Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Boris is Back! Bremain boos over nieuwe MinBuZa

De Britten maken zich op voor een spannende dag: #MayDay. Naar verwachting maakt kersverse premier Theresa May vandaag de rest van haar kabinet bekend, nadat zij gisteravond al een aantal kabinetsrollen onthulde. De nu al meest verrassende alsook meest lovenswaardige benoeming is die van de malle, maar uiterst briljante Brexiteer Boris Johnson als nieuwe MinBuZa - een benoeming waar niet zozeer de Britse kiezers, maar vooral de Britse media enorme moeite mee hebben, en deze ambtenaar is ook niet bij Iedereen wordt in hun hemd gezet, van zuurlinks tot Eurofiel gek. Ook de Nederlandse Bremainers zijn de draad helemaal kwijt. Zo zou de keuze voor Boris niet alleen 'irrationeel' zijn, aldus Joris Luyendijk, maar kan de wereld het VK volgens hem ook 'niet langer serieus nemen' en zou May graag een kernoorlog willen ontketenen. Bovendien, zo denken ze te denken bij Nieuwzuur (en willen ze dus dat wij dat ook denken), heeft Boris de positie alleen gekregen zodat May 'm in de gaten kan houden. Bon. Wij kunnen het vooralsnog alleen bij de feiten houden, en dat is dat Boris een referendum heeft gewonnen en nu in de perfecte positie zit om voor 17.410.742 Britten de controle terug te nemen over hun land, hun grenzen, hun viswateren en hun democratie. Laat die Brexit maar komen, zouden wij zeggen. Maar EU-president Tusk (wie?) denkt daar toch mooi anders over. Pratend over de aanstaande uittredingsonderhandelingen met het VK, zei hij gisteren dat de Britten absoluut niet mogen profiteren van een Brexit, omdat dit dodelijk zou zijn voor de Europese Unie. Daarmee erkent de ongekozen president van de EU dus dat het draagvlak voor een politieke unie, met steeds minder macht voor nationale parlementen en steeds meer bevoegdheden voor ongekozen bureaucraten, alsmaar verder afbrokkelt. Want Brexit means Brexit, heeft May gezegd, en daarom heeft ze in haar kabinet ook een Minister van Brexit aangesteld. David Davis wordt voluit Secretary of State for Leaving the European Union en daar heeft hij (toevallig?) begin deze week een aantal hele optimistische ideeën voor uiteengezet. There's their plan! Juncker doet niet flauw en feliciteert May met haar aanstelling - en de ongekozen potentaat hoopt dat hij snel eens langs mag komen. Zal ons eerst benieuwen of hij z'n baan nog heeft tegen de tijd dat hij aan de beurt is.

Reaguursels

Inloggen

@Harry uit Rotterdam | 14-07-16 | 21:57
En verder zijn het niet de partijbonzen die Theresa May aanstellen, het is een verkiezing onder de fractieleden. Alle parlementsleden van de Conservatieven die allemaal persoonlijk zijn gekozen kiezen de partijleider in het parlement. Bij een normale gang van zaken zal de nieuwe partijleider voorafgaand aan de nieuwe verkiezingen ook de steun van de partijleden in een partijcingres moeten krijgen, maar bij een tussentijdse wisseling van de wacht hoeft dat niet.

Stormageddon | 14-07-16 | 23:01

@Harry uit Rotterdam | 14-07-16 | 21:57
Je weet dus niets van de staatsinrichting van de UK. Die is vele malen democratischer dan de Nederlandse. De verkiezingen zijn vorig jaar geweest. Het lagerhuis heeft een zittingsduur van maximaal 5 jaar en in die zittingsduur zijn alle parlementsleden met een persoonlijk mandaat gekozen. Het is aan de partij met de meerderheid in die verkiezingen om de partijleider te kiezen en die wordt door de majesteit uitgenodigd om een kabinet te vormen. En ook die kabinetsleden zijn allemaal gekozen parlementariërs. Het parlement is het hoogste orgaan, het kabinet is niet meer dan het dagelijks bestuur. Als een premier tussentijds om wat voor reden dan ook aftreedt heeft de meerderheid in het Lagerhuis nog steeds mandaat en die fractie kiest dan een nieuwe leider die in principe gewoon de zittingsduur van het parlement afmaakt, tenzij hij denkt dat hij met verkiezingen een grotere meerderheid kan halen en zijn persoonlijke positie kan versterken.

Er wordt dus geen premier gekozen in Groot-Brittannië. De premier is een gekozen parlementslid voor zijn eigen district. We kiezen in Nederland ook de premier niet. Sterker nog, in Nederland hoeft de premier niet eens op de kieslijst te staan of lijsttrekker te zijn. De koning mag een premier van buiten benoemen als de partijen dat adviseren. Is in het verleden ook wel gebeurd. (De Quay, Zijlstra)
Ook in Nederland hoeft de premier bij het ontslag van hemzelf of zijn hele kabinet geen nieuwe verkiezingen uit te schrijven, hij kan de koning ook adviseren op basis van de laatste verkiezingen een nieuwe formateur te benoemen. In die zin verschilt het niet eens zoveel, behalve dan dat we in Nederland de gewoonte hebben ontwikkeld dat er nieuwe verkiezingen volgen. Maar dat is dus grondwettelijk niet noodzakelijk.

Terug naar Engeland: de parlementsleden zijn allemaal persoonlijk gekozen, ook Theresa May. Het is aan de grootste fractie om de partijleider te kiezen. Er zijn in Engeland geen kieslijsten zoals in Nederland, in elk district staan er maar een paar namen op het biljet: een kandidaat van Conservative, Labour, LibDem, Ukip en welke andere partij een kandidaat heeft in dat district. In Nederland kan je van Maastricht tot Delfzijl, van Den Helder tot Cadzand, van Monster tot Glanerbrug, op elke kandidaat van elke partij stemmen (vooropgesteld dat de partij in alle districten meedoet). Dat betekent in Nederland dat de partijleider dus honderdduizenden stemmen kan halen terwijl de kiesdrempel voor een zetel 40.000 is (of zoiets). Het stemmenoverschot gaat naar kandidaten die zelf persoonlijk de kiesdrempel niet hebben gehaald. Dat is wel democratisch? Welnee.

In De UK is elke parlementariër met een persoonlijk mandaat gekozen. De kiesdistricten zijn ingedeeld naar inwoneraantal, elk district heeft ongeveer dezelfde hoeveelheid kiesgerechtigden (hoewel er nog grote verschillen zitten tussen stedelijke en landelijke districten) De grenzen van districten verschuiven dus nog wel eens, en er worden soms ook nieuwe districten gevormd. Elk district heeft een zetel in Westminster, dus elke parlementarier heeft een zeker persoonlijk mandaat van tienduizenden stemmers. Kom daar in Nederland eens om.

Nu zal Theresa May uiteraard ook goedkeuring voor haar kabinet willen hebben en zo snel mogelijk verkiezingen willen en dat zag je in het verleden ook vaak gebeuren met een tussentijdse wisseling van premiers. Maar nu is er de buitengewone omstandigheid van de Brexit. Ik vermoed zelf dat ze het onderhandelingsresultaat met de EU ofwel voorlegt in een referendum ofwel inzet maakt van nieuwe verkiezingen.
Hoe dan ook: je kunt niet beweren dat deze regeringswissel ondemocratisch is. De kiezer heeft vorig jaar gesproken en de Tories hebben gewonnen. Die vormen de regering en wie dan de poppetjes zijn is bijzaak en aan de partij en fractie.

Stormageddon | 14-07-16 | 22:56

Slimme zet van May, want Boris heeft een unieke positie om dat Brexit volledig te verzieken. Zij kan met een stalen gezicht de schuld leggen bij Johnson. Veel handiger als de brexiteers dat Brexit zelf laten falen. Dat kan je wel aan hem overlaten.

Naomi71 | 14-07-16 | 22:16

@Harry uit Rotterdam | 14-07-16 | 21:57

Lees de reactie van Stormageddon | 14-07-16 | 14:20

MathiasRots | 14-07-16 | 22:11

Wat een ondemocratisch land is dat Groot Brittannië. De partij bonzen kiezen een Bremainer als premier, er worden allemaal ministers aangesteld die geen democratisch mandaat hebben. Waarom wordt er hier geen aandacht aan besteed? Dit is toch net zo erg als wat in de EU gebeurt?

Harry uit Rotterdam | 14-07-16 | 21:57

Het zou mij niet verbazen als dit vanaf 't begin al 'n opzetje is geweest tussen Johnson en May.
Doordat na 't referendum al 'rondzong', dat Johnson en May elkaar spraken over samenwerking.
Waarom zou Johnson premier willen worden (?), dan is iedereen tegen hem, terwijl als May premier zou worden, Johnson de handen vrij zou houden.
De conservatieve regering bindt nu met May de 'blijvers' en met Johnson de 'EU-vertrekkers'.
Ondertussen heeft er 'n geweldige shake-out plaatsgevonden; de 'politieke verraders' (binnen de partij)hebben in deze weken kleur moeten bekennen, zodat dié konden worden geloosd.
En binnen de EU zullen alle politici zich ook op hun hoofd krabben, omdat zij zo openlijk hun afkeer van Johnson hebben uitgesproken. (Verhofstadt noemde Johnson 'n rat die 't zinkend schip verliet; de Franse minister van buitenlandse Zaken Ayault noemde Johnson 'n leugenaar) Dat gaan in de nabije toekomst dus allemaal beschamende ontmoetingen worden met Johnson als minister van Buitenlandse zaken.
Wat 'n triomf voor de Britse politiek.
Wat zullen de wereldleiders; Obama (als Keniaanse neger-frustraat), Clinton (als enge verpleegster uit de film One flew over the cockoo's nest), Ayault (als Franse kikker), Juncker (als Hitler) en Erdogan (als geitenneuker)op hun lippen moeten bijten om niet tegen Johnson te schreeuwen, dat ze hem 'n f*** k*** vinden. Há. We zullen in de journaals zien, wie er onzichtbaar gediplomeerd zal glimlachen, en wie door de mand valt als slechte toneelspeler. Maar allemaal zullen ze hun woede moeten inslikken; allemaal zullen ze binnen de gevangenis van de politiek correcte onbetrouwbaarheid 'gewogen' en te licht bevonden worden. Want wij zullen als kinderen aan de zijkant kunnen wijzen en zeggen: 'kijk, ook deze keizer heeft geen kleren aan'.
En 't mooiste is; dat al deze nep-keizers wéten, dat ze als wereldleiders in hun blote r*** worden gezien voor wat ze zijn. En ze kunnen er niets tegen doen. Dat heeft die f*** Johnson hén geflikt, in samenspanning met die grijnzende Theresa May. Dat worden nog leuke, en lange (!) onderhandelingen voordat artikel 50 in gang wordt gezet; daar gaan ze nog járen over doen. (daardoor valt hun eventuele schade ook nog reuze mee) Yeah. Wij gaan als publiek nog veel te genieten krijgen; de geestelijke striptease van al die ruggegraatloze politici.
I'm dreaming of a next nexit.

Der Paulie | 14-07-16 | 20:42

President? Tusk is voorzitter van de Europese Raad en 'geeft de nodige impulsen voor de ontwikkeling van de Unie en bepaalt de algemene politieke beleidslijnen en prioriteiten. Hij oefent geen wetgevingstaak uit.' President is verkeerd vertaald uit het Engels. Anyweetjes, het blijft een fascistoïde instelling van zelfverrijkers en weg-met-onsers. Dus opdoeken die boevenbende!

Sliptong | 14-07-16 | 20:22

Dit soort domme uitspraken toont alleen maar aan dat hun argumenten op zijn. Joris, neem nog een glaasje zoutzuur zou ik zeggen!
Ik zou willen dat er figuren als Johnson in Den Haag rondliepen, dan zou mijn stem daar meteen naar toe gaan!
Beter dan al die middelmatige politiek correcte grijze muizen die er nu rondlopen.
Johnson is bovendien op geen enkele wijze te vergelijken met Trump of Wilders (ok, behalve de haarkleur dan ;) ). Hij is van een compleet ander (en vooral hoger) niveau. Schandalig hoe de MSM hem vandaag belachelijk proberen te maken. Gelukkig weten verstandige en onafhankelijke mensen wel beter en weten ze hem wél op waarde te schatten.

JackRyan | 14-07-16 | 20:02

Eerst lachen ze hem uit dat hij zou weglopen en als hij even later minister wordt is het weer niet goed. Toevallig is Boris op eigen kracht burgemeester van London geworden. In Nederland schrijft een krantenredacteur een open sollicitatie in zijn krant en wordt vervolgens *benoemd* als burgemeester van Hilversum. Want burgers die een burgemeester kiezen, dat moeten we niet willen met zijn allen. Dat is maar populistisch.

Nichtsneues | 14-07-16 | 19:55

Joris Luyendijk is bovendien zelf niet meer serieus te nemen. Boris Johnson is jarenlang een gerespecteerd politicus geweest. Maar nu hij een ander standpunt inneemt dan algemeen geaccepteerd deugt hij ineens niet meer, is ie dom en weet ik veel wat de politiek correcten er allemaal bijslepen. Het is een zorgwekkende ontwikkeling dat iedereen die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt meteen slachtoffer wordt van linkse haatzaaicampagnes. Feiten doen er niet meer toe.

freelux | 14-07-16 | 19:22

Bremainers beginnen een karikatuur van zichzelf te worden. Als je je als voorstander van een Brexit na de uitslag van het referendum niet wilde bemoeien met de Brexit was je een populistische wegloper. En nu een Brexiter zich wel bemoeit met de uitvoering van het Brexit is het weer niet goed. Bremainers zijn bezig met een haatzaaicampagne waarbij ze elke stok aangrijpen om mee te slaan. Of deze stok feitelijk klopt boeit hen niet, het gaat om de beeldvorming...

freelux | 14-07-16 | 19:06

Al ben je nog zo druncken straalbezopen katjelam dat ziet niemand met zo'n hantekening

Toontje-lager | 14-07-16 | 17:51

@Wilhelmina Kuttje | 14-07-16 | 16:29
Trump is alles behalve elitair. Een plebejer van het ergste soort. Ik denk niet dat Boris veel met patser Trump gemeen heeft en met hem klikt. Zoals je zelf al zegt: Boris heeft zelfspot en dat is totaal afwezig bij The Don. Boris is ook geen populist, die zegt gewoon letterlijk wat hij vindt en het maakt hem niet uit wie hij daarbij tegen de haren instrijkt (daar zal hij wel iets voorzichtiger mee moeten worden als minister). Donald zegt datgene waarvan hij denkt of vermoedt dat zijn publiek van het moment het wil horen.

Stormageddon | 14-07-16 | 16:48

Stel, stel dat Trump de nieuwe president van de VS wordt, dan is de UK wellicht het enige land ter wereld met een Minister op BuZa die goed met m klikt. Beiden elitair en toch populistisch, rijk, competitief en uitgesproken.

Grote verschil is dat BoJo zichzelf goed in de zeik durft te zetten, Trump is daar te narcistisch voor.

Wilhelmina Kuttje | 14-07-16 | 16:29

Die Boris de clown, die wilde geen PM worden maar wel minBuZa .. jaja. Met al die roeptoeters, wel roepen maar geen ideeen.

michelr | 14-07-16 | 16:26

Veel boze mensen, dat is een goed teken tegenwoordig. Laat die Britten maar schuiven, al eeuwen varen ze hun eigen koers en ook nu weer laten ze zien hoe je als volk van je eigen kracht uitgaat en via een prima werkende democratie de waanzin stopt wanneer dat nodig is.

drs. P | 14-07-16 | 15:47

@Spastcommando | 14-07-16 | 14:54
Het scenario is heel anders. De complexe besluitvormingstructuur van de EU is in het voordeel van de Britten. Die kunnen alle meninkjes van de eurocraten tegen elkaar uitspelen. Niet alleen dat, iedereen van de EU zal zich er tegenaan willen bemoeien. Juncker, Tusk en atimmerfrans uiteraard, maar ook diverse europarlementariers met meer ambitie dan verstand. En die gaan rollebollend over straat straks. De één wil de Britten "straffen", de ander wil de Britten zo strak mogelijk aan de EU binden en iedereen wil credits voor een onderhandelingsresultaat. Als er wordt gefaald dan ligt dat bij de EU, die met verschillende en tegenstrijdige plannen gaat komen (daar kun je op wachten) en dan kan May zeggen dat de EU een onbetrouwbare partner is.
De Britten kunnen dit bijna niet verliezen. Elke uitkomst is (in elk geval politiek) vrijwel altijd in hun voordeel.

Stormageddon | 14-07-16 | 15:27

Lach me rot om Trees Maai. Erst das kommt das Fressen dan die Moral. Het is niemand nog duidelijk wie er in staat is om met een hoogcomplexe EU te onderhandelen.
De UK heeft 30 jaar geleden die kennis geexporteerd naar Brussel en deze Britten zitten daar gebakken. Ook de eerdere minister van Europese zaken moet dat weten. Het scenario? Falen en dan terugkrabbelen.

Spastcommando | 14-07-16 | 14:54

Grappig hoe in dit artikel met twee maten gemeten wordt. Er wordt uitgebreid ingegaan op het ondemocratische gehalte van Tusk en Juncker. Maar wanneer het democratische gehalte van May en Johnson in beeld komt. Oh wacht, dat verdient geen aandacht van Geenstijl. Heel jammer (zucht)
Mestboerke | 14-07-16 | 10:11

Misschien weet je niet hoe de Britse politiek werkt, maar in de UK zijn de premier en de ministers in de allereerste plaats gekozen parlementariërs. Gekozen met een meerderheid in hun kiesdistrict. Dus niet zoals in Nederland op het stemmenoverschot van de lijsttrekker, zonder zelf de kiesdrempel te hebben gehaald zoals de meerderheid van de tweede kamerleden. Hoe veel meer democratisch wil je het hebben? Zowel May als Johnson zijn zelf, persoonlijk gekozen.

Stormageddon | 14-07-16 | 14:20

May doet alles goed. Bewezen backstabbers als Gove de laan uit, potentiele vijanden als Boris in je kabinet halen en ze hele zware taken geven, en de meest eloquente en kalme brexiteer zonder persoonlijke ambities (Davis) met de EU laten onderhandelen.
Deze vrouw is meer dan gehaaid, die gaat Thatcher doen vergeten.

En tja Boris... Bij alles wat hij zegt: It's funny because it's true. And nobody dares say it. Dat geeft hem natuurlijk wel een speciale soort macht. Want het is allemaal vreselijk politiek incorrect, beledigend, maar wel waar. De limerick tegen Erdogan is niet erg diplomatiek maar hij heeft gelijk: het moet gezegd kunnen worden. Puntje in zijn voordeel: hij wordt ook belachelijk gemaakt door collega's, in de media enz. en het interesseert hem geen zier.

Het meest veelzeggend zijn de tweets van Verhofstadt et al. en dat stukje van Tusk. Het loopt ze dus door de broek. Want uit het stuk van Davis blijkt dat hij al vrij precies weet wat voor deal er moet komen en dan zal inderdaad blijken dat uit de politieke unie en in de vrijhandelszone en de douane-unie een veel voordeliger samenwerking is. Eentje die voor meerder landen aantrekkelijker is en laat zien dat de EU inderdaad eigenlijk nergens voor nodig is. Dat is ook een beetje wensdenken van mij, maar ik weet vrijwel zeker dat de EUrofielen dat ook beseffen en dat eigenlijk niet kunnen voorkomen. Want waarom zou de Oekraïne een betere deal moeten hebben met de EU dan de UK? Dat is ook niet uit te leggen. We gaan mooie tijden tegemoet. Het wordt in elk geval niet saai.

Stormageddon | 14-07-16 | 14:09

-weggejorist-

Nietnagel | 14-07-16 | 13:26

Het hele punt was dat ze er beter van gaan worden. Dus wat die gast zegt is gewoon kinderachtig pestgedrag.

zwarte_weduwe | 14-07-16 | 13:06

"Johnson was gevierd burgemeester van Londen.
watergeus | 14-07-16 | 09:57"

Welnee. Hij was beter dan zijn voorganger, maar die was beroerd. Hij was zó gevierd dat in een opiniepeiling de meerderheid van de inwoners van London hem totaal niet zagen zitten als PM.....

Donkersloot | 14-07-16 | 12:57

spuitje11 | 14-07-16 | 10:02

Ah , nog zo een zure verliezer. Volkskrant lezer ?

edelweiss | 14-07-16 | 12:53

GS is mijn eerste en beste nieuwskanaal .
Toen ik dat van BojO kwam ik niet meer bij.
Wat een ontzettende , geweldig "stinkefinger "naar de Bremainers.

edelweiss | 14-07-16 | 12:48

Rutte:totally,totally,totally wrong.
Hahahahahahaha.
Bijdehandjes gevraagd op de markt.

swassannuf | 14-07-16 | 12:46

Nou weet ik waarom hij aftrad... en wat een meesterzet van Mrs. May.

mallekater | 14-07-16 | 12:32

Johnson moest politieke ervaring opdoen. Als minister van Buitenlandse zaken wordt hij zo klaargestoomd om bij de volgende verkiezingen de nieuwe leider te worden.
May is dus een tussenpaus.

New Quacka | 14-07-16 | 12:29

compitaal | 14-07-16 | 11:52
Ja dat klopt helemaal, want mij bereiken die zelfde berichten, alleen via een andere verbinding. Het is alleen jammer dat er niet meer mensen begrijpen wat er in Europa gaande is. Ik zou zeggen mensen doe je ogen open, zie dat er een omvolking plaatsvindt. Want volgens die zelfgekozen dictators zijn de Europeanen steeds meer tegen de E.U. en dat geeft te veel weerstand voor hun perverse plannen. De NWO moet in snel tempo doorgaan, niets mag dat in de weg staan.

FreeVogelaar | 14-07-16 | 12:17

En nou nog Jeremy Clarkson tot ambassadeur in Argentinië benoemen..

zeur | 14-07-16 | 12:09

Joris Luyendijk heeft mij volledig afgedaan sinds hij EU-kritici als "Europhobes" meent te moeten betitelen in zijn stukjes in The Grauniad.

Tapu | 14-07-16 | 12:06

De EÜ-chantage kent geen grenzen. Als het niet in het straatje past van de Brusselse dictators dan wordt er geen middel geschuwd om het anti-EÜ-kamp dwars te bomen.

Uw Psychiater | 14-07-16 | 12:03

@freevogelaar
Duitse reaguurders worden door de politie opgepakt hoorde ik gisteren op de Duitse tv, de autoriteiten scheissen in hun broek voor de mening van het volk.

compitaal | 14-07-16 | 11:52

Ja, laat die Brexit maar komen, en voor al , laten wij de Nexit nu maar volgen!

nik777 | 14-07-16 | 11:47

@Welkom terug Boris, wir schaffen es!

compitaal | 14-07-16 | 11:22
"Wir machen es nicht!"
De Duitsers komen al langzaam in verzet, het CDU gaat straks naar de bodem. Want de autonome bevolking leeft steeds meer met angst voor de gelukzoekers, hun vrouwen en dochters lopen gevaar. Alleen lees je daar bijna niet over, de media en Polizei staan geheel onder curatelen. En waar in Europa niet?

FreeVogelaar | 14-07-16 | 11:39

Iemand die vermoord is zo wegzetten is not done! Respect!

Het is trouwens maar hoe je het ziet, maar ik denk dat Luijenkwallepeer onze ministers te hoog inschat. Dit zeggende zou Theo menigeen verbaasd doen staan waartoe hij in staat zou zijn geweest.

ruud-topper | 14-07-16 | 11:34

Kijk hoe de ware aard van de linkse beestjes en de slechte verliezers naar boven komt.

Schietmijmaarlek | 14-07-16 | 11:33

Inzoomen op dat bord bij de buren van Boris, sorry world.
En nog een keer in de herhaling, die NOS toch.. zo kleinzielig.

compitaal | 14-07-16 | 11:29

Wat een Ongepaste Lul die Luyendijk.Schreef een boek dat nergens op slaat , schrijft in de verkeerde krant , en komt nu met zo'n tweet aan.

Zwizalletju | 14-07-16 | 11:29

"Lidstaten van de Europese Unie moeten vanaf heden elk jaar aan Brussel melden hoeveel migranten ze willen opnemen. Door deze groepsdruk moet het herverdelen van asielzoekers over de EU worden versneld."
Vind je het dan gek, dat die Britten uit de E.U. willen. En dat is nog maar een 1% van al de plannen die de "Brusselse Dictators" hebben om Europa kapot te maken. Want immers, ze streven naar de totale macht over Europa, zeg maar de zelfde wellust die Hitler had, maar dan zonder een kogel te verschieten.

FreeVogelaar | 14-07-16 | 11:24

Welkom terug Boris, wir schaffen es!

compitaal | 14-07-16 | 11:22

Misselijkmakend, al die Luyendijkjes die er zo rotsvast van overtuigd zijn dat ze zo veel beter en intelligenter zijn dan de rest van de wereld. En dat terwijl ze in feite net varkens zijn; als je er een aan zijn oor trekt, schreeuwen ze allemaal.

Jonkheer Wttewaall | 14-07-16 | 11:13

Als iedereen nou eens gewoon zijn kop dicht houdt (ook jij Rutte) dan kunnen over 6-12 maanden eens echt de balans op maken over de Brexit gevolgen. Iedereen weet dat de economie (niet te verwarren met de financiële markten) een log beest is dat echt niet binnen 24 uur reageert op dit soort ontwikkelingen. Maar wat iedereen weet komt niet altijd iedereen uit toch....?

Lichtstadfan | 14-07-16 | 11:11

Oh, manoman, war zijn de druiven zuur.
De kans dat het binnen
de kortste keren heel erg goed gaat met de Britten is een onverteerbare mogelijkheid voor de
Eurofielen.
Een prima MP, een heel acceptabele minbuza, ik lach me te barsten, het gaat helemaal goed komen met de Britten..... en die gekken in Brussel maar schuimbekken...... LOL.

mallekater | 14-07-16 | 11:10

"... dat de Britten absoluut niet mogen profiteren van een Brexit, omdat dit dodelijk zou zijn voor de Europese Unie".

Als deze uitspraak juist is dan erkent Tusk dat het wel degelijk mogelijk is om beter te worden van een exit. Het enige wapen dat de EU rest om dat te voorkomen is sabotage en dwarsbomen. Zeg maar het VK te behandelen zoals ze daar in Brussel Rusland behandelen. Weer eens wat anders dan bruggen bouwen en verbinden.

jochum1980 | 14-07-16 | 11:05

Beter nieuws verwacht ik vandaag niet, moet wel lachen om die pruilende Linkse Media en haar dito aanhangers.

FreeVogelaar | 14-07-16 | 10:50

De pers is boos omdat Boris zich niet aan de "narrative" houdt, de verhaaltjes die ze zelf over Boris hebben bedacht.
Eerst verzon het journaille dat zijn hele Brexit-campagne alleen maar was bedoeld om de plek van Cameron te kunnen inpikken. Toen hij zich daar niet kandidaat voor stelde, verzon de pers dat Boris een laffe hond was die vluchtte voor zijn verantwoordelijkheid. En nu hij toch een verantwoordelijke baan neemt, moeten ze weer iets anders over hem verzinnen. Steeds nieuwe dingen uit de duim moeten zuigen, is allemaal extra werk. Dat maakt ze pissig.

simpelman | 14-07-16 | 09:37

Zo zie ik het ook simpelman. De man is al sinds zijn jonge jeugd een topper op politiek gebied. MSM kan hem niet volgen en dat zegt veel over de beperkingen van bijvoorbeeld de Nederlandse hoernalisten.

Graaier | 14-07-16 | 10:42

De mainstream media schrikken wanneer er naar het volk geluisterd wordt. Het zou toch ook bizar zijn wanneer Boris Johnson, een van de hoofdrolspelers in de Brexit, buitenspel gezet zou worden in deze voor de EU en UK zo belangrijke periode

Ludovic1764 | 14-07-16 | 10:40

net zo als het boekje van Luyendijk over het midden oosten.
veel bla bla maar niet enkele keer het woord islam gebruiken.

pejoar | 14-07-16 | 10:38

Als ik Boris was ging ik eerst een biertje drinken in Moscow voordat ik met Obama zaken ga doen.

byzantium1453 | 14-07-16 | 10:36

Luyendijk is een opportunist en zakkenvuller. Zijn boeken zijn allemaal op dom linkse gedachtegoed gestoeld. Ik snap echt niet wat hij bij de Britten te zoeken heeft behalve stoken en doen alsof hij belangrijk is als "correspondent".
En Rutte? Wat een clown, wat een misser man, je ware gezicht staat inderdaad naast je "snuggere" uitspraak!

lanexx | 14-07-16 | 10:36

Eerste indruk van May is in ieder geval positief. Ook die Davies lijkt een prima idee te hebben over wat er moet gebeuren. Wel vrij blijven handelen met Europa zonder invoerkosten, maar niet de gehele eis van de EU accepteren zoals Noorwegen en Zwitserland doen. En zo te merken wordt pas eind dit jaar Article 50 in gang gezet omdat ze eerst een strategie/team willen samenstellen, praten met de binnenlandse partijen en dan pas naar EU gaan. De EU moet ook haast maken met een strategie maken en iemand aanwijzen die dat gaat doen, want anders gaan die zeker het onderspit delven. Maar goed, nu hopen dat de Nederlandse regering een vuist kan maken zodat niet Duitsland en Frankrijk het dialoog gaan bepalen, maar juist de landen die baat hebben met de handel met het VK. Volgens mij moet dat goed te doen zijn, zeker als er nog wat banken gaan omvallen.

Martinspire | 14-07-16 | 10:35

spuitje11 | 14-07-16 | 10:02
De racistische parafraas van Johnson is een leugen.

LibertasSimplex | 14-07-16 | 10:34

Wetende, dat Brexit een feit is en ook als zodanig zal worden uitgevoerd, doet mij smullen!. Al wat dagen word er gespind en gedowngraded gepraat over deze nieuwe situatie. De schoenen van onze Brexit leidster zijn een hip onderdeel. Belangrijke "plop" Brexit mensen verdwenen van het toneel (de lafaards) en ineens komen ze weer terug in het Brexit kamp op nieuwe posities. Stille hoop, diepe wensen worden straks omgezet in een zure regen van het remain kamp en dat geld ook voor de (s)linkse kerk hier. Elke keer weer kijkend naar de staatsomroep (die we straks kunnen jorissen van ons net) en zien en horen hoe men ertegenaan kijkt. Tv kijken wordt steeds leuker!

Mr_Pikibelly | 14-07-16 | 10:33

De reactie van Tusk is weer tekenend voor hoe de EU momenteel draait. De EU zou voor de deelnemers zo aantrekkelijk moeten zijn, dat niemand er over zou nadenken om weg te willen gaan. Maar dat is de EU nu zeker niet en de reactie van de bestuurders voor degenen die weg willen is bangmakerij en straffen, zodat anderen niet durven te vertrekken. Zelfreflectie zou aan het licht brengen dat de meeste onvrede momenteel voortkomt uit onnodige centralisatie van macht, ongewenste gebiedsuitbreiding (Oekraïne / Turkije), de misstanden met de Euro (opkopen slechte staatsobligaties en kunstmatig drukken rente), de macht van multinationals in handelsverdragen (CETA/TTIP/Oekraïne) mede door lobbyisten/USA en de ongebreidelde moslimimmigratie. De EU zou er moeten zijn voor de Europese bevolking en voor niemand anders. Echter zo voelt het niet meer zo tegenwoordig. Als de EU voornoemde problemen niet zo uit de hand had laten lopen, dan zou de EU veel populairder geweest zijn.

kortebroek | 14-07-16 | 10:32

Rutte? Wie is dat?

ruud-topper | 14-07-16 | 10:25

Grappig dat Boris Johnson minister van buitenlandse zaken is. De gehele MSM en iedereen die er een beetje toe deed meldde dat hij een wegloper was.
Kortom er was geen goed woord over hem te horen.
Dat toontje kennen we van de reacties over Wilders. Of Trump.
Wat zuur toch altijd.
Iemand die niet op had gelet zou kunnen denken dat hij opgepakt was omdat hij een Russische spion was en zijn vrouw en personeel tijdens theetijd regelmatig afranselde voor genot. Net nadat hij met leugens de Brexit had gewonnen…
Goede zet, en handig om de boel bij elkaar te houden.
Leuk figuur die Boris.
Grappig ook.
Ik vraag me af waar Geert Wilders allemaal mee gaat komen. Er zijn zo belachelijk veel onderwerpen die onder het EU bestuur fout gaan. En Rutte zien al heel erg veel mensen allang niet meer zitten. Alleen de gangbare media heeft het nog niet door. Zoals met alles wat er toe doet. De NOS/NPO is onzin en propaganda. Een wonder dat die gasten niet knettergek van zichzelf worden door alle leugens die ze verspreiden.
Volgens Rutte glijdt het Britse eiland de oceaan in maar het tegendeel blijkt waar. Nog nooit zijn ze daar zo voortvarend aan de slag gegaan. Over een half jaartje draait de economie als een trein en zijn ze blij dat ze eindelijk van die vreselijke EU verlost zijn. Nu wij nog... en snel... graag.!

dijkbewaker | 14-07-16 | 10:24

Joris is wel slim, alleen geen warme man. Dat is de conclusie die ik al langer getrokken heb en telkens weer bevestigd zie. PS: Ook weer niet zó slim hoor: Zomergasten www.youtube.com/watch?v=8IlHtEu-JxA

pluk-87 | 14-07-16 | 10:22

Hier is een deal gesloten: Boris trekt zijn ambities als leider conservatieven in en krijgt in ruil daarvoor ministerspost. Well-played! Vrede in de tent. De media zuur want die hadden Boris een wegloper genoemd en dat is ie dus niet.

dr Rechts | 14-07-16 | 10:18

Hm, er is toch wel een link met Theo van Gogh.
Boris Johnson schreef een mooi gedichtje voor oom Erdo.

“There was a young fellow from Ankara, Who was a terrific wankerer.
“Till he sowed his wild oats, With the help of a goat, But he didn’t even stop to thankera.”

www.theguardian.com/politics/2016/may/...

menzo | 14-07-16 | 10:14

Ik blijf me verbazen over de reacties van deze kleutertjes. Wat een niveau. Stompzinnig in je eigen gelijk blijven geloven, zonder verder rond te kijken. zonder alle vele nadelen van de EU te bekijken. En oh ja: de drogreden "er is al zeventig jaar vrede voor de EU" slaat helemaal nergens op. Er was al veertig jaar vrede voordat er sprake was van de EU.

zwartzondersuiker | 14-07-16 | 10:13

Grappig hoe in dit artikel met twee maten gemeten wordt. Er wordt uitgebreid ingegaan op het ondemocratische gehalte van Tusk en Juncker. Maar wanneer het democratische gehalte van May en Johnson in beeld komt. Oh wacht, dat verdient geen aandacht van Geenstijl. Heel jammer (zucht)

Mestboerke | 14-07-16 | 10:11

spuitje11 | 14-07-16 | 10:02
Dit is wat Boris Johnson over Obama heeft gezegd:

"I think Obama, because of his grandfather and Kenya and colonisation, I think Obama bears a bit of a grudge against this country."

Volgens mij voelt hij Obama's motieven en frustraties haarfijn aan. Hij is niet de enige die er zo over denkt.

En dat over het IQ van zwarte mensen, verzin je dat er gewoon even bij??

menzo | 14-07-16 | 10:08

@Mastermattie | 14-07-16 | 08:42
Boris was de voorman geworden van de Britse partijen die wat in de melk te brokkelen hebben. De UKIP is een soort PVV: ze bestaan en hebben naam en faam, maar worden zorgvuldig op afstand gehouden door de zittende machten.

Guido | 14-07-16 | 10:07

Oh ja Joris, Theo van Gogh zou als MinBuZa tenminste niet vuistdiep zijn gegaan bij moslimdictator Erdogan. Zoals ons voltallige kabinet wel doet. Hetgeen tot grote schaamte zou moeten zijn van iedereen die Democratie en Persvrijheid hoog hebben zitten. Of hoor jij daar niet meer bij Joris ?

CeesCloosd | 14-07-16 | 10:07

@spuitje11 | 14-07-16 | 10:02
Met die kwalificaties kun je in Nederland ook premier of minister worden. Hoi Sharon!

Piet Karbiet | 14-07-16 | 10:07

Lekker persoonlijk briefje ook van Junckert.

HetPhantom | 14-07-16 | 10:07

Wie is Joris Luyendijk overigens ? Nog nooit van haar gehoord.

MrShadow | 14-07-16 | 10:06

Goh, wat is die Luyerzeik toch eigenlijk een minderwaardig mens, he

panacee | 14-07-16 | 10:06

Boris heeft het bij Obama helemaal verbruid toen hij meende te moeten zeggen dat zwarte mensen een lager IQ hebben dan witte, en dat dat Obama een halve Keniaan is.
Verder is Boris een arrogante bralleput die echt he-le-maal niks kan.

spuitje11 | 14-07-16 | 10:02

Fantastisch, Hij zal in Brussel de Eurofielen flink de muur op jagen.

Gaat mooie momenten opleveren sinds Eurofielen zijn bloed wel kunnen drinken.

MrShadow | 14-07-16 | 10:02

Qua spugen in het gezicht van de kiezer kan dit tellen. Scoren met een brexit, de implementatie ervan net iets te vervelend vinden, aftreden en een week later als minister terugkomen, en dan nog van BuZa. Als buitenstaander vind ik het hilarisch.

pandalicious | 14-07-16 | 09:58

Degene die we niet serieus moeten nemen is Luyendijk.
Johnson was gevierd burgemeester van Londen.
Londen is tot Amsterdam wat Amsterdam tot Westknollendam is.
Een criticus van de EU van dit niveau is een zeer goede MinBuza.

watergeus | 14-07-16 | 09:57

Luyendyk zat er naast met zijn bankiers boekje en nu weer. *face palm doet*

RonnieKray | 14-07-16 | 09:57

Zeg Joris Zurendijk, Theo werd vermoord en jullie Gutmensch-kamp vond het wel best zo, getuige de oorverdovende stilte op sLinks
ik zou Theo er niet als de kippen bijhalen als je iemand weer niet wil zitten, of bedoel je dat Boris eenzelfde lot moet ondergaan als destijds Theo

Tobi | 14-07-16 | 09:56

Nu is Boris ineens ''briljant''.... het kan snel gaan in de firma Onderbuik & Co. Boris moet vooral genoegen krijgen met de troostprijs, nadat hij had misgerekend bij zijn oude (Cameron) en nieuwe (Gove) vrienden. Al pal na het referendum was zijn toon opvallend diplomatiek en mild... hij was een carriere-Brexiter en nu zogenaamde bloedhond Farage (gezellig in het Duits aan het converseren in zijn gezin) in niemands nek hijgt wordt het een Brexit-light.

Donkersloot | 14-07-16 | 09:54

Vorige week nog wat besteld op ebay uk, spulletjes zijn netjes onderweg, en ik heb helamaal geen handelsverdrag hoeven ondertekenen.

Trouwens in december 2008 jan 2009 stond de pond nog veel lager, dus instorten, crises, laagste sinds dertig jaar, enzo verder valt wel mee dus.

broervandenhollander | 14-07-16 | 09:53

Verder is Engeland net als Nederland een handelsland en hebben ze afzetmarkten genoeg buiten de EU!
necrosis | 14-07-16 | 09:45
.
O zeker. De dag na Brexit kondigde Australië al aan dat de handel gewoon door zou gaan.
Kijk, mensen/landen zijn zogenaamd principieel maar als ze er daardoor financieel op achteruit gaan gelden de principes plotseling niet meer, lol.

Lupuslupus | 14-07-16 | 09:52

roze_bril | 14-07-16 | 09:45
Inderdaad.
Want Proshenko staat aan de goede kant van de EU, vanuit Brussel gezien.

jemagookniksmeer | 14-07-16 | 09:50

Engeland gaat prima. Als iets wankel is en op instorten staat is het de EU wel. Bovendien hebben wij Engeland nodig en zijn dit soort uitspraken oliedom.

doskabouter | 14-07-16 | 09:49

Precies, de Fransen willen het parlement in Straßburg behouden vanwege allerlei historische, chauvinistische en nationalistische redenen, want Frankrijk moet ook meetellen. Terwijl de burger tegelijkertijd in een Europa zonder grenzen en nationale identiteit moeten geloven. Lastige spagaat.

Piet Karbiet | 14-07-16 | 09:48

Ook het kinderachtige gedrag van de "winnaars" droeg niet bij tot volwassen democratisch gedrag.
van Oeffelen | 14-07-16 | 09:18

De winnaars kinderachtig hahaha je hebt zeker je fopneus op.
Of ben jij nog steeds zo'n verliezer huilebalk die natuurlijk wel bij een volwassen democratie past. Het meeste kinderachtige gejank en "blamen" komt van de verliezers.

vinzDH | 14-07-16 | 09:48

Rutte is een hele slechte grap.
Het EU-plebs; de noodzakelijke juichaapjes tonen zich niet alleen uiterst slechte verliezers en de facto antidemocraten, ze hebben werkelijk geen idee hoe het eraan toe gaat in de echte wereld. EU-filie is een hardnekkige ziekte.

Desmoulins | 14-07-16 | 09:46

@necrosis | 14-07-16 | 09:39
Like a wrecking ball!

Mastermattie | 14-07-16 | 09:46

@emagookniksmeer | 14-07-16 | 09:42

Maar met Poroshenko blijven we de handen schudden. Dan maakt een trackrecord ineens niet meer uit. Best wel een lachwekkend argument.

roze_bril | 14-07-16 | 09:45

-weggejorist-

zeefert | 14-07-16 | 09:45

@Lupuslupus | 14-07-16 | 09:26
Wat dat betreft mis ik Thatcher wel, ze werd destijds de enige Europese regeringsleider met 'kloten' genoemd.
En May kan piepen wat ze wil, hun referendum was (volgens mij) bindend.
Verder is Engeland net als Nederland een handelsland en hebben ze afzetmarkten genoeg buiten de EU!

necrosis | 14-07-16 | 09:45

@jemagookniksmeer | 14-07-16 | 09:35
Daar zijn wel trucjes voor. gewoon wegpromoveren naar een of ander zonnig kantoor en dat kantoor vervolgens wegbezuinigen vanwege onrendabel.

Ontslaan lukt niet zomaar, daar hebben ze zich slim voor ingedekt, reorganisatie trappen ze inmiddels ook niet meer in maar voor een "promotie" (zeker naar een zonnig kantoor) zijn ze altijd wel te paaien.

Mastermattie | 14-07-16 | 09:45

menzo | 14-07-16 | 09:31
Als minister van Buza is het je opdracht om dingen gedaan te krijgen in het buitenland.
Vanwege zijn trackrecord/imago denk ik dat hij daardoor in veel landen op voorhand kansloos is om dingen gedaan te krijgen, als Brexit kopstuk.
Dat bedoel ik met onverstandig.

jemagookniksmeer | 14-07-16 | 09:42

@CeesCloosd | 14-07-16 | 09:33
Rutte is van de nieuwe EU politiek die graag zonder democratie werken.
Camron had een belofte gedaan waar hij zich aan heeft gehouden bij z'n verlies. Hij telde z;n knopen ,en deed een stap opzij voor het democratisch proces.
Vroeger gebeurde dit ook in onze parlementaire democratie.
Voor het tijdperk Rutte that is!

deraderendraaien | 14-07-16 | 09:41

Het is wel geestig dat de tegenstanders staan te gillen dat het VK nu "niet meer serieus te nemen is" en dat doen ze dan onder de paraplu van een ondemocratisch en geforceerd geïmplementeerd overheidsorgaan genaamd EU, met een kunstmatige fopmunteenheid die niet werkt, met een permanent bezopen leider, een Merkel die feitelijk de dienst uitmaakt en eigenhandig de EU tegen elkaar op zet met haar vluchtelingenbeleid, een Verhofstadt die alom gezien word als een krankzinnige, een Timmermans die geen emotionele controle kan bewaren, de volkomen onzichtbare Tusk, de constante stoelendans van geyle jongetjes die ook eens een half jaartje op de veurzitterstoel willen zitten en als klap op de vuurpijl een miljoenen kostend maandelijks verhuiscircus omdat de Fransen anders gaan stampvoeten want zij willen óók een EU parlement in hunnie tuintje.Ik geloof dat ik Boris Johnson een stuk serieuzer neem dan die ongekozen gillende goudhaantjes in het EU "parlement".

Dutchbeaurouge | 14-07-16 | 09:39

@Watching the Wheels | 14-07-16 | 09:33
Ik hoop dat May terugslaat, en hard!

necrosis | 14-07-16 | 09:39

@TheseDays00 | 14-07-16 | 09:27
Hij heeft zeker een dikke vinger in de pap.
VARA = NPO, VARA heeft ook een hoop PvdA poppetjes rondlopen. Joop is door Yolo opgezet als linkse tegenhanger van GS. Het opzetten van die site is bekostigd door VARA leden (en waarschijnlijk ook nog een berg subsidie / steekpenningen).
En ook complotten en onderbuiken zijn er wil in het linkerkamp, deze worden alleen actief genegeerd, het welbekende wegkijken.

Je kunt wel op het spoor gaan liggen (Snorlax ;)) en blijven roepen dat er geen trein aankomt maar op het moment dat die trein over je heen dendert, is het toch echt einde verhaal.

Mastermattie | 14-07-16 | 09:38

Gisterenavond in nieuwsuur, Timmermans als opponent van David Davies verklaart het niveau van de EU. Prima hoor hij wordt geknipt en geschoren door David Davis. Hoewel me dat letterlijk gezien een miniklusje voor DD zou zijn :-)

pa_niek | 14-07-16 | 09:38

Die Tusk, dat is net zo'n dickhead als die Jucker. "... dat de Britten absoluut niet mogen profiteren van een Brexit, omdat dit dodelijk zou zijn voor de Europese Unie..."
Ik heb gvd bij mijn zoontje in groep 1 op het schoolplein volwassener gedrag gezien als er iemand niet meer mee wil spelen.

Neef Herbert | 14-07-16 | 09:38

Joris Luyendijk is 1 van de vele stampvoetende mensen die het niet kan verkroppen dat mensen een andere mening hebben. Hij gaat dus uit alle macht om zich heen slaan en mensen beschadigen. Het typisch kenmerk van een Gutmensch. Wat laten dit type mensen zich kennen zeg.

roze_bril | 14-07-16 | 09:37

De pers is boos omdat Boris zich niet aan de "narrative" houdt, de verhaaltjes die ze zelf over Boris hebben bedacht.
Eerst verzon het journaille dat zijn hele Brexit-campagne alleen maar was bedoeld om de plek van Cameron te kunnen inpikken. Toen hij zich daar niet kandidaat voor stelde, verzon de pers dat Boris een laffe hond was die vluchtte voor zijn verantwoordelijkheid. En nu hij toch een verantwoordelijke baan neemt, moeten ze weer iets anders over hem verzinnen. Steeds nieuwe dingen uit de duim moeten zuigen, is allemaal extra werk. Dat maakt ze pissig.

simpelman | 14-07-16 | 09:37

eat this, zuurlinks!

Bert Konterman | 14-07-16 | 09:36

Uit de tweet van de ambtenaar blijkt maar weer eens dat vóórdat er echte veranderingen kunnen plaatsvinden -zeker hier in Nederland- moet eerst het ontslagrecht voor ambtenaren versoepeld worden. Zij hebben op dit moment de mogelijkheden om regeringsbeleid ongestraft te frustreren en zelfs te laten mislukken.

jemagookniksmeer | 14-07-16 | 09:35

Wanneer gaat die Juncker de nieuwe May voor het eerst in haar gezicht slaan?

Watching the Wheels | 14-07-16 | 09:33

Dat het verlies van Cameron in het referendum ertoe leidt dat de zittende elite wordt vervangen door nieuwe mensen, is een bewijs dat de britse democratie springlevend is.Dat Rutte en al die Bremain zuurpruimen het proces om tot een nieuwe regering te komen als ´politieke chaos´ bestempelen, geeft wel aan hoe zij diep van binnen écht over democratie denken. ik zeg #nexit !

CeesCloosd | 14-07-16 | 09:33

@necrosis | 14-07-16 | 09:26
Eerlijkgezegd heb ik weinig te zoeken op die site. De kritische reacties zullen (als ze al door de moderatie heen komen) ook wel deels uit de hoek van GS reguurders komen.
Overigens moet je oppassen bij linkse sites en kranten, let er maar eens op (bijvoorbeeld bij de azijnbode) dat hun mening onder "nieuws" verspreidt wordt en een mening waar ze het eigenlijk niet mee eens zijn onder "opinie".

Mastermattie | 14-07-16 | 09:33

Je hebt zo'n enge club in America die de wereldbevolking drastisch wilt laten verminderen. Kinderloosheid is een van de middelen.

Piet Karbiet | 14-07-16 | 09:33

jemagookniksmeer | 14-07-16 | 09:27
Een grote meerderheid van de conservatieve stemmers heeft voor een Brexit gestemd, May was zelf een (voorzichtige) bremainer. Ik vind het niet meer dan logisch dat je juist iemand als Boris Johnson zo'n positie geeft.

menzo | 14-07-16 | 09:31

Als Rutte op de boulevard van Scheveningen staat, kan het halve strand in de schaduw van zijn neus zitten. Wat een looser. En Luyendijk kan zich beter laten opnemen.

Wobbelplatte | 14-07-16 | 09:31

@menzo | 14-07-16 | 09:27
Dat biedt alleen maar goede kansen voor export vanuit het VK en nu natuurlijk ook voor het toerisme naar het VK.

Mastermattie | 14-07-16 | 09:29

Bij goed nieuws trekt Juncker een fles open ,maar bij slecht nieuws heeft hij ook een goede reden om er 'n paar achterover te slaan ,hoopt dat hij snel een delirium heeft ,hij zit al aardig op koers .

fleurtje | 14-07-16 | 09:28

@Orakel1958 | 14-07-16 | 09:22
De opportunistische studentjes (of u moet die onder fanatiek links / de intellectuelen ingedeeld hebben)

Mastermattie | 14-07-16 | 09:28

Mastermattie | 14-07-16 | 09:23
De pond staat nog wel laag, maar dat is ook iets wat gewoon even de tijd moet krijgen.

menzo | 14-07-16 | 09:27

@ Mastermattie | 14-07-16 | 09:18
Volgens mij is hij master of the puppets van de hele vara en heeft daarmee de npo tot en met Sander Dekker in zijn zak. Maar ja, complotten, onderbuik, nwo, etc. zijn er niet in het extreem-linkse kamp.

TheseDays00 | 14-07-16 | 09:27

Het lijkt mij op het eerste gezicht niet zo verstandig om een dergelijk Brexit kopstuk tot minister van Buza te benoemen, maar er zal vast goed over nagedacht zijn.
Verder zal de EU van goede huize moeten komen om het VK zodanig dwars te zitten dat de Brexit voor het VK uiteindelijk (economisch) negatief zal uitpakken.
En het is al helemaal onmogelijk dit te bereiken zonder dat de negatieve gevolgen van zo'n strategie voor de EU een veelvoud bedragen van die van het VK.
Met andere woorden, de EU heeft veel meer te verliezen bij handelsblokkades dan het VK.

jemagookniksmeer | 14-07-16 | 09:27

Hopelijk wordt May een tweede Thatcher.
necrosis | 14-07-16 | 08:57
.
May is - net zoals dat monster in Duitsland - een domineesdochter.... Hopelijk zijn de dominees in het VK van een ander slag dan die in (Oost) Duitsland.
Jammer dat die andere mevrouw het niet geworden is, die leek mij geschikter. Vooral omdat May zich negatief heeft uitgelaten over een BREXIT. Dit lijkt mij zoiets als de vos de baas van het kippenhok maken.
Dus we moeten afwachten wat May gaat doen. Ik prijs de dag nog niet voordat het avond is...

Lupuslupus | 14-07-16 | 09:26

@Mastermattie | 14-07-16 | 09:18
Heb je de reacties gezien onder veel kritische stukjes?
Veel opinieschrijvers op Joop worden zowat afgemaakt door hun reaguurders.

necrosis | 14-07-16 | 09:26

Ik moest gisteren overigens hard lachen om het voorstel van die "top diplomaat" die zei dat onderhandelen met het VK, in zonderheid David Davis, wel door Timmerschwantz kon worden overgelaten.

Baby Fark McGee-Zax | 14-07-16 | 09:24

De Danske Bank verwacht vandaag een renteverlaging bij de Bank of England van 0,50 naar 0,25%.

Doel is een signaal geven voor de ondersteuning van de economie tgv de Brexit.

duitse herder | 14-07-16 | 09:24

Boris Johnson is een leuk figuur. Een levensgenieter met gevoel voor humor, echt het type waar links razend van wordt.

menzo | 14-07-16 | 09:23

@menzo | 14-07-16 | 09:18
Zeker!
Een mooi voorbeeld hiervan zijn ook de beurzen. gezegd hebbende dat er niets zo speculatief is als de beurzen warden de MSM er als de kippen bij om #TheDayAfter de beurzen erbij te slepen am hun morele gelijk te halen inzake de door hen zo verafschuwde brexit.
Een week later wordt record na record gebroken mbt stijgende beurskoersen en waar zijn de MSM nu om dat te melden? Nergens, omdat het hun ongelijk bewijst.
Ook voor de MSM geldt: Halve waarheden zijn ook hele leugens!

Mastermattie | 14-07-16 | 09:23

WirMachenMusik | 14-07-16 | 09:21
Pardon, 'de chaotisering van het MO afgemaakt moet worden'.

WirMachenMusik | 14-07-16 | 09:22

Nog maar een keer een opsomming van de "blijven" groep:
De Bankiers en bazen van de Multinationals,
Fanatiek links,
De Ambtenaren,
De intellectuelen.
Wat hebben deze groepen met elkaar gemeen?
Dit zijn de verzamelde parasieten.

Orakel1958 | 14-07-16 | 09:22

Grappig, ik denk dat TvG een hele goeie minister had kunnen zijn.

knutsel | 14-07-16 | 09:21

Zou het niet kunnen dat de keuze op Boris gevallen is op verzoek van de Londense City en zijn uitstekende contacten met de Britse mainstreammedia?
Lijkt me wel handig met als Clinton perseident wordt de chaotisering van het MO met het aanpakken van Iran en door verdere provocaties van Rusland nieuwe oorlogen propagandistisch voorbereid, begeleid en verdedigd moet worden.

WirMachenMusik | 14-07-16 | 09:21


Ben benieuwd. Ooit heersers van wereldzeeën, nu te bang om de straat over te steken zonder handje van dronken oom. Met een beetje vertrouwen en sturing kan GB een geweldig voorbeeld zijn.

Toch een kleine zorg:
May, Merkel, Juncker, Rutte, Plasschaert, Koenders en zelfs black bimbo en schreeuwmascotte Simons... allemaal kinderloos. En Timmermans die alleen met Kerst het vlees komt snijden.
Maar wel allen de dikste vinger in de pap van de toekomst voor onze kinderen.

metzonderzijwieltjes | 14-07-16 | 09:20

@van Oeffelen | 14-07-16 | 09:18
Precies, gewoon Wilders het even 4 jaar laten proberen...

Mastermattie | 14-07-16 | 09:20

Ik krijg steeds meer bewondering voor de koers die de Britten inzetten. En die ambtenaar die ermee zit dat Boris zijn baas wordt? Vandaag nog chef postkamer maken en verder zijn bek laten houden. Weg ermee, die vierde machtsklojo's.

langzullenweleven | 14-07-16 | 09:20

De profielfoto van Joris Luyendijk verklaart alles over hem.

pa_niek | 14-07-16 | 09:20

Boris is super

hautmont | 14-07-16 | 09:19

@TheseDays00 | 14-07-16 | 09:15
Ahc, Jolo... volt zichzelf heel wat met z'n schijtblog waar de maandelijkse pageviews niet eens in de buurt komen van de dagelijkse GS pageviews.

Mastermattie | 14-07-16 | 09:18

Brexit en Oekraine waren bepaald geen reclame voor de democratie. Komt met name door de negatieve campagnes en sfeer die erdoor is ontstaan. Ook het kinderachtige gedrag van de "winnaars" droeg niet bij tot volwassen democratisch gedrag. Het werd zelfs bijzonder lomp. Het beste is dat we gewoon een tijdje nokken met "democratie" of pseudo democratie en we overgaan tot een tijdelijke maar duidelijke dictatuur.

van Oeffelen | 14-07-16 | 09:18

Mastermattie | 14-07-16 | 09:08
De eerste paar weken riep iedereen dat het Brexit-kamp geen ideeën had na hun overwinning. Dat ze niet wisten hoe ze het vorm gingen geven. Nu zijn daar plan en poppetjes om het uit te voeren en staan ze met hun bek vol tanden.
Ook de economische en politieke onrust na de Brexit was door iedereen met een paar hersencellen al volledig ingecalculeerd.
Waar het om gaat is hoe het er over een paar jaar voorstaat. Ik heb goede hoop.

menzo | 14-07-16 | 09:18

@Dutchbeaurouge | 14-07-16 | 09:15
Hotel EUlifornica: "You can check-out any time you like,
But you can never leave"

Mastermattie | 14-07-16 | 09:17

Luyendijk z'n tweet is te schofterig voor woorden.
Daarnaast hoop ik dat May zodra ze haar eerste ministerraad gehad heeft, dat art 50 in werking zet.
Dat zou het slimste zijn om te doen, nu de banken in Duitsland en Italië straks in het najaar de grootste recessie ooit zullen veroorzaken.

deraderendraaien | 14-07-16 | 09:16

Goed werk, Leroy.
Het verbaast me trouwens dat Tusk dit gezegd heeft, of zou hebben. Ik dacht dat hij juist wilde voorkomen dat Groot-Brittannië gestraft zou worden voor de Brexit.

Lewis | 14-07-16 | 09:15

Vorige week kon heel extreem-links nog Johnson van lafheid beschuldigen en nu moet er meteen maar weer een andere (nog debielere) draai aan gegeven worden? (ja, jij Jole). Je weet echt van gekkigheid niet meer wat je moet doen.

TheseDays00 | 14-07-16 | 09:15

De EU is toch zo'n prachtig instituut voor een verbinding van alle Europese volkeren nietwaar. So far zetten ze de hele club als kemphanen tegenover elkaar en als er iemand gvd het lef heeft om uit het clubje te stappen dan gaan we die lekker met zn allen negeren! na-na-nana-na! Heel volwassen indeed. En wat een verbinding bewerkstelligen ze, nondeju wat een kunstje van staatsmanschap.

Dutchbeaurouge | 14-07-16 | 09:15

@Der Schnitzeljäger | 14-07-16 | 09:11
Rutte's glazen bol zit verborgen in Junckers aars, samen met de onderste steen, de kabinetsreactie op de referendumuitslag en onze 1000 euro.

Professor Superhirn | 14-07-16 | 09:14

@Der Schnitzeljäger | 14-07-16 | 09:11
Rutte's glazen bol is een Zwart-Wit CRT van mat glas. Hier op GS hebben we tenminste een visie op 8K UHD+

Mastermattie | 14-07-16 | 09:13

Heerlijk toch iedereen met hun grote mond in zijn hemd gezet nu hij ineens wel verantwoordelijkheid krijgt.

jip_86 | 14-07-16 | 09:13

Feitelijk presenteert VK een hele langs middelvinger richting EU, zuurspuiters, elite en linkschen menschen. Hoera! Wanneer Nexit?

Frits1888 | 14-07-16 | 09:13

Boris - EU 2-0

Ko Ranzig | 14-07-16 | 09:12

@Maya de Blij | 14-07-16 | 09:09
Laten we even een brief voor het opheffen van de EU opstellen in die kraaienpoot eronder kwakken.

Trouwens, ik denk niet dat dat z'n echte handtekening is, moet vast wel ergens te vinden zijn in al die EU stukken.

Mastermattie | 14-07-16 | 09:12

Boris laat zich niet anaal nemen door de EU (iets waar Nederlandse politici in uitblinken) dus wil Drunker hem liever niet.
Begrijpelijk.
Als Boris gewoon iedere week een paar doosjes whiskey laat bezorgen bij Drunker komt het wel goed.

Vogelbeest | 14-07-16 | 09:11

Wat Van Jolo met zijn kernoorlogshitserij betreft: ik ben blij dat die mafklapper niet met zijn zieke tengels in de buurt van de rode knop zit.
twitter.com/2525/status/7533329040428...
Extreem-linkse mensen worden namelijk extreem gewelddadig op het moment dat er een rechtse wind opsteekt. Zie ook Pim Fortuyn.

Professor Superhirn | 14-07-16 | 09:11

Rutte's glazen bol kijkt 180 graden de verkeerde kant op.

Der Schnitzeljäger | 14-07-16 | 09:11

Aan de handtekening kan men een potentaat herkennen.

Maya de Blij | 14-07-16 | 09:09

@menzo | 14-07-16 | 08:54
Wat pijn doet is dat het VK hiermee aan gaat tonen dat de EU/EC niets anders is dan een geldverslindende club idioten En dat een land het beter zal doen zonder die idioten.
Ze weten dat dat duidelijk gaat worden en dat dus het einde van de EU kan betekenen, daarom doet het pijn.

Mastermattie | 14-07-16 | 09:08

De EU heeft Engeland dus ordinair de economische oorlog verklaard.

McMarx | 14-07-16 | 09:08

Die vergelijking met Theo van Gogh door Joris Luyendijk is hoogst ongepast en slaat als een tang op een varken. Aanschouw het misselijkmakende gedram van een linkse rakker, verstoken van enige vorm van rationaliteit en verblind door woede op het moment dat hij wordt geconfronteerd met een wereld die toch echt anders werkt dan zijn beperkte linkse gedachtewereld.

Professor Superhirn | 14-07-16 | 09:04

Gek, maar had hier helemaal niet aan gedacht. Tof dat hij alsnog een verantwoordelijkheid neemt en die mogelijkheid ook krijgt.

Driewerf Hoezee | 14-07-16 | 09:03

Top topic dit, met lekkere doorleeskliks. Veel mooie stukjes, maar het besef dat de #brexit onder het bewind/pseudovoorzitterschap van #Mark heeft plaatsgevonden, had ik nog niet. Dus nog een #epicfail voor op zijn Linkedin.

www.linkedin.com/in/mark-rutte-6a6479...

Handsomeboy | 14-07-16 | 09:03

"de Britten absoluut niet mogen profiteren van een Brexit, omdat dit dodelijk zou zijn voor de Europese Unie."

Gewoon keihard toegeven dat het er niet om gaat of objectief, economisch en logischerwijs iets de beste keus van een land is (en wellicht alle andere landen), maar of het zijn eigen systeem en eigenbelang goed uitkomt? En de VK mag actief gedwarsboomd worden? Welja, waarom dan geen oorloog met de VK? En dit toegeven heeft verder geen gevolgen? In welke surrealistische situatie zijn we inmiddels beland met de EU?

Als een man tegen z'n vrouw zegt dat hij d'r doodschiet als ze hem verlaat, en hij maakt dat waar, krijgt hij inderdaad gelijk, maar was er dan überhaupt een goede basis voor een huwelijk? En was ze objectief gezien inderdaad niet beter af zonder hem?

een_mike | 14-07-16 | 09:00

Het Bremain team kan modder spuien zoveel ze willen maar de economische cijfers van Groot Brittannië van over pakweg 2 jaar zullen boekdelen spreken. Het VK zal beter af zijn zonder de EU.

keestelpro | 14-07-16 | 08:59

@panadol | 14-07-16 | 08:45
De reactie van Rutte is ook tamelijk ongepast.
Wat denk je van deze:
Rutte heeft gebogen, gebukt, geslikt en loopt aan de leiband van Druncker.
Hopelijk wordt May een tweede Thatcher.

necrosis | 14-07-16 | 08:57

Van Duyvenbode | 14-07-16 | 08:49
Die luizenbaan wil iedereen wel.

Koos Knak | 14-07-16 | 08:55

En ze heeft ook een 'Brexit secretary' aangesteld.

en.wikipedia.org/wiki/Secretary_of_St...

Wat volgens mij vooral pijn doet is dat de Brexit nu echt onomkeerbaar lijkt te zijn.

menzo | 14-07-16 | 08:54

Een Britse meesterzet.
Al die nare reacties komen gewoon voort uit jaloezie.
Die van Luyendijk gaat nog wat verder, en is totaal ongepast.

Sinister-President | 14-07-16 | 08:53

Die Luyendijk is een slecht journalist (dixit arno Wellens)
En ik moet het nog maar zien. Misschien dat die May artikel 50 tot na de volgende verkiezingen uitstelt. En als er dan iemand anders zit gaat de hele Brexit niet door. Maar goed, de EU is een stervend paard en de banken crisis wordt nog veel erger dan in 2008.
interessante tijden.

Baby Fark McGee-Zax | 14-07-16 | 08:52

Heerlijk dat zuurlinks ( daar reken ik Trutte ook bij ) iedere keer weer een cholestorol boost krijgt als het over anti EU/islam/elite onderwerpen gaat die ze niet kunnen rechtlullen.

funkyd | 14-07-16 | 08:52

Joris Luyendijk is een smakeloze zak hooi maar dat wisten we al.

Piet Karbiet | 14-07-16 | 08:51

Mooi, het wordt tijd om eens een leuke cottage uit te zoeken in Wales. Gewoon om op afstand de EU te zien imploderen. Gewoon omdat het kan.

Pedronegro | 14-07-16 | 08:50

Helaas heeft Andrea Leadsom het niet gehaald.
May heeft gezegd dat sharia een verrijking voor de UK zou zijn. www.express.co.uk/news/uk/688662/There...
Dus ja, ik heb een hele berg reserveringen bij de benoeming van deze first lady.
Maar goed. Zodra ze artikel 50 in werking laten treden is er geen weg meer terug. Daar wacht ik op.

OudeNederlander | 14-07-16 | 08:49

Ik wil in het kabinet Wilders minister van nexit worden.

Van Duyvenbode | 14-07-16 | 08:49

Joris... Boris Johnson wordt door May op een perfecte manier kalt gesteld, of is dat te slim voor jou?

diddley2 | 14-07-16 | 08:47

Waarom hebben we als volk geen democratische mogelijkheid om vervroegd een clown zoals Rutte wee op straat te gooien?
#RutteSpreektNietVoorMij

spoilerfreak | 14-07-16 | 08:47

Vooral de NOS is huilie huilie.
Want Trump, Die-Wilders en Boris zijn duivels.
Die vechten tegen de calvinisten.
De dat gag niet van de gedachtenpolitie.
Armpjes over elkaar en luisteren.

Kamervraag | 14-07-16 | 08:47

Als die boulevard- prive- en weekend-meningen vooraf. Gelul van een donken aarbei.
Gewoon 2 maandjes afwachten en dan pas iets zeggen.

Koos Knak | 14-07-16 | 08:46

O.O.O Joris ik had je hoog zitten, maar Theo misbruiken voor jouw doel, is LAAG!
Theo is vermoord en kan zich niet verdedigen!
Excuses zou zeker op zijn plaats zijn Luyendijk.

diddley2 | 14-07-16 | 08:45

Behalve dan dat Theo van Gogh dood is. Vermoord door een voorloper van ISIS. Maar wat was het toch erg wat hij allemaal zei hè? Ik vind de tweet van Luyendijk nogal ongepast. Ik vind die hele man nogal ongepast eigenlijk.

panadol | 14-07-16 | 08:45

Lekker berichtje om de dag mee te beginnen!

Allemamachie | 14-07-16 | 08:42

Volgens RTL Nieuws is was Boris Johnson de aanvoerder van de brexit campagne, volgens mij was dat toch echt Nigel Farage....
Alhoewel Johnson natuurlijk wel een belangrijke rol gespeeld heeft.

Wel mooi dat Obama eerst zei dat het VK achter in de rij moet aansluiten als ze een handelsverdrag met de VS willen, dat Johnson zegt dat de VS voor het VK voorin de rij staat en dat de ministers in de VS al klaar zitten voor de onderhandelingen...

Mastermattie | 14-07-16 | 08:42

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken