Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tesla-vrachtwagen komt er aan. Elon Musk gaat alle truckers werkloos maken

Elon Musk gaat heel veel mensen werkloos maken. Niet meteen. Maar binnen anderhalf decennium of zo. Deze week komt de langverwachte Tesla Semi Truck. Een elektrische vrachtwagen. Met autopilot. Doei truckersbaantjes.

Social

De transportsector is gigantisch. In Nederland 4,4 procent van de economie, waarvan ruim 51.000 vrachtwagenchauffeurs (en groeiende). In de VS zijn het er meer dan 3,5 miljoen en dat groeit hard. Allemaal laaggeschoolde big riggers die straks werkloos thuis komen te zitten (hallo basisinkomen!) omdat Ome Elon al je levensmiddelen, kleding en consumer electronics per elektrische, zelfrijdende Teslatruck over de Westerse continenten gaat slepen. Disruptive! Tesla is uiteraard niet de enige die aan stekkercombinaties aan het schroeven is. Zie hieronder de vorderingen van Toyota, die hun Hydrogen Fuel Cell trucks sinds kort al in Los Angeles hebben rondrijden. Nog niet zelfstandig dus nu gewoon nog emissieloze werkgelegenheid op wielen. Maar moet je kijken wat een dronken Poolse trucker zou kunnen aanrichten met lineair koppel en een traploze versnelling:

Nu kunnen we nog lollen @ top comment: "Fantastic... 300 meters race. Now ask them to drive from NYC to Miami using the regular gas stations and tell me who is going to win?" Maar dat radiusding lossen ze echt wel op en binnen nu en X jaar is het dus een enkeltje UWV voor het Truckstar lezende, ballen gehakt met mayo bij Routiertjes kanende contingent transportridders van de weg. Technologische ontwikkelingen zijn awesome, maar wie vooruitgang dicteert, schrijft ook mee aan de wetten van de remmende voorsprong.

Reaguursels

Inloggen

Dat het huidige baansysteem in elkaar mag storten door automatisering zodat we in een wereld kunnen leven waar mensen kiezen voor arbeid maar het niet nodig is om mee te kunnen doen in de maatschappij of om überhaupt te kunnen leven

niemand specifiek | 15-11-17 | 15:38

Mooi dan kan de wereldbevolking met het 10voudige afnemen. Hoeven ze die bijvolking in Europa ook niet meer vol te houden. Gratis voorbehoedsmiddelen in Afrika verspreiden zou ook wel eens een goed begin zijn.

Cobalt bomb | 15-11-17 | 12:07

nou nog een landelijk inhaalverbod voor Litouwse Ridders zonder tachograaf

zeiksmurf | 15-11-17 | 11:50

Bijna elke baan staat op de tocht door de robotisering en autmatisering, daarom moet men ogenblikkelijk een groot deel van de winst die dat oplevert ,gaan belasten ,zodat men de uitgerangeerde mensen een fatsoenlijk inkomen kunnen hebben en houden.

pedro300 | 15-11-17 | 09:07

Want?

Fiasco | 15-11-17 | 09:08

Bij een nieuwe tijd horen nieuwe beroepen. Toen de auto werd uitgevonden waren er nog mensen die met een vlaggetje voor de auto uitliepen. Door de technische vooruitgang niet meer nodig. Niks basisinkomen. Verzinnen we wel een ander baantje voor.

Fiasco | 15-11-17 | 09:07

Als slimme technologie gaat veroorzaken dat er een dag géén files ontstaan door een geschaarde vrachtwagen, een vrachtwagen met een klapband, een verloren lading, loslopende varkens, koeien of kippen op de snelweg en een simpele vrachtwagen met pech op de rechter-rijstrook zal ik blij zijn.... Oh ja en dat er niet weer eentje een voorganger gaat inhalen met een snelheidsverschil van een halve kilometer per uur...

Donkersloot | 15-11-17 | 06:23

Geschaarde vrachtwagen, klapband, verloren lading of pech heeft allemaal geen moer met zelfrijdende trucks van doen. Dat gebeurd namelijk evengoed. *facepalmen doet*

Cobalt bomb | 15-11-17 | 12:10

Rijdt u in een Tesla ? Dan heb ik waarschijnlijk veel te veel voor uw handelswaar betaald.
Wenn ich einmal mit meinem Volkspanzerwagen durch ihre Strasse blizen kan ! Nou kijk dan maar uit !!

Wraakzalzoetzijn | 15-11-17 | 05:50

Ennuh. Wat doen al die Tesla en Musk dingetjes zonder electriciteit?

batvoca2 | 15-11-17 | 00:22

No way.
Natuurlijk, in een rechte lijn over een kaarsrechte highway in the middle of nowhere kan je best een stukje alleen laten rijden, maar in de praktijk gaat dit gewoon niet, en nooit, werken. Jammer voor Elon, maar dit wordt hem niet.

Mather | 15-11-17 | 00:14

En kapiteins piloten en postorders plus post. Restaurants zijn er ook al zonder personeel. Persoonlijk zie ik die laatste nog niet zo snel gebeuren. Als dat wel gebeurt zijn we klaar voor robocop

Masteryu | 14-11-17 | 23:56

Mooi man , deze technologie !!

piratenpartij | 14-11-17 | 23:43

They found that the cost of current lithium-ion batteries alone would run between $160,000 and $210,000 per truck for trucks with 300 miles of range — more than the average $120,000 cost of an entire Class 8 diesel tractor."

Stonecity | 14-11-17 | 22:01

Elon Musk is net zo'n luchtfietser als Victor Müller; je weet wel, die kerel die SAAB zou gaan redden. We weten allemaal wat daarvan terecht is gekomen.

oliebolletje123 | 14-11-17 | 21:25

Het basisinkomen zonder toeslagen is een molensteen om je nek en een enkeltje voltooid leven, nog even los van de ideologische slavernij die de neoliberalen gaan opleggen. Ons volk is daar nog lang niet aan toe, al was het alleen maar omdat je dus moet erkennen dat nog meer volk laten immigreren alleen maar geld kost, en wij hier weten dat wel, maar in Den Haag doen ze of ze achterlijk zijn.

De elektrische vrachtwagen gaat er echt wel komen en voor bijvoorbeeld distributie chauffeurs zou het wel een bevrijding zijn. Het werk is hersendodend. Ander werk komt er echt wel voor terug. Als lokale kebabzaakbrommerbezorger op je 45e omdat je in een d66 gemeente woont bijvoorbeeld

ModusOperandi | 14-11-17 | 20:37

Straks met je basisuitkering voor de TV naar de NOS kijken omdat er geen NetFlix meer vanaf kan en kebab vreten omdat er geen biefstukje meer vanaf kan, dat is pas hersendodend.

ChatBot | 14-11-17 | 21:12
-weggejorist-
Ce ca! | 14-11-17 | 20:07

(nog) niet rendabel in America, maar met de dieselprijzen in Noorwegen hoef je er niet lang over na te denken. De kosten besparing doordat de lokale chauffeur pas na de snelweg instapt is in heel Europa interessant. Als chauffeur ben je straks net zo veel thuis als een postbode.

W_F | 14-11-17 | 20:02

Als je nu al weet dat je met je diesel over 10 jaar niet meer de weg op mag, dan is een investering in elektrisch sneller endabel dan je denkt.

Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 20:23

De truck moet regelmatig de snelweg af. Dan is het lonend de chauffeur op de truck te laten en zijn snelweg-momenten net als rijtijd te beschouwen.
Dus, chauffeurs blijven nog wel even nodig.

marjen | 14-11-17 | 20:29

.... net als rijtijd, moet zijn ...NIET als rijtijd.
Net als bij mijn oude tikmachine heb ik last van weigerende letters.

marjen | 14-11-17 | 20:31

Top! Automatisering gaat ervoor zorgen dat we straks minder hoeven te werken en meer vrije tijd hebben. Leve het kapitalisme!

Ardbeg | 14-11-17 | 19:56

De vergelijking met Peterbilt, Kenworth of Mack durfde Tesla lekker niet te maken - omdat ze heeeel goed weten dat ze van een US bedrijf de volgende dag de advocaten op hun nek hebben...

bisbisbis | 14-11-17 | 19:52

Het aantal doden door dit soort zelfrijdende monsters zal in het begin ongeveer gelijk zijn aan het aantal door Whatsappende truckers. Vandaag er weer een aantal betrapt op de snelweg. Zodra ze beginnen te slingeren effe kijken en ja hoor .... en het zijn er niet weinig.

Wekkertje | 14-11-17 | 19:49

En dat alles om Noordzeegarnalen enkel voor het pellen naar Marokko te brengen en daarna weer terug... Of in Nederland gefokte varkens naar Italië ,alleen voor het etiketje "Parmaham" of de rest van onze voedselvoorraden het Europees continent over te slepen omdat een paar sjacheraars daar dik aan verdienen. In elk geval is er nog heel veel fossiele energie nodig om de groene natte droom te realiseren.

Loebas | 14-11-17 | 19:34

Sinds de uitvinding van de garnalen pel machine kan het weer in Nederland.

W_F | 14-11-17 | 20:04

Brandstof is nog altijd de beste accu.
vrachtwagen
Diesel 15.000 kWh = 1500 liter = 1,5m³ = 1500 kg
Li-Ion 15.000 kWk = 30 m³ = 75.000 kg
Vergeer het maar Musk.

2_amazing | 14-11-17 | 19:32

15.000 kWh heb je alleen nodig als je alleen op zondag wil opladen. 1500 liter heb je ook niet nodig om het volgende tankstation te halen, dat is alleen handig om ze over te kunnen slaan in dure landen, wat met stroom niet nodig is.

W_F | 14-11-17 | 20:11

Ardbeg verzin maar eens een accu van 15.000 kWh van 1,5m³ gaat je nooit lukken.

2_amazing | 14-11-17 | 20:12

W_F we hebben het hier over een vrachtauto, voor zwaar vervoer zeeschepen en vliegtuigen is accu's geen oplossing

2_amazing | 14-11-17 | 20:15
▼ 1 antwoord verborgen

Grappig. De vrachtauto's gaan zichzelf ook onderhouden zeker... uiteindelijk ontstaat er elders in de keten weer een plek voor arbeid. Overigens ben ik vrij sceptisch wat betreft dat rijden zonder bestuurder. Het lukt ze nog niet eens om goed stoplichten bij drukke kruispunten te automatiseren, dus met die zelfrijdende auto's zullen we de komende decennia niet gaan meemaken.

Gräf&Stift | 14-11-17 | 19:25

Onderhoud bij de Tesla personenautos beataat uit banden en ruitewissers. Na 200.000km misschien setje remblokken. 20 bewegende onderdelen ipv 2000 veranderd een hoop.

Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 20:26

google even op "tesla fluid service' en zie.....er is dus meer nodig dan banden en ruitenwissers. De jaarlijkse controle kost tussen de 500 en 925 euro. Zo goedkoop is dat niet.

derksje | 14-11-17 | 22:18

We staan aan de vooravond van een nieuwe industriële revolutie. Werk als inkomen gaat in grote getale verdwijnen, niet alleen bij de truckers. Wat er voor terugkomt is nog onduidelijk, maar hoe dan ook zal een herverdeling van kapitaal nodig zijn. Zonder afzetmarkt (=middenklasse) geen economie.

medusa324 | 14-11-17 | 19:16

Het lijkt een beetje op landbouwmechanisatie. Door landbouwmechanisatie waren er veel minder mensen op het land nodig, maar werk kwam terug in de vorm van loonbedrijven, machinefabrieken, onderhoudspersoneel en meer controle achteraf bij zoiets als de Voedsel en Warenautoriteit en zelfs bedrijven die steekproeven doen bij de kwaliteit van bloembollen. Het resultaat is dat er weliswaar minder mensen in de keten nodig waren, maar nog steeds wel een behoorlijk aantal als je het uitsplitst waar het werk naartoe verdwijnt. De consequentie is vooral dat veel laaggeschoold werk verdwijnt naar werk waarvoor hogere technische scholing nodig is. Met name op het gebied van migratie geeft dat te denken, want voor laaggeschoolde arbeiders uit Afrika is - anders dan in de jaren '70 - steeds minder werk. Het zou me niet verbazen als je door robotisering zelfs voor schoonmaken diploma's moet gaan halen.

Gräf&Stift | 14-11-17 | 19:30

Ook een hoop Oostbloktruckers minder op de weg...dat dan wel weer.

BozePaarseMan | 14-11-17 | 19:00

werkloos door zelfrijdende vrachtwagens, of door het ongebreideld opsouperen van een eindige grondstof. en dat gaat toch knijpen. een miljard chinezen willen ook nog een auto. vandaar ook de inzet naar duurzaamheid. dat heeft mijns inziens weinig met het milieu te maken, maar met het voorkomen van chaos.

de visser | 14-11-17 | 18:56

Pech gehad. Hadden ze ooit een diploma moeten halen. Hadden ze nimmet dat kutwerk hoeven doen.

Dagdief | 14-11-17 | 18:55

Alsof werk waarvoor je een diploma moet halen geen k*twerk is. Kan je zo duizend geschoolde banen opnoemen waarvoor ik bedank. 2/3e van de werkenden doet werk die hij/zij niet leuk vindt.

Stonecity | 14-11-17 | 19:26

Klopt, maar het k*twerk is allang niet meer zo k*t als het k*twerk van landarbeiders uit begin 20ste eeuw. De mechanisatie heeft een hoop werk wel dragelijker gemaakt.

Gräf&Stift | 14-11-17 | 19:31

Wat zullen we de straalbezopen oostblokkers die op de Autobahn keren oder im Stauende crashen missen...

PresidenteDeConjovia | 14-11-17 | 18:42

In plaats van lang stil te staan voor het laden van de accu, kun je deze ook snel
verwisselen voor een volle. Dit is al zeer lang gebruikelijk voor heftrucks en
aanverwante voertuigen. De industrie hoeft alleen over een standaard model
te beslissen.

getzappad | 14-11-17 | 18:42

30min laden/pauze per 400km is prima

Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 20:30

Zelfrijdende auto's en menselijke bestuurders gaan nooit een goede mix vormen. Dan kan gewoon niet goed gaan werken.

Wedstrijdkrokodil | 14-11-17 | 18:40

Dan=Dat

Wedstrijdkrokodil | 14-11-17 | 18:40

Tesla!! Het was leuk, maar voor eind 2018 zijn ze failliet!!

Paulaner München | 14-11-17 | 18:34

Tesla is 1 grote subsidie slurper.

Mark_D_NL | 14-11-17 | 18:41

Er gaat meer subsidie naar de keten voor fosiele brandstoffen..

Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 20:31

En dan een hologram maken van Henk wijngaard,die zelf rijdende vrachtwagens willen ook wel wat muziek.

miko | 14-11-17 | 18:32

Dit in combinatie met een vijandige AI en alle terroristische jihadi chauffeurs zijn binnenkort ook werkloos.

IslamPislam | 14-11-17 | 18:32

Voorlopig sta je met je lichte personenautootje iedere 200 km al 8 uur aan de laadpaal. Hoeveel accu's denk je voor een 20-tonner nodig te hebben?

Als je de hele trailer vol flikkert met accu's kom je een aardig eind. Maar dan kun je net zoveel lading meenemen als een personenwagen.

Electrisch rijden gaat het nooit worden. Nu niet, morgen niet en over 40 jaar niet. Elektrische auto's lopen op subsidie, net als windmolens.

En vroeg of laat komt de wereld erachter, dat de bijdrage van de mens aan de jaarlijkse CO2 uitstoot 4,5 ppm (parts per million) bedraagt tegenover de natuur 98 ppm. Deze cijfers zijn erkend door het IPCC.

Stel dat we morgen alle CO2 uitstoot van de mensheid, dus auto's, alle vormen van transport en industrie konden stoppen, heeft die 4,5 ppm heen enkele invloed op het geheel van het CO2 gehalte van de atmosfeer.

Waar de milieu-maffia over praat in Parijs en Tokyo is het terugbrengen vsn die 4,5 ppm naar 4,2 ppm. Dat kost honderden miljarden aan milieubelasting en veel duurdere auto's. En die honderden miljarden verdwijnen in de schatkisten van de linkse Europese regeringen.

Maar op een dag ziet het volk deze waanzin in en wordt wakker. Net als dat je op een dag beseft dat Sinterklaas niet bestaat. De een ontdekt het vroeg, de ander laat.

En zo gaat het ook met het CO2 sprookje. En het fabeltje dat analfabete allochtonen die schijten op onze westerse samenleving en ons het liefst de strot doorsnijden, een aanwinst zijn voor onze cultuur een samenleving. En dat ze geld opleveren, maar in feite ons dik geld (honderden miljarden) kosten in plaats van opleveren.

De bevolking van Europa wordt langzaam wakker. De dagen van de klimaatwaanzin zijn geteld. Evenals de tijden van de ongebreidelde import van vijandige parasieten. Eens worden we allemaal wakker en zien dat de keizer geen kleren aan heeft. En daarom komt er nooit een elektrisch rijdende vrachtwagen. Nooit!

Godzijdank!

Turbocharger | 14-11-17 | 18:29

tsja, na 50 jaar uitstoot heb je dus wel het dubbele van een jaar natuurlijke uitstoot (dat weer wordt opgenomen door natuur) extra in de atmosfeer (als dat dus niet door natuuur wordt opgenomen. Ben het wel eens dat elektrisch rijden voor veel situaties niet werkt. als je de vrachtwagens op een bovenleiding kunt aansluiten, a la trolleybus, lukt het misschien wel.

Hadena | 14-11-17 | 19:56

Je hebt helemaal gelijk, zwitzallutje. Maar weet je ook wie die waanzin van 'manmade global warming' verzonnen heeft?

Margareth Tstcher. Jawel, de Iron Lady. Zij strooide dat verhaal de wereld in. Waarom? Niet omdat ze linkse waanideeën had.

Maar wel om aartsvijand Labour te naaien en.... een kernmacht te worden. Hoewel dat laatste een 'longshot' was, lukte dat ook.

Engeland schakelde over van kolen naar kernenergie. Daarmee verloor de achterban van Labour, de eeuwig stakende coleminers, hun baan. En met het plutonium van de kerncentrales installeerde Tatcher atoomkoppen op de Trident-onderzeeërs.

Pas veel later kaapte de milieumaffia het CO2 verhaal. Regeringen zagen toen al een mogelijkheid om daarmee belasting op energie onder het mom vsn milieu in te voeren. Vandaar de ruime subsidies voor Greenpeace. Ooit een ledenwerfactie van Greenpeace gezien? Ik ook niet. Ze hebben hooguit 3000 leden, maar krijgen 3 miljoen subsidie van de Staat.

Lees hier hoe het echt in elkaar zit.

www.john-daly.com/history.htm

Turbocharger | 14-11-17 | 20:14

Sinterklaas en/of de kerstman komt toch echt eens in de zoveel tijd met z'n arreslee voorbij hoor. Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is gaat mee op het ruimteschip. M.b.t. vervoer dit gaat in de toekomst via de lucht met antizwaartekracht technologie dit is er al een tijdje alleen dit wordt onder de mat gehouden gezien vrije energie en geen schulden een bevolking niet meer slaafs en volgzaam houdt. Soms schrik je zo wakker soms denk je dat je aan het dagdromen bent uiteindelijk is de fysieke dimensie wat alle bewuste energie ervan maakt.

Meneer_de_uil_13 | 14-11-17 | 20:29
▼ 4 antwoorden verborgen

De huidige stand van technolgie voldoet gewoon nog (lang) niet.
Eerst lieten we mensen opletten en computers alleen ingrijpen de 1 op de 100 000 keer dat het nodig is. Goede rolverdeling, mensen kunnen redelijk goed autorijden en computers kunnen 2000 uur wachten op dat 1e moment dat ingrijpen nodig is.
Nu gaan we het omdraaien, de computer gaat proberen te rijden en de mens gaat opletten of de computer geen fouten maakt.. je kan bijna geen taak verzinnen waar een mens minder geschikt voor is dan dat.
Hou het gewoon bij automatische noodstops, lane assist en systemen die de alertheid van de bestuurder monitoren tot je daadwerkelijk zonder bestuurder kan (ook bij wegwerkzaamheden, ongevallen, conflicterende markering, regen, sneeuw etc.) Ik zit persoonlijk helemaal niet te wachten op deze tussenoplossing waarbij ik eindverantwoording draag over wat mijn auto doet.

noerg | 14-11-17 | 18:27

wat een kolderiek doemscenario stukje. Alsof het de beste dagen zijn van de zure volkskrant of choco-letters telegraaf. Jammer dit.

omineuze omnipotent | 14-11-17 | 18:26

Volledig elektrisch is onzin. Weegt teveel en laadt te traag op. Wat er wél op korte termijn komt zijn 100% elektrische aandrijflijnen waarvoor de energie door generatoren wordt opgewekt. Die generatoren kunnen door diesel, benzine of waterstof gevoed worden. Maar geen traditionele motoren meer die mechanische energie overbrengen.

Nonkel Frituur | 14-11-17 | 18:26

Behalve richting de generator dan ;) Op het spoor is dat al heel lang de norm, diesel-electric heet het dan.

noerg | 14-11-17 | 18:48

Uuhb ja dat was er sus al. De 1e Opel Ampera. Maar al je denkt dat je overdag nog moet staan wachten dan snap je het niet. Dat geldt alleen voor hybrides met 50km range (ontwikkeld door autobedriven die willen dat duurzaam faalt.) Een Nissan Leaf of Tesla haalt 300km. Dat rijdt 97% van de bevolking niet per dag. Dwz dus nooit meer tussentijds laden. Alleen snachts. Dus dat is nog minder tijd kwijt dan fossiel tanken.

Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 20:36

wat heeft basisinkomen er me te maken.
voor niks geld krijgen zit er echt niet in,voor niemand.
en die vrachtwagen? duurt nog 40 jaar minstens voor dat zoiets gebruikt wordt

pejoar | 14-11-17 | 18:23

Benieuwd hoe necro hierop gereageerd zou hebben
Snif

Ars Vivendi | 14-11-17 | 18:22

Prima, verouderde asociale diesel meuk. Hup weg er mee en op naar de toekomst!

MagIkAlWeer | 14-11-17 | 18:22

Daar krijg je wel accumeuk voor terug. Vooruitgangswensdenken!

bodemloos | 14-11-17 | 20:19

Het is fijn om te lezen dat Elon Musk het meest knellende probleem in de energiesector* , namelijk de transport en opslag ervan (dat is in energietermen hetzelfde), heeft opgelost. Daar zie ik graag zijn uitleg van tegemoet. De toepassingsmogelijkheden zijn dan schier oneindig. Juichen om een AI bestuurder is voorbehouden aan lieden die hun eigen intelligentie boven die nogal weerbarstige werkelijkheid stellen. Of je automatiseert vervoer volledig, of je doet het niet.

Elke hybride oplossing, d.w.z. en mensen en robots, op een en dezelfde weg is vragen om minstens duizenden doden per jaar extra. Alsof intuïtie, ervaring en vooral de overlevingsdrang in het verkeer geen enkele rol spelen.

* In termen van opwekking had ik graag genieën als Elon Musk zich primair bezig zien houden met de fundamenten rond kernfusie. Maar ja, welke chick geilt er nou op fundamentele wetenschap www.youtube.com/watch?v=z2OoxzYqgNY ?

Hetkanverkeren | 14-11-17 | 18:21

nickolaas | 14-11-17 | 18:26 U heeft in theorie natuurlijk gelijk, maar voor informatie geldt hetzelfde als energie: hoe krijg je het overal en dan min of meer tegelijkertijd? Naar verluidt doet de natuur niet anders, alleen praten we hier over mensen en hun behoeften. Gelukkig maar. Een beetje AI zou al snel tot de conclusie komen dat de mens het probleem is. Daar ben ik het overigens volledig me eens, maar het is wel ons probleem.

De berg science fiction titels die zich nu juist met dit probleem bezig houden valt helaas niet in een reaguursel te vatten. Hopelijk geheel ten overvloede raad ik u slechts van harte het genre aan.

Hetkanverkeren | 14-11-17 | 18:38

Met excuses en ter aanvulling: dit in tegenstelling tot social media. Het zijn algoritmes in totale hoerigheid. Met excuses aan het oudste beroep ter wereld voor het misbruik van de term hoer. Het is uiteraard veel te veel eer voor de permanente verkrachters van het internet. #meyoueverybodytoo

Hetkanverkeren | 14-11-17 | 18:43

Van 'The Jetsons' (jaren '60) zijn in ieder geval de platte schermen en de smartphone-achtige dingen uitgekomen.. maar daar gingen idd wel decennia overheen. ;) (Die UFO's hebben we nog tegoed en die waren geloof ik ook niet zelf vliegend).

nickolaas | 14-11-17 | 18:46
▼ 1 antwoord verborgen

Dit zijn wagens die als er geen bestuurders meer nodig zijn per truck 6 arbeidsplaatsen kunnen vervangen (want 24x7 rijden en met weekeinden en vakantiedagen kom je op 6 voltijds banen).
Daar staat weer tegenover dat je op deze manier ook weer diensten kan aanbieden, waar dat voorheen qua arbeidskosten niet rendabel zou zijn geweest, producten goedkoper kunnen worden en er allerlei concepten mogelijk zijn in logistiek, die nu nog niet kunnen (en daar dan mogelijk weer groei zit in de economie).

nickolaas | 14-11-17 | 18:15

In Detroit zijn ze tegenwoordig heel goed in robots (die in de autoindustrie voor het eerst breed werden toegepast). En ik ben er van overtuigd dat de bedrijven die dit voortvarend hebben toegepast een grotere kans hebben gehad 'in business' te blijven. Rotterdamse haven was ook al heel vroeg deels gerobotiseerd, maar naar mijn idee werd die ontwikkeling nog wel een gestangd.. tegenwoordig zijn Finse bedrijven hier dus goed in en hebben dat feiteljk overgenomen (net als Denen aanvankelijk er met windenergie vandoor gingen). Met de 1 mrd subsidie die de Rotterdamse haven tot afgelopen jaar ieder jaar opnieuw kreeg is het moeilijk voor te stellen dat ze daar geen koppositie in gerealiseerd hebben (maar ja, dat is ook een beetje een probleem met geld dat ieder jaar opnieuw verstrekt wordt - dat wordt vanzelf een goed vernetwerkt kliekje dat er mee aan de haal gaat.. ).

nickolaas | 14-11-17 | 18:37

Maar je kan op je vingers natellen dat een landbouweconomie zonder tractoren/ mechanisatie nauwelijks meer zou kunnen in deze tijd.. zeker niet dus met de huidige prijzen.

nickolaas | 14-11-17 | 18:40

Persoonlijk denk ik dat als je een redelijk duurzaam autootje kan maken rijdend op mierezuur voor een prijs van EUR 2000,- je een stuk beter bezig bent dan Tesla.

Naarmate meer mensen door AI, verdere industrialisatie, robotisering etc. werkeloos worden, zullen de prijzen van al die nieuwe diensten en produkten ook omlaag moeten. Innovatie is per definitie niet duurzaam als steeds meer mensen er werkeloos door worden.

ChatBot | 14-11-17 | 18:46
▼ 3 antwoorden verborgen

@Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 17:54
Precies. De huidige situatie is al ernstig genoeg, waarom zou je dan zonder verdere visie voor gevolgen of alternatieven dat risico nemen? De schatting is dat we rond 2050 we zitten met 10 miljard aardbewoners op deze planeet. Ik probeer me voor te stellen wat voor banen of economie ze gaan creëren om voornamelijk het kapitalisme in stand te houden...

First Contact | 14-11-17 | 18:14

Zal de volgende keer gewoon weer op de reageer knop drukken. Dat is waarschijnlijk ook het probleem, ik zit vastgeroest aan oude gewoontes.

First Contact | 14-11-17 | 18:16

Volgens mij zit er nergens een groepje mensen banen te verzinnen om 'het kapitalisme' in stand te houden.
Het is andersom; mensen zoeken hun bestaan te verbeteren en dan ontstaat er een totaalplaatje dat niemand bedacht had.

marjen | 14-11-17 | 18:23

Geen probleem!

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 22:02

Hoeveel asielzoekers passen erin?

Mr_Natural | 14-11-17 | 18:12

Misschien eerst eens de productie van de Model 3 onder controle krijgen?

James Lastig | 14-11-17 | 18:10

Verdwijnen dan eindelijk al de bezopen Poolse ongelukken veroorzakers van ons heren wegen?!

boerenvla | 14-11-17 | 18:03

Sneller optrekken. Maar daar gaat het niet om toch? Goedkoper en schoner dacht ik.

Normpje | 14-11-17 | 18:01

F an-tás-tisch! Kunnen al die truckers die nu over onze wegen denderen en door hun baas gedwongen worden de rijtijdenwet te ontduiken en doodvermoeid achter het stuur zitten en verschrikkelijke ongelukken veroorzaken met onbeschrijfelijk menselijk leed als gevolg gaan doen wat ze het liefste zouden willen doen, waarvan ze dromen als ze half in slaap sukkelen in hun cabine: hengeltje uitgooien, kaartje leggen, biertje drinken, slap ouwehoeren met de buurman, sigaartje d'rbij, met moeder de vrouw weer eens ouderwets op stap, weekje naar de camping, twee weekjes Torremolinos, weekendje centerparcs, dagje Efteling, middagje Feijenoord, kortom: van het leven genieten.

Zenzeo | 14-11-17 | 18:00

Nader beschouwt, denk ik dat Musk een bliksemafleider zoekt. Bij de productie van model 3 loopt er nogal het een en ander verkeert.

Man-Van-De-Rekening | 14-11-17 | 17:59

Dus volgens Musk gaat die vrachtwagen onze hersenen uit onze schedel blazen naar een andere dimensie?
Dat klinkt weinig veelbelovend.
Ik denk dat we nog lang kranten lezende, koffie zettende, filmpjes kijkende, ontbijt smerende truckers nodig zullen hebben.

marjen | 14-11-17 | 17:58

Prima hoor. Zolang de truck zelf rijdt, stuurt en remt binnen de lijntjes.

Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 18:13

Aaaaand it's gone

ModusOperandi | 14-11-17 | 20:53

Hehe die portal gun-pun richting Toyota. Well played.

Brits Folkestein | 14-11-17 | 17:52

Met de opkomst van AI gaat de arbeidsmarkt drastisch veranderen en kunnen we in de toekomst misschien niet meer om iets als een basisinkomen heen.

RLH | 14-11-17 | 17:52

@Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 17:58
Het probleem is dat (vooralsnog) de banen voor minder hoogopgeleiden sneller worden geautomatiseerd dan die voor hoger opgeleiden, daardoor kom je er niet met een werk quotum.

Als je verder ziet hoe onder het kapitalisme de chinese arbeiders rijker zijn geworden ten kosten van de westerse arbeiders, heb ik er weinig vertrouwen in dat het kapitalisme de nog overgebleven westerse arbeiders wel gaat beschermen te robotisatie.

geenspam | 14-11-17 | 18:16

Ai is zo'n onzin, maar geloof jij maar dat de wereld wordt overgenomen..

Mark_D_NL | 14-11-17 | 18:40

Mark_D_NL | 14-11-17 | 18:40
Bij de ABN Bank hebben ze een robot aan de vergadertafel zitten.

bodemloos | 14-11-17 | 20:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vermoed zó maar, dat Toyota (of: Hino) een ietsiepietsie betere bouwkwaliteit ten toon spreidt dan Tesla. In het wegtransport draait alles om niet-aflatende betrouwbaarheid en kosten per kilometer. Doe mij de komende twintig jaar nog maar even die Jap.

bisbisbis | 14-11-17 | 17:51

Haal de chauffeur eruit, en er moet een bewaker mee. Wat is de winst?

Man-Van-De-Rekening | 14-11-17 | 17:50

Geen rusttijden?

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 18:00

Zie daar het nieuwe vak van de chauffeur..... De winst is dat deze de hele dag kan tukken en de krant lezen en niet op de weg hoeft te letten. Beetje laden, beetje lossen, verder zorgen dat de vracht veilig is. Lijkt me prima.

DvdK | 14-11-17 | 18:00

de Roemenen schijnen ook een tesla dieven gilde zonder personeel ontwikkeld hebben,

skylos | 14-11-17 | 17:45

Ik mis iets in het filmpje, de kolencentrale op de achtergrond. Die Hydrogen valt niet zomaar uit de lucht, dat gaat met kolenstroom.

Man-Van-De-Rekening | 14-11-17 | 17:44

Blijft u maar heerlijk pessimistisch zijn, gaan wij wel verder met innovatie.

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 19:35

Ik ga investeren in koper. Zodra iedereen wil gaat rijden, koken en stoken op elektriek ben ik binnen.

Wekkertje | 14-11-17 | 19:55

Man-Van-De-Rekening | 14-11-17 | 18:27
Iedere vorm van energieomzetting leidt tot verlies.
Waterstof brouwen of accu's volpompen ze zijn beide aangewezen op een energieleverancier.

bodemloos | 14-11-17 | 20:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Die actieradius is zo opgelost; het is immers een vrachtwagen, dus plaats genoeg voor pallets vol met accu's.

Gele Beer | 14-11-17 | 17:43

Ehhh... Er klopt iets niet in deze theorie, maar ehh... ik kan mijn vinger er zo niet op leggen. Dus, strak plan! Doen! ;)

Baski | 14-11-17 | 17:52

Brandstofcellen op H2. Nemen niet meer ruimte dan de huidige motor en dieseltanks.

Stormageddon | 14-11-17 | 18:02

Eerst maar eens de Model 3 productiestraat op orde gaan krijgen. De beleggers haken nu al en masse af.

TheFirstYelle | 14-11-17 | 17:42

In de afgelopen 10 jaar hoor ik vrijwel elk jaar wel een juig jubel bericht vanuit de wetenschap dat batterijtechniek op doorbreken staat met waanzinnige energie afgifte. Het zou de wet van Moore evenaren.
De praktijk is dat Tesla is van 60kw (335km) naar een 100kw (507km) accu auto gegaan.
Bottleneck zijn de accu's ontwikkeling gaat te traag, onbetrouwbaar op de lange termijn, schaarse rare earth metalen nodig, schreeuwend duur en veelal ook loodzwaar.

Johan_Voorhaar | 14-11-17 | 17:41

Power2Gas2Power?

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 17:57

Branstofcellen/waterstof zijn geschikt voor industrie die veel kms doet en snel moet laden (bij pompen onderweg). Daar zal het ook toegepast gaan worden. Personenautos willen en hoeven niet meer onderweg te laden. Met 300-600km bereik wat nu al mogelijk is kan 97% van de nederlanders op 1 lading de hele dag rijden. En thuis laden is echt zo relaxed en goedkoop (zelf bijna gratis als ze zonnepanelen hebt.). Auto fabrikanten hebben dit jaar ook massaal besloten te kiezen voor batterijen iov O2.

Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 18:06

Voordeel met H2 is ook dat je relatief eenvoudig b.v. de dagpieken kunt opvangen en 's nachts of bij windstilte een generator kunt laten lopen.

Wekkertje | 14-11-17 | 20:07
▼ 1 antwoord verborgen

Die zelf rijdende (vracht)auto is er nog niet en de vraag is of hij er ooit wel komt, want een computer kan immers niet denken en functioneert op een geheel ander niveau, waardoor hij fouten kan maken in dingen die voor de mens zo vanzelfsprekend zijn dat we er niet eens bij stilstaan. Voorts vraag ik mij af of je een vrachtwagen werkelijk (economisch) op batterijen zou kunnen laten rijden, vanwege het grote vermogen dat hiertoe gevraagd wordt. Die dingen willen namelijk nog al eens ontploffen wanneer ze sterk belast worden.

Zum_Fotzen | 14-11-17 | 17:41

Deze rijd dus niet enkel op batterijen maar op brandstofcellen. Titel van het filmpje wel gelezen?

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 17:56

@Alsikhetnietmeerweet | 14-11-17 | 17:45
Een mens is bijzonder slecht in het in de gaten houden van een proces dat 99.9% van de tijd goed gaat (want verveling), daarom zijn zelfrijdende autos, zolang ze niet 100% van alle situaties juist afhandelen, een gevaar op de weg.

geenspam | 14-11-17 | 17:57

Een computer zit niet met Whatsapp te klooien achter het stuur ....

Wekkertje | 14-11-17 | 19:52
▼ 2 antwoorden verborgen

En terecht. Ben je 20 - 40 jaar. Heb je een baan wat uiterst repetief is, zoals bijvoorbeeld snelweg rijden, factuurtjes inklaren of werkplaats lassen? Dan haal je je pensioen niet met je huidige baan.

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 17:39

Meteen testen op de openbare weg, er zullen zeker minder doden gaan vallen, en de doorstroming gaat er ook op vooruit....

FasiscovanJole | 14-11-17 | 17:39

Dit gaat nog jaaaaaaaaren duren, voordat dit ook maar een beetje operationeel is.

Baski | 14-11-17 | 17:38

Ja, maar het gaat gebeuren. En juist in de transportsector, waar de hardware wat sneller wordt vervangen omdat de voertuigen intensief worden gebruikt en dus sneller aan het eind van hun economische levensduur zitten, gaat deze technologie veel sneller dan bij de gewone consumentenauto’s. Zoals leasemaatschappijen ook altijd de eerste zijn met de nieuwste auto’s. De ontwikkelingen gaan heel snel hoor. Als 40 jarige trucker haal je heus je pensioen nog wel al rijdende, maar ik zou die carrière geen enkele twintiger aanraden.

Stormageddon | 14-11-17 | 17:54

Stormageddon | 14-11-17 | 17:54 Helemaal mee eens. Maar voordat deze voertuigen lange afstanden gaan rijden (bijvoorbeeld tripje DK > PT), dan zijn we een jaar of 10 verder denk ik.
Maar we zullen zien!

Baski | 14-11-17 | 17:56

Beter dan al die Slavische k*tviolen die zelfs de basisregels van het verkeer niet kennen.

h3* | 14-11-17 | 17:38

Je vergeet de Whatsappende k*tviolen ....

Wekkertje | 14-11-17 | 19:51

Ik zou niet weten waarom een automatische piloot niet ook tevens ambulancebroeder is, veligheidstaken op zich kan nemen, politieagent kan spelen en toezicht kan houden, wanbetalers uit het verkeer vist, gestolen auto's achterhaalt, taxi kan spelen, etc.

bodemloos | 14-11-17 | 19:53

Zie dit als chauffeur helemaal zitten,
Ik swap wel naar berger.
Goud geld mee te verdienen zodra ze zelfstandig de vangrail inklappen.
Voorzie ook een spurt in de bouwsector van alle laad/los adressen die regelmatig een autopilot-vrachtwagen-renovatie nodig hebben.

rammelbakje1 | 14-11-17 | 17:38

Hooguit de eerste jaren zal het wat rammelig zijn. De pioneers maakten fouten, dachten dat Japan 2500 zeemijlen van Portugal verwijderd was en zochten een Panama kanaal dwars door Noord Amerika. En toch, geroemd en geëerd tot in het heden.

Elke ontwikkeling in AI zal het werkgebied van autopilot uitbreiden. En het zal de mens in efficiëntie overtreffen.

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 17:50

"alle truckers werkloos maken"
Goed punt. Ik vraag me af hoe alle wereldverbeteraars de automatisering zien in het plaatje van de steeds meer stijgende armoede en wereldbevolking?

First Contact | 14-11-17 | 17:36

Goed punt. Een purge, een kloof en een basisinkomen. Maar denkt u dat er zonder verdere automatisering geen stijgende armoede, overbevolking en gewapende conflicten?

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 17:54

Inclusief instapbare onderas? Handig!

de Voorzittert | 14-11-17 | 17:35

Nu komt het goed uit dat we grote stappen maken in het gemiddelde opleidingsniveau in dit land, met de hoge kwaliteit van onderwijs en de toevloed van hoogopgeleiden.
De vervanging van laagwaardige arbeid in hoogwaardige, service georienteerde superbanen gaat het probleem van de pensioentsunami namelijk helemaal oplossen.

Glasgow Argus | 14-11-17 | 17:35

En die werkeloze geimporteerde apothekers en tandartsen dan? Krijgen die concurrentie van de werkeloze chauffeurs?

h3* | 14-11-17 | 17:39

Er komt een moment dat de mens volledig vervangbaar is.

keestelpro | 14-11-17 | 17:34

je bedoelt de "Witte" mens, maar die wordt nu al vervangen

telelezer | 14-11-17 | 17:40

And Skynet concluded that humans are a danger for the planet... The rest is history

Winter_is_coming | 14-11-17 | 18:21

@Winter_is_coming. Dus SkyNet is dus een soort ultieme GroenLinks A.I.? Er zijn nog wel 1001 scenario's denkbaar, naast zogenaamde ecologische conservatisme, waarom een A.I., met of zonder bewustzijn, zich zal ontdoen van de mens.

Nikao_Ouranos | 14-11-17 | 19:31

Zolang ze zo geprogrammeerd worden dat ze op de rechterbaan blijven, juich ik dit alleen maar toe.

BurgerSpionageNummer | 14-11-17 | 17:32

REAGEER OOK