Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zuckerberg Zpreekt. Vanaf een zitverhoger

Vandaag is de Grote Dag dat Lubach & Pauw Hun Facebook-pagina Gaan Opheffen, en met hen kondigen 30.000 mensen aan dat ook te gaan doen. Druppeltje op een gloeiende plaat, maar toch een slecht signaal voor Mark Suikerberg.

Diezelfde Zuckerberg moest gisteren onder huge attention voor de oude analoge onwetende mannetjes van de Amerikaanse Senaat verschijnen om zich te verdedigen tegen Russian collusion, zijn privacyhaat en de gore spelletjes van bedrijven als Cambridge Analytica. (Wij vierden onze verjaardag maar de NOS had een liveblog - samenvatting hier.) De praatjes waren glad, maar daar trappen demense niet in. Dat Zuck niet zo goed is met privacy, werd duidelijk toen een fotograaf zijn ingestudeerde antwoorden moeiteloos kon fotograferen. En dat Zuck niet zo goed is met eerlijk de waarheid vertellen, werd duidelijk omdat hij dus een blaadje ingestudeerde antwoorden voor zijn neus had. Niets aan de Facebookmiljardair - die steeds meer op de robot Data uit Star Trek gaat lijken - is echt. Bovenstaande vier uur durende zweetsessie in 10 minuten samengevat: hierrr. En voor de mensen die nu denken dat het lekker recalcitrant is om wél op zijn platform te blijven: remember, you're the product.

Social
Social
Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Ik heb een smoelenboek account maar ben nu al een week niet meer op het smoelenboek geweest. Fb app heb ik niet meer op de telefoon, wel nog die kleaute messenger (voor als iemand van mijn "friends" me probeert te bereiken die geen whatsapp heeft) en op de computer ben ik er uitgelogd, moet ik me dus eerst inloggen voordat ik weer op mijn smoelenboek kom. Ik ben dus al een week niet meer op het smoelenboek geweest en ik moet zeggen dat het me tot nu toe goed afgaat, misschien doe ik binnenkort wel mijn fb account helemaal verwijderen.

EA 827 | 11-04-18 | 16:41

Ik heb mijn account gedeactiveerd een week of 8 geleden. En ik mis er niks aan. Dat doelloos door die tijdlijn scrollen. Bevalt me best zo.

SerTheFun | 11-04-18 | 16:56

En gebruikt u nog Google? Die zijn misschien nog enger.

O2Neutraal | 12-04-18 | 11:21

Heb geen fb-account, nooit gehad ook. Voelde het zeker al aankomen.

Deksmaat | 11-04-18 | 15:11

FB eruit. Ik wacht wel tot er een nieuw soort hyves of zo komt.

jello624 | 11-04-18 | 15:03

Zuckerscheiss werd ondervraagd door een stel nitwits ok ,op een na dan.

joppo0 | 11-04-18 | 14:59

Er was ooit een interview waarin hij het warm kreeg en zijn jas (onder druk) uitdeed. Toen werd er een illuminatie symbool zichtbaar, en hij werd heel ongemakkelijk. Ik dacht destijds dat het een act was.. maar ik twijfel wel

letopuwzaak | 11-04-18 | 14:22

Ja, want het is heel erg slim om jezelf zo makkelijk te laten ontmaskeren. Als ik naar GL debatavonden ga, trek ik ook altijd mijn SS shirt met hakenkruis aan, voor als mijn jasje uit moet.

Sans Comique | 11-04-18 | 19:17

Wat Shell altijd er bij wordt gesleept in discussies over misstanden bij energiereuzen en multinationals, gaat dat in geval van privacy zo met Facebook.
Het zal wel. Wie is nu werkelijk verbaasd dat Facebook data gebruikt dan wel verkoopt? En de belangrijkste vraag: is het allemaal zo vreeeeeseluuuuk errruuuug?
je deelt op Facebook wat je zelf deelt en likes idem. Dan krijg je gericht reclame waar dat vroeger ongericht reclame was. Uiteindelijk blijft het reclame. Het was van meet af aan duidelijk dat FB daar geld mee verdient en als gebruiker mag je dan "gratis" gebruik maken van een platform wat een hoop mensen blijkbaar plezier geeft.

Zij doen verder niets wat verder ook door anderen gedaan wordt waar het gaat om info verzamelen en delen: google, sites waar je iets boekt, je pinpas, telefoon, museumjaarkaart, OV kaart, noem maar op.

Ik heb eigenlijk niet zo'n last van FB. Deel er ook niet zo veel en de reclame is inderdaad gelinkt aan een aantal interesses die ik eens op heb gegeven of over gedeeld heb. het valt niet eens meer op.
Wat meer stoort is het achtervolgd worden door meer ouderwetse media"kranten die ik ooit eens op heb gezegd, of een stop met een goed doel/doneer iets: dan wordt je weer gebeld of je aub toch.... enz, enz. Zelfde tav iets boeken op internet en dan je mailbox bestoken met leuke hotels hier, geinige vliegaanbieding daar.

Facebook valt wat mij betreft mee.

Nuuk | 11-04-18 | 13:57

WRONG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fuck your Brainsbook doet wel veel meer dan dat.Zal je kort een voorbeeld geven:

-Hallo ik ben Bram en ik heb net een filmpje geliked waarin ik mijn afkeur heb gegeven aan roken in de Horeca.Want dat vind ik fout!

-Hallo Bram,ik ben John Smith en ben een fake account.Ik heb gezien dat jij dat filmpje hebt geliked.Kun jij mij als vriend toevoegen want ik vind dat jij gelijk hebt.En de aankomende maanden zal ik dit soort filmpjes met jou gaan delen net zo lang totdat ik weet hoe jij ongeveer in elkaar zit.Ik ga ook jouw vrienden analyseren en ook hun benaderen.

-Oh hallo nieuwe vriend,geen probleem hoor.Ik kom hier toch alleen maar om te chillen dus je doet maar;-)

-Ha Bram,daar ben ik weer,aankomende verkiezingen moet je op Peggold stemmen.ga je dat doen????

-Nee ben je gek,nieuwe vriend????Die man is een corrupte politicus en jat van het volk.

-Kan wel kloppen Bram,maar hij is wel een felle tegenstander van het roken in de Horeca.He`s the guy you need bro!

-Oh,ok... Hmmmm....

Het is niet 1:1 zo,maar in grote lijnen wel.Maar gaan jullie maar lekker door met facbooken... Gewoon doorlopen,mensen.Niks aan de hand... Doorlopen!

dirkieeee | 11-04-18 | 14:12

Het gaat er indd niet om wat je deelt, dat ze dat verkopen en dat daarmee geld gemaakt wordt, de servers draaien niet voor niks.
Het gaat erom dat ze ook eigenaar worden van wat je in prive wisselt met een ander. En dat (delen van) die zinnen ook kunnen worden gebruikt voor het plaatsen van berichten bij derden. En dat je prive foto's eigendom worden van FB. Ook al wis je ze, ze zijn alleen niet meer zichtbaar. Maar FB heeft de rechten op je foto's en filmpjes, en deze kunnen altijd weer een keer opduiken, als de juiste persoon met wat dollars bij Suikerberg op het stoepje staat.

jello624 | 11-04-18 | 15:07
▼ 1 antwoord verborgen

Even kijken....... op www.geenstijl zitten ook de "facebook connect" en "facebook impressions" tracker...... goed hoor!

Drunken_Pumpkins | 11-04-18 | 13:46

ja,GS show some balls en delete die Shitte!!!!!

dirkieeee | 11-04-18 | 13:57

Ja!

Diotima | 11-04-18 | 14:51

In ieder geval verschijnt hij voor de commissie. Dat kan van pandjesprins Bernard 'ik ben niet deskundig genoeg om te weten waar die miljoenen vandaan komen' niet gezegd worden.
GS: doe eens aan de tand voelen, of zijn we de ophef!!11!!!! al vergeten en blijft alles zoals het was?: www.geenstijl.nl/5140427/lul-bernhard...

Diotima | 11-04-18 | 13:17

Die 'zitverhoger' is vrij normaal hoor in vergaderruimtes waar de stoelen niet verstelbaar zijn. Is ook erg lastig met bladeren en schrijven als je wat kleiner bent. ;)
In feite veegde Suikerberg de vloer aan met de senatoren; het blijft specialistenkennis waar de doorgaans juridisch hoogopgeleide meestal geen zak van snapt.
Kijk naar onze eigen TK m.b.t. de sleepnetwet: ze begrijpen een pietsie van de implicaties van zo'n wet en applaudisseren blij als iemand een komma verzet en de wet ineens erdoor mag.
'Hoogopgeleide' piepels zijn stoommachine getraind en snappen al sinds de 50's niks van de (electronische) wereld. Vandaar het falen in het aannemen en managen van b.v. automatiseringsprojecten.

voordeoorlog | 11-04-18 | 13:13

Als je een beetje logisch nadenkt kan je zelf wel de conclusie trekken dat Facebook een surveillance project is, ik had dat vermoeden in ieder geval al lichtelijk vanaf het begin. Bovendien hadden die stoffige senatoren beter hun kinderen mee kunnen nemen om gerichtere vragen te stellen want dit ging natuurlijk helemaal nergens over.

Bekeerling | 11-04-18 | 13:06

Uhm nee, het was gisterenavond live te volgen. Heb er aardig wat van mogen zien en het was rete-interessant. Er was wel meer waar the Zuck geen antwoord op kon of wilde geven maar de heren en dames senator, lieten zich totaal niet foppen.

Dit verhaal is verre van afgelopen na gisterenavond.

netniet | 11-04-18 | 12:46

Tevens is een groot deel van FB gebruikers onwetend/naief over andermans privacy, en gaan gemakshalve er vanuit dat het allemaal onschuldig en leuk is.
Wanneer er ergens foto's gemaakt worden, en zonder overleg je foto's (portretrecht) op het internet slingeren.
Even later worden de foto's ge-tagged (persoonsgegevens).
En dat terwijl je nooit met FB voorwaarden akkoord bent gegaan.

Reebensteeltje | 11-04-18 | 12:18

'Aaaaohw, ik heb / we hebben toch niks te verbergen', zegt het meeste volk op straat. Maar goed... ik stopte te kijken toen die sukkel-Senator vroeg: 'Meneer Zuckerberg, het is een gratis platform, dus hoe kunt u dan geld verdienen?' LOL!

Jan Gordelroos | 11-04-18 | 12:18

Had maar door gegaan met kijken, de meeste senatoren hadden wel degelijk scherpe vragen.

Uw Verzekeringsadvis | 11-04-18 | 12:29

Het viel mij op dat die senatoren vooral zichzelf heel geweldig vinden en zich in meerderheid slecht in de materie verdiept hadden. Als regulering van deze mensen moet komen dan zal er weinig veranderen. Ik heb meer vertrouwen in Zuckerberg om dit te tackelen.

Simon_GS | 11-04-18 | 12:09

Zo een commissie is ook maar een bij baantjr uit de politieke banencarrousel

boerk | 11-04-18 | 13:58

Hallo - er is toch niemand die niet tot op het bót voorbereid, gecoached, gesouffleerd en getraind voor een senaatscommissie in de VS verschijnt?

bisbisbis | 11-04-18 | 11:58

Plus dat veel van die senatoren waarschijnlijk wel een belang in FB hebben of data gekocht hebben.

VeelTeSteil | 11-04-18 | 12:44

iedereen massaal dit bericht delen op fb mbv de deelknop onderaan het bericht!

Satria | 11-04-18 | 11:56

@geensteil redactie:
kunnen jullie plaatjes toevoegen in de artikelen in plaats van embedded links naar Twitter? Op mijn werk is twitter geblokkeerd -en terecht- maar Geenstijl niet -ook terecht- .
Daardoor zie ik aleen maar het woordje 'social' op iedere plek waar een tweet staat. Zeker nu bijna de helft van jullie posts een compendium lijkt te zijn van twitter berichtjes (de andere helft compendia van krante-artikelen en tv-programma's gelukkig) ontgaat ons hier de strekking van de artikelen grotendeels.
Alvast bedankt namens al mijn collega's

small_town_dude | 11-04-18 | 11:54

Die lange lappen twitterfeeds op de hoofdpagina zijn mij ook een gruwel ja, duurt soms een eeuwigheid om door te scrollen naar het vorige topic.

Abject | 11-04-18 | 12:45

Daarom scheelt het maar één letter: van oprichter tot oplichter.

oranjerood | 11-04-18 | 11:46

Nog geen jaar geleden (6-8-17) juichverhalen over Mark Z: from Zero to Hero.
.... en weer terug from Hero to Zero, nog voor 6-8-18?
Dan toch maar niet de opvolger van Trump worden?
Afijn, hij is een jaar of 34 en hoeft nooit meer te werken; 'het was een mooi avontuur'.

Wering | 11-04-18 | 11:42

Je hoéft niet op FB.
Je hoéft geen TV.
Je hoéft niet in de file te staan.
Zoiets?
Afhankelijkheid van sociale media is voor millenials en jankerds. Oma zou vroeger deze shit nooit hebben gepikt.

Notenkraker | 11-04-18 | 11:39

@Notenkraker. Hier staat file tussen 6:00 en 10:00, en daarna vanaf 15:30 tot 19:00 dus ik weet niet waar jij dat kwartier vandaan gaat halen in Nederland

small_town_dude | 11-04-18 | 11:57

@small_town_dude
Het woord 'hier' in uw repliek zegt het helemaal.

Notenkraker | 11-04-18 | 12:02

@Notenkraker, de zinsnede 'het juiste traject' in uw reactie zegt het ook (niet) helemaal. Het gaat om het traject huis-->werk. De meeste werkgevers zitten niet echt aan het juiste traject dus.

small_town_dude | 11-04-18 | 13:07
▼ 3 antwoorden verborgen

oh, dus iemand verdient geld met een website die hij heeft opgezet en waar ik bewust dingen op pleur en accoord gegaan ben met mijn privacy weggeven en die gaan we nu aan de schandpaal nagelen omdat de Amerikaanse verkiezingen een beetje tegen vielen?

HA, BIER!1! | 11-04-18 | 11:39

1-0 voor jou!

relatief | 11-04-18 | 12:07

Precies. Iemand verdient veel geld door middels een sociaal netwerk de interesses het het koopgedrag van gebruikers te analyseren met als doel deze gebruikers als klanten te koppelen aan de juiste adverteerders.
Als je daar boos om wordt ben je geen haar beter dan Karl Marx.

keestelpro | 11-04-18 | 18:40

Dit is typisch Amerikaans .
Heb zelf 8 jaar voor een grote Amerikaanse multinational gewerkt , en een inkoop manager vertelde me eens het volgende :
De inkoper zit op een hele HOGE stoel achter een GROOT bureau, en de "adspirant" verkoper moet daar tegenover zitten , op een lage stoel, met een boekenplank zo laag boven zijn hoofd, dat hij wel moet bukken !
Over intimidatie gesproken !!
Zuckerberg is blijkbaar een klein ventje en doet dus hetzelfde om machtig over te komen . Op een schetenkussen gaan zitten om belangrijk over te komen !

Olympus | 11-04-18 | 11:37

Hij heet geen "sökkerbörg" maar gewoon "Tsoekkerberg". Een hele bult suiker, dus

Avin | 11-04-18 | 11:35

Hij is een Joodse geldwolf. Niks mis mee, maar hij is het wel.

Notenkraker | 11-04-18 | 11:40

Denk gelijk ook even aan alle niet-Joodse geldwolven; for the record.

marjen | 11-04-18 | 11:49

pffffff Notenkraker. niks mis mee? Wat een cliche manamanman

Ruimedenker | 11-04-18 | 15:49

"Kleine ventjes, grote percentjes" of zoiets.

Halal gehaktbal | 11-04-18 | 11:29

Ik denk dat we heel blij mogen zijn dat we een Amerikaans bedrijf hebben die dit doet en niet een chinees bedrijf (met een thuismarkt van dik een miljard mensen). Count your blessings. En dat het uit de hand loopt en de meest powerful tool is geworden kon niemand bedenken. En daar moet ie zeker aan werken. De miljarden komen met verantwoordelijkheid. Leuke tool, vrijwillig aangemeld, je kunt niet 30.000 mensen aan het werk zetten zonder dat er geld binnenkomt: Business model, is hij vrij open in. Inderdaad hypocriet wat er nu allemaal gebeurt.

merel veld | 11-04-18 | 11:28

En geenstijl, gaan jullie dan ook massaal van vleesboek? Durf te wedden dat van die 30k op byebyevleesboek een groot deel zich gaat bedenken en toch op vleesboek blijft.

HipsterBrood | 11-04-18 | 11:27

@ merel veld
Niet helemaal akkoord. Bij GS gaat het over meningen. Bij FB gaat het (meestal) over leeghoofdigheid en façades.

Notenkraker | 11-04-18 | 11:43

Nou ja, het gaat er natuurlijk om of je besodemieterd wordt (ondanks alle instellingen op privacy, toch nog je gegevens verkocht en buiten fb getrackt). En idd, de inhoud is wel anders. Al denken Jopers daar waarschijnlijk anders over. Die zullen onze tegels ook leeghoofdig vinden, geloof ik.

merel veld | 11-04-18 | 11:55

@merelveld
solidair of hypocriet (niet mijn woorden staat in dat ZML artikel), 't is hoe je het wil noemen.

HipsterBrood | 11-04-18 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Vindt het eigenlijk een beetje zielig om nu collectief te gaan lopen miepen over het feit dat fb het niet nauw neemt met de privacy.
Mensen komop! Als men ook maar een beetje gekeken had naar het business model van fb had men allang kunnen weten dat alle informatie die fb verkrijgt wordt gebruikt voor advertentiedoeleinden.
Om er maar weer een bekende in te gooien, "If it's free, you're the product"

Edit-
En voor wat betreft het beïnvloeden van meningen. Het zou denk ik al een hoop schelen als mensen fb niet als primaire informatiebron gebruiken. Gewoon een zooitje nieuwssites (aub wel van meerdere gezinten anders zit je nog in een infobubbel) in je favorieten en de tijd nemen om het nieuws van links rechts en alles wat ertussen zit te krijgen.

mvdwarsligger | 11-04-18 | 11:27

Vraag aan 1 facebook-deelnemer of zijn mening gestuurd wordt door facebook. Hij zal ontkennen voor zichzelf, maar voor "de andere mensen" zou het wel gelden. En zo redeneert 95% volgens mij. Altijd zijn "de anderen" zo dom om gestuurd te worden.
En heeft facebook ueberhaupt 1 aparte politieke mening?
Dat ligt in China dus heel anders, daar wordt alles weer ondergeschikt aan die ene communistische partij.

marjen | 11-04-18 | 11:43

@marjen | 11-04-18 | 11:43 |
Denk dat je mening beïnvloed wordt door de informatie die je tot je neemt. Me dunkt dat het eigen verantwoordelijkheid is om te zorgen dat je niet in een bubbel komt te zitten. Die van fb, of welke dan ook.
Verder denk ik niet dat een fb 1 aparte politieke mening heeft. Al lijken ze de laatste tijd steeds politiek correcter te worden. Het meer dat ze aan de hand van je likes enz. kunnen bepalen wat je eventueel ook interessant zou kunnen vinden. Adverteerders (ook die van politiek partijen en andere belanghebbende in de (geo)politiek) kunnen aan de hand van die gegevens hun campanges richten op mensen die er meer ontvankelijk voor zijn. In mijn ogen is dat wat er bedoelt wordt met meningsbeinvloeding via fb. e.d.

mvdwarsligger | 11-04-18 | 13:13

Ik heb een Samsung telefoon waar die app zit ingebakken. Is niet te verwijderen zonder een ander besturingsprogramma erop te zetten. Waarschijnlijk weet FB, donderdag ik ingelogd ben, nog steeds veel te veel van mij.

NaughtiusMaximus | 11-04-18 | 11:21

Ik krijg sinds een tijdje meldingen op mijn Samsung over nieuws, nieuwe YT-filmpjes en nieuwe albums/films. Geen idee welk programma dit doet en hoe ik dit uitzet. En als je WhatsApp gebruikt weet FB alsnog alles van je.

atheïstisch stemvee | 11-04-18 | 11:26

Alleen een goede woordvoorspeller bouwen is nog niet gelukt , zo te zien.

watergeus | 11-04-18 | 11:45

Als suckermontain zijn aandeelhouders gaat mogen uitleggen dat ze een hoop kapitaal kwijt zijn, kan het nog wel eens warm onder zijn voeten worden.

Lt-Kol Kilgore | 11-04-18 | 11:13

Dan waarschijnlijk een kussentje erbij en voetjes van de vloer !

Jimmy Mc Clure | 11-04-18 | 11:20

Toch blijf ik het vreemd vinden dat zoveel miljoenen zich helemaal vrijwillig hebben aangesloten bij facebook. De man kreeg zijn idee bij het gezichtenboek dat op Amerikaanse scholen bestaat, en kijk eens hoe groot dit werd zonder dat mensen werden gedwongen toe te treden.
Al die mensen vinden het dus leuk en ze weten dat het allemaal betaald wordt door adverteerders.
Ik vind dat massale Zuckerberg bashen behoorlijk hypocriet. Zelfs BNR doet mee.

marjen | 11-04-18 | 11:11

Mensen kijken niet alleen naar facebook voor hun meningen. U niet, de ander ook niet.

marjen | 11-04-18 | 11:53

atheïstisch stemvee | 11-04-18 | 11:38
U heeft groot gelijk. Het internet is openbaar, zoals een stad. U kunt er shoppen, naar de bibliotheek gaan, of de rosse buurt in. Uw keuze.
Censuur als pressiemiddel geeft te denken als dit gebeurt in een land waar geen bananen groeien of dictators welig tieren.

Notenkraker | 11-04-18 | 12:06

En filterbubbels had je ook al voor het internet en dus FB/YT. In mijn jeugd vond de Volkskrantabonnee de Telegraaf "fout". Telegraaflezers vonden de Volkskrant een kutkrant. Nog verder terug had je hier de verzuiling, de moeder aller filterbubbels.

atheïstisch stemvee | 11-04-18 | 12:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat ik nooit begrijp, is het geklaag over bedrijven als FB, AIRBNB etc.
Als het allemaal niet deugt maar er blijkbaar een markt voor is, dan is het toch een fluitje van een cent voor een paar deugende, verbindende, inclusieve, sociaalmaatschappelijk betrokken, niet op geld beluste, democratieminnende modelburgers om een succesvolle variant van FB op te zetten? Eentje die gratis is, zich aan alle maar dan ook alle regels houdt, nooit de privacy van de gebruikers schendt en het liefst zonder winstoogmerk draait.
Kortom: een bedrijf dat alles wat FB fout doet, nalaat.
Dat moet toch een gouden business opleveren?
Mijn boodschap: stop met janken over FB, sla de handen ineen en laat de wereld zien hoe het wel moet. Wat Zuckerberg kan, kan jij ook, toch?

Amsterdamsko | 11-04-18 | 11:08

#brengHyvesterug

NaughtiusMaximus | 11-04-18 | 11:22

Geen idee of het beter is, maar ik heb een account op minds.com. Ben het nu nog aan het testen maar lijkt nu nog oké, hoe het later zich ontwikkeld geen idee.

HipsterBrood | 11-04-18 | 11:33

Ik verwijder Facebook maar blijf op Fuckbook.

Jimmy Mc Clure | 11-04-18 | 11:07

Das geen zitverhoger, dat is zijn accupakket.

Harry Turtle | 11-04-18 | 11:07

LOL

kweethetooknietbeter | 11-04-18 | 11:36

Of de met 'ads' betaalde out-of-jail freecards in 146 staten. Daar blijft ie liever lekker op zitten natuurlijk.

Notenkraker | 11-04-18 | 11:44

Ik snap dan ook niet waarom de NeeDDRlandse regering zo graag die sleepwet zou willen hebben,
ze kunnen toch gewoon een belletje doen naar Faecesbook, hebben ze ook alle data.
Dochterlief heeft haar privacydossier opgevraagd bij Faecesbook, krijg je toch een document van een paar honderd pagina's...
Ben ik blij dat ik daar nooit aan begonnen ben, ze weten echt alles van je. Om maar een voorbeeld te geven, zelfs je kledingmaten (van bestellingen bij een site die een facebook tracker hebben) staan erin...

Wijze uit het Oosten | 11-04-18 | 11:07

Mooi dit!!

Zojuist op Bild: Antifa bekennt sich zu Anschlag auf Moschee in Kassel.

Extreemlinks moet prioriteiten stellen en eindelijk zijn nu ook de Turkse fascisten aan de beurt. Een klein complimentje voor links.

Reaganmania | 11-04-18 | 11:04

Goh, zijn ze bij Antifa eindelijk wakker dat de Turkse moskees in het buitenland gewoon onderdeel zijn van extreem rechtse nationalistische Turkse organisaties?

Indoneesje | 11-04-18 | 11:09

Ze hebben zeker eerst geprobeerd het in de schoenen van Pegida te schuiven, maar het is mislukt?

watergeus | 11-04-18 | 11:44

Een obligaat charme-offensiefje van MZ. Hij weet dondersgoed dat zolang er geen goed alternatief is, het leeuwendeel van de gebruikers gewoon FB aanhoudt Misschien dat een klein dapper landje onder aanvoering van de "Asterix van de lage landen" Lubach weerstand biedt aan de macht van internetreuzen als FB en Google.

Luchtbakfietser | 11-04-18 | 11:03

"Uit de algoritmes van de geanalyseerde data van de gebruikers van al wat ik bezit, blijkt dat 99,5% verslaafd is niet zal (kunnen) opstappen." ;)

kweethetooknietbeter | 11-04-18 | 11:10

Ik moet tot m'n schande bekennen dat ik meer dan 28.000 vrienden op FB heb.

In werkelijkheid geen enkele vriend. Geen tijd voor.

Ichneumonidae | 11-04-18 | 11:02

Is Mark Zuckerburg. niet ook vaak te gast bij die Bilderberg-bijeenkomsten? Corrigeer me als ik naast zit.

kweethetooknietbeter | 11-04-18 | 11:02

Zeker, en sindsdien moeten ook vrijwel alle reacties op de pers via facebook en moet men overal inloggen via facebook. En waar dat niet hoeft krijg je toch een fb tracker pixeltje cadeau zodat alles gemonitord kan worden. Zelfs de roze jarige doet er aan mee.

eastender | 11-04-18 | 11:14

Mark Z. waarschuwt ook duidelijk voor Russische hackpogingen en trollen. Hoe eerder die Sleepwet er komt, des te beter.

Kuifje-in-Afrika | 11-04-18 | 11:00

Oh ja nee, als Mark Z het zegt dan herzie ik mijn mening. Tapt u a.u.b. alles van mij @overheid en bescherm mij tegen het kwaad.

atheïstisch stemvee | 11-04-18 | 11:03

Mr. Suckerburg could you tell me the definition of fake news? -Errr, that's complicated.

Wat blijft hangen is hoe facebook meningen wil regulieren, en hoe hij de uitkomsten van verkiezingen van 2017 (Hij noemde Frankrijk en Duitsland specifiek) wel wenselijk achtte. Het blijft eng hoe hij over regulering spreekt in dit verband, maar geen antwoord geeft op de simpele vraag wat fake news is.

Foolonthehill | 11-04-18 | 10:56

Het is gewoon een kussen voor de blaren waar hij op moet zitten😁

jufrouw theelepeltje | 11-04-18 | 10:53

Ben blij dat ik nooit met die onzin ben begonnen.

Manus Olie | 11-04-18 | 10:53
-weggejorist-
Mark_D_NL | 11-04-18 | 10:54

Ongeschikt.

van Oeffelen | 11-04-18 | 10:48

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die echt facebook gaan verwijderen, te verslaafd.

Cpt.Spaulding | 11-04-18 | 10:48

Zo verandert er dus niks.De mense zijn gewend aan FB,net als aan Internet opzichzelf.Kenne niet meer zonder.
Veel geschreeuw weinig wol.
We kijken nog steeds massaal naar het Nederlands elftal, das toch al jaren niet om aan te gluren.
Ben nooit aan FB begonnen, gaat er niet van komen.

Ruimedenker | 11-04-18 | 10:47

Iedereen is te lui om de algemene voorwaarden te lezen.
Daar staat het echt allemaal in.

Ruimedenker | 11-04-18 | 10:48

"de gore spelletjes van bedrijven als Cambridge Analytica"
Beetje hoog van de toren geblazen zeg. CA heeft niets verkeerd gedaan, volgens mij. Ik ken er een paar persoonlijk. Hele aardige gasten. Praat eerst eens met ze om deze stelling te poneren. Geenstijl is toch van hoor en wederhoor?
Ze hebben gewoon wat conclusies getrokken uit beschikbare data. Wat voor een ramp is dat dan? En GS dan met zijn bmovl-filter? Jullie laten toch ook advertenties plaatsen door je te bedienen van dezelfde praktijken, eventueel via, via?

watergeus | 11-04-18 | 10:45

Ja en die blackmailpogingen met hoeren zijn natuurlijk ook helemaal bonton. Een volkomen normale manier van zaken doen... voor jou blijkbaar. Je reaguursel is een equivalent van "maar het was zo'n aardige jongen!".

Makro777 | 11-04-18 | 10:50

Het zijn nog steeds aardige jongens. Ze hebben gewoon een betaalde klus gedaan om mensen een bepaalde richting in te sturen. Niet anders dan welk reclame dan ook, of welke publieke omroep dan ook.

watergeus | 11-04-18 | 11:47

100% zeker dat alle opzeggers binnen een week stiekem terugzijn, en dat 95% van die 30.000 sowieso niet opzeggen. En iedereen die hier stoer roept dat hij fb opzegt liegt ook.
En Zuck zal het een grote rotzorg zijn, de goeie man is dik binnen, en lacht iedereen uit.

Mather | 11-04-18 | 10:45

Hoezo opzeggen, ik ben er nooit aan begonnen. Stoer he?

Opco Engering. | 11-04-18 | 11:43

Al die huisvrouwtjes met kort pittig kapsel, opleiding MAVO in Groesbeek, liken Bakkerij de Krakeling voor een gratis taart, delen voor de miljoenste keer "grappige filmpjes van mensen die struikelen, foto's plaatsen van een zonsondergang in het bos, en het laatst geluisterd hebben naar Bob Marley in 2015, dat moet toch een schat aan informatie opleveren die te gelde gemaakt kan worden.
NOT

King of the Oneliner | 11-04-18 | 10:43

klinkt alsof je leuke FB vriendjes en vriendinnetjes hebt.

geenspam | 11-04-18 | 10:44

Je beschrijft echt precies mijn zus.

koeberg | 11-04-18 | 10:53

ROFLOL

Notenkraker | 11-04-18 | 11:46

Waarschijnlijk last van aambeien. Logisch gevolg van tegen je geweten in werken.

Croxifoxio | 11-04-18 | 10:43

heb het een tijdje aan zitten kijken; hij gaf inderdaad behoorlijk misleidende antwoorden; zoals de suggestie dat omdat je kunt kiezen of je iets met met alleen vrienden of met iedereen deelt je in volledige controle van je data bent, terwijl het je in feite geen enkele controle geeft over hoe/wat FB allemaal tracked.

In elk attendeerde Suck me wel even op de advertising settings in FB, wist ik eigenlijk niet, gelijk even alles uitgezet en al m’n “advertising interests” verwijderd. FB accountje opzeggen gaat me nog te ver, gebruik wel de firefox FB condoom en heb geen app op m’n foon meer, maar helemaal zonder FB zou ik niet weten hoe het met de kittens van m’n tante in australie gaat enzo.

geenspam | 11-04-18 | 10:42

Mooi, Lulbach en Pauw van FB en iedereen volgen maar. Op naar MeWe en daar al je private gegevens op plempen en dan weer verontwaardigd doen als een slim analysebureau met die je gegevens gaat stoeien.

BozePaarseMan | 11-04-18 | 10:39

Facebook opdelen vandaag nog. Zuckerberg is een gevaarlijke gek. Ook Google, Alphabet, moet opgedeeld worden. En zo zijn er nog een paar waarbij het tijd wordt dat ze in stukjes gehakt worden.
--
Tevens moeten we ons niet gek laten maken. Er is veel hype rondom data nu, omdat geld. Maar het valt allemaal wel weer mee, wanneer we over een jaar terugkijken. Maar het opdelen van een paar Tech bedrijven wordt echt tijd.
--
Dropbox iemand?

Mark_D_NL | 11-04-18 | 10:39

Als GeenStijl slim is dan springen ze in het gat dat facebook straks achter laat.
GeenStijl op zich kan al een goede vervanger zijn als ze een aantal dingen aanpassen :-)

keestelpro | 11-04-18 | 10:44

Facebook is op termijn verloren. Het is gewoon te groot geworden, moet en wil aan duizenden regeltjes voldoen in alle landen ter wereld, waardoor er uiteindelijk helemaal niets meer mag. De bedoeling is dat het leuk is voor de gebruiker. Intussen is Facebook verworden tot een overdreven politiek correct platform waar alleen nog standaard berichten en antwoorden gegeven mogen worden. Een platform vol met voorgekauwde flauwekul, en voorgebakken advertenties waar alleen de "juiste meningen" een plaats krijgen en tegengeluiden worden weg gemodereerd onder maatschappelijke druk en regelgeving van overheden. Effectief word de vrijheid blijheid van zo'n online platform in rap tempo gekeeld waarna er een smakeloze grijze massa overblijft. Facebook zelf helpt hier vrolijk aan mee door een onbetrouwbare partner te blijken voor de gebruikers. Als ik aandelen Facebook zou hebben, zou ik ze niet te lang meer vast houden. Als de bal eenmaal gaat rollen dan zal het héél snel gaan.

Dutchbeaurouge | 11-04-18 | 10:39

Ik zou best mijn advertentiewaarde willen afkopen in ruil voor privacy. Euro's voor de eerste browser die dat mogelijk maakt.

Diotima | 11-04-18 | 10:38

de Brave browser downloaden -protip; neem ook gratis VPN van bijv Winscribe

King of the Oneliner | 11-04-18 | 10:47

Enkel en alleen FB gebruiken op een losse browser, FB kan enkel tracken wat je op die browser doet. Gebruik je een andere voor je fapvoer.

Abject | 11-04-18 | 10:53

Sommige senatoren zijn echt rijp voor de sloop, andere zijn heerlijk scherp, op de hoogte en eloquent... Wat betreft Zuckerberg: BWAHAHAHAHA... ahem *schaapt keel* zo :)

Ad Hominem Tu Quoque | 11-04-18 | 10:38

Feesboek is leuk.

maar toch | 11-04-18 | 10:37

Toch slim van Zuckerberg dat hij alvast veel aandelen Facebook van de hand heeft gedaan nu ze nog wat waard zijn. Voor hem is het: bye bye Facebook, hallo zilvervloot!

Irnerius | 11-04-18 | 10:37

> recalcitrant is om wél op zijn platform te blijven?
Als iedereen zou vertrekken misschien. Maar zolang je tante nog op FB zit kun je moeilijk claimen recalcitrant te zijn door ook te blijven.

koeberg | 11-04-18 | 10:36

"Zuckerberg is not able to give a straight answer about whether Facebook tracks browsing activity after users log off." Maar, zijn er wel anderen die dat kunnen?

mozaard | 11-04-18 | 10:35

Ja hoor. Ik kan met een strak gezicht beweren dat FB je webactiviteiten bijhoudt zonder dat je bent ingelogd.

koeberg | 11-04-18 | 10:38

inderdaad, hij lijkt steeds meer op Data.... Zou ie zelf al van plastic zijn? Wie prikt m even?

zeiksmurf | 11-04-18 | 10:35

Toch maar eens gaan overwegen facebook te verwijderen. Helaas veel buitenlandse vrienden die toch nog te actief facebook gebruiken (Azie). Voor de rest is Zuckerberg wel een complete natte tostie zeg. Met zijn zitsverhoging, complete afgang voor een eens zo gewaardeerde topman. Geeft ook wel weer goed de mentale weerbaarheid aan van de millenials , Snowflake en SJW generatie.

Indoneesje | 11-04-18 | 10:33

Abject | 11-04-18 | 10:44 | Klopt, ik browse vaak op incognito browser en heb de indruk dat het werkt op facebook. Krijg weinig reclame te zien tegenwoordig. En helaas, is er vind ik geen goed alternatief voor facebook op dit moment. Zeker als je veel verre contacten hebt. Afwachten of er in de toekomst een betere versie van facebook komt waar weer meer focus zal zijn op de gebruiker dan het genereren van inkomsten door de verkoop van big data aan bedrijven.

Indoneesje | 11-04-18 | 10:55

Als je Ublock Origin gebruikt als browser plug-in, kan Facebook je webgedrag toch niet in de gaten houden?

NasiGordon | 11-04-18 | 11:04

Ublock Origin, Privacy Badger en Disconnect.

Vanilla | 11-04-18 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

Lubach en Pauw van facebook? Good riddance! :-)

keestelpro | 11-04-18 | 10:33

Zo heren, hoe valt de kater? Was een mooi feestje geloof ik zo.
Wat de heer Suikerberg betreft. Een ding zijn we zeker.
Dat wordt geen Zuckerberg-2020. Die primaries kan hij nu op zijn buik schrijven.
Complottheorietje d'r achteraan: De Zuck speelde Trump in de kaart omdat hij dacht met gemak van die oranje haardos te winnen, waar de heks Clinton na haar eerste termijn ongetwijfeld ook na 2020 de presidentskandidaat bleef.

Abject | 11-04-18 | 10:31

Waarom zou hij president willen worden? Enorme kut baan waarbij je continu met mensen om moet gaan. Precies wat hij niet wil.

Montu | 11-04-18 | 13:34

Al met al vind ik Zuckerberg nóg minder sympathiek dan tot nu toe
hij lijkt me een vreemde combinatie van nerd met een volstrekt sociaal gemankeerde, met een groot component sluwe zakenman zonder scrupules
FB verkoopt al jaren data aan derden, dat is een van de kerntaken en -inkomsten van het bedrijf
daar nu ontwijkend en onduidelijk over doen geeft alleen maar aan hoe doortrapt hij is
En het gehele plaatje nav dit optreden, ik ben niet echt onder de indruk van zijn intellect
Ik ben niet een fan van Elon Musk maar die vent is een verademing vergeleken met Zuckerberg en z'n feestboekje

Tobi | 11-04-18 | 14:49

REAGEER OOK