleving. Dat hij stelt dat roken slecht is zal niemand tegen spreken, dat hij rokers tot melaatsen maakt is hem behoorlijk aan te rekenen. De man is obsessief bezig tegen alles wat onder de noemer genotsmiddelen valt. Dat hij vanuit zijn niet democratisch gekozen positie heel Nederland zijn wil op gaat leggen is verrot en beroerd en een hiaat in onze democratie. Hij vertegenwoordigd nog geen 5% van de Nederlandse bevolking. Een democratische weeffout en enige terughoudenheid zou de persoon in kwestie sieren. Hij valt onder het Christelijk extremisme en wij als Nederlanders accepteren ook dit weer. Waar moet het heen met dit land.

Toetsiemonster | 17-06-18 | 13:28

CU = Christelijk Uitschot....

Muchnadt | 17-06-18 | 14:17

gelul ,de VVD wou blijven en daarom krijg je dit

pedro300 | 18-06-18 | 09:27

Ach daar gaan we weer. Mensen - inclusief rokers - weten allang dat roken slecht voor je is. Hoe slecht, dat doet er toch niet toe? 90% van alle gevallen van longkanker betreft rokers, dat feit lijkt mij voldoende informatief.

Maar... toch ga ik het nog een keertje herhalen:
Naai de overheid - stop met roken!

EefjeWentelteefje | 17-06-18 | 13:26

En als de inkomstenbron opdroogt heffen ze gewoon accijns op brood...

normanius | 17-06-18 | 13:27

Een gat van 11 mld is weer een mooie reden om de BTW wederom te verhogen.

BP Richfield | 17-06-18 | 14:04

en ex rokers, vergeet die vooral niet te noemen bij de longkanker gevallen.

Ben5570 | 17-06-18 | 17:32

Heeft het nog zin om te luisteren naar mongolen die denken dat de aarde 6000 jaar oud is?

Al-Dente | 17-06-18 | 13:22

SlimmeBelg | 17-06-18 | 13:25
De dinosauriërs zijn ooit uitgestorven omdat Maria daar weleens bang van zou kunnen zijn worden...

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:34

aardolie en steenkool was ook een proces van miljoenen jaren ,mooi niet kan in zeer korte tijd ,onder hoge druk en temperatuur

pedro300 | 18-06-18 | 09:29

dinobotten zijn gevonden met bloed erin ,jaja 65 miljoen geleden uitgestorven

pedro300 | 18-06-18 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Ik rook alleen Drum

SlimmeBelg | 17-06-18 | 13:18

Net zoals Drumpiet?

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:27

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:27
Hahaha....

JI-HAAT | 17-06-18 | 13:28

Rook je dan mag je achteraan in de rij aansluiten voor gezondheidszorg. Idem aan het donorschap geen donor dan ook geen donor organen krijgen. Het argument voor wat hoort wat heb ik veel gehoord tijdens het orgaan drama, dus laten we die lijn maar doorzetten. Dacht ik zo. Is vast iedere orgaan wet voorstander mee eens.. toch?

Mark_D_NL | 17-06-18 | 13:16

Ben het helemaal met u eens. Mag ik dan even mijn betaalde premies voor de zorgverzekeringen terugvangen ? Onder aftrek van gemaakte kosten, afgerond naar beneden 175. 000 euro. 45 jaar gemiddeld 4.000 euro. Altijd alleen maar voor een ander betaald. Terug dat geld dus. En die organen wil ik niet eens. Laat mij maar lekker vertrekken naar mijn familie en vrienden die me voor zijn gegaan. Ik steek er binnenkort weer lekker een op. Ben een paar maandjes gestopt, maar ik heb er weer zin in.

SlimmeBelg | 17-06-18 | 16:52

ALs kompensatie dan ook maar de helft zorgpremie betalen?Want ja, je bent pas als laatste aan de beurt, dussss....

Ben5570 | 17-06-18 | 17:35

Je vergeet dat een roker geld opbrengt ipv kost. Daar zijn cijfers van. U zilt als niet roker dus meer betalen als iedereen stopt. Lastige waarheid he?

Denkhetnjet | 17-06-18 | 20:00
▼ 3 antwoorden verborgen

"Noch slechter dan gedacht!" Wie hebben of hadden dat nou gedacht? Wat we of ze gedacht hadden is ambtelijk geklets.

Mijn klomp breekt | 17-06-18 | 13:08

Ook dit draait om de knaken. Hele dikke knaken. De roker brengt een heule zak accijns naar de staat, wordt door deze gore verslavende gewoonte (zelf inmiddels ex-roker) niet oud wat weer lekker is voor de pensioenfondsen die lekker veel op zak houden. Uit die zak moeten haas wel van die onder de tafel door enveloppen komen. Radar gaf dit enkele maanden geleden al (pas) aan in een tweedelige uitzending. Tenenkrommend om te zien hoe deze regering OVER LIJKEN GAAT. Ze hoeven alleen maar naar elkaar te wijzen. 2/3 van de nederlanders pleiten nu voor met name hogere accijnzen, en in mindere mate speciaalzaken, wat natuurlijk weer als muziek in de oren klinkt van de beulen in Den Haag. Een verbod kan niet, want dan zakt het hele land door de financiele hoeven. Zelfde reden waarom we niet allang op water rijden. Ik wil naar een andere planeet. Deze is met de dag verder fucked up.

NiCeY | 17-06-18 | 13:07

Hetzelfde zie je bij het brandstofverbruik van auto`s. De EU verplicht een rijtest bij snelheden die veel te laag zijn tov normaal gebruik. Dat is inmiddels iets verbeterd, maar lang filerijden en stoplichten en terug acceleren naar 55 km of 105 zit er onvoldoende tussen. Men komt dus te laag uit.

Zelfde zie je bij uitstoot. Metingen die onder strikte voorwaardes gebeuren met vlamnieuwe auto`s. Dan redden ze de nieuwe regels net. Neem je dezelfde auto een paar weken de weg op, dan is zonder sjoemelsoftware de uitstoot al een veelvoud van toegestaan. Daarna moeilijk onderhoud als die echt dicht zit. Auto`s zijn helemaal niet veel schoner geworden, ze voldoen alleen maar aan de nieuwe regels in de showroom.

Daarna volgt door in gebruik genomen roetfilters een stukje tegendruk die extra brandstofverbruik en uitstoot geeft. Of een EGR klep die uitlaatgassen in het inlaattraject gooit, daardoor slaat rommel neer en daalt de efficientie van het systeem voor alle volgende kilometers. Weer meer verbruik en uitstoot. Plus onuitvoerbaar onderhoud als de klep niet meer functioneert.

Binnen die Europese regels zit een uitzondering. De auto mag andere software draaien om de motor te beschermen. Sommige auto`s maken daar alleen gebruik van tijdens noodloop, alleen staat in die regeling helemaal geen tijdslimiet. De Volkswagen Audi groep besloot daarop de motor altijd te beschermen, tenzij er met de auto niet gestuurd was. Of je nu fileparkeert of haaks op de weg, bij normaal gebruik stuur je in de eerste vijf meter al, alleen op de testbank draaide de auto de "normale" milieusoftware. Dit is sjoemelsoftware gaan heten, maar volgens de letter van de wet mag dit.

Ook bij sigeratten zie je dat de alfamannentjes met hun alfastudies geen kaas gegeten hebben van een gloeilampje indraaien. Ze gaan gelijk op hun bek. Nu heb ik nooit begrepen waarom een sigaret-light de oplossing zou zijn. Mensen roken door, krijgen dezelfde ziektes. Misschien ietsje later, maar daar koop je niets voor.

Dat zie je ook in Groningen, gaskraan een beetje dicht, zonder onderzoek verwachten dat de aardbevingen stoppen en daarom stoppen met voorbereidingen op een totaal verwachte aardbeving. Dat is een dijk niet meer bouwen omdat je gestopt bent de Rijn in de Noordzee te lozen. Klinkt leuk, maar zo werkt het gewoon niet.

Iedereen maakt zich zorgen of ver genoeg vrouwen in de politiek zitten, ik zou me eerder zorgen maken waar de doktoren en ingenieurs zijn.

Feynman | 17-06-18 | 13:05

Feynman | 17-06-18 | 13:0 "ik zou me eerder zorgen maken waar de doktoren en ingenieurs zijn." Ik meen mij te herinneren dat deze allemaal vanuit Syrië ons land zouden komen verrijken. Zou dat dan toch niet waar zijn geweest?

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:15

De ingenieurs werden nog vertegenwoordigd door een vleeskop met een Greenpeace terrorisme achtergrond. Dat was zo"n beetje de laatste die daar enige vorm van ratio in had kunnen brengen. Praktische oplossingen en even kosten-baten doorrekenen gebeurt al lang niet meer in de Tweede Kamer. Er is geen gek meer te vinden die tussen dat stelletje nitwits zijn tijd wil gaan verdoen. De staat is ziek, maar de patient wil zich niet laten helpen.

Frau Merkel | 17-06-18 | 13:17

Ik las vandaag een stuk over dat er mensen bestaan die zo dom zijn dat ze niet doorhebben dat ze dom zijn en altijd unieke antwoorden en oplossingen hebben, volgens hunzelf.Deed me direct denken aan politici en wel om bovenstaande redenen van Feynman.Sommige springen er natuurlijk echt uit.Ik noem: Rutte, Wiebes.Wij maar denken dat ze liegen, maar ze zijn gewoon zo dom dat ze echt denken dat het zo werkt zoals zij zeggen.Groningen stort half in, dus minder gas eruit, stort het ook niet meer (verder) in.Je huis half naar de kloten, maar wij pompen minder gas op dus, blijft het huis toch bewoonbaar.Hoef je niks aan te doen dan.Zo dus.....

Ben5570 | 17-06-18 | 17:46

Er zijn veel te veel mensen dus waar maken ze zich toch druk om?

pejoar | 17-06-18 | 13:04

Waarom zou je als overheid een sjoemelmethode willen gebruiken om de ongezondheid te willen aantonen? Wel als de tabakslobby een hele goede ingang in die overheid heeft. Moeder van PvdA politiek-leider, mevr. Irene Asscher-Vonk, heeft als commissaris bij Philip Morris wel een hele mooie ingang in den Haag.

Johan1619 | 17-06-18 | 13:01

Als je een gelovige bent, neem je jezelf niet echt serieus. Zo'n peukie maakt dan niet meer uit.

Koos Knak | 17-06-18 | 13:01

Deze zure zwarte kous zou zelf eens een peuk moeten opsteken met een goed glas whiskey erbij.. Knapt ie van op. Oh ja, kan er volgende keer bij de aankondiging even: "geloof brengt onherstelbare schade aan de samenleving toe" in beeld komen?

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:00

Ik ben in 1967 begonnen met roken en toen was het al algemeen bekend, zonder enige campagne van de overheid, dat je er kanker van kreeg. Ik snap niet waar de discussie over gaat. Wie geen risico wil lopen moet niet roken. Na een kleine 20 jaar roken was ik zo verstandig om te stoppen. Daar had ik geen overheidsflauwekul voor nodig.

JvanDeventer | 17-06-18 | 12:56

Dezelfde methodiek zie je bij het geroep om de dividendbelasting. Of het geroep om ingrijpen bij nepnieuws.
Een hoop geroep om de blik af te wenden van de volledige ineffectiviteit van de overheid (belastingdienst, rijksoverheid, lokale overheid, voedsel en warenautoriteit, etc).

Fervent | 17-06-18 | 12:56

Een volk dat voor Blokhuis zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht ... Met je open gaatje op zondag. Viespeuk.

Pedronegro | 17-06-18 | 12:55

LOL!

LuckyGirl | 17-06-18 | 15:08

Liever opgebrand dan uitgedoofd.

Mark de Grootte | 17-06-18 | 12:54

Het is jammer dat de robotisering van de Europese burger niet vlotter loopt, maar de totaal verboden op genotsmiddelen, eten met smaak en individueel gedrag komen er wel. Er is op ieder deel onderwerp wel een groep usefull idiots die voor een verbod op andermans bezigheden of onvolkomenheden willen gaan. Tot het tapijt van verboden zich ook om hen sluit.
.
Ja burgertje, Misschien eens gewoon uit andermans leven opdonderen? Ik weet niet hoor maar als ik zo rond mee heenkijk in deze samenleving zie ik namelijk vrij weinig mensen die de perfectiestandaard halen. Geen enkele basis voor de wapperende vingertjes naar een ander.
.
En politici al helemaal. Kijk nou eens gewoon naar jullie zelf. Een miezerig hoopje intellectueel en moreel degeneraat. Hersenloze slopers van de verlichting...

Parel van het Zuiden | 17-06-18 | 12:53

Geformeerd Paultje heeft vandaag al 2 keer de kerk van binnen gezien. Met 5 zeteltjes hun wil aan Nederland opleggen en dat al 10 jaar met hun ‘gedoog’ steun. Het is hetzelfde als met de minimum leeftijd van alcohol van 16 naar 18 jaar; als je het verbied is het weg. Zit zelf met pubers en onze vrienden en familie ook en iedereen zegt hetzelfde; er word nog nooit zoveel door de jongeren gedronken als nu met dat verbod. En dat wil Paultje met roken nu ook zo gaan regelen lekker stiekem dat past bij de refro’s.

Trumme | 17-06-18 | 12:50

geenhakbar | 17-06-18 | 13:02
Ik heb gisteren mijn ouwe heer van 83 al getrakteerd op een lekkere fles jenever en zijn favoriete baal shag.

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:08

Je moet je niet zoveel aantrekken van den overheid. Want... Weet je waar een overheid uit bestaat? Juist mensen zoals jij en ik. En dat is je de reden waarom je overheden links kan laten liggen, regels, wetten, ach ook maar verzonnen door mensen. En ja weer pietje zich niet meer aande wetten houd, waarom jantje wel.. En tevens, heeft de politie nauwelijks capaciteit, dus doe je eigen ding.

Mark_D_NL | 17-06-18 | 13:21

Mark_D_NL
Niet zoveel aantrekken van den overheid?
Dingetje is wel dat de overheid met succes van alles bedenkt en organiseert om ons geld legaal te stelen.
Je kunt je er niks van aantrekken, maar ze 'regelen' wel ons inkomen.

BosrandDirk | 17-06-18 | 13:56
▼ 1 antwoord verborgen

Wie luistert nog eigenlijk naar of neemt de mening serieus van die leugenaars/huichelaars a.k.a. politicus, staatssecretaris of minister.

Nu is het een onderzoek naar de schadelijkheid van roken en de meetmethode, big whop, daarvoor iets met diesel auto's en Nox uitstoot. Allemaal geneuzel, de accijnzen op sigaret/alcohol/brandstof worden toch mooi gecasht. Die muppet Blokhuis is echt niet begaan met onze gezondheid, wil met zijn brutale kop zich even bemoeien met de mensen die zijn salaris betalen. Kan natuurlijk ook zijn om indirect de macht van EU/Brussel te vergroten of een ander plan wat in werking moet treden.

Ik stel voor dat die gasten in de eerste/tweede kamer, gewoon op vakantie gaan, hun salaris innen, met als voorwaarde dat ze niet in het openbaar hun mening mogen uiten, en geen besluiten mogen nemen. Ik denk dat we ze niet zullen missen. Hier en daar zal er ongetwijfeld wel wat fout gaan, maar dat lossen de mensen op de werkvloer wel op.

thephysicist | 17-06-18 | 12:48

Politici geilen op macht. Het nemen van besluiten die u en mij raken, niet henzelf. Hun ideologieën/tjes in de praktijk brengen, gefinancierd door u en mij. Utopia ligt altijd net achter de volgende bocht, over de volgende heuvel in het verschiet. Dus nog meer regels, wetgeving, protocollen en werkgroepen. Nog meer mooie adviseurschappen en voorzitteraanstellingen voor "hun soort mensen/elite". En nog veel meer belastingen, heffingen, eigen risico's, bijbetalingen, eigen bijdragen voor u en mij. En een verdere inperking van vrijheden, wetten en mogelijkheden voor u en mij.

We zouden politici in een proefomgeving moeten plaatsen. Zoals er op de computer testomgeving programma's staan. Bijvoorbeeld salarisprogramma's. Je kan van alles invoeren en zien wat het resultaat is; er verandert niets in het echte programma.

Arachne | 17-06-18 | 18:08

Schrok me wild. Bij Blokhuis en zedenmeester denk ik direct aan Onkel Leo’s Musikalischen Spreadsheet Fascismus. Blokhuis. Huizenblok. Von Speer zou er nasse Hosen van krijgen.

koperbij | 17-06-18 | 12:48

Als ik dit stuk closeread krijg ik de indruk dat Blokhuis afgerekend wordt op zijn familieachtergrond en religieuze overtuig ipv op zijn woorden.

ernststavro | 17-06-18 | 12:46

Klopt en dat is terecht omdat in Blokhuis zijn ideënwereld religie de boventoon voert. Zoals bij moslims zeg maar.

Trumme | 17-06-18 | 12:53

De combinatie is een beetje ongeloofwaardig, vandaar. En dan ook nog verkondigen dat hij de Eurocommissaris erover aan de tand gevoeld heeft. O wat zijn wij belangrijk.

Synecdoche | 17-06-18 | 13:05

Uw indruk is volledig foutief. Zijn uitspraken lijken eerder op Halbe's "ik was erbij"......

Muchnadt | 17-06-18 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Hij draait net als z'n broer oude plaatjes, tot in de eeuwen der eeuwen.

Schoorsteenveger | 17-06-18 | 12:45

ff navragen bij Wiki wat plaatjes draaien is, vermoedelijk het oeroude spelletje memory

CarloCarpacio | 17-06-18 | 12:59

Bij auto's wordt ook gesjoemeld, naast de diesel ook door zuinigheidstests met slechts 1 zijspiegel en afgetapete deurhandgrepen etc

Hemmenaar7 | 17-06-18 | 12:45

Klein detail is dat dat niet direct nadelige gevolgen heeft voor je gezondheid.

JI-HAAT | 17-06-18 | 12:50

Ps. Met uitkomsten van onderzoeken op nieuwe medicijnen wordt ook gesjoemeld, komen de uitslagen niet goed uit gaat men op een andere manier testen..... Net zolang totdat.... En dat is wel slecht voor je gezondheid.

JI-HAAT | 17-06-18 | 12:57

JI-HAAT | 17-06-18 | 12:57
Doet de nederlandse rekenkamer ook.........

Muchnadt | 17-06-18 | 14:29

“Nog meer accijns op sigaretten”. Dat is net als met het bezit en gebruik van auto’s dat inmiddels meer uit allerlei belastingheffingen bestaat dan gewone kosten, maar we rijden gewoon stug door.
Kortom het gaat gewoon om belastinginkomsten.

Dutch_Holland | 17-06-18 | 12:44
-weggejorist-
sjuul69 | 17-06-18 | 12:42

En probeer nu eens een sigaret te roken en die gaatjes dicht te houden.
Dat wil helemaal niet, dus hoezo betere methode?

Dollemans | 17-06-18 | 12:41

Slaat denk ik op de rookmachine zonder handen. Een sigaret heb je tussen je lippen. En afgezien daarvan: filters? Van die vieze niet biologisch afbreekbare plastic mondstukken?

Synecdoche | 17-06-18 | 12:51

Het leven is ook veel te gemakkelijk. Ik ga morgen een groot kruis bestellen.

Oprisp | 17-06-18 | 12:40

Roken is vies en ongezond. Dat weet iedereen. Waar het omgaat is of je in vrijheid zelf mag kiezen of je eraan doet. Een beetje hetzelfde als of je zelf mag kiezen jezelf tonnetje rond te vreten aan chocola en chips. En wat de n**k heeft de EU hier nu weer mee te maken. NL kan toch zelf wel beleid maken? Toch?

BlowingBubbles | 17-06-18 | 12:40

marcoplarco | 17-06-18 | 12:54
Ja, prima. En iedereen voor zijn eigen sportblessures. En voor de ziektekosten van hun eigen kinderen, want daar hebben ze ook zelf voor gekozen. En voor alle blessures opgelopen in het verkeer, want zelf het risico genomen eraan deel te nemen.

Kom jongens, het leven bestaat voor iedereen uit het maken van keuzes, je kunt het 'kwaad' niet uitbannen. Zoals een dame jaren geleden al zong "I never promised you a rose garden".

BlowingBubbles | 17-06-18 | 13:05

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:05
Denk dat je marcoplarco bedoelde?

BlowingBubbles | 17-06-18 | 13:06

BlowingBubbles | 17-06-18 | 13:06
Mijn welgemeende excuses BellenblazerT... Die tegel was inderdaad voor marcoplano bestemd. #modified.

Ommezwaai | 17-06-18 | 13:11
▼ 3 antwoorden verborgen

In hoeverre is de CU nog christelijk? Is het niet meer een CDA-light geworden die de christelijke principes net toepast waar het hun uitkomt? En achterwege laat, daar waar dat net even beter past?

Rest In Privacy | 17-06-18 | 12:38

In elk geval kiezen ze bij conflicten tussen christenen en jihadisten steevast de zijde van jihadisten. Wellicht zijn ze meer gecharmeerd van Erdogan's weerzin tegen de evolutie-theorie, dan van nep-christenen die denken dat de aarde ouder dan 10.000 jaar is.

obominotie | 17-06-18 | 13:32

Ja, Paultje en schijnheilige consorten, duw het roken maar lekker de illegaliteit in met de prohibitieve tarieven; dat werkt perfect, zo heeft het verleden wel al uitgewezen.

jemagookniksmeer | 17-06-18 | 12:37

Vroeger, toen Halbe Zijlstra nog het toonbeeld van integriteit was: nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_Kuyper Dat de here Blokhuis er fysiek wel bij was twijfel ik dan weer niet aan.

Hetkanverkeren | 17-06-18 | 12:36

En waarom doet een stas zoiets? Omdat Rutte geen serieus beleid wil (het hele partijkartel wil dat niet trouwens). Dan gaat het stemvee in het kabinet maar wat hobbyen. Zet dan in op een totaalverbod op roken, of laat tabak verkopen door staatswinkels of zo.

Guido | 17-06-18 | 12:35

Als we dan toch bezig zijn, ga dan voor de algehele drooglegging en neem in de zelfde zucht Alcohol en het gedogen van cannabis, pillen, coke en zo verder mee in het totaalverbod.

normanius | 17-06-18 | 12:40

normanius | 17-06-18 | 12:40
Ja! En laten we dan ook allemaal 5x per dag met onze kont omhoog Allah gaan prijzen.

BlowingBubbles | 17-06-18 | 12:49

In die staatswinkels mag dan alleen met dollars en Duitse marken betaalt worden zeker?

Van Zessen Klaar. | 17-06-18 | 14:05

""de EU – Europese Commissie en Europees Parlement zo u wilt – draaien de Europese burger dus al jarenlang bewust een rad voor ogen""
Niet alleen met sigaretten!

telelezer | 17-06-18 | 12:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken