Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zesjescultuur. Nederland is dom en lui

Ja mensen de gevolgen van de jaren '70 en Ieder Kind Is Even Slim en Emotionele Intelligentie Is Ook Intelligentie: Nederlandse kinderen kunnen nauwelijks nog wat als ze na 16 jaar onderwijs ineens in de maatschappij opduiken want ambitie is moord, presteren is haat en dingen weten is onoirbaar white privilege. "Gebrek aan ambitie bij scholen ziet ze als belangrijke oorzaak van het afglijden van de resultaten. Het merendeel van de leraren, schoolleiders en bestuurders neemt genoegen met het minimum van de kwaliteitsnormen, staat in het rapport. Lang niet alle scholen kennen hun resultaten. Er zijn basisscholen die zeggen andere prioriteiten te hebben dan taal en rekenen." Jarenlang kudtpubers als verwende prinsjes behandelen en elke vorm van hard werken en rijtjes stampen vervangen door feedbackgesprekken en creatieve groepsopdrachten heeft een monstrueuze generatie stampertjes opgeleverd. Gefeliciteerd, we hebben ons eigen karretje in de poep gereden met de totaal kapotgenivelleerde PvdA-mentaliteit. Mag dit land gewoon maximaal subsidie van de VN ofzo? We zijn met z'n allen echt ontzettend zielig. 

Reaguursels

Inloggen

Nog even en we krijgen een VMBO Premier die hard " gratis geld voor iedereen " roept , dat luid dan het einde van onze beschaving in .

Castor12 | 12-04-18 | 10:37

Er zijn zelfs onderwijsvernieuwers die zeggen dat het bij rekenen niet gaat om de goede antwoorden. Het zou gaan om hrt denkproces, de onderlinge uitwisseling van gedachten en de creativiteit. Het onderwijs is door links ook al vernield/vernieuwd.

marjen | 12-04-18 | 09:34

De Pabo is ook een opleiding geworden waar de studenten leren hoe ze 'het beste' in een kind naar boven kunnen krijgen. Dit in plaats van rekenen, schrijven en feitenkennis. Het rapport van onze oudste staat vol met taalfouten van de juf. Ik heb haar daar vriendelijk op gewezen tijdens het tienminutengesprek, ze kreeg niet eens een rood hoofd van schaamte. Spaties waar het niet moet, dt-fouten. Ik heb ook al 'verbeteringen' in zijn grammaticaschrift gezien in opdrachten die mijn zoon wél goed had. Maar ik zie ook krullen en stickers op bladzijdes waar hij juist wel fouten maakte.
Ook zitten er schrijffouten in het lesmateriaal zelf. In de werkboeken en rekenboeken staan antwoorden die niet klopen of waar meerdere antwoorden goed kunnen zijn. Wij controleren zijn huiswerk en proefwerken altijd zelf nog een keer. Triest dat het nodig is.
Dan zijn er nog de volwassen mensen die op het werk, social media en ook hier op GS en Dumpert koeien van fouten maken. Als je er iets van zegt, ben je een taalnazi of een azijnzeikerd. Ik omarm de taalnazi's en azijnzeikerds. Azijnzeik maar wat verstand in die 'je-snapt-toch-wat-ik-bedoel-losers'.

wazakzegguh | 12-04-18 | 09:07 | 1

En dan zelf een typefoutje maken, dat zul je altijd zien. Maar over typefoutjes zeik ik nooit.

wazakzegguh | 12-04-18 | 09:10

Ik ben 73 en heb een niet zo geweldige gezondheid. Dat betekent dat ik er over een paar jaar niet meer ben. Daar zie ik niet naar uit, maar elke keer dat ik weer een artikel lees over de teloorgang van Nederland verzoen ik mij meer met de toekomst. Buiten mijn woning komen betekent geconfronteerd worden met jongelui in fabrieksmatig gescheurde spijkerbroeken, kijkend op een telefoon ding en met een lege blik voor zich uitkijkend. Ik woon in een sjieke stad en daar hebben ze dan ook nog een tennisracket of een slaghout bij zich. Bij regelmatige ziekenhuisbezoeken zit het wat oudere publiek in wachtkamers grotendeels met een telefoon ding te spelen of ze kijken er om de 10 seconden op , waarom weet ik niet. De inwijkelingen breng ik maar niet ter sprake, dat is paarlen voor de zwijnen. Nederland is over 30 jaar een derde wereld land, qua mentaliteit en qua intellectuele ontwikkeling. Ik heb een advies voor jonge mensen : ga als de sodomieterij chinees leren, als je niet al te lang bent. Daar ligt de toekomst. Hier ligt het arrogante verleden. En nu ontbijten !

Wim van Ingen | 12-04-18 | 07:29 | 1

Helemaal mee eens !

ISBN-code | 12-04-18 | 07:44

Kinderen worden gewoon al goed voorbereid op de toekomst. Als je slim, hardwerkend en beleefd bent krijg je ook meer op je kop van de juf dan kinderen die altijd vervelend zijn. Als je dan ook nog eens enigszins uniek bent in verhouding, zorgen de andere kinderen er wel voor dat je je aanpast aan de norm.

Halveneger | 12-04-18 | 07:26

Prachtig beschreven artikel daarvoor dank heer Zentgraaff !

ISBN-code | 12-04-18 | 07:22

In NL heerst een anti-intellectueel klimaat. Daar verander je met het onderwijs niets aan. Als je een ander wijst op taal- en spelfouten, dan ben je een taalnazi. Als je uitlegt dat niet alles op Facebook waar is, ben je een wijsneus. Hoofdrekenen doet helemaal niemand meer. Wie boeken leest, wordt voor gek verklaard. Op tv wordt alles wat asociaal, dom of marginaal is opgehemeld en op een voetstuk gezet. Hoofdzaken komen in het nieuws niet meer voor. Met bijzaken worden we overvoerd. De rest is propaganda. Geschiedenis is saai, wetenschap voor nerds, kunst overbodige elitaire ballast. Een betoog langer dan een tweet krijgt geen aandacht. Vinden we het nog gek ook, dat het met het niveau hier in NL niet zo best meer gesteld is.
Het onderwijs is hier deels natuurlijk wel zelf debet aan. Als de juf drukker is met de musical dan met d’s en t’s dan weet je toch genoeg...

Stijlicoon | 12-04-18 | 07:17

Goed beschreven, Zentgraaff. Complimenten.
Ik roep het al jaren. Niet dat het helpt.
Het grote probleem is dat de bestuurders die het voor het zeggen hebben voortkomen uit het systeem en denken dat het prima is - want hoe anders hadden zij het zo ver kunnen schoppen?

Rommelende Onderbuik | 12-04-18 | 06:57

Een beschamende constatering...

Harry_Hincklebach | 12-04-18 | 02:39

Slechte scholing krijg je mede door steeds maar meer immigranten binnen te laten en halen. In die vreemde minder ontwikkelde culturen staat bij vele ouders en kinderen, school niet bovenaan (vaak staat geloof bovenaan).

Tel daarbij de overheersende linkse PvdA/D66/Groenlinkse invloed in het onderwijs - we passen vanwege inclusiviteit het onderwijs aan, aan de zwakkeren, aan de immigranten(niveau), anders voelen die zich zo kudt - en je heb een (mede)verklaring waarom het onderwijs zo achteruitholt.

Jan3863 | 12-04-18 | 00:28

Ik werk in het voortgezet onderwijs. Volgens mij worden alle deelnemers aan het onderwijs (leraren, leerlingen, directies en ouders) zo hard mogelijk opgejut om kinderen met zo min mogelijk intellectuele bagage een diploma in de hand te drukken. Alle stimuli (als u niet weet wat dat zijn, kunt u het vast wel opzoeken) wijzen de verkeerde kant uit. Als docent heb je het beste leven wanneer je iedereen voor elke scheet een acht of een negen geeft. Het opjutten tot het verkeerde gedrag gebeurt onderling en wordt aangemoedigd door de overheid.
Dit stukje van Z. klinkt overigens misschien wel dapper, maar draagt niets bij aan het oplossen van de problemen.

JvanDeventer | 12-04-18 | 00:25

Het is om te janken, ik zie van dichtbij hoe het commitment van scholen om kinderen echt zo ver mogelijk te brengen, steeds verder vermindert. Lekker voor +31!
Maar ieder nadeel hep ze voordeel. Ouders die scherp zijn en hun kinderen ondanks dit alles wél goed opgeleid krijgen, kunnen die kinderen een mijlengrote voorsprong geven op het grauwe steeds verder wegzakkende gemiddelde. Ouders, die hun kinderen vanaf dag 1 inpeperen dat je je eigen succes in de maatschappij voor een groot deel zelf in de hand hebt: zorg dat je goed bent in je vak. Echt goed. Je hoeft niet altijd academisch opgeleid te zijn. Als je stucadoor wordt, zorg dan dat je de beste bent. Als je gaat studeren: zorg dat je bij gezamenlijke werkstukken ownership neemt en leiderschap toont. Zomaar twee voorbeelden. En het werkt. Kinderen die met die mentaliteit worden opgevoed, scoren beter. Rot voor de rest, maar als ouder is je eerste prio je eigen kroost.

xspalm | 12-04-18 | 00:12

Was het niet Pim Fortuyn die dit al uitgebreid onder de aandacht bracht?
Voorjaar 2002....

Rest In Privacy | 11-04-18 | 23:29

Quelle surprise. Dit krijg je ervan als je de standaard verlaagt. Het aantal hoger opgeleiden is krankzinnig toegenomen tot veertig jaar geleden. En dat komt echt niet omdat de verdeling van IQ over scholieren ineens volledig rechtsscheef geworden is. Paar jaar geleden al een wiskunde docent op radio die stelde dat vwo-ers van nu volledig zouden stralen op havo wiskunde eindexamens uit de jaren zeventig

Gen. Maximus | 11-04-18 | 23:16

We kunnen niet meer concurreren met het buitenland, zelfs de Belgen lachen ons uit. Ons leger bestaat straks uit watjes met klapperpistolen en proppenschieters waar alle grensoverschrijdend gedrag vertonende mannen uit zijn gefilterd! Lachuh joh!

DitjaarkrijgikAOW | 11-04-18 | 23:15

Wat mij dus tegenstaat aan 'rechts' is de omzeephelping van zorg en onderwijs. Marktwerking willen toepassen waar je geen marktwerking moet toepassen. Overvolle klassen, geen assistenten, speciaal onderwijs kindjes moeten naar regulier.. dat is geen doen. Maar ja.. je zou denken dat men dat van tevoren kan inschatten. Een leraar basisonderwijs moet, vanwege onacceptabele registratielijsten om de marktwerking weer in stand te houden, zelfs in een lijstje invullen hoe vaak een kind lacht. Ik maak geen grapje!! Dat lijkt op die leuke marktwerking in ziekenhuizen waarbij geen patienten worden opgenomen die kunnen sterven.. dat staat niet leuk op de statistieken.. Hier walg ik echt van en heeft mij lang op links gehouden

letopuwzaak | 11-04-18 | 22:46 | 2

ja, en dan links die het inderdaad inhoudelijk verder verkwanselt. Ik weet het wel, ik weet het wel

letopuwzaak | 11-04-18 | 22:47

En ik ben er rechts van geworden, want het is allemaal aangericht door links. De samenleving heeft dat wel door hoor, zie een verdwenen PvdA. Starheid is nog het meest schadelijk. Probeer maar eens het stuur van je fiets vast te lassen, dan is vooruitkomen onmogelijk.

Wim van Ingen | 12-04-18 | 07:36

Ons onderwijs is om zeep geholpen, dat is een feit. Maar een land vol apothekers en ingenieurs is ook niet alles. Dat zie je maar in Syrië.....

DeDenkerT | 11-04-18 | 22:35

De kindjes flikkeren overigens van p2 naar p15. Toppertje dat dom nl

Dirty-Harry44 | 11-04-18 | 22:16

Dat is natuurlijk relatief ten opziche van de andere landen. Hoe staan die andere landen ervoor in vergelijking met pak 'm beet 10 jaar geleden?

prakkie | 12-04-18 | 01:03

wat een verrassing. feiten leren is vies. rekenen is vies. alles moet flexibel, luisteren naar de leerling, luisteren naar de ouders, studiehuis, klassen zijn ouderwets.

allemaal verpest door pvda onderwijsvernieuwers, managers, en onderwijsdeskundigen.

laat me raden, de oplossing volgens dit wereldvreemde volk?

meer flexibiel leren. meer luisteren naar de leerlingen. nog minder feiten leren. rekenen is niet belangrijk. het gaat om persoonlijke ontwikkeling, als je maar plezier hebt. blablalba.

ik zeg terug naar de jaren 50. respect voor de leraar die met een lange liniaal voor de klas staat. en als jantje thuis klaagt krijgt hij er van z'n vader nog een ros bij. Groeten een kind van de jaren 90.

Ir. Wilhelmus | 11-04-18 | 21:42 | 2

Plus heel veel. Van een kind uit eind jaren 70.

Reaganmania | 11-04-18 | 23:27

Plus nog meer van een kind uit de jaren 60.

prakkie | 12-04-18 | 01:04

Het wordt ook niet gestimuleerd om leergierig te zijn of interesse te krijgen. Iedereen wordt afgestompt met saaie en zeer verouderde kost. Mijn beta opdrachten waren meer dan 20jaar oud! Fucking luie docenten, maak eens wat nieuws uit deze tijd ipv alles 20jaar te blijven recyclen. En als je eens iets extras wil dan wordt dat altijd ontmoedigd, want ingewikkeld of je cimfers zijn daar niet goed genoeg voor (nee duh, saaie oude meuk lekker stimulerend he).

boerk | 11-04-18 | 21:17 | 1

Wie niet leergierig is uit zichzelf wordt dat ook niet met een leuke hippe opdracht. Talent heb je, of niet

Zorc | 11-04-18 | 21:54

Ligt het niveau hier toch een stuk hoger. Misschien waren de oude opleidingen nog niet zo slecht....

Mannes | 11-04-18 | 20:32

Kijk eens naar het aantal uitkeringen en zielige mensen en je weet genoeg. Halve wereld om me heen is zielig, kan niet werken, is moe, kan niets vinden, is ziek, zwak en misselijk... noem maar op.
--
Alleen maar excuses om niet te hoeven , om voor een minimal inspanning max geld te krijgen. Ben persoonlijk in NL het meest klaar met al die uitvreters, van Moslims tot Hollandse tokkies. Niet werken maar wel eisen. En janken, janken om alles wat tegenzit. En hunnie kinderen groeien bij voorbaat al als kansloos op...Want ze stoppen er nul energie in... de losers.
--
Ben ook een voorstander van het per direct afschaffen van uitkeringen. We komen er dan vanzelf wel achter wie echt een steuntje in de rug nodig heeft. Wie echt het vangnet mag gebruiken. Laat al die tokkies en Moslim immigranten die alleen maar komen halen en die niets toevoegen maar creperen. Doei. losers.

Mark_D_NL | 11-04-18 | 20:23 | 2

Afgelopen week aan kind uitgelegd. Kind zal over een jaar of 5, 6 gaan werken. Niet voor eigen portemonnee, maar grotendeels om de steeds grotere groep niet-werkers te kunnen laten leven.
Kortom, kind moet zo snel mogelijk in ander land met 'eerlijker' of beter systeem gaan werken, want Nederland is m.i. al goed op weg naar een totale financiële en sociale implosie.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 20:32

Kijk naar Thailand: geen staatsschuld, geen werkloosheid, geen leegloperij maar hardwerkende mensen. De 4 procent muzels die er wonen mogen geen moskeeën bouwen.
Hé kijk, zo kan het dus ook.

Notenkraker | 11-04-18 | 20:41

Oproep aan alle hoofddoekjes ,: doe ze af, be free.

newray | 11-04-18 | 20:10 | 1

Doen ze niet. Die messen van hun familie doen verrot zeer.

prakkie | 12-04-18 | 01:08

Ben blij dat hier niet dezelfde cultuur is als in Amerika, waar je vanaf je geboorte moet presteren, en je als loser wordt bestempeld als je niet overal een tien voor haalt of als eerste over de finish komt. Dat is dan ook gelijk de reden waarom kinderen in Nederland bij de meest gelukkige kinderen van de wereld horen.

stiefelen | 11-04-18 | 19:47 | 4

De meest gelukkige kinderen van de wereld??? Laat me toch niet lachen. Daarom hoor ik dat ze op hun 20e al burn-outs hebben gehad zeker !!!

Graaf Monte Cristo | 11-04-18 | 20:09

In Mokum zeggen ze dan: “Met gelukkige mensen dempen ze de gracht!” Kortom: je hebt er verder niets aan.

Brou Is Back | 11-04-18 | 20:22

Iedereen mag lui zijn, maar dan moet je wel accepteren dat je leven matig is. Zonder te janken.

Zorc | 11-04-18 | 21:56
▼ 1 antwoord verborgen

Laten ze nou maar eens beginnen met de subsidiekraan voor religieus onderwijs dicht te draaien. Dat werkt alleen maar segregatie en discriminatie in de hand.

DoctorandusJ | 11-04-18 | 19:41 | 3

Probleem; dan houden we enkel openbaar onderwijs over. Al eens op een openbare school rondgelopen? U weet dat kinderen daar eigenlijk niet geweigerd mogen worden?

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:45

Zeker. Maar waarom zou je kinderen willen weigeren? Dan onttrek je ze tenminste uit de religieuze indoctrinatie van thuis en kun je ze lesgeven over religie in plaats van in religie,

DoctorandusJ | 11-04-18 | 19:47

Vandaag nog: kind dat overduidelijk "psychisch hulp nodig heeft". Trapt meerdere kinden vol in gezicht, wordt krijsend naar kantoor gebracht, moet door 2 personen onder controle worden gehouden, terwijl derde ouders belt dat ze hun kindje moeten komen halen. Ouders werken niet mee.
Dus 8 manuren weggeschreven. En niet te vergeten een aantal kinderen die een schoenafdruk in hun gezocht hebben. Zal je kind maar wezen.
Maar ja, we kunnen dat kind niet zo maar de deur wijzen...
En dat is maar 1 voorbeeld, van vandaag!

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 20:36

Als het door het gamen en zap- en klik-cultuur komt, dat mensen alleen maar reageren op iets van buitenaf en niet leren zelfstandig te studeren en geen discipline kunnen opbouwen, is gamen dus slecht voor onze economie en samenleving.
Dat mag je toch niet hopen.

kloopindeslootjijook | 11-04-18 | 19:29

Ik zie het op mijn eigen werkvloer. Ik maak jonge collega's mee waarvan ik denk: hoe ben JIJ met DEZE taalbeheersing door de basisschool gekomen? Laat staan de middelbare school! Maar ze zijn ondanks een gebrek aan algehele competentie trotse millennials die ervan overtuigd zijn dat ze met een blanco palmares ons de les kunnen lezen over hoe het moet in dit land. Bezopen. Vergeet dit land. In de concurrentiestrijd op de internationale arbeidsmarkt gaan landen als India, China en Bangladesh ons totaal wegvagen... Voor mijn eigen baan vrees ik nog niet, maar wat voor kwetsbare weekdieren worden er toch uitgepoept door ons onderwijssysteem...

BRR76 | 11-04-18 | 19:22 | 3

Hoe ze er doorheen zijn gekomen? Eenvoudig; trainen op resultaat.
Klant (= kind/ouder) 'eist' hoge cito. Cito is bedrijf dat norm kan bepalen (vreemd, maar goed). Dus wordt school door stichting afgerekend op citoscore. Wat doet school? Die oefenen cito.
Een hoge cito-score houdt eigenlijk alleen maar in dat een kind een minimale kennis heeft om de eerste twee jaar van het VO te kunnen volgen (en daar echt te leren 'leren'). Maar helaas, ook daar heeft een enorme kaalslag plaats gevonden (en ontzettend veel pretpakketten) en telt vooral leerling-aantal. Wat er wordt afgeleverd is voor het schoolmanagement meestal niet zo spannend.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:31

Mag ik even een rugzakje?
Rekenen en taal slecht.... ach, zijn toch bijvakken.
Denk aan discipline..... of toch maar niet.

ger1306 | 11-04-18 | 19:33

@BRR76
Niet zo negatief . Ja, Nederland wordt in de internationale concurrentie-strijd weggevaagd. Oost - en midden Europa kunnen deze strijd met gemak aan. Waarom? Omdat daar hard-skills onderwezen worden en in die beroepen vindt je vrouwen en mannen.

Henk1955 | 11-04-18 | 20:49

Goed-genoeg-cultuur, vooral bij jongens.
Te weinig concentratievermogen, geen strikt mentale discipline.
Misschien komt het door al dat gamen.
Een game dwingt reactie af, maar het komt van buitenaf.
Dat is iets anders dat zelfstandig mentaal in beweging komen.
Dan wordt iets nieuws opdoen een zware onderneming.

kloopindeslootjijook | 11-04-18 | 19:21 | 1

Gebrek aan initiatief. Geen concentratie. Dat zijn ADD-symptomen. Onderdeel van DSM-5.

prakkie | 12-04-18 | 01:13

Zou de stijging van het percentage laaggeletterden ook iets te maken kunnen hebben met het feit dat, naar zeer boze tongen in het recente verleden beweerden, er verschil is in intelligentie tussen bevolkingsgroepen en gezien de toename van het aantal niet westerse allochtonen in het lagere school onderwijs ?

daytripper | 11-04-18 | 19:21 | 3

Kijk maar uit. Wellicht heb je gelijk, maar het is inmiddels al gevaarlijk dit te denken. Laat staan te uiten.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:33

Nauwelijks van invloed. Het is echt veel slapper geworden met de basisvaardigheden. Harde kennis wordt enorm verwaarloosd. Technische kennis helemaal, een ondergeschoven kindje. Juist bij allochtone kinderen zie je meer belangstelling voor harde vakken, de technische hogescholen zitten er vol mee. Dus nee, met die achterstanden valt het wel mee, integendeel.

Beste_Landgenoten | 11-04-18 | 20:56

Beste_Land. Goed om te lezen. Ik heb enkel minder goede ervaringen in het BAO, PRO en VMBO.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 21:12

De taalverloedering begint op sociale media, ook op GS waar we kudt met dt schrijven, geen wonder dat de jeugd het allemaal niet meer weet.

MickDjekker | 11-04-18 | 19:18 | 3

Jeugdt. Wel consekw... konsekw... consecqk... overal gebruiken.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:35

Och... zó veel jeugd komt hier niet... en de generatie ouwe mopperpotten die er wél komt, kan - in z'n algemeenheid gesproken- bést aardig schrijven.

bisbisbis | 11-04-18 | 19:36

bisbisbis, mijn handschrift is in de loop der jaren rap achteruit gegaan :( Zelf de kinderen kunnen enkel nog in blokschrift 'harken'.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:47

De leraren en leraressen zijn opgeleid met die mentaliteit en geven deze dus weer door aan hun leerlingen, nog even en ons onderwijs is gelijk aan het niveau in Afrika. Op scholen krijgen allochtonen extra punten zodat ze niet zakken, wat is dat voor waanzin?! De beste willen zijn is een vloek geworden, met sporten moet iedereen een prijsje winnen want iedereen is een winnaar.. Ik vrees voor de toekomst van Nederland..

dutch bikkel | 11-04-18 | 19:12 | 3

En die docenten die durven uitdagen en tegen deze cultuur ingaan, worden de tent uit geziekt. Want tja, als ik hard ga lopen, moeten die anderen het ook doen. Dus wordt je getackeld.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:37

Oh, en zelfs de verliezer krijgt een medaille. Breek me de bek niet open.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:38

Leraren die onvoldoendes geven voor onvoldoende inzet worden over het algemeen weggejorist. Ouders van briljante prinsjes houden niet van onvoldoendes

Zorc | 11-04-18 | 21:59

Het verval van het onderwijs dat al 40 jaar gaande is heb ik in al z'n glorie mogen meemaken. Het verval zette inderdaad in met de invoering van de mammoet.
Dat het nu nog harder gaat heeft een aantal redenen maar eentje is het zgn " maatwerk" ... kies uw vakken "deelcertificaten " opdat u niet te moe wordt.... Volkomen belachelijk en wederom een gift aan de weekdieren-samenleving . Laat ik niet de 21 andere oorzaken hier noemen , want niemand zal het lezen.

daytripper | 11-04-18 | 19:01
-weggejorist-
newray | 11-04-18 | 18:51 | 1

Valt me op, ook bij mijn eigen kroost, dat de kennis van Engels, Duits en Frans ook van een dusdanig niveau is dat ik er tranen van tussen mijn billen krijg.
En dat is voor een handelsnatie ronduit alarmerend.

Chiant | 11-04-18 | 18:40 | 1

V.w.B. Engels heeft dat een naam (weet even niet de exacte term, ik was er zo verbaasd over).
'Engels leren de jongere kinderen níet door woordjes te leren, maar vooral door vaak (bij ons meerdere dagen per week) de klanken te horen.' Zo werd een collega terecht gewezen toen ze aangaf dat een kind een bepaald Engels woord maar niet onder de knie kreeg.
Ik verzin het niet.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:43

aan hen die (alweer) onwetend krijsen dat de gamma wetenschappen stom zijn: Pim Fortuyn was ook socioloog!!

telelezer | 11-04-18 | 18:38 | 3

Nou en? Trouwens een zin begint met een hoofletter.:-)

kwark001 | 11-04-18 | 18:40

Ze zijn helemaal niet stom, die gamma-studies. Het zijn alleen geen wetenschappen, waardoor de toegevoegde waarde altijd betwist kan worden.

Chiant | 11-04-18 | 18:44

Gamma geen wetenschap? Misschien zelf even terug naar school?

diederik12345 | 11-04-18 | 19:32

Geen prioriteit voor taal? Ik hoop voor de jeugd dat dan eindelijk dat achterlijke zinsontleding overboord gegooid is. Onbegrijpelijk dat ze daar 6 jaar over mochten door emmeren en iedere docent zijn eigen manier van markeren kon verzinnen. Wat doen we vandaag met het bijwoord, een bolletje, of een stipje eronder? Wat een tijdsverspilling was dat zeg.

dugo | 11-04-18 | 18:35 | 6

Wake up, zeuren over die meisje of dat meisje is al afgeschaft.

dugo | 11-04-18 | 18:58

Dugo: inderdaad! Gister nog gezien: PV een streepje, OW een rondje, LV blauw kleuren, MWV groen kleuren.
Zat ik daar, met enkel een vulpen...

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:49

Dat ben ik met je eens JanVergoor, maar de tijd die ik kwijt ben geweest aan telkens veranderende labels voor woordsoorten en scheidingstekens voor zinsdelen heb ik nooit goed kunnen maken. Kan een grammar nazi benoemen of en wat ik fout die in mijn OP? Ik gok op iets te liberaal gebruik van zelfstandige voornaamwoorden (ik verwijs naar dat achterlijke .. kutvak genaamd.. zinsontleding) of foutief beknoppen, ik ben te oud en te blank om me in het geslacht te vergissen.

dugo | 11-04-18 | 20:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Even terug in de tijd! Was het niet de PvdA die rond 1970 propageerde dat het onderwijsniveau in de scholen aangepast moest worden aan de laagst presterenden? Nou, sindsdien zijn we goed op weg. Toch, PvdA?

ljcoster | 11-04-18 | 18:34 | 2

Heeft ook te maken met het aanbod van leerlingen. Toch?

kwark001 | 11-04-18 | 18:36

@Kwark Precies en je weet wat er binnenkomt en wat dat met het niveau doet?

ariedeknaller | 11-04-18 | 19:59

Het verval van ons onderwijssysteem is ingezet bij de invoering van de Mammoetwet in combinatie met de gebroken gezinnen wat soms een hel is voor kinderen.
Ook het ministerie van onderwijs met altijd maar weer nieuwe plannen maar geen geld beschikbaar stellen om het in te voeren.
Schoolleiding die denkt dat ze managers zijn maar didactisch zwak en de boel met regels dichttimmeren.
Leerlingvolgsystemen die werk uit handen zou moeten nemen maar voor nog meer administratie zorgt.
Reaguurders die van de zijlijn maar wat roepen en geen benul hebben hoe zwaar het werk is velen zouden na een week opgebrand zijn door geen orde te kunnen houden of al die smartphones elk uur in te moeten nemen.
We kunnen millenials van alles verwijten maar we hebben ze zelf geschapen.
Na dertig jaar Beta onderwijs heb ik de handdoek in de ring geworpen vooral het VMBO is tegenwoordig dramatisch.

polderaar | 11-04-18 | 18:25 | 2

Hear, hear!
Toevoeging; het basis-onderwijs is steeds meer richting pedagogie gegaan. Didactisch hoeven leerkrachten nauwelijks nog iets te weten of kunnen, wat men vooral kan is eindeloos tablet software instellen / bijstellen.
Begrijpend lezen is slechts in twee landen nog van belang; Nederland en (uit mijn hoofd) Oostenrijk. Dus, is de redenatie, afschaffen. Terwijl veel van de leerlingen van mijn school (die zich richt op hoog begaafden) nauwelijks kunnen lezen, want ze hebben er niet het geduld voor.
Verder zijn collega's voornamelijk aan het opvoeden of in een enkel geval moeten ze zich enkel nog focussen op één leerling die volledig door het lint gaat, zodat de 34 overige leerlingen 'even' geen les / begeleiding krijgen.
Nee, het is lang niet meer wat het ooit was.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:05

PS. VMBO is in delen van de randstad inderdaad enkel een veredelde opvang van (soms criminele) jongeren zonder doel. Het vernieuwde VMBO is een idee dat zonder goede voorbereiding in de scholen is gerold, waarbij er voor enkele vakken nog niet eens duidelijk is wat een docent die een bepaald technisch vak moet geven (al sinds vorig schooljaar!) voor opleiding zou moeten volgen. Dus staan er nu bij wijze van spreke economie docenten uit te leggen hoe je moet metselen.. U leest het goed.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:09

Lekker neutraal onderzoek is dat: Jongens tegen meisjes.
Doe nog eens een onderzoek maar dat Nederlander, streepjes-Nederlander en Nederlander met veel streepjes-Nederlander vriendjes.
O dat mag niet, geen subsidie

NatNiks | 11-04-18 | 18:21 | 1

Voor de subsidie van de kinderen ook een dingetje. Eerst telde 'land van herkomst van de ouders'. Plots was dat van ondergeschikt belang en gold: 'hoogst genoten opleiding van de ouders'. En tja, toen kregen scholen zo maar veel minder geld voor extra Nederlandse lessen, want alle ouders vulden gewoon in dat ze universitair geschoold waren... Maar ondertussen sprak hun kind geen Nederlands, kon het niet in een groep samenwerken en was het nog niet zindelijk... En de ouders waren uiteraard niet blij dat er geen extra aandacht was voor hun prinsje...

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:12

Ik weet wel waarom we steeds dommer worden. Maar dat wil Sylvana Simons vast niet horen.

Wasbakplasser | 11-04-18 | 18:17 | 2

We hadden nooit roetveeg pieten van onze zwarte pieten moeten maken

Antigoog | 11-04-18 | 18:20

moet je haar ook niet neuken dus.

newray | 11-04-18 | 18:20

Als je in de verkoop, verkopers en managers gaat belonen voor omzet, dan maken ze omzet. Geen winst, maar omzet.
Als je scholen en universiteiten beloont voor output, dan maken ze output. Geen kwaliteit of nut, maar output.
Lijkt me een abc'tje. Maar wie heeft dat ook al weer ingesteld? Was dat niet Jo Ritzen (PvdA) in 1990?

Henk1955 | 11-04-18 | 18:11

Uit het NRC-artikel: "En meisjes gaan relatief vaker naar havo en vwo dan jongens. Ze kiezen ook veel vaker voor het profiel cultuur en maatschappij op havo en vwo en de sector zorg en welzijn op het vmbo.". 'Profiel', 'Cultuur en maatschappij', 'Zorg en welzijn'. Wie dit soort flauwekul-'profielen'bedenkt, moet niet gek kijken dat daar ook voor gekozen. wordt. 'Profiel' bestond vroegah niet, je had HBS-A en B. Het is typisch een modewoord dat uit de linkse hoek komt - studieRICHTING klinkt veel te doelgericht en is dus rechts.

Je kunt kinderen niet helemaal verwijten dat ze de makkelijkste weg nemen en een pretpakket kiezen; die pretpakketten en hun naamgeving suggereren ideologische uitgangspunten en laten zien waar de oorzaak uiteindelijk ligt: de studenten-'opstanden' van 1968, gedomineerd door agressieve alfa-studenten. 'Klas' is vervangen door 'groep' omdat klas suggereert dat er klasseverschil bestaat en dat is natuurlijk schandalig. 'Lagere school' werd vervangen door 'basisschool' omdat 'lager' zou suggereren dat de één lager/hoger is dan de ander. Enz.

Dezelfde linkse types die samelnleving en onderwijs vergiftigd hebben, moesten niets hebben van zaken als 'autoriteit' (van een leraar) , ambitie, competitie of de bètastudies omdat die laatsten teveel in dienst stonden van het MIK (Militair Industrieel Komplex), omdat technische vooruitgang maar winst betekent (in de jaren zeventig moesten gehate zakenlieden zich verantwoorden voor het feit dat ze winst maakten) en natuurlijk omdat het gros van de revolutionaire doctorandussen van de jaren zeventig en tachtig er te stom voor was: afgunst is een altijd een belangrijke drijfveer van links geweest.

Wie het onderwijs wil verbeteren gooit de pretpakketten eruit, geeft wis- en natuurkunde weer een prominente plaats, stimuleert ambitie en competitie, eist en bevorderd gepromoveerde docenten, gooit de fopwetenschappen van de uni en HBO en schopt linkse ambtenaren en politici, betrokken bij het onderwijs, terug naar de plaats waar ze ooit vandaan kwamen: de Hel.

Boer Kini | 11-04-18 | 18:06 | 4

Uitstekend stukje! Ik heb het de afgelopen jaren al vaak in soortgelijke bewoordingen gedaan. Lang in het onderwijs gewerkt en toen ik het afglijden naar een weekdieren samenleving middels meer discipline wilde voorkomen werd ik verketterd : vloeken in de linkse kerk. Inmiddels zeg ik : na mij de zondvloed! Zoek het lekker uit jongens en amuseer je met je 345 studierichtingen ( kassa!) " deelcertificaten" en "maatwerk" ... lol ...

daytripper | 11-04-18 | 19:11

345 studierichtingen? 1250 in HBO en WO alleen al (die studiekeuze123 vermeldt).

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 19:22

Helemaal mee eens.

B. Randnetel | 11-04-18 | 21:03
▼ 1 antwoord verborgen

Overigens wel erg kinderachtig om bij een stuk over lui en dom een foto van de First Lady te plaatsen.
Zou me niks verbazen als Trump c.s. ook af en toe op Geenstijl loeren.... Binnenkort liggen die Amerikaanse vliegdekschepen ook hier voor de kust (of in het IJ)

R van Perzie | 11-04-18 | 18:03

Hier een zeer interessante visie op "creativiteit in het onderwijs" ipv het huidige fiasco (door Sir Ken Robinson.)
Een absolute must voor geinteresseerden om dit grappige en zeer intelligente betoog te kijken
https://youtu.be/PKGypnMLBdY?t=49

telelezer | 11-04-18 | 18:03 | 1

Toppie!

kwark001 | 11-04-18 | 18:15

Ik zou voorstellen dat usa en russia duds zouden gebruiken om de technokogie te testen, vriendschappelijk dus.

newray | 11-04-18 | 18:03 | 2

Wah?

kwark001 | 11-04-18 | 18:06

werkverschaffing en technonlogische vooruitgang.

newray | 11-04-18 | 18:16

En daarom: hulde voor de taalnazi. De beheersing van het Nederlands is namelijk abominabel. Hele legers academici om mij heen die al niet normaal kunnen spellen, redacteuren die het Groene/Witte boekje hebben verruild voor een Koran
om nog maar te zwijgen van menig pennenvrucht dat in deze contreien het levenslicht ziet. Niets te maken met 'het gaat om de inhoud, je begrijpt heus wel wat ik bedoel'. Neen. Op de virtuele bokkenwagen, gauw!

El_Embajador | 11-04-18 | 18:01 | 4

"van menig pennenvrucht dat" ?

drastic | 11-04-18 | 18:42

@drastic. Precies dit. Dank.

El_Embajador | 11-04-18 | 19:04

... pennevrucht die... of is het al pennenvrucht?

Beste_Landgenoten | 11-04-18 | 21:00
▼ 1 antwoord verborgen

Stel dat we het onderwijssysteem van voor de Mammoetwet hadden behouden. Dan stond Nederland nu barstensvol LTS scholen, die hun leerlingen niets konden leren omdat de helft van het materiaal was gejat en het niveau te hoog was..

kwark001 | 11-04-18 | 18:01 | 1

Als daar de docenten van destijds de MTS, nu nog les zouden geven, hadden we een hoop leerlingen met pijnlijke billen gehad. Die docenten hadden weinig gevoel voor humor en als je even niet oplette, had je een stalen neus richting de aars.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 20:41

„We krijgen hier als samenleving last van.”?
We hebben hier al tientallen jaren last van!
Maar inderdaad: het wordt steeds erger. Zelfs zgn "hoger opgeleiden" onder de 40 jaar maken ongelooflijk vaak grammaticale fouten (spelfouten haalt de spellingchecker er vaak nog wel uit)..... Zelfs mijn directe collega's met VWO, universiteit en/of masters op hun CV.....

R van Perzie | 11-04-18 | 17:58 | 3

Je moet wel rekening houden met het perspectief dat je nu hebt. Gewoon uit nieuwsgierigheid; zie je meer stukken voorbij komen in je huidige baan, etcetera.

Kan het nog best zo zijn, daar niet van. Maar denk even terug, twintig jaar geleden. Wat er toen op het postkantoor, in het gemeentehuis, bij de plaatselijke bank en het lokale assurantienkantoor rondliep... die zie ik ook niet excelleren in de toepassing van de Nederlandse taal - nu niet en toen niet.

Sjors W. | 11-04-18 | 18:10

Sjors W, vandaar mijn opmerking dat we hier al tientallen jaren last van hebben. Maar de laatste jaren lijkt het erop alsof men zich niet eens meer geneert (of zich niet er niet meer van bewust is) dat men vreselijke schrijffouten maakt. Ik heb CV's voorbij zien komen voor verantwoordelijke functies, die je je echt vanwege de schrijffouten al meteen zou moeten afwijzen.... Autochtoon of allochtoon maakt daarbij niet eens veel uit. Bij sollicitaties van allochtone zou je taalfouten soms nog door de vingers kunnen zien als men zijn best heeft gedaan. Bij autochtone sollicitanten accepteer ik voor bepaalde functies (consultants, projectmanagers, juridisch medewerkers) echt geen taalfouten.

R van Perzie | 11-04-18 | 18:26

R van Persie, u werkt als HR.. excuseer, medewerker personeelszaken bij een onderwijsinstelling? ;)

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 20:43

Wat nogal eens over het hoofd wordt gezien is dat de meeste kinderen nu worden opgeleid voor vakken die over 10-20 jaar totaal irrelevant zijn.

Erger nog, door de automatisering (op zich niet verkeerd) krijgen we straks te kampen met een enorme onderklasse die geen werk zal of kunnen vinden en zich enorm zal gaan vervelen. Oplossing is natuurlijk om dat op te heffen. Dat betekent het verbouwen/maken van drugs, zodat je die ellende minder voelt.

NL is daar vrij goed in. De narco-staat heeft de toekomst.

Ichneumonidae | 11-04-18 | 17:55 | 2

Helaas krijgen kinderen op de basisschool en middelbare school ook nauwelijks informatica onderwijs (behalve een beetje scripties downloaden via google of faecesboek). De oostaziaten en indiers rennen ons op dat gebied fluitend met 10 vingers in de neus voorbij.

R van Perzie | 11-04-18 | 18:01

R van Persie, laat ik dat nu hebben gegeven. Totdat 'men van hogerhand' vond dat kinderen tegenwoordig als vanzelfsprekend met computers overweg konden dus les niet echt noodzakelijk was, sterker nog, het was eigenlijk zonde van het geld. Ondertussen staan er digibeten voor de klas, die hoogstens een website kunnen starten of een aantal functies van een digibord weten te vinden, maar ternauwernood een excel spreadsheet kunnen maken (voorwaardelijke opmaak, iemand?), geen benul hebben hoe stijlen toe te passen in Word, niet weten dat de windows verkenner zo heet, Wat je allemaal met die grappige knop links van de spatiebalk kunt doen.
Maar wel voor de hoogbegaafde leerlingen een les willen gaan geven over het programmeren van een make-bot. Vraagt er afgelopen week een aan me:"Schizofreen, waar zit hier de USB dan?". Nog nooit een USB-B gezien.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 20:51

Als je slim bent wordt je mbiljardair en kom je er achter dat dat geen reedt uitmaakt,

newray | 11-04-18 | 17:53

Toen de Mammoetwet ingesteld werd, is het onderwijs op alle fronten, dramatisch verslechterd! Maarja, wat is in nederland, niet verslechterd, ALLES!

vluchtelingallergie | 11-04-18 | 17:52 | 1

Was niks voor niks naar een Mammoet vernoemd, terug naar het jaar - 0

Uw Verzekeringsadvis | 11-04-18 | 17:55

Met dank aan de all-inclusive maatschappij.
De iedereen-een-diploma-en-niemand-blijft-zitten mentaliteit breekt ons straks op.
Wie had dat nou gedacht?

Endoxa | 11-04-18 | 17:50

Tenenkrommend zit ik dit draadje te lezen. Dochterlief uit het Oosten doet nu examen Gymnasium, inclusief (extra) beide klassieke talen met een volledig bêta pakket.
Alles wat ik al vijfenhalf jaar roep zie ik voorbij komen. Als je als ouder niet zelf investeert in je kind, is het aan de grillen van een (blanke top-) school overgeleverd.
Vooral het wiskunde onderwijs is om te huilen, Methode is ruk, docenten missen gewoon didactische vaardigheden en de wil om het erin te stampen ontbreekt volledig.
Te weinig diepgang, te weinig vlieguren, geen consistente leerlijn, en bij veel leerlingen een ongelooflijk gebrek aan motivatie.
En docenten voor de klas die lesgeven met de houding "als de top 10 van deze klas slaagt met meer dan een zes, mogen die andere 15 afzakken.."

Wijze uit het Oosten | 11-04-18 | 17:49 | 1

Toch vind ik dat het probleem meer bij 'ons' ligt, dan bij de jongere generaties. Ik vind dat die vaak - hier ook - de schuld toegeschoven krijgen, maar als je ze vanaf jongs af aan in een oninspirerend, falend systeem opsluit...

Sjors W. | 11-04-18 | 18:15

En dan maar zeiken over hun salaris en gaan staken, ze verdienen niet beter.

bruin1 | 11-04-18 | 17:49 | 1

Je hebt als leraar helemaal niks te zeggen, als je al tijd hebt om uberhaupt les te geven met alle nevenactiviteiten die je ook moet doen.

menage | 11-04-18 | 18:45

School van mijn dochter
14 verschillende docenten een directeur een concierge en nog eens een overkoepelende organisatie zonder toegevoegde waarde. Dit alles voor 240 kinderen.

metdedag | 11-04-18 | 17:43 | 3

Dat is zo'n 1 op 5 school. Is het soms BLO onderwijs? Oh nee dat bestaat niet meer, heet nu VWO.

kwark001 | 11-04-18 | 17:50

Wat is het probleem? Klinkt vrij normaal.

menage | 11-04-18 | 18:47

Schaalvergroting is TOP! Aantal leerkrachten in deze stichting: 2000. Directeuren: 187. Ondersteunend personeel: 522. Aantal op bureau: 34. Aantal leerlingen: 31.000 .
Op 1 school binnen deze stichting: 40 leerkrachten, 1 conciërge, 1 directeur, 2 IB-ers. Aantal Leerlingen: ong. 600.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 21:00

"Er zijn basisscholen die zeggen andere prioriteiten te hebben dan taal en rekenen." Hier krijg je toch tranen van in je ogen. Mensen bewust dom houden is dit.

Fiasco | 11-04-18 | 17:43

Politieke correctheid is het belangrijkste gevolgd door geen verantwoordelijkheid hebben.
Op scholen is van alles belangrijk behalve kennis .
Leraren zijn de vervangende meelevende ouders en ouders zijn gewoon altijd druk.
Ongewenst gedrag tonen is nooit een reden om te straffen of om maar iets te corrigeren.
Gewenst gedrag is ok ,maar dat is ook alles.Testen en toetsen zijn niet van deze tijd en dus niet belangrijk.
In de randstad zijn dit allemaal dogma's en in de provincie wordt dit allemaal ook een dogma.
In het kweken van slappe hap en leugenachtige niksnutten zijn we meester.
Al met al duurt het niet meer lang of dit land gaat echt naar de kloten.
Ik maak dat gelukkig niet meer mee!!!

pejoar | 11-04-18 | 17:37

verbaasd me ook niets. In een land waar iedereen die het goed heeft meteen voor graaier wordt uitgemaakt.
En de leerlingen met 9+'s op hun rapport worden uitgemaakt voor sukkel en uitslover. In NL ben je het beste af als middenmoter, dan heb je recht op allerlei subsidies en uitkeringen.

Henk de Vries2074 | 11-04-18 | 17:35 | 1

"verbaasd"?

drastic | 11-04-18 | 18:47

Leren ? Lol.

Net als "nieuws".

Lekker narratief stampen.

pinochetairways | 11-04-18 | 17:31

De zesjesculturisten zijn de nieuwe laagopgeleiden.

Tuborg øl | 11-04-18 | 17:31

Je hoeft kinderen niets te leren, je moet ze motiveren en kennis aanreiken. Basta!

kwark001 | 11-04-18 | 17:31

Ik heb zelf jaren '80 VWO, maar als ik zo kijk naar wat mijn dochter in de derde allemaal leert heb ik mijn diploma niet verdiend. Kortom, ik ben aangenaam verrast door het niveau. Een mogelijk verbeterpunt is de hoeveelheid. Wil je kinderen relatief weinig leren over veel of veel over minder?

MickeyGouda | 11-04-18 | 17:30 | 9

Precies, je ziet hetzelfde in de zorg, veiligheid, etc. Ik ben erg voor ouderwets vanaf de werkvloer omhoog groeien naar bestuur ipv daar te starten met een management-papiertje. Maarja. Ik ben ouderwets.

einStina | 11-04-18 | 18:03

Eens! Dingen die onze zoon in VWO 2 leert bij biologie leerde mijn vrouw op de Universiteit. Ik kan hem niet in alle vakken bijhouden. De meeste wel, gelukkig.

relatief | 11-04-18 | 18:10

@einStina

@einStina

U ouderwets, dan ik ook.

MickeyGouda | 11-04-18 | 18:16
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
pinochetairways | 11-04-18 | 17:30

Punt lijkt mij dat veel kinderen leren stampen ipv leren hoe je moet leren.
Overigens, jaren geleden was het niet veel anders. Doorgaans reproductie, iets waar je hoegenaamd niets aan hebt.

De toekomst is aan het entertainment. Wie heeft er in godsnaam de ambitie om 80% van z'n tijd achter een schermpje te zitten? Enneh, ook voor de ouderen onder de reaguurders; Wie hoopte niet dat de school na de vakantie in vlammen was opgegaan? Soort van strafkolonie a la Kafka.

Herinner me maar al te goed dat degenen die naar de pedagogische academie gingen altijd ook de grootste sukkels van de klas waren.
Krijg je dit ja.

Geloof trouwens niet dat het in het Verre Oosten veel beter is. Leren kopiëren ja.

Ichneumonidae | 11-04-18 | 17:27 | 4

Reproduceren heeft wel zin constateerde ik net bij me zelf, was een staartdeling aan het maken, vraag 8, en dacht toen toch van wat is 9x8 ook alweer, rolt er dan zo uit.

Uw Verzekeringsadvis | 11-04-18 | 17:31

kaasfondue | 11-04-18 | 17:31
Parate kennis hebben lijkt me niet verkeerd. Zoals je zelf wel zult weten is de hoeveelheid reproductieve kennis onbeperkt.
Zo vraag ik wel eens aan mensen wat een septiljoen is. Weten ze niet. Weten ook niet hoeveel lichtseconden de zon van de aarde staat.
Allemaal niet belangrijk om dat te weten en mss aardig als je dat wel weet, maar erg creatief is dat allemaal niet.

Enneh Uw Verzekeringsadvis | 11-04-18 | 17:31, jij moet nadenken als je 14 x 17 moet uitrekenen.
Onderliggend punt in dit topic is dat iedereen zo ongeveer alles kan. Dat klopt niet. Einde basisschool waren er talloze leerlingen die niet wisten hoeveel 30% van 48,000 is.

Geen ramp hoor, al helemaal niet als de juf dat ook niet weet. Tegenwoordig krijgen kinderen vakken als Nieuwsbegrip - mogen ze nablaten wat ze op het Jeugdjournaal hebben gezien. Altijd links, maar natuurlijk.

Ichneumonidae | 11-04-18 | 17:49

@chneumonidae | 11-04-18
Nee, is 234 en 14.400 binnen 4 seconden en uit het hoofd, wat ik bedoel is dat de ingestampte herhaling de basis is.

Uw Verzekeringsadvis | 11-04-18 | 18:01
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zal het meteen zeggen, ik sta voor de klas dus mijn mening is niet objectief, maar wil hetvolgende er toch even over kwijt:

De afgelopen twintig jaar is er nog wat veranderd. Zo zijn de rekenlessen aangepast. Niet meer domweg rijtjes oefenen en tafels opdreunen, maar rekenen moet net zoals alles 'leuk' zijn. Boeken met vrolijke tekeningen verhaaltjes sommen en twintig sommen per dag max.

Beide ouders zijn gaan werken, dus kinderen gaan naar de naschoolse opvang, oppas/au pair etc. waar vroeger moeder met een kopje thee vroeg hoe je dag was geweest en je aan je huiswerk kon zetten/of dit samen maakte.
Door het werken van beide ouders is het krijgen van kinderen een plandingetje geworden (in ieder geval bij ons op school) carriere tot je 39ste en dan nog snel een/twee kinderen krijgen en dit zijn de parels van het gezin die nooit iets fout doen. Falen of ergens niet goed in zijn bestaat niet.

De klassen worden om de paar jaar verrijkt met een extra leerling want het geld is er (denk ik) wel, maar gaat niet meer naar de school maar naar de beleidsmedewerkers die 'leuke dingen verzinnen die het onderwijs echt vooruit helpen'. Echt verschrikkelijk! Inmiddels geef ik al 8 jaar les aan een groep van 30-32 leerlingen.
Het speciaal basisonderwijs is enorm uitgekleed. Dus kinderen met ADHD, autisme, slecht horend etc zitten inmiddels bij deze dertig kinderen.
Bij deze kinderen komen ook meer en meer kinderen met een allochtone achtergrond. Veel van deze kinderen gaan prima, maar een heel groot deel vraagt meer aandacht: kinderen spreken in het begin geen Nederlands, regelmatig laag opgeleide ouders, ouders spreken geen Nederlands, Wonen in een wijk waar de straattaal anders is dan Nederlands, kinderen met een oorlogstrauma etc.

Dingen die normaal bij de opvoeding horen worden op het bordje van de leerkracht gelegd. Zwemles, fietsles, tandenpoetsen, schoolfruit, op sommige scholen op school ontbijten want anders met honger in de klas, burgerschapskunde, lessen sociale vaardigheid, Engels, programmeren, cultuurlessen (musea etc), leren plannen, huiswerkbegeleiding, de lijst is eindeloos en wekelijks iets nieuws op het journaal of uit de mond van een politicus. Maar dit alles is natuurlijk naast de gewone lessen, die moeten doorgaan en vooral niets aan kwaliteit verliezen. En begrijp me goed, nieuwe dingen kunnen goed zijn. Leren programmeren is denk ik een voorbeeld van vooruitgang, maar als er iets nieuws komt wat verdwijnt er dan van de 'oude' lessen.

De gewone lessen moeten worden voorbereid en zoals eerder gezegd leuk zijn. En naderhand moeten vorderingen in mappen en in de leerlingvolgsystemen op de computer worden bijgehouden.

Het geld voor het verminderen van de werkdruk (afgelopen maanden) komt niet aan op de werkvloer, want wordt door de overheid aan de besturen betaald. Deze houden dit geld in van scholen die niet een positieve balans hebben.

Vind van het bovenstaande stuk wat je wil. Lesgeven is en blijft superleuk, maar ook ik zie mijzelf op een moment uit het onderwijs stappen. Ja heel veel vakantie (dooddoener) maar veel gedoe en weinig waardering. Er zal in het bovenstaande verhaal ook vast een typfout staan dus daarom gaat het onderwijs kapot... Ik wilde alleen een beetje duiding geven aan dit fantastische onderzoek!

Gezellige avond allemaal.

zojammerdit | 11-04-18 | 17:26 | 11

Je hebt er niets aan, maar: respect.

goettel | 11-04-18 | 20:39

Ik heb ook de indruk dat de overheid dit volstrekte kapotreguleren van regulier onderwijs probeert te compenseren door als een malle te gaan meten, testen en volgen. Maar volgens mij is dat gewoon een dekmantel, om de indruk te geven dat we aandacht aan het kind en diens prestaties geven in plaats van werkelijk aandacht aan het kind en diens prestaties te geven.

omanders | 11-04-18 | 21:05

Hier een collega die alleen maar volmondig kan beamen wat beschreven wordt.
Afgelopen week gesprek gehad met bedrijf over een overstap. Helaas, leeftijd en ervaring betekenen minder inkomsten én minder vrije dagen. Enige minpunt hiervan? Het geld. ik zit elke zomervakantie uit verveling aaneen nieuwe hobby. Om dan bij een kennis in zijn bedrijf een paar dagen voor nop te gaan werken.

EEnzame SchizofrEEN | 11-04-18 | 21:11
▼ 8 antwoorden verborgen

En allemaal stemmen ze voor "onderwijspartijen", die bakken met geld beloven dat allemaal wordt besteed aan digiborden, nieuwbouwprojecten en dergelijke.

Ter linkerzijde wil men dat het onderwijs hun maatschappelijke natte dromen verwezenlijkt. Ter rechterzijde wil men dat het onderwijs "aansluit bij het bedrijfsleven", m.a.w. dat de belastingbetaler de fondsen ophoest voor de cursussen die de werkgever had moeten betalen.

Terwijl er gewoon terug moeten naar ouderwets leren. Om de geest te scherpen. Die dan later prima *zelf* een mening kan vormen of een beroepsopleiding kan kiezen.

omanders | 11-04-18 | 17:25 | 1

In de, ik noem het maar LTS tijd, hadden de scholen prima contact met het bedrijfsleven.

kwark001 | 11-04-18 | 17:27

Misschien te maken door het feit dat het onderwijs gedomineerd wordt door vrouwen?

klotter | 11-04-18 | 17:25 | 2

Oeh rassies!

kaasfondue | 11-04-18 | 17:34

Met het feit.

drastic | 11-04-18 | 18:48

Scholen moeten verboden worden om te adverteren met een 100% slagingspercentage. Dit zorgt ervoor dat ze geen enkele moeite doen voor leerlingen die het niet goed doen. Ze adviseren deze leerlingen liever om een niveau lager te gaan, om zo het slagingspercentage kunstmatig hoog te houden.

barejack | 11-04-18 | 17:23

Mijn beide dochters zijn naar een prive school gegaan, koste wat maar hebben nu een uitstekende baan.

roodborstje1 | 11-04-18 | 17:23 | 1

Kostte

drastic | 11-04-18 | 18:49

Breek me de bek niet open. Een neefje van mij volgt een opleiding software development op Inholland. Nog geen 24 uur onderwijs per week, waarvan elke week structureel lessen uitvallen en wat overblijft bestaat merendeels uit groepsopdrachten. Bij wiskunde behandelen ze breuken. Het is de debilisering van Nederland waar het aantal hoger opgeleiden maar blijft stijgen volgens de statistieken.

Joris Beltsin | 11-04-18 | 17:21 | 2

Alleen die naam van die opleiding al.

kwark001 | 11-04-18 | 17:23

"Inholland" zijn daar Kim's "Meiden van Holland" opgeleid?

telelezer | 11-04-18 | 17:36

Het begint thuis, met ouders die hun kind van 8.00 tot 18.00 dumpen bij de BSO en ‘s avonds te moe zijn voor de opvoeding. Daar krijg je eigenwijze kudtkinderen zonder discipline van.

DrumPiet | 11-04-18 | 17:21 | 2

maar owee als de vrouw niet gaat werken, dan wordt ze door de vriendinnen en de rest van de maatschappij als paria beschouwd. En dat allemaal omdat de belastingdienst meer-meer-meer wil hebben

telelezer | 11-04-18 | 17:38

Dus stoppen met werken. Die BSO opmerking slaat helemaal nergens op

menage | 11-04-18 | 18:49

Opleiding is niet belangrijk, jongens. Een paar dingen zijn belangrijk in het leven: huidskleur, LHBQWERTYIBBQ-gender en deugen.

Antigoog | 11-04-18 | 17:20 | 6

Ja, zo'n geval van 50 die mij eerst dominant de les wilde lezen, terwijl mijn expertise verder reikt, en zich daarna niet aan afspraken hield maar daarover geen zelfreflectie en/of gesprek durfde. Werk voor niks gedaan. En ik wel minder verdienen want leeftijd. En hij komt ermee weg want grotere bek. Pfff. Net zo vervelend als klagen als verdienmodel. But i keep smiling :)

einStina | 11-04-18 | 17:41

einStina | 11-04-18 | 17:41
Wat een stomme stommerd.

VeelTeSteil | 11-04-18 | 19:33

@VTS shit happens. Gelukkig maken andere mensen het een beetje goed! :)

einStina | 11-04-18 | 19:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je Theoretisch IQ niet zo hoog is, hoeft dat nog niet te betekenen dat je Praktisch IQ dat evenmin zou zijn.

rik_meleet | 11-04-18 | 17:17 | 3

Als je dan zo praktisch bent waarom komt dat dan nergens naar voren?

kaasfondue | 11-04-18 | 17:21

Tja, en dan moet je worteltrekken om de juiste hoek te zagen. En dan?

kwark001 | 11-04-18 | 17:21

Geklets. Er bestaat niet zoiets als theoretische - en praktische IQ. Dat zijn allemaal zoethouders voor lage IQ-scores.

Henk1955 | 11-04-18 | 17:46

Nou zie anders een steeds grotere groep 'jongeren' flink ambitieus zijn voor een glansrijke carrière in de schaduweconomie. Alleen vragen ze daar zelden naar diploma's.

Lucifer | 11-04-18 | 17:16

Dat is te zien aan het niveau van onze regering en parlement.

Cor Netto | 11-04-18 | 17:15

Mijn nichtje van 19 was hier v/d week. Heeft een redelijke opleiding , denkt veel te weten. Zit hier bij mij thuis een potje Trump te bashen. Ik vraag , heb je ook nog een mening over Juncker ? Ehhh, wie Juncker ? Nou het hedendaagse onderwijs is ook niet meer wat het geweest is.

ja,diedus! | 11-04-18 | 17:15 | 2

Je gaat je nichtje toch niet aan de drank helpen? Straks denkt ze met zuipen rijk te kunnen worden!

Notenkraker | 11-04-18 | 17:21

Vrijwel niemand weet wie Juncker is, dat is evident wat de EU wil. Aanname, ik doe morgen een steekproef bij tien collega's.

goettel | 11-04-18 | 20:45

Politiek en Pedagogische centra hebben een puinhoop gemaakt van ons eens echt goede onderwijs - in alle geledingen. Bezuinigingen op de salarisstructuur en de salarissen, bureaucratische regels, vergadercultuur, maatschappelijke problemen door het onderwijs laten oplossen: dank u wel, politiek. Individueel onderwijs, mondigheidscultuur, straf=bah, consensus-mentaliteit, verwatering van examenprogramma's en examennormen: dank u wel, pedagogische centra.
We hebben het ooit meegemaakt, zonder dertig jaar geleden, dat we studiedagen hadden op onze mavo, geleid door "ons" pedagogisch studiecentrum. We hebben de heren voorlichters aangekeken of ze van Mars kwamen, zo wereldvreemd waren hun voorstellen. Nee, maar zo moesten we echt gaan lesgeven! We vroegen hen om dat een middag voor te doen, en gaven hen ook nog een zeer meegaande klas om het aan ons te demonstreren. Een grotere puinhoop hebben we niet meegemaakt. We hebben de heren goedendag gezegd, en nooit meer in de school toegelaten.
En we wisten dat het onderwijs toch die kat zou worden opgedrukt, met alle gevolgen vandien. En die gevolgen worden nu onderkend. Nu het waarschijnlijk te laat is voor talloze leerlingen, die vroeger mee konden komen, maar nu verzuipen in de grote leegte van de moderne maatschappij.
Wat ben ik blij dat ik met pensioen ben.......

L.E. Raar | 11-04-18 | 17:12 | 3

zonder = zo'n

L.E. Raar | 11-04-18 | 17:13

en kat = kant

L.E. Raar | 11-04-18 | 17:14

Regel ff een kroontje , je hebt toch tijd genoeg. Kun je herstellen zonder dat het opvalt.

ja,diedus! | 11-04-18 | 17:17

Nou nou, het valt toch best mee allemaal ? Dit land is bezaaid niet mensen die vagina of huidskleur hebben en dat zijn toch mooi bovengemiddelde beroepskwalificaties.

netniet | 11-04-18 | 17:09

Ik denk dat de witte scholen wel een goede score hebben, alleen A'dam, R'dam, Utrecht enz enz halen het naar beneden. Kun je nagaan als al dat genetisch afval hier niet was geweest. Dan waren we een soort Zwitserland.

Rallywally | 11-04-18 | 17:08 | 2

Of Dubai aan de Noordzee.

ja,diedus! | 11-04-18 | 17:10

In de steden heb je ook witte scholen hoor. Je moet dan alleen wel de opties uitzoeken ipv simpelweg de dichtstbijzijnde kiezen. En een hogere ouderbijdrage ervoor over hebben.

einStina | 11-04-18 | 17:27

Niet zo klagen. Maakt niet uit of ze gemiddeld te dom zijn om te poepen. Op zich is het hebben van een kleurtje voldoende om bij de politie in dienst te komen, dus er is nog hoop (cynisme-modus uit)

JohnWBooth | 11-04-18 | 17:05

Hou in de gaten dat top-universiteiten als Yale, Harvard en Princeton cijferlijstjes niet zo spannend vinden. Ze willen weten wat iemand doet in z'n vrije tijd, wanneer hij zélf kan kiezen. En dan hebben ze de voorkeur voor vreemde en riskante hobbies. Dat voorspelt dat iemand tot grote daden kan komen en dát straalt weer af op de school.
Hier John Taylor Gatto, een echt goeie leraar die zulks uitzoekt: youtu.be/QKozNWJ8PEc?t=53m35s

wingload | 11-04-18 | 17:03 | 2

Los van het feit dat de toelatingseisen hoog zijn, is het ook nog eens zeer prijzig daar te studeren.

RenHoek | 11-04-18 | 17:09

Bij veel van mijn leerlingen heb ik al vroeg gezien dat het bij hen ging hoe ze er van buiten uitzagen en wat anderen van ze dachten. In plaats dat ze van zich zelf uitgingen wat hun capaciteiten waren. Men leerde bij mij Grieks.

Rest In Privacy | 11-04-18 | 17:03 | 8

@roken. Volgens mij mist iedereen je pun. Ergo de stelling bewezen.

kaasfondue | 11-04-18 | 17:37

@fondue. Klopt, vrijwel niemand leest Reve nog, laat staan dat ze weten wie Tweede van der Helst is.

gestoptmetroken | 11-04-18 | 18:05

@roken. LOL. De zoon van Eerste van der Helst. Maar inderdaad vorige week nog de Ondergang van de familie Boslowits herlezen. Fucking briljant.

kaasfondue | 11-04-18 | 20:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vraag me af hoe je in godsnaam acht jaar door een school heen wandelt en dan nog niet normaal kan lezen of schrijven. Gewoon zitten blijven tot je het wel kan?

menage | 11-04-18 | 17:02

We zijn complete bataljons event managers gedragsdeskundigen en andere onnozelen aan het opleiden die eindigen als kassa juffrouw of koerier , daar is een zesje genoeg voor,
De jongens en meisjes die technisch wat kunnen en daar in voorop gaan zullen de lachende derde zijn, maar helaas zijn deze er nog veel te weinig.

demindenie | 11-04-18 | 17:02

Ipv dat ze de leerlingen harder laten leren, maken ze de toetsen makkelijker.

Dat en die fucking telefoons in de klas.

Ben blij dat ik nu niet meer op school zit.

Nacho_Vidal | 11-04-18 | 17:01 | 3
-weggejorist-
Lars030 | 11-04-18 | 17:12

Recentelijk nog eens voorbij een school gereden? Veel lachebekjes zie je daar niet lopen tussen die Instagrambewoners.

Notenkraker | 11-04-18 | 17:17

@notenkraker, zondergekheid, dat klopt echt wat jij zegt van dat lachen. Het is net een soort sekte, zo raar kijken ze de wereld in. Alsof ze worden gehypnotiseerd, wat natuurlijk ook zo is.

Rallywally | 11-04-18 | 17:34

Kenniseconomie??
daar zou je als staat in moeten investeren en niet steeds meer bezuinigen (dat beetje geld extra is een druppel op een hete plaat, zie ook defensie).
en als je dan ook nog eens elk jaar de lat lager legt ..... wat verwacht je dan?
"oh 95% haalt wiskunde niet, dan zal het wel te moeilijk zijn." je zou ook kunnen concluderen dat ze gewoon te dom zijn, of (en dit is veel erger) ze hebben geen reden om t leren.

isotope 465 | 11-04-18 | 17:01

Ik bekeek ik eens zo'n rekentest die de leerlingen van de Pabo moeten doen. En waar er veel voor zakken. Huis, tuin en keukensommetjes. Als we hier noorse gevangen opvangen kunnen dan de noren niet het onderwijs voor onze kinderen verzorgen?

Leptob | 11-04-18 | 17:00 | 2

Aan uw plempsel te zien heeft u ook Noorse les gehad.

kwark001 | 11-04-18 | 17:14

Kwark001 , of net uit de gevangenis.

ja,diedus! | 11-04-18 | 17:19

Bemoei je met de ontwikkeling van je kind. Lees voor, doe educatieve spelletjes, wakker de interesse in wat dan ook aan, ga naar musea, beperk het gebruik van beeldscherm, ga naar ouderavonden, oefen tafels, ga sporten, leer je kind dat het geweldig is om ergens de beste in te zijn, dat uitblinken in de klas betekent dat je later ALLES kunt worden wat je wil, leer hem ook dat de trage overlastgevers geluk hebben als ze later achter op de vuilniswagen mogen staan en zoek een school, PO en daarna VO die ingericht is op het overdragen van kennis. Ze bestaan echt.
Moeilijker is het niet.

JanVergoor | 11-04-18 | 17:00 | 7

Nee je kunt niet alles worden wat je wilt. Sommige dingen wil je heel graag maar kan je gewoon niet zo goed als andere dingen. Er is niks mis mee dat te erkennen en streven naar datgene wat wel haalbaar is.

lingo star | 11-04-18 | 17:14

Ik begrijp uw oproep om als ouders bij te dragen aan de ontwikkeling van het kind. Maar hoe stimuleren ouders die zelf op hun zestiende van school zijn gegaan, een kind dat misschien wel op wo niveau kan presteren?

Leptob | 11-04-18 | 17:17

Helemaal mee eens Jan, moeite doen, moeite doen en nog eens moeite doen. De meeste ouders zijn drukker met hun smartphone dan dat ze zich met de opvoeding van hun kinderen bezighouden. Komende “fucked” generatie komt er ook al aan. Grenzen worden door ouders nauwelijks getrokken. Ik erger mij regelmatig kapot op het schoolplein.

pibasso | 11-04-18 | 17:31
▼ 4 antwoorden verborgen

"... Nederlandse kinderen kunnen nauwelijks nog wat als ze na 16 jaar onderwijs ineens in de maatschappij opduiken..."

Naja, ze kunnen wél wat hoor: op de PvdA en op JFKlaver stemmen! Helemaal gebrainwasht in het linkse Maakbare Samenlevingsdenken.

Xirdalan | 11-04-18 | 17:00

Probeerde Zentgraaff op z’n minst maar eens een 6-je te halen. Man man man...

Kapitein Stijlvol | 11-04-18 | 16:59

En toch zie ik dat het merendeel van de sommetjes met een trucje kan worden opgelost en dat is niet representatief voor rekensommen uit het dagelijks leven. Je moet natuurlijk wel genoeg rekenvaardigheden hebben om de trucjes te zien, dat wel.

Joris Beltsin | 11-04-18 | 17:41

einStina | 11-04-18 | 17:30
Het gaat over het toelatingsexamen! Straalde je, dan werd je niet toegelaten tot klas 1.

toetssteen | 11-04-18 | 18:06

Ik weet het. Dat bestaat oo sommige plekken nog steeds hoor. Ik doelde meer op Beste L met zn 'vwo6 kan dit niet tegenwoordig'.

einStina | 11-04-18 | 18:12
▼ 11 antwoorden verborgen

Is dit de nieuwe photofuck?

Call on the attacker | 11-04-18 | 16:57

Als de kindertjes maar van de straat worden gehouden, waar ze vooral de verkeerde dingen dan heeft het al genoeg maatschappelijk nut. Als ze dan ook nog dociel genoeg zijn om de hele dag zonder morren hun mond te houden en te doen wat de baas zegt is dat ook pure economische winst. En als ze dan zelfs nog in meerderheid menen te weten dat Wilders & Baudet & Trump = rechts = extreem rechts = fout / PvdA & GL & D66 = links = deugen = goed (en dat je "wit" in plaats van "blank" moet zeggen, maa anders leert de NPO je dat nog wel in het kader van doorlopende leerplicht), dan is dat uiteraard zeer bevorderend voor de stabiliteit van het politieke klimaat.

OverdaanDerOnderheid | 11-04-18 | 16:57 | 2

17 knaken plus 12 heitjes, dat gaat natuurljk helemaal mis door die malle €.

Maartenalsoptwitter | 11-04-18 | 21:00

foutje, moet twee reaguursels naar beneden!

Maartenalsoptwitter | 11-04-18 | 21:01

Mijn leerlingen zijn slecht in economie omdat ze de Nederlandse taal niet beheersen. Ze vragen zich wat ze nu nog kunnen doen voor het examen in mei. Maar taalvaardigheden zijn niet te leren in 4 weken tijd. Terug in de tijd gaan en op de basisschool meer boeken lezen is de enige echte oplossing.

hustler01 | 11-04-18 | 16:55 | 3

Vreemd dat ze alleen bij economie niet kunnen lezen.

kwark001 | 11-04-18 | 16:59

Economie is eigenlijk hetzelfde als gym, niet heel belangrijk

ja-mijnheer | 11-04-18 | 16:59

Dan laat u ze toch lekker een maandje lezen uit het werk van Smith, Marx, Bastiat, Schumpeter, Von Mises, Hayek, etc.?

En wijst u ze even op het feit dat hun keuze om de schaarse tijd en aandacht die hen ter beschikking stond te investeren - inderdaad, als 'verzonken kosten' - in andere zaken dan het verwerven van duurzame compatibiliteit met het dominante communicatiesysteem nu tot een 'lock-in' situatie door 'path dependance' heeft geleid, waarin enorme toetredingsbelemmeringen tot veel van de voor hen relevante (arbeids)markten zijn blijven bestaan, waardoor zij geen schijn van kans hebben in de onvermijdelijke concurrentie. Als uw leerlingen zich terdege beseffen dat zij hun kansen grotendeels hebben verspeeld en het inmiddels te laat is om dat nog goed te maken, dan hebben ze toch echt al veel meer economisch inzicht verworven dan menig zogenaamd hoogopgeleide. Ik zou me dan meer zorgen maken om andere zaken dan hun kennis van economie.

OverdaanDerOnderheid | 11-04-18 | 21:32

Dat met de PvdA klopt als een bus. Domme kindjes waren volgens de PvdA "zielig" en dus werd heel langzaam het algemeen niveau naar beneden bijgesteld om die kinderen meer kans te geven met de rest mee te komen. Resultaat: kinderen die nu van de lagere sgool komen weten bij God niet meer foutloos te sgrijven en dat zet zich door totdat ze op het HBO of de universiteit zitten. Je zou van deze lieden toch verwachten dat ze een foutloze dissertatie konden schrijven maar dat valt tegen.

eerstneukendanpraten | 11-04-18 | 16:54

Paar weken geleden heb ik het hier hardop gezegd en niet iedereen vond het prettig. Helaas hobbel ik niet achter de amorfe massa aan. Nogmaals de vraag... waarom moet ik Rolls Royce geld betalen voor een Dacia die hard op weg is om een Trabant te worden?

Hard snoeien en bezuinigen in de deeltijd salarissen. Geen cent bij het onderwijs, salarissen verhogen uit het bestaande budget. Het niveau is gewoon te laag en er moet harder en langer worden gewerkt. Kort de vakanties in, zes weken in de zomer is absurd lang en een rudiment uit het verleden.

Er wordt veel te veel betaald voor dit slechte onderwijs, en dan nog durven beweren dat je recht op meer salaris hebt... belachelijk.

RenHoek | 11-04-18 | 16:54 | 5

Er is een tekort aan goed opgeleide leerlingen, dus de markt geeft de leerkrachten kennelijk ongelijk.

RenHoek | 11-04-18 | 17:01

@B.randnetel. Zes weken is schrikbarend lang waardoor - is overigens bewezen - opgedane kennis wegzakt. Summerschool voor achtergebleven leerlingen. Scheiding aan de poort van begaafde en minder begaafde kinderen zodat het niveau niet zakt. Inderdaad stoppen met zang en dans en boomplantdag etc. Leerkrachten aannemen die voltijds willen werken en niet deeltijd. verzwaren eisen op de Pabo (ja ook hoofdrekenen) en ga zo maar door.

Kan allemaal zonder een cent extra te hoeven betalen. Door zes weken vakantie in de zomer betaal je zes weken salaris voor iemand die niets doet en nog meer salaris eist en het liefst in deeltijd gaat werken. Leerkrachten moeten beseffen dat het niet een leuk baantje voor 'erbij' is (omdat manlief fulltime werkt) maar een echte baan.

RenHoek | 11-04-18 | 17:05

Renhoek: Mijn eigen ervaring is dat die zes weken vakantie een nog te korte adempauze waren na een jaar school. Maar wij werkten wel hard. Lange dagen op school en dan nog tot negen uur 's avonds huiswerk maken. en natuurlijk zaterdagochtend nog tot kwart voor een naar school.
De ervaring die ik had met mijn kinderen was dat ze in de zomervakantie een soort geestelijke groeispurt beleefden, waardoor ze een stuk 'volwassener' weer naar school gingen. Ik heb de indruk dat het goed voor hen was om zo'n jaar te kunnen laten bezinken in een lange vakantie tussen twee klassen in.

B. Randnetel | 11-04-18 | 20:36
▼ 2 antwoorden verborgen

De teloorgang van het onderwijs zal in de hand werken dat er meer privescholen zullen komen, waar de ouders dik voor moeten betalen, maar waar de kinderen weer gedegen onderwijs krijgen. Hebben jullie dan je zin al die hufters die de mammoetwet en de middenschool wilden en die in de daaropvolgende jaren het hele onderwijs naar de kloten hebben geholpen?

B. Randnetel | 11-04-18 | 16:53

Heb dit al jaren als verontrustend gezienen geuit. We kunnen er wat lacherig over doen, maar deze generatie moet straks wel onze steeds ingewikkelder wordende maatschappij op gang houden. We zullen te maken krijgen met toenemende ongelukken (luchthaven, drinkwater, spoorwegen, etc) en uitval van systemen.

watazooi | 11-04-18 | 16:53 | 1

Klopt. Je moet er niet aan denken dat al die apothekers en raketgeleerden ons land overnemen, dan verzuipen ze.

kwark001 | 11-04-18 | 16:56

Lekker wijf , best wel.

geertjan80 | 11-04-18 | 16:53 | 1

Eens

pibasso | 11-04-18 | 17:26

Een veel te groot deel van de onderwijstijd gaat zitten in het bijhouden van onzinnige lijstjes en scores, vanaf de kleuterschool af reeds. Die kinders hebben al stress vanaf de kleutertijd. Allemaal bedoeld om zogenaamde achterstandskinderen (lees allochtonen met een taalachterstand) op te sporen en extra te begeleiden wat van de tijd van de gewone kinderen afgaat. Ja dan krijg je zesjes, zeker als dit landelijk wordt toegepast (want oooh discriminatie als je gewoon op afkomst zou scannen in plaats van alle kindertjes ook de hoogblonde uit Tietjerksteradeel) en dus iedereen er last van heeft.

Beste_Landgenoten | 11-04-18 | 16:53

80% van de millennials zijn ook fucked. Geen land mee te bezeilen, merk ik regelmatig als werkgever. Die mag je nog even gaan opvoeden. Ik sla even over.

pibasso | 11-04-18 | 16:50 | 3

Mijn nichtje (22 jaar) heeft een burnout. Op het HBO, iets met vrijtijds-marketing en/of zoiets vaags en prima tijd met veel feestjes, leuks en bier maar nu dus een burn-out. Ik weet het echt niet, dit. What the fuck is er misgegaan?

Beste_Landgenoten | 11-04-18 | 16:54

Ik had een (millenial) medewerker die ik vroeg of hij zijn telefoon weg wilde leggen. Wilde hij niet en hij nam het mij kwalijk dat ik hem in zijn sociale media ontwikkeling blokkeerde.

Na een dag alweer ontslagen. Was echt werk, een echte baan, maar hij vond het gewoon niet bij hem passen.

RenHoek | 11-04-18 | 16:57

Beste_Landgenoten | 11-04-18 | 16:54
Geen idee, maar ik hoor het wel vaker. Veel jeugd is dan ook al vanaf acht jaar aan de slag met huiswerk, ze spelen nooit meer buiten ook. Het is niet meer te vergelijken met onze jeugd.

Overigens, vrijtijdsmarketing, -1.

O2Neutraal | 11-04-18 | 17:09

Als leerkracht moet je de sneeuwvlokjes eerst uitleggen dat ze later zelf geld moeten verdienen. Want in tegenstelling tot wat hun ouders beweren, komt het geld niet voor iedereen zomaar uit de muur vallen. Wel voor de bevoorrechten natuurlijk, maar niet voor de blanke erfzondaars.

Nivelleermarionet | 11-04-18 | 16:50

Ik stam ook nog uit de tijd van de Tafels mee naar huis op een gelamineerd velletje en stampen maar! Als je nu bij de kassa staat en je in een paar seconden voor rekent wat zo'n kassameisje/jongen moet terug geven komt de smartphone voor de dag om het na te rekenen. Ze kunnen er met de pet niet bij dat je dat zo snel, en zónder smartphone nog wel, uitgerekend hebt.

En wat me ook opvalt; de ondertiteling op de diverse zenders (voor zo ver ik überhaupt nog TV kijk) wordt met de week van een bedroevender kwaliteit. Kapitale fouten als 'deze busje die' (heb ik echt voorbij zien komen bij nota bene National Geographic Channel!) en het steen (ja echt) zijn tegenwoordig meer regel als uitzondering. En vraag aan een millennial eens een fatsoenlijke Nederlandse volzin op te schrijven. Veel succes ermee. En dan te bedenken dat ik als 'laag opgeleid' (niet echt, want Meesterlasser is gewoon middenkader en daar moet je echt wel iets voor kunnen en weten. En verder heb ik mezelf bijgeschoold in andere dingen puur uit interesse.) te boek zou staan naar de huidige maatstaven...

Sjefke7807 | 11-04-18 | 16:49 | 8

@kwark001 | 11-04-18 | 16:52 |
TIG en MIG is mijn specialiteit. Ik ben met name gespecialiseerd op de non-ferro (RvS en Aluminium). Het is een machtig mooi vak! Ik had altijd ontzettend veel plezier in het lassen en ben trots op mijn vak. Helaas ziet het er naar uit dat ik het nooit meer zal mogen/kunnen doen dankzij een kapitale fout van het lokale ziekenhuis hier. Mijn linkerschouder is volledig aan gort en het ziet er niet naar uit dat de hele dag een laspistool van bijna 10 kg (ja, zo zwaar is een MIG push-pull laspistool voor Aluminium vanwege de zware waterkoeling die je daar bij nodig hebt) mee zeulen nog tot de mogelijkheden behoort. Het verdriet hier is dan ook groot. Zeker als je dan hoort/leest hoe sommigen hier neerbuigend praten over 'uitkeringstrekkers'. Ik héb 30 jaar gewerkt maar kan dat nu door de stomme fout van een ander niet meer. En of het UWV iets doet aan omscholen is nog maar de vraag. En ik wil heel graag werken!

@henkvaningrid | 11-04-18 | 16:53 |
God heeft u me daar toch te pakken. Ik denk veel sneller als ik typen kan, en dan glipt er wel eens iets door. Ook helpt het er niet aan dat Nederlands, Engels en Lakȟóta hier door elkaar drijven op het scherm. Het zal niet meer gebeuren...

Sjefke7807 | 11-04-18 | 17:06

"En wat me ook opvalt; de ondertiteling op de diverse zenders (voor zo ver ik überhaupt nog TV kijk) wordt met de week van een bedroevender kwaliteit".
@Sjefke7807
En dan hebben we het nog niet eens over het slechte vertalen van documentaires.

Basil Fawlty | 11-04-18 | 17:59

Kwam laatst in een gerenommeerde bouwhandel. Was een aanbieding : bij aankoop van 2 dezelfde artikelen 50% korting op de prijs. Kun je het voorstellen dat als ik met 2 tuinschermen bij de kassa kom, dat het meisje een rekenmachine ging halen?

Jos Tiebent | 11-04-18 | 18:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zie ook dat de hoeveelheid stof die ze moeten verwerken tijdens proefwerken schrikbarend is afgenomen, en slechts 1 weekje proefwerk niet meer en niet eens over alle vakken. Dan hebben we het nog niet over decipline gehad, tijdig afwerken van taken en de hoeveelheid taken.

Lt-Kol Kilgore | 11-04-18 | 16:48

De katholieke kerk weigerde vroeger de bijbel in een andere taal dan latijn voor te lezen om de mensen dom en volgzaam te houden.

Feynman | 11-04-18 | 16:47 | 5

Testiculos habet et bene pedentes

Betterworld | 11-04-18 | 17:08

Destijds waren geschoolde mensen het latijn machtig.

Arachne | 12-04-18 | 00:57

@notenkraker: gezien de wijze waarop de laatste 40 jaar in het westen tegen christenen aangekeken wordt, zijn de Romeinen helemaal salonfähig.
Menig reaguurder wil Romein zijn.

Arachne | 12-04-18 | 01:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, waar je ook kijkt... een burn out en "ik trek het niet meer" lijken de trend. Dit nieuws komt dan ook niet geheel onverwacht.

Mr. Neon | 11-04-18 | 16:46

Laten we eerlijk zijn, is een zesjescultuur niet overdreven hoog beoordeeld?

ja-mijnheer | 11-04-18 | 16:46

"Als je jarenlang zwakzinnigen en inteelt blijft importeren, moet je niet raar opkijken als de gemiddelde intelligentie daalt", had er in het artikel ook wel bij mogen staan.

accijnstoerist | 11-04-18 | 16:45 | 2

Das een hele goeie ja. Het merendeel van de import ontbeert simpelweg de mentale bagage om mee te komen in een hoogontwikkelde moderne maatschappij. Hoe onpopulair en onprettig het ook mag klinken, dat is helaas hoe de realiteit is. Je ziet dat vervolgens ook op de scholen terug. Al jaren wordt het niveau naar beneden geschroefd in een wanhopige poging ze mee te krijgen. En nog steeds blijft het een tranendal van je welste, alle pogingen ten spijt. Gevolgen op de lange duur kunnen dan ook niet uitblijven.

Sjefke7807 | 11-04-18 | 16:55
-weggejorist-
Lars030 | 11-04-18 | 17:19

Ik stam nog uit de tijd van Aap Noot Mies Wim Zus Jet Teun Vuur Gijs Lam Kees Bok Weide Does Hok Duif Schapen, en dat heeft met geen wind eieren gelegd.
Verplicht vier talen (Nederlands en Engels telden dubbel), Boekhouden, (Handels)rekenen etc. etc. etc. Al met al had ik 19 vakken op mijn eindlijst, je kreeg zelfs een meetellend cijfer voor netjes schrijven, via het dictee.
Goh wat hebben we geleden zeg, het leek wel een Goelag strafkamp, dat het ooit nog is goedgekomen met kinderen uit die generatie.
Ach ja nadien kwamen de keuze vakken, en stukje bij beetje kalfde het onderwijs verder af, want iedereen moest een beetje winnen. Een 5,3 was meer dan 5,25 dus afgerond een 5,5 en dat werd dan een zesje, zo kwam je er ook.
Nu kun je zelfs een diploma skateboarden halen op MBO niveau....................

Memek | 11-04-18 | 16:44 | 1

Die laatste zin doet me twijfelen of ie echt is of niet, dat is nog het meest tragische.

Notenkraker | 11-04-18 | 16:50

Laat me raden wat de oplossing zou moeten zijn... er moet vast geld bij.

Stormageddon | 11-04-18 | 16:44 | 4

Oplossing: terug naar de calvinistische hard-werken mentaliteit. Maar dat wil men toch maar niet.

einStina | 11-04-18 | 16:52

.. en een stichting met subsidie voor een website, een Wetenschappelijk Buro, een Afdeling Voorlichting en een ravijn.

Breinbrouwsels | 11-04-18 | 16:52

Paul Rosenmuller gaat het allemaal oplossen.

drs kwenie | 11-04-18 | 17:59
▼ 1 antwoord verborgen

"De jeugd heeft de toekomst" is een gezegde dat altijd klopt. "Onze" jeugd bestaat voor het grootste deel al uit kansenmensen - en in de grote steden spreekt het restantje autochtone jeugd vrij goed met een marokkaans accent.

Precies zoals onze hoeders van de EU dat willen dus maak je geen zorgen, Brussel waakt over de toekomst.

Jan Passant mk2 | 11-04-18 | 16:44

“Mag dit land subsidie van de VN”, haha. Verder helaas de pijnlijke realiteit. Wanneer het doel niet collectief wordt gehaald, gaat helaas vaak i.p.v harder werken, de doelstelling naar beneden...

emocore | 11-04-18 | 16:43

Al 20 jaar op rij dat het niveau daalt. En hoor de leraren klagen, ze zijn bijna allemaal van LA naar LB gegaan en de hogere schalen nog hoger. Nemen een sloot geld mee naar huis, maar blijven ontevreden. Het lijken wel linkse figuren. Oh wacht...

Bill Cosby | 11-04-18 | 16:43

Vandaar ook al die overspannen millenials, safe spaces op de uni's voor het watjes volk, het is echt om je dood te lachen deze afgang!

lanexx | 11-04-18 | 16:41

Helpt ook niet echt dat de gemiddelde schoolklas stampvol zit met Ramadanners wier ouders niet verder komen dan "hoersoepsidie, autkiering, iek niet begraip, mag niet van geleuf, iek aan man vraag" Naar die leerlingen gaat dan alle aandacht heen en de uitblinkers kunnen ongezien de supergonorroe krijgen. Meng je daar nog een goeie scheut zesjeskoeltoer, "aai over de bol" mentaliteit en het feit dat jongens die constant stil moeten zitten en dan vervelend worden volgepleurd worden met hersenslopende pillen (Ritalinl) dan krijg je dit. Het zal wel de bedoeling zijn dat Nederland straks een 3de wereld land wordt ofzo.

VeelTeSteil | 11-04-18 | 16:40 | 1

Wat een vrolijke dag, pfiew.
Op het platteland is het wel anders, hoor. Maar daar heb je als kind niks aan.

einStina | 11-04-18 | 16:50

Slim zijn is ook al geen pretje.

newray | 11-04-18 | 16:39

Ik ben voor mijn tweede bedrijf bezig om mensen aan te nehmen. Wat er inmiddels aan snowflakes en millenials langs is gekomen ....
Laat ik het zo zeggen: ik leg veel geld opzij want deze "mensen" gaan mijn AOW niet betalen.

hangtiet met knoop | 11-04-18 | 16:37 | 2

Hun toekomstperspectieven reiken meestal ook niet verder dan het komende weekend, dewelke hen de benodigde 'likes' moeten opleveren.
Deze mensen zullen, als ze zelf eenmaal de derde leeftijd hebben bereikt, terug weten wat HONGER is. Daar kunt u van op aan.

Notenkraker | 11-04-18 | 16:44

Ik ben nog niet zo oud, maar oud genoeg om nu alles in het werk te stellen om op mijn oudedag niet overgeleverd te zijn aan de generatie vlogverslaafden die dan het stokje heeft overgenomen.

Niet zo gek ook dat het niveau van de msm journalistiek steeds treuriger wordt: kritisch denkvermogen is niet ontwikkeld en waarschijnlijk ook niet wenselijk op de Nieuwestijl Hogeschool.

Overigens werkte ik niet zo lang geleden op een mbo school waar ze de leerlingen -studenten werden ze consequent tegen beter weten in genoemd- wilden 'belonen' voor het succesvol afronden van een stage want de studenten moeten het vooral leuk blijven vinden op je school, klant is koning etc.

2tribes | 11-04-18 | 21:26

De mannen voor de klas zijn weggejaagd door alle school-/medezeggenschap/ouderraadjes etc.etc.
Wie het als man nu nog volhoudt in de school is een sterk wijf.

hagelkruis | 11-04-18 | 16:37 | 1

hagelkruis | 11-04-18 | 16:37
Die verwijving van scholen heeft inderdaad niets opgeleverd. De jufjes kunnen zelf nauwelijks rekenen en spellen. Lijkt wel een soort wet te zijn; als vrouwen de arena betreden haken mannen af.
Op de basisscholen is dat al heel duidelijk. Jongens krijgen meisjes-normen mee.
Waar je als jongen of man op latere leeftijd niets aan hebt.

Ichneumonidae | 11-04-18 | 17:16

Ach, schroeven we toch de toelatings- en exameneisen van HBO/WO omlaag? Dan blijven we hoog scoren op het gebied van statistieken van hoogopgeleiden... ow sorry, theoretisch opgeleiden...
Treurnis alom...

LangeT | 11-04-18 | 16:37

'In better times kids were toughened by their peers: 'you're a loser, Bobby!'
Nowadays they get pampered by the current educational system: 'don't you worry Bobby, you're not a loser, you are the last winner!'
(George Carlin)-

Notenkraker | 11-04-18 | 16:36

En nog durven ze te kotsen dat er geld bij moet.

WayneGretzky*99* | 11-04-18 | 16:35

Ja al die juffen voor de klas die nauwelijks kunnen rekenen en heel goed kunnen kletsen. Middelmatigheid is troef door de vervrouwelijking van het onderwijs. Tsja in China weten ze wel beter.... Oplossing: Mannen voor de klas, de PABO afschaffen (is een middelmatige HBO kletsclub) en ingenieurs voor de klas zetten (zijn meestal voorstander van cognitivisme). In no time is het onderwijs weer op niveau.

ja-ja-nee-nee | 11-04-18 | 16:35 | 3

Vroegâh hadden wij op de middelbare school 2 vrouwelijke leerkrachten, de rest was man. En op de lagere school idem dito. Daar was het hoofd van de school meteen ook leraar van de 6e klas.
Halfjaarlijkse rapporten dus halverwege het jaar wist je al of er nog een tandje bij moest om naar de volgende klas te gaan.
En als er - wat zelden voor kwam - een leerkracht ziek was; geen probleem, dan ging de tussendeur open en gaf de leerkracht les aan 2 klassen tegelijk die elk ongeveer 35 leerlingen hadden.
Het is een prachtige tijd geweest.

Lupuslupus | 11-04-18 | 17:31

Die dames in het onderwijs zijn ontzettend bezig met procedures , protocollen en aanverwante vergaderingen.Zelf hebben ze ook kutonderwijs genoten. In den Haag staan gigantische gebouwen waar duizenden ambtenaren constant nieuw beleid maken,aangejaagd door politici, verstrikt in de waan van de dag. De maatschappij zadelt de scholen op met problemen die niks met onderwijs te maken hebben . De ouders hebben het te druk en de kindjes zijn allemaal heeeeeel speciale muurbloempjes, vaak hooooogbegaafd en begiftigd met een spanningsboogje van een paar millimeter vanwege hun tablets en telefoontjes.Allemaal aan de ritalin omdat ze nooit meer buiten spelen. Mikkend op het VWO want een vak leren is minderwaardig. Nou, als je dan alles op een rijtje zet valt het eigenlijk nog wel mee,toch?

drs kwenie | 11-04-18 | 17:54

@drs. kwenie
Die procedures, procesbeschrijvingen en protocollen kom je tegenwoordig in alle sectoren tegen, dat is inherent aan de heersende LEAN cultuur. De zorg kent hetzelfde probleem: zorgverleners die compleet gestresst zijn van alle administratieve taken die hen belemmeren hun vak goed uit te oefenen.

2tribes | 11-04-18 | 21:39

'Nederland is dom en lui'. Tja, dat is te zien aan het stemgedrag en de opkomst.

kwark001 | 11-04-18 | 16:35

Ik spreek af en toe wel eens wat studenten uit Azie. En dan bekruipt me altijd het gevoel: daar leggen onze studenten het in arbeidsethos, vastberadenheid en incasseringsvermogen ontzettend tegen af.

Dr_Prepper | 11-04-18 | 16:34 | 4

@ KutFilosoof | 11-04-18 | 16:40 |
"De belastingbetaler betaalt wel" is met een t.

TheseDays00 | 11-04-18 | 16:42

Thesedays: belastingbetalert dan?

barryvantiggele | 11-04-18 | 17:56

Ik werk iedere dag met mensen in Azie, en qua efficientie, vermogen zich uit te drukken, vermogen een koers uit te zetten, zich daar aan te houden (ook als de baas iets vraagt) en kwaliteit op te leveren, leggen ze het af.

Sjors W. | 11-04-18 | 18:01
▼ 1 antwoord verborgen

We kwamen toch praktische mensen tekort? Komt goed uit dus.

Oeloeboeloe | 11-04-18 | 16:34 | 1

We komen praktische mensen *die willen werken* tekort. Geen praktisch nutteloze jankerts die niets kunnen, nooit geleerd hebben zich in te zetten en overal commentaar op hebben omdat ze aangeleerd is dat ze heeeel spesiaaaalll zijn.

marcoplarco | 11-04-18 | 16:59

Ik vind grote borsten ook belangrijker dan een diploma bij een vrouw. Mag dat?

TheseDays00 | 11-04-18 | 16:34 | 2

Vond Trump ook belangrijker bij z'n vrouw, terwijl ze een diploma heeft.

Notenkraker | 11-04-18 | 16:38

Lijkt me leuke vrouw die Melania . Die presidentsvrouwen stuk voor stuk gemangeld door geyle echtgenoten .. Het komt nooit meer goed

daytripper | 11-04-18 | 19:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken