Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Draghi bedankt. Redding euro kostte 1,2 biljoen

Social

Het kost misschien 1.200.000.000.000 euro, maar dan heb je ook een transferunie die het gehele continent ontwricht. Maar Draghi is een politicus naar ons hart, want de beste man houdt zijn woord. In 2012 zei hij toe dat onder zijn leiding, de ECB "Whatever it takes" zou doen om de euro overeind te houden. En zo geschiedde, in de vorm van quantitative easing aka rammend veel geld bijdrukken om de boel gezellig en bij elkaar te houden. In 2014 kocht de ECB zo'n 80 miljard euro aan per maand (!) aan obligaties op, en vanaf april zo'n 80 miljard per jaar. Het programma loopt officieel tot eind 2017, maar wordt mogelijk verlengd, want een tekentafel illusie mag wat kosten.

Reaguursels

Inloggen

'n schijntje. 't belang is vele malen groter.

mozaard | 01-08-17 | 23:00

@Rentboy | 01-08-17 | 10:01
"Met dat bijdrukken van al dat geld zou er toch een gierende inflatie moeten zijn. Ik snap niet waarom de inflatie zo laag is. Weet iemand waarom dat zo is?"

Door het handelsoverschot van de EU. Door dit handelsoverschot is de euro te laag genoteerd tov bv UK of VS. Normaal zou de koers van de euro stijgen maar doordat er bijgedrukt wordt blijft de koers gelijk.
Gevalletje van EU burger eerst.

the Jackdawn | 01-08-17 | 14:21

Wat ongelofelijk veel geld en dat geld is ook weer ergens neergedaald en dat betekent dat mensen hier schathemelrijk door zijn geworden allemaal dankzij ons belastinggeld. Wat fatsoenlijk, empathisch en inclusief hè.

Dick123 | 01-08-17 | 12:22

"Verdomd vervelend dat het in de eurozone ondertussen verdacht goed gaat, niet? Het door Farage bij elkaar gelogen Brexit-debacle blijkt een zinkend schip, terwijl de EU (op Griekenland na) is hersteld van de bankencrisis. "
Donkersloot | 01-08-17 | 06:36

De eurozone loopt nog steeds 5-10% achter qua economische ontwikkeling vgln met de EU landen die geen deel zijn van de muntunie. Fundamenteel foutje in de €.

BroederBlockchain | 01-08-17 | 11:34

"Het is niet de overheid die (volgens Keynes) op tijd moet 'investeren' om de 'varkenscyclus' te doorbreken: ze moeten zich juist verre houden van de economische markten."
mrXL | 31-07-17 | 22:15

De ECB heeft geen mandaat om economische groei aan te jagen of werkloosheid tegen te gaan, dit in tegenstelling tot vrijwel iedere centerale bank, de fed incluis. De ECB heeft slechts een mandaat om inflatie tegen te gaan en daarmee vertrouwt de EZ op neo-liberale "marktwerking" om evenwicht te herstellen na economische crises, precies wat jij lijkt te willen dus. Maar hoe succesvol dat is kun je dus zelf zien; de EA19 (eurozone) loopt qua economische ontwikkeling ca 5-10% achter bij de niet euro EU landen sinds de introductie van de euro.

BroederBlockchain | 01-08-17 | 11:31

Het rondpompen van geld binnen de EU is het antwoord tegen inflatie, snel genoeg om de schijn van welvaart in de statistieken te kunnen verwerken, de leugen regeert.

hovawart | 01-08-17 | 11:03

Is er ook iets "gedown trickelled" met die QE of lachen de banken zich een weg naar hun bank?

Zzzzooooffff | 01-08-17 | 11:01

Gelukkig is Je Spaargeld dus Nix waard .

liegende lippen | 01-08-17 | 10:57

Hoe meer je van die waardeloze biljetten drukt,des te minder die waardeloze biljetten waard zullen zijn.
Dat is trouwens ook de reden waarom Gaddafi opgeruimd is door de navo, ,vs en de eu, want Gaddafi wilde de gouden dinar als betaalmiddel invoeren voor olie en gas, inplaats van die waardeloze biljetten zoals de dollar,pond en euro.

komtdatschot | 01-08-17 | 10:45

De invoering van de Euro is te ondoordacht en te snel gegaan. Je kunt echter niet meer terug.

Mannes | 01-08-17 | 10:30

De beste Europese Droom money can buy, ..........geleend geld, welteverstaan.
Het grootste nadeel van geld lenen zijn de bindende voorwaarden, waardoor het European Project is verworden tot Het Allochtonenproject.

hovawart | 01-08-17 | 10:21

Los je schulden af en bouw aan je toekomst en spaar niet meer dan noodzakelijk is voor de buffer (wasmachine en koelkast),zorg dat je over 50 jaar een redelijk pensioen heb.

Gaat Opa's oude marken uit de Weimar republiek opzoeken.

Geevee | 01-08-17 | 10:21

Het leidt tot meer concurrentie en dus lagere prijzen, deflatie ipv. de gewenste inflatie.

Watching the Wheels | 01-08-17 | 10:02

Met dat bijdrukken van al dat geld zou er toch een gierende inflatie moeten zijn. Ik snap niet waarom de inflatie zo laag is. Weet iemand waarom dat zo is?

Rentboy | 01-08-17 | 10:01

FAKE GS Nieuws : " In 2014 kocht de ECB zo'n 80 miljard euro aan per maand (!) aan obligaties op, en vanaf april zo'n 80 miljard per jaar. "
Werkelijkheid : "ECB main rate held at 0.00%, deposit facility at -0.40%
QE bond buying programme runs till end of 2017 at reduced rate of €60 billion per month"

Zwizalletju | 01-08-17 | 09:54

Hou toch eens op over babyboomers. Je weet werkelijk niet hoe de jaren 50 en 60 en 70 waren.
Ga jij maar lekker op je dertigste een keer aan het werk.

gato | 01-08-17 | 09:41

@happyfamilyman | 31-07-17 | 21:16
"De generatie die dit land heeft opgebouwd EN weer afgebroken wordt nu eindelijk ook eens aangepakt, die babyboomers met hun idealen over " dat nooit weer...""

De babyboomers hebben niets opgebouwd, ze hebben het Nederlands gas gebruikt voor leuke dingen ipv te investeren in de toekomst. Jongeren hebben reden genoeg om de rekening hiervoor bij de babyboomers neer te leggen.

the Jackdawn | 01-08-17 | 09:35

De wereldwijde financiële crisis heeft er vast niets mee te maken gehad.

Itastijl | 01-08-17 | 09:11

Mijn schoonmoeder zat in een groot tehuis, maar wel gewoon haar spaargeld, Spreek ik over tien jaar geleden en vond het vreselijk.
Mijn ouders klein tehuis, prima verzorging, en gewoon hun spaargeld.

gato | 01-08-17 | 09:03

@meneer Q | 01-08-17 | 08:20
Vergeet de troosteloosheid niet.
Geen geld voor een praatje met het personeel, je ziet ziet je kinderen nauwelijks of nooit want: allemaal een drukke baan en overvolle agenda.
Die mensen hebben op een gegeven moment niet eens meer het besef welke dag/ maand het is.
Ze liggen enkel te vegeteren en te wachten op iets wat er niet meer komt, medemenselijkheid.
De meesten eindigen dan ook eenzaam in een koelcel tot aan de begrafenis/ crematie.

necrosis | 01-08-17 | 09:02

meneer Q | 01-08-17 | 08:20
We hebben zo'n beetje de beste ouderenzorg ter wereld. Als je het allemaal zo belabberd vindt is het misschien een idee zelf weer voor je ouders te zorgen. Eenzaamheid is namelijk een veel groter probleem voor ouderen. Kinderen hebben het druk druk druk en gaan nog een keer per maand langs bij de mensen die hun groot gebracht hebben. Nee, wat dat betreft kunnen we ook nog wat leren van de cultuur die hier niet zo geliefd is.

Hunter S. Thompson | 01-08-17 | 08:51

Als echte calvinisten dienen wij in dat sprookje te geloven. Met behulp van de staatsmedia.

Kamervraag | 01-08-17 | 08:51

Gelukkig heb ik nog wat schelpen achter de hand ,dus als de euro klapt zit ik goed ,mijn buurman zit nog beter de heeft nog wat oude kwartje.s en zelfs nog een oude snip legen .
maar als de nood hoog is dan hebben we nog altijd onze rubbere leugenaar dief fantast verrader draaier Rutte dan komt het wel goed

witchmaster | 01-08-17 | 08:48

Dat van spaargeld ouderen, snap ik niet helemaal, . Mijn vader stierf in januarie en mijn moeder in junie en ik heb gewoon al hun spaargeld geerfd.

gato | 01-08-17 | 08:44

Met name de ouderen met AOW en wat spaarcenten/ pensioen worden geplukt.
Zodra ze niet meer zelfstandig kunnen wonen, worden ze opgehokt in bejaardentehuizen, vrijwel hun hele inkomen dient als vergoeding voor de zorg (welke zorg), eten (gore magnetronmaaltijden) en van je spaarcenten krijg je wat zakgeld per maand.
48 uurs luiers zijn goedkoper dan verplegend personeel, en mondige (dus lastige) bejaarden houden ze stil met kalmeringsmiddelen.
Leuk vooruitzicht voor de mensen die op leeftijd geraken......
necrosis | 01-08-17 | 07:52
=
En DAT is de realiteit voor de meeste ouderen; + onbetaalbare huren en zorgkosten.

meneer Q | 01-08-17 | 08:20

Filmpje en titel zijn veels te kort door de bocht. Wat er namelijk wordt vergeten te vertellen is dat wanneer alles weer stabiel is de de bonds weer worden terug verkocht. Er wordt helemaal geen geld bij gedrukt, alleen digitaal. Dit komt weer op 0 te staan dus.

Hunter S. Thompson | 01-08-17 | 08:12

Om het nog maar helemaal niet te hebben over de diefstal van Lubbers van méér dan 20 miljard(!) uit de pensioenpot van het ABP. Die zijn net zoals het 'kwartje van Kok' nooit teruggekomen. Vertrouw nóóit de overheid.!

Lupuslupus | 01-08-17 | 07:59

en ouderen met een spaarcentje voor hun oudedagsverzorging.
Dat is nog eens sociaal beleid.
mallekater | 01-08-17 | 07:09
.
Niet alleen de spaarcentjes hoor maar wat dacht u van de pensioenen en pensioentjes die al jaren lang niet geïndexeerd zijn? Dat is pure diefstal. Maar o o o wat gaat het goed met de 'economie'.

Lupuslupus | 01-08-17 | 07:53

@mallekater | 01-08-17 | 07:09
Met name de ouderen met AOW en wat spaarcenten/ pensioen worden geplukt.
Zodra ze niet meer zelfstandig kunnen wonen, worden ze opgehokt in bejaardentehuizen, vrijwel hun hele inkomen dient als vergoeding voor de zorg (welke zorg), eten (gore magnetronmaaltijden) en van je spaarcenten krijg je wat zakgeld per maand.
48 uurs luiers zijn goedkoper dan verplegend personeel, en mondige (dus lastige) bejaarden houden ze stil met kalmeringsmiddelen.
Leuk vooruitzicht voor de mensen die op leeftijd geraken......

necrosis | 01-08-17 | 07:52

Wat een nonsens verhaal weer. Het gaat om aankopen van obligaties. Obligaties, je weet wel, van die leningen die weer terugbetaald worden, doorgaans met rente.
Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:07

Die mooie paketten uit de US met een strikje er om heen hebben ons in de laatste crisis en haast door de hoeven gejaagd .

Castor12 | 01-08-17 | 07:51

Een italiaan op de centjes laten passen, hahahahaha.

sokkenpluisje | 01-08-17 | 07:40

De generatie die dit land heeft opgebouwd EN weer afgebroken wordt nu eindelijk ook eens aangepakt, die babyboomers met hun idealen over " dat nooit weer..."
happyfamilyman | 31-07-17 | 21:16
=
Zo, familymanneke, als straks de financieele puinhoop uitbreekt dan slaap JIJ onder een brug met 'n paar vuilniszakken,,, en zooo heurt het ook.

meneer Q | 01-08-17 | 07:30

En het feestje wordt voornamelijk betaald door middeninkomens en ouderen met een spaarcentje voor hun oudedagsverzorging.
Dat is nog eens sociaal beleid.

mallekater | 01-08-17 | 07:09

@Ben-Bataaf | 01-08-17 | 03:02
"In het Brazilië van eind jaren 70 werden op de bankbiljetten gewoon nullen bijgestempeld omdat er niet meer tegen de geldontwaarding was op te drukken."

Maar de euro wordt meer waard, wat nu, nul er af halen?

the Jackdawn | 01-08-17 | 07:08

@ Donkersloot | 01-08-17 | 06:36

mijn idee ;-)

the Jackdawn | 01-08-17 | 07:05

Verdomd vervelend dat het in de eurozone ondertussen verdacht goed gaat, niet? Het door Farage bij elkaar gelogen Brexit-debacle blijkt een zinkend schip, terwijl de EU (op Griekenland na) is hersteld van de bankencrisis. Momenteel profiteert de EU juist van het Britse geschutter en het afzinken van de USA door Trump en z'n hedgefundvrinden.

Donkersloot | 01-08-17 | 06:36

Laat dat nou precies het bedrag zijn wat de Nederlandse pensioenfondsen in voorraad hebben en waarmee onze onvolprezen regering, dankzij een nepparlement met jaknikkers, garant staat bij de EU.

bergsbeklimmer | 01-08-17 | 06:18

Graaisnaaiert | 01-08-17 | 02:35
-
Precies.

In het Brazilië van eind jaren 70 werden op de bankbiljetten gewoon nullen bijgestempeld omdat er niet meer tegen de geldontwaarding was op te drukken.
Wellicht is die B van BRICS daar een erfenis van.

Tijdens het Interbellum (what's in a name) konden de Duitsers een brood kopen voor duizenden Papiermarken, waardoor er een soort Bitcoins bij kwamen, de Rentenmark. Later kwam de Reichsmark en toen de alom bekende Deutsch Mark.

Die laatste hadden ze nooit moeten verruilen tegen de, zoals ze het daar zelf noemen, Teuro. En dan moeten we even stilstaan bij het feit dat wij de Gulden nog meer te grabbel hebben gegooid dan die Duitsers hun D-Mark.

De Euro is de grootste wisseltruc uit de menselijke geschiedenis.

Waar Draghi mee bezig is zal niet zonder gevolgen blijven.
En wij zullen niets van ons geld terug zien. Het wordt nu gesoupeerd en als het al terug komt is het geen reedt meer waard.

Ben-Bataaf | 01-08-17 | 03:02

Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:07
.
Weer zo'n druif uit de Jan-Kees de Jagerschool: categorie "negatieve rente is ook rente".... Dream on, goof, elke gedrukte euro moet verantwoord worden met een tegenprestatie/tegenwaarde en als die er niet is halen ze hem wel. Bij ons, bij u en bij mij dus. Wordt toch wakker....

Graaisnaaiert | 01-08-17 | 02:35

Leuk filmpje, maar moet ik nou hopen op price inflation, dat mijn 1000 euro over een jaar nog maar 940 euro waard is. Daar gaat hier de vlag niet voor uit, hoor...

Graaisnaaiert | 01-08-17 | 02:31

@ Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:49

Het neerkalken van incoherente schrijfsels is iets dat op het betreffende weblog zeker geen ongewoon fenomeen is. Omschrijf mij dan ook eens helder de aspekten waarin dit u is opgevallen.

Zompridder | 01-08-17 | 02:02

De deur van het gekkenhuis staat ook weer open.
Laterr

Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:51

Zompridder | 01-08-17 | 01:38
Je moet altijd beschouwen wat jouw meerwaarde is.
Doe ik ook. Tutje.

Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:49

@ miko | 01-08-17 | 01:41

Misschien kun je in deze tijden beter mensenhandelaar zijn. Geile, dikke bitchez met volle melkprammen worden snel en ruw in de poepert gepompt voor onorthodoxe prijzen. Voordat de bom valt.

Zompridder | 01-08-17 | 01:44

Als de euro klapt klapt de EU waarschijnlijk ook.
En het kleine Draakie houdt hem juist in stand en zo ook de EU.
It sucks ass eitherway..
Een nieuwe crisis hebben we juist nodig.
Mensen gaan morrelen en zijn dan ook meteen minder tolerant naar de EU en of migranten.
Ruim baan dan voor het (populisme) gezonde verstand.
Even door de zure appel heen bijten.
Die is trouwens al verschrikkelijk zuur dus hij kan alleen maar zoeter worden.

klinkklaar | 01-08-17 | 01:42

gato | 31-07-17 | 22:11
Ik heb het ook in stenen maar zou nu niet bepaald een paar huizen van de hand doen om cash geld te hebben. Zeker niet als de klap komt.
Een huis verkopen voor cash waar je twee weken later geen auto meer voor koopt en twee weken later geen fiets.

miko | 01-08-17 | 01:41

@ Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:35

Ik heb geen idee. Wat denk jij?
En zeg het snel, want de Maatschappij loopt -ogenschijnlijk- gevaar!

Zompridder | 01-08-17 | 01:38

Leipniz | 01-08-17 | 01:24
Out. Welterusten.

Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:37

Zompridder | 01-08-17 | 01:20
De isoleer zou onmenselijk voor jou zijn.
Wat nu?

Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:35

@ Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:38

Nog even over de vergelijking van de Europese en de Amerikaanse staatsschulden.
Die vergelijking gaat mank om de eenvoudige reden dat de Amerikanen nog altijd in de luxe positie zitten dat hun munt de (gewongen) wereldstandaard is. Met dank aan Bretton Woods 1944. Geld drukken en schulden maken gaat heel wat simpeler als je weet dat je munt toch niet gevoelig is voor hyperinflatie. Er is immers altijd een constante behoefte aan de dollar als globaal handelsinstrument.
De vraag is wat er gebeurt als die vraag wegvalt, als bijvoorbeeld Rusland en China zich van de petrodollar afkeren. Dan wordt de dollar een munt zoals elke andere, zonder privileges, en wordt die driemaal zo grote staatsschuld per capita (in vergelijking tot de EU) opeens een molensteen rond de nek van elke Amerikaan.

Leipniz | 01-08-17 | 01:24

@ Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:15

Ik lees dagelijks en kijk geen teevee. Dat draagt een aardig steentje bij, naast het bezit van gezonde hersenlobben.

Zompridder | 01-08-17 | 01:20

Zompridder | 01-08-17 | 01:06
Goed dat er nog authentieke reaguurders bestaan. Anders bloed het hier dood.

Ongeblustekalk | 01-08-17 | 01:15

@ Ichneumonidae | 01-08-17 | 00:10
Sinds Caesars odysee voor pacificatie is Frankrijk nauwelijks veranderd. Oke, Napoleon heeft steden als het voormalig Griekse Marseille fors laten doen groeien, evenals Nice en agropoles als Lyon en Beaun. Maar voor de rest is Frankrijk landschappelijk nog steeds min of meer een keltisch, kleinschalig en eigenzinnig geheel, waar deeleconomieen inderdaad volledig tot uitdrukking komen in de vastgoedprijzen. In het Parijse district kan je momenteel al een verschil van ruim 65% bovenop de nettoprijzen in bijvoorbeeld de Dordogne noteren. Ja, ook Parijs is slachtoffer aan het worden van AirBNB, maar dit is slechts ontwikkelende en waarschijnlijk ook op z'n retour door de hernieuwde, strenge houding van Parijs' arrondissementsbestuur. Desalniettemin geeft de populariteit dan wel te denken, het laat echter niet onverlet dat de ogenschijnlijke goorheid van deze stad en haar populariteit ogenschijnlijk geen factor zullen gaan worden die het Frans Nationaal vastgoed in een bubbel zal doen geraken.

Dus, koop, koop, koop. De Wind staat loon!!!

Zompridder | 01-08-17 | 01:06

Graaf van Egmont | 01-08-17 | 00:17
Beste Graaf. In Berlijn hebben ze niet de juiste kleurspoeling om van dat grijs weer rood te maken.
Rode wijn van een goed jaar.

Ongeblustekalk | 01-08-17 | 00:55

bisbisbis | 01-08-17 | 00:08
Had dan iedereen gouden kranen of zijden pleepapier? We hebben weinig te klagen. Echte armoede kennen we niet.
En als de islam de baas is bouwt BMW nog steeds mooie wagens.
Niks aan de hand dus.

Ongeblustekalk | 01-08-17 | 00:41

Graaf van Egmont | 01-08-17 | 00:17
Ik ga altijd liever met de auto. Als ik vanuit Frankrijk een 1,000 of 1,500 km moet rijden vind ik dat niet zo'n punt. En idd, alles loopt zo'n beetje via Parijs (een geweldige stad voor velen, ik vond het niks, sterker, een gore, vieze, stinkende kutstad, vooral in de zomer). Sleep well, i'm out.

Ichneumonidae | 01-08-17 | 00:31

Ichneumonidae | 01-08-17 | 00:10
Ik ken een paar mensen die vanuit onze streek voor een Nederlands bedrijf werken. Uitsluitend via internet. Ik weet het, het zijn uitzonderingen. En Frankrijk is groot. Als je gaat zoeken: stadje bij een snelweg of met een goede spoorwegverbinding. Regionale vliegvelden zijn geen optie. Weinig vliegbewegingen en alles moet toch via Parijs. Voor een reis van mijn woning naar Berlijn duurde exact 12 uur, van mijn voordeur naar de hoteldeur. En dan had ik nog een vliegtuig ;))

Graaf van Egmont | 01-08-17 | 00:17

Graaf van Egmont | 01-08-17 | 00:07
Ik overweeg Frankrijk wel eens, als Marine daar eens flink kan gaan huishouden. Enfin, anders dan jij ben ik nog niet met pensioen en ben qua werk aan NL gebonden dus ik heb nog even de tijd.

Ichneumonidae | 01-08-17 | 00:10

Denk je eens in, wat een levensstandaard wij gehad zouden hebben als wij niét bij de Europese Unie hadden gehoord...

bisbisbis | 01-08-17 | 00:08

Graaf van Egmont | 01-08-17 | 00:04
Okee, tnx. Weet niet of ik in een provinciestadje in Frankrijk zou willen zitten, hoezeer ik 020 (waar ik nu woon) in feite ook een provinciestadje vind.
Dat valt vooral op als je een paar jaar in Parijs hebt gewoond - hoe klein en benepen 020 is.

Ichneumonidae | 01-08-17 | 00:08

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:41
Oh ik las je vraag verkeerd. Voor 200.000 kun je in een provinciestad een heel luxe huis kopen. In Parijs, Lyon, Bordeaux of Dijon heb je er niks voor.

Graaf van Egmont | 01-08-17 | 00:07

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:41
Je kunt terecht van 48000 tot miljoenen. Verschil tussen provinciestadje en Parijs. De prijzen op het platteland zijn erg gedaald. En het wil niet zeggen dat je dan per se in the middle of nowhere zit.

Graaf van Egmont | 01-08-17 | 00:04

Er zijn ook economen die beweren dat men dat geld beter in helicopters had kunnen laden, en dat dan uitstrooien boven de EU.

de honden blaffen... | 31-07-17 | 23:56

Een vriend van mij is paar jaar geleden een bedrijfje begonnen in Antwerpen. Om te kunnen groeien had hij geld nodig. Hij kon daarvoor geld lenen bij het gewest Vlaanderen. Dit is Europees geld, bedoeld om de bedrijvigheid in de regio te stimuleren. Het was niet heel ingewikkeld om het geld te krijgen, ze hielpen hem zelfs met het verkrijgen van de lening en de beschikbare subsidies. Hij kon drie keer zoveel lenen als hij zelf in het bedrijf had geïnvesteerd, met een maximum van 350.000 euro. Een onderpand was niet nodig, m.a.w. als het project mislukt hoeft hij niets terug te betalen. De rente is 3% en begint pas het tweede jaar te tellen. Kom daar eens om bij een bank. Naast de lening heeft hij ook nog subsidie gekregen voor export. HIermee heeft hij o.a. op een beurs gestaan in New York. De kosten hiervan, dus reis, verblijfskosten, kosten voor de beurs etc. zijn volledig door het gewest Vlaanderen vergoed. Hij lacht zich rot, hij verkoopt in de VS en Japan en hij en zijn vrouw kunnen er inmiddels van leven. Met dank aan Draghi.

Andreas B. | 31-07-17 | 23:53

ompridder | 31-07-17 | 23:31
Klopt. Nou waar ze wonen is geen issue. Erbij komen ook nog niet echt. Maar de bereid om een bewindspersoon aan te vallen met een kapmes lijkt mij onder Nederlandse bevolking minimaal.
--
Wanneer je Rutte zijn kop eraf hakt, dan gebeurt er op het wereld toneel niet al te veel. Dat zal eigenlijk niemand een reet interesseren. Roete Who? Maar maakt het dan meer uit wanneer je een EUrocraatje zijn kop eraf hak. Timmerzwans, juichende massa's in Polen en Nederland, Juncker... alleen de slijterij om de hoek bij het EU gebeouw zal balen. Tusk? en weer juichen de Polen waneer zijn kop er ook af wordt gehakt met een kapmes.
--
Dus wanneer je dat wilt doen heeft een enkeling geen zin. Dan moetje gelijk dat hele EU zooitje in de pan hakken met een groot kapmes. Dan maakt wel impact vermoed ik. Maar ook dat moet je maar willen. En zin in hebben. Rompslomp achteraf, rechtzaken e.d.

Mark_D_NL | 31-07-17 | 23:48

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 23:43
Hee kalk, ik ben een native American, dus niet zeiken over m'n tipi.
Overigens heb ik me nooit als NSB-er gedragen en rekenen heb ik altijd heel goed gekund en kan ik nog steeds. Mind you, in de tweede klas lagere school had ik daar zulke goede cijfers voor dat m'n juf me wilde pijpen. Goed, dat wilde ik niet want ik wist, onschuldig als ik was, niet eens wat dat was;),

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:48

Graaf van Egmont | 31-07-17 | 23:31
Ik kocht in 1994 mijn flatwoning voor 90000 gulden. Nu worden soortgelijke woningen in het complex voor ongeveer 129000 euro verkocht.
Moet alleen nog een huisje in Frankrijk vinden en werk....

Eshek | 31-07-17 | 23:46

Bill Cosby | 31-07-17 | 23:39
Depressie door autoschulden en het niet aflossen daarvan? Is dat het?

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:44

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:36
Leer eens rekenen, dan zie dat jij er cijfermatig in de buurt komt, maar de precisie mist.
En vanwege jouw NSB gedrag heb ik hetzelfde gedaan maar iets professioneler. Dat wat jij mist.
Succes in jouw tipi, dwerg.;)

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 23:43

Graaf van Egmont | 31-07-17 | 23:39
Als je ongeveer 200K had te besteden, wat koop je dan in Fr.? Ik bedoel, op een beetje normale plek, niet ergens in the middle of nowhere?

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:41

Mark_D_NL | 31-07-17 | 23:34
Het is gewoon mijn enige huis. Ook een Graaf moet wonen. En ik oogst nou wat ik op 16 jarige leeftijd gezaaid heb. En de babyboomer kun je niet aanrekenen dat ze het verpest hebben voor de jeugd. De jeugd heeft het verpest voor zichzelf, omdat ze een veel te goed leventje kenden, anders dan ik. Ik heb er geen medelijden mee. Allemaal D66 en GL stemmen. Dat schijnt tegenwoordig de oplossing voor al hun problemen te zijn. Oh en genderdingetjes of klimaat. Ik zou zeggen, ga eens aan het werk kinderen.

Graaf van Egmont | 31-07-17 | 23:39

Intussen is er een nieuw probleem in de maak. "Vraag is of we desondanks iets gaan merken van de autoleengekte aan de overkant van de plas(sen). Als sommige speculaties in de VS waarheid worden, staat ons een boel narigheid te wachten. ,,Deze toename in subprime autoschuld en wanbetalingen is meer bewijs dat we op het randje van een volgende recessie zitten”, schreef economisch commentator Harry Dent eerder dit jaar. ,,En dat zal de grootste recessie sinds de Great Depression zijn.”

Bill Cosby | 31-07-17 | 23:39

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 23:28
Ach kalk, ik help graag mensen, jou ook. In een topic als dit is het al vrij bijzonder als je kunt uitrekenen dat 2 + 3 gelijk is aan 5. Hoho! In een decimaal stelsel dan he!
Binair ziet het er weer heel anders uit, hexadecimaal ook, enfin, dat hoef ik jou niet uit te leggen. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Het waarom daarvan mogen de lezeresjes van GS zelf uitzoeken, want de meesten zijn erg lui zoals je uit eigen ervaring weet of kunt weten.
Veel liefs nog en ik hou je in de gaten, kleine doerak dat je d'r bestaat!

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:36

Graaf van Egmont | 31-07-17 | 23:31
Geintje... geniet ervan, het zij je gegund.

Mark_D_NL | 31-07-17 | 23:35

Graaf van Egmont | 31-07-17 | 23:31
Ja, babyboomers. Lekker rijk zitten zijn terwijl de generaties na je jullie puin moeten gaan ruimen. En nooit een 2e huis zullen bezitten, laat staan een eerste of een leuk huurhuisie in een nette buurt. Bedankt hé, stik lekker in die andouillette!

Mark_D_NL | 31-07-17 | 23:34

@ Mark_D_NL | 31-07-17 | 23:29

Dat klopt.
Maar als je weet waar de Hoge Heren wonen en je een kapmes hebt, kun je ze afslachten in woning en de wereldorde wijzigen.

Zompridder | 31-07-17 | 23:31

Ik kocht een huis voor 162.000 gulden en verkocht het na 15 jaar weer voor 279.000 euro. Van de overwaarde kocht ik gewoon cash een huis in Frankrijk en zit daar nu schuldenvrij

Graaf van Egmont | 31-07-17 | 23:31

Ach maak je niet druk, je ben toch alleen maar toeschouwer.

Mark_D_NL | 31-07-17 | 23:29

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:20
Concentreer jij je nou maar op jouw eigen problemen.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 23:28

Fake news, fake leadership, fake money. Who cares.

Tjemig | 31-07-17 | 23:27

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 23:17
En jij noemt mij in een eerder topic een trol...
Manmanman. Had je 2 + 3 opgeteld en kwam je uit op 5?

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:20

McPhart | 31-07-17 | 23:14
2 en 3 binnen 5 jaar.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 23:17

In deze tijd kan je beter een beroep hebben waar men wat aan heeft en of het systeem nu instort door de economie of door andere factoren, wanneer je geen waarde kan toevoegen ben je het haasje.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 23:16

Er zijn drie mogelijkheden waar QE toe kan leiden;
1: hyperinflatie, zodra dit geld de reële economie bereikt.
2; Uitbannen van chartaal geld t.g.v. totale ( en totalitaire) controle
3: Een systeem reset d.m.v. oorlog

De EUSSR is op alle drie de fronten aan het voorsorteren. Wat er ook gebeurt: tenzij de Europese volkeren in opstand komen, zijn we fucked.

McPhart | 31-07-17 | 23:14

Zelfs Romeinse republikeinse aristocraten zouden zich in de jaren negentig van de eerste eeuw voor Christus naar de heer Draghi spoeden om hem te vragen hoe je dat soort grabbelmethoden opzet. De Siciliaanse maffia zal ook vast niet meer bestaan, het hele geteisem zit in de polletiek.

Zompridder | 31-07-17 | 23:12

Sarcastisch varken | 31-07-17 | 22:04 Maybe, maar ik hoop dat dit pas het begin is eigenlijk voor btc, danwel bcc.

Ramsesz | 31-07-17 | 23:07

toetssteen | 31-07-17 | 22:47
Instorten weet ik niet. Er is meer vraag dan aanbod, met dank aan de gemeenten en de immigratiepolitiek. Dan stijgen de prijzen, zeker in combinatie met een lage rente.
Wordt er meer gebouwd en stijgt de rente dan dalen de woningprijzen. Vroeger kon je als simpele bouwvakker en enig kostwinner gewoon een huis kopen. Nu moet je met z'n tweeën twee keer modaal verdienen (een 60K) om in een doorgeblazen krotwoning te kunnen wonen.

Of we dat allemaal vooruitgang moeten noemen weet ik niet.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 23:03

1,2x12 nullen.
Ik kan mij daar weinig tot niets bij voorstellen.

Jan Dribbel | 31-07-17 | 23:03

Ik kan de link duidelijk niet plaatsen, maar een triljoen, bedoeld in link= een 1 met 18 nullen.... Da's meer dan gesteld in artikel.

toetssteen | 31-07-17 | 23:02

12 biljoen keer wat, eigenlijk?

JTKDM | 31-07-17 | 22:57

botbot | 31-07-17 | 22:37

Doe maar, doe! Ik lach wel. Manmanman, geld dat in stenen zit, is op dit moment de beste belegging. Of in grond, maar dan moet het om een paar ha gaan.

toetssteen | 31-07-17 | 22:54

Zwizalletju | 31-07-17 | 22:49
Duidelijk ja.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:51

^^^gekost is gekocht

Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:50

botbot | 31-07-17 | 22:37
Kennelijk in de goeie tijd gekost, toen de m2 prijs nog niet zo hoog was.
Overigens is een huis om in te wonen, dus of je huis nou 500K waard is of 1000K - je moet ergens wonen en wil je het verzilveren dan moet je verkassen naar een uithoek van NL of gaan emigreren. Je buurman zal immers hetzelfde vragen als jij.
Ik weet niet of je er dan veel rijker op geworden bent - alle waar is naar z'n geld. Voor 500 of 1000K koop je wel wat in Schubbekutteveen, maar niet zoveel bijzonders in 020.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:50

@Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:44 Nee is ook geen drama. Punt is dat er onzin geschreven wordt in het artikel.

Zwizalletju | 31-07-17 | 22:49

Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:23
Gezien het aantal binnenstromers in viriele leeftijd, acht ik het uitgesloten dat de koopmarkt in de lagere segmenten (waar men in elk geval twee keer laag modaal moet verdienen) instort. Ook het hoger gelegen deel niet omdat de papsen en mamsen gaan schuiven.

De hele markt is verrot. De grondprijzen rijzen de pan uit, maar er de vinger achter krijgen is een opdracht voor Geen Stijl, want waar het altijd helder was, is het nu een moeras.

Ter weet, ik heb mijn jongste die mij en de missus 100% helpt in moeilijke tijd een weinig geld geschonken voor een leuk huisje vijf deuren verder.
Hoop nog mee te maken dat er kindjes komen.

toetssteen | 31-07-17 | 22:47

Grappig. Dat een Italiaan bevoegd is om eigenhandig zo'n enorm bedrag uit te geven. Waar haalt hij die bevoegdheid vandaan? Wiens geld is het wat hij uitgeeft. Hoe gaat hij dat terug betalen? Wat wordt zijn volgende goed betaalde functie? ..... Hij kan zo het hoofd van de Europese maffia worden.

EdwinM. | 31-07-17 | 22:46

Zwizalletju | 31-07-17 | 22:34
Komt neer op een 720 mld per jaar. Dat lijkt hoog, maar valt in feite nog wel mee, gegeven het BNP van de EU van een 19 biljoen. Nog geen 4%. Lijkt mij niet zo'n drama.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:44

Ik was een stukje btw vergeten over 2016 af te dragen. Ik kreeg de mij bekende correctie van de belastingdienst wat keurig dit bedrag weergaf + weer die 4% rente...
Ik weet het niet hoor maar hoe had ik in GODSNAAM 4% rendement kunnen halen tegenwoordig op dit kleine kutbedrag belastingdienst? Het is dat wij Nederlanders zo netjes alles tot op de cent betalen maar dit is gewoon misdadig. 4% slaat als een tang op een varken en moet onmiddellijk stoppen. Stelletje struikrovers.

Dirk III | 31-07-17 | 22:41

Dat denk ik ook, die ballon gaat eerdags klappen.

gato | 31-07-17 | 22:41

Ik zie Draghi nog verontwaardigd kijken naar de Nederlandse parlementariërs. Jullie verdienen ook veel aan de lage euro, durft hij ook nog te zeggen. Natuurlijk, Nederland profiteert enorm van het beleid van Draghi......

lingo star | 31-07-17 | 22:41

Rentenieren, ook een uitstervend beroep...

de honden blaffen... | 31-07-17 | 22:40

Het verontrustende is dat velen het idee hebben dat het nu weer allemaal goed gaat met de economie. Ik denk dat we de laatste opleving en heldere momenten van een stervende zien eerlijk gezegd.

Bigi Bana Boy | 31-07-17 | 22:38

Er is niet een afrekenmoment waarop alle schulden afbetaald moeten worden. Er is geen moment waarop alle schulden in de wereld naar nul moeten. Alleen afzonderlijke schulden moeten worden afgelost, het totaal hoeft nooit te worden afgelost. Dat kan zelfs continu blijven groeien. Zolang alle aflopende schulden kunnen worden geherfinancierd, is er niks aan de hand. Dit is kennelijk heel erg anti-intuïtief. De overheden hebben geen afrekenmoment, ze zijn effectief onsterfelijk en kunnen de schulden doorrollen. Het probleem ligt in de toekomst op een ander vlak, iets met godsdienstige en de influx van sprookjesgelovers.

Bill Cosby | 31-07-17 | 22:38

Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:23
Men lost drie procent p.j. af dus dat huis komt naar je toe.
Mijn eerste huis koste 60K in guldens.
Dat zelfde huis brengt nu 275K in euro op.
Het huis wat ik nu bezit levert in 10 jaar 150K meer op.
Dus men kan een fiks rendement halen.

botbot | 31-07-17 | 22:37

botbot | 31-07-17 | 22:
Maar dat valt niet mee in Spanje, die hebben geen geld en buitenlanders krijgen geen hypotheek.

gato | 31-07-17 | 22:37

@Spartacus : 80 miljard QE per jaar van af april????? yeah right, nonsens: want het is 60 miljard per maand

"The European Central Bank has once again left interest rates and its quantitative easing programme unchanged following its governing council meeting.

Key points

ECB main rate held at 0.00%, deposit facility at -0.40%
QE bond buying programme runs till end of 2017 at reduced rate of €60 billion per month
Risks are still ’tilted to the downside’ says Draghi
Admits differences of opinion within council over strength of economic recovery
Draghi has a dig at Germany’s finance minister Schäuble over latter’s criticism of ECB"

bron: blogs.ft.com/the-world/liveblogs/2017-...

Zwizalletju | 31-07-17 | 22:34

@Klutskwijt | 31-07-17 | 22:16
Maar de belastingdienst incasseert wel 4% van je spaargeld boven een bepaald bedrag.

necrosis | 31-07-17 | 22:27

Terugbetaling als de Euro op nul staat.

Patatter | 31-07-17 | 22:26

botbot | 31-07-17 | 22:02
Je leent geld bij een bank om de aannemer te betalen (of wie ook). Je hebt dus domweg een schuld en die schuld heb je aangewend om een huis (stenen) te kopen.
Je belegt dus met geleend geld in stenen. In plaats van huur betaal je rente en ja, als je aflost (en dat moet tegenwoordig als je hypotheekrente aftrek wilt) komt het huis niet naar je toe, maar wordt je schuld aan de bank lager.

Om het simpel te houden. Als jij nu in 020 een huis koopt in een wat betere wijk kost je dat ongeveer 5K per m2. Wil je dus 150 m2 moet je 750K lenen.
Daalt je huis in waarde (wat ik niet onwaarschijnlijk acht, al is dat in feite bijzaak) met 200K, dan heb je dus een huis dat onder water staat. Je hebt een schuld van 750K en een bezit met een waarde van 550K.
Goed, dat schiet allemaal lekker op.
Later op die dag hoorde hij dat hij ontslagen werd;).

Overigens ben ik het wel met je eens dat je altijd beter kunt kopen dan huren. Mijn belangrijkste punt is dat je als een haas van die kutschuld moet zien af te komen.

Ik geloof dat er nu sprake is van een huizenbubbel, evenzeer als van een aandelenbubbel. Koers/winst verhouding bij, om maar wat te noemen, TomTom is nu 170 (was in 2013 nog 53, ook al hoog).
Dat gaat helemaal nergens meer over.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 22:23

gato | 31-07-17 | 22:11
Zal ik u eens een slecht advies geven, verkoop het dan heeft u geld in de hand.

botbot | 31-07-17 | 22:22

De economie draait even hard als de baantjescarroussel. Het lijkt wel een handspinner. Gut o gut wat gaat het slecht. Zit in Toscane. Geweldig eten. Zon. Het geld rolt als een dolle. Moeder zei altijd: " Geld moet rollen, het is niet voor niets rond gemaakt. "

ristretto | 31-07-17 | 22:19

@A.Men | 31-07-17 | 22:07
Net op een nieuwssite geklikt, in Sunderland, UK staat een leuk optrekje te koop voor één Britse Pond: www.ad.nl/home/brits-huis-staat-voor-1...
Je moet wel iets ondertekenen dat je het pand op eigen risico betreedt.
Waarom dat is vermeldt het artikel niet, maar ik zou er voor gaan.

necrosis | 31-07-17 | 22:19

Mweh. Een grappig feitje is dat een paar dagen roodstaan op je bank met wel 15 a 18% wordt 'beboet' terwijl banken tegenwoordig gratis lenen en zelfs 0.2% rente bieden op geld op een spaarrekening. Het systeem is rot.

Klutskwijt | 31-07-17 | 22:16

Als geld bijdrukken nou de oplossing was voor iedere crisis en als we daar nou rijk van zouden worden, waarom investeren we dan niet in geldpersen ipv asielzoekers? Stuur wat geldpersen naar Afrika...

Zoals Frederic Bastiat ook al aantoonde met z'n Broken Window Fallacy: sommige ideeen lijken leuk maar snijden totaal geen hout als je er goed over nadenkt. En dat geldt ook voor quantitative easing.

"Joh, ik ga digitaal geld bijmaken en daarmee iedereen van z'n schulden afhelpen"... Hoe f*cking achterlijk kun je zijn om te denken dat dit werkt... Het is gewoon de bubbel die nu maximaal op wordt gepompt en tzt weer ontploft. Het is niet de overheid die (volgens Keynes) op tijd moet 'investeren' om de 'varkenscyclus' te doorbreken: ze moeten zich juist verre houden van de economische markten.

En geld bijdrukken is gewoon stelen van de mensen die niet snel hun prijzen (aka werknemers) kunnen verhogen!

mrXL | 31-07-17 | 22:15

De hele monetaire unie heeft ons 0 voordeel gebracht, geen enkele economische groei is tie te schrijven aan de euro. Daarentegen heeft het gigantisch veel geld gekost doordat door idiote neo liberale inflexibele regels de economische crisis met bezuinigingen werd verergerd. De euro zone loopt sinds 2003 qua economische ontwikkeling dan nu nog steeds zo 5-10% achter op de niet euro. EU landen. MAW u en ik zijn minder rijk dan we hadden kunnen zijn vanwege de euro. T kost wat, maar dan kost t ook wat.

geenspam | 31-07-17 | 22:14

botbot | 31-07-17 | 22:02

Dat is wel zo als je nog jong bent, maar oude mensen kunnen nooit meer van hun huis afkomen,

Dus je geld zit in stenen en ik wil het graag in mijn hand, voordat de boel instort.

gato | 31-07-17 | 22:11

Hoe moet dat verder met de schulden die Dragi opgekocht heeft? In de kamer heb ik daar geen vragen over horen stellen aan D. Ik denk dat over 25 dat gewoon weggestreept wordt. Inflatie via de achterdeur. De mensen voelen dat wel aan, vandaar dat de huizenprijzen stijgen.

A.Men | 31-07-17 | 22:07

Aanvulling, het gaat over triljard! Zie 'sentifi'.

toetssteen | 31-07-17 | 22:06

Problemen niet oplossen en geld drukken dat is wat we nu al sinds de crisis doen. De volgende crisis kan dus niet anders dan nog veel erger worden dan de laatste. Nog grotere bellen die gaan knallen. En wat dan? Nog meer geld drukken? Iedereen die geschiedenis heeft gelezen weet wat volgt. Maar zolang het lijkt te werken is het feest.

Kets22 | 31-07-17 | 22:06

Een kredietcrisis oplossen met nog heul veel meer krediet, wat kan er mis gaan.

Harry Turtle | 31-07-17 | 22:06

Triljard? Ik kan een op drift geslagen econoom zijn, maar ik mis de nodige nullen!

toetssteen | 31-07-17 | 22:05

In die Welt staat een interessant artikel over de gevolgen van dit veel te ruime monetaire beleid van de ECB, de instandhouding van zombie banken en zombie bedrijven totdat de rente stijgt en de bubble barst waardoor vervolgens een nieuwe crisis ontstaat, zie www.welt.de/wirtschaft/article1672156...

therealbraindump | 31-07-17 | 22:04

Ramsesz | 31-07-17 | 21:58

Dat vind ik een betere optie inderdaad! Ik denk dat die bitcoin overigens geen lang leven meer beschoren is in zijn huidige vorm. Ben d'r sowieso niet idolaat van...

Sarcastisch varken | 31-07-17 | 22:04

Van die 1200 miljard aan pensioen blijven ze met hun poten vanaf.

gato | 31-07-17 | 22:02

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:53
U haalt twee dingen door elkaar, ik leen geld voor een huis waar ik de aannemer van betaal.
Door deze hypotheek hoef ik geen huur te betalen en bovendien komt het huis steeds meer naar mij toe.

botbot | 31-07-17 | 22:02

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:53
Dit zijn juist tijden om alles op de korte termijn te bepalen, de lange termijn is te onzeker.
En niet alleen qua financiele zaken.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 22:02

Sarcastisch varken | 31-07-17 | 21:48 Waarom niet allebei?

Ramsesz | 31-07-17 | 21:58

Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:56
Operatie geslaagd, patient overleden.

Van Duyvenbode | 31-07-17 | 21:58

<VVD>
Jaha!
Maar!
We zijn afhankelijk van de export!
</VVD>

Q.Bert | 31-07-17 | 21:58

Allen die dit beleid becommentariëren; ook de Nederlandse staat heeft er flink van geprofiteerd, alleen de pensioenen zijn door de lage rekenrente het haasje. Nee, Griekse bonds mochten niet, die waren te laag beoordeeld. En ja, met rente. Inderdaad, minder rente dan de inflatie, maar dat is eigenlijk al jaren zo bij staatsleningen. Dat komt omdat je ook een stukje als geldgever inlevert voor de zekerheid dat je geld terugkomt. En dat heeft de ECB goed gedaan, whatever it takes, we houden deze economie draaiend en deze munt in stand.

Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:56

En toen drukte Noord Korea op de knop

Kappie62 | 31-07-17 | 21:55

botbot | 31-07-17 | 21:48
Voor een ondernemer is het niet zo'n punt. Als je kunt lenen tegen 1% of 2% en je maakt zelf een rendement op je VV van laten we zeggen 8% dan moet je dat vooral doen. Ook dan niet vergeten af te lossen...

Voor een burgerT ligt dat wat anders. Die moet z'n hypotheekje aflossen en investeert met geleend geld in stenen. Vervalt z'n baantje, dan is hij de sjaak. Geldt trouwens ook voor de ondernemer die in de verkeerde branche zit of het niet redt - ook hij moet aflossen.

Geloof dat veel mensen nogal gefocust zijn op de korte termijn. Niet zo slim.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:53

1200 mjrd? Hoeveel pensioengeld was er ook alweer in Nederland? Toeval...of niet? ;)

Sarcastisch varken | 31-07-17 | 21:53

Het is een poging de kredietbubbel in stand te houden. Groeiende schuldenberg is trechter onder de economie.

Van Duyvenbode | 31-07-17 | 21:51

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:41
Bedankt voor de correctie

SlimmerAlsJij | 31-07-17 | 21:50

Demuzieksmaak | 31-07-17 | 21:04

Bah geen Bitcoin...guldens wel!

Sarcastisch varken | 31-07-17 | 21:48

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:28
Van geld moet je geld maken.
Een aannemer verdient toch ook de kost door geleend geld.

botbot | 31-07-17 | 21:48

Kortom NL heeft de afgelopen 5 ongeveer 100 miljard bijgedragen aan het in stand houden van het Europees sprookje.

ad melkert | 31-07-17 | 21:48

Per inwoner is dat 2.340,00 euro volgens mij.

terugnaardebasis | 31-07-17 | 21:47

@Van Duyvenbode | 31-07-17 | 21:39

Dalende rente...jaar daar zijn we momenteel al wel achter.

litebyte | 31-07-17 | 21:44

Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:07 Uhh, de achterliggende gedachte was dat banken een beetje van problematische leningen af zouden komen door die bij ECB onder te brengen. Daarvoor krijgen ze dan nieuw vers geld (want onderpand afgegeven) wat direct beschikbaar is en de balans van de betreffende bank ziet er weer mooi uit. Voorlopig dan, het is wel te hopen dat ze wat kritischer zijn met wat ze aan wie uitlenen. Een paar weken geleden zijn op die manier nog wat Italiaanse banken gered. Overigens zijn er in Duitsland ook nog een paar banken die kunstmatig overeind gehouden worden, maar daar wil men het nog niet over hebben.

Ulle Ruttelflut | 31-07-17 | 21:44

Volgens Youp gaat het prima met de economie, en die had het op het NOS journaal gezien dus geen paniek.

Harry Turtle | 31-07-17 | 21:43

De EU (niet Europa) The american Way....

litebyte | 31-07-17 | 21:43

SlimmerAlsJij | 31-07-17 | 21:38
1,2 Triljard? Mss moet je het topic nog eens lezen.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:41

@Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:07
Deels correct, maar daardoor totaal fout. Inderdaad, er moet rente worden betaald. Alleen eerst eens opzoeken hoeveel die rente daadwerkelijk bedraagt. Nu is het namelijk zo dat de te betalen rente lager is dan de inflatie, waardoor de 'rente' die betaald dient te worden, juist een gift is van de Centrale Bank naar de normale bank.

SlimmerAlsJij | 31-07-17 | 21:41

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 21:35
Zitten we geramd.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:39

ECB beleid zorgt voor dalende rente op de staatsobligaties, en sluit aan bij een bijna 40 jarige trend:
German 10 year bond yield: tradingeconomics.com/germany/governme...
Dalende rente zorgt voor dalende economische groei, want is deflationair, niet inflationair. Deflatie uit zich in stagnerende lonen, bevroren pensioenen, teruglopende investeringen.

Van Duyvenbode | 31-07-17 | 21:39

Het is fout om te zeggen dat deze grap €1.2 triljard kost. Geldcreatie zorgt weliswaar voor een devaluatie en inflatie (het is aan elkaar gecorreleerd, maar niet met de verhouding 1:1), maar ook voor een toename van export en een afname van import. De toename van export en afname van import kan dan weer goed zijn voor de handelsbalans, mits er voldaan is aan de Marshall-Lerner conditie. Dit is slechts het topje van de ijsberg van enkele effecten die het gevolg zijn van geldverruiming, of een hogere interestvoet. Mocht er behoefte zijn aan die informatie dan zal ik wel scans doorsturen van de universitaire leerboeken die hierover gaan. Tot die tijd in ieder geval even de tekst aanpassen met betrekking tot de kosten, aangezien dit ronduit fout is. Het is overigens correct dat er zeer zeker kosten zijn verbonden aan geldverruiming, júíst voor een land zoals Nederland.

SlimmerAlsJij | 31-07-17 | 21:38

MogeWijEveOvergeve | 31-07-17 | 21:19
In de USA is de staatsschuld 75K per capita, hier 30K (ongeveer, in dollars).
No worries mate.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:38

Tip voor de overheid: laat iedere emigrant zijn deel van de staatsschuld ophoesten.
Geen dank, graag gedaan.

Nuchternederland | 31-07-17 | 21:37

De EU kan niet omvallen alleen uiteenvallen, waarna de verschillende landen hun monetair beleid kunnen voortzetten vanuit een economische verschillende basis. Dat kan niet in china of de vs.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 21:35

Hiervoor heeft het volk gekozen dus niet mekkeren. Neem een voorbeeld aan de Engelsman. Die hebben teminste wel ballen in tegenstelling tot het rubberen klootjesvolk van Nederland.

teh_thuismus_ | 31-07-17 | 21:32

Feynman | 31-07-17 | 21:16
En wie kan het zich veroorloven om de EU (hoezeer ik er ook een hekel aan heb) monetair te laten vallen? Geen enkel land, Feynman.
Als de EU omvalt (of de USA of China) valt de wereld om.
Zorg voor een hypotheekvrij pand, hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Treurige is dat veel mensen niet beseffen dat schulden massief zijn en bezittingen volatiel.
Een normale burger lost dus in eerste aanleg z'n schulden af. Wordtie niet armer van - je zal de mensen maar de kost moeten geven die denken dat je door het aflossen van schulden armer wordt, zelfs bij de lage rente die we nu hebben.
Elke schuld is een wissel op de toekomst, in feite beleggen met geleend geld. Beetje domdomdom.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:28

Croxifoxio | 31-07-17 | 21:16
Member of the lost team.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 21:27

Allemaal nepgeld, dat niet eens bestaat, alleen als 0100011101101 in computers...het enige wat echt is, is dat wij het wel in echte verdiende euro's moeten ophoesten.

Snap je!? | 31-07-17 | 21:25

Het is alsof je een staaf dynamiet in je hand hebt waarvan de lont steeds harder gaat branden...

Jimmy Mc Clure | 31-07-17 | 21:24

Wat een belachelijk lapmiddel is het toch, schulden verlagen door geld aan banken te geven. Van wie is dat geld dan? Ja niemand eigenlijk we creëren het gewoon. De burger mag er voor opdraaien als straks blijkt dat de banken alles gewoon achterover gedrukt hebben. Nou F you overheid ik stop mijn geld lekker in bitcoin en alt coins. De balluh!

Lepenseur | 31-07-17 | 21:22

RexGloriae | 31-07-17 | 21:15
Klopt Pippa Malmgren zegt dat het het enige logische gevolg is op een nieuwe crisis.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 21:20

@Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:11
Ik hoop dat je jong genoeg bent om het terug te betalen.
www.destaatsschuldmeter.nl/

MogeWijEveOvergeve | 31-07-17 | 21:19

Gaat Goldman Sachs de oud collega's van Draghi nog een lovend rapport met mooie grafieken en ratio's schrijven om Oekraine in de Euro op te nemen net als destijds Griekenland?

HetOorAakel | 31-07-17 | 21:19

Ze kopen alles wat los en vast zit en van de zuidelijke landen kan je 15 procent afschrijven als oninbaar. Dat is dus 180 miljard die verhaald zal worden op die paar landen die nog wel bijdragen

witwas | 31-07-17 | 21:19

Al die liquiditeit hoort te leiden tot een korte hyperinflatie en depressie. Het Japan scenario van langdurige deflatie voordat het fout gaat kan ook. Hier wordt zonder wetenschappelijke basis of politiek draagvlak geëxperimenteerd met de kern van het financiële systeem. Net zoals dat gebeurde bij het loslaten van principes zoals goud in kluis voor ieder uitgegeven bankbiljet, de gouden standaard of het latere fiatgeld creatie door private systeembanken. We hebben met de kredietcrisis en de bankencrisis gezien dat deze eeuwige beweging naar nog inhoudslozer geld begint te haperen. Het gereedschap bij de centrale bank is echter op. Nu een enorme subsidie naar systeembanken door hun foute leningen op te kopen en ze te goedkoop geld uit de lenen. Dit is gewoon indirecte monetaire financiering van overheidstekorten. Geld wordt bijgedrukt, voor de show nog een paar dagen mee geschoven, en daarmee de gaten afgetopt. Als die verkapte geldstroom naar overheden en aandeelhouders ethisch mag, waarom zou helikoptergeld naar de rest van de bevolking onbespreekbaar zijn? En wat gaan we precies doen als zelfs dat paardenmiddel gebruikt is? Draghi doet whatever it takes om een politiek muntje te behouden, maar wie let er op de rest van het systeem?

Feynman | 31-07-17 | 21:16

@Kaas de Vries
Roept je begeleider dat de tijd er weer op zit?

Croxifoxio | 31-07-17 | 21:16

ik vind het prima, want de rente is erg laag en dus is mijn hypotheekrente errug laag, van mij mag die crisis nog jaaaaaren duren, net zo lang als ik leef gewoon. Rente die laag is, is jammer voor de pensionado's , maar die kolerelijers zitten toch maar op een berg geld en durven niks uit te geven, niet uit te lenen, noch te investeren. " Nee, dat gaan we maar niet meer doen hoor, da's veels te riskant.." Hun geld laten ze liever verpieteren bij de Rabobank, tegen 0,2 % rente. Dat ze dan lekker hun pensioen zien verdampen, stempt mij tot grote vreugde. De generatie die dit land heeft opgebouwd EN weer afgebroken wordt nu eindelijk ook eens aangepakt, die babyboomers met hun idealen over " dat nooit weer..."

happyfamilyman | 31-07-17 | 21:16

Crypto currency gaat het helemaal worden , gelukkig heb ik al geïnvesteerd in de "gulden" . Als rekeningen straks worden geblokkeerd kan ik tenminste nog wat handelen.

RexGloriae | 31-07-17 | 21:15

Obligaties, je weet wel, van die leningen die weer terugbetaald worden, doorgaans met rente.
Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:07
Natuurlijk, met rente zelfs.

Labtechnieker | 31-07-17 | 21:12

Als je haar maar goed zit....

tuurlijkjoh | 31-07-17 | 21:11

EU heeft grootste BNP op aarde (nou ja, in 2015) - 19 biljoen.
Too big to fail, net als de USA of China.
Zie verder nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande...

Draghi mag een lul zijn, maar 1,2 biljoen? Who cares?

Ichneumonidae | 31-07-17 | 21:11

Ik ga de kleurenprinter ook maar eens aantrappen, morgen op vakantie.

Sneeschuiver | 31-07-17 | 21:10

Het is jullie pensioen dat is verdampt. Ik doe niet meer mee. Laterz!

Kaas de Vies | 31-07-17 | 21:09

doorgaans met rente.
Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:07
Uit Griekenland?

ScumbaggusMaximus | 31-07-17 | 21:08

In de EU heet het Long-Term Refinancing Operation. Oftewel TROL.

Piet Karbiet | 31-07-17 | 21:08

Wat een nonsens verhaal weer. Het gaat om aankopen van obligaties. Obligaties, je weet wel, van die leningen die weer terugbetaald worden, doorgaans met rente.

Nice_Wheels | 31-07-17 | 21:07

Geld bijdrukken is net als een gat in de weg opvullen, het wordt pas een probleem wanneer er een bult op die weg ontstaat.
Alan Greenspan, die begreep het wel.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 21:05

Tijd voor Bitcoin

Demuzieksmaak | 31-07-17 | 21:04

Geenstijl heeft zin vandaag.. :)

Wasbakplasser | 31-07-17 | 21:02

Schulden maken en stenen kopen. Spectaculaire mega-inflatie in 3, 2, 1, ...

très cool | 31-07-17 | 21:01

REAGEER OOK