Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fijnstof & Plasticsoep. Bedankt Shithole Countries!

Social

Ughe ughe

Alstublieft. Twee Global Maps van de Grootste Problemen van Deze Tijd, als we de NPO en de Nederlandse progressieve pers mogen geloven. U moet allemaal aan de windmolen, warmtepomp en houten roerstaafjes, want anders sterft u in no time de gierende hoestdood. Op die handige velletjes tussen uw plakjes kaas komt straks een plastictax van 4 euro (per vel) en wie nog over straat gaat met een plastic tas krijgt straks via ANPR-gezichtsherkenningscamera's een boete van 240 euro op de mat. En dat geld heeft u helemaal niet, want dat heeft u net uitgegeven aan -verplichte- CO2-terreur door de EnergieMaffia (figuur onder). En dat allemaal omdat shithole people in shithole countries hun shit niet voor elkaar hebben, en kilo's katten- en koeienvlees kokkerellen op kletsnat hardhout en het plastic bestek na het eten in de rivier flikkeren. Wij wensen u een smakelijke voortzetting van de inductiemaaltijd en geeft u vooral gul aan ontwikkelingshulp.

KOST DUUR

Reaguursels

Inloggen

Inmiddels 4 containers hier thuis om mijn afval te scheiden. Overal millieuheffing op en BTW. We werken beide ons de pleures om de hypotheek te betalen want mijn salaris is net te hoog om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning (die na 9 jaar wachten misschien beschikbaar is), geen recht op huursubsidie, zorgtoeslag enz. Je kan gerust stellen dat mijn vrouw moet werken voor de uitkeringen voor de gelukzoekers die hier ook op dezelfde manier omgaan met hun afval als in het land van herkomst. Binnenkort al die kosten die gemaakt moeten worden om mijn huis aan te passen als we van het gas af gaan. En dan weten dat alles wat we dus doen, je de pleurus werken, zo goed mogelijk met het millieu omgaan totaal niets uitmaakt zolang al die landen die verantwoordelijk zijn voor de grootste millieu vervuiling en bevolkingsaanwas niet aangepakt worden! Feitelijk zou je die landen met alle beschikbare middelen, desnoods met een oorlog, moeten dwingen om met hun afval om te gaan zoals wij er hier mee omgaan en geboortebeperking afdwingen en anders gewoon een hek er om heen en laten verhongeren.

johnelec | 04-05-18 | 11:10

fijnstof in de woestijnen. je verwacht t niet

zeiksmurf | 04-05-18 | 09:55

Herbakken nieuws, zie bijv Nederlands Dagblad 25 maart 2014, 08:45: WHO: 7 miljoen doden door vervuilde lucht. Inmiddels is wel plastic in deze milieuvervuilings--soep toegevoegd.

HeelStijl | 04-05-18 | 08:26

Probleem is, zoals altijd, dat in niet-westerse landen de bevolkingsgroei te groot is, het bestuur te incapabel en corrupt en de armoede te wijdverbreid, waardoor milieuschade geen enkele prioriteit heeft. Wij kunnen een zonnepaneeltje leggen en een apart zakje betalen bij de Albert Heijn en drinken uit een meegebrachte mok, maar het zet mondiaal geen zoden aan de dijk.

En over dat fijnstof. Een enorm deel ervan wordt gemaakt door zware stookolie op zee, door de vloot aan oude diesel koopvaardij boten. Nee joh, dan jouw houtkacheltje..

Beste_Landgenoten | 04-05-18 | 08:20

Wat een huilebalken hier, die energietransitie is begonnen. Ook grote vervuilers als China gaan het doen. Scheelt een hoop geopolitiek gezeik als je je eigen energie opwekt. En zeggen dat Nederland zo schoon is, is mooi gelul. De Rotterdamse haven is de afvoerput van giftige stoffen voor heel Europa. Vroeger werd dat verbrand op zee, tegenwoordig mag dat niet meer en wordt dat op bijgemengd in brandstof van zeetrailers die hier tanken. Trailers varen er duizenden kilometers voor om omdat het zo goedkoop is.
En ja die warmtepomp kost geld maar een ketel ook en een keuken ook. En dat gezeik over die onzuinige kolencentrale die dan weer stroom moet leveren is ook van tijdelijke aard gezien die shitload aan windmolens die er komt. Het hele systeem waarop we energie gebruiken en opwekken staat onder druk en onder druk wordt alles vloeibaar en we zien wel waar dit schip strand. Mijn advies bouw een gigantisch stuwmeer in zee wat we volpompen als we wind en zonnestroom over hebben.

Magikeenteiltje | 03-05-18 | 23:39

die plastickaart moet gecorrigeerd worden naar vervuiling per persoon. Een groot land met veel inwoners vervuilt natuurlijk meer dan een klein land met weinig inwoners.

Zyprexa20mg | 03-05-18 | 23:12

Plastic in melk.water,bier en veel groente verpakt in (hard) plastic; snoeptomaatjes, komkommers etc dus wie is de baas, de burger of de industrie?

ger1306 | 03-05-18 | 23:05

Iedereen die wel eens in bijvoorbeeld Azie is geweest, die weet dat ze daar geen ene fuck om het milieu en de "plastic soup" geven (uitgezonderd Singapore misschien)
Overal afval en plastic op straat, die mensen die daar wonen flikkeren het vaak zo achterover.

Sterker nog , dat zie je vaak ook al in bijvoorbeeld Spanje, sla in de toeristenplaatsen maar eens een achterafstraatje in, lukraak vind je daar een vuilnisbelt en een zooi loslopende schurftige honden.

gas-man | 03-05-18 | 22:06

Geen fijnstof in NZ want we staan weer eens niet op de kaart.

Fapfap | 03-05-18 | 21:52 | 1

Is vast wit. Net als Australië. Schone lucht. :)

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 23:27

Gert-Jaap van Ulzen, dan heb je ook 1 van de grootste klimaat-verandering-ontkennings-idoiten te pakken.

meneerrrrrrrrrrrrrr | 03-05-18 | 21:33

Als je niet tegen fijnstof kan en daardoor te vroeg naar jouw of mening gaat hemelen, dan heb je hier op aarde niets te zoeken. Exit 7 miljoen. Niet getreurd.

forecastle | 03-05-18 | 21:24

Daar ik woonachtig ben in Finland ben ik een van de weinig die de privilege heeft om in een land te wonen met de schoonste lucht in de wereld. yle.fi/uutiset/osasto/news/who_finlan...

halfvolle glas | 03-05-18 | 20:30 | 1

Nederland wordt om de zoveel dagen geheel schoongespoeld door regenbuien.
Daarbij blazen krachtige zeewinden dit land ook regelmatig schoon.
Dus ik geloof geen zak van dit alarmisme.
Fijn stof schijnt vooral van zandstormen te komen. Nu, die bestaan al duizenden jaren en zijn niet de schuld van het kapitalisme. En de mens schijnt zich aangepast te hebben; dood gaan we toch wel een keer. Al die cijfers over extra doden geloof ik ook al niet, omdat een 1 op 1 oorzaak-gevolg nooit kan worden aangetoond. Die cijfers zijn zuiver speculatief.

marjen | 03-05-18 | 20:41

Als er eilanden van plastic in de oceanen ronddrijven, zullen er wel foto's van zijn, dacht ik. Maar ik ontdek geen foto's van dit verschijnsel. Ik zie op google-afbeeldingen vooral haven- en riviermonden waar plastic afval drijft.

marjen | 03-05-18 | 20:15 | 1

Kijk goed naar deze kaartjes.
Zie je hoe klein Nederland is (?), zie je hoe groot die zwaar verontreinigende landen zijn (?); oké; houd dat beeld even vast.
Weet je hoe braafjes de Nederlanders 'alles' voor het milieu op mondiaal wereldniveau over hebben?
En denk je, dat al die miljoenen mensen in primitieve landen met ernstige vervuiling net zo braafjes als de Nederlanders 'alles' over te hebben voor het milieu op mondiaal wereldniveau?
Combineer nu deze overwegingen.
Conclusie:
We gaan op deze wereld naar de klote.
De invloed van primitieve landen bij de voortgaande vervuiling van de wereld zal niet afgestopt worden door 't keurig beschaafde gedrag van o.a. Nederlanders.

Der Paulie | 03-05-18 | 19:53

Kom vaak in oude huizen en vreemd genoeg is het daar altijd prettiger toeven dan in zo'n modern geisoleerde WTW-hut met al die t*herrie en te weinig frisse lucht.

Watching the Wheels | 03-05-18 | 19:13 | 1

Ook akoestisch zijn oude huizen veel prettiger door die roosters en verbindingen met buiten.

Watching the Wheels | 03-05-18 | 19:14

Typisch zo'n paradoxaal narratief dat weer eens bevestigt dat ik ál mijn shitzooi (schillen, plastic, oud papier, lege verfblikken- en batterijen et cetera) gewoon in één bak (lees: de énige vuilnisbak binnenshuis in de keuken) kan blijven flikkeren.

Wellicht dat huishoudelijk afval scheiden echt urgent is (of wordt). In dat geval mag de gemeente dat lekker zélf gaan uitsorteren voor de afvalstoffenheffing die ik betaal.

Ik heb namelijk wel wat anders aan m'n harses dan deug-rondedansjes rondom sorteerbakken die al mijn woonruimte innemen, waarvan het resultaat weldra teniet gedaan wordt door extra vuilophaalwagen-emissies en shithole people in shithole countries die hun hele shitzooi onderwijl lukraak in rivieren keilen.

HypoPseudo | 03-05-18 | 19:12

Dat uw stopcontact thuis dan het rot krijgt.

Hufterst | 03-05-18 | 20:38

Zoals mijn natuurkundeleraar (vzmh) altijd zei: Electriciteit >> Warmte is de meest nutteloze energieomzetting.

GOEM | 03-05-18 | 18:38 | 1

Straalkacheltje?

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 23:25

Dan blijf ik gewoon nog even diesel rijden.
Met die grafhoge prijzen aan de pomp een goed idee.

Lampelul | 03-05-18 | 18:31

Tjoh.. Geef je een vermogen uit aan extra isolatie om je gasverbruik/ CO2-uitstoot (geen fijnstofuitstoot uit je gasgestookte keteltje) te drukken. Maak je vervolgens alles weer ongedaan door je met 98% rendement stokende keteltje op zolder in te wisselen voor een op zijn best 61% (elektrisch) rendement stokende energiecentrale.
Die panelen op het dak wekken stroom op op het moment dat de zon schijnt, dat zijn de momenten dat een goed geïsoleerd huis geen interne verwarming nodig heeft.

de_tyvus | 03-05-18 | 17:55 | 1

Niet helemaal waar. Een warmtepomp produceert met 1 Kwh vaak tussen de 3 en 5 Kwh aan warmte uit de buitenlucht, dus een rendement van 200-400%. Natuurlijk moet je dit wel corrigeren voor het verlies bij de centrale, maar toch blijft er dus een rendement van 120%-240% over.

Bob1985 | 03-05-18 | 18:47

De fijnstofconcentraties boven Afrika, Saoedi-Arabië, Iran en China hangen samen met de woestijnen die zich in die regio's bevinden. Heeft vrij weinig met industrie en houtvuurtjes te maken.

Bigi Bana Boy | 03-05-18 | 17:35 | 4

Bigi Bana Boy | 03-05-18 | 17:35
Sorry je valt van je troon, alleen China opent al één Kolencentrale per week!!
daar hebben ze toestemming voor gekregen.
2.900.000 Chinezen gaan hier aan dood per jaar, 6.000.000 aan het roken, op 1,7 Miljard inwoners valt dit totaal niet op.
Het zijn maar mensen hé.

Havenwerker | 03-05-18 | 17:58

De fijnstofconcentraties in Nederland zijn voornamelijk te wijten aan de Noordzee en aan de agrarische industrie in de ons omringende landen. Zo'n vijftien tot zeventien procent is 'man-made' en daarvan komt zo'n zeven procent van industrie en verkeer. Gelukkig helpen milieuzones daarbij enorm - er komt binnenkort een verbod voor de Noordzee om nog langer binnensteden binnen te rijden.

bisbisbis | 03-05-18 | 18:47

@havenwerker , 1 kolencentrale per week in china valt onder het topic : "fake news" China heeft zelfs paar maanden terug het werk aan 151 centrales stop gezet. www.theguardian.com/environment/2017/...

meneerrrrrrrrrrrrrr | 03-05-18 | 21:42
▼ 1 antwoord verborgen

Het probleem met plastic dumpingen in het water ligt dus vooral in Afrika en Azië. Voor fijnstof idem dito. Amerika doet het verrassend goed. Well done yankees. Logisch dat Trump wil dat de vervuilende landen iets aan hun handelen gaan doen ipv de veel minder vervuilende landen zoals de VS.

kempenaer | 03-05-18 | 17:31

China en Indonesië, dat wisten we al uit de Elsevier van vorige week...

merel veld | 03-05-18 | 17:20

Flink donkerrood daar in die Afrikaanse shithole-landen. Zou het kunnen dat wanneer negerts goed gewassen worden (zandstralen is ook een optie, daar is voldoende van aanwezig lokaal) er een blanke onder al dat stof schuilt ?

Ruikbaard | 03-05-18 | 17:13

Iemand een linkje van het rapport waar dit plaatje uit komt? Bijvoorbaat bedankt.

hassangenghis | 03-05-18 | 17:07 | 1

Vanavond weer gezellig de houtkachel aan, zonder bezwaard gemoed.

Red Pill | 03-05-18 | 17:03

Domme vragen bestaan niet hoor ik altijd, dus daarom toch deze maar even: Hoe stelt men vast dat iemand is overleden aan fijnstof? Ze hebben dat schijnbaar al 7 miljoen keer vastgesteld, dus er zou toch een antwoord moeten zijn ...

Cynevisie | 03-05-18 | 17:02 | 3

Dat gaat niet per individu, maar statistisch door vergelijken van groepen.

rik_meleet | 03-05-18 | 17:04

Dat is volgens mij niet zo makkelijk te bewijzen, maar u zult wel korter leven, dat verband is wel redelijk aangetoond inmiddels, misschien zelfs nog niet statistisch significant, maar we kunnen het wel aannemen als voor waar, zelfs als we alleen afgaan op de ervaringen van de mijnwerkers.

O2Neutraal | 03-05-18 | 17:20

Dat zij grootschalige statistische studies, gebaseerd op een aantal aannames over de mortaliteit bij bepaalde vormen van longziekten. en als je de uitkomsten van die onderzoeken heel goed leest, dan zie je dat er een mogelijkheid bestaat dat er een groep mensen is waarbij -alweerstatistische aannames- het leven wel eens met een halve minuut tot drie minuten zou kunnen worden bekort. Nederlanders worden gemiddeld zo'n 87.5 jaar oud en een relatief goede gezondheid, (en de incidentie aan gemene longziektes is daarbij laag) dus dat schrééuwt om maatregelen. Wetenschappers horen in een laboratorium, niet op de kansel. En wetenschapper die zich laten misbruiken door maatschappelijke pressiegroepen, bedrijven geen wetenschap.

bisbisbis | 03-05-18 | 18:53

We draven door in het milieu, maar we hebben een boel productie verplaatst naar arme landen en dumpen daar ook veel afval. In die zin zijn wij ook een beetje verantwoordelijk voor de problemen in andere landen. Als de productie hier plaats vond stonden er hier ook nog wel wat schoorstenen te roken.

Rest In Privacy | 03-05-18 | 16:56 | 1

Wij hebben de productie niet verplaats. Dat heeft big business gedaan. En zij deden dat omdat de lonen (veel) lager waren, weinig regelgeving en een andere volksaard. Zij werden toegejuicht door links en de vakbond omdat de Nederlandse bevolking "te hoog" opgeleid was voor productiewerk. Het werk was te monotoon en dat leidde tot demotivatie en depressie. Tevens werd gesteld dat het tot vermindering van armoede zou leiden in de "arme landen". Een soort ontwikkelingshulp. Wij kregen goedkope spullen er voor terug (Action, Wibra, Blokker).

Arachne | 04-05-18 | 13:01

En maar blijven zeuren dat we met roken moeten stoppen.

am*dam | 03-05-18 | 16:56

NegerTs die de hele middag ruftend in een hangmat hangen = fijnstof, aldus het kaartje. Wetenschap is ook al racistisch.

Kapitein Stijlvol | 03-05-18 | 16:30

IK hoor Yasser Klaver hier al schreeuwen dat de geldkraan voor die shithole country's nog verder open moet.

Balletje Mayo | 03-05-18 | 16:29

puntje van kritiek wat betreft fijnstof:
Het lijkt me helemaal niet raar als dat ook veel met het milieu te maken heeft in de zin dat in de woestijn veel meer stof rondwaait dan in Nederland Ons Land. Hoeft helemaal niet in alle gevallen door de lokale bevolking te komen.
(Dat de NOS en vrinden helemaal Riefestahl gaan tegen auto's in daarentegen wel een beetje raar)

Barre_de_k | 03-05-18 | 16:28 | 2

Inderdaad. Dat én de richting van de passaatwinden die op die breedte heersen.

Bigi Bana Boy | 03-05-18 | 17:38

Gewoon; barre autohaat. Allemaal terug te voeren op afgunst, egalitarisme en evangelisme.

bisbisbis | 03-05-18 | 18:56

"ja hallo maar die rivieren zijn vervuild vanwege racisme. Dus kom maar door met die herstelbetalingen en snel een beetje, witte duivels."
Aldus Sylvana Simons

Barre_de_k | 03-05-18 | 16:23

Wat had je nu ook gedacht, ... ? Wij recycleren hier al hoeveel jaar intussen ?

Lt-Kol Kilgore | 03-05-18 | 16:23

Nou is de 3 tot 10 cent per tasje toch goed besteed...
Neemt braaf een diepvriestas mee naar de slager.

voldemort | 03-05-18 | 16:21

Ik weet niet wat er aan de hand is in het zuidelijke puntje van Chile, maar wat een bende zeg.

Pimp my Voortuin | 03-05-18 | 16:12 | 1

Zoals ik al in meerde replies zei, de woestijn. In dit geval de Atacama woestijn.

Bigi Bana Boy | 03-05-18 | 17:40

Die milieufascisten in Nederland gaan nog eens heel rijk worden met hun gedram en politieke meelopers. Accepteer nou gewoon dat de mensch vooral in de rest van de wereld zich graag in het kwadraat voortplant. Dat al die menschen een koelkast en auto etc. willen. Dat we ons dus nog een tig jaar de tiefus consumeren met zijn allen. Dan is het op of schaars en is het te duur voor de ca 10 miljard inwoners. Die gaan dan oorlog voeren, want stress enzo. De mensch is nog hetzelfde als zeg 10.000 jaar geleden. Dus die maakt de andere soort mensch net zoals altijd met het grootste gemak af. Alleen heeft de moderne mensch / potentaat nu kernwapens. Dat is het enige verschil met 10.000 jaar geleden. O ja fijne toekomst nog en namens Gerard ook nog wat kleinere (burger) oorlogsjes toegewenst. O ja ik ben deze week jarig. Dan peins je af en toe over de toekomst. Excuses aan de positivo's.

Graaier | 03-05-18 | 16:08 | 1

Gefeliciteerd alvast!
Vindt het zelf ook merkwaardig dat Neo-Malthusianen vooral geen kinderen willen omdat er niet genoeg grondstoffen zijn op aarde maar wel voor ongebreidelde immigratie omdat mensen van kleur zielig zijn ofzo.

Barre_de_k | 03-05-18 | 16:33

Grote onzin natuurlijk dat wij als westerse mensen ecologische footprints opgedrongen krijgen en koloniale schulden moeten vereffenen.
Als de "shithole" countries anti-conceptie serieus zouden nemen... Hoe dan ook is het wel begrijpelijk, en feitelijk hebben we daar ook een groot deel van onze welvaart aan te danken. We spelen een pyramide spel opdat de sociale lasten van de ouderen goed te dragen zijn en hun bezittingen relatief schaars.

Rommelende Onderbuik | 03-05-18 | 16:07 | 1

Die koloniale schuld is al lang vereffend door al die westerse jongens en meisjes die vrijwilligerswerk gaan doen in ontwikkelingslanden.

zwarte_weduwe | 03-05-18 | 16:57

Even een stelling plaatsen.
Weg met de plastic flessen, bier kan wel in het glas waarom andere vloeibare producten niet.

botbot | 03-05-18 | 16:05 | 2

Vroeger zat melk en frisdrank in glazen flessen maar die moesten gereinigd worden en is zwaarder om te vervoeren.

voldemort | 03-05-18 | 16:25

Glas is zwaar en neemt door de dikte relatief veel ruimte in. De vrachtauto kan daardoor minder product mee nemen en moet een hogere massa torsen. Gevolg meer vrachtauto's en hoger diesel verbruik.

Sierstrip | 03-05-18 | 18:09

Ik heb hier een plastic tas van een supermarkt. Die gebruik ik al een half jaar. Whats the point?

kwark001 | 03-05-18 | 16:02 | 2

the point is dat je wit bent en dus schuldig en dus moet betalen (want daar gaat het om)

telelezer | 03-05-18 | 16:06

Er is geen punt, het milieu probleem bestaat en word anderzijds gebruikt om politiek te bedrijven. Daarom vertrouwen mensen de cijfers niet en daar is ook weer wat voor te zeggen onder het kabinet Prutte (waarvoor dank). De politici hebben geen draagvlak meer en dat is op sommige punten jammer want daardoor is er weinig acceptatie voor de aanpak van problemen in deze hoek, zoals dus ook het fijnstof.

O2Neutraal | 03-05-18 | 17:25

Iedereen die wel eens in het buitenland komt, kan met zijn boerenverstand concluderen dat het klimaatbeleid pure waanzin is. Maar nee, Nederland SJW-land. Het land waar er op gemeentelijk niveau klimaatbeleid wordt uitgevoerd. Het land waar de Halsema's en Klavers met hun diesels komen aankakken om je keuken en meterkast even te inspecteren of er wel voldoende elektrisch, veganistisch en met warmtepomp wordt gekookt. Het land waar mensen die een vliegtuig pakken inmiddels als asociaal tuig worden weggezet door de Groene Khmer. Ga eens naar Java of Mumbai, dan kom je er vanzelf wel achter hoe volstrekt waardeloos het klimaatneutrale beleid in NL is.

El_Embajador | 03-05-18 | 16:01 | 4

of ga naar de nieuwe binnenweg aan de kant van Delfshaven, waar het zo lekker divers is met turken overal weet je wel. Daar gooien demense ook gewoon hun zooi op straat zodra ze het niet meer nodig hebben. Wat een verrijking van de samenleving, je krijgt er echt zo'n warm gevoel van. Maar dan wel het warme gevoel van diarree dat net iets te snel langs je been naar beneden loopt.

Barre_de_k | 03-05-18 | 16:38

Hier in Nederland gebeurt het innoveren, derde wereld volgt later in versnelt tempo.
Dat is niet alleen met klimaatbeleid, maar met alle techniek.
Maar hij dacht zeker een paar jaar geleden ook nog dat men daar nooit aan de smartphones zou raken?

rik_meleet | 03-05-18 | 17:09

Ganges bij Calcutta. Heilige rivier. Nou...... Je kijkt je ogen uit als westerling. Maar ja, vrijheid van godsdienst, dus ga zo door India!

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

Hee, wat toevallig weer, al die shitholes hebben te maken met een exploderende bevolking!

Met het risico om als herhalio dan wel vervelio te worden gemerkt: zolang er geen flikker aan geboortebeperking wordt gedaan, is er geen oplossing.
Niks. Noppes.

EefjeWentelteefje | 03-05-18 | 16:00 | 3

Eens. Totaal belachelijk om je druk te maken om milieuproblematiek zonder de exploderende bevolkingstoenames in "shithole countries" te duiden.

Rommelende Onderbuik | 03-05-18 | 16:10

Rommelende Onderbuik | 03-05-18 | 16:10
+1/2

O2Neutraal | 03-05-18 | 17:26

Heel vervelend, mensen die oorzaken van problemen die niet worden aangepakt blijven benoemen. Laten we ze herhalio’s en vervelio’s noemen in plaats van de problemen aan te pakken, is veel makkelijker.

kempenaer | 03-05-18 | 18:00

Tis een droevige en onhoudbare situatie. Golf van Guinnee kan ik beamen: strand lag daar vol met plastic fragmenten en de grotere kunststof delen. Droevig voor de zeediertjes. Maar wat te denken van de rekening die wij hier gaan krijgen? Zelf al twee decennia aan de dure stadsverwarming wegens geen gas in de wijk (een early adopter tegen wil en dank) ga ik straks nog eens extra betalen voor jullie gasloze ambitie. Ik zie echt armoede in West Europa ontstaan door milieuheffingen terwijl de rest van de wereldbevolking gewoon van zich af blijft schijten.

spinselsinjehoofd | 03-05-18 | 15:58 | 2

Hier ook stadsverwarming. Je betaalt je ellendig (zuinig doen heeft helemaal geen zin onder aan de streep) en je moet verplicht op zo'n klote keramische plaat koken. Echt fantastisch.

El_Embajador | 03-05-18 | 16:03

Die kookplaat is nog wel okay IMO maar de prijs per kilo Joule afgenomen warmte ligt hoger dan deze van gas terwijl deze gelijk of lager moet liggen, immers stimulering groen/duurzaam etc. Kosten van de installatie die hoger zijn dan de afschrijving van een CV-ketel. Onder de streep ben ik niet ontevreden over gemak en binnenklimaat.

spinselsinjehoofd | 03-05-18 | 16:12

Ik heb behoorlijk gereisd en wat gezien van de wereld. Zodra je de grens overgaat is de mentaliteit toch echt "gooi maar op de straat". Helemaal buiten Europa. Het is duidelijk ook te zien in Jeruzalem. West Jeruzalem ordelijk en schoon. Oost Jeruzalem een grote teringbende en shitbende. Maar dat is natuurlijk de schuld van een ander, want de ander weerhoudt jou om je shit op te ruimen en er iets nuttigs mee te doen. Is het niet de schuld van de West Jeruzalemezen dan is het wel de schuld van de Europeaan of de westerling.

Het probleem in de landen buiten Europa is dat de mensen daar niet verder dan morgen denken. Het niet kunnen of willen.

Mokum Kosher | 03-05-18 | 15:56 | 2

"een grote teringbende en shitbende. "
@ Mokum Kosher | 03-05-18 | 15:56
Ies koeltoerr! Ik kan me het verhaal van m'n tante (Amsterdam) nog herinneren toen ze 30 jaar geleden in het flatgebouw Marokkaane bovenburen kreeg. Wie schetst haar verbazing om te zien dat die alle afval gewoon van het balkon naar beneden flikkerden (waarvan een deel op haar balkon viel) . Ze waren kennelijk niet anders gewend in eigen land, dus nogmaals: ies koeltoerrr

telelezer | 03-05-18 | 16:05

@telelezer | 03-05-18 | 16:05
-
Bent u in de afgelopen jaren wel eens langs de eerst de beste flat doorgelopen? de mentalitiet is bepaald niet veranderd; wat veranderd is is de hoeveelheid tijd en capaciteit die gemeentes besteden aan het dagelijks uitmesten van de plantsoenen vopor die flats. Allang gecapituleerd.

bisbisbis | 03-05-18 | 19:00

Dus wij mogen geen plastic tasje meer meekrijgen in de winkel omdat Chinezen, Afrikanen en Arabieren hun rotzooi in de rivier dumpen!

kunstliefhebber | 03-05-18 | 15:56 | 1

Dat vat het wel samen.

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 17:38

Plus dat de westerse wereld ieder jaar, tot en met 2015 ongeveer 50.000.000.000 euro aan de zogenaamde derde wereldlanden, zoals India en China moeten gaan betalen. Want arm. Staat ook in Parijs akkoord.
Logisch dat Trump eruit is gestapt.

zwartzondersuiker | 03-05-18 | 15:55 | 1

Sorry, bedoelde natuurlijk 2050.

zwartzondersuiker | 03-05-18 | 16:14

Niet zo lang geleden stond er in de Elsevier een klein verhaaltje over het water dat de wasmachine verlaat. Dit water bevat per spoelbeurt 100 duizenden plactic vezels afkomstig uit fleece kleding, gemaakt van de z.g. goede groene verwerking van de verzamelde PET flessen.

Deze vezeltjes worden door zeedieren gegeten omdat zij denken dat het plankton is.

Het is dus niet de plastic tas die degenereerd in zeewater, maar het ongefilterde rioolwater van nagenoeg alle ontwikkelingslanden.

TriestGeval | 03-05-18 | 15:55 | 3

Hou toch op man. Alsof zeewater zelf zo schoon is... En zoiets valt prima te filteren als er echt behoefte aan zou zijn.

mrXL | 03-05-18 | 16:24

Mwah, scrub en ander microspul in de tandpasta en huidverzoringsproducten komen toch ergens terecht. Die visjes zullen best eea door hun kieuwen persen dat er niet hoort, vraag is dan wat dit met het organisme doet.

spinselsinjehoofd | 03-05-18 | 16:46

Deze vezels vliegen ook door de lucht, onderzoek kan ik even niet vinden, maar vooral in de VS zit de lucht er vol mee, volgens een onderzoek dat ik vorig jaar tegen kwam.

O2Neutraal | 03-05-18 | 17:28

Ik ben beroepsmatig veel in China, Zuidoost Azië, Afrika en Zuid-Amerika geweest, en ik moet altijd cynisch lachen als ik van die linkse/groene mafkezen hier in Europa zie mierenneuken over een sprietje gras of een microgrammetje CO2 hier of daar.

Niks gezien van de wereld (buiten een 'CO2-neutrale' wandel- of fietsvakantie in eigen land), maar ze weten precies hoe de hele wereld gemicromanaged moet worden met hun milieu- en regelwaan.

Klassenfeind | 03-05-18 | 15:54 | 1

Ha! Kennis van zaken! Altijd+1

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 17:37

Niemand wordt gedwongen te isoleren en een warmtepomp te kopen. U kunt de verplichting immers afkopen door de boete te betalen. Welke verplichting en welke boete? Weet ik niet. Ik weet alleen absoluut zeker dat die er zullen komen.

Nivelleermarionet | 03-05-18 | 15:51 | 1

Je huis blijkt gewoon een stuk minder waard, maar maak je vooral druk over die eventuele boete.

rik_meleet | 03-05-18 | 17:14

Wat een heerlijk cynisch stukje. Kan ik zo van genieten... :)

zwarte_weduwe | 03-05-18 | 15:46

Als je een koophuis hebt, kun je besluiten over te gaan op propaan. Niet omdat het goedkoper is, het is 1,6 x duurder dan aardgas. Maar als je geen zin hebt in grote investeringen, is het te overwegen.
Als huurder van een corporatie ben je overgeleverd aan wat die gaan plannen.

hotnot | 03-05-18 | 15:42 | 1

Moet je wel ff de branders in je ketel en fornuis vervangen!

redthehaghue | 03-05-18 | 15:53

Opbokken met die klimaatonzin.
Alleen politiek correcte schapen geloven in die onzin, maar iedereen moet zich scheel betalen.

Tronald_dump | 03-05-18 | 15:39

10 kW warmtepomp? Als ik alles in mijn huis aanzet haal ik dat nog niet. Maar die pomp draait vast op groene liefde.

Ronnie uit Helmond | 03-05-18 | 15:38

Ah. Mooi dat scheelt een hoop repliek en gezever tegen die OXfam madam vanochtend op het Staatsjournaal met haar herstelbetalingen inzake ONZE klimaatopwarming in die shitholes.

GormSuil | 03-05-18 | 15:38 | 1

En trut vliegt de hele wereld over op kosten van de belastingbetalers.

Tronald_dump | 03-05-18 | 15:41

Fijnstof, plasic soep, dobbernegers, islam. Alles rond de evenaar is even naar.

Premier Trutte | 03-05-18 | 15:38 | 1

En we hadden ze nog wel zo goed opgevoed tijdens de slavernij.

Premier Trutte | 03-05-18 | 15:40

En deze cijfers gaan alleen nog maar om een jaren 70 woning. In mijn kleine stadje zijn ruim een derde van de woningen 100 jaar oud en beschermd stadsaanzicht. Wij wonen, samen met nog 360 huishouden in een 17e eeuwse woning. Isoleren, wat niet mag want monument, zou op zijn minst een ton kosten. De enige optie is een nieuw huis bouwen. Willen we dat, alle monumenten platgooien en er saaie nieuwe huizen neerzetten. Ons stadje heeft 750.000 bezoekers per jaar die juist voor het mooie VOC stadje komen. Dat is het grootste deel van onze economie.

NiceAsPie | 03-05-18 | 15:36 | 1

Die ton heb je over drie eeuwen terugverdiend. Met wat geluk.

kempenaer | 03-05-18 | 17:54

Als je wel is in Azie of Afrika komt zie je dat iedereen alles maar van zich af pleurt.
Afgewerkte olie? Hup smijt het maar de zee of de rivier in. Plastic afval? flikker gewoon uit het raam van de auto. Als je ziet wat een bende daar in zee wordt gegooid, niet normaal.
Resorts moeten elke morgen hun stranden afval vrij maken anders zitten de toeristen op een vuilnisbelt.

Tronald_dump | 03-05-18 | 15:35 | 2

Op de Filipijnen is laatst een heel eiland gesloten omdat alle toeristen zorgen voor teveel belasting op het milieu.
Nee.
De lokale bevolking flikkert de vuilnisbak gewoon in zee leeg. Dat is de mentaliteit.

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 17:37

Daarom, het zijn daar nog de middeleeuwen.
En ze fokken als konijnen.
Moet je eens de verwachte bevolkingsexplosie in Afrika bekijken.
Een stuk of 4 miljard Afrikanen aan het einde van deze eeuw...

kempenaer | 03-05-18 | 17:46

In Ecuador is het meeste plastic op het strand afkomstig van kleine vissersbootjes die hun plastic borden en bestek in zee gooien. Tijdens een schoonmaakactie op een stuk strand van 3km werd 400 kilo afval verzameld.
Als het regenseizoen begint nemen de rivieren het afval van kleine inlandse dorpjes mee en spoelen er naast vuilniszakken ook heel veel bomen aan.
Met een beetje voorlichting zou hier al heel veel te winnen zijn.

Gulliver | 03-05-18 | 15:33 | 1

Geleuf je het zelf?

kempenaer | 03-05-18 | 17:43

Het is een cultureel probleem. Al vele eeuwen gooide mensen in Azië en Afrika hun afval op de grond. In het verleden waren dit vooral etensresten die met de hand of de anus in de natuur geworpen werden en dus biologisch van aard. Eén keer per jaar komt de moesson en die spoelt de boel weer schoon en voert het via stromen af naar zee. No problem. Alleen met plastic verpakkingsmateriaal werkt dat niet zo mileu-veilig. Ook de autovrakken, wasmachines, kapotte tv's en andere zooi wil niet zo erg werken. Die krijg je niet meer van hun plaats. Maar het gif qua verfstoffen en antivries spoelt wel mee. Daar is dus een aardige cultuur-omslag voor nodig. Die is heel lastig, want sommigen hebben niet eens radio of tv daar en het grote niet is niet makkelijk duidelijk te maken. Terplekke is het geen probleem, want dat spoelt al honderden jaren lekker weg.

Premier Trutte | 03-05-18 | 15:31 | 3

Je kunt wel dreigen met het stop zetten van hulp, maar daar heeft Azië niet zo veel van.

Premier Trutte | 03-05-18 | 15:34

De meeste mensen , hoe arm ook , kijken tv op De Fillipijnen , maar er is alleen Unilever en Nestle gesponsorde amusements bagger op de buis . De mensen hebben daar geen benul van de consequenties van de smijt maar weg houding

daytripper | 03-05-18 | 18:20

Naast de vervuiling is de favoriete lekkernij op de Filipijnen een smurrie van kleine embryo-visjes ... desastreus voor de vissstand

daytripper | 03-05-18 | 18:22

Jawel en China en India mogen voor de komende dertig jaar iedere week nog een Kolencentrale open omdat ze jawel een economische achterstand hebben per inwoner op het Westen.

Havenwerker | 03-05-18 | 15:28 | 1

En terecht. Wie zijn wij om hun regels op te leggen?

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 17:35

Plannetje, als we nou al die energie heffingen wereldwijd eens aan de verdere ontwikkeling van de Thorium reactor gaan uitgeven?, moeten we volgens mij over een jaar of 30 geen energie probleem meer hebben en geen smerige lucht. Daarnaast schijnt er in de UK (dat land van de Brexit) een ontwikkeling te zijn welke plastic organisch kan afbreken, staat nog in de kinderschoenen maar toch. Als we daar nou ook eens wat geld tegen aan gooien dan zijn we over een jaar of 30 een behoorlijk stuk verder. Voorts moeten we het financiële infuus aan alle luchtfietsers en windmolen gekkies afsnijden en voorlopig nog even een tijdje zo door draaien. Rusland heeft nog voorraden zat dus we kunnen nog wel even vooruit.

Toetsiemonster | 03-05-18 | 15:24

Zoek verbinding met shithole countries. Ook omdat je als land zoveel van die landen kan leren.

RickTheDick | 03-05-18 | 15:24 | 1

Hahaha. Mooie hoor.

kempenaer | 03-05-18 | 17:40

Ontwikkelingshulp afschaffen en vervangen door geboortebeperkende maatregelen.

meneer Q | 03-05-18 | 15:18 | 4

Eens, dat is het enige zinvolle goede doel voor de ontwikkelingslanden.

kortebroek | 03-05-18 | 15:35

Het grootste deel komt uit Azië. Daar geven wij niets aan bijna

Premier Trutte | 03-05-18 | 15:36

De énige oplossing.

EefjeWentelteefje | 03-05-18 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja, toch zal de politiekcorrecte wel een manier van denken vinden om de schuld bij ons te leggen.
.
En een financiële of migratiegesel erbij te bedenken.
.
Want het kan simpelweg niet liggen aan hullie daar. Ze zijn immers te inferieur om als volwassen mensen en volkeren te behandelen en kunnen verantwoordelijkheid ook al niet aan. In ieder geval, zo discrimineren politiekcorrecten altijd dus zal wel waar zijn.

Parel van het Zuiden | 03-05-18 | 15:18 | 2

Het inherente racisme druipt er vanaf bij die gutmenschen.

Gajus | 03-05-18 | 15:24

Exact dit, het racisme zit zo diep geworteld in de "politiek correcte clans" dat ze het niet eens door hebben. Wanneer gaan wij nou eens de ander als volwaardig beschouwen en ook hun verantwoordelijk houden voor dit soort zaken.

tjongerschans | 03-05-18 | 15:54

Komt niet uit Europa, echter is wel de schuld van het rijke westen.
nos.nl/l/2230105

Ruimedenker | 03-05-18 | 15:17 | 3

"Westerse landen komen de afspraak om arme landen financieel te helpen bij het klimaatprobleem niet na. Dat stelt Oxfam Novib" ..

=De gebruikelijke verdachte van grootschalig misbruik en verduistering van feel-good gratis geld.

Jan Passant mk2 | 03-05-18 | 15:33

Jan, je vraagt je idd af hoe dit soort organisaties het lef vandaan halen om dit te roepen.

Ruimedenker | 03-05-18 | 15:40

Opdringen van een schuldcomplex aan Westerlingen levert subsidies en dus geld op voor dit soort obscure organisaties. Wel knap dat ze tussen het misbruiken van locale m8nderjaardigen nog tijd vinden om dit soort rabiate onzin de ether in te dumpen.

kempenaer | 03-05-18 | 17:38

Waarom bekruipt mij nu weer het bange vermoeden dat de EU binnenkort met een solidariteitsbelasting komt om de rotzooi in Afrika en Zuid-Oost-Azië op te (laten) ruimen? Zeg maar een extra belasting op plastic of energie in Europa, want dat kennen we nog niet.

FrankVeer | 03-05-18 | 15:17

Deze shit. Het gaat toch (behalve fijnstof) om wereldwijde problemen? Hoe kunnen de NLse politici dan zo achterlijk zijn dat ze denken dat hier tienduizenden euro's per huis uitgeven, terwijl alles hier al schoon is en efficiënt gebeurt, voor een marginale besparing, terwijl er op andere plaatsen zulke grootschalige vervuiling plaatsvindt dat je daar voor weinig geld daadwerkelijk een verschil kunt maken? Een grote schande. Milieuclubs, de maffia van de installatiebranche, gutmenschen en geitenwollensokkentypes draaien het volk een rad voor ogen, zodat je meteen als extreemrechts gekwalificeerd wordt als je denkt dat Nederlandse woningen niet de plek op de wereld zijn waar het meest te halen valt qua milieu. Wordt nog lachen.

Slovis | 03-05-18 | 15:17

Zonder gekeken te hebben in de shithole countries altijd zeker geweten waar de grootste vervuiling op deze planeet vandaan komt. Vooral omdat de altijd obsceen-onbetrouwbare Gutmenschen en hun linkse milieu-rakkers op de trommels sloegen om mij een schuldcomplex en een betaal-reflex te geven voor bovengenoemde rotzooi.

Kennis, door persoonlijke waarneming van het onbekommerde zwerfvuil-gedrag van de islamitische medemens en stakkers uit shithole-countries in onze straten.

Jan Passant mk2 | 03-05-18 | 15:17

Overigens zijn we allemaal mede verantwoordelijk voor die plastic soep.
Want al wat hier in NL niet wordt of niet kan worden gerecycled gaat op een schip richting shithole country.
Hier nog een leuke docu over de chemische afvalverwerking:
www.2doc.nl/documentaires/series/2doc...

TP 1984 | 03-05-18 | 15:17

Die jongen heeft het voordeel van de twijfel. Drijvende vangnetten van een mijl (uit mijn hoofd) vissen op slimme plekken wel troep maar de oceanen zijn zo onmetelijk groot dat we beter iets bij de riviermondingen kunnen doen lijkt me (zie oogopener kaartje boven).

spinselsinjehoofd | 03-05-18 | 16:34

Die jongen doet tenminste iets praktisch: daadwerkelijk opruimen van de zooi. Dat is mij een stuk sympathieker dan te gaan streven naar de zoveelste belasting op de burger onder het mom van 'klimaat' - wie zegt mij dat al dat belastinggeld daadwerkelijk aan het klimaat besteed gaat worden.

Ik wens die knul veel succes met zijn project.

EefjeWentelteefje | 04-05-18 | 10:54

Inductieve klaagzang:

Men neme twee polen
de ene altijd plus
dus de andere de min
inversie verscholen

Aannames voor de toekomst
tegenpolens' bekomst
De magneet heeft gelijk
Zelfde lading afstotelijk

Het verschil (electron)
Dus niet het molecuul
De echte harde kern
Deeltjesversnellende crapuul.

Niet dat ik animal magnetism nou echt met feromonen verwar.

Hetkanverkeren | 03-05-18 | 15:16

Dit probleem lost mettertijd toch ook het probleem van de overbevolking op?
negatief + negatief = positief

Het is potdomme 2018
Er is nog steeds honger in de wereld en die vervuiling had ook allang opgelost kunnen zijn.
Maarja geld en corruptie hebben het opruimen aardig vertraagt. Vermoedelijk om straks het probleem van overbevolking door moeder natuur op te laten lossen en de veroorzakers (lees crruptelingen) die daarna nog over zijn gebleven zich de handen kunnen blijven wassen in onschuld

TP 1984 | 03-05-18 | 15:12 | 3

*corruptelingen

TP 1984 | 03-05-18 | 15:13

@TP, je hebt een kroontje, je kunt berichten aanpassen, pro-tip. Hiernaast: wel eens in landen als Thailand en Vietnam geweest? Overal troep, te lui om op te ruimen. Het zorgdragen van de natuur zit niet in het systeem. Dus we moeten import-eisen op gaan leggen, anders gaat het niet vanzelf.

Rest In Privacy | 03-05-18 | 15:17

MemeMagieIsEcht | 03-05-18 | 15:17
Thnx voor de tip en inderdaad. import eisen en sancties maar dat wordt steeds vaker gedaan.

TP 1984 | 03-05-18 | 15:22

Het is dat ik geen belasting betaal, maar anders.... met hun misbruik van 2000 jaar christelijk schuldgevoel, vooral naar de blanke racistische werkende man toe.

skoftig | 03-05-18 | 15:09 | 1

Hoezo betaal je geen belasting? Ben benieuwd!

kempenaer | 03-05-18 | 17:34

Geen fijnstof in de VS, wel huizenhoog in Niger en Tsjaad.
Ik weet het: we geven gewoon Trump de schuld!

Gajus | 03-05-18 | 15:08

Mijn huis komt uit 1900. Ik ga niet mijn glas in lood ramen vernaggelen omdat ik zonodig mijb huis beter geïsoleerd wil hebben.

overVecht | 03-05-18 | 15:07 | 4

Jouw glas in lood, kun je laten plaatsen in de spouw van isolatieglas.
Het glas in lood, wordt in nieuw lood gezet, en dan verwerkt in het isoglas!
Er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. Het effect van je glas in lood, veranderd er niet door!

vluchtelingallergie | 03-05-18 | 15:19

Ja. Hoop geld en gezeur dus. Heb wel betere zaken om mij druk om te maken.

@albasalix

Boeien en /care. We zijn toch al naar de klote.

overVecht | 03-05-18 | 15:24

Alles met mate denk ik dan. Daar ontbreekt het bij de beleidsmakers echter nogal aan. Iedereen daar wil het beste jongetje van de klas worden. Woningen van voor WO2 moeten op veel duurzaamheidscriteria tegen de vlakte maar kijken we globaal zijn er betere resultaten te behalen.

spinselsinjehoofd | 03-05-18 | 16:30
▼ 1 antwoord verborgen

Murica helemaal schoon? Make that the cat wise.

BonanzaNLD | 03-05-18 | 15:07 | 4

Clean coal! Thanks to the Donald. It’s true.
MAGA.

Stormageddon | 03-05-18 | 15:27

BonanzaNLD :

Zo te merken ben je er nooit geweest.

Tronald_dump | 03-05-18 | 15:31

De steden in NA kunnen wel een hoge fijnstof concentratie hebben. Echter hebben ze gigantische stukken natuur (welke erg goed onderhouden worden, door de Rangers, maar ook door de burgers). Als je dit uitsmeert, zal Amerika best een laag, gemiddeld, fijnstof gehalte hebben.
Buiten dat, de Amerikaanse steden zijn relatief schoon. Totaal niet te vergelijken met de troep die je aantreft in een willekeurige middel/grote stad in Azië.

Dwaalspoor | 03-05-18 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

In die Aziatische shithole countries produceren ze wel heul veul van onze shit.

Zuurteregelaar | 03-05-18 | 15:07 | 1

Ook lekker milieuvriendelijk geproduceerd. Winst telt. En terecht. Deden wij hier tijdens de industriële revolutie ook.

Is dit nog nieuws? | 03-05-18 | 17:33

Er moet gewoon een totaal verbod op al dat overbodige plastic komen. Minder beton, plastic en dergelijke en meer hout (liefst lokaal/regionaal) of andere hernieuwbare grondstof.
Al dat plastic maakt de wereld kapot, en verdomd snel ook.

Albasalix | 03-05-18 | 15:06

Geen fijnstof in de VS en het plastic in de oceanen komt bijna nagenoeg uit Azië. Terwijl de VS volgens de Parijs-akkoorden moest dokken en China kon doorgaan met meer vervuilen (EU hoefde 'alleen' af te bouwen). Vreemd...

Rest In Privacy | 03-05-18 | 15:06 | 5

"Maar wanneer ik dan zie dat bijvoorbeeld Bangladesh een veelvoud aan shit in de oceaan gooit van zeg alle NAVO-landen bij elkaar,"
@MemeMagieIsEcht |

Maar maar maar, in Bangladesh hebben ze toch helemaal niks? Hoe kunnen ze het dan in zee pleuren?
* stop ontwikkelingshulp, het verdwijnt dus in zee *

EefjeWentelteefje | 03-05-18 | 16:05

In West Afrika -waar ik eens was- leek het wel levensbehoefte nummer één. Teiltjes, zakjes, emmers noem maar op, alles om water en verse vis (kuch) in te transporteren van plastiek.

spinselsinjehoofd | 03-05-18 | 16:24

EefjeWentelteefje | 03-05-18 | 16:05
dikke plus 1 voor jou!

Cobalt bomb | 03-05-18 | 17:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja maar, weg met ons. Tirannie van het berouw. Pak ze 't speeltje nou niet af...

kapoerewiet | 03-05-18 | 15:06

Laat mensen dan met zeilbootjes plastic gaan vissen. Geen fijnstof en plastic word ook opgeruimd. Win win.

miko | 03-05-18 | 15:05

Ja maar wij zijn 'wit' en daarom altijd schuldig, tot in einde der tijden, en wie weet, ook nog in het hiernamaals.
*Schouders ophaalt en bier gaat drinken*
Proost!

Abject | 03-05-18 | 15:04

Een papieren zak is vervuilender dan een plastic zakje.
Verder doet dat plastic niet zo veel in de oceanen,tja wat schildpadden met constipatie misschien

miko | 03-05-18 | 15:03 | 3

Plastic doet niet veel in de oceaan? En dat afbreken tot micro-plastics die door het ganse ecosysteem wordt opgenomen dan?

Albasalix | 03-05-18 | 15:07

Ik weet nog niet zeker of dit sarcastisch bedoeld is of niet...

Heau even | 03-05-18 | 15:50

Albasalix | 03-05-18 | 15:07
Weekmakers zijn een beetje kut maar voor de rest gaat het inderdaad alleen het systeem in.

miko | 03-05-18 | 21:04

Fijnstof, wat een stom woord. Net als leukemie.
Niks fijns of leuks aan.
Plastic soep is ook misleidend. De soep is immers de oceaan. Noem het dan plastic vermicelli.

keestelpro | 03-05-18 | 15:02 | 1

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken